Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.709 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Na 7 jaar huur appartement zijn we het afgelopen jaar ook rustig aan het rond kijken voor een woning, en eindelijk weer iets gevonden dat ons aanspreekt.

Het woonhuis is ex-huur en wordt nu verbouwd door de verkopende makelaar. Hierbij komt er een nieuwe keuken, badkamer en toilet in. Ook werken ze de muren af en leggen ze er een vloer in. De gehele woning is straks dus instapklaar, ideaal.

Nu vraag ik me alleen af of je in dit geval een zelfde onderhandelingsruimte hebt als bij particuliere verkoop. De woning heeft kaal (hoe de huurders het achterlieten) een weekje voor 205k op Funda gestaan. De makelaar verwacht hem na de verbouwing voor 235k te gaan aanbieden.
30k voor al het werk dat ze er in steken vind ik vrij netjes. En 205k voor een dergelijke woning is verre van onrealistisch.

Is het desondanks normaal om toch een lager bod uit te brengen, of is dat in dit geval kansloos?
Over ongeveer 4 weken zijn de verbouwingen klaar en hebben we een afspraak voor een 2de bezichtiging.

[ Voor 10% gewijzigd door frickY op 13-04-2012 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 14:27
Onderhandelen met woningcorporaties heeft vaak weinig zin. Voor hen maakt het niet zoveel uit hoelang het te koop staat maar ze willen wel een bepaalde prijs ervoor hebben. Als het inderdaad een instapklare woning is en in een goede buurt ligt zal het toch wel verkopen. Misschien niet meteen maar dan wel binnen een jaar.

Aan de andere kant wil het niet zeggen dat er geen ruimte is, verwacht alleen niet teveel.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Slasher schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 09:14:
[...]

Het is een kopersmarkt, maar een potientiele koper hoeft een verkoper ook niet te beledigen met een bod wat 20% onder de vraagprijs ligt. Dat is toch een slap-in-the-face?

Ik zou een bod van 20% onder de vraagprijs iig niet accepteren en mijn makelaar hoeft mij daar niet voor te bellen,want ik ga bij dat bod zeker niet in onderhandeling omdat ik weet dat ik een scherpe vraagprijs heb.

Wat -Baco- zegt: het hangt erg af van de situatie van de verkoper en de prijsstelling van de woning.

Kopers hoeven geen medelijden te hebben met een verkoper maar wat meer respect mag ook wel en met een kansloos bod van 20% onder de vraagprijs kom je echt niet ver :)
Waarom praten verkopers toch altijd zo snel over 'beledigen', 'slap-in-the-face' en 'kansloos' als ze een pittig openingsbod krijgen? Het is niet alsof ze je moeder in het gezicht spugen ofzo, het is gewoon een zakelijke relatie waarin ieder voor zijn eigen belangen gaat. Je hoeft als koper geen rekening te houden met de belangen van de verkoper, dus met een scherp openingsbod is niets mis.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
nare man schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 09:36:
[...]

Waarom praten verkopers toch altijd zo snel over 'beledigen', 'slap-in-the-face' en 'kansloos' als ze een pittig openingsbod krijgen? Het is niet alsof ze je moeder in het gezicht spugen ofzo, het is gewoon een zakelijke relatie waarin ieder voor zijn eigen belangen gaat. Je hoeft als koper geen rekening te houden met de belangen van de verkoper, dus met een scherp openingsbod is niets mis.
Precies. Als je het bod te laag vind kun je daar als verkoper op reageren door het niet te accepteren. Klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

nare man schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 09:36:
[...]

Het was idd wat pittig gesteld haha :)

Maar ik hoop dat de koper dan wel snapt dat de kans groot is dat je geen tegenbod krijgt, bij mij zou hij/zij dat niet krijgen. Puur vanwege mijn persoonlijke situatie mbt verkoop.

[ Voor 3% gewijzigd door Slasher op 13-04-2012 09:45 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Slasher schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 09:14:
[...]

Het is een kopersmarkt, maar een potientiele koper hoeft een verkoper ook niet te beledigen met een bod wat 20% onder de vraagprijs ligt. Dat is toch een slap-in-the-face?

Ik zou een bod van 20% onder de vraagprijs iig niet accepteren en mijn makelaar hoeft mij daar niet voor te bellen,want ik ga bij dat bod zeker niet in onderhandeling omdat ik weet dat ik een scherpe vraagprijs heb.

Wat -Baco- zegt: het hangt erg af van de situatie van de verkoper en de prijsstelling van de woning.

Kopers hoeven geen medelijden te hebben met een verkoper maar wat meer respect mag ook wel en met een kansloos bod van 20% onder de vraagprijs kom je echt niet ver :)
Waarom zou je niet in onderhandeling gaan? Volgens mij laat jij je teveel door emotie leiden, in plaats van puur te kijken naar de zakelijke kant.
Er is trouwens meer dan de vraagprijs wat bij onderhandelen komt kijken. Je kan het ook juist zien als een kans om zelf niet-financiele eisen te stellen (zoals overdrachtsdatum of keukenapparatuur die dan wel meegaat - gebruik je het niet, gooi je het op marktplaats of kan de koper het 'erbij' kopen).

Wat betreft scherpe prijs; jij vind/denkt dat de prijs scherp is. Betekend niet dat de ander (kopers) het daarmee eens is. Pas op voor die valkuil, voordat je het weet staat jouw woning ook 1-2 jaar tekoop terwijl de markt blijft zakken.

[ Voor 16% gewijzigd door Xanaroth op 13-04-2012 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:23

Whuzz

Dodgeball!

Myrdreon schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 09:46:
[...]

Waarom zou je niet in onderhandeling gaan?
Omdat de (welliswaar ongeschreven) regel is dat je niet meer dan één koper tegelijk in onderhandeling gaat.
Als je daarnaast al weet dat je ondergrens 5% daling van de vraagprijs is, dan heeft een openingsbod van 20% weinig zin om over in onderhandeling te gaan.

Of ga jij met een potentiele nieuwe werkgever zitten onderhandelen over een salaris waarvan zijn openingsbod 20% lager ligt dan waar jij van kunt leven? Dan lach je hem toch ook uit en verspil je er verder geen tijd meer aan?

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:11
[...]

Waarom zou je niet in onderhandeling gaan? Volgens mij laat jij je teveel door emotie leiden, in plaats van puur te kijken naar de zakelijke kant.

Wat betreft scherpe prijs; jij vind/denkt dat de prijs scherp is. Betekend niet dat de ander (kopers) het daarmee eens is. Pas op voor die valkuil, voordat je het weet staat jouw woning ook 1-2 jaar tekoop terwijl de markt blijft zakken.
Daarom dus altijd meer vragen, dan bieden ze minder dan ga je rond de tafel en kom je op je middenweg uit.
Hun blij en Jij blij.

Zie het als salaris onderhandelingen :P.
Nee een huiskopen is oorlog, je bent geen vrienden van elkaar en elke euro verdient of eraf is er 1

[ Voor 21% gewijzigd door Mektheb op 13-04-2012 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serial_zip
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-09 23:58
MrFl0ppY schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 09:19:
Onderhandelen met woningcorporaties heeft vaak weinig zin. Voor hen maakt het niet zoveel uit hoelang het te koop staat maar ze willen wel een bepaalde prijs ervoor hebben. Als het inderdaad een instapklare woning is en in een goede buurt ligt zal het toch wel verkopen. Misschien niet meteen maar dan wel binnen een jaar.

Aan de andere kant wil het niet zeggen dat er geen ruimte is, verwacht alleen niet teveel.
Klopt....ex huurhuizen staan in de boeken voor een bepaalde prijs ...als die prijs niet gehaald wordt na x tijd, gaat hij gewoon de verhuur weer in. Als de eigenaar (wooncorporatie, pensioenfonds of investeringsmaatschappij) op 1 woning moet afwaarderen, zal een goede accountant erop aandringen de rest ook te moeten afwaarderen en dat is weer heel slecht voor de cijfers en bedrijfsresultaat....Just my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

[...]

