Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 126 127 Laatste
Acties:
  • 748.929 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

ATS schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 12:02:
[...]

[...]

Precies. Het is volgens mij geen (of in elk geval niet alleen een) kwestie van onrealistisch zijn van de verkopers. Het is het realisme dat ze voor de prijs die EddoH (of wellicht een ander) biedt gewoon niet kunnen verkopen, of dat simpelweg niet willen.

De markt wordt niet eenzijdig door de kopers bepaald. Een verkoper kan (bijna) altijd weigeren om voor de geboden prijs te verkopen met als consequentie dat hij dus gewoon niet verkoopt op dit moment. Als kopers collectief te weinig bieden, en verkopers collectief weigeren te verkopen voor die te lage prijzen, dan zijn er gewoon geen transacties. Wie heeft er dan "gelijk"?
Dat snap ik uiteraard wel, het is wat dat betreft een hele lastige markt nu. Uiteindelijk is het ook meer een uiting van frustratie dan een beschuldiging aan het adres van de verkoper.

Waar ik wel van baal is dat bij vooraf informeren we vooral moesten komen kijken, en er uiteindelijk gewoon weinig ruimte ter onderhandeling is. Er gaat toch best veel tijd en moeite in zitten voordat je een bod doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
CyBeR schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 12:11:
[...]

Mijn ervaring is ook dat de credit card zonder gespreid betalen (oftewel wordt elke maand volledig afgelost) niet meegerekend werd. De 1000 euro die ik nog rood mocht staan op m'n betaalrekening ('continulimiet voor ex-studenten') echter wel. Maar ja, dat opgezegd, hypothecaire lening gefixt, en weer opnieuw aangevraagd maar dan voor €2500 (het minimum).
In principe worden standaard alleen kredieten die geregistreerd staan bij het BKR meegenomen, zo werd het rood staan op mijn ING rekening ook niet meegenomen, omdat het daar verplicht is om eens in de 3 maanden een positief saldo te hebben staat die ook niet geregistreerd bij het BKR als krediet.

Daarbuiten kunnen geldverstrekkers natuurlijk nog wel extra eisen hebben. Maar ik vind het wel vreemd om een CC die elke maand automatisch afgeschreven wordt mee te laten tellen. Ik bedoel ik kan ook dure dingen op rekening bestellen, dat is wat dat betreft niet heel veel anders.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bij mij, Rabobank hypotheek, werd er er niet moeilijk gedaan over mijn Rabocard met gespreide betaling en mogelijkheid tot roodstaan op de betaalrekening. Ik heb niks hoeven aanpassen oid.
Mijn financieel adviseur verbaasde zich hier ook over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

zonoskar schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 10:40:
5K krediet op een kreditcard kan zomaar 15-20K minder leencapaciteit opleveren. Dus het gaat niet echt om een paar duizend euro.
Dan zet je dat limiet toch wat lager? :? Als je echt 5K uitgeeft op een credit card is dat meestal omdat je reist op kosten van de zaak. Dan is het wellicht tijd om daar eens een credit card op te vragen. En als je 5K per maand uitgeeft, dan heb je waarschijnlijk een salaris die 3x modaal of meer. Maakt dan 20K nog steeds uit? Immers, incidentele uitgaven kun je ook voorfinancieren op je credit card. ;)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-04 18:04
G-PHREAK schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 12:57:
Bij mij, Rabobank hypotheek, werd er er niet moeilijk gedaan over mijn Rabocard met gespreide betaling en mogelijkheid tot roodstaan op de betaalrekening. Ik heb niks hoeven aanpassen oid.
Mijn financieel adviseur verbaasde zich hier ook over..
Ik denk ook dat het per bank anders is..

Je hebt een rekening bij de Rabobank en een cc van hun.
Je neemt een Hypotheek bij hun..

Zij hebben dus 100% inzicht in hoe jij met je geld op die rekeningen mee omgaat. Als je verstandig omgaat met je CC zal er niets aan de hand zijn.. Geef jij elke maand het max uit van je CC. zullen ze wel vragen gaan stellen..

Maar zoals ik zij mogelijk per instelling anders..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

EddoH schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 12:16:
Waar ik wel van baal is dat bij vooraf informeren we vooral moesten komen kijken, en er uiteindelijk gewoon weinig ruimte ter onderhandeling is. Er gaat toch best veel tijd en moeite in zitten voordat je een bod doet.
Wellicht is er een verschil tussen wat jij "significant" vind en wat de verkoper daaronder verstaat? Ook kan de verkoper natuurlijk redeneren: laat ze eerst maar eens komen kijken, wellicht worden ze wel verliefd op het huis en zijn ze bereid meer te betalen dan ze nu denken te gaan betalen. Dat zie je hier op het forum al regelmatig gebeuren...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Hier geeft een financieel adviseur het advies over hoe kredieten werken icm hypotheken (Ray). Waarom blijven mensen dan toch gissen op basis van vermoedens en persoonlijke ervaringen die niet representatief zijn en overigens ook niets zeggen over wat de bank gecontroleerd heeft (en wellicht geen probleem gevonden heeft voor het te lenen bedrag)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

ATS schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 13:00:
[...]

Wellicht is er een verschil tussen wat jij "significant" vind en wat de verkoper daaronder verstaat? Ook kan de verkoper natuurlijk redeneren: laat ze eerst maar eens komen kijken, wellicht worden ze wel verliefd op het huis en zijn ze bereid meer te betalen dan ze nu denken te gaan betalen. Dat zie je hier op het forum al regelmatig gebeuren...
Er is vooraf wel wat duidelijker aangegeven wat wij onder 'significant' verstonden, maar dat zet ik hier allemaal niet neer ;) Uiteindelijk komt het er natuurlijk gewoon neer dat de verkoper hoopt op het laatste.

Echter lijken verkopers te vergeten dat je alleen een hypotheek kan krijgen op de marktwaarde, en niet de verliefdheidswaarde.

