De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.227 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:53
JeroenH schreef op zondag 01 april 2012 @ 15:00:
Ik ben het met je eens. En over die JSF: hebben we überhaupt wel een high-tech straaljager nodig? Ik kan dat niet beoordelen maar als leek denk ik, ach die F16's kunnen toch nog wel een paar jaar mee?
Naar mijn mening kunnen we de hele luchtmacht wel opheffen. En alleen nog de Marine en de landmacht behouden. Voor die ene keer per maand dat we eens moeten zwaaien naar een TU-95, kunnen we ze ook wel onderbrengen bij de douane.

Het aantal gevechtsklare F16's dat we hebben is trouwens op 1 handen te tellen, de rest is in reparatie of gekanibaliseerd.
Punkrocker schreef op maandag 02 april 2012 @ 12:28:
[...]
HRA meteen afschaffen.... Vooruit: Tot maximaal drie ton mag je nog aftrekken en daarboven niets meer.
En vervolgens ook die drie ton gefaseerd afschaffen.
( Ja ben zelf huisbezitter maar als je een huis wilt hebben dan moet dat zonder subsidie kunnen)
Dat vind ik de domste methode die men kan hanteren.
Nee, de eerlijkste manier is gewoon jaarlijks 5% minder aftrek.

Dus volgend jaar nog maar maximaal 95% aftrekken, jaar er na nog maar 90%. Zo wordt over de last over de gehele linie evenredig verdeelt.

Op jouw manier krijg je heel erg ongewenste effecten bij huizen die rond de €300.000 euro liggen. Iedereen met een huis rond vanaf 280k zal de prijs opdrijven naar 299k, en huizen tot €350k zullen onevenredig hard in prijs dalen.

En als men dan 5 jaar later de prijs de grens op 200.000 legt krijg je daar het zelfde spelletjes weer.

[ Voor 42% gewijzigd door yzf1kr op 02-04-2012 13:42 ]

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:37

Punkrocker

Mostly harmless

Mafketel schreef op maandag 02 april 2012 @ 12:52:
[...]

Ik begrijp je reactie alleen je oplossing zal niet werken.
Als iemand iets wil zal hij zorgen dat hij het krijgt. En je verbod lost dus aan jouw gestelde probleem niets op. Goede voorlichting daarentegen werkt beter, kijk naar voorbeelden als tabak en alcohol.
Het verbod => illegaliteit, dit genereert voor de samenleving problemen. Daar het erg makkelijk is te escaleren in niet gewenst gedrag.
Wiet kweken, wordt door niet al te weinig mensen als niet zo'n grote aanslag op onze maatschappij gezien.
Maar omdat dat toch al illegaal is gaan we ook illegaal stroom aftappen. Wat op zich ook nog niet zo desastreus is maar dat zal niet altijd al te netjes worden aangesloten omdat het buiten de radar moet blijven en dit is wel erg nadelig voor de samenleving.
Ook de nog ongewenstere verboden middelen komen eerder op je radar, je moet namelijk toch al ongezien opereren. Nu zijn deze middelen wel algemeen geaccepteerd slecht(aka de voorlichting heeft gewerkt) en zal iemand die niet al illegaal bezig is niet zo snel hiermee aan de gang gaan.

Overigens ben ik het mee eens dat "dealers" zich misdadig gedragen. En dit komt mijnerziens niet door het verkoop van verboden middelen. En ik realiseer mij dat er ander gespuis rondloopt dat ditzelfde misdadige gedrag vertoont met het verkoop van legale middelen.
If you can't beat them...? Nee.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Dat gedogen is zo'n zachte heelmeester voorbeeld wat m.i.niet werkt. (niet alleen in de politiek)
- ik heb maar 5 plantjes hoor dat mag toch best...
- ik reed maar 3 km/u te hard dat mag toch best...
- ik stak dat mes maar 5 cm in hem dat mag toch best...
- en zo glijd je steeds verder af.

Goede voorlichting: ja. Laat maar zien wat die troep met je doet.
Elke gebruiker (alcohol, tabak, wiet, coke, ...) minder scheelt ook weer bergen geld in de gezondheidszorg.
(Al die accijns die rokers/drinkers betalen is niet genoeg om hun zorgkosten te dekken ...)

Nog meer begrotingsvoorstellen:
Vliegtax terug invoeren.
Ook kerosine belasten met accijns.
Millieuheffing op openhaarden en houtkachels e.d. :P

@ yzf1kr
Dat vind ik de domste methode die men kan hanteren.
Nee, de eerlijkste manier is gewoon jaarlijks 5% minder aftrek.

Dus volgend jaar nog maar maximaal 95% aftrekken, jaar er na nog maar 90%. Zo wordt over de last over de gehele linie evenredig verdeelt.

Op jouw manier krijg je heel erg ongewenste effecten bij huizen die rond de €300.000 euro liggen. Iedereen met een huis rond vanaf 280k zal de prijs opdrijven naar 299k, en huizen tot €350k zullen onevenredig hard in prijs dalen.

En als men dan 5 jaar later de prijs de grens op 200.000 legt krijg je daar het zelfde spelletjes weer.
Ach. Wat is eerlijk?
Als iemand een huis van een miljoen kan kopen hem ook nog subsidie geven?
Iedereen heeft al erg lang van deze idiote subsidie geprofiteerd.

Als er maar wat aan gedaan wordt vind ik het prima.

[ Voor 28% gewijzigd door Punkrocker op 02-04-2012 13:58 . Reden: Dubbelpost voorkomen ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Punkrocker schreef op maandag 02 april 2012 @ 13:47:
[...]
Goede voorlichting: ja. Laat maar zien wat die troep met je doet.
Elke gebruiker (alcohol, tabak, wiet, coke, ...) minder scheelt ook weer bergen geld in de gezondheidszorg.
(Al die accijns die rokers/drinkers betalen is niet genoeg om hun zorgkosten te dekken ...)
Dat laatste is natuurlijk discutabel.
Probleem is dat als mensen stoppen met roken en zuipen, ze ook langer leven. Maar men is wel te lui om langer te werken dan tot 65. Dus moeten de belastingbetalers we meer AOW premie ophoesen, en dan alsnog een hoop zorgkosten wegens allerlei ouderdomskwaaltjes.

Onder de streep zal er dus weinig verschil in zitten.
@ yzf1kr

[...]

Ach. Wat is eerlijk?
Als iemand een huis van een miljoen kan kopen hem ook nog subsidie geven?
Iedereen heeft al erg lang van deze idiote subsidie geprofiteerd.

Als er maar wat aan gedaan wordt vind ik het prima.
Tja, jaloezi is een menselijk iets.
Men ziet wel dat iemans een huis van 1 Miljoen heeft, maar niet dat die persoon waarschijnlijk 80 uur in de week werkt en dat die persoon in een maand meer belasting betaald als de meeste mensen in een héél jaar.

Nee, ik ben zeker niet voor woningsubsidie (huursubsidie moet men ook afschaffen), maar we moeten niet uit jaloezi alleen maar naar de mensen wijzen die het iets beter voor elkaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:30
Misschien nog een idee: subsidie op energiebelasting afschaffen. Waarom moeten wij de volle bak betalen over ons normale verbruik, terwijl grootverbruikers voor alles boven de 10MWh een schijntje betalen?
Dat laatste is ook de reden waarom PV eigenlijk alleen bij kleinverbruikers wordt toegepast. Als je als grootverbruiker PV plaatst is dat eerder omdat je via EIA je inkomsten kunstmatig kan verlagen voor de belastingdienst dan dat het echt een kostenbesparing oplevert op de energienota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:37

Punkrocker

Mostly harmless

yzf1kr schreef op maandag 02 april 2012 @ 14:02:
[...]

Tja, jaloezi is een menselijk iets.
Men ziet wel dat iemans een huis van 1 Miljoen heeft, maar niet dat die persoon waarschijnlijk 80 uur in de week werkt en dat die persoon in een maand meer belasting betaald als de meeste mensen in een héél jaar.

Nee, ik ben zeker niet voor woningsubsidie (huursubsidie moet men ook afschaffen), maar we moeten niet uit jaloezi alleen maar naar de mensen wijzen die het iets beter voor elkaar hebben.
Ik ben niet jaloers hoor. Ik gun iedereen het beste.
Ze hebben er hard voor gewerkt (de meeste) en mogen van mij best een mooie woning kopen. Maar daar wil ik dan niet aan meebetalen.

Ik ben tevreden met mijn woning en kan mijn hypotheek prima betalen/aflossen. Hoef ik ook jullie geld niet voor.

De opmerking dat die mensen het iets beter voor elkaar hebben is niet netjes tegenover de mensen die niet beter kunnen. Er zijn zat mensen die keihard werken voor een klein loontje simpelweg omdat ze niet verder konden of mochten leren.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Punkrocker schreef op maandag 02 april 2012 @ 12:28:
[...]
Wiet/hash legaliseren.... NEE. Ik heb van dichtbij meegemaakt wat die "soft"drugs allemaal wel niet kapot maken.
Laten ze iedereen die kweekt en/of dealt maar flink kaalplukken. Zij verdienen geld door misbruik te maken van de zwaktes van andere mensen. Walgelijk.