Wat betreft scherpe prijs; jij vind/denkt dat de prijs scherp is. Betekend niet dat de ander (kopers) het daarmee eens is.
Ik kijjk puur naar de vraagprijzen en verkoopprijzen waarvoor huizen recent bij ons verkocht zijn. Dus ja ik weet dat het een scherpe/goede prijs is.
Pas op voor die valkuil, voordat je het weet staat jouw woning ook 1-2 jaar tekoop terwijl de markt blijft zakken.
Nogmaals dat is sterk afhankelijk van mijn persoonlijke situatie die jij niet kent. Ik hoef nu zeker geen genoegen te nemen met een bod 20% onder de vraagprijs,

Ik zou een koper bedanken voor de getoonde interesse en hem/haar willen verzoeken terug te komen met een beter openingsbod, dan wil ik best onderhandelen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Slasher op 13-04-2012 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Whuzz schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 09:50:
[...]

Omdat de (welliswaar ongeschreven) regel is dat je niet meer dan één koper tegelijk in onderhandeling gaat.
Als je daarnaast al weet dat je ondergrens 5% daling van de vraagprijs is, dan heeft een openingsbod van 20% weinig zin om over in onderhandeling te gaan.

Of ga jij met een potentiele nieuwe werkgever zitten onderhandelen over een salaris waarvan zijn openingsbod 20% lager ligt dan waar jij van kunt leven? Dan lach je hem toch ook uit en verspil je er verder geen tijd meer aan?
Als je een 2e persoon krijgt die iets bied, kun je het onderhandelen gewoon afbreken. Er is geen regel daarover. ' Sorry, ik denk dat we er toch niet uitkomen. ' en het is klaar waardoor je vrij met de 2e in onderhandeling kunt gaan.

Bij 5% ondergrens kun je ook gewoon onderhandelen. De vraagprijs is niet het enige waarover overeenstemming moet zijn.
Wordt trouwens vrij vaak gedaan, dingen als (puur voorbeeld) '190k als ik er volgende maand in kan, maar 170k als het over 3 maanden is'. Of deel van de inboedel achterlaten bijvoorbeeld. Of dat 'lijst van bouwkundige inspectie' wordt gerepareerd.
Kun je allemaal ook omdraaien naar de verkoperskant toe. Zoals dat je toezegt voor x bedrag aan reparaties te verrichten van de bouwkundige inspectie vooraf aan de overdracht (om zo de prijs hoog te houden). Of dat je (een deel van) de k.k. voor je rekening neemt.

Bij werkgever die 20% minder bied zou ik ook gewoon gaan praten. Vragen hoe het dan zit met secundaire voorwaarden als leaseauto, bonus, 13e maand etc. Er komt daar, net als bij woningen, meer bij kijken dan alleen het basisbedrag terwijl er wel degelijk waarde aan vast zit.

[ Voor 17% gewijzigd door Xanaroth op 13-04-2012 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 19:40
Daarnaast geld bijvoorbeeld in Apeldoorn dan Makkelaars, banken en hypotheek adviseurs zelf al aangeven dat je 20% onder vraagprijs bij 80% van de woningen kan gaan zitten.

Wij kijken simpelweg naar wat we kunnen lenen, en wat gezien de markt, daarvoor de ideale woning is. Elke woning die we zien wordt daar tegen gehouden en dan rekenen we om wat de onderhandelingsruimte voor óns waard is.

Vervolgens bieden we dat (als we geen gedoe willen) en dan is er weinig onderhandelingsruimte aan onze zijde. Als de woning lang te koop staat (huizenzoeker e.d.) dan gaan we daar eerst nog even flink onder zitten. (Er zijn zelfs makkelaars die tippen dat bij een aantal huizen de hypotheek al een aantal maanden niet betaald kan worden en je daardoor soms 100k onder de vraagprijs kan gaan zitten (op de 300k). (Dat zijn huizen waarbij de bank al meekijkt bij de makkelaar, om een executive verkoop te voorkomen))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

SkyFlyer schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:04:
(Er zijn zelfs makkelaars die tippen dat bij een aantal huizen de hypotheek al een aantal maanden niet betaald kan worden en je daardoor soms 100k onder de vraagprijs kan gaan zitten (op de 300k). (Dat zijn huizen waarbij de bank al meekijkt bij de makkelaar, om een executive verkoop te voorkomen))
Wat chique van die makkelaar :X

Ik dacht dat die belangen van de verkopende partij behartigden, in dit geval dus niet :')

[ Voor 9% gewijzigd door Slasher op 13-04-2012 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Fiber schreef op donderdag 12 april 2012 @ 13:04:
Is toch niet helemaal Brouwersgracht, 020 lijkt mij... :)
Ik bespeur een subtiele sneer, maar ik doelde op het stuk "Maar wij gewone stervelingen moeten toch keuzes en afwegingen maken, en ieders prioriteiten en voorkeuren liggen dan toch weer een tikkie anders" uit jouw post. :*
Slasher schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:26:
Ik dacht dat die belangen van de verkopende partij behartigden, in dit geval dus niet :')
Niet erg netjes van zo'n makkellaar nee, maar er is letterlijk niemand die er iets mee wint als het huis uiteindelijk middels een executieveiling wordt verkocht. Ja, de koper op die veiling, maar dan zijn de bank en de voormalig bewoner de dupe omdat ze (veel) geld kwijt zijn, de makelaar ook omdat die niets vangt omdat het huis niet via hem is verkocht, en de lachende derde is degene met het hoogste bod op de veiling.

Dan toch liever een 'normale' verkoop.

[ Voor 41% gewijzigd door CodeCaster op 13-04-2012 11:32 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:10
Ik heb vorig jaar mijn huis binnen 9 dagen! verkocht en maar 3% onder de vraagprijs. Ik heb zeker geluk gehad maar ook een realistische en scherpe vraagprijs gehanteerd. Een vergelijkbaar pand in de straat staat nog steeds te koop maar is dan ook minder afgewerkt en tevens hoger geprijsd.

Nu heb ik een jaar later een huis gekocht (overdracht komenden juni) en heb 20% van de vraagprijs af weten te krijgen, de vraagprijs was in mijn ogen dan ook onrealistisch.
Je kan denk ik ook niet per definitie zeggen het is een kopersmarkt ik bied 20% of meer onder de vraagprijs.
dit is zo afhankelijk van de vraagprijs en het pand.

Al met al zijn het rare tijden en denk ook af en toe misschien had ik er nog wel meer af kunnen krijgen, mijn doel van het kopen van de woning is op de eerste plaats woongenot en heb het huis dan ook gekocht met oog op de toekomst, het is groot genoeg voor e.v.t gezinsuitbreiding en ben van plan er lang te gaan wonen.

Of het nu de juiste keuze is geweest om een woning te kopen? de toekomst zal het uitwijzen...

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Het is wel een kopersmarkt in de zin van het aantal te koop staande woningen. Vroeger liepen de huizen zo hard dat de verkoper het tempo bepaalde en kon je zomaar achter het net vissen als je niet op tijd toehapte. Dat is nu volledig omgekeerd, in elk geval voor het grootste gedeelte van de markt.

[ Voor 58% gewijzigd door nare man op 13-04-2012 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
nare man schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 12:44:
Het is wel een kopersmarkt in de zin van het aantal te koop staande woningen. Vroeger liepen de huizen zo hard dat de verkoper het tempo bepaalde en kon je zomaar achter het net vissen als je niet op tijd toehapte. Dat is nu volledig omgekeerd, in elk geval voor het grootste gedeelte van de markt.
Laatst nog zo'n verhaal gehoord. Huis gekocht zonder het zelfs te hebben gezien, want ze moesten destijds snel beslissen.

