Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• BlueMotion
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 08:59
Vandaag het huis dat we op het oog hadden bezichtigd.

In de advertentie stond dat het vooral boven heel slecht was (geen foto's) dus we waren erg benieuwd. Nu blijkt dat er vooral veel achterstallig schilderwerk is aan kozijnen ed en dat alle muren een beetje aandacht nodig hebben wbt vlekken, schuren in het behang ed. Alle kozijnen zijn verder goed. Op 1 plek na, wat de makelaar overigens ook keurig aangaf. Dat overwegende is de vraagprijs reeel. We overwegen om daadwerkelijk een bod te doen.

Het huis staat koop voor de aankoopprijs 10 jaar geleden, net geen ton, de hypotheek is zo'n 10% hoger. Maandag heeft de verkoper daarover een gesprek met de bank. Eerder deze week waren er kijkers die dat gesprek willen afwachten.

Nu is ons plan om maandagochtend een bod uit te brengen net onder de vraagprijs, zodat ze dat ook bij de bank neer kunnen leggen, of is dat een heel slecht idee (of kromme redenering)?

• Adamoland
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 13-11 19:50

Adamoland

Multithreaded Tweaker

quote:
Mars18 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 18:54:
Vandaag gebeld door de makelaar. Hij heeft contact gehad met de huidige bewoners.
Volgens die bewoners krijgen ze pas 1 september de sleutel van hun nieuwe woning. Omdat die andere bewoners 9 juli de sleutel krijgen.

De bank die gevolmacht is om het huis te verkopen, vindt dit geen optie. Voor ons natuurlijk ook niet!
We zijn echt boos :(

De makelaar gaat morgen verder zoeken naar een oplossing.

Wij gaan het koopcontract straks nog eens goed doorlezen. Wij dachten eerst nog wel uitstel te geven tot 1 augustus ( met al een schadevergoeding ) en absoluut niet langer dan augustus. Als ze dit niet halen dan is het jammer.

Als hun die 10% boete krijgen, naar wie moeten ze dat betalen? De notaris of wij de kopers? Of gaat er dan 10% van de koopsom af?
Gast, ze moeten gewoon de deur uit en maar een maand of twee op hotels gaan. Klaar.

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

• IceStorm
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 14-11 21:44

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Na (lang) dit topic enkel gelezen te hebben ben ik ondertussen zo ver dat ik me ook daadwerkelijk kan mengen in deze.

Korte inleiding, ik heb een woning op het oog, 2x gaan kijken, keuring uitgevoerd etc. Bod gedaan en vrij snel op een prijs uitgekomen die voor beide partijen acceptabel was.
Nou heb ik ondertussen de (voorlopige) koopakte ontvangen en op wat kleine puntjes na is dat akkoord.

Enige punt van aandacht, de woning (bouwjaar 1987) heeft een aanbouw (uit 1991) die voor een cm of 5 op het terrein van de buren staat (over de volle lengte van de aanbouw, zijnde een meter of 4).
De (verkoop)makelaar doet dit af als zijnde geen probleem maar aangezien ik die niet zo hoog hebt zitten (en hij niet voor mij werkt) ben ik toch even gaan zoeken.

Ik begrijp dat deze situatie 'erfdienstbaarheid' heet en dat er in principe weinig aan de hand is. De aanbouw staat er meer dan 20 jaar en de erfdienstbaarheid is dus ontstaan door verjaring als ik het goed begrijp.
De huidige buren vinden het overigens geen probleem (die weten niet beter) maar ik wil geen problemen met (zeurende) nieuwe buren of in het uiterste geval, liegende huidige buren ;).

Iemand hier ervaring mee? 'Moet' ik hier nog iets mee doen? Of gewoon geen zorgen maken en vertrouwen op de verjaring?

• Mars18
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 12-11 14:29
quote:
CyberAmp schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 19:44:
[...]

Gast, ze moeten gewoon de deur uit en maar een maand of twee op hotels gaan. Klaar.
Ja ik weet het, alleen als we gelijk die 10% hadden in laten gaan was er denk ik de kans dat wij het huis niet zouden krijgen.

Daarom zijn wij maar akkoord gegaan met 1 augustus. Wel worden er een aantal dingen op papier gezet, en gaat er als goed is 1500 euro ongeveer af van de koopsom.

Als op 1 augustus blijkt dat ze nog in de woning zitten, dan hanteren wij wel gelijk die 10% en zijn we er helemaal klaar mee.

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 4 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
Gisteren bij een huis wezen keken dat d.m.v. vrijwillige veiling van de hand moest. Beneden verdieping zag er goed uit, mooie tuin ook... en toen kwam ik boven. Wat een ellende zeg, enorm scheef, oude houten vloerpanelen er in, gammele kasten, kapot behang, elektra helemaal gaar... zucht. Vanavond beginnen ze met de veiling en gaan ze bellen, ik ben benieuwd....

Is het al bijna vrijdag?

• Kju
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 08:44
quote:
BlueMotion schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 18:43:
Vandaag het huis dat we op het oog hadden bezichtigd.

In de advertentie stond dat het vooral boven heel slecht was (geen foto's) dus we waren erg benieuwd. Nu blijkt dat er vooral veel achterstallig schilderwerk is aan kozijnen ed en dat alle muren een beetje aandacht nodig hebben wbt vlekken, schuren in het behang ed. Alle kozijnen zijn verder goed. Op 1 plek na, wat de makelaar overigens ook keurig aangaf. Dat overwegende is de vraagprijs reeel. We overwegen om daadwerkelijk een bod te doen.

Het huis staat koop voor de aankoopprijs 10 jaar geleden, net geen ton, de hypotheek is zo'n 10% hoger. Maandag heeft de verkoper daarover een gesprek met de bank. Eerder deze week waren er kijkers die dat gesprek willen afwachten.

Nu is ons plan om maandagochtend een bod uit te brengen net onder de vraagprijs, zodat ze dat ook bij de bank neer kunnen leggen, of is dat een heel slecht idee (of kromme redenering)?
Je gooit uit onderhandelingsoogpunt je eigen glazen in. Laat die verkoper eerst regelen dat hij met een restschuld achterblijft (dat had hij voor de inverkoopname moeten regelen). Laat nadat je bericht terug hebt dat hij het geregeld heeft de woning taxeren met NWWI validatie, opdracht met het oog op aankoopbeslissing. Als je de waarde binnen hebt max 85% van de marktwaarde bieden en met max 90% van de marktwaarde akkoord gaan.
Een koopsom van 10 jaar geleden zegt niets over de waarde nu. Gezien het bedrag die je noemt is de kans best groot dat hij NHG heeft, dat maakt het wat makkelijker.

Edit: In mijn eigen regio doen appartementen die 10 jaar geleden 100k deden tegenwoord minder dan 85k, e.e.a. afhankelijk van locatie.

Kju wijzigde deze reactie 30-06-2014 09:52 (4%)

PSN: Kjujay | Tweakscrew PS4 Gaming Community

• Pooh
  • Registratie: april 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Kju: Ten eerste ga je ervan uit dat de verkoper een restschuld over houdt, geen spaargeld heeft, en niks heeft afgelost of gespaard in een KEW/SEW-constructie. Dat kan, maar is niet heel waarschijnlijk. De inschrijving van de hypotheek zegt heel weinig over de werkelijke restschuld.

Ten tweede gooi je op jouw manier ook je eigen glazen in. Een taxatie laten doen, en er daarna vrolijk 10% aftrekken? Waarom zou een verkoper daarmee akkoord gaan? Als je al een onafhankelijke waardering wilt laten doen, dan kun je die maar beter serieus nemen. Als je hem niet serieus wil nemen, waarom laat je hem dan uitvoeren?

• BlueMotion
  • Laatst online: 08:59
Bedankt voor je reactie. Het gaat hier om een rijtjeshuis, waarbij vergelijkbare huizen voor rustig veel meer worden verkocht. Mijn schatting van de prijs is dan ook niet gebaseerd op de koopsom.

Verder loop ik er tegenaan dat huizen in deze categorie (rijtjes/hoekhuizen in betere en ook mindere buurten) ontzettend snel verkocht worden hier in de buurt. Een 2e bezichtiging lukt soms al niet meer. Dus als je te afwachtend bent, ben je te laat. Vandaar ook mijn redenering om het bod ook neer te leggen voordat de verkoper naar de bank gaat.

Nou ja, ik heb al gebeld. Nu is het afwachten. Misschien niet de allergoedkoopste manier om aan een huis te komen, maar ik ben toch blij dat ik het zo gedaan heb.

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 09:27
Haastige spoed is zelden goed, in tegenstelling tot wat de makelaars je graag laten geloven. Men verkoopt aan de hoogste bieder, niet aan de snelste bieder.

SW-0040-8191-9064

• Stoffel
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:49

Stoffel

Engineering the impossible

Er is toch niets mis met snel bieden als je weet wat het je waard is? Zeker als je in dezelfde buurt vergelijkbare huizen aan het bezichtigen bent.

• Kju
quote:
Pooh schreef op maandag 30 juni 2014 @ 10:27:
Kju: Ten eerste ga je ervan uit dat de verkoper een restschuld over houdt, geen spaargeld heeft, en niks heeft afgelost of gespaard in een KEW/SEW-constructie. Dat kan, maar is niet heel waarschijnlijk. De inschrijving van de hypotheek zegt heel weinig over de werkelijke restschuld.

Ten tweede gooi je op jouw manier ook je eigen glazen in. Een taxatie laten doen, en er daarna vrolijk 10% aftrekken? Waarom zou een verkoper daarmee akkoord gaan? Als je al een onafhankelijke waardering wilt laten doen, dan kun je die maar beter serieus nemen. Als je hem niet serieus wil nemen, waarom laat je hem dan uitvoeren?
Ik ga daarvan uit omdat hij aangeeft dat er nog overleg moet worden gevoerd met de bank. Ik kan me dan geen andere reden voorstellen.
Taxeren voor het bieden maakt een verkoper nerveus. Als die taxateur moet taxeren wat het bij verkoop binnen drie maanden op moet brengen is dat altijd een aanmerkelijk lager bedrag dan wanneer je uitgaat van een reguliere verkooptermijn. De verkoper hoeft nergens akkoord mee te gaan maar heeft verder ook geen inzage in de uitkomsten van de taxatie. Het doel van mijn reactie was meer om duidelijk te maken dat een kans op het effectief misbruik/gebruik te maken van een mogelijke gedwongen situatie niet zomaar vergooid moet worden, ook al is het niet zeker dat er sprake is van zo'n situatie.
quote:
ph4ge schreef op maandag 30 juni 2014 @ 11:46:
Haastige spoed is zelden goed, in tegenstelling tot wat de makelaars je graag laten geloven. Men verkoopt aan de hoogste bieder, niet aan de snelste bieder.
+1 ;)

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

quote:
Kju schreef op maandag 30 juni 2014 @ 11:57:
[...]

Ik ga daarvan uit omdat hij aangeeft dat er nog overleg moet worden gevoerd met de bank. Ik kan me dan geen andere reden voorstellen.
Ik weet niet wat verkoper bij de bank wil, maar ik kan me allerlei scenario's voorstellen. Fiscale afhandeling van restsschuld en/of overwaarde is dusdanig ingewikkeld dat veel mensen dat niet zonder advies kunnen.
quote:
Taxeren voor het bieden maakt een verkoper nerveus. Als die taxateur moet taxeren wat het bij verkoop binnen drie maanden op moet brengen is dat altijd een aanmerkelijk lager bedrag dan wanneer je uitgaat van een reguliere verkooptermijn.
Reguliere verkooptermijn bij NWWI modeltaxatie is toch altijd 6 maanden? Of is dat aangepast?

Maar ik zou als verkoper hooguit 'nerveus' worden uit angst dat de taxatie veel lager uitvalt dan wat ik in gedachten had. Maar als de taxatie er eenmaal ligt, zou ik de koper er gewoon aan houden, op een procentje onderhandelruimte na. Als de taxateur van de koper zegt dat het X waard is, dan mag hij X betalen.
quote:
De verkoper hoeft nergens akkoord mee te gaan maar heeft verder ook geen inzage in de uitkomsten van de taxatie. Het doel van mijn reactie was meer om duidelijk te maken dat een kans op het effectief misbruik/gebruik te maken van een mogelijke gedwongen situatie niet zomaar vergooid moet worden, ook al is het niet zeker dat er sprake is van zo'n situatie.
Als de koper een taxatie wil laten doen zonder de verkoper inzage te geven in het resultaat heeft dat weinig nut. Je versterkt je onderhandelingspositie met een goed rapport met een waarde erin, maar als je die niet op tafel legt blijft je bod een gewoon bod. Dan is je taxatie toch verspilde moeite geweest?

