[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Dat valt alles behalve mee, het is maar net wat voor woning wat voor prijs etc.ZeRoC00L schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 09:22:
[...]
Zo, flink risico in deze tijd om eerst te kopen en daarna te verkopen.....
Mijn neef had ook een "ruim huis" van 289k.
Binnen anderhalve week verkocht.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Heb ook altijd tegen iedereen gezegd niet doen maar ja soms loopt het toch anders ;P
189.500 / 100m2 is 1895/m2, dat lijkt me niet te hoog. Vergelijkbare huizen zoeken is lastig, het is voornamelijk oudbouw hier in de wijk en de enige huizen die hetzelfde zijn zijn van de directe buren en die hebben al jaren niet te koop gestaan.Myrdreon schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 22:29:
Zoek de woning anders eens op bij huizenzoeker of jaap. Die geven vaak ook weer wat de prijs van de buurt/vergelijkbare woningen is. Dan kun je best schrikken hoeveel je daar nog boven zit. Ironisch genoeg zit juist de onderkant (starters) de woningen vaak te hoog.
Dan zie je bij een gemiddelde van 2700/m2 de 'dure' woning van 500k marktconform op 2500-2600/m2 zitten terwijl de starterswoning van 265k op 4000/m2 staat. Wie houdt wie voor de gek...
Merendeel van die 30k, die is weg ja. Ik neem tenminste aan dat het al een badkamer had en je deze ervoor verplaatst hebt. Je hebt dan geen badkamer aangebouwd (was er al), maar 1 kamer van 5-10m2 toegevoegd. Zodoende heb je het eerder over 5-10k aan waarde dat erbij is gekomen.
Die badkamer zat er nog niet aan, was alleen maar een losse douche en toilet uit het jaar nul. Heeft wat m2's toegevoegd maar vooral een moderne inloopdouche + 2-persoonsbad. Met die 30k reken ik ook de kk en alles mee dus da's ook niet helemaal eerlijk. Is ook geen probleem verder. Ik neem dat verlies met plezier in de wetenschap dat ik iets gekocht heb (onder voorbehoud verkoop eigen huis) voor 324k dat 3 jaar eerder nog 495k vraagprijs had. Maar er zijn wel grenzen, er kan een bepaald bedrag van die 189k af zolang het spaargeld dat toelaat, lager kan gewoon niet.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Je moet naar jaap of huizenzoeker kijken, wat het gemiddelde van jouw type woning (huis, appartement, etc) is in jouw buurt.martijnr17 schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 08:35:
Jippy hij staat op funda. Als ik even de prijs 199.500 deel door oppervlak 78m2 dan zitten we op een nette €2550 per m2, als ik het verhaal hierboven moet geloven goed dus.
Heb het huis 5 jaar geleden gekocht voor 150.000 en zeker 50.000 erin gestopt om te verbouwen met het idee dat we er lang bleven wonen. Helaas ging dat anders en moeten we dat verlies maar nemen. Het huis wat we gekocht hebben ( link staat hierboven) hebben we ook voor een hele mooie prijs kunnen kopen en zo gaat de markt natuurlijk 2 kanten op.
Gaf slechts info ter indicatie, je zal best snappen dat in bijvoorbeeld Limburg een iets ander m2 prijsje gehanteerd wordt dan centrum van Amsterdam.
Heerlen (random woning geselecteerd) heeft bijvoorbeeld een gemiddelde van 768/m2 voor een twee-kapper. De sites geven ook aan dat het gemiddelde voor NL op 3994/m2 ligt. Even ter illustratie dat je echt naar je eigen buurt moet kijken voor referentie.
Voor jou hetzelfde, je moet kijken wat de m2 prijs is in je buurt om te bepalen wat hoog/laag inhoudt. Jaap/huizenzoeker doen dat vrij gedetailleerd, en het blijft een indicatie, voor een gratis service (kijken naar de buurt en maken al onderscheid voor je tussen woning/appartement).EvaluationCopy schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 12:38:
[...]
189.500 / 100m2 is 1895/m2, dat lijkt me niet te hoog. Vergelijkbare huizen zoeken is lastig, het is voornamelijk oudbouw hier in de wijk en de enige huizen die hetzelfde zijn zijn van de directe buren en die hebben al jaren niet te koop gestaan.
Die badkamer zat er nog niet aan, was alleen maar een losse douche en toilet uit het jaar nul. Heeft wat m2's toegevoegd maar vooral een moderne inloopdouche + 2-persoonsbad. Met die 30k reken ik ook de kk en alles mee dus da's ook niet helemaal eerlijk. Is ook geen probleem verder. Ik neem dat verlies met plezier in de wetenschap dat ik iets gekocht heb (onder voorbehoud verkoop eigen huis) voor 324k dat 3 jaar eerder nog 495k vraagprijs had. Maar er zijn wel grenzen, er kan een bepaald bedrag van die 189k af zolang het spaargeld dat toelaat, lager kan gewoon niet.
[ Voor 44% gewijzigd door Xanaroth op 07-04-2012 12:52 ]
Maandag gebeld voor een tweede bezichtiging, direct 's avonds. Volgende dag willen we een bod doen en wordt ons telefonisch medegedeeld dat het huis een half uur daarvoor is verkocht

XXXVI
Leuk om te zien die cijfers. Gemiddelde is 2200/m2 dus daar zitten we ook nog eens onder.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

[ Voor 98% gewijzigd door eymey op 07-04-2012 22:40 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Zo herkenbaar.. paar jaar geleden een mooi huis gezien waar we echt mooi zouden kunnen wonen, zeker voor dat geld. Uiteindelijk binnen 2 of 3 weken verkocht aan iemand anders.., we hadden echt geen schijn van kans. Moet er wel bijzeggen dat huis leeg stond en de 'erfgenamen' geen zin in gezeik hadden. maar de prijs/kwaliteit verhouding was echt super goed te noemen (ruimte stadswoning + tuin voor 175k in een goede buurt in Den Haagephymerous schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 13:21:
Verdorie zeg... vorige week zaterdag hebben we huizen bekeken en we waren beiden enthousiast over deze woning. Ruim genoeg, mooie schuur, prima buurtje en op mijn salaris op te brengen.
Maandag gebeld voor een tweede bezichtiging, direct 's avonds. Volgende dag willen we een bod doen en wordt ons telefonisch medegedeeld dat het huis een half uur daarvoor is verkocht
Loop er regelmatig langs.. zonde
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 07-04-2012 22:49 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Balen...overigens een nette prijs. Vergeleken met de randstad spotgoedkoopephymerous schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 13:21:
Verdorie zeg... vorige week zaterdag hebben we huizen bekeken en we waren beiden enthousiast over deze woning. Ruim genoeg, mooie schuur, prima buurtje en op mijn salaris op te brengen.

