Ik denk juist dat de overlast vaak schromelijk overdreven wordt. Een turbine uit je raam zien =! overlast, naar mijn mening.
Voorbeeldlocaties die m.i. wél geschikt zijn:
- Velsen (naast de Hoogovens)
- westelijk havengebied in A'dam
- 20km buitengaats (maar dan wordt het allemaal weer zo duur...).
- midden in natuurpark de Hoge Veluwe (benieuwd hoe je daar tegenaan kijkt)
- de waterleidingduinen hier in NH, woont geen kip.
Allemaal prachtige locaties (Veluwe ook, ik zou niet weten waarom niet) maar Nederland is klein dus als we verantwoordelijk willen zijn voor onze eigen duurzame energievoorziening (en, volwassen en duurzaam als we zijn willen we dat natuurlijk) zullen we er niet aan ontkomen dat er windturbines in het zicht staan, en ook niet dat er soms overlast van is. Als je dat een probleem vind wil ik het graag even met je hebben over auto's, ik heb er zelf geen maar wel vrij veel overlast van. Maar auto's zijn er al lang en ze schijnen 'belangrijk' te zijn. Windturbines zijn een redelijk nieuw fenomeen. In het algemeen zijn mensen niet zo gek op nieuwe dingen. Ik denk echt dat dat een groot deel van het effect is.
In de polder (de Wieringerwaardpolder bijvoorbeeld) is het achtergrondgeluid al zo bijzonder laag qua dB, dat een turbine daar makkelijk bovenuit komt. Moet je je voorstellen, kom je daar wonen voor je rust en kan je niet slapen...Of je agrarische buurman die eerst zo'n laagvermogend Lagerwey molentje had draaien om zijn stal te verlichten en zijn melk te koelen doet ineens een opschaling naar 2-3 MW.
Er zullen altijd plekken zijn waar je kunt wonen voor je rust, en nogmaals, veel van de geluidsoverlast is echt overdreven. We kunnen er hier op het forum over speculeren tot we een ons wegen, maar wie woont er nu daadwerkelijk op gehoorsafstand van een windturbine? Ik niet, maar dus wel een weekje praktisch naast zo'n ding gekampeerd. Gekampeerd! Dus wandjes van 0,2mm nylon. Alle windsnelheden gehad van 0-7, en gewoon lekker geslapen. Het geluid kwam
niet boven het geluid van de wind door de bomen en struiken uit. Steekproef van één, zware bias aanwezig, ik weet het, ik weet het. Maar zoveel lawaai maken die dingen helemaal niet.
En vraag voor de grap even bij eric-pvt na hoeveel overlast hij heeft van die gasboringen.
Dat is toch verschrikkelijk voor die buren?
Nee. Ze kunnen het wellicht verschrikkelijk
vinden (mogelijk gevoed door al bestaande vooroordelen over windturbines), maar dat is wat anders. Als de turbine volgens de regels geplaatst is kan ik me echt niet voorstellen dat je er last van hebt. Dezelfde persoon zal ook protesteren tegen een nieuw aan te leggen snelweg op een paar honderd meter van zijn huis, of een vliegveld een paar kilometer verderop. In ons land heeft er altijd wel iemand last van een activiteit, daar ontkomt je bijna niet aan. We willen allemaal niet degene zijn die er last van heeft en wel degene zijn die er profijt van heeft. Da's leuk maar geen realistische houding natuurlijk.
Ik snap jouw bewondering en fascinatie voor die apparaten wel, maar ik snap de mensen in de buurt van zo'n turbine nog veel beter. En hier dichtbij hebben de bewoners de wet aan hun zijde, maar lapt de eigenaar van "Grote Sloot 158" de boetes en dwangbevelen aan zijn laars. En de lokale politiek doet he-le-maal niets.
We wonen met zijn allen in een klein landje. We willen allemaal prettig wonen, we willen allemaal dat het licht aan blijft. Daar is wrijving tussen. Iemand zal tegen een windturbine aan moeten kijken. Je kunt niet oneindig zeggen Niet In Mijn Achtertuin.
Ik vind het juist jammer dat de mensen die een windturbine of -park willen plaatsen soms worden afgeschilderd als niets ontziende monsters die ten koste van alles de plaatsing willen doordrukken. Doordat ik goed contact heb met directe collega's die dit werk doen heb ik een aardig idee van door hoeveel regelgevinghoepels ze moeten springen voordat ze ook maar hardop mogen zeggen dat er wellicht een windturbine geplaatst gaat worden. En de interactie met de mensen in omgeving wordt ook steeds vroeger en steeds grondiger aangepakt. Denk je dat ze er baat bij hebben mensen zich tegen zich in het harnas te jagen? Ik begrijp dat het in de praktijk vaak die mensen zijn die al heel snel niet meer willen praten. Da's heel lastig overleggen, zo hoor ik van mijn collega's.
Dat sterkt me in mijn overtuiging dat een turbine niet in bewoond gebied thuishoort. Ja, het is subjectief.
Juist, subjectief. De noodzaak voor een duurzame energievoorziening is objectief. Lijk mij duidelijk.
Maar ook ja: die mensen ontwikkelen écht gezondheidsklachten door de ervaren overlast. Dat mag je niet wegwuiven, vind ik.
Ik wuif het niet weg, maar ik ben er echt wel van overtuigd dat veel van de klachten helemaal niet in beginsel door de windturbine veroorzaakt zijn. Wellicht hadden deze mensen wel iets anders gevonden om last van te krijgen.
Maar betoog je nu dat wanneer je die mensen financieel laat deelnemen in de winsten, de overlast een stuk minder wordt? I have a hard time believing that.
Ik ben er geen expert in, maar een aantal van mijn collega's op het werk wel. Dit is wat mij verteld wordt...
O ja, hoe gaat het ook alweer met Vestas? Niet best, als ik de kranten mag geloven.
Dat zou goed kunnen, geen idee. Maar... en? Het gaat in deze tijd met wel meer bedrijven niet goed. Windparken zijn grote investeringen, het gaat niet zo lekker met de banken die de leningen moeten geven. Ik zou het niet zo gek vinden als de fabrikanten van windturbines daar last van hebben.
Ik las overigens dat Siemens een order voor 10 jaar onderhoud en de bouw van een park bij Sylt heeft binnengesleept. Waarom 10 jaar?
Ik heb geen idee. Weet jij het?
edit: heb je door dat ik begin te ontdooien qua windstroom?
Yep, goede zaak