• Kju
Je moet me niet kwalijk nemen maar ik ga hier niet verder op in, je baseert je op wat misvattingen waar je met wat simpel googlen wel uitkomt :)

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Ja, zo kan ik het ook. Zeg dan op z'n minst welke misvatting.

Pooh wijzigde deze reactie 30-06-2014 12:33 (20%)

• Kju
Prima.
- Een taxatie wordt alleen ingezien door de opdrachtgever. Niemand kan en mag dat verder inzien tenzij de opdrachtgever daar zelf inzage in geeft.
- NWWI is één van meerdere validatieinstituten. Zij maken geen regels. Een validatieinstituut is niets anders dan een bureautje die controleert of de taxateur het rapport volgens een norm heeft ingevuld. Het gaat hierbij meer om "zitten er puntjes op de i?" en "zijn alle vragen conform het model ingevuld" en "zitten alle bijlagen erbij". Het heeft niets te maken met waardering zelf.
- NWWI heeft niets te maken met een verkooptermijn. Een modeltaxatie heeft niets te maken met een verkooptermijn, althans, in zo verre dat modelwaarderapporten zelfs aan taxateurs geen inzage geven in hun waarderingsmethodiek, waardoor modelwaardetaxaties eigenlijk een wassen neus zijn en verder totaal niet betrouwbaar worden geacht.
- De marktwaarde komt tot stand d.m.v. o.a. objectvergelijking en rekening houdend met de opdracht. Bij waardering rekening houdend met een aanmerkelijk korte verkooptermijn zal de marktwaarde meestal lager uitvallen. Er is geen standaardverkooptermijn.

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Dat een taxatie alleen kan worden ingezien door de opdrachtgever snap ik ook. Maar als je als koper een taxatie laat doen, en daarna een bod doet, en je geeft de verkoper geen inzicht in die taxatie, dan had je net zo goed geen taxatie kunnen laten doen. Een taxatie is handig om tegenover anderen (bijv. verkopers, of de bank, of voor mijn part je buurvrouw) te kunnen bewijzen dat er een bepaalde objectiveerbare waarde is. Een taxatie in een la is wat mji betreft nutteloos en waardeloos, tenzij je als koper geen idee hebt wat een woning waard zou zijn.

Sterker nog, als een koper een taxatie zou laten doen, en hij zou daarna een bod doen zonder inzicht te geven in de taxatie, zou ik als verkoper meteen denken dat hij bluft. Een taxatie die een stuk lager ligt dan de vraagprijs is immers een steengoed argument dat de koper altijd zou laten zien, dus vermoedelijk ligt de taxatie rond of zelfs boven de vraagprijs en durft hij hem niet te laten zien?

NWWI en co: Ik had begrepen dat een NWWI goedgekeurde taxatie altijd een 'verkoopwaarde vrije markt' bevatte op basis van een aantal parameters, waaronder 'te behalen in 6 maanden'. Maar er zijn blijkbaar ook andere normen, dat neem ik graag van je aan, maar ik zie niet zo goed in waarom dat detail invloed zou hebben op de kern van mijn betoog.

Pooh wijzigde deze reactie 30-06-2014 12:55 (18%)

• dcl!
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 14-11 21:33
Een taxatie is gewoon verplicht als je nhg wil. Lijkt me daarom in zo'n geval al niet nutteloos/waardeloos. Ik zou niet weten waarom de verkoper die zou moeten zien, lekker in een la stoppen.

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Taxatie voor bank/nhg wordt doorgaans uitgevoerd nadat de koop tot stand is gekomen. Mag natuurlijk best vooraf, maar dat is verspild geld als de koop daarna afketst.

• tomic
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 14-11 16:02

tomic

Smexylittlebabe!

Goed, ik zal mijn ervaringen hier ook een delen:

We hebben vorige week een mondeling een huis gekocht en zijn in afwachting van het voorl. koopcontract vd. makelaar. Zelf onderhandeld overigens, maar dat is niet heel moeilijk in deze markt. Het gaat om een tussenwoning van iets meer dan 200.000 euro.

Uit de hypotheekaanbieders hebben gesprekken gehad met:
  • ABN-Amro (via WebEx/telefonisch) € 1750,-
  • De hypotheker € 2740,-
  • Eyeopen (via website en telefonisch) € 950,-
We hebben uiteindelijk gekozen voor Eyeopen. Zij bieden zeer veel hyptoheken aan, zijn transparant en je kan zelf heel veel zelf doen wat de prijs veel interessanter maakt. Gisteren de adviesmodule aangekocht via hun site nadat we de vragenlijst middels een demo hadden doorlopen. Heb ze nu 3 keer gesproken en zijn zeer kundig. (zo komen ze iig op mij over :P Ik zie dus geen reden om niet voor hun te kiezen als starter. Rente en voorwaarden zijn makkelijk te vergelijken op hun site. Hebben jullie als starter (met z'n tweeën) ook gekozen voor een Overlijdens Risico Verzekering?

De notaris is ook geregeld en vanmiddag zoekt mijn vriendin een taxateur in de buurt, NWWI uiteraard. Kortom; tot nu toe gaat alles op rolletjes. Of zien we nog dingen over het hoofd?

Toch maar een weblog?

• Kju
Ik moet helaas nog veel doen vandaag maar wil wel nog meegeven:
- prijs in deze kwestie is blijkbaar al scherp. Een onderhandeling is vooral psychologisch. Als je hier ruimte wil creeeren moet je onzekerheid kweken. Er is iets mis, maak daar gebruik van.
- Een NWWI taxatie zonder dat er een koop tot stand komt is funest voor een verkoop, vooral als je onder die NHG grens zit. Het NWWI kan namelijk een contrataxatie instellen als er binnen zes maanden een tweede taxatie wordt uitgevoerd en er opvallende verschillen zijn. Hier zal geen enkele verkoopmakelaar blij mee zijn. Als er eenmaal getaxeerd is zal die verkoopmakelaar meer geneigd zijn om de onderhandeling positief af te ronden.
- Als je eenmaal getaxeerd hebt moet je geen inzage geven. Je verwijs bij je bod als onderbouwing naar de taxatie maar noemt verder geen bedragen. Ik laat morele aspecten erbuiten, dit is een onderhandeling.
- Een taxatie uitvoeren voordat er een koopsom bekend is is altijd beter. De taxateur heeft dan geen koopsom van het object zelf als referentie. Een opdrachtgever kan niet veel doen om de marktwaarde te beinvloeden maar kan het wel drukken door in de opdracht de verkooptermijn aan te geven (0 tot 3 maanden) en aan te geven dat het gaat om een aankoopbeslissing. De meeste taxaties vinden altijd achteraf plaats, dan is er al een koopsom bekend en dan gaat het er om dat er zo hoog mogelijk moet worden getaxeerd, in de meest ideale situatie in het geval van de meest biedende koper, want het gaat dan om het verkrijgen van een financiering. Hou hier dus wel rekening mee.

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online
quote:
tomic schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:09:
Goed, ik zal mijn ervaringen hier ook een delen:

We hebben vorige week een mondeling een huis gekocht en zijn in afwachting van het voorl. koopcontract vd. makelaar. Zelf onderhandeld overigens, maar dat is niet heel moeilijk in deze markt. Het gaat om een tussenwoning van iets meer dan 200.000 euro.

Uit de hypotheekaanbieders hebben gesprekken gehad met:
  • ABN-Amro (via WebEx/telefonisch) € 1750,-
  • De hypotheker € 2740,-
  • Eyeopen (via website en telefonisch) € 950,-
We hebben uiteindelijk gekozen voor Eyeopen. Zij bieden zeer veel hyptoheken aan, zijn transparant en je kan zelf heel veel zelf doen wat de prijs veel interessanter maakt. Gisteren de adviesmodule aangekocht via hun site nadat we de vragenlijst middels een demo hadden doorlopen. Heb ze nu 3 keer gesproken en zijn zeer kundig. (zo komen ze iig op mij over :P Ik zie dus geen reden om niet voor hun te kiezen als starter. Rente en voorwaarden zijn makkelijk te vergelijken op hun site. Hebben jullie als starter (met z'n tweeën) ook gekozen voor een Overlijdens Risico Verzekering?

De notaris is ook geregeld en vanmiddag zoekt mijn vriendin een taxateur in de buurt, NWWI uiteraard. Kortom; tot nu toe gaat alles op rolletjes. Of zien we nog dingen over het hoofd?
1 ding dat je over het hoofd ziet is dat je een huis niet mongeling kan kopen enkel schriftelijk.

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 09:19
quote:
Kju schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:19:
Ik moet helaas nog veel doen vandaag maar wil wel nog meegeven:
- prijs in deze kwestie is blijkbaar al scherp. Een onderhandeling is vooral psychologisch. Als je hier ruimte wil creeeren moet je onzekerheid kweken. Er is iets mis, maak daar gebruik van.
Wat is er mis dan ? Ik heb nu een huis te koop staan en zal daarna een groter huis kopen. Ik ben hiervoor ook al bij de hypotheekverstrekker geweest om te kijken wat er zou gebeuren met een mogelijke restschuld. Ik kan alles echter zonder problemen betalen zelfs als er een restschuld zou zijn, maar ik wil graag de consequenties weten. Zolang je niet weet waarvoor hij naar de bank gaat kun je er dus niet van uit gaan dat er iets mis is.
quote:
- Als je eenmaal getaxeerd hebt moet je geen inzage geven. Je verwijs bij je bod als onderbouwing naar de taxatie maar noemt verder geen bedragen. Ik laat morele aspecten erbuiten, dit is een onderhandeling.
Zoals al gezegd door Pooh, als jij een taxatie uit laat voeren en daarna er geen details over wilt geven ga ik er als verkoper van uit dat die taxatie dus mijn standpunt bevestigd dat mijn vraagprijs goed is. Waarom zou je anders de uitkomst niet geven ? Als het jouw punt zou versterken zou je het nl. wel gebruiken. Ik zou in zo'n geval dus juist minder geneigd zijn te zakken dan als er geen taxatie was geweest.

Oftewel de enige reden voor een taxatie vooraf als eventuele koper lijkt me in zo'n geval dat je zelf beter weet wat het huis waard is. Voor de onderhandelingen heb je er echter geen bal aan tenzij de taxatie lager is en je dat ook daadwerkelijk laat zien.

[removed]

• Renzzie
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 08:26
quote:
tomic schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:09:
Hebben jullie als starter (met z'n tweeën) ook gekozen voor een Overlijdens Risico Verzekering?
Ja. Buiten dat dit bij onze hypotheekverstrekker ook verplicht was, zou ik dit zelf altijd doen. Kost maar een €10-20 per maand en je hebt er een hoop rust van. Als er iemand komt te overlijden en je hebt een ORV zit je financieel goed. Geen zorgen, je kan gewoon blijven wonen en niks ernstigs financieels. Nu wil je misschien wel verhuizen als er iemand overlijdt, maar straks als je 1/2/3 kinderen hebt wellicht niet.

Wij hebben gekozen voor ORV met een vaste uitkeringsprijs. Deze is over ~7 jaar even hoog als de hoogte van de hypotheek. Alle jaren daarna worden onze hypotheeklasten lager, maar de ORV uitkering blijft hetzelfde. Stel dus dat ik of mijn vriendin over 12 jaar komt te overlijden, krijg ik dus meer uitgekeerd dan de hypotheek groot is. Dit geld kan dan gebruikt worden voor de studie van de kinderen later.

Ik betaal volgens mij €18 per maand voor deze vorm en het geeft een heerlijk rustig gevoel.

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

Goed punt Renzzie. We nemen het in overweging

Vandaag hebben we ook het voorlopig koopcontract gekregen. Nu samen met huis eerst laten taxeren . Nog voordat we het tekenen lijkt mij wel slim !

Toch maar een weblog?

