Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ik ga met dit weer niet het dak op
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik zou natuurlijk bij de buren om de hoek het dak op kunnen (zij hebben maar een halve zolder, dus een dakterras), maar dan moet ik daarna over het dak van nog vijf-zes anderen lopen. Ze zien me aankomen....
Zonneboiler was rond 13.00 uur geheel (110 liter) op 38 graden, daarna werd er gedoucht en gewassen. Dat water hoefde dus niet erg verwarmd te worden.mkleinman schreef op zondag 10 februari 2013 @ 18:15:
ik heb vanochtend uit het dakraam wat sneeuw weggeveegd van de panelen. Opbrengst vandaag was in elk geval dramatisch en zonneboiler heeft helemaal niets gedaan.
A'dam PVOutput
Hoeveel kinderen heb jij eigenlijk? gewoon nieuwsgierig.JeroenH schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 22:29:
[...]
Ik denk juist dat de overlast vaak schromelijk overdreven wordt. Een turbine uit je raam zien =! overlast, naar mijn mening.
[...]
Allemaal prachtige locaties (Veluwe ook, ik zou niet weten waarom niet) maar Nederland is klein dus als we verantwoordelijk willen zijn voor onze eigen duurzame energievoorziening (en, volwassen en duurzaam als we zijn willen we dat natuurlijk) zullen we er niet aan ontkomen dat er windturbines in het zicht staan, en ook niet dat er soms overlast van is. Als je dat een probleem vind wil ik het graag even met je hebben over auto's, ik heb er zelf geen maar wel vrij veel overlast van. Maar auto's zijn er al lang en ze schijnen 'belangrijk' te zijn. Windturbines zijn een redelijk nieuw fenomeen. In het algemeen zijn mensen niet zo gek op nieuwe dingen. Ik denk echt dat dat een groot deel van het effect is.
[...]
Er zullen altijd plekken zijn waar je kunt wonen voor je rust, en nogmaals, veel van de geluidsoverlast is echt overdreven. We kunnen er hier op het forum over speculeren tot we een ons wegen, maar wie woont er nu daadwerkelijk op gehoorsafstand van een windturbine? Ik niet, maar dus wel een weekje praktisch naast zo'n ding gekampeerd. Gekampeerd! Dus wandjes van 0,2mm nylon. Alle windsnelheden gehad van 0-7, en gewoon lekker geslapen. Het geluid kwam niet boven het geluid van de wind door de bomen en struiken uit. Steekproef van één, zware bias aanwezig, ik weet het, ik weet het. Maar zoveel lawaai maken die dingen helemaal niet.
En vraag voor de grap even bij eric-pvt na hoeveel overlast hij heeft van die gasboringen.
[...]
Nee. Ze kunnen het wellicht verschrikkelijk vinden (mogelijk gevoed door al bestaande vooroordelen over windturbines), maar dat is wat anders. Als de turbine volgens de regels geplaatst is kan ik me echt niet voorstellen dat je er last van hebt. Dezelfde persoon zal ook protesteren tegen een nieuw aan te leggen snelweg op een paar honderd meter van zijn huis, of een vliegveld een paar kilometer verderop. In ons land heeft er altijd wel iemand last van een activiteit, daar ontkomt je bijna niet aan. We willen allemaal niet degene zijn die er last van heeft en wel degene zijn die er profijt van heeft. Da's leuk maar geen realistische houding natuurlijk.
[...]
We wonen met zijn allen in een klein landje. We willen allemaal prettig wonen, we willen allemaal dat het licht aan blijft. Daar is wrijving tussen. Iemand zal tegen een windturbine aan moeten kijken. Je kunt niet oneindig zeggen Niet In Mijn Achtertuin.
Ik vind het juist jammer dat de mensen die een windturbine of -park willen plaatsen soms worden afgeschilderd als niets ontziende monsters die ten koste van alles de plaatsing willen doordrukken. Doordat ik goed contact heb met directe collega's die dit werk doen heb ik een aardig idee van door hoeveel regelgevinghoepels ze moeten springen voordat ze ook maar hardop mogen zeggen dat er wellicht een windturbine geplaatst gaat worden. En de interactie met de mensen in omgeving wordt ook steeds vroeger en steeds grondiger aangepakt. Denk je dat ze er baat bij hebben mensen zich tegen zich in het harnas te jagen? Ik begrijp dat het in de praktijk vaak die mensen zijn die al heel snel niet meer willen praten. Da's heel lastig overleggen, zo hoor ik van mijn collega's.
[...]
Juist, subjectief. De noodzaak voor een duurzame energievoorziening is objectief. Lijk mij duidelijk.
[...]
Ik wuif het niet weg, maar ik ben er echt wel van overtuigd dat veel van de klachten helemaal niet in beginsel door de windturbine veroorzaakt zijn. Wellicht hadden deze mensen wel iets anders gevonden om last van te krijgen.
[...]
Ik ben er geen expert in, maar een aantal van mijn collega's op het werk wel. Dit is wat mij verteld wordt...
[...]
Dat zou goed kunnen, geen idee. Maar... en? Het gaat in deze tijd met wel meer bedrijven niet goed. Windparken zijn grote investeringen, het gaat niet zo lekker met de banken die de leningen moeten geven. Ik zou het niet zo gek vinden als de fabrikanten van windturbines daar last van hebben.
[...]
Ik heb geen idee. Weet jij het?
[...]
Yep, goede zaakWel op duurzame stroom hoop ik
Overigens, wellicht ook leuk om aan te stippen: wil je minder windturbines? Bespaar op je elektriciteitsverbruik!
[...]
Verdorie, je hebt gelijk!
[...]
Klopt!
Maar dit heeft te maken met de discussie over windturbines - hoe?
[...]
Grappig.... zoveel mensen hebben zo'n rotsvast vertrouwen in de toekomstige ontwikkeling van vele soorten technologie. Elektrische auto's, kernfusie, de business-as-usual-bomen groeien tot in de hemel, zo lijkt het. Maar sociale veranderingen, of veranderingen op het gebied van technologieën waar mensen momenteel een hekel aan hebben worden gebagatelliseerd... Opmerkelijk hoe dat werkt.
[...]
Eens kijken wat dat doet met levensstandaard van de overblijvers. We gaan het zien.
[...]
Goed zo! Niet zeuren over benzineprijzen en 'auto-is-melkkoe' he, da's zo oldschool. Slaap lekker en werk ze!
je ben verschrikkelijk ocd qua overlast van auto's ed en volgens mij ben je alle realistische kijk op je omgeving en de wereld in het algemeen volledig kwijtgeraakt.
Ergens denk je dat als je iedereen maar blijft doorzagen over het milieu en die klote auto's dat iedereen vanzelf vind dat je gelijk hebt, hier wordt jou mening ook al gauw als feit geponeerd.
Het gevoel wat je bij mij opwekt is overigens volledig tegenovergesteld, hoe meer posts ik van jou lees hoe minder ik met het milieu heb.
Ik heb het idee dat jij de hele dag bezig bent met het milieu en de hele dag bij je omgeving het bloed onder de nagels vandaan haalt. Of je posts hier geven een erg verdraaid beeld van hoe je in het dagelijks leven bent hoor, zou ook best kunnen, maar ik ben wel dolblij dat je niet mijn collega bent.
Je ben vreselijk zwaar op de hand, en je straalt een armzalig soort geitenwollensokken superioriteit uit alsof de rest van de wereld gek is en jij de verheven taak hebt om de arme onwetenden wijzer te maken.
Mocht ik er compleet naast zitten mijn excuses, maar ik vertel alleen hoe je op mij overkomt aan de hand van de posts hier.
Toch hoop ik dat je zegt dat je 3 kinderen hebt ofzo. Dat zou best een epic fail zijn.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Verwijderd
Lees z'n website maar eens, zitten erg leuke artikelen bij, en ik heb niet echt het idee met een geitenwolsok te maken te hebben.
Nou huppakee, lighten up en lees je post nog eens na. Misschien kan je het iets vriendelijker verwoorden.
Verwijderd
Onze welvaart is echt compleet afhankelijk van gemakkelijk bereikbare en verbruikbare energie. Dat houdt een keer op. In "innovatie" op energiegebied geloof ik niet. Kernfusie komt niet, of te laat. Kernenergie is al helemaal een doodgeboren kind (zie de winning en opwerking van uranium, de gevaren van een kerncentrale die nooit ontploft, net als in chernobyl en fukushima en daarna laten we het afval weer liggen voor.... ja, onze kinderen, kleinkinderen en verder). We moeten wakker worden! Wat we moeten doen weet ik ook niet, maar in ieder geval niet op onze grondstofverslinde wijze doorconsumeeren (bewuste schrijfvout).
Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
De schuldenberg: pfff, als je daarover nadenkt, word je niet vrolijk. Schulden moeten afbetaald worden. Of wachten we op de grote deflatiegolf?
edit: ik heb gewoon niet zo'n zin om over de (al dan niet reele) problemen in de wereld te somberen. Zaterdag: stukje in de Volkskrant over schaliegas. Strekking: niet meedoen met schaliegas betekent economische zelfmoord.
[ Voor 21% gewijzigd door hansdegit op 10-02-2013 21:01 ]
Ben ik een doemdenker: nee, denk ik dat het anders moet: ja (en ja, ik moet ook de hand in eigen boezem steken)
enig idee wat de eroei is van schaliegas? Pompen ze nog steeds van die troep in de grond bij schaliegas?...economische zelfmoord
[ Voor 15% gewijzigd door kockie op 10-02-2013 21:13 ]
Om toch de directe vraag te beantwoorden: nee, ik heb geen kinderen. Ik zou er wel eentje willen, maar dat heb je niet altijd zelf in de hand...
@kockie: goed uitgedrukt: "we stelen van de toekomst". Een waarheid als een koe.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Dit is natuurlijk niet echt de wijze om constructief een discussie aan te gaan. Iemand neersabelen is natuurlijk niet zo moeilijk
Neem een voorbeeld aan hansdegit. Vaak genoeg een andere mening, maar wel met constructieve discussies tot gevolg.
Overigens, dat jij het gevoel hebt dat JeroenH wereldvreemd is, komt wellicht omdat hij een heel stuk "hoger" (of jij een stuk "lager") op de eco-schaal staat.
Zie deze link voor meer uitleg: www.permies.com/t/3069/toxin-ectomy/Wheaton-Eco-Scale
Nou, dat weet ik nog zo net niet hoor. Het is geen wedstrijd he, alleen met onszelf.rube schreef op zondag 10 februari 2013 @ 21:38:
Overigens, dat jij het gevoel hebt dat JeroenH wereldvreemd is, komt wellicht omdat hij een heel stuk "hoger" (of jij een stuk "lager") op de eco-schaal staat.
(Zoals al eens eerder gezegd, vrij naar YouTube: Everybody's Free (To Wear Sunscreen) Lyrics)
Verwijderd
zeker, meningen en inzichten delen is zeer waardevol.Neem een voorbeeld aan hansdegit. Vaak genoeg een andere mening, maar wel met constructieve discussies tot gevolg.
Flagg post zijn ongenoegen, dat mag hij niet doen en vervolgen wordt hij met een Samoerai zwaard koel en doeltreffend onthoofd (wie de schoen past.... lees je post nog is terug)
Triest....
Iedereen doet op zijn eigen manier zijn best en wees blij met een ieder zijn steentje.
Repect(eer elkaar)!
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
http://earlyretirementext...ive-on-7000-per-year.html
"...what Wheaton observes is that people who spend one or two levels below you are inspiring to you in terms of budget reductions. People who spend three levels below you are slightly nutty and people who spend four or more levels below your level are crazy or downright extreme...."
Jij bent blijkbaar wereldvreemd in het ogen van sommigen omdat jij vindt dat we wel zonder auto kunnen (e.d.) en daarmee een stap verder bent als iemand die alleen maar wat zuiniger gaat rijden.
@Freeman, Flagg mag uiteraard zijn ongenoegen posten. Maar de manier waarop dat nu is gedaan, voegt volgens mij niets toe aan dit topic of aan een constructieve discussie.
@rube: Ik had die schaal even bekeken, en hoewel ik het een guitig idee vind is het wel weer mensen in hokjes indelen. Daar hou ik toch niet zo van. We zijn allemaal individuen, al hebben onze acties collectieve gevolgen - en zijn er ook zeker collectieve oplossingen nodig.
In het stukje staat ook "Conversely, people who spend a couple of levels above you are considered prodigal and wasteful." en ik realiseer me terdege dat ik daar ook voor moet oppassen.
[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 10-02-2013 22:01 ]
Ik ben er alleen niet van overtuigd dat het omhoog halen van de enorme hoeveelheden schaliegas alhier wel kan qua bewoningsdichtheid enzo. Je ziet het al met taqa bij eric-pvt in de buurt; gas (en olie, for that matter) industrie zal in Groningen misschien wel redelijk gaan, in Brabant of de randstad wordt het toch een iets complexer verhaal.
Maar da's geen reden om het niet te onderzoeken, toch? Al die reserves in de grond laten zitten is ook -eh- ja, wat is dat eigenlijk?
"Pap, waarom hadden jullie die gasvoorraden niet uit de grond gehaald? Had mijn studie iets betaalbaarder gemaakt".
Hmmm. Ik weet het niet, heb de antwoorden niet.
Ik weet wél dat er altijd bedrijven klaarstaan om geld te verdienen aan energie. En het is lastig staal maken op alleen elektriciteit....
Ik weet ook dat het huishoudelijk minderen an sich niet zo heel veel zoden aan de dijk zet.
Die pakketjes van Bol en Zalando kunnen toch ook gewoon met de elektrische koerier langsgebracht worden? Volgens mij is die business case snel rond.
Zomaar wat losse flodders....
edit: zojuist een reclamefolder voor shale gevonden:
http://www.energyfromshal...cturing/shale-natural-gas
edit 2:
Ik ben overtuigd van het feit dat de zon de grootste driver van klimaat en wereldtemperatuur is. In dat kader is het misschien interessant om eens te filosoferen hoeveel meer energie we nodig hebben om de ons huis te verwarmen de komende 100 jaar. Meneer Kees de Jager heeft uiteengezet wat de zon de komende tijd gaat doen.
Ik durf nu een stapje verder te gaan. Wij verwachten dat de zon, na de uiterst bijzondere transitie die dit hemellichaam meemaakte tussen 2006 en 2010, een vrij lange periode van geringe activiteit zal doormaken, gelijkend op het zo genoemde Dalton Minimum van 1800 tot 1830. In die decennia was de zon het minst actief van de laatste drie eeuwen. Een artikel daarover zullen Silvia en ik binnenkort aanbieden aan een wetenschappelijk tijdschrift.
[ Voor 28% gewijzigd door hansdegit op 10-02-2013 22:28 ]
Of: "Pap, goddank hebben jullie het in de grond laten zitten. We kunnen de zeespiegelstijging en de andere gevolgen van klimaatverandering nu al niet goed de baas, goed dat jullie toen de beslissing hebben genomen het niet te verbranden."hansdegit schreef op zondag 10 februari 2013 @ 22:18:
"Pap, waarom hadden jullie die gasvoorraden niet uit de grond gehaald? Had mijn studie iets betaalbaarder gemaakt".
Ik ken mensen (collega's) die mij op een goed onderbouwde manier vertellen dat dat juist niet het geval is, en dat de grootste oorzaak door de mens uitgestoten CO2 is. Ik vind het verwarrend dat beide partijen lijnrecht tegenover elkaar staan. Het voelt zo aan als gokken met onze toekomst.Ik ben overtuigd van het feit dat de zon de grootste driver van klimaat en wereldtemperatuur is.
[ Voor 31% gewijzigd door JeroenH op 10-02-2013 22:32 ]
Verwijderd
Precies, bij aardwarmte volgens mij ook. Ik ben niet op de hoogte van alle feiten over shalegas, weet alleen wel dat er een flinke lobby achter zit, geldt voor beide partijen. Iets meer nuance in het debat zou ik wel waarderen.hansdegit schreef op zondag 10 februari 2013 @ 22:18:
ook in Slocheren en bijna 'end-of life' bronnen wordt fracking toegepast om de laatste restjes gas omhoog te halen; zo spannend is het allemaal niet.
Daarbij komt dat ik gas eigenlijk best een prima transitiebrandstof vind. Centrales zijn goed regelbaar en relatief schoon. Zolang er nog kolencentrales worden gebouwd in NL vind ik dat schaliegas gedoe redelijk overdreven. Liever gas dan kolen wat mij betreft.
Kwam vandaag nog een linkje tegen:
http://www.huffingtonpost...-sands-and_b_1288264.html
total unconventional natural gas resource base: would add 2.86°C to world temperatures
total coal resource base: would add 14.8°C to world temperatures
Volgens mij kunnen we die gevolgen prima de baas. Adaptatie ipv mitigatie. Maar ik verwacht dat het allemaal niet zo'n vaart loopt. En wat veel belangrijker is:JeroenH schreef op zondag 10 februari 2013 @ 22:29:
[...]
