De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 112 ... 144 Laatste
Acties:
  • 468.110 views

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@ JeroenH en Izdp
Volgens mij willen jullie het zelfde een duurzame maatschappij.
Alleen zijn jullie het niet eens over het concept om er te komen.

Wat volgens mij Izdp aangeeft is een factor waar het gros van de Nederlanders (en ik denk dat ik mezelf er ook deels onder mag scharen als ik mezelf nogmaals een spiegel voor hou) op afknappen en dan niet meer willen schakelen.
Brengt men de auto er in met de stelling dat deze weg moet/kan (ik heb geen auto maar er is er wel 1 in het gezin) dan schakelt 80% af van het duurzaam worden/zijn.
Want als het wordt gebracht als duurzaam en "men moet dit doen" dan zit men te snel in de persoonlijke comfortzone van de persoon en als je daar direct in komt dan wordt het een gevaar/bedreiging en schakelt men af.

Vergelijk het eens met een andere situatie waarbij men in een andere comfort/persoonlijke-zone komt.
Je werkt al tijden volgens een bepaalde methode op het werk en plots komt er een reorganisatie aan of wordt er direct een nieuwe werkmethode ingevoerd zonder dat de persoon/team in kwestie er iets over te zeggen heeft gehad, ik kan je nu al zeggen dat het gaat mislukken. Bij een reorganisatie staat de nieuwe organisatie er wel maar het beoogde effect zal nooit behaald worden. Bij een nieuwe werkmethode heeft men binnen 1-2 jaar terugval naar de oude situatie en is ook het effect niet gehaald.

Als je mensen om wilt krijgen dan moet je ze mee krijgen in het proces (weet bij voorbaat dat je 95% mee krijgt en dat de overige 5% afhaakt of saboteert).

Meer leesstof?
Google eens op de termen "future search" "world cafe" en "Open Space" dit is dan wel voor grote interventies bij bedrijven, maar de principes zijn gebaseerd op het psychologisch effect en zijn ook voor andere vlakken toepasbaar

En

We leren ......

op verschillende manieren .....

in verschillend tempo............

van verschillende ervaringen ........

dus heb geduld

* met dank aan KaapZ voor het laatste deel

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-01 06:52
Schinnen-groen schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 10:42:
In kleine kernen verdwijnen steeds meer voorzieningen en winkels, dat is een continue proces. Het openbaar vervoer wordt ook steeds minder hier.
Dat zijn keuzes die wij maken als maatschappij. Verkeerde keuzes, in mijn ogen, omdat ze ervoor zorgen dat de veerkkracht uit onze samenleving verdwijnt. Maar wel onze keuzes. En het zijn ook keuzes die we, als we zouden willen, ook anders zouden kunnen maken.
Het is hier een afgewogen keuze.
Oh, dat geloof ik ook wel, maar al onze keuzes hebben invloed op andere mensen. Een auto verbruikt zowel tijdens productie als gebruik fossiele brandstoffen die ik of mijn kinderen anders (of misschien wel: niet) ingezet zouden willen zien. Daarnaast heb ik, zeker als voetganger/fietser maar ook breder, veel last van de auto's om mij heen, terwijl de automobilisten nauwelijks hebben last van mijn niet-autobezit (sterker nog: ze hebben er baat bij). Dat voelt als erg oneerlijk.
Verwijderd schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 10:55:
Echter op jouw website is te lezen, dat het niks uit maakt, wanneer je denkt aan de CO2 uitstoot.
Dat is niet wat er in het artikel (ik neem aan dat je deze bedoelt) staat :) Er staat dat er meestal wel degelijk enig energie/CO2-voordeel t.o.v. de fossiele auto is, maar dat het voordeel lang niet zo groot is als de fabrikanten van het mooie blik willen doen geloven.
Vervolgens komen we dan uit op openbaar vervoer. Via twitter lees ik dan weer een hoop frustraties over de NS. Daardoor wordt openbaar vervoer ook geen alternatief.
Als twitter de maatstaf wordt is alles kut (pardon my French). Ik zie op twitter ook mensen vloeken en tieren over files, omgevallen vrachtwagens, boetes, weer auto kapot, weer rekening van de garage, weer benzineprijs omhoog, shit bodem doorgeroest hij komt niet door de APK.

Ik vind het zo bijzonder, vooral in forums zoals deze, dat mensen de prachtigste ontwikkelingen voor zich kunnen zijn: over zonnestroompanelen, zonneboilers, warmtepompen, de meest high-tech energie-opslagsystemen, noem maar op. Maar een wereld waarin we onszelf efficiënt verplaatsen met goed OV en lichte (e-)tweewielers dat wil er dan weer niet in. Ik begrijp dat niet helemaal (wat prima aan mij zou kunnen liggen, ik twijfel continu aan mezelf).
Daardoor komt het cirkeltje weer rond : kromme wereld.
Maar wel een wereld die wel zelf tot op zekere hoogte met zijn allen vorm kunnen geven. Goed OV kunnen we zelf - met zijn allen - verzorgen. Je handen in de lucht gooien en zeggen "OV is kut dus ik begin er niet aan" kan iedereen. Werken aan een oplossing is niet iedereen gegeven. Ik ben momenteel bezig met een baan dichtbij mijn woonplaats. Dát gaat de energieafdruk van mijn huishouden flink verkleinen. Was het makkelijk? Nee. Is het perfect? Nee. Maar het is werken aan oplossing en dat geeft mij een onbetaalbaar soort voldoening.
Ik zie het tegenovergesteld: juist het gebrek aan urgentie is een probleem...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 11:25:
[...]

Dat zijn keuzes die wij maken als maatschappij. Verkeerde keuzes, in mijn ogen, omdat ze ervoor zorgen dat de veerkkracht uit onze samenleving verdwijnt. Maar wel onze keuzes. En het zijn ook keuzes die we, als we zouden willen, ook anders zouden kunnen maken.

[...]

Oh, dat geloof ik ook wel, maar al onze keuzes hebben invloed op andere mensen. Een auto verbruikt zowel tijdens productie als gebruik fossiele brandstoffen die ik of mijn kinderen anders (of misschien wel: niet) ingezet zouden willen zien. Daarnaast heb ik, zeker als voetganger/fietser maar ook breder, veel last van de auto's om mij heen, terwijl de automobilisten nauwelijks hebben last van mijn niet-autobezit (sterker nog: ze hebben er baat bij). Dat voelt als erg oneerlijk.

[...]

Dat is niet wat er in het artikel (ik neem aan dat je deze bedoelt) staat :) Er staat dat er meestal wel degelijk enig energie/CO2-voordeel t.o.v. de fossiele auto is, maar dat het voordeel lang niet zo groot is als de fabrikanten van het mooie blik willen doen geloven.

[...]

Als twitter de maatstaf wordt is alles kut (pardon my French). Ik zie op twitter ook mensen vloeken en tieren over files, omgevallen vrachtwagens, boetes, weer auto kapot, weer rekening van de garage, weer benzineprijs omhoog, shit bodem doorgeroest hij komt niet door de APK.

Ik vind het zo bijzonder, vooral in forums zoals deze, dat mensen de prachtigste ontwikkelingen voor zich kunnen zijn: over zonnestroompanelen, zonneboilers, warmtepompen, de meest high-tech energie-opslagsystemen, noem maar op. Maar een wereld waarin we onszelf efficiënt verplaatsen met goed OV en lichte (e-)tweewielers dat wil er dan weer niet in. Ik begrijp dat niet helemaal (wat prima aan mij zou kunnen liggen, ik twijfel continu aan mezelf).

[...]

Maar wel een wereld die wel zelf tot op zekere hoogte met zijn allen vorm kunnen geven. Goed OV kunnen we zelf - met zijn allen - verzorgen. Je handen in de lucht gooien en zeggen "OV is kut dus ik begin er niet aan" kan iedereen. Werken aan een oplossing is niet iedereen gegeven. Ik ben momenteel bezig met een baan dichtbij mijn woonplaats. Dát gaat de energieafdruk van mijn huishouden flink verkleinen. Was het makkelijk? Nee. Is het perfect? Nee. Maar het is werken aan oplossing en dat geeft mij een onbetaalbaar soort voldoening.

[...]

In mijn optiek heb ik als belastingbetaler/Nederlander 3 mogelijkheden tot actie:

- tijdens verkiezingen
- door eigen investeringen/inspanningen
- door veel met mensen over deze problematiek in discussie te gaan

Onder deze 3 mogelijkheden is er slechts eentje zeer effectief..... 8)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• JeroenH
  • Laatst online: 18-01 06:52
Schinnen-groen schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 11:42:
In mijn optiek heb ik als belastingbetaler/Nederlander 3 mogelijkheden tot actie:

- tijdens verkiezingen
- door eigen investeringen/inspanningen
- door veel met mensen over deze problematiek in discussie te gaan

Onder deze 3 mogelijkheden is er slechts eentje zeer effectief..... 8)
Ik zie er twee als effectief:

- Verkiezingen (en, breder getrokken, zelf ook actief worden in de politiek)
- Eigen investeringen/inspanningen: Zorg dat je volgende woning in de buurt van een NS-(intercity)station staat, zorg dat je zo dichtbij mogelijk werk zoekt, etc. Er is meer dan je zelf kunt doen, en het meeste is niet zo spannend (en misschien is dat juist het probleem).

Met discussiëren is niet zoveel mis, het is zelfs leuk. Het kan je nieuwe ideeën opdoen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-01 17:22
ericplan schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 09:33:
[...]
In Amsterdam gaat het langzaam veranderen en dan volgt de rest ook wel.
Ik ben benieuwd wanneer dat gebeurd, de meeste plaatsen hebben hooguit een buslijn en die bus komt misschien eens per uur, maar steeds vaker maar 4 keer per dag. Nee, die auto krijgen ze hier in Brabant niet weg. Ze mogen wel zuiniger en duurzamer maar qua comfort en gemak kan er niets tegenop.