[ Voor 8% gewijzigd door EddoH op 09-07-2014 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:38

Kju

Anoniem: 224360 schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 13:06:
Hier geeft een financieel adviseur het advies over hoe kredieten werken icm hypotheken (Ray). Waarom blijven mensen dan toch gissen op basis van vermoedens en persoonlijke ervaringen die niet representatief zijn en overigens ook niets zeggen over wat de bank gecontroleerd heeft (en wellicht geen probleem gevonden heeft voor het te lenen bedrag)?
Omdat velen denken dat hun eigen ervaring in het algemeen toepasbaar is en niet doorhebben dat iedere situatie uniek is en regelgeving en omstandigheden veranderen.
Nog niet zo lang geleden kon ik 850.000 lenen zonder loonstrook of werkgeversverklaring en was alleen een taxatierapport vereist. Nu moet een FA iedere scheet documenteren en bepaalt een vreemde wie hoeveel volgens een norm uit kan geven en moet een taxateur zijn rapport laten nakijken door een miep in Nieuwegein. En nog steeds krijgen wij mensen op kantoor die hoog en laag blijven beweren dat het nog steeds moet kunnen ;)

En vergeet niet dat het mensenwerk is en het vaak voorkomt dat dingen die eigenlijk niet mogen toch tijdens een finale controle er doorheen glippen

[ Voor 7% gewijzigd door Kju op 09-07-2014 15:30 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMLM
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-04-2022
Ik had al lang mijn cc gezet op gelijk betalen elke maand. Had zelfs ervoor naar de klantenservice gebeld jaartje voordat ik uiteindelijk een hypotheek ging vragen, en ik kon het gewoon op de website aanpassen.
Toch kwam bij de hypotheekaanvraag naar voren dat hij bij de BKR geregistreerd stond. Weer klantenservice van cc bellen en ze moesten toch zelf een vinkje aandrukken ergens. Daarna geen probleem meer.

Dus ook al staat hij niet op gespreid betalen, het gaat om wat het bij BKR geregistreerd staat, en dat is niet per se hetzelfde als hoe je hem echt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:33
Eerste bod gedaan en helaas afgewezen. Verkopende partij vond het een te laag bod, de makelaar gaf een hint dat we meer richting een bepaald bedrag moesten stijgen alvorens we in gesprek konden gaan.

We zijn in ons bod niet teveel op details ingegaan waarom we dit bedrag geboden hebben. In feite gezegd dit hebben we er voor over. We vonden het een realistisch bod gezien vergelijkbare huizen in die regio 3 jaar of meer te koop stonden voor hetzelfde geld. Moeten we het bod alsnog in detail gaan toelichten, met deze referentieobjecten enz.? Of moeten we gewoon geduld hebben en afwachten op een mogelijke reactie van de verkopers?

[ Voor 11% gewijzigd door frankpaul1 op 09-07-2014 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Kju schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 15:28:
[...]

Omdat velen denken dat hun eigen ervaring in het algemeen toepasbaar is en niet doorhebben dat iedere situatie uniek is en regelgeving en omstandigheden veranderen.
Nog niet zo lang geleden kon ik 850.000 lenen zonder loonstrook of werkgeversverklaring en was alleen een taxatierapport vereist. Nu moet een FA iedere scheet documenteren en bepaalt een vreemde wie hoeveel volgens een norm uit kan geven en moet een taxateur zijn rapport laten nakijken door een miep in Nieuwegein. En nog steeds krijgen wij mensen op kantoor die hoog en laag blijven beweren dat het nog steeds moet kunnen ;)

En vergeet niet dat het mensenwerk is en het vaak voorkomt dat dingen die eigenlijk niet mogen toch tijdens een finale controle er doorheen glippen
Ik moest even lachen :) maar je hebt helemaal gelijk natuurlijk! De wetgeving veranderd zo enorm snel dat ervaringen van gisteren morgen bij wet al niet meer mogelijk kunnen zijn. Gisteren weer voor mijn EHP en SEH de PE gedaan en daar zie je dat in bepaalde casu je met 16 adviseurs bij elkaar het al niet eens kan worden....leg het dan maar eens uit aan de particulier die denkt dat wat er op internet staat werkelijk klopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:02

FreakNL

Well do ya punk?

Even een vraagje over de voorlopige teruggave.

Ik heb één en ander ingevuld in het programma van de BD, maar één passage in dit document:

http://www.eigenhuis.nl/d...-voorlopige-teruggave.pdf

snap ik niet:
Onderzoek ook of en voor welk deel de betaalde hypotheekrente aftrekbaar is
Die snap ik niet helemaal.

Ik heb gewoon geschat wat ik in de maanden juni t/m december ga betalen aan rente (met het overzicht van Aegon van juni in de hand). Mei heb ik express buiten beschouwing gehouden om in ieder geval niet teveel terug te vragen. Dat bedrag heb in ingevuld bij "Aftrekbare (hypotheek)rente eigen woning".

Verder heb ik het deel van de KK wat aftrekbaar is ingevuld bij "Aftrekbare financieringskosten eigen woning".

Volgens mij heb ik het dan goed ingevuld? Maar die ene zin hierboven snap ik dus niet. Ik mag toch al mijn betaalde rente aftrekken? Of moet ik daar ook weer een berekening op loslaten?

Ik kon overigens nergens invullen dat ik een maandelijkse teruggave wil, gaat dat automatisch? Of krijg ik nu in 1 keer een zwik gestort?

Verder moet ik dit straks (januari 2015) dus waarschijnlijk weer aanpassen? Omdat ik dan natuurlijk sowieso meer rente kan aftrekken (volledig jaar), maar ook de aftrekbare financieringskosten niet nogmaals terugkrijg natuurlijk :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-12-2024
Morgenavond koopcontract tekenen, morgen even de notaris bellen voor een eventuele afspraak voor het passeren van de hypotheekakte, akte van levering & samenlevingscontract (voor nog geen €1200) en de taxateur bellen ( € 185) en dan hopelijk deze week ongeveer alles rond. Dan 1,5 week op vakantie en vervolgens adviesgesprek bij de bank. Dag erop gaan ze alles opstellen, audit team erover heen en 3-4 dagen later hebben we de offerte al liggen... Lijkt allemaal goed te verlopen! 29 augustus moet het geld bij de notaris liggen en 1 oktober de sleutel.
En na goed shoppen, toch redelijke prijsjes geregeld voor de notaris & taxateur denk ik zo!

Edit: En oja, de rente is ook weer 0,1% gedaald bij de Rabobank op de 10 jaar rentevast :D!

[ Voor 9% gewijzigd door RickvN op 09-07-2014 19:27 ]

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

voor € 185 ,-- een (nwwi) gevalideerde taxatie ? dat zou absurd zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Ray schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 19:29:
voor € 185 ,-- een (nwwi) gevalideerde taxatie ? dat zou absurd zijn....
Waarom moet die door het NWWI gevalideerd worden? De bank wilt er een en hoeft niet gevalideerd zijn (nagevraagd).

Edit: En het valideren kost evt. € 50 extra.

[ Voor 7% gewijzigd door RickvN op 09-07-2014 19:32 ]

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

bij NHG is het verplicht en zonder NHG stellen eigenlijk alle banken als eis dat er een gevalideerd (dat mag nwwi of een ander instituut zijn) taxatierapport komt (of bij een zeer lage verstrekking een woz opgave). Hierbij lijkt dus de Rabo werderom een rare eend te zijn als ze genoegen nemen met een 'normaal' rapport. Maarja je weet nooit precies welke regels een bepaald Rabo cluster hanteert dus het zou maar zo kunnen

dan nog is het een bedrag waar een normale taxateur die niet vanuit een zolderkamertje werkt feitelijk nooit mee uit kan komen. Je praat over € 185 bruto, dus ongeveer € 152,-- exclusief btw aan omzet! zet dat af tegen een uur of 4 werk als het mee zit. haal daar je bedrijfskosten en belasting vanaf en het is droog brood eten imho. Ik had ze ook nog nooit onder de €325,-- (gevalideerd) voorbij zien komen maar dit is wel heel extreem. Ter vergelijking, de normale prijs bij ons in de regio is € 450,-- voor een gevalideerd rapport.

