De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.227 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
@meridiaan
Digitale meter?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 07:15

Bolletje

Moderator Harde Waren
Nou, de kogel is door de kerk: volgende week donderdag worden hier ook een reeks panelen geïnstalleerd.

Typenummers ben ik even kwijt. Panelen zijn van Kyocera: Kyocera 235[....]. Gekozen omdat die het minst spiegelen en een mooi zwart uiterlijk hebben.

Gaat over iets van 8000 Wp.

---
Gaat om Kyocera KD235GH-2PB. 36 stuks.

Omvormer is een Danfoss TLX+ 8k.

[ Voor 12% gewijzigd door Bolletje op 05-04-2012 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dat zal een aardige kleuf hebben gekost/gaan kosten, 8000Wp met die paneeltjes!

Maar mooi systeem hoor! Welke omvormer?

[ Voor 13% gewijzigd door Bartjuh op 05-04-2012 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Bolletje92 schreef op donderdag 05 april 2012 @ 23:11:
Nou, de kogel is door de kerk: volgende week donderdag worden hier ook een reeks panelen geïnstalleerd.

Typenummers ben ik even kwijt. Panelen zijn van Kyocera: Kyocera 235[....]. Gekozen omdat die het minst spiegelen en een mooi zwart uiterlijk hebben.

---

Feli! Heftig systeem. Wij mogen zeker wel een mooie fotoserie gaan verwachten? :P

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
Bolletje92 schreef op donderdag 05 april 2012 @ 23:11:

---

knellen ga je dan niet ver over de 5000kWh heen?
(wetgeving of heb je daar een andere oplossing voor)

ober.
doe mij ook maar een pilsje,
het is nog vroeg maar het zonnetje schijnt en de meter loopt achteruit dus ik heb een goed humeur.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bahviaan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-10 21:31
Niet heel optimistische lezing van David MacKay (die van sustainable energy without the hot air) - nog steeds met kernenergie als deel van de oplossing.

YouTube: TEDxWarwick - David MacKay - How the Laws of Physics Constrain Our Sustainable Energy Options

[ Voor 26% gewijzigd door Bahviaan op 06-04-2012 10:36 ]

Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@migjes en @Bolletje92

Het ligt er net aan hoeveel kWh hij verbruikt.Zelf gebruik ik graag in de zomer de Airco. dus dat gaat dan best wel hard.

Maar zodra er meer op het net gezet wordt in plaats dat hij afneemt, dan kan hij misschien in "de problemen" komen, omdat hij er dan weinig voor terugkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 10:34:
@migjes en @Bolletje92

Het ligt er net aan hoeveel kWh hij verbruikt.Zelf gebruik ik graag in de zomer de Airco. dus dat gaat dan best wel hard.

Maar zodra er meer op het net gezet wordt in plaats dat hij afneemt, dan kan hij misschien in "de problemen" komen, omdat hij er dan weinig voor terugkrijgt.
klopt.
en helemaal als je een slimme meter hebt.
dan is alles wat je over de 5000kWh gaat maar 7 cent.
en als je het dan gebruikt dan betaal je er weer 22 cent voor.
je hebt dan geen saldering meer.
(vandaar eigenlijk ook de vraag.)
het kan natuurlijk ook op gemaakt worden met een airco.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:16
Meridiaan schreef op donderdag 05 april 2012 @ 21:17:
Zolang je maar niet over het boek gestruikeld bent met z'n 1000 bladzijde. 8)7
Nee :)
De Doc gaan we bekijken(met een pilsje( of 2))

Ober !!
Ik ben nu bij aflevering vier en hoewel ik de feiten al wel ken (uit het boek) is het toch erg interessant. Ik heb alle acht afleveringen omgezet voor mijn mobiele telefoon en ik kijk ze als ik in de trein zit. Wel toepasselijk, in een duurzaam vervoermiddel een documentaire over de aardolie-industrie kijken :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 23:34
JeroenH schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 10:44:
[...]
Ik ben nu bij aflevering vier en hoewel ik de feiten al wel ken (uit het boek) is het toch erg interessant. Ik heb alle acht afleveringen omgezet voor mijn mobiele telefoon en ik kijk ze als ik in de trein zit. Wel toepasselijk, in een duurzaam vervoermiddel een documentaire over de aardolie-industrie kijken :)
Ha, ik heb de 1ste aflevering ook vanochtend in de trein gekeken (maar "live" via you tube gaat het dataverbruik wel erg hard :X ) Ga ze denk ik ook maar op m'n telefoon zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
rube schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 10:48:
Ha, ik heb de 1ste aflevering ook vanochtend in de trein gekeken (maar "live" via you tube gaat het dataverbruik wel erg hard :X ) Ga ze denk ik ook maar op m'n telefoon zetten
En als je Vodafone hebt is er een goede kans dat het momenteel helemaal niet zo lekker wil ;)

Downloaden is makkelijk, daar zijn voor alle goede browsers (FF, Chrome) plugins voor. Ik gebruik voor Chrome "YouTube Downloader: MP3 / HD Video Download". Easy.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
JeroenH schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 10:50:
[...]
En als je Vodafone hebt is er een goede kans dat het momenteel helemaal niet zo lekker wil ;)
Ja, zakelijk ben ik op dit moment niet te bereiken.....
Downloaden is makkelijk, daar zijn voor alle goede browsers (FF, Chrome) plugins voor. Ik gebruik voor Chrome "YouTube Downloader: MP3 / HD Video Download". Easy.
Ja, ben ik bekend mee, maar ik was er nog niet aan toegekomen om ze al te downloaden en wilde vanochtend toch ff kijken of het wat was :)
Mooi om dit weekend te doen, heb ik volgende week in de trein wat te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Voor degenen die niet weten waar het over gaat, zie hier, het is een achtdelige, uiterst interessante documentaire over de geschiedenis van de aardolieindustrie. Het kijken waard, in de trein of waar dan ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 10:38:
[...]

klopt.
en helemaal als je een slimme meter hebt.
dan is alles wat je over de 5000kWh gaat maar 7 cent.
en als je het dan gebruikt dan betaal je er weer 22 cent voor.
je hebt dan geen saldering meer.
(vandaar eigenlijk ook de vraag.)
het kan natuurlijk ook op gemaakt worden met een airco.
Ah kijk, Dank je wel.

Zelf heb ik hier (nog*) de Ferrasmeter. Dus ik ben benieuwd, hoe de jaarafrekening zal zijn, als blijkt dat ik meer op het net gezet heb dan ik heb gebruikt. Heel misschien dat Delta dan toch rekent voor de volledige energieprijs.

Waarom zet ik het woord "nog" met een sterretje er bij? Omdat ze in 2014 alle huishoudens willen gaan voorzien van slimme meters. Tot nu toe kan ik dat nog gewoon weigeren. Ergens heb ik het idee, dat ze bij die tijd het toch gewoon gaan plaatsen of mogen plaatsen, ondanks dat ik "nee, ik wil het niet". heb gezegd. Daar zie ik de Delta en andere groepen, politiek voor aan.

Sorry., ik heb niet zo op dat soort groepen die niet mee gaan en alleen maar een financieel gewin denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 11:10:
[...]

Ah kijk, Dank je wel.

Zelf heb ik hier (nog*) de Ferrasmeter. Dus ik ben benieuwd, hoe de jaarafrekening zal zijn, als blijkt dat ik meer op het net gezet heb dan ik heb gebruikt. Heel misschien dat Delta dan toch rekent voor de volledige energieprijs.