Tegenwoordig is dat ongehoord, je kan makkelijk 1-2 maanden wachten voordat je eens uberhaupt gaat kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rmr1 schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 12:25:

Of het nu de juiste keuze is geweest om een woning te kopen? de toekomst zal het uitwijzen...
Ik zeg altijd maar zo: wonen moet je toch. Enige risico is arbeidsongeschiktheid of baanverlies. Maar ik vraag me af of je in een (particuliere) huurwoning dan beter af bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 14:27
Ik vraag me wel af wat de markt gaat doen als de onzekerheid weer op zijn retour is. Als iedereen weer weet van de HRA gaat doen en de economie aantrekt. Volgens mij zul je dan toch weer heel snel de prijzen zien stijgen als al die mensen die nu zitten te wachten weer aan het kopen gaan. Al is het maar voor even. Ben benieuwd hoe we over 5 a 10 jaar op deze periode terugkijken.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Tot nu toe is er altijd een golfbeweging geweest, dus de kans is best groot dat de prijzen dan weer gaan stijgen,. maar of dat echt zo is en wanneer en hoeveel weet niemand van te voren. Als je dat zou weten dan kon je heel rijk worden denk ik. Het verschilt ook heel erg per regio, denk ik. In de gebieden waar de bevolking krimpt zal het anders zijn dan in de gebieden waar nog steeds groei is.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is eigenlijk gebruikelijk bij een koopcontract. Is het verstandig om er iemand naar te laten kijken (alsin een jurist)?

Stel iemand wil een huis kopen, maar er is nog geen financiering geregeld. Dus er moeten ontbindende voorwaarden opgesteld worden. Hoe eerlijk zal een verkopende makelaar zijn, dat ze het niet zo formulieren waarmee de koper toch uiteindelijk de lul is, ookal stond het zo mooi op papier, maarja...kleine lettertjes in juridische taal stellen dat de koper toch iets moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Begin deze week een bod gedaan op een woning. Het bod lag bijna 17,5% onder de vraagprijs (je kunt maar één keer lekker laag beginnen dacht ik). Vandaag de reactie gehad dat men weinig ziet in ons bod, maar toch een gebaar wil maken. Dit gebaar bestaat uit een daling van de vraagprijs met iets meer dan 1%. Tijd dus om over vervolgstappen na te denken. Met een nieuw bod wat 16,5% onder de oorspronkelijke vraagprijs ligt gaat het niks worden, maar met de huidige beweging van de verkopers gaan we nooit op een mijns inziens redelijke prijs uitkomen. Leuk spelletje...

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Laatst online: 18-08 16:56
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 15:21:
Wat is eigenlijk gebruikelijk bij een koopcontract. Is het verstandig om er iemand naar te laten kijken (alsin een jurist)?

Stel iemand wil een huis kopen, maar er is nog geen financiering geregeld. Dus er moeten ontbindende voorwaarden opgesteld worden. Hoe eerlijk zal een verkopende makelaar zijn, dat ze het niet zo formulieren waarmee de koper toch uiteindelijk de lul is, ookal stond het zo mooi op papier, maarja...kleine lettertjes in juridische taal stellen dat de koper toch iets moet betalen.
Zijn meestal gewoon standaard contracten, NVM makelaars gebruiken gewoon het standaard NVM contract. Kan je wellicht wel vinden op internet ook. Anders heeft Vereniging Eigen Huis een voorbeeld contract, kan je kijken hoe erg het afwijkt.

Volgens mij hoef je daar niet echt bang voor te zijn, zeker niet bij een NVM/VBO makelaar of zo.

Als je echt twijfelt kan je formulering altijd nog hier plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Laatst online: 18-08 16:56
argro schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 15:23:
Begin deze week een bod gedaan op een woning. Het bod lag bijna 17,5% onder de vraagprijs (je kunt maar één keer lekker laag beginnen dacht ik). Vandaag de reactie gehad dat men weinig ziet in ons bod, maar toch een gebaar wil maken. Dit gebaar bestaat uit een daling van de vraagprijs met iets meer dan 1%. Tijd dus om over vervolgstappen na te denken. Met een nieuw bod wat 16,5% onder de oorspronkelijke vraagprijs ligt gaat het niks worden, maar met de huidige beweging van de verkopers gaan we nooit op een mijns inziens redelijke prijs uitkomen. Leuk spelletje...
Terug reageren dat je begrijpt dat ze je bod wellicht aan lage kant vinden, maar dat hun gebaar zo klein is dat je bang bent dat jullie er niet uitkomen tenzij ze met serieus tegenbod komen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

argro schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 15:23:
Denk dat die mensen zich vernederd zullen voelen in jouw bod.

Familie had een huis te koop staan voor 750k, je wil niet weten wat mensen daarop bieden. Gaan ze 2x kijken, super geinteresseerd en dan leggen ze een (siereus) bod neer van 400k :?. En vertellen ze erbij dat ze niet hoger kunnen maar het zo graag willen hebben omdat het hun droomhuis is?!

Laag bod oke, maar wel enigszins realistisch tenzij de vraagprijs veeeeel te hoog is.
Maar da;s mijn mening :D

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 13-04-2012 15:31 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Sport_Life schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 15:26:
[...]

Familie had een huis te koop staan voor 750k, je wil niet weten wat mensen daarop bieden. Gaan ze 2x kijken, super geinteresseerd en dan leggen ze een bod neer van 400k :?. En vertellen ze erbij dat ze niet hoger kunnen..
Ik heb het over 17,5% lager, niet over 46%. Overigens verneder ik liever de verkopers dan dat ik hen te vriend houd en 10k€ teveel betaal.

De suggestie van McVirusS vind ik best OK. Ik wil in ieder geval even rustig wachten om niet te geïnteresseerd over te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Sport_Life schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 15:26:
[...]

Wat is dat toch met die grote woorden? Je voelt je toch niet 'vernederd' door een laag bod op je huis? :D
Familie had een huis te koop staan voor 750k, je wil niet weten wat mensen daarop bieden. Gaan ze 2x kijken, super geinteresseerd en dan leggen ze een (siereus) bod neer van 400k :?. En vertellen ze erbij dat ze niet hoger kunnen maar het zo graag willen hebben omdat het hun droomhuis is?!
Dat mag toch? En wie weet hebben ze beet. Ik zag laatst op TV Makelaar ook een stel dat hun huis al jaren te koop had staan, oorspronkelijk voor 599, die waren al gezakt naar 409. Da's dus al éénderde eraf en het was nog niet verkocht.

Er zijn geen 'hard and fast rules' te geven voor biedingen. Als iemand 400k over heeft voor een huis met een vraagprijs van 750k, prima; kleine kans dat-ie het krijgt natuurlijk. Maar dan voel je je als verkoper toch niet 'vernederd'? Als ik de woordkeuze van veel verkopers beluister, dan zit daar toch wel een emotionele blokkade: nog niet helemaal willen aanvaarden dat het andere tijden zijn en dat zíj niet meer de baas zijn in de onderhandelingen.

[ Voor 10% gewijzigd door nare man op 13-04-2012 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

argro schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 15:29:
[...]
Ik heb het over 17,5% lager, niet over 46%. Overigens verneder ik liever de verkopers dan dat ik hen te vriend houd en 10k€ teveel betaal.

De suggestie van McVirusS vind ik best OK. Ik wil in ieder geval even rustig wachten om niet te geïnteresseerd over te komen.
Nee oke, maar het idee blijft imo hetzeflde. ligt er ook wel een beetje aan welke prijsklasse denk ik. Maar gezien hun reactie is dit hetgeen wat zij ervan vinden/denken imo.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Sport_Life schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 15:35:
[...]

Nee oke, maar het idee blijft imo hetzeflde. ligt er ook wel een beetje aan welke prijsklasse denk ik. Maar gezien hun reactie is dit hetgeen wat zij ervan vinden/denken imo.
Gezien hun reactie willen ze misschien 'vernederd' zijn (wat dat ook moge zijn, wat dat betreft eens met nare man), maar kunnen ze dat niet omdat ze toch graag willen verkopen, althans, zo zie ik het. Als ze het bod echt niks vonden hadden ze ook kunnen zeggen: 'de groeten'. Dat hebben ze echter niet gedaan, ze grijpen het bod toch aan in de hoop er een deal aan over te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:02

Wimo.