[ Voor 37% gewijzigd door Ray op 09-07-2014 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Wij nemen geen NHG. En tsja, vanmiddag de adviseur gebeld en die zei van niet. Dus zojuist gemaild dat ik het bevestigd wil zien op papier en dan ga ik er een afspraak mee maken. Kwam op notaristarieven.com ook als goedkoopste eruit en tarief week € 5 eu af :)! De Rabobank gaf enkel aan dat het wel een 'uitgebreid' taxatierapport moet zijn, en dat was het wel voor die prijs. En tsja, als het gevalideerd moet zijn, kost het € 50 extra. Alsnog beter dan de €375 waarvoor de Rabo het doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-04 19:59
FreakNL schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 17:30:
Even een vraagje over de voorlopige teruggave.

Ik heb één en ander ingevuld in het programma van de BD, maar één passage in dit document:

http://www.eigenhuis.nl/d...-voorlopige-teruggave.pdf

snap ik niet:

[...]

Die snap ik niet helemaal.

Ik heb gewoon geschat wat ik in de maanden juni t/m december ga betalen aan rente (met het overzicht van Aegon van juni in de hand). Mei heb ik express buiten beschouwing gehouden om in ieder geval niet teveel terug te vragen. Dat bedrag heb in ingevuld bij "Aftrekbare (hypotheek)rente eigen woning".

Verder heb ik het deel van de KK wat aftrekbaar is ingevuld bij "Aftrekbare financieringskosten eigen woning".

Volgens mij heb ik het dan goed ingevuld? Maar die ene zin hierboven snap ik dus niet. Ik mag toch al mijn betaalde rente aftrekken? Of moet ik daar ook weer een berekening op loslaten?

Ik kon overigens nergens invullen dat ik een maandelijkse teruggave wil, gaat dat automatisch? Of krijg ik nu in 1 keer een zwik gestort?

Verder moet ik dit straks (januari 2015) dus waarschijnlijk weer aanpassen? Omdat ik dan natuurlijk sowieso meer rente kan aftrekken (volledig jaar), maar ook de aftrekbare financieringskosten niet nogmaals terugkrijg natuurlijk :)

Alvast bedankt!
Ik heb enige tijd geleden een ander overzicht van VEH gebruikt om wat kosten in te schatten en daar wordt ook in het door jou genoemde document naar verwezen, namelijk http://www.eigenhuis.nl/d...ekposten-eigen-woning.pdf .

Daar vind je welke kosten aftrekbaar zijn van de belasting en eventueel indien meegefinancierd of de rente daarover aftrekbaar is. Wellicht voel je hem nu al aankomen, indien jij kosten hebt meegefinancierd die in de laatste categorie vallen (rente niet aftrekbaar indien meegefinancierd) is dat deel van de rente niet aftrekbaar ;).

Wat betreft je aangifte, ik neem aan dat je voorlopige teruggaaf hebt aangevraagd? Die moet je inderdaad jaarlijks aanpassen aan de huidige situatie.

[ Voor 3% gewijzigd door B-Bandit op 10-07-2014 11:25 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

RickvN schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 19:24:
Edit: En oja, de rente is ook weer 0,1% gedaald bij de Rabobank op de 10 jaar rentevast :D!
Centraal wel, maar ik zie dat lokaal de vestiging waar wij zaken mee doen (nog) niet meegedaald is helaas. Die zat 0,1% onder centraal, maar zitten nu op hetzelfde niveau. Wie weet, wat niet is kan nog komen... Het zou leuk zijn als ze voor 22 september nog een of meer tienden zakken met de tarieven :*)

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Even schaamteloze crosspost uit m'n eigen topic, maar de mensen hier hebben vast wel een goed idee of deze offerte van een notaris een beetje reëel is :
notarieel salaris leveringsakte
1 levering (**) € 278,31
21% BTW € 58,44
€ 336,75
notarieel salaris hypotheekakte
1 nieuwe geldlening
(**) (*) € 278,31
21% BTW (*) € 58,44
€ 336,75

notariskosten (inclusief BTW) € 673,50

eenmalige combinatiekorting(**) -/- € 200,00

notariskosten (inclusief BTW) € 473,50

Kosten voor het voeren van correspondentie
notarieel salaris € 150,00
21% BTW € 31,50
€ 181,50

verschotten
kosten kadaster
verhoging kadastraal recht levering € 168,00
verhoging kadastraal recht (*) hypotheek € 168,00
kadastraal recht € 42,00 per kadastraal object, per akte € 84,00

kosten verificatie persoonsgegevens
(€ 20,00 per persoon) € 20,00

Totaal te voldoen € 1.095,00

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:33

Metalfreak

Hoije woh!

Zaterdag gaan we ook eens kijken voor misschien wel ons eerste koophuis. Op de foto's ziet het er goed uit, maar ja, dat wil niet alles zeggen. We hebben alleen nog geen hypotheekgesprek gehad, maar als ik de berekening doe via de site van de Rabobank kom ik uit dat we een ton hoger zouden kunnen lenen dan de vraagprijs van het huis, dus dat lijkt me wel mogelijk? Spaargeld is ook ruim voldoende aanwezig dankzij het flink scheefhuren de laatste jaren ;)

Toch wel een beetje spannend allemaal, maar het wordt eens hoog tijd dat ik uit het sociale huurappartement kom.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ray schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 19:34:
bij NHG is het verplicht en zonder NHG stellen eigenlijk alle banken als eis dat er een gevalideerd (dat mag nwwi of een ander instituut zijn) taxatierapport komt (of bij een zeer lage verstrekking een woz opgave). Hierbij lijkt dus de Rabo werderom een rare eend te zijn als ze genoegen nemen met een 'normaal' rapport. Maarja je weet nooit precies welke regels een bepaald Rabo cluster hanteert dus het zou maar zo kunnen

dan nog is het een bedrag waar een normale taxateur die niet vanuit een zolderkamertje werkt feitelijk nooit mee uit kan komen. Je praat over € 185 bruto, dus ongeveer € 152,-- exclusief btw aan omzet! zet dat af tegen een uur of 4 werk als het mee zit. haal daar je bedrijfskosten en belasting vanaf en het is droog brood eten imho. Ik had ze ook nog nooit onder de €325,-- (gevalideerd) voorbij zien komen maar dit is wel heel extreem. Ter vergelijking, de normale prijs bij ons in de regio is € 450,-- voor een gevalideerd rapport.
Ik heb net twee taxaties laten valideren. Was echt minimaal een volle werkdag aan tijdsbesteding per rapport. Voor zulke tarieven kom ik mijn bed niet uit en ik doe het omdat ik het leuk vind en niet om van te leven. Voor zulke tarieven kan je echt geen betrouwbaar rapport verwachten, althans je kan er niet op vertrouwen dat er zorgvuldige recherche heeft plaatsgevonden.
DennusB schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 11:33:
Even schaamteloze crosspost uit m'n eigen topic, maar de mensen hier hebben vast wel een goed idee of deze offerte van een notaris een beetje reëel is :

