De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 109 ... 144 Laatste
Acties:
  • 468.144 views

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-01 08:11
WoudseHoeve schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 17:01:
[...]

Landbouw grond onder water zetten, nog even en we hebben allemaal malaria ...... Toen Drente / groningen nog moeras was, kwam dat veel voor....

"Wat is de natuurwaarde van landbouwgrond? Precies helemaal niets."
Dat is wel een rare bewering! ik denk dat jij de enige bent die er zo over denkt. Spreek je uit over zaken waar je verstand van hebt !
Sorry, 15-20% van de landbouwgrond kan natuurwaarde hebben. Ik was iets te kort door de bocht...

http://edepot.wur.nl/19884

Dat is natuurlijk best veel, echter zover is het nog niet. Daarom gaat het zo goed met de weidevogels in Nederland, o wacht
http://www.kenniscentrumweidevogels.nl/index.php?page=nieuws

Natuur en landbouw gaan beperkt samen. Gelukkig gaan steeds meer boeren samenwerken met de vogelbescherming, maar dat zijn nog uitzonderingen.
Maar we dwalen af, het ging over een zonnepark. Of valt dit onder kroegpraat?

edit: veel malaria in Drente? 54 gevallen in 1916, tussen 1894 en 1926 geen gevallen van malaria gevonden... (flauw, ik weet het, drank vertroebelt je oordeel)

[ Voor 5% gewijzigd door drielp op 15-03-2013 18:14 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@ 1MW park Abcoude
Gaat die grond in het groene hart weg tegen dezelfde prijs als grond in het centrum van Abcoude, Baambrugge, Vinkeveen, etc?

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:44
Destijds -toen we nog guldens rekenden- werd er 134.000 per hectare betaald voor landbouwgrond vlak langs de a2.
Met die grondaankoop kon wat compensatie gegeven worden aan degene, die vanwege spoorverbreding en a2 verbreding, onteigend werden.

Deze idioterie zorgt ervoor dat de zonnepanelen hun ternauwernood gewonnen draagvlak in een razendsnel tempo kwijt zullen raken.
Dit is met geen mogelijkheid duurzaam of groen te noemen. Dit is pure vervuiling en afbraak.

• drielp
izdp schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 19:05:
........

Deze idioterie zorgt ervoor dat de zonnepanelen hun ternauwernood gewonnen draagvlak in een razendsnel tempo kwijt zullen raken.
Dit is met geen mogelijkheid duurzaam of groen te noemen. Dit is pure vervuiling en afbraak.
Dit is een persoonlijke mening en geen feit. Waarom zo fel?

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

izdp schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 19:05:
Ik ben er ook geen fan van, zeker omdat het gros van de daken nog gewoon leeg zijn. Eerst dat maar eens vullen. Maar dit is wel een beetje overdreven...

Het mooie aan PV is nou juist de lineaire schaalbaarheid en daardoor ideaal decentraal is te gebruiken. Liever iedereen stroomopwekker, dan een paar partijen stroomopwekker.

[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 15-03-2013 20:16 ]

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Maasluip schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 15:50:
[...]

Nee. 8x50W in de slaapkamer, wat heeft dat in godsnaam voor nut? Slaapkamer is om in te slapen en daar heb je geen licht bij nodig. Ik heb één spaarlamp van (denk ik) 9W in de plafonnière.
Zeg dat wel inderdaad.
Hier in de slaapkamer 1 x 7 watt LED en nog 2 LED leeslampjes boven het bed van ieder 2,5 watt

• izdp
@drielp:

Om mijn zorg voor het gebied wat ernstig onder druk staat en onnodig.
Om het behoud van gronden die monden kunnen voeden.
Om het behoud van ruimte en groen.
Om het behoud van de levensvatbaarheid van zonnepanelen ook in nl.
( ik vrees echt het draagvlak en gekoppeld daaraan de overheid die geeft en niet schroomt om dubbel te nemen)
Om mijn weten van wat allemaal niet mocht en mag in dit groene hart.
Om het verlakken van bestemmingsplannen.
Om het verlakken van het mooie model van lokale opwek en gebruik.
Kijk zou al heel anders zijn als bv de geluidswal bij vinkenveen voorzien zou worden van panelen om de verlichting van de a2.
Maar stel dat die geplande panelen die verlichting gaan doen. Zie de milieuschade van die weg eens.
breder breed breedst. Met een zone voor de uitstoot en we kunnen gaan dobberen op de noordzee.
Natuurlijk is dit in de overdrive, want zo'n asfalthater ben ik niet.
We moeten echt zuinig zijn op dit gebied en veel en veel meer doen, want och heremijntijd er is al zo ontzettend veel verloren en zo weinig onderhoud. Vrijwel geen polder is er meer al zijn ze nog dieper gezonken.
En ja, ik ben er 1 van grote liefde voor de polder en die leegte.

• izdp
Natuurlijk was ik ook gespind wat polderpv zou antwoorden op dit plan.
Immers heel kritisch, maar toch een naar mijn mening een te eng energiegerichte blik.
Zo ik hem lees en zijn persoonlijke voetstap inschattend, ervaar ik het als zijn valkuil.
Dat bedoel ik niet negatief, verre van dat.
Meer als een te beheerst zijn door en dan doel en middelen uit het lood komen.

Zijn bejubelen van duitsland en die wende: ga ik een heel eind in mee, maar !

Voorbeeld: stapelen van subsidies in nl en meer krijgen van overheid hier.
Beweert ie heel oprecht en onderbouwd.
Lariekoek zeg ik.
Over de grens krijg je voor 20 jaar een prijs.
Hier mag je afwachten met salderen, met slimme meter, met netgebruik van privaat etc.
Welke stapeling?
Ja, beetje subsidie voor klein met max 650. En die btw van 21 naar 6 % voor installatie?
Niets met de zon te maken, maar met de bouw en ja niet zo gek dat zonnepanelen daar ook onder vallen. Zeker niet specifiek gericht.
(SSH ik schamper je klagen over administratie voor paar tientjes. Het zijn honderden euro's van je klanten voor verdomd weinig extra administratief handelen!)
Dan het salderen als 3e subsidie.Totaal oneens. Categorie eigen tuin en de buurt profiteert goedkoop mee tot en met het energiebedrijf.
Tennet minder want dat net wordt dan minder gebruikt. Tenzij je gennepjes en dergelijke krijgt ook in nl, waar duitsland nu met een enorm te financieren probleem mee worstelt en tennet als partijtje al miljarden kost.
Wij in nl dokken dus fors voor dat waanzinnige beleid wat in oorsprong fantastisch was.
Ze verknalden het echter door het gebrek aan samenhang en dat kunnen we hier nog voorkomen.