Shake and Bake!

nare man schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 15:35:
[...]

Wat is dat toch met die grote woorden? Je voelt je toch niet 'vernederd' door een laag bod op je huis? :D

[...]

Dat mag toch? En wie weet hebben ze beet. Ik zag laatst op TV Makelaar ook een stel dat hun huis al jaren te koop had staan, oorspronkelijk voor 599, die waren al gezakt naar 409. Da's dus al éénderde eraf en het was nog niet verkocht.

Er zijn geen 'hard and fast rules' te geven voor biedingen. Als iemand 400k over heeft voor een huis met een vraagprijs van 750k, prima; kleine kans dat-ie het krijgt natuurlijk. Maar dan voel je je als verkoper toch niet 'vernederd'? Als ik de woordkeuze van veel verkopers beluister, dan zit daar toch wel een emotionele blokkade: nog niet helemaal willen aanvaarden dat het andere tijden zijn en dat zíj niet meer de baas zijn in de onderhandelingen.
Hoorde gisteren op de radio het verhaal van een man die in scheiding lag. Huis stond al 3 jaar te koop met een oorspronkelijke prijs van 500k. Uiteindelijk voor 250k weggegaan en die man was dolbij dat hij er vanaf was ... het kan dus allemaal met dit spelletje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

argro schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 15:38:
[...]
Gezien hun reactie willen ze misschien 'vernederd' zijn (wat dat ook moge zijn, wat dat betreft eens met nare man), maar kunnen ze dat niet omdat ze toch graag willen verkopen, althans, zo zie ik het. Als ze het bod echt niks vonden hadden ze ook kunnen zeggen: 'de groeten'. Dat hebben ze echter niet gedaan, ze grijpen het bod toch aan in de hoop er een deal aan over te houden.
Of ze zijn helemaal niet vernederd maar is het de bedoeling dat de koper het idee krijgt dat hij toch echt iets omhoog moet.

Bij de verkoop van ons huis heeft het ook heel lang geduurd voordat iemand uberhaupt een bod uitgebracht heeft. Uiteindelijk hebben we het verkocht aan de 2e die een bod gedaan heeft (beide waren belachelijke boden, maar de eerste had ook gelijk het maximaal haalbare geboden. Tweede bod is uiteindelijk genoeg gestegen om het 'verlies' voor ons behapbaar te maken.)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Laatst bij de Hypotheker geweest, berekening laten maken op basis van twee inkomens (we hebben beide vaste baan), vaste lasten meegenomen en op een maximale hypotheek van 174k uitgekomen.

Vandaag bij ABN Amro, zelfde berekening gebruikt en de maximale hypotheek is 151k.

23.000 Euro verschil in advies...

Maar soit, ik houd de ABN limiet aan, wilde toch al niet boven 150k uitkomen met de totale hypotheek om de maandlasten redelijk laag te houden om ernaast te kunnen blijven leven. ;)

Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
King Nothing schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 16:31:
Laatst bij de Hypotheker geweest, berekening laten maken op basis van twee inkomens (we hebben beide vaste baan), vaste lasten meegenomen en op een maximale hypotheek van 174k uitgekomen.

Vandaag bij ABN Amro, zelfde berekening gebruikt en de maximale hypotheek is 151k.

23.000 Euro verschil in advies...

Maar soit, ik houd de ABN limiet aan, wilde toch al niet boven 150k uitkomen met de totale hypotheek om de maandlasten redelijk laag te houden om ernaast te kunnen blijven leven. ;)
Waarschijnlijk had de hypotheker het bij de ING laten doen ?, die zaten een paar weken geleden op de peste % etc.

Verandert altijd en als je niet aan je max hoeft te zitten, gewoon niet doen !

Ik kon geloof ik met ze 2e tot 210 krijgen maar het geen we kochten was 147500- V.O.N dus we hebben uit eindelijk voor 153 even uit me hoofd moeten lenen.
Veel beter dan gelijk je max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

ABN en Hypotheker hebben beide 5% rente, 10 jaar vast, bankspaarhypotheek aangehouden

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
King Nothing schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 16:44:
ABN en Hypotheker hebben beide 5% rente, 10 jaar vast, bankspaarhypotheek aangehouden
prima toch ?, wij hadden eind feb 4.7 bji ING even uit me hoofd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Dat is ook wel mooi, snap alleen het verschil van 23.000 euro niet ;) De adviseuse van ABN ook niet.

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 19:40
Hypotheker deed bij ons ook een overschatting, gebruikte een te lage rekenrente..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:10
King Nothing schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 16:57:
Dat is ook wel mooi, snap alleen het verschil van 23.000 euro niet ;) De adviseuse van ABN ook niet.
De hypotheker was bij mij ook een stuk guller dan bv de ABN of SNS uiteindelijk niet voor de hypotheker gekozen. Je moet goed opletten hoe ze de berekening maken, met welke rentes, hoe ze de HRA berekenen met welke woz waarde en of ze eigen woningwaarde forfait meerekenen in je lasten.

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
rmr1 schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 18:35:
[...]

De hypotheker was bij mij ook een stuk guller dan bv de ABN of SNS uiteindelijk niet voor de hypotheker gekozen. Je moet goed opletten hoe ze de berekening maken, met welke rentes, hoe ze de HRA berekenen met welke woz waarde en of ze eigen woningwaarde forfait meerekenen in je lasten.
Je moet niet kijken naar wat ze zeggen dat je kunt betalen, je moet kijken wat je zelf kan betalen. Je weet zelf het beste wat je levensstijl is en wat er overblijft voor een hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
MrFl0ppY schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 09:19:

Daar was ik al bang voor ja. Al weet ik niet zeker of de woningbouw zelf nog de verkopende partij is, of dat de makelaar het huis al heeft opgekocht en nu met winst wil doorverkopen. Weet niet of dat uberhaupt voor komt?
De naam "ING" viel ook enkele keren toen het over akkoord voor de verbouwingen en dergelijke ging. Weet niet of dat nog iets zegt over de huidige eigenaar.

[ Voor 4% gewijzigd door frickY op 13-04-2012 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

stokmeister schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 13:47:
Het is in deze tijd wel goed om te kijken of jou aannemer aangesloten is bij het SWK (vroeger GIW) ...
Let er ook even op dat de b.v. die ingeschreven staat exact dezelfde is als de b.v. waarmee het contract gesloten wordt, anders wordt er helemaal niets uitgekeerd. Aannemers hebben vaak meerdere b.v.'s voor diverse samenwerkings-verbanden, die niet allemaal ingeschreven hoeven te zijn, ook al is de aannemer zelf wel ingeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

nare man schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 15:35:
Als ik de woordkeuze van veel verkopers beluister, dan zit daar toch wel een emotionele blokkade: nog niet helemaal willen aanvaarden dat het andere tijden zijn en dat zíj niet meer de baas zijn in de onderhandelingen.
Ach ja, zo kan ik ook over kopers ook nog wel een boekje open doen. Laatst iemand over de vloer gehad met een bezichtiging van mijn appartement dat ze eigenlijk liever een huisje met een tuin wou, maar dat niet kon betalen, en dat als minpunt opgaf. Waarom kom je dan kijken voor de 2e keer?

Daar kan ik als verkoper toch helemaal niets mee?, ik zou ook graag Porsche rijden, maar omdat ik dat niet kan betalen rijdt ik Volkswagen.

Je moet kijken naar wat je wel kunt betalen, en niet naar wat je niet kunt betalen.

Dus enig realiteitszin bij kopers mag er ook wel iets meer zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 18:01
Mijn ervaring is dat er bij de hypotheker meer mogelijk is. Waarom weet ik niet, maar heb dus ook een nieuwe hypotheek afgesloten via de hypotheker. De rente die hun aanboden heb ik ook echt wel gekregen. 5,15% voor 20 jaar, niet slecht lijkt me.
Bij mijn 1e huis precies hetzelfde, was bij de rabobank geweest en het was niet mogelijk om het huis te kopen, kom ik bij de hypotheker was het wel mogelijk. Ben het wel eens met de persoon hierboven je moet naar je eigen leefpatroon kijken. Je moet er achter staan dat je het geld kan missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:52
Precies. Je moet niet kijken naar wat je -kan- betalen maar naar wat je -wil- betalen :)

De Hypotheker is, voor zover ik ze tot nu toe ken, echt niet slecht. Wij waren in januari al bij de ABN AMRO geweest voor een orienterend gesprek (onze eigen bang). Na aftrek van alle kortingen wegens huisbankierschap, verzekeringen die we er hebben, etc. konden ze ons een rente van 4,65% bieden voor 10 jaar.

Onlangs zijn we toen toch ook naar de hypotheker gegaan voor een 2nd opinion en eigenlijk kwamen we daar ook al snel op ABN AMRO of Argenta uit (Argenta kon 4,55% bieden, ABN AMRO kon via de hypotheker 4,85% bieden). Na wat heen en weer gemail tussen de Hypotheker en ABN AMRO konden we ook via de hypotheker 4,65% krijgen bij de ABN :).

Verschil tussen onze adviseur bij de Hypotheker en de ABN was trouwens wel dat de Hypotheker eigenlijk meteen mee ging in mijn voorkeur voor een annuitaire hypotheek en dat de ABN bleef proberen me te overtuigen om een bankspaarhypotheek te kiezen ;)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
eymey schreef op zondag 15 april 2012 @ 12:55:

Verschil tussen onze adviseur bij de Hypotheker en de ABN was trouwens wel dat de Hypotheker eigenlijk meteen mee ging in mijn voorkeur voor een annuitaire hypotheek en dat de ABN bleef proberen me te overtuigen om een bankspaarhypotheek te kiezen ;)
De adviseur van de ABN is dan ook geen adviseur, maar een verkoper die zich adviseur noemt. Een beetje als een dealer van VW mobiliteitsadviseur noemen en verbaast zijn dat hij VW adviseert en niet Opel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hehe, idd :)

Hij was overigens wel teleurgesteld dat we niet direct bij de ABN gingen (daar gaat z'n bonus? :P ) maar hij vond het alweer wat minder erg toen bleek dat we ook via de Hypotheker voor ABN zijn gegaan.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiben
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online

Reiben

Private First Class

Zie ik iets over het hoofd of heeft dit appartement geen ramen in de woonkamer behalve in het plafond? Lijkt me toch vrij deprimerend, en dat voor een kwart miljoen euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Reiben schreef op zondag 15 april 2012 @ 15:53:
Zie ik iets over het hoofd of heeft dit appartement geen ramen in de woonkamer behalve in het plafond? Lijkt me toch vrij deprimerend, en dat voor een kwart miljoen euro.
Er is nog 1 mini-raampje te zien in de slaapkamer 8)7

Nee, denk dat je dan langzaam aan toch gek wordt. Nergens plek voor frisse lucht en je moet vrijwel altijd lampen aan doen. En als er sneeuw valt ben je ook dat laatste beetje kwijt (of gewoon vies worden, lijkt me niet een plek waar de glazenwasser komt).

[ Voor 10% gewijzigd door Xanaroth op 15-04-2012 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Naast het miniraam is volgens mij ook een groot raam vanaf vloer naar boven, verborgen achter gordijnen.

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
King Nothing schreef op zondag 15 april 2012 @ 17:15:
Naast het miniraam is volgens mij ook een groot raam vanaf vloer naar boven, verborgen achter gordijnen.
Mijn ironie-meter is even stuk, please enlighten :)

Het zal me niks verbazen als dit inderdaad gewoon een appartement is dat volledig in het souterrain is gerealiseerd, met als gevolg dat de woonkamer geen 'echte' ramen heeft. Normaal gesproken is je souterrain bergruimte of (hooguit) een extra slaapkamer, maarja, 'in hartje pijp' is natuurlijk iedere vierkante cm iets waard, dus waarom niet een heel kelderappartement realiseren? :P

Hier zie je toch ook echt wel weer de gekte van Amsterdam. 62m2 voor 250k, twee kamers zonder tuin. Pre-crisisprijzen zijn dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Laatst online: 18:20
ephymerous schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 13:21:
Verdorie zeg... vorige week zaterdag hebben we huizen bekeken en we waren beiden enthousiast over deze woning. Ruim genoeg, mooie schuur, prima buurtje en op mijn salaris op te brengen.

Maandag gebeld voor een tweede bezichtiging, direct 's avonds. Volgende dag willen we een bod doen en wordt ons telefonisch medegedeeld dat het huis een half uur daarvoor is verkocht :X
Om mezelf maar even te quoten... de andere partij kreeg de financiering niet rond en we hebben vrijdag een bod gedaan. Ik verwacht vandaag of morgen reactie. Spannend :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
nare man schreef op maandag 16 april 2012 @ 07:26:
[...]

Mijn ironie-meter is even stuk, please enlighten :)

Het zal me niks verbazen als dit inderdaad gewoon een appartement is dat volledig in het souterrain is gerealiseerd, met als gevolg dat de woonkamer geen 'echte' ramen heeft. Normaal gesproken is je souterrain bergruimte of (hooguit) een extra slaapkamer, maarja, 'in hartje pijp' is natuurlijk iedere vierkante cm iets waard, dus waarom niet een heel kelderappartement realiseren? :P
Afgaande op Google Streetview is het geen souterrain. Tevens is het echt een raam naast dat kleine raampje. Streetview maakt echter heel duidelijk waarom de zonwering naar beneden is: het uitzicht op de oerlelijke (garage)deuren aan de overkant.

Op basis van satellietfoto's kan ik niet bepalen waarom er aan de achterzijde niet gewoon ramen zouden zijn...
Hier zie je toch ook echt wel weer de gekte van Amsterdam. 62m2 voor 250k, twee kamers zonder tuin. Pre-crisisprijzen zijn dat.
Kwestie van wat de gek er voor wil geven. Ook nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Zoiets dacht ik al: ik zie geen raam, dus dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn:

a) er is geen raam;
b) er is wel een raam, maar dat kijkt uit op zoiets godsgruwelijk lelijks dat het werkelijk op alle manieren beter is om het gesloten te laten :P

En inderdaad, natuurlijk is het wat de gek ervoor wil geven, maar ik vind het gewoon echt shocking. 250k voor 62m2 zonder tuin...ik hebn in Blijdorp een benedenwoning bezichtigd (bel-etage + souterrain) met precies dezelfde vraagprijs, 250k, maar dan 120m2, 6 kamers, een tuin op het zuid-oosten en in perfecte staat van onderhoud maar met authentieke details (dus niet die lelijke 'beleggers-stijl' van alles eruit trekken, alles wit en terra cotta kalken en dan hopen dat van die lifestyle-typjes erop afkomen...).

[ Voor 50% gewijzigd door nare man op 16-04-2012 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

nare man schreef op maandag 16 april 2012 @ 11:32:
Zoiets dacht ik al: ik zie geen raam, dus dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn:

a) er is geen raam;
b) er is wel een raam, maar dat kijkt uit op zoiets godsgruwelijk lelijks dat het werkelijk op alle manieren beter is om het gesloten te laten :P
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/x4w0inP3czqeQZsKEEYY4GMh/thumb.jpg

Rode vak is volgens mij een raam... ;)

Ik ga in uw keuzemenu dus maar voor optie 2 :P

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:19
Als koper in Amsterdam, kan ik bevestigen dat sommige huizenprijzen belachelijk zijn. Echter snap ik wel dat de prijzen hier hoger zijn dan elders. Als je gewend bent aan Amsterdam wil je er niet meer weg+er wonnen veel yuppen hier...hoge prijzen als gevolg. Neem dit appartement: http://www.funda.nl/koop/...323296-timorplein-17-iii/

Als daar 10-15% af kan zou ik het best willen hebben. Enig nadeeltje is wel dat je een trap af moet om naar de wc te gaan.