[...]
Ziet er best misleidend uit. Gezien de koopsom zal je bij de goedkoopste notarissen op ongeveer 600 tot 700 all-in uit moeten kunnen komen. Verwacht dan wel een hele basic dienstverlening. Als ik naar die offerte van jou kijk dan ziet het er ook uit als goedkope basic dienstverlening maar dan rekenen ze apart weer 150 extra voor "correspondentie" (?). Die notaris zou ik in ieder geval niet nemen. Vraag gewoon een all-inclusive offerte en maak duidelijk dat je niets extra betaalt.

De notaris hoeft niet in je woonplaats te zijn, kijk wat verder in je regio. Overigens zou ik als ik notaris was, gezien de hoeveelheid rompslomp en tijdsbesteding er om heen echt niet voor zulke tarieven werken ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Kju op 10-07-2014 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kju schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 11:55:
[...]

Ziet er best misleidend uit. Gezien de koopsom zal je bij de goedkoopste notarissen op ongeveer 600 tot 700 all-in uit moeten kunnen komen. Verwacht dan wel een hele basic dienstverlening. Als ik naar die offerte van jou kijk dan ziet het er ook uit als goedkope basic dienstverlening maar dan rekenen ze apart weer 150 extra voor "correspondentie" (?). Die notaris zou ik in ieder geval niet nemen. Vraag gewoon een all-inclusive offerte en maak duidelijk dat je niets extra betaalt.

De notaris hoeft niet in je woonplaats te zijn, kijk wat verder in je regio. Overigens zou ik als ik notaris was, gezien de hoeveelheid rompslomp en tijdsbesteding er om heen echt niet voor zulke tarieven werken ;)
Dit staat er wel onder, maar ik weet niet of dat alles afdekt :
GEEN ONDUIDELIJKE BIJKOMENDE KOSTEN
In bovenstaand kostenoverzicht zijn alle gebruikelijke kosten opgenomen die benodigd zijn voor
aankoop van een woning voor eigen gebruik. KM notariaat bestaat uit een groep vakkundige en
enthousiaste medewerkers die service, snelheid en plezier in het vak hoog in het vaandel hebben.
Om dit uitgangspunt te kunnen waarborgen, zijn er dus geen bijkomende kosten verschuldigd
voor:
● kadastrale objecten in verband met de kadastrale en hypothecaire controle van de in het
Openbaar Register vermelde gegevens van de verkoper(s);
● onze uitmuntende telefonische bereikbaarheid;
● 1 vast contactpersoon die van uw dossier op hoogte is; bij uw bezoek aan ons kantoor vindt
ondertekening en bespreking plaats met de notaris (of diens waarnemer) zelf; www.kmnotariaat.nl 2
● dossierkosten. Dossierkosten omvat uw bijdrage aan de opmaak en verzending van uw
(papieren) documenten, de wettelijk vereiste archivering van de door u te ondertekenen
notariële akte(n) en uw dossier. Wij zijn als notariskantoor verplicht uw dossier tenminste 10
jaar en de door u ondertekende akten tenminste 30 jaar te bewaren;
● het opnemen van een verhoogde inschrijving bij uw hypotheekakte;
Wat is een verhoogde inschrijving?
Indien uw geldverstrekker daarmee akkoord gaat, kunt u in uw hypotheekakte een hoger
maximumbedrag laten opnemen dan het bedrag van de geldlening die u in verband met de
aankoop van uw pand nodig heeft. Dit wordt een verhoogde inschrijving genoemd. Een
verhoogde inschrijving bespaart u mogelijk een extra bezoek aan de notaris indien u in de
toekomst een extra geldlening zou willen afsluiten bij dezelfde bank;
● het opvragen van informatie bij de vereniging van eigenaren bij een appartementsrecht;
● bespreking en ondertekening van stukken op verzoek van uw bank;
● aankoop van een pand dat op niet voor de gehele looptijd afgekochte erfpachtsgrond staat;
● aflossing op verzoek van uw geldverstrekker van doorlopende kredieten of leningen;
● het op verzoek uitvoeren van 1 of 2 telefonische spoedoverboekingen;
● voor het aanmanen in verband met het uitblijven van ontvangst van de waarborgsom of
bankgarantie.

90,00% van al onze dossiers worden afgewikkeld zonder bijkomende kosten.

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:04
Metalfreak schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 11:33:
Zaterdag gaan we ook eens kijken voor misschien wel ons eerste koophuis. Op de foto's ziet het er goed uit, maar ja, dat wil niet alles zeggen. We hebben alleen nog geen hypotheekgesprek gehad, maar als ik de berekening doe via de site van de Rabobank kom ik uit dat we een ton hoger zouden kunnen lenen dan de vraagprijs van het huis, dus dat lijkt me wel mogelijk? Spaargeld is ook ruim voldoende aanwezig dankzij het flink scheefhuren de laatste jaren ;)

Toch wel een beetje spannend allemaal, maar het wordt eens hoog tijd dat ik uit het sociale huurappartement kom.
Rabobank is vrij conservatief, dus je kunt mogelijk nog wel meer lenen dan dat. Ik kon volgens de Rabobank 50.000 euro minder lenen dan bij de hypotheker.

Dus je zit sowieso wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

DennusB schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 11:57:
[...]

Dit staat er wel onder, maar ik weet niet of dat alles afdekt :

[...]
Die 1095 is te duur als je echt op zoek bent naar een basic service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Prosac2010 schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 11:58:
[...]

Rabobank is vrij conservatief, dus je kunt mogelijk nog wel meer lenen dan dat. Ik kon volgens de Rabobank 50.000 euro minder lenen dan bij de hypotheker.

Dus je zit sowieso wel goed.
Die conclusie had ik ook wel getrokken. We hebben sowieso niet zo'n geweldig hoge eisen wat betreft grootte van het huis en we wonen in een regio waar de huizen gelukkig niet meteen de hoofdprijs kosten. We willen ook nog kunnen leven naast dat huis zonder ons teveel druk te maken over de financiën. Liever een keer extra op een verre vakantie dan gebonden zitten aan een huis waar je je blauw aan betaalt.

Nu nog hopen op een klik met een huis :)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Kju schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 11:59:
[...]