• Offens1490
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 21-10 15:51
Hypotheek is rond _/-\o_ . helaas heeft de notaris pas 21 juli tijd ;( . Heeft iemand hier ervaring met vervroegd sleuteloverdracht zodat we evt al wat in huis kunnen doen. Denk hieraan verven en laminaatvloer leggen en grote dingen zoals wc verbouwen en rolluiken pas na 21 juli?

AnimeAdicted

• MartijnAbel
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 13-11 20:08
quote:
Offens1490 schreef op maandag 30 juni 2014 @ 20:39:
Hypotheek is rond _/-\o_ . helaas heeft de notaris pas 21 juli tijd ;( . Heeft iemand hier ervaring met vervroegd sleuteloverdracht zodat we evt al wat in huis kunnen doen. Denk hieraan verven en laminaatvloer leggen en grote dingen zoals wc verbouwen en rolluiken pas na 21 juli?
Ik heb hier wel ervaring mee. Ik heb toen een voorlopige sleuteloverdracht kunnen tekenen bij de makelaar waardoor ik vervolgens de kleine dingen vast kon gaan doen. Denk hierbij aan verven, behangen etc.
Officieel gezien mag je dan geen grote dingen aanpakken al hebben wij dat toen wel gedaan. De hypotheek was bij ons nog niet volledig rond...

Volvo V50 T5 - Do88.se FMIC - Custom 3" DP - ECU Spacer --- DTC/RICA TUNE @ 250PK & 390nm

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
quote:
MartijnAbel schreef op maandag 30 juni 2014 @ 23:50:
[...]

Ik heb hier wel ervaring mee. Ik heb toen een voorlopige sleuteloverdracht kunnen tekenen bij de makelaar waardoor ik vervolgens de kleine dingen vast kon gaan doen. Denk hierbij aan verven, behangen etc.
Officieel gezien mag je dan geen grote dingen aanpakken al hebben wij dat toen wel gedaan. De hypotheek was bij ons nog niet volledig rond...
Is dat niet ontzettend onverstandig? Wat als het nu mis was gegaan met de hypotheekaanvraag?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Teckna
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12-11 21:36
Officieel mag je bij de meeste hypotheken sowieso geen grote dingen doen zonder dat je (schriftelijke) toestemming hebt van je hypotheekverstrekker. Vrijwel iedere hypotheekverstrekker heeft zoiets in zijn voorwaarden staan en vrijwel niemand houdt zich eraan.

Wat is dat met vanaf prijzen op Funda tegenwoordig, ik zie dit zinnetje steeds vaker. "Het genoemde bedrag ad $bedrag is een vanaf prijs, bedoeld om via onderhandeling tot overeenstemming te geraken." Is het echt zoveel beter om zo een onderhandeling in te gaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ph4ge
quote:
Teckna schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 08:39:
Wat is dat met vanaf prijzen op Funda tegenwoordig, ik zie dit zinnetje steeds vaker. "Het genoemde bedrag ad $bedrag is een vanaf prijs, bedoeld om via onderhandeling tot overeenstemming te geraken." Is het echt zoveel beter om zo een onderhandeling in te gaan?
Dat is een trucje van makelaars om verkopers die eigenlijk niet willen zakken in hun vraagprijs toch te laten zakken. Als koper moet je je er niets van aantrekken.

SW-0040-8191-9064

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 13-11 20:08
quote:
Tsurany schreef op maandag 30 juni 2014 @ 23:56:
[...]

Is dat niet ontzettend onverstandig? Wat als het nu mis was gegaan met de hypotheekaanvraag?
Normaal gesproken wel, ware het niet dat bij ons de hypotheek puur wat vertraging opliep door een werkgeversverklaring die door hun niet goed verwerkt was. Daardoor konden wij pas later beginnen. Daar is uiteindelijk ook de verstrekker aansprakelijk voor gesteld waarbij ik een schadevergoeding heb gekregen.
Dus alles is wel in overleg gegaan met mijn adviseur. Anders zou ik het zeker niet doen :D

Volvo V50 T5 - Do88.se FMIC - Custom 3" DP - ECU Spacer --- DTC/RICA TUNE @ 250PK & 390nm

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 12-11 15:15
quote:
ph4ge schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 08:59:
[...]

Dat is een trucje van makelaars om verkopers die eigenlijk niet willen zakken in hun vraagprijs toch te laten zakken. Als koper moet je je er niets van aantrekken.
slecht truckje want als koper weet je dan dat je nooit meer gaat betalen dan de vanaf prijs.
Het impliceert namelijk als je de vanaf prijs bied dat je het huis krijgt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13-11 16:39
quote:
Offens1490 schreef op maandag 30 juni 2014 @ 20:39:
Je hypotheek is rond, dus ik zie het probleem niet voor jou. Als je de verkopers ervan kan overtuigen, dan zie ik geen grote problemen. Natuurlijk, in theorie kan er nog van alles mis gaan. Als je je bepert tot het leggen van een laminaatvloer, behangen en dat soort dingen, dan is het risico wat je neemt te overzien lijkt me. Ik zou even een documentje opstellen dat je voor eigen rekening en risico vast begint met kleine werkzaamheden.

Het lijkt me voor de verkopers een groter risico. Wie is aansprakelijk voor schade die onstaat tijdens het klussen? Stel nu dat je bij het afkrabben van een kozijn een ruit beschadigd? Of dat er brand onstaat? En hoe regel je het energieverbruik?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kju
Er is een standaardsleutelverklaring waarin o.m. de aansprakelijkheid is geregeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ph4ge
quote:
Wceend schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 09:36:
slecht truckje want als koper weet je dan dat je nooit meer gaat betalen dan de vanaf prijs.
Het impliceert namelijk als je de vanaf prijs bied dat je het huis krijgt.
Makelaars weten dat veel verkopers niet graag zakken, maar wel zullen moeten als ze ooit willen verkopen (en de makelaar zn fee kan verdienen). Dan klinkt bieden vanaf interessant, omdat de kopers niet de morele drempel over hoeven van het zakken, maar je wel met een lagere prijs op Funda e.d. verschijnt en dus meer aandacht trekt.

Uiteindelijk is de hoop dat meer aandacht voor een bod zorgt, ook al ligt dat gewoon onder de "vanaf"
prijs. Men accepteert pas dat een prijs gedaald is op het moment dat er een bod komt wat niet hoger is. Vanaf het moment dat er ineens een concreet bod ligt is het dan hopen dat de verkopers wel inzien dat ze zullen moeten zakken.

Er zijn op een paar A(msterdamse)-locaties in Nederland na geen plaatsen waar "bieden vanaf" werkt zoals het bedoeld is.

SW-0040-8191-9064

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wceend
quote:
ph4ge schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 11:11:
[...]
Makelaars weten dat veel verkopers niet graag zakken, maar wel zullen moeten als ze ooit willen verkopen (en de makelaar zn fee kan verdienen). Dan klinkt bieden vanaf interessant, omdat de kopers niet de morele drempel over hoeven van het zakken, maar je wel met een lagere prijs op Funda e.d. verschijnt en dus meer aandacht trekt.

Uiteindelijk is de hoop dat meer aandacht voor een bod zorgt, ook al ligt dat gewoon onder de "vanaf"
prijs. Men accepteert pas dat een prijs gedaald is op het moment dat er een bod komt wat niet hoger is. Vanaf het moment dat er ineens een concreet bod ligt is het dan hopen dat de verkopers wel inzien dat ze zullen moeten zakken.

Er zijn op een paar A(msterdamse)-locaties in Nederland na geen plaatsen waar "bieden vanaf" werkt zoals het bedoeld is.
Ik begrijp het prima maar eigenlijk is het zwaar aso van een makelaar. Een verkoop makelaar werkt voor de huiseigenaar daar horen dit soort acties dus niet bij om je fee te krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• redwing
quote:
Wceend schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 11:15:
[...]
Ik begrijp het prima maar eigenlijk is het zwaar aso van een makelaar. Een verkoop makelaar werkt voor de huiseigenaar daar horen dit soort acties dus niet bij om je fee te krijgen.
Het probleem is dat nog steeds veel verkopers de waarde van hun huis niet (willen) weten. Hierdoor zetten ze hun huis voor een bedrag dat te hoog is te koop waardoor ze het nooit zullen verkopen. Als verkoopmakelaar zul je dan toch trucjes moeten toepassen om het huis verkocht te krijgen (want dat is toch echt wat de verkopers willen). Zwaar aso zou ik het dan ook niet willen noemen. Eerder een trucje om de verkopers in te laten zien dat ze gewoon te veel vragen.

[removed]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Merijn.
  • Laatst online: 12-10 22:17
Heeft iemand ervaring met de regeling "recht van overpad" en dan vooral hoe je zoiets kan laten vervallen?

De situatie: mooie woning gezien die al een flinke tijd te koop staat. Voldoet ook eigenlijk aan al mijn wensen op 1 punt na: de tuin was compleet bestraat en vriendin en ik houden toch wel van een beetje (makkelijk te onderhouden) groen, met een nette erf afscheiding voor de privacy.
Bij bezichtiging bleek dat hier een "recht van overpad" op is gevestigd voor de achterburen, waardoor je in de praktijk dus eigenlijk niks met de tuin kunt. (totaal 7 meter breed, waarvan op 4 meter dit recht is gevestigd)
Maar: de buren beschikken (inmiddels) ook over een eigen toegang aan de achterkant van hun perceel. In mijn ogen is het recht van overpad dus niet meer noodzakelijk. Enige dat ik me voor kan stellen is dat het gehandhaafd moet blijven vanwege de adressering / brievenbus van de woning, maar dat wil ik nog uit (laten) zoeken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Makkelijkste lijkt me om gewoon even een babbeltje te maken met de buurtjes, en vragen of ze van het recht willen afzien (zorg er dan wel voor dat alles correct wordt vastgelegd en geregistreerd enzo).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

ZeRoC00L

UrbanTerror

De 'achterburen' zullen moeten instemmen met het vervallen van het recht van overpad, omdat zij dit recht nu hebben. E.e.a. zal wel notarieel aangepast moeten worden, omdat dit nu ook het geval is, dus reken op wat kosten.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Offens1490
quote:
ATS schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 10:14:
[...]

Je hypotheek is rond, dus ik zie het probleem niet voor jou. Als je de verkopers ervan kan overtuigen, dan zie ik geen grote problemen. Natuurlijk, in theorie kan er nog van alles mis gaan. Als je je bepert tot het leggen van een laminaatvloer, behangen en dat soort dingen, dan is het risico wat je neemt te overzien lijkt me. Ik zou even een documentje opstellen dat je voor eigen rekening en risico vast begint met kleine werkzaamheden.

Het lijkt me voor de verkopers een groter risico. Wie is aansprakelijk voor schade die onstaat tijdens het klussen? Stel nu dat je bij het afkrabben van een kozijn een ruit beschadigd? Of dat er brand onstaat? En hoe regel je het energieverbruik?
Ten eerste bedankt voor alle reacties ook degene die ik niet apart quote.
Idd alles in princiepe rond. Het gaat grotendeels om verf werk en laminaat. Het gaat nl om dat we de kinderkamer asap afkomt?(12 aug).

Tevens is het makkelijker offertes van bv rolluiken te doen als je de sleutel hebt en de afspraken kunt maken wanneer het ons uitkomt.

