Thanks.. blijft lastigATS schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 22:33:
@Workaholic: of de kadasterinformatie nuttig is of niet hangt van het object af. Ik vond het in ons geval nuttig.
Mooi huis trouwens, maar wat ik er voor zou bieden heb ik geen idee van
De makelaar mailde terug dat hij nog geen duidelijkheid had van de bank had, met de vraag of wij ons bod wilden verlengen, omdat er ook nog andere geinteresseerden zijn.
Iemand ervaring met het wachten op de bank? Hoe lang kan dat ongeveer duren? Ik heb opzich geen moeite met het bod verlengen totdat de bank duidelijkheid geeft, maar dat moet natuurlijk geen weken/maanden duren..
Iemand ervaring met het wachten op de bank? Hoe lang kan dat ongeveer duren? Ik heb opzich geen moeite met het bod verlengen totdat de bank duidelijkheid geeft, maar dat moet natuurlijk geen weken/maanden duren..
Wat is een redelijk eerste bod voor een hoekwoning van 135.000, moet wel een nieuwe keuken etc. in komen.
qwasd schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 18:56:
Wat is een redelijk eerste bod voor een hoekwoning van 135.000, moet wel een nieuwe keuken etc. in komen.
[ Voor 14% gewijzigd door naitsoezn op 05-07-2014 23:05 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Twee keer de helftqwasd schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 18:56:
In een gerelateerde vraag. Hoe goed moet je het startbod onderbouwen? Is het verstandig om gericht aan te geven waarom je je bod doet, of is het beter om te zeggen "We hebben het huis bekeken en dit hebben we er voor over".
Prijs is rond, offertes bij notarissen opgevraagd en het koopcontract wordt opgesteld. Echter volgende week zondag op vakantie, dus hoop een heleboel rond te krijgen in de komende week voor wij gaan...
Heb 2x bij een hypotheekadviseur gevraagd wat hij kon betekenen qua rentes etc., echter vroeg hij te veel voor zijn werkzaamheden waarna ik hem vriendelijk heb bedankt. Ligt er een factuur op de mat...
Geen BTW wordt er voor berekend en geen DVO getekend... Dus even een mail versturen naar de desbetreffende persoon dat die factuur open zal blijven staan.
Heb 2x bij een hypotheekadviseur gevraagd wat hij kon betekenen qua rentes etc., echter vroeg hij te veel voor zijn werkzaamheden waarna ik hem vriendelijk heb bedankt. Ligt er een factuur op de mat...
Geen BTW wordt er voor berekend en geen DVO getekend... Dus even een mail versturen naar de desbetreffende persoon dat die factuur open zal blijven staan.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill
Niemand die een mogelijke verklaring heeft voor bovenstaande?assje schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 14:56:
Vraag die ik nu heb is over de rente bij de Rabo gaat om het volgende:
Variabel: 2,6% (te hoog)
1 jaar vast: 2,3% (mooi)
https://www.rabobank.nl/p...ypotheken/hypotheekrente/
- Hoe is te verklaren dat de variabele rente veel hoger is dan die voor één jaar vast? Er is als het goed is geen opslag na aflopen rentevaste periode dus dan zou je gewoon dezelfde tarieven krijgen als gelden bij het nieuw afsluiten? Ofwel in dit geval sluit ik 1 jaar vast af en kijk ik volgend jaar weer?
- Werkt Rabo nu wel of niet met "persoonlijke" rentetarief of in ieder geval afhankelijk of je een lopende rekening hebt? Op internet wordt de rente een adviestarief genoemd? Als dat zo is wanneer kom ik er dan achter of dit het geval is? Voorbereiding doe je in principe online en volgende stap is het betaalde gesprek? Voor een variabele rente van 2,6% ga ik niet op betaald gesprek...
Ik overweeg nu om de bank eens binnen te stappen om te kijken of ik wat wijzer kan worden maar wellicht kunnen mijn medetweakers me al op weg helpen met hun ervaringen.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Wat ik begreep van mijn adviseur is het volgende..The Legend schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 16:13:
Dat geldt niet voor iedere hypotheekverstrekker. Sommigen vergoeden geen rente, of slechts een deel.
Hypotheek gaat in depot,
Maar ik ga gelijk 100% van de hypotheek afbetalen.
De rente van het geld wat nog in depot zit wordt 1 op 1 vanelkaar af getrokken. Maar ik ga wel de hypotheek afbetalen ook al zit dit in depot.
Voordeel is dat bij aanvang van het huis al een deel is afbetaald
Ook heeft de adviseur geadviseerd om na 5 of 10 jaar een controlle te doen op de hypotheek.
Al zou de hypotheek een procent gestegen zijn. Zou het zo maar kunnen dat ik alsnog honderd euro's per maand kan schelen omdat ik dan al ruim 50 duizend heb afgelost.. Dat kan echt in maandlasten schelen.
Daarnaast ook het voordeel dat ik nog steeds regelmatig salaris verhogingen krijg
Morgen tekenen voor de grond een aannemer.. Hopelijk na augustus naar de notaris om de acte te ondertekenen
[ Voor 5% gewijzigd door To_Tall op 06-07-2014 13:29 ]
A Soldiers manual and a pair of boots.
1. Rabobank denkt dat de rente gaat dalen (binnen 1 jaar) zodat hun gemiddelde 2,3% wordt.assje schreef op zondag 06 juli 2014 @ 13:21:
[...]
Niemand die een mogelijke verklaring heeft voor bovenstaande?
2. Rabobank houdt de variabele rente kunstmatig hoog zodat hun huidige hypotheekklanten met variabele rente iets meer betalen.
Moet? Niet.frankpaul1 schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 20:06:
[...]
In een gerelateerde vraag. Hoe goed moet je het startbod onderbouwen?
Dat wel of niet doen is een beetje een onderhandelingstactiek. Ligt dus aan de situatie.Is het verstandig om gericht aan te geven waarom je je bod doet, of is het beter om te zeggen "We hebben het huis bekeken en dit hebben we er voor over".
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ik zou zelf niet perse onderbouwen waarom jouw bod zo laag is.. Wel kan je aangeven dat je kosten zie in de vorm van nieuwe keuken, verbouwing van, nieuwe elektra enz..CyBeR schreef op zondag 06 juli 2014 @ 15:37:
[...]
Moet? Niet.
[...]
Dat wel of niet doen is een beetje een onderhandelingstactiek. Ligt dus aan de situatie.
Zeker als je merkt dat vergelijkbare huizen in de buurt wel die upgrades heeft gehad en voor een zelfde prijs index te koop staan!! kan je dat wel vertellen.. Zo'n situatie heb ik zelf ook gehad..
Keuken was rot en stok oud net als apparatuur, Lamberisering die hele stuuk laag mee trok en echt aan vervanging toe was omdat ie als stuk was.
Elektra wat nodig vernieuwd moest worden ivm defecte groepen, kabels enz..
Huis verderop stond ook voor exact het zelfde bedrag te koop alleen met een uitbouw, nieuwe keuken en badkamer enz.. electra vernieuwd .....
Dat uitgelegd aan de verkoop makelaar dat het huis moest dalen.. nu staat dat huis 2 jaar later nog te koop. De andere woning is al 2 jaar verkocht..
Ik vind de vergelijkingen met andere huizen als onderbouwing van een bod nooit zo sterk eerlijk gezegd.... Een makkelijke come-back voor verkopers is dan: "Maar jullie willen niet dát huis kopen, maar dít huis, en dus heeft dit huis íets wat jullie willen, wat dát huis niet heeft."
Maar goed, ik zou ook niet zo snel een onderbouwing geven. Wel kun je bepaalde dingen aanstippen die je eventueel nog 'weg' wilt geven als onderdeel van de onderhandelingen. Als je bijvoorbeeld nu huurder bent, kun je aangeven dat je flexibel (tot op zekere hoogte) bent wat betreft oplevering, als je al gesprekken met een hypotheek-adviseur hebt kun je dit opmerken om aan te geven dat de hypotheek waarschijnlijk geen probleem gaat worden, etc. Maar een reden waarom je bod X is en niet Y vind ik niet echt relevant. Uiteindelijk is er ook een gedeelte "gun-factor" wanneer verkopers moeten zakken, en die "gunfactor" zou je in rap tempo aan het verliezen kunnen zijn als je tegen verkopers bot zegt wat er allemaal mankeert aan hun huis...
Maar volgens mij is deze discussie hier al eerder langsgekomen
Maar goed, ik zou ook niet zo snel een onderbouwing geven. Wel kun je bepaalde dingen aanstippen die je eventueel nog 'weg' wilt geven als onderdeel van de onderhandelingen. Als je bijvoorbeeld nu huurder bent, kun je aangeven dat je flexibel (tot op zekere hoogte) bent wat betreft oplevering, als je al gesprekken met een hypotheek-adviseur hebt kun je dit opmerken om aan te geven dat de hypotheek waarschijnlijk geen probleem gaat worden, etc. Maar een reden waarom je bod X is en niet Y vind ik niet echt relevant. Uiteindelijk is er ook een gedeelte "gun-factor" wanneer verkopers moeten zakken, en die "gunfactor" zou je in rap tempo aan het verliezen kunnen zijn als je tegen verkopers bot zegt wat er allemaal mankeert aan hun huis...
[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 06-07-2014 16:41 ]
Ik vind dat zelf niet zo'n sterk argument.. zeker niet als dat huis 2 jaar geleden gewoon is verkocht en dat specifieke huis nog steeds te koop staat..naitsoezn schreef op zondag 06 juli 2014 @ 16:38:
Ik vind de vergelijkingen met andere huizen als onderbouwing van een bod nooit zo sterk eerlijk gezegd.... Een makkelijke come-back voor verkopers is dan: "Maar jullie willen niet dát huis kopen, maar dít huis, en dus heeft dit huis íets wat jullie willen, wat dát huis niet heeft."
Gunnen is onzin..
Zeg het huis kost 600 Euro hypotheek in de maand voor de verkoper.. De verkoper zit al in een ander huis.. Dat betekend dus als je de geschiedenis al weet dat de bewoner al ruim 1,5 jaar uit dat huis is
al zon 18 maanden X 600 in de lucht heeft gegooid.. Dat is dus 10800 euro.
Dan wil je dus van de 180.000 zakken naar 150.000 dat is een verschil van 30.000 euro.. Dat geld kan ik dan gebruiken om het huis naar mijn smaak te verbouwen.. Ik heb het huis de arme man die het huis 20 jaar geleden voor veel minder heeft gekocht dan de 180 en zelfs 150 heeft zelfs nog winst op de overwaarde.
Nu staat dat huis nog te koop het andere huis is 2 maanden na mijn afwijzing verkocht aan een ander.. Die toch al in optie stond en ik niet meer tussen kwam ivm ver gevorderd staat van verkoop..
Dus de beste man heeft nu een extra verlies van ruim 25000 euro.. ik verwacht ook niet dat het huis snel verkocht wordt ivm de staat waarin het verkeerd!!
Gunnen is totaal ondergeschikt als je weet dat er in de buurt nog tientallen vergelijkbare woningen te koop staan. Je wilt je huis verkopen of niet.. Als je dan niet wilt onderhandelen dan is dat het probleem van de verkoper!! Ik als koper en als ik echt serieus ben toch echt wel ook bij andere woningen kijken!! en niet alles op dat ene huis geven.. Want dan had ik wel 180 geboden!!
O, zijn mensen verkopers rationele wezens dan?
Ik blijf erbij dat je beter de verkoper zo lang mogelijk te vriend kunt houden ipv die verkoper tijdens de eerste de beste gelegenheid een enorme schop tegen de schenen te geven door haarfijn uit te gaan leggen wat er allemaal mis is met die woning waar hij/zij jaren met veel plezier en trots gewoond hebben. Maar goed, ieder z'n eigen strategie, zullen we maar zeggen
Ik ben het hier volledig mee eens. Het enige dat je met beargumenteren bereikt is dat je of de verkoper beledigt (dat kan je wel of niet erg vinden, staat er even los van) en dat je een discussie over of je argumenten wel voldoende kloppen kunt krijgen. Lijkt me beiden niet relevant. Laat gewoon zo weinig mogenlijk van je kaarten zien en zeg "ik vind het niet meer waard" als je zonodig een argument moet geven.naitsoezn schreef op zondag 06 juli 2014 @ 19:15:
[...]
O, zijn mensen verkopers rationele wezens dan?![]()
Ik blijf erbij dat je beter de verkoper zo lang mogelijk te vriend kunt houden ipv die verkoper tijdens de eerste de beste gelegenheid een enorme schop tegen de schenen te geven door haarfijn uit te gaan leggen wat er allemaal mis is met die woning waar hij/zij jaren met veel plezier en trots gewoond hebben. Maar goed, ieder z'n eigen strategie, zullen we maar zeggen
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Het enige argument wat ik steekhoudend vind, zijn referentieobjecten met zeer veel overeenkomsten. Een zelfde type huis, liefst in hetzelfde complex, met eenzelfde type afwerking. Het mooiste is dat er een (verifieerde) taxatie bij zit, maar zelfs dan is het nog koffiedik kijken.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Ik zou zeggen wat interesseert mij het nou dat ik de verkoper tegen zijn been aantrapt.. Elke euro in een hypotheek moet je terug betalen..JvS schreef op zondag 06 juli 2014 @ 19:23:
[...]
Ik ben het hier volledig mee eens. Het enige dat je met beargumenteren bereikt is dat je of de verkoper beledigt (dat kan je wel of niet erg vinden, staat er even los van) en dat je een discussie over of je argumenten wel voldoende kloppen kunt krijgen. Lijkt me beiden niet relevant. Laat gewoon zo weinig mogenlijk van je kaarten zien en zeg "ik vind het niet meer waard" als je zonodig een argument moet geven.
Ik wil zo min mogelijk betalen.. En als ik hem beledigd jammer dan.. Dan opzoek naar een ander huis.. Denk je dat een aankoopmakelaar doet?? Die laat het huis taxeren.. en geeft een advies.. Ook geeft hij zelf al aan dat electra moet worden gemoderniseerd.. Dat de keuken vernieuwd moet worden enz enz..
Dat zijn toch echt de verkoop of aankoop punten waar je op moet letten. Wil je huis te koop zetten? Zorgt dan dat al het ver werk gedaan is. en het huis er tip top voor staat.. laat je onderscheiden tov andere woningen in de buurt.. pas dan verkoop jij je huis.. Anders is het gewoon een huis in een omgeving waarvan er al sowieso 10 van in de buurt staan die mogelijk beter zijn dan die van jou..
Huis moet je nooit kopen met het hart en emotie. maar hard zijn en zakelijk.. Daarvoor moeten veel mensen toch echt een aankoop makelaar hebben omdat die anders echt voor duizenden euro's te veel betalen!!
Het is je goed recht en volgens mij hebben we hetzelfde doel: Zo min mogelijk betalen. Ik zie alleen niet in hoe argumenten daarbij gaan helpen. Die gaan het alleen maar in de weg zitten.To_Tall schreef op zondag 06 juli 2014 @ 22:02:
[...]
Ik zou zeggen wat interesseert mij het nou dat ik de verkoper tegen zijn been aantrapt.. Elke euro in een hypotheek moet je terug betalen..
Ik wil zo min mogelijk betalen.. En als ik hem beledigd jammer dan.. Dan opzoek naar een ander huis.. Denk je dat een aankoopmakelaar doet?? Die laat het huis taxeren.. en geeft een advies.. Ook geeft hij zelf al aan dat electra moet worden gemoderniseerd.. Dat de keuken vernieuwd moet worden enz enz..
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Gisteren langs het huis gegaan dat wij gekocht hebben.
Wat ik raar vindt is dat er nog steeds een te koop bord staat, en geen verkocht.
Wat ik raar vindt is dat er nog steeds een te koop bord staat, en geen verkocht.
Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen
je kan het natuurlijk gebruiken als onderbouwing. Als de verkoper het daar niet mee eens is heeft hij kans om jou daarbij op andere gedachten te helpen.JvS schreef op zondag 06 juli 2014 @ 22:12:
[...]
Het is je goed recht en volgens mij hebben we hetzelfde doel: Zo min mogelijk betalen. Ik zie alleen niet in hoe argumenten daarbij gaan helpen. Die gaan het alleen maar in de weg zitten.
Ik denk dat het belangrijk is om het gesprek te openen.. Je zal niet gelijk de keuken hoeven af te branden.. Maar b.v. wel aangeven dat de keuken en badkamer nodig aan een renovatie zijn ondervonden. Dat de lambrisering kapot is en de muur gerepareerd moet worden..
Om gewoon weg ja ik bied 30 duizend minder omdat het kan zonder onderbouwing kan ook zomaar een stoot tegen het hoofd zijn. Voor beide manieren is wat te zeggen. en ik denk dat dit per situatie ook anders zal zijn..
Dat is een stukje reclame voor de verkoop makelaarMars18 schreef op maandag 07 juli 2014 @ 06:59:
Soms als je een huis betreed waar je net sleutel overdracht heb plaats gevonden worden de verkoop borden pas verwijderd door de nieuwe bewoner
Zou me er niet druk om maken zeker niet als alles al is afgerond..
Anoniem: 224360
Het lijkt me dan toch betere reclame om de sticker verkocht erop te plakken. Dat bord kan prima blijven staan.
Al zie ik als verkoper het nut niet om dat bord te laten staan/hangen als het huis al verkocht is. Je betaalt die makelaar al genoeg, waarom zou je ook nog eens gratis reclame voor hem gaan maken?
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Tjah wellicht redeneert niet iedereen van uit zichzelf? Of het is overeengekomen met de makelaar? Of je bent blij dat hij je huis voor je verkocht heeft? Of niet (bijna) alle makelaars zijn slecht?
Maakt het je verder wat uit als je verkocht hebt? Ik zou het alleen weghalen als ik zeer ontevreden was over de makelaar en dan nog is het huis uiteindelijk verkocht.
Maakt het je verder wat uit als je verkocht hebt? Ik zou het alleen weghalen als ik zeer ontevreden was over de makelaar en dan nog is het huis uiteindelijk verkocht.
Bij verkocht is het wel handig om een tijdje een bord verkocht bij je te houden.. Mensen kijken in de krant en internet.. Zien een huis bekoop staan.. en besluiten in het weekend eens in die buurt langs te rijden.ATS schreef op maandag 07 juli 2014 @ 08:29:
Al zie ik als verkoper het nut niet om dat bord te laten staan/hangen als het huis al verkocht is. Je betaalt die makelaar al genoeg, waarom zou je ook nog eens gratis reclame voor hem gaan maken?
In de tussen tijd kan het huis verkocht zijn en de krant of internet nog niet bijgewerkt zijn.. Als bord verkocht dan staat hebben de mensen iig iets van oké daar hoeven we niet meer op te bieden..
Gratis extra reclame voor de verkoop makelaar ja idd.. maar dat moet je misschien voor lief nemen!!
Bedoel je hiermee dat je referentieobjecten op kan nemen in de argumentatie van het bod?Krisp schreef op zondag 06 juli 2014 @ 19:52:
Het enige argument wat ik steekhoudend vind, zijn referentieobjecten met zeer veel overeenkomsten. Een zelfde type huis, liefst in hetzelfde complex, met eenzelfde type afwerking. Het mooiste is dat er een (verifieerde) taxatie bij zit, maar zelfs dan is het nog koffiedik kijken.
Ik heb jouw traject niet gevolgd, maar dit is vaak afhankelijk van de makelaar. Toen ik het huis kocht was de makelaar er zo sterk van overtuigd dat het goed zou komen, dat hij na het tekenen van het koopcontract de sticker "verkocht" is gaan plakken.Mars18 schreef op maandag 07 juli 2014 @ 06:59:
Andere makelaars geloven pas dat alles goed komt als je bij bij wijze van spreken bij de notaris zit. Alles daartussenin is mogelijk.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Heeft er iemand ervaring met het aanvragen van een hypotheek zonder vast contract? Ik en mijn vriendin werken beide als AiO. Zij heeft nog een contract voor +-2 jaar, ikzelf voor 3. Op basis van de calculators die op internet te vinden zijn, zou de maximale hypotheek rond de 2.5 ton liggen. De huizen in de omgeving Enschede zijn gelukkig niet duur, dus met een hypotheek van +- 120.000 zouden we een mooi huis moeten kunnen kopen.
Een intentieverklaring is naar mijn mening van weinig waarde, aangezien er over het algemeen geen intentie is om een AiO een vaste aanstelling te geven.
Zegt het dat we beide in de technieksector werken iets over de gewilligheid van de hypotheekverstrekkers?
Een intentieverklaring is naar mijn mening van weinig waarde, aangezien er over het algemeen geen intentie is om een AiO een vaste aanstelling te geven.
Zegt het dat we beide in de technieksector werken iets over de gewilligheid van de hypotheekverstrekkers?
Mijn vriendin heeft ook zo'n (soort) opleidingscontract. Wat de hypotheekadviseur ons destijds melde was dat in dat geval het gemiddelde jaarinkomen over de afgelopen drie jaar werd genomen, met de kanttekening dat wanneer het gemiddelde hoger was als het jaarinkomen van het meest recente jaar (dus 2013) het jaarinkomen van 2013 geteld werd.
Dus stel: inkomen 2011: 10.000, 2012: 15.000, 2013: 10.000. Gemiddeld: 11.666. Maar omdat 2013 maar 10K was wordt 10K als jaarinkomen genomen.
Dus stel: inkomen 2011: 10.000, 2012: 15.000, 2013: 10.000. Gemiddeld: 11.666. Maar omdat 2013 maar 10K was wordt 10K als jaarinkomen genomen.
...
Anoniem: 335279
Nee, er zijn branches die een negatieve invloed hebben. Geen branches die een positieve invloed hebben, voor zover ik heb gezien.Mlchel schreef op maandag 07 juli 2014 @ 15:40:
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 335279 op 07-07-2014 15:49 ]
Idd, je zult worden behandelt als flexwerker wat inhoudt dat ze kijken naar het gemiddelde van de laatste drie jaar... Sector heeft vziw geen invloed op je hypotheekmogelijkheden.
offtopic:
Niet dat hij mij iets aangaat hoor, maar weet je zeker dat je als aio een huis wilt kopen? Wie weet waar je carriere je heenbrengt...
Niet dat hij mij iets aangaat hoor, maar weet je zeker dat je als aio een huis wilt kopen? Wie weet waar je carriere je heenbrengt...
Gemiddelde van de afgelopen drie jaar zou jammer zijn, aangezien we beiden nog geen drie jaar werken. Misschien maar een gesprek aangaan met een hypotheek adviseur. Het lijkt me dat bij voldoende inbreng van spaargeld plus een hypotheek wat door 1 inkomen gedragen zou kunnen worden, er mogelijkheden zouden moeten zijn.
Gaat het er bij het het verstrekken van een hypotheek niet om hoeveel risico de bank loopt bij een eventueel gedwongen verkoop? Bij voldoende eigen inbreng zou dit risico toch nagenoeg nul moeten zijn? (Er van uitgaande dat de meeste lucht nu wel uit de huizenmarkt is)
Gaat het er bij het het verstrekken van een hypotheek niet om hoeveel risico de bank loopt bij een eventueel gedwongen verkoop? Bij voldoende eigen inbreng zou dit risico toch nagenoeg nul moeten zijn? (Er van uitgaande dat de meeste lucht nu wel uit de huizenmarkt is)
[ Voor 29% gewijzigd door Mlchel op 07-07-2014 16:01 ]
Ten eerste is de regelgeving tegenwoordig dusdanig dat een persoonlijke aanpak vrijwel uitgesloten is, en ten twee is dat nogal een grote aannameMlchel schreef op maandag 07 juli 2014 @ 15:55:
Ah ik wist niet dat een persoonlijke aanpak vrijwel uitgesloten is. Jammer. Vond mijn aanname nog aardig veilig in vergelijking met wat je soms leest in financiële nieuwsberichtennaitsoezn schreef op maandag 07 juli 2014 @ 16:06:
[...]
Ten eerste is de regelgeving tegenwoordig dusdanig dat een persoonlijke aanpak vrijwel uitgesloten is, en ten twee is dat nogal een grote aanname
Wat betreft of het verstandig is om een huis te kopen als AiO. Dat blijft natuurlijk altijd een gok. Wel vinden we de regio leuk en is er ook voldoende werk. De huidige woning voldoet niet echt meer aan onze eisen en een huurhuis die ligt in de prijsrange van wat we zoeken in een koophuis, zal veel hogere maandlasten met zich meebrengen.
Banken lopen er niet mee te koop maar ik weet van een aantal banken dat ze je een stuk minder tot niks willen lenen als je een zelfstandige bent in de gok of seksindustrie. Als je dan weer in loondienst bent is t geen probleem.naitsoezn schreef op maandag 07 juli 2014 @ 15:54:
Sector heeft vziw geen invloed op je hypotheekmogelijkheden.
Bij het verstrekken van een hypotheek gaat het erom hoeveel winst de bank op jou kan makenGaat het er bij het het verstrekken van een hypotheek niet om hoeveel risico de bank loopt bij een eventueel gedwongen verkoop? Bij voldoende eigen inbreng zou dit risico toch nagenoeg nul moeten zijn? (Er van uitgaande dat de meeste lucht nu wel uit de huizenmarkt is)
Vandaag tweede bezichtiging gedaan. Ook iemand meegenomen voor beton inspectie. Het ziet er naar uit dat hier een probleem is. Veel afgebrokkeld beton. Ook roest in het metaal. Nou staat het huis niet op instorten, maar in deze staat lijkt het ons niet verstandig om te kopen. We hebben het probleem nu bij de verkoopmakelaar neer gelegd. En hij lijkt bereid om dit goed te laten onderzoeken.
Ik ben benieuwd hoe dit verder zal gaan. De kosten om dit op te lossen zullen niet bij ons liggen willen we nog interesse hebben. Maar is het realistisch dat de verkoper dit voor zijn rekening neemt? Kan me ook niet voorstellen dat het verkocht zal worden incl. betonrot..
Nu lijkt met wellicht uit de omschrijving op een bouwval, maar dit al absoluut niet het geval. Hij is een heel goed onderhouden woning alleen zit er dus een Kwaaitaal vloer in.
Ik ben benieuwd hoe dit verder zal gaan. De kosten om dit op te lossen zullen niet bij ons liggen willen we nog interesse hebben. Maar is het realistisch dat de verkoper dit voor zijn rekening neemt? Kan me ook niet voorstellen dat het verkocht zal worden incl. betonrot..
Nu lijkt met wellicht uit de omschrijving op een bouwval, maar dit al absoluut niet het geval. Hij is een heel goed onderhouden woning alleen zit er dus een Kwaaitaal vloer in.
Zeker nu je ze er op hebt gewezen moeten ze het ook bij evt. andere kopers melden. Ze zullen dus zelf met een oplossing moeten komen willen ze het kunnen verkopen. Precies eigenlijk wat je zelf zegt, wil je nog interesse hebben zullen de kosten niet bij jou moeten liggen.Lekkerboeie86 schreef op maandag 07 juli 2014 @ 19:45:
[removed]
Okej helder verhaal. Ik ben heel erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken.redwing schreef op maandag 07 juli 2014 @ 20:34:
[...]
Zeker nu je ze er op hebt gewezen moeten ze het ook bij evt. andere kopers melden. Ze zullen dus zelf met een oplossing moeten komen willen ze het kunnen verkopen. Precies eigenlijk wat je zelf zegt, wil je nog interesse hebben zullen de kosten niet bij jou moeten liggen.
Pff, hele berekeningen op los gelaten ivm een constructie met mijn ouders. €20K bij hun lenen ipv bij de bank, scheelt gewoon ruim € 45 pm!
En een beetje aan het shoppen met notarissen, wat een prijsverschil zeg! Heb ze voor € 1200 - € 2050... Donderdagavond koopcontract tekenen, krijgen hem uiterlijk morgenavond. Morgen ook gesprek bij de bank en zondag op vakantie. Dus hopelijk deze week nog een hoop regelen
En een beetje aan het shoppen met notarissen, wat een prijsverschil zeg! Heb ze voor € 1200 - € 2050... Donderdagavond koopcontract tekenen, krijgen hem uiterlijk morgenavond. Morgen ook gesprek bij de bank en zondag op vakantie. Dus hopelijk deze week nog een hoop regelen
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill
als je echt interesse hebt in deze woning zijn er goede oplossingen voor de renovatie van zo'n vloer (ik dacht ook heel even de klos te zijn toen iemand van Pluimers beweerde dat ik zo'n vloer had, bleek gelukkig niets van waar te zijn....) Dus als dit voor de rest wel je woning is dan zit er best een leuke onderhandelingspositie in. Het is echt niet dat bij een dergelijke vloer de woning totaal afgeschreven is. Het herstel is alleen, indien goed gedaan, behoorlijk prijzig.Lekkerboeie86 schreef op maandag 07 juli 2014 @ 19:45:
Vandaag tweede bezichtiging gedaan. Ook iemand meegenomen voor beton inspectie. Het ziet er naar uit dat hier een probleem is. Veel afgebrokkeld beton. Ook roest in het metaal. Nou staat het huis niet op instorten, maar in deze staat lijkt het ons niet verstandig om te kopen. We hebben het probleem nu bij de verkoopmakelaar neer gelegd. En hij lijkt bereid om dit goed te laten onderzoeken.
Yup, nu banksparen geen HRA meer oplevert is lenen bij wie dan ook goedkoper dan bij de bankRickvN schreef op maandag 07 juli 2014 @ 21:20:
Pff, hele berekeningen op los gelaten ivm een constructie met mijn ouders. €20K bij hun lenen ipv bij de bank, scheelt gewoon ruim € 45 pm!
Wvb die notaris: weet niet of iemand www.dewoonnotaris.nl al genoemd heeft. Maar die zijn vrij goed, zitten overal, en spotgoedkoop. Ben je voor onder de 1000 euro klaar voor alles mbt je woning. En evt testamenten en samenlevingsovereenkomsten zijn er ook niet duur. Wel alles digitaal, inclusief de meeste communicatie, maar das eerder handig dan vervelend
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik ga er een beetje vanuit dat de verkoper die problemen wel wilt oplossen. Vooraf gaf de verkoper aan het niet te weten, maar toen mijn hoofd de kruipruimte in ging zag ik het al gelijk. Hij had het dus zelf ook kunnen weten. Wat de kosten zijn om dit te herstellen is nog niet duidelijk. Maar ik weet wel dat ik hier niets aan zal betalen. Aangezien de verkoper dit huis voor een derde van de vraagprijs heeft gekocht tig jaar geleden, zou hij dit prima voor zn rekening kunnen nemen. 100k zou hij dan nog makkelijk "verdienen"Ray schreef op maandag 07 juli 2014 @ 21:42:
[...]
als je echt interesse hebt in deze woning zijn er goede oplossingen voor de renovatie van zo'n vloer (ik dacht ook heel even de klos te zijn toen iemand van Pluimers beweerde dat ik zo'n vloer had, bleek gelukkig niets van waar te zijn....) Dus als dit voor de rest wel je woning is dan zit er best een leuke onderhandelingspositie in. Het is echt niet dat bij een dergelijke vloer de woning totaal afgeschreven is. Het herstel is alleen, indien goed gedaan, behoorlijk prijzig.
Verder ziet het huis er keurig onderhouden uit. Volgens mij zijn erg nette mensen. Inmiddels zijn ze al 25k gezakt. En andere makelaar genomen. Het huis staat nu totaal 18 maanden te koop.
Ongelooflijk wat een stelletje lamlullen bij Hypotrust. Ik moet echt even ranten....
Ruim 2,5 week geleden nadat ik op basis van de offerte diverse stukken had ingeleverd, kwamen ze daarna met nog 2 aanvullende vragen voor stukken: waaronder aantonen dat ik mijn eigen vermogen begin dit jaar ook al bezat en nog een kwestie mbt een onduidelijkheid in de werkgeversverklaring voor ze heb ik via mijn hypotheekadviseur vernomen dat ze nog niet klaar zijn met de beoordeling of de hypotheek door kan gaan. Ik heb ze de stukken aangeleverd en 12 werkdagen later zijn ze nòg niet klaar met het beoordelen ervan.
Mijn hypotheekadviseur zegt dat ze niet sneller willen omdat volgens hen de passeerdatum nier in gevaar komt.
1sep heb ik de sleuteloverdracht. Inmiddels is de termijn voor ontbindende voorwaarden al eens verlengd en nu ook verstreken. Qua hypotheek moet het allemaal geen probleem zijn maar Hypotrust is ontzettend sloom. Ze gaven 2 maanden terug ook al aan dat de boel langer kon duren omdat ze nu zoveel aanvragen krijgen en de boel onderbezet is.
Ik heb mijn hypotheekadviseur verteld dat als ze het deze week niet rond hebben dat ze er naar kunnen fluiten en we op zoek moeten naar een andere hypotheekverstrekker.
Wat een lamme klootzakken. Ik ben verdomme geen TV aan het kopen maar een bedrag van 295K aan het lenen. Ik wil deze shit gewoon eens rond hebben.
/rant
Ruim 2,5 week geleden nadat ik op basis van de offerte diverse stukken had ingeleverd, kwamen ze daarna met nog 2 aanvullende vragen voor stukken: waaronder aantonen dat ik mijn eigen vermogen begin dit jaar ook al bezat en nog een kwestie mbt een onduidelijkheid in de werkgeversverklaring voor ze heb ik via mijn hypotheekadviseur vernomen dat ze nog niet klaar zijn met de beoordeling of de hypotheek door kan gaan. Ik heb ze de stukken aangeleverd en 12 werkdagen later zijn ze nòg niet klaar met het beoordelen ervan.
Mijn hypotheekadviseur zegt dat ze niet sneller willen omdat volgens hen de passeerdatum nier in gevaar komt.
1sep heb ik de sleuteloverdracht. Inmiddels is de termijn voor ontbindende voorwaarden al eens verlengd en nu ook verstreken. Qua hypotheek moet het allemaal geen probleem zijn maar Hypotrust is ontzettend sloom. Ze gaven 2 maanden terug ook al aan dat de boel langer kon duren omdat ze nu zoveel aanvragen krijgen en de boel onderbezet is.
Ik heb mijn hypotheekadviseur verteld dat als ze het deze week niet rond hebben dat ze er naar kunnen fluiten en we op zoek moeten naar een andere hypotheekverstrekker.
Wat een lamme klootzakken. Ik ben verdomme geen TV aan het kopen maar een bedrag van 295K aan het lenen. Ik wil deze shit gewoon eens rond hebben.
/rant
@rant: Maak je niet druk
.. 2 week is nog niets, vier/zes week is al bijna standaard, die ook nog eens ingaan nadat alle documenten binnen zijn (en nee: Extra informatie moeten geven nadat je denkt alles geregeld te hebben is niet vreemd). En wat betreft je dreigement: Bij sommige hypotheken moet je een boete betalen als je na het ondertekenen van de offerte toch nog van de opdracht af ziet. Hier niet toevallig het geval?
[ Voor 23% gewijzigd door naitsoezn op 08-07-2014 08:19 ]
Ik was afgelopen weekend naar een open huis gegaan. Kwartier na starttijd kwamen we aan. Drie keer gebeld en uiteindelijk deed niemand open. Erg vreemd, willen ze dan toch niet van hun huis af?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Tsurany schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 08:30:
Ik was afgelopen weekend naar een open huis gegaan. Kwartier na starttijd kwamen we aan. Drie keer gebeld en uiteindelijk deed niemand open. Erg vreemd, willen ze dan toch niet van hun huis af?

Daar ben ik het helemaal mee eens.The Eagle schreef op maandag 07 juli 2014 @ 23:07:
[...]
Yup, nu banksparen geen HRA meer oplevert is lenen bij wie dan ook goedkoper dan bij de bank
Wvb die notaris: weet niet of iemand www.dewoonnotaris.nl al genoemd heeft. Maar die zijn vrij goed, zitten overal, en spotgoedkoop. Ben je voor onder de 1000 euro klaar voor alles mbt je woning. En evt testamenten en samenlevingsovereenkomsten zijn er ook niet duur. Wel alles digitaal, inclusief de meeste communicatie, maar das eerder handig dan vervelend
blijkbaar niet. Wel even verkoopmakelaar bellen natuurlijk dat je voor een gesloten deur stond.Tsurany schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 08:30:
Vooral zeggen dat je nu niet meer terug komt omdat ze niet klantvriendelijk waren
Dat is commercieel bijna net zo handig als de verkoopster van mijn vorige huis die, toen ik een kwartier voordat het open huis afgelopen was binnenliep, zei: "Ah wat fijn dat er toch nog iemand komt".Tsurany schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 08:30:

Dat waren de eerste 10K van de prijs af en dat was toen de markt nog behoorlijk steeg...
Dat zou ik eens na moeten kijken. Maar stel dat ze dadelijk zeggen: we vinden dat de hypotheek niet kan doorgaan. Bijvoorbeeld zo'n 3 weken voor de sleuteloverdracht. Wat dan? Kan ik mooi de boete van 10% betalen plus geen huis?naitsoezn schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 08:17:
@rant: Maak je niet druk.. 2 week is nog niets, vier/zes week is al bijna standaard, die ook nog eens ingaan nadat alle documenten binnen zijn (en nee: Extra informatie moeten geven nadat je denkt alles geregeld te hebben is niet vreemd). En wat betreft je dreigement: Bij sommige hypotheken moet je een boete betalen als je na het ondertekenen van de offerte toch nog van de opdracht af ziet. Hier niet toevallig het geval?
Dan heb je nog drie weken (+wat extra "ingebreke-stellings-dagen" + zoveel extra dagen als je kunt regelen met verkopers) om ergens anders een hypotheek te regelen.benchMarc schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:00:
[...]
Dat zou ik eens na moeten kijken. Maar stel dat ze dadelijk zeggen: we vinden dat de hypotheek niet kan doorgaan. Bijvoorbeeld zo'n 3 weken voor de sleuteloverdracht. Wat dan? Kan ik mooi de boete van 10% betalen plus geen huis?
Is wel vaker de tendens hier om de verkopende partij af te zeiken.naitsoezn schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 08:37:
[...]
Geef je dan niet op voor zo'n open dag, als je toch niet thuis kunt zijn....
Er bestaat natuurlijk de mogelijkheid dat de mensen een noodgeval hadden en daarom er niet waren en niemand hadden kunnen inlichten?
Of gebeuren ongelukken, sterfgevallen, etc. whatever bij jullie altijd netjes gepland?
Wellicht kom je later nog achter de ware toedracht.
Een half jaar geleden had ik precies hetzelfde gezeik. Is echt niet leuk als je in onzekerheid zit, omdat of de hypotheekverstrekker er heel lang over doet, of je adviseur gewoon geprutst heeft.benchMarc schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:00:
[...]
Dat zou ik eens na moeten kijken. Maar stel dat ze dadelijk zeggen: we vinden dat de hypotheek niet kan doorgaan. Bijvoorbeeld zo'n 3 weken voor de sleuteloverdracht. Wat dan? Kan ik mooi de boete van 10% betalen plus geen huis?
In mijn geval was het de adviseur die een inschattingsfout heeft gemaakt. Ik had netjes alle documenten mee die er evt. nodig waren. 1 van deze documenten (weet niet meer welke), was niet nodig volgens de adviseur. Vervolgens het hele handeltje opgestuurd naar de verstrekker, welke binnen 1 werkweek reactie zou geven. Anderhalve week later kregen we bericht dat ze een document miste en moet je raden welke dat was...
De adviseur bleef echter wel relaxt en heeft contact gezocht met de verkoopmakelaar en bovenop de verstrekker gezeten om het op tijd rond te krijgen.
Maar toch... leuk is het niet als je 250.000 euro met 10% boete risico hebt, plus het huis dat je wilt hebben op het spel staat. Officieel moet je bij 3 partijen een hypotheek aanvragen wil je recht hebben op ontbinding door financiering. Echter is dat nooit binnen 6-8 weken te regelen.
De kans dat de tegenpartij echter de koop ontbindt op voorwaarde dat de tijd is verlopen voor financiering is echter heel klein en het risico op een juridisch gezeur zit een individu ook niet op te wachten.
Koop je van een persoon of een bedrijf? Een bedrijf kan meestal wel wachten op het geld. Een persoon kan het geld soms ook al nodig hebben voor zijn eigen financiering van een huis. Hoe dan ook, beide willen geld zien. Wat wel netjes is om deze in te lichten dat het moeizamer loopt dan verwacht.
Nee die heb ik al een keer moeten verlengen. Toen nadat ze met de vraag om herkomst eigen middelen aan te tonen met 2 weken verlengd. Er vanuitgaande dat het daarna wel voor elkaar moet zijn.naitsoezn schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:12:
[...]
Dan heb je nog drie weken (+wat extra "ingebreke-stellings-dagen" + zoveel extra dagen als je kunt regelen met verkopers) om ergens anders een hypotheek te regelen.Maar je hebt net je financieringsvoorbehoud verlengd toch?
6 mei was de dag dat mijn bod werd geaccepteerd.
31 mei hypotheekofferte getekend (duurde bijna een maand voordat de verkopende partij zijn koopcontract met bijlagen foutloos had opgesteld plus vertraging met de taxatie)
Stel dat de sleuteloverdracht nou in de veelvoorkomende termijn van 2 of 3 maanden was geweest? Dan zat ik nu mooi te kijken...
Het meest vervelende is dat ik zelf totaal machteloos ben en maar aan de goden ben overgeleverd. Ik kan zo nergens van op aan.
Paar weken geleden zijn we het biedingsproces in gegaan op een huis, na ons eerste bod kregen wij een tegen bod. Hierop hebben wij wederom een bod gedaan en bleef het een week stil, na deze week kregen wij te horen dat het stel de woning van de markt trekt. Ze gaan weer bij elkaar wonen terwijl ze in scheiding liggen en de communicatie via de advocaten verliep.
Heel erg balen, veel tijd aan verdaan en kosten gemaakt met het inhuren van een aannemer. Zo kan het dus ook lopen.
Heel erg balen, veel tijd aan verdaan en kosten gemaakt met het inhuren van een aannemer. Zo kan het dus ook lopen.
Ik koop van een persoon. Het zijn oude mensen die hierna gaan huren. Ik wacht nog even af met inlichten. De makelaar zei de vorige keer met verlengen al dat hij huiverig was omdat het voor de verkoper al zo'n stressvolle stituatie was. Huis heeft ruim 4 jaar te koop gestaan.FunFair schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:30:
[...]
Een half jaar geleden had ik precies hetzelfde gezeik. Is echt niet leuk als je in onzekerheid zit, omdat of de hypotheekverstrekker er heel lang over doet, of je adviseur gewoon geprutst heeft.
In mijn geval was het de adviseur die een inschattingsfout heeft gemaakt. Ik had netjes alle documenten mee die er evt. nodig waren. 1 van deze documenten (weet niet meer welke), was niet nodig volgens de adviseur. Vervolgens het hele handeltje opgestuurd naar de verstrekker, welke binnen 1 werkweek reactie zou geven. Anderhalve week later kregen we bericht dat ze een document miste en moet je raden welke dat was...
De adviseur bleef echter wel relaxt en heeft contact gezocht met de verkoopmakelaar en bovenop de verstrekker gezeten om het op tijd rond te krijgen.
Maar toch... leuk is het niet als je 250.000 euro met 10% boete risico hebt, plus het huis dat je wilt hebben op het spel staat. Officieel moet je bij 3 partijen een hypotheek aanvragen wil je recht hebben op ontbinding door financiering. Echter is dat nooit binnen 6-8 weken te regelen.
De kans dat de tegenpartij echter de koop ontbindt op voorwaarde dat de tijd is verlopen voor financiering is echter heel klein en het risico op een juridisch gezeur zit een individu ook niet op te wachten.
Koop je van een persoon of een bedrijf? Een bedrijf kan meestal wel wachten op het geld. Een persoon kan het geld soms ook al nodig hebben voor zijn eigen financiering van een huis. Hoe dan ook, beide willen geld zien. Wat wel netjes is om deze in te lichten dat het moeizamer loopt dan verwacht.
Maar er ligt toch nog helemaal niets om te tekenen? Een offerte is waardeloos als je ze er niet aan kan houden, en als ze nog de hele beoordeling moeten doen en nog extra stukken moeten gaan opvragen na acceptatie ervan, dan zijn ze er kennelijk nog helemaal niet uit of ze zich aan die offerte willen gaan houden.naitsoezn schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 08:17:
@rant: Maak je niet druk.. 2 week is nog niets, vier/zes week is al bijna standaard, die ook nog eens ingaan nadat alle documenten binnen zijn (en nee: Extra informatie moeten geven nadat je denkt alles geregeld te hebben is niet vreemd). En wat betreft je dreigement: Bij sommige hypotheken moet je een boete betalen als je na het ondertekenen van de offerte toch nog van de opdracht af ziet. Hier niet toevallig het geval?
Daarom is dat ook niet "officieel". Het is een kwestie van wat je afspreekt in het koopcontract, en kennelijk heb jij je ontbindende voorwaarde zo afgesproken dat je daar in de praktijk eigenlijk geen beroep op kan doen. Bij onze koop staat er maar één verstrekker "onder normale consumentenvoorwaarden", bij onze verkoop twee. Drie vind ik wel heel veel, en is m.i. ook zeker niet standaard. Je kan het NVM model contract wel ergens vinden lijkt me.FunFair schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:30:
Officieel moet je bij 3 partijen een hypotheek aanvragen wil je recht hebben op ontbinding door financiering. Echter is dat nooit binnen 6-8 weken te regelen.
[ Voor 29% gewijzigd door ATS op 08-07-2014 10:45 ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Ze zijn sowieso bijzonder mierenneukerig tegenwoordig. Ik en mijn vriendin hadden schijnbaar 3 kredieten. Die moesten eerst worden opgelost. Ik was stomverbaasd want ik heb van mijn leven nooit iets geleend. Bleek dat 1000 eur rood staan op elk van onze rekening te zijn plus de bijenkorfkaart van mijnn vriendin.ATS schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:40:
[...]
Maar er ligt toch nog helemaal niets om te tekenen? Een offerte is waardeloos als je ze er niet aan kan houden, en als ze nog de hele beoordeling moeten doen en nog extra stukken moeten gaan opvragen na acceptatie ervan, dan zijn ze er kennelijk nog helemaal niet uit of ze zich aan die offerte willen gaan houden.
Lever je dat aan, komen ze daarna een paar weken later met: kun je ook aangeven hoe je aan 40k inleg eigen middelen komt? En oh ja, op je werkgeversverklaring mist een voetnoot dat je x-bedrag vast krijgt en niet variabel. Kon ik weer met spoed een nieuwe werkgeversverklaring aanvragen.