Die 1095 is te duur als je echt op zoek bent naar een basic service.
Exact ik heb 495 betaalt all-in, maar dat was puur omdat ik de notaris kende en daarom het "kortingtarief" kreeg. Uiteindelijk is het nog goed verdiend voor wat administratieve handelingen. Tussen de 500 en 700 moet dus kunnen voor standaardwerk (wat bij DennusB volgens mij het geval is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 17:30:
Je mag alleen rente aftrekken over dat deel van de hypotheek dat is gebruikt voor de aanschaf (en bijv. notariskosten) van je eigen eerste woning. Daarnaast geldt voor hypotheken afgesloten vanaf 2013 dat je alleen nog aftrek krijgt van rente op dat deel van de hypotheek dat volledig (en tenminste annuïtair) wordt afgelost.

Dus heb je een stuk hypotheek als consumptief krediet gebruikt (bijv. voor inboedel), mag je de rente daarover niet aftrekken. Heb je de hypotheek in 2013 of later afgesloten en is een deel aflossingsvrij, dan mag je de rente over dat deel niet aftrekken. Of je een hypotheek voor een vakantiehuis of 2e huis, dan mag je de rente daarover niet aftrekken.

[ Voor 5% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 10-07-2014 13:49 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-04 19:31

Piper

No guts, no glory

beyazz06 schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 16:02:
Naar mijn gevoel ben je ook erg snel van stapel gegaan, had ik eerder in kleinere stappen gedaan.. Wanneer je immers een tegenbod hebt, ben je in 'gesprek' en heb je niet eens meer zo een haast.. of heb ik dat mis?

Wat betreft het verhaal omtrent "NHG, boven op de speod stapel", wil ik het nog wel zien gebeuren. Met alle respect, jullie zijn niet de enige die nog "ff" binnen de huidige NHG grens willen vallen.. Ik hoop natuurlijk van harte dat het wel lukt, maar pin je er niet aan vast zou ik zeggen..
Inmiddels is alles rond.. ;)

16-6 bod geaccepteerd
17-6 taxatie gedaan & eerste hypotheekgesprek
18-6 bouwkundige keuring
19-6 tweede hypotheekgesprek, taxatierapport en bouwkundig rapport binnen gekregen
27-6 hypotheekofferte binnen
08-7 hypotheek finaal akkoord gegeven door de bank
24-9 overdracht

Is lekker vlot gegaan allemaal, we hadden ook alles zelf al goed voorbereid, werkgeversverklaringen etc hadden we al klaarliggen.

Ter info: wij betalen 973,= voor de notaris, NWWI taxatie was 355,=(incl spoed ;) ) en bouwkundige keuring 349,=.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:59

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Heeft iemand ervaring met het elektronisch invullen van je gezondheid ivm afsluiten van een levensverzekering die geëist wordt voor de NHG? Ik heb er veel problemen mee. Ik had de verklaring half ingevuld om er de volgende dag mee verder te gaan, nu is die half ingevulde dus al verstuurd en geaccordeerd. En iemand te pakken krijgen is ook een crime. Of contact via de mail is langzaam en erg ondeskundig. Ik vroeg over het paswoord waarom dat geen leestekens in mochten, krijg ik doodleuk antwoord dat ik met letters en cijfers opnieuw kon proberen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Herko_ter_Horst schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 13:44:
[...]
Je mag alleen rente aftrekken over dat deel van de hypotheek dat is gebruikt voor de aanschaf (en bijv. notariskosten) van je eigen eerste woning. Daarnaast geldt voor hypotheken afgesloten vanaf 2013 dat je alleen nog aftrek krijgt van rente op dat deel van de hypotheek dat volledig (en tenminste annuïtair) wordt afgelost.
Je bedoeld met "eerste" neem ik aan dat het gaat om je "primaire" woning (een woning waar je daadwerkelijk gaat wonen), niet je eerste woning in de zin van "je hebt nog nooit eerder een woning gekocht".

En of je HRA krijgt ligt ietsje genuanceerder dan je nu zegt. Als je al voor 31-12-2012 een eigenwoningschuld had, dan valt de op die datum nog openstaande schuld onder het overgangsrecht en mag je dat deel, tot maximaal de helft van de nieuwe hypotheek, blijven aftrekken. In mijn geval mag ik dus bijna de helft van mijn nieuwe hypotheek voor mijn nieuwe woning nog aflossingsvrij afsluiten én daar de rente van aftrekken, zelfs al heb ik nu een annuïtaire lening voor mijn huidige woning.

Ook moet je kijken wat wordt verstaan onder "consumptief". Meubels zijn dat inderdaad, maar verbeteringen aan de woning kan je in principe (belastingtechnisch) in je hypotheek onderbrengen. Daaronder vallen ook je nieuwe keuken, dakkappel of je zonnepannelen.

Voor starters van nu heb je natuurlijk gewoon gelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door ATS op 10-07-2014 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:59

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ATS schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 14:27:
In mijn geval mag ik dus bijna de helft van mijn nieuwe hypotheek voor mijn nieuwe woning nog aflossingsvrij afsluiten én daar de rente van aftrekken, zelfs al heb ik nu een annuïtaire lening voor mijn huidige woning.
Let daarbij wel op dat je maar 30 jaar HRA hebt op een leningdeel. Dus als je een aflossingsvrije hypotheek meeneemt dan heb je dus minder dan 30 jaar (nl 30 jaar min de jaren die je al 'gebruikt' hebt) aftrek over dat deel.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:52

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

frankpaul1 schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 16:19:
Eerste bod gedaan en helaas afgewezen. Verkopende partij vond het een te laag bod, de makelaar gaf een hint dat we meer richting een bepaald bedrag moesten stijgen alvorens we in gesprek konden gaan.

We zijn in ons bod niet teveel op details ingegaan waarom we dit bedrag geboden hebben. In feite gezegd dit hebben we er voor over. We vonden het een realistisch bod gezien vergelijkbare huizen in die regio 3 jaar of meer te koop stonden voor hetzelfde geld. Moeten we het bod alsnog in detail gaan toelichten, met deze referentieobjecten enz.? Of moeten we gewoon geduld hebben en afwachten op een mogelijke reactie van de verkopers?
In principe hoef je helemaal niets toe te lichten. Jullie doen een bod, de andere partij gaat wel of niet akkoord.

Dat gezegd hebbende kan het natuurlijk zo zijn dat een extra toelichting wellicht de zaak wat in beweging brengt.

Verder moet je voor jezelf eens nadenken of het bedrag waar de makelaar naar hint boven of onder het bedrag zit wat je maximaal in je hoofd had. Dan ga ik er nu wel even vanuit dat je niet direct je maximum geboden hebt.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:03
Piper schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 13:58:
[...]