Ik laat dit via de nieuwbouwservice van vereniging eigenhuis doen. (nieuwbouwservice bestaat inmiddels niet meer / is flink veranderd). Het lijkt inderdaad vaak,zeker als je zelf verstand van zaken hebt. Ik heb er totaal geen verstand van en vind het geld wel waard om er door een expert naar te laten kijken. Na elke keuring krijgen we een keurings rapport, met foto's. Verder loopt de bouwkundigexpert samen met de uitvoerder de woning door en bespreken meteen alle punten. Zo was er bij ons discussie over het aantal bevestigingspunten van een standpijp (ivm resonantie en daarbij gepaarde geluidsoverlast). Dit is toen helemaal uitgezocht. Die standpijp is niet meer zichtbaar bij de oplevering, dus als het verkeerd was geweest dan waren we daar pas veel later achter gekomen. Dan is het leuk die SWK, maar als je halve huis gesloopt moet worden om het op te lossen, daar zit je ook niet op te wachten.stokmeister schreef op zondag 08 april 2012 @ 16:00:
Ik heb vorig jaar een nieuwbouw eengezinswoning gekocht, deze woning wordt het eerste kwartaal van 2013 opgeleverd. Voor dit project is er een kopersvereniging opgericht, deze vereniging is met het idee gekomen om kwaliteitsinspecties te laten doen tijdens en na de bouw. In totaal gaat het om 4 inspecties, de 1e bij gereed zijn van casco/skelet, de 2e bij woning wind en waterdicht de 3e bij de voorschouw en de laatste bij de oplevering. Dit alles gaat tussen de 610 en de 785 euro kosten en wordt uitgevoerd door een bouwkundig bureau. Ik vind dat dit nog al veel controles zijn aangezien er ook al SWK garantie op het huis zit. Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die deze controles hebben laten uitvoeren en of ze er uiteindelijk iets aan hebben gehad? En of het aan te raden is? zelf zou ik kiezen voor alleen een controle tijden de oplevering, maar ik heb hier verder niet zo veel ervaring mee.
Het is best veel geld, maar als je geen verstand van zaken hebt dan kan het absoluut zijn geld waard zijn.
Are you following me, Are you following me?
Jup! Dat is naast familie, vrienden en werk nog een reden om hier in de regio te blijven. We hebben overwogen om naar Zwolle te gaan maar daar krijg je al veel minder huis voor je geld. Volgende week gaan we een ander huis bezichtigen in Dedemsvaartdeadsy33 schreef op zondag 08 april 2012 @ 08:42:
[...]
Balen...overigens een nette prijs. Vergeleken met de randstad spotgoedkoop
[ Voor 7% gewijzigd door ephymerous op 09-04-2012 16:44 ]
XXXVI
Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput
Nieuwe interesse: http://www.funda.nl/koop/rosmalen/huis-47384520-belcantoweg/
Voordelen: redelijk veel ruimte in rosmalen voor dat geld, uitzicht over het water en op directe weg alleen bestemmingsverkeer, geen overdrachtsbelasting en naar eigen smaak op te zetten, 11.6m diep (inclusief uitbouw ... kosten nog te bezien)
Nadelen: doorgaande weg vlak over de sloot, bijzonder weinig foto's nog (brochure aangevraagd), weinig onderhandelingsruimte bij nieuwbouw die nog niet gebouwd is (jammer in deze tijd), 5,4m breed (in nieuwbouw toch liever 5,8+ en zonder uitbouw is het niet groot), geen ervaring met Van Wanrooij en in deze tijd weet je nooit of iemand een bouwproject af kan maken

Nog wat foto's:

Whatta ya think?
[ Voor 5% gewijzigd door Cassius op 10-04-2012 09:59 ]
De meeste mensen deugen!
Ik heb een vergelijkbare nieuwbouw woning en qua ruimte goed te doen hoor
Is deze prijs voor de tussenwoning incl. uitbouw?
Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput
Enige wat niet standaard is, en je ziet dat trouwens erg vaak vanwege de ongelijke kamerruimte (ruzie tussen kids..), is dat de muur op de 2e verdieping tussen kinderkamer en master bedroom tot aan het rechterraam wordt verplaatst. Of dat die muur eruit gaat voor nog grotere master bedroom. Of dat het de badkamer wordt (past er tenminste een bad en douche in). De bovenverdieping wordt dan in alle gevallen de 3e slaapkamer zoals de stippellijn met deur al aangeeft.
[ Voor 7% gewijzigd door nare man op 10-04-2012 10:52 ]
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
En tsja.... wat is er mis met 'standaard'? Smaken verschillen, natuurlijk maar waarom zou je van een praktisch ontwerp met veel ruimte afstappen, alleen maar om het 'bijzonder' te maken? Uiteindelijk koop je een huis natuurlijk gewoon om erin te wonen en er je ding te kunnen doen.
Maar goed, dat verschilt natuurlijk voor iedereen
Verder ziet het er wel uit als een mooie prijs, zeker voor wat je krijgt.
geinig, ik en mijn vriendin hebben ook naar dit huis gekeken. Ik heb er zelf vanaf gezien omdat ik de investering voor een nieuwbouwhuis gewoonweg belachelijk vind. Je ontwikkelaar schuift al het risico op de koper af, die tijdens de bouw gewoon met een dubbele hypotheek moet lopen zolangs als de bouw duurt. Ook is nog niet het hele blok verkocht en weten ze ook niet wanneer er gestart gaat worden.Cassius schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 09:57:
Ok andere huis is afgeketst, veel te veel gezeik. Voorwaarden die gewoon niet klopten en er zat een luchtje aan het afrondingsproces. Close, but no sigar.
Voordelen: redelijk veel ruimte in rosmalen voor dat geld, uitzicht over het water en op directe weg alleen bestemmingsverkeer, geen overdrachtsbelasting en naar eigen smaak op te zetten, 11.6m diep (inclusief uitbouw ... kosten nog te bezien)
Nadelen: doorgaande weg vlak over de sloot, bijzonder weinig foto's nog (brochure aangevraagd), weinig onderhandelingsruimte bij nieuwbouw die nog niet gebouwd is (jammer in deze tijd), 5,4m breed (in nieuwbouw toch liever 5,8+ en zonder uitbouw is het niet groot), geen ervaring met Van Wanrooij en in deze tijd weet je nooit of iemand een bouwproject af kan maken..
Nog wat foto's:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Whatta ya think?
je kijkt uit op een electrischiteitsmast, doorlopende weg zal wel meevallen. ik heb een brochure etc gehad van de makelaar, inc bouwtekening etc. miss heb ik deze nog wel thuis.
VON is leuk maar vergeet de bouwrente niet. de grond koop je direct en heb je dus direct je maandlast van. KK op bestaande bouw is goedkoper op dit moment
nog een edit, ik had ook de meerwerkprijzen.ik zal zoeken of het niet in het oud papier is gekomen en dus al weg is.
[ Voor 6% gewijzigd door DaTimMan op 10-04-2012 11:53 ]
@nare man: het ligt niet direct aan die doorlopende weg toch? Ik vraag me af hoeveel overlast we hebben van die (wel doorlopende) weg daarachter (Het Hooghemaal) - het is wel een 50km weg als ik me niet vergis maar wel vrij dichtbij met een metertje of 35-40 van het huis.
De kleine badkamer vinden we geen probleem, er zal voor een meerprijs wel een alternatieve indeling beschikbaar zijn met 2 wasbakken. Bad is zeker geen must.
@eymey: vaak zie je bij nieuwbouw inderdaad iets bredere woningen, het oogt daarmee (vrij snel) een stuk ruimtelijker en geeft meer indelingsopties. En ik vind niets mis met standaard
@DaTimMan: De brochure is onderweg. Je vind de investering belachelijk voor een nieuwbouwhuis op zich of het hele bouwrente/renteverlies tijdens bouw verhaal? Dat is inderdaad vervelend en nivelleert die 2% overdrachtsbelasting die je mist bij een V.O.N. huis vrijwel direct. Enige optie die je dan hebt is wachten tot het project wel gebouwd wordt, maar niet als eerste erin stappen. Dan heb je daarna nog een mogelijkheid tot onderhandelen, maar een sterk risico dat "jouw huis" weg is.
Uitzicht op een electriciteitsmast is minder - maar we zijn er nog niet geweest.
De meeste mensen deugen!
Ik vind het zelf een heel groot risico om dubbele hypotheek lasten te betalen voor een niet gespecificeerde termijn waar dit termijn ook nog een afhangt van de vlagen van de projectontwikkelaar. Met pech betaal je dik 2 jaar hypotheek voor iets waar je niet in woont, en in deze tijden is het niet afmaken van het project toch een groot risico voor de koper. Het komt op mij over als je volledige risico als projectontwikkellaar afwentelen op je koper. Tot mijn verbazing zit er niet eens een keuken in. Voordat het "af"is zit je al op dit 270k vergeleken met bestaande bouw. Kijk voor dat bedrag eens rond. Mooiere en even ruime huizen , direct beschikbaar , in een wijk die af is.Cassius schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 11:59:
Prijs is excl. uitbouw gok ik - een dergelijke uitbouw zal wel +/- 12k bovenop de prijs doen. Dus dan zal het rond de 237k voor de tussenwoning zijn.
@nare man: het ligt niet direct aan die doorlopende weg toch? Ik vraag me af hoeveel overlast we hebben van die (wel doorlopende) weg daarachter (Het Hooghemaal) - het is wel een 50km weg als ik me niet vergis maar wel vrij dichtbij met een metertje of 35-40 van het huis.
De kleine badkamer vinden we geen probleem, er zal voor een meerprijs wel een alternatieve indeling beschikbaar zijn met 2 wasbakken. Bad is zeker geen must.
@eymey: vaak zie je bij nieuwbouw inderdaad iets bredere woningen, het oogt daarmee (vrij snel) een stuk ruimtelijker en geeft meer indelingsopties. En ik vind niets mis met standaard- al heeft een nieuwbouwhuis natuurlijk niet echt veel karakter, maar misschien kan dat nog wel opgelost worden met slimme inrichting.
@DaTimMan: De brochure is onderweg. Je vind de investering belachelijk voor een nieuwbouwhuis op zich of het hele bouwrente/renteverlies tijdens bouw verhaal? Dat is inderdaad vervelend en nivelleert die 2% overdrachtsbelasting die je mist bij een V.O.N. huis vrijwel direct. Enige optie die je dan hebt is wachten tot het project wel gebouwd wordt, maar niet als eerste erin stappen. Dan heb je daarna nog een mogelijkheid tot onderhandelen, maar een sterk risico dat "jouw huis" weg is.
Uitzicht op een electriciteitsmast is minder - maar we zijn er nog niet geweest.
het risico dat "jouw huis" is persoonlijk. als ik in de buurt van rosmalen kijk, vind ik voor rond dat bedrag nog zeker 5 woningen waar ik ook wil wonen(misschien wel liever). bestaande bouw. Vergelijk ik dat , dan kan ik beter nu verhuizen en bestaande bouw kopen en 2 jaar lang mijn huidige woning niet verkopen.is net zo duur als wachten op nieuwbouw, en direct het genot van een grotere/andere woning.
ik zou het pas doen als ik teken voor de verplichting het huis te kopen als het af is.
dat was het voor nieuwbouw opzich. Dit project werd het niet door de extra onzekerheid van termijn (niet alles is verkocht). Het kon ook in deelprojecten gedaan worden, maar dan woon je ook nog eens lang in een bouwput. Dit wil ik niet, daarom was het als laatste project in de reeks wel een mooie.
is natuurlijk erg persoonlijk, en als dit je droomhuis is snap ik dat je daar 2 jaar lang voor wilt betalen. Ik kon dit non-emotioneel gezien, niet als zinnige investering bestempelen. We wachten nu met verhuizen en kijken wel als het er staat/de eerste bewoners gaan scheiden en er af willen.
Het is vaak wel degelijk een gespecificeerde termijn. Het is niet ongewoon dat clausules worden opgenomen waarin na termijn x niet meer betaald wordt (mogelijk dan bedrag y). Geen keuken is, helaas, bijna normaal bij nieuwbouw. De hele geest van nieuwbouw verschuift steeds meer naar "maak ervan wat je wilt" - als zij er dan een keuken inzetten die niemand wil snijden ze zichzelf hard in de vingers.DaTimMan schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 12:16:
[...]
Ik vind het zelf een heel groot risico om dubbele hypotheek lasten te betalen voor een niet gespecificeerde termijn waar dit termijn ook nog een afhangt van de vlagen van de projectontwikkelaar. Met pech betaal je dik 2 jaar hypotheek voor iets waar je niet in woont, en in deze tijden is het niet afmaken van het project toch een groot risico voor de koper. Het komt op mij over als je volledige risico als projectontwikkellaar afwentelen op je koper. Tot mijn verbazing zit er niet eens een keuken in. Voordat het "af"is zit je al op dit 270k vergeleken met bestaande bouw. Kijk voor dat bedrag eens rond. Mooiere en even ruime huizen , direct beschikbaar , in een wijk die af is.
Eens, ik denk niet dat het af is voordat je de 260-270 aantikt. Daarom zette ik dat direct bij nadelen, in deze markt is bestaande bouw gewoon zeer aantrekkelijk geprijsd/te verhandelen.het risico dat "jouw huis" is persoonlijk. als ik in de buurt van rosmalen kijk, vind ik voor rond dat bedrag nog zeker 5 woningen waar ik ook wil wonen(misschien wel liever). bestaande bouw. Vergelijk ik dat , dan kan ik beter nu verhuizen en bestaande bouw kopen en 2 jaar lang mijn huidige woning niet verkopen.is net zo duur als wachten op nieuwbouw, en direct het genot van een grotere/andere woning.
ik zou het pas doen als ik teken voor de verplichting het huis te kopen als het af is.
Snel en uit het hoofd (gaan vast wat dingen mis):
225 huis / 4 bemiddelingen en notarieel / 10 keuken / 5 vloeren / 16 meerwerk (inc. aanbouw) / 8 bouwrente / 3 spuit- en verfwerk ... optellen levert €271.000 op (maar dan heb ik ruim ingeschoten zonder onderhandelingen).
Wanneer is nieuwbouw in jouw mening zinnig? Emotioneel zijn we, uiteraard, nog niet gebonden. Dat is niemand aan een niet-bestaand huis lijkt me - maar toch zijn er al wel een aantal verkocht. Die mensen moeten iets zien in dergelijke projecten toch?dat was het voor nieuwbouw opzich. Dit project werd het niet door de extra onzekerheid van termijn (niet alles is verkocht). Het kon ook in deelprojecten gedaan worden, maar dan woon je ook nog eens lang in een bouwput. Dit wil ik niet, daarom was het als laatste project in de reeks wel een mooie.
is natuurlijk erg persoonlijk, en als dit je droomhuis is snap ik dat je daar 2 jaar lang voor wilt betalen. Ik kon dit non-emotioneel gezien, niet als zinnige investering bestempelen. We wachten nu met verhuizen en kijken wel als het er staat/de eerste bewoners gaan scheiden en er af willen.
[ Voor 4% gewijzigd door Cassius op 10-04-2012 12:57 ]
De meeste mensen deugen!
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Tuurlijk zijn er wel voordelen , anders had ik het niet overwogen.Cassius schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 12:53:
Wanneer is nieuwbouw in jouw mening zinnig? Emotioneel zijn we, uiteraard, nog niet gebonden. Dat is niemand aan een niet-bestaand huis lijkt me - maar toch zijn er al wel een aantal verkocht. Die mensen moeten iets zien in dergelijke projecten toch?
nieuwe wijken zijn ruimer opgezet in parkeergelegenheid. een wijk van 1980 heeft veeel minder parkeerplaatsen dan een nieuwbouw wijk.
nieuwste bouwtechnieken en isolatie, groot voordeel, gebouwd om energie zuinig te zijn/ geluidshinder te beperken.
en flexibiliteit , je bent erg vrij om alles in te richten zoals je wilt. Als je een heel erg duidelijk beeld hebt van wat je wilt is het ideaal. heb je dit nog niet, dan is het lastig om 2 jaar vooruit te kijken naar je dan geldende wensen. Flexibiliteit is lastig op waarde te schatten maar is wel een van de grootste voordelen.
De rente inclusief het wachten is de prijs die je betaald voor de luxe van nieuwbouw. Of het dit waard is , is denk ik het lastigste. in 2 jaar kan er heel veel gebeuren.
Financieel vond ik het te risicovol voor te weinig meerwaarde. Persoonlijk vind ik het jammer dat je gelokt word met een mooie scherpe prijs, en daar dan toch nog dik 40k bij komt voor alles wat je nodig hebt om er te kunnen wonen.Zinnig was dus vooral bedoeld in de financiele zin en het huidige economische klimaat. Ik kon het mezelf niet verkopen om nu dubbele lasten te nemen.
ik zou het wel weer overwegen als het is eerst bouwen en dan kopen. Pas volledig betalen bij oplevering huis.
Wat ik ook jammer vond aan deze huizen was de belachelijk kleine badkamers. Als je kinderen wilt is een bad toch zeker wel een pré.
klopt, als is een nieuwe VVE/VVA wel erg arm, een bestaande heeft meer in kas. Een nu aan te kopen bestaande woning uitgebreid verbouwen door afwijkende wensen is natuurlijk lastiger. dan meteen nieuwbouw kopen waar het meteen naar je wensen kan worden gemaakt.Krisp schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 13:21:
Nieuwbouw is zinnig wanneer je anders een bestaand huis zou gaan verbouwen. Momenteel ben ik aan het rondkijken in Utrecht voor een appartement en veel bestaande bouw in de prijsklasse waar ik in kijk (140k-170k) is het gewoon net niet. Het is dan best interessant om een nieuwbouwappartement te kopen die je naar eigen believen in kunt richten. Bovendien is de VvA in zo'n geval niet in een erbarmelijke staat danwel slapend.
blijf er bij dat duidelijke wensen en visie dan wel een must is.
[ Voor 19% gewijzigd door DaTimMan op 10-04-2012 13:30 ]
Het is natuurlijk wel 'handiger' maar absoluut geen vereiste (en dus ook niet iets waar bouwers rekening mee houden, tenzij je een prijsklasse hoger gaat zitten).
Ook helemaal waar, het is dan ook maar mijn visie. Ik snap ook weldegelijk de voordelen van nieuwbouw. En de groote wielen is een mooie wijk, met ondertussen goede faciliteiten en uitvalswegen naar de a2 en de a59. Als de huizen er over 2 jaar staan en ik ben nog opzoek dan ga ik er nog eens kijken.eymey schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 13:29:
Ach, van de tig mensen in onze kennisen-/vrienden-/familiekring met kinderen kennen we niemand met een bad, sommigen met zelfs nog kleinere badkamers dan je in dit huis ziet .
Het is natuurlijk wel 'handiger' maar absoluut geen vereiste (en dus ook niet iets waar bouwers rekening mee houden, tenzij je een prijsklasse hoger gaat zitten).
Het veranderd ook als je niet zoals ik dat zie, ook in bestaande bouw je ding kan vinden. Is dat het allemaal net niet, zit je met dit project prima (of nieuwbouw in het algemeen).
(nieuwe appartementen hebben ook veel mooiere buitenruimtes dan bestaande)
270k is veel geld, het is dan ook slim van je om alles goed te bekijken.
[ Voor 3% gewijzigd door DaTimMan op 10-04-2012 13:36 ]
Kwam gisteren overigens dit huis tegen: klik!. Gezien de prijsdaling en de staat van het huis denk ik dat er nog wel meer af kan, en het huis is inmiddels zo oud dat ik bijvoorbeeld de keuken niet zou verwijderen, maar er domweg kastjes omheen zou bouwen.
[ Voor 43% gewijzigd door Krisp op 10-04-2012 13:41 ]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
dit ga ik dus ook toepassen. verschillende deelwijken daar staan nu al net na oplevering huizen te koop. Inc keuken, tuin, schilderwerk en vloerKrisp schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 13:38:
Overigens, als je minder kieskeurig bent, maar wel op zoek naar de voordelen van een moderne wijk: ik ben nog geen wijk tegengekomen waar na 1-2 jaar de eerste woningen alweer te koop staan. Wees dus niet te bang dat je achter het net vist van zo'n wijk: er komen in elke wijk weer kansen.
Dat ben ik helemaal met je eensDaTimMan schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 13:35:
[...]
Ook helemaal waar, het is dan ook maar mijn visie. Ik snap ook weldegelijk de voordelen van nieuwbouw. En de groote wielen is een mooie wijk, met ondertussen goede faciliteiten en uitvalswegen naar de a2 en de a59. Als de huizen er over 2 jaar staan en ik ben nog opzoek dan ga ik er nog eens kijken.
Het veranderd ook als je niet zoals ik dat zie, ook in bestaande bouw je ding kan vinden. Is dat het allemaal net niet, zit je met dit project prima (of nieuwbouw in het algemeen).
(nieuwe appartementen hebben ook veel mooiere buitenruimtes dan bestaande)
270k is veel geld, het is dan ook slim van je om alles goed te bekijken.
Ook wij, met een 'budget' van maximaal 175k voor een woning, waren natuurlijk wel enigszins kritisch. Het is altijd een groot bedrag wat je uitgeeft, namelijk iets waar je straks maandelijks ook een groot deel van je inkomen naartoe kan gaan schuiven.....
SWK regelt dan een nieuwe aannemer.
Bij ons kon het koopcontract alleen passeren als er een certificaat was van het SWK, ik weet niet of dit altijd verplicht is.
Begreep van de kopersbegeleider dat er best wel te praten viel over de prijs, nadeel kan zijn dat opties niet meer mogelijk zijn, zoals een uitbouw of loze leidingen, of geen keuze meer voor tegels voor badkamer/toilet.
Wat is er mis met een slapende VVE?Krisp schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 13:21:
Bovendien is de VvA in zo'n geval niet in een erbarmelijke staat danwel slapend.
Stel dat je 100 per maand aan een actieve VVE kwijt bent. Dat is 1200 per jaar. In de 8 jaar dat ik in mijn huidige woning woon heb ik lang geen 9600 euro uitgegeven aan onderhoud. En ja, mijn huis is in goede staat. Beetje zelf doen en e.a. slim aanpakken en je bent veel goedkoper uit.
M.A.W. waarom zou ik mijn buurtgenoten spekken met (voor hen) goedkoop onderhoud?
Dat is helemaal juist , maar als het een appartementen complex met 36 woningen is gaat dit helaas niet op.MrBarBarian schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 17:07:
[...]
Wat is er mis met een slapende VVE?
Stel dat je 100 per maand aan een actieve VVE kwijt bent. Dat is 1200 per jaar. In de 8 jaar dat ik in mijn huidige woning woon heb ik lang geen 9600 euro uitgegeven aan onderhoud. En ja, mijn huis is in goede staat. Beetje zelf doen en e.a. slim aanpakken en je bent veel goedkoper uit.
M.A.W. waarom zou ik mijn buurtgenoten spekken met (voor hen) goedkoop onderhoud?
Dan kost de hele zaak te schilderen al rond dat bedrag.
En als je dan nog is de lift moet vervangen dan praat je toch over een fix aantal K.
dus ja niet altijd is een slapende erg, en bij een VVE heb je het zelf in de hand als je er active aan mee wil doen dan kan dat altijd !.
1. Het is verboden en als eigenaar ben je hoofdelijk aansprakelijk voor VVEWat is er mis met een slapende VVE?
2. De wet verplicht een bepaalde reserve, bij een slapende VVE is dat meestal niet aanwezig en zal de bijdrage dus binnenkort omhoog schieten
3. Groot onderhoud moet verplicht worden uitgevoerd, als een bewoner dit opmerkt, iedereen moet hier gelijk aan bijdrage. Bij een slapende vereniging is er niet voldoende reserve.
4. De reserve van de VVE is eigendom van alle leden, en beïnvloed de verkoop prijs van je woning. (hoge reserve is gunstig, lage reserve ongunstig)
etc. etc.
Die derde slaapkamer is wel erg klein, kan nauwelijks een kledingkast bij, zo lijkt het. Wasmachines op zolder, is dat normaal tegenwoordig, in een rijtjeshuis?Cassius schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 09:57:
...
...
Valt er een balkon op die uitbouw te maken? Of lichtkoepels in het dak? Een dakkapel of grote dakramen lijkt mij ook wel prettig als je die zolder echt gaat gebruiken.
Ziet er verder wel leuk uit hoor. Mij eigenlijk een beetje te netjes, beetje te veel 'anderhalve baan, twee kinderen, leasebak en boodschappenwagentje, golden retriever, etc. etc.' nieuwbouwwijk stijl.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Bijkeuken is er meestal niet en in de badkamer wil niemand hem meer :-)
http://www.funda.nl/koop/...47328578-zandloperweg-17/
In tegenstelling tot een aantal tweakers hier willen we toch liever eerst verkopen en daarna pas kopen. Nadeel is natuurlijk dat we allemaal op elkaar wachten nu..
We vinden het toch wel moeilijk om niet naar andere huizen te kijken

Vrienden van mij zeggen ook altijd.. moeten jullie de woonkamer nog schilderen ofzo?OrbitZ schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 19:41:
Schattig huisje, woonkamer heeft wel een heel hoog vrouwelijk/zuurstok gehalte
Hopelijk trekt het veel jonge stelletjesdames aan..
Zonder controle geen beleid.SkyFlyer schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 17:16:
[...]
1. Het is verboden en als eigenaar ben je hoofdelijk aansprakelijk voor VVE
2. De wet verplicht een bepaalde reserve, bij een slapende VVE is dat meestal niet aanwezig en zal de bijdrage dus binnenkort omhoog schieten
3. Groot onderhoud moet verplicht worden uitgevoerd, als een bewoner dit opmerkt, iedereen moet hier gelijk aan bijdrage. Bij een slapende vereniging is er niet voldoende reserve.
4. De reserve van de VVE is eigendom van alle leden, en beïnvloed de verkoop prijs van je woning. (hoge reserve is gunstig, lage reserve ongunstig)
etc. etc.
Zoals eerder gezegt; je kan veel zelf doen, voor veel lagere kosten. En ook bij een slapende VVE kan je heel goed afspraken maken over verdeelsleutels bij noodzakelijk onderhoud.
Zo te zien wonen jullie er nog niet zo lang? Op de streetview foto's staat het huis ook te koopWorkaholic schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 19:31:
Huis een paar weken geleden te koop gezet en al een aantal reacties gehad maar helaas alleen maar mensen die ook wachten op kopers.
In tegenstelling tot een aantal tweakers hier willen we toch liever eerst verkopen en daarna pas kopen. Nadeel is natuurlijk dat we allemaal op elkaar wachten nu..
We vinden het toch wel moeilijk om niet naar andere huizen te kijkenDubbele kosten zien we niet zitten omdat we financieel al moeten inleveren bij de verkoop/waarde. Had ik nou nog maar een huurwoning
.....
Inderdaad een lastige doelgroep, prijs is ook te hoog voor starters. Wel een goede optie voor een echtpaar welke uit elkaar gaat en apart gaat wonen. Makelaar gaf als tip om ook een duurder huis te zoeken waarbij een paar uit elkaar gaat en dan een woningruil voorstellen.. maar dat staat niet op funda aangegevenSabelhout schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 20:42:
[...]
Zo te zien wonen jullie er nog niet zo lang? Op de streetview foto's staat het huis ook te koopApeldoorn is een zeer moeilijke markt op het moment en zeker de doelgroep waar je op mikt (jonge mensen zonder kinderen) is niet ruim vertegenwoordigd in Apeldoorn (zie ook: http://www.jongevlucht.nl/) Succes met de verkoop!
Workaholic schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 19:31:
Huis een paar weken geleden te koop gezet en al een aantal reacties gehad maar helaas alleen maar mensen die ook wachten op kopers.
We vinden het toch wel moeilijk om niet naar andere huizen te kijkenDubbele kosten zien we niet zitten omdat we financieel al moeten inleveren bij de verkoop/waarde. Had ik nou nog maar een huurwoning
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Dit moet inderdaad iets zijn voor een stel dat weinig nodig heeft, geen kinderwens/geen kinderen heeft maar wel graag met ruimte wil wonen ipv. in een appartement.
Gisteren maar weer eens de dag vrij genomen om huizen te bezoeken, had er 7 ingepland, bellen er op de dag zelf 2 af dat de eigenaar ziek thuis op bed ligt en 1 dat hij verkocht is (stond slechts 1 week te koop). Daarnaast stond ik in een appartement met een vierkante meterprijs van 5000 euro met 2 andere geïnteresseerden, hoezo de huizenmarkt ligt op zijn gat...
[ Voor 8% gewijzigd door StephaN900 op 11-04-2012 07:59 ]
Wel erg hoge vraagprijs volgens mij, als ik even snel rondkijk. Is er iets speciaals in de buurt dat de prijs van de lokatie/grond zoveel opdrijft?Workaholic schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 19:31:
Die van je buren staat niet voor niks al ruim 3 jaar tekoop (Zandloperweg 19, eerste vondst 20 April 2009 voor 290k - die zijn dus amper tot niks gezakt en wachten rustig af in de hoop dat de markt weer aantrekt).
Kijkend naar kosten van woningen in de buurt, gemiddelde m2 prijs vrijstaande woning in die buurt, lange looptijd buren... denk ik dan 224k een realistischere vraagprijs is (vraagprijs, dus dan ga je nog onderhandelen).
Voor jouw 250k koop je een woning van 10-20m2 woonoppervlak meer en aardig wat m2 grond (en oppervlak en grond, niet of) 2-3 straten verderop en kun je het binnen dat budget ook nog volledig verbouwen zoals vloer, muren, plafond, nieuwe keuken/badkamer/toilet.
