De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 108 ... 144 Laatste
Acties:
  • 468.160 views

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:51
Landschappen naar de gallemiezen zijn geholpen??

Ik kan van zo'n grote windmolen net zo genieten als dat ik van een mooie grote 150 jaar oude eik kan genieten. Andere mensen genieten weer van de skyline van een stad.

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Hoe duurzaam zal de pv zijn?
Laten we wel wezen: totaal overgeleverd aan de besluiten van de politiek.
Tegen stroomprijs van de markt is het duurzaam produceren ;-)

• izdp
  • Nu online
Honderden kriskras door valleien heen, dorpen totaal ingesloten en je praat anders.
Het is werkelijk op sommige plekken daar bizar.
Die wende is daar erg beroerd vertaald. Financieel en ruimtelijk.

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

izdp schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 15:20:
Klopt, komt er zomaar een windmolen in je achtertuin en weg is je uitzicht in velerlei opzichten.

Zelf heb ik er geen hinder van en storen ze mij niet in het landschap, heel veel anderen overduidelijk dus wel.

Maar eric-pvt wil ik toch opmerken, dat in duitsland er hele prachtige, enorm grote landschappen volledig naar de gallemiezen zijn geholpen door windmolens en zonnepaneelparken.
Ik heb geen behoefte aan gennepjes en zulke idiote grondopofferingen in nl.
Dat anderen ergens last van hebben is vervelend, maar vind ik geen maatstaf of ik ergens last van "moet" hebben. Iedereen kan overal last van hebben. De wetgever zal moeten proberen middels normen bepaalde overlast in te perken. Maar zoals duidelijk is....zijn normen ook afhankelijk van belangen.

Als iemand overlast ervaart is dit vervelend. Met een beetje meedenken en redelijkheid van alle partijen kan de overlast op een aanvaardbare manier worden beteugeld. Soms kan je pech hebben en heeft het geen zin je verder op te winden. Vooral wanneer een "benadeelde" onredelijk is en andere frustraties projecteert op bijvoorbeeld een molen. Of wanneer gemeentes/overheden/belanghebbenden te strak vasthouden al normen zonder een poging een creatieve oplossing te bedenken voor het probleem...als dat er al zou zijn.

Dat een huis minder verkoopbaar is door grote wieken in de buurt heb ik nooit bestreden, ook niet dat de verkoopprijs hierdoor onder druk komt te staan. Ik bestrijd wel de feitelijke onjuistheden dat woningeigenaren problemen krijgen bij hypotheekverstrekkers wanneer er molens in de buurt worden geplaatst.

Verder staat voor mij vast dat gemeentes de WOZ waardes niet spontaan verlagen. Ook niet wanneer er molens komen. Een verlaging van deze waarde is bijna altijd geïnitieerd door een woningeigenaar die gewoon minder belasting wilde betalen. Een hypotheekverstrekker berekent het risico (en bijbehorende rentes) op basis van een taxatie. Ik heb nog nergens een rapport gezien die voor dit doel is opgesteld waarbij er een waardedrukkende windmolen is vermeld.

reserveringshouder Tesla Model 3

• rube
Ik heb wel het e.e.a. gezien in Duitsland. Ik weet dus niet of ik iets gemist heb of dat we het allebei anders ervaren.

Desondanks: 1 ramp met een kerncentrale in of direct rondom Nederland en we praten zeker wel anders.....(of niet meer :X )
En vergeet ook alle nadelen (die hier vaak genoeg voorbij zijn gekomen) van andere centrales niet. Als je daar goed over nadenkt....dan zouden we anders moeten praten.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Nou ja, het is overduidelijk dat 1000 MW aan onshore wind vlakbij woongebieden iets meer overlast bezorgt dan een 1000 MW gascentrale. Er zijn allerlei andere voordelen aan windenergie die wel (of niet) het verschil compenseren, maar goed - daar hebben we een democratie voor om dit tussen elkaar uit te vechten.

• izdp
  • Nu online
De gemeente zal er alles aan doen om planschade te voorkomen en dus voor de woz..........
Banken zullen het je zeker in rekening brengen als je onder water komt te staan zoals eerder aangehaald.
Dat ze eerder onder water komen te staan met een nieuwe windmolen is evident.
Ik vind het dus geen zeuren en dus normen moet strak gehandhaafd worden en zo nodig dient er ruimhartig planschade te worden betaald.
Enkelen hoeven niet de rekening voor allen te betalen.

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-01 19:37

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Verwijderd schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 20:22:
@netspanning

we weten toch dat de gasopslag elektrisch boren is ? en dat de meeste energie uit de coencentrale komt ? via oterleek...
hier is de netspanning goed zolang de pv draait, savonds is het een complete ramp geworden,
gelukkig heb ik nu overal led, en dat gaat nog goed.
mijn conrad el3500 ziet de meest buiten spec dips, 162 volt en 48,1 herz heb ik al gehit !
mijn sungrow viel er vanmiddag door uit, dus die heb ik nu aangepast buiten de vde norm.

joepieeee gasopslag !
http://www.gasopslagberge...lichtNatuurMilieucontent/

[...]

alles een groen kleurtje en praatje. helemaal super toppie toppie ! |:(

die molens in zijpe en burgervlotbrug kunnen maar beter draaien, decentraal word dan de netspanning weer ok, nog meer protesten en je tv gaat knipperen door de gasopslag.

* flippo765 lacht zich echt rot, want precies zo krijg je draagvlak

@flippo765 waarschijnlijk word dit het argument voor de noodzaak dat lelijke trafostation te bouwen
En ik kan niet invoeden doordat ik ook een te lage spanning heb op m´n Soladin 600.
De nettollerantie van 207 tot 236V zou prima zijn om in te voeden want de Soladin werkt ook binnen deze specs, vorig jaar zat ik net op de 207 waardoor ik wel kon invoeden.

Net met de klachtenlijn gebeld, die willen me een meting van 410 euro aansmeren, voor minder komen ze niet.
Ik verteld dat het hun levering/installatie is die afwijkt en ik daar niet voor wil betalen, die meneer wist geen andere optie.
Dinsdag als ik thuis ben maar eens bellen met de klantenservice van Liander, eens kijken of ze daar wel bereid zijn de klacht in behandeling te nemen.

Pfff, ik heb een vermoeden dat dit niet op korte termijn opgelost gaat worden.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[semiofftopic]
Verwijderd schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 22:23:
@dre laten we zeggen dat de el3500 20% afwijkt, dan zit je ruim,
jammer van de el3500 dan, maar die gemeten waarde is dan nog steeds niet waarvoor ik capaciteitstarief betaal, voor dat bedrag mag het wel wat beter niet ?
Afgelopen nacht heb ik de Energy Logger 4000 op het lichtnet aangesloten, de min/max waarden zijn hierbij gereset. Op dezelfde wandcontactdoos heb ik ook een Fluke 435 Power Quality Analyser aangesloten. De Fluke 435 meet conform de IEC 61000-4-30 Class A (=goed). De Energy Logger 4000 had zojuist een "min" spanning van 91 Volt op het display. De laagste spanning op de Fluke was 218 Volt. De waarde van de Fluke is berekend over een halve sinus periode (10ms).

Ik heb geen idee hoe de Energy Logger 4000 bij deze spanning komt, maar nu snap je waarschijnlijk wel waarom ik geen vertrouwen heb in die min/max waarden :)

Energy Logger 3500 die ik hiervoor had gaf ook altijd rond de 90 Volt als minimale waarde, lijkt dus op een ontwerpfout.

[/semiofftopic]

[Edit]
@flippo765
Moet je dan ook betalen voor de meting als de aansluiting buiten de specificaties valt?

