Hier nog even een uitgebreide verloop vna mijn hypotheekaanvraag, en hoe het ook soms niet goed gaat. meer info over mijn verhaal vind je in dit topic.
18 november werkgeversverklaring gekregen en hypotheekadvies ontvangen.
21 november gevraagd of financieringsdatum van 31 december reëel is, geen antwoord
25 november Koopcontract verstuurd met werkgeversverklaringen.
27 november Financieel plan ontvangen
2 december Financieel plan teruggestuurd (28e al gedaan, maar naar verkeerde email gestuurd)
Tot zover alles prima. in 9 dagen een financieel plan geschreven en verstuurd. Over de adviseur heb ik dan ook geen klachten verder.
3 december dossier in behandeling genomen door de typmiep op kantoor. Aanvraag Offerte bij Argenta
17 december DELA doorleefplan ontvangen (ORV)
17 december zorgen uitgesproken ivm niet ontvangen Hypotheekofferte 14 dagen na aanvraag.
18 december hypotheekdossier ontvangen
20 december alle stukken m.b.t. hypotheek verstuurd, post 19 december verstuurd.
23 december nagevraagd wat de volgende stappen zijn. Te horen gekregen dat alles opgestuurd zal worden, maar voor 31 december rondmaken van hypotheek lukt niet, dus opschuiven van bankgarantie (en dus overdrachtsdatum, wens van verkopers in ruil voor verschuiven bankgarantie)
Bankgarantie verschoven naar 16 Januari.
23 december: Dossier blijkt niet compleet.
- Werkgeversverklaring moet origineel per post (nooit kenbaar gemaakt, had digitaal verstuurd)
- Koopovereenkomst mist een pagina, deze bleek niet te missen maar op de laatste pagina te staan.
- bevestiging van de kredietverstrekker/bank dat de kredietmogelijkheid afgemeld is bij het BKR (niet verteld dat de roodstand van de rekening af moest)
- origineel getekende financieringsopzet (niet eerder ontvangen)
Erg slecht dat er dus nooit verteld is dat de werkgeversverklaring per post het origineel moest zijn, Dat niet eerder verteld is dat de roodstand opgeheven moest worden en ik de financieringsopzet niet had gekregen. Als dit allemaal op tijd kenbaar was gemaakt waren alle stukken eerder opgestuurd en was er 2 weken minder vertraging geweest. En was het volgende mij bespaard gebleven.
Ik heb die dag nog opheffing roodstand proberen te regelen bij ABN Amro. Zij maakten kenbaar dat ze de rekening zouden opzeggen en hebben hier een bewijs van geprint waar op stond dat deze opgezegd was, waarmee de BKR notering dus ook verdwijnt. Wat ik had meegestuurd had was voldoende en word door elke hypotheekverstekker geaccepteerd. De ABN Amro doet dit namelijk zeer vaak en altijd op deze manier.
24 December melding dat dit niet goed genoeg was, en opnieuw onder werktijd naar ABN geweest voor een nieuwe verklaring, ditmaal met de woordjes "wordt afgemeld bij BKR" erbij geschreven. Om half 10 al aangegeven dat ik die dag in de lunchpauze nog langs zou gaan voor dit bewijs. Dit werd bevestigd door Annette Kwinten. Om kwart over 1 dit bewijs verstuurd, bleek mevrouw Kwinten al op vakantie te zijn getuige de Out of Office melding die ik kreeg.
Als ze dit eerder had gemeld, had ik eventueel eerder dit kunnen regelen en had het in ieder geval voor de kerst en tussenliggende dagen verstuurd kunnen worden. Gezien typmiep nu tot oudjaarsdag vrij was is dit weer een vertraging van een week, waarbij Argenta het dossier eerder compleet had kunnen verwerken.
U kunt wel begrijpen dat het erg frustrerend is wanneer ik alles dezelfde dag, of de volgende dag, aanlever ik dan een Out of Office krijg met de melding dat mevrouw Kwinten vertrokken is om 12 uur smiddags terwijl ze weet dat ik alles in het werk stel de hypotheek op tijd rond te krijgen. Zeker gezien ik er vaak achteraan moet mailen met de vraag waar stukken blijven, en of ik niet nog meer moet aanleveren.
2 januari overdracht hypotheekdossier aan Argenta
13 januari geinformeerd naar eventuele voortgang gezien ik geen bericht meer heb gehad. Gevraagt of een offerte van een andere bank geen oplossing is om alles te versnellen. Aangegeven dat de bankgarantie bijna verloopt (16 januari)
14 januari: bankgarantie verlengt naar 6 Februari, opleverdatum naar 28 Maart
29 Januari gevraagd wat de datum voor bankgarantie was omdat ik deze niet meer wist en deze bijna opnieuw zou aflopen
3 Februari: antwoord mbt datum
4 Februari: Akkoord
Overdracht: 28 Maart (ipv 14 Februari)
5 Februari: Factuur NBG Finance
21 Maart: via de notaris moet ik er achter komen dat ik bereidsstellingsprovisie moet betalen.
24 Maart: van mevrouw kwinten te horen gekregen dat ik de bereidsstellingsprovisie moet betalen, met enkel de melding dat dit "voor het verlengen van de offerte" is.
25 Maart: Klacht neergelegd bij mevrouw Kwinten, inclusief uitleg en rekenvoorbeeld waarin de extra kosten van bereidsstellingsprovisie zijn meegenomen, samen met het feit dat ik zelfs inclusief de korting van 240 op advies door lid worden van NBG Excellent nog steeds duurder uit ben met mijn verzekeringen. Deze is diezelfde dag doorgestuurd naar u volgens mevrouw Kwinten
18 April nogmaals gevraagd of de mail al is doorgestuurd, ivm geen contact gehad met u. Als reactie een mailtje dat mevrouw Kwinten pas 29 April weer aanwezig is.
Iemand enig idee of ik hiermee echt slecht geholpen ben? het voelt allemaal erg traag, en ik heb mijn stukken allemaal dezelfde dag, of een dag later verstuurd. dus aan mij heeft het zeker niet gelegen.
Het steekt mij vooral dat die 850 euro boete nooit gemeld is toen dit aan de orde kwam, en ik dit via de notaris heb moeten vernemen.
Daarnaast had ik een abonnementsdienst afgenomen bij ze waarmee mijn schadeverzekeringen een stuk goedkoper zouden uitvallen. Achteraf ws ik net zo duur uit als nu, plus 20 euro abbonementskosten per maand. De offerte kwam pas in maart, en heb pas in mei opgezegd omdat ik nog wachtte op reactie. Ondertussen wel 6x 20 euro afgeschreven, en ik moet nu 340 euro "korting" terugbetalen omdat ik geen lid meer ben. Dit terwijl mij verteld is dat de 240 euro korting hier niet onder zou vallen, enkel de 100 euro van de taxatie (helaas telefonisch).
Vind dit toch wel kwalijk... ben nu 3850 euro kwijt, waarvan ik volgens mij de bereidsstellingsprovisie en kortingen/abbonementgeld niet kan aftrekken. een stuk meer dan de beloofde 2540 euro inc taxatie.
op de site stond zelfs dat starters maar 1500 euro waren, maar daarvoor kwamen wij blijkbaar niet in aanmerking als stelletje dat voor het eerst een huis kocht met NHG. Maar met de 2540 ben ik zelf akkoord gegaan icm de korting en voorwaarden daarvan dus het misleiden met 1500 hoor je mij niet over