Waarom zet ik het woord "nog" met een sterretje er bij? Omdat ze in 2014 alle huishoudens willen gaan voorzien van slimme meters. Tot nu toe kan ik dat nog gewoon weigeren. Ergens heb ik het idee, dat ze bij die tijd het toch gewoon gaan plaatsen of mogen plaatsen, ondanks dat ik "nee, ik wil het niet". heb gezegd. Daar zie ik de Delta en andere groepen, politiek voor aan.

Sorry., ik heb niet zo op dat soort groepen die niet mee gaan en alleen maar een financieel gewin denken.
ga jij al over de 5000kWh heen per jaar eigenlijk. (productie dan wel te verstaan. niet saldering)
ik heb wel gekeken op je website (maar daar staat zoveel, dat ik eigenlijk wat moeite heb met alles ontcijferen).

als ze de regels eens goed en duidelijk vertelde met een slimme/domme meter dan was ik allang over gegaan naar dat ding.
ik vind hem eigenlijk best mooi, maar door alle onduidelijkheden en lastige regels broodjes aap verhalen heb ik er eigenlijk nog weinig vertrouwen in.
(ik kreeg ook zeer veel problemen met enexis over de aanleg der van.)
mischien in de toekomst, voor nu houw ik het lekker op mijn draaischijfje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Als op deze Goede Vrijdag het kijken van acht uur aan serieuze documentaires een beetje te veel gevraagd is, het kan ook luchtiger. Ongeveer hetzelfde verhaal (met veel minder details uiteraard) past in 45 minuten, vermengd met standup comedy. De show History of Oil van Robert Newman is zeker een kijkje waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Voor de liefhebber: een warmtebeeldcamera op marktplaats, startbod € 1100.

http://link.marktplaats.nl/545292363

Ik heb er het geld even niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
JeroenH, beetje "zinloos" internetten vandaag? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
rube schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 13:46:
JeroenH, beetje "zinloos" internetten vandaag? :)
Het is toch "Goede" Vrijdag? ;)

-edit-

En wat is zinloos? Ontspannen is ook zinvol.

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 06-04-2012 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
JeroenH schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 13:50:
[...]
Het is toch "Goede" Vrijdag? ;)
oh, dáárom ben ik de enige op kantoor en had ik het daltarief in de trein vanochtend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Nou, "zinloos"... Met dit weer?

Hé, wat ruik ik daar voor lekkers?
Du riechst so gut
du riechst so gut
ich geh dir hinterher
du riechst so gut
ich finde dich
- so gut
http://herzeleid.com/en/lyrics/herzeleid

Das muss doch wieder dieser bl*de, auf Solarstrom gebackene Apfelkuchen sein?

Ja! Dass riechst sooooooooo Gut! :9 :)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
rube schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 13:55:
oh, dáárom ben ik de enige op kantoor en had ik het daltarief in de trein vanochtend :P
Exact hetzelfde hier :D
Sja, op het werk he.

[ Voor 28% gewijzigd door JeroenH op 06-04-2012 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
zonnigtype schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 14:00:
...
Das muss doch wieder dieser bl*de, auf Solarstrom gebackene Apfelkuchen sein?

Ja! Dass riechst sooooooooo Gut! :9 :)
Leiden hé, als ik een iets andere trein neem dan kom ik daar langs... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 11:23:
[...]

ga jij al over de 5000kWh heen per jaar eigenlijk. (productie dan wel te verstaan. niet saldering)
ik heb wel gekeken op je website (maar daar staat zoveel, dat ik eigenlijk wat moeite heb met alles ontcijferen).

als ze de regels eens goed en duidelijk vertelde met een slimme/domme meter dan was ik allang over gegaan naar dat ding.
ik vind hem eigenlijk best mooi, maar door alle onduidelijkheden en lastige regels broodjes aap verhalen heb ik er eigenlijk nog weinig vertrouwen in.
(ik kreeg ook zeer veel problemen met enexis over de aanleg der van.)
mischien in de toekomst, voor nu houw ik het lekker op mijn draaischijfje.
Nee, ik ga niet over de 5000 kWh heen. Alles bij elkaar opgeteld zit ik nog onder de 5000 kWh (2.921,70 kWh + 1.157,00 kWh = 4.078,70 kWh).

Waar ik vooral naar uit kijk en ook een beetje voor huiver : stel, er blijkt dat ik aan het einde van jaar meer energie op het net gezet heb, dan wat ik heb afgenomen. Hoe gaan ze dat berekenen. Voorheen dacht ik dat ze dat toelieten voor de volledige energieprijs tot 5000 kWh. Dat blijkt nu toch niet zo te zijn.

Dan is er nog het verhaal van de slimme meter en de Ferrasmeter. Daar is, zoals jij het ook aangeeft, nog veel onduidelijkheid over. Daarom wil ik het nog zo lang mogelijk houden op de Ferrasmeter.

Dat mijn website soms wat moeilijk kan zijn om te ontcijferen, kan ik me wel iets bij voorstellen. Er staat veel informatie op, dat het even duurt, voordat men het begrijpt.

Het is goede vrijdag en de zon schijnt nu hier ook volop! Dus mijn ferrasmeter draait lekker terug. Ik kreeg laatst de suggestie om daar iets van waterkoeling op toe te passen. haha. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

rube schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 14:07:
[...]

Leiden hé, als ik een iets andere trein neem dan kom ik daar langs... :9
3 minuten lopen van station de Vink ...

... maar hij wordt pas morgen geserveerd. "Voor genodigden"... -O-

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

..en ik maar denken dat iedereen welkom zou zijn... :/

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijdens SolarDays wil ik een lekkere, met een beetje pit, groenten-tomaten-soep aanbieden aan de bezoekers. Deze soep wordt dan warm gehouden op een elektrisch kookplaatje. Op die manier kan men "proeven" van de zonne-energie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 14:41:
Tijdens SolarDays wil ik een lekkere, met een beetje pit, groenten-tomaten-soep aanbieden aan de bezoekers. Deze soep wordt dan warm gehouden op een elektrisch kookplaatje. Op die manier kan men "proeven" van de zonne-energie. :)
Ik hoop dat het op 13 mei mooi weer is, dan ga ik dat op een directere manier| doen:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2011/12/SK14_solar_cooker.jpg

Een solar cooker!

Hopelijk laat de zon zich dit (lange) weekend een beetje zien, dan hoop ik de eerste experimenten te kunnen uitvoeren. First stop: solar soup! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 14:13:
[...]

Nee, ik ga niet over de 5000 kWh heen. Alles bij elkaar opgeteld zit ik nog onder de 5000 kWh (2.921,70 kWh + 1.157,00 kWh = 4.078,70 kWh).

Waar ik vooral naar uit kijk en ook een beetje voor huiver : stel, er blijkt dat ik aan het einde van jaar meer energie op het net gezet heb, dan wat ik heb afgenomen. Hoe gaan ze dat berekenen. Voorheen dacht ik dat ze dat toelieten voor de volledige energieprijs tot 5000 kWh. Dat blijkt nu toch niet zo te zijn.

Dan is er nog het verhaal van de slimme meter en de Ferrasmeter. Daar is, zoals jij het ook aangeeft, nog veel onduidelijkheid over. Daarom wil ik het nog zo lang mogelijk houden op de Ferrasmeter.

Dat mijn website soms wat moeilijk kan zijn om te ontcijferen, kan ik me wel iets bij voorstellen. Er staat veel informatie op, dat het even duurt, voordat men het begrijpt.