.............
27-6 hypotheekofferte binnen
08-7 hypotheek finaal akkoord gegeven door de bank

Is lekker vlot gegaan allemaal, we hadden ook alles zelf al goed voorbereid, werkgeversverklaringen etc hadden we al klaarliggen.
..........
Dat is inderdaad mooi vlot! Welke bank is dat? :)
Wij hebben 27-6 getekende offerte ingeleverd, krijgen waarschijnlijk eind volgende week pas bericht (Aegon...)
Dat wordt verlengen van de termijn van de ontbindende voorwaarden, die verloopt de 15e. Zucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:38

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Vraagje:

Ons huis is verkocht, financiering termijn koper loopt 18 juli af.
Heb mijn makelaar al gevraagd om na te gaan of de financiering al rond is, echter horen ze maar niets.
We hebben een ander huis gekocht onder voorbehoud financiering eigen woning, echter hebben we niet al teveel tijd een hypotheek rond the breien. Hoe eerder we groen licht hebben beter.
Iemand een idee hoe dit normaal verloopt? Doet de hypotheek verstrekker een belletje naar de makelaar dat alles rond is of mag je er vanuit gaan als je niks hoort dat het oké is?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Harmen schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 16:21:
of mag je er vanuit gaan als je niks hoort dat het oké is?
Ik heb geen antwoord op je vraag helaas...
Maar "er vanuit gaan" = aanname maken

Lijkt me niet wenselijk bij dit soort zaken.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Los van de vraag wat 'hoort' en 'gebruikelijk' is, zou ik altijd overal bovenop zitten en niets aan toeval of aannames overlaten. Twijfel je ergens over of hoor je niets (of niet snel genoeg), gewoon bellen en alles altijd schriftelijk bevestigen.

[ Voor 8% gewijzigd door nare man op 10-07-2014 17:08 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Volgens mij kun je nergens vanuit gaan, behalve van de boeteclausule die is opgenomen in het koopcontract. Ik kan me haast niet voorstellen dat een geldverstrekker aan een derde partij informatie over het proces gaat geven, maar zelfs bij een groen licht van de bank kan er in theorie nog van alles misgaan voor de daadwerkelijke levering. 100% zekerheid heb je dus pas als de koopsom op de derdengeldrekening van de notaris staat :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-04 19:31

Piper

No guts, no glory

Robsta86 schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 15:50:
[...]

Dat is inderdaad mooi vlot! Welke bank is dat? :)
Wij hebben 27-6 getekende offerte ingeleverd, krijgen waarschijnlijk eind volgende week pas bericht (Aegon...)
Dat wordt verlengen van de termijn van de ontbindende voorwaarden, die verloopt de 15e. Zucht
Dit was bij de ABN, erg tevreden over de service ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Kju schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 11:55:
[...]

Ik heb net twee taxaties laten valideren. Was echt minimaal een volle werkdag aan tijdsbesteding per rapport. Voor zulke tarieven kom ik mijn bed niet uit en ik doe het omdat ik het leuk vind en niet om van te leven. Voor zulke tarieven kan je echt geen betrouwbaar rapport verwachten, althans je kan er niet op vertrouwen dat er zorgvuldige recherche heeft plaatsgevonden.

[...]

Die taxatie maakt mij echt geen bal uit. Koopprijs is 310 en we willen een hypotheek van 100. Rest via ouders. Dus het heeft geen enkele invloed op ons + dat is dan weer lekker kosten besparen.
Ook met notaris al contact gehad. Voor € 1170 all in doen ze alles (akte van levering, hypotheekakte en samenlevingscontract). Prima dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Harmen schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 16:21:
Vraagje:

Ons huis is verkocht, financiering termijn koper loopt 18 juli af.
Heb mijn makelaar al gevraagd om na te gaan of de financiering al rond is, echter horen ze maar niets.
We hebben een ander huis gekocht onder voorbehoud financiering eigen woning, echter hebben we niet al teveel tijd een hypotheek rond the breien. Hoe eerder we groen licht hebben beter.
Iemand een idee hoe dit normaal verloopt? Doet de hypotheek verstrekker een belletje naar de makelaar dat alles rond is of mag je er vanuit gaan als je niks hoort dat het oké is?
Over het verkopen loopt een ander topic. Kort antwoord: nee, daar kan je niet van uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

En helaas, onze eerste bezichtiging van morgen gaat niet door. Het huis is deze week verkocht. Was wel eens heel erg benieuwd geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 15:37
naitsoezn schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 17:09:
Volgens mij kun je nergens vanuit gaan, behalve van de boeteclausule die is opgenomen in het koopcontract. Ik kan me haast niet voorstellen dat een geldverstrekker aan een derde partij informatie over het proces gaat geven, maar zelfs bij een groen licht van de bank kan er in theorie nog van alles misgaan voor de daadwerkelijke levering. 100% zekerheid heb je dus pas als de koopsom op de derdengeldrekening van de notaris staat :)
Nadat je als koper en verkoper eruit bent qua prijs, kun je best elkaar wat op de hoogte te houden, en niet het voorbehoud tot de laatste dag onzeker houden. Goede verstandhouding is in het belang van beide partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Arnout schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 09:00:
[...]

Nadat je als koper en verkoper eruit bent qua prijs, kun je best elkaar wat op de hoogte te houden, en niet het voorbehoud tot de laatste dag onzeker houden. Goede verstandhouding is in het belang van beide partijen.
Natuurlijk, maar uiteindelijk heb je daar geen enkele rechtszekerheid door. De koper kan het idee hebben dat het allemaal rond is terwijl dat nog niet het geval is. Zolang er nog geen borgsom/bankgarantie bij de notaris is moet je ook maar zien dat je die 10% boete gaat krijgen. Zolang de levering niet gebeurd is weet je ook niet 100% zeker dat de overdracht door zal gaan.

Natuurlijk is dat een beetje negatief bekeken, maar zeker als de aankoop van je nieuwe huis ervanaf hangt zou ik zeker wachten tot de borgsom/bankgarantie bij de notaris is, en alle voorbehouden van de koper verlopen zijn. Op dat moment kun je vrij zeker zijn dat de levering door kan gaan, of dat je in ieder geval de boete clausule kunt inroepen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Metalfreak schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 12:58:
[...]

Die conclusie had ik ook wel getrokken. We hebben sowieso niet zo'n geweldig hoge eisen wat betreft grootte van het huis en we wonen in een regio waar de huizen gelukkig niet meteen de hoofdprijs kosten. We willen ook nog kunnen leven naast dat huis zonder ons teveel druk te maken over de financiën. Liever een keer extra op een verre vakantie dan gebonden zitten aan een huis waar je je blauw aan betaalt.