Het OV gaat van een plaats waar ik niet ben naar een plek waar ik niet naartoe wil. De rest moet je alsnog zelf opknappen.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 11:48:
[...]

Ik zie er twee als effectief:

- Verkiezingen (en, breder getrokken, zelf ook actief worden in de politiek)
- Eigen investeringen/inspanningen: Zorg dat je volgende woning in de buurt van een NS-(intercity)station staat, zorg dat je zo dichtbij mogelijk werk zoekt, etc. Er is meer dan je zelf kunt doen, en het meeste is niet zo spannend (en misschien is dat juist het probleem).

Met discussiëren is niet zoveel mis, het is zelfs leuk. Het kan je nieuwe ideeën opdoen.
Verkiezingen? Alleen in theorie (ervaringsdeskundige...). Actief worden in de politiek? De praktijk is soms weerbarstig (ervaringsdeskundige..).

Wat ik zo jammer vind is dat er in het onderwijs zo weinig aandacht is voor een aantal zaken.
Daar zou "het" moeten beginnen.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• TheSiemNL
Erasmo schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 10:28:
[...]

Wat wil je eraan hangen? Eventueel kun je ook in de draad zelf een schakelaar zetten.
Mijn Logitech 5.1 speakerset, een Dymo die ik maar af en toe gebruik, mijn monitoren die ik uit wil zetten als mijn PC in slaapstand zet etc. Ik wil ook niet met meerdere stekkerblokken gaan werken, ik wil wel bukken, een knop is dan gemakkelijker dan de stekker er uit halen en weer er in stoppen, met de Dymo doe ik dat nu wel, die gebruik ik echt zelden. De ruimte van mijn stekkerblok is beperkt.

• ollie1965

ollie1965

KNIP
[...]

Dat is wel een hele korte reactie/conclusie op mijn stukje.....

Of had je het wel door wat mijn stelling is en had je alleen oog voor de termijn?
Schinnen-groen schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 12:02:
[...]

Verkiezingen? Alleen in theorie (ervaringsdeskundige...). Actief worden in de politiek? De praktijk is soms weerbarstig (ervaringsdeskundige..).

Wat ik zo jammer vind is dat er in het onderwijs zo weinig aandacht is voor een aantal zaken.
Daar zou "het" moeten beginnen.
Volgens mij kun jij dan ook een voedingsbodem leggen (en als ik het me goed herinner ben je daar ook mee bezig)

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
JeroenH schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 10:08:
[...]

(Context: 1 kuub aardgas op 1 kWh gezet en 1 l benzine ook. Dit is puur thermische energie en daarom lastig te vergelijken met hoogwaardige energie als elektriciteit. Maar hier anders mee omgaan maakt het plaatje heel niet anders. Het plaatje laat ook andere energieinputs van een huishouden buiten beeld, zoals voedsel, apparatuur, etc. Het plaatje laat ook niet-energetische (on)duurzaamheid van activiteiten buiten beeld.)

[...]
Euhm in 1 kuub aardgas zit ongeveer 8,8 kWh aan energie (onderwaarde, dus zonder condensatie). In benzine zit ongeveer 9,7 kWh aan energie. Dat verandert je plaatje zeker wel, ten nadele van de auto/gas dat wel.

Zie Wikipedia Aardgas
en Wikipedia Benzine

• Jelte
  • Niet online
jantje.vlaam schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 12:01:
[...]

Ik ben benieuwd wanneer dat gebeurd, de meeste plaatsen hebben hooguit een buslijn en die bus komt misschien eens per uur, maar steeds vaker maar 4 keer per dag. Nee, die auto krijgen ze hier in Brabant niet weg. Ze mogen wel zuiniger en duurzamer maar qua comfort en gemak kan er niets tegenop.

Het OV gaat van een plaats waar ik niet ben naar een plek waar ik niet naartoe wil. De rest moet je alsnog zelf opknappen.
Dit, zolang je niet in de buurt van een station vertrekt/moet zijn is een auto al snel zeker in tijd veel sneller. En in de huidige samenleving is tijd nog steeds heel waardevol. En ondanks dat ons OV eigenlijk heel goed is (in ieder geval in de steden) kun je er niet altijd op bouwen. Dan komt de bus weer wat te laat en mis je de trein. Dan is er een storing ergens op het spoor. Ik heb nog nooit mijn motor kunnen betrappen op het niet doen. Mijn motor zorgt ervoor dat ik altijd kom waar ik wil zijn, op de tijd dat ik er wil zijn. En dat is dus iets wat je van het OV niet altijd kan zeggen.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:25

Fiber

Beaches are for storming.

jantje.vlaam schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 12:05:
[...] De ruimte van mijn stekkerblok is beperkt.
Wellicht een idee om je stekkerblok te vervangen door een stekkerblok met meerdere schakelaars er op, zoals deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images/elelctronica_1354744715.jpg
ericplan schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 09:33:
[...]

Zoals je weet heb ik geen auto, volkomen overbodig. [...] In Amsterdam gaat het langzaam veranderen en dan volgt de rest ook wel.
Tja, hoe noemen ze dat ook al weer? Gebrek aan realiteitszin? Niet iedereen heeft de luxe om in de Amsterdamse grachtengordel te kunnen wonen. Prachtig hoor allemaal, maar de wereld ziet er buiten de ring toch wel een beetje anders uit. Ik woon zelf ook op vijf minuten van een Intercity station en heb ook geen auto. Maar ik weet heel goed dat mensen in de wat kleinere dorpen onmogelijk zonder auto kunnen, en zelfs twee of meer auto's per gezin is niet altijd uit luxe maar gewoon uit noodzaak om je werk te kunnen doen, een bedrijf te runnen of gewoon vrienden en familie te kunnen bezoeken. ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• TheSiemNL
Fiber schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 12:38:
[...]

Wellicht een idee om je stekkerblok te vervangen door een stekkerblok met meerdere schakelaars er op, zoals deze:

[afbeelding]
Ja, bij Conrad had ik er ook een gezien, erg prijzig alleen in vergelijk met een stekkerblokje van 3 Euro. Met losse stekkers ben je ook wat flexibeler.Wellicht toch de kabel doorknippen en een lichtschakelaar er tussen.

Afbeeldingslocatie: http://www.conrad.nl/medias/global/ce/6000_6999/6200/6220/6224/622434_BB_00_FB.EPS_1000.jpg

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:36
"Everything in life is somewhere else, and you get there... in a car." :)

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-01 17:17
Mensen ,
Vandaag eens op de site van eigen huis gekeken (veh.nl) en ik zie dat de Nederlandse wet is aangepast, althans, VEH bied windenergie volgens het kropje sla model aan.:"Zolang uw windmolen draait (gemiddeld 12 tot 20 jaar) ontvangt u gratis stroom via uw stukje windmolen".
Aan zulke teksten kunnen een hoop beunen in groen energieland nog een puntje zuigen.,

Verwijderd

Heb je dit ook gemeld aan VEH zelf met onderbouwing? :)

• Dre
  • Niet online

Dre

Als iemand een manier weet je vinden om voor >€0,15/ kWh virtueel te salderen hou ik me aanbevolen. Ik geloof niet dat er ooit een dergelijk idioot hoog FIT (Feed In Tariff) komt.

[Edit]
Indien het virtueel salderen toch doorgang vindt: mag ik dan ook kolenstroom virtueel salderen?

[ Voor 24% gewijzigd door Dre op 31-03-2013 11:39 ]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:05

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

:) Ik zit precies in die spagaat inderdaad. Ik zit de laatste tijd erg te klagen over mijn auto en ik ben me erg pijnlijk bewust hoeveel energie mijn auto verbruikt.

Bij ons is het nog extremer. Elektriciteit is 0%. Aardgas is 28%, Brandstof voor mijn auto alleen is: 72%. Aardgas is 35GJ aan energie, aan diesel kom ik op 90.6GJ. :X

damn........ :|

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:33

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Tijd voor een dieselmotorfiets dus :Y

Wise enough to play the fool

• Dre
  • Niet online

Dre

teacher schreef op zondag 31 maart 2013 @ 12:05:
Tijd voor een dieselmotorfiets dus :Y
Fixed ;)

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

In Twente een groene Kerst en een witte Pasen :o

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dit jaar voor de eerste keer gekleurde paaseitjes gekocht i.p.v. zelfgekookte vrije uitloop eitjes.

De laatste keer dus, niet te eten dat spul :r

Het eigeel lijkt wel kauwgom.
Volgens mij zijn die 5 maanden geleden al gekookt oid.

Oh ja, en vandaag 2x sneeuwval gehad :?

Maar de gezellige Paasmaaltijd met de hele familie maakte veel goed >:)

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
MeTooPV schreef op zondag 31 maart 2013 @ 10:23:
Mensen ,
Vandaag eens op de site van eigen huis gekeken (veh.nl) en ik zie dat de Nederlandse wet is aangepast, althans, VEH bied windenergie volgens het kropje sla model aan.:"Zolang uw windmolen draait (gemiddeld 12 tot 20 jaar) ontvangt u gratis stroom via uw stukje windmolen".
Aan zulke teksten kunnen een hoop beunen in groen energieland nog een puntje zuigen.,
Je kan best "gratis stroom" aanbieden, maar dat betekent nog niet dat ook de energiebelasting wegvalt. Vanuit de leverancier gezien is het dan wel gratis, maar voor de klant is de rekening niet nul...

Een 15 ct FIT is best haalbaar, in Frankrijk, Duitsland en de UK liggen de tarieven voor "rooftop solar" ongeveer in die grootte. Maar: niet voor onbepaalde tijd, overal met beperkte lengte en/of jaarlijke procentuele afname.

Het is trouwens het openen van een beerput. Als je salderen op afstand gaat toestaan, waarom dan niet voor je eigengebouwde (evt met CO2 certificaten vergroende) kolenstoker?

[ Voor 21% gewijzigd door Dreamvoid op 31-03-2013 18:23 ]

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-01 19:55
[

Oh ja, en vandaag 2x sneeuwval gehad :?

Maar de gezellige Paasmaaltijd met de hele familie maakte veel goed >:)
Hier was het ook halen en brengen met het weer. Wel leuke pieken af en toe.

Wij hadden een paasbrunch vanmiddag en een van mijn zwagers vertelde dat er een virus is aangetroffen in een van de SMA databanken.
Zou gaan om de omvormers die automatisch loggen op zonnestroomopbrengst.eu. Ik geloof dat er ook wel mensen hier op dit forum zitten die daar gebruik van maken.
Nu schijnt dit virus zich overal in omvormers te hebben genesteld welke automatisch uploaden naar zonnestroomopbrengst.eu

Ze vermoeden dat er een cyberaanval komt die gaat proberen de energie voorziening in duitsland aan te vallen. Hij wist niet meer precies de naam van het virus maar het was zoiets als het tullepetoan virus.
Ze hebben wel uit het virus kunnen halen dat dit om 11:11uur actief wordt en dan voor een shutdown zou zorgen omdat alle omvormers hun vermogen terug gaan regelen binnen 1 seconde.
Morgen in ieder geval maar vanaf 11:00uur de omvormer even in de gaten houden.
Ben benieuwd :)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hmmm, om 11 uur 11 (carnaval). Aanval op 1 april? :+

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:08
psst, verklap nu niet alles ;)

[ Voor 19% gewijzigd door rube op 31-03-2013 19:03 ]

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-01 08:11
Paasbrunch in Roosendaal?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• zonnefreak
Schinnen-groen, rube en drielp hadden alle 3 gelijk. Wel grappig dat men toch gaat googelen om te kijken of er een kern van waarheid inzit.

Maar even zonder gekheid zou zoiets in werkelijkheid wel kunnen. Ik weet niet precies hoeveel GWp er in Duitsland geplaatst staat maar stel dat een hacker zoiets echt voor elkaar zou krijgen. Als er opeens noem maar wat 25 GW van het net wegvalt dan is dat toch wel een serieus probleem lijkt mij.

Eerst een sterke spanningsdaling waarschijnlijk zal dan de draaifrequentie van de generator ook wel in elkaar zakken. Als dit in Duitsland zou gebeuren en de omringende landen merken dit dan gaan ze waarschijnlijk de hoogspanningslijnen richting Duitsland uitschakelen omdat ze bang zijn dat Nederland hier ook gevolgen van zal ondervinden.

Eigenlijk eng idee vind ik zelf. Ik snap best dat het goed is dan hele grote energie opwekkers in Duitsland de verplichting hebben om af te kunnen schakelen als net omstandigheden hierom vragen. Maar ik vraag me wel af of ze hier wel eens over na gedacht hebben.

In ieder geval alvast allemaal een fijne 2de paasdag toegewenst.

Hebben jullie nog leuke 1 april grappen gehoord we zitten tenslotte in de Kroeg.

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-01 15:05
Allemaal bovenstaande even her en der posten en het word de grap van het jaar.
Ik zeg begin op forum VEH :) daar vind je een hoop mensen met PV

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:02

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ik heb wel zojuist een andere nieuwstip ingestuurd. Geen idee of het interessant genoeg is om op de frontpage te plaatsen:
Onderwerp artikel
Tweakers team produceert bijna 30 MWh aan zonnestroom in maart

Opmerking
Vergelijkbaar met de Dutch Power Cows, is er ook een 'wedstrijd' gaande wat betreft het produceren van groene stroom door tweakers...

Op de site pvoutput.org kunnen eigenaren van zonnestroom installaties hun productiegegevens bijhouden. Nadat antonboonstra een team speciaal voor Tweakers.net heeft aangemaakt, is het aantal tweakers dat hiervan gebruik gemaakt, inmiddels flink gestegen. Zo is door de tweakers afgelopen maand al bijna 30 MWh aan groene stroom geproduceerd.

Op de team pagina (http://www.pvoutput.org/team.jsp?p=1&o=e) staan de tweakers momenteel nog 44e, maar met de aankomende zomer en de flinke productie per dag, zullen ze binnenkort snel gaan stijgen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hmm, ik zal me binnenkort ook maar eens aanmelden.
Youless werkt prima, maar omdat de kWh meter stijf ingeklemt zit tussen 2 automaten kan ik hem niet goed vastplakken en dondert hij er nog wel eens af.
Eerst de kWh meter een rij lager verplaatsen zodat er ruimte is om de Youless fatsoenlijk te bevestigen.
Met Ducktape wel te verstaan 8)

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Speksteenkachel schreef op maandag 01 april 2013 @ 11:24:
Hmm, ik zal me binnenkort ook maar eens aanmelden.
Youless werkt prima, maar omdat de kWh meter stijf ingeklemt zit tussen 2 automaten kan ik hem niet goed vastplakken en dondert hij er nog wel eens af.
Eerst de kWh meter een rij lager verplaatsen zodat er ruimte is om de Youless fatsoenlijk te bevestigen.
Met Ducktape wel te verstaan 8)
Kijk hier eens:http://gathering.tweakers...message/38064861#38064861
Kan ook via kabel op S0 aansluiten ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Pietje NL schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 21:13:
[...]

Als je ze een mail had gestuurd of even had gebeld dan weet je het hele verhaal.
Hier een samenvatting:

De data word online opgeslagen omdat de stretch nog geen aparte opslag mogelijkheid heeft.
Alleen hiervoor worden de kosten berekend, om de servers draaiend te houden zodat je bij je data kan.
In de toekomst kan je ook lokaal opslaan (hoe weet ik niet, is ook niet verteld)
Export functie zit al in de app, had je kunnen zien als je bv de app had gedownload.
Wel raar dat hij bij de stretch gratis is en in source niet. |:(
O btw je terug gestuurde stick gebruiken ze weer, deze word gereset en opnieuw gebruikt indien mogelijk.
Er gaat dus niets verloren.
Volgens de helpdesk gaan de stretch en source in de toekomst wel samenwerken.
Op dit moment kan je alleen de actuele en geschiedenis zien en schakelen, maar met de volgende update komen er blijkbaar ook weer schakelschema's.
Sorry hoor. Maar als je duurzaam bent, zou de compatibiliteit direct in het ontwerp moeten zijn meegenomen en dat is het niet . Dat is dus weinig duurzaam. Ook zie je als je ni je source update, zie je ook meteen dat ze gaan werken met diverse (Betaalde) key's. Dus als source gaat samenwerken, zal dat waarschijnlijk al betaald zijn.

Denk je nu echt dat het goedkoper om een server te installeren dan source meteen te laten samenwerken?? :O

zoals ze het zelf in hun mail stellen (naar aanleiding vraag over exportfunktie)
Om de basisfunctionaliteit betaalbaar te houden is het voor ons vanzelfsprekend om voor onderdelen als de exportfunctie een vergoeding te vragen. Het is zeker niet uit te sluiten dat ook andere functionaliteiten in de toekomst voor nieuwe gebruikers niet meer gratis bij het basispakket geleverd te worden. Dit is een heel normaal zakelijk aanbod
Ik durf er wel een fles wijn op te zetten, dat de samenwerking tussen source en home stretch niet gratis gaat zijn. Tewijl technisch gezien er geen enkele belemmering hoeft te zijn om de stretch gewoon onderdeel van het meshnetwerk te laten zijn.

Dus nee, ik hoe ze niet te mailen. Daden zeggen meer als woorden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

TV-tip voor vanavond:
Tegenlicht over de zonnige toekomst van de aarde

http://www.tvgids.nl/arti...e_toekomst_van_de_aarde/#

Ja, het is crisis, maar wetenschapper Peter Diamandis trekt zich daar niets van aan. Hij is positiever dan wie ook, zo blijkt in Tegenlicht. De komende decennia kunnen we met elkaar alle wereldwijde problemen oplossen, verzekert hij.

Op zijn speciale universiteit midden in het Amerikaanse Silicon Valley trekt Peter Diamandis bezoekers uit de hele wereld. De wetenschapper verdedigt in deze broedplaats van technologische ontwikkelingen zijn baanbrekende ideeën over de toekomst van de wereld. Hij denkt dat we over twintig jaar met elkaar kunnen zorgen voor genoeg water, voedsel, gezondheidszorg en onderwijs voor alle negen miljoen mensen die dan op de aardbol rondlopen.

Zeewater
Tegenlicht probeert in de uitzending van maandag mee te gaan in de ideeën van Peter. De reis voert naar Qatar, waar men met zeewater voedsel in de woestijn produceert. En in Amerika zijn knappe koppen druk bezig om zonne-energie nog goedkoper en breder toepasbaar te maken.