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 08-03-2013 19:18 ]

Verwijderd

Maar eric-pvt wil ik toch opmerken, dat in duitsland er hele prachtige, enorm grote landschappen volledig naar de gallemiezen zijn geholpen door windmolens en zonnepaneelparken.
zeg, waarom laat je mijn fossiele groen verlichte boortoren weg ? in een natuurmonumenten gebied....
en daarna een asfalt platform....

nl : wind op zee, pv op de daken, (+wkk/hvc/,,,,) zo simpel kan het, we halen alle individuele molens weg,
en we laten de afvalstromen dat betalen, fossiel heeft namelijk altijd een enorme afval stroom, die gratis uitgestort mag worden over nederland.
laten die kolenstokers nu net allemaal buitenlanldse bedrijven geworden zijn......
ze hebben vrijstellingen en vrijheden, opheffen die hap.
ik wil wel participeren in een molen op zee, das al snel beter dan een beetje sparen.

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07
Toren afbreken, pomp plaatsen en meteen een mooie grote windmolen ernaast?

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:22
....
wees gerust, er is hooguit een intentie afgegeven om te onderzoekn naar een zonnepark. Kan dus nog wel heeeel lang duren, zeker met minder legale manieren van invoeden en opbrengsten 'veel' te hoog inschatten.
Maar goed, ik ben gevraagd deel te nemen in de werkgroep/adviesgroep om mee te denken hierover :)
PV is okay, maar ja.. moet je wel reeel blijven :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

Verwijderd schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 22:31:
[...]

zeg, waarom laat je mijn fossiele groen verlichte boortoren weg ? in een natuurmonumenten gebied....
en daarna een asfalt platform....

nl : wind op zee, pv op de daken, (+wkk/hvc/,,,,) zo simpel kan het, we halen alle individuele molens weg,
en we laten de afvalstromen dat betalen, fossiel heeft namelijk altijd een enorme afval stroom, die gratis uitgestort mag worden over nederland.
laten die kolenstokers nu net allemaal buitenlanldse bedrijven geworden zijn......
ze hebben vrijstellingen en vrijheden, opheffen die hap.
ik wil wel participeren in een molen op zee, das al snel beter dan een beetje sparen.
Molens op zee : www.meewind.nl, heb ik ook gedaan.

[ Voor 1% gewijzigd door WoudseHoeve op 09-03-2013 18:51 . Reden: Tesnel .... ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Vanmorgen tijdens de wandeling met de hond in het buitengebied kwam er een groep van pakweg 50 grote kraanvogels laag overvliegen.
Fantastisch om te zien :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-01 08:11
De grootste groepen kraanvogels zijn al overgetrokken. Dit jaar relatief veel over Nederland, vanwege de oostelijke wind van een paar dagen geleden. Het is idd een indrukwekkend gezicht..

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Verwijderd

en in het energielandschap is het ook koude rillingen krijgen :
http://www.energieenwater...4-miljoen-van-greenchoice

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:48

Fiber

Beaches are for storming.

Beetje cross posten, maar ik bedoel het goed... Ik werd vandaag op deze site gewezen: http://noimpactman.typepad.com/ Wellicht kennen jullie hem al lang, maar ik nog niet. Er is ook een boek en een film etc over hem: https://www.google.com/we...486049e5&biw=1440&bih=802

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-12-2025

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Verwijderd schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 20:22:
@netspanning

we weten toch dat de gasopslag elektrisch boren is ? en dat de meeste energie uit de coencentrale komt ? via oterleek...
hier is de netspanning goed zolang de pv draait, savonds is het een complete ramp geworden,
gelukkig heb ik nu overal led, en dat gaat nog goed.
mijn conrad el3500 ziet de meest buiten spec dips, 162 volt en 48,1 herz heb ik al gehit !
mijn sungrow viel er vanmiddag door uit, dus die heb ik nu aangepast buiten de vde norm.

joepieeee gasopslag !
http://www.gasopslagberge...lichtNatuurMilieucontent/

[...]

alles een groen kleurtje en praatje. helemaal super toppie toppie ! |:(

die molens in zijpe en burgervlotbrug kunnen maar beter draaien, decentraal word dan de netspanning weer ok, nog meer protesten en je tv gaat knipperen door de gasopslag.

* Gasschuif lacht zich echt rot, want precies zo krijg je draagvlak

@flippo765 waarschijnlijk word dit het argument voor de noodzaak dat lelijke trafostation te bouwen
Heel Europa hangt aan het 380 kV net, en frequentie variaties daarin zijn zeer zeldzaam.
Normaliter is dit in de groot orde van een paar honderdsten van een Hz, extreem is een paar tienden van een Hz. Als er op een dag 100 sinussen extra zijn gedraaid (2 seconden) dan gaat dit vereffend worden in de tijd.
Dit alles om o.a.de synchroon klokken op tijd te houden.

Als je meer variatie "meet" dan weet je vrijwel zeker dat "jou" net in eiland bedrijf is, dus losgekoppeld van het hoogspannings 380 kV net.

Voor zover ik mij kan herinneren is dit geval in 2007 voor het laatst geweest, toen een cruise schip in Duitsland varend een hoogspanningsleiding heeft beschadigd, wat een keten van meerderde afschakeling tot gevolg had, en daardoor instabiliteit op het net, met forse frequentie afwijkingen.

De vraag is dus of de genoemde 48,1 Hz op realiteit berust

(ik denk het niet) :+

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img706/6894/dsc05017vp.jpg

Voor de foto natuurlijk even de generator schakelaar "aan" gezet.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-01 18:39
flippo765 schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 14:50:
Zijn er meer mensen in de Kop van Noord Holland met een lage netspanning?
Ik weet niet hoe het zit met de netspanning maar volgens mij is dit vaak een lokaal probleem.
Ik zit in dezelfde gemeente als waar eric-pvt ook zit en heb vanaf mijn computer rechtstreeks zicht op de groene boortoren (waarvan de lichten sinds een paar weken aanzienlijk gedimd zijn).
Hier heb ik echter geen enkel probleem met de netspanning.
Afgelopen zomer zowel een energy logger als een vol continue netspanning logging van mijn omvormer gemaakt en de hele zomer niets onder de 224V en boven de 240 volt (max. teruglever momenten) gevonden. Geen fase afwijkingen en ook geen waarschuwingen in de logs van mijn omvormer.
Geen spanningsuitval sinds +/- 3 jaar.
Juist omdat ik de verhalen van eric-pvt meerdere keren voorbij had zien komen ben ik aan het meten geslagen maar gelukkig spelen de problemen in zijn wijk hier niet.
In de hele kop van Noord Holland zal je nog meer afwijking kunnen hebben.

Verwijderd

waarschijnlijk woon je dan aan de goede kant van het kanaal, ten oosten ervan

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Wie kan mij uitleggen hoe het salderen dan werkt voor de leveranciers en de netbeheerders? Liander kan weten hoeveel stroom er op wijkniveau teruggeleverd wordt. Maar in een wijk zijn natuurlijk meerdere leveranciers te vinden (de electrabels, nuons etc). Greenchoice betaalt mij voor mijn teruggeleverde stroom, maar hoe ontvangt GC daar compensatie voor en van wie?

edit:

Ik ben ook op zoek naar een leverancier die in staat is om levering en opwek in één factuur en met één bijstorting of afschrijving te laten geschieden. Ik heb inmiddels mijn buik aardig vol van Greenchoice.

[ Voor 13% gewijzigd door hansdegit op 11-03-2013 10:59 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-01 18:39
Verwijderd schreef op maandag 11 maart 2013 @ 07:48:
waarschijnlijk woon je dan aan de goede kant van het kanaal, ten oosten ervan
Inderdaad aan de oost kant, zit daar een verklaarbaar groot verschil in? (qua vermogens aanvoer?)
Je zou verwachten dat een kanaal(tje) geen reden kan zijn om het aan één zijde beter geregeld te hebben dan aan de andere zijde. Uiteraard ben ik blij dat ik in dat opzicht aan de goede kant zit, blijft echter bijzonder dat op zo'n kleine afstand de verschillen zo groot kunnen zijn (en blijkbaar niet opgelost worden).