Dit is voor voorbeeld van een te duur huis: http://www.funda.nl/koop/...an-der-helststraat-93-iv/
Leuk huisje, maar niemand heeft er 270k voor over.

[ Voor 16% gewijzigd door pingkiller op 16-04-2012 11:45 ]

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:55

SeatRider

Hips don't lie

nare man schreef op maandag 16 april 2012 @ 11:32:
ik hebn in Blijdorp een benedenwoning bezichtigd (bel-etage + souterrain) met precies dezelfde vraagprijs, 250k, maar dan 120m2, 6 kamers, een tuin op het zuid-oosten en in perfecte staat van onderhoud maar met authentieke details (dus niet die lelijke 'beleggers-stijl' van alles eruit trekken, alles wit en terra cotta kalken en dan hopen dat van die lifestyle-typjes erop afkomen...).
Linkje? :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros
  • Laatst online: 15-05 16:29

Macros

I'm watching...

Ik ben sinds dit weekend ook op zoek naar een huis in Amsterdam. Ik vertrek juist uit Rotterdam. Blijdorp is wel een redelijk goede wijk, maar het is geen 'centrum'. De prijzen liggen over het algemeen al een stuk lager in Rotterdam dan Amsterdam. Ook is er de laatste tijd veel meer keus van nieuwe appartementen in of dichtbij het centrum in Rotterdam. Er werd en wordt enorm veel gebouwd in Rotterdam. Al stopt het nu wel enorm. Dus er is een redelijk groot aanbod van nieuwe appartementen wat de prijs denk ik wel drukt. In Amsterdam is dat volgens mij veel minder. Terwijl de vraag veel hoger is in Amsterdam.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Macros schreef op maandag 16 april 2012 @ 11:59:
Ik ben sinds dit weekend ook op zoek naar een huis in Amsterdam. Ik vertrek juist uit Rotterdam. Blijdorp is wel een redelijk goede wijk, maar het is geen 'centrum'.
Rotterdam heeft niet echt een centrum :P

Voor mij was het feit dat Blijdorp geen centrum is juist een reden om er wél te gaan wonen, na ruim 5 jaar in 3 verschillende huurappartementen in het centrum te hebben gewoond (Weena / Vissersdijk). Gek werd je van het gezeik en het gesodemieter, vooral op uitgaangsavonden. Het voordeel is dat het wél superdicht bij R'dam CS ligt en bij de Randstadrail. Verder is het een ontzettend groene wijk.

@ SeatRider: helaas is dat huis van Funda verdwenen maar je kunt het nog wel via de site van de makelaar terugvinden: http://www.jorisvanoosten.nl/aanbod/verkocht/ en dan Paetsstraat 12 c in Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiben
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online

Reiben

Private First Class

nare man schreef op maandag 16 april 2012 @ 07:26:
[...]

Deze dan, zelfde pand maar op de tweede verdieping. 240k voor 49m2 :'(

Maar hier heb je tenminste ramen :P Alhoewel de woonkamer aan de voorkant had moeten zitten en de slaapkamer aan de (saaie) achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Alles om in Amsterdam te wonen :').

Ik geloof ook best dat er mensen zijn die dit ervoor over hebben, zelfs in deze tijd. Maaaarrrr.... dan woon je wel in een omgeving 'met sfeer' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Kan nog veel gekker hoor: http://www.funda.nl/koop/amsterdam/225000+/10-55-woonopp/ 5000 Euro per vierkante meter is daar blijkbaar normaal in de betere wijken... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 18:16

vhal

ಠ_ಠ

Ach, ik zou er niet dood gevonden willen worden in Amsterdam. 250k voor 45m2.... :X
Dan nog liever Rotterdam wat imho een echte stad is, incl voor en nadelen.

Maar er zijn zat mensen die hetzelfde denken over vinexwijken :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
eymey schreef op maandag 16 april 2012 @ 20:21:
Alles om in Amsterdam te wonen :').

Ik geloof ook best dat er mensen zijn die dit ervoor over hebben, zelfs in deze tijd. Maaaarrrr.... dan woon je wel in een omgeving 'met sfeer' ;)
Ik snap dat persoonlijk ook niet, maar dat hoeft ook niet. Voor 2/3e van de prijs koop ik hier wel een twee-onder-een kap en gezien de werkgelegenheid in de buurt maak ik me niet druk :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ieder het zijne he :)

Zoals in het huizenbubble-topic al terecht werd opgemerkt: de markten voor hippe grotestadsappartementen en landelijk gelegen twee-onder-een-kappers concurreren nauwelijks. Er is maar een hele minimale overloop van het ene segment naar het andere. Mensen die bij het één zweren, zullen met geen stok in het andere te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Iemand een suggestie waar ik de v.o.n.-prijs van een in 2005 opgeleverd huis kan vinden? Ik heb een huis op het oog wat in 2005, samen met nog circa 30 huizen, is opgeleverd. De huidige bewoners zijn allemaal nog bewoners van het eerste uur. Thans staan drie huizen te koop. De toenmalige prijs kan helpen een gevoel te krijgen bij prijsverschillen tussen die huizen onderling en bij een prijsniveau in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Niet gewoon bij het Kadaster? :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Dat denk ik ook, gewoon van één van de te koop staande huizen een kadastraal bericht eigendom opvragen, dan zie je de koopsom destijds. Dat is sowieso al de kale koopsom zoals vermeld in de akte van levering, dus zonder eventuele kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Nee, dan krijg ik 'geen gegevens' terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Vreemd, is dat bij alle adressen in dat project zo? Zou niet moeten kunnen, aangezien alle notariële aktes m.b.t transport van OG in de openbare registers moeten zijn ingeschreven, anders komt geen transport tot stand. Anders is het misschien niet (goed) gedigitaliseerd en moet je het kadaster even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
nare man schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 12:34:
Vreemd, is dat bij alle adressen in dat project zo? Zou niet moeten kunnen, aangezien alle notariële aktes m.b.t transport van OG in de openbare registers moeten zijn ingeschreven, anders komt geen transport tot stand. Anders is het misschien niet (goed) gedigitaliseerd en moet je het kadaster even bellen.
Ja, dat geldt voor alle adressen in het project. Ik zal even contact opnemen met het Kadaster. Het lastige is dat de ontwikkelaar inmiddels failliet is, een telefoontje in die richting gaat dus ook niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Bod gedaan, zakken ze 2.000 euro... vanmiddag gebeld en aangegeven geen koehandel te willen doen. Ik heb direct mijn finalebod neergelegd die geldig is tot vrijdag 20 april 18:00. Daarbij heb ik aangegeven dat er een tweede huis is dan niet onze eerste voorkeur heeft maar waar we dan wel mee verder gaan.

De makelaar werd er stil van maar vroeg vervolgens hoe snel wij het huis kunnen aanvaarden. Dat is mijn inziens een goed teken maar laten we niet te vroeg juichen :)

[ Voor 15% gewijzigd door ephymerous op 17-04-2012 13:31 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:31
Spannend Ephymerous! Veel succes.

