Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.706 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 14:20

rg-mohwa

Phoe Hé

Wij hebben in december een nieuwbouwwoning gekocht die ongeveer in november opgeleverd moet worden. Nu zat ik zaterdag de krant te lezen en zag dat de prijzen van de nog niet verkochte woningen (lees mijn toekomstige buren) 6000 euro gezakt zijn :( .
betekend dat dan dat ik gewoon 6000 teveel betaald heb of kan ik hier nog iets mee doen naar de projectontwikkelaar ofzo ? iemand hier ervaring mee ?

[ Voor 3% gewijzigd door rg-mohwa op 02-04-2012 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-08 19:20
Nee, weinig kans vrees ik :) Dat is het risico dat je loopt als je early adapter bent..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 14:20

rg-mohwa

Phoe Hé

Mr_Size schreef op maandag 02 april 2012 @ 11:38:
Nee, weinig kans vrees ik :) Dat is het risico dat je loopt als je early adapter bent..
Daar was ik dus al bang voor :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 14:27
rg-mohwa schreef op maandag 02 april 2012 @ 11:35:
Wij hebben in december een nieuwbouwwoning gekocht die ongeveer in november opgeleverd moet worden. Nu zat ik zaterdag de krant te lezen en zag dat de prijzen van de nog niet verkochte woningen (lees mijn toekomstige buren) 6000 euro gezakt zijn :( .
betekend dat dan dat ik gewoon 6000 teveel betaald heb of kan ik hier nog iets mee doen naar de projectontwikkelaar ofzo ? iemand hier ervaring mee ?
De supermarkt heeft ook wel eens aanbiedingen. Jij hebt gewoon getekend voor die prijs! Als de woningen super populair waren geweest en de laatste 3 6000 euro duurder waren verkocht, had je dan ook deze gedachte gehad?

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja je hebt getekend voor dat bedrag dus dat moet je betalen..
Kennis van mij ook, wilde perse een nieuwbouw appartement op een lokatie in het centrum. Kosten 199.000 V.O.N.

Nu 2 jaar na oplevering staat de helft nog te koop, laatst is er 1 verkocht voor 160k VON. (identiek aan die van mijn kennis).
Ze komen er gewoon niet vanaf en hebben de winst al gepakt van de mensen die gelijk hebben gekocht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:25

RKD

RKD schreef op maandag 12 maart 2012 @ 15:11:
[...]

Ach wij wachten nu op de 5e werkgeversverklaring van mijn vrouw.... 1e keer bedrag verkeerd, 2e keer verkeerde naam, 3e keer vinkje vergeten, 4e keer opgestuurd maar niet aangekomen... hoop dat nummer 5 aankomt...

Verder kon onze taxatie makelaar niet in het huis vanwege vorstschade... Is wel goed hersteld (zelf gecontroleerd) echter hadden ze vergeten door te geven dat onze makelaar er weer in kon.. Dus daar zijn we ook al weer een week verder mee... Ondertussen nog maar 4 weken over van de 6 die we hebben voor de financiering..

gaat om dit huis : http://www.funda.nl/koop/...7244106-franklinstraat-2/
Yeah, vanmorgen telefoontje van onze hypotheekadviseur, de bank is akkoord dus we kunnen gaan passeren :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:06
Dit had je enigszins kunnen adresseren door een clausule in het koopcontract op te nemen dat bij prijsdalingen dat ook voor jou geldt. Zul je echter zien dat het ook heel creatief anders kan bijvoorbeeld door meerwerk tegen korting, korting op bouwrente, etc ;)

Beter is om het te beschouwen in de grotere context: als het project goed had gelopen dan had je een woning gehad en de laatkomers niet. Nu is het andersom.

Onder collectieve druk wil er soms nog wel wat mogelijk zijn trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Verwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 11:46:
[...]

Tja je hebt getekend voor dat bedrag dus dat moet je betalen..
Kennis van mij ook, wilde perse een nieuwbouw appartement op een lokatie in het centrum. Kosten 199.000 V.O.N.

Nu 2 jaar na oplevering staat de helft nog te koop, laatst is er 1 verkocht voor 160k VON. (identiek aan die van mijn kennis).
Ze komen er gewoon niet vanaf en hebben de winst al gepakt van de mensen die gelijk hebben gekocht..
Iets vergelijkbaars heeft een collega van mij ook gehad. Twee jaar geleden een nieuwbouw-woning gekocht in een bekend vinexdorp in Zuid-Holland. Anderhalf jaar later worden 150 meter verderop vrijwel dezelfde woningen neergezet voor bijna 80.000 euro minder. Dan voel je je natuurlijk flink genaaid, want je komt daar nooit meer weg.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
nare man schreef op maandag 02 april 2012 @ 11:50:
een bekend vinexdorp in Zuid-Holland.
Leidschendam-Voorburg? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Nee, Berkel en Rodenrijs, dat is gemeente Lansingerland geloof ik.

[ Voor 46% gewijzigd door nare man op 02-04-2012 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
Ook leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:00
[b]eymey schreef op zondag 01 april 2012 @ 21:41:

Met een samenlevingsovereenkomst kan je overigens regelen wat je wil.. het hoeft dus zeker (financieel) niet zo ingrijpend te zijn als trouwen. Wat wij vooral gewoon willen regelen is dat bij bv. mijn overlijden m'n vriendin in het huis kan blijven wonen (als ze dat zou willen). En je hebt iig afspraken waar je elkaar aan kan houden.
Myrdreon schreef op zondag 01 april 2012 @ 17:05:
[...]

Ja, tenzij ze de periode verlengen/permanent maken. Verwachting in de markt is van wel, maar met een rechtse regering weet je het nooit (de lagere inkomens halen er ook voordeel uit, dus de geschiedenis leert dat de VVD ertegen zal zijn).

Samenlevingscontract is meestal wel vereiste als je samen hypotheek neemt, tenzij je voor die tijd gaat trouwen. Wat betreft tijdstermijn heb ik geen idee. Het is best zwaarwegend bindend document (bijna gelijk aan trouwen) dus zou het niet haasten. Ga vooral zo snel mogelijk met hypotheekadviseur zitten, die weet er vast meer over.
zover ik weet eindigt een samenlevingscontract bij overlijden, om dit te kunnen regelen moet je dus een testament hebben laten maken. Een samenlevings-contract is zeker niet gelijk aan trouwen, nog niet een beetje, je legt er alleen in vast hoe alles verdeeld is tijdens het samenleven. Je ontleend er geen pensioenrecht aan, kinderen zitten er niet standaard bij,en je bent zeker niet standaard erfgenamen.

mogelijk is er verwarring met een geregistreerd partnerschap, wat wel trouwen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Iets vergelijkbaars heeft een collega van mij ook gehad. Twee jaar geleden een nieuwbouw-woning gekocht in een bekend vinexdorp in Zuid-Holland. Anderhalf jaar later worden 150 meter verderop vrijwel dezelfde woningen neergezet voor bijna 80.000 euro minder. Dan voel je je natuurlijk flink genaaid, want je komt daar nooit meer weg.
En dit is precies de reden waarom heel veel starters nu wachten met kopen. Veel makkelijker kan je het niet verdienen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:59
DaTimMan schreef op maandag 02 april 2012 @ 12:17:
zover ik weet eindigt een samenlevingscontract bij overlijden, om dit te kunnen regelen moet je dus een testament hebben laten maken.
Je kan in een samenlevingsovereenkomst prima vastleggen hoe e.e.a. bij overlijden moet worden geregeld rond je huis (bijv. dat je partner er mag blijven wonen). Dat is juist een van de belangrijkste redenen om een samenlevingsovereenkomst te sluiten.

Via een testament regelen biedt voor partners geen enkele zekerheid, jij kan je testament nl. zonder medeweten en instemming van je partner wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:50

vhal

ಠ_ಠ

[...]

Ik vraag me dan toch af welke woningen dat dan zijn. Ik ken de buurt wel aardig maar ik zou niet weten welke woningen bijna identiek zijn en 80.000 euro ten opzichte van elkaar verschillen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 10:52
[...]

zover ik weet eindigt een samenlevingscontract bij overlijden, om dit te kunnen regelen moet je dus een testament hebben laten maken. Een samenlevings-contract is zeker niet gelijk aan trouwen, nog niet een beetje, je legt er alleen in vast hoe alles verdeeld is tijdens het samenleven. Je ontleend er geen pensioenrecht aan, kinderen zitten er niet standaard bij,en je bent zeker niet standaard erfgenamen.

mogelijk is er verwarring met een geregistreerd partnerschap, wat wel trouwen is
Wat Timag zegt.

Je observatie dat een samenlevingscontract heel vaak wordt verward met een geregistreerd partnerschap is overigens wel waar, maar niet om de redenen die jij noemt :).

Geregistreerd partnerschap = bijna trouwen (enige verschil is het familierecht als er kinderen komen).

Bij een samenlevingscontract is er juridisch in principe niets geregeld behalve datgene wat je er zelf in laat opnemen. 1 van de mogelijkheden is een "verblijvingsbeding" waarin je regelt dat je partner in het huis kan blijven wonen als jij overlijdt.

De rest van wat je voor overlijden etc. wil regelen moet via een testament (wat idd eenzijdig aan te passen is bij de notaris, zonder medeweten van de ander).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
eymey schreef op zondag 01 april 2012 @ 21:41:
De offerte biedt absoluut nog geen zekerheid, maar is gewoon een samenvatting van de rente die de bank wil bieden, hoe je hypotheek opgebouwd is (incl. evt. bankspaarproducten), etc.
Een offerte is meer dan een prijsopgaaf. Het betekent dat de bank in principe zaken wil doen, onder de aanname dat alle omstandigheden overeenkomen met de opgave in de kredietaanvraag.

Natuurlijk moeten er nog allemaal bewijsstukken worden gecontroleerd en binnen de norm vallen. Denk aan werkgeversverklaringen, arbeidsovereenkomsten, taxatierapporten, omzetcijfers etc. Maar een offerte betekent wel dat een financier ervoor open staat om een lening te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
[...]

[...]