Onderwijs is de toekomst van je land: NIET op bezuinigen.
Ik heb van dichtbij meegemaakt dat het echt niets hoeft uit te maken. Ik ken iemand die al jaren geregeld eentje opsteekt (denk al 8 jaar ofzo), en een half jaar terug cum laude is geslaagd voor een zware bèta master, en nu zijn PhD doet. Hij was de beste sinds jaren voor die groep.

Het helpt hem eerder gewoon relaxen, en is dus iets positiefs, dan dat het zijn hersens aantast. Nee, wat dat betreft ben ik echt niet bang voor de schade van af en toe een jointje. VEEL erger vind ik het alcohol-misbruik, dat levert echt 10000x zoveel maatschappelijke schade toe. Van mij mogen ze de accijns op alcohol wel verhogen.

Bovendien, in Nederland heeft slechts iets meer dan 20% van de bevolking ooit wiet of hash gerookt, in de VS is dat bijna 40%!! Terwijl daar zwaar repressief beleid is, en hier gedoogbeleid. Om over hard-drugs gebruikers maar niet te praten... ca 7x zoveel als hoofd van bevolking in VS.

Kortom, dat beleid werkt dus niet. En ik heb het hier over de productie kant, niet de distributie kant (die al gedoogd is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op maandag 02 april 2012 @ 14:05:
Misschien nog een idee: subsidie op energiebelasting afschaffen. Waarom moeten wij de volle bak betalen over ons normale verbruik, terwijl grootverbruikers voor alles boven de 10MWh een schijntje betalen?
Dat laatste is ook de reden waarom PV eigenlijk alleen bij kleinverbruikers wordt toegepast. Als je als grootverbruiker PV plaatst is dat eerder omdat je via EIA je inkomsten kunstmatig kan verlagen voor de belastingdienst dan dat het echt een kostenbesparing oplevert op de energienota.
Dat is toch geen subsidie. Dat is een ander tarief....

Denk eens aan belastingschrijven. Mensen in het 33,1% of 41,95% tarief zitten, betalen die minder (vanuit het perspectief van een 52% betaler) of krijgen die subsidie?

Wat mij betreft is dat geen subsidie, maar een lager tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Interessant om al jullie posts te lezen mbt besparingen.
Bij nagenoeg alle opmerkingen zijn nadelen te noemen. Ongelooflijk moeilijk omdat de meeste ingrepen de economie zullen vertragen.
Hier geldt de regel: stilstand is achteruitgang, zeker als je kijkt naar het financieringstekort.

Mee eens dat veranderingen geleidelijk moeten worden ingevoerd/afgevoerd.

Maar wat betreft de JFS: meteen kappen met die "ik-ben-klein-maar-wil-ook-lekker-meedoen-met-de-groete-jongens". Gaat allemaal om schone schijn in mijn ogen.

De uitkomsten uit het Catshuis zullen wel weer sterk korte termijn denken zijn: ontw. samenwerking, BTW, HRA, fiscalisering pensioen, sneller invoeren langer doorwerken, WAO.
Zeg maar de usual suspects...

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Punkrocker schreef op maandag 02 april 2012 @ 14:20:
[...]

Ik ben niet jaloers hoor. Ik gun iedereen het beste.
Ze hebben er hard voor gewerkt (de meeste) en mogen van mij best een mooie woning kopen. Maar daar wil ik dan niet aan meebetalen.

Ik ben tevreden met mijn woning en kan mijn hypotheek prima betalen/aflossen. Hoef ik ook jullie geld niet voor.

De opmerking dat die mensen het iets beter voor elkaar hebben is niet netjes tegenover de mensen die niet beter kunnen. Er zijn zat mensen die keihard werken voor een klein loontje simpelweg omdat ze niet verder konden of mochten leren.
Die hypotheekrente aftrek is een sigaar uit eigen doos, niet uit andermans doos.

Als jij denkt dat je meebetaald aan de HRA van iemand met een hypotheek van 1 Miljoen, dan snap je niet hoe het HRA systeem in elkaar zit. Sterker nog, het is eerder nog dat hij meebetaald aan de aftrek die jij terug krijgt.

Ik ben al jaren geleden gestopt met het kijken naar, en vergelijken met anderen die het iets beter hebben.
Sommigen hebben inderdaad geluk of pech, maar de rest heeft hun succes bereikt door gewoon keihard te werken. Toevallig ken ik in mijn omgeving redelijk veel mensen die zonder enige vorm van opleiding nu eigenaar van een miljoenenonderneming zijn. Maar het is altijd makkelijk om een ander de schuld te geven van je huidige situatie.

Ik weet dat ik makkelijk veel, heel veel meer zou kunnen verdienen, maar ik ben er gewoon te lui voor, en steek mijn tijd liever in mijn kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Wat trouwens opvallend is, men heeft het wel over besparingen door de WW te verkorten.... maar men heeft het nergens over het afschaffen van de wachtgeldregeling voor kamerleden (en andere ambtenaren).

Minimaal 2 jaar tot maximaal 15 jaar.... dat is pas schandalig!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Helemaal mee eens!!!

Je bent alleen opgevoed in een maatschappij die gekozen heeft voor het kapitalisme en daar hoort het streven naar geldelijk gewin, status, aanzien en nooit de strot volkrijgen helemaal bij.

Ik geniet nu van dingen waar ik vroeger langs liep. Heerlijke beleving.

Geld is nodig, oké, maar de hoeveelheid ervan dat je nodig hebt is heel begrensd.
Er zijn veel belangrijkere dingen! :+

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zag de JSF langskomen en ook nog wat andere opmerkingen en ik vind het zo jammer dat iedereen weer vervalt in symbool politiek.

Stel dat je nu niks zou bezuinigen op de JSF, hoeveel geven we dan uit aan de JSF... praktisch niks... HUH?
Nou, ze zijn bezig met dat ding aan het ontwikkelen, daarvoor hebben we een dikke 200 miljoen neergeteld voor 2 toestellen en doet onze industrie lekker mee. Die tig-miljard komt pas over JAREN aanbod, tot die tijd is het een vlekje op de begroting van defensie en buitenlandse zaken.

Vandaag de Saab gaan bestellen kost dus *VEEL* meer dan nog even een paar jaar achter de JSF-droom aanlopen. Daarna kunnen we alsnog de Saab of weet ik veel welk vliegtuig kopen... of zelfs helemaal niks.

O ja, en ontwikkelingswerk stoppen, GOED PLAN! Krijgen we meer instabiliteit in die regio's, meer oorlog en loopt de olieprijs omhoog. En dat is goed voor de duurzame ontwikkeling. (Waar Duitsland dan uiteraard nog meer vruchten van plukt)

Maar ik ben zelf ook erg Pro-duurzaamheid, misschien dat sommige dingen misschien ook wat nadelige effecten hebben (Prius of Spaarlamp), maar het zorgt ervoor dat er meer geld komt voor duurzaam denken ipv goedkoop consumeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

TheGhostInc schreef op maandag 02 april 2012 @ 14:40:
Ik zag de JSF langskomen en ook nog wat andere opmerkingen en ik vind het zo jammer dat iedereen weer vervalt in symbool politiek.

Stel dat je nu niks zou bezuinigen op de JSF, hoeveel geven we dan uit aan de JSF... praktisch niks... HUH?
Nou, ze zijn bezig met dat ding aan het ontwikkelen, daarvoor hebben we een dikke 200 miljoen neergeteld voor 2 toestellen en doet onze industrie lekker mee. Die tig-miljard komt pas over JAREN aanbod, tot die tijd is het een vlekje op de begroting van defensie en buitenlandse zaken.

Vandaag de Saab gaan bestellen kost dus *VEEL* meer dan nog even een paar jaar achter de JSF-droom aanlopen. Daarna kunnen we alsnog de Saab of weet ik veel welk vliegtuig kopen... of zelfs helemaal niks.

O ja, en ontwikkelingswerk stoppen, GOED PLAN! Krijgen we meer instabiliteit in die regio's, meer oorlog en loopt de olieprijs omhoog. En dat is goed voor de duurzame ontwikkeling. (Waar Duitsland dan uiteraard nog meer vruchten van plukt)

Maar ik ben zelf ook erg Pro-duurzaamheid, misschien dat sommige dingen misschien ook wat nadelige effecten hebben (Prius of Spaarlamp), maar het zorgt ervoor dat er meer geld komt voor duurzaam denken ipv goedkoop consumeren.
Ik hoor in de verte de HSL en kijk meewarig naar de Betuwelijn...
In deze categorie plaats ik de JSF.

Ontwikkelingssamenwerking? Ben ik voor! Maar dan wel op een heeeel andee manier.