[ Voor 63% gewijzigd door TheJason op 18-04-2012 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Benieuwd naar jullie ervaringen, de hypotheekgesprekken moeten nog vorderen dus de info zal wel steeds toereikender worden. Hypotheek van rond de 250-260k (bestaande uit zo'n 225-235k hypotheek en 15k bouwdepot) Heb al enkele rekenvoorbeelden gehad die varieren van 30 jaar lang bankspaarhypotheek volledig aflossen, dus na 30 jaar heb je tegen de 400k betaald en is alles van jou. Mits het belastingvoordeel 30 jaar hetzelfde blijft als nu (van ~ 1500 bruto naar 1050 netto). Tot 30 jaar vastzetten, spaarhypotheek, 50% aflossingsvrij waar je een restschuld overhoudt van een flinke ton, per maand zo'n 900 netto betaald en 1300 bruto. En dan heb je nog kortere looptijden enz. Zeker is dat ik safe wil spelen, dus (relatief) lange looptijd en (bank)spaarhypotheek waarschijnlijk (Huis op het oog waar we in willen blijven en dit ook waarschijnlijk zullen doen). Wat is wijsheid op de lange termijn? Indien je algemene tips hebt voor deze situatie hoor ik het graag. Eigen informatie zal dus sowieso toenemen als de gesprekken wat meer vorderen (duurt zo lang...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Wijsheid op lange termijn? Moet je eens uitrekenen wat je bij aflossingsvrij de volgende 30 jaar kwijt bent voor de overige 100k af te betalen (let erop dat je dan geen HRA meer kan trekken, dat geldt enkel bij een nieuwe hypotheek voor het bedrag dat boven de huidige ligt). Volgens mij betaal je dan met liefde die 150/maand extra nu.

Wat betreft vastzetten, ligt eraan hoelang je er wilt wonen. Langer vastzetten betekend hogere kosten. Denk je binnen (bijvoorbeeld) 10 jaar te verhuizen, waarom dan extra betalen voor langer vastzetten terwijl je toch na 10 jaar een nieuwe hypotheek neemt.
Vastzetten van 10 jaar of langer betekend wel andere rekenrente (= hogere hypotheek) en zekerheid in je maandlasten (gemoedsrust) op de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Inderdaad. Bepaal in ieder geval of (en vanuit welke redenering?) je echt voor die 50% aflossingsvrij wil gaan. Op een hypotheek van 250-260k is 50% nog steeds 125.000 euro.

Op de hypotheek waar m'n vriendin en ik op aan het wachten zijn (171k) hebben we het aflosgedeelte reeds op 120.000 euro staan (en dus nog ong. 51k restschuld). Vanuit de redenering dat het nu nog iets op de (bruto) maandlast scheelt en dat het een bedrag is dat aan het eind nog te overzien is (zeker als je kijkt naar hoe veel je tegen die tijd wrs. aan huur kwijt zou zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
argro schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 13:28:
[...]
Ja, dat geldt voor alle adressen in het project. Ik zal even contact opnemen met het Kadaster. Het lastige is dat de ontwikkelaar inmiddels failliet is, een telefoontje in die richting gaat dus ook niet helpen.
Kadaster doet alleen mutaties, niet de 'eerste inschrijving'.

Ben ook op zoek naar 'nieuwbouw' prijzen, dus als je die ergens vindt hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Het Kadaster houdt de huidige situatie bij van een registergoed. Dus als de huidige eigenaar niet de oorspronkelijke koper is (die het OG van de projectontwikkelaar heeft gekocht) dan heb je inderdaad niet zoveel aan het kadaster.

Overigens moet de huidige eigenaar wel over de akte van levering van de eigenaar daarvóór beschikken, dus je zou het langs die weg kunnen proberen. Verder bevinden alle notariële aktes zich 70 jaar lang bij de passerende notaris, maar je weet waarschijnlijk niet welke notaris dat was. Je zou nog eens kunnen googlen, misschien dat er oude advertenties van het toenmalige nieuwbouwproject naar boven komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
nare man schreef op woensdag 18 april 2012 @ 08:11:
Je zou nog eens kunnen googlen, misschien dat er oude advertenties van het toenmalige nieuwbouwproject naar boven komen.
Daarmee had ik inderdaad verwacht succes te hebben. Er moet vast wel ergens een brochure met prijslijst op het wereldwijde web circuleren dacht ik zo. Tot op heden een zoektocht zonder succes. Meer dan wat nieuwsberichtjes in het archief van het lokale sufferdje kom ik niet tegen.

Update: Navraag bij het kadaster heeft mij geleerd dat de koopsom niet wordt geleverd, omdat in de akte alleen een bedrag voor de koop van de bouwgrond vermeld is. Geen koopsom inclusief huis dus.

[ Voor 16% gewijzigd door argro op 18-04-2012 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Dit klopt overigens ook wel. Ik zit in een aantal zaken waar dit speelt en daar koop je de grond van de aannemer (dat moet notarieel geleverd worden, dus dat staat in de akte) terwijl de verplichting tot afbouw van de woning en betaling van de bouwtermijnen gewoon contractueel is geregeld (zgn. koop/aannemingsovereenkomst). Dat vind je inderdaad niet terug in het kadaster. Pas als de woning éénmaal van eigenaar is gewisseld vind je de koopsom terug, maar daar zit dan dus al wel een mutatie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

WTF. Twee weken terug werd het huis waar we een bod op wilden doen net verkocht (na 8 dagen op de markt te zijn geweest), vandaag belt de makelaar een bezichtiging voor morgen af met dezelfde reden (alleen nu na 5 dagen op de markt te zijn geweest). Huizenbubble my ass.

Stiekum staat het echte huis van mijn dromen overigens in Katendrecht, iemand ervaringen uit de eerste hand omtrent het wonen daar? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Geen woonervaring, maar ik ken het wel goed, linkje? Ben benieuwd :)

[ Voor 3% gewijzigd door nare man op 18-04-2012 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:03
Kijk eens aan. Zo heb je de moed bijna opgegeven, zo krijg je een openingsbod binnen van 175.000. Tweede bezichtiging vandaag, was al op de huizendag geweest.

Als hij nog een paar duizend wil bewegen dan komen we in de zone waarin ik het kan verkopen, spannend weer!

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Klinkt goed, paar duizend is minder dan twee procent, daar moet uit te komen zijn. Grootste punt is tegenwoordig vaak of ze de financiering rond kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros
  • Laatst online: 15-05 16:29

Macros

I'm watching...

Hoe vind je eigenlijk een goede aankoopmakelaar? Ik zoek een makelaar in de regio Amsterdam die voor mij een aantal potentiele woningen kan vinden voor mij. Ik hoop dan dat hij goed weet waar er een goede deal te vinden is en welke buurten wel leefbaar en betaalbaar zijn. Allemaal rekening houdend met mijn reistijd.
Als hij er 1 vindt, dat hij dan onderhandeld namens mij om de prijs zo laag mogelijk te krijgen.

Maar hoe vindt je zo'n iemand? Iemand ervaring met een goede makelaar?

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Macros schreef op woensdag 18 april 2012 @ 17:40:
Hoe vind je eigenlijk een goede aankoopmakelaar? Ik zoek een makelaar in de regio Amsterdam die voor mij een aantal potentiele woningen kan vinden voor mij. Ik hoop dan dat hij goed weet waar er een goede deal te vinden is en welke buurten wel leefbaar en betaalbaar zijn. Allemaal rekening houdend met mijn reistijd.
Als hij er 1 vindt, dat hij dan onderhandeld namens mij om de prijs zo laag mogelijk te krijgen.

Dat zou ik ook willen weten. Ik wilde eigenlijk de partij die ik mijn huis wilde laten verkopen, vragen om ook namens mij het nieuwe huis te kopen - ervan uitgaande dat er dan een mooie prijsafspraak gemaakt kan worden over de fee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Macros schreef op woensdag 18 april 2012 @ 17:40:

Regio Amsterdam is te groot, want daar valt immers ook (deel van) Haarlem, Hoofddorp, Badhoevedorp, Amstelveen, Diemen, Almere, Purmerend, Zaandam etc onder. Denk dat je eerst eens bij jezelf moet beginnen, bepalen waar je zou willen wonen. Anders zal het gesprek met de makelaar neerkomen op 'Hier zijn er 10k verschillende woningen, kun je iets specifieker zijn wat je wilt?'