[ Voor 18% gewijzigd door W.Wonderland op 11-03-2013 13:35 ]

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-01 20:28
hansdegit schreef op maandag 11 maart 2013 @ 08:53:
[...]

Wie kan mij uitleggen hoe het salderen dan werkt voor de leveranciers en de netbeheerders? Liander kan weten hoeveel stroom er op wijkniveau teruggeleverd wordt. Maar in een wijk zijn natuurlijk meerdere leveranciers te vinden (de electrabels, nuons etc). Greenchoice betaalt mij voor mijn teruggeleverde stroom, maar hoe ontvangt GC daar compensatie voor en van wie?

edit:

Ik ben ook op zoek naar een leverancier die in staat is om levering en opwek in één factuur en met één bijstorting of afschrijving te laten geschieden. Ik heb inmiddels mijn buik aardig vol van Greenchoice.
Hoe ik het zie is het heel simpel:
De netbeheerder zorgt gewoon dat iedereen stroom heeft. (en meet natuurlijk ook wel hoeveel ze leveren)
De leveranciers betalen aan de hand van het gemeten verbruik (meterstanden) aan de netbeheerder. Die geven dus ook door hoeveel er teruggeleverd is (meterstanden) en krijgen daarvoor ook weer geld terug van de netbeheerder.
(of ze geven de meterstanden door en ontvangen aan de hand daarvan weer een factuur)

De leverancier weet dus het exacte totaalverbruik (meterstanden) maar hebben in principe geen inzicht in de momentane vermogens qua levering en teruglevering (slimme meter uitgezonderd).

Hoe ze dat administratief zo ingewikkeld voor zichzelf weten te maken snap ik zelf alleen ook niet 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door NovapaX op 11-03-2013 13:52 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• hansdegit
[...]

Alsof de duvel ermee speelt. Zojuist heeft GC de situatie voor ons opgelost.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Dreamvoid
  • Niet online
[...]

Wie kan mij uitleggen hoe het salderen dan werkt voor de leveranciers en de netbeheerders? Liander kan weten hoeveel stroom er op wijkniveau teruggeleverd wordt. Maar in een wijk zijn natuurlijk meerdere leveranciers te vinden (de electrabels, nuons etc). Greenchoice betaalt mij voor mijn teruggeleverde stroom, maar hoe ontvangt GC daar compensatie voor.
De precieze details weet ik niet voor stroom (wel voor gas, al is dat al een tijdje terug), maar het principe is hetzelfde en komt er op neer dat de netbeheerder (die het totaalverbruik in zijn gebied weet) dit verbruik, na aftrek van de (ook weer geschatte) netverliezen 'realtime' verdeelt tussen de leveranciers. Die verdeling is uiteraard niet helemaal juist: de ene leverancier levert iets teveel, de ander te weinig, maar zolang het totaal geleverd wordt is de boel in balans.
Uiteindelijk leest de netbeheerder alle meterstanden uit (incl saldering) en volgt er een herberekening en verrekening voor elke leverancier. Alle overgebleven 'restverbruik' (=dat deel van het totaalverbruik wat niet aan specifieke meters kan worden toegewezen) wordt aangewezen als netverliezen en wordt betaald uit het potje van de netbeheerder (zit verwerkt in de nettarieven).

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

hansdegit schreef op maandag 11 maart 2013 @ 15:26:
[...]

Alsof de duvel ermee speelt. Zojuist heeft GC de situatie voor ons opgelost.
Mooi, heb je een afdruk van de nieuwe afrekening van GC?
Ben erg benieuwd!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:33

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Dreamvoid schreef op maandag 11 maart 2013 @ 17:55:
[...]

De precieze details weet ik niet voor stroom (wel voor gas, al is dat al een tijdje terug), maar het principe is hetzelfde en komt er op neer dat de netbeheerder (die het totaalverbruik in zijn gebied weet) dit verbruik, na aftrek van de (ook weer geschatte) netverliezen 'realtime' verdeelt tussen de leveranciers. Die verdeling is uiteraard niet helemaal juist: de ene leverancier levert iets teveel, de ander te weinig, maar zolang het totaal geleverd wordt is de boel in balans.
Uiteindelijk leest de netbeheerder alle meterstanden uit (incl saldering) en volgt er een herberekening en verrekening voor elke leverancier. Alle overgebleven 'restverbruik' (=dat deel van het totaalverbruik wat niet aan specifieke meters kan worden toegewezen) wordt aangewezen als netverliezen en wordt betaald uit het potje van de netbeheerder (zit verwerkt in de nettarieven).
Dan even uit de oude doos (iets wat ik in een ver verleden ben tegen gekomen maar niet weet of dit nog bestaat).
Hoe gaat dit dan met "niet bemeterde" aansluitingen?
Kleine wijk/straatverdeler met anti-vorst schakeling? (CAI/KPN kasten)
Straatverlichting?
Gemaal?

Bestaan deze nog?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Verwijderd

ollie1965 schreef op maandag 11 maart 2013 @ 21:00:
[...]

Dan even uit de oude doos (iets wat ik in een ver verleden ben tegen gekomen maar niet weet of dit nog bestaat).
Hoe gaat dit dan met "niet bemeterde" aansluitingen?
Kleine wijk/straatverdeler met anti-vorst schakeling? (CAI/KPN kasten)
Straatverlichting?
Gemaal?

Bestaan deze nog?
De straatverlichting zou berekend kunnen worden; X lampen * Y vermogen * Z draaiuren (straatverlichting wordt vziw met een signaal gestart waarvan de tijden bijgehouden (kunnen) worden)

• hansdegit
Schinnen-groen schreef op maandag 11 maart 2013 @ 19:09:
[...]

Mooi, heb je een afdruk van de nieuwe afrekening van GC?
Ben erg benieuwd!
Mijn grootste bezwaar was dat er eerst geincasseerd zou worden voor het verbruik, waarna een restitutie zou komen voor de teruglevering. Ik vind het nogal onzinnig om geld heen en weer te schuiven en zo 2 maanden te moeten wachten op de sigaar uit eigen doos. Dan kan je dus beter stoppen met roken.

De oplossing bestaat eruit dat GC nu eerst de teruglevering vergoedt en een maand later het verbruik int. Hoef ik in ieder geval geen dik saldo op de betaalrekening aan te houden.

Deze situatie moet per augustus eindigen; dan zou GC wél in staat zijn om verbruik en teruglevering tegen elkaar op één factuur weg te strepen. We gaan het zien. Vooralsnog mogen ze het weer een jaar langer proberen met ons.

edit: dikke veer in eric-pvt's achterste; hij gaf me de sleutel tot de oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door hansdegit op 11-03-2013 21:37 ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

hansdegit schreef op maandag 11 maart 2013 @ 21:33:
[...]

Mijn grootste bezwaar was dat er eerst geincasseerd zou worden voor het verbruik, waarna een restitutie zou komen voor de teruglevering. Ik vind het nogal onzinnig om geld heen en weer te schuiven en zo 2 maanden te moeten wachten op de sigaar uit eigen doos. Dan kan je dus beter stoppen met roken.

De oplossing bestaat eruit dat GC nu eerst de teruglevering vergoedt en een maand later het verbruik int. Hoef ik in ieder geval geen dik saldo op de betaalrekening aan te houden.

Deze situatie moet per augustus eindigen; dan zou GC wél in staat zijn om verbruik en teruglevering tegen elkaar op één factuur weg te strepen. We gaan het zien. Vooralsnog mogen ze het weer een jaar langer proberen met ons.

edit: dikke veer in eric-pvt's achterste; hij gaf me de sleutel tot de oplossing.
Betaal je dan geen maandelijks voorschot (meer)?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• hansdegit
Jawel, 12x voorschot + teruglevering + teruggave energiebelasting zou de verbruiksfactuur moeten dekken.