• drielp
izdp schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 20:40:
@drielp:

Om mijn zorg voor het gebied wat ernstig onder druk staat en onnodig.
Om het behoud van gronden die monden kunnen voeden.
Om het behoud van ruimte en groen.
Om het behoud van de levensvatbaarheid van zonnepanelen ook in nl.
.......
En ja, ik ben er 1 van grote liefde voor de polder en die leegte.
Goede redenen, ik snap je punt. De strijdt om behoudt van natuur- en poldergebieden is mij niet vreemd. Pas wel op dat je felheid zich niet tegen je keert. Deuren moeten openblijven en gesprekken moet je blijven voeren.
Zorg allereerst voor medestanders, richt een comité op, dien zienswijzen en bezwaarschriften in, zoek de publiciteit op, (genereer deze desnoods zelf door acties) en hou vol.

Succes

• izdp
Fijn antwoord drielp.
Want natuurlijk gaat het niet om mijn gelijk of belang.
Ik heb geen direct belang voor dat gebied en dus van mijn kant geen gerichte actie.
Waar het wel om gaat zie ik als ons belang.
Een goed inbedden van zelfopwek in alle opzichten.
In ons klein landje met beperkt zonlicht is dat een mooie puzzel.
Wordt hier bij uitstek qua techniek en kunnen mooi gelegd.

En ja dan kan ik ook wel weer heel erg blij worden als bv een mr kleinman zijn tuin niet vergeet.
Samenspel is alles.
Het laten van fel: ik versta je en weet qua kennis en ervaring met veel bestuurslagen.
Ene don en zijn knecht en windmolens zijn nog steeds actueel.
Dus zeker is daar een afgemeten gebruik wel handig om te voorkomen van roeptoeter te zijn ;-)

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Naast Schaligas nu ook gas uit methaanijs.
"De schatting is dat er twee tot tien keer zoveel methaanhydraat onder de zeebodem zit als alle nu bekende aardgasvoorraden bij elkaar." :X

http://nos.nl/artikel/485...t-gas-uit-oceaantrog.html

[ Voor 78% gewijzigd door SpeksteenWP op 15-03-2013 22:20 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Lijkt me vrij welkom in Japan. Kernenergie willen ze niet meer, maar alle energie importeren heeft ook zo zijn nadelen. Dan maar gas.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• izdp
En tevens een enorm gevaarlijk gas voor onze ozonlaag.
Dus die winning moet heel zorgvuldig gebeuren en dat kan best wel eens nog het moeilijkste op te lossen deel zijn.
Zou me verbazen als deze winning van fossiel anders zou zijn.

• hansdegit
? Het is toch methaanhydride? Da's toch een afgeleide van aardgas?
/me HdG duikt even in Wikipedia

edit: lijkt mee te vallen. Is een broeikasgas, de relatie met de ozonlaag ontgaat me, maar ik ben geen chemicus.
Wikipedia: Methaanhydraat

[ Voor 48% gewijzigd door hansdegit op 15-03-2013 22:43 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• drielp
dus.. gewoon aardgas, maar dan met water in vaste (ijs)vorm.

[ Voor 179% gewijzigd door drielp op 15-03-2013 23:08 ]

Verwijderd

Bah, net even mijn eleketriekmeter gecheckt, gebruik ik nu zomaar even 460 watt.
Computer, tv (monitor) ziggo tuner, mijn audio shit, 3 lampen twee klokken en een koelkast...
Misschien toch maar een zuinigere PC aanschaffen?

Verwijderd

wat zal je dan ook kwaad zijn hierom :
http://www.noordhollandsd...S/w470/boortoren_taqa.jpg
loterijlanden van natuurmonumenten(bergermeer), veel broedvogels, en veehouderij.
nu ziet het er zo uit.
het hadden van mij liever 2 voetbalveldjes mogen zijn met paneeltjes hoor.
en zo zag het eruit :
http://www.noordhollandsd...NATES/w470/bergermeer.JPG

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2013 09:45 ]

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-01 17:22
Verwijderd schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 09:39:
[...]

wat zal je dan ook kwaad zijn hierom :
http://www.noordhollandsd...S/w470/boortoren_taqa.jpg
loterijlanden van natuurmonumenten(bergermeer), veel broedvogels, en veehouderij.
nu ziet het er zo uit.
het hadden van mij liever 2 voetbalveldjes mogen zijn met paneeltjes hoor.
en zo zag het eruit :
http://www.noordhollandsd...NATES/w470/bergermeer.JPG
100 jaar geleden hadden de omwonenden van die molen waarschijnlijk ook grote bezwaren tegen die molen die er gebouwd is. Het is van alle tijden. Windmolens zijn gewoon nodig. Laat het schaliegas nog maar 50 jaar in de grond zitten, de technieken om het te winnen zijn over 50 jaar waarschijnlijk beter en het is dat een nog kostbaarder goed dan nu of overbodig en dan kunnen we het alsnog laten zitten.

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-01 21:38

almightyarjen

When does the hurting stop?

Ik zit voor het werk vaak weken achtereen in het buitenland maar ik heb ook een tuin met wat groenten/fruit. Dit wil ik automatisch gaan bewateren en daarvoor heb ik een elektrische afsluiter nodig. Ik had deze al gevonden, maar ik vroeg me af of het goedkoper zou kunnen: zo hoogwaardig hoeft het spul allemaal niet te zijn. Iemand een idee? :? Daarnaast: hoe sluit ik de afsluiter zoals die van hierboven met een 3/4" aansluiting aan op een normale (gardena) tuinslang?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

• almightyarjen

almightyarjen

Kijk, dat geeft alweer aan hoeveel ik thuis ben in het tuingereedschap :')

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

almightyarjen schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 13:51:
Ik zit voor het werk vaak weken achtereen in het buitenland maar ik heb ook een tuin met wat groenten/fruit. Dit wil ik automatisch gaan bewateren en daarvoor heb ik een elektrische afsluiter nodig. Ik had deze al gevonden, maar ik vroeg me af of het goedkoper zou kunnen: zo hoogwaardig hoeft het spul allemaal niet te zijn. Iemand een idee? :? Daarnaast: hoe sluit ik de afsluiter zoals die van hierboven met een 3/4" aansluiting aan op een normale (gardena) tuinslang?
Ik kan je sowieso aanraden om te gaan mulchen, dan hoef je nog amper water te geven.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Verwijderd

India plaatst zonnepanelen over een kanaal.
Dit is aardig gedateerd (11 maanden) maar kom het net tegen. Wat wel handig is om te weten bij het lezen van dit artikel, is dat een lakh 100,000 is, en een crore 10,000,000. Op basis van het artikel (april 2012) blijkt dus dat India jaarlijks 20 miljard roepie investeert in duurzame energie (~283 miljoen euro, huidige koers) terwijl het in Nederland €1,4 miljard is voor het stimuleren van de opwekking van duurzame energie (bron). Dit zet bij mij vraagtekens wat er hier gebeurd van dat geld, omdat ik over weinig projecten in Nederland hoor.