Diezelfde dingen echter ook langs bij trouwen, verschil is dat het bij trouwen andersom gaat. Bij samenlevings-contract is niks geregeld tenzij je het opneemt (hoe wordt bezit verdeeld, wat bij verbreken relatie/overlijden, etc); bij huwelijkse voorwaarden is alles geregeld tenzij je het opneemt (denk aan de rijkere partner die het eigen vermogen beschermen wilt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Collega (geen GoTter) vroeg me om eens in de groep te gooien waar hij een beetje moet uitkomen:
http://www.funda.nl/koop/...087-jan-heijmanslaan-185/

Hij heeft nu een bod staan van 235 en het lijkt hier te blijven hangen en hij wil het huis wel maar kan zich moeilijk een mening vormen over "wat het waard is voor hem".

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Cassius schreef op maandag 02 april 2012 @ 13:39:
Collega (geen GoTter) vroeg me om eens in de groep te gooien waar hij een beetje moet uitkomen:

Hij heeft nu een bod staan van 235 en het lijkt hier te blijven hangen en hij wil het huis wel maar kan zich moeilijk een mening vormen over "wat het waard is voor hem".
Gezien de 6+ maanden te koop (is dat 8 maanden of 3 jaar?) vind ik het bod in deze tijd eerder aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Wat betreft vierkante meters lijkt de prijs niet gek voor een locatie in de buurt van Den Bosch.

Echter, dit is feitelijk een jaren '60 woning met puist. De waarde moet dus voortkomen uit een zinnig gebruik van de puist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Eerlijk gezegd vind ik het een monsterlijk lelijk geval. Natuurlijk kun je een inrichting veranderen, maar hier moet echt alles aan gebeuren: van de foeilelijke bakstenen muren binnen, tot de lelijke open trap, de achterlijke plavuizen en de vage indeling met uitbouw.

Eigenlijk zou ik voor dat geld liever een heel nieuw huis neerzetten. Just my 2 cents. Wat jouw collega ervoor over moet hebben, moet hij zelf weten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
Cassius schreef op maandag 02 april 2012 @ 13:39:

dat is bij mij om de hoek :). die aanbouw is vreemd met een aparte trap voor de aanbouw. het is nog wel mogelijk om een dakopbouw te plaatsen zoals bij alle anderen. veel ruimte, lelijk huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Dat herinner ik me ook nog van Rosmalen toen we er keken: straten met jaren '60 meuk met de helft een houten opbouw er bovenop.

Net even op Google maps nog gekeken en een absolute no-go gespot: het huis ligt op 60m afstand van de afrit en ca 120m afstand van de doorgaande A2. Je longen zullen dus als roetfilter fungeren. Dat van eventuele kinderen ook.

Het wordt over het algemeen afgeraden om binnen 200m van een snelweg te wonen ivm luchtkwaliteit.

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 02-04-2012 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Rukapul schreef op maandag 02 april 2012 @ 13:49:
Wat betreft vierkante meters lijkt de prijs niet gek voor een locatie in de buurt van Den Bosch.

Echter, dit is feitelijk een jaren '60 woning met puist. De waarde moet dus voortkomen uit een zinnig gebruik van de puist.
Is er een richtlijn voor prijzen per vierkante meters in bepaalde gemeenten/steden(of dorpen)/wijken?

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Laatst online: 11-09 18:50
Ik zat een maand geleden in exact dezelfde situatie, maar heb er geen actie mee ondernomen. Immers, je hebt bij het tekenen de eerste keus gehad en de latere koper heeft minder keuze (welk kavel) + soms zelfs minder keuze in meerwerk (uitbouw). Mooiste was wel dat de huizen die al gebouwd waren soms met 25.000 korting werden verkocht :o

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

DaTimMan schreef op maandag 02 april 2012 @ 14:03:
[...]

dat is bij mij om de hoek :). die aanbouw is vreemd met een aparte trap voor de aanbouw. het is nog wel mogelijk om een dakopbouw te plaatsen zoals bij alle anderen. veel ruimte, lelijk huis.
Van diezelfde collega; hoe is het wonen in Rosmalen?

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Cassius schreef op maandag 02 april 2012 @ 14:23:
[...]

Is er een richtlijn voor prijzen per vierkante meters in bepaalde gemeenten/steden(of dorpen)/wijken?
Bij een site als Jaap staat wel een gemiddelde van een stad/dorp.
Maar goed, blijft een gemiddelde, kan (flink) afwijken ..........

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-09 14:04
(jarig!)
Cassius schreef op maandag 02 april 2012 @ 14:56:
[...]

Van diezelfde collega; hoe is het wonen in Rosmalen?
Jan Heijmanslaan is een relaxte wijk, er is vlakbij een Jumbo, Primera, frietkraam, kapperszaak, bakkerij en een chinees.

Ik woon er namelijk heel vlakbij. Ik woon hier nu al 3 jaar en het bevalt me nog steeds super. Qua lokatie zit je wel dichtbij de snelweg, maar je komt er dan ook snel op, wat ook prettig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:25
Cassius schreef op maandag 02 april 2012 @ 13:39:Collega (geen GoTter) vroeg me om eens in de groep te gooien waar hij een beetje moet uitkomen: http://www.funda.nl/koop/...087-jan-heijmanslaan-185/

Hou er rekening mee dat er daar in de wijk veel huizen last hebben van verzakkingen.
Ook toekomstige werkzaamheden voor omlegging van de zuid willemsvaart kunnen nog voor overlast/problemen gaan zorgen.
Cassius schreef op maandag 02 april 2012 @ 14:56:[...]Van diezelfde collega; hoe is het wonen in Rosmalen?
Hoewel het officieel Rosmalen is valt Hintham voor de meeste toch echt 's-Hertogenbosch.

De wijk zelf is wel okee, maar je moet van de jaren 60 bouw houden. Er wijk er recht tegenover is minder. Veel flat gebouwen en overwegend allochtoon (niet dat daar iets mis mee is).
Het ligt vrijwel direct grenzend aan de aawijk, en die staat nou ook niet denderend goed bekend.

Qua voorzieningen is er een klein winkelcentrum voor de dagelijkse boodschappen. Anders moet je toch snel uitwijken naar Rosmalen (centrum) of winkelcentra in 's-Hertogenbosch.

Gekeken naar het huis is 235 echt hoog. Vooraan in diezelfde straat is een maand geleden een huis verkocht voor 230, weliswaar zonder aan- of opbouw maar wel geheel gerenoveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
ZeRoC00L schreef op maandag 02 april 2012 @ 15:05:
[...]

Bij een site als Jaap staat wel een gemiddelde van een stad/dorp.
Maar goed, blijft een gemiddelde, kan (flink) afwijken ..........
Wat me opvalt (en vast ook een van de redenen voor die afwijking) is dat het soms flink afwijkt is dat je soms voor hetzelfde type huis wel verschillen van 10% ziet in het aantal gemeten m2.

Daarnaast moet je appels met appels vergelijken, een vrijstaand huis heeft als alles verder gelijk is een andere prijs per vierkante meter dan een rijtjeshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:16
Beste Mensen,

Ik volg al enige tijd dit topic met enige belangstelling omdat ik na een aantal jaar huren wil overstappen op koop.

Ik zal de situatie even beschrijven:
Zelf 28 jaar oud en een vriendin van 24.
Op het moment huren we particulier inclusief gas water en licht voor weinig omdat de verhuurder een bekende is.

We zijn bij een aantal banken langs geweest voor de bepaling van de max. hypotheek.
We kwamen op een max. hypotheek uit van ruim 500k excl. 50-60k eigen geld.

Afgelopen zaterdag zijn we naar een aantal huizen rond de 400k gaan kijken om toch nog ruim te kunnen leven.
Ik heb een standaardvragenlijst gedownload en meegenomen. Mijn vraag aan jullie is tot hoe ver gaan jullie in de 1e bezichtiging. Nemen jullie de eerste keer een meetlint, knikker en fototoestel mee of kijken jullie eerst naar het huis in zijn algemeen en gaan jullie pas bij de 2e bezichtiging op de details in?

Er zijn verschillende sites waar een waarderapport(tegen enige kosten natuurlijk) kan worden opgesteld. Met welke hebben mensen de beste ervaring? Of kan ik beter een rapport bij het kadaster laten opstellen?

Overigens heb ik ook naar huizen in Rosmalen zitten kijken (Grote Wielen) maar uiteindelijk van afgezien omdat de wijk (nog) geen sfeer uitstraalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

whipcheck schreef op maandag 02 april 2012 @ 15:48:
Beste Mensen,

Ik volg al enige tijd dit topic met enige belangstelling omdat ik na een aantal jaar huren wil overstappen op koop.

Op het moment huren we particulier inclusief gas water en licht voor weinig omdat de verhuurder een bekende is.

We zijn bij een aantal banken langs geweest voor de bepaling van de max. hypotheek.

Afgelopen zaterdag zijn we naar een aantal huizen rond de 400k gaan kijken om toch nog ruim te kunnen leven.
Ik heb een standaardvragenlijst gedownload en meegenomen. Mijn vraag aan jullie is tot hoe ver gaan jullie in de 1e bezichtiging. Nemen jullie de eerste keer een meetlint, knikker en fototoestel mee of kijken jullie eerst naar het huis in zijn algemeen en gaan jullie pas bij de 2e bezichtiging op de details in?

Er zijn verschillende sites waar een waarderapport(tegen enige kosten natuurlijk) kan worden opgesteld. Met welke hebben mensen de beste ervaring? Of kan ik beter een rapport bij het kadaster laten opstellen?

Overigens heb ik ook naar huizen in Rosmalen zitten kijken (Grote Wielen) maar uiteindelijk van afgezien omdat de wijk (nog) geen sfeer uitstraalde.
Nice budget. Ik zit in dezelfde situatie. Ik heb zaterdag een mooi huis gezien en ga morgenmiddag wederom kijken. Het is geen 'officiële' bezichtiging omdat ik de makelaar heb overgeslagen. Ik neem die tweede keer wel een camera mee. Meetlint etc. heb ik niet nodig omdat alle maten op funda staan. Anders nam ik zeker een rolmaat mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Wimo. op 02-04-2012 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Mensen,

Zijn geen regels voor maar meestal ga je de eerste keer voor het gevoel, als dat goed is ga je nog een tweede keer kijken voor de details en meer rationeel en praktisch kijken aangezien het gevoel dan meestal ook wat minder is en je beter naar de details kan kijken. De eerste keer is er zoveel te zien dat veel details niet opvallen. Vaak kan je de eerste keer al een gevoel krijgen of het wel op niet wat is zonder van alles uit te zoeken en na te meten. Maar je kan gerust de eerste keer met camera, meetlint enzovoort meenemen en alles gaan bekijken en meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
Bedankt voor de reacties!