Alleen: die rare mensen van GC negeren de teruglevering bij het bepalen van dat voorschot. Het effect daarvan is dat je per jaar een flink bedrag bij GC stalt, om dat aan het einde van de rit weer terug te krijgen.

[ Voor 51% gewijzigd door hansdegit op 12-03-2013 08:03 ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

hansdegit schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 08:00:
Jawel, 12x voorschot + teruglevering + teruggave energiebelasting zou de verbruiksfactuur moeten dekken.

Alleen: die rare mensen van GC negeren de teruglevering bij het bepalen van dat voorschot. Het effect daarvan is dat je per jaar een flink bedrag bij GC stalt, om dat aan het einde van de rit weer terug te krijgen.
Snap het!
Maar even gaan rekenen. Stel je levert netto 5000 kWh terug en krijgt hiervoor €400,- vergoed. Dan verlies je, indien je dit op een spaarrekening zou zetten, zeg eens 2% over €200,- op jaarbasis. Dat is €4,-

Dat is een eenmalig verlies omdat je het volgende jaar dit probleem niet meer hebt. Je hebt namelijk nu €400,- op de bank staan van de teruglevering van vorig jaar.

Onder de streep is er dus een eenmalig verlies van €4,- aan rentederving en heb je een bedrag van €400,- strucureel niet tot je beschikking.

• hansdegit
Het is een principekwestie.Ik heb GC niet nodig om op ons geld te passen. Dat doe ik met geen enkel bedrijf (belastingdienst uitgzezonderd).

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

hansdegit schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 08:29:
Het is een principekwestie.Ik heb GC niet nodig om op ons geld te passen. Dat doe ik met geen enkel bedrijf (belastingdienst uitgzezonderd).
Nogmaals, je hebt gelijk. Maar kijk eens naar je salaris van je werkgever. Die betaalt toch ook pas aan het einde van de maand? Daar geldt hetzelfde als bij GC. Weliswaar voor slechts een maand, maar het bedrag is wel hoger.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:14

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat is volstrekt anders. Als je meer teruglevert dan je afneemt dan vraag je geen stroom van je energieleverancier. Waarom moet die dan een voorschot van je vragen voor stroom die je niet afneemt?

Ik zit bij Oxxio, voor de NEM toch wel de meest verguisde energieleverancier van Nederland. Ik had geen enkel probleem mijn voorschot op € 5 te zetten. € 5 is blijkbaar het minimum want elke energieleverancier moet per aansluiting maandelijks € 5 aan de netbeheerder betalen, en ik kan me indenken dat de leverancier wel zeker wil weten dat ze dat geld krijgen.
Aan het eind van het jaar krijg ik die 12x € 5 + de rest dan terug. Afgelopen jaar totaal € 83, komend jaar zal het iets meer zijn (omdat ik afgelopen jaar pas vanaf april zonnepanelen had).

Signatures zijn voor boomers.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maasluip schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 08:41:
Dat is volstrekt anders. Als je meer teruglevert dan je afneemt dan vraag je geen stroom van je energieleverancier. Waarom moet die dan een voorschot van je vragen voor stroom die je niet afneemt?

Ik zit bij Oxxio, voor de NEM toch wel de meest verguisde energieleverancier van Nederland. Ik had geen enkel probleem mijn voorschot op € 5 te zetten. € 5 is blijkbaar het minimum want elke energieleverancier moet per aansluiting maandelijks € 5 aan de netbeheerder betalen, en ik kan me indenken dat de leverancier wel zeker wil weten dat ze dat geld krijgen.
Aan het eind van het jaar krijg ik die 12x € 5 + de rest dan terug. Afgelopen jaar totaal € 83, komend jaar zal het iets meer zijn (omdat ik afgelopen jaar pas vanaf april zonnepanelen had).
Het meer terugleveren dan dat je verbruikt geldt voor bepaalde maanden in een jaar? Ik heb ruim 3 kWp op het dak liggen, maar in sommige maanden neem ik meer af dan dat ik teruglever. Moet je dan elke maand afrekenen? Kost ook een hoop energie.

Bij GC het ik mijn voorschot voor elektra gewoon op nul kunnen zetten.

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04-2025
Dit is dus niet eerlijk! Wolkjes die zo boven je huis blijven hangen :(

Afbeeldingslocatie: http://img545.imageshack.us/img545/7079/nieteerlijk.jpg
Webcam op oost, pv zit zuid (rechts) onder de wolken.

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-01 17:22
Mr-Leo schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 09:20:

[afbeelding]
Hier is geeneens blauwe lucht te zien, enkel een dik pak wolken. Niet dat dat uit zou maken, de panelen liggen onder 3cm sneeuw.

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Mr-Leo schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 09:20:

[afbeelding]
Hier in Enschede hetzelfde.
Kijk ik naar de achtertuin (noord zijde) zie ik blauwe lucht.
Kijk ik naar de voortuin (zuid zijde) zie ik bewolking, vreemd fenomeen :o
Nu zit ik toch met een laag sneeuw dus veel zal het niet uitmaken.

[ Voor 6% gewijzigd door SpeksteenWP op 12-03-2013 09:50 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hier in het zuiden is het bar en boos. Een stevige wind en veel sneeuwval. Panelen voor de helft bedekt en toch nog 107 W op de Sunny Beam.

Dit terwijl de auto's slippend en glijdend de berg langs ons huis omhoog willen rijden.
De strooiwagens houden het gewoon niet bij, vandaag.

Verwijderd

W.Wonderland schreef op maandag 11 maart 2013 @ 13:33:
[...]

Inderdaad aan de oost kant, zit daar een verklaarbaar groot verschil in? (qua vermogens aanvoer?)
Je zou verwachten dat een kanaal(tje) geen reden kan zijn om het aan één zijde beter geregeld te hebben dan aan de andere zijde. Uiteraard ben ik blij dat ik in dat opzicht aan de goede kant zit, blijft echter bijzonder dat op zo'n kleine afstand de verschillen zo groot kunnen zijn (en blijkbaar niet opgelost worden).
als al mijn meetappratuur niet klopt, dan blijft het toch opmerkelijk dat de omvormers nu dit loggen :
"Fac-Master out of range The Grid frequency is out of tolerable range"
( 2 van de 3 omvormers slaan 5 minuten af, dik onder de 50Hz (aeg&sma elk op eigen fase)
De vraag is dus of de genoemde 48,1 Hz op realiteit berust
(ik denk het niet) :+
ik denk niet, ik weet het nu wel de AEG omvormer logt :
Description Value
12-Mar-2013 08:30 Fac-Master out of range The Grid frequency is out of tolerable range Fac : 48.23 Hz
de el3500 logger logt dat ook.
meten is weten, dit is gemeten door wel erg veel devices.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2013 10:59 ]

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:14

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Schinnen-groen schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 10:43:
Hier in het zuiden is het bar en boos. Een stevige wind en veel sneeuwval. Panelen voor de helft bedekt en toch nog 107 W op de Sunny Beam.
Gisteren het kleine laagje sneeuw van m'n panelen op de garage weggehaald, omdat de verwachtingen voor vandaag goed waren in het noorden. Gelukkig heb ik dat gedaan, want m'n Steca's krijgen er vandaag flink van langs :*) Gemiddeld 498W over 5 minuten uit de 570Wp set. M'n vader stuurde al een berichtje dat zijn Steca 500 met 3x Suntech STP190s al 530W produceerde! Dit moet wel de beste dag van dit jaar tot nu toe worden.