Het is goede vrijdag en de zon schijnt nu hier ook volop! Dus mijn ferrasmeter draait lekker terug. Ik kreeg laatst de suggestie om daar iets van waterkoeling op toe te passen. haha. :)
het ergste is niet dat je overhoud.
of dat je maar 7 cent krijgt voor die stroom.
maar dat je er achter aan moet om het te krijgen.
of dat je een rekening krijgt van een heel hoog gebruik omdat ze denken dat de meter rond is geweest.

niks mis met een slimme meter, maar als ze willen weten of bij mij de zon schijnt.
dan kunnen ze beter op de knmi site kijken.
ze mogen gerust 1x per dag de stand op vragen van mij.
maar om ze nu meteen te gaan vertellen wat ik op tv aan het kijken ben vind ik weer te ver gaan.

ik kom er wel uit op de website, maar duurt wel effe.

waterkoeling, mmmmm.
mischien kan ik de waterleiding wel langs de meter laten lopen en zo vast warmer water naar boven laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
zonnigtype schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 01:18:
[...]

Feli! Heftig systeem. Wij mogen zeker wel een mooie fotoserie gaan verwachten? :P
Ik zal het proberen. :)
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 10:34:
@migjes en @Bolletje92

Laat ik het zo zeggen: er wordt hier wel wat meer verbruikt dan een gemiddeld huishouden (en dat is een understatement van jewelste).

Ik denk dat wij onder geen beding iets gaan terugleveren aan het net. Heel misschien in de zomer als we op vakantie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Bolletje92 schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 14:55:
Laat ik het zo zeggen: er wordt hier wel wat meer verbruikt dan een gemiddeld huishouden (en dat is een understatement van jewelste).

Ik denk dat wij onder geen beding iets gaan terugleveren aan het net. Heel misschien in de zomer als we op vakantie zijn.
o dat kan goed kloppen hoor wat je zegt.

de stelling in het forum is dat je meestal 30% van je eigen stroom gebruikt.
en dan zou je het niet redden.
maar een airco in de zomer kan veel doen bijvoorbeeld.

er mag niet meer als 5000kWh de meterkast verlaten.
dus je zult misschien (afhankelijk van de situatie) 8000kWh op wekken.
dus 3000kWh moet je gebruiken tijdens de zonneschijn.

(ik kan dat niet schatten voor je dat moet je zelf doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JeroenH

Geweldig om te zien! Laat de eerste testresultaten maar weten in deze kroeg. Lijkt me interessant om daar meer van te weten. :)
migjes schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 14:51:
[...]

het ergste is niet dat je overhoud.
of dat je maar 7 cent krijgt voor die stroom.
maar dat je er achter aan moet om het te krijgen.
of dat je een rekening krijgt van een heel hoog gebruik omdat ze denken dat de meter rond is geweest.

niks mis met een slimme meter, maar als ze willen weten of bij mij de zon schijnt.
dan kunnen ze beter op de knmi site kijken.
ze mogen gerust 1x per dag de stand op vragen van mij.
maar om ze nu meteen te gaan vertellen wat ik op tv aan het kijken ben vind ik weer te ver gaan.

ik kom er wel uit op de website, maar duurt wel effe.

waterkoeling, mmmmm.
mischien kan ik de waterleiding wel langs de meter laten lopen en zo vast warmer water naar boven laten gaan.
Dat van de rekening wacht ik voor dit jaar ook rustig af, wat er van komen gaat.

Over wat jij vertelt over de slimme meter, ben ik het ook mee eens. Volgens de delta woordvoeder zou er een grps kaartje in de meter zitten. Als ze die meter aansluiten, dan mogen ze dat kaartje er wel uit laten. ;)

De Home-pagina en dan de eerste grafiek is het eerste en leukste om naar te kijken, als je voor het eerst komt. Na een aantal bezoeken gaan de andere cijfers, grafieken ook meer leven.

EDIT : na een paar uurtjes heb ik ook de hele presentatie van ZonEffect online. Tenminste ik hoop, dat die film niet te groot is en dus niet "past" op mijn website :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2012 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
migjes schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 15:02:
[...]

o dat kan goed kloppen hoor wat je zegt.

de stelling in het forum is dat je meestal 30% van je eigen stroom gebruikt.
en dan zou je het niet redden.
maar een airco in de zomer kan veel doen bijvoorbeeld.

er mag niet meer als 5000kWh de meterkast verlaten.
dus je zult misschien (afhankelijk van de situatie) 8000kWh op wekken.
dus 3000kWh moet je gebruiken tijdens de zonneschijn.

(ik kan dat niet schatten voor je dat moet je zelf doen)
Snap ik. Airco wordt nog niet heel veel gebruikt, maar het zijn vooral vele koelinstallaties. Ook enkele systemen die 24/7 draaien (meerdere servers).

Daarnaast hebben we hier nog dubbeltarief (hoog- en laagtarief). De energie die dus vooral overdag door de week wordt gebruikt is dus duurder. Laat het nu net zo zijn dat de zonnepanelen dan hun ding doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zojuist een frite-voorbak-wedstrijd afgesloten.

Eindstand: PV versus aardappels 2:0.

(de SMA hang naast de friture in de garage.)

fun *O*

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 15:03:
Over wat jij vertelt over de slimme meter, ben ik het ook mee eens. Volgens de delta woordvoeder zou er een grps kaartje in de meter zitten. Als ze die meter aansluiten, dan mogen ze dat kaartje er wel uit laten. ;)
dat klinkt alsof ze bij jouw ook een Kamstrup, type 162 NTA en 328 J NTA willen installeren.
en ik had ook gevraagt of ze die grps kaart der niet uit konden halen en de m-bus of ethernet kaart in wouden doen. (of ik dat zelf kon evt)

maar daar wouden ze niet aan beginnen.

(is een tijd geleden, maar toen vertelde ze me ook nog dat de p12 poort niet zou werken)
vond het toen erg nutteloos.
wel jammer eigenlijk.

wel is het mogelijk om weer een extra abonnement te nemen om je eigen gegevens in te mogen zien.
(knelle zeg ik ben computer programmeur dat kan ik zelf ook, daar heb ik geen abonnement voor nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Bolletje92 schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 15:10:
[...]

Snap ik. Airco wordt nog niet heel veel gebruikt, maar het zijn vooral vele koelinstallaties. Ook enkele systemen die 24/7 draaien (meerdere servers).

Daarnaast hebben we hier nog dubbeltarief (hoog- en laagtarief). De energie die dus vooral overdag door de week wordt gebruikt is dus duurder. Laat het nu net zo zijn dat de zonnepanelen dan hun ding doen. :)
ik ben geen energie deskundige op prijzen gebied.
maar ik begreep dat het eigenlijk niet uit maakte met hoog en laag tarief.

om het simple te zeggen:
haal je het met sluipverbruik om dan 3000W te doen.
dan haal je het wel.
(dit cijfer klopt niet helemaal is maar indicatief.)

edit:
een tijdklok op de koel installatie doet natuurlijk wonderen.
overdag een paar graden koeler help een hoop.

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 06-04-2012 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkduckie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-10 14:58
Zag zojuist deze berichtgeving voorbij schieten http://www.elektor.nl/nie...-opstelling.2127580.lynkx nu is dit voor een thuis installatie nog niet echt wenselijk lijkt me (zie je het al voor zo'n opstelling op je dak? 8)7 ) maar wie weet wat voor nieuwe ontwikkelingen dit gaat zorgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 14:31:
[...]
Zonnigtype, ik heb je een mailtje gestuurd over morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Darkduckie schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 15:48:
Zag zojuist deze berichtgeving voorbij schieten http://www.elektor.nl/nie...-opstelling.2127580.lynkx nu is dit voor een thuis installatie nog niet echt wenselijk lijkt me (zie je het al voor zo'n opstelling op je dak? 8)7 ) maar wie weet wat voor nieuwe ontwikkelingen dit gaat zorgen
:O

(we worden doodgegooid met de "best presterende zonnecel ever", ik geloof het verder allemaal wel...)