We maken daar dezelfde fout mee als met de WW. Dat was een overbruggingsregeling....en geen wet uit onze grondwet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
yzf1kr schreef op maandag 02 april 2012 @ 14:35:
Wat trouwens opvallend is, men heeft het wel over besparingen door de WW te verkorten.... maar men heeft het nergens over het afschaffen van de wachtgeldregeling voor kamerleden (en andere ambtenaren).

dat zal niet echt veel besparen ben ik bang.
dat is maar voor een klein groepje mensen.
die hun carrière elders stop zetten om de politiek in te gaan.
aangezien dat dat vaak maar tijdelijk werk is (voor velen niet een hele carrière).
anders word het land straks allen nog maar geleid door derde rangs idioten.
(niet dat ik het idee heb dat het nu veel beter is.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

yzf1kr schreef op maandag 02 april 2012 @ 14:35:

De cijfers die je noemt zijn (erg) onjuist. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

De cijfers zijn niet correct, heb je gelijk in, maar de strekking van zijn verhaal: sta ik helemaal achter.

We hebben in Nederland ontzettend veel regels/regelingen voor een heel arsenaal aan groepen werkenden waar je toch erg veel vraagtekens achter mag zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Misschien moet er wel iemand komen die regelingen weer plaatst in de context waar deze voor zijn in het leven geroepen. Zo maar een idee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:16
Kijk, echte kroegpraat, politiek! Prachtig! :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

(ober, zet hier 'ns wat neer) en Jeroen, wat zou G.B.J Hilterman van jou hierover mogen zeggen (als hij nog leefde)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:34
Pff...bezuinigingen maken een hoop los hier in de Duurzame Kroeg :P
Ik ga niet op alle afzonderlijke bezuinigingen in, dat worden hele lange discussies.... O-)

Maar laat ik stellen dat ik zwaar voor ben voor alles wat duurzaamheid zou bevorderen. Ja, ook als mij dat zelf zwaar zal "treffen".

Volgens mij is er nog geen enkele regering ter wereld die echt concrete maatregelen heeft genomen om ten minste te proberen om de CO2 onder 450 PPM te houden, zodat we kunnen voorkomen dat we de kritieke grens van 2 graden opwarming tov pre-industrieel tijdperk bereiken ;w

In plaats daarvan stijgt de uitstoot alleen maar harder. Inmiddels zitten wel al op 393 PPM co2now.org :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Verwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 14:51:
[...]
De cijfers die je noemt zijn (erg) onjuist. Jammer.
Hoezo onjuist?

Op het moment dat je meer dan 6 maanden in de kamer hebt gezeten heb je recht op minimaal 2 jaar uitkering. Ik krijg echt geen 2 jaar ww als ik maar 6 maanden arbeidsverleden heb.

Voor 50'ers die langer als 10 jaar ambtenaar zijn geweest krijgen gewoon wachtgeld tot aan hun pensioen.
(wat op dit moment 15 jaar is, en ik verwacht dat dat met de aanpassing van de pensioenleeftijd de bovengrens aanpast en niet de ondergrens)

Hoe lang krijgt een 50+'er WW als hij ontslagen wordt bij zijn baas? 3 jaar maximaal, en dan mag hij zijn huis verkopen.

Laat al die politici maar gewoon net als iedereen gewoon bij het UWV in de rij gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Nou Rube, newsflash:

We zijn hier sinds een aantal weken in het bezit van een heuse CO-2 meter. Die krijg ik (waar in ook buiten meet, ik zit tussen de weilanden in Z.Limburg) niet onder 503 mpp.

Limburg zal die grens dus nooit meer halen, negatieve richting gezien; (Colaatje, pilsje?).

Je hebt volkomen gelijk, maar daar kan je in Neederland zo f*cking weinig mee..
Het zal dus een ontwikkeling van onderop moeten worden, whatever. Energiebesparing is in mijn optiek een hele goeie. Echter in die hersenpan moet ook e.e.a. worden omgeschakeld en dat is zelfs voor de grootste energiebespaarder een hele klus.

Eigenlijk moet je Neederland (of beter gezegd alle kapitalistische landen) gaan herscholen.
A hell of a job..

Leuk, al die muziek/teksten van de Rolling Stones op radio 2; duurzame groep: bestaan 50 jaar (sorry ouwel*lle nostalgie, maar ja het is een kroeg, toch?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op maandag 02 april 2012 @ 15:08:
(ober, zet hier 'ns wat neer) en Jeroen, wat zou G.B.J Hilterman van jou hierover mogen zeggen (als hij nog leefde)?
Ik ben niet zo thuis in zijn werk, maar laat ik er dit over zeggen "De tijd van eeuwige vrede is nog niet aangebroken, en dat zijn mijn laatste woorden over de toestand in de wereld." ;)

Ik vind het mooi om te zien dat het begrip duurzaamheid in deze Kroeg breder wordt doorgetrokken naar financiële duurzaamheid. Dat ieder daar zijn eigen invulling aangeeft is logisch en ook goed.

[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 02-04-2012 15:30 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Schinnen-groen schreef op maandag 02 april 2012 @ 15:25:
Nou Rube, newsflash:

We zijn hier sinds een aantal weken in het bezit van een heuse CO-2 meter. Die krijg ik (waar in ook buiten meet, ik zit tussen de weilanden in Z.Limburg) niet onder 503 mpp.

Limburg zal die grens dus nooit meer halen, negatieve richting gezien; (Colaatje, pilsje?).
Daar zal je in Zuid Limburg ook niet snel onder komen.
De Oostelijke Mijnstreek is het dichtsbevolkte gebied van Nederland.
Daarnaast ben je omsingeld door NAK3, NAK4, de Maascentrale en Weisweiler die per uur duizenden tonnen CO2 de lucht in jagen.

Stukje van Wiki over de CO2 uitstoot van Weisweiler:
Braunkohlekraftwerke weisen mit die höchsten Kohlendioxidemissionen pro erzeugter Kilowattstunde auf, weswegen sie bei Umwelt- und Klimaschützern in der Kritik stehen. Nach einer Untersuchung des WWF, die im Oktober 2005 und Mai 2007 veröffentlicht wurde, steht das Kraftwerk durch einen sehr hohen Ausstoß von Kohlendioxid an sechster Stelle der 30 klimaschädlichsten Kraftwerke in Europa.[3]

Der Studie zufolge emittierte es im Jahr 2006 18,8 Millionen Tonnen CO2 (1.180 g CO2 pro kWh). Im Jahr 2007 wurden laut BUND 19,7 Millionen Tonnen Kohlendioxid freigesetzt, womit das Kraftwerk gemessen am Kohlendioxidausstoß an dritter Stelle in Deutschland rangierte.
Daar kan je zelf weinig aan verbeteren.

[ Voor 34% gewijzigd door yzf1kr op 02-04-2012 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@Jeroen
Leuk, met die gast ben ik vroeger opgegroeid ("De kijk op de Wereld", door G.B.J.Hilterman). Die bekeek elke week de "toestand in de wereld". Soms wel gekleurd, maar heel begrijpelijk.

gevonden op Wiki?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

yzf1kr schreef op maandag 02 april 2012 @ 15:32:
[...]

Daar zal je in Zuid Limburg ook niet snel onder komen.
De Oostelijke Mijnstreek is het dichtsbevolkte gebied van Nederland.
Daarnaast ben je omsingeld door NAK3, NAK4, de Maascentrale en Weisweiler die per uur duizenden tonnen CO2 de lucht in jagen.

Daar kan je zelf weinig aan verbeteren.
En vergeet die "luchtijes" uit het Ruhrgebied niet.... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Betrapt... :P

Ik kende hem wel hoor, wel eens een column van gehoord. Maar dat was natuurlijk in zijn nadagen (ik ben nu 36).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op maandag 02 april 2012 @ 15:35:
[...]

Betrapt... :P

Ik kende hem wel hoor, wel eens een column van gehoord. Maar dat was natuurlijk in zijn nadagen (ik ben nu 36).
Scheelt toch weer vet 20 jaar.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@ schinnen-groen
Ja, lokaal gezien zal het vast nog hoger zitten...
De ontwikkeling moet van onderop komen en dat mensheid dat theoretisch zou kunnen, geloof ik best. Helaas zijn we als mensheid ingesteld op de korte termijn (< 1 generatie) en dat gaat in dit geval ben ik bang niet meer werken. En helaas kunnen we over 30 jaar niet zomaar even zeggen, oh sh#t, we hadden toch wat moeten doen, nou laten we er dan nu maar aan beginnen. Dan zijn we te laat.

Volgens mij is dit ook een beetje waar JeroenH laatst een paar keer op doelde (?)

En laat me duidelijk zijn, ik doe er zelf ook (nog) aan mee hoor: we hebben privé een auto en (vooral voor werk) vlieg ik ook een aantal keer per jaar (en ver)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rube, dat is juist mijn punt. Je kunt niet van de ene of de andere dag alles veranderen/omgooien. Dat lukt alleen een sociopaat, maar daar heeft ie ook zijn genen voor (volgens een programma op TV..).