Edit: Even een vergelijk met 4 maart, de beste dag van dit jaar tot nu toe. Goed om te zien dat de dip door schaduw al bijna weg is en dat de dagen snel langer worden.
Vergelijk 4 en 12 maart 2013

[ Voor 15% gewijzigd door antonboonstra op 12-03-2013 14:00 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-01 19:03
antonboonstra schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 13:39:
[...]

Dit moet wel de beste dag van dit jaar tot nu toe worden.
Nou, hier in 't midden het land niet hoor, Zojuist net even ternauwernood 50% van de STC gehaald
Maar na de allerbelabberste opbrengst van gisteren en eergisteren ben ik al heel wat blijer.
Als ik de berichten vanuit 't zuiden zie, mag ik niet ontevreden zijn.

Op naar de lente!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

antonboonstra schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 13:39:
[...]

Gisteren het kleine laagje sneeuw van m'n panelen op de garage weggehaald, omdat de verwachtingen voor vandaag goed waren in het noorden. Gelukkig heb ik dat gedaan, want m'n Steca's krijgen er vandaag flink van langs :*) Gemiddeld 498W over 5 minuten uit de 570Wp set. M'n vader stuurde al een berichtje dat zijn Steca 500 met 3x Suntech STP190s al 530W produceerde! Dit moet wel de beste dag van dit jaar tot nu toe worden.
Ja, ja, wrijf het er maar in, hahaha.

Mooi, kerel!

Wij doen het hier nog even met een verlate Kerst >:)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Meteorologisch gezien zitten we er al behoorlijk in )1-3-2013).

Die mooie crocussen en sneeuwklokjes zijn helemaal verdewenen onder een 30 cm stuifsneeuw.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:40
Schinnen-groen schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 10:43:

Dit terwijl de auto's slippend en glijdend de berg langs ons huis omhoog willen rijden.
De strooiwagens houden het gewoon niet bij, vandaag.
Wat een verschillen; hier in noord-west geen vlokje sneeuw gezien. Gehele dag volle zon, op wat sluier in de ochtend na. Wordt een van de beste dagen dit jaar, in combinatie met die kou. Opbrengst ten opzichte van 14'c van de week met volle zon is toch zo'n 5-6%, zou dat louter temperatuur zijn?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

NiGeLaToR schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 13:59:
[...]

Wat een verschillen; hier in noord-west geen vlokje sneeuw gezien. Gehele dag volle zon, op wat sluier in de ochtend na. Wordt een van de beste dagen dit jaar, in combinatie met die kou. Opbrengst ten opzichte van 14'c van de week met volle zon is toch zo'n 5-6%, zou dat louter temperatuur zijn?
Kijk in de specs van je panelen en dan zie je het effect van een lage temp. ten opzichte van een hoge in de zomer. Maakt best veel uit.

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 10:55:
[...]

als al mijn meetappratuur niet klopt, dan blijft het toch opmerkelijk dat de omvormers nu dit loggen :
( 2 van de 3 omvormers slaan 5 minuten af, dik onder de 50Hz (aeg&sma elk op eigen fase)

[...]

Description Value
12-Mar-2013 08:30 Fac-Master out of range The Grid frequency is out of tolerable range Fac : 48.23 Hz
De netfrequentie is door heel Europa gelijk, tenzij je eiland bedrijf hebt. Aangezien jij op het vaste land woont verwacht ik dat je gewoon aan het Europese net gekoppeld zit en daarmee de netfrequentie gelijk is aan de netfrequentie in Spanje :+. Ik heb helaas geen meetdata van 12 maart, maar wel over vrijwel de volledig maand februari 2013. De netfrequentie lag over deze meetperiode tussen de 49,876 Hz en 50,114 Hz. Met een gemiddelde van 50,000 Hz.
Dit is gemeten conform de IEC 61000-4-30.

Ik vind het erg vreemd dat jij als enige(?) in Europa problemen hebt met de netfrequentie. Laat anders eens iemand met een oscilloscope naar je netspanning (sinus) kijken of daar rare dingen in zitten.

Verwijderd

bij thuiskomst half zes trof ik 2 grote generators van het "kermis type" aan, en een graafmachine ...
bij de ingang van de woonwijk, dat verklaart een hoop.
inmiddels ook een brief in de bus, ze gaan flink verbouwen tot vrijdag 13:00u dus

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-12-2025

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 10:55:
[...]

[...]

Description Value
Zoals Dre ook al zegt is de netfrequentie uiterst stabiel, en zelden zij er grote (meer dan 1 Hz) afwijkingen.
Het is eigenlijk alleen mogelijk als bij jou het net in tijdelijk eiland bedrijf is, hoe zou dat kunnen?? Er zijn dan ook spanning variaties te verwachten.

Edit, sorry, ik moet je post goed lezen :o Is duidelijk dus.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:40
Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 21:35:
bij thuiskomst half zes trof ik 2 grote generators van het "kermis type" aan, en een graafmachine ...
bij de ingang van de woonwijk, dat verklaart een hoop.
inmiddels ook een brief in de bus, ze gaan flink verbouwen tot vrijdag 13:00u dus
Elke keer als de zon dan doorkomt gaan de generatoren in toeren terug :P

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Dre
  • Niet online

Dre

NiGeLaToR schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 22:20:
[...]

Elke keer als de zon dan doorkomt gaan de generatoren in toeren terug :P
De netbeheerder weet waarschijnlijk dat er bij eric-pvt een gigantische kernfusie ontvangcentrale zit, en ze willen nu testen wat er gebeurt als er meer aanbod is dan vraag op het lichtnet. Soort pilot projectje voor de smart-grids. >:)

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-01 17:22
toch nog ruim 13 kWh gedaan vandaag en dat uit een 5000wp installatie.

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-01 04:34

Verwijderd

"...Dit onderzoek is mogelijk gemaakt door de fossiele branstof lobby..."

Verwijderd

tno : ga niet door start, u ontvangt geen tvt, slechts EB, en dat is ons bestaansrecht.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:30
Het rapport is op verschillende manieren te lezen, zoals deze manier die het tegengestelde is aan artikel in FD.

Wat overigens opmerkelijk is in dit rapport, dat Nederland hierin pas rond 2030 zou overgaan van netto aardgas exporteur naar importeur (pag 11/99), terwijl volgens die zelfde TNO bijgehouden aardgasvoorraden de winnig dan al gezakt is onder 25 mld Sm3/jaar incl. nog onbekende voorraden, wat amper nog 60% is van nu van het huidige binnenlands verbruik van ca 45 mld Sm3/jaar (CBS pdf)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Prima rapport hoor... ben het aardig eens zover ik lees...

• buldogwtf
  • Laatst online: 01-11-2025
Vandaag richting Dusseldorf gereden voor training van mijn werk. Wat een kunstwerken op sommige daken. En soms niet eens te tellen al die panelen.

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

• Fiber

Fiber

buldogwtf schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 22:34:
Vandaag richting Dusseldorf gereden voor training van mijn werk. Wat een kunstwerken op sommige daken. En soms niet eens te tellen al die panelen.
Vindt jij het er dan mooi uitzien? Ik snap het nut echt wel hoor, maar mooi is vaak anders...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Fiber schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 22:38:
[...]
Vindt jij het er dan mooi uitzien? Ik snap het nut echt wel hoor, maar mooi is vaak anders...
Bij nieuwbouw moet men er ook gewoon rekening mee houden. Hell, standaard inbouwen. Niks geen dakpannen meer, gewoon direct zwarte zonnepanelen als dakpannen. Dan kan je het superstrak gelijk (niets uitstekend) in het model van het huis kwijt. En uiteraard ook de maten van het dak erop aanpassen, en geen pijpjes dus.

Dan ziet het er mooier uit dan dakpannen, daar ben ik van overtuigd.