Nu nog hopen op een klik met een huis :)
Heel verstandig, hier hetzelfde. Ga qua netto woonlasten 100 euro omhoog ten opzichte van mijn huidige sociale huur (slaat nergens op dat ik sociaal huur :+ ) en kan rustig alles blijven betalen als mijn vrouw geen baan meer zou hebben (of ik).
We houden nu gewoon geld over voor bv kinderen, reizen, zonder zorgen die dure kleding of nieuwe pc kopen. Dát vond ik belangrijk, dat een huis geen geldzorgen zou geven, ook niet bij een verandering van situatie.
Nou heb ik ook het geluk te kopen in een regio waar een vrijstaand huis met grote tuin nog gewoon onder de 150 k€ te krijgen is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
- dubbel -

[ Voor 98% gewijzigd door Prosac op 11-07-2014 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:02

FreakNL

Well do ya punk?

Herko_ter_Horst schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 13:44:
[...]

Dus heb je een stuk hypotheek als consumptief krediet gebruikt (bijv. voor inboedel), mag je de rente daarover niet aftrekken. Heb je de hypotheek in 2013 of later afgesloten en is een deel aflossingsvrij, dan mag je de rente over dat deel niet aftrekken. Of je een hypotheek voor een vakantiehuis of 2e huis, dan mag je de rente daarover niet aftrekken.
Dank. Zoiets dacht ik ook al. In mijn geval (mix van lineair/annuiteit) is de hypotheekrente dus volledig aftrekbaar. Verder dus (eenmalig) NHG+Advies+Taxatie+deel van de notariskosten (voor die laatste heb ik al contact gehad welke kosten wel en niet aftrekbaar zijn)..

Heb alles opgestuurd nu, weet dus nu alleen niet of ze dat per maand gaan doen, die keuze kreeg ik nergens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

zonoskar schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 14:56:
[...]

Let daarbij wel op dat je maar 30 jaar HRA hebt op een leningdeel. Dus als je een aflossingsvrije hypotheek meeneemt dan heb je dus minder dan 30 jaar (nl 30 jaar min de jaren die je al 'gebruikt' hebt) aftrek over dat deel.
Uiteraard, maar dat geldt voor elke hypotheekvorm. Als je al een hypotheek had (of hebt gehad in de afgelopen 3 jaar), dan heb je geen recht op de volledige 30 jaar aftrek maar slechts op het restant. Voor mij rest een jaar of 23. Dat aflossingsvrije neem ik overigens niet zozeer mee, het is nieuw. Ik heb nu volledig annuïtair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:48
Goed nieuws: de (edit: Verkopende)bank is akkoord en de makelaar geeft aan dat we eerste keus hebben tov de andere geinteresseerden/kopers.
Hij wacht nu nog op een (verkoop?)NHG taxatie en wil eind volgende week verder praten. Ik begin me alleen ineens af te vragen of onze gewenste overdrachtsdatum van 1 oktober niet een beetje snel komt. Ik kan het eigenlijk niet gebruiken om dat (lang) uit te stellen..

[ Voor 4% gewijzigd door BlueMotion op 11-07-2014 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:33
m-vw schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 15:22:
[...]

In principe hoef je helemaal niets toe te lichten. Jullie doen een bod, de andere partij gaat wel of niet akkoord.

Dat gezegd hebbende kan het natuurlijk zo zijn dat een extra toelichting wellicht de zaak wat in beweging brengt.

Verder moet je voor jezelf eens nadenken of het bedrag waar de makelaar naar hint boven of onder het bedrag zit wat je maximaal in je hoofd had. Dan ga ik er nu wel even vanuit dat je niet direct je maximum geboden hebt.
Bedankt, we zullen kijken of we het nog willen toelichten. We gaan in ieder geval ook verder kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door frankpaul1 op 11-07-2014 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 16:28

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

BlueMotion schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 10:26:
Goed nieuws: de bank is akkoord en de makelaar geeft aan dat we eerste keus hebben tov de andere geinteresseerden/kopers.
Hij wacht nu nog op een (verkoop?)NHG taxatie en wil eind volgende week verder praten. Ik begin me alleen ineens af te vragen of onze gewenste overdrachtsdatum van 1 oktober niet een beetje snel komt. Ik kan het eigenlijk niet gebruiken om dat (lang) uit te stellen..
Dat is 2,5 maand. ALs je weet wat je nodig hebt, en je hebt geen ingewikkelde situatie, dan zou dat qua hypotheek gewoon te regelen moeten zijn.

Maar, moet jij die taxatie niet laten doen? Ik neem tenminste aan dat jij die taxatie nodig hebt voor de hypotheek.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Prosac2010 schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 09:16:
[...]

Heel verstandig, hier hetzelfde. Ga qua netto woonlasten 100 euro omhoog ten opzichte van mijn huidige sociale huur (slaat nergens op dat ik sociaal huur :+ ) en kan rustig alles blijven betalen als mijn vrouw geen baan meer zou hebben (of ik).
We houden nu gewoon geld over voor bv kinderen, reizen, zonder zorgen die dure kleding of nieuwe pc kopen. Dát vond ik belangrijk, dat een huis geen geldzorgen zou geven, ook niet bij een verandering van situatie.
Nou heb ik ook het geluk te kopen in een regio waar een vrijstaand huis met grote tuin nog gewoon onder de 150 k€ te krijgen is. :P
Toch denk ik dat een huis een investering is :)

Jij gooit die 500 a 600 misschien meer eigenlijk weg door te huren.. Terwijl ik die 600 opspaar in mijn hypotheek. Mits het huis niet ver gaat zakken natuurlijk dat is het risico :)

Dat is mijn reden geweest om toch te kopen.. Ik betaal het huis af en daarna is het van mij of na 10 jaar verkopen en ergens anders een vergelijkbaar huis of groter maar dan met mindere maandlasten dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511904

De begrafenisverzekering is echt behoorlijk onzinnig. Voor dezelfde maandpremie heb je een levensverzekering die een paar ton uitkeerd bij overlijden of na afloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Anoniem: 511904 schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 11:06:
De begrafenisverzekering is echt behoorlijk onzinnig. Voor dezelfde maandpremie heb je een levensverzekering die een paar ton uitkeerd bij overlijden of na afloop
Begrafenis verzekereing??

Volgens mij is dat gewoon een ORV..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:06
Ik ben het met je eens dat een uitvaartverzekering onzinnig is (mits je zelf vermogen hebt). Maar je vergelijking met een levensverzekering (ORV) gaat niet helemaal op. Ik ben 32 en als ik nu bij Dela kijk dan kost een uitvaartverzekering me een kleine 10 euro per maand levenslang. Voor dat bedrag kan ik volgens independer een ton verzekeren voor een periode van 35 jaar. Na die 35 jaar heb je dan helemaal niets. Dit sommetje klopt nog niet helemaal, want DELA belooft de premie met 3% per jaar te verhogen. Maar goed, "een paar ton" zit er gewoon niet in.