Vandaag in ieder geval goed nieuws krijg net als mijn vrouw vaste aanstelling _/-\o_

AnimeAdicted

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
Mijn vriendin en ik willen graag een huis kopen, maar weten niet wat verantwoord is om te lenen. Ik vind het lastig om te schatten hoeveel we kwijt dan zijn aan kinderen, kinderopvang etc, en natuurlijk willen we ook op vakantie blijven gaan. De hamvraag is na dan na hoeveel geld kunnen we maandelijks aan een huis besteden.
Financieel planners kunnen hierbij helpen, maar zijn die hun geld waard (zal ongeveer 750 gaan kosten denk ik).
Hoe hebben jullie de berekend wat een verantwoord en toekomstbestendig hypotheek bedrag is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AGee
  • Niet online

AGee

Je leeft nu ook op jezelf? Begin dan eens met uitrekenen hoeveel je zou kunnen lenen om op dezelfde maandlasten als nu uit te komen (de kans dat je huur lager wordt in de toekomst is vrij klein). Als je nog bij je ouders woont, zou ik niet direct koop aanraden als je zulke basis-vragen nog niet helder voor ogen hebt ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
We wonen samen en hebben goed inzicht in wat we uitgeven. Maar ons toekomstplan bevat kinderen, en hoe duur zijn die? Kinderopvang alleen is al een grote maandelijkse uitgave. En er komen natuurlijk nog meer vaste kosten bij tov huren (verzekeringen, belastingen).
Hoe kan ik dit soort kosten inzichtelijk krijgen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AGee
  • Niet online

AGee

Die vaste kosten (verzekering, belasting, reservering voor onderhoud, etc) kun je simpel terugvinden op allerlei sites (veh.nl ed), maar hoeveel je uit zult geven aan je kinderen hangt natuurlijk helemaal van je eigen situatie af.... Gaan jullie beide minder werken, één van beiden helemaal stoppen, neem je een inwonende nanny, zoek je een dure of goedkope kinderopvang, etc. etc. etc. Maar mijn punt is dat die kosten niet afhankelijk zijn van of je huurt of koopt. Kortom: Je hebt nu bepaalde lasten, en als je gewoon begint met het uitrekenen van hoeveel je voor die lasten aan hypotheek kunt krijgen, dan ben je al een aardig eind op weg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
quote:
naitsoezn schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 19:49:
Maar mijn punt is dat die kosten niet afhankelijk zijn van of je huurt of koopt. Kortom: Je hebt nu bepaalde lasten, en als je gewoon begint met het uitrekenen van hoeveel je voor die lasten aan hypotheek kunt krijgen, dan ben je al een aardig eind op weg.
Daar heb je gelijk in, maar die kosten zijn wel van invloed op hoeveel je aan hypotheek cq huur kan uitgeven.
Ik zal proberen alle maandelijkse kosten die we in de toekomst gaan krijgen proberen in te schatten.

• Offens1490
quote:
iscara schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 22:10:
[...]
Daar heb je gelijk in, maar die kosten zijn wel van invloed op hoeveel je aan hypotheek cq huur kan uitgeven.
Ik zal proberen alle maandelijkse kosten die we in de toekomst gaan krijgen proberen in te schatten.
Indien je adviseur neemt moet je dat gewoon vragen netto maandlasten zijn incl verzekering en belasting.

Zij zijn inprinciepe op de hoogte in jouw regio. Hebben wij destijds ook gevraagd en netjes een berekening gekregen.

AnimeAdicted

• Sparhawk
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

quote:
iscara schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 22:10:
[...]
Mijn tip hier zou zijn:

Verreweg de grootste structurele kosten zitten bij kinderen in de kinderopvang.
Bespreek dus eerst met je vrouw wat jullie hier van plan zijn. Als je namelijk je kind 5 dagen per week op de creche wil doen, dan ben je ruwweg 1500 euro/ maand kwijt aan crechekosten..... Dat zit dus in de zelfde orde grootte, of hoger, dan je hypotheekbedrag......

Het maakt dus nogal veel uit per maand of je je kind 1 dag of 5 dagen per week op het KDV hebt zitten. Rest van de kosten (luiers ed) zijn wel met google normbedragen voor te vinden.

Succes.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Wceend
in dat licht kijk naar een gastouder die is goedkoper en flexibeler dan een KDV.
En bereken inderdaad of je wel volledig wilt blijven werken.
Het zou zonde zijn dat je later volledig moet blijven werken voor de hypotheek terwijl dan ook de kosten voor opvang er nog bijkomen.

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 09:32
nog even een update: Ga niet met NBG Finance in zee. Naast de verschikkelijke dienstverlening na het advies (dus aanleveren ed, plus het niet aangeven van de termijn waardoor ik 800 euro boete heb) mag ik nu ook nog 340 euro gekregen "korting" terugbetalen omdat zij mij geen goedkopere verzekeringen kunnen bieden, terwijl ze belooft hadden dat ze goedkoper zouden zijn. dus totaal 2250+340+800=3390 kwijt voor slechte nazorg, erg vertraagde levering en veel kopzorgen.

dus: GEEN NBG voor mij in de toekomst.

• AMDFreak
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:29

AMDFreak

Intel is zo..

Iemand ervaring m.b.t. nieuwbouw en de lotingen hiervan?

Afgelopen vrijdag ingeschreven voor een nieuwbouwproject van 21 woningen (waarvan 15 mijn voorkeur/optie heeft).

Nu gaan ze in de loop van volgende week loten. Weet iemand hoe zo'n loting eraan toe gaat? Ik hoef er zelf niet bij te zijn. En wat de eventuele kansen zijn..

15x Jinko 260Wp = 3900Wp @ SE4000 - Zuid 35 PV output

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 14-11 16:33
quote:
iscara schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 19:31:
We wonen samen en hebben goed inzicht in wat we uitgeven. Maar ons toekomstplan bevat kinderen, en hoe duur zijn die? Kinderopvang alleen is al een grote maandelijkse uitgave. En er komen natuurlijk nog meer vaste kosten bij tov huren (verzekeringen, belastingen).
Hoe kan ik dit soort kosten inzichtelijk krijgen?
Maak inderdaad voor jezelf inzichtelijk wat er nu aan (netto) salaris binnenkomt en wat er weer uit gaat.
Volgens het Nibud kost een kind ongeveer 17% van het netto gezinsinkomen (zie link 1 en link 2)

Zelf ben ik ook net papa geworden (5 weken geleden) en onze uitgaven zijn tot op heden wel iets meer geweest dan de 17% van het nibud 8)7 Maargoed, je kan het zelf zo duur maken als je wilt :) Wij vonden het belangrijk om soms wat duurdere spullen aan te schaffen dan daadwerkelijk nodig is/was. Dat is een keuze die wij hebben gemaakt.

Maar back on topic: Een huis kopen, met het oog op een kleintje :D
Allereerst onze uitgaven op een rijtje:
Je hebt natuurlijk de hypotheek.
Houd er rekening mee, dat je in het jaar dat je een koopwoning koopt wat extra kosten kan aftrekken (en dus een hogere HRA ontvangt). Het jaar na de aankoop, krijg je minder HRA. In ons geval scheelde dat een kleine 110 euro (netto) per maand!

Nu de kleine er is, zien we dat ons uitgaven patroon redelijk stijgt. De afgelopen 2-3 maanden hebben we ongeveer een kleine 200-250 euro per maand uitgegeven meer uitgegeven dan anders (kennelijk toch onbewust aan baby spulletjes, zoals luiers, billendoekjes, hydrofiele luiers, etc. De kinderkamer, kinderwagen en andere grote uitgaven hadden we daarvoor al gekocht).
De uitgaven stijgen dus wel in de eerste maanden, maar mijn verwachting is dat we nu de meeste uitgaven wel gedaan hebben en het nu "alleen" nog maar noodzakelijke is zoals luiers en eventueel wat extra voeding.

Naast de extra uitgaven, hebben wij er voor gekozen om allebei (tijdelijk) minder te werken.
Zelf heb ik een papadag (is bij mij onbetaald verlof) en kost mij 20% van het bruto salaris.
Mijn vriendin gaat part time werken en neemt ook nog ouderschapsverlof op. Ze gaat van 5 dagen terug naar 3 dagen (min 40% bruto salaris) en neemt daarnaast nog een dag ouderschapsverlof op (tegen 50% van het salaris). Al met al, gaat zij er op den duur dus met 50% bruto op achter uit.

Maar omdat wij allebei (tijdelijk) minder zijn gaan werken, hoeft ons kindje straks (medio september) maar 1 dag in de week naar het kinderdagverblijf (KDV).
Het KDV kost bij ons een kleine 350 euro per maand (zonder toeslag).

Maar tegenover alle uitgaven, staan ook een paar kleine inkomsten(bronnen).

Vanaf het derde kwartaal krijgen we van het SvB kinderbijslag uitgekeerd. Dit is tot haar vijfde 191,65 euro per kwartaal. Daarna stijgt het bedrag (naar 232,71 euro per kwartaal) en rond haar twaalfde stijgt het nog een keertje naar 273,78 euro per kwartaal.

Aangezien de kleine vanaf medio september 52 uur naar het KDV gaat, krijgen we vanaf dan ook een kinderopvangtoeslag. Dit bedraagt vermoedelijk 210 euro per maand. (Het KDV kost ons dus netto 140 euro per maand).
Door ons inkomen (ook al zijn we minder gaan werken), hebben we geen recht op het kindgebonden budget. Wellicht dat jullie daar wel aanspraak op mogen maken (maar vermoed van niet, aangezien jullie een huis willen kopen en de grens erg laag is).

Daarnaast heb je nog diverse heffingskortingen waar we gebruik van gaan maken.
Dit jaar krijgen we nog ouderschapsverlofkorting. Hoeveel dit gaat worden, heb ik (nog) niet berekend. Ik zie dit ook meer als een leuk extraatje straks bij de belastingaangifte. Helaas komt deze korting vanaf 2015 te vervallen.

De tweede heffingskorting die we gaan gebruiken, is de inkomensafhankelijke combinatiekorting. In ons geval, kunnen we de maximale heffingskorting (van 2.133 euro) gebruiken. Wat dit ons netto oplevert heb ik (nog) niet berekend, maar zie ik ook als leuk extraatje straks bij de belastingaangifte.

Meer informatie over de verschillende tegemoetkomingen als je kinderen hebt, kan je hier vinden.

Een lang verhaal, maar al met al kost een kind een hoop geld! Maar je krijgt er ook iets heel moois voor terug! Iets wat je niet met geld zou kunnen kopen!!!

Mijn advies: bereken met de sneltoets van de NHG wat je zou kunnen / mogen lenen en bereken wat de bijbehorende maandlasten zouden zijn. Ga daar nog een paar honderd euro onder zitten en je weet dat je “veilig” kan kopen en straks de kosten van een kindje kan dragen.

• iscara
  • Niet online
naitsoezn, Offens1490, Sparhawk, Wceend en BastaRhymez bedankt voor jullie tips.
Ik ga alle uitgaven maar eens onder elkaar zetten en kijken wat een verantwoord hypotheekbedrag gaat zijn.

• Razkal
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 08:08
quote:
BastaRhymez schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 11:38:
[...]

De tweede heffingskorting die we gaan gebruiken, is de inkomensafhankelijke combinatiekorting. In ons geval, kunnen we de maximale heffingskorting (van 2.133 euro) gebruiken. Wat dit ons netto oplevert heb ik (nog) niet berekend, maar zie ik ook als leuk extraatje straks bij de belastingaangifte.
Maak hier ook gebruik van, als je dit invult bij je aangifte inkomstenbelasting is dit gewoon een netto bedrag wat je terugkrijgt, voor ons was het dit jaar iets van € 1800 geloof ik.
Misschien kan het ook via voorlopige teruggaaf dan zal het wel iedere maand 1/12e zijn.
Toch een lekker extraatje ieder jaar :). Geloof dat je er 12 of 13 jaar recht op hebt.

• waah
Hier nog even een uitgebreide verloop vna mijn hypotheekaanvraag, en hoe het ook soms niet goed gaat. meer info over mijn verhaal vind je in dit topic.

18 november werkgeversverklaring gekregen en hypotheekadvies ontvangen.
21 november gevraagd of financieringsdatum van 31 december reëel is, geen antwoord
25 november Koopcontract verstuurd met werkgeversverklaringen.
27 november Financieel plan ontvangen
2 december Financieel plan teruggestuurd (28e al gedaan, maar naar verkeerde email gestuurd)

Tot zover alles prima. in 9 dagen een financieel plan geschreven en verstuurd. Over de adviseur heb ik dan ook geen klachten verder.