Mensen zijn gewoontedieren, niets meer en niets minder. Als je vanaf je geboorte was opgegroeid met een flinke groententuin, benenwagen en fiets, zeer strakke sociale banden met familie en omwonenden, een houding van geven en nemen, hulpbereidheid naar iedereen, etc. dan hadden we een hele andere maatschappij.

Je kan dit eruit kweken, is ook gelukt voor het overgrote deel van de bevolking.
Een mooi voorbeeld is ....nee, krijg ik weer ruzie met de kroegbaas vanwege de sluitingstiijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Schinnen-groen schreef op maandag 02 april 2012 @ 15:49:
Rube, dat is juist mijn punt. Je kunt niet van de ene of de andere dag alles veranderen/omgooien. Dat lukt alleen een sociopaat, maar daar heeft ie ook zijn genen voor (volgens een programma op TV..).
eh, ja, maar wat is er de afgelopen 10, 15, 20 jaar gebeurd? Per saldo is onze uitstoot en grondstoffengebruik alleen maar gegroeid. Op deze manier zie ik het dus ook de komende tijd niet verminderen. Ook niet langzaam.
Je kan dit eruit kweken, is ook gelukt voor het overgrote deel van de bevolking.
Een mooi voorbeeld is ....nee, krijg ik weer ruzie met de kroegbaas vanwege de sluitingstiijd.
Nee hoor, geen kroegbaas hier, dit is een coöperatie ;)
Dus kom op met dat voorbeeld en geef me hoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het is een lastige balans... push je te hard ("je moet je auto wegdoen") dan haken mensen af en bereik je je doel niet, maar push je niet hard genoeg ("draai een spaarlampje in maar blijf gerust in je SUV rijden") dan bereik je het doel ook niet.

Daarbij is het "doel" ook een enigszins diffuus iets. Wat is de ultieme duurzaamheid? Terug naar de 16 eeuw of vooruit naar de Jetsons? Zijn mensen eigenlijk wel volwassen genoeg om écht te kunnen/willen streven naar echte duurzaamheid?

Vragen, vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Schinnen-groen schreef op maandag 02 april 2012 @ 15:49:
Zo te zien heb je al wat in gang gezet. 15h49 sluitingstijd van de Duurzame Kroeg!

En nu oogjes dicht en snaveltjes toe. Het is post-delirium tijd voor de oudjes...

... of gaan jullie thuis verder met drinken? :+

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik ga straks beginnen, pub quiz in Mick O'Connells (Utrecht)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:22

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

rube schreef op maandag 02 april 2012 @ 15:37:
De ontwikkeling moet van onderop komen en dat mensheid dat theoretisch zou kunnen, geloof ik best.
Dit doet mij denken aan de essay "Klompen in de machinerie" (interessant document om te lezen trouwens!) waarin duidelijk wordt gemaakt waarom een bottom-up aanpak niet (voldoende) werkt en zelfs wordt tegengewerkt.
De energietransitie als ‘beweging‘ van onderaf (bottom-up) is in volle gang. Duizend bloemen bloeien: overal en nergens worden duurzame initiatieven genomen. Plannen en projecten voor zonnepanelen, elektrische voertuigen, recycling, lokale energiebedrijven en noem maar op, schieten uit de grond als krokussen in de lente. Het moet gezegd worden: de beweging naar duurzaamheid van onderaf is enthousiast, gemotiveerd en professioneel(Hawken, 2008).

Maar de ‘top-down‘-support blijft uit: sturing en randvoorwaarden die bovenlangs worden vastgelegd, zoals internalisatie van maatschappelijke kosten. Deze blijft beperkt, bestaande stimuleringsregelingen worden afgebouwd, verschillende nieuwe basislastcentrales worden uit de grond gestampt die de businesscase voor duurzame energie ondermijnen (Van Soest & Wiltink, 2009). Het speelveld voor duurzame energie is en blijft ongelijk (De Vries, 2008), (De Groene Zaak, 2011).

De energietransitie als beweging wordt door de zittende machten gedoogd zolang deze niet wezenlijk aan de belangen knaagt. De energietransitie als beweging is toelaatbaar als deze past in het denkraam van het neoliberalisme: het staat burgers en bedrijven vrij initiatieven te nemen voor zonnedaken, windturbines en besparingsprogramma‘s, maar zodra er overheden aan te pas moeten komen wordt het tricky: overheidsinterventies om de energietransitie verder te helpen, in het bijzonder als het gaat om opties die bedoeld zijn om de uitstoot van CO2 te verminderen, passen juist niet in dat neoliberale denkkader (zie Drie verhalen in een plot, blz. 20 en verder).

En daar zit precies de kneep: als structurele of systemische veranderingen uitblijven, kan een beweging bottom-up, hoe sterk ook, nooit een economie opleveren die binnen de grenzen van de veerkracht van de mondiale ecosystemen blijft,

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
In het boek "hitte" dat ik nu aan het lezen ben probeert de schrijver te kijken of het in UK mogelijk zou zijn de uitstoot met 90% te verminderen zonder terug te moeten naar het stenen tijdperk.
Ik ben halverwege in het boek nu...

En comfort is voor iedereen iets anders. Ik zou mijn warme douche liever niet willen missen, maar geen auto, slechts sporadisch vlees en geen nieuw telefoon om de 2-3 jaar zou ik niet al te veel moeite mee hebben.

Maar ik denk dat we massale demonstraties op het Malieveld kunnen verwachten als deze "rechten" van iedereen in NL afgenomen zouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zojuist - eindelijk - mail gehad van organisatie van de Solar Days open dagen. Teruggemaild met de juiste tijd/datum van onze open dag.

Ze hebben alleen wel een in mijn ogen belangrijke netiquette genegeerd: alle geadresseerden staan in het 'aan'-vak van de e-mail, je kunt dus alle mailadressen zien. Niet gebruikelijk, en naar mijn mening ook niet zo netjes.

-edit-

Het zijn er zo op het oog ongeveer veertig, eens kijken hoeveel er op 'reply all' klikken :P

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 02-04-2012 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zonnigtype schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:15:
[...]

Zo te zien heb je al wat in gang gezet. 15h49 sluitingstijd van de Duurzame Kroeg!

En nu oogjes dicht en snaveltjes toe. Het is post-delirium tijd voor de oudjes...

... of gaan jullie thuis verder met drinken? :+
Natuurlijk verder thuis drinken, met vrienden en buren en bekenden!! :*)

Maar goed, het heeft meer te maken met het beschermen van mezelf. Als ik eenmaak los ga met mijn ideën wat we wel en niet zouden kunnen doen (en dat kan hier f*ck!..) dan heb ik bandbreedte te weinig.

Aan de ene kant zijn we zo waanzinnig goed bezig met energiebesparing. Aan de andere kant is dit natuurlijk helemaal ruk als je kijkt wat er wereldwijd gebeurt.
Als ik dat zou zeggen (en ik besef dat ik dat nu gedaan heb O-) ), dan doe ik IEDEREEN te kort die waanzinnig goed bezig zijn met Pv, zonneboilers, CV-tuning, spaarlampen, name it!! Respect (noem het een VERSNELLING .. sic.).

Ik zuig, ik zuig geweldig op dit forum. Ik luister en leer, check belangrijke zaken en geef het door aan o.a. collega's en leerlingen op school. Maar er moeten ook andere dingen gebeuren om het impact te geven.

Wat ik kan doen, en dat is soms veel want ik werk in het onderwijs, is nog steeds te weinig om een hele bevolkingsgroep te bereiken, om benkwijzen te veranderen.

Maar al zouden we 2 weken lang op elke school een project starten over hoe-fout-we-bezig zijn, of richting alternatief: hoe-kan-het ook-anders, dan verandert er gegarandeert niets.

We zij eenmaal een ongelooflijk commercieel landje, alles draait op consumptie en geld.

Maar de bottom-line is: jullie voeden de volgende generatie op. Jullie leren je kinderen wat belangrijk is. Brengen ze kennis en kunde bij, besteden ze niet uit aan anderen vanwege beide banen, houden eerlijke discussies, leren ze alles wat jullie denken dat voor het leven van belang is tussen 0 en 18 jaar en groeien met die knuffels mee, toch?

ok, sluitingstijd is wat wereldvreemd ;)

just my two cents....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-09 21:08
Aan het begin van de avond belde er een betrouwbaar ogende man van middelbare leeftijd aan in een blauw uniform met het opschrift "LIANDER". Ze bestaan nog de ouderwetse meteropnemers !

Meteropnemer: Goedenavond meneer, ik ben van Liander en is het goed als ik uw meter opneem?

Natuurlijk meneer, ga uw gang.

Meteropnemer: Ik zie dat u een productiemeter heeft. U heeft zeker zonnepanelen ?

Ja, dat klopt en de ferraris meter loopt nog steeds achteruit zoals u ook kunt zien ;)

Meteropnemer: Ja de zon schijnt nog he. Eens even kijken.... Ja, ik heb nu ingevoerd op mijn opname apparaat de stand 8482.