• hansdegit
Ik post 'em nog maar eens:
Afbeeldingslocatie: http://www.riddersolar.com/img/content-3-201111.jpg

Ik onderschrijf de mening van Bartjuh; dit is gewoon een prachtplaatje (Callantsoog, kop van NH)

Op deze manier komt -ie beter tot zijn recht:

Afbeeldingslocatie: http://www.riddersolar.com/img/content-3.jpg

Of prefereer je het origineel?
Afbeeldingslocatie: http://www.riddersolar.com/img/slide-1.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door hansdegit op 13-03-2013 23:17 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
buldogwtf schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 22:34:
Rijd ook regelmäßig die kant uit naar duitsland.
Je gaat er toch op letten als je ze zelf ook hebt.
Afgelopen maandag een vermogen aan PV gezien, geinstalleerd op een mega fabrieksdak venlo richting Koln. Helaas geen plaatje geschoten.
Je vliegt er ook zo voorbij met onbeperkte snelheden op de autobaan. :9
Weet het, niet duurzaam.... :9
@hierboven: Toch wel een verbetering die panelen tov de dakpannen. Ziet er goed uit :)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-03-2013 23:40 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Fiber

Fiber

Zeker, dat is wel strak inderdaad. Op die manier kan het inderdaad wel mooi zijn, maar meestal doen ze het niet zo netjes. En soms zie je ook klassieke huizen, met bijvoorbeeld een rieten dak, of rode dakpannen, die er compleet mee vern... worden.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Deze vind ik een stuk minder geslaagd:
Ze verkopen ook zonnepanelen. :+

Afbeeldingslocatie: http://i1132.photobucket.com/albums/m578/schinnen-groen/IMG_0117_zps1a61807d.jpg

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Fiber schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 22:38:
[...]

Ja, ik vind het mooi. Het is minder druk dan dakpannen en alleen al een dakkapel is lelijker dan een dak vol zonnepanelen.
Moet het natuurlijk wel goed gedaan worden. Het voorbeeld van Schinnen-groen is duidelijk hoe het niet moet, dat van hansdegit is gewoon mooi. Dat zijn toch geen 200 of 240Wp panelen? Ik tel daar ruim 200 panelen.

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07
Alleen te hopen dat het geen sluitpost word, hopelijk specificeren ze bv minimaal 200+Wp panelen en een aantal % van het dak oppervlak.
Bouwend nederland is nog in staat om er alleen 100Wp paneeltjes op te leggen en dan bv maar 3

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een minimale Wp/m2 dan. En gewoon het hele dak vol, niet moeilijk doen. Bij een gemiddeld huis leg je op een dakkant ongeveer 4kWp, dat is met maximaal € 8.000 (en bij nieuwbouw is dat zeker minder) ook niet echt een factor in de bouwkosten van een huis.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Al een tijdje heb ik zitten piekeren hoe ik kan monitoren of onze combinatie van panelen en omvormer nog steeds optimaal werkt.
Vele, vele variabelen: een paneel is kaduuk, de omvormer levert problemen, overgangsweerstanden in aansluitingen, etc., etc.

Wat ik nu doe is het volgende: op momenten dat er sprake is van een blauwe hemel, stralende zon en schone panelen, houdt ik rond 12.00 - 13.00 uur de Sunny Beam even in de gaten. Gaat die naar een piek (die ligt bij ons op 3000 W), dan maak ik even een foto. soms zie ik zelfs ietsje meer, maar is niet belangrijk.

Om mij in die periode te attenderen heb ik een 5W paneeltje op de vensterbank staan, op dezefde manier gericht als de panelen, met daaraan gekoppeld een fan van een PC voeding. Die geeft qua geluid perfect aan wanneer die top ongeveer wordt bereikt.

Als die foto's ruim onder die 3kW blijven (zeg eens tussen maart en september), dan heb ik een probleem.

Volgens mij is dit de simpelste low tech oplossing om de zaak in de gaten te houden.

Kost niets extra, geeft elke keer weer een kick en is nog leuk ook :D

nu niet zeggen dat alles afhangt van het 5W paneeltje, dat wist ik al....

[ Voor 4% gewijzigd door Schinnen-groen op 14-03-2013 13:37 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Vanuit de Nederlandse financien gezien is het zaak om de energietransitie zo te laten verlopen dat het betaald wordt uit de aardgasbaten. Helaas worden die opbrengsten nu voornamelijk verjubeld in de mooie verzorgingsstaat.

Uiteindelijk is de overweging voornamelijk politiek - heeft de overheid de wil om voldoende te bezuinigen zodat er geld vrij is voor de duurzame energietransitie?

• drielp
Maakt de fan zoveel herrie?

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-01 20:28
Je kan toch ook je jaaropbrengst in de gaten houden?
Kleine probleempjes ga je op deze manier volgens mij toch niet opsporen. En een groot probleem (kapot paneel) zie je wel in je opbrengsten denk ik....

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@drielp: ja, oude fan die wat meer dan 12V voor de kiezen krijgt.

@NovapaX: jaaropbrengst geeft een meer vertekend beeld. Nu heb ik waarschijnlijk sneller de info binnen. Een jaaropbrengst kan heftig fluctueren, heb ik gemerkt....

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Net even het stroomverbruik van mijn nieuwe (extra) monitor gemeten (dual monitor setup):
Brightness
0: 14W
100: 25W
38 (fijnst): 18W

LG IPS234V met LED en IPS. Dit in vergelijking met mijn Dell 2408WFP met CCFL:
Brightness
0: 48W
100: 108W
48 (fijnst): 84W

Echt bizarre vooruitgang in verbruik :*) Goed, de LG is 23" en de Dell 24".

• Fiber

Fiber

Dan loont het waarschijnlijk (bijna) om die oude Dell weg te doen en nog een nieuwe LG te kopen... :)

• antonboonstra

antonboonstra

Bartjuh schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 13:03:
Net even het stroomverbruik van mijn nieuwe (extra) monitor gemeten (dual monitor setup):
Brightness
0: 14W
100: 25W
38 (fijnst): 18W

LG IPS234V met LED en IPS. Dit in vergelijking met mijn Dell 2408WFP met CCFL:
Brightness
0: 48W
100: 108W
48 (fijnst): 84W

Echt bizarre vooruitgang in verbruik :*) Goed, de LG is 23" en de Dell 24".
Ik heb ook de Dell 2408WFP. Nog steeds een erg goede monitor. Een van de weinige met een 1920x1200 resolutie. Ik was er ook al wel achter dat dit een stroomzuiper is. Er komt aardig wat warmte achter de monitor vandaan. Zoveel gebruiksuren heeft de monitor echter niet, dus hij blijft bij mij nog gewoon binnen. Spaart tenminste wat gas uit, aangezien ik toch al neggie ben word >:)

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 15-03-2013 13:28 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• izdp
  • Nu online
http://www.0297-online.nl...angs-a2-vinkeveen-abcoude

Mag ik toch hopen dat er veel bezwaren komen en gegrond worden verklaard.
Nergens voor nodig om het groene hart duurzaam te ontwrichten, terwijl er zo ontzettend veel onbenut dakoppervlak beschikbaar is. Even verderop staat 1 van de grootste gebouwen van de wereld: bloemenveiling aalsmeer. Daar kunnen heel wat paneeltjes op voordat je grond gaat opfferen.
Onzalig en zeer onduurzaam plan!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

antonboonstra schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 13:27:
[...]
Ik heb ook de Dell 2408WFP. Nog steeds een erg goede monitor. Een van de weinige met een 1920x1200 resolutie. Ik was er ook al wel achter dat dit een stroomzuiper is. Er komt aardig wat warmte achter de monitor vandaan. Zoveel gebruiksuren heeft de monitor echter niet, dus hij blijft bij mij nog gewoon binnen. Spaart tenminste wat gas uit, aangezien ik toch al neggie ben word >:)
Heb hem hier ook nog, de LG is toegevoegd ;) Heb nu een dual monitor opstelling met deze twee monitoren, omdat ik dat voor mijn bezigheden toch bijzonder fijn vind.