Of: "Pap, goddank hebben jullie het in de grond laten zitten. We kunnen de zeespiegelstijging en de andere gevolgen van klimaatverandering nu al niet goed de baas, goed dat jullie toen de beslissing hebben genomen het niet te verbranden."
Weet je? We kunnen heel hard ons best doen, maar China en India gaan al onze inspanningen op het gebied van CO2 reductie ruimschoots teniet doen. Da's geen reden om dan vervolgens achterover te leunen, integendeel, maar het zet onze persoonlijke inspanningen wél in perspectief.[...]
Maar feit blijft dat er relatief veel studies verschijnen met lage schattingen voor klimaatgevoeligheid. Recht doen aan alle literatuur betekent op zijn minst dat de ondergrens voor klimaatgevoeligheid (nu 2 graden) op zijn minst naar beneden moet, naar bijvoorbeeld 0,5 of 1 graad.
Da's een heikel punt. Dé wetenschap bestaat niet en heel veel sites (skepticalscience.com(?)/wattsupwiththat.com/climatedialogue.org/ etc, etc) brengen de wetenschap -eh- ietwat gekleurd. Voor leken als wij is het moeilijk om daar je eigen waarheid uit te halen.JeroenH schreef op zondag 10 februari 2013 @ 22:29:
[...]
Ik ken mensen (collega's) die mij op een goed onderbouwde manier vertellen dat dat juist niet het geval is, en dat de grootste oorzaak door de mens uitgestoten CO2 is. Ik vind het verwarrend dat beide partijen lijnrecht tegenover elkaar staan. Het voelt zo aan als gokken met onze toekomst.
Er is m.i. tijd genoeg om het door de kenners goed te laten uitzoeken. En daarmee pak ik volgens mij het grote meningsverschil tussen ons: ik deel jouw sense of urgency niet (sorry, ik kon de juiste NL term niet vinden)
edit: hé, krijg nou wat:
http://www.nrc.nl/klimaat...en-opwarming-dan-gedacht/
Ik ben absoluut geen fan van Luttikhuis, maar als -ie wat roept wat in mijn straatje past ben ik ineens wat minder kritisch
[ Voor 31% gewijzigd door hansdegit op 10-02-2013 22:56 ]
De meeste planeten warmen op waaronder de aarde, hebben wij invloed JA echter dit is zo weinig dat we dit niet snel zullen merken.JeroenH schreef op zondag 10 februari 2013 @ 22:29:
Ik ken mensen (collega's) die mij op een goed onderbouwde manier vertellen dat dat juist niet het geval is, en dat de grootste oorzaak door de mens uitgestoten CO2 is. Ik vind het verwarrend dat beide partijen lijnrecht tegenover elkaar staan. Het voelt zo aan als gokken met onze toekomst.
Wat op aarde gebeurd vindt ook plaats op andere planeten.
http://www.livescience.co...warming-earth-worlds.html
Ook bij NASA zul je deze bevindingen tegenkomen.
De enige reden waarom malafide organisaties waaronder de IPCC, overheden etc. ons graag willen laten geloven dat de mensheid het probleem is: subsidie, belasting, GELD.
Als water kouder wordt slinkt het in (compacter) dit water zal veel CO2 inklinken, op het moment dat het weer warmer wordt dan wordt deze CO2 weer losgelaten omdat het water uitzet.
Dit gebeurd echter niet direct maar met een vertraging van +/- 200 jaar.
Mompelt iets over een kleine ijstijd en grafieken die door een bepaalde groep vanaf toen gebaseerd zijn .
500 tot 800 jaar geleden hadden ze geen auto's of industrie... en het CO2 niveau was toen hoger als nu.

En als we de lange termijn bekijken dan verloopt het ook prima op cyclus (CO2 is zelfs lager!)

Alle gegevens zijn gewoon beschikbaar! doe er je voordeel mee en trek je eigen conclusie.
Wil dat zeggen dat we niet zuinig moeten zijn? uiteraard niet, we hebben maar 1 aarde en de generaties na ons hoeven niet de dupe te worden van onze overconsumptie.
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Jij verwacht... maar je neemt dus een gok.hansdegit schreef op zondag 10 februari 2013 @ 22:37:
Volgens mij kunnen we die gevolgen prima de baas. Adaptatie ipv mitigatie. Maar ik verwacht dat het allemaal niet zo'n vaart loopt.
Sja. Ten eerste kopen wij veel van de zooi daar die onze wegwerpmaatschappij draaiende moet houden, dus wij exporteren een deel van onze CO2-uitstoot "gewoon" naar o.a. deze landen. Ten tweede zijn wij een voorbeeld voor deze landen, dan is het misschien niet zo'n gek idee dit voorbeeld op het gebied van duurzaamheid voor ze te zijn.maar China en India gaan al onze inspanningen op het gebied van CO2 reductie ruimschoots teniet doen.
Ik heb hem al eens eerder gepost:Da's geen reden om dan vervolgens achterover te leunen, integendeel, maar het zet onze persoonlijke inspanningen wél in perspectief.

(En, net zoals eerder, het voorbehoud, het is een cartoon en dus een sterk versimpelde versie van de werkelijkheid. Maar de boodschap is waar: er zijn meer - mogelijk zelfs betere - redenen snel om van fossiele brandstoffen af te stappen)
Da's een goed punt. Ik raak in de war van de twee lijnrecht tegenover elkaar staande standpunten ("we moeten wat doen" vs. "laissez-faire").Da's een heikel punt. Dé wetenschap bestaat niet en heel veel sites (skepticalscience.com(?)/wattsupwiththat.com/climatedialogue.org/ etc, etc) brengen de wetenschap -eh- ietwat gekleurd. Voor leken als wij is het moeilijk om daar je eigen waarheid uit te halen.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Mijn (sterke) mening is dat eenieder verantwoording moet nemen voor zijn of haar acties, en die niet door moet schuiven naar iemand anders - in het heden of in de toekomst. Eerlijk duurt het langst, en geldt op alle niveau's.Er is m.i. tijd genoeg om het door de kenners goed te laten uitzoeken. En daarmee pak ik volgens mij het grote meningsverschil tussen ons: ik deel jouw sense of urgency niet (sorry, ik kon de juiste NL term niet vinden)
Sja... en over een jaar, of twee jaar, of vijf jaar, denkt iemand het tegenovergestelde ontdekt te hebben. Laten we niet gokken met onszelf.edit: hé, krijg nou wat:
http://www.nrc.nl/klimaat...en-opwarming-dan-gedacht/
Ik ben absoluut geen fan van Luttikhuis, maar als -ie wat roept wat in mijn straatje past ben ik ineens wat minder kritisch
Ik kan niet zeggen dat je post veel aan geloofwaardigheid wint door dit soort teksten....fast-server schreef op zondag 10 februari 2013 @ 23:40:
malafide organisaties waaronder de IPCC, overheden etc.
Zijn alle gegevens beschikbaar? De aarde is een complex systeem waarvan ik niet denk dat we alle nuances doorhebben. Juist daarom zouden we niet moeten "spelen" met de energiestromen, zoals we nu doen.Alle gegevens zijn gewoon beschikbaar! doe er je voordeel mee en trek je eigen conclusie.
deejeebv schreef op zondag 03 februari 2013 @ 14:10:
[...]
Thee moet je zetten met gekookt water, ander is het niet lekker. De juiste hoeveelheid koken is uiteraard wel zinvol.
Freemann schreef op zondag 03 februari 2013 @ 14:32:
[...]
Bij ons op het werk staan DE automaten en deze machine spugen ook heet water uit voor bijv. het zelf zetten van thee. Dat water is bij lange na geen 90c en mijn theetje smaakt altijd prima
Ik gok dat het water uit die automaten ergens tussen de 75-80c zit.
/[edit]
De meeste plastic wegwerp bekers zijn ook maar bestand tegen temp. van max. 85-90c.
Zal morgen mijn ir-temp.meter is naar het werk nemen en de buitenkant van de beker is onderwerpen aan een "scan".
Binnenkort ook is kijken voor een kleine doorstroom verwarmer voor in de keuken.
De huidige boiler zint mij nog steeds niet en kost gewoon teveel aan het (onzin) warm houden van water.
Had toegezegd de bekertje te meten met mijn simpele IR-thermometer.Rol-Co schreef op zondag 03 februari 2013 @ 14:56:
Slaan we niet een beetje door hier? De waterkoker? Dat ding heeft toch geen gigantisch verbruik op jaarbasis.
Warm water uit een koffiemachine moet 90-92 graden zijn op zijn element, dat zal rond 80-85 zijn in je beker afhankelijk hoeveel bekers je tapt, de eerste is het koudst.
Hierbij, met een weekje vertraging, de cijfertjes:
Koffie: 77,8c
Heet water: 77,9c
De meting was globaal 3 min. uit de automaat is gehaald en het waren de laatste 2 drankjes van een serie van 10 bakjes.
Oftewel; automaat staat waarschijnlijk (zoals Rol-co al vermoede) op ~80c en op mijn werkplek is het nog 78c en daar maak ik(en al mijn andere collega's) altijd de thee mee
Thee kan dus prima getrokken worden op water wat 75-80c is in plaats van de vaak gedachte >95c
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Door nu alle kaarten en middelen op mitigatie te zetten neem je ook een gok. De gok dat dat economisch allemaal wel zal loslopen. Dat kan (nog lang) niet.JeroenH schreef op maandag 11 februari 2013 @ 10:00:
[...]
Jij verwacht... maar je neemt dus een gok.
[...]
Het rijmt economisch (de wetenschap van keuzes) niet.Sja. Ten eerste kopen wij veel van de zooi daar die onze wegwerpmaatschappij draaiende moet houden, dus wij exporteren een deel van onze CO2-uitstoot "gewoon" naar o.a. deze landen. Ten tweede zijn wij een voorbeeld voor deze landen, dan is het misschien niet zo'n gek idee dit voorbeeld op het gebied van duurzaamheid voor ze te zijn.
[...]
Je plaatje is grappig, maar de consequentie van geforceerd afstappen van fossiel is -helaas- economische zelfmoord. Da's de vervelende en nare werkelijkheid. Ik laat me graag van het tegendeel overtuigen, overigens.
Ik geef het nog een jaar of vijf tot tien. Dan zal de wetenschap wel genoeg weten om hier iets over te roepen op basis van waarnemingen en minder op basis van de modellen. Met zo'n slapende zon kan de afkoeling wel eens rap komen.[...]
Ik raak in de war van de twee lijnrecht tegenover elkaar staande standpunten ("we moeten wat doen" vs. "laissez-faire").
[...]
Sja... en over een jaar, of twee jaar, of vijf jaar, denkt iemand het tegenovergestelde ontdekt te hebben. Laten we niet gokken met onszelf.
Vreemd grafiekje heb je gevonden. De waarden zijn vast kloppend, maar waar staan de waarden van het afgelopen decennium? De y-as loopt tot 300 ppm, maar de huidige waarde (jan 2013) is gemeten op 395 ppm (bron) Hoezo lager?fast-server schreef op zondag 10 februari 2013 @ 23:40:
[...]
En als we de lange termijn bekijken dan verloopt het ook prima op cyclus (CO2 is zelfs lager!)
[afbeelding]
Alle gegevens zijn gewoon beschikbaar! doe er je voordeel mee en trek je eigen conclusie.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Maar je moet wel realistisch blijven. Methaan, CH4, verbranden is het schoonst van alle koolwaterstoffen met de minste CO2 uitstoot. En feit is; we kunnen nu nog lang niet zonder fossiele (koolwaterstoffen) brandstoffen. Dan kunnen we VEEL beter het grijze gedeelte van onze energie invullen met methaan dan kolen (en benzine en diesel voor vervoer).JeroenH schreef op zondag 10 februari 2013 @ 22:29:
[...]
Of: "Pap, goddank hebben jullie het in de grond laten zitten. We kunnen de zeespiegelstijging en de andere gevolgen van klimaatverandering nu al niet goed de baas, goed dat jullie toen de beslissing hebben genomen het niet te verbranden."
Verrek. goed opgemerkt. Dat is inderdaad zo.
Dat leert maar weer, alles wat je van internet pakt. checken. Er wordt zoveel op het internet gezet.
En juist DAT is gevaarlijk. Jij, en velen met jou (mezelf incluis, hell, 99,9% van de mensen op aarde) hebben niet genoeg kennis van zaken om hier een goede conclusie aan te verbinden. Het is te complex, kost minimaal een relevante master + afgeronde PhD + vele jaren onderzoek wil je een beetje iets zinnigs kunnen zeggen over dit onderwerp.fast-server schreef op zondag 10 februari 2013 @ 23:40:
[...]
blabla
blabla
Helaas denkt jan en alleman het te begrijpen, en massaal al basisdingen als correlatie en causaliteit door elkaar te halen. Laat staan complexere zaken.
thee ( en koffie) zijn zoizo producten waar van je een ? kunt zetten of ze wel duurzaam zijn.Freemann schreef op maandag 11 februari 2013 @ 10:10:
Thee kan dus prima getrokken worden op water wat 75-80c is in plaats van de vaak gedachte >95c
het groet niet goed in mijn thuin en komt vaak van ver.
de bagger thee die wij van pickwick en andere merken drinken in nederland kan met 90 graden of hoger gezet worden.
heb je een meer specialistise thee.
dan raad ik zoizo aan om water te gebruiken van 80-85c.
smaakt dan een stuk beter (minder bitter)
over het algemeen hebben nederlanders verschrikkelijke eet en drink gewoontes.
de stelling: "lekker maakt niet uit, als het maar veul is."
word nog net niet gezegt, maar als ik hoor wat sommige naar binnen duwen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ach ja, wat is nog duurzaam tegenwoordig.migjes schreef op maandag 11 februari 2013 @ 12:45:
[...]
thee ( en koffie) zijn zoizo producten waar van je een ? kunt zetten of ze wel duurzaam zijn.
het groet niet goed in mijn thuin en komt vaak van ver.
de bagger thee die wij van pickwick en andere merken drinken in nederland kan met 90 graden of hoger gezet worden.
heb je een meer specialistise thee.
dan raad ik zoizo aan om water te gebruiken van 80-85c.
smaakt dan een stuk beter (minder bitter)
over het algemeen hebben nederlanders verschrikkelijke eet en drink gewoontes.
de stelling: "lekker maakt niet uit, als het maar veul is."
word nog net niet gezegt, maar als ik hoor wat sommige naar binnen duwen.
De gemiddelde groente in de Nederlandse winkel, heeft meer kilometers afgelegd als ik in 1,5 jaar op mijn fiets doe (1000km). Laatst een stukje gezien van Nederlands rundvlees. Dat is in heeeel veeel gevallen ossenvlees uit Ierland en het malse Nederlandse rundvlees gaat naar zuid-Europese landen.
Wij eten 2 x per week vlees vervangers, min. 1 x per week duurzame vis en 2 x per week (echt) hollandse groente. Verder halen we ons vlees bij een lokale keurslager die zijn eigen vee (duurzaam) houd en zelf slacht. Voor ons geen KiloKnallers
En of ik nu bagger thee op 100c drink of bagger thee op 80c.
Het is en blijft bagger thee die wat mij betreft prima smaak op 77c
Verwijderd
Ik zat ook al naar dat plaatje te kijken zo vanantonboonstra schreef op maandag 11 februari 2013 @ 11:35:
[...]
Vreemd grafiekje heb je gevonden. De waarden zijn vast kloppend, maar waar staan de waarden van het afgelopen decennium? De y-as loopt tot 300 ppm, maar de huidige waarde (jan 2013) is gemeten op 395 ppm (bron) Hoezo lager?Zo hoog is het nog nooit geweest!
CO2-waarde ligt al >50 jaar boven de 300, dat vergeten we voor het gemak even ofzo? Co2-waardes uit het verleden, daar kun je over discussiëren, maar gemeten waardes, komop.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Jazeker, daarom zijn dit ook gemiddelden van vele metingen op vele plekken op aarde.Schinnen-groen schreef op maandag 11 februari 2013 @ 13:36:
Zijn CO2-concentraties niet afhankelijk van de plaats waar je die meet?
Daarnaast schommelt de CO2 concentratie in de loop van het jaar door het wisselen van seizoenen. Tevens is de CO2 concentratie op het Noordelijk halfrond ook hoger dan die op het Zuidelijk halfrond.
Lijkt mij wel.Schinnen-groen schreef op maandag 11 februari 2013 @ 13:36:
zo heb ik ook eens vernomen dat er heel sceptisch naar de "officiele" wereldwijde temp. metingen wordt gekeken. Zo zou het meet-netwerk de afgelopen decennia aangepast zijn en zijn er relatief veel meetstations verdwenen op relatief koude plaatsen op de wereld. Volgens sceptici zou dit al een deel van de vermeende temp. stijging verklaren.
https://www.google.nl/search?q=ipcc%20weather%20stations
Meten = weten, maar als we tijdens het spel de regeltjes aan gaan passen.....
[ Voor 11% gewijzigd door Freemann op 11-02-2013 14:02 ]
Verwijderd
Ja, zo is de waarde in de Randstad hoger dan in Friesland. In een binnenstad zou je dus eigenlijk ook meer moeten ventilerenSchinnen-groen schreef op maandag 11 februari 2013 @ 13:36:
At Mauna Loa, the remote location, undisturbed air, and minimal influences of human activity and vegetation are ideal for monitoring consituents in the atmosphere that can cause climate change.
CO2 is well mixed in the atmosphere, so observations of concentrations from a single site like the Mauna Loa Observatory are an adequate indicator of world trends for atmospheric CO2.
Hier gaat, afhankelijk van de windrichting op de dauerluftung, toch regelmatig het CO2-alarm af. Dan zitten we op 1400 ppm plus.Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 13:41:
[...]
Ja, zo is de waarde in de Randstad hoger dan in Friesland. In een binnenstad zou je dus eigenlijk ook meer moeten ventileren![]()
[...]
[...]
Buiten (diverse metingen) is die stabiel rond de 335-350 ppm.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Verwijderd
Dat kan op elke locatie. Maar als jij frisse lucht met een CO2-waarde 350pp binnenhaalt, hoef je minder dm3/s te ventileren dan wanneer je in een omgeving woont waar frisse lucht een waarde van 390ppm heeft. Dat was m`n punt.Schinnen-groen schreef op maandag 11 februari 2013 @ 13:46:
[...]
Hier gaat, afhankelijk van de windrichting op de dauerluftung, toch regelmatig het CO2-alarm af. Dan zitten we op 1400 ppm plus.
Buiten (diverse metingen) is die stabiel rond de 335-350 ppm.
Daarom wordt de CO2-waarde ook wel gemonitord voor het maken van een ventilatieplan.
En daarom monitoren wij die nu ook. Er moet een meganische afzuiging worden gemaakt met CO2-sturing.Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 13:57:
[...]
Dat kan op elke locatie. Maar als jij frisse lucht met een CO2-waarde 350pp binnenhaalt, hoef je minder dm3/s te ventileren dan wanneer je in een omgeving woont waar frisse lucht een waarde van 390ppm heeft. Dat was m`n punt.![]()
Daarom wordt de CO2-waarde ook wel gemonitord voor het maken van een ventilatieplan.
Klusje voor de zomer.
Nee.. natuurlijk niet. Zeker niet met de goede kierdichting in de nieuwbouwhuizen tegenwoordig. Zet die ventilatiebox maar uit hoor jongens! Contentraties van >1400 ppm zijn heel goed voor je gezondheid. Wordt je zo lekker fris van wakkerweebl15 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 15:45:
Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken om CO2 concentraties in je huis.
[ Voor 10% gewijzigd door NovapaX op 11-02-2013 15:59 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Verwijderd
CO2 is een beetje de maatstaf voor luchtkwaliteit in ventilatieland. Hoge CO2-waardes >1400 zijn erg slecht voor je gezondheid, kan oa leiden tot:weebl15 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 15:45:
- Hoofdpijn
- Allergie
- Droge ogen
- Prikkelende keel
- Luchtwegen infecties
- Astma
- Longontsteking
- Concentratieverlies
- Hersenvliesontsteking
Denken is niet handig...google is beter. Snel kunnen vinden dat er dikwijls een minimum luchtkwaliteit wordt genoemd in combinatie met < 1200 ppm. Bij kinderdagverblijven bijvoorbeeld zou de concentratie < 1000 ppm moeten zijn.weebl15 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 16:12:
Denk dat je dan eerder rond de 10.000 ppm moet zitten.
reserveringshouder Tesla Model 3
Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange
goed googlen is nog beter:Cheese_man schreef op maandag 11 februari 2013 @ 16:16:
[...]
Denken is niet handig...google is beter. [..]
edit: die 1200 lijkt wel redelijk gekozen op basis van dit overzichtje.Koolstofdioxide heeft de volgende effecten op mensen, gemeten naar volumepercentage in lucht:
0,039% Koolstofdioxidegehalte in de atmosfeer op zeeniveau.
0,15% Binnenlucht[bron?]
0,3% MIC-waarde
0,5% MAC-waarde
1% Slecht geventileerde drukke (werk) ruimte. Sufheid bij langere blootstelling.
1,5% Versnellen en verdiepen van de ademhaling.
2% Licht narcotisch effect, toename van bloeddruk en polssnelheid, afname van het gehoor.
4-5% Koolstofdioxidegehalte in uitgeademde lucht. Veroorzaakt naast bovengenoemde effecten ook duizeligheid, verwarring en een gevoel van ademnood bij langere blootstelling. Uiteindelijk raakt men bewusteloos. Vanaf een concentratie van 5% kunnen ook paniekaanvallen voorkomen,[7] door de invloed van kooldioxide op de amygdala.
8% Hoofdpijn, zweten, verlies van gezichtsvermogen en krampen. Bewusteloosheid na 5 tot 10 minuten, gevolgd door de dood na 30 minuten tot een uur.
20% en hoger: Bewusteloosheid na enkele ademteugen, snel gevolgd door ademstilstand. Dood na enkele minuten.
Verwijderd
Ik heb ooit eens een CO2 meting gedaan in een kerk, want daar vielen altijd soms mensen flauw (vooral zwangeren en ouderen). Bleek al bij een concentratie van 3300 ppm het geval te zijn. 10.000 zou ik dus niet echt aanraden :-)weebl15 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 16:12:
Denk dat je dan eerder rond de 10.000 ppm moet zitten.
Wel een mooi voorbeeld van de signaleringsfunctie van de CO2-concentratie.
[ Voor 22% gewijzigd door Coffeemonster op 11-02-2013 16:34 ]
Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
Verwijderd
Klopt, maar het liep wel synchroon met die verhoogd concentratie. Maargoed, over dit onderwerp is genoeg studie gedaan, hoge CO2 waardes zijn niet goed voor de gezondheid. Let er zelf maar eens op, in ruimtes met slechte ventilatie wordt je muf en holt de concentratie achteruit. Velen krijgen er ook koppijn van.Coffeemonster schreef op maandag 11 februari 2013 @ 16:31:
Het is alleen niet vast te stellen of die mensen flauw vielen door de CO2 of door andere stoffen die zich door een gebrekkige ventilatie ophoopten.
Wel een mooi voorbeeld van de signaleringsfunctie van de CO2-concentratie.
Andere stoffen spelen uiteraard ook een rol, maar CO2 is makkelijk/goedkoop te meten. Daarom wordt die als maatstaf gehanteerd.
Boven de 1200-1400 ppm gun ik niemand. Zelf heb ik een lichte vorm van COPD en dat geeft ook goede kwalitatieve waarden.
Het afgelopen jaar regelmatig wat metingen gedaan op school onder de les. Dat wil je niet weten!
Sommige ruimten hebben niet eens een raam om open te zetten.
Er worden in schoolgebouwen zoveel aanpassingen gedaan dat de bestaande luchtverversingsinstallaties er niets meer van bakken.
En dan maar klagen dat die leerlingen zo lamlendig in de banken hangen
Verwijderd
In een slaapkamer met alles dicht gaat de concentratie naar de 2500 ppm in 6 uur tijd. Ik dacht een beetje tocht te hebben, maar dit valt dus best mee. Misschien een project voor de toekomst, ventilatie systeem inbouwen.
Buitenmeting geeft ongeveer 400 ppm aan, klopt aardig met de gemiddelden op deze aarde......
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Wise enough to play the fool
Geloof dingen niet te snel. Zijn conclusie is mooi en aardig, maar juist door hogere CO2 concentraties stijgt de temperatuur, waardoor er meer verdamping is en de lucht meer waterdamp kan vasthouden, wat weer tot hogere temperaturen leidt, wat weer tot meer waterdamp leidt, etc... Het duurt dan even voor er een nieuw evenwicht ontstaat. Maar CO2 concentraties zorgen wel degelijk voor meer "radiative forcing", oftewel meer netto zonnestraling.teacher schreef op maandag 11 februari 2013 @ 18:14:
Beetje laat wellicht, maar hier staat nog een intressant stukje over co2: http://www.courtfool.info...ns_over_het_klimaat_3.htm
Daarnaast is er in de wetenschappelijke gemeenschap wel degelijk consensus over het feit dat wij mensen te danken zijn aan de opwarming van de aarde en dan met name de verhoogde CO2 uitstoot.