Denkwerk
Dergelijke vernieuwde technieken zijn echter niet per se het resultaat van denkwerk op het allerhoogste nivu. Dat bewees de 16-jarige scholier Jack Andraka. Slechts met behulp van Google en Wikipedia ontwikkelde hij een uiterst efficiënte kankertest. Als de komende twintig jaar nog eens twee miljard mensen hun weg vinden naar het internet, zullen technologische ontwikkelingen in de toekomst in een stroomversnelling raken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Dre
  • Niet online

Dre

over twintig jaar.....voor alle negen miljoen mensen die dan op de aardbol rondlopen.
Overbevolking is een bekend probleem qua duurzaamheid, maar om de wereldbevolking nu terug te brengen naar 9 miljoen binnen 20 jaar vind ik wel erg grof. Is dit een maatschappelijk gewenste oplossing? (:P)

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 01-04-2013 20:59 ]

• TheSiemNL
Op VPRO tegenlicht weer een programma over energie.

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-01 15:05
Cyberpope schreef op maandag 01 april 2013 @ 16:02:
[...]

Denk je nu echt dat het goedkoper om een server te installeren dan source meteen te laten samenwerken?? :O
Alles is hoe je het bekijkt: beter 1 server dan bij iedereen thuis source op een pc die 24/7 aan staat.
Ik denk ook dat de doelgroep anders is, geen pc 24/7 maar wel altijd schakelen en data bekijken.
Buitenshuis schakelen komt ook, zonder poorten open te zetten enz voor zover ik begreep.
Data en "actueel (15 min ofzo)" verbruik is al zichtbaar buitenshuis.
Cyberpope schreef op maandag 01 april 2013 @ 16:02:
Ik durf er wel een fles wijn op te zetten, dat de samenwerking tussen source en home stretch niet gratis gaat zijn. Tewijl technisch gezien er geen enkele belemmering hoeft te zijn om de stretch gewoon onderdeel van het meshnetwerk te laten zijn.
Ik hoop dat ze het snel compatible maken en dat het gratis word/is.(export functie betaald in source is ook beetje jammer terwijl in de stretch het wel gratis is)
Al veel plezier van source, maar ik wacht nog even met de stretch want server draait hier toch al 24/7 voor domotica.
Geen idee waarom het niet meteen samenwerkt, misschien kosten technisch een duur geintje?

Verwijderd

jantje.vlaam schreef op maandag 01 april 2013 @ 22:29:
Op VPRO tegenlicht weer een programma over energie.
Dat was een boeiende, interessante aflevering. Voedsel produktie in de woestijn, super idee! Een ander onderwerp was, wat internet aan verandering te weeg brengt in de wereld en hoe de toekomst in 15-20 jaar er mogelijk uit zal gaan zien.

Voor de mensen die het gemist hebben, is het zeker de moeite waard om terug te kijken. Een Aanrader!

• TheSiemNL
Ik vond hem zelf wat tegenvallen. Hydroponics en aquaponics zijn al heel oud. De twist die ze er daar aan geven is dat ze zout water eerst ontzilten. Het ontzilten van water in het Midden Oosten is overigens een normale gang van zaken, 70% van het drinkwater in Saoedi-Arabië komt via ontziltingsinstallaties.

Die 15 jarige die een nieuwe manier van kankerdetectie ontwikkeld is wel een held (al was zijn reactie op het winnen van een prijs nog gayer dan een kruising van Jamai en Jos Brink). Maar goed, dat mag.

• zonnefreak
Pietje NL schreef op maandag 01 april 2013 @ 11:04:
Allemaal bovenstaande even her en der posten en het word de grap van het jaar.
Ik zeg begin op forum VEH :) daar vind je een hoop mensen met PV
ehh is er nou toch iets misgegaan

http://www.nu.nl/binnenla...l-uren-zonder-stroom.html 8)7

gelukkig was het donker gniffel

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Om nog even terug te komen op de kernenergiediscussie van een paar dagen geleden: Nuclear Power Prevents More Deaths Than It Causes:
NASA researchers have compared nuclear power to fossil fuel energy sources in terms of greenhouse gas emissions and air pollution-related deaths. Using nuclear power in place of coal and gas power has prevented some 1.8 million deaths globally over the past four decades and could save millions of more lives in coming decades

Signatures zijn voor boomers.

• rube
Resultaten in het verleden geven geen garantie voor de toekomst.
Ja "it could" save millions. Maar als het eens goed misgaat, is that "it could" veranderd in "it can't".

Ik begrijp heus wel welke voordelen mensen in nuclear zien, maar dat is alleen zolang het goed gaat. En voor mij persoonlijk is nuclear een verkeerde (tussen)stap.

Verwijderd

Even tussendoor; de koffie werd hier altijd op het gasfornhuis gehouden (met warmhoudplaatje eronder) en dit heb ik vervangen met een cheap kijkshop koffieapparaat. Sinds 1 april 7:45 is er nu 0.59 kWh verbruikt door dat ding (zelfde hoeveelheden koffie), en het scheelt ongeveer een kuub (!) gas per dag. Koffie smaakt er niet slechter op en het verbruik van 0.28 kWh tegenover ongeveer 1m³ gas vind ik bizar (ik wist dus echt niet dat je met de kleine pit op de laagste stand zoveel er doorheen kan jagen). temperatuur in de keuken is trouwens niet voelbaar veranderd.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op woensdag 03 april 2013 @ 11:13:
Even tussendoor; de koffie werd hier altijd op het gasfornhuis gehouden (met warmhoudplaatje eronder) en dit heb ik vervangen met een cheap kijkshop koffieapparaat. Sinds 1 april 7:45 is er nu 0.59 kWh verbruikt door dat ding (zelfde hoeveelheden koffie), en het scheelt ongeveer een kuub (!) gas per dag. Koffie smaakt er niet slechter op en het verbruik van 0.28 kWh tegenover ongeveer 1m³ gas vind ik bizar (ik wist dus echt niet dat je met de kleine pit op de laagste stand zoveel er doorheen kan jagen). temperatuur in de keuken is trouwens niet voelbaar veranderd.
De lekker ouderwetse manier dus.

Wij zijn overgestapt op een koffiezetter met thermoskan. Nadat de koffie is doorgelopen schakelt het toestel gewoon helemaal uit.

Volgens Plugwise kost een volle pot koffie 0,148 kWh. In de kan blijft de koffie niet alleen goed op temperatuur, maar ook de smaak blijft goed. :P

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op woensdag 03 april 2013 @ 11:27:
Wij zijn overgestapt op een koffiezetter met thermoskan. Nadat de koffie is doorgelopen schakelt het toestel gewoon helemaal uit.
Daar heb ik ook naar gekeken, echter komt de aanschafprijs me op dit moment niet goed uit met een verhuizing in het vooruitzicht, staat wel op de wensenlijst :)
Ik zag bij een plaatselijke toko een model die er fatsoenlijk uitziet (ipv speelgoed of space age) voor net door de 100 heen, en het geeft ook wat meer luxe natuurlijk (gewoon de kan meenemen naar de woonkamer).

In de komende woning gaan we ook over op electrisch koken ipv gas, dus dan is er alleen nog gas nodig voor warm water en verwarming wat op termijn misschien aangepakt kan worden.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op woensdag 03 april 2013 @ 12:19:
[...]

Daar heb ik ook naar gekeken, echter komt de aanschafprijs me op dit moment niet goed uit met een verhuizing in het vooruitzicht, staat wel op de wensenlijst :)
Ik zag bij een plaatselijke toko een model die er fatsoenlijk uitziet (ipv speelgoed of space age) voor net door de 100 heen, en het geeft ook wat meer luxe natuurlijk (gewoon de kan meenemen naar de woonkamer).

In de komende woning gaan we ook over op electrisch koken ipv gas, dus dan is er alleen nog gas nodig voor warm water en verwarming wat op termijn misschien aangepakt kan worden.
Deze hebben wij:

http://www.vikingdirect.n..._pla_-_-Product%20Feed-_-{keyword}&XREF1=ECNL41222SEAXXX

De prijs is ong. 100 m3 "koffiegas", dus dat haal je er wel uit >:)

Als je even googeld, vind je hem nog wel goedkoper.

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:36
Of je zet koffie naar behoefte, dan hoef je ook niks warm te houden.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Terpen Tijn schreef op woensdag 03 april 2013 @ 12:55:
Of je zet koffie naar behoefte, dan hoef je ook niks warm te houden.
Is er een andere reden om koffie te zetten ? 8)

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op woensdag 03 april 2013 @ 12:40:
[...]
Deze hebben wij:

http://www.vikingdirect.n..._pla_-_-Product%20Feed-_-{keyword}&XREF1=ECNL41222SEAXXX

De prijs is ong. 100 m3 "koffiegas", dus dat haal je er wel uit >:)

Als je even googeld, vind je hem nog wel goedkoper.
Zelf dacht ik aan deze: Afbeeldingslocatie: http://img.cbcdn.net/products/161657/wmf-skyline-thermos.jpg?width=250&height=350

Voor ongeveer 160 m³ koffiegas ;) (de timerfunctie lijkt me wel prettig; zou nu natuurlijk ook een schakelklok ertussen kunnen hangen, maar dit lijkt me iets toffer).
Daarbij heb ik 'ergens' nog een coupon van CB die ik ongeveer een jaar geleden gewonnen had, kan 'm alleen niet vinden om te kijken hoeveel dat nou was 8)7
Edit: Gevonden; is goed voor €25 (scheelt ~40 m³ koffiegas).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2013 14:09 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:57
Ik meet hier gewoon 1 liter water af, gooi dat ing de fluitketel en ondertussen spoel ik een thermoskan om, zet ik het opzetfilter erop en doe ik er 6 schepjes koffie in. Als vervolgens het water kookt giet je dat erin en je hebt prima koffie.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

_JGC_ schreef op woensdag 03 april 2013 @ 14:09:
Ik meet hier gewoon 1 liter water af, gooi dat ing de fluitketel en ondertussen spoel ik een thermoskan om, zet ik het opzetfilter erop en doe ik er 6 schepjes koffie in. Als vervolgens het water kookt giet je dat erin en je hebt prima koffie.
Mijn kWh's zijn nu "gratis", jouw m3 gas ook? :*)

Volgens mij is het ook kookrendement met een elektrisch apparaat groter dan dat met gasverwarming.