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

http://www.conrad.nl/ce/n...ische+klep&sort=Price-asc

Werkt bij mij al 2 jaar zonder problemen om de vijver automatisch bij te vullen.
Ik heb er een dubbele knel mof ingedraaid en zo kon ik ze gewoon op 12mm koper aansluiten.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
izdp schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 21:30:
Dan het salderen als 3e subsidie.Totaal oneens. Categorie eigen tuin en de buurt profiteert goedkoop mee tot en met het energiebedrijf.
Tennet minder want dat net wordt dan minder gebruikt. Tenzij je gennepjes en dergelijke krijgt ook in nl, waar duitsland nu met een enorm te financieren probleem mee worstelt en tennet als partijtje al miljarden kost.
Wij in nl dokken dus fors voor dat waanzinnige beleid wat in oorsprong fantastisch was.
Ze verknalden het echter door het gebrek aan samenhang en dat kunnen we hier nog voorkomen.
Tennet wordt helemaal niet geholpen, het verbruik piekt nu op winteravonden rond 19u, dan leveren die decentrale panelen helemaal niets. Pas als huishoudens massaal aan de micro-WKK gaan of afschakelbare apparaten krijgen, dan kan de netcapaciteit omlaag.

We kunnen idd leren van de Duitsers, maar een goed subsidiesysteem is gewoon waanzinnig moeilijk te ontwikkelen, je krijgt bijna altijd onvoorziene bijeffecten en rare prikkels.

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 16-03-2013 20:24 ]

• almightyarjen

almightyarjen

Freemann schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 17:00:
[...]

http://www.conrad.nl/ce/n...ische+klep&sort=Price-asc

Werkt bij mij al 2 jaar zonder problemen om de vijver automatisch bij te vullen.
Ik heb er een dubbele knel mof ingedraaid en zo kon ik ze gewoon op 12mm koper aansluiten.
Dat is precies wat ik zoek, bedankt! Maar ik ga met een 12V systeem werken, die zie ik er niet tussen staan. Bestaan die wel?

Edit:
Gevonden... Maar dit is 1/2", hoe koppel ik die aan een tuinslang, ik zie die koppeling er niet tussen staan op de site. Of heeft elke bouwmarkt een verloopstuk van 3/4 naar 1/2?

[ Voor 24% gewijzigd door almightyarjen op 16-03-2013 23:32 ]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zoiets is bij de meeste bouwmarkten en tuincentra wel te vinden. Mocht je geen haast hebben zou ik het trouwens online bestellen dat scheelt soms de helft bij zulke dingen.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 16:52:
India plaatst zonnepanelen over een kanaal.
Dit is aardig gedateerd (11 maanden) maar kom het net tegen. Wat wel handig is om te weten bij het lezen van dit artikel, is dat een lakh 100,000 is, en een crore 10,000,000. Op basis van het artikel (april 2012) blijkt dus dat India jaarlijks 20 miljard roepie investeert in duurzame energie (~283 miljoen euro, huidige koers) terwijl het in Nederland €1,4 miljard is voor het stimuleren van de opwekking van duurzame energie (bron). Dit zet bij mij vraagtekens wat er hier gebeurd van dat geld, omdat ik over weinig projecten in Nederland hoor.
Net zo raar als hier de weilanden volzetten; wat gebeurt met de planten en dieren in het water? Die zijn ook afhankelijk van lichtinval voor groei. En dan al die stalen constructies die gemaakt moeten worden; besteed die energie liever aan aanleg op bestaande infra.

Verwijderd

"The pilot project will generate 16 lakh units of clean energy per annum and also prevent evaporation of 90 lakh litres of water annually from the canal, an official told Business Line here on Monday. The concept will, therefore, tackle two of the challenges simultaneously by providing energy and water security."

Het is kennelijk de bedoeling om te zorgen dat het water minder verdampt (9000 M³), en ik neem aan dat ze weten dat ze weten dat er nu minder tot geen licht meer op het water komt en de fauna op de een of andere manier in stand houden. En in de inleiding van het artikel staat toch duidelijk dat ze het ook op daken plaatsen ?

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Roamor schreef op zondag 17 maart 2013 @ 00:04:
[...]

Net zo raar als hier de weilanden volzetten; wat gebeurt met de planten en dieren in het water? Die zijn ook afhankelijk van lichtinval voor groei. En dan al die stalen constructies die gemaakt moeten worden; besteed die energie liever aan aanleg op bestaande infra.
Die worden minder, wat over het algemeen juist gewenst is in een kanaal.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:22
Ik gebruik gewoon het kant en klare ding van Gardena zelf zit een tijdklok op en eventueel een sensor om niet te sproeien als het geregend heeft.
Afbeeldingslocatie: http://cdn.gardena.com/dimage.axd/default/ga210-0279/200x200/3f505c18.png

+/-€55

• mkleinman
  • Laatst online: 17:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

We mogen dit weekend in een elektrische auto rijden ( Renault Fluence ) omdat we de beste straat waren in Lelystad met het klimaatstraatfeest.

Gisteren met de auto op en neer naar Baarn geweest, en voor de eerste keer echte range anxiety meegemaakt op de terugweg. De range ging sneller naar beneden dan de afstand die we moesten overbruggen.

Wel thuis gekomen trouwens door binnendoor te rijden en heel heel heel rustig met het gaspedaal om te gaan.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• almightyarjen

almightyarjen

leonbong schreef op zondag 17 maart 2013 @ 11:20:
[...]

Ik gebruik gewoon het kant en klare ding van Gardena zelf zit een tijdklok op en eventueel een sensor om niet te sproeien als het geregend heeft.
[afbeelding]

+/-€55
Da's een goede optie, maar ik vind het leuk om een robot te bouwen :P

• leonbong
mkleinman schreef op zondag 17 maart 2013 @ 11:28:
We mogen dit weekend in een elektrische auto rijden ( Renault Fluence ) omdat we de beste straat waren in Lelystad met het klimaatstraatfeest.

Gisteren met de auto op en neer naar Baarn geweest, en voor de eerste keer echte range anxiety meegemaakt op de terugweg. De range ging sneller naar beneden dan de afstand die we moesten overbruggen.

Wel thuis gekomen trouwens door binnendoor te rijden en heel heel heel rustig met het gaspedaal om te gaan.
Dus eigenlijk geen optie want dan zit je met zweet achter het stuur en of dat nou de verkeersveiligheid ten goede komt, nou nee.

Iemand op mijn werk heeft ook zo'n ding. Hij laad thuis en op het werk en zou het dus makkelijk moeten redden. Zijn enkele reis is +/- 50km maar hij geeft zelf toe in de winter is het zweten geblazen met een volle accu wat volgens renault zo'n 80km zou moeten zijn bij koude temperaturen.

PS Wij hebben speciale laadpalen op het werk. Waaraan inmiddels ook een hoop plug-in priussen en amepera's aan hangen.

• almightyarjen

almightyarjen

Kunnen medewerkers gratis gebruik maken van die palen, of vraagt de werkgever daar een vergoeding voor?

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

almightyarjen schreef op zondag 17 maart 2013 @ 19:02:
Kunnen medewerkers gratis gebruik maken van die palen, of vraagt de werkgever daar een vergoeding voor?
Aangezien de werkgever meestal ook voor de tankpas dokt lijkt mij het meest waarschijnlijk dat er gratis geladen kan worden.

• almightyarjen

almightyarjen

Tankpas is voor bedrijfswagens, wat heel goed zou kunnen dat dat hier om gaat. Ik vraag me af hoe werkgevers nu en in de toekomst omgaan met werknemers die met hun eigen elektrische auto naar het bedrijf komen en daar de auto gedurende de werkdag willen opladen. In mijn ogen moet een werkgever die mogelijkheid bieden door de installatie van de laadpalen zelf te betalen, maar daarnaast vind ik het wel terecht als de werkgever een vergoeding vraagt voor het stroomverbruik.

• Dre
  • Niet online

Dre

Enig idee wat een kWh voor het bedrijf kost en hoeveel er in een E-auto gaat? En enig idee wat de kosten zijn om hiervoor een administratie pakket/ pasjes systeem voor in te richten?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dre schreef op zondag 17 maart 2013 @ 20:01:
Enig idee wat een kWh voor het bedrijf kost en hoeveel er in een E-auto gaat? En enig idee wat de kosten zijn om hiervoor een administratie pakket/ pasjes systeem voor in te richten?
Kosten 1x laden +/- 35kWh en voor een bedrijf. €0,05 per kWh :)

Je koffie per dag is duurder

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 17-03-2013 20:18 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Dre
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op zondag 17 maart 2013 @ 20:17:
[...]

35 kWh is voor de hedendaagse E-auto's erg veel. De Renault Fluence Z.E. heeft bijvoorbeeld 22 kWh "accucapaciteit".

Koffie is al ingedekt bij de belastingdienst ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 17-03-2013 20:29 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

leonbong schreef op zondag 17 maart 2013 @ 17:36:
[...]

Dus eigenlijk geen optie want dan zit je met zweet achter het stuur en of dat nou de verkeersveiligheid ten goede komt, nou nee.

Iemand op mijn werk heeft ook zo'n ding. Hij laad thuis en op het werk en zou het dus makkelijk moeten redden. Zijn enkele reis is +/- 50km maar hij geeft zelf toe in de winter is het zweten geblazen met een volle accu wat volgens renault zo'n 80km zou moeten zijn bij koude temperaturen.

PS Wij hebben speciale laadpalen op het werk. Waaraan inmiddels ook een hoop plug-in priussen en amepera's aan hangen.
Precies dat, het is geen optie zolang je met de billen samengeknepen moet zitten om auto te rijden. Vanavond ff heen en weer naar de stad en meteen 10km actieradius eraf.

Persoonlijk zou elektrisch een optie worden zodra er 300-400km gegarandeerd met een accu kan worden gereden en er relatief snel kan worden geladen. met <100km actieradius en 8+ uur tanken thuis om hem vol te krijgen :X

Het rijd trouwens wel waanzinnig. Luxe luxe luxe en nog eens luxe. Wat weer niet samengaat met "duurzaam" en mobiliteit. Deze Renault is maar liefst 1543 kilo zwaar, 8)7

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:00

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

mkleinman schreef op zondag 17 maart 2013 @ 20:29:
[...]

Precies dat, het is geen optie zolang je met de billen samengeknepen moet zitten om auto te rijden. Vanavond ff heen en weer naar de stad en meteen 10km actieradius eraf.

Persoonlijk zou elektrisch een optie worden zodra er 300-400km gegarandeerd met een accu kan worden gereden en er relatief snel kan worden geladen. met <100km actieradius en 8+ uur tanken thuis om hem vol te krijgen :X

Het rijd trouwens wel waanzinnig. Luxe luxe luxe en nog eens luxe. Wat weer niet samengaat met "duurzaam" en mobiliteit. Deze Renault is maar liefst 1543 kilo zwaar, 8)7
Oké wel luxe maar wel een goede range Kijk hier

En niet naar die "nep test" kijken van NY Times waar Musk ook weer heel overdreven op reageerde.
Enfin CNN heeft opnieuw getest en geen problemen

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• leonbong
[...]

Ik werk hier bij een grootverbruiker maar €0,05 per kWh nou die tijden zijn voorbij.

• almightyarjen

almightyarjen

[...]

Stel d'r gaat 20kWh in een accu bij een prijs van 0,10 Euro per kWh wat al aan de lage kant is. Dan heb je het over 2 Euro per dag, wat uitkomt op 400 Euro netto op jaarbasis. Da's nogal wat...

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

almightyarjen schreef op maandag 18 maart 2013 @ 10:15:
[...]

Stel d'r gaat 20kWh in een accu bij een prijs van 0,10 Euro per kWh wat al aan de lage kant is. Dan heb je het over 2 Euro per dag, wat uitkomt op 400 Euro netto op jaarbasis. Da's nogal wat...
Vergelijk dat eens met benzine a 1,80 ofzo per liter?

22kWh is ongeveer 3 ( afgerond ) liter euro 95. 3 liter euro 95 kost dus 5,40. 22kWh tussen de 2,20 euro en 5,06 ( 23cent/kWh ). 3 liter benzine kom je ongeveer 45 a 50km mee.

Met die 22kWh kom ik met de Renault Fluence ongeveer 100km ver.

• leonbong
Mijn collega moest zweten voor zijn +/- 50km met de vorst in de winter of je moet de verwarming uit zetten maar dat is geen optie.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik zat trouwens te kijken, de Tesla model S heeft een accu van 60kWh of 85kWh. Met een standaard 10A ladertje ga je het dan niet redden. Dan duurt het laden bijna 37 uur :)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

leonbong schreef op maandag 18 maart 2013 @ 11:18:
Mijn collega moest zweten voor zijn +/- 50km met de vorst in de winter of je moet de verwarming uit zetten maar dat is geen optie.
Ach of zonder kachel warm op je werk aankomen of zonder kachel halverwege je werk stranden met een paar lachende collega's op het werk >:)

Optie zijn er altijd, of de optie/keuze in jouw voordeel uitpakt....

Ik kan ook warm in mijn autotje gaan zitten die 1:11 rijdt of koud (zonder kachel) op mijn scooter gaan zitten die 1:36-40 rijdt. Kachel is een optie, maar niet op mijn scooter... mijn portomonee en het milieu zijn de winnaars :)

[ Voor 19% gewijzigd door Freemann op 18-03-2013 12:09 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• almightyarjen

almightyarjen

mkleinman schreef op maandag 18 maart 2013 @ 10:47:
[...]

Vergelijk dat eens met benzine a 1,80 ofzo per liter?

22kWh is ongeveer 3 ( afgerond ) liter euro 95. 3 liter euro 95 kost dus 5,40. 22kWh tussen de 2,20 euro en 5,06 ( 23cent/kWh ). 3 liter benzine kom je ongeveer 45 a 50km mee.