Zijn er mensen die bij de 2e bezichtiging een keer aanbellen bij de buren?
Dit om te vragen naar de buurt en ze even te "checken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

whipcheck schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:10:
Bedankt voor de reacties!

Zijn er mensen die bij de 2e bezichtiging een keer aanbellen bij de buren?
Dit om te vragen naar de buurt en ze even te "checken".
Ja, bij het huis wat wij gekocht hebben hebben wij dat gedaan bij de buurvrouw.
Dat is uberhaupt aan te raden ;)

Je kan dan ook direct zeggen dat jij bijvoorbeeld een drumstel hebt* en of ze daar last van zouden hebben.

*) Of andere luidruchtige hobby.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
:) wel grappig.... de verkopend makelaar van het huis dat wij uiteindelijk ook hebben gekocht vond het maar een vreemde gewaarwording dat we eigen camera hadden mee genomen.

Zo vaak komt het dus blijkbaar ook weer niet voor :D

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Bij eerdere huizen wel gedaan, later niet meer; bij het huis waar we uiteindelijk voor hebben gekozen ook niet. We zijn afgegaan op de algemene indruk van het complex waar de woning in ligt en op het feit dat de woning aan alle kanten (behalve één) vrijliggend is, dus contactgeluid is vrij minimaal. Verder is het een woning in de stad, dus dan weet je dat je bepaalde geluiden van elkaar zult moeten tolereren alsmede verkeer/uitgaansgeluiden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:44

Meneer aard

Porsche rulez!

eymey schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:51:
:) wel grappig.... de verkopend makelaar van het huis dat wij uiteindelijk ook hebben gekocht vond het maar een vreemde gewaarwording dat we eigen camera hadden mee genomen.

Zo vaak komt het dus blijkbaar ook weer niet voor :D
Wij hadden dat ook, nooit geen probleem gehad of vreemde gewaarwording.

Wordt nu wel erg moe van dat gezeur van die instanties. Waarschijnlijk gaat de passeer datum weer uitgesteld worden maar ben der nu echt klaar mee onderhand. Ze zeggen dat het haalbaar is vanuit de hypotheek adviseur waarop de notaris mee contact heeft gehad, ,prima lijkt me dan. Nu komen ze op de proppen dat het niet haalbaar is vanwege pasen en goede vrijdag. Nou dat was in 1980 al bekend dat het op vrijdag goede vrijdag zou zijn en op maandag 2e paasdag.

Haalt me best het bloed onder de nagels vandaan. Nog even en gewoon de koop gaan ontbinden en gaan huren |:(

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:55

SeatRider

Hips don't lie

Ik overweeg ernstig om de rente gewoon niet vast te zetten. Variabel zit momenteel rond de 3%. Ik kan de toetsrente van 6% wel betalen hoor, daar niet van, maar ik verwacht gewoon niet dat ie de komende periode daar ruim boven gaat komen, iig wat rechtvaardigt om de rente lang vast te zetten op 5 of 6 procent. Mijn idee is nu om te zorgen dat ik een spaarpotje heb, en tot die tijd gewoon te profiteren.

Hoe zien jullie dat?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
SeatRider: Blijft natuurlijk een 'gok' wat de rente gaat doen.
Zonder te weten wat voor hypotheek je neemt is het ook lastig om daarin een advies te geven.

Zelf ga ik voor een rentevaste periode van 10 jaar, icm met een spaardeel. Over 10 jaar zal de rente worden herzien, als dit meer is, krijg ik dit ook op het spaardeel, waardoor het opgebouwde tegoed ook beter zal renderen, en ik dus minder hoef in te leggen. Dat heft dan deels een eventuele hogere rente weer op.
Een rentevaste periode geeft voor ons in ieder geval rust, waar we graag iets extra's voor betalen.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedenavond GoT'ers,

Samen met de vriendin druk aan het zoeken naar de 1e koopwoning, een appartement. Uitgekomen bij een Maisonnette uit 2004 met 130 m2 ruimte, zie Jaap #1 & Jaap #2.

Het appartement staat dus te koop bij 2 makelaars tegelijkertijd en staat oorspronkelijk te koop vanaf 10 februari 2010 met een oorspronkelijke vraagprijs van 187.500eu. Sinds 15 juni 2011 staat de huidige vraagprijs, 149.900eu, bij de oorspronkelijke makelaar. Sinds 14 juli 2011 staat het appartement bij de 2e makelaar te koop, voor dezelfde vraagprijs. Geen verdere prijswijzigingen.

Het appartement is verder in goede staat, mooie keuken & dito afwerking, relatieve nieuwbouw, goede badkamer die op termijn vervangen mag worden, mooi & ruim dakterras. Al met al een enorm ruim appartement voor een mooie prijs. Het ligt in een rustig dorp nabij Sittard (Zuid-Limburg), binnen 3min zit je op de snelweg. Eigenaren hebben ondertussen een ander huis & het appartement is momenteel verhuurd met een maximale opzegtermijn van 2 maanden. Qua hypotheek zal het allemaal geen probleem opleveren.

De vragen:
- Heeft er iemand ervaring met 2 verkopende makelaars? Gewoon 1 makelaar uitkiezen (hebben al bezichtiging & VvE documenten etc. via de nieuwste makelaar gekregen, welke trouwens de indruk aan ons gaf dat wij in 8 maanden tijd de 1e bezoekers waren) en gaan?
- Realistisch openingsbod? Via de basistoetsing van de Hypotheker komt een waardebepaling van 142.500eu.

Verder werk ik zonder aankoopmakelaar en neig ik naar een bod doen via de mail, zodat ik alles duidelijk kan verwoorden. Iemand die zijn gedachten hierover wil laten schijnen?

Alvast hartelijk dank voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

Beste Mensen,

ik neem aan nog geen kinderen? Waarom zou je dan zo'n duur huis nemen? 400k is een hele hoop geld, ook per maand aan hyptheek. Met z'n 2e (en geen kleine op komst) kan je voor veel minder ook heel leuk leven.

Dit is natuurlijk anders als je al 3 kids hebt en 6 honden.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Laatst online: 14:44

Meneer aard

Porsche rulez!

Verwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:21:
Goedenavond GoT'ers,

Samen met de vriendin druk aan het zoeken naar de 1e koopwoning, een appartement. Uitgekomen bij een Maisonnette uit 2004 met 130 m2 ruimte, zie Jaap #1 & Jaap #2.

Het appartement staat dus te koop bij 2 makelaars tegelijkertijd en staat oorspronkelijk te koop vanaf 10 februari 2010 met een oorspronkelijke vraagprijs van 187.500eu. Sinds 15 juni 2011 staat de huidige vraagprijs, 149.900eu, bij de oorspronkelijke makelaar. Sinds 14 juli 2011 staat het appartement bij de 2e makelaar te koop, voor dezelfde vraagprijs. Geen verdere prijswijzigingen.

Het appartement is verder in goede staat, mooie keuken & dito afwerking, relatieve nieuwbouw, goede badkamer die op termijn vervangen mag worden, mooi & ruim dakterras. Al met al een enorm ruim appartement voor een mooie prijs. Het ligt in een rustig dorp nabij Sittard (Zuid-Limburg), binnen 3min zit je op de snelweg. Eigenaren hebben ondertussen een ander huis & het appartement is momenteel verhuurd met een maximale opzegtermijn van 2 maanden. Qua hypotheek zal het allemaal geen probleem opleveren.

De vragen:
- Heeft er iemand ervaring met 2 verkopende makelaars? Gewoon 1 makelaar uitkiezen (hebben al bezichtiging & VvE documenten etc. via de nieuwste makelaar gekregen, welke trouwens de indruk aan ons gaf dat wij in 8 maanden tijd de 1e bezoekers waren) en gaan?
- Realistisch openingsbod? Via de basistoetsing van de Hypotheker komt een waardebepaling van 142.500eu.

Verder werk ik zonder aankoopmakelaar en neig ik naar een bod doen via de mail, zodat ik alles duidelijk kan verwoorden. Iemand die zijn gedachten hierover wil laten schijnen?

Wellicht dat de 1e makelaar opdracht heeft gegeven aan de 2e makelaar? Misschien dat die de woning makkelijker kon verkopen? Maar goed.
Wij hebben (mijn vriendin en ik) ook zonder aankoop makelaar gekocht, gewoon verstandig handelen, goed de buurt in de gaten houden wat daar ook te koop staat.
Verder gewoon een aankoopkeuring doen, en je bod gewoon telefonisch doen + bevestiging per mail. Als je 142k een faire prijs vind, (kijk ook even in de buurt en vraag evt. gegevens op bij het kadaster heb ik ook gedaan), zet je gewoon in 10-15k lager. Als ze echt wanhopig zijn zou ik gewoon een bod doen waarvan je denkt dat ze niet zullen happen.

Zou dan ook gewoon aangeven van luister, woning staat al zolang te koop, dit is ons bod hier zul je het mee moeten doen. Zeg dat je geen zin heb in ping pongen en een reëel tegen bod verwacht.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
SeatRider schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:03:
Ik overweeg ernstig om de rente gewoon niet vast te zetten. Variabel zit momenteel rond de 3%. Ik kan de toetsrente van 6% wel betalen hoor, daar niet van, maar ik verwacht gewoon niet dat ie de komende periode daar ruim boven gaat komen, iig wat rechtvaardigt om de rente lang vast te zetten op 5 of 6 procent. Mijn idee is nu om te zorgen dat ik een spaarpotje heb, en tot die tijd gewoon te profiteren.

Hoe zien jullie dat?
Ligt eraan of je hypotheek hebt of gaat afsluiten. In het 1e geval lekker variabel houden; je leest/hoort vanzelf de berichten wel als de economie aantrekt en vastzetten slim wordt.
Ga je echter nog afsluiten, dan wordt ook je maximale lening daarmee berekend. Dus dan gaat het niet alleen om het maandbedrag meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
Lelletje schreef op maandag 02 april 2012 @ 15:19:
[...]