Ho Stop! dat is niet de stand van de productie! Dat is de stand van telwerk 2. Liander heeft hier een tweede hands meter opgehangen waar al een stand op stond. Maar ja, deze meter is gehuurd dus je kan er niets van zeggen. Kijkt u eens naar het stikkertje op de meter: r: teruggeleverde energie.
U moet dus de meterstand hebben waar "r: "voor staat, niet die waar een 2 voor staat. Ziet u wel?

Meteropnemer: Aha. He, dat is nog heel lastig om die stand weer te corrigeren.... Ja toch gelukt. Ik ga nu de stand 4823 invoeren. Kunt u daar mee leven ?

Ja daar kan ik wel mee leven.

Meteropnemer: Dan kunt u de meteropname kaart die ik vanmiddag in de bus heb gedaan in de open haard gooien.

Die heb ik niet.

Meteropnemer: Heeft u geen kaart ontvangen ?

Jawel, maar ik heb geen open haard.

Meteropnemer: Oh, dat wist ik niet.

Kon u ook niet weten. Goedenavond meneer.

Meteropnemer: Goedenavond meneer.

[ Voor 15% gewijzigd door ElectricAlex op 02-04-2012 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij moet in tab 2B ingevuld worden bij liander anders word ie niet verwerkt op zijn stupid windows CE thingie.
verwerken = opslaan en doormelden aan leverancier.
en laat hem de volgende keer tekenen voor wat hij opneemt.

just some experience tips.....
outch....
2 april 2012 - Staatssecretaris Bleker van Landbouw beloofde donderdag in de Kamer openheid te geven over het geld dat het Rijk in de bouw van een kolencentrale in de Eemshaven door RWE stopt.
www.energieenwater.net
er zou toch geen cent heengaan ?
dan gelijkheid graag, en ook een feed-in, anders is het subsidietje... weet je wel ...hobby iets ?

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2012 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Laatst online: 23-07 14:10
JeroenH schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:13:
Het is een lastige balans... push je te hard ("je moet je auto wegdoen") dan haken mensen af en bereik je je doel niet, maar push je niet hard genoeg ("draai een spaarlampje in maar blijf gerust in je SUV rijden") dan bereik je het doel ook niet.
Je hebt maar één ding nodig om gedrag te veranderen: iemand moet het idee hebben dat het nieuwe gedrag belonend is. Om het gedrag vol te houden moet er daadwerkelijk een beloning ervaren worden (of dat terecht is of niet is een ander verhaal. Met behulp van marketing kun je veel gedrag belonend maken). Hoe draag je die boodschap over?

Van marketing (Edo van Santen) heb ik het volgende geleerd:
1. Stevige intrinsieke motivatie aanwakkeren (wii4me). De boodschap moet zijn: jij wordt er beter van.
2. Beginnen met een stevige en prikkelende stelling, een belofte. Waarom is dit interessant? ("Iedereen kan met behoud van comfort flink besparen op energiekosten").
3. Interactie (heb jij ook wel eens dat...) Alle vooroordelen die er bestaan moeten per direct met de grond gelijk gemaakt worden. Welke pijn los je op?
4. De informatiedichtheid van bovenstaande moet extreem hoog zijn. (oftewel de kosten van het vergaren van de informatie moet laag zijn). Ook het verdiepen in energiebesparing moet lonend lijken voordat mensen zich erin willen verdiepen (vandaar 1&2). Dat meeste mensen zich er nu niet in verdiepen zoals 'wij' komt omdat vanuit hun perspectief het niet zo belonend lijkt! Vanuit ons perspectief is het juist extreem besparend en dat geeft onbegrip.

Daarbij is het met energiebesparing zo dat er een paar hobbels zijn:
1. Niet vertellen wat ze wel en niet zouden moeten doen, dat horen ze de gehele dag al, mensen houden er niet van.
Ook veel verwarrende adviezen, de ene zegt dat je moet ventileren (overheid), de volgende (energiebedrijven) zeggen dat je met tochtstrips in de weer moet en ramen dicht moet doen. Wat is het nu?

2. Energiebesparing is geassocieerd met comfortverlies (minder lang douchen, trui, laders uit het stopcontact). Ik betaal er toch voor dus dat mag ik toch zelf weten? Voor wie doe ik het? Er zijn erg, erg weinig mensen die 'groen gaan' zonder er zelf beter van te worden. Hoe is dat gedrag belonend?

3. Energiebesparing is vaak gepromoot met zaken die er nauwelijks toe doen en vervelend zijn, minder lang douchen, deksels op de pannen, de verwarming lager, telefoonladers uit het stopcontact. Als er al een gezin is die het met een gestapo regime gelukt is om een heel jaar lang 1 minuut minder lang te douchen komen ze er teleurgesteld achter dat ze geen geld terug krijgen van de energieboer.
De zaken die er werkelijk toe doen, zoals stevige nachtverlaging, zuinige douchekoppen, isolatie, passiefhuizen, douche-wtw, zonneboiler, pompschakelaars, standbyverbruik aanpakken etc. blijven daardoor liggen (de perceptie is: het werkt toch niet)

Bovenstaande heb ik toegepast in de startpost van "Serieus elektriciteit besparen" waar ik energiebesparing verkoop met behulp van intrinsieke motivatie. Daarbij plaats ik de perceptie dat het gedrag "zoeken naar besparingen en er eventueel wat aan doen" belonend is door er een flink geldbedrag op te zetten. Daarbij is niet alleen de perceptie belonend, maar is het werkelijk belonend en hoop ik dat zo het besparingsvirus op een leuke manier bij mensen heb aangewakkerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Laatst online: 23-07 14:10
Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door SpiceWorm op 02-04-2012 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:52:
Zojuist - eindelijk - mail gehad van organisatie van de Solar Days open dagen. Teruggemaild met de juiste tijd/datum van onze open dag.

Ze hebben alleen wel een in mijn ogen belangrijke netiquette genegeerd: alle geadresseerden staan in het 'aan'-vak van de e-mail, je kunt dus alle mailadressen zien. Niet gebruikelijk, en naar mijn mening ook niet zo netjes.

-edit-

Het zijn er zo op het oog ongeveer veertig, eens kijken hoeveel er op 'reply all' klikken :P
Ik heb hier nog niets ontvangen :(

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:06

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Mocht ik een babbeltje met hem aangaan op een "duurzaam durven doen" avond hebben jullie nog een vraag voor Jan Rotmans ? Ook wel bekend van Urgenda.

Oh ja, hij blijft een goede (binnenkort oud) collega, maar moet wel bekennen dat er iemand in mijn blikveld naar de EPZ gaat om daar iets in security (ICT enz) te doen.
Laten we hopen dat hij ook goed voor de windmolens gaat zorgen. :)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonnigtype en ook anderen, ik heb jullie hulp nodig bij het volgende:

Vanavond kom ik net terug van een bijeenkomst www.zoneffect.nl . Dat was een voorlichtingsavond over het inkopen van zonne-panelen via de zmf en zeeuwind.

Heel leuk en interessant voor die mensen die nog geen zonne-panelen hebben. Tijdens de voorlichting kwam ook een spreker van de Delta aan het woord. Hij had het over de slimme-energie meter en ook over het salderen. Vooral dat salderen verrastte mij en menig bezoeker van die avond. Er was een duidelijke gemopper-van-schrik in de zaal te horen over het volgende voorbeeld :

Een gezin verbruikt 3500 kWh op jaarbasis.
Een gezin levert 4000 kWh terug aan het net.
Daar blijft een verschil over van -500 kWh.

Volgens de spreker wordt er dan 500 kWh * 0,06 EUR terug betaald aan de klant. Dat is dus exclusief energiebelasting en BTW.

Mijn vraag is : Dat laatste is toch niet juist? In de wet staat toch, dat energiebedrijven tot 5000 kWh te veel terugleverd aan het elektriciteit net volledig moeten vergoeden?
Met volledig vergoeden bedoel ik : energieprijs + energiebelasting + BTW.

In eerste instantie zoek ik de hulp van Zonnigtype, omdat hij er helemaal thuis in dit soort dingen zit. Tot zover ik weet. Reacties van anderen zijn zeker ook welkom.

Voor de zeeuwen is interessant om deze vraag en reacties goed te volgen.
Daarnaast heb ik heel die voorlichting ook opgenomen, zodat iedereen het terug kan zien. Alleen heb ik daar a.s. weekend pas tijd voor om dat allemaal van camera-tape om te zetten naar Flash-filmpjes.

iedereen alvast bedankt voor een reactie.

Groeten van EnergieBewustZL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:52:

-edit-

Heb ik vaker last van gehad bij dat soort organisaties. Nog heel wat professionaliserings-slagen te maken daar...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:40

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 23:02:

Volgens de spreker wordt er dan 500 kWh * 0,06 EUR terug betaald aan de klant. Dat is dus exclusief energiebelasting en BTW.