Ik weet niet zo goed wat je hier bedoelt, maar in de offerte die ik heb getekend (ja, ik moest een offerte tekenen) staat expliciet dat er een boete staat als wij er vanaf dat moment nog vanaf zouden willen. En pas op dat moment hoefden wij alle documenten aan te leveren en ging de geldverstrekker z'n checks en controles doen.ATS schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:40:
[...]
Maar er ligt toch nog helemaal niets om te tekenen? Een offerte is waardeloos als je ze er niet aan kan houden, en als ze nog de hele beoordeling moeten doen en nog extra stukken moeten gaan opvragen na acceptatie ervan, dan zijn ze er kennelijk nog helemaal niet uit of ze zich aan die offerte willen gaan houden.
Geldt trouwens niet voor alle offertes, sommige kun je gewoon nog kosteloos vanaf.
Natuurlijk balen als het zo loopt, maar ik snap niet dat je kosten hebt moeten maken voor een aannemer. Een aannemer maakt toch wel vrijblijvend een offerte ?init6 schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:39:
Paar weken geleden zijn we het biedingsproces in gegaan op een huis, na ons eerste bod kregen wij een tegen bod. Hierop hebben wij wederom een bod gedaan en bleef het een week stil, na deze week kregen wij te horen dat het stel de woning van de markt trekt. Ze gaan weer bij elkaar wonen terwijl ze in scheiding liggen en de communicatie via de advocaten verliep.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Voor een bouwtechnische keuring denk ik. 
Helaas kan het zo gaan ja. Je zou hoogstens nog kunnen aangeven dat mochten ze zich bedenken, ze contact met jou mogen opnemen of er nog mogelijkheden zijn.
Maar los daarvan: gewoon verder gaan kijken.
Helaas kan het zo gaan ja. Je zou hoogstens nog kunnen aangeven dat mochten ze zich bedenken, ze contact met jou mogen opnemen of er nog mogelijkheden zijn.
Maar los daarvan: gewoon verder gaan kijken.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Gisteren aanneem overeenkomst getekend
en koop overeenkomst natuurlijk..
Kregen alleen helaas een goedkope fles proseco mee ipv sjieke fles champagne
Anyway.. We moesten nog eten.. was inmiddels weer 18:30.. Dus ikea ingeschoten en daar lekker samen gegeten.
Thuis aangekomen zag ik nog licht branden bij de Hypotheekshop
.
Binnen gelopen. En de contracten alvast overhandigd..
De adviseur keek verbaasd op
Moet ook wel zeggen dat de verkoper verbaasd was dat we NHG hebben kunnen krijgen!! Wij zijn de enige tot nu toe die nog NHG op het huis hebben
Kregen alleen helaas een goedkope fles proseco mee ipv sjieke fles champagne
Anyway.. We moesten nog eten.. was inmiddels weer 18:30.. Dus ikea ingeschoten en daar lekker samen gegeten.
Thuis aangekomen zag ik nog licht branden bij de Hypotheekshop
Binnen gelopen. En de contracten alvast overhandigd..
De adviseur keek verbaasd op
Moet ook wel zeggen dat de verkoper verbaasd was dat we NHG hebben kunnen krijgen!! Wij zijn de enige tot nu toe die nog NHG op het huis hebben
Pfft. Bod gedaan op een huis, uiteindelijk afgeketst en verkoper haalt huis uit de verkoop. De zoveelste verkoper met compleet onrealistische verwachtingen.
Denkt iedereen nu echt dat die daling van de huizenprijzen de afgelopen jaren niet voor hun huis geldt ofzo?
Denkt iedereen nu echt dat die daling van de huizenprijzen de afgelopen jaren niet voor hun huis geldt ofzo?
Het zal wel aan mij liggen, maar ik zou zo'n eenzijdige overeenkomst niet tekenen. Zij kunnen er nog van af of traineren wat ze willen, en jou gaat het geld kosten als je dan naar een ander loopt? Kennelijk is die offerte dan geen offerte, maar een soort van opdracht betaalde opdracht om te gaan kijken of ze je een voorstel willen gaan doen, waarvan je kosten vrijgescholden krijgt als je besluit om het niet te doen (oh nee, daar rekenen ze dan de afsluitingskosten voor). Je betaalt je adviseur dus om al je papieren te checken, en daarna de hypotheekfirma nog een keer.naitsoezn schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 11:02:
[...]
Ik weet niet zo goed wat je hier bedoelt, maar in de offerte die ik heb getekend (ja, ik moest een offerte tekenen) staat expliciet dat er een boete staat als wij er vanaf dat moment nog vanaf zouden willen. En pas op dat moment hoefden wij alle documenten aan te leveren en ging de geldverstrekker z'n checks en controles doen.
Geldt trouwens niet voor alle offertes, sommige kun je gewoon nog kosteloos vanaf.
* ATS heeft zaken gedaan met de Rabobank waar de offerte gewoon een echte offerte is: als je die tekent zit je er beide aan vast.
Gisteren hetzelfde ervaren, het komt dus vaker voor dan ik dacht.EddoH schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 11:36:
Pfft. Bod gedaan op een huis, uiteindelijk afgeketst en verkoper haalt huis uit de verkoop. De zoveelste verkoper met compleet onrealistische verwachtingen.
Ik betaal eigenlijk het volgende,ATS schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 11:40:
[...]
Het zal wel aan mij liggen, maar ik zou zo'n eenzijdige overeenkomst niet tekenen. Zij kunnen er nog van af of traineren wat ze willen, en jou gaat het geld kosten als je dan naar een ander loopt? Kennelijk is die offerte dan geen offerte, maar een soort van opdracht betaalde opdracht om te gaan kijken of ze je een voorstel willen gaan doen, waarvan je kosten vrijgescholden krijgt als je besluit om het niet te doen (oh nee, daar rekenen ze dan de afsluitingskosten voor). Je betaalt je adviseur dus om al je papieren te checken, en daarna de hypotheekfirma nog een keer.
* ATS heeft zaken gedaan met de Rabobank waar de offerte gewoon een echte offerte is: als je die tekent zit je er beide aan vast.
Hypotheek offerte, inc controleren en alle bijkomstige zaken door de hypotheek adviseur.
Hypotheek zelf.
Ik kom goedkoper uit dan zelf met de rabobank of andere bank direct zaken te doen waarbij adviseurs kosten wegvallen.
Heeft beide zo z'n voor en nadelen!!
Vooral irritant omdat we van tevoren aangegeven hebben dat we wel willen komen kijken, maar alleen als er significant wat van de prijs af kan omdat deze wel erg hoog was.init6 schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 11:57:
[...]
Gisteren hetzelfde ervaren, het komt dus vaker voor dan ik dacht.
Steek je er vervolgens veel tijd en moeite in en doe je een heel realistisch bod, is het allemaal voor niets.
Standaard NVM is sinds kort 1 afwijzing. Dat heb ik ook in mijn (voorlopige) koopcontract laten opnemen. Er stond eerst twee, maar met argumentatie is dat naar 1 teruggebracht. Niet nodig gehad uiteindelijk (gelukkig)ATS schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:40:
[...]
[...]
Daarom is dat ook niet "officieel". Het is een kwestie van wat je afspreekt in het koopcontract, en kennelijk heb jij je ontbindende voorwaarde zo afgesproken dat je daar in de praktijk eigenlijk geen beroep op kan doen. Bij onze koop staat er maar één verstrekker "onder normale consumentenvoorwaarden", bij onze verkoop twee. Drie vind ik wel heel veel, en is m.i. ook zeker niet standaard. Je kan het NVM model contract wel ergens vinden lijkt me.
Prima, maar dat wil niet zeggen dat het niet (vaak) gebeurtATS schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 11:40:
[...]
Het zal wel aan mij liggen, maar ik zou zo'n eenzijdige overeenkomst niet tekenen.
Mijn vriendin en ik zijn bezig om een huis te zoeken. Momenteel hebben wij een huur huis, dus we hebben op zich geen haast om hier weg te gaan. Echter krijgen we van onze beide ouders een schenking wat we dit jaar nog belastingvrij in het huis kunnen stoppen. Dus enige haast is eigenlijk wel geboden...
Wat zouden jullie in dit geval doen, of wat is jullie ervaring met een aankoopmakelaar?
We willen een huis kopen in Hilversum, we werken hier beide en zij wil er graag naar terug.
Het kost uiteraard geld een makelaar, maar je haalt er ook voordeel uit.
- Heeft een andere kijk op huizen.
- Kan waarschijnlijk beter onderhandelen dan wij.
- Een bouwkundig rapport opzetten
- Hoort vaak eerder of er een huis te koop is dan het op funda/jaap/etc staat.
Op zich kan je een hoop van deze punten ook zelf regelen, maar wij twijfelen er over.
Wat zouden jullie in dit geval doen, of wat is jullie ervaring met een aankoopmakelaar?
We willen een huis kopen in Hilversum, we werken hier beide en zij wil er graag naar terug.
Op zich kan je een hoop van deze punten ook zelf regelen, maar wij twijfelen er over.
Aap!
Aankoopmakelaar heeft in mijn ogen een matige toegevoegde waarde.
Bouwkundig rapport stellen zij niet op. Ze kijken hooguit wat kritischer naar de afwerking e.d.
Onderhandelen, geloof ik niet zo in, dat wereldje is nogal ons kent ons.
Ik vind het een hoop geld wat ze durven te vragen.. in verhouding voor wat ze doen.