Jan Heijmanslaan is een relaxte wijk, er is vlakbij een Jumbo, Primera, frietkraam, kapperszaak, bakkerij en een chinees.

Ik woon er namelijk heel vlakbij. Ik woon hier nu al 3 jaar en het bevalt me nog steeds super. Qua lokatie zit je wel dichtbij de snelweg, maar je komt er dan ook snel op, wat ook prettig kan zijn.
inderdaad, erg fijn wonen, supermarkt dicht bij maar niet meer heel druk. 10min fietsen van het centrum van den bosch, en 5 min met de auto naar de a2 en a59. verder weinig last van de snelweg zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
Bezulba schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:28:
[...]

ik neem aan nog geen kinderen? Waarom zou je dan zo'n duur huis nemen? 400k is een hele hoop geld, ook per maand aan hyptheek. Met z'n 2e (en geen kleine op komst) kan je voor veel minder ook heel leuk leven.

Dit is natuurlijk anders als je al 3 kids hebt en 6 honden.
We leven op het moment al voor veel minder en kunnen beide een leuk bedrag per maand opzij zetten. Ook staan we beide aan het begin van onze carriere en verwacht dat de salarissen nog omhoog gaan.

Om toch de verre vakanties en gadgets te bekostigen zijn we van plan een huis van ruim een ton onder ons budget te nemen, dit willen we nogmaals verlagen door er ook nog 50k eigen geld in te stoppen.

Als wij een huis kopen willen we iets voor een langere periode, we willen niet een rijtjeshuis kopen en vervolgens na 4-5 jaar op zoek naar een groter huis. Dit lijkt me financieel technisch ook veel minder aantrekkelijk.

We hebben geen haast we wachten tot we een mooi huis tegenkomen.

Vandaag weer een bezichtiging, vrijstaand 600m2 perceeloppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

Wimo. schreef op maandag 02 april 2012 @ 15:54:
[...]
Nice budget. Ik zit in dezelfde situatie. Ik heb zaterdag een mooi huis gezien en ga morgenmiddag wederom kijken. Het is geen 'officiële' bezichtiging omdat ik de makelaar heb overgeslagen. Ik neem die tweede keer wel een camera mee. Meetlint etc. heb ik niet nodig omdat alle maten op funda staan. Anders nam ik zeker een rolmaat mee.
Verkoopmakelaars hebben vaak de neiging om te overdrijven met de maten. Tenzij er in de advertentie op enige wijze wordt gegarandeerd dat er o.b.v. NEN2580 is gemeten moet je de maten altijd in twijfel trekken. Een goede richtlijn is het natrekken van de oppervlakte die de gemeente geregistreerd heeft in het Kadaster: hier
Dat geeft je dan iets meer zekerheid, hoewel ik erbij moet zeggen dat het wel regelmatig voorkomt dat ook de gemeente fout zit (onlangs nog zelf 90 m2 opgemeten, gemeente 80 m2). Het is wel van belang om de juiste oppervlakte te weten omdat je anders te veel betaalt als de oppervlakte achteraf kleiner blijkt te zijn.
Verwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:21:
Goedenavond GoT'ers,

[...]
De vragen:

- Ga bezichtigen met de andere makelaar en kies degene met wie je het makkelijkst denkt te kunnen lullen.
- basistoetsing zegt niets. Wat is je overweging om geen aankoopmakelaar te nemen? Sla je de onafhankelijke hypotheekadviseur ook over om advieskosten te besparen en ga je rechtstreeks naar een bank? Als het puur een kostenaspect is en je die 750 - 1250 euro niet aan een aankoopmakelaar wil uitgeven, laat dan minimaal een waardebepaling t.b.v. aankoopbeslissing a € 185,- maken voordat je gaat bieden, het geeft geeft je misschien ook nog een mooie onderhandelingspositie. Laat de taxatie nooit aan de hypotheekadviseur over, het zal hem een worst wezen of jij de woning goedkoop of duur hebt gekocht. Iedere euro die je leent moet je ooit terug betalen ;-)
whipcheck schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 09:31:
[...]

We leven op het moment al voor veel minder en kunnen beide een leuk bedrag per maand opzij zetten. Ook staan we beide aan het begin van onze carriere en verwacht dat de salarissen nog omhoog gaan.

Om toch de verre vakanties en gadgets te bekostigen zijn we van plan een huis van ruim een ton onder ons budget te nemen, dit willen we nogmaals verlagen door er ook nog 50k eigen geld in te stoppen.

Als wij een huis kopen willen we iets voor een langere periode, we willen niet een rijtjeshuis kopen en vervolgens na 4-5 jaar op zoek naar een groter huis. Dit lijkt me financieel technisch ook veel minder aantrekkelijk.

We hebben geen haast we wachten tot we een mooi huis tegenkomen.

Vandaag weer een bezichtiging, vrijstaand 600m2 perceeloppervlakte.
Verstandig, een woningaankoop moet je momenteel alleen overwegen als je er minimaal 7-10 jaar wil blijven. Als er binnen die 10 jaar kinderen in de planning zitten kan je liever nu al "ruimer" kopen, vooral als je het toch kan permitteren. Hoewel je zegt dat je geen haast hebt moet je er wel rekening mee houden dat de overdrachtsbelasting op 1 juli weer naar 6% gaat en dat je dus na 1 juli ca. € 16.000 duurder uit zal zijn op een koopsom van € 400.000.
De woningprijzen zijn momenteel al laag. Het is in ieder geval niet zinvol om te wachten op verdere prijsdalingen als je een langetermijnplanning hebt (als je dat in gedachten hebt). Bovendien kan je in jouw prijsklasse alle kanten op met goede onderhandeling, het nadeel van een hogere overdrachtsbelasting weegt veel zwaarder dan een "mogelijke" prijsdaling.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
SeatRider schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:03:
Ik overweeg ernstig om de rente gewoon niet vast te zetten.

<KNIP>

Hoe zien jullie dat?
Ik kan het zo even niet terugvinden om te linken maar er zijn wel wat onderzoekjes naar geweest. Daaruit bleek dat het over de afgelopen eeuw sinds WO II voor een gehele hypotheeklooptijd van 30 jaar altijd goedkoper is geweest om de rente variabel te laten, zelfs door de rentepieken in de jaren 80 heen. Het issue is wel dat je dan wel financieel in staat moet zijn om de pieken op te vangen.

Voor een bankspaarhypotheek laat dit overigens rente die je ontvangt op je spaardeel buiten beschouwing. Die rente is over het algemeen gelijk aan de rente die je betaalt en dat maakt het verschil in effect van een renteverandering kleiner. Een lagere rente op je spaardeel betekent nl. meer inleggen voor hetzelfde eindresultaat.

Mijn rente staat nu ook variabel, omdat ik het verschil nu vrij groot vind. Voor mijn toekomstige nieuwe huis heb ik wel voor lang vast gekozen maar dat heeft een specifieke reden. Ik krijg personeelskorting op de betaalde rente en daar tegenover de normale rente op het spaardeel. (Ik betaal straks iets meer dan 4% en krijg 6% met de rente de hele looptijd vast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

timag schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 09:45:
[...]

Ik kan het zo even niet terugvinden om te linken maar er zijn wel wat onderzoekjes naar geweest. Daaruit bleek dat het over de afgelopen eeuw sinds WO II voor een gehele hypotheeklooptijd van 30 jaar altijd goedkoper is geweest om de rente variabel te laten, zelfs door de rentepieken in de jaren 80 heen. Het issue is wel dat je dan wel financieel in staat moet zijn om de pieken op te vangen.

Voor een bankspaarhypotheek laat dit overigens rente die je ontvangt op je spaardeel buiten beschouwing. Die rente is over het algemeen gelijk aan de rente die je betaalt en dat maakt het verschil in effect van een renteverandering kleiner. Een lagere rente op je spaardeel betekent nl. meer inleggen voor hetzelfde eindresultaat.

Mijn rente staat nu ook variabel, omdat ik het verschil nu vrij groot vind. Voor mijn toekomstige nieuwe huis heb ik wel voor lang vast gekozen maar dat heeft een specifieke reden. Ik krijg personeelskorting op de betaalde rente en daar tegenover de normale rente op het spaardeel. (Ik betaal straks iets meer dan 4% en krijg 6% met de rente de hele looptijd vast)
Ik heb in het verleden voor mijn eigen woning op een vrij fors hypotheekbedrag een aantal jaren een variabele rente gehad. Het is heerlijk wanneer je een aantal jaren ongeveer 1 tot 3% rente betaalt totdat de bank de risico-opslag ineens verhoogt en je ineens drie keer zoveel per maand moet gaan betalen. Als je dan al een paar jaar een uitgavepatroon hebt die gebaseerd is op die lagere rente is het wel even slikken en valt het vies tegen, vooral als de rente maandelijks fors begint te fluctueren. Ik heb na drie jaar mijn hypotheek overgesloten voor 20 jaar vast tegen 5,15% (60% executiewaarde) en de helft afgelost. Sindsdien slaap ik rustiger en zijn (door de aflossing) mijn maandlasten net zo laag als toen ik variabel had. Ik woon er inmiddels sinds 2006 en ik wil er zeker blijven wonen totdat mijn kinderen het huis uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kju schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 09:44:
[...]

- Ga bezichtigen met de andere makelaar en kies degene met wie je het makkelijkst denkt te kunnen lullen.
- basistoetsing zegt niets. Wat is je overweging om geen aankoopmakelaar te nemen? Sla je de onafhankelijke hypotheekadviseur ook over om advieskosten te besparen en ga je rechtstreeks naar een bank? Als het puur een kostenaspect is en je die 750 - 1250 euro niet aan een aankoopmakelaar wil uitgeven, laat dan minimaal een waardebepaling t.b.v. aankoopbeslissing a € 185,- maken voordat je gaat bieden, het geeft geeft je misschien ook nog een mooie onderhandelingspositie. Laat de taxatie nooit aan de hypotheekadviseur over, het zal hem een worst wezen of jij de woning goedkoop of duur hebt gekocht. Iedere euro die je leent moet je ooit terug betalen ;-)
Specifieke reden voor geen aankoopmakelaar heb ik niet echt, we zijn zelf begonnen met bezichtigingen en alles en hebben eerder een bod uitgebracht via particuliere verkoop (op een ander appartement). Wel hebben we een onafhankelijke hypotheekadviseur en is een goede vriend notaris, welke ons beide goed helpen.