[ Voor 16% gewijzigd door Xanaroth op 11-04-2012 08:11 ]
Hehe toevallig.. had niet verwacht tweakers hier tegen te komen die ook bij het openhuis zijn geweest in Apeldoorn. It's a small world. Je bent alsnog welkom om te komen kijken!SkyFlyer schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 20:56:
[...]
Lol, wij hebben voor jullie huis gestaan bij de open huizen dag. Zijn wel bij de buren naar binnen geweest (nr 19). Jullie huis staat nog wel op onze shortlist, maar wel met de gemiddelde 20% vraagprijs daling in ons hoofd... Aangezien jullie dus niet weg hoeven gaat dat hem dus niet worden....
We hebben het huis laten taxeren en door meerdere makelaars laten bekijken dit jaar. Vraagprijs is juist erg scherp en de hypotheek ligt hoger dan de vraagprijs. Dit komt omdat het huis helemaal is verbouwd/gerenoveerd. Nieuw dakkapel, dubbelgeblazing, CV installatie en electra, stucwerk, nieuwe badkamer etc.Myrdreon schreef op woensdag 11 april 2012 @ 08:05:
[...]
Wel erg hoge vraagprijs volgens mij, als ik even snel rondkijk. Is er iets speciaals in de buurt dat de prijs van de lokatie/grond zoveel opdrijft?
Die van je buren staat niet voor niks al ruim 3 jaar tekoop (Zandloperweg 19, eerste vondst 20 April 2009 voor 290k - die zijn dus amper tot niks gezakt en wachten rustig af in de hoop dat de markt weer aantrekt).
Kijkend naar kosten van woningen in de buurt, gemiddelde m2 prijs vrijstaande woning in die buurt, lange looptijd buren... denk ik dan 224k een realistischere vraagprijs is (vraagprijs, dus dan ga je nog onderhandelen).
Voor jouw 250k koop je een woning van 10-20m2 woonoppervlak meer en aardig wat m2 grond (en oppervlak en grond, niet of) 2-3 straten verderop en kun je het binnen dat budget ook nog volledig verbouwen zoals vloer, muren, plafond, nieuwe keuken/badkamer/toilet.
Natuurlijk is er geen garantie dat je dit allemaal terugkrijgt, vandaar dat we de vraagprijs ook lager hebben gezet dan gewenst.
Functioneel gezien wat minder ruimte, maar wel vrijstaand en geen verdere verbouwingen/vernieuwingen nodig.
Ik ben het echter met jullie eens dat dit huis voor een specifieke doelgroep is welke meer op basis van "emotie" koopt en niet functionele ruimte.
Gelukkig hoeven we niet weg.. dus maar rustig afwachten en hopen dat we de juiste koper treffen.. we hebben er immers maar één nodig
[ Voor 6% gewijzigd door Workaholic op 11-04-2012 08:33 ]
Het huis nog een keer:
http://www.funda.nl/koop/...178256-elba-58/360-fotos/
13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47
Een taxateur waardeert de marktwaarde aan de hand van (recente) verkooptransacties, maar zal deze over het algemeen nog corrigeren a.d.h.v. indexcijfers en aard/staat van de inrichting en installaties. Daarnaast zal de taxateur wel degelijk kijken wat er op dat moment te koop staat. Het komt mij regelmatig voor dat ik rekenkundig bijvoorbeeld op een marktwaarde van € 300.000 kom, terwijl de vraagprijzen in de buurt al onder € 285.000 liggen. Ik kan dan niet gewoon € 300.000 neerzetten omdat die woning dat op de waardepeildatum nooit zal opbrengen.
Dat er geen controle is over de methodes van de taxateur is tot op zekere hoogte wel waar, ongeacht welke feitelijke methode gebruikt is, zal een taxateur altijd "objectvergelijking" als methode in het taxatierapport vermelden. Een NWWI taxatie is niets anders dan een taxatierapport die door het NWWI is gecontroleerd op volledigheid en duidelijkheid. Het grootste verschil met een niet-NWWI taxatie is dat de taxateur verplicht zes unieke referentieobjecten moet opgeven in het taxatierapport en dat hij deze binnen een bepaald kader eventueel moet toelichten t.o.v. het getaxeerde object. Het vinden van zes referentieobjecten is een stuk moeilijker dan je zou denken. Hoe verder je ook van de waardepeildatum zit hoe moeilijker het ook wordt om te vergelijken, indexcijfers zijn vaak op provinciaal niveau en kunnen hemelsbreed verschillen t.o.v. lokaal niveau.
PSN: Kjujay
Kost je een (zater)dag ofzo, maar dat roze schrikt veel mensen af denk ik.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Maar ook recente verkooptransacties zijn in een dalende markt wellicht niet de optimale manier om een waarde te bepalen. Niets is zo ongrijpbaar als het begrip 'waarde' (ik heb er zelf heel veel mee te maken maar dan meer vanuit de corporate hoek, waarderingen van aandelenpakketten enz.). M.i. zie je nog veel te vaak dat taxatie in het vastgoed toch 'wishful thinking' is, de opdrachtgever niet voor het hoofd willen stoten, enz. Dan krijgen mensen vervolgens hun huis niet verkocht, en dan is het: 'ja, maar mijn huis was toch getaxeerd op 350.000, hoezo krijg ik het dan niet voor die prijs verkocht?' Heel simpel: dan is het dus te hoog geprijsd. Klap maar eens 80.000 van die prijs af, moet je zien hoeveel kijkers en wellicht kopers je dan ineens hebt.Kju schreef op woensdag 11 april 2012 @ 09:19:
Een taxateur waardeert de marktwaarde aan de hand van (recente) verkooptransacties, maar zal deze over het algemeen nog corrigeren a.d.h.v. indexcijfers en aard/staat van de inrichting en installaties. Daarnaast zal de taxateur wel degelijk kijken wat er op dat moment te koop staat. Het komt mij regelmatig voor dat ik rekenkundig bijvoorbeeld op een marktwaarde van € 300.000 kom, terwijl de vraagprijzen in de buurt al onder € 285.000 liggen. Ik kan dan niet gewoon € 300.000 neerzetten omdat die woning dat op de waardepeildatum nooit zal opbrengen.
Marktwaarde is het geschatte bedrag waartegen vastgoed tussen een bereidwillige koper en een bereidwillige verkoper na behoorlijke marketing in een zakelijke transactie zou worden overgedragen op de waardepeildatum, waarbij de partijen met kennis van zaken, prudent en niet onder dwang zouden hebben gehandeld.
(de executiewaarde laat ik achterwege, naar mijn mening een rekenkundige mickey-mousewaarde)
PSN: Kjujay
Denk je dat? Voor 250k moet je wel zeker 60k in je eentje verdienen omdat alleen te kunnen financieren.Workaholic schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 20:46:
[...]
Inderdaad een lastige doelgroep, prijs is ook te hoog voor starters. Wel een goede optie voor een echtpaar welke uit elkaar gaat en apart gaat wonen.
Elect a clown, expect a circus.
Ter aanvulling van de anderen en feeback op je advertentie:Workaholic schreef op woensdag 11 april 2012 @ 08:28:
[...]
Hehe toevallig.. had niet verwacht tweakers hier tegen te komen die ook bij het openhuis zijn geweest in Apeldoorn. It's a small world. Je bent alsnog welkom om te komen kijken!