Als je een objectief stuk wilt lezen over opwarming van de aarde:
Global Warming: The Complete Briefing van John Houghton
http://www.bol.com/nl/p/global-warming/1001004006478159/
Heb het zelf ook gelezen en ik kan het zeker aanraden.
[ Voor 12% gewijzigd door weebl15 op 11-02-2013 18:46 ]
Thanks, vanmiddag eentje gehaald. Stoofpotje is bijna klaar, geweldig. Werkt ook perfect als warmhoudplaatje. Hier gaan we veel plezier aan beleven. Nog steeds 170 kWh in de min, eind april de afrekening en ik wil niet teveel overhouden.Erasmo schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 23:40:
Neggies die nog op gas koken, vanaf gisteren zijn de inductie-kookplaatjes weer in de aanbieding bij de Lidl
Elektrische kachel wordt ook wel gebruikt, maar dit vind ik leuker en voelt duurzamer.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Teun en Roland gaan op zoek naar de verdwenen energiemiljarden. In 2009 verkochten provincies massaal hun aandelen in energiebedrijven Nuon en Essent. Dat leverde net zoveel op als Nederland een jaar later moet bezuinigen. Waar zijn die miljarden gebleven? In Kortrijk wil de overheid een hoogspanningsstation bouwen. De bewoners zijn woedend. Zij begrijpen niet waarom er uitgerekend in hun achtertuin een elektriciteitskolos moet verrijzen. De Slag om Nederland over het ministerie dat naar de pijpen danst van de energieproducenten.
dat dacht ik ook...weebl15 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 15:45:
Blij dat ikk de mechanische ventilatie heb laten afregelen op debiet per afzuigpunt,
en nu CO2 vraaggestuurd ventileer.
Nog niet optimaal, zou in de slaapkamer ook een tweede sensor willen, maar dat wordt niet ondersteund helaas.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verbaast me trouwens wel dat nieuwbouwwoningen (2012) opgeleverd worden zonder CO2 gestuurde ventilatie. Kom ik daar op een feestje, meteen bij binnenkomst ventilatie maar even van stand minimaal naar maximaal ingesteld
NIMBY in actieMr-Leo schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:19:
Zometeen (20:25) op NED2: De Slag om Nederland
Verwijderd
protesteren en je kinderen noemen, en aan het einde wegrijden in de mist met 6 banen snelweg vlakbij.
kuchu kuche
ik moet maar blij zijn met de loeiende gasopslag, en de lekkende kernreactor petten vlakbij,
dan krijg ik dat soort inbrij ellende zeker niet....
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2013 20:55 . Reden: joepieeeh ? ]
http://www.windenergie-ni...4mw-offshore-windturbine/
Essent gelden.
Hier in Overijssel wordt er flink wat subsidie gegeven op PV installaties en andere vormen van duurzame energie.
Zelfs de Here gaat in PV, 12.5 kWp in de vorm van een kruis
[ Voor 45% gewijzigd door SpeksteenWP op 11-02-2013 21:15 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
CO2-gestuurde ventilatie is geen verplichting voor nieuwbouwwoningen, maar wordt wel steeds meer gebruikt in plaats van balansventilatie als energiezuinig ventilatiesysteem. De enige regels in het Bouwbesluit gaan over het minimale debiet (bij de hoogste standDre schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:41:
Verspreid de CO2 zich gelijkmatig over een kamer? Dus zowel in de hoogte als over het oppervlakte. Kan je dus met 1 meetpunt in de woonkamer voldoende zeggen over de luchtkwaliteit van de gehele ruimte?
Verbaast me trouwens wel dat nieuwbouwwoningen (2012) opgeleverd worden zonder CO2 gestuurde ventilatie. Kom ik daar op een feestje, meteen bij binnenkomst ventilatie maar even van stand minimaal naar maximaal ingesteldDe bewoners weten het nu...
Grootste probleem met ventilatiesystemen (alle soorten) in nieuwbouw zijn het krappe ontwerp qua debiet (goedkoper, je weet wel; slijtage, verbouwde zolders en lekkages/verstoppingen in leidingen worden voor het gemak buiten beschouwing gelaten), ontwerp- en bouwfouten en het ontbreken van goede handleidingen over hoe je moet ventileren. Woningcorporaties hebben wel steeds vaker deze handleidingen, maar bij eigenaar-bewoners komt dat weinig voor. Er zijn nog steeds mensen die het nut van goed ventileren niet inzien, helaas.
Verwijderd
Dat is wel te doen, ideale hoogte is geloof ik zo`n 1800mm, belangrijker is dat deze niet in een luchtstroom hangt. In nieuwbouwwoningen worden CO2 gestuurde systemen mn toegepast voor energiezuinigheid (EPC-puntjes). Dat is best jammer, CO2 gestuurde systemen zijn echt veel beter dan gewone, omdat bijna geen enkele bewoner zijn ventilatiesysteem fatsoenlijk bediend.Dre schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:41:
Verspreid de CO2 zich gelijkmatig over een kamer? Dus zowel in de hoogte als over het oppervlakte. Kan je dus met 1 meetpunt in de woonkamer voldoende zeggen over de luchtkwaliteit van de gehele ruimte?
Verbaast me trouwens wel dat nieuwbouwwoningen (2012) opgeleverd worden zonder CO2 gestuurde ventilatie. Kom ik daar op een feestje, meteen bij binnenkomst ventilatie maar even van stand minimaal naar maximaal ingesteldDe bewoners weten het nu...
heb paar dagen de sensor op diverse plaatsen gehangen. Ook ten tijde van een bepaalde status-LED. Zat geen verandering in. Denk dat het CO2 als gas aardig mixed t.g.v. beweging mensen, luchtstroom/ventilatie/tocht/drukverschillen. Op een kleine ruimte als een woonkamer/keuken niet echt cruciaal.Dre schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:41:
Heb de sensor hier in het midden van de leefruimte (keuken/kamer) hangen op ca. 170cm hoogte.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Zijn we alweer het IPCC schandaal vergeten? the “trick” and the effort to “hide the decline”JeroenH schreef op maandag 11 februari 2013 @ 10:00:
[...]
Ik kan niet zeggen dat je post veel aan geloofwaardigheid wint door dit soort teksten....
Als hun doelbewust de modellen saboteren dan zijn dat toch "malafide" praktijken? (met de bedoeling je te bedriegen)
Onze overheid en andere overheden zijn daar ook van op de hoogte en steunen deze organisatie nog steeds om geldelijke redenen (ecotax, energiebelasting etc. welke ze uiteraard niet kwijt willen raken).
De vostok ice core data zijn gewoon beschikbaar en de huidige meet waarden ook.
Als je die bekijkt en vergelijkt is er maar 1 conclusie: De aarde koelt af en de CO2 en temperatuur zijn lager dan gemiddeld op de geologische cyclus van de aarde.
Ik bekijk de beschikbare data welke geverifieerd zijn door wetenschappers en plaats deze hier, en dan kom ik volgens jou niet geloofwaardig over?
Was jij niet de gene die schreef dat je via anderen had gehoord dat de mensheid de oorzaak was?
Als een mening van een ander je niet aanstaat omdat deze strookt met je eigen gedachten en je vervolgens een ander hierop aanvalt zonder enige onderbouwing dan laat je je zelf wel heel erg kennen.
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Wat ik schreef was dit:fast-server schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:15:
Was jij niet de gene die schreef dat je via anderen had gehoord dat de mensheid de oorzaak was?
Als een mening van een ander je niet aanstaat omdat deze strookt met je eigen gedachten en je vervolgens een ander hierop aanvalt zonder enige onderbouwing dan laat je je zelf wel heel erg kennen.
...en dat was ook precies wat ik bedoelde. Ik heb niet de kennis en het intellect om met zekerheid te kunnen zeggen hoe het zit. Wat ik wel denk te hebben is boerenverstand, en daarmee lijkt het me gewoon niet handig om te gokken met onze eigen toekomst. Waarom niet de veilige weg kiezen, die nog vele andere voordelen heeft ook?JeroenH schreef op zondag 10 februari 2013 @ 22:29:
Dat je je aangevallen voelt betekent nog niet dat ik je ook daadwerkelijk aanviel
Is al de 2e keer in zeer korte tijd dat JeroenH punt van aandacht is....