Met die 22kWh kom ik met de Renault Fluence ongeveer 100km ver.
het gaat erom dat de werkgever de stroom betaalt van de werknemers die een elektrische auto hebben, terwijl de werknemers met geen elektrische auto niet kunnen "tanken" bij de werkgever. Als dat verschil 400 Euro op jaarbasis is is dat een nogal ongelijke situatie...

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:14

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En dan nog: als de werkgever goedkope stroom sponsort, ziet de belastingdienst dat dan niet als loon in natura? Zijn ook regels voor.

En 100 km rijden en dan bijtanken :X Nog niets voor mij.

Signatures zijn voor boomers.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:09
Mja, ik kreeg 10x het verschil tussen oude en nieuwe kilometervergoeding belastingvrij uitgekeerd omdat ik van 65km afstand naar <10km afstand verhuisde. Hebben mijn andere collega's die op 20km gingen wonen ook nooit wat van gezien. Heeft me zo'n 4000 euro opgeleverd om binnen 10km van mijn werk te gaan wonen.

Ik gok dat er wel het een en ander aan regelgeving is. Misschien krijgen die el-auto's wel geen kilometervergoeding, dan mag je als werkgever gewoon de brandstof vergoeden.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

_JGC_ schreef op maandag 18 maart 2013 @ 12:36:
Mja, ik kreeg 10x het verschil tussen oude en nieuwe kilometervergoeding belastingvrij uitgekeerd omdat ik van 65km afstand naar <10km afstand verhuisde. Hebben mijn andere collega's die op 20km gingen wonen ook nooit wat van gezien. Heeft me zo'n 4000 euro opgeleverd om binnen 10km van mijn werk te gaan wonen.

Ik gok dat er wel het een en ander aan regelgeving is. Misschien krijgen die el-auto's wel geen kilometervergoeding, dan mag je als werkgever gewoon de brandstof vergoeden.
Aan de andere kant: Wat is, afgezien de hoeveelheden, het verschil tussen je auto op het werk opladen en je laptop/mobiele telefoon opladen op het werk? In beide gevallen betaald de werkgever de elektriciteitsrekening. En het opladen van je laptop/telefoon wordt niet gezien als loon in natura :P

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:09
Of het gebruik van je werkcomputer tijdens pauzes om even wat voor jezelf op te gaan zoeken? Is gebruik van apparatuur, stroom en internet van de werkgever... wordt ook niet belast.

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:40
_JGC_ schreef op maandag 18 maart 2013 @ 13:09:
Of het gebruik van je werkcomputer tijdens pauzes om even wat voor jezelf op te gaan zoeken? Is gebruik van apparatuur, stroom en internet van de werkgever... wordt ook niet belast.
Of NOG niet belast? >:)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-01 11:50
almightyarjen schreef op maandag 18 maart 2013 @ 12:13:
[...]

het gaat erom dat de werkgever de stroom betaalt van de werknemers die een elektrische auto hebben, terwijl de werknemers met geen elektrische auto niet kunnen "tanken" bij de werkgever. Als dat verschil 400 Euro op jaarbasis is is dat een nogal ongelijke situatie...
en wat is daar het probleem van?
(er zijn bedrijven waar bij de directeur dat bijna per uur meer verdiend als de gewone man.)
waarom je colega die paar centjes niet gunnen?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:14

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

_JGC_ schreef op maandag 18 maart 2013 @ 13:09:
Dat is natuurlijk geen vergelijking he? De vergelijking is dat de werkgever een benzinepomp plaatst waar je voor € 0,50 per liter mag tanken. Dat gaat de belastingdienst ook nooit goedvinden.

En het gebruik van bedrijfsgoederen voor privézaken is vast ook juridisch geregeld, zo ook die laptop van de zaak. Vaak staat er zelfs in het contract dat je hem niet voor privézaken mag gebruiken en dan ben je direkt in overtreding. Maar ook al praat je over peanuts, het is precies hetzelfde als die pen van werk die je mee naar huis neemt zodat je er daar mee kunt schrijven.

Signatures zijn voor boomers.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:30
Maasluip schreef op maandag 18 maart 2013 @ 14:20:
[...]
het is precies hetzelfde als die pen van werk die je mee naar huis neemt zodat je er daar mee kunt schrijven.
Tenzij je die natuurlijk alleen gebruikt om thuis zaken op te schrijven die werk gerelateerd zijn >:)

• Dreamvoid
  • Niet online
Weet niet of het al gepost was, maar dit artikeltje van Reuters onderstreept dat er nogal wat onbedoelde gevolgen hangen aan het Noorse electrische auto plan:
http://www.reuters.com/ar...way-idUSBRE92C0K020130313
Ben wel benieuwd hoe je zo'n systeem wel goed kan ontwerpen. Een goede subsidieregeling opzetten is het moeilijkste wat er is.

[ Voor 48% gewijzigd door Dreamvoid op 18-03-2013 15:03 ]

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Dreamvoid schreef op maandag 18 maart 2013 @ 14:51:
Weet niet of het al gepost was, maar dit artikeltje van Reuters onderstreept dat er nogal wat onbedoelde gevolgen hangen aan het Noorse electrische auto plan:
Ben wel benieuwd hoe je zo'n systeem wel goed kan ontwerpen.
Ik hoop niet dat je doelt op het (wederom) foutief gebruikte argument van de vervuiling door de bron van de elektriciteit? Dat wordt inmiddels wel erg "oud". Wederom wordt slechts de uitstoot tijdens het rijden van een fossiele auto vergeleken met de uitstoot tijdens het elektrisch rijden PLUS de uitstoot bij het produceren van de "brandstof" voor elektrisch.

Dat is scheef. Wanneer je dit wilt vergelijken, dan ook graag de uitstoot van het winnen, vervoeren, verwerken, vervoeren van fossiel meenemen.

En bij uitstoot niet alleen maar het minst interessante gas (CO2) becijferen, maar van de vervuilende gassen die slecht zijn voor de gezondheid (NOx, fijnstof, onverbrande brandstof, dioxinen, zware metalen, etc, etc).

reserveringshouder Tesla Model 3

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik bedoel dat als je doel is om zoveel mogelijk CO2 besparing te realiseren in de transport sector, je dat ongetwijfeld beter kan doen dan op deze manier, waar je extreem veel geld uitgeeft per bespaarde ton CO2 en NOx, maar je doet niets aan de parkeerdruk, ongevallen, wegenbouw, etc. Uiteindelijk is elektrisch rijden niet het einddoel, maar zo laag mogelijke CO2 uitstoot en zo goed mogelijke luchtkwaliteit.

Natuurlijk is dat hele "de centrale heeft ook uitstoot" verhaal in Noorwegen totale onzin, aangezien de stroom daar vrijwel totaal uit CO2 vrije hydro komt.

Ik blijf overigens een groot voorstander van het botsautootjes model om de steden te vergroenen: span een net over de straten, en geef iedereen kleine wagentjes met een dikke rubber rand. Geen zware accu's meer nodig, geen ellende met lange oplaadtijden, en als de muziek stopt moet er weer een kwartje in.

[ Voor 19% gewijzigd door Dreamvoid op 18-03-2013 16:26 ]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zo rijden de bussen hier in Arnhem al decennia rond.

• Rol-Co

Rol-Co

almightyarjen schreef op maandag 18 maart 2013 @ 10:15:
[...]

Het is geen 10 cent maar minder, toen ik het hem vroeg zei hij "een 5-6 cent" maar ik kan het niet checken dus ik moet daar vannuit gaan, zelfde dat hij riep dat het personeel ook op de zaak energie kon krijgen, dan heb je zakelijke stroom voor dezelfde prijs en zijn panelen ook overbodig.
Personeel die woon werk met een auto van de zaak rijden en kost maar 4,- aan "brandstof" per dag tekent elke werkgever voor, en dat is niet krom met de collega's die geen auto van de zaak hebben.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dreamvoid schreef op maandag 18 maart 2013 @ 14:51:
Ben wel benieuwd hoe je zo'n systeem wel goed kan ontwerpen. Een goede subsidieregeling opzetten is het moeilijkste wat er is.
Het belangrijkste product ervan is niet het feit dat een gering gedeelte van het wagenpark elektrisch is, maar de ervaring en kennis die met de techniek wordt opgedaan zodat het verbeterd kan worden.

Geen elektrische auto's verkocht = geen vooruitgang. Voor vooruitgang is verkoop nodig, ook al heeft het grote nadelen.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

mux schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 10:05:
[...]

~500m buiten het centrum. Volgende week ben ik bij ze, dan zal ik eens meten (DM me rond die tijd als je zeker wil weten dat ik het niet vergeet)
Ik heb dit weekend het hele weekend door gemeten, en hoewel de spanning wel wat varieerde heb ik het nooit lager dan 224VAC zien gaan en is hij het grootste deel van de tijd spot-on. Hier dus geen bevestiging van afwijkingen :)

• hansdegit
Da's goed nieuws. Dan nu iets minder nieuws:
http://www.cdejager.com/2...de-activiteit-van-de-zon/

Meneer de Jager is vrij duidelijk:
[...]
Wij verwachten dat de zon, na de uiterst bijzondere transitie die dit hemellichaam meemaakte tussen 2006 en 2010, een vrij lange periode van geringe activiteit zal doormaken, gelijkend op het zo genoemde Dalton Minimum van 1800 tot 1830. In die decennia was de zon het minst actief van de laatste drie eeuwen.
[...]
Wikipedia: Dalton Minimum

Volgens mij betekent dat: meer wolken en minder kWh's uit de zonnestroominstallatie. En je moet hopen dat het niet doorslaat naar een neo Maunder Minimum....

[ Voor 15% gewijzigd door hansdegit op 19-03-2013 11:01 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Maar wat zegt de Enkhuizer Almanak?

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:00

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Even een vraag over het Energie label.

Ons huis was een Label C (EI 1,57) toen we het kochten, nu enkele verbouwingingen later zat ik ineens te bedenken wat zou het nu zijn.
Maar hoe bereken je dat dan ?
Wat kwam ik tegen
EI = (Qtot x Aschil) / ((56 x A²schil)+(0,06xQtotxAg)) x 0,013

Qtot = totaal jaarlijks energiegebruik onder [MJ]
standaard condities (energiegebruik in EPN)
Ag = gebruiksoppervlakte [m2]
Aschil = oppervlak van de omhullende [m2] constructiedelen van de woning (vergelijkbaar met het verliesoppervlak in EPN)
56; 0,06; 0,13 = diverse correctiefactoren met verschillende eenheden
Bron: ftp://ftp.ecn.nl/pub/www/library/report/2002/c02079.pdf blz 7
http://huis-en-tuin.infon...es-epa-van-uw-woning.html
Maar wat zijn dan die correctiefactoren en zijn ze variabel?
Wie kan me uitleg geven?

Als ik de correctie factoren als stabiel mag interpreteren zitten we nu op het scheidingsvlak van een A+ en A++ oOo
Zo zie je maar Trias Energetica altijd ++ ;)
Dreamvoid schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 12:44:
Maar wat zegt de Enkhuizer Almanak?
_O-

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

hansdegit schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 10:57:
Da's goed nieuws. Dan nu iets minder nieuws:
http://www.cdejager.com/2...de-activiteit-van-de-zon/

Meneer de Jager is vrij duidelijk:

[...]

Wikipedia: Dalton Minimum

Volgens mij betekent dat: meer wolken en minder kWh's uit de zonnestroominstallatie. En je moet hopen dat het niet doorslaat naar een neo Maunder Minimum....
Hmmm, ik maak er alleen uit op dat de activiteit qua sun spots afneemt en daarmee de temperatuur. Heeft dat aanwijsbaar ook invloed op de instraling en daarmee de opbrengst van zonnepanelen?
(Voor de "panelenkoelers" zou dat misschien zelfs beter zijn :-))

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:59
Haha lol.
Men verdenkt een rat.
http://www.nu.nl/buitenla...oomstoring-fukushima.html

Als een rat dit al kan. Dat zegt wat over het geheel...

Bij mij zou in theorie ook een rat voor problemen kunnen zorgen, het grote voordeel is dan.
1. Als het fout gaat, geef ik geen licht cq zijn er geen risico's.
2. Als het fout gaat, heb ik er alleen last van.

Alweer een goede reden voor zonnepanelen of andere kleinschalige energieopwekking.

Edit:
voila. Op mijn wenken bedient. :) :)
http://www.nu.nl/economie...goedkope-zonnestroom.html

[ Voor 10% gewijzigd door internet4me op 20-03-2013 16:27 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Hebben ze in Japan wel plek voor zoveel panelen? De Japanners produceren zo'n 2200 TWh per jaar aan kernenergie, dat betekent met 11% rendement panelen zo'n 2283 GW aan zonnepanelen, oftewel ruim 18.000 km2. Dat is half Nederland.

[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 21-03-2013 09:14 ]

• rube
Laten we eerst eens wat zuiniger om gaan met energie, ik durf wel te stellen dat we in veel gevallen met een derde van energie toe kunnen zonder echt qua comfort achter uit te gaan.
dan heb je dus nog 6000 km^2 nodig.

Maar uiteraard haal je niet alles uit PV, maar ook een gedeelte uit wind en hebben ze nog andere bronnen daar?
goed, stel PV - wind 50-50, dan heb je dus nog 3000 km^2 nodig. Dat ziet het plaatje er al heel anders uit en heb je "nog maar" een veldje van 50 x 60 km nodig.

Hoe groot is dat onbewoonbare gebied rond die ene kerncentrale ongeveer?

Ja, ik weet dat je met 50-50 PV-wind nog zit met opslag, onderbrekingen e.d. maar dat neem ik nu even niet mee omdat je daar ook niet van uitging.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-01 22:11
noo schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 13:50:
Hmmm, ik maak er alleen uit op dat de activiteit qua sun spots afneemt en daarmee de temperatuur. Heeft dat aanwijsbaar ook invloed op de instraling en daarmee de opbrengst van zonnepanelen?
(Voor de "panelenkoelers" zou dat misschien zelfs beter zijn :-))
Kun je (althans: ik) niets over zeggen. Wie weet krijgen we dan wel minder wolken en levert PV meer op. Jammer dat we geen echte klimaatexperts hier op het forum hebben, met een degelijke achtergrond. Blijft voor leken (waar ik in ieder geval mezelf toe reken) altijd lastig.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Freemann
  • Niet online

Freemann

[klimaat leek modus: aan]
Ik zou zeggen; lagere temp. is minder verdamping en dus minder wolken
minder wolken en lagere gem. temp. is meer PV opbrengst

Meer opbrengst is minder Fossiel stoken, is minder vervuiling, is minder broeikastgassen in de lucht, bla bla

• Dreamvoid
  • Niet online
rube schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 09:27:
Hoe groot is dat onbewoonbare gebied rond die ene kerncentrale ongeveer?
Een 20 km "exclusion zone", maar aangezien de centrale aan zee ligt is het oppervlak grofweg een halve cirkel: 600 km2

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 21-03-2013 11:28 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dreamvoid schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 11:24:
[...]

Een 20 km "exclusion zone", maar aangezien de centrale aan zee ligt is het oppervlak grofweg een halve cirkel: 600 km2
Kunnen ze die onbewoonbare circel niet gewoon helemaal volgooien met zonnepanelen :? Is de ruimte toch nuttig besteed.

Alleen de installatie dient met beschermende kleding te gebeuren, maar daarna kunnen ze het lekker laten liggen, eenvoudig aan een frame vastzetten en gaan :)

• Dreamvoid
  • Niet online
Dat is een al vaker geopperd idee (de stroomkabels liggen er al), maar natuurlijk wel vrij prijzig - de schatkist van Japan is niet erg vol. Ze zijn niet voor niets van plan om de andere kerncentrales weer op te starten, dat doen ze niet voor de lol.

[ Voor 28% gewijzigd door Dreamvoid op 21-03-2013 12:16 ]

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

Fairy schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 12:07:
[...]

Kunnen ze die onbewoonbare circel niet gewoon helemaal volgooien met zonnepanelen :? Is de ruimte toch nuttig besteed.

Alleen de installatie dient met beschermende kleding te gebeuren, maar daarna kunnen ze het lekker laten liggen, eenvoudig aan een frame vastzetten en gaan :)
mmm beschermende kleding helpt alleen tegen contaminatie met radio actief materiaal. Het houd geen straling tegen. Dit betekend dat de personen die dit doen een flinke dosis straling op lopen, zullen we het maar ergens anders doen ?? Wat dacht je van al die daken van auto en elektronica fabrieken :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• rube
Eerlijk gezegd was mijn (retorische) vraag hoe groot dat stuk land was ook niet bedoeld om daar werkelijk de panelen te zetten.

Meer om aan te geven dat 3000 km^2 volgens mij wel gevonden moet kunnen worden, maar dat het meer een kwestie van prio/keuzes is (die 1200 km was voorheen ook niet beschikbaar voor iets anders, nu kun je er niet meer wonen = geeft aan dat er nu een andere keuze is gemaakt voor die grond)

• Dreamvoid
  • Niet online
mmm beschermende kleding helpt alleen tegen contaminatie met radio actief materiaal. Het houd geen straling tegen. Dit betekend dat de personen die dit doen een flinke dosis straling op lopen
De radioactiviteit is schadelijk als je er lange tijd verblijft - voor korte bezoeken (installatie van een paar panelen en weer weg) is er niet veel aan de hand. Op 10 km hoogte in een vliegtuig ben je blootgesteld aan veel hogere stralingswaarden dan als je rondloopt in de Fukushima exclusion zone, maar je brengt er maar een korte tijd door.

De locatie is prima bruikbaar voor zonnepanelen. Even snel rekenen, om de Fukushima centrale te vervangen (4400 MW, tegen zeg 90% beschikbaarheid = 34 TWh/jaar) moet je 36 GWp aan zonnepanelen neerleggen, tegen een all-in prijs van zeg 1.5 EUR/Wp is dat een investering van 54 miljard euro.

[ Voor 20% gewijzigd door Dreamvoid op 21-03-2013 13:15 ]

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:41
Gokje dat dat niet helemaal gaat werken, 's-avonds/'s-nachts de airco's aan en we missen de PV power.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Dreamvoid
  • Niet online
Er staan nog voldoende nukes die de nachtstroom kunnen opwekken, maar het is maar ter illustratie. Ik neem ook aan dat er geen 36 GW kabel ligt naar Fukushima als daar maar een 4.4 GW centrale staat, er zijn nog wel meer redenen waarom domweg een enorme lading panelen neerplempen geen oplossing is. Het kan wel een deel van de oplossing zijn, en duur als het is, 54 miljard euro is nog altijd goedkoper dan het opruimen van de troep na de hele Fukushima ramp.

[ Voor 15% gewijzigd door Dreamvoid op 21-03-2013 16:36 ]

Verwijderd

Daarnet de meterstand opgenomen voordat ik op tour ga;
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2qpZMg2P5IFTDBslU3xfPmGV/medium.jpg

• JeroenH
Ik denk dat ik dit jaar de Solar Days maar eens oversla. Geen specifieke reden, maar ik haal er niet zoveel uit en de organisatie was de laatste twee keer nogal krakkemikkig. Maar een keertje zonder mij. Komt vast goed.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:59
ook ik sla die solar days over, dus je bent niet de enige.
en idd... eigenlijk dezelfde ervaringen, helaas.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-01 13:44
Heel begrijpelijk, maar ook wel jammer. Vorig jaar had ik bij een van jullie langs willen komen, en dat gaat dan dit jaar niet lukken. Het is toen uiteindelijk mkleinman geworden en dat was ook gezellig/leerzaam.

Misschien dat ik dit jaar mijn eigen deur maar open zet, kan ik wellicht meer mensen hier in de buurt over de streep trekken. En aangezien ik nog geen ervaring ermee heb, kan het alleen maar meevallen ;)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:45

ericplan

5180 Wp PV

Er zijn genoeg nieuwen die het stokje over kunnen nemen :) Ik doe ook niet mee dit jaar.

A'dam PVOutput

• JeroenH
Snowmiss schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 19:22:
Heel begrijpelijk, maar ook wel jammer. Vorig jaar had ik bij een van jullie langs willen komen, en dat gaat dan dit jaar niet lukken. Het is toen uiteindelijk mkleinman geworden en dat was ook gezellig/leerzaam.

Misschien dat ik dit jaar mijn eigen deur maar open zet, kan ik wellicht meer mensen hier in de buurt over de streep trekken. En aangezien ik nog geen ervaring ermee heb, kan het alleen maar meevallen ;)
Je bent altijd welkom voor een kop koffie hoor, Solar Days of niet :)

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
internet4me schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 15:33:
Haha lol.
Men verdenkt een rat.
http://www.nu.nl/buitenla...oomstoring-fukushima.html

Als een rat dit al kan. Dat zegt wat over het geheel...

Bij mij zou in theorie ook een rat voor problemen kunnen zorgen, het grote voordeel is dan.
1. Als het fout gaat, geef ik geen licht cq zijn er geen risico's.
2. Als het fout gaat, heb ik er alleen last van.

Alweer een goede reden voor zonnepanelen of andere kleinschalige energieopwekking.

Edit:
voila. Op mijn wenken bedient. :) :)
http://www.nu.nl/economie...goedkope-zonnestroom.html
Maar het was dan ook een joekel van een rat:

"De stroomstoring waarmee de kerncentrale in het Japanse Fukushima dinsdag te kampen had, is vermoedelijk veroorzaakt door een grote rat.Tijdens een onderzoek naar de stroomstoring werd woensdag een dode rat van 15 centimeter lengte aangetroffen"

Alhoewel, Wikipedia over ons bruine ratje: De kop-romplengte bedraagt 214 tot 290 mm, (zonder staart dus) :-(

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:59
Snowmiss schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 19:22:

tja op eigen gelegenheid en risico mag je altijd een bakkie doen...
Ben ooit ook bij EricPVT geweest, en tja... do I need to say more (kijkt naar de Qsolar setup ;) ) :9

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Verwijderd

Ik doe dit jaar nog wel solardays. De laatste keer, dat dan weer wel. Want in mijn dorp zie ik nu regelmatig een huis met zonne-panelen er op. Dus mijn doel is bereikt :)

ps. Als je komt, laat het dan even van te voren weten. Want dan kan ik zorgen voor voldoende koffie etc. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2013 01:22 ]

• JeroenH
Koud weer, zonnetje op de panelen... da's dan wel weer lekker:

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/576178_497720233621119_703935862_n.jpg

En die meter maar terugdraaien. Zoals het hoort.

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 23-03-2013 12:53 ]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

En een snoei harde wind :)
Net weer terug met m'n jongste dochter van 11, die heeft mee gedaan met een wintertriathlon voor pupillen. :o

Prima weer om de dekbedhoezen aan de drooglijn te hangen.
Lage luchtvochtigneid in combinatie met harde wind.
Elke hoes vastgezet met 10 knijpers aan de droogmolen >:)

[ Voor 38% gewijzigd door SpeksteenWP op 24-03-2013 15:27 ]

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speksteenkachel schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 13:07:
En een snoei harde wind :)
Net weer terug met m'n jongste dochter van 11, die heeft mee gedaan met een wintertriathlon voor pupillen. :o

Prima weer om de dekbedhoezen aan de drooglijn te hangen.
Lage luchtvochtigneid in combinatie met harde wind.
Elke hoes vastgezet met 10 knijpers aan de droogmolen >:)
Vanmorgen op het punt gestaan om hier hetzelfde met de dekbedovertrekken te doen.
Helaas waaide het eerste droogrek (met stoeptegelverzwaring) al binnen 2 minuten door de tuin (met schoon dekbed).

Dus: weer de wasmachine in :(

Toch maar even wachten op wat minder winderig weer.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op zondag 24 maart 2013 @ 19:35:
[...]

Vanmorgen op het punt gestaan om hier hetzelfde met de dekbedovertrekken te doen.
Helaas waaide het eerste droogrek (met stoeptegelverzwaring) al binnen 2 minuten door de tuin (met schoon dekbed).

Dus: weer de wasmachine in :(

Toch maar even wachten op wat minder winderig weer.
Haha
Dat was hier eergisteren het geval, ze is nog zo boos dat de droogmolen nog in10 stukken in de tuin ligt.
Dat was geen succes :'(

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hier zijn de hoezen prima droog geworden en lekker fris.
Vandaag met een flink vermogen uit de installatie van 2,7 kW, de wasmachine en de droger (handdoeken) gelijktijdig aan (meter liep nog terug) en de droogmolen buiten vol met dekbedhoezen :9~

Ook weer een windpark gereed in Nederland van 122 MW.
http://www.nieuwsgrazer.nl/SGka/Xadw

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 14:50:
Ik denk dat ik dit jaar de Solar Days maar eens oversla. Geen specifieke reden, maar ik haal er niet zoveel uit en de organisatie was de laatste twee keer nogal krakkemikkig. Maar een keertje zonder mij. Komt vast goed.
Ik doe wel weer mee. Wat betreft de organisatie helemaal mee eens, zeker vorig jaar was niet best met een brakke website.

Ik heb vorig jaar meerdere malen met de organisatie gebeld over de problemen en aangeboden om te helpen met de website, daar waren ze blij mee. Nou je raadt het al :X

• izdp
Was het hier over zonnepanelen in vrij veld en boortoren van eric-pvt?
Had ik wel gelezen, maar puf door griepachtigheid was me te verdwenen om te antwoorden.
Alsnog en verdiend.
Nee, eric. Liever dan toch die boortoren ipv die pv daar.
Ik begrijp je vertellen en dus de hinder.
Toch is die maar tijdelijk. Boren klaar en; toren weg.
Zelfs evt productieding is maar tijdelijk als drentse ja-knikkertjes.
Natuurlijk ben je dan lang getroffen persoonlijk, maar het gebied als zodanig is niet voor de toekomst verloren door de tijdelijke ontheffing van de bestemming.
Met pv in het veld is er geen tijdelijk. Dat ligt er en dan komt het volgende salamiplakje en is het gebied definitief niet groen meer.
Los daarvan en eigenlijk totaal niet, vind ik dat jouw hinder en die van vele anderen ten bate van de gemeenschap, veel ruimer beloond moet worden.
Nimby is veel te goedkoop en hindert veel te veel ongepast.

Verwijderd

*ughe ughe*
enne, die aardbeving dan bij het vullen en legen van de opslag, waarbij mijn huis naar de kloten gaat,
hoe verhoud zich dat tot je pv parkje ~?

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2013 22:15 . Reden: *fossiel kansloos* ]

• izdp
In verhouding tot mijn laatste zin.

• JeroenH
izdp schreef op maandag 25 maart 2013 @ 21:51:
Los daarvan en eigenlijk totaal niet, vind ik dat jouw hinder en die van vele anderen ten bate van de gemeenschap, veel ruimer beloond moet worden.
Mee eens! Ik heb heel veel van al die auto's. Mag ik daarvoor gecompensserd AUB? Of is dat... 'anders'?

Pagina: 1 ... 109 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.