3 december dossier in behandeling genomen door de typmiep op kantoor. Aanvraag Offerte bij Argenta

17 december DELA doorleefplan ontvangen (ORV)
17 december zorgen uitgesproken ivm niet ontvangen Hypotheekofferte 14 dagen na aanvraag.
18 december hypotheekdossier ontvangen

20 december alle stukken m.b.t. hypotheek verstuurd, post 19 december verstuurd.
23 december nagevraagd wat de volgende stappen zijn. Te horen gekregen dat alles opgestuurd zal worden, maar voor 31 december rondmaken van hypotheek lukt niet, dus opschuiven van bankgarantie (en dus overdrachtsdatum, wens van verkopers in ruil voor verschuiven bankgarantie)
Bankgarantie verschoven naar 16 Januari.
23 december: Dossier blijkt niet compleet.
  1. Werkgeversverklaring moet origineel per post (nooit kenbaar gemaakt, had digitaal verstuurd)
  2. Koopovereenkomst mist een pagina, deze bleek niet te missen maar op de laatste pagina te staan.
  3. bevestiging van de kredietverstrekker/bank dat de kredietmogelijkheid afgemeld is bij het BKR (niet verteld dat de roodstand van de rekening af moest)
  4. origineel getekende financieringsopzet (niet eerder ontvangen)
Erg slecht dat er dus nooit verteld is dat de werkgeversverklaring per post het origineel moest zijn, Dat niet eerder verteld is dat de roodstand opgeheven moest worden en ik de financieringsopzet niet had gekregen. Als dit allemaal op tijd kenbaar was gemaakt waren alle stukken eerder opgestuurd en was er 2 weken minder vertraging geweest. En was het volgende mij bespaard gebleven.

Ik heb die dag nog opheffing roodstand proberen te regelen bij ABN Amro. Zij maakten kenbaar dat ze de rekening zouden opzeggen en hebben hier een bewijs van geprint waar op stond dat deze opgezegd was, waarmee de BKR notering dus ook verdwijnt. Wat ik had meegestuurd had was voldoende en word door elke hypotheekverstekker geaccepteerd. De ABN Amro doet dit namelijk zeer vaak en altijd op deze manier.

24 December melding dat dit niet goed genoeg was, en opnieuw onder werktijd naar ABN geweest voor een nieuwe verklaring, ditmaal met de woordjes "wordt afgemeld bij BKR" erbij geschreven. Om half 10 al aangegeven dat ik die dag in de lunchpauze nog langs zou gaan voor dit bewijs. Dit werd bevestigd door Annette Kwinten. Om kwart over 1 dit bewijs verstuurd, bleek mevrouw Kwinten al op vakantie te zijn getuige de Out of Office melding die ik kreeg.

Als ze dit eerder had gemeld, had ik eventueel eerder dit kunnen regelen en had het in ieder geval voor de kerst en tussenliggende dagen verstuurd kunnen worden. Gezien typmiep nu tot oudjaarsdag vrij was is dit weer een vertraging van een week, waarbij Argenta het dossier eerder compleet had kunnen verwerken.

U kunt wel begrijpen dat het erg frustrerend is wanneer ik alles dezelfde dag, of de volgende dag, aanlever ik dan een Out of Office krijg met de melding dat mevrouw Kwinten vertrokken is om 12 uur smiddags terwijl ze weet dat ik alles in het werk stel de hypotheek op tijd rond te krijgen. Zeker gezien ik er vaak achteraan moet mailen met de vraag waar stukken blijven, en of ik niet nog meer moet aanleveren.

2 januari overdracht hypotheekdossier aan Argenta
13 januari geinformeerd naar eventuele voortgang gezien ik geen bericht meer heb gehad. Gevraagt of een offerte van een andere bank geen oplossing is om alles te versnellen. Aangegeven dat de bankgarantie bijna verloopt (16 januari)
14 januari: bankgarantie verlengt naar 6 Februari, opleverdatum naar 28 Maart
29 Januari gevraagd wat de datum voor bankgarantie was omdat ik deze niet meer wist en deze bijna opnieuw zou aflopen
3 Februari: antwoord mbt datum
4 Februari: Akkoord
Overdracht: 28 Maart (ipv 14 Februari)
5 Februari: Factuur NBG Finance
21 Maart: via de notaris moet ik er achter komen dat ik bereidsstellingsprovisie moet betalen.
24 Maart: van mevrouw kwinten te horen gekregen dat ik de bereidsstellingsprovisie moet betalen, met enkel de melding dat dit "voor het verlengen van de offerte" is.
25 Maart: Klacht neergelegd bij mevrouw Kwinten, inclusief uitleg en rekenvoorbeeld waarin de extra kosten van bereidsstellingsprovisie zijn meegenomen, samen met het feit dat ik zelfs inclusief de korting van 240 op advies door lid worden van NBG Excellent nog steeds duurder uit ben met mijn verzekeringen. Deze is diezelfde dag doorgestuurd naar u volgens mevrouw Kwinten
18 April nogmaals gevraagd of de mail al is doorgestuurd, ivm geen contact gehad met u. Als reactie een mailtje dat mevrouw Kwinten pas 29 April weer aanwezig is.

Iemand enig idee of ik hiermee echt slecht geholpen ben? het voelt allemaal erg traag, en ik heb mijn stukken allemaal dezelfde dag, of een dag later verstuurd. dus aan mij heeft het zeker niet gelegen.
Het steekt mij vooral dat die 850 euro boete nooit gemeld is toen dit aan de orde kwam, en ik dit via de notaris heb moeten vernemen.
Daarnaast had ik een abonnementsdienst afgenomen bij ze waarmee mijn schadeverzekeringen een stuk goedkoper zouden uitvallen. Achteraf ws ik net zo duur uit als nu, plus 20 euro abbonementskosten per maand. De offerte kwam pas in maart, en heb pas in mei opgezegd omdat ik nog wachtte op reactie. Ondertussen wel 6x 20 euro afgeschreven, en ik moet nu 340 euro "korting" terugbetalen omdat ik geen lid meer ben. Dit terwijl mij verteld is dat de 240 euro korting hier niet onder zou vallen, enkel de 100 euro van de taxatie (helaas telefonisch).

Vind dit toch wel kwalijk... ben nu 3850 euro kwijt, waarvan ik volgens mij de bereidsstellingsprovisie en kortingen/abbonementgeld niet kan aftrekken. een stuk meer dan de beloofde 2540 euro inc taxatie.
op de site stond zelfs dat starters maar 1500 euro waren, maar daarvoor kwamen wij blijkbaar niet in aanmerking als stelletje dat voor het eerst een huis kocht met NHG. Maar met de 2540 ben ik zelf akkoord gegaan icm de korting en voorwaarden daarvan dus het misleiden met 1500 hoor je mij niet over

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 09:28

Rukapul

Moderator General Chat
Wat let je om een klacht bij Kifid en AFM neer te leggen?

• waah
quote:
Rukapul schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:37:
Wat let je om een klacht bij Kifid en AFM neer te leggen?
ben benieuwd of de duur van aanvragen (van gesprek tot akkoord 11 weken) abnormaal lang is, en of meer mensen ervaring hebben met die bereidsstellingprovisie. Probeer het nog te regelen met NBG Finance, maar tot nu toe enkel 170 euro toegegeven gekregen. dat is mij wat weinig gezien het abonnement mij al 120 heeft gekost.

Ik zal kijken of ik via het AMF een advies kan krijgen of het nut heeft hier tegenin te gaan. Technisch gezien staat het wel in de hypotheekakte ergens. Maar ik mag toch verwachten dat ze wel iets meer doen dan een standaard-advies geven voor starters en wat documenten versturen? een waarschuwing was fijn geweest _/-\o_

waah wijzigde deze reactie 02-07-2014 14:47 (24%)

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 14-11 20:50
quote:
redwing schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 11:28:
[...]

Het probleem is dat nog steeds veel verkopers de waarde van hun huis niet (willen) weten. Hierdoor zetten ze hun huis voor een bedrag dat te hoog is te koop waardoor ze het nooit zullen verkopen. Als verkoopmakelaar zul je dan toch trucjes moeten toepassen om het huis verkocht te krijgen (want dat is toch echt wat de verkopers willen). Zwaar aso zou ik het dan ook niet willen noemen. Eerder een trucje om de verkopers in te laten zien dat ze gewoon te veel vragen.
Mooie interpretatie, zo had ik het nog niet bekeken. Ik beschouwde "bieden vanaf deze prijs" altijd meteen als "hopeloze dromers waar een goed bod toch geen zin heeft" en negeer deze advertenties volledig. Wat mij betreft zou Funda ze moeten uitfilteren.

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• Robsta86
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 09:03
Ik denk dat dat verschilt per geval Remco, wij hebben via een "Bieden vanaf" voor een scherpe prijs een mooie vrijstaande woning gekocht met een leuk stuk grond eromheen. Nu wachten op finaal akkoord van Aegon en dan hopelijk in augustus verkassen :)

• redwing
quote:
Robsta86 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 15:30:
Ik denk dat dat verschilt per geval Remco, wij hebben via een "Bieden vanaf" voor een scherpe prijs een mooie vrijstaande woning gekocht met een leuk stuk grond eromheen. Nu wachten op finaal akkoord van Aegon en dan hopelijk in augustus verkassen :)
Inderdaad, gewoon kijken of de prijs wat is. Ik zou het meer gewoon als een verkoopprijs zien en niet al te snel skippen. Het enige waar je wel van uit kunt gaan is dat ze minder geneigd zijn om te zakken in de prijs dus de bieden vanaf prijs moet wel echt al scherp zijn.

[removed]

• frankpaul1
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 22:59
We zijn redelijk ver in onze afweging om een bod uit te brengen, maar er zijn nog een aantal zaken die we graag direct met de verkopende partij willen bespreken. Dus zonder tussenkomst van de makelaar. Is dit een normale gang van zaken? Kan je dit voorleggen aan de verkoopmakelaar?

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Natuurlijk kan dat, maar het hangt van de aard van de vragen af (en van de wens van de verkopers) of ze erop in gaan. Kleine informatieve vragen wil elke verkoper wel beantwoorden, maar als het op onderhandelen gaat lijken hebben ze niet voor niets een verkoopmakelaar. Daarnaast hangt het ervan af of ze daar tijd/zin in hebben.

• marshallq
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Zojuist een bod gedaan van 125k op een woning, vraagprijs is 145k.

Onderstaande een overzicht van het kadaster (verkochtte woningen aan die kant van de straat de afgelopen 5 jaar):

1-11-2013 € 130.000 156 m2

2-9-2013 € 108.000 156 m2

3-6-2012 € 112.000 141 m2

4-5-2009 € 137.500 142 m2

Het gaat om rijtjeshuizen, de onderste woning is degene waarop ik nu aan het bieden ben. Deze is door de huidige eigenaren in 2009 gekocht en geheel opgeknapt (nieuwe douche, keuken, electriciteit, rolluiken, laminaatvloer onder).

Wat zouden jullie uit de bovenstaande gegevens opmaken? De woningen in de straat zijn sinds 2009 een stuk minder waard geworden (waar niet...) en ik vind de andere verkoopprijzen ook niet bijster hoog.

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 09:06
Bij een nieuwe badkamer, keuken en elektriciteit weet je dat je de komende jaren waarschijnlijk dit nog niet hoeft te vervangen, terwijl in de andere huizen dat misschien wel gedaan moet worden.
Misschien is dat wel juist die hogere vraagprijs wel waard, en eigenlijk kom je bij het bezichtigen eigenlijk alleen achter....

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• GioStyle
  • Laatst online: 22:28
Waar koop je een rijtjeshuis voor 145k als ik vragen mag?

• marshallq
  • Niet online
quote:
GioStyle schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:01:
Limburg >:)

In de 'mindere' buurten kan je zelfs voor 100k of lager iets van 100m2 kopen. Van de week nog in een huis gestaan in een redelijke buurt dat 90-100k moet kosten maar waar wel 40k aan verbouwd moet worden (verkoop gaat via bank), echter ben ik niet echt iemand die een jaar wil/kan klussen.
quote:
Onbekend schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:01:
Bij een nieuwe badkamer, keuken en elektriciteit weet je dat je de komende jaren waarschijnlijk dit nog niet hoeft te vervangen, terwijl in de andere huizen dat misschien wel gedaan moet worden.
Misschien is dat wel juist die hogere vraagprijs wel waard, en eigenlijk kom je bij het bezichtigen eigenlijk alleen achter....
Huis ziet er erg goed uit van binnen, likje verf en hier en daar wat kleine dingen afwerken. Maar qua prijs kan je soms al een 2-onder-1-kap huis kopen voor 135-140k (als je wat geduld hebt). Hier moet dan wel nog meer aan gebeuren, maar ik probeer wat vergelijkingsmateriaal te geven. Ik vind het zelf erg lastig in te schatten wat ik voor dit huis moet geven, ben benieuwd wat ze op mijn eerste bod gaan zeggen. Het huis staat inmiddels meer dan een jaar te koop (gezakt van 150 > 145k). Verder denk ik niet dat de huizenprijzen in deze buurt veel zullen stijgen (jaren 70' gebouwd). Gemiddelde buurt in deze stad. Ik ben gewoon bang om een 'kat in de zak' te kopen, maar met de huizenmarkt van de afgelopen jaren weet je het gewoon niet meer.

Vraag me af hoe normaal het is om tijdens de onderhandelingen een keuring te laten doen (mocht ik merken dat de verkopers in een acceptabele prijsrange komen).

marshallq wijzigde deze reactie 02-07-2014 20:10 (92%)

• GioStyle
  • Laatst online: 22:28
quote:
Oh, in het buitenland dus. :+

• frankpaul1
quote:
Pooh schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 19:00:
Natuurlijk kan dat, maar het hangt van de aard van de vragen af (en van de wens van de verkopers) of ze erop in gaan. Kleine informatieve vragen wil elke verkoper wel beantwoorden, maar als het op onderhandelen gaat lijken hebben ze niet voor niets een verkoopmakelaar. Daarnaast hangt het ervan af of ze daar tijd/zin in hebben.
OK. Nee zal niet over onderhandelingen gaan. Meer over detailzaken als verbruik, constructie enz.

• Offens1490
quote:
marshallq schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:03:
[...]

Limburg >:)

In de 'mindere' buurten kan je zelfs voor 100k of lager iets van 100m2 kopen. Van de week nog in een huis gestaan in een redelijke buurt dat 90-100k moet kosten maar waar wel 40k aan verbouwd moet worden (verkoop gaat via bank), echter ben ik niet echt iemand die een jaar wil/kan klussen.

[...]

Huis ziet er erg goed uit van binnen, likje verf en hier en daar wat kleine dingen afwerken. Maar qua prijs kan je soms al een 2-onder-1-kap huis kopen voor 135-140k (als je wat geduld hebt). Hier moet dan wel nog meer aan gebeuren, maar ik probeer wat vergelijkingsmateriaal te geven. Ik vind het zelf erg lastig in te schatten wat ik voor dit huis moet geven, ben benieuwd wat ze op mijn eerste bod gaan zeggen. Het huis staat inmiddels meer dan een jaar te koop (gezakt van 150 > 145k). Verder denk ik niet dat de huizenprijzen in deze buurt veel zullen stijgen (jaren 70' gebouwd). Gemiddelde buurt in deze stad. Ik ben gewoon bang om een 'kat in de zak' te kopen, maar met de huizenmarkt van de afgelopen jaren weet je het gewoon niet meer.

Vraag me af hoe normaal het is om tijdens de onderhandelingen een keuring te laten doen (mocht ik merken dat de verkopers in een acceptabele prijsrange komen).
Volgens mij nette prijs we wonen ook in Limburg net Huis gekocht voor 170000 met garage en 140 m2 woon oppervlakte bj 1974. Keuring kun je ook na onderhandelen doen en kunt verder onderhandelen mochten er echt gebreken naar voren komen. Isolatie is geen gebrek ze voldeden aan norm van jaren 70'

AnimeAdicted

• marshallq
  • Niet online
quote:
Offens1490 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:49:
[...]

Volgens mij nette prijs we wonen ook in Limburg net Huis gekocht voor 170000 met garage en 140 m2 woon oppervlakte bj 1974. Keuring kun je ook na onderhandelen doen en kunt verder onderhandelen mochten er echt gebreken naar voren komen. Isolatie is geen gebrek ze voldeden aan norm van jaren 70'
Vind je hun vraagprijs goed of mijn bod?

En bedankt voor de andere info.

marshallq wijzigde deze reactie 02-07-2014 21:05 (3%)

• Offens1490
quote:
marshallq schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 21:05:
[...]

Vind je hun vraagprijs goed of mijn bod?

En bedankt voor de andere info.
Als openingsbod zeker niet slecht zeker nadat je ook kadaster had gekeken.

Ons huis was ook netjes geprijst alleen was er niet iets verglijkbaars qua oppvlakte inhoud.
Maar goed jet is ook wat de gek er voor geeft. En jij weet het beste wat deb"betere" buurten zijn.

Ps hier kun je ook huizen kopen lager dan 100k maar dat zijn driveinwoningen

Offens1490 wijzigde deze reactie 02-07-2014 21:31 (19%)

AnimeAdicted

• AGee
  • Niet online

AGee

quote:
frankpaul1 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 18:56:
We zijn redelijk ver in onze afweging om een bod uit te brengen, maar er zijn nog een aantal zaken die we graag direct met de verkopende partij willen bespreken. Dus zonder tussenkomst van de makelaar. Is dit een normale gang van zaken? Kan je dit voorleggen aan de verkoopmakelaar?
quote:
frankpaul1 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:15:
[...]

OK. Nee zal niet over onderhandelingen gaan. Meer over detailzaken als verbruik, constructie enz.
Ik snap de noodzaak niet zo goed om buiten de makelaar om te gaan? Als de makelaar het antwoord op dit soort vragen niet weet, zal hij dit gewoon navragen bij de eigenaren toch? Imho hebben die mensen niet voor niets een makelaar in de hand genomen, juist om niet met dit soort vragen 'lastig gevallen' te worden.... :)

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 09:13

Metro2002

Mind explorer

quote:
GioStyle schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:01:
Omgeving Rotterdam: Spijkenisse, Hoogvliet en alles daaronder. En als je dichterbij R'dam wilt wonen kom je in de ghetto's van Schiedam terecht. :P

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

• frankpaul1
quote:
naitsoezn schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 08:33:
[...]

[...]

Ik snap de noodzaak niet zo goed om buiten de makelaar om te gaan? Als de makelaar het antwoord op dit soort vragen niet weet, zal hij dit gewoon navragen bij de eigenaren toch? Imho hebben die mensen niet voor niets een makelaar in de hand genomen, juist om niet met dit soort vragen 'lastig gevallen' te worden.... :)
Tsja, ik vind dat er nogal wat ruis ontstaat met een makelaar ertussen. Zo voelt het iig. Daarbij duurt het navragen een stuk langer en kan het mijns inziens efficiënter door rechtstreeks met de verkopers te praten.

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

quote:
marshallq schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 19:42:
Zojuist een bod gedaan van 125k op een woning, vraagprijs is 145k.

Onderstaande een overzicht van het kadaster (verkochtte woningen aan die kant van de straat de afgelopen 5 jaar):

1-11-2013 € 130.000 156 m2

2-9-2013 € 108.000 156 m2

3-6-2012 € 112.000 141 m2

4-5-2009 € 137.500 142 m2

Het gaat om rijtjeshuizen, de onderste woning is degene waarop ik nu aan het bieden ben. Deze is door de huidige eigenaren in 2009 gekocht en geheel opgeknapt (nieuwe douche, keuken, electriciteit, rolluiken, laminaatvloer onder).

Wat zouden jullie uit de bovenstaande gegevens opmaken? De woningen in de straat zijn sinds 2009 een stuk minder waard geworden (waar niet...) en ik vind de andere verkoopprijzen ook niet bijster hoog.
Je kunt soms maar weinig aanvangen met de verkoopprijzen van soortgelijke huizen als ze al aardig op leeftijd zijn. Aan sommigen is vrijwel niets gedaan terwijl anderen bijna geheel vernieuwd zijn, van binnen en van buiten. Dat geeft in de meeste gevallen hele grote prijsverschillen. Zo heeft mijn zoon nu zowat de duurste woning uit een rij gekocht terwijl er woningen te koop staan die 50.000 euro goedkoper zijn in dezelfde straat, maar de woning is in 2000 bijna volledig casco herbouwd en in 2010 nog eens gemoderniseerd v.w.b. elektriciteit, verwarming, keuken, sanitair, isolatie, enz. De prijsrange daar loopt van zo'n €140.000 tot aan €200.000, en dan heb ik het over de tussenwoningen. Soms zijn de verschillen nu eenmaal verschrikkelijk groot tussen de een of andere woning en dan krijg je ook zo'n groot verschil in de verkoopprijs (wat dan goed verklaarbaar is) en dan kun je weinig met de omliggende verkoopprijzen. Een leidraad is het wel maar soms niet veel meer dan dat.

Gelukkig heb jij nog een recente verkoopprijs voor de woning gevonden en als je nu nog kunt bepalen wat er ongeveer aan waarde door de verbeteringen is bijgekomen en wat er aan waarde van de woning is afgegaan door de crisis, dan zal het plaatsen van een passend bod al een stuk minder lastig zijn.
Zonder die verbeteringen zou ik een openingsbod plaatsen wat zo'n 15%-20% lager zal liggen dan de prijs in 2009, gewoonweg omdat vanaf dat jaar de prijzen echt structureel naar beneden gingen.

A smile a day....

• Pat911
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 02-04-2018
quote:
frankpaul1 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 12:16:
[...]

Tsja, ik vind dat er nogal wat ruis ontstaat met een makelaar ertussen. Zo voelt het iig. Daarbij duurt het navragen een stuk langer en kan het mijns inziens efficiënter door rechtstreeks met de verkopers te praten.
As een koper dat wil, kan de makelaar toch gewoon het verzoek dan aan zijn clienten. En inderdaad, in een 1 op 1 gesprek kom je dan sneller tot duidelijke antwoorden. Soms heb je naar aanleiding van een antwoord weer een vervolgvraag, moet je weer naar de makelaar.

Plus als het een prettig gesprek is, kan de verkopende partij misschien net wat eerder akkoord gaan met een bod. Gewoon, omdat ze het fijn vinden dat hun huis (want dat voelen sommige mensen ook nog zo als ze het al verkocht hebben) door leuke mensen wordt bewoond. - gevaar is dus wel dat het geen prettig gesprek is en dat de verkopers het huis niet aan je kwijt willen, maar in deze tijd zal dat niet zo'n vaart lopen.

Voor wat betreft een keuring van het huis (zag ik ook ergens als vraag) - als je een huis echt wilt hebben maar twijfelt over de staat, gewoon laten keuren in overleg met de makelaar - wel zelf een keuringsbedrijf uitzoeken. Bereid je voor op een negatief advies (houtworm etc) - zie het dan ook niet als weggegooid geld, maar meer als een verzekering tegen een miskoop. Rapport is voor jou, dus niet ter inzage aan makelaar of verkopende partij geven. Bbij een goed keuringsrapport staat ook wat echt vervangen moet worden en een richtprijs om dit te doen. Dit kun je natuurlijk gebruiken in je onderhandelingen.

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 07:54
Binnenkort hoop ik mijn huidge huurhuis te kunnen kopen, de Woco gaat een taxatie uitvoeren en op basis daarvan krijgen we een aanbod. De prijs is nu dus nog niet bekend maar ik verwacht dat deze ergens tussen de 170k en 190k zal zijn.

Als de prijs duidelijk is gaan we natuurlijk vergelijken waar de hypotheek af te sluiten maar ik ben nu alvast wat rond aan het kijken.

Uitgangspunten zijn als volgt:
- Variabele rente (of laagste)
- Onvoldoende spaargeld (vrij) voor <90%LTV dus wordt het NHG en 104%LTV
- LTI zal tussen de 2,6 en 2,9 ergens komen (afhankelijk van prijs)
- ORV minimaal voor NHG (i.v.m. 2x partnerpensioen en relatief lage LTI)
- Betaalrekening bij Rabo en SNS
- Extra reservering/aflossing van 3k/jaar (zodra VRH in de weg komt wordt het aflossing) welke optioneel wordt als er kinderen komen o.i.d en reserve acceptabel is (om risico variabele rente te dekken)

Als het qua rente/kosten geen verschil maakt heeft Rabo een lichte voorkeur maar als een andere aanbieder er beter uitkomt met de juiste voorwaarden is dat ook prima.