@Schinnen-groen
..en ik maar denken dat iedereen welkom zou zijn... :/
Het is nog veel erger. Heb me helemaal arm gekocht in de natuurvoedingswinkel (flink stuk salaris van dinnetje d'r door gejaagd) ...

... en wat is dat nu? Ik ruik alweer wat lekkers!

Ach soooo! Solarstrom gebackenes Apfelcake!

Selbstverständlich, das riechst auch sooooooo lecker....!!!!

>:)

(herhaling advies aan de bezoekers: beter niet te zwaar ontbijten/lunchen... :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Also keine Apfeltorte for die Limbo's in Holland?

Habe leider keine invitation entfangen....schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Volgens de handleiding moet het mogelijk zijn om met de solar cooker die ik heb ook taarten te bakken. Wie weet morgen dus toch ook voor mij een stukje appeltaart!

(maar soep lijkt me waarschijnlijker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Schinnen-groen schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 16:10:
Also keine Apfeltorte for die Limbo's in Holland?

Habe leider keine invitation entfangen....schade.
Kommt doch einer Limbabwiaan, aber er ist eigentlich einer "Nord-Limbo"...

(kweenie of dat als "echte Limbo" door mag gaan...)

Die is erg bevoorrecht. Want die heeft al eerder stukken solarinduziertes Apfelkuchen tot zich genomen (hij heeft zelfs eens een heel exemplaar gewonnen, met toepasselijke versiering...)

Er komen vast nog wel meer GoT "meets", je kunt er ook zelf een organiseren, een Bourgondische... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Redt je dat met de temperatuur? Met volle zon, hoe hoog wordt dan de temperatuur in het brandpunt van de schotel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zonnigtype schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 16:18:
[...]

Die is erg bevoorrecht. Want die heeft al eerder stukken solarinduziertes Apfelkuchen tot zich genomen (hij heeft zelfs eens een heel exemplaar gewonnen, met toepasselijke versiering...)

Er komen vast nog wel meer GoT "meets", je kunt er ook zelf een organiseren, een Bourgondische... ;)
Oké, aber wenn es ein Bourgondiches miteinander werden soll, dann bitte mit übernachtung und schlafsäcke :o

Da kann man was machen im sommer, denke ich.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 16:18:
Redt je dat met de temperatuur? Met volle zon, hoe hoog wordt dan de temperatuur in het brandpunt van de schotel?
Dat weet ik niet uit mijn hoofd, maar hoe hoog de temperatuur wordt is afhankelijk van de balans tussen hoeveel energie de (zwarte) pan opneemt en hoeveel hij uitstraalt naar de omgeving. Ik heb het ding nog helemaal niet getest, de zon komt pas sinds een week of twee hoog genoeg boven de schuur uit zodat ik hem zou kunnen gebruiken. Nu is het wachten op een zonnige weekenddag waarop ik ermee aan de gang kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Je kunt mijn temperatuurmeter een tijdje lenen, als je wilt.
Het is een Voltcraft IR-260-8s, infrarood. Die meet tot 260 C.
Verzendkosten zijn voor jou rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Schinnen-groen schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 16:23:
[...]

Oké, aber wenn es ein Bourgondiches miteinander werden soll, dann bitte mit übernachtung und schlafsäcke :o

Da kann man was machen im sommer, denke ich.. ;)
Dat gaat een hele bonte avond worden...

... wordt de damesafdeling van GoT dan ook uitgenodigd?

:X

/me schud het slaapzakje alvast op ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Absolut, mein freund..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Die is niet groot...

Het lijkt er niet op dat ik morgen niet met mijn solar cooker aan de gang kan - en de rest van de week ook niet :(

[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 07-04-2012 00:48 . Reden: "niet" toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 15:13:
[...]

dat klinkt alsof ze bij jouw ook een Kamstrup, type 162 NTA en 328 J NTA willen installeren.
en ik had ook gevraagt of ze die grps kaart der niet uit konden halen en de m-bus of ethernet kaart in wouden doen. (of ik dat zelf kon evt)

maar daar wouden ze niet aan beginnen.

........
Ze hebben bij mij een Iskra geplaatst. Ik had geen keuze. Met mijn capaciteitswijziging naar 3 fasen had ik ook een andere meter nodig.

Die gprs module hangt overigens los van de meter zelf (althans, op die module staat gprs, dus ik ga er van uit dat ie daar voor is) . Met de meter verbonden met een stroomdraad. Als ik moet klussen kan die nog wel eens per ongeluk los worden getrokken toch? >:)
Of je wikkelt 'm in met wat aluminium folie, omdat je straling gevaarlijk vindt ;)

Verkorte handleiding van dat ding: www.dnwb.nl/dynamisch/bib...g_elektriciteitsmeter.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
zonnigtype schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 14:31:
[...]

3 minuten lopen van station de Vink ...

;)
Lekker hoor zo'n appeltaart op zonnestroom. :9

Het zonnetje deed bij ons vandaag ook z'n best, vrouw aangespoord om toch maar een
extra krentenbrood te bakken. T'is tenslotte bijna Pasen. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:06

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

zonnigtype schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 16:18:
[...]

Dacht het niet, ooit voor een project 3 maanden in Maastricht gewerkt.
3 uit limburg (en dat was volgens hun onder de lijn Geleen/Sittard) en 1 Hollander (hij kwam uit venlo).

En vervolgens wordt het nog leuker na een paar dagen, beginnen de 3 limburgers te kissebissen..
Grote lol als ik er achter kom dat er 2 uit het mergelland komen en voor boertjes worden uitgemaakt door de ene uit Maastricht.
En wat hebben de boertjes als commentaar: waar jij woont wilden zelfs de Belgen niet hebben.

Voor die gene die de kaart van NL met Belgie niet kennen moeten Maastricht maar eens bekijken en de Maas volgen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ollie1965 schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 21:55:
[...]

Dacht het niet, ooit voor een project 3 maanden in Maastricht gewerkt.
3 uit limburg (en dat was volgens hun onder de lijn Geleen/Sittard) en 1 Hollander (hij kwam uit venlo).
_O- _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is wat later geworden dan een paar uurtjes, maar de filmpjes van de Zon Effect bijeenkomst zijn klaar en staan online :
Met de eerste link kan je de bijeenkomst volledig terug kijken.

- ZonEffect 2012 - Maandagavond 2 april 2012 - Tweede Sessie

Met de volgende links kan je de bijeenkomst per spreker terugkijken.

- ZonEffect 2012 - Maandagavond 2 april 2012 - Tweede Sessie - Eerste spreker - Toelichting op Het Zon Effect
- ZonEffect 2012 - Maandagavond 2 april 2012 - Tweede Sessie - Tweede spreker - Aanbod Het Zon Effect
- ZonEffect 2012 - Maandagavond 2 april 2012 - Tweede Sessie - Derde spreker - Toelichting installateur
- ZonEffect 2012 - Maandagavond 2 april 2012 - Tweede Sessie - Vierde spreker - Informatie Delta over slimme meter
- ZonEffect 2012 - Maandagavond 2 april 2012 - Tweede Sessie - Tijd voor vragen

Veel informatie zullen jullie wel bekend zijn. Maar ik denk, dat deze filmpjes altijd handig kunnen zijn als extra informatie voor mensen, die aan het nadenken zijn om nu wel of nog niet zonne-panelen aan te schaffen.

