Al een tijdje heb ik zitten piekeren hoe ik kan monitoren of onze combinatie van panelen en omvormer nog steeds optimaal werkt.
Vele, vele variabelen: een paneel is kaduuk, de omvormer levert problemen, overgangsweerstanden in aansluitingen, etc., etc.
Wat ik nu doe is het volgende: op momenten dat er sprake is van een blauwe hemel, stralende zon en schone panelen, houdt ik rond 12.00 - 13.00 uur de Sunny Beam even in de gaten. Gaat die naar een piek (die ligt bij ons op 3000 W), dan maak ik even een foto. soms zie ik zelfs ietsje meer, maar is niet belangrijk.
Om mij in die periode te attenderen heb ik een 5W paneeltje op de vensterbank staan, op dezefde manier gericht als de panelen, met daaraan gekoppeld een fan van een PC voeding. Die geeft qua geluid perfect aan wanneer die top ongeveer wordt bereikt.
Als die foto's ruim onder die 3kW blijven (zeg eens tussen maart en september), dan heb ik een probleem.
Volgens mij is dit de simpelste low tech oplossing om de zaak in de gaten te houden.
Kost niets extra, geeft elke keer weer een kick en is nog leuk ook
nu niet zeggen dat alles afhangt van het 5W paneeltje, dat wist ik al....
[
Voor 4% gewijzigd door
Schinnen-groen op 14-03-2013 13:37
]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.