Bedankt voor je tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 13:00
Vraagje aan de personen die een huis hebben verkocht op funda:

Wat is aantal views dat jullie (gemiddeld) op je woning kregen op funda?

Ben benieuwd in hoeverre het representatief is wat ik aan bezoekers krijg.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Stinger_Ventura schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 22:53:
Vraagje aan de personen die een huis hebben verkocht op funda:

Wat is aantal views dat jullie (gemiddeld) op je woning kregen op funda?

Ben benieuwd in hoeverre het representatief is wat ik aan bezoekers krijg.
dus dat:
Kju schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 15:39:
[...]

Afhankelijk van het object zelf:
1e dag plm. 300-500 hits
2e dag 35-60
3e dag 35-60
1 week na eerste dag plm. 10-20 hits per dag
daarna verschillend 0-60 hits per dag, gemiddeld zal je op tussen 15 en 20 komen.

Funda geeft helaas geen inzicht aan de makelaar hoeveel van de hits uniek zijn. Dat kan de makelaar wel op zijn website zien, helemaal als hij google analytics gebruikt.

De hits zijn het meest op maandag en dinsdagavond als de mensen net alle woonprogramma's op tv hebben gekeken en "spontaan" zin krijgen om te verhuizen.

Hits als je een woning een keer op tweakers plaatst: plm. 200 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Vandaag 2e bezichtiging gehad van het huis dat er afgelopen zaterdag uitsprong. We hadden ondertussen wat nieuwe vragen en behoefte even met de verkoopmakelaar te praten. We zijn nog steeds positief over het huis. De makelaar gaf aan dat de oplevering in oktober zou zijn, maar dat de verkopers bereid zijn het huis voor juli te laten passeren en dan vanaf dat moment symbolische huur te betalen. Denk dat we dan wel goed moeten vastleggen dat ze in oktober ook echt weg zijn, dat ze niet ineens huurbescherming krijgen ofzo ;)

Ook heb ik nu de vragenlijst die de bewoners hebben ingevuld (in mei 2011, terwijl het object volgens Funda sinds maart 2012 in de verkoop is ;). Daarop staat dat de WOZ in 2010 269000 betrof, de vraagprijs is nu 349k.

Iemand enig idee hoe me dit kan helpen in het bepalen van de huidige marktwaarde? We wilden eigenlijk uitkomen op 320k, zodat we ook nog NHG krijgen, maar aangezien de WOZ zo laag ligt (waar ik gewend ben dat die juist te hoog wordt ingeschat) moeten we misschien lager inzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 13:43
SeatRider schreef op woensdag 04 april 2012 @ 10:18:

Ook heb ik nu de vragenlijst die de bewoners hebben ingevuld (in mei 2011, terwijl het object volgens Funda sinds maart 2012 in de verkoop is ;). Daarop staat dat de WOZ in 2010 269000 betrof, de vraagprijs is nu 349k.

Iemand enig idee hoe me dit kan helpen in het bepalen van de huidige marktwaarde? We wilden eigenlijk uitkomen op 320k, zodat we ook nog NHG krijgen, maar aangezien de WOZ zo laag ligt (waar ik gewend ben dat die juist te hoog wordt ingeschat) moeten we misschien lager inzetten?
Op sites als 1 miljoen huizen en huizenzoeker kun je vaak veel beter zien hoe lang een huis al te koop staat. Op Funda wil een huis nog wel eens opnieuw geplaatst worden waardoor het lijkt alsof het net op de markt is (en dus weer een boel nieuwe bezoekers op de pagina brengt).

Als er in de laatste jaren vergelijkbare huizen zijn verkocht, kun je via de site van het kadaster van een postcode de verkoopgegevens opvragen (kost een paar Euro). Ook via het kadaster kun je de globale prijswijzigingen vanaf een bepaalde datum laten berekenen (province+huistype). Dat moet wel een aardig beeld geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
SeatRider: Huis kopen in juni (voor 1 juli) en pas leveren in oktober zou ik nooit doen.
Ook al betalen de huidige bewoners huur, wat ga je doen bij conflicten, beschadigingen, niet uit huis willen ?
Niet aan beginnen, eis gewoon oplevering voor 1 juli, mogen zij 2x verhuizen, niet jouw probleem. Staat genoeg te koop nu.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

ZeRoC00L schreef op woensdag 04 april 2012 @ 10:43:
SeatRider: Huis kopen in juni (voor 1 juli) en pas leveren in oktober zou ik nooit doen.
Ook al betalen de huidige bewoners huur, wat ga je doen bij conflicten, beschadigingen, niet uit huis willen ?
Niet aan beginnen, eis gewoon oplevering voor 1 juli, mogen zij 2x verhuizen, niet jouw probleem. Staat genoeg te koop nu.
De makelaar heeft al aangegeven dan 2x verhuizen geen optie is voor de huidige bewoners, passeren eind juni wel. Problemen met beschadigingen hou je toch, denk aan schade die kan optreden tussen nu en oplevering 1 juli. Het blijft een huis waarin geleefd wordt.

We moeten wel op schrift stellen wat er gebeurt bij niet uit huis willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Makelaar kan zoveel zeggen, die probeert ook zoveel mogelijk in het straatje van de verkoper te praten. Als hij kan voorkomen dat de huidige bewoners twee keer moeten verhuizen, is dat natuurlijk een grote plus voor de verkoper.
Vergeet niet dat het een zeer onzekere tijd is voor de verkoper, onzeker wat de OB en HRA gaan doen. Nog maar 6 maanden voordat hun nieuwe woning wordt opgelevert. Ik zou het niet riskeren al verkoper zijnde.....

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

ZeRoC00L schreef op woensdag 04 april 2012 @ 11:53:
Makelaar kan zoveel zeggen, die probeert ook zoveel mogelijk in het straatje van de verkoper te praten. Als hij kan voorkomen dat de huidige bewoners twee keer moeten verhuizen, is dat natuurlijk een grote plus voor de verkoper.
Vergeet niet dat het een zeer onzekere tijd is voor de verkoper, onzeker wat de OB en HRA gaan doen. Nog maar 6 maanden voordat hun nieuwe woning wordt opgelevert. Ik zou het niet riskeren al verkoper zijnde.....
Wij worden nu enigszins onder druk gezet door de wetenschap dat er 16 bezichtigingen waren afgelopen zaterdag, en er 2 biedingen zijn uitgebracht. De verkopers zijn geneigd met 1 van deze bieders in onderhandeling te gaan.

Ik overweeg om ook een bieding te doen, onder allerlei voorbehouden natuurlijk, van 275k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 13:43
SeatRider schreef op woensdag 04 april 2012 @ 11:55:
[...]

Wij worden nu enigszins onder druk gezet door de wetenschap dat er 16 bezichtigingen waren afgelopen zaterdag, en er 2 biedingen zijn uitgebracht. De verkopers zijn geneigd met 1 van deze bieders in onderhandeling te gaan.

Ik overweeg om ook een bieding te doen, onder allerlei voorbehouden natuurlijk, van 275k.
Ik zou me in deze tijd niet zomaar onder druk laten zetten als koper. Of het moet wel een perfect en uniek huis zijn voor een heel scherpe prijs.
Zolang je nog niet zelf uit je huis moet (om wat voor reden dan ook) zou ik gewoon rustig blijven en je niet laten opjagen. De "te koop"- bordjes nemen nog steeds toe en er komt echt wel een huis naar je gading beschikbaar de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

De makelaar gaf aan dat de oplevering in oktober zou zijn, maar dat de verkopers bereid zijn het huis voor juli te laten passeren en dan vanaf dat moment symbolische huur te betalen. Denk dat we dan wel goed moeten vastleggen dat ze in oktober ook echt weg zijn, dat ze niet ineens huurbescherming krijgen ofzo ;)
Een veiligere oplossing is een groninger akte (redelijk goede uitleg).
Daarmee voorkom je het huurdersrisico en betaal je pas als de woning feitelijk aan je wordt geleverd en profiteer je gewoon van de 2% overdrachtsbelasting. Ook de bank zal het huurdersrisico niet toestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Kju schreef op woensdag 04 april 2012 @ 12:55:
[...]

Een veiligere oplossing is een groninger akte (redelijk goede uitleg).
Daarmee voorkom je het huurdersrisico en betaal je pas als de woning feitelijk aan je wordt geleverd en profiteer je gewoon van de 2% overdrachtsbelasting. Ook de bank zal het huurdersrisico niet toestaan.
Dank voor deze toelichting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Besef altijd goed dat de verkoopmakelaar de makelaar van de tegenpartij is, al is hij nog zo aardig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04 11:39

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Ik zou het niet doen. Alleen maar kans op ellende. Bovendien kunnen ze niet twee keer verhuizen, dus heb je in ieder geval te maken met een partij waar je weinig tot geen verhaal op hebt op het moment dat je een vordering op hen verkrijgt.

Daarbij vraag ik mij af of een bank erg happig zal zijn op deze constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:03
Kju schreef op woensdag 04 april 2012 @ 13:39:
Besef altijd goed dat de verkoopmakelaar de makelaar van de tegenpartij is, al is hij nog zo aardig ;)
True, maar makelaars in deze tijd willen gewoon omzet draaien en liggen niet wakker van een wat lagere verkoopprijs, ook al kost ze dat marge. Ze zijn al blij dat ze uberhaupt iets verkopen.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo. Gister onze hypotheek-offerte getekend.
Het is bankspaar geworden;
70% bankspaar tegen 5.35%, 20 jaar, 100% aflossing
30% bankspaar tegen 5.15%, 20 jaar, 100% aflossing.
Tevens beiden levens 100% verzekerd.
En de eerste 2 jaar 0.4% rentekorting.
Al met al zijn we best tevreden. Tevens nog scherpe prijzen ontvangen voor de aankoopmakelaar en notaris.