Mijn vraag is : Dat laatste is toch niet juist? In de wet staat toch, dat energiebedrijven tot 5000 kWh te veel terugleverd aan het elektriciteit net volledig moeten vergoeden?
Het klopt als een bus. Het salderen gebeurt tot maximal 5000kWh. Als je 2500 afneemt en 2500 teruglevert dan is het nul. Als je 3500 afneemt en 2500 teruglevert dan krijg je voor 2500 de prijs plus belastingen. Als je 5000 afneemt en 6000 teruglevert, dan krijg je 1000 alleen de prijs (0,06). Als je 4000 afneemt en 5000 teruglevert idem.

Het gaat erom dat het resultaat van verbruik - leveren > nul moet zijn. Dan heb je recht op prijs plus belastingen. Als het resultaat van verbruik - leveren < nul is, dan krijg je voor het bedrag onder nul de kale prijs zonder belastingen.

Waarbij de 5000 leidend is voor leveren en verbruik of je meer dan de kale prijs krijgt zonder belastingen.

Je mag het dus tegen elkaar wegstrepen tot een maximum van 5000 (verbruik én leveren). Het is dus niet zo dat je ten alle tijden 5000 mag leveren tegen de prijs plus belastingen. Je verbruik is leidend hierin.

[ Voor 11% gewijzigd door Gé Brander op 02-04-2012 23:24 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@c70070540:

Bij welke soort meter geldt dat dan? Bij de Ferrasmeter of de 4-telwerk-meter?

Stel dat ik op jaarbasis bij de Ferrasmeter -500 kWh eindig, krijg ik dan het volledige bedrag terug?

Stel dat ik op jaarbasis bij de 4-telwerkmeter -500 kWh eindig, geldt dan de situatie van 0,06 EUR? Omdat ik dan met twee tarieven te maken heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 23:34:
@c70070540:

Bij welke soort meter geldt dat dan? Bij de Ferrasmeter of de 4-telwerk-meter?

Stel dat ik op jaarbasis bij de Ferrasmeter -500 kWh eindig, krijg ik dan het volledige bedrag terug?

Stel dat ik op jaarbasis bij de 4-telwerkmeter -500 kWh eindig, geldt dan de situatie van 0,06 EUR? Omdat ik dan met twee tarieven te maken heb?
Maakt niks uit. Het gaat hier om (VVD-er Weekers in brief over vragen Paulus Jansen over salderen i.v.m. energiebelasting):
1. Ja. De Wet belastingen op milieugrondslag is op deze punten echter duidelijk. Saldering van energiebelasting is van toepassing op het positieve saldo van de via één en dezelfde aansluiting van het net afgenomen en op het net ingevoede elektriciteit, indien het energiebedrijf ter zake van de op het net ingevoede elektriciteit hetzij artikel 31c, hetzij artikel 95c, derde lid, van de Elektriciteitswet 1998 toepast. Op basis van artikel 31c van de Elektriciteitswet 1998 wordt tot een grens van 5000 kWh gesaldeerd. Wordt er meer dan 5000 kWh per jaar via de aansluiting op het net ingevoed, dan moet het energiebedrijf op basis van artikel 95c, derde lid, van de Elektriciteitswet 1998 voor het meerdere een redelijke terugleververgoeding betalen. De terugleververgoeding zal per energieleverancier verschillen.

2. Zoals in het antwoord op vraag 1 is vermeld, is saldering van energiebelasting onder de genoemde voorwaarden van toepassing voor zover het saldo van de elektriciteit die van het net wordt afgenomen minus de elektriciteit die op het net wordt ingevoed positief is. Dit betekent dat voor de saldering van de energiebelasting in die zin een maximum geldt, dat deze niet verder gaat dan de energiebelasting die drukt op hoeveelheid elektriciteit die van het net wordt afgenomen. Dus ook als er meer dan 5000 kWh op het net wordt ingevoed kan er saldering van de energiebelasting plaatsvinden.
Alleen als je meer "afneemt van het net" dan je "op het net zet" (moet dan wel gemeten kunnen worden, anders grijs gebied - bij Ferraris, vandaar dat ze van die vileine meters af willen), kun je energiebelasting honderd procent gesaldeerd krijgen. Dat was het "pluspunt" in die brief, waar menig boer straks een leuke PV-installatie van gaat betalen (extra geholpen door EIA, VAMIL, dat soort grut).

Voed je meer in, krijg je alleen nog maar een kale leveringsprijs (ook exclusief BTW), en ook nog eens "gedempt" met een factor 0,7, maar dat zal afhankelijk zijn van de leverancier. Hij krijgt toch geen EB terug van Min. Fin., dus hij zou zelfs als het "had gemogen" (wat niet zo is), zich in zijn voet schieten met een full-end-consumer-price incl. EB en BTW bij overschot afname van jou als aardige "over" producent.

Linksom of rechtsom: het gaat gewoon niet lukken.

Andere kant: bij slechts weinig consumenten/prosumenten gaat het überhaupt lukken om meer dan 5.000 kWh in te voeden met de kleine daken die we hebben. Wel is het zo dat als je teveel panelen legt, en die stroom op jaarbasis niet opsoupeert, je dus vrijwel niks voor de overschotten zult krijgen. Zo ziek is het hier geregeld. Een van de zaken waarom ik fel tegen grootschalige uitbreiding van saldering ben. Want daar gaan vervolgens heftige "economische ongelukken" mee geschieden. En: je roept gigantische weerstand van de EB missende overheid over je af. Zelfs al zal het mee gaan vallen: de perceptie is "we verliezen geld", en dan gaan ze over spreekwoordelijke lijken daar, in D.H. ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Zonnigtype :

Dank je wel voor de informatie.

Zoals ik het nu begrijp, dan klopt het, wat de Delta gezegd heeft. BIj een -500 kWh eindstand krijgt men 0,06 EUR/kWh teruggeleverd.

Waarom had ik dan altjd eerder het idee, dat ik tot -5000 kWh altijd nog het volledige bedrag zou kunnen krijgen? Wat heb ik dan fout gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:40

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 07:40:
@Zonnigtype :

Dank je wel voor de informatie.

Zoals ik het nu begrijp, dan klopt het, wat de Delta gezegd heeft. BIj een -500 kWh eindstand krijgt men 0,06 EUR/kWh teruggeleverd.
Inderdaad
Waarom had ik dan altjd eerder het idee, dat ik tot -5000 kWh altijd nog het volledige bedrag zou kunnen krijgen? Wat heb ik dan fout gedacht?
Omdat de 5000 een limiet op salderen is, niet een limiet op terugleveren. Salderen is tegen elkaar wegstrepen en wat overblijft is hetgeen waar je de kale prijs voor krijgt.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mochten er mensen Plugwise hardware overwegen, op dit moment krijg je 15% korting met kortingscode SP!TS2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zeewaterontzilting op zonne-energie:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Op zich is het ook niet vreemd dat je geen energiebelasting krijgt over je negatieve verbruik. Belasting innen is voorbehouden aan de overheid, niet aan particulieren. Uiteindelijk wordt jouw stroom ook weer verkocht aan een ander die er EB over betaalt, dit moet dan ook weer afgedragen worden aan de overheid.

Het wordt alleen wrang als je in jaar 1 400KWh overproduktie hebt en in jaar 2 400KWh extra verbruik. Als je de energiebelasting wel uitgekeerd krijgt in jaar 1, kost het je per saldo niks in jaar 2. Voor zover ik weet had GreenChoice hiervoor een margeregeling die tot 1000KWh negatief vergoed tegen de volledige prijs, maar die kan inmiddels ook alweer veranderd of afgeschaft zijn.
Overigens hoeft bovenstaande voorbeeld niet eens om 2 jaren te gaan, als je voor de zomer overstapt van energieleverancier en aan het eind van het jaar komt de netbeheerder langs voor de meteropname, krijg je een jaarafrekening over een halfjaar waarin je maximaal geproduceerd hebt: weg buffertje voor de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 09:32:
Mochten er mensen Plugwise hardware overwegen, op dit moment krijg je 15% korting met kortingscode SP!TS2012
Da's nou jammer. Net vorige week een Stealth plug gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 10:58:
Da's nou jammer. Net vorige week een Stealth plug gekocht.
Ik heb er nog eentje werkloos liggen omdat hij niet in een standaard contactdoos past, zoals ik had gedacht :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verdorie, gisteren direct na ontvangst van de e-mail van Holland Solar over de Solar Days open dagen mijn correcte open dag teruggemaild, maar het staat nog altijd foutief op de website :(

Bah. De lol begint me een beetje te vergaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:23:
Verdorie, gisteren direct na ontvangst van de e-mail van Holland Solar over de Solar Days open dagen mijn correcte open dag teruggemaild, maar het staat nog altijd foutief op de website :(

Bah. De lol begint me een beetje te vergaan.
Ik heb nog steeds geen e-mail mogen ontvangen :( :( :(

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
mkleinman schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 13:05:
Ik heb nog steeds geen e-mail mogen ontvangen :( :( :(
Je staat er ook niet tussen (da's dan wel weer handig van hun fout om iedereen in het 'aan'-vak te zetten). Ik zou ze zelf maar even mailen...

