JeroenH schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:13:
Het is een lastige balans... push je te hard ("je moet je auto wegdoen") dan haken mensen af en bereik je je doel niet, maar push je niet hard genoeg ("draai een spaarlampje in maar blijf gerust in je SUV rijden") dan bereik je het doel ook niet.
Je hebt maar één ding nodig om gedrag te veranderen: iemand moet het idee hebben dat het nieuwe gedrag belonend is. Om het gedrag vol te houden moet er daadwerkelijk een beloning ervaren worden (of dat terecht is of niet is een ander verhaal. Met behulp van marketing kun je veel gedrag belonend maken). Hoe draag je die boodschap over?
Van marketing (Edo van Santen) heb ik het volgende geleerd:
1. Stevige intrinsieke motivatie aanwakkeren (wii4me). De boodschap moet zijn: jij wordt er beter van.
2. Beginnen met een stevige en prikkelende stelling, een belofte. Waarom is dit interessant? ("Iedereen kan met behoud van comfort flink besparen op energiekosten").
3. Interactie (heb jij ook wel eens dat...) Alle vooroordelen die er bestaan moeten per direct met de grond gelijk gemaakt worden. Welke pijn los je op?
4. De informatiedichtheid van bovenstaande moet extreem hoog zijn. (oftewel de kosten van het vergaren van de informatie moet laag zijn). Ook het verdiepen in energiebesparing moet lonend lijken voordat mensen zich erin willen verdiepen (vandaar 1&2). Dat meeste mensen zich er nu niet in verdiepen zoals 'wij' komt omdat vanuit hun perspectief het niet zo belonend lijkt! Vanuit ons perspectief is het juist extreem besparend en dat geeft onbegrip.
Daarbij is het met energiebesparing zo dat er een paar hobbels zijn:
1. Niet vertellen wat ze wel en niet zouden moeten doen, dat horen ze de gehele dag al, mensen houden er niet van.
Ook veel verwarrende adviezen, de ene zegt dat je moet ventileren (overheid), de volgende (energiebedrijven) zeggen dat je met tochtstrips in de weer moet en ramen dicht moet doen. Wat is het nu?
2. Energiebesparing is geassocieerd met comfortverlies (minder lang douchen, trui, laders uit het stopcontact). Ik betaal er toch voor dus dat mag ik toch zelf weten? Voor wie doe ik het? Er zijn erg, erg weinig mensen die 'groen gaan' zonder er zelf beter van te worden. Hoe is dat gedrag belonend?
3. Energiebesparing is vaak gepromoot met zaken die er nauwelijks toe doen en vervelend zijn, minder lang douchen, deksels op de pannen, de verwarming lager, telefoonladers uit het stopcontact. Als er al een gezin is die het met een gestapo regime gelukt is om een heel jaar lang 1 minuut minder lang te douchen komen ze er teleurgesteld achter dat ze geen geld terug krijgen van de energieboer.
De zaken die er werkelijk toe doen, zoals stevige nachtverlaging, zuinige douchekoppen, isolatie, passiefhuizen, douche-wtw, zonneboiler, pompschakelaars, standbyverbruik aanpakken etc. blijven daardoor liggen (de perceptie is: het werkt toch niet)
Bovenstaande heb ik toegepast in de startpost van "Serieus elektriciteit besparen" waar ik energiebesparing verkoop met behulp van intrinsieke motivatie. Daarbij plaats ik de perceptie dat het gedrag "zoeken naar besparingen en er eventueel wat aan doen" belonend is door er een flink geldbedrag op te zetten. Daarbij is niet alleen de perceptie belonend, maar is het werkelijk belonend en hoop ik dat zo het besparingsvirus op een leuke manier bij mensen heb aangewakkerd