Nu nog een paar dagen wachten tot de bank ook akkoord geeft.
Volgens de adviseurs checkt deze bank voor het uitgeven van de offerte al zaken zoals kredietwaardigheid en BKR.

1 ding waar ik me wel zorgen over maak ik dat ik de hypotheek neem als zzp'er. Mijn cijfers zijn gewoon goed. Echter draai ik momenteel in een project waar ze een serieus bod hebben gedaan om mij in loondienst te nemen. Het salaris blijft vergelijkbaar. Als ik akkoord ga dan ga ik een proeftijd in en krijg ik een tijdelijk contract. Maar ik blijf gewoon ingeschreven bij de KVK en doe ook gewoon zzp werkzaamheden.
Het kan ook zijn dat ik na 6 maanden weer gewoon fulltime zzper ben. Dus echt vast dienstverband KAN het worden. Maar ik blijf ook gewoon ondernemer zoals bij de bank bekend.
Stel dat ik gewoon netjes meld dat ik -al dan niet- tijdelijk in loondienst ga. Dan zie ik de bui alweer hangen dat de bank intentieverklaringen wil hebben en wil wachten tot ik minstens 1 maand gewerkt heb.
Het is een stomme situatie, want ik kan ook gewoon na het passeren een handtekening zetten, dan kraait er geen hond naar. En aangezien we al zo ver in het traject zitten en de ontbindende voorwaarden ook al bijna ten einde zijn denk ik dat ik maar niks meld. Ik neem de hypotheek immers als zelfstandige en blijf ook -al dan niet deels- zelfstandige. En de loondienst is zeker de komende tijd nog geen vaste baan.

Wat is wijsheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Je bent waarschijnlijk geen zzp'er geworden om vervolgens in loondienst te gaan. Als je voorstelt om toch een zzp-constructie aan te houden, krijg je dan de klus niet? Het voordeel van loondienst lijkt nu vooral bij de werkgever te liggen.

Ik zou 'm even opgooien in het freelance-ict'ers-draadje.

[ Voor 21% gewijzigd door Gluten Parody op 05-04-2012 14:18 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:35

Rhapsody

In Metal We Trust

Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2012 @ 12:39:
Bij Aegon toevallig?

Anyway, mag ik vragen waarom je de hypotheek hebt opgesplitst in 70% en 30%?

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2012 @ 12:39:
Al met al zijn we best tevreden. Tevens nog scherpe prijzen ontvangen voor de aankoopmakelaar en notaris.

Nu nog een paar dagen wachten tot de bank ook akkoord geeft.
Volgens de adviseurs checkt deze bank voor het uitgeven van de offerte al zaken zoals kredietwaardigheid en BKR.

1 ding waar ik me wel zorgen over maak ik dat ik de hypotheek neem als zzp'er. Mijn cijfers zijn gewoon goed. Echter draai ik momenteel in een project waar ze een serieus bod hebben gedaan om mij in loondienst te nemen. Het salaris blijft vergelijkbaar. Als ik akkoord ga dan ga ik een proeftijd in en krijg ik een tijdelijk contract. Maar ik blijf gewoon ingeschreven bij de KVK en doe ook gewoon zzp werkzaamheden.
Het kan ook zijn dat ik na 6 maanden weer gewoon fulltime zzper ben. Dus echt vast dienstverband KAN het worden. Maar ik blijf ook gewoon ondernemer zoals bij de bank bekend.
Stel dat ik gewoon netjes meld dat ik -al dan niet- tijdelijk in loondienst ga. Dan zie ik de bui alweer hangen dat de bank intentieverklaringen wil hebben en wil wachten tot ik minstens 1 maand gewerkt heb.
Het is een stomme situatie, want ik kan ook gewoon na het passeren een handtekening zetten, dan kraait er geen hond naar. En aangezien we al zo ver in het traject zitten en de ontbindende voorwaarden ook al bijna ten einde zijn denk ik dat ik maar niks meld. Ik neem de hypotheek immers als zelfstandige en blijf ook -al dan niet deels- zelfstandige. En de loondienst is zeker de komende tijd nog geen vaste baan.

Wat is wijsheid.
Waarom die 70/30% en niet gewoon 100% bij de bank die 5,15% rente vraagt?

Wat betreft melden van je inkomen; het is een momentopname. Heb je eenmaal je hypotheek dan kun je rustig veranderen van baan (en inkomensvorm) zonder dat het invloed heeft.
Het lijkt wat krom, maar banken kijken enkel naar moment van afsluiten van de hypotheek en letten verder totaal niet meer op je zolang je netjes blijft betalen.
Hou je dus het bod af totdat de hypotheek helemaal rond is en ga je dan pas in op de aanstelling in loondienst dan heeft het 0,0 invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhapsody schreef op donderdag 05 april 2012 @ 14:17:
[...]

Bij Aegon toevallig?

Anyway, mag ik vragen waarom je de hypotheek hebt opgesplitst in 70% en 30%?
Idd Aegon.
En dat is omdat ze die 5.15% maar tot een bepaald bedrag willen geven en niet voor de volle 100%.
Ik vond het ook raar. Maar het is toch weer wat beter dan niets.
De rente vinden we zelf vrij netjes voor 20 jaar vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 17:42
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2012 @ 15:52:
[...]

Idd Aegon.
En dat is omdat ze die 5.15% maar tot een bepaald bedrag willen geven en niet voor de volle 100%.
Ik vond het ook raar. Maar het is toch weer wat beter dan niets.
De rente vinden we zelf vrij netjes voor 20 jaar vast.
Ik vindt het opzich netjes hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003

vhal

ಠ_ಠ

ik heb weinig vergelijkingsmateriaal in dat segment maar ik denk dat het best netjes is.

In onze situatie - de offerte moet sowieso nog aangevraagd worden - hebben we nu een situatie van banksparen, 13jaar vast en 4.6% rente over 193.000 euro bij de Rabobank. De resterende 17 jaar? Kort door de bocht; zien we dan wel weer. Of dat netjes is...het vergelijkt zo lastig met voorlopig 1 aanbieder

[ Voor 7% gewijzigd door vhal op 05-04-2012 18:09 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
4.6% voor 13 jaar is zeker niet verkeerd!

Wij hebben (na div. kortingen waaronder huisbankierschap en verzekeringen) 4,65% voor 10 jaar bij de ABN AMRO over 121.500 Annuiteitenhypotheek en hetzelfde percentage over 50.000 aflossingsvrij.

[ Voor 21% gewijzigd door eymey op 05-04-2012 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mektheb schreef op donderdag 05 april 2012 @ 16:01:
[...]

Ik vindt het opzich netjes hoor :)
En volgens de adviseurs is Aegon de goedkoopste die nog goede voorwaarden heeft.
Ook is het zo dat we natuurlijk dezelfde rente krijgen over het spaardeel.
Dat is nu nog niet interessant, maar als over 20 jaar de rente hoger ligt dan gaan we netto dus minder
betalen! Aangezien de opgebouwde inleg tegen de dan hogere rente direct betekend dat wij minder inleg hoeven te doen.

En ach er is geen 1 geldverstrekker die een eerlijke rente geeft met eerlijke voorwaarden.
Wij hebben het gevoel de minst slechte van dit noodzakelijk kwaad te hebben gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jastho
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-06 20:10
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2012 @ 19:53:
[...]

En volgens de adviseurs is Aegon de goedkoopste die nog goede voorwaarden heeft.
Inderdaad. Rente is laag en voorwaarden voor o.a. de bankhypotheek zijn gunstig ook t.a.v. verhuizen/oversluiten e.d (wij hebben idd ook 20 jaar tegen 5.15%). Afgelopen maand hebben wij een hypotheek afgesloten. Wij denken ook wel dat het een goede keuze geweest, in elk geval was de offerte en voorwaarden alles duidelijk genoeg.

Ze hebben al een tijd lang deze lage rente en hierdoor heeft de hypotheekafdeling van Aegon het heel druk op dit moment. In maart hadden ze al ruim 2 weken achterstand. Gelukkig zat onze adviseur er bovenop (ze kunnen de voortgang via hun eigen PC monitoren), maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Belangrijkste is zo snel mogelijk alle gevraagde documenten aan te leveren. Ze kijken er overigens erg streng naar. Bij ons was alles ruim om tijd binnen, maar toch vonden ze nog een klein foutje in het koopcontract (woordje weggevallen in een bepaalde zin). Hierdoor moest er opnieuw getekend worden. Gelukkig kwam het akkoord daarna heel snel, maar toch.

Als er echter nog documenten ontbreken dan blijft het dossier onder op de stapel en kijken ze er überhaupt nog niet naar. Dat is wel iets om rekening mee te houden, zeker als er bijvoorbeeld een krappe termijn voor de ontbindende voorwaarden is afgesproken (<4 weken) en je in die tijd bijvoorbeeld ook nog geaccepteerd moet worden voor een overlijdensrisicoverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2012 @ 19:53:

En ach er is geen 1 geldverstrekker die een eerlijke rente geeft met eerlijke voorwaarden.
Wij hebben het gevoel de minst slechte van dit noodzakelijk kwaad te hebben gekozen.
Ik heb in het verleden wel met Aegon zaken gedaan qua hypotheek, ik ben hun rol in de woekerpolissen nog niet vergeten. Aegon had zo'n beetje geen ENKEL financieel product wat deugde toen.