Vraag me toch af hoe dat komt....
Wat IPCC betreft:
We kunnen brullen wat we willen en iedereen uitkafferen.Freemann schreef op maandag 11 februari 2013 @ 13:38:
[...]
Lijkt mij wel.
zo heb ik ook eens vernomen dat er heel sceptisch naar de "officiele" wereldwijde temp. metingen wordt gekeken. Zo zou het meet-netwerk de afgelopen decennia aangepast zijn en zijn er relatief veel meetstations verdwenen op relatief koude plaatsen op de wereld. Volgens sceptici zou dit al een deel van de vermeende temp. stijging verklaren.
https://www.google.nl/search?q=ipcc%20weather%20stations
Meten = weten, maar als we tijdens het spel de regeltjes aan gaan passen.....
Niemand heeft gelijk, niemand het ongelijk.
Laat iedereen in zijn waarde en wees duurzaam op je eigen manier.
Dan is iedereen gelukkig
[ Voor 12% gewijzigd door Freemann op 11-02-2013 22:32 ]
Dat vind ik niet zo erg hoorFreemann schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:29:
Gaat weer lekker hiero.
Is al de 2e keer in zeer korte tijd dat JeroenH punt van aandacht is....
JeroenH in "De Duurzame Kroeg"
[ Voor 37% gewijzigd door JeroenH op 11-02-2013 22:42 ]
Verwijderd
Nee, niet echt. Je post grafiekjes die laten zien dat de CO2-waarde <300 ppm is. Als ik mijn CO2 sensor uit het raam hang kom ik op compleet andere waardes uit. Of is zijn CO2-sensoren ook gehackt door the goverment om zo extra energiebelasting op te strijken?fast-server schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:15:
[...]
Ik bekijk de beschikbare data welke geverifieerd zijn door wetenschappers en plaats deze hier, en dan kom ik volgens jou niet geloofwaardig over?
/me zet alu-hoedje alvast op.
Beetje tendentieus natuurlijk, die miljarden zijn bestemd voor fondsen met lange-termijn (duurzame) investeringen, de bezuinigingen zijn op lopende uitgaven. Ook: rijksoverheid vs provincie, enzo. Maar goed, journalisten moeten ook eten.Mr-Leo schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:19:
Zometeen (20:25) op NED2: De Slag om Nederland
Teun en Roland gaan op zoek naar de verdwenen energiemiljarden. In 2009 verkochten provincies massaal hun aandelen in energiebedrijven Nuon en Essent. Dat leverde net zoveel op als Nederland een jaar later moet bezuinigen. Waar zijn die miljarden gebleven?
Nuon en Essent zijn financieel wel geweldige deals voor de provincies geweest, precies op de top van de markt verkocht voor de hoofdprijs. De aandeelhouders van Eneco zullen het anno 2013 wel jammer vinden dat hun deal destijds niet gelukt is. Er is nu grote ophef in Zweden over de schatting dat staatsbedrijf Vattenfall waarschijnlijk 3.5 miljard (!) teveel betaald heeft voor Nuon (ging voor 9.5 miljard weg), en ook RWE boekt volop af op hun duurbetaalde aankopen als Essent, Transgas, etc. Het is ironisch ook dat al die duurzame energie subsidies die betaald zijn uit de Nuon/Essent miljarden, er juist (mede) de oorzaak van zijn dat die bedrijven het nu zo moeilijk hebben. Als de provincies nu weer een bod van 3-4 miljard uitbrengen op Essent en Nuon, krijgen ze ze morgen waarschijnlijk nog terug.
Maar goed, die banken/verzekeraars reddingen waren financieel weer wat minder. De buitenlandse aankopen van GTS en Tennet ook...
[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 12-02-2013 01:22 ]
Eind vorig jaar een Itho besteld met CO2 sensor. 5 Weken gewacht: niet leverbaar.NielsTn schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:26:
[...]
dat dacht ik ook...
Blij dat ikk de mechanische ventilatie heb laten afregelen op debiet per afzuigpunt,
en nu CO2 vraaggestuurd ventileer.
Nog niet optimaal, zou in de slaapkamer ook een tweede sensor willen, maar dat wordt niet ondersteund helaas.
Komende maanden gaan we een nieuwe poging wagen.
Heb je een indicatie van een totaalprijs van sensor, ventilatiebox, etc?
Bvd!
Pfff. meen dat ik prijzen van toen op mijn website heb vermeld, moet je even zoeken.Schinnen-groen schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 10:17:
[...]
Eind vorig jaar een Itho besteld met CO2 sensor. 5 Weken gewacht: niet leverbaar.
Komende maanden gaan we een nieuwe poging wagen.
Heb je een indicatie van een totaalprijs van sensor, ventilatiebox, etc?
Bvd!
Kan ook zijn dat je een nieuwe motor nodig hebt in de Itho Ecofan2 (kreeg ik van Itho gratis nageleverd
Heb alles via Warmteservice in het dorp besteld.
Meen dat de CO2-sensor rond de 90 Euro was. Kwam nog een stuurprint bij (voor in de ecofan2).
Levertijd toen ehm... week of 2?
Ik heb een ISKRA (2010) kWh meter Type ME162-D1A52-V12-K0 meter in mijn meterkast.
Ik zou graag met een youless of alternatief meter mijn verbruik van de gehele woning inzichtelijk maken (dus los van PW).
Nu heb ik een kleine PV installatie en dus ook regelmatig teruglevering. Een youless ziet die als gebruik heb ik me laten vertellen.
Is er een alternatief waardoor ik e.e.a. toch in mijn netwerk inzichtelijk kan maken mét onderscheid tussen verbruik en opbrengst? Mijn meter heeft ook een vierkant aluminium plaatje met een rond glaasje en daarin zitten 2 soort ledjes (IR??). Is daar iets mee te doen?
http://www.iskraemeco.si/emecoweb/eng/products/me162.html
Daar spreekt men over een optische poort voor uitlezen en programmeren...

Alvast dank!
Wil je dit scheiden, dan zal je hiervoor zelf twee kWh meters kunnen plaatsen, eentje waar je de verbruiksgroepen achter zet en eentje waar je de PV groep achter zet. Via Youless kun je deze kWh meters ook kopen (zo'n 20 euro per stuk dacht ik).
[ Voor 15% gewijzigd door antonboonstra op 12-02-2013 13:44 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Dat begrijp ik. Het gaat me juist om dat ik kan zien wat er teruggeleverd wordt, niet de opbrengst van de panelen, die heb ik feilloos in kaart met plugwise. Dat had ik niet duidelijk in mijn vraag gezet, sorryantonboonstra schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 13:43:
Aangezien je hoofdmeter alleen meet wat in en uit het elektriciteitsnet gaat, kun je nooit de gescheiden opbrengst en verbruik hieruit halen. Als je 100W opwekt en 150W verbruikt, zal de hoofdmeter alleen 50W verbruik registreren.
Wil je dit scheiden, dan zal je hiervoor zelf twee kWh meters kunnen plaatsen, eentje waar je de verbruiksgroepen achter zet en eentje waar je de PV groep achter zet. Via Youless kun je deze kWh meters ook kopen (zo'n 20 euro per stuk dacht ik).
Ik wil dus juíst zien wat er overblijft van mijn PV opbrengst nadat het huis (vriezer, koelkast, deurbel
Mijn meter laat echter voor zover ik zie alleen gebruik zien bij de LED. Opbrengst zal denk ik dus ook als verbruik zichtbaar zijn als je er een pulslogger aanhangt. Een pulslogger is dus wel handig om standby verbruik ik kaart te brengen, maar in combinatie met PV heb ik er overdag niet veel aan want ik zie niet of het opbrengst of verbruik is. Dan kan ik beter iets als een wattcher gebruiken.
Jammer eingelijk dat een normale 'slimme' meter geen wattmeter ingebouwd heeft...
[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 12-02-2013 13:53 ]
Hee volgens mij heb ik de zelfde meter. Deze heeft 2 s0 bussen. Tijdens de installatie heb ik 2 touwtjes laten aansluiten. Nu kan ik geleverd en afgenomen gewoon uit lezen vanuit de meter.Fairy schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 13:28:
Vraagje,
Ik heb een ISKRA (2010) kWh meter Type ME162-D1A52-V12-K0 meter in mijn meterkast.
Ik zou graag met een youless of alternatief meter mijn verbruik van de gehele woning inzichtelijk maken (dus los van PW).
Alvast dank!