Het is zelfs zo erg met de Dell dat hij de naburige LG opwarmt aan de zijde waar ze elkaar raken. Kortom, aan de kant van de Dell voelt de LG warm aan, terwijl de andere zijde koel blijft :P
Fiber schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 13:16:
Dan loont het waarschijnlijk (bijna) om die oude Dell weg te doen en nog een nieuwe LG te kopen... :)
Het is alleen zo'n fijne monitor... én heb ik een klein probleempje met de Dell dat hem praktisch onverkoopbaar maakt (of voor een klein bedrag): hij heeft een vertical line issue die na x minuten weg gaat (als hij opgewarmt is). Het zijn maar een paar lijntjes van elk een pixel breed. Het probleem openbaarde zich pas buiten de garantietermijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Bartjuh op 15-03-2013 14:00 ]

• antonboonstra

antonboonstra

Nock372 in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"
Ben ik de enige die het vreemd vind dat iemand meer dan 4000W aan verlichting in zijn huis heeft had? Ik heb alle verlichting in mijn huis eens opgeteld, maar volgens mij kom ik niet verder dan 400W totaal, waarvan 95% bijna nooit brandt.

• rube
izdp schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 13:40:
Even verderop staat 1 van de grootste gebouwen van de wereld: bloemenveiling aalsmeer. Daar kunnen heel wat paneeltjes op voordat je grond gaat opfferen.
Is het dak daarvoor geschikt? wil de eigenaar meewerken? andere gevolgen etc.
Maar wat is onduurzamer? 1,5 a 2 hectare zo laten (wat is het huidige nut??) en de energie opwekken in een kolencentrale?
Of toch maar die 1,5 a 2 hectare volzetten met PV en minder stroom uit een kolen centrale

En om nou te roepen dat je met 2 hectare het groene hart ontwricht... 2 hectare is 100 x 200 meter.
Ik zou zeggen, versmal een paar snelwegen en je hebt het grond verbruik weer in evenwicht gebracht :+

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:35

VPI

Ziet er puik uit ;)
hansdegit schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 23:14:
Ik post 'em nog maar eens:
[afbeelding]

Ik onderschrijf de mening van Bartjuh; dit is gewoon een prachtplaatje (Callantsoog, kop van NH)

Op deze manier komt -ie beter tot zijn recht:

[afbeelding]

Of prefereer je het origineel?
[afbeelding]

• izdp
  • Nu online
Huidig nut? Lijkt me prima landbouwgrond en binnen de afbakening van het groene hart.
Zolang er plenty mogelijkheden zijn om gebruik van grond te vermijden, moeten we dit niet opofferen.
De salamitactiek/techniek heeft al veel te veel tol in dit gebied geeist.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

rube schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 15:28:
[...]

Is het dak daarvoor geschikt? wil de eigenaar meewerken? andere gevolgen etc.

[...]

Maar wat is onduurzamer? 1,5 a 2 hectare zo laten (wat is het huidige nut??) en de energie opwekken in een kolencentrale?
Of toch maar die 1,5 a 2 hectare volzetten met PV en minder stroom uit een kolen centrale
Ik begrijp dat wanneer jij een groen weiland ziet dat je jezelf afvraagt "wat is het huidige nut??" het veld is toch leeg ..... En boer ziet dat toch heel anders, die heeft het land voor een schijntje moeten afstaan aan onze duurzame provincie ......
Waarschijnlijk zal het gras onder de panelen 2x per jaar gemaaid moeten worden met stinkende benzine maaiers ...... Daar waar een flink aantal duurzame koeien / schapen hadden kunnen lopen .....

Ik hoor het vaak dat (stadse) mensen zeggen "dat lege veld, kunnen 'ze' makkelijk huizen of bedrijven bouwen". Zo verdwijnt ons mooie land onder het asfalt en beton en de veilige voedsel productie naar ontwikkelings-landen waar niemand weet wat er in het voedsel gaat, hoe de dieren het hebben of welke bestrijdings-middelen er worden gebruikt (DDT word nog steeds veel gebruikt !)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• VPI

VPI

Ik had ze zelf eerst ook zo liggen, later toch maar samengevoegd. Toch mooier voor het oog :)
Schinnen-groen schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 07:41:
Deze vind ik een stuk minder geslaagd:
Ze verkopen ook zonnepanelen. :+

[afbeelding]

• VPI

VPI

Een bedrijf betaald een ander electriciteitstarief dan een particulier, daarom zie je weinig bedrijven die gebruik maken van alternatieve energie.
izdp schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 13:40:
http://www.0297-online.nl...angs-a2-vinkeveen-abcoude

Mag ik toch hopen dat er veel bezwaren komen en gegrond worden verklaard.
Nergens voor nodig om het groene hart duurzaam te ontwrichten, terwijl er zo ontzettend veel onbenut dakoppervlak beschikbaar is. Even verderop staat 1 van de grootste gebouwen van de wereld: bloemenveiling aalsmeer. Daar kunnen heel wat paneeltjes op voordat je grond gaat opfferen.

• VPI

VPI

Wietplantages verbruiken veel energie :P
antonboonstra schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 15:23:
Ben ik de enige die het vreemd vind dat iemand meer dan 4000W aan verlichting in zijn huis heeft had? Ik heb alle verlichting in mijn huis eens opgeteld, maar volgens mij kom ik niet verder dan 400W totaal, waarvan 95% bijna nooit brandt.

• rube
izdp schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 15:39:
Huidig nut? Lijkt me prima landbouwgrond en binnen de afbakening van het groene hart.
Zolang er plenty mogelijkheden zijn om gebruik van grond te vermijden, moeten we dit niet opofferen.
WoudseHoeve schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 15:40:
[...]
Ik begrijp dat wanneer jij een groen weiland ziet dat je jezelf afvraagt "wat is het huidige nut??" het veld is toch leeg .....
ho ho :)
Ik ben ook niet zomaar voor het opofferen van goede landbouw grond, maar het was een serieuze vraag waar het nu voor gebruikt werd. Ik zag dat zo snel namelijk nergens.

Maar goed, ik zei ook niet dat ik voor het opofferen van landbouwgrond / natuur was.
Maar ik probeerde aan te geven dat ik tegen kolen centrales ben
WoudseHoeve schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 15:40:
[...]
I ..... En boer ziet dat toch heel anders, die heeft het land voor een schijntje moeten afstaan aan onze duurzame provincie ......
aanname?
Waarschijnlijk zal het gras onder de panelen 2x per jaar gemaaid moeten worden met stinkende benzine maaiers ......
Aanname
Daar waar een flink aantal duurzame koeien / schapen hadden kunnen lopen .....
Koeien/schapen zijn niet duurzaam?
Ik hoor het vaak dat (stadse) mensen zeggen "dat lege veld, kunnen 'ze' makkelijk huizen of bedrijven bouwen". Zo verdwijnt ons mooie land onder het asfalt en beton en de veilige voedsel productie naar ontwikkelings-landen waar niemand weet wat er in het voedsel gaat, hoe de dieren het hebben of welke bestrijdings-middelen er worden gebruikt (DDT word nog steeds veel gebruikt !)
Zoals ik hierboven aangaf, daar gaat mijn voorkeur dus ook niet naar uit. Maar als het ipv b.v. een kolencentrale is (en er dus ook geen mijnbouw meer nodig is etc. en uiteraard hebben we het dan niet over een lullige 2 hectare etc. maar het gaat om het idee) dan wil ik daar wel over nadenken.