Zou er nooit meer mee in zee gaan nu. Maar ok, ik heb niet de illusie dat de andere clubs wel te vertrouwen zijn.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Vandaag 2e bezichtiging gehad van het huis dat er afgelopen zaterdag uitsprong. We hadden ondertussen wat nieuwe vragen en behoefte even met de verkoopmakelaar te praten. We zijn nog steeds positief over het huis. De makelaar gaf aan dat de oplevering in oktober zou zijn, maar dat de verkopers bereid zijn het huis voor juli te laten passeren en dan vanaf dat moment symbolische huur te betalen. Denk dat we dan wel goed moeten vastleggen dat ze in oktober ook echt weg zijn, dat ze niet ineens huurbescherming krijgen ofzo ;)
Houd ook rekening met een verlaging of zelfs afschaffing van de overdrachtsbelasting. Ik zou gaan voor een overdacht voor 1 juli met een eenzijdige optie de overdracht te verplaatsen naar bijvoorbeeld 1 oktober. We weten nu niet beter dan dat de overdrachtsbelasting vanaf 1 juli weer 6% is, maar het zou ook zomaar 2% kunnen blijven, 0% kunnen worden of 4% voor niet-starters en 0% voor starters. Noem maar op.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 11:24:
[...]
Houd ook rekening met een verlaging of zelfs afschaffing van de overdrachtsbelasting. Ik zou gaan voor een overdacht voor 1 juli met een eenzijdige optie de overdracht te verplaatsen naar bijvoorbeeld 1 oktober. We weten nu niet beter dan dat de overdrachtsbelasting vanaf 1 juli weer 6% is, maar het zou ook zomaar 2% kunnen blijven, 0% kunnen worden of 4% voor niet-starters en 0% voor starters. Noem maar op.
Ik vind dat ze dat echt niet zomaar kunnen maken!

Wij stellen alles op alles om voor 1 juli te passeren omdat we anders 4% extra kunnen dokken!
Als ze dit vervolgens doodleuk zo laten...

Wij zitten nog aan de voordelige kant (kopers). Denk eens aan mensen die hun huis uit angst verkopen voor minder en voor 1 juli omdat ze weten dat de OB weer omhoog gaat.

WE SCHAFFEN VOLGENDE MAAND DE HRA AF!! IEDEREEN NU NAAR DE ANNUITEITENHYPOTHEEK!!
GEFOPT!! WHAHAHAHA!! BETER HAD JE NU BANKSPAAR! :D :P
(sorry voor de caps)

De overheid is al niet geloofwaardig.. en te vertrouwen... ze moeten het niet steeds erger maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
niemand weet wat er gaat gebeuren met de OB, ook de verkopers niet. het is een risico wat je moet afwegen.ik wacht gewoon af en word het verlengt ga ik kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 12:30:
[...]

Wij stellen alles op alles om voor 1 juli te passeren omdat we anders 4% extra kunnen dokken!
Als ze dit vervolgens doodleuk zo laten...

Wij zitten nog aan de voordelige kant (kopers). Denk eens aan mensen die hun huis uit angst verkopen voor minder en voor 1 juli omdat ze weten dat de OB weer omhoog gaat.

WE SCHAFFEN VOLGENDE MAAND DE HRA AF!! IEDEREEN NU NAAR DE ANNUITEITENHYPOTHEEK!!
GEFOPT!! WHAHAHAHA!! BETER HAD JE NU BANKSPAAR! :D :P
(sorry voor de caps)

De overheid is al niet geloofwaardig.. en te vertrouwen... ze moeten het niet steeds erger maken!
Ik zou er maar rekening mee houden dat die 2% blijft of zelfs lager gaat worden. Terug naar 6% gooit alles op slot. Voor zover dat nog kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 12:30:
[...]

Waarom zouden ze dat niet kunnen maken? Het was 6%, nu 2%. Die wijziging kon ook. Een nieuwe wijziging dus ook. Het is allerminst zeker dat het per 1 juli weer naar 6% gaat, vandaar mijn suggestie voor een eenzijdige optie om de overdracht na 1 juli plaats te laten vinden.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
Wimo. schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 13:12:
[...]

Ik zou er maar rekening mee houden dat die 2% blijft of zelfs lager gaat worden. Terug naar 6% gooit alles op slot. Voor zover dat nog kan..
ik zou persoonlijk 0% voor starters en 2%/4% voor doorverhuizen prima vinden.
al is het stom om er op te rekenen... per definitie is het op 1-7 afgelopen met de verlaging. ik zou daarom persoonlijk rekenen op 6% dan kan het alleen maar mee vallen.

[ Voor 19% gewijzigd door DaTimMan op 06-04-2012 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Twee vragen,

1. Stel je betaald 20% van je woning met eigen geld, maar krijgt voor de resterende hypotheek niet meer dan 60% van de bank, kan je dan de overige 20% bijvoorbeeld van je ouders lenen of zal een bank nooit onder deze omstandigheden een hypotheek verstrekken?

2. Ik zag een aantal appartementen te koop staan in de randstad die op de eerste of tweede verdieping liggen en dan nog een zolderkamer op de vierde hebben met eigen opgang en eigen badkamer (geen keuken). Nu worden deze gebruikt als logeerkamer, maar wat weerhoudt mij ervan mocht ik zo'n appartement kopen om die kamer te verhuren, het enige wat ik mij kan bedenken is een voorbehoud in de splitsingsakte. Mijn idee was om het dan voor het maximale bedrag te verhuren dat onder de kamerverhuurvrijstelling mogelijk is, dan is dat toch mooi weer 3500 extra per jaar. Zie ik hier iets over het hoofd? Behalve huurders die blijven zitten, maar goed ze zitten toch op zolder en betalen elke maand een fors bedrag dus of dat nu echt negatief te noemen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 17:42
Kan volgens mij wel, nadeel is wel dat je ouders dan ook "verantwoordelijk kunnen zijn als ze inspringen"

Ligt volgens mij wel aan hoe de formule in mekaar steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Wimo. schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 13:12:
[...]

Ik zou er maar rekening mee houden de het naar 6% gaat, dat is namelijk afgesproken vorig jaar toen de OB naar 2% ging. Als het naar 2% of zelfs 0% gaat (dat laatste betwijfel ik zeer) is het alleen maar een 'meevalller'.
Nu ervanuit gaan dat ie op 2% blijft is mijns inziens geen goede zaak.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
ZeRoC00L schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 14:08:
[...]

Ik zou er maar rekening mee houden de het naar 6% gaat, dat is namelijk afgesproken vorig jaar toen de OB naar 2% ging. Als het naar 2% of zelfs 0% gaat (dat laatste betwijfel ik zeer) is het alleen maar een 'meevalller'.
Nu ervanuit gaan dat ie op 2% blijft is mijns inziens geen goede zaak.
Terug naar 6% is pas geen goede zaak. De woningmarkt ligt op zijn gat; even alles 4% duurder maken gaat dan echt geen positieve gevolgen opleveren. Vooral met de HRA inperking (gelukkig praten ze er eindelijk over), wat toch een effect op de huizenprijs zal hebben, is het juist logisch dat ze het op 2% laten of omlaag bijstellen naar 0%.

Vind het dan ook een erg goede suggestie hierboven; mogelijkheid eenzijdig de overdracht kunnen uitstellen. Stel het wordt 0%, dan kun je dat gelijk meepakken.

* Xanaroth wacht rustig af tot na alles rond HRA en OB duidelijk is geworden.Gaat de OB omhoog en/of blijft de HRA onaangetast dan zing ik het nog wel paar maanden uit tot na de nieuwe verkiezingen en ze alsnog beiden omlaag worden bijgesteld.

[ Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 06-04-2012 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:24
ZeRoC00L schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 14:08:
Ik zou er maar rekening mee houden de het naar 6% gaat, dat is namelijk afgesproken vorig jaar toen de OB naar 2% ging.
Dat klopt, maar gegeven de argumenten om de "tijdelijke" verlaging door te voeren neemt toch niemand die uitspraak serieus? Ik ga er in ieder geval vanuit dat deze verlaging precies even tijdelijk is als het "kwartje van Kok".

Er zijn wel meer dingen afgesproken. Bijvoorbeeld dat we geld uitlenen aan Griekenland en dat dan later weer terugkrijgen _O- .

Wat ik vooral vreemd vind, is dat er nog steeds geen uitspraak is gedaan over verlenging. Aangezien passeren op zijn minst toch wel een week of 5-6 duurt (vanaf mondelinge overeenkomst), betekent dit voor iedereen die binnen nu en 30 dagen een huis wil kopen een hoop extra druk en onzekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Laatst online: 12-09 18:01
Heb met mijn vrouw ook enkele weken geleden een anders huis gekocht.
http://www.funda.nl/koop/...is-47872271-nieuweweg-32/
We zouden het eerst niet kopen omdat we er achter kwamen dat er een kleine op komst is maar door een extra korting van 30.000 hebben we het toch gekocht.
Moeten alleen nog wachten totdat de bank de taxatie goedgekeurd heeft en dan is alles rond met een overdracht op 2 mei.

Wij hebben overigens ook een hypotheek voor 20 jaar vast op 5.15% bij de ABNAMRO ipv aegon.

Nu hopen dat ons eigen huis snel verkocht is. Met een beetje geluk staat het morgen op funda.
http://martijn.reinderink.nl/thumbnails.php?album=78 (gelukkig komt de foto van de zolder er niet op, lijkt rommeliger dan het is) We zetten het ook laag in de markt 199.500 in de hoop het snel kwijt te zijn. Gelukkig is het financieel allemaal wel geregeld dat we het huis een jaar onverkocht kunnen betalen zonder er over na te denken

[ Voor 21% gewijzigd door martijnr17 op 06-04-2012 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@Martijnr17: Ziet er netjes uit! Voor het aantal m2 woonoppervlak wel een vrij hoge prijs als je het vergelijkt met ons nieuwe huis, maar in ruil daarvoor hebben jullie dan wel een wat 'bijzonderder' huis en met meer tuin :).

Toch ook maar even een link van ons nieuwe stulpje, dan:

http://www.moviq.nl/huize...t/64/overzicht?id=1549771

De foto's zijn echt slecht (de geelzweem moet je weg denken, bovenkant voorgevel is bv. gewoon wit) en het huis staat al heel lang niet meer op funda en wordt ook nergens meer bijgewerkt.

De keuken gaat er als eerste uit wanneer we de sleutel hebben :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Nu iedereen toch zijn/haar huis hier mag posten mijn stulpje ook maar een keer dan:

http://www.funda.nl/koop/...7369010-rosmolenplein-44/

Nog 2 maanden en dan loopt ons tijdelijk aankoopcontract af. Ben benieuwd of het nog gaat lukken, inmiddels nog niks gehoord van de (enthousiaste) bezoekers van de openhuizendag. Zie het zelf wat somber in inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
eymey schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 15:15:
@Martijnr17: Ziet er netjes uit! Voor het aantal m2 woonoppervlak wel een vrij hoge prijs als je het vergelijkt met ons nieuwe huis, maar in ruil daarvoor hebben jullie dan wel een wat 'bijzonderder' huis en met meer tuin :).
Je bedoeld dan het nieuwe huis neem ik aan? Met een perceel van 430m2 in het centrum lijkt me dat niet duur. Een paar jaar geleden is daar in de buurt een zelfde soort huis maar dan opgeknapt voor 360.000 verkocht. Ben graag bezig en bij het nieuwe huis zit een heerlijke schuur van 69m2 en de oude had 6m2 denk ik.
IVM de grote tuin is er ook nog het idee om 5x5,5 m2 uit te bouwen dit hebben de buren ook gedaan. Dan is de beneden verdieping een mooie ruimte.