Als je eenmaal het beperkt hebt tot een paar wijken en specifiekere woonwens (dan zijn er snel nog steeds ~50 woningen over), dan kun je pas kijken naar welke makelaar bekend/ervaren is voor jouw zoekgebied en wensen als een 'koopje'.
Ter indicatie, ik kijk naar slechts 1 wijk want weet precies wat/waar ik wel, maar heb nog steeds een stuk of 10 geschikte woningen die allemaal aan alle wensen voldoen.

Vergis je echter niet, het kan prima zijn dat je ergens 10 jaar moet wonen als je nu koopt. Het kan immers zijn dat de prijs voorlopig nog even blijft dalen en herstel zal niet in 1 jaar gebeuren. Je kan dus beter inzetten op je eigen woonwens dan een 'koopje' te zoeken.

Verder is een makelaar vooral een contact/tussenpersoon, niet de koper of verkoper. Nodig er dus een 10-tal uit van verschillende vestigingen en kies degene uit waar je dan het beste gevoel bij hebt. Natuurlijk is het fijn als hij er, zeg, 10k meer af krijgt dan jij zou kunnen. Maar bij 200k heb je het dan nog steeds over 190k uitgeven - je kunt beter inzetten op het zo goed mogelijk besteden van die 190k dan het inzetten op de korting van 10k.

[ Voor 16% gewijzigd door Xanaroth op 18-04-2012 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, aangegeven aan de verkoopmakelaar dat ik het nieuwbouw appartement wat ik al een tijd op het oog heb, toch uiteindelijk ga kopen.

http://www.funda.nl/koop/...4275425-beekenoord/fotos/

Ik ben er blij mee, nu nog financiering regelen. Ik ben er nog niet uit wat het verstandigst is. Spaar of annuïteiten...gezien de huidige catshuis roddels. Maar daar zal ik het met mijn adviseur maar over gaan hebben.

Ik kan er pas 1 augustus in, gezien mijn huidige huurcontract. Maar ik heb er zin in :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimP
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-07 09:27
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 22:35:
Zo, aangegeven aan de verkoopmakelaar dat ik het nieuwbouw appartement wat ik al een tijd op het oog heb, toch uiteindelijk ga kopen.

http://www.funda.nl/koop/...4275425-beekenoord/fotos/

Ik ben er blij mee, nu nog financiering regelen. Ik ben er nog niet uit wat het verstandigst is. Spaar of annuïteiten...gezien de huidige catshuis roddels. Maar daar zal ik het met mijn adviseur maar over gaan hebben.

Ik kan er pas 1 augustus in, gezien mijn huidige huurcontract. Maar ik heb er zin in :D
Ziet er goed uit. Ik zou gewoon nog voor spaar gaan. Hypotheekrente aftrek weg/minder is er voorlopig toch nog niet doorheen want onze blonde vriend is tegen en als je het voor dat het eventueel afgeschaft gaat worden afsluit kunnen ze je het toch niet meer afnemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

WimPliers schreef op woensdag 18 april 2012 @ 22:38:
[...]

Ziet er goed uit. Ik zou gewoon nog voor spaar gaan. Hypotheekrente aftrek weg/minder is er voorlopig toch nog niet doorheen want onze blonde vriend is tegen en als je het voor dat het eventueel afgeschaft gaat worden afsluit kunnen ze je het toch niet meer afnemen ;)
Reken maar dat huidige huizenbezitters wel degelijk zullen merken zodra er iets aan de HRA veranderd.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bi-zonder
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
SeatRider schreef op woensdag 18 april 2012 @ 15:58:
Stiekum staat het echte huis van mijn dromen overigens in Katendrecht, iemand ervaringen uit de eerste hand omtrent het wonen daar? :)
Katendrecht, Rotterdam bedoel je? Indien ja, ervaring mee (in één van die 2 rode torens op de kop aan de Maas gewoond daar).

[ Voor 9% gewijzigd door Bi-zonder op 19-04-2012 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deadsy33 schreef op donderdag 19 april 2012 @ 07:16:
[...]

Reken maar dat huidige huizenbezitters wel degelijk zullen merken zodra er iets aan de HRA veranderd.
Waarschijnlijk ja, 't ging er mij meer om het gerucht dat alleen annuïteitenhypotheken van de HRA mogen genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2012 @ 09:14:
[...]

Waarschijnlijk ja, 't ging er mij meer om het gerucht dat alleen annuïteitenhypotheken van de HRA mogen genieten.
Dat lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk, maar het is niet uitgesloten. Er kunnen m.i. twee dingen gebeuren: of de aftrek gaat volgens een annuïtair model voor alle hypotheken, inclusief spaarproducten; of alleen de annuïteitenhypotheek met directe aflossing blijft HRA genieten, maar dan krijgen houders van spaarproducten wel de mogelijkheid gratis of tegen zeer geringe kosten hun hypotheekvorm aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

Wellicht een tip voor degenen die nu vandaag op het punt staan een hypotheekaanvraag in te dienen: Tussenpersonen die met de Financiele Makelaar zaken doen hebben de mogelijkheid om voor 15.00 uur vandaag een NHG aanvraag te doen voor 10 jaar vast tegen 4,4% bij Florius, wel beperkte voorraad ofzo (eerste tien aanvragen die bij DFM binnen komen).

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
ephymerous schreef op maandag 16 april 2012 @ 08:19:
[...]

Om mezelf maar even te quoten... de andere partij kreeg de financiering niet rond en we hebben vrijdag een bod gedaan. Ik verwacht vandaag of morgen reactie. Spannend :)
Om mezelf nog maar eens te quoten... bod op dit huis is geaccepteerd. *O*

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Bi-zonder schreef op donderdag 19 april 2012 @ 07:57:
[...]
Katendrecht, Rotterdam bedoel je? Indien ja, ervaring mee (in één van die 2 rode torens op de kop aan de Maas gewoond daar).
Die ja, sterker nog, heel erg vlakbij die torens zelfs. Hoe beviel dat? Waarom uiteindelijk weggegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
ephymerous schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 08:25:
[...]

Om mezelf nog maar eens te quoten... bod op dit huis is geaccepteerd. *O*
Dan was dat 'finale' bod misschien toch nog te hoog })

In ieder geval gefeliciteerd! Komt het toch niet goed ondanks die andere kapers.

[ Voor 6% gewijzigd door Xanaroth op 20-04-2012 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Myrdreon schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 10:46:
[...]

Dan was dat 'finale' bod misschien toch nog te hoog })

In ieder geval gefeliciteerd! Komt het toch niet goed ondanks die andere kapers.
Je weet het nooit... het is wat de gek er voor geeft. In dit geval ben ik de gek en wil ik het finalebod er voor geven. ;)

Overigens heb ik via-via gehoord dat het een zware dobber was voor de verkoper. Minder dan ze in gedachte hadden maar de vraag wanneer er een nieuwe verkoopkans zou voordoen heeft de doorslag gegeven :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King Nothing
  • Niet online

King Nothing

Careful what you wish

Komende donderdag samen met vriendin voor tweede gesprek naar ABN Amro. Ik was er al (alleen) geweest, maar m'n vriendin kwam met allerlei dingen die ik niet gevraagd heb of gewoon ben vergeten te vragen. Dus nu mag ze mee.
Ben benieuwd... Kunnen we na donderdag iig makkelijker zoeken naar een woning omdat we dan weten wat financieel reëel en haalbaar is.

Beste vrind wette dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ondertussen ligt de hypotheek offerte bij de financieel adviseur; Rabobank bankspaar, 13 jaar vast. Rente waar wij vanuit gingen was dus 4,6 maar is inmiddels gezakt naar 4,5% voor 193k.

Inmiddels ook flink gevorderd met de aanschaf van de keuken. Al blijft dat vrij lastig om te controleren of je niet teveel betaald. Voorkeur ging uit naar Bruynzeel vanwege gunstige voorwaarden vanuit het bouwproject. Het eerste gevoel is prima, morgen kijken we verder.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
4,5% voor 13 jaar? Dat klinkt wel ok. Heb je daar lang voor moeten onderhandelen?
Pagina: 1 ... 12 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.