[ Voor 27% gewijzigd door rube op 15-03-2013 15:53 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee. 8x50W in de slaapkamer, wat heeft dat in godsnaam voor nut? Slaapkamer is om in te slapen en daar heb je geen licht bij nodig. Ik heb één spaarlamp van (denk ik) 9W in de plafonnière.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb een tijdje in Noorwegen gewoond, huurde voor een paar centen wat ruimte in het bedrijf waar ik werkte. Daar had de eigenaar de vreselijke gewoonte dat alle lampen altijd moesten branden, ook als hij er niet was. Ik deed altijd alles achter me uit, waarna hij boos werd en de boel bij binnenkomst allemaal weer aan deed.
Situatie: bedrijfspand, bovenste verdieping (5), geen zicht vanaf de weg en geen kip die het pand verder komt bezoeken.

Het hele plafond was voorzien van 12V/40W spots om de meter, met uiteraard een aantal dimmers (1 dimmer kon het vermogen niet trekken blijkbaar). Ik gok dat er de hele dag door zo'n 50 van die lampjes branden in dat hok, goed voor 2000W aan verlichting. En dan maar zeggen dat ze zo vaak stuk gaan. Tja, vind je het gek, 4000 branduren per lampje, met 24/7 aan sterft uiteindelijk de een na de ander.

• Fiber

Fiber

Sommigen, vooral vrouwen, gebruiken de slaapkamer ook om zich netjes aan te kleden, op te maken en hun haar te modelleren. Dan is een beetje licht toch wel handig. :z

Ik niet hoor, en voor een lamp die hooguit vijf minuten per dag aanstaat loont het ook niet om de gloeilamp te vervangen... O-)

• drielp
Maasluip schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 15:50:
[...]

Nee. 8x50W in de slaapkamer, wat heeft dat in godsnaam voor nut? Slaapkamer is om in te slapen en daar heb je geen licht bij nodig. Ik heb één spaarlamp van (denk ik) 9W in de plafonnière.
Ik kan wel wat verzinnen :)
izdp schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 15:39:
Panelen wat hoger op de palen en de koeien er onder laten grazen. Of iest lager en dan met schapen.

Zo'n parkje kan volgens mij overigens ook een prima broedgebied worden voor weidevogels. Gras gewoon laten groeien tijdens de broed periode en gelijk een goede bescherming van boven voor roofvogels. Ik woon zelf ook in het groene hart en zie niet in dat een relatief klein gebied een grote impact heeft op de omgeving. Dan kan ik wel een paar andere, fossiele, projecten verzinnen waar je je kroten op uit kan douwen.

http://www.gasunie.nl/nie...tion-in-gebruik?year=2011
http://trafokortrijk.nl/?page_id=724

Ik vind het zelf lovenswaardig dat een partij nog brood ziet in de bouw van een zonnepark

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

VPI schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 15:44:
Wietplantages verbruiken veel energie :P
[...]
Dat brengt mij op ideeën... :X Niet dat ik het volgende zelf ga doen ;)

Maar stel dat je een wietplantage wil beginnen, dan is het cruciaal om je verbruik en "warmteprofiel" (en geur) te verbergen. Wat nou als je gewoon veel zonnepanelen neemt en alleen de LED lampen laat branden overdag en in de lente en zomer. Helicopters kunnen niet aan het dak zien of er mogelijk een wietplantage is omdat de panelen het afschermen en hun warmteprofiel afstralen (kortom; geen probable cause). En de energie komt voornamelijk uit de panelen op momenten dat de lampen branden, waardoor er ook niet excessief stroom afgetapt wordt. Kortom; twee voorname opsporingsmethoden worden geëlimineerd.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Bartjuh schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 16:06:
[...]

Dat brengt mij op ideeën... :X Niet dat ik het volgende zelf ga doen ;)

Maar stel dat je een wietplantage wil beginnen, dan is het cruciaal om je verbruik en "warmteprofiel" (en geur) te verbergen. Wat nou als je gewoon veel zonnepanelen neemt en alleen de LED lampen laat branden overdag en in de lente en zomer. Helicopters kunnen niet aan het dak zien of er mogelijk een wietplantage is omdat de panelen het afschermen en hun warmteprofiel afstralen (kortom; geen probable cause). En de energie komt voornamelijk uit de panelen op momenten dat de lampen branden, waardoor er ook niet excessief stroom afgetapt wordt. Kortom; twee voorname opsporingsmethoden worden geëlimineerd.
Nu de geur nog, jouw sokken buiten hangen ? >:)

• izdp
  • Nu online
Tja, met het argument van de kolen en andere vuile soorten kan je zo wel het hele gebied opofferen en dan kom je nog tekort.
Ik blijf erbij: eerst de aanwezige andere mogelijkheden benutten.
Landbouwgrond is een wereldwijd zeer schaars goed als je wat jaren verder durft te kijken met de blik van duurzaam produceren.
Daarnaast worden er fraaie woorden gebruikt : innovatie, educatie en onderzoek. Mag jij me vertellen wat dat kan betekenen. Een mooi lintje om een drol te verpakken is mijn antwoord.

• Fiber

Fiber

Kunnen ze niet beter de Sahara volplempen met zonnepanelen...? Veel meer ruimte, veel meer zon, veel minder wolken en niemand heeft er last van...

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:57
Ah, hoor ik daar het oude plan. Desertec.

Veel praten maar weinig doen...

• drielp
internet4me schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 16:25:
Ah, hoor ik daar het oude plan. Desertec.

Veel praten maar weinig doen...
Goed plan en daar blijft dan ook bij. Grote transportverliezen en politiek onstabiel gebied. Decentraal is en blijft voor huishoudelijk energie verbruik toch het beste.
izdp schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 16:21:
....
Landbouwgrond is een wereldwijd zeer schaars goed als je wat jaren verder durft te kijken met de blik van duurzaam produceren.
....
Ah, daarom zet Nederland landbouwgrond onder water. De Sophiapolder en Tiengemeete zijn al nat gezet en die beroemde Zeeuwse polder komt er ook nog aan. De vruchtbare grond is grotendeels afgegraven, dus als landbouwgebied voorlopig onbruikbaar. Maar dit is duurzaam voor de natuur, en dat lijkt me een goed uitgangspunt. Wat is de natuurwaarde van landbouwgrond? Precies helemaal niets. Een zonnepark is dan iig nog iets. Daken vol legen met PV is natuurlijk beter, maar dan moet de eigenaar van het pand dit zelf ook willen.

• izdp
  • Nu online
Natuurwaarde van landbouwgrond is niets?

Vreemde maat.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

drielp schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 16:48:
[...]
Goed plan en daar blijft dan ook bij. Grote transportverliezen en politiek onstabiel gebied. Decentraal is en blijft voor huishoudelijk energie verbruik toch het beste.
[...]
Ah, daarom zet Nederland landbouwgrond onder water. De Sophiapolder en Tiengemeete zijn al nat gezet en die beroemde Zeeuwse polder komt er ook nog aan. De vruchtbare grond is grotendeels afgegraven, dus als landbouwgebied voorlopig onbruikbaar. Maar dit is duurzaam voor de natuur, en dat lijkt me een goed uitgangspunt. Wat is de natuurwaarde van landbouwgrond? Precies helemaal niets. Een zonnepark is dan iig nog iets. Daken vol legen met PV is natuurlijk beter, maar dan moet de eigenaar van het pand dit zelf ook willen.
Landbouw grond onder water zetten, nog even en we hebben allemaal malaria ...... Toen Drente / groningen nog moeras was, kwam dat veel voor....

"Wat is de natuurwaarde van landbouwgrond? Precies helemaal niets."
Dat is wel een rare bewering! ik denk dat jij de enige bent die er zo over denkt. Spreek je uit over zaken waar je verstand van hebt !

Pagina: 1 ... 108 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.