Jouw manier van koffie zetten heet tegenwoordig "slow cooking" (gehoord op de radio).

Kook je het water elektrisch of via inductie, dan is het rendement van de koffiezetter toch nog hoger.

[ Voor 8% gewijzigd door Schinnen-groen op 03-04-2013 14:35 ]

• _JGC_
Fluitketel kan je ook omwisselen met een waterkoker, dan kan je ook gratis stroom gebruiken. Misschien dat een koffiezetter minder gebruikt omdat het water minder heet is dan uit een waterkoker, maar dan heb je dus wel weer 2 losse apparaten voor koffie en thee op het aanrecht staan.

Voordeel van de fluitketel tov een waterkoker is dat je gepaste hoeveelheden erin kunt gooien en niet je element onder water hoeft te staan. Al zijn er wel zuinige waterkokers die dat nadeel niet hebben trouwens.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:16
Toch eens gaan meten wat mijn Jura verbruikt bij het zetten van 1 bakje. Volgens mij piekt hij op 1600W.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

_JGC_ schreef op woensdag 03 april 2013 @ 14:40:
Fluitketel kan je ook omwisselen met een waterkoker, dan kan je ook gratis stroom gebruiken. Misschien dat een koffiezetter minder gebruikt omdat het water minder heet is dan uit een waterkoker, maar dan heb je dus wel weer 2 losse apparaten voor koffie en thee op het aanrecht staan.

Voordeel van de fluitketel tov een waterkoker is dat je gepaste hoeveelheden erin kunt gooien en niet je element onder water hoeft te staan. Al zijn er wel zuinige waterkokers die dat nadeel niet hebben trouwens.
Het nadeel van een waterkokeris dat je meestal nog wat water overhoudt. Dat heb je dan voor niets verwarmd. Meestal is er ook een minimum dat erin moet. Voor een kopje thee heb je dan teveel.

Bij een koffiezetter wordt het totale water gebruikt en is de warmte-uitwisseling qua rendement hetzelfde.
Het water in een koffiezetter is ook 100 C.

Veel aan gemeten, vroeger :>

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Appie Heijn schreef op woensdag 03 april 2013 @ 14:45:
Toch eens gaan meten wat mijn Jura verbruikt bij het zetten van 1 bakje. Volgens mij piekt hij op 1600W.
Die piek maakt niets uit. De duur wel. :)

• _JGC_
Schinnen-groen schreef op woensdag 03 april 2013 @ 14:53:
[...]

Het nadeel van een waterkokeris dat je meestal nog wat water overhoudt. Dat heb je dan voor niets verwarmd. Meestal is er ook een minimum dat erin moet. Voor een kopje thee heb je dan teveel.

Bij een koffiezetter wordt het totale water gebruikt en is de warmte-uitwisseling qua rendement hetzelfde.
Het water in een koffiezetter is ook 100 C.

Veel aan gemeten, vroeger :>
Als ik 1 liter koffie zet met mijn fluitketel, gaat er ook gewoon 1 liter in die ketel. Waterkoker hetzelfde. Zoals ik zei zijn er wel eco-waterkokers die niet het nadeel van overgebleven water hebben.

Mijn vriendin snapt het nog steeds niet overigens. Voor 2 koppen thee een fluitketel vullen met 2 liter water en dan klagen dat het met een waterkoker veel sneller gaat. Misschien moet ze eens beginnen met een halve liter water in de ketel gooien... :X.

• TheSiemNL
_JGC_ schreef op woensdag 03 april 2013 @ 14:56:
[...]

Als ik 1 liter koffie zet met mijn fluitketel, gaat er ook gewoon 1 liter in die ketel. Waterkoker hetzelfde. Zoals ik zei zijn er wel eco-waterkokers die niet het nadeel van overgebleven water hebben.

Mijn vriendin snapt het nog steeds niet overigens. Voor 2 koppen thee een fluitketel vullen met 2 liter water en dan klagen dat het met een waterkoker veel sneller gaat. Misschien moet ze eens beginnen met een halve liter water in de ketel gooien... :X.
Geen vrouw hebben is een stuk duurzamer. Maar een stuk minder gezellig, vooral in bed.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Gedurende die andere 16 uur per etmaal kan het ook erg gezellig zijn.. :X

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:16
Schinnen-groen schreef op woensdag 03 april 2013 @ 14:54:
[...]

Die piek maakt niets uit. De duur wel. :)
Klopt allen op de namiddag zorgt dat ding er wel voor dat ik een piek inmijn verbruiksgrafiek heb >:) normaal staat die op nul vanaf 07.45

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Mijn Sunny Beam zit nu "vol". :+

Elke volgende dag met meetgegevens resulteert in het verwijderen van de oudste meetdag in het geheugen.

Dus een FIFO-systeem.

Heb je een SB, maak dan een backup van je meetgegevens op geregelde momenten anders zijn ze verdwenen. 8)

For whom it concerns....

• ollie1965

ollie1965

Schinnen-groen schreef op donderdag 04 april 2013 @ 00:58:

Elke volgende dag met meetgegevens resulteert in het verwijderen van de oudste meetdag in het geheugen.

Dus een FIFO-systeem.

Heb je een SB, maak dan een backup van je meetgegevens op geregelde momenten anders zijn ze verdwenen. 8)

For whom it concerns....
FiFo ? :+

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

FIFO staat voor First In First Out.

De oudste data wordt dan overschreven door de actuele data.

Er bestaat ook zoiets als LIFO: Last In First Out. Hierbij wordt de meest actuele data overschreven door de nieuwe data.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
_JGC_ schreef op woensdag 03 april 2013 @ 14:56:
[...]

Wij koken ook altijd 1 liter water in 1 keer en gieten dat in een thermosfles. Daar tap je dan weer makkelijk kopjes thee van. Koffie komt uit de Senseo of de cafetiere.

De waterkoker begint alleen te lekken en zal eerdaags vervangen moeten worden (krijgen niet goed meer) helaas. Nu kwamen we dit ding van Bosch tegen: http://www.bosch-home.nl/...hee/filtrino/THD2023.html
Onzinnig filterding erin, maar wel warm water per kopje. Kan handig zijn, ze reppen ook over energie besparend, maar dat zal niet opgaan tegen onze liter-per-keer acties gok ik. Nog voors en tegens uit de duurzame kroegelingen? :P

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• ollie1965

ollie1965

Schinnen-groen schreef op donderdag 04 april 2013 @ 11:21:
FIFO staat voor First In First Out.

De oudste data wordt dan overschreven door de actuele data.

Er bestaat ook zoiets als LIFO: Last In First Out. Hierbij wordt de meest actuele data overschreven door de nieuwe data.
Emoticon........, als oud bakken ICT'er (op school begonnen met een ZX80/ZX81 ) kende ik hem wel maar als Ozzie gek ken ik hem ook op een andere manier vandaar de link.

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op donderdag 04 april 2013 @ 11:50:
[...]
Nu kwamen we dit ding van Bosch tegen: http://www.bosch-home.nl/...hee/filtrino/THD2023.html
Nog voors en tegens uit de duurzame kroegelingen? :P
Lees reviews op verschillende sites, ik zag er er paar voorbij komen die niet zo lovend zijn. Daarbij krijg je meer en minder comfort; je water wordt verwarmd door dit apparaat, maar je moet wel naar het apparaat voor je warme water.

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:35
Schinnen-groen schreef op donderdag 04 april 2013 @ 00:58:

For whom it concerns....
En dat "vol" is na hoeveel weken/maanden/jaren gebruik?

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Snowmiss schreef op donderdag 04 april 2013 @ 20:33:
[...]

En dat "vol" is na hoeveel weken/maanden/jaren gebruik?
Na ongeveer 2 tot 2,5 jaar dagelijks gebruik, schat ik.

Ik heb dat deze week pas ontdekt.
De gegevens kopieerde ik elke drie maanden, dus geen gegevens verloren.

Verwijderd

Tijdens voorbereidingen voor de geplande verhuizing kom ik nu aan op het kopje "energieleverancier" en vroeg me af wat jullie ervaringen zijn met bijvoorbeeld budgetenergie en energie direct. Deze twee komen met vergelijksites het goedkoopst uit door hun welkomstpremie, maar ik zou graag willen weten hoe hun service is en hoe het gemak van overstappen is (van plan om jaarlijks te doen ivm de welkomstpremie zolang er geen vaste klantenkorting gegeven wordt). Zijn deze twee de moeite waard (budget energie zou 'groen' leveren), of voor greenchoice gaan en €150 meer betalen per jaar ?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:33

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die komen goedkoop uit omdat ze strooien met de cashback vergoeding, die ze op een later moment wel weer bij je terughalen.

Ik stap ook elk jaar over, en zoek dan de balans tussen cashback en lage tarieven.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

En is het dan een verstandige keuze om komend jaar voor budget energie te gaan en het jaar erop over te stappen op een ander die op dat moment het goedkoopst is, of kan ik dan overstap problemen ondervinden ? :)

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:25

Fiber

Beaches are for storming.

teacher schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 00:01:
Die komen goedkoop uit omdat ze strooien met de cashback vergoeding, die ze op een later moment wel weer bij je terughalen...
Op welk moment en hoe dan...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

Na het eerste jaar, als je binnen je contractperiode vertrekt of als je een betalingsachterstand hebt. Volgens hun voorwaarden vervalt de korting dan.