Functioneel gezien wat minder ruimte, maar wel vrijstaand en geen verdere verbouwingen/vernieuwingen nodig.
Ik ben het echter met jullie eens dat dit huis voor een specifieke doelgroep is welke meer op basis van "emotie" koopt en niet functionele ruimte.
De (op het oog) hoge kwaliteit van afwerking en lichte ruimte is inderdaad een groot pluspunt, groot nadeel is dat je voor deze prijsklasse vaak wel een extra kamer erbij krijgt. (Wij zijn eigenlijk op zoek naar 4 kamers, maar de afwerking viel bij jullie positief op en de moderne afwerking. (het roze wat minder, kwam zelfs over als mislukt gestylde woning)).
Daarnaast is het jammer dat jullie heg nog zo klein is, waardoor het huis ongeveer "op straat" staat.
Voor de anderen welke onbekend zijn met de locatie, het voordeel is dat het aan een hele rustige straat ligt en toch vlakbij de stad en dat je redelijk snel op de snelweg bent. (via de Jachtlaan).
Wel blijf ik erbij dat voor de markt in Apeldoorn een prijs rond de 200k realistischer is dan 250k. (onder de 200K ben je het direct kwijt, 210K-215K is op dit moment met 80 m2 een courante prijs (als ik kijk naar wat je daarvoor kan krijgen in Apeldoorn). Volgend jaar rond deze tijd verwacht ik dat je meer aan 200k moet denken.
In januari 2012 heb ik mijn woning te koop gezet (randstad groene hart) en sinds drie weken is het gelukt om deze te verkopen. Na 6 weken hadden wij serieuze kopers, hebben 4 keer een bezichtiging gehad en uiteindelijk begon het spelletje. We zijn t.o.v. de vraagprijs een beetje op het midden uitgekomen dus wat mij betreft ben ik tevreden, ongeveer 15K onder de vraagprijs. Het betreft een woning uit 2006 dus redelijk nieuw, volgens nieuwe bouwnormen gebouwd etc.
De woning heb ik in 2005 gekocht, toen het nog in aanbouw was en het is zelfs gelukt om nog een beetje winst te maken.
Maar om het nog leuker te maken, in november 2011 heb ik een koopcontract getekend voor een andere nieuwbouw woning. De bouw hiervan is inmiddels zo'n 4 weken bezig. Oplevering nov/dec. 2012.
Al met al, best wel een gokje maar zelfs in deze economische malaise is dit dus een redelijk succes verhaal geworden.
Het risico van twee woningen en de dubbele lasten had ik ingecalculeerd. Nu ga ik tijdelijk een huurwoning betrekken en wachten tot m'n nieuwe woning klaar is.
Wat een hoop ruimte in een rijtjeshuis! Alle kamers lijken groot op de foto en die steiger aan het water maakt het echt af, handig ook die extra keuken en douche op zolder. Maar zit de voordeur nou in de keuken? Beetje vreemd, maar wel praktisch!m0nk schreef op woensdag 11 april 2012 @ 08:58:
[...]
Het huis nog een keer:
Tsja... als 210k-215k voor 80 m2 in Apeldoorn een courante prijs is, dan snap ik wel waarom er zo weinig jonge gezinnen / 'starters' in Apeldoorn wonen. Ook voor 210k-215k heb je al een behoorlijk in komen nodig (in je eentje helemaal). En dan heb je 'maar' 80 m2. Met een beetje goede wil kun je daar best nog 1 of 2 kinderen op opvoeden, maar het is en blijft krap.SkyFlyer schreef op woensdag 11 april 2012 @ 10:04:
[...]
Ter aanvulling van de anderen en feeback op je advertentie:
De (op het oog) hoge kwaliteit van afwerking en lichte ruimte is inderdaad een groot pluspunt, groot nadeel is dat je voor deze prijsklasse vaak wel een extra kamer erbij krijgt. (Wij zijn eigenlijk op zoek naar 4 kamers, maar de afwerking viel bij jullie positief op en de moderne afwerking. (het roze wat minder, kwam zelfs over als mislukt gestylde woning)).
Daarnaast is het jammer dat jullie heg nog zo klein is, waardoor het huis ongeveer "op straat" staat.
Voor de anderen welke onbekend zijn met de locatie, het voordeel is dat het aan een hele rustige straat ligt en toch vlakbij de stad en dat je redelijk snel op de snelweg bent. (via de Jachtlaan).
Wel blijf ik erbij dat voor de markt in Apeldoorn een prijs rond de 200k realistischer is dan 250k. (onder de 200K ben je het direct kwijt, 210K-215K is op dit moment met 80 m2 een courante prijs (als ik kijk naar wat je daarvoor kan krijgen in Apeldoorn). Volgend jaar rond deze tijd verwacht ik dat je meer aan 200k moet denken.
Mooie woning hoor! Maar toch al best aan de prijs (meer dan 3 ton voor dat aantal vierkante meters e nkamers). Wist niet dat Zoetermeer als ook nog relatief nieuwe stad al zo gestegen was. Aan de andere kant heb je hier natuurlijk al wel meteen een hoekwoning en uitzichtm0nk schreef op woensdag 11 april 2012 @ 08:58:
Zo, nog maar 2 weken en 6 dagen! Ben echt aan het aftellen nu. Van het weekend de spulletjes uitzoeken voor het kamertje van mijn zoontje. En omdat we er begin Februari achter kwamen dat mijn vriendin weer zwanger is (van mij) hebben we gelijk een bestemming voor de extra kamer op de eerste verdieping. 1 Mei krijgen we de sleute, dan een weekje verfen etc, en dan 17 mei verhuizen! Heb er zin in!
Het huis nog een keer:
[ Voor 23% gewijzigd door eymey op 11-04-2012 11:25 ]
Harstikke mooi huis inderdaad. Wel een goede fotocamera gebruikt/render voor de juiste foto's (perspectief neigt naar groothoek) - maar boeiend, stijger / hoekhuis / grote badkamer - very nice. Zou willen dat ik het kon betalenFiber schreef op woensdag 11 april 2012 @ 11:04:
[...]
Wat een hoop ruimte in een rijtjeshuis! Alle kamers lijken groot op de foto en die steiger aan het water maakt het echt af, handig ook die extra keuken en douche op zolder. Maar zit de voordeur nou in de keuken? Beetje vreemd, maar wel praktisch!
De meeste mensen deugen!
Je kan in Apeldoorn prima een huis boven de 100m2 onder de 200k krijgen, het is maar net in welke buurt je wilt wonen. Het huis van Workaholic staat op zich in een prima buurt en is vrijstaand en is daarom wat duurder (te duur gezien de m2, als je het mij vraagt). Van dit soort huizen zijn er vele te koop in Apeldoorn, echter hebben de meeste wel meer kamers en zo'n 40-50 m2 meer. Hiervan is misschien het afwerkingsniveau niet zo hoog als het huis van Workaholic, maar ik denk dat mensen dan liever een kluspand kopen met meer m2.eymey schreef op woensdag 11 april 2012 @ 11:21:
[...]
Tsja... als 210k-215k voor 80 m2 in Apeldoorn een courante prijs is, dan snap ik wel waarom er zo weinig jonge gezinnen / 'starters' in Apeldoorn wonen. Ook voor 210k-215k heb je al een behoorlijk in komen nodig (in je eentje helemaal). En dan heb je 'maar' 80 m2. Met een beetje goede wil kun je daar best nog 1 of 2 kinderen op opvoeden, maar het is en blijft krap.
