Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.705 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 17:42
Myrdreon schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 15:15:
[...]

Je rente wordt alleen elk jaar minder bij Annuiteit terwijl je evenveel blijft betalen (steeds groter aandeel aflossing).

Dus bij rond modaal (~750/maand betalen en ~220 HRA) begin je gelijk aan de spaarhypotheek maar zitten je lasten na 30 jaar inderdaad een 200/maand hoger (je betaald dan haast geen rente meer).
Dan zou het zeker beter zijn :).
Maar dan moet wel de HRA in eens weggaan, wat ik zelf niet 1 2 3 zie gebeuren.

Ik snap het nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mektheb schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 15:17:
[...]
wat ik zelf niet 1 2 3 zie gebeuren.
Ik weet het niet, voor m'n gevoel zijn spaar & aflossingsvrijhypotheken nou juist de grootste boosdoeners, en moeten juist niet meer gestimuleerd worden. Wellicht schaffen ze het niet 1 2 3 af, maar benadelen ze juist die hypotheekvormen wel direct? Niemand die het kan vertellen, vandaar dat ik eens wou informeren hoe men hier tegenaan kijkt :) En ik ben ook vooral benieuwd naar de visies van mensen die recent een spaarhypotheek hebben afgesloten.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2012 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 15:25:
[...]

Ik weet het niet, voor m'n gevoel zijn spaar & aflossingsvrijhypotheken nou juist de grootste boosdoeners, en moeten juist niet meer gestimuleerd worden. Wellicht schaffen ze het niet 1 2 3 af, maar benadelen ze juist die hypotheekvormen wel direct? Niemand die het kan vertellen, vandaar dat ik eens wou informeren hoe men hier tegenaan kijkt :) En ik ben ook vooral benieuwd naar de visies van mensen die recent een spaarhypotheek hebben afgesloten.
Ik ben bang dat ik dat niet durf te zeggen, ik denk het niet zo 1 2 3 de steker uit getrokken gaat worden, en dat misschien die benadeeld worden.

Ik ben zelf erg tevreden met hoe wij het hebben bankspaar en aflossingsvrij we lossen voor 75% af en 25% aflossingsvrij.
De HRA = eigenlijk extra financien voor "gekke dingen".
Verder zouden wij absoluut zonder kunnen, en mocht het wegvallen en daardoor ook ons voordeel waardoor we in vergelijking meer betalen dan een ander...
Dan is dat het risico wat we genomen hebben :), maar het is nog altijd beter dan belegge ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar zonder HRA is dat natuurlijk een heel ander verhaal. Dan is het veel voordeliger om gewoon elke maand dat bedrag wat je normaal spaart met je spaarhypotheek, direct af te lossen zodat je schuld minder wordt, en dus minder rente betaald.
Dat is in theorie niet waar. Het geld dat je spaart bij een (bank)spaarhypotheek, rendeert tegen hetzelfde percentage als wat je betaalt over je lening. Hoe meer je spaart, des te meer rendement je dus krijgt. Als je rentepercentage over de hele looptijd gelijk blijft, je verzekering in box 1 staat en je geen aflossingsvrij deel hebt, ben je bruto bij een spaarhypotheek over de gehele looptijd net zoveel geld kwijt als bij een annuiteitenhypotheek.

Echter, in de praktijk zitten er in spaarhypotheken soms nogal ongunstige levensverzekeringen en andere vervelende voorwaarden. Dat kan echter ook voor annuiteitenhypotheken gelden. Ook kunnen er verschillen zitten in de rentepercentages bij beiden. Verder geldt dat je bij spaarhypotheken beter af bent bij tussentijds stijgende rentes. Je reeds opgebouwde bedrag gaat dan meer renderen, waardoor je maandlasten om je schuld nog te kunnen betalen, minder oplopen dan bij een annuitaire hypotheek. Bij rentestijgingen in de laatste jaren van de looptijd kan het zelfs zo zijn dat je totale maandlasten omlaag gaan omdat je reeds opgebouwde bedrag zo goed rendeert dat je je hypotheek feitelijk al afgelost hebt.Omgekeerd ben je met een annuitaire hypotheek beter af met dalende rentes, bij een spaarhypotheek profiteer je daar minder van dan je zou denken omdat je opbouw ook trager verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 14:46
Heeft er iemand ervaring met een tweede huis kopen? Mijn situatie is als volgt:
Ik heb een apartement gekocht (in Duitsland omdat ik daar woonde - doet er niet toe denk ik), en na 2 jaar ben ik verhuisd naar Ierland voor mijn werk. Mijn apartment heb ik verhuurd en ben daar gelukkig mee. De huurders zijn goed, betalen op tijd en beiden hebben een vaste baan. Ze zijn ook van plan om er langere tijd te wonen (5-10 jaar) wat mij goed uitkomt want binnen 8 jaar is mijn lening afgelopen :)
Nu zit de kans er dik in dat ik tegen eind dit jaar opnieuw naar Duitsland ga verhuizen en nu wil ik niet beginnen huren (vind ik weggesmeten geld). De 2 andere mogelijkheiden zijn:
  • Mijn huurders te verwittigen dat ik opnieuw in het apartement ga wonen (wil ik ook niet - apartement is ruim maar niet echt goed gelegen)
  • Een ander apartement/huis kopen
Hoe staan banken in het algemeen tegenover mensen die 2 leningen hebben/willen voor vastgoed? Ik heb wat spaargeld dus moet niet 100% lenen en de huur van mijn eerste apartement is 50 euro minder dan mijn maandelijkse afbetaling, dus een 2e lening kan ik perfect aan (zelfs als de huur weg zou vallen voor een tijd).

Bijkomende vraag: de lening voor mijn eerste apartement heb ik in Duitsland verkregen; stel nu dat ik in Luxemburg of België ga wonen, weten banken van verschillende landen van elkaar dat ik een buitenlandse rekening + lening heb? Kan ik bvb bij mijn Belgische bank langsgaan om een 'eerste' lening of is dit niet aan te raden (illegaal, fraude, ...?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:52
MrFl0ppY schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 15:16:
Nouja, banksparen is juist in het leven geroepen om zoveel mogelijk te profiteren van de hypotheekaftrek. Zonder HRA is deze spaarvorm overbodig en ook veel duurder. Voor ons was het verschil tussen een annuïteiten hypotheek en banksparen 30k in het voordeel van banksparen. Dat is dan gerekend over de totale looptijd van 30 jaar. Toch 1k per jaar.

Het hele banksparen is gunstig voor banken en woningeigenaren maar zeer ongunstig voor de overheid en daarmee de belastingbetalers.
Dat. Plus dat je bij banksparen gebonden bent aan best strenge regels. Voldoe je niet aan 1 van die regels, dan mag je gewoon je rendement gaan opgeven bij de belasting (ik dacht wel nog steeds in box 1 ipv box 3, maar dat weet ik niet zeker ).

1 van die regels is dat je, voor een maximale belasting vrije voet van ong. 150k, minimaal 20 jaar in het bankspaarpotje gestort moet hebben. EN je moet ieder jaar gestort hebben, waarbij de minimale inleg niet minder dan 10% van de maximale inleg geweest mag zijn.

Dus ook in het geval van die ineens heel erg stijgende rente (waarbij je, als je niets doet, dus minder inlegt omdat je bankspaarpotje automatisch beter gaat renderen) moet je ineens oppassen wanneer je in een ander jaar ooit een keer extra veel bij hebt gestort door een meevaller.

Verder komt die eis van 20 jaar lang ieder jaar inleggen dus ook erop neer dat je niet tussendoor een keer je huis mag verkopen, spaarpotje bevriezen, paar jaar in buitenland gaan wonen of huren... en daarna weer verder gaan.

Ook een gedwongen verkoop na bv. 14 jaar wordt niet als reden gezien om het tot dan opgebouwde spaarpotje belastingvrij op te nemen voor het aflossen van de schuld. Maar dit weet ik niet helemaal zeker.

Kortom, in mijn ogen te veel gedoe, te veel voorwaarden waaraan ik mogelijk niet voldoe als dingen in m'n leven anders lopen dan ik van te voren bedenk, etc. En dat allemaal alleen maar als voordeel voor de bank en om de fiscus legaal maximaal uit te kleden.

Dus hier is het gewoon een annuiteitenhypotheek geworden. In het begin toch nog voordeel van de HRA, dat zeker de eerste 10 jaar nog best aanzienlijk is. Ik heb berekend dat we qua netto maandlast pas over 8-9 jaar op het niveau komt van de netto huur die we nu betalen. Daarna verdwijnt het voordeel sneller. Echter, iedere maand wordt het huis wel een stukje meer van ons (wat mij persoonlijk een lekker gevoel geeft). Mits de huizenprijzen niet te veel verder dalen ontstaat er dus ook steeds een stukje meer overwaarde.

En het meest belangrijke om voor annuiteit te kiezen: Ik weet dat ik het, zelfs al zou er geen HRA zijn, nog kan opbrengen ;).

Overigens hebben we vandaag het koopcontract ondertekend! :9. Nu wordt alles dus echt concreet. Ben benieuwd naar hoe ik deze periode door ga komen, ik voel me nu al gestresst door het nadenken over alles.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
eymey schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 16:48:
[...]
En het meest belangrijke om voor annuiteit te kiezen: Ik weet dat ik het, zelfs al zou er geen HRA zijn, nog kan opbrengen ;).
Maar dat heeft nu juist weer niets te maken met de hypotheekvorm. Je kunt voor iedere hypotheekvorm een bruto (zonder HRA) vs netto (met HRA) berekening uitvoeren, dat is niet een specifieke eigenschap van een annuïteitenhypotheek.

[ Voor 21% gewijzigd door nare man op 22-03-2012 16:53 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dat ben ik met je eens ;).

Alleen is het bij een annuiteitenhypotheek wel interessanter om in de gaten te houden omdat gedurende de looptijd die netto maandlast wel steeds meer oploopt terwijl die bij de "niet- of pas aan het eind aflossen" varianten altijd op gelijke afstand van de bruto maandlast blijft bij dezelfde rente :).

Vandaar dat ik het in dit verband zo formuleerde, maar ik had natuurlijk idd moeten aangeven dat het kunnen betalen van de bruto maandlast me een extra vertrouwen geeft om gewoon lekker voor annuitair te gaan, ookal weet ik dat de aftrek terugloopt.

En ik denk dat ik 'in the end' , als ze toch aan de HRA gaan morrelen, waarschijnlijk de minste rompslomp zal hebben, terwijl iedereen die tot het einde van de looptijd de maximale rente betaalt op zo'n moment waarschijnlijk in beraad zal moeten gaan wat ze met het opgebouwde spaar- of beleggingskapitaal gaan doen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
eymey schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 16:48:
[...]

Ook een gedwongen verkoop na bv. 14 jaar wordt niet als reden gezien om het tot dan opgebouwde spaarpotje belastingvrij op te nemen voor het aflossen van de schuld. Maar dit weet ik niet helemaal zeker.
Als je je huis eerder verkoopt en geen huis terugkoopt kan je wel vrijstelling aanvragen en wat de belastingdienst daarover zegt op de site is dat over het algemeen over de jaren dat je ingelegd hebt je vrijstelling krijgt.
Bovendien stel dat de laaste 10jaar de rente hard stijgt verbied niemand je om na 25jaar tegen de bank te zeggen ik los alles af met mijn spaarpotje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
True... maar dat is wel pas na 20 jaar ;).

Maar goed, de keus en de redenen zullen voor een ieder persoonlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-08 22:48

Sebastiaan

....

Myrdreon schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 15:15:
[...]

Je rente wordt alleen elk jaar minder bij Annuiteit terwijl je evenveel blijft betalen (steeds groter aandeel aflossing).

Dus bij rond modaal (~750/maand betalen en ~220 HRA) begin je gelijk aan de spaarhypotheek maar zitten je lasten na 30 jaar inderdaad een 200/maand hoger (je betaald dan haast geen rente meer).
aan de andere kant bouw je bij een bankspaarhypotheek belastingvrij vermogen op met een rentepercentage welke gelijk is aan de hypotheekrente. De inleg is daarom maandelijks lager dan de aflossingsbedragen welke nodig zijn bij annuiteiten. Pas als de men zou besluiten dat naast de afschaffing van de HRA je ook niet meer belastingvrij vermogen mag opbouwen voor je aflossing, dan pas is annuiteit een goedkopere optie.

Als ik mijn huidige situatie zou nemen:
164k hypotheek
4,8% rente

Bij aanuiteiten en uitgaande van 30 jaar looptijd is de maandelijks termijn dan gelijk aan EUR 860,45.
Bij bankspaarhypotheek is dit bedrag hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Sebastiaan schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 23:21:
[...]

aan de andere kant bouw je bij een bankspaarhypotheek belastingvrij vermogen op met een rentepercentage welke gelijk is aan de hypotheekrente. De inleg is daarom maandelijks lager dan de aflossingsbedragen welke nodig zijn bij annuiteiten. Pas als de men zou besluiten dat naast de afschaffing van de HRA je ook niet meer belastingvrij vermogen mag opbouwen voor je aflossing, dan pas is annuiteit een goedkopere optie.

Als ik mijn huidige situatie zou nemen:
164k hypotheek
4,8% rente

Bij aanuiteiten en uitgaande van 30 jaar looptijd is de maandelijks termijn dan gelijk aan EUR 860,45.
Bij bankspaarhypotheek is dit bedrag hetzelfde.
Je maandelijkse termijn is hetzelfde, maar je rentecomponent (en dus HRA) is niet hetzelfde over de gehele looptijd. Gevolg is dat over de looptijd je steeds minder geld terugkrijgt bij gelijke lasten dus je gaat effectief meer betalen.

Voordeel zit er vooral als de HRA wegvalt, aangezien je dan niet meer de maandelijkse last ziet veranderen met (renteverschil x belastingschaal) maar met het volledige verschil. Dan wordt de kant van annuiteit, dat je direct bezig bent met aflossen, een stuk interessanter wat betreft zekerheid in de maandlasten. Natuurlijk kun je ook zekerheid krijgen via rentevast periodes maar die zitten vaak een stuk hoger (variabel is nu ~3% en vast vanaf 4,5% - scheelt nu dus 50% in je rentecomponent!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik snap dat de Annuiteitenhypotheek niet de 'goedkoopste' manier van aflossen is.... maar alsnog vind ik hem wel beter bij mijn karakter passen en bij mijn gevoel niet 15 of 20 jaar min of meer ergens aan 'vast' te willen zitten ;)

Wij hebben overigens 10 jaar rentevast weten te krijgen voor 4,65%, en dat bij een groot bank (ABN AMRO) :)

En inderdaad, bij bankspaar en annuiteit is de bruto maandlast ong. hetzelfde, alleen is deze anders opgebouwd. En doordat de aftrekbaarheid steeds minder wordt, wordt de netto maandlast dus hoger (maar daar heb ik rekening mee gehouden).

[ Voor 26% gewijzigd door eymey op 23-03-2012 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Vanwaar de voortdurende knipogen? :)

Het belangrijkste is dat jij een hypotheek hebt die jou een goed gevoel geeft. Of dat nu een annuïtaire hypotheek, lineaire hypotheek of spaarconstructie is. Jij moet er tenslotte minstens 30 jaar mee doen.

Ter info, ik heb overigens een bankspaarhypotheek genomen en voel me daar ook prima bij. Het is een fiscaal keurslijf, maar als je je daar vantevoren op instelt is er goed mee te werken. Daar komt bij dat ik er van overtuigd ben dat de HRA wel wordt aangepakt maar dan op een zo lange termijn cq met een zodanige afbouwregeling dat het voor mijn hypotheek geen schokkende gevolgen gaat hebben (in elk geval verwacht ik een jaarlijkse salarisstijging die vele malen hoger is dan de impact van het geleidelijk afbouwen van de HRA).

Dat is dan in zekere zin een 'gok', maar die gok ben ik graag bereid te nemen :)

[ Voor 55% gewijzigd door nare man op 23-03-2012 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 14:27
Hier hetzelfde. Ik heb de hoop dat de regering zo slim is om de HRA niet cold turkey ineens te halveren/af te schaffen maar geleidelijk te laten verlopen. Een zeker risico is hier wel aan verbonden, maar dat is een huis kopen sowieso.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 11:04
MrFl0ppY schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 10:06:
Hier hetzelfde. Ik heb de hoop dat de regering zo slim is om de HRA niet cold turkey ineens te halveren/af te schaffen maar geleidelijk te laten verlopen. Een zeker risico is hier wel aan verbonden, maar dat is een huis kopen sowieso.
Wat ze sowieso kunnen doen is om naast dat je deels moet aflossen na 30 jaar (50%) ervoor te zorgen dat minimaal 25% liniair af moet sluiten. Hierdoor bespaard de staat ook erg veel geld omdat mensen meteen beginnen met aflossen in plaats van de schuld kunstmatig hoog houden om de HRA zo hoog mogelijk te houden (ben ik ook schuldig aan hoor).

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@Nare Man: Ik zal proberen op m'n knipoog-gebruik te letten..... ( ;-) ).

En idd, belangrijkste is om weloverwogen voor een bepaalde variant te kiezen en je hier lekker bij te voelen.

Ook ik gok overigens dat de regering nooit de HRA ineens 'cold turkey' zal afschaffen. En als ze dat wel zouden doen, dan zouden ze ook dat fiscale keurslijf van alle bankspaarrekeningen moeten verwijderen zodat iedereen straffeloos de opgebouwde spaarpot kan gebruiken voor aflossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:03
Woei, en net als je de hoop bijna hebt opgegeven is een bezichtiging opeens een 2e met een aankoopmakelaar. Mensen zijn zeer gecharmeerd van het huis, het staat of valt geloof ik nog even of er een waterbed in de slaapkamer kan maar daar zit een dragende muur onder dus dat zal wel goed zijn :P

Makelaar verwacht vandaag of morgen al een bod. Spannend zeg. Zou wel geweldig zijn als het nog lukt voor 1 april, kunnen we alles mooi voor 1 juli regelen, kan de verkoper van ons nieuwe huis haar huurders op tijd opzeggen en woon ik op stand midden in de stad op 210m2 8)

En en persant nog even de 100 euro per maand NHG-rentekorting meepikken :9

Duim duim duim duim....

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Cassius schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 09:28:
Huis op het oog van 260.000 euro - eerste bod gedaan van 234. Tegenbod 251 - hadden geen zin in handje klap werd gezegd. Nieuw bod 243 - eindbod. Tegenbod 251 "we zakken niet meer".

Gekocht in 2006, maand 6 voor 257 ... ^^ precies wat nare man al zegt; die moeten nog even de reality stick in the face krijgen.

Bod afgewezen, we kijken wel verder :) .
Verhaal krijgt mogelijk een staartje~. Makelaar belt nu (week na afwijzing, dus niet meer in onderhandeling) op dat ze de verkoop niet willen laten schieten en ze tot 248 willen zakken. Dus de verkoper komt terug naar de mogelijke koper ... dat is een goede uitgangspositie.

Uiteraard met een zwaar verhaal verteld "koper kan niet meer verliezen in financiële situatie/tijden etc." - maar hij komt wel naar mij toe "koop aub mijn huis". Nu is het een beetje tweevoud, we zouden het huis wel willen, maar niet tegen elke prijs. Maar het gat wordt nu zo klein ...

Ik doe sowieso een laatste tegenbod, maar twijfel dan nog of ik halsstarrig moet zijn en zeggen: "mijn laatste bod staat nog steeds" en hopen dat ze zakken (en dat de kans anders niet voorbij gaat) of middelen met het argument "nou vooruit dan, uiterste bod 245".

Adviezen :) ?

[ Voor 4% gewijzigd door Cassius op 23-03-2012 11:11 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Gewoon vasthouden aan 243. Hard, maar terecht. Mochten ze het afblazen en jij het huis graag willen kun je altijd opnieuw aankloppen en alsnog met 248 akkoord gaan. Da's wel even 5000 ballen verdiend met heel weinig moeite.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

EvaluationCopy schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 11:11:
Gewoon vasthouden aan 243. Hard, maar terecht. Mochten ze het afblazen en jij het huis graag willen kun je altijd opnieuw aankloppen en alsnog met 248 akkoord gaan. Da's wel even 5000 ballen verdiend met heel weinig moeite.
Als ik 243 bied en het kaatst heel hard, lijkt het me aannemelijk dat als ik dan zeg 248 dat het wel lukt. Het punt ligt echter genuanceerder (denk ik). Als ik 243 bied (niet stijgen) nemen ze het misschien niet serieus en bounced het (geweigerd). Als ik daarna terugkom uit mezelf hebben ZIJ beet ... en ga ik de boot in voor 248.

Als ik nu de goede middenprijs biedt om 'goede wil te tonen' - kan dat me dus mogelijk een paar duizend euro opleveren afhankelijk van hoe het 243 bod -zou zijn- verlopen.

Snaptu?

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Als jij je niet lekker voelt bij het bieden van 243 omdat je bang bent dat het afketst dan moet je 245 bieden als eindbod en ze lekker laten zweten. Ketst het dan af, dan willen ze gewoon niet en moet jij de keuze maken of je voor 248 gaat of de boel laat zitten.

Ik zou 243 bieden overigens maar dat is heel persoonlijk; ik denk zelf dat mensen die zó dicht bij een koop zitten en die al naar jou toekomen, best nog wel even die laatste 5k kunnen zakken. Voor hun is het nogal wat waard dat ze vannacht op één oor kunnen liggen in de wetenschap dat ze van hun huis af zijn.

Met een huis dat in 2006 gekocht is voor 260 en dat ze nu verkopen voor 243 haal je ze overigens echt niet het vel over de oren.

[ Voor 34% gewijzigd door nare man op 23-03-2012 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Sterker nog, dat is een zeldzame luxe. Slechts 6,5% gedaald de afgelopen jaren, ik zou er voor tekenen. Maar hee, een huizenprijs is het samenkomen van hoe graag jij wil en hoe hard hij/zij er van af moet.

Als jij gewoon graag wil en die paar duizend piek over 30 jaar je geen bal kan schelen moet je er gewoon voor gaan natuurlijk. Verder wat nare zegt. Zij komen terug bij JOU, een enorme knieval. Dat gaan ze niet verknallen voor een paar duizend piek dus met 243 zul je vast wegkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chario2
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-06 19:52

chario2

Chario2 (818126)

Cassius schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 11:09:
[...]

Verhaal krijgt mogelijk een staartje~. Makelaar belt nu (week na afwijzing, dus niet meer in onderhandeling) op dat ze de verkoop niet willen laten schieten en ze tot 248 willen zakken. Dus de verkoper komt terug naar de mogelijke koper ... dat is een goede uitgangspositie.

Uiteraard met een zwaar verhaal verteld "koper kan niet meer verliezen in financiële situatie/tijden etc." - maar hij komt wel naar mij toe "koop aub mijn huis". Nu is het een beetje tweevoud, we zouden het huis wel willen, maar niet tegen elke prijs. Maar het gat wordt nu zo klein ...

Ik doe sowieso een laatste tegenbod, maar twijfel dan nog of ik halsstarrig moet zijn en zeggen: "mijn laatste bod staat nog steeds" en hopen dat ze zakken (en dat de kans anders niet voorbij gaat) of middelen met het argument "nou vooruit dan, uiterste bod 245".

243 doen.
Als je het waard vind en ontzettend graag wil hebben kan je altijd nog 248 bieden.
Het is een spel he ! onthou dat en als jij nu zoiets heb van: voor 248 koop ik het ook is het nu een sport om er minder als 248 voor te betalen :)

Chario2 (818126)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-09 16:41
ik zou ook vasthouden aan die 243. voor die 5k kun je namelijk hele leuke andere dingen doen in je huis...
dat zij terugkomen is m.i. ook een teken dat ze er vanaf willen/moeten en iedere maand die het nog te koop staat kost hun wellicht dubbele lasten. Dan is die 5k ook zo verdampt!

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Inderdaad ik zou dus ook vasthouden aan 243, een huis kopen is oorlog en heeft helaas geen ruimte voor persoonlijk gevoel.

Als het andersom was geweest hadden hun ook die 5k eraf willen hebben.
Als ze het weg willen hebben en verkopen, dan komt het goed.
Anders kan je altijd nog wat meer bieden voor 5k kan je een hoop leuke dingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Ik weet niet wat je positie is, maar het kan ook mis gaan wanneer je te star vasthoud. Is er niet iets dat je bij je bod kan doen? Als in, 246 maar dan willen we wel de (...) erbij hebben? Gordijnen, verlichting, noem maar op. Laat je wel je goede wil zien en je houd er ook iets aan over.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

Heh... het is eindelijk weer mooi weer, verkopers krijgen ineens haast, kopers krijgen ineens zin... merkbaar meer bezichtigingen, ook in de aanloop naar 1 juli ;)

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ja, de overdrachtsbelasting gaat gewoon weer omhoog, mark my words. In ieder geval voor periode x - wat ze er daarna mee doen weet ik niet. Maar de overheid maakt daar echt geen verassing van: "ownee we doen het toch niet, haha grapje" - uitgesloten, daar zijn veel te veel beslissingen mee gemoeid die rekening houden met die 1 juli, van kleine tot hele grote projecten/trajecten. En dan wijzigen ze die planning niet een maandje van te voren, not-a-chance.

En denk eraan, die belasting omhoog en de onderhandelingen duren te lang en je moet er plotseling nog 8K afkrijgen ;) .

[ Voor 11% gewijzigd door Cassius op 23-03-2012 14:07 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

IMHO blijft de overdrachtsbelasting waar die is, op 2%. Of wordt compleet afgeschaft. Dit alles als doekje voor het bloeden voor een HRA hervorming, waar iedereen van weet dat die er vroeger of later toch zit aan te komen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Kju schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 13:44:
Heh... het is eindelijk weer mooi weer, verkopers krijgen ineens haast, kopers krijgen ineens zin... merkbaar meer bezichtigingen, ook in de aanloop naar 1 juli ;)
Je bedoeld waarschijnlijk in aanloop naar de resultaten van het Catshuis, waarbij velen ervan uit gaan dat de woningmarkt/HRA wordt hervormd en de overdrachtsbelasting komt te vervallen. Oftewel, eindelijk een eind aan de onzekerheid en tijd om te gaan kopen.

Ga er echter maar van uit dat pas augustus/september de gevolgen merkbaar zijn, vanwege de zomervakantie die ertussen zal zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door Xanaroth op 23-03-2012 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ik verwacht niets vanuit het Catshuis mbt de HRA, hooguit dat de verlaging van de overdrachtsbelasting wordt verlengd. HRA afschaffen kan alleen met een substantiële compensatie voor huiseigenaren zoals het verlagen van de inkomstenbelasting (maar dat moet dan weer voor iedereen). Het is goed voor de woningmarkt om de HRA af te schaffen omdat het zal voorkomen dat we opnieuw zulke prijsstijgingen mee zullen maken. Het nadeel is dat ook niet-woningeigenaren zullen profiteren van een belastingverlaging en we per saldo dus een verlies zullen maken op belastinginkomsten (terwijl we van oudsher quitte draaien omdat de inkomstenbelasting weer wordt uitgegeven aan bijvoorbeeld toeslagen enzo) terwijl we juist met een groeiend begrotingstekort te maken hebben. Het is makkelijk voor oppositiepartijen om te roepen dat "we de HRA af moeten schaffen" zonder een werkbare oplossing aan te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 18:50
HRA afschaffen is nutteloos. Daarin ben ik het eens met de Jager. Zo'n dergelijke verzwaring aan de ene kant moet aan de andere kant weer gecompenseerd worden. Oftewel, dit blijft kostenneutraal voor de overheid. Aftoppen van de HRA valt wel nog wat mee te winnen. Maar ook daar moet je mee oppassen omdat je grootverdieners wegjaagt en demotiveert.

En of de huizenprijzen zo zijn gestegen door de HRA is nog altijd nergens concreet onderbouwt voorzover ik weet. De hoogte van de schulden is er wel door toegenomen, maar goed, hier staat bezit tegenover en dat is niet zo erg. Ik vind het maar een links paradepaardje...

Edit: Ik bedenk me nu dat we offtopic gaan. Volgens mij is om deze reden het vorige topic gesloten :P Enig verdere discussie moet misschien maar in het huizenbubble topic verder...

[ Voor 12% gewijzigd door B-Bandit op 23-03-2012 15:17 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Als de HRA wordt afgeschaft, komen zowat alle kopers met hogere maandlasten te zitten. Zij kunnen dan minder geld lenen, en je zou dan denken dat de huizenprijzen wel moeten zakken, omdat de verkoop anders nog meer stagneert.
Huizenprijzen dalen > lagere leningen > minder hypotheekschulden. Klinkt simpel, maar volgens mij is dit het in een notendop.
De huidige HRA regeling is gewoon niet houdbaar. (Geleidelijke) afschaffing lijkt mij dan ook een goede optie. En dat zeg ik als huizenbezitter met een bankspaarhypotheek :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Nyarlathotep schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 15:41:
Huizenprijzen dalen > lagere leningen > minder hypotheekschulden. Klinkt simpel, maar volgens mij is dit het in een notendop.
Klopt, heel veel mensen denken dat het zo zou werken. Kijk naar Zweden, daar hebben ze het wel gedaan. In een sterk stijgende wereldmarkt heeft Zweden jaren achterop gelopen en het eindresultaat was dat huizen nog even duur waren, maar lasten waren gestegen en bijvoorbeeld salariseisen dus ook. Hoge inflatie dus, en jaren om het weer te stabiliseren.

Zou je dat in het huidige klimaat doen, zitten we als Nederland straks op het niveau van Belgie en in het slechtste geval op het niveau van Ierland en Spanje e.d.

Dankzij alle aandacht zal er wel iets moeten gaan gebeuren, als is het maar als symbool naar de media en de "massa". Het zal dus wel iets worden van afschaffen in de loop van 30+ jaar, in gedeeltes en alleen voor nieuwe kopers van huizen. Je kunt dan de klap verzachten en de stijging van lasten voorspelbaar maken, tegelijk voorkom je het stilleggen van de huizenmarkt voor de komende decennia.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Nyarlathotep schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 15:41:
Als de HRA wordt afgeschaft, komen zowat alle kopers met hogere maandlasten te zitten. Zij kunnen dan minder geld lenen, en je zou dan denken dat de huizenprijzen wel moeten zakken, omdat de verkoop anders nog meer stagneert.
De huizenmarkt heeft de specifieke eigenschap dat als de prijzen dalen, er nogal wat mensen zijn die simpelweg niet gaan verkopen. De meeste aanbieders van huizen moeten namelijk niet per sé verkopen (tenzij door scheiding of werkloosheid) maar willen gewoon graag naar een groter, mooier, comfortabeler etc. huis. Bij dalende prijzen in de orde van grootte van een paar % willen mensen hun verlies nog wel nemen als ze graag een ander huis willen, maar als door de afschaffing van de HRA de prijzen echt met tientallen % gaan dalen, dan gaan mensen niet meer verhuizen, in de eerste plaats omdat ze zulke gigantische verliezen niet willen nemen, maar vooral ook omdat ze zulke verliezen gewoon niet kúnnen nemen. Mensen blijven dan zitten waar ze zitten.

Combineer dat met het feit dat de woningproductie gewoon heel laag is in Nederland, dan zie je waarom het sterk dalen van de huizenprijzen helemaal niet per definitie hoeft te leiden tot een markt met lagere prijzen en een betere doorstroom. Door de HRA is er gewoon extra leencapaciteit in het systeem gekomen, als je die weghaalt, dan duurt het gewoon een hele periode voordat dat weer is verwerkt; zie ook de goede post van Jiriki hierboven. Degenen die er stilletjes op hopen dat door een afschaffing van de HRA ze ineens wel voor 60% minder in dat mooie pand in hartje A'dam kunnen wonen, komen nog bedrogen uit, mark my words.

[ Voor 6% gewijzigd door nare man op 23-03-2012 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

nare man schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 16:25:
[...]Degenen die er stilletjes op hopen dat door een afschaffing van de HRA ze ineens wel voor 60% minder in dat mooie pand in hartje A'dam kunnen wonen, komen nog bedrogen uit, mark my words.
Ook al omdat de huizen weliswaar goedkoper worden, maar (door het vervallen van de HRA), de maandlast niet veranderd tov de huidige situatie.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

De woningmarkt beweegt momenteel gewoon anders dan gebruikelijk, verkopers willen/kunnen niet met hun prijs zakken, starters krijgen minder hypotheek waardoor ze de (starters)woningen (van mensen die moeten doorstromen) niet kunnen kopen zodat de doorstromers maar blijven zitten waar ze zitten. Die statistieken van NVM en Kadaster kan je ook op andere manieren interpreteren. Als je nou die laatste cijfers van het Kadaster neemt: Er zijn gemiddeld minder woningen verkocht voor een gemiddeld lagere prijs. Dus trekken ze de conclusie dat de transactieprijzen met een gemiddeld percentage zijn gezakt. Maar als je beter gaat kijken blijkt dat de goedkopere woningen (tot de NHG grens) nog steeds verkopen, maar dat de duurdere woningen minder verkocht worden (hypotheek is moeilijk, verkopers willen geen verlies nemen etc.). Een overdreven voorbeeld:
9 woningen van 100.000 per stuk plus 1 woning van 1.100.000 levert een gemiddelde transactieprijs van € 200.000 op. Haal die dure woning er uit en dan zakt de transactieprijs naar € 100.000.
Dan laat ik locatiegevoeligheid en krimpgebieden voor het gemak maar er buiten... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 12:55
Modbreak:verkeerde topic voor politieke beschouwingen en glazen bollen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
offtopic:
probeert het weer ON-topic te krijgen
Cassius schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 11:09:
[...]

Vraag eerst eens aan jezelf (of julliezelf) - hoe graag wil je het huis nou?

Extreme situatie 1: Ik wel het enorm mega super graag!!!111ONE
=> Je zegt het zelf al, klein gat te overbruggen, dus pakken

Extreme situatie 2: Kan me niet zoveel schelen (bijvoorbeeld omdat je al iets anders hebt gezien)
=> Zeg dat je graag de onderhandelingen opnieuw opent (edit: Zie hieronder Nare Man om dat netjes te doen) en begin opnieuw bij 234k (of zelfs 230k?)

Iets ertussenin een zee aan keuze ertussenin zoals tegenbod van 240, eindbod 243k herhalen, middellen tussen 243 en de 248....
Je kan bijvoorbeeld ook zeggen dat je bij een ander huis in onderhandeling bent ondertussen (ongeacht of dat waar is...) maar dat je bij een aantrekkelijk bottom-line offer dat best mee wilt nemen in de overweging. Zo kun je proberen hen nog een stap(je) te laten zetten zonder zelf opnieuw een bod uit te brengen.

[ Voor 15% gewijzigd door Xanaroth op 23-03-2012 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ja, dat zou ook nog kunnen. Als jij destijds een eindbod had neergelegd en zij zijn weggelopen, en ze komen nu uit eigen beweging terug, dan let niets je om te zeggen dat je inmiddels ook in een ander, sterk vergelijkbaar huis interesse hebt dat voor een scherpe prijs te koop staat, en dat je best bereid bent om nog met hen verder te gaan, maar dat je dan wel eerder richting 235k denkt.

Dit natuurlijk als je bereid bent om een beetje te gokken. Het kan natuurlijk zijn dat ze afhaken, maar die kans is wellicht niet zo heel groot: zij zijn eigener beweging bij jou teruggekomen, en dat doen ze echt niet omdat ze je zo aardig vinden, maar gewoon omdat er niemand anders geïnteresseerd was of een reëel bod deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Wat betekent: "onder voorbehoud voor het verkrijgen van royement voor een periode 3 weken na overeenstemming" effectief?

- Welk moment? Tekenen koopovereenkomst?
- Geeft het aan dat ze al een ander huis gevonden hebben?
- Is die periode van 3 weken normaal?

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 00:54

DJH

Wij hebben een huis gekocht en de financiering is helemaal rond :) we hebben een deel van de hypotheek 1 jaar vast. Ik begin toch te twijfelen. Misschien dat ik toch meer zekerheid wil en ik me zorgen maak over de rente. Zie het als voortschrijdend inzicht...

Kan je voor de overdracht nog iets wijzigen in je hypotheek? Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-08 22:48

Sebastiaan

....

Cassius schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 20:48:
Wat betekent: "onder voorbehoud voor het verkrijgen van royement voor een periode 3 weken na overeenstemming" effectief?

- Welk moment? Tekenen koopovereenkomst?
- Geeft het aan dat ze al een ander huis gevonden hebben?
- Is die periode van 3 weken normaal?
klinkt als iemand die met een restschuld zal blijven zitten en die wil doorschuiven naar een nieuw huis of iets dergelijks. De bank moet dan natuurlijk wel goedkeuren dat die hypotheek niet volledig zal worden ingelost en de inschrijving die zij hebben royeren, zodat jij jouw hypotheek kan laten inschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Spannend spannend spannend. Inmiddels een 2e bezichtiging gehad met een aankoopmakelaar erbij. Ons huis is eigenlijk hun 2e keus maar keus 1 is al onder bod bij andere geïnteresseerden dus goede kans dat dat afketst.

Ik hoop zo op een (realistisch) bod komende week...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
DJH schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 21:17:
Wij hebben een huis gekocht en de financiering is helemaal rond :) we hebben een deel van de hypotheek 1 jaar vast. Ik begin toch te twijfelen. Misschien dat ik toch meer zekerheid wil en ik me zorgen maak over de rente. Zie het als voortschrijdend inzicht...

Kan je voor de overdracht nog iets wijzigen in je hypotheek? Heeft iemand hier ervaring mee?
Iets wijzigen zal vast kunnen, vraag is of het gratis kan ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

ZeRoC00L schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 09:39:
[...]

Iets wijzigen zal vast kunnen, vraag is of het gratis kan ?
Het ligt er aan of er sprake is van een "budgethypotheek" of niet. Bij een budgethypotheek zijn er allerlei beperkingen (offerterente=passeerrente, wel boete bij verkoop etc.) ingebouwd om de rente lager te maken. Over het algemeen zal het geld kosten.
EvaluationCopy schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 07:33:
Spannend spannend spannend. Inmiddels een 2e bezichtiging gehad met een aankoopmakelaar erbij. Ons huis is eigenlijk hun 2e keus maar keus 1 is al onder bod bij andere geïnteresseerden dus goede kans dat dat afketst.

Ik hoop zo op een (realistisch) bod komende week...
Elk bod is een bod die je serieus (en emotieloos) moet overwegen om met een eventueel tegenbod te komen, al is het nog zo beledigend.
Vergeet tzt niet om in je afweging de kosten mee te nemen die je zou betalen als de woning nog zes maanden leeg in de verkoop zou moeten staan en het verlies die je daarmee zou leiden. De aankoopmakelaar zal, om zeker te zijn dat hij provisie krijgt, ook proberen te streven naar een succesvolle transactie, maak daar slim gebruik van. Als je het goed speelt zal hij voor jou gaan onderhandelen met zijn eigen cliënten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Kju schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 09:53:

Elk bod is een bod die je serieus (en emotieloos) moet overwegen om met een eventueel tegenbod te komen, al is het nog zo beledigend.
Vergeet tzt niet om in je afweging de kosten mee te nemen die je zou betalen als de woning nog zes maanden leeg in de verkoop zou moeten staan en het verlies die je daarmee zou leiden. De aankoopmakelaar zal, om zeker te zijn dat hij provisie krijgt, ook proberen te streven naar een succesvolle transactie, maak daar slim gebruik van. Als je het goed speelt zal hij voor jou gaan onderhandelen met zijn eigen cliënten ;)
Ik snap hoe de markt werkt en hoe huizenprijzen tot stand komen, daar komt geen emotie aan te pas dus dat komt wel goed. Maar het moet wel realistisch zijn, m.a.w. als het echt te laag is dan kan het gewoon niet omdat we dan het verlies op de hypotheek niet kunnen dragen. (Gekocht op hoogtepunt 4 jaar geleden).

Openstaande hypotheek - spaargeld = minimumverkoopprijs, easy as that.

Het langer in de verkoop staan maakt voor ons niks uit, als dit niet lukt blijven we er namelijk gewoon wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Dat wil niet zeggen dat de door jou gezochte verkoopprijs realistisch is in de huidige markt.
(niet dat ik het weet, ik ken het object niet)

Wij zijn ook weer wat verder in het koop-process. De taxatie (voor NHG) is binnen.
Gelukkig komt de taxatie hoger uit dan de koopprijs, dus we kunnen door.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 12:55
Sebastiaan schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 23:08:
[...]

klinkt als iemand die met een restschuld zal blijven zitten en die wil doorschuiven naar een nieuw huis of iets dergelijks. De bank moet dan natuurlijk wel goedkeuren dat die hypotheek niet volledig zal worden ingelost en de inschrijving die zij hebben royeren, zodat jij jouw hypotheek kan laten inschrijven.
Precies.

Slimme clausule overigens van verkopers. Zo lopen ze tenminste niet tegen 10% boete aan door de bank. Ook goed voor kopers trouwens, want in dit soort gevallen is het typisch een gevalletje "van een kale kip kun je niet plukken".

Heb wel eens van iemand dat de overdracht niet op de geplande datum door kon gaan omdat de bank (DSB) van de verkopers niet mee wilde werken.

Heb overigens wel de impressie dat banken uiteindelijk wel buigen aangezien het alternatief potentieel nog veel erger is, maar dit nog even gebruiken om de verkopers onder druk te zetten met beoogde kopers als collateral damage.

Als tegenclausule kun je voorstellen dat de koop ingeschreven wordt in het kadaster. Dan kan de woning niet aan iemand anders verkocht worden wat bij financieel zwakke verkopers een risico is.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 29-03-2012 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Prijs is wel realistisch, we kunnen tot wat lager gaan dan wat de makelaar als bodemprijs heeft geadviseerd. Maar ja, moet er nog wel iemand komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demoric
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-09-2024
Hallo tweakers,

ik ben samen met mijn vriendin momenteel ook in onderhandeling over een leuke tussenwoning.

De vraagprijs was in eerste instantie 180.000 euro. Nu hebben we na 3 weken onderhandelen een eindbod gekregen van 157500. Ons laatste bod was 150. Zouden jullie nu alsnog een bod doen van 152500 of 155 of gewoon accepteren.

Wij zijn iig al helemaal blij met het tegenbod nu :)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
DJH schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 21:17:

Als de financiering rond is en alleen de daadwerkelijke overdracht moet nog plaatsvinden, dan zal de bank zich op het standpunt stellen dat ze zich gecommitteerd heeft aan een bepaalde financiering en daarvoor verplichtingen is aangegaan. Immers, als jij op 1 april met de bank afspreekt dat op 1 juni zal worden gepasseerd, dan zal de bank op de kapitaalmarkt geld gaan aantrekken om ervoor te zorgen dat kort vóór 1 juni de koopsom op de kwaliteitsrekening van de notaris staat. Als je daar wijzigingen in wilt aanbrengen, dan zal de bank zich op het standpunt (kunnen) stellen dat ze daarvoor weer kosten moeten maken, en die aan jou doorberekenen.

Anders gezegd: ja, alles kan gewijzigd worden, maar dat gaat je waarschijnlijk wel geld kosten.
Demoric schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 10:55:
Hallo tweakers,

ik ben samen met mijn vriendin momenteel ook in onderhandeling over een leuke tussenwoning.

De vraagprijs was in eerste instantie 180.000 euro. Nu hebben we na 3 weken onderhandelen een eindbod gekregen van 157500. Ons laatste bod was 150. Zouden jullie nu alsnog een bod doen van 152500 of 155 of gewoon accepteren.

Wij zijn iig al helemaal blij met het tegenbod nu :)

Groetjes
Hangt helemaal van je eigen smaak af. Ben je een risicomijdend type, kun je die 157500 makkelijk dragen en vind je 157500 een redelijke prijs voor die woning: ga ervoor. Ben je een risicominnend type en wil je het onderste uit de kan hebben: bied 152500, of nog sterker, blijf bij je eindbod van 150, suggereer dat je gewoon verder gaat kijken, en wacht af tot ze komen. De meeste mensen die in deze markt ruiken dat ze beet hebben, laten de koop niet schieten op 7,5k.

[ Voor 29% gewijzigd door nare man op 29-03-2012 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Dat weet je niet, kan best zijn dat die mensen echt niet lager kunnen dan 157. Maar daar kom je maar op één manier achter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Precies :) daarom zei ik ook: hou je van risico, dan bied je nog lager, met het risico dat ze afhaken omdat ze niet lager kunnen. Vind je 157,5 acceptabel, dan doe je het daarvoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
nare man schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 11:17:
Precies :) daarom zei ik ook: hou je van risico, dan bied je nog lager, met het risico dat ze afhaken omdat ze niet lager kunnen. Vind je 157,5 acceptabel, dan doe je het daarvoor :)
Het is een gevoelskwestie. Je tactiek hangt direct samen met het risico dat je de woning (niet) krijgt en hoe graag je het wilt hebben.

Er is dus niet een goed of fout antwoord. Ik denk echter wel dat die laatste stap ook nog wel kan (dus dat je op 150-155 eindigt) en het de moeite waard is nog te onderhandelen.

Onthoud ook dat 2,5k lijkt weinig op zo'n bedrag, maar voor zat mensen dat 2x maandsalaris netto is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Nog meer mensen die aanstaande zaterdag aan de Open Huizen Dag openhuizendag mee gaan doen? Ik heb een viertal woningen geselecteerd die op meerdere vlakken in mijn interessegebied liggen en ben benieuwd. :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Jazeker. Ik zit klaar met koffie & koekskes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Jouw huis valt dan helaas weer een beetje buiten mijn budget. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:23

CodeIT

Code IT

Wij doen ook mee met de openhuizendag. Ik verwacht er niet al te veel van. Bord zit iig op het raam en de brochures liggen klaar.
Voor ons is het gratis om mee te doen. Ik hoorde van een collega dat hun alleen mee kunnen doen als ze ook een advertentie plaatsen (255 euro ex. btw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
BIj mij was het 25 euro voor de toevoeging op Funda en posters, vlaggetjes en de hele bende. Advertentie in de dodebomenmedia was inderdaad iets van 250 ofzo, toedeledokie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:12

Wimo.

Shake and Bake!

CodeCaster schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 11:28:
Nog meer mensen die aanstaande zaterdag aan de Open Huizen Dag openhuizendag mee gaan doen? Ik heb een viertal woningen geselecteerd die op meerdere vlakken in mijn interessegebied liggen en ben benieuwd. :)
Ik ga iig kijken. Heb hier in Meerhoven 6 huizen op het oog van 240k tot 300k. Is voor mij de eerste keer, ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
CodeCaster schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 11:28:
Yep, 4 geselecteerd. 3 eigenlijk omdat ze er toevallig zijn, 1 die ik echt wil. Alleen absurde prijsstelling (was 299k, na 6 mnd omlaag tot 270k, terwijl als je kijkt wat in de buurt te koop staat of verkocht is en de m2 prijs, dan is een bedrag van 200k realistischer) dus hoop ook wat meer duidelijkheid te krijgen waarom die prijs zo onrealistisch is en waarom ze willen verkopen (willen ze uberhaupt verkopen met zo'n prijs...).

Verwacht in ieder geval een erg interessante onderhandelingperiode straks in de zomer.

[ Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 29-03-2012 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Jammer van de kosten, open huis vermelding op Funda is gratis voor iedere makelaar, alleen mogen VastgoedPRO en VBO Makelaars niet met open huis vermelding op Funda adverteren binnen een straal van twee weken rond de OHR. De posters/muismatten/pennen/snoepjes/sleutelhangers van Funda zelf zijn gratis, de reclametools van de brancheverenigingen zelf kosten wel geld. Ik denk ook dat die advertentiekosten beter zijn besteed aan een gerichte online campagne op Facebook/Hyves, dan zie je tenminste wat het resultaat is.
Hoewel er wel woningen zijn die platgelopen worden zal ongeveer de helft van de open huizen helemaal niet worden bezocht, wees dus niet teleurgesteld als er niemand op komt dagen. De succescijfers van de NVM die ze zaterdagmiddag al om 16.00 uur hebben verzameld (OHR duurt tot 15.00 uur) en al naar het ANP hebben gepubliceerd moet je maar niet al te serieus nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe ook mee aan de openhuizenroute. Koste verder niks en kreeg twee brochures en een poster van de makelaar. We zullen zien of er wat mensen komen opdagen :). We zijn er in ieder geval klaar voor, hopelijk nog een beetje lekker weer en dan komt het helemaal goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Laatst online: 13-07 00:54

DJH

nare man schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 11:05:
[...]

Als de financiering rond is en alleen de daadwerkelijke overdracht moet nog plaatsvinden, dan zal de bank zich op het standpunt stellen dat ze zich gecommitteerd heeft aan een bepaalde financiering en daarvoor verplichtingen is aangegaan. Immers, als jij op 1 april met de bank afspreekt dat op 1 juni zal worden gepasseerd, dan zal de bank op de kapitaalmarkt geld gaan aantrekken om ervoor te zorgen dat kort vóór 1 juni de koopsom op de kwaliteitsrekening van de notaris staat. Als je daar wijzigingen in wilt aanbrengen, dan zal de bank zich op het standpunt (kunnen) stellen dat ze daarvoor weer kosten moeten maken, en die aan jou doorberekenen.

Anders gezegd: ja, alles kan gewijzigd worden, maar dat gaat je waarschijnlijk wel geld kosten.

[...]
Bedankt. Ik ga dit verder onderzoeken. Waarschijnlijk laat ik het komende jaar zoals het is en kijk ik volgend jaar naar de nieuwe vaste periode. Heb namelijk wel een basishypotheek en weet bijna zeker dat me dit geld gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terribleweak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 19:53
Goede avond,

Wij (ik en mijn vriendin) zijn een beetje aan het oriënteren op funda naar koopwoningen, echter komen wij bij een aantal woningen dit tegen: De vraagprijs van deze woning betreft een zogenaamde “vanafprijs”.
Het blijkt dat een woning een minimum prijs heeft en dat bodum vanaf die prijs serieus genomen worden.

Wij zelf hebben dit nog nooit gezien en vragen ons af of dit vaker voorkomt en stel dat wij zo'n huis interessant vinden, moeten wij die vanaf prijs dan serieus nemen?

Alvast bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Ja, komt vaker voor, zo kom je in de lagere prijsklasses terecht (bijvoorbeeld vanaf 2 ton, dan zit je in de selectie 175-200 en 200-225). Of het het serieus moet nemen, altijd lastig, het staat je vrij om een bod onder de vanaf prijs te doen en kijken wat de reactie is.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiben
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online

Reiben

Private First Class

terribleweak schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 20:50:
Het blijkt dat een woning een minimum prijs heeft en dat boden vanaf die prijs serieus genomen worden.
wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 23:00
Inmiddels staat alles ingepakt. Morgen starten we met verhuizen en dan maandagmorgen vind de definitieve overdracht plaats.

Zin in *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
terribleweak schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 20:50:
Goede avond,

Wij (ik en mijn vriendin) zijn een beetje aan het oriënteren op funda naar koopwoningen, echter komen wij bij een aantal woningen dit tegen: De vraagprijs van deze woning betreft een zogenaamde “vanafprijs”.
Het blijkt dat een woning een minimum prijs heeft en dat bodum vanaf die prijs serieus genomen worden.

Wij zelf hebben dit nog nooit gezien en vragen ons af of dit vaker voorkomt en stel dat wij zo'n huis interessant vinden, moeten wij die vanaf prijs dan serieus nemen?

Alvast bedankt voor de reacties
Sommige doen het om 'normale' reden, bijvoorbeeld getaxeerd op 250k en dan 'vanaf 200k' om zo meer hits op Funda te krijgen (lagere prijsklasse = vaker gevonden) en de onderhandelingsruimte gelijk mee te nemen.
Sommige doen het ook om te doen lijken dat de woning veel meer waard is, in de hoop het verlies te beperken en een (te) hoog bod uit te lokken. Eigenlijk is het dan de vraagprijs maar iets anders neergezet in de hoop koopjesjagers te lokken.

Vooral dat laatste zie je erg veel gebeuren, zou vooral zeggen om het niet serieus te nemen, bied wat het je zelf waard lijkt/wat je kunt betalen. Ga er ook gerust onder zitten - als het echt 'vanaf xx' is en die ligt onder de marktwaarde (wat je zou verwachten) is het waarschijnlijk allang verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Onze makelaar heeft ook nog als mogelijk alternatief de vanafprijs op tafel gelegd. Hij heeft een schatting gemaakt van een redelijke verkoopprijs (bv tussen 225-230) , vraagprijs dan bv 240.

De vanafprijs zou dan bv 215 kunnen zijn: een bedrag waarmee het huis 'zeker' zou moeten verkopen binnen korte tijd. (Zeker ben je natuurlijk nooit). Zo is het mij uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
EvaluationCopy schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 08:44:
Onze makelaar heeft ook nog als mogelijk alternatief de vanafprijs op tafel gelegd. Hij heeft een schatting gemaakt van een redelijke verkoopprijs (bv tussen 225-230) , vraagprijs dan bv 240.

De vanafprijs zou dan bv 215 kunnen zijn: een bedrag waarmee het huis 'zeker' zou moeten verkopen binnen korte tijd. (Zeker ben je natuurlijk nooit). Zo is het mij uitgelegd.
Immers, op 230k waarde (240k vraagprijs) zal het openingsbod normaal 200k of eronder zijn (180-190 is beter, maar 200k-grens is nogal psychologisch). Nu forceer je min of meer een opening van 215k of hoger.
Precies wat ik aangaf met mn 2e voorbeeld. Zo lok je een (te) hoog bod uit in de hoop dat ze de waarde van je woning verkeerd inschatten.