Budget energie
Leveringskosten Uw verbruik Huidig tarief Kosten
Stroom
Vastrecht € 71,87
Leveringskosten 3000 kWh 0,2149 € 644,69
Heffingskorting € -385,53
Totaal leveringskosten stroom € 331,03
Gas
Vastrecht € 71,88
Leveringskosten incl. toeslag regio 3 800 m3 0,6248 € 499,87
Totaal leveringskosten gas € 571,75
Sub totaal € 902,78
Eenmalige korting € -300,00
Totaal leveringskosten € 602,78
Greenchoice
Leveringskosten Uw verbruik Huidig tarief Kosten
Stroom
Vastrecht € 24,25
Leveringskosten 3000 kWh 0,2028 € 608,39
Heffingskorting € -385,53
Totaal leveringskosten stroom € 247,11
Gas
Vastrecht € 24,25
Leveringskosten incl. toeslag 800 m3 0,5427 € 434,15
Totaal leveringskosten gas € 458,40
Totaal leveringskosten € 705,50
-----
Budget energie
TarievenStroomVastrecht per maand: € 5,99 (incl. BTW)
All-in leveringstarief
0 - 10.000 kWh (per kWh)
Enkel tarief: € 0,2149
Dag tarief (hoog): € 0,2222
Nacht tarief (laag): € 0,204
Alle tarieven zijn inclusief energiebelasting en BTW.
Specificatie van de All-in tariefsopbouw. GasVastrecht per maand: € 5,99 (incl. BTW)
All-in leveringstarief
0 - 5.000 m3 (per m3)
Gastarief, regio 3: € 0,6248
Greenchoice
TarievenStroomVastrecht per maand: € 2,02 (incl. BTW)
All-in leveringstarief
0 - 10.000 kWh (per kWh)
Enkel tarief: € 0,2028
Dag tarief (hoog): € 0,2149
Nacht tarief (laag): € 0,1907
Alle tarieven zijn inclusief energiebelasting en BTW.
Specificatie van de All-in tariefsopbouw. GasVastrecht per maand: € 2,02 (incl. BTW)
All-in leveringstarief
0 - 5.000 m3 (per m3)
Gastarief, : € 0,5427
-----
Budget energie
[quoteActie
Eenmalige korting: € 300,00
Toelichting korting: De 'eenmalige korting' wordt aan het einde van uw contract verrekend op uw jaarafrekening.[/quote]

Greenchoice
Actie
Toelichting korting: [...] Dit actieproduct is eveneens geldig voor consumenten die al klant zijn van Greenchoice. Stroom en gastarief staan vast tot 01-05-2014. Dit tarief zal na 01-05-2014 automatisch overgaan in het variabel kortingsgarantie tarief. Dit standaard kortinggarantie product houdt in dat de tarieven bij Greenchoice standaard en blijvend 0,25 eurocent per kWh stroom en m³ gas lager zijn dan de tarieven van grijze energie van uw regioleverancier (Nuon, Essent, Eneco etc.). Wanneer de tarieven voor grijze energie dalen, dan dalen de tarieven van Greenchoice gewoon mee.
-----
Bij budget energie krijg je dus éénmalig €300, daar ga je ~1 ct per kWh meer, en ~8 ct per m³ gas meer betalen. Vastrecht ligt ook €47 hoger per product. Zonder de korting zou budget energie dus €1338 kosten, en greenchoice €1141.

Kort door de bocht zou ik bij hun het eerste jaar ongeveer €100 goedkoper uitzijn, na dat jaar is het ~ €300 duurder. Ik denk dat ik de voorwaarden nog eens goed doorneem en dan voor hun ga, en absoluut niet moet vergeten het jaar erop over te stappen :X

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2013 07:42 ]

• Jarod
  • Niet online
[b]247pro schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 07:33:[/b

-----
Bij budget energie krijg je dus éénmalig €300, daar ga je ~1 ct per kWh meer, en ~8 ct per m³ gas meer betalen. Vastrecht ligt ook €47 hoger per product. Zonder de korting zou budget energie dus €1338 kosten, en greenchoice €1141.

Kort door de bocht zou ik bij hun het eerste jaar ongeveer €100 goedkoper uitzijn, na dat jaar is het ~ €300 duurder. Ik denk dat ik de voorwaarden nog eens goed doorneem en dan voor hun ga, en absoluut niet moet vergeten het jaar erop over te stappen :X
Ook ik ben aan het kijken naar welke energieleverancier ik over ga stappen (mijn jaar bij Essent zit er bijna op en nu krijg ik dus geen eenmalige korting meer). Ik denk dat ik over ga stappen naar Energiedirect, iets lagere eenmalige bonus maar ook lagere tarieven. Belangrijkste is echter dat bij Budget energie het volgende minpunt wordt aangegeven: 'Heeft u een dubbel telwerk? Dan kunt u niet kiezen voor een enkel tarief bij deze leverancier!' . Dat is voor mij erg onvoordelig aangezien wij meer in het hoogtarief gebruiken dan het laagtarief en ik dus op enkel tarief afgerekend wil worden ipv dubbel tarief.

Mijn laatste overstappen zijn trouwens allemaal zonder problemen gegaan (en ik stap nu al 4 jaar ieder jaar weer over), ik verwacht dan ook dat mijn volgende overstap ook geen problemen oplevert.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 07:33:
Na het eerste jaar, als je binnen je contractperiode vertrekt of als je een betalingsachterstand hebt. Volgens hun voorwaarden vervalt de korting dan.
Ik ken dus mensen die elk jaar overstappen. Moet je inderdaad niet vergeten, maar dat kun je in de kalender zetten.

• rube
Ik ga dat dit jaar ook voor het eerst proberen (naar budget energie) om vervolgens na 1 jaar weer over te stappen. De eerste emails / aanmeldingen gaan tot dusver nog goed.

Wel zag ik dat ze het maandtarief hoger zetten als dat nodig is. Ik wil niet afhankelijk zijn van hen om geld terug te krijgen, dus dat moet nog aangepast worden. Maar volgens de persoon die ik aan de lijn kreeg, kon ik het maandbedrag gewoon online aanpassen....we zullen zien 8)

• Dreamvoid
  • Niet online
De elektriciteitsprijzen zijn behoorlijk gekelderd, dus overstappen kan best lonen. Je kan ook je energieleverancier bellen en vragen of ze de aanbiedingen van anderen kunnen matchen, scheelt je een overstap.

In ander nieuws, ik zag onlangs de totaalcijfers voor Duitse stroomproductie in Maart, en we zitten niet ver meer van het punt waar op de "peak solar" uren 100% van de energie in Duitsland van renewables (wind/zon/hydro) komt. De vraag is dan: hoe nu verder? Meer PV bijbouwen *in Duitsland* is dan onzinnig.

[ Voor 13% gewijzigd door Dreamvoid op 05-04-2013 09:43 ]

• rube
Dreamvoid schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 09:42:
De elektriciteitsprijzen zijn behoorlijk gekelderd, dus overstappen kan best lonen. Je kan ook je energieleverancier bellen en vragen of ze de aanbiedingen van anderen kunnen matchen, scheelt je een overstap.
Heb ik gedaan, konden ze helaas niet matchen.
In ander nieuws, ik zag onlangs de totaalcijfers voor Duitse stroomproductie in Maart, en we zitten niet ver meer van het punt waar op de "peak solar" uren 100% van de energie in Duitsland van renewables (wind/zon/hydro) komt. De vraag is dan: hoe nu verder? Meer PV bijbouwen *in Duitsland* is dan onzinnig.
Waarom is het dan onzinnig? Die peak zal waarschijnlijk niet zo heel vaak voorkomen en heeft meer PV toch nog een hoop voordeel op andere dagen?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waar zag je die "peak solar"? Ik kijk regelmatig op http://www.transparency.eex.com/en/ en zelfs op de zonnige dagen van de afgelopen weken heb ik niet meer dan 30% aandeel van PV gezien, op de piek.
En je kunt niet zeggen dat het koude zonnige weer van de afgelopen weken geen hoge opbrengst kan geven, ik heb dit jaar al 5 dagen > 5.5 kWh/kWp gehad en ook al eentje > 6 kWh/kWp. Mijn all-time high is 6.21 kWh/kWp.
Van 30% nu naar naar 100% in de zomer zie ik niet gebeuren.

• Dreamvoid
  • Niet online
Solar alleen niet, maar inclusief wind wel. 23 Maart bv, piek voor zon+wind was ~40 GW, op een Duits verbruik van ~50 GW. Er zijn natuurlijk ook ~20 GW exporten, maar dat kan alleen zolang de buurlanden niet ook allemaal PV hebben staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 05-04-2013 10:29 ]

• rube
Ik zeg, voorlopig is dat niet aan de orde, dus bouw lekker door. (maw, ik zie geen probleem?)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]
Ik zie deze vraag vaker komen, sterker nog, sommige mensen beweren zelfs dat 'dat de reden is waarom PV gaat falen' oid.

Het is eigenlijk heel simpel:
De netbeheerders raken een stuk controle kwijt over het net en dat gaat ervoor zorgen dat we stroomstoringen en andere ellende gaan krijgen.
Daarna realiseren we ons dat de enige reden DAT we die mensen hebben rondlopen & betalen, is dat het net blijft werken. We schoppen deze mensen en aangezien zij hun bonus kwijtraken als ze hun zaakjes niet op orde brengen komen ze met oplossingen. Sommigen worden opgelegd, andere worden via het vastrecht en andere belastingen verrekent of gestimuleerd. Simpel.
Het is ook alleen maar een technische uitdaging die vanzelf op de agenda komt te staan, de politiek grijpt automatisch in als het gebeurd. En eerlijk is eerlijk, een paar keer een stroomstoring is ook geen ramp.