-edit-

Als je me ff mailt met welk e-mail adres je jezelf aangemeld hebt dan zet ik er in de mail die ik aan het opstellen ben (...) bij dat er naar minimaal één open-dag-organisator geen mail is verstuurd.

[ Voor 25% gewijzigd door JeroenH op 03-04-2012 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Modelcontract energierekening (plannetje van Paulus Jansen) ingevuld door NL-Energie (vandaag op Energeia):
Het nieuwe contract gaat volgens Swinkels verder dan het modelcontract: "Dit is beter. De simpelheid waarmee het geformuleerd is, overtreft het modelcontract." In het NLE-contract is bijvoorbeeld geen uitsplitsing naar de toeslagen en belastingen die in een tarief verwerkt zitten. Een all-in tarief is volgens Swinkels begrijpelijker en beter te vergelijken.
Kunnen ze lekker alles in een tarief proppen, weet straks niemand meer dat ze met het "vastrecht levering" worden belazerd. "Lekker helder en begrijpelijk". Je begrijpt echter niks over tarief opbouw bij zo'n contract, en dus is het i.p.v. een "verbetering" en heuse achteruitgang. Maar dat verbaast me niets van die lieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hangt ervanaf wat ze daarmee gaan doen. Als ik vergelijk, pak ik de all-in tarieven en leg ik het vastrecht naastelkaar.
Overigens is de ene jaarrekening de ander ook niet. Die van GreenChoice kon ik nog wel redelijk wijs uit worden, maar die van Eneco de laatste keer heb ik 3x mogen doornemen voordat ik doorhad wat er precies aan de hand was. Het feit dat Eneco niet de netbeheerderskosten in rekening brengt zou de afrekening simpeler moeten maken (je hoeft niet meer na te gaan of ze je daarmee tillen), maar het feit dat ze gas en elektra los afrekenen maakt het gewoon een gigantische bende.

[ Voor 5% gewijzigd door _JGC_ op 03-04-2012 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

http://www.ted.com/talks/..._to_renewable_energy.html

Wie weet een mooie oplossing als we Duitse praktijken krijgen hier ;)

Leuke site btw, TED.

[ Voor 11% gewijzigd door Bartjuh op 03-04-2012 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:02:
Ik heb er nog eentje werkloos liggen omdat hij niet in een standaard contactdoos past, zoals ik had gedacht :(
Wij hebben een spatvrije contactdoos gebruikt waar binnenin een soort uitsteekseltje zit, wat je weg kunt snijden en dan past de plug er wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 22:00:
Wij hebben een spatvrije contactdoos gebruikt waar binnenin een soort uitsteekseltje zit, wat je weg kunt snijden en dan past de plug er wel in.
Ik had de Stealth willen gebruiken om het verbruik van de drie lampen boven onze eettafel te monitoren. Hoewel ze niet veel verbruiken (3x 8,1W LED) maken ze wel veel uren, en het zal nog één van de grotere gebruikers zijn die nog niet 'achter een Plugwise plug gevangen' is. Helaas is de inbouwcontactdoos (ik heb geen keus) waar de Stealth moet komen te klein. Ook het verwijderen van de behuizing (van de Stealth) loste het niet op.

Ik had hem terug moeten sturen, maar ik was te lui. Wie weet komt hij ooit nog eens van pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 22:09:
Ik had de Stealth willen gebruiken om het verbruik van de drie lampen boven onze eettafel te monitoren. Hoewel ze niet veel verbruiken (3x 8,1W LED) maken ze wel veel uren, en het zal nog één van de grotere gebruikers zijn die nog niet 'achter een Plugwise plug gevangen' is. Helaas is de inbouwcontactdoos (ik heb geen keus) waar de Stealth moet komen te klein. Ook het verwijderen van de behuizing (van de Stealth) loste het niet op.

Ik had hem terug moeten sturen, maar ik was te lui. Wie weet komt hij ooit nog eens van pas.
Aha, jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
@solardays-soap: nou mijn open dag op de website is veranderd naar de juiste datum van 13 mei, dus dat is mooi.

Tot nu toe heeft pas één iemand op "reply all" geklikt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

c70070540 schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 08:44:
[...]

Inderdaad

[...]

Omdat de 5000 een limiet op salderen is, niet een limiet op terugleveren. Salderen is tegen elkaar wegstrepen en wat overblijft is hetgeen waar je de kale prijs voor krijgt.
he, jammer. Ik heb hier een ferrasmeter.

Bij salderen heb ik altijd gedacht :
- meterstand begin van het jaar : 90.000 kWh.
- meterstand eind van het jaar : 86.000 kWh.
--------
verschil van 4000 kWh te veel geleverd aan het energienet. Met die 4000 kWh dacht ik dus aan :
- 4000 x 0,21 EUR. (volledige energieprijs)

Maar nu blijkt dat dus niet juist te zijn en moet ik dus uit gaan van :
- 4000 x 0,06 EUR .

Klopt dat?

Sorry, dat ik er over doorzaag. Want ik wil het heel helder voor mezelf en voor andere mensen hebben. Dan kan hier altijd naar verwezen worden. Snap je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 22:55:
Maar nu blijkt dat dus niet juist te zijn en moet ik dus uit gaan van :
- 4000 x 0,06 EUR .

Klopt dat?
Dat klopt. Salderen kan alleen ter hoogte van je eigen verbruik. Als je in een gegeven periode 1500kWh opwekt en 1500kWh verbruikt heb je 1500kWh gesaldeerd. Als je in een gegeven periode 5500kWh opwekt en 1500kWh verbruikt heb je nog altijd 1500kWh gesaldeerd. Je zit zit 4000kWh 'onder nul' (5500-1500) en wat je voor die kWh's krijgt hangt er vanaf hoe je het uitvecht met je leverancier. In de meeste gevallen zal het alleen het leveringsdeel zijn ja.

-edit-

'Door de nul heen salderen', zoals sommigen het noemen als je het voor elkaar weet te krijgen dat je ook onder nul ± € 0,22 krijgt, is eigenlijk een contradictio in terminis. Je kunt alleen salderen ter hoogte van maximaal je eigen verbruik.

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 03-04-2012 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iedereen bedankt voor jullie reacties.

Tevens maakt dit ook duidelijk voor mensen met een 4 telwerk meter.

Nogmaals iedereen bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 23:25:
iedereen bedankt voor jullie reacties.

Tevens maakt dit ook duidelijk voor mensen met een 4 telwerk meter.

Nogmaals iedereen bedankt. :)
... totdat "ze" weer iets anders gaan verzinnen in Den Haag (als ze merken dat er mogelijk 100 MWp bij wordt gepleurd dit jaar).

... maar dat is "voor later" ...

... trustuh! :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:44
Verwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 23:02:
Zonnigtype en ook anderen, ik heb jullie hulp nodig bij het volgende:

Vanavond kom ik net terug van een bijeenkomst www.zoneffect.nl . Dat was een voorlichtingsavond over het inkopen van zonne-panelen via de zmf en zeeuwind.

Heel leuk en interessant voor die mensen die nog geen zonne-panelen hebben. Tijdens de voorlichting kwam ook een spreker van de Delta aan het woord. Hij had het over de slimme-energie meter en ook over het salderen. Vooral dat salderen verrastte mij en menig bezoeker van die avond. Er was een duidelijke gemopper-van-schrik in de zaal te horen over het volgende voorbeeld :

In eerste instantie zoek ik de hulp van Zonnigtype, omdat hij er helemaal thuis in dit soort dingen zit. Tot zover ik weet. Reacties van anderen zijn zeker ook welkom.

Voor de zeeuwen is interessant om deze vraag en reacties goed te volgen.
Daarnaast heb ik heel die voorlichting ook opgenomen, zodat iedereen het terug kan zien. Alleen heb ik daar a.s. weekend pas tijd voor om dat allemaal van camera-tape om te zetten naar Flash-filmpjes.

iedereen alvast bedankt voor een reactie.

Groeten van EnergieBewustZL
Even opletten bij de afrekening!! Zoals ik op 13 maart al schreef gaan deze nieuwe voorwaarden pas in (als ik goed ben geïnformeerd) op 1 februari 2012. De afrekening van vorig jaar moet dus nog volgens de oude regeling plaatsvinden!! Voor 2012 geldt: Opstoken die hap!
mightym schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 20:10:
Zo, het laatste argument om nog zaken te doen met atoomboer Delta is nu ook van tafel. Ik lees net het volgende op hun site:

http://www.delta.nl/thuis.../vergoeding_teruglevering

[...]

Ik ben wel blij dat er al twee warmtepompen staan te snorren.. opstoken dat overschot.. het huis verwarmen is nu ineens wel erg goedkoop geworden..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

noting that the highest price among 11 winning bids totaling 130 MW is USD 0.0892/kWh _/-\o_

http://www.solarserver.co...in-under-usd-0089kwh.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Philips gaat in honingbijen...