Vraag die ik nu heb is over de rente bij de Rabo gaat om het volgende:
Variabel: 2,6% (te hoog)
1 jaar vast: 2,3% (mooi)
https://www.rabobank.nl/p...ypotheken/hypotheekrente/

- Hoe is te verklaren dat de variabele rente veel hoger is dan die voor één jaar vast? Er is als het goed is geen opslag na aflopen rentevaste periode dus dan zou je gewoon dezelfde tarieven krijgen als gelden bij het nieuw afsluiten? Ofwel in dit geval sluit ik 1 jaar vast af en kijk ik volgend jaar weer?
- Werkt Rabo nu wel of niet met "persoonlijke" rentetarief of in ieder geval afhankelijk of je een lopende rekening hebt? Op internet wordt de rente een adviestarief genoemd? Als dat zo is wanneer kom ik er dan achter of dit het geval is? Voorbereiding doe je in principe online en volgende stap is het betaalde gesprek? Voor een variabele rente van 2,6% ga ik niet op betaald gesprek...

Ik overweeg nu om de bank eens binnen te stappen om te kijken of ik wat wijzer kan worden maar wellicht kunnen mijn medetweakers me al op weg helpen met hun ervaringen.

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Stel je wilt de hypotheekrente nu voor bijv. 20 of 30 jr vastzetten tegen bijv 5% maar na bijv. 5 jaar wil je toch verhuizen. Hoe werkt dat dan?
  • Indien de rente tzt hoger is, kun je dan je resterende bestaande hypotheek meenemen naar een evt. volgend koophuis?
  • Indien de rente tzt lager is, moet je dan een boete betalen?
Is dit meestal standaard geregeld bij afsluiten hypotheek contract? Of moet je hier extra op letten en over onderhandelen.

PC Specs-Gallery
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | MSI 1080Ti Gaming X | Crucial M500 240GB SATA | BenQ XL2730Z 1440p 144Hz| Corsair AX760 |

• timag
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 10-10 14:20
Als de hypotheekrente dan hoger is mag je over het algemeen je hypotheek incl. rente meenemen (check je voorwaarden of vraag je bank). Als de rente is gedaald mag dat ook maar waarom zou je dat willen? Bij vrijwel alle hypotheken mag je nl. boetevrij aflossen bij verkoop (check wederom je voorwaarden of vraag je bank).

Bij de meeste hypotheken werkt het zo maar vraag ernaar want er zijn ook echt partijen die hier vanaf wijken!

Of er over te onderhandelen is weet ik niet, ik heb dat nooit meegemaakt. Wel is mij jaren geleden door mijn adviseur eens de goedkoopste aanbieder (ik meen toen Postbank) afgeraden omdat zij voor die specifieke hypotheekvorm een boete bij verkoop hanteerden, maar als je dat niet wilde kwam je meteen op een andere vorm uit met een serieus hogere rente.

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

quote:
timag schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 15:45:
Als de hypotheekrente dan hoger is mag je over het algemeen je hypotheek incl. rente meenemen (check je voorwaarden of vraag je bank). Als de rente is gedaald mag dat ook maar waarom zou je dat willen? Bij vrijwel alle hypotheken mag je nl. boetevrij aflossen bij verkoop (check wederom je voorwaarden of vraag je bank).

Bij de meeste hypotheken werkt het zo maar vraag ernaar want er zijn ook echt partijen die hier vanaf wijken!

Of er over te onderhandelen is weet ik niet, ik heb dat nooit meegemaakt. Wel is mij jaren geleden door mijn adviseur eens de goedkoopste aanbieder (ik meen toen Postbank) afgeraden omdat zij voor die specifieke hypotheekvorm een boete bij verkoop hanteerden, maar als je dat niet wilde kwam je meteen op een andere vorm uit met een serieus hogere rente.
Bedankt. Wel echt iets om op te letten.

(Als de rente lager is wil ik bestaande hypotheek niet meenemen maar de bank heeft dan in principe kosten die ze aan jou zou kunnen doorrekenen.)

PC Specs-Gallery
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | MSI 1080Ti Gaming X | Crucial M500 240GB SATA | BenQ XL2730Z 1440p 144Hz| Corsair AX760 |

• Sypher
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 08:46
Zo. Vandaag mijn koop- en aannemingscontracten getekend. Poeh. Elke pagina een paraaf en dan een stelt handtekeningen hier en daar. Men nam elk artikel in beide door, kostte wel meer tijd dan ik verwachtte maar ja.. wel prettig dat ze daar de tijd voor nemen en goed voorlichten.

Nu kan de lol (ahem!) pas écht gaan beginnen en moet ik aan de slag om de hypotheekaanvraag te doen en een keuken uit te zoeken.

Ik weet niet welke erger is, ik heb nu al zo'n 8 keukenzaken bezocht maar ... ik weet het niet.. over het algemeen moet je je wel inhouden om niet snel weer de winkel uit te lopen als je of de prijskaartjes ziet of aasgierverkopers op je nek krijgt die je niet weg krijgt met "ik ben even zelf aan het oriënteren en als ik hulp nodig heb roep ik wel"..

Nee, allemaal korting dit "alleen vandaag nog hoor!" en nog meer korting en nog meer korting... "Weet je, doen we ook de installatie erbij!", "Maar je tekent niet voor de keuken maar voor de korting en dat je bij ons de keuken afneemt." Pff. :(

Sypher wijzigde deze reactie 03-07-2014 18:30 (7%)

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Tip m.b.t die keukenboeren -> Ga niet naar een Mandemakers zaak. (er blijft weinig over, dat weet ik, maar nog altijd genoeg om ergens een mooie keuken uit te zoeken)...

• AGee
  • Niet online

AGee

Wat betreft die keukens, dat is zo erg, daar is zelfs een topic over :+ ...

• Sypher
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 08:46
quote:
FreakNL schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 18:40:
Tip m.b.t die keukenboeren -> Ga niet naar een Mandemakers zaak. (er blijft weinig over, dat weet ik, maar nog altijd genoeg om ergens een mooie keuken uit te zoeken)...
In mijn review-zoektocht was ik daar ook al eerder op gestuit. Om het bonter te maken, er zitten hier 4 keukenzaken naast elkaar die allemaal onderdeel zijn DMG. 8)7 Ik wist dat er 2 zijn maar verder onderzoek wijst aan dat ze het allemaal zijn. Bah.
quote:
naitsoezn schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 19:18:
Wat betreft die keukens, dat is zo erg, daar is zelfs een topic over :+ ...
Dat was te verwachten :+ Handig, kan ik me daar ook even inlezen.

• Darksheep
  • Laatst online: 14-11 17:31
Op 06 juni 2014 de koopovereenkomst van onze eerste woning ondertekend. Van de oorspronkelijke vraagprijs aardig wat vanaf kunnen krijgen met de toezegging dat ze een half jaar in de woning konden blijven zitten. Dit hadden ze graag omdat ze zelf nog opzoek moesten naar een nieuwe woning.

Nu belde vanmiddag de makelaar of wij wouden onderhandelen over een latere datum. De overdacht zou eerst 28 november zijn maar de verkopers willen het naar de tweede week van januari hebben. Nu is het hele huis kopen al nieuw voor mij, maar wat wordt bedoeld met ond onderhandelen? En wat zouden jullie doen?

Aan de ene kant hebben wij ze al een half jaar gegeven. Hebben dan ook beetje zitten plannen rond de 28e om dan ook aan de gang te kunnen in het huis. En kunnen wij uiteraard niet wachten om de sleutel te krijgen.

• AGee
  • Niet online

AGee

quote:
Darksheep schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 19:31:
Op 06 juni 2014 de koopovereenkomst van onze eerste woning ondertekend. Van de oorspronkelijke vraagprijs aardig wat vanaf kunnen krijgen met de toezegging dat ze een half jaar in de woning konden blijven zitten. Dit hadden ze graag omdat ze zelf nog opzoek moesten naar een nieuwe woning.
Koopovereenkomst met alle details dus al getekend?
quote:
Nu is het hele huis kopen al nieuw voor mij, maar wat wordt bedoeld met ond onderhandelen?
Volgens de overeenkomst moeten ze leveren, dus alles wat er wijzigt aan die overeenkomst moet in overleg. Vandaar het "onderhandelen" (lees: Zij willen ervoor betalen en weten dat ze daar waarschijnlijk niet onderuit zullen komen, in het beste geval).
quote:
De overdacht zou eerst 28 november zijn maar de verkopers willen het naar de tweede week van januari hebben. (...)
:| Ze weten nú al dat ze 28 november niet gaan halen?? 28 november is nog eeeerrrg ver weg...
quote:
Aan de ene kant hebben wij ze al een half jaar gegeven. Hebben dan ook beetje zitten plannen rond de 28e om dan ook aan de gang te kunnen in het huis. En kunnen wij uiteraard niet wachten om de sleutel te krijgen.
Yep, begrijp wat je bedoelt... Zit in dezelfde situatie: Overeenstemming over koopsom bereikt in maart, uiteindelijke koopovereenkomst gesloten in april, en pas eind augustus is de overdracht. :/
quote:
En wat zouden jullie doen?
Ik zou in eerste instantie vragen waarom ze zo zeker weten dat ze de 2e week van januari wél kunnen leveren. Hebben ze toevallig een koper gevonden die pas levering in januari wil? Dat zou de zaak wel iets zekerder maken. Ten tweede moet je even op een rijtje krijgen wat jullie kosten zijn: Verlenging van de hypotheek kost geld, dit kun je gewoon doorberekenen. Misschien heb je nu offertes liggen die in 2015 niet meer geldig zijn, eventueel in combinatie met mogelijke belasting / btw voordeeltjes? Ook dat kun je gewoon doorberekenen. En zijn er nog overige kosten die je nu éxtra maakt omdat je nog twee maanden langer blijft wonen waar je nu woont (er vanuit gaande dat dit uberhaupt mogelijk is)? En uiteindelijk kun je dit bedrag met een factor X vermenigvuldigen om je onderhandelingspositie te bepalen, als je daarvoor open zou staan.

Daarnaast moet je natuurlijk voor jezelf beslissen of je uberhaupt akkoord wilt gaan met een latere oplevering. Wij gaan hier uiteindelijk waarschijnlijk niet mee akkoord (we hebben al soortgelijke signalen gehad van de makelaar), maar dat komt vooral omdat de verkopers allang niet meer in het huis wonen, maar de huidige huurders hun zaakjes in de verbouwing van hún nieuwe woning nog niet op orde hebben... En met die huurders hebben wij natuurlijk al helemáál niets te maken (hebben ze zelfs nog niet eens ontmoet, maar ze hebben er wel voor gezorgd dat we de bezichtigingen, taxatie en bouwkundige keuring niet op de door ons gewenste tijdstippen konden doen, maar alleen op momenten dat het hun uitkwam: donderdagmiddag tussen 1300 en 1600 |:( ... Daarmee hebben ze een beetje goodwill bij ons verspeeld >:) ).

Kortom: Je hoeft nietsitgaande van een 'normale' koopovereenkomst, maar in overleg, met een beetje goede wil en de juiste vergoeding kan een hoop ;)

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

Darksheep: Hoe later je in het huis gaat hoe meer huur je nu kwijt bent. (jullie huren nu ?) JE kan bijvoorbeeld ook in het midden gaan zitten; 15 december max. Dan kan jij ergens de 20ste verhuizen en kost het je niet een extra maand huur. Maar dat kan alleen als je niet teveel hoeft te klussen natuurlijk.

tomic wijzigde deze reactie 03-07-2014 19:56 (40%)

Toch maar een weblog?

• Darksheep
  • Laatst online: 14-11 17:31
quote:
naitsoezn schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 19:54:
Koopovereenkomst met alle details dus al getekend?
Alles is op 06-06-2014 door beide partijen ondertekend inderdaad.
quote:
:| Ze weten nú al dat ze 28 november niet gaan halen?? 28 november is nog eeeerrrg ver weg...
Ze zijn bezig met een ander huis. De verkoper van dat huis kan er pas rond januari uit.
quote:
Ik zou in eerste instantie vragen waarom ze zo zeker weten dat ze de 2e week van januari wél kunnen leveren. Hebben ze toevallig een koper gevonden die pas levering in januari wil? Dat zou de zaak wel iets zekerder maken. Ten tweede moet je even op een rijtje krijgen wat jullie kosten zijn: Verlenging van de hypotheek kost geld, dit kun je gewoon doorberekenen. Misschien heb je nu offertes liggen die in 2015 niet meer geldig zijn, eventueel in combinatie met mogelijke belasting / btw voordeeltjes? Ook dat kun je gewoon doorberekenen. En zijn er nog overige kosten die je nu éxtra maakt omdat je nog twee maanden langer blijft wonen waar je nu woont (er vanuit gaande dat dit uberhaupt mogelijk is)? En uiteindelijk kun je dit bedrag met een factor X vermenigvuldigen om je onderhandelingspositie te bepalen, als je daarvoor open zou staan.