Voor de PV liefhebber:
Als er een overschot aan energie dreigt, dan loopt de spanning op het net op, hierdoor schakelen de PV systemen ook automatisch uit of hebben meer moeite om hun energie terug te leveren. Hierdoor zal er ook automatisch een nivellerend effect ontstaan. Bij kleine overschotten zullen die dus automatisch worden gecompenseerd echter valt je geleverd vermogen dus wel terug. Zeker in buurten die voornamelijk bestaan uit woonhuizen met zonnepanelen zal dit effect meetbaar gaan worden op werkdagen, weinig verbruik en enorme overschotten.
Helaas stort dan dus ook je opbrengst in en zal het interessanter worden om ook je verbruik af te stemmen op je eigen aanbod. Een elektrische auto die laadt tijdens die momenten is dan 2x voordelig, het is 'gratis' stroom die je anders niet had kunnen verkopen. Maar ook bijvoorbeeld een Airco of warmtepomp kan op die momenten 'gratis' lopen. Alternatief is, is dat er niks met de energie wordt gedaan en je panelen voor niks op het dak liggen te bakken...

• NiGeLaToR
  • Nu online
[...]

Zelf ook net een half jaar een nieuwe baan. Kan daar 1-2 dagen in de week bij thuiswerken, hoef niet in de file en beperk langere ritten zoveel mogelijk. Zie mijn dochter meer dan mijn vrouw, terwijl die minder werkt (maar meer moet reizen). Had een lease auto met > 40.000km per jaar en rijd nu een oudere zuinige privé auto en kom waarschijnlijk uit op 8.000km per jaar (oke, privé rijden we wel in de auto van mijn vrouw zo nu en dan). Ik rijd in ieder geval 32.000km per jaar minder. Scheelt tijd, geld en een boel uitstoot.
Waar een wil is...
Mensen zijn luie gewoontedieren. Duurde een half jaar voor een buurman mijn aanbod om de kWh meter te lenen om toch eens te kijken waarom hij 8.000kWh verbruikt en wij - voor de PV installatie er lag, zo'n 3600kWh. Nu zou het bij ons nog lager kunnen, maar ik heb besloten het deels te doen met PV en langzamerhand steeds wat meer te bezuinigen zonder (te) veel comfort in te leveren. Geld speelt een rol, maar een andere buurman zit rond de 7.000kWh en trekt zijn schouders op - blijkbaar vinden sommige mensen het doodnormaal?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Dreamvoid
  • Niet online
TheGhostInc schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 10:48:
[...]
Alternatief is, is dat er niks met de energie wordt gedaan en je panelen voor niks op het dak liggen te bakken...
Het verbruik verschuiven naar de PV piekuren is tot op zekere hoogte een oplossing, maar dat heeft natuurlijk ook zijn grenzen. Probleem is ook voornamelijk praktisch/financieel, ook voor de Duitse feed-in tariefstructuur. Als 100% van de stroom op dat uur door duurzame bronnen gaat, zal de prijs naar nul/negatief gaan (zoals dit jaar al gebeurd is, ook rond Kerst). Dit kan bijzonder kostbaar worden voor het EEG-Umlage fonds.

Naarmate PV vaker afgeschakeld wordt tijdens de PV piek (oftewel minder kWh's voor je geinvesteerde euro), begint wind een zinniger investering te worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 05-04-2013 12:37 ]

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 15:37:

Vliegen is het eerste wat eraan gaat. De marges zijn al flinterdun.
@JH: kun je dit eens uitleggen :?
bedoel je de marges "geld" ? de vliegtickets worden duurder of de brandstof wordt te duur - olieprijzen zullen ooit stijgen - waardoor de tickets weer duurder worden......hmm, allebei hetzelfde dus 8)7
ben benieuwd naar je uitleg.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

TheGhostInc schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 10:48:
[...]

Helaas stort dan dus ook je opbrengst in en zal het interessanter worden om ook je verbruik af te stemmen op je eigen aanbod. Een elektrische auto die laadt tijdens die momenten is dan 2x voordelig, het is 'gratis' stroom die je anders niet had kunnen verkopen. Maar ook bijvoorbeeld een Airco of warmtepomp kan op die momenten 'gratis' lopen. Alternatief is, is dat er niks met de energie wordt gedaan en je panelen voor niks op het dak liggen te bakken...
De vraag is of jouw extra verbruik dan opweegt tegen de extra teruglevering die je kunt doen. Individueel gezien niet. Want die extra 5kW die jij afneemt komt uit de grote groep van 100kWp aan PV die in je buurt op het dak ligt. Wat je verbruikt wek je op dat moment niet zelf op. Iedereen moet dan al extra stroom gaan vebruiken wil je er effect van voelen.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dan komt de slimme meter om de hoek kijken.
Overdag is je zelf geproduceerde stroom niks meer waard en 's avonds betaal je een flinke prijs.
Powerrouter?

• Dre
  • Niet online

Dre

De elektriciteitsprijzen zijn behoorlijk gekelderd...
Whoeps, daar gaat het PV verdienmodel met 7% energieprijs stijging per jaar. Doei doei terugverdientijd van mensen die voor heel veel geld een duur PV-system hebben gekocht.

Energieopslag en energiehandel thuis wordt pas leuk met elektrische auto. Een los accusysteem hiervoor aanschaffen is veel te duur. Beter een dikke DC kabel naar Noorwegen leggen en daar water oppompen met kolenstroom en vervolgens leeg te laten lopen langs een waterkrachtcentrale. Op deze manier kan je mooi stroom groenwassen :P

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 05-04-2013 19:01 ]

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:34
Dre schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 18:33:
[...]

Whoeps, daar gaat het PV verdienmodel met 7% energieprijs stijging per jaar. Doei doei terugverdientijd van de peperdure PV-systemen.

Energieopslag en energiehandel thuis wordt pas leuk met elektrische auto. Een los accusysteem hiervoor aanschaffen is veel te duur. Beter een dikke DC kabel naar Noorwegen leggen en daar water oppompen met kolenstroom en vervolgens leeg te laten lopen langs een waterkrachtcentrale. Op deze manier kan je mooi stroom groenwassen :P
Dat lijnje is nu al vele malen te klein om de stroom van GVO's van waterkracht bij te houden.
Ik heb ook geen idee waar men zich druk over maakt over enige import aan zonnestroom uit Duitsland, in 2012 was 29,8TWh aan import-GVO's waterkracht van de totale import van de totaal geregistreerde import van 32,8TWh. 8)
Nog het CO2 certificaten als de GVO's is een werkend systeem

De cijfers en ideeën vliegen wel om de oren de laatste tijd, zoals het Planbureau voor de Leefomgeving met een prognose waarvan het kabinet zo graag de cijfers gebruikt, in 2020 zou 12% van de huishoudens zonnepanelen hebben, achter de meter wel te verstaan, want zelflevering zit er deze regeerperiode er niet in, met een verwachting van 1600 GWh in 2020, dat zou amper 4% van het totale huishoudelijke gebruik zijn volgens de prognose.
Van de 7,7 milj kleinverbruiker aansluitingen zijn er ca 7,4 milj huishoudelijke, als je dat omrekend dan zou dat huishoudelijk 40TWh/jaar zijn met gemiddeld ca 5100kWh/j per huishouden.
Op dit moment is het huishoudelijk gebruik ca 20% van het totale electra gebruik van de 118 TWh (2012*) met een gemiddeld huishouden van ca 3340 kWh/jaar .
Nog steeds een stevige groei prognose van bijna 40% meer elektra verbruik tot 2020, consumeren, consumeren 8)7 maar al wel een heel circus voor nu 0,1% van de totale afzet aan huishoudelijk gebruik, volgens prognose oplopen tot 4% in 2020 voor zonnepanelen. |:( (volgens raming ca 86 milj Euro aan minder EB en BTW uit huishoudelijke electragebruik)

edit * PBL publicatie

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 05-04-2013 19:41 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• PcDealer
  • Laatst online: 04:55

PcDealer

HP ftw \o/

Iemand al een SMA SB 240 gespot?

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 april 2013 @ 11:13:
[...] Sinds 1 april 7:45 is er nu 0.59 kWh verbruikt door dat ding (zelfde hoeveelheden koffie), en het scheelt ongeveer een kuub (!) gas per dag. [...]
Meting over vijf dagen geeft aan dat er 1,27 kWh verbruikt is door het koffieapparaat, wat neerkomt op ~0,25 kWh per dag. Betekend ook dat er inmiddels 5 m³ minder gas is verbruikt (die aangehaalde kuub ik bovenstaand bericht kan ik onderbouwen met de data van de meterstanden die dagelijks geactualiseerd worden).
Elektriciteit /dag: + 0,25 kWh
Gas /dag: -1 m³

Als deze trend zich zo doorzet is het op jaarbasis +91 kWh, en -365 m³, dat zou mooi zijn ! :*)

• Dreamvoid
  • Niet online
Domba schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 19:20:
Op dit moment is het huishoudelijk gebruik ca 20% van het totale electra gebruik van de 118 TWh (2012*) met een gemiddeld huishouden van ca 3340 kWh/jaar .
Nog steeds een stevige groei prognose van bijna 40% meer elektra verbruik tot 2020
Waar gaat die enorme groei vandaan komen bij huishoudens, de vraag daalt nu al een tijdje gestaag door steeds zuiniger apparatuur. Massale switch van verwarming op gas naar verwarming op stroom? Elektrische auto's met thuisladers?

• Domba
Dreamvoid schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 14:03:
[...]