Als je schulden hebt (en ook met schulden denkt te gaan sterven) is een uitvaartverzekering wel een goed idee. Dan kun je een goed afscheid geven aan je nabestaanden zonder dat ze daar financieel voor opdraaien.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
To_Tall schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 10:55:
[...]

Toch denk ik dat een huis een investering is :)

Jij gooit die 500 a 600 misschien meer eigenlijk weg door te huren.. Terwijl ik die 600 opspaar in mijn hypotheek. Mits het huis niet ver gaat zakken natuurlijk dat is het risico :)

Dat is mijn reden geweest om toch te kopen.. Ik betaal het huis af en daarna is het van mij of na 10 jaar verkopen en ergens anders een vergelijkbaar huis of groter maar dan met mindere maandlasten dan nu.
Oh, ik bedoel niet dat je moet blijven huren. Als je 1000 euro p.m. uitgeeft aan huur, moet je mijn inziens gewoon kopen. Waar ik op doel is dat sommige mensen aan hun maximale maandlasten qua kopen gaan zitten, de hoogste hypotheek. En dan elke maand krap zitten met geld en geen onverwachte financiele situaties kunnen handelen.
Maar zoals gezegd, misschien is dat makkelijk praten voor mij. Gezien de regio waar ik koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:06
Of het verstandig is om te kopen hangt toch niet af van de hoogte van je huur? Hoe gaat vooral om hoe lang je ergens denkt te gaan wonen. Als dat korter is dan een jaar of 4 is kopen bijna nooit verstandig. Je bent dan omgerekend alleen al aan kosten koper een paar honderd euro per maand kwijt. Over geld weggooien gesproken.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:08
Altijd maar diezelfde discussie over "huren is geld weggooien" en een koophuis "je bouwt iets op".

Als je nu gewoon de aflossingscomponent en rentecomponent in je maandlasten los van elkaar ziet weet je tenminste waar je het over hebt.

rente = "geld weggooien"
aflossing = vermogensopbouw (tegenhanger van sparen als huurder)

Dan heb je alle bijkomende kosten ("geld weggooien") waarvan een deel alleen bij aanschaf en dan kun je heel eenvoudig uitrekenen hoeveel verschil er is en of dat het waard is om het risico van aanschaf te nemen. Waardedaling van een koophuis is ook weer "geld weggooien" en dat risico aanvaard je door te kiezen voor een koophuis.

Naar maandlasten kijken en dan zeggen "kopen is goedkoper/beter" is natuurlijk complete onzin.

(geld weggooien tussen aanhalingstekens omdat ik de hele term bij huren kolder vind)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Op zichzelf heb je gelijk: het is m.i. onzinnig om iets te verzekeren waarvan je zeker weet dat het gaat gebeuren. Daarom is de premie ook veel hoger: ze moeten uiteindelijk aan 100% van de (nabestaanden van) hun klanten uitkeren. Een ORV kan je niet onbeperkt door laten lopen, en op hogere leeftijd wordt de premie daarvoor ook fors hoger. Maar goed: voor die paar k die een uitvaart kost kan je m.i. beter de premie in je zak houden. Zelf een buffer aanleggen voor je onheil is een goedkopere strategie, zeker als je het risico wil dat je niet alles tegelijk gaat overkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Modbreak:Een huishoudelijke mededeling: vanavond sluit ik dit topic omdat het te groot wordt. Wie een nieuw topic wil aanmaken, staat vrij om dit te doen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
De onderhandelingen schieten bij ons al aardig op.. het is ons gelukt om aardig wat van de prijs af te krijgen. Zijn alleen nog niet tevreden over de opleverdatum. We gaan wat dat betreft een concrete deadline stellen denk ik en dan eens kijken wat er gebeurt.

De verkopers proberen de opleverdatum uit te stellen omdat de vrouw zwanger is geworden sinds het huis in de verkoop staat en ze proberen de verhuizing uit te stellen tot bijna 2 maanden na de bevalling (ze is over 3 maanden uitgerekend).

Maar ja.. waarom moet dat ons probleem zijn? Wij willen dolgraag dingen nog dit jaar regelen en het liefst voor de feestdagen. Dit jaar is ook het laatste jaar dat we van 6% BTW gebruik kunnen maken voor het inhuren van klussers etc.

Dus ja, het zou heel stom zijn om de koop niet door te laten gaan om alleen deze reden.. maar het zou zomaar eens fout kunnen gaan als ze echt niet eerder moven.

Je zou zeggen dat mensen in deze tijd allang blij zijn dat iemand hun huis wil kopen. Toen ik vorig jaar mijn appartement verkocht, kon het mij niet snel genoeg gaan.

Mijn geduld raakt een beetje op :X

[ Voor 13% gewijzigd door Lethalis op 12-07-2014 11:15 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Zulke dingen gebeuren, vrij regelmatig ook. Als het niet kan dan moet je het maar afblazen. Hou alleen wel rekening dat de kans vrij klein is dat je dit jaar nog grote verbouwingen kan laten doen. Door die 6% is vrijwel iedere goede en goedkope aannemer volgeboekt voor grote klussen. Ze hebben niet eens de tijd om het werk op te nemen om offertes te maken. Tenzij je alleen wat kleine klusjes hebt is die 6% dus geen reden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Lethalis schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 11:01:
Maar ja.. waarom moet dat ons probleem zijn? Wij willen dolgraag dingen nog dit jaar regelen en het liefst voor de feestdagen. Dit jaar is ook het laatste jaar dat we van 6% BTW gebruik kunnen maken voor het inhuren van klussers etc.
Waarom zou het het probleem van de verkopers zijn dat jij alleen nog dit jaar een laag BTW tarief kunt krijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-04 23:28
Krisp schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 09:13:
[modbreak]Een huishoudelijke mededeling: vanavond sluit ik dit topic omdat het te groot wordt. Wie een nieuw topic wil aanmaken, staat vrij om dit te doen.[/modbreak]
Offtopic: Wat is eigenlijk het probleem van één groot topic? Ik zie enkel voordelen. Zoeken gaat veel beter door één topic dan in meerdere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Tjoekie schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 11:44:
[...]

Waarom zou het het probleem van de verkopers zijn dat jij alleen nog dit jaar een laag BTW tarief kunt krijgen....
Het is niet alleen de 6%. Het duurt ons gewoon te lang en dat is wel degelijk een probleem.

En de laatste keer dat ik om mij heen keek, was het nog een kopersmarkt :P

Maar goed, we zullen komende week wel zien wat er gebeurt.

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 12-07-2014 12:04 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Krisp schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 09:13:
[modbreak]Een huishoudelijke mededeling: vanavond sluit ik dit topic omdat het te groot wordt. Wie een nieuw topic wil aanmaken, staat vrij om dit te doen.[/modbreak]
Ik heb een nieuw topic aangemaakt :)

ervaringen met huis kopen deel 7

Misschien daar verder discuseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Zie ^^. :)

Pagina: 1 ... 126 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.