Daarnaast moet je natuurlijk voor jezelf beslissen of je uberhaupt akkoord wilt gaan met een latere oplevering. Wij gaan hier uiteindelijk waarschijnlijk niet mee akkoord (we hebben al soortgelijke signalen gehad van de makelaar), maar dat komt vooral omdat de verkopers allang niet meer in het huis wonen, maar de huidige huurders hun zaakjes in de verbouwing van hún nieuwe woning nog niet op orde hebben... En met die huurders hebben wij natuurlijk al helemáál niets te maken (hebben ze zelfs nog niet eens ontmoet, maar ze hebben er wel voor gezorgd dat we de bezichtigingen, taxatie en bouwkundige keuring niet op de door ons gewenste tijdstippen konden doen, maar alleen op momenten dat het hun uitkwam: donderdagmiddag tussen 1300 en 1600 |:( ... Daarmee hebben ze een beetje goodwill bij ons verspeeld >:) ).

Kortom: Je hoeft nietsitgaande van een 'normale' koopovereenkomst, maar in overleg, met een beetje goede wil en de juiste vergoeding kan een hoop ;)
De woning waar mij nu inzitten is geen probleem om langer te huren. Deze kunnen wij per dag opzeggen, wij huren het van familie. Het is inderdaad slim om eens alles goed op een rijtje te zetten wat wij allemaal voor extra kosten maken.

Toch denk ik dat het echt even goed denken wordt. In verband met werken/leren wat ik doe wordt het lastiger voor mij om in januari vrije dagen te krijgen dan in november. Dit is ook wel iets wat ik in mijn achterhoofd heb zitten.
quote:
tomic schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 19:55:
Darksheep: Hoe later je in het huis gaat hoe meer huur je nu kwijt bent. (jullie huren nu ?) JE kan bijvoorbeeld ook in het midden gaan zitten; 15 december max. Dan kan jij ergens de 20ste verhuizen en kost het je niet een extra maand huur. Maar dat kan alleen als je niet teveel hoeft te klussen natuurlijk.
Denk dat dit voor de verkopende partij niet veel oplevert. Zoals hierboven ook beschreven staat kunnen ze niet eerder het andere huis in. Huur etc. is nu geen probleem.

• Workaholic
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Workaholic wijzigde deze reactie 03-07-2014 21:50 (10%)

Mijn V&A aanbod | Imgur of photobucket alternatief voor foto's uploaden http://imgup.nl

• AGee
  • Niet online

AGee

Tja, nogmaals: Jij hoeft niets, en zit dus ideaal :). Vergeet in je berekening vooral niet mee te nemen, dat de verkopers die twee maanden ook kosten zouden moeten maken om "iets anders" te regelen (tijdelijke huurwoning, bungalowpark, hotel, etc.).... Die kosten kunnen ze ook (gedeeltelijk) aan jullie over maken ;)

• Sibylle
  • Registratie: juli 2006
Ik ben aan het dubben of ik moet kopen of huren, huren is inderdaad erg duur in Nederland.
Ik heb een online calculator gevonden, maar ik heb niet de ervaring of kennis om te valideren of het enigszins klopt (hier misschien wel iemand? :> )

http://www.nytimes.com/in...r.html?smid=fb-share&_r=0

Ik vind het vooral interessant om te weten of deze calculator accuraat is voor Nederlandse regels en of iemand kan bevestigen dat het in eigen situatie wel of niet klopt.

Ctrl+k

• ATS
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13-11 16:39
@Workaholic: of de kadasterinformatie nuttig is of niet hangt van het object af. Ik vond het in ons geval nuttig.

Mooi huis trouwens, maar wat ik er voor zou bieden heb ik geen idee van :)

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Megamind
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 29-10 19:11
quote:
Sibylle schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 21:51:
Ik ben aan het dubben of ik moet kopen of huren, huren is inderdaad erg duur in Nederland.
Ik heb een online calculator gevonden, maar ik heb niet de ervaring of kennis om te valideren of het enigszins klopt (hier misschien wel iemand? :> )

http://www.nytimes.com/in...r.html?smid=fb-share&_r=0

Ik vind het vooral interessant om te weten of deze calculator accuraat is voor Nederlandse regels en of iemand kan bevestigen dat het in eigen situatie wel of niet klopt.
Ik heb net een huis gekocht voor 350.000$ en ik huur voor 1350$ dus dat klopt wel aardig (Canada) :P

Maar zeker door de lage rentes is kopen natuurlijk erg aantrekkelijk, plus de huizenprijzen zijn enorm gedaald vergeleken met 5 jaar geleden.

Ik heb vandaag laatste confirmatie gehad van de bank, heb nu een rente van 2,99% gekregen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prosac
  • Laatst online: 14-11 14:47
Kopen is zeker aantrekkelijk. Kijk gewoon wat je huur zou worden en wat je daar voor kunt kopen. Mijn huur is inmiddels 480 euro per maand, das een flatwoning van 70 m2. (sociale huur)
Ik ga nu naar een huis van 150m2 op de benedenverdieping, vrijstaand. Met de rente van 3.3% en een hypotheek van 160k ga ik netto naar 560 € per maand. Daarmee stijg ik dan jaarlijks ongeveer 3 a 4 euro per maand. Terwijl mijn sociale huur elk jaar rond de 30 euro omhoog gaat, wss meer omdat de verhuurder van plan is toch op basis van inkomen te gaan verhogen. Dan zou ik binnen 5 a 6 jaar met een gekochte woning goedkoper wonen dan degene die mijn sociale huurwoning overneemt.
Had ik de woning gekocht zonder bouwdepot, waren de maandlasten al lager geweest dan mijn huur nu. :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ph4ge
quote:
Prosac2010 schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 09:31:
Kopen is zeker aantrekkelijk. Kijk gewoon wat je huur zou worden en wat je daar voor kunt kopen. Mijn huur is inmiddels 480 euro per maand, das een flatwoning van 70 m2. (sociale huur)
Ik ga nu naar een huis van 150m2 op de benedenverdieping, vrijstaand. Met de rente van 3.3% en een hypotheek van 160k ga ik netto naar 560 € per maand. Daarmee stijg ik dan jaarlijks ongeveer 3 a 4 euro per maand. Terwijl mijn sociale huur elk jaar rond de 30 euro omhoog gaat, wss meer omdat de verhuurder van plan is toch op basis van inkomen te gaan verhogen. Dan zou ik binnen 5 a 6 jaar met een gekochte woning goedkoper wonen dan degene die mijn sociale huurwoning overneemt.
Had ik de woning gekocht zonder bouwdepot, waren de maandlasten al lager geweest dan mijn huur nu. :D
Dat klopt natuurlijk niet. Als koper heb je veel meer vaste lasten/kosten dan alleen de hypotheek die als je huurt in je huur zitten.

@Hierboven, ik zou geen Amerikaans calculatortje gebruiken voor de Nederlandse markt. Wij hebben onze koopmarkt onwijs complex gemaakt, heffen allerlei belastingen en pompen enorme subsidies in de huizenmarkt die je in Amerika niet hebt.

ph4ge wijzigde deze reactie 04-07-2014 10:36 (10%)

SW-0040-8191-9064

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
Darksheep schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 21:29:
[...]
Toch denk ik dat het echt even goed denken wordt. In verband met werken/leren wat ik doe wordt het lastiger voor mij om in januari vrije dagen te krijgen dan in november. Dit is ook wel iets wat ik in mijn achterhoofd heb zitten.
Dan zou ik gewoon berekenen wat je meer kwijt bent aan het laten doen van het klussen wat je normaal zelf zou doen in die vrije tijd.

Normaal zou je bijvoorbeeld zelf schilderen, nu laat je dat door een schilder doen. Laat een offerte maken, en reken de arbeidskosten daarvan door aan de oude bewoners. Ook zou je bijvoorbeeld een offerte voor het verhuizen door een verhuizer op kunnen vragen en die doorberekenen.

Hou inderdaad ook goed rekening met extra kosten voor het verlengen van je hypotheekofferte.

V.w.b. huur zou ik mij ook niet zo druk maken, want je gaat immers ook later aan je hypotheek betalen, dus dat zijn niet echt extra kosten. ( Behalve als je nu heel duur huurt natuurlijk ).

Al met al zorg je dus gewoon dat ze meebetalen aan wat gemak voor jou, daar lever je wat geduld voor in.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prosac
  • Laatst online: 14-11 14:47
quote:
ph4ge schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 10:34:
[...]

Dat klopt natuurlijk niet. Als koper heb je veel meer vaste lasten/kosten dan alleen de hypotheek die als je huurt in je huur zitten.

@Hierboven, ik zou geen Amerikaans calculatortje gebruiken voor de Nederlandse markt. Wij hebben onze koopmarkt onwijs complex gemaakt, heffen allerlei belastingen en pompen enorme subsidies in de huizenmarkt die je in Amerika niet hebt.
Ik besef mij terdege dat bepaalde vaste lasten anders/hoger zijn of er bij komen. Maar dan nog. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 08:28
16 Mei inschrijving nieuwbouw
15 Juni ingeloot op onze eerste keus bouwnummer
15 Juni Hypotheekadviseur gebeld en gevraagd om zsm de NHG hypotheek te regelen (264.500,-)
23 Juni te horen gekregen dat Hypotheek offerte is goed gekeurd
30 Juni Hypotheek contract gekregen Offerte is tot 8 Juli houdbaar :)
4 juli vanavond gaan we dus tekenen voor de hypotheek
=============
7 Juli gaan we voor het huis tekenen.
Helaas zijn we in augustus de hele maand op vakantie was in jan al besproken :) toen hadden we nog niet dit project gezien.

We hebben dus de hypotheek al voor het huis klaar. extra werk zoals uitbouw van 13.000,-- zullen we van eigen geld betalen. keuken en badkamer zelfde verhaal. Al konden we nog wel 50.000 extra bij lenen met een 2e hypotheek.
We proberen het te doen van eigen geld..

Wat ik wel jammer vind en dat kwam even als een koude douche binnen :+
Bij aanvang van de hypotheek al staat deze nog op de rekening van de hypotheek verstrekker. we gaan gelijk 100% aan de hypotheek betalen. Ik dacht zelf dat je pas gaat betalen als er geld overgemaakt wordt naar de ondernemer!! :D

Maar daar komen we wel uit.. 9 maanden dubbele lasten.. Lastig maar wel te doen gelukkig :)

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
quote:
To_Tall schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 13:57:
Wat ik wel jammer vind en dat kwam even als een koude douche binnen :+
Bij aanvang van de hypotheek al staat deze nog op de rekening van de hypotheek verstrekker. we gaan gelijk 100% aan de hypotheek betalen. Ik dacht zelf dat je pas gaat betalen als er geld overgemaakt wordt naar de ondernemer!! :D
Normaal gesproken betaal je ook alleen rente over het gedeelte van de hyptheek die uitgekeerd is. Wat wel vaak gebeurd is dat het hele hypotheek bedrag direct op een "bouwdepot" gestort wordt, echter ontvang je op dat depot ook gewoon rente, waardoor je effectief alsnog alleen over het reeds aan de projectontwikkelaar betaalde geld rente betaald.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online
Exact de hypotheek loopt inderdaad volledig vanaf het begin, maar via het bouwdepot krijg je dezelfde rente terug over het gedeelte dat nog niet opgenomen is. Bij nul opname heb je dus geen kosten. Bij start gaat er grond + termijn 1 af van het depot en begin je te betalen. Dit loopt op naar volledige hypotheek als je deze helemaal opgenomen hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 08:25
Dat geldt niet voor iedere hypotheekverstrekker. Sommigen vergoeden geen rente, of slechts een deel.

Ik ben toch malle pietje niet!

Pagina: 1 ... 125 126 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True