Waar gaat die enorme groei vandaan komen bij huishoudens, de vraag daalt nu al een tijdje gestaag door steeds zuiniger apparatuur. Massale switch van verwarming op gas naar verwarming op stroom? Elektrische auto's met thuisladers?
Ik heb geen idee waar de groei vandaan komt in de beweringen van de minister van EZ, de meeste getallen die de minsiter EZ gebruikt om de kamervragen te beantwoorden komen uit dit rapport (vanaf pag 48) behalve die 4% (of ik lees er overheen) van het verwachte totale huishoudelijke gebruikt zou zijn.

Is ook niet logisch naar verwachting wordt tot 2020 de EPC voor woningen naar beneden gesteld naar 0,3-0,4, ook mede als je de raming mag geloven de kale gasprijs van 18 ct richting 28-36 ct gaat wandelen in 2020, dan breekt er zeker nog een isolatievirus uit.
Het totale electriciteits gebruik in nederland daalt al 15 maanden met 2-3%/jaar ,
Ook in ramingen uit 2010 zoals ECN met schoon&zuining beleid wordt er hooguit energieverbruik stijging van 15-20% verwacht tot totaal van 99PJ en zou het gemiddelde huishoudelijke electraverbruik oplopen tot 3500kWh.

Als de prognose van 1,6TWh uit zonnepanelen blijft is het eerder 7% van het totale huishoudelijke gebruik in 2020 of electrische/ hybride auto's worden een echte hype en zijn goed voor 15-20 TWh/j afname op klein verbruikers aansluitingen (goed voor ca 75-100 miljard electrische km, gaat vast niet zonder een accijns verschuiving)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Dreamvoid
  • Niet online
Een kale gasprijs van 18ct hebben we al een tijdje niet meer gezien, bedoel je de groothandelsprijs voor baseloads (TTF) of het kale leverancierstarief?

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 06-04-2013 20:37 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:54
De EPC gaat natuurlijk vooral over warmtebehoefte. Dus verlagen gasverbruik.

E verbruik zal stijgen door toenemende rol electronica in huishoudens, incl. de E-fiets en soms de auto, etc.
Spaarlampen etc. zal wel eea compenseren, maar uit het verleden blijkt dat niet (opkomst router, decoder, DVDrecorders, etc)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Verwijderd

Wie van jullie doet mee met dit jaar SolarDays?

Voor mij is het de laatste keer. Net als vorig jaar ontstaan er pardoes bugs op de website van solardays. Van mijn evenement was de straatnaam leeg en er staat een verkeerde persoonsnaam bij. Zelfs het ballonnetje staat nu heel ergens anders te wijzen.

Natuurlijk kan je zeggen : mail ze dan. Daar heb ik geen zin meer in. Het is goed zo.

Voor andere solardays personen : Controleer je aanmelding. Mogelijk staan er nu fouten op de website.

• Dreamvoid
  • Niet online
BarryH schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 20:40:

E verbruik zal stijgen door toenemende rol electronica in huishoudens, incl. de E-fiets en soms de auto, etc.
Spaarlampen etc. zal wel eea compenseren, maar uit het verleden blijkt dat niet (opkomst router, decoder, DVDrecorders, etc)
Dat is idd mogelijk, maar 40% meer in slechts zeven jaar tijd, terwijl we nu al een tijdje gestaag dalend verbruik zien?

• Domba
BarryH schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 20:40:

De EC richtlijnen rond 202020 zijn vrijwel alle in primaire energie, zoals bijv 2012/27/EU die voor 5 juni 2014 geimplementeerd dient te zijn, elektra uit fossiele bron is te herleiden naar primaire energie. Energie verbruikt door gebouwen/woningen zijn het speerpunt om te bezuinigen in die richtlijnen.

Edit een andere verklaring voor dat 1,6TWh/jaar zonnestroom slechts 4% is ofwel 15TWh meer huishoudelijke electra consumptie in 2020 zou bijv extra stimulering van warmte pompen kunnen zijn, een positionpaper van maart

[ Voor 13% gewijzigd door Domba op 06-04-2013 22:55 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:54
@Dreamvoid: ik denk dat de groei van totaal E meer gaat over GDP en algemene economische groei. Nu al een paar jaar crisis, dus daling

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-01 19:19
Kom ik terug op een eerder hier.
Ollie, je verhaalt me uitstekend.
Mijn excuus aan degenen die het persoonsgericht vonden.
Mijn makke met bipolariteit-ontmoetingen.

Als km-miljonair en al jaren nooit meer achter een stuur om mijn keuze die mogelijk werd, heb ik toch mijn begrijpen voor het blikje niet verloren.
Hard zijn doet verslavingen geen goed..
Ze accepteren als feit en dan ermee werken werkt beter.
Daarom mijn mening dat we pv moeten beschermen voor de verslaving en dom gedrag.
Zoals gennep en abcoude in het groene hart.
Dat later keren is vrijwel onmogelijk om het aangerichte.

[ Voor 30% gewijzigd door izdp op 07-04-2013 04:47 ]

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Dreamvoid schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 14:03:
[...]

Ik denk zelf dat die groei gaat komen uit warmte pompen, deze worden steeds goedkoper en de cop/scop zit nu ook al rond de 4,5 (gemiddeld) A+++ (voor de goede warmtepompen)

Dacht dat de gemiddelde energiewaarde van een m3 gas rond de 10,2kWh zat.
10,2/4,5(s)cop=2,27x22ct(kWh)=50ct
Een m3 gas kost nu 66ct
Als je de aanschaf kosten niet meerekent dan is "stoken" op elektra al 30% goedkoper, het is dus nog even wachten tot dat de warmtepomp prijzen nog verder zakken zodat de TVT rendabel is.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

izdp schreef op zondag 07 april 2013 @ 04:40:
Kom ik terug op een eerder hier.
Ollie, je verhaalt me uitstekend.
Mijn excuus aan degenen die het persoonsgericht vonden.
Mijn makke met bipolariteit-ontmoetingen.

Als km-miljonair en al jaren nooit meer achter een stuur om mijn keuze die mogelijk werd, heb ik toch mijn begrijpen voor het blikje niet verloren.
Hard zijn doet verslavingen geen goed..
Ze accepteren als feit en dan ermee werken werkt beter.
Daarom mijn mening dat we pv moeten beschermen voor de verslaving en dom gedrag.
Zoals gennep en abcoude in het groene hart.
Dat later keren is vrijwel onmogelijk om het aangerichte.
Zoals wel vaker met posts van jou, kan ik er moeilijk chocolade van maken. Op een rant van 30 maart(!) kom je nu terug? De vertaling van Ollie mag dan overeenkomen met jouw mening, maar niet die van mij (ik spreek niet voor of namens anderen).

"Want als het wordt gebracht als duurzaam en "men moet dit doen" dan zit men te snel in de persoonlijke comfortzone van de persoon en als je daar direct in komt dan wordt het een gevaar/bedreiging en schakelt men af." (Ollie)

Persoonlijke comfortzones, meningen en gevoelens zijn niet relevant in een discussie over feiten. Je kan niet worden aangevallen door feiten. Feiten zijn niet persoonlijk. Feiten zijn. Daarom zou de auto wel degelijk onderdeel van een discussie kunnen zijn over duurzaamheid. Of in relatie tot milieuvervuiling, energieproblematiek of het broeikaseffect. Niemand heeft hier op het forum gezegd dat iemand zijn auto weg "moest" doen. Voor zover ik heb kunnen lezen zijn er relevante feiten gepresenteerd over (energie)kosten van een auto. Ook zijn er vele voordelen aan het niet hebben van een auto (of auto's in het algemeen).

Een auto heeft ook voordelen. Tenminste vind ik. Autorijden is een keuze geen recht. Een keuze waarbij je je bewust moet zijn van het feit dat een auto kostbaar is (en niet alleen financieel kostbaar). Kostbaar bij productie (energie/grondstoffen), kostbaar tijdens gebruik (onderhoud, brandstof, schade, belasting, vervuiling productie brandstof, vervuiling verbranding brandstof) en kostbaar bij sloop/recyclen (energie, vervuiling). Een auto "kost" alleen maar tijdens de levenscyclus en "levert" de wereld niets op. Energetisch en milieutechnisch dus eenrichtingsverkeer. Eenrichtingsverkeer is per definitie NOOIT duurzaam.

Net al alle autogebruikers kies ik er dus voor om "kosten" te maken op bankrekening van de wereld (om het maar eens bombastisch te stellen). Over keuzes mag iemand prima een afwijkende mening hebben, maar dat staat los van het feit dat een auto NIET duurzaam is. Het is letterlijk een verbruiksmiddel en geen gebruiksmiddel.

Onderwerpen beschermen voor dom gedrag kan alleen als er op basis van feiten wordt gesproken en op basis van feiten besluiten worden genomen. Onjuiste informatie en persoonlijke gevoelens zorgen juist voor ruis en eigen waarheden.

Kort overzicht "domme" opmerkingen:

- Minder CO2 uitstoot -> auto is schoner
- Auto is duurzaam
- Zware subsidie op zonnestroom Duitsland
- Zonnepanelen leveren minder energie op dan ze kosten om te maken
- Elektrische auto's zijn compleet onbruikbaar
- 100km/u is achterlijk; ik wil het gevoel van "doorrijden" niet "opgeven" (maar wel de ruim 40% extra brandstofverbruik betalen bij 130 t.o.v. 100!)
- Onzin om middels Zon energie op te wekken; het kan financieel niet uit (of alleen op basis van financiën een keuze maken over duurzaamheid).
- Vul verder maar aan.

reserveringshouder Tesla Model 3

Pagina: 1 ... 112 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.