De omvormer is dan weer apart. Zo heb ik alles inzichtelijk.
[ Voor 5% gewijzigd door internet4me op 12-02-2013 16:17 ]
Ik heb dezelfde meter, de optische poort praat hetzelfde protocol als een P1 poort. Je hebt echter wel een (dure) optische probe nodig. Ikzelf lees mijn Iskra ME162 uit met een Raspberry Pi en dat gaat uitstekend!Fairy schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 13:28:
Vraagje,
Nu heb ik een kleine PV installatie en dus ook regelmatig teruglevering. Een youless ziet die als gebruik heb ik me laten vertellen.
Is er een alternatief waardoor ik e.e.a. toch in mijn netwerk inzichtelijk kan maken mét onderscheid tussen verbruik en opbrengst? Mijn meter heeft ook een vierkant aluminium plaatje met een rond glaasje en daarin zitten 2 soort ledjes (IR??). Is daar iets mee te doen?
http://www.iskraemeco.si/emecoweb/eng/products/me162.html
Daar spreekt men over een optische poort voor uitlezen en programmeren...
[afbeelding]
Alvast dank!
Zie mijn topic hierover:
Slimme/digitale meter uitlezen met een Raspberry Pi
[ Voor 4% gewijzigd door Mr-Leo op 12-02-2013 16:16 ]
Dit slaat werkelijk nergens opFlagg schreef op zondag 10 februari 2013 @ 19:38:
Ik heb het idee dat jij de hele dag bezig bent met het milieu en de hele dag bij je omgeving het bloed onder de nagels vandaan haalt.
maar ik ben wel dolblij dat je niet mijn collega bent.
Je ben vreselijk zwaar op de hand, en je straalt een armzalig soort geitenwollensokken superioriteit uit alsof de rest van de wereld gek is en jij de verheven taak hebt om de arme onwetenden wijzer te maken.
Ik had stiekum gehoopt dat er door een Moderator zou worden ingegrepen, maar helaas.....
(uiteraard weer iemand die hier zelden of nooit komt en anoniem is)
In plaats van in het topic, ajb topic reports plaatsen. Liever een TR dan te weinig.
[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 12-02-2013 17:36 ]
[mbr]In plaats van in het topic, ajb topic reports plaatsen. Liever een TR dan te weinig.[/]
[/quote]
En er vervolgens niets meer van horen.
A'dam PVOutput
En terecht, dit hoort netjes achter de schermen te worden opgelost.ericplan schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 18:37:
[...]
[mbr]In plaats van in het topic, ajb topic reports plaatsen. Liever een TR dan te weinig.[/]
[/quote]
En er vervolgens niets meer van horen.
Er wordt hier geregeld al teveel gewauweld en als iemand een keer zijn mening geeft dan wordt hij nog net niet publiek gelynchte....
Vrijheid van meningsuiting EN respect zijn ook een duurzaam goed.
Daarom zou een antwoord wel netjes zijn. In het topic of naar melder. Nu krijg ik de indruk dat deze toonzetting met instemming van de moderatoren is.Freemann schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 19:05:
[...]
En terecht, dit hoort netjes achter de schermen te worden opgelost.
A'dam PVOutput
Ik heb alle vertrouwen in de Mods en gezien het feit dat er een MBR plaats heeft gevonden zegt mijn inziens ook genoeg. Mijn ervaring is dat de Mods er vaak met hun neus bovenop zittenericplan schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 19:14:
[...]
Daarom zou een antwoord wel netjes zijn. In het topic of naar melder. Nu krijg ik de indruk dat deze toonzetting met instemming van de moderatoren is.
Verwijderd
Kunnen we het onderwerp laten rusten? Lijkt mij constructiever. Er is een MBR geweest, klaar. Toch?
En daar dit een kroeg is: mijn AH om de hoek heeft sinds een tijdje Gulpener biologisch bier. Dat is echt wel lekker en niet eens duur. Mijn eten is zo klaar, ik ga er zo eentje opentrekken.
Proost!
[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 12-02-2013 21:03 ]
Ober! Mag ik een portie bitterballen?
Je weet het weer mooi te brengen...JeroenH schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 20:11:
Heren, heren, (en wellicht ook dames, hoewel ik er hier niet veel tegenkom). Maak er niet zo'n punt van. De toon en woordkeuze van vooral Flagg, hoewel misschien niet zo nodig, deed mij bijzonder weinig. Iedereen heeft recht op zijn of haar eigen mening, en tot op zekere hoogte ook de vorm die heeft. Naar mijn mening is er niets gezegd wat niet door de beugel kan. Als ik elke keer stennis moest gaan maken als ik van ocd beschuldigd werd hield ik geen tijd over voor de belangrijke en leuke zaken in het leven.
Kunnen we het onderwerp laten rusten? Lijkt mij constructiever. Er is een MBR geweest, klaar. Toch?
En daar dit een kroeg is: mijn AH om de hoek heeft sinds een tijdje Gulpener biologisch bier. Dat is echt wel lekker en niet eens duur. Mijn eten is zo klaar, ik ga er zo eentje opentrekken.
Proost!
Wat Gulpener betreft;
http://rankabrand.nl/bier-merken/Gulpener
Biologisch in de naam zetten zegt niets over hoe biologisch,duurzaam of belastend dat product nu echt is.
(Mijn) Grolsch doet het toch echt beter
Biologisch, vegetarische of bitterballen met paardenvlees?
Maar meer de techniek en dat men gewoon voor het modeleren van de auto opnieuw is begonnen.
Dus geen bouwstenen overnemen, nee gewoon opnieuw.
Rekende ik even voor de grap uit wat nu het prijsverschil is met een gelijke auto (5 serie) in zijn klasse over een termijn van 8 jaar.
Erg kale rekenmethode, kostprijs en verbruik van energie over 20.000km p/j (gelijk blijvende energieprijs), wat blijkt € 144,-- is de Model S duurder.......................... € 144,-- ...............................
Niks nergens anders na gekeken zoals wegenbelasting, onderhoud, afschrijving enz enz.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Wat met wat vergeleken onder welke omstandigheden?ollie1965 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 23:45:
Grappig, altijd al geïnteresseerd in Model S, niet dat ik het geld er voor over heb.
Maar meer de techniek en dat men gewoon voor het modeleren van de auto opnieuw is begonnen.
Dus geen bouwstenen overnemen, nee gewoon opnieuw.
Rekende ik even voor de grap uit wat nu het prijsverschil is met een gelijke auto (5 serie) in zijn klasse over een termijn van 8 jaar.
Erg kale rekenmethode, kostprijs en verbruik van energie over 20.000km p/j (gelijk blijvende energieprijs), wat blijkt € 144,-- is de Model S duurder.......................... € 144,-- ...............................
Niks nergens anders na gekeken zoals wegenbelasting, onderhoud, afschrijving enz enz.
bijv 520dA aanschaf verschil €30 000-59 000; verbruik verschil energie €1200/jaar (30 000 km) bron excel sheet
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Wise enough to play the fool
ze hebben ook zonnepanelen maar dat zijn allemaal losse exemplaren misschien leuk als reserve of voor experimenten.
Zou daar een hobbyboer met de plus en de min hebben lopen spelen....was het nou links plus of min...even proberen.....BANG.
Uuuuuuhhhh "Hobby Boer" ????? Ik neem aan dat het grappig bedoeld is zonder daar over na te denken?internet4me schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 13:51:
Geen goede naam voor SMA. Er zijn daar tig omvormers die retour zijn gestuurd en mogelijk defect zijn.
Zou daar een hobbyboer met de plus en de min hebben lopen spelen....was het nou links plus of min...even proberen.....BANG.
Ik denk trouwens dat de omvormers daar tegen beveiligd zijn ....
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Als 'kickoff' willen we graag een film tonen (ca. 15-20min.) om het onderwerp te introduceren. We dachten aan een samenvatting van 'An Inconvienient Truth' o.i.d., maar zoiets blijkt niet gemakkelijk te vinden zijn. Het afgelopen uur heb ik YouTube al afgestruind, tot nu toe zonder resultaat.
Heeft een van jullie een idee: een film, of een stuk daarvan, dat redelijk op zichzelf staat (dus geen 20min. uit het midden van een docu) met als onderwerp: duurzaamheid, duurzaam bouwen, of klimaatverandering. Bij voorkeur NL gesproken / ondertiteld. Hulp welkom :-)
[ Voor 19% gewijzigd door NielsTn op 13-02-2013 14:39 ]
Dit topic is gesloten.
![]()