Wel op duurzame stroom hoop ik
Overigens, wellicht ook leuk om aan te stippen: wil je minder windturbines? Bespaar op je elektriciteitsverbruik!

5 tot de macht drie is toch 125?
Verdorie, je hebt gelijk!

Klopt!
Maar dit heeft te maken met de discussie over windturbines - hoe?
Dat OV gaat werken is een utopie, heel de werkende bevolking van Nederland afhankelijk van de Fyra is toch wel het laatste wat je wilt.
Grappig.... zoveel mensen hebben zo'n rotsvast vertrouwen in de toekomstige ontwikkeling van vele soorten technologie. Elektrische auto's, kernfusie, de business-as-usual-bomen groeien tot in de hemel, zo lijkt het. Maar sociale veranderingen, of veranderingen op het gebied van technologieën waar mensen momenteel een hekel aan hebben worden gebagatelliseerd... Opmerkelijk hoe dat werkt.
Misschien dat een goede pandemie ons weer terug naar de middeleeuwen brengt. Dan is het auto-probleem direct opgelost. En ook een flink aantal andere luxeproblemen.
Eens kijken wat dat doet met levensstandaard van de overblijvers. We gaan het zien.
Zo, en nu ga ik naar bed, morgen vroeg om 07:00 uur weer werken. En met de auto natuurlijk, er rijdt nog geen bus om deze tijd.
Goed zo! Niet zeuren over benzineprijzen en 'auto-is-melkkoe' he, da's zo oldschool. Slaap lekker en werk ze!
[
Voor 9% gewijzigd door
JeroenH op 09-02-2013 22:34
]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar