MrFl0ppY schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 15:16:
Nouja, banksparen is juist in het leven geroepen om zoveel mogelijk te profiteren van de hypotheekaftrek. Zonder HRA is deze spaarvorm overbodig en ook veel duurder. Voor ons was het verschil tussen een annuïteiten hypotheek en banksparen 30k in het voordeel van banksparen. Dat is dan gerekend over de totale looptijd van 30 jaar. Toch 1k per jaar.
Het hele banksparen is gunstig voor banken en woningeigenaren maar zeer ongunstig voor de overheid en daarmee de belastingbetalers.
Dat. Plus dat je bij banksparen gebonden bent aan best strenge regels. Voldoe je niet aan 1 van die regels, dan mag je gewoon je rendement gaan opgeven bij de belasting (ik dacht wel nog steeds in box 1 ipv box 3, maar dat weet ik niet zeker ).
1 van die regels is dat je, voor een maximale belasting vrije voet van ong. 150k, minimaal 20 jaar in het bankspaarpotje gestort moet hebben. EN je moet ieder jaar gestort hebben, waarbij de minimale inleg niet minder dan 10% van de maximale inleg geweest mag zijn.
Dus ook in het geval van die ineens heel erg stijgende rente (waarbij je, als je niets doet, dus minder inlegt omdat je bankspaarpotje automatisch beter gaat renderen) moet je ineens oppassen wanneer je in een ander jaar ooit een keer extra veel bij hebt gestort door een meevaller.
Verder komt die eis van 20 jaar lang ieder jaar inleggen dus ook erop neer dat je niet tussendoor een keer je huis mag verkopen, spaarpotje bevriezen, paar jaar in buitenland gaan wonen of huren... en daarna weer verder gaan.
Ook een gedwongen verkoop na bv. 14 jaar wordt niet als reden gezien om het tot dan opgebouwde spaarpotje belastingvrij op te nemen voor het aflossen van de schuld. Maar dit weet ik niet helemaal zeker.
Kortom, in mijn ogen te veel gedoe, te veel voorwaarden waaraan ik mogelijk niet voldoe als dingen in m'n leven anders lopen dan ik van te voren bedenk, etc. En dat allemaal alleen maar als voordeel voor de bank en om de fiscus legaal maximaal uit te kleden.
Dus hier is het gewoon een annuiteitenhypotheek geworden. In het begin toch nog voordeel van de HRA, dat zeker de eerste 10 jaar nog best aanzienlijk is. Ik heb berekend dat we qua netto maandlast pas over 8-9 jaar op het niveau komt van de netto huur die we nu betalen. Daarna verdwijnt het voordeel sneller. Echter, iedere maand wordt het huis wel een stukje meer van ons (wat mij persoonlijk een lekker gevoel geeft). Mits de huizenprijzen niet te veel verder dalen ontstaat er dus ook steeds een stukje meer overwaarde.
En het meest belangrijke om voor annuiteit te kiezen: Ik weet dat ik het, zelfs al zou er geen HRA zijn, nog kan opbrengen

.
Overigens hebben we vandaag het koopcontract ondertekend!

. Nu wordt alles dus echt concreet. Ben benieuwd naar hoe ik deze periode door ga komen, ik voel me nu al gestresst door het nadenken over alles.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.