Veel plezier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Een vraag aan de omvormer-kenners.
Gisteren was gedurende een tiental minuten op de SMA een produktie af te lezen van, hou je vast: 3240 W.

De omvormer is een SMA 3000TL, dus een max van 3 kW en er ligt 3040 Wp op het dak.

Ik zal niet klagen, maar dit gaat zomaar 8% over het maximum heen.
Komt dit vaker voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oeioeioei wat ruikt die Fair Trade biologische chocoladetaart die in de oven staat lekker!!!! Als we daar in de trein maar van af kunnen blijven... >:)
Deze heeft de dubieuze eer om de laatste taart te zijn die niet op zonnestroom wordt gebakken in onze oven. Morgen gaan de paneeltjes het dak op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 08:23:
Gisteren was gedurende een tiental minuten op de SMA een produktie af te lezen van, hou je vast: 3240 W.

De omvormer is een SMA 3000TL, dus een max van 3 kW en er ligt 3040 Wp op het dak.

Komt dit vaker voor?
Ja, bij een goed geplaatste installatie kan dat zomaar. Als je panelen koel zijn is het omzetrendement hoger, dus als de zon op een koele dag ineens achter de wolken vandaan piept kon het paneel zomaar ineens meer dan de sticker-waarde produceren. Als het paneel dan opwarmt (wat ook weer afhankelijk is van de luchttemperatuur, en die was gisteren laag) zakt het weer wat in.

Iets dergelijks geldt voor de omvormer: als het vermogen wat de omvormer om moet zetten het maximum nadert zal de omvormer warmer worden en als hij té warm wordt zal hij zichzelf terugregelen. In bovenstaande situatie, als het vermogen in eens stijgt van bijvoorbeeld 10% naar 108%, duurt het even voordat de omvormer opwarmt en zolang de componenten nog koel zijn en de firmware het toelaat zie jij een veel hoger vermogen ni je grafieken.

Mooi he :)

-edit-

Dat soort grappen kunnen je vandaag zomaar weer gebeuren, als het goed is komt de zon vanmiddag een beetje achter de wolken vandaan. Niet voldoende om mijn solar cooker uit de schuur voor te halen, helaas...

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 07-04-2012 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Schinnen-groen schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 08:23:

Komt dit vaker voor?
lage temperatuur = hoge opbrengst.
zoals jeroenH al zegt.

waarschijnlijk kijk je wel naar de input van je panelen niet naar de out van de omvormer. (het zou zomaar kunnen zijn dat er nog meer in de panelen zit maar dat de mppt op zijn max staat.)
het kan goed zijn dat de omvormer op dat moment een rendement heeft van 92%.
dus hij levert op dat moment 100% van de max.
altijd leuk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Zoiets bedoel je:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/51053129/pW.jpg

Uit een 2660 Wp installatie (Dus 12% meer) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Bedankt voor alle info!

Het was de eerste keer sinds de aanleg dat ik dit meemaak.
Misschien is waterkoeling toch een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 09:36:
Oeioeioei wat ruikt die Fair Trade biologische chocoladetaart die in de oven staat lekker!!!! Als we daar in de trein maar van af kunnen blijven... >:)
Deze heeft de dubieuze eer om de laatste taart te zijn die niet op zonnestroom wordt gebakken in onze oven. Morgen gaan de paneeltjes het dak op!
:9

Ik ga het avondeten maar overslaan denk ik.

... Sombere start hier, maar zon is doorgebroken. Het zonne-speelgoed in de vensterbank draait full-speed.

Nemen jullie allemaal wat extra zonlicht mee?

Tot zo!

@Schinnen-groen:
Misschien is waterkoeling toch een optie?
Neen, want die dik 1 miljoen Duitse dakvullende systemen hebben het ook niet nodig, en die presteren bijna allemaal zeer goed.

Experimenteren mag natuurlijk, het is en blijft hier per slot van rekening "twiekerts".

[ Voor 19% gewijzigd door zonnigtype op 07-04-2012 10:14 . Reden: Koeling, mwagh... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 10:12:
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee! Laat ook wat voor onze zonnestroompaneeltjes over hier in het - nu nog - grijze en grauwe Hilversum :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:59
Zal wat extra meenemen, hier schijnt volop de zon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tussen niet nodig en niet mogenlijk ,niet rendement verhogend of niet rendabel.. zit een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 10:25:
tussen niet nodig en niet mogenlijk ,niet rendement verhogend of niet rendabel.. zit een groot verschil.
Waterkoeling:

* Is niet nodig
* Is wel mogelijk
* Verhoogt het omzetrendement maar ik ben er niet van overtuigd dat het het (totale) energie- en financiële rendement verhoogt
* Verandert de rendabiliteit van een PV-systeem (in energie en euro's) naar mijn verwachting maar negatief

Maar ik heb geen praktijkervaring, dus ik hoop dat er eens een Tweaker opstaat die twee identieke paneeltjes neemt, op één van de twee een waterkoelingsysteem bouwt en ons de resultaten laat weten :) Alvast bedankt!

(Mijn punt is: zonder praktijkdata kunnen we de discussie over waterkoeling, die net als TBC om de zoveel de kop opsteekt, gewoon niet zinvol voeren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 20:07:
[...]

Ze hebben bij mij een Iskra geplaatst. Ik had geen keuze. Met mijn capaciteitswijziging naar 3 fasen had ik ook een andere meter nodig.

Die gprs module hangt overigens los van de meter zelf (althans, op die module staat gprs, dus ik ga er van uit dat ie daar voor is) . Met de meter verbonden met een stroomdraad. Als ik moet klussen kan die nog wel eens per ongeluk los worden getrokken toch? >:)
Of je wikkelt 'm in met wat aluminium folie, omdat je straling gevaarlijk vindt ;)

Verkorte handleiding van dat ding: www.dnwb.nl/dynamisch/bib...g_elektriciteitsmeter.pdf
voor meer info:
http://www.maartendamen.c...ndis-gyr-gasmeter-e06140/

probeer hem eens los te trekken.
eens kijken hoelang het duurt voor dat ze reageren. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben ik het mee eens, maar vind toch dat veel mensen van alles denken , en niet doen .

kom je met een nieuw idee, word het meestal direct met allerlij niet bewezen blabla in een negatief daglicht gezet , ipv mee denken en reageren hoe het wel kan.
had zelf een topicje over 3 voedingen in een systeem, wat ze al niet bedachten waarom het niet zou kunnen , ik stond er versteld van.
nu draaid het al 4weken 14 uur pd perfect.

als iemand nog twee panneeltjes heeft (oudere) hou ik me aanbevolen om er 1 om te bouwen op waterkoeling (ik heb namelijk al leuke plannen en verschillende manieren)

ook is het handig als iemand een grafiek in opbrengst /rendement heeft met betrekking tot temperatuurs verschillen.

zo kun je een beetje inzicht krijgen over hoeveel energie je te spanderen hebt in het koelings systeem.

als het ergens een klans van slagen lijkt te hebben GO FOR IT!! de beste uitvindingen gingen eerst ook fout en werden vaak als onmogenlijk onnodig gezien en negatief benaderd maar zijn we nu blij mee. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 10:52:
[...]

voor meer info:

heb het verhaaltje even gecopieert , leuk voor als er zo,n setje hier eens komt te hangen ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

migjes schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 10:52:
[...]

voor meer info:

Dank migjes. Inmiddels in mijn sluwe meter dossier opgenomen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:42

ericplan

5180 Wp PV

zonnigtype schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 10:12:
[...]