Bouwkundig rapport stellen zij niet op. Ze kijken hooguit wat kritischer naar de afwerking e.d.
Ik vind het een hoop geld wat ze durven te vragen.. in verhouding voor wat ze doen.
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Ja, de ene helft gelooft dat inderdaad, en de andere kan niet dalen.EddoH schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 11:36:
Gewoon volhouden. Na ruim een jaar en op 5 verschillende huizen concrete realistische boden gedaan te hebben was het bij mij bij de zesde raak voor tonnen onder de oorspronkelijke vraagprijs en een prijs van 2014 en niet die van 2008.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Tja, jij noemt het mierenneukerig, maar ze hebben toch wel een punt. Jij dacht dat je geen leningen had. Maar ondertussen kun je wel rood staan, wat neerkomt op 2 doorlopend kredieten met een rente van tussen de 8 en 15 procent...benchMarc schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:46:
[...]
Ze zijn sowieso bijzonder mierenneukerig tegenwoordig. Ik en mijn vriendin hadden schijnbaar 3 kredieten. Die moesten eerst worden opgelost. Ik was stomverbaasd want ik heb van mijn leven nooit iets geleend. Bleek dat 1000 eur rood staan op elk van onze rekening te zijn plus de bijenkorfkaart van mijnn vriendin.
Onderhandelen zouden ze wel moeten doen..AMDFreak schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 13:21:
Aankoopmakelaar heeft in mijn ogen een matige toegevoegde waarde.
Je kan natuurlijk een provisie basis laten werken.. Zij doen dan de onderhandelingen en je spreekt een X bedrag bij jouw laagste bod.. Als zij veel hoger zitten en krijgen er niet meer af. Wordt hun provisie lager..
Een verkoop makelaar is er dus bij gebaat dat hij een zo laag mogelijk uitkomt!1
Dat hoeft geen issue te zijn..Tjoekie schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 14:02:
[...]
Tja, jij noemt het mierenneukerig, maar ze hebben toch wel een punt. Jij dacht dat je geen leningen had. Maar ondertussen kun je wel rood staan, wat neerkomt op 2 doorlopend kredieten met een rente van tussen de 8 en 15 procent...
Wel als voorwaarde dat aan het einde van de maand er weer een zwart bedrag staat..
Ik heb zelf een CC ook nodig voor de vakantie staat bij BKR maar geen issue. Ik los elke maand de volledige openstaande bedrag af.. Dus effectief 0 euro dat ik rood kan staan!!
Is dat wel zo, of kan je wel rood staan maar doe je het niet? Daar zit wel een verschil in natuurlijk.To_Tall schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 14:07:
[...]
Dat hoeft geen issue te zijn..
Wel als voorwaarde dat aan het einde van de maand er weer een zwart bedrag staat..
Ik heb zelf een CC ook nodig voor de vakantie staat bij BKR maar geen issue. Ik los elke maand de volledige openstaande bedrag af.. Dus effectief 0 euro dat ik rood kan staan!!
...
Ik heb van mijn leven nooit rood gestaan en 70K gespaard. Vervolgens gaan ze emmeren over dat ik 1000 euro rood kan staan.Tjoekie schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 14:02:
[...]
Tja, jij noemt het mierenneukerig, maar ze hebben toch wel een punt. Jij dacht dat je geen leningen had. Maar ondertussen kun je wel rood staan, wat neerkomt op 2 doorlopend kredieten met een rente van tussen de 8 en 15 procent...
Het probleem is dat ik bijzonder goed met geld omspring maar 'de dupe' ben van alle strakke regels die ze op de letter moeten navolgen. Ruimte voor menselijk inzicht op individuele basis lijkt er niet meer te zijn. Ik noem dat mierenneukerig ja.
Ik snap dat ze gedwongen worden om de regels na te leven, maar het is wel frustrerend als je zelf heel netjes met je centen omgaat en voortdurend tegen dit soort, voor mijn gevoel onbenullige zaken aanloopt waardoor alles weer weken extra tijd nodig heeft.
Ik ben het er wel mee eens dat het mierenneukerig is. Nadat je je hypotheek hebt afgesloten heb je namelijk binnen 2 tellen weer een creditcard en/of kun je weer rood staan. Aan de andere kant snap ik niet dat je het roodstaan aan laat staan als je nooit rood staat en 70k op de bank hebt staan. Je hebt er niets aan, en zo blijkt, wel last van.
Regeren is vooruitschuiven
Heeft te maken met de inschrijfdatum van leningen. In sommige gevallen kan een oudere lening meer rechten hebben wanneer iemand in betalingsproblemen komt. Hypotheeknemers willen vooraan staan in de rij, en eisen dus soms dat alle voorgaande leningen (ook kleintjes) worden afgelost.
Tja, daarop is het antwoord heel eenvoudig. Dat had ik zo staan toen ik de rekening afsloot op mijn 18e. Dat is inmiddels alweer 11 jaar geleden en heb me daar nooit zorgen om gemaakt omdat ik toch nooit rood sta. Had ook nooit gedacht dat zoiets bij een hypotheek een obstakel zou zijn als je toch kunt aantonen dat je voldoende saldo hebt.T-MOB schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 15:19:
Ik ben het er wel mee eens dat het mierenneukerig is. Nadat je je hypotheek hebt afgesloten heb je namelijk binnen 2 tellen weer een creditcard en/of kun je weer rood staan. Aan de andere kant snap ik niet dat je het roodstaan aan laat staan als je nooit rood staat en 70k op de bank hebt staan. Je hebt er niets aan, en zo blijkt, wel last van.
Dat klinkt idd wel logisch.Pooh schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 15:57:
Heeft te maken met de inschrijfdatum van leningen. In sommige gevallen kan een oudere lening meer rechten hebben wanneer iemand in betalingsproblemen komt. Hypotheeknemers willen vooraan staan in de rij, en eisen dus soms dat alle voorgaande leningen (ook kleintjes) worden afgelost.
Ach ja, het zijn allemaal van die dingetjes die je leert wanneer je voor het eerst een hypotheek neemt. Het zijn gewoon zoveel zaken waar je tegenaan loopt en tijdens het hele proces leer je weer bij. Gelukkig heb ik wel een hypotheekadviseur, maar die stond eerlijk gezegd ook vreemd te kijken dat ze daarover gingen kniezen.
Hou er rekening mee dat, voor zover de regeling inderdaad aan het einde van het jaar wordt afgeschaft (de huizenlobby is sterk), dit waarschijnlijk geen probleem is. Om te beginnen mogen ouders dan weer gewoon +-53.000 euro schenken. Maar belangrijker is de familiebankconstructie. Zeker bij zulke bedragen is dat heel interessant, en voor zowel je ouders als voor jou waarschijnlijk interessanter dan een schenking. Waarschijnlijk kan je zo ook de beschikking krijgen over een ton zonder dat de belastingdienst er iets mee te maken heeft.harmageddon schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 13:18:
Mijn vriendin en ik zijn bezig om een huis te zoeken. Momenteel hebben wij een huur huis, dus we hebben op zich geen haast om hier weg te gaan. Echter krijgen we van onze beide ouders een schenking wat we dit jaar nog belastingvrij in het huis kunnen stoppen. Dus enige haast is eigenlijk wel geboden...
Eigenlijk is er alleen een reden om je te haasten als je meer dan een ton van een ouder krijgt. Als dat het geval is zou ik me ook geen zorgen maken om een beetje belasting, maar kan je sowieso waarschijnlijk wel een geschikt huis vinden voor die tijd
Tja, de meeste autorijders kunnen prima een paar km/u harder rijden aan, maar uiteindelijk moeten we ons allemaal aan dezelfde regels houden.benchMarc schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 14:55:
Ik heb van mijn leven nooit rood gestaan en 70K gespaard. Vervolgens gaan ze emmeren over dat ik 1000 euro rood kan staan.
Het probleem is dat ik bijzonder goed met geld omspring maar 'de dupe' ben van alle strakke regels die ze op de letter moeten navolgen. Ruimte voor menselijk inzicht op individuele basis lijkt er niet meer te zijn. Ik noem dat mierenneukerig ja.
Ik snap dat ze gedwongen worden om de regels na te leven, maar het is wel frustrerend als je zelf heel netjes met je centen omgaat en voortdurend tegen dit soort, voor mijn gevoel onbenullige zaken aanloopt waardoor alles weer weken extra tijd nodig heeft.
Uiteindelijk willen hypotheekverstrekkers dolgraag aan jou verdienen en als ze een mogelijkheid zagen om er overheen te stappen zouden ze het wel doen, de regels zijn er niet voor niets. Ik snap eigenlijk dat je met zulke middelen naar het lijkt toch nog de grens van je leencapaciteit opzoekt waardoor dit soort dingetjes een probleem vormen. Rood staan hakt er in op je leencapaciteit, maar als je niet je maximale leencapaciteit gebruikt maakt het ook niet uit als je leencapaciteit daalt.
[ Voor 31% gewijzigd door ph4ge op 08-07-2014 19:33 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Bij gebruik van een CC sta je altijd even rood, hoe snel je het ook weer aanvult. Het gaat trouwens om een krediet registratie waar rekening mee gehouden kan worden. Dus het bedrag dat je rood mag staan, ook al maak je er geen gebruik van. Dat geldt ook voor andere kredieten. Als jij een doorlopend krediet hebt met een maximum van €20.000 en je hebt er 0 (nul) € van opgenomen, dan nog heb je een krediet van €20.000 euro op je naam staan en daar kan een bank heel moeilijk over gaan doen.To_Tall schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 14:07:
[...]