Philips Urban Beehive:

Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/-5CR5U619gT4/TrXkW9flrBI/AAAAAAAA3VQ/P3Kfg0iS9kc/s1600/6277208304_ab6988a99f_b.jpg

Meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
JeroenH schreef op woensdag 04 april 2012 @ 12:15:

Philips Urban Beehive:

[afbeelding]

Meer informatie.
Echt leuk. :)

Een raadsel echter hoe de honing naar beneden druipt. Dit kan volgens mij alleen met een soort
centrifuge toch? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
Overigens is het Zoneffect project in Zeeland een groot succes geworden.
Meer dan totaal 1100 belangstellenden hebben de bijeenkomsten bezocht.
Mogelijk dat we een groot aantal PV bezitters mogen begroeten. _/-\o_
TOP.TOP.TOP.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
JeroenH schreef op woensdag 04 april 2012 @ 12:15:

Philips Urban Beehive:

[afbeelding]

Meer informatie.
mmm wat moeten we daar nu weer van gaan denken.
ziet er wel mooi uit (de dame en de beehive.)

ik zelf zou het nooit zo willen hebben.
bijen houden de zaak wel redelijk schoon maar niet bijzonder stofvrij.
een ouderwetse bijenkorf lijkt mij beter.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 04 april 2012 @ 13:01:
ziet er wel mooi uit (de dame en de beehive.)
Vind je? Ik vind de beehive er meer uitzien alsof de ontwerper voor de vormgeving zijn inspiratie op het toilet heeft opgedaan. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2012 @ 13:15:
[...]
Vind je? Ik vind de beehive er meer uitzien alsof de ontwerper voor de vormgeving zijn inspiratie op het toilet heeft opgedaan. :X
Beetje Apple-stijl. Inderdaad, zoals dit toilet:

Afbeeldingslocatie: http://www.gagful.com/uploads/2012_1/1326874574_Apple_Toilet_gag.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op woensdag 04 april 2012 @ 13:20:
Beetje Apple-stijl. Inderdaad, zoals dit toilet:

[afbeelding]
Ik bedoel niet het toilet zelf, maar degenen die het toilet gebruiken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het is hier een kroeg, maar laat ik me niet verleiden om mijn mening over standaard fervente Appelaar te spuien ;)

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 04-04-2012 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op woensdag 04 april 2012 @ 13:41:
Het is hier een kroeg, maar laat ik me niet verleiden om mijn mening over fervente Appelaars te spuien ;)
Volgens mij ben ik nog steeds niet duidelijk over wat ik bedoel... Ik probeerde het netjes te houden in de kroeg en omschreef het dus wat cryptisch.

Hmmmm, hoe moet ik het zeggen? Ik bedoelde dat het een beetje Freudiaans ontwerp lijkt te zijn. Naar het toilet gaan wordt ook wel genoemd: kijken of je nog een jongetje bent (bij de meeste forumleden tenminste) en dan lijkt dit ontwerp daarop gebaseerd. Maar misschien zegt de ontwerper wel dat hij/zij zich heeft laten inspireren op kunst zoals die oude Griekse beelden (zonder het blaadje ervoor dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Is dit een kroeg waar je voorzichtig moet zijn met wat je zegt?
Nee joh, dat verwissel je toch echt met je werk :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 04 april 2012 @ 13:01:
ik zelf zou het nooit zo willen hebben.
bijen houden de zaak wel redelijk schoon maar niet bijzonder stofvrij.
een ouderwetse bijenkorf lijkt mij beter.
Je bent volgens mij beter of door zelf een bijenhotel te maken.

Zoals vaker bij Philips de laatste jaren, leuk bedacht, maar of het echt praktisch is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:42

ericplan

5180 Wp PV

Iemand nog een 3-fase kWh meter nodig? (Hager EC350, DIN-rail montage) Geeft verbruik of opbrengst weer in hele kWh, dus geen decimalen. Er staat 9kWh op de teller. Reacties via DM

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

En soms hoef je helemaal niets te doen.

ik heb een hele hommelkolonie in mijn grasveld zitten. Geweldig!
Ze steken niet en je kan ze bijna zo van de bloemen plukken (niet doen dus).

Ze lijken een beetje op een B52, maken ook bijna hetzelfde geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
JeroenH schreef op woensdag 04 april 2012 @ 13:41:
Het is hier een kroeg, maar laat ik me niet verleiden om mijn mening over standaard fervente Appelaar te spuien ;)
Hey... moet je wat?! Je hebt toch nix tegen fervente appelaars hé! ;)

*NovapaX is zelf fervent appelaar, en heeft mede hierdoor al vele kWh's bespaard. Niet alleen bij zichzelf, maar vooral op kantoor... Ook heeft hij nog nooit zo lang met zijn telefoon en laptop gedaan....
NovapaX heeft ook wel een beetje een hekel aan het "hebbe, hebbe, hebbe" van tegenwoordig, wat hoewel frequent bij fervente appelaars voorkomt vooral een trend is van de huidige maatschappij waardoor mensen een fervent appelaar worden.
De echte fervente appelaars zijn juist gesteld op duurzaamheid... zo niet, dan ben je geen fervent appelaar!

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@NovapaX: rustig aan joh, colaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Haha, doe maar een ice-tea!

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Appel-thee graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Oké, ober 1 Ice-tea graag en zet maar op mijn rekening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meridiaan schreef op woensdag 04 april 2012 @ 12:50:
Overigens is het Zoneffect project in Zeeland een groot succes geworden.
Meer dan totaal 1100 belangstellenden hebben de bijeenkomsten bezocht.
Mogelijk dat we een groot aantal PV bezitters mogen begroeten. _/-\o_
TOP.TOP.TOP.'
Was je ook in Goes bij de laatste sessie?

Die heb ik opgenomen en zal ik binnenkort bij mijn website zetten. Dan kan men het nog eens terug kijken en mogelijke twijfelaars, die niet konden komen naar zo'n bijeenkomst, toch kijken en beslissen wat ze gaan doen. :)

Voor Goes kan ik zeker zeggen : De belangstelling was enorm.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2012 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op woensdag 04 april 2012 @ 14:19:
Oké, ober 1 Ice-tea graag en zet maar op mijn rekening!
Afbeeldingslocatie: http://www.proud2bme.nl/imgl/hsfile_52823.jpg

Alstublieft. :)

Dat is dan 6 kWh. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2012 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Das ook niet veel voor zo'n flinke cocktail!
Alleen jammer dat er nou weer van die kunststof attributen inzitten ;)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik struikelde over een zeer interessante documentaire, gebaseerd op het boek The Prize van Daniel Yergin.

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2012/04/The_Prize_Documentary.jpg

Ik heb alle acht delen hier verzameld. Echt het kijken waard, het geeft je een goed beeld van de geschiedenis van de aardolie-industrie.

-edit-

Het boek is ook echt een aanrader, één van de beste boeken die ik ooit gelezen heb over wat voor onderwerp dan ook.

[ Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 05-04-2012 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2012 @ 21:10:
[...]

Was je ook in Goes bij de laatste sessie?

Die heb ik opgenomen en zal ik binnenkort bij mijn website zetten. Dan kan men het nog eens terug kijken en mogelijke twijfelaars, die niet konden komen naar zo'n bijeenkomst, toch kijken en beslissen wat ze gaan doen. :)

Voor Goes kan ik zeker zeggen : De belangstelling was enorm.
Voor de andere bijeenkomsten was er evenveel belangstelling. 'k stond zelf in de hal om na en tussen de sessies door 10 tallen met vragen te helpen. Velen wilden een offerte op maat met een offertebezoek en geen standaard pakket. Dat zal de leverancier veel extra tijd gaan kosten. Dat wordt doorwerken geblazen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
Vandaag, na eerst 2 weken geleden de afrekening van Greenchoice ontvangen te hebben, ook
de afrekening van de teruglevering van de Peevee ontvangen. In het dossier op internet was een nieuw tabblad aangemaakt met "opwekking". Dat blijkt te werken.
Niet verwacht maar toch gekregen: -500 kWh x 0,206
Dat is wel een pilsje waard. :9

Rondje van mij! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is een leuke prijs. De volle energieprijs wel te verstaan. Netjes. Mijn jaarafrekening komt pas januari 2013. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2012 @ 21:11:
dat is een leuke prijs. De volle energieprijs wel te verstaan. Netjes. Mijn jaarafrekening komt pas januari 2013. :)
In tegenstelling wat Delta in de sessies verkondigde bij negatief verbruik. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
JeroenH schreef op donderdag 05 april 2012 @ 09:46:
Ik struikelde over een zeer interessante documentaire, gebaseerd op het boek The Prize van Daniel Yergin.
Zolang je maar niet over het boek gestruikeld bent met z'n 1000 bladzijde. 8)7

De Doc gaan we bekijken(met een pilsje( of 2))

Ober !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meridiaan schreef op donderdag 05 april 2012 @ 21:13:
[...]

In tegenstelling wat Delta in de sessies verkondigde bij negatief verbruik. :o
Inderdaad. :(

Misschien dat ik volgend jaar dan maar eens ga overwegen om van energiemaatschappij te veranderen.
Pagina: 1 ... 12 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.