:9

Ik ga het avondeten maar overslaan denk ik.

... Sombere start hier, maar zon is doorgebroken. Het zonne-speelgoed in de vensterbank draait full-speed.

Tot zo!
Als ik de zon mee neem schijnt ie bij mij niet. Makkelijk, zo'n bijna thuis wedstrijd in vergelijking met de rest. Tot zo!)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Volgens mij gaat het druk worden bij zonnigtype ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Is ie jarig? *O*

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Volgens mij zijn ze een PV-revolutie aan het voorbereiden.
Uiteraard zonder geweld en met biologische voeding voor iedereen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@hansdegit en de rest,
ik heb de boiler voor de qsolar.(die je zag)
na de wtw is de tussen E-boiler in staat het ingevoerde water tot 56c te verwarmen.
de ketel zwijgt.
weer een nieuw concept !
de elektrische boiler draait alleen in dagtarief, als de zon schijnt.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2012 19:42 . Reden: nice post tvt things ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:02

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 19:42:
@hansdegit en de rest,
na de wtw is de tussen E-boiler in staat het ingevoerde water tot 56c te verwarmen.
de ketel zwijgt.
weer een nieuw concept !
Ben je de Q-Solar soms aan het uitfaseren _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, deels, zijn domme seniele keteltje. (met vlammetjes en rook enzo, heel ouderwets)
het kan en mag ook onder garantie van atag.

het idee erachter is simpel, ik heb 5 jaar onder 0 gesaldeert, &subsidie
alles is terugverdient, energie is nu schoon en gratis hier.
the next best thing is gas vermijden, dat levert meer op dan de kale leveringsprijs voor stroom.
zodra de collectorpomp start, gaat de e-boiler vanzelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:42

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 20:37:

the next best thing is gas vermijden, dat levert meer op dan de kale leveringsprijs voor stroom.
Dat is ook precies de gedachte achter mijn Quooker die behalve voor kokend water er ook voor zorgt dat het water voor de afwas goed heet is, tenzij de zonneboiler heet genoeg is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ja, deels, zijn domme seniele keteltje. (met vlammetjes en rook enzo, heel ouderwets)

Ontzettend goed idee! Toevallig hadden NielsTn en ik het er vanmiddag nog over. Niels heeft ook een redelijk bescheiden energieoverschot die zijn boiler in kan :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 12:03
Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 10:56:
ben ik het mee eens, maar vind toch dat veel mensen van alles denken , en niet doen .

kom je met een nieuw idee, word het meestal direct met allerlij niet bewezen blabla in een negatief daglicht gezet , ipv mee denken en reageren hoe het wel kan.
had zelf een topicje over 3 voedingen in een systeem, wat ze al niet bedachten waarom het niet zou kunnen , ik stond er versteld van.
nu draaid het al 4weken 14 uur pd perfect.

als iemand nog twee panneeltjes heeft (oudere) hou ik me aanbevolen om er 1 om te bouwen op waterkoeling (ik heb namelijk al leuke plannen en verschillende manieren)

ook is het handig als iemand een grafiek in opbrengst /rendement heeft met betrekking tot temperatuurs verschillen.

zo kun je een beetje inzicht krijgen over hoeveel energie je te spanderen hebt in het koelings systeem.

als het ergens een klans van slagen lijkt te hebben GO FOR IT!! de beste uitvindingen gingen eerst ook fout en werden vaak als onmogenlijk onnodig gezien en negatief benaderd maar zijn we nu blij mee. _/-\o_
http://www.instructables....photovoltaic-and-thermal/

Hij heeft ongeveer hetzelfde gedaan maar niet met het idee om het paneel te koelen maar om de rest warmte te benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:20

wellicht heb ik een post gemist, maar hoe werkt dit?
- extra boiler waarin tapwater wordt voorgewarmd? of met E de atagboiler verwarmen?
- als de collectorpomp niet draait werkt de E, maar dan heb je in de ochtend altijd een hete boiler en maak je het moeilijk voor de collector om warmte toe te voegen (maar zo zal hel wel niet werken :) )

beetje toelichting wordt gewaardeerd, er zal wel een schema uitgedacht zijn met alleen met E bijstoken van nov-mrt en bij langdurig bewolkt weer ofzo ;) ).
Barry

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 07-04-2012 22:12 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:59
mkleinman schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 21:16:
[...]

Ontzettend goed idee! Toevallig hadden NielsTn en ik het er vanmiddag nog over. Niels heeft ook een redelijk bescheiden energieoverschot die zijn boiler in kan :)
Redelijk? Ik ga denk ik bij hem inkopen voor hier thuis :) Zelflevering :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 19:42:
@hansdegit en de rest,
de ketel zwijgt.
weer een nieuw concept !
Met een stroomoverschot gaat er een wereld voor je open. Dus nu alleen overdag douchen en wassen met de AEG.

Goed bezig Eric!

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 00:34:
Het is wat later geworden dan een paar uurtjes, maar de filmpjes van de Zon Effect bijeenkomst zijn klaar en staan online :
Met de eerste link kan je de bijeenkomst volledig terug kijken.

- ZonEffect 2012 - Maandagavond 2 april 2012 - Tweede Sessie

Met de volgende links kan je de bijeenkomst per spreker terugkijken.

- ZonEffect 2012 - Maandagavond 2 april 2012 - Tweede Sessie - Eerste spreker - Toelichting op Het Zon Effect
- ZonEffect 2012 - Maandagavond 2 april 2012 - Tweede Sessie - Tweede spreker - Aanbod Het Zon Effect
- ZonEffect 2012 - Maandagavond 2 april 2012 - Tweede Sessie - Derde spreker - Toelichting installateur
- ZonEffect 2012 - Maandagavond 2 april 2012 - Tweede Sessie - Vierde spreker - Informatie Delta over slimme meter
- ZonEffect 2012 - Maandagavond 2 april 2012 - Tweede Sessie - Tijd voor vragen

Veel informatie zullen jullie wel bekend zijn. Maar ik denk, dat deze filmpjes altijd handig kunnen zijn als extra informatie voor mensen, die aan het nadenken zijn om nu wel of nog niet zonne-panelen aan te schaffen.

Veel plezier. :)
We gaan het nog eens bekijken. Bedankt.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Laatst online: 23-09 14:23
Erid, ik ben je even kwijt.
Die boiler, is dat een doorstroomapparaat dan?
En die heb je vóór je cv-ketel gezet,
Die verwarmt het water wat met 26 graden uit je WTW komt naar 56 graden met zonnestroom.
Klinkt leuk!

Maar wat bedoelde je met dat hij automatisch uit gaat als je collectorpomp start.
Een schemaatje doet wonderen inderdaad!

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newmamoman
  • Laatst online: 21-08 18:42
sorry verkeerde deel.

[ Voor 88% gewijzigd door newmamoman op 07-04-2012 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:49
hier dan een korte sneak-preview van de gathering @zonnigtype
http://www.renewable-ener...4/gathering-bij-polderpv/

Heb daar ook even mijn 'duurzaam hart' kunnen luchten, en geef het nog een kans. Met kanttekening dat mensen mij buiten het forum dienen te bereiken voor vragen.