Dat hoeft geen issue te zijn..
Testing, one, two ...
Inderdaad. Het gaat niet alleen om de schulden die je daadwerkelijk hebt maar ook om de schulden die je zou kunnen maken. Als jij 30.000 euro kredietruimte hebt betekent het dat jij, zonder tussenkomst van wie dan ook, 30.000 euro rood kan staan. Mochten de schulden te hoog worden en mocht loonbeslag nodig zijn moet de bank dus zijn positie delen met diverse andere schuldeisers. En mochten dat niet genoeg zijn kan het zijn dat de bank niet zijn volledige schuld kan opeisen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dat heeft te maken met het termijn van de rente. Ik heb het namelijk op variabel gezet. Daardoor werd de ruimte zoals blijkt een stuk kleiner dan bijv de standaard 10 jaar rentevast.ph4ge schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 19:22:
Uiteindelijk willen hypotheekverstrekkers dolgraag aan jou verdienen en als ze een mogelijkheid zagen om er overheen te stappen zouden ze het wel doen, de regels zijn er niet voor niets. Ik snap eigenlijk dat je met zulke middelen naar het lijkt toch nog de grens van je leencapaciteit opzoekt waardoor dit soort dingetjes een probleem vormen. Rood staan hakt er in op je leencapaciteit, maar als je niet je maximale leencapaciteit gebruikt maakt het ook niet uit als je leencapaciteit daalt.
De woning heb ik voor 325K gekocht en onze hypotheek bij 10 jaar rentevast zou 320K zijn.
Ik gaf aan dat ik zelf 30K wilde inleggen (kosten koper niet meegerekend) om de hypotheek lager te laten zijn. De hypotheekadviseur gaf aan dat dat geen probleem moest zijn. Schijnbaar was 295K met variabele rente dus net op het randje.
Er zijn twee opties met een CC..
Elke maand wordt het volledige bedrag afgeschreven van je rekening
Elke maand word een deel van het openstaand bedrag afgeschreven
Verschil tussen deze twee is dat de eerste optie niet wordt mee gerekend in je maximale leen capaciteit.
Op je bank rekening roodstaan wordt volgens mij wel meegenomen in je maximaal leen capaciteit.
CC zou ik altijd einde maand 100% afbetalen. Anders is het een verkapte lening..
Verschil tussen deze twee is dat de eerste optie niet wordt mee gerekend in je maximale leen capaciteit.
Op je bank rekening roodstaan wordt volgens mij wel meegenomen in je maximaal leen capaciteit.
CC zou ik altijd einde maand 100% afbetalen. Anders is het een verkapte lening..
Ik kan je uit ervaring vertellen dat ook situatie 1 gewoon meetelt voor je maximale leencapaciteit.To_Tall schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 21:21:
Er zijn twee opties met een CC..
Ik had zelfs een overage op mijn CC (1 jaar moest ik er 1000 euro op hebben staan), en dat werd zelfs als vermogen geteld.Tjoekie schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 22:47:
[...]
Ik kan je uit ervaring vertellen dat ook situatie 1 gewoon meetelt voor je maximale leencapaciteit.
Wat ook terecht is. Immers, wat als je het niet terug betaald omdat het geld er niet is? Je kan een schuld oplopen zonder dat er geld aanwezig is om het aan te vullen.Tjoekie schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 22:47:
[...]
Ik kan je uit ervaring vertellen dat ook situatie 1 gewoon meetelt voor je maximale leencapaciteit.
Ik heb van de week een hypotheek afgesloten bij zowel Aegon als NN hebben mijn CC niet meegenomen omdat deze per maand volledig wordt afgeschreven.Tjoekie schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 22:47:
[...]
Zover mijn ervaring.
Daarnaast als jij einde van de maand je CC niet afbetaal wordt je CC gewoon geblokkeerd.. Kan de schult ook niet verder oplopen..
Bij cc op maandelijkse afbetaling heb je een doorlopend credit..
Dat is een wezenlijk verschil..
Daarnaast is het ook een verschil als je een CC heb van 2500 of 10.000 euro.. dat zal ook wel mee genomen worden denk ik.
[ Voor 30% gewijzigd door To_Tall op 08-07-2014 22:59 ]
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat ik een cc heb die ik gebruikt heb (optie 1), niet heb gemeld en geen enkel probleem was. (Argenta)Tjoekie schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 22:47:
[...]
Ik heb 2 credit cards en 3 rekeningnummers waar ik rood op kan staan. Niks van gehoord of last van gehad.. Willekeur? Ik leende wel zo'n 15k onder mijn max en financierde ook nog een deel van mijn kk zelf...
Verschilt dus duidelijk per partij waar je zaken mee doet. Obvion vroeg er wel naar, hoewel ik betwijfel of het echt veel invloed heeft gehad.rik11 schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 22:57:
[...]
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat ik een cc heb die ik gebruikt heb (optie 1), niet heb gemeld en geen enkel probleem was. (Argenta)
Sowieso gaat het hier om bedragen van een paar duizend euro. Als het daar om gaat moet je jezelf afvragen of je zo dicht tegen de maximum leencapaciteit wilt zitten.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
elke bank / geldverstrekker toetst via NHG / GHF en zal dus altijd alles wat in je BKR staat meenemen. Als door een krediet (wel of niet benut) jet LTI niet passend is zal dit krediet afgelost moeten worden. Het is dus een algemene regel, voordat we hier een lijstje krijgen van banken wel/niet 
wat staat er in je bkr: https://www.bkr.nl/Veelge...n/RegistratieVanGegevens/
@Benchmarc, variabele rente wordt op 5% getoetst. Als dit er voor zorgt dat je LTI niet past is ook dat krap. Overigens had je adviseur dit moeten weten en het inlossen van het krediet geen verassing mogen zijn.
wat staat er in je bkr: https://www.bkr.nl/Veelge...n/RegistratieVanGegevens/
@Benchmarc, variabele rente wordt op 5% getoetst. Als dit er voor zorgt dat je LTI niet past is ook dat krap. Overigens had je adviseur dit moeten weten en het inlossen van het krediet geen verassing mogen zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 09-07-2014 09:49 ]
5K krediet op een kreditcard kan zomaar 15-20K minder leencapaciteit opleveren. Dus het gaat niet echt om een paar duizend euro.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Een week geleden een bod gedaan op een huis. De verkopers mogen het niet voor die prijs verkopen van de bank. De restschuld zou dan te groot zijn 
Toch verleidelijk om dan net dat extra erbij te lappen, maar ik moet het gewoon niet doen want dat krijg ik zelf niet meer uit het huis als ik het ooit moet verkopen. Ze hebben het in 2009 gekocht en toen veel verbouwd..
Toch verleidelijk om dan net dat extra erbij te lappen, maar ik moet het gewoon niet doen want dat krijg ik zelf niet meer uit het huis als ik het ooit moet verkopen. Ze hebben het in 2009 gekocht en toen veel verbouwd..
Misschien kan/wil hij niet met ~50K restschuld blijven zitten?EddoH schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 11:36:
Als wij ons huis nu in de verkoop zouden doen moeten we ook ~30K bijleggen, dat kunnen (en willen) we niet. Daarom staat ons huis ook niet te koop, maar misschien dacht die man wel "kijken wat de gek er voor geeft"?
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ja precies, ik denk dat veel mensen hier tegenaan lopen. Dat merk ik ook als ik een bod doe op een huis. Wat ik er nu voor wil betalen komt vaak niet overeen met wat de verkopers nodig hebben om het te kunnen verkopen.Arfman schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 11:50:
[...]
Misschien kan/wil hij niet met ~50K restschuld blijven zitten?
Als wij ons huis nu in de verkoop zouden doen moeten we ook ~30K bijleggen, dat kunnen (en willen) we niet. Daarom staat ons huis ook niet te koop, maar misschien dacht die man wel "kijken wat de gek er voor geeft"?
Morgenmiddag naar de volgende 2 huizen kijken, verder ben ik nog aan het wachten op de prijs van een huis dat via de bank verkocht wordt.
[ Voor 10% gewijzigd door marshallq op 09-07-2014 12:09 ]
EddoH schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 11:36:
Precies. Het is volgens mij geen (of in elk geval niet alleen een) kwestie van onrealistisch zijn van de verkopers. Het is het realisme dat ze voor de prijs die EddoH (of wellicht een ander) biedt gewoon niet kunnen verkopen, of dat simpelweg niet willen.Arfman schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 11:50:
[...]
Misschien kan/wil hij niet met ~50K restschuld blijven zitten?
De markt wordt niet eenzijdig door de kopers bepaald. Een verkoper kan (bijna) altijd weigeren om voor de geboden prijs te verkopen met als consequentie dat hij dus gewoon niet verkoopt op dit moment. Als kopers collectief te weinig bieden, en verkopers collectief weigeren te verkopen voor die te lage prijzen, dan zijn er gewoon geen transacties. Wie heeft er dan "gelijk"?
Mijn ervaring is ook dat de credit card zonder gespreid betalen (oftewel wordt elke maand volledig afgelost) niet meegerekend werd. De 1000 euro die ik nog rood mocht staan op m'n betaalrekening ('continulimiet voor ex-studenten') echter wel. Maar ja, dat opgezegd, hypothecaire lening gefixt, en weer opnieuw aangevraagd maar dan voor €2500 (het minimum).Tjoekie schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 22:47:
[...]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.