Een van de redenen dat er zo weinig jonge gezinnen/starters wonen, is dat Apeldoorn geen fatsoenlijk hoger onderwijs heeft. Iedereen die HBO of hoger wil gaan doen, verlaat de stad dus en komt ergens anders terecht. Daarnaast was Apeldoorn tot voor kort onbetaalbaar voor starters (in 2005 kon je geen fatsoenlijk huis onder de 200k krijgen, wij zijn toen in Deventer gaan wonen) wat er ook voor heeft gezorgd dat jonge gezinnen de stad ontvluchtten richting Deventer of Zutphen.
Wij zelf zijn teruggekomen naar Apeldoorn omdat de woningprijzen in duikvlucht zijn gegaan en we nu voor 265k een huis met van 140m2 woonoppervlakte, 30m2 garage en 220m2 perceeloppervlakte hebben kunnen kopen. De vorige eigenaren hadden dit huis in 2002 gekocht voor meer dan ze er nu voor gekregen hebben, dus je kan wel stellen dat de prijzen flink gedaald zijn.
.....
Verwijderd
Ik sluit me hierbij aan! Ik ben bestuurslid van een hele grote VvE geweest die zijn zaakjes goed op orde had (ook in de planning voor de komende 30 jaar). Er is niks fijners dan een VvE met een sluitend budget. Je hebt dan namelijk geld om net iets meer te doen dan alleen het hoogst noodzakelijke en je komt niet voor verrassingen te staan.Mektheb schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 17:12:
[...]
Dat is helemaal juist , maar als het een appartementen complex met 36 woningen is gaat dit helaas niet op.
Dan kost de hele zaak te schilderen al rond dat bedrag.
En als je dan nog is de lift moet vervangen dan praat je toch over een fix aantal K.
dus ja niet altijd is een slapende erg, en bij een VVE heb je het zelf in de hand als je er active aan mee wil doen dan kan dat altijd !.
Ik spreek vaak mensen waar de VvE niet goed is opgezet. Waar mensen niet mee willen betalen aan de lift omdat ze op de 1e etage wonen, en niet voor dakrenovatie-budget op willen draaien omdat ze niet op de bovenste etage wonen. Dat is egoïstisch, kortzichtig en dom. Dat soort sentimenten moet je als VvE meteen de kop indrukken.
Ten eerste wil je als koper toch in een goed onderhouden complex wonen waar keurig het schilderwerk gedaan wordt, en de lift gerepareerd wordt als ie stuk is.
Ten tweede wil je niet voor verrassingen komen te staan als dat dak een keer gaat lekken (en ja, dan mag alsnog iedereen er voor opdraaien!).
En ten derde scheelt het een boel lastige gesprekken bij de verkoop van je woning. Alleen maar voordeel; het pand is goed onderhouden en potentiele kopers hoeven ook niet te schrikken van een gat in de begroting. Want geloof me, die haken af.
Daarnaast is Apeldoorn weliswaar een grote, maar ook een oer- maar dan ook echt oersaaie plaats. Ik heb 16 jaar in Zutphen gewoond en kwam regelmatig in Apeldoorn (daar zat wel een MycomSabelhout schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:12:
[...]
Een van de redenen dat er zo weinig jonge gezinnen/starters wonen, is dat Apeldoorn geen fatsoenlijk hoger onderwijs heeft. Iedereen die HBO of hoger wil gaan doen, verlaat de stad dus en komt ergens anders terecht. Daarnaast was Apeldoorn tot voor kort onbetaalbaar voor starters (in 2005 kon je geen fatsoenlijk huis onder de 200k krijgen, wij zijn toen in Deventer gaan wonen) wat er ook voor heeft gezorgd dat jonge gezinnen de stad ontvluchtten richting Deventer of Zutphen.
Couldn't agree more! Echter komt mijn vrouw oorspronkelijk uit Apeldoorn en wonen haar familie en vrienden er nog. In mijn werk in de consultancy scheelt het wonen in Apeldoorn ipv Deventer zo'n 10.000km per jaar (mits ik een opdracht ten westen/zuiden van Apeldoorn heb) dus ik vind het allang prima. Voor mijn part waren we in de Randstad gaan wonen (het interesseert me qua woonplaats echt niks waar ik woon) maar dat kreeg ik er niet doorheen gedruktnare man schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:45:
[...]
Daarnaast is Apeldoorn weliswaar een grote, maar ook een oer- maar dan ook echt oersaaie plaats. Ik heb 16 jaar in Zutphen gewoond en kwam regelmatig in Apeldoorn (daar zat wel een Mycom). Mocht ik ooit nog eens terugwillen naar het oosten dan zou geen haar op mijn hoofd eraan denken in Apeldoorn te gaan wonen. Zwolle, Deventer en Zutphen zijn stuk voor stuk veel leukere en vooral mooiere steden met een prachtige woningvoorraad, waar Apeldoorn vooral een groot, saai dorp is.
.....
Maar wat Sabelhout al een beetje zegt: Het hangt van de buurt af of je er (zelfs nu de prijzen gedaald zijn) iets betaalbaars kan vinden. Veel buurten in De Maten en Zuid, waar naar mijn idee de meeste betaalbare huizen staan, zou ik niet echt wat vinden.
Maar goed, ik ben me ervan bewust dat ik zelf op dit moment in een stad woon waar veel mensen ook niet dood of levend gevonden willen worden
Nou nou, er valt zeker wat te zeggen over Apeldoorn maar zo erg is het niet. Ben een geboren en getogen Apeldoorner, dus vanzelfsprekend niet opjectief.eymey schreef op woensdag 11 april 2012 @ 14:07:
Daar ben ik het (inmiddels) wel mee eens, ja... Ik ben 'onder de rook van Apeldoorn' opgegroeid (in Lieren / Beekbergen) en ken dus ook wel heel wat delen van Apeldoorn.
Maar wat Sabelhout al een beetje zegt: Het hangt van de buurt af of je er (zelfs nu de prijzen gedaald zijn) iets betaalbaars kan vinden. Veel buurten in De Maten en Zuid, waar naar mijn idee de meeste betaalbare huizen staan, zou ik niet echt wat vinden.
Maar goed, ik ben me ervan bewust dat ik zelf op dit moment in een stad woon waar veel mensen ook niet dood of levend gevonden willen worden. Maar waar ik het an sich wel meer naar m'n zin heb dan wat ik in Apeldoorn had (al is het alleen al qua prijs-kwaliteitsverhouding van wonen).
En daarnaast, je moet niet alles van nare man overnemen want hij woont in Rotterdam. En daar zou ik nou niet dood gevonden willen worden (ook niet levend trouwens; gewoon helemaal niet).
Apeldoorn heeft vooral mooie gebieden om zich heen, maar ook veel groen in de stad en ook een mooie schouwburg moet ik zeggen - waar grote voorstellingen naar toe komen. Kan mijn huidige woonplaats, Amersfoort, nog iets van leren.
On topic: In de Maten zullen inderdaad relatief grote huizen voor een lage prijs te vinden zijn, maar met de Maten is het nog moeilijk schatten welke kant het op gaat (slechter of juist beter). Ik hoop dat ze de levenbaarheid verder gaan verhogen, en het een betere wijk maken - het is te groot om het te laten verloederen.