Helaas kan ik van je nieuwe huis maar 1 foto zien op die site. Ziet er netjes uit.

@EvaluationCopy: Huis ziet er ook leuk uit. Hoorde van mijn makelaar dat als je 1 tot 3 kijkens hebt op een open huizen dat dat je het goed hebt gedaan in deze tijden. En dan blijven hopen dat er iemand koopt natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door martijnr17 op 06-04-2012 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
martijnr17 schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 15:42:
[...]

Je bedoeld dan het nieuwe huis neem ik aan? Met een perceel van 430m2 in het centrum lijkt me dat niet duur. Een paar jaar geleden is daar in de buurt een zelfde soort huis maar dan opgeknapt voor 360.000 verkocht. Ben graag bezig en bij het nieuwe huis zit een heerlijke schuur van 69m2 en de oude had 6m2 denk ik.
IVM de grote tuin is er ook nog het idee om 5x5,5 m2 uit te bouwen dit hebben de buren ook gedaan. Dan is de beneden verdieping een mooie ruimte.

Helaas kan ik van je nieuwe huis maar 1 foto zien op die site. Ziet er netjes uit.

@EvaluationCopy: Huis ziet er ook leuk uit. Hoorde van mijn makelaar dat als je 1 tot 3 kijkens hebt op een open huizen dat dat je het goed hebt gedaan in deze tijden. En dan blijven hopen dat er iemand koopt natuurlijk.
Mja, ik zei dan ook "in vergelijking met dat van ons" ;). Maar goed, dat is mss. ook een slecht vergelijk.... Almere zal over het algemeen goedkoper zijn dan Hoofddorp en inderdaad, jullie perceelgrootte is even van een heel andere orde :). De ruimte in jullie nieuwe huis is echter bijna gelijk aan dat van ons. (overigens sou 288k voor ons echt onbereikbaar zijn, maar dat terzijde :D ).

Wat betreft de foto's: Je hebt gelijk 8)7. Nou ja, ook wel beter dat het huis steeds meer 'van internet verdwijnt' ;)

http://svralmere.versteeg...6617574737472616174203634

password: 2012watchhouse

Daar staan nog wat foto's die ik zelf heb gemaakt bij een bezichtiging (ook niet florisant... geen groothoeklens en het was nog niet zo licht buiten en wilde niet flitsen :+ ).

@Evaluationcopy: Ziet er inderdaad zeer leuk uit! Heel wat anders dan ons rijtjes-beton (waar we overigens verder zeer blij mee zijn ;) ). Aan de foto's zou je nauwelijks geloven dat het 'maar' 100 m2 woonoppervlak is. Flexibele ruimte dus :).
Je zou toch zeggen dat er wel mensen moeten zijn die hier mogelijkheden in zien. Als dit huis in Almere had gestaan, dan was hij wellicht wel op ons lijstje terecht gekomen tijdens onze zoektocht :). Wat misschien wel een nadeel voor veel mensen zou zijn (en waar ik zelf eerlijk gezegd ook wel over zou moeten nadenken) is het feit dat de badkamer op de bg gelegen is....

[ Voor 11% gewijzigd door eymey op 06-04-2012 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
1 tot 3 bezoekers? Wij hadden er zes! Totaal al een 15 bezichtigingen gehad in amper 3 maanden, dat is een luxe in deze tijd maar een bod levert het nog niet op. (1x 170 in de eerste week al maar daar kan het niet voor weg) De prijs is ook gewoon scherp, in onze buurt gewoon erg goed. 100m2, tja, beneden is het ruim zat maar boven niet zo en het heeft geen zolder. (vergeet ook de makelaar-ultragroothoeklens niet :P ) Badkamer beneden zie je veel bij de huizen uit die tijd, iets te complex om dat alsnog boven in te gaan bouwen.

Moet geen probleem zijn want het trekt vooral jonge koppeltjes aan op zoek naar hun eerste koophuis. Ideaal natuurlijk. Ik heb maar één stel huurders nodig, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ja, de makelaars-groothoek vertekent het wel enigszins.

Iig hoop ik voor je dat er toch nog (binnen afzienbare termijn) iemand toehapt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Een vriendin heeft haar huis al 5maanden te koop nog geen 1 kijker. Vriend heeft zijn huis 4 maanden en nu 2 kijkers gehad. Wij hopen ook de starters aan te spreken maar we zullen het wel zien. Gelukkig is het financieel gedekt dat als we een jaar met het huis zitten dat geen probleem is.
Grappig is wel dat het huis bijna verkocht was voordat het de markt op ging echter kregen die mensen de financiering niet rond, dat was wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Als je zoveel kijkers hebt moet toch allang duidelijk zijn dat je prijs te hoog is?

Ik heb paar huizen op funda gezien met weinig/geen bezoekers. Zonder uitzondering allemaal te hoog in de markt. Laat een taxatie doen, en zet het daarvoor op de markt (dus niet de normale 10% erbovenop of de 'welke makelaar noemt het hoogste bedrag').

Vaak zijn het die starters woningen/appartementen die voor 200-250k worden aangeboden. Die, als je vervolgens vergelijkt, zo 20-30% boven de gemiddelde m2 prijs zitten in de buurt. Daar neemt niemand de moeite voor om te gaan kijken, laat staan proberen te onderhandelen.
Laatst zo'n huisje verkocht zien worden. Na 3 jaar. Was ondertussen gezakt van 279 naar 189 (+waarschijnlijk nog wat tijdens de onderhandelingen). Kopers doen in deze markt zorgvuldig hun huiswerk; hebben ze genoeg tijd voor immers doordat huizen traag verkocht worden. Je zult dus niet wegkomen met je prijs omhoog bluffen.

Als het helpt, de paar woningen die wél normaal geprijsd waren: de lijsten van open huizen route hadden daar rond 1-2 uur allemaal 5+ namen staan. En dan heb je altijd nog kijkers die geen info achterlaten omdat ze eerst rustig orienteren. Er waren dus genoeg die wouden bezichtigen, maar puur op de vraagprijs af nam men al de moeite niet de onrealistisch geprijsde woningen te bekijken.

[ Voor 65% gewijzigd door Xanaroth op 06-04-2012 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Bezoekers weten hoeveel m2 het is en hoeveel perceel het heeft, de staat van het huis etc... Staat allemaal keurig in de omschrijving. Het is getaxateerd op een bepaalde waarde en wij zijn daar scherp op gaan zitten. Maar ik ben bang dat je gelijk hebt en dat zelfs makelaars/taxateurs nog niet helemaal inzien hoe slecht de markt de laatste maanden geworden is.

15 Bezoekers en één laag bod, andere conclusie kan ik ook niet trekken. Als het lager kon prima, er zal sowieso een hoop spaargeld tegenaan moeten maar dat is eindig, ik ga niet lenen om nóg lager te kunnen zakken. (Huis 4 jaar geleden gekocht, badkamer aangebouwd, oftewel sowieso 30.000 euro foetsie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 19:40
Inderdaad ziet het er wel mooi uit, met goede foto's. Wij zijn zelf ook aan het kijken in die markt, maar andere regio. Overigens zouden wij op dit moment in de markt ongeveer 175k neertellen, mits er geen verassingen uit het bouwkundig rapport komen en het huis niet te gehorig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
EvaluationCopy schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 18:06:
Bezoekers weten hoeveel m2 het is en hoeveel perceel het heeft, de staat van het huis etc... Staat allemaal keurig in de omschrijving. Het is getaxateerd op een bepaalde waarde en wij zijn daar scherp op gaan zitten. Maar ik ben bang dat je gelijk hebt en dat zelfs makelaars/taxateurs nog niet helemaal inzien hoe slecht de markt de laatste maanden geworden is.

15 Bezoekers en één laag bod, andere conclusie kan ik ook niet trekken. Als het lager kon prima, er zal sowieso een hoop spaargeld tegenaan moeten maar dat is eindig, ik ga niet lenen om nóg lager te kunnen zakken. (Huis 4 jaar geleden gekocht, badkamer aangebouwd, oftewel sowieso 30.000 euro foetsie)
Zoek de woning anders eens op bij huizenzoeker of jaap. Die geven vaak ook weer wat de prijs van de buurt/vergelijkbare woningen is. Dan kun je best schrikken hoeveel je daar nog boven zit. Ironisch genoeg zit juist de onderkant (starters) de woningen vaak te hoog.
Dan zie je bij een gemiddelde van 2700/m2 de 'dure' woning van 500k marktconform op 2500-2600/m2 zitten terwijl de starterswoning van 265k op 4000/m2 staat. Wie houdt wie voor de gek...

Merendeel van die 30k, die is weg ja. Ik neem tenminste aan dat het al een badkamer had en je deze ervoor verplaatst hebt. Je hebt dan geen badkamer aangebouwd (was er al), maar 1 kamer van 5-10m2 toegevoegd. Zodoende heb je het eerder over 5-10k aan waarde dat erbij is gekomen.

[ Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 06-04-2012 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Jippy hij staat op funda. Als ik even de prijs 199.500 deel door oppervlak 78m2 dan zitten we op een nette €2550 per m2, als ik het verhaal hierboven moet geloven goed dus.
Heb het huis 5 jaar geleden gekocht voor 150.000 en zeker 50.000 erin gestopt om te verbouwen met het idee dat we er lang bleven wonen. Helaas ging dat anders en moeten we dat verlies maar nemen. Het huis wat we gekocht hebben ( link staat hierboven) hebben we ook voor een hele mooie prijs kunnen kopen en zo gaat de markt natuurlijk 2 kanten op.
Pagina: 1 ... 10 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.