Voorlopig zal ik op de achtergrond in lezen, pfff teveel veranderd, maar ook meer omdat ik per 1 mei officieel werkzoekend ben. En ja detachering kan, maar nee dat is ver buiten mijn zoekgebied regionaal :)
mkleinman schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 21:16:
[...]

nou bescheiden? ik verwacht ca 4.000 kWh te bakken met het bescheiden setje panelen.
minus ca. 800kwh jaarverbruik....
voorlopig maar op andere wijze 'affakkelen' :) Energie is een non-issue in dit huishouden geworden :+

Nu op discovery channel een documentaire over de Nissan Leaf :)

[ Voor 36% gewijzigd door NielsTn op 07-04-2012 22:55 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

rube schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 18:51:
Volgens mij zijn ze een PV-revolutie aan het voorbereiden.
Uiteraard zonder geweld en met biologische voeding voor iedereen :+
Je moest eens weten...

... neen, alle gekheid op een stokkie. Was een beregezellige middag, met heerlijke taarten en wat vloeibare hulpmiddelen om alles ordentelijk naar binnen te krijgen. Het oerdegelijke maar ietwat "belegen" OK4 monitoring programma oogstte zelfs bij enkele monitoring diehards bewondering (pluim voor Henk Oldenkamp en Ron Hoekstra!).

Ook een grote loftrompet voor diegene die via ons need'rig stulpje op weg was om eventjes 300 kilometer op de fiets te gaan wegtrappen in de Waalse Ardennen... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 06:44
NovapaX schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 22:29:
Erid, ik ben je even kwijt.
Die boiler, is dat een doorstroomapparaat dan?
En die heb je vóór je cv-ketel gezet,
Die verwarmt het water wat met 26 graden uit je WTW komt naar 56 graden met zonnestroom.
Klinkt leuk!

Maar wat bedoelde je met dat hij automatisch uit gaat als je collectorpomp start.
Een schemaatje doet wonderen inderdaad!
Als je dit nou doet met een warmtepompboiler, die kosten tegenwoordig ook drie keer niets en springen toch iets zuiniger met de energie om. Ik draai nu een half jaartje met de volgende setup:

Koud water----300L zonneboiler (doorstroom)---200L warmtepompboiler---CV ketel (meestal als werkeloze naverwarmer)---warmwater tappunten

CV ketel gaat bijverwarmen als er vraag is en de het boilerwater onder de 55 graden komt. In de winter kwam dat nog wel eens voor, nu met steun van de zonneboiler eigenlijk niet meer. Enige nadeel van de warmtepompboiler is dat hij nog niet genoeg stroom wegstookt om het overschot af te fakkelen, maar hij draait wel volledig op eigen stroom, dat is namelijk goed te zien op de berekeningen van het eigen verbruik van de opgewekte stroom. Die ligt een stuk hoger dan voorheen (en daar was het ook om te doen!).

NB: De Delta heeft afgelopen week de jaarafrekening van 2011 gestuurd, hier hebben ze het overschot nog keurig tegen 23ct/kWh verrekend! Het zal wel de laatste keer zijn schat ik in.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:20
@mightym: is dit een warmtepomp boiler op buitenlucht of ventilatielucht?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mightym schreef op zondag 08 april 2012 @ 08:28:
[...]

NB: De Delta heeft afgelopen week de jaarafrekening van 2011 gestuurd, hier hebben ze het overschot nog keurig tegen 23ct/kWh verrekend! Het zal wel de laatste keer zijn schat ik in.
Laten we hopen van niet. :)

Hier eerder werd dan ook de suggestie gedaan om het mogelijke negatieve verschil op te stoken. Dat heeft me aan het denken gezet en heb de volgende oplossing gevonden :
- De elektrische radiator
Afbeeldingslocatie: http://energiebewust.batto.nl/fotos/02.%20Overig/index.php?resize=1&image=DSC06208.JPG&screenwidth=1280

Als ik nu mijn jaarrekening zou krijgen, dan blijkt gas de grootste kostenposten te zijn. Dat komt dan voornamelijk door mijn Lucht-CV. Op die Lucht-CV zit ook een WTW, daardoor valt de rekening al wat lager uit.

Doordat ik deze elektrische radiator in de woonkamer zet, waar ook de thermostaat hangt, slaat de CV niet aan. De Lucht-CV blijft wel continue lucht verplaatsen, waardoor ook de rest van het huis lekker verwarmt zal worden.

Daar heb ik gisterenavond mee gexperimenteerd en dat bevalt me prima. De radiator vraagt 2000W aan stroom, wanneer die aan het opwarmen is. Dat is best pittig, maar staat niet continue aan. Als de radiator op temperatuur is, dan is die op temperatuur. :) Goed, het vraagt wel iets meer aan Watts dan mijn Airco. Maar die draait wel langer dan die elektrische radiator. Zeker wanneer die constant moet koelen.

Samenvattend ben ik over dit experiment wel tevreden. Ondanks de 2000W aan stroomverbruik, wordt mijn huis prima verwarmd en per avond kost me dat 1 tot 2 kWh extra aan stroom. Het ligt er net aan of ik het laat maak of niet. :)

Dat is toch wel prettig he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
Verwijderd schreef op zondag 08 april 2012 @ 10:28:
[...]

Hier eerder werd dan ook de suggestie gedaan om het mogelijke negatieve verschil op te stoken. Dat heeft me aan het denken gezet en heb de volgende oplossing gevonden :
[afbeelding]

Als ik nu mijn jaarrekening zou krijgen, dan blijkt gas de grootste kostenposten te zijn. Dat komt dan voornamelijk door mijn Lucht-CV. Op die Lucht-CV zit ook een WTW, daardoor valt de rekening al wat lager uit.

Doordat ik deze elektrische radiator in de woonkamer zet, waar ook de thermostaat hangt, slaat de CV niet aan. De Lucht-CV blijft wel continue lucht verplaatsen, waardoor ook de rest van het huis lekker verwarmt zal worden.

Daar heb ik gisterenavond mee gexperimenteerd en dat bevalt me prima. De radiator vraagt 2000W aan stroom, wanneer die aan het opwarmen is. Dat is best pittig, maar staat niet continue aan. Als de radiator op temperatuur is, dan is die op temperatuur. :) Goed, het vraagt wel iets meer aan Watts dan mijn Airco. Maar die draait wel langer dan die elektrische radiator. Zeker wanneer die constant moet koelen.

Samenvattend ben ik over dit experiment wel tevreden. Ondanks de 2000W aan stroomverbruik, wordt mijn huis prima verwarmd en per avond kost me dat 1 tot 2 kWh extra aan stroom. Het ligt er net aan of ik het laat maak of niet. :)

Afgelopen winter hebben wij ook afgefakkeld met een straalkacheltje, maar geeft ons toch geen voldoening.

In mei gaan we naar het belgische Zolder(Clean week op het circuit) om een proefrit te maken op een elektrische motor. Daarmee onderzoek ik de mogelijkheid om het dagelijks rijden woon/werkverkeer(65 km enkele reis) op andere manier te gaan doen(openbaar vervoer is helaas geen optie)
De techniek van deze motoren en de betaalbaarheid, zoals de Vectrix VX-1 Lithium + of de brammo Enertia plus wordt steeds beter en schept mogeljkheden. Helaas is de Nissan Leaf voor ons onbereikbaar.

http://www.escini.com/pdf/2011VX-1Li_Brochure[1].pdf
http://www.brammo.com/enertia-plus/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op zondag 08 april 2012 @ 10:28:
[...]

[afbeelding]

ben toch bang dat de stroom die je over hebt snel op zal zijn.
als het echt kouder word dan red je het niet met 2kW aan verwarming.

een combi met zonnecollector + warmte pomp.
natuurlijk aangesloten op de verwarming.
kan je gas rekening wel op 0 zetten.

maar dat is natuurlijk nog wel veel uit zoek werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 06:44
BarryH schreef op zondag 08 april 2012 @ 10:25:
@mightym: is dit een warmtepomp boiler op buitenlucht of ventilatielucht?
De warmtepompboiler werkt op ventilatielucht. Of eigenlijk nu op de lucht uit de omgeving. In de winter (tussen november en maart) werkt hij op lucht uit niet verwarmde ruimtes en nu koelt hij het huis af. Wij hebben van 1 maart tot ergens in november een warmteoverschot in huis als ik de zonwering niet naar beneden doe. De CV staat al een poosje (zo goed als) uit.

Ik heb ook nog een lucht/water warmtepomp. Die heb ik opgehangen IN de garage, met een aanzuig en afvoerkanaal naar buiten (tussen de balkenlaag, via de overstek van de garage). Zo hangt hij lekker beschut en hoef ik niet bang te zijn voor bevroren leidingen enzo. Ik moet nog steeds een regelingetje in elkaar prutsen die de warmtepomp laat draaien als het buiten niet te koud is (zeg maar boven nul) en de CV laat draaien bij hele lage temperaturen. Zolang ik maar onder de 500 kuub blijf!

@EnergiebewustZL: Ik lees dat je een airco hebt, kun je die niet op verwarmen zetten? Dan heeft hij volgens mij altijd een hoger rendement dan jouw elektrische kacheltje.

[ Voor 7% gewijzigd door mightym op 08-04-2012 13:59 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op zondag 08 april 2012 @ 13:18:
[...]

ben toch bang dat de stroom die je over hebt snel op zal zijn.
als het echt kouder word dan red je het niet met 2kW aan verwarming.

een combi met zonnecollector + warmte pomp.
natuurlijk aangesloten op de verwarming.
kan je gas rekening wel op 0 zetten.

maar dat is natuurlijk nog wel veel uit zoek werk.
Daar zal je vast gelijk in hebben, dat de opgewekte energie snel op zal zijn. Ik moet het dan helaas affakkelen, omdat ik er niet de volledige energieprijs krijg uitgekeerd.

Wat ik er wel mee denk te bereiken, is dat mijn gas verbruik op jaarbasis minder zal worden. Natuurlijk zal de Lucht-CV ook nog gas blijven verstoken op de (zeer) koude winter dagen. Alleen denk ik dan wel, dat ik per dag geen 8-9 m3 gas verstook, maar 4-5 m3. of misschien nog minder. Ik weet het pas zeker in de volgende winter periode :)

ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mightym schreef op zondag 08 april 2012 @ 13:57:
[...]

@EnergiebewustZL: Ik lees dat je een airco hebt, kun je die niet op verwarmen zetten? Dan heeft hij volgens mij altijd een hoger rendement dan jouw elektrische kacheltje.
Tot zover ik het weet, ondersteunt deze airco dat helaas niet. Die slaat aan, wanneer die moet koelen en anders niet.

Als het wel zou kunnen, dan moet dit huurhuis voor verbouwd worden, zodat het dan een permanente plaats heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn schema is simpel :
koud water in : douche wtw -> keukenboiler GKB/15 met 16mm2 (cw6) -> zonneboilerboiler in.
33c -> 45c -> 45c(gas zwijgt) -> douchen
natuurlijk is een warmtepomp beter, die komt er ook, via het cv circuit,
voor instant warmte voor de ochtend douche doe ik het nu zo, saldeer ik alvast wat weg.
de gasmeter saldeert namelijk niet
de leverancier ook niet meer onder 0, dus bij een overschot van +/- >2000kWh maakt het niet meer uit wat ik doe.

met een qsolar kan je eenvoudig de Kw`s beperken voor warmwater,
ik kwam erachter dat precies bij 2Kw (gasvermogen) ik nog kon douchen.
na 12 minuten is de keukenboiler uitgeput, en slaat de gasketel wel aan.
meer dan voldoende die 12 minuten lijkt me.
na 15 minuten kan de volgende alweer douchen.

inefficient is het niet, de wtw levert de hoogste prestatie, (65% recuperatie)
de boiler verwarmd wat bij, beste gasketel of warmtepomp die daarbij in de buurt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

It's a beautiful day
The sun is shining
I feel good
And no-one's gonna stop me now, oh yeah

2280Wp is vandaag aan het net gegaan, het boilervat staat op 75C dus de cv-ketel staat uit (al sinds 21 maart), de zon heeft door de ruiten het huis weer opgewarmd dus de verwarming staat ook al sinds 21 maart uit (op 1 avond na)....
ecowoman is very very happy today!!! d:)b

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2012 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

morgen twee 240wp paneeltjes ophalen, m,n eerste!
en ben druk zoekende naar een goedkoop , maar wel met min 96 % rendement net invertertje

er moeten uiteindelijk nog5 panelen bij .. dan is dat klaar (maak nogwel een systeempje waar twee of drie op de zon mee draaien... best simpel ook op een plat dak te maken)
zonnecolectoren met 300 liter boiler (heb dan 525 liter in totaal) die dan deels ook als bij verwarming voor koudere avonden kan dienen :-) heb nog een paar convectoren liggen uit convector put , die met 50-90 graden water de kamer snel warm hebben , kwestie van een drieweg kleppie,drukvatje en wat leiding werk .
en zo blijft m,n hout voorraad een beetje op peil ook , hahah

na drie dagen geen houtkachel aan te hebben gehad , 3x douchen 15min, 1was(machine),1 vaatwas(machine) is het water gedaald tot 25 graden , kamer temperatuur 17.5

net de kachel weer opgestookt en als het goed is over 5-6 uurtjes en twee bananen dozen met kop vol hout
en het water in de boiler zal weer rond de 65-95 graden zijn, en de kamer heerlijk op 21- 24 graden.

voor de winter waren de radiatoren die nu in de kachel zitten prima , maar ga ze voor ze lente/zomer vervangen door een heel ander type met een veel hogere warmte opname , m,n rookgas temepaturen zijn nog steeds ron de 250-350 graden dus het kanaal blijft mooi schoon en heb een goeie verbranding.
dit zal iets lager worden met het nieuwe systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik kom net bij m'n schoonvader weg.Die heeft februari vorig jaar zijn spouwmuur laten isoleren door Koston.

Daarnet de meterstanden opgenomen en gekeken hoeveel zijn gasverbruik is gedaald.

Gasverbruik van 24-02-2010 t/m 17-02-2011 ( de dag van isoleren ) 2349m3 ( 3088 graaddagen )
Gasverbruik van 17-02-2011 t/m 08-04-2012 ( nu ) 1809m3 ( 3413 graaddagen ).

Als ik het goed uitreken met de graaddagen dan is zijn gas verbruik maar liefst met 31% gedaald!
Met zijn gasverbruik zou hij meer dan 700m3 per jaar besparen.

Schoonpa blij :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 08:45
Mooie besparing en nog mooier dat je het zo goed inzichtelijk kunt maken.

Vandaag weer wat familie op Mindergas.nl gewezen. Ben er zelf erg tevreden mee.

Hier in huis in de afgelopen 12 maanden 22,3% minder gas verbruikt dan de twaalf maanden daarvoor. Voor het grootste deel toe te schrijven aan het naïsoleren van de spouwmuur hier met PUR. Ook deels doordat we nog wat enkel glas door HR++ hebben vervangen, maar dat is al langer geleden en zijn slechts een paar m² in kleine raampjes, o.a. op de slaapkamers en boven de voordeur.
Pagina: 1 ... 13 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.