[ Voor 19% gewijzigd door Xanaroth op 30-03-2012 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Zo is het mij niet uitgelegd. Onze vastgestelde vanafprijs (wordt nog niet gebruikt) is dusdanig laag naast de huizen in de buurt dat het gewoon snel moet verkopen. Die vanafprijs zou dan ook direct worden geaccepteerd door ons als bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terribleweak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 19:53
Bedankt voor de reacties, het huis waarbij we dit gezien hebben staat te koop sinds februari 2009 toen met een verkoopprijs van 246k. Hij is al een paar keer gezakt en zit nu op die vanaf prijs (210k). We hebben nog helemaal geen haast met kopen we moeten zelfs nog een gesprek met een hypotheek adviseur hebben om te kijken wat we kunnen lenen (heb al zo'n hypotheek checker gebruikt op internet en daar kwam uit ongeveer 230).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

zometeen hypotheekofferte doorspreken. Het wordt allemaal wel heel concreet nu.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Kaap schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 07:04:
Inmiddels staat alles ingepakt. Morgen starten we met verhuizen en dan maandagmorgen vind de definitieve overdracht plaats.

Zin in *O*
wacht maar totdat ze je bij de gamma herkennen en je beter weet dan de vaste medewerkers waar alles staat >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TrailBlazer schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 09:57:
[...]

wacht maar totdat ze je bij de gamma herkennen en je beter weet dan de vaste medewerkers waar alles staat >:)
Hahaha.. heel herkenbaar.. als iemand wil weten waar spullen bij de praxis in Den haag liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 14:27
Haha mooie periode was dat. 3 Weken verbouwen en ik kende alle kassadames in de lokale gamma. Overigens vind ik het sowieso wel mooie winkels doordat je goed het verschil kunt zien wie er aan het verbouwen is (werkkleding en verfresten op alles) of iemand die er een tuinstoel komt kopen in zijn goede kleding op zaterdag.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Als voormalige gamma-medewerker kan ik je er ook van verzekeren dat de frustraties en bijbehorende echtelijke ruzies midden in de winkel ook enorm vermakelijk kunnen zijn... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Kju schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 13:25:
Als voormalige gamma-medewerker kan ik je er ook van verzekeren dat de frustraties en bijbehorende echtelijke ruzies midden in de winkel ook enorm vermakelijk kunnen zijn... >:)
:D Gelukkig kunnen m'n vriendin en ik geen echtelijke ruzie krijgen want we zijn geen echtpaar 8)

En we zijn allebei redelijk meegaand en makkelijk richting elkaar.

Maar goed, die tijd zal voor ons halverwege mei aanbreken. Eerdaags hypotheekofferte doorspreken en dan de malle molen in van het stukken indienen, wachten, etc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Vier gerenoveerde woningbouwappartementen bezocht en een particulier met appeltaart.

Meer mensen met ervaringen op de openhuizendag? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:35

Rhapsody

In Metal We Trust

CodeCaster schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 17:05:
Vier gerenoveerde woningbouwappartementen bezocht en een particulier met appeltaart.

Meer mensen met ervaringen op de openhuizendag? :P
Een tijdje terug eens een rondje gedaan op een open huizen dag. Wel grappig om dat mee te maken aangezien er dan geen makelaar bij is.

Sommige mensen zijn er dan zelf niet en laten de ouders/de buren/bekenden oppassen :P

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Even rondgekeken, maar verder niks speciaals. De intekenlijsten vielen me wel op waar bij 2 van de 4 een lijst hadden met meer dan 5 intekeningen rond 13:00, ook staan die woningen al meer dan jaar te koop. Vraag je je toch af waar ineens die interesse vandaan komt, of dat de lijst misschien niet helemaal eerlijk is.

Wat me vooral opviel was dat merendeel huurder was; eigenaar(es) al verhuisd en verhuurt tijdelijk. En eentje waar de bel het al niet deed, als je dat al niet oplost voor een openhuis dan vertrouw ik de rest van de woning niet echt meer haha. Ook dat geen enkele een bouwkundig rapport had, en slechts eentje was het voor beschikbaar (vanaf volgende week opvragen bij de makelaar).
Als je woning al ruim jaar te koop staat en meer dan 20k gezakt is zou je denken dat die 300,- er ook wel af kan. Vooral omdat een huurder/oppas niks kan vertellen over het onderhoud, aanbouw, etc.

Al met al.. geen nuttige dag. Geen enkele toevoeging aan de info die je al op funda ziet. Denk niet dat ik nog een keer mee doe.

Overigens, eentje had op een a4 (verdeeld in 3 stroken over de breedte en daarover gevouwen) de funda text te plakken met of 7 foto's (1 op voorblad met de text en vraagprijs, 3 foto's op elk van de andere 2) als een soort klein foldertje. Misschien nuttige tip voor degene hier met huis waar ze vanaf moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Zes bezichtigingen gehad waarvan 2 a 3 zeer enthousiast, niet verkeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 19:16

Don Quijote

El Magnifico

Vandaag ook maar een rondje gemaakt, waarvan ik uiteindelijk vier huizen heb kunnen bekijken (Ik wilde nog bij een vijfde kijken, maar die had een a4'tje op de deur geplakt dat het huis reeds verkocht was onder voorbehoud). Drie huizen zijn direct na de bezichtiging weer afgevallen (Slechte staat, te kleine kamers, te donkere tuin etc.), en er is er eentje overgebleven waar mijn vriendin en ik heel enthousiast over zijn (altijd gevaarlijk ;) ). Het jammere is alleen dat het huis pas een week op Funda staat, waardoor ik bang ben dat er nog niet heel veel rek in de vraagprijs zit (369.000).

We zitten nu een beetje in dubio over de te nemen stappen, waarbij we voorlopig neigen om het een maand of drie geen interesse te tonen in het pand, in de hoop dat we daarna een iets betere onderhandelingspositie hebben. Waarbij we natuurlijk het risico lopen dat iemand anders in die periode wel toehapt. Heeft iemand anders in een soortgelijke positie gezeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 10:50

vhal

ಠ_ಠ

Afgelopen vrijdag hebben we het koopcontract getekend voor ons nog te bouwen appartement. De offerte voor de hypotheek komt hopelijk over 2 weken binnen. Het balletje rolt nu wel heel erg snel... :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 21:32
deadsy33 schreef op zondag 01 april 2012 @ 09:32:
Afgelopen vrijdag hebben we het koopcontract getekend voor ons nog te bouwen appartement. De offerte voor de hypotheek komt hopelijk over 2 weken binnen. Het balletje rolt nu wel heel erg snel... :)
Gefeliciteerd! Wat krijgen jullie te horen als oplever datum? Bij mij staat ie nog steeds op Q4 2012.. dat stond ie bijna een jaar geleden ook al, dus ik hoop nu dat het eind Q3/begin Q4 kan worden, wat ook zou verklaren waarom ze nog niks zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Ravnoss schreef op zondag 01 april 2012 @ 00:03:
Vandaag ook maar een rondje gemaakt, waarvan ik uiteindelijk vier huizen heb kunnen bekijken (Ik wilde nog bij een vijfde kijken, maar die had een a4'tje op de deur geplakt dat het huis reeds verkocht was onder voorbehoud). Drie huizen zijn direct na de bezichtiging weer afgevallen (Slechte staat, te kleine kamers, te donkere tuin etc.), en er is er eentje overgebleven waar mijn vriendin en ik heel enthousiast over zijn (altijd gevaarlijk ;) ). Het jammere is alleen dat het huis pas een week op Funda staat, waardoor ik bang ben dat er nog niet heel veel rek in de vraagprijs zit (369.000).

We zitten nu een beetje in dubio over de te nemen stappen, waarbij we voorlopig neigen om het een maand of drie geen interesse te tonen in het pand, in de hoop dat we daarna een iets betere onderhandelingspositie hebben. Waarbij we natuurlijk het risico lopen dat iemand anders in die periode wel toehapt. Heeft iemand anders in een soortgelijke positie gezeten?
Nou, dat van rek valt best mee. Ze zitten namelijk dusdanig in positie tegen de NHG (grens op 350k inclusief k.k., dus 324k max voor de woning zelf) dat je een enorm sterk argument hebt onder die grens te willen blijven. Grote kans dus dat je er minimaal die 45k vanaf krijgt (ruim 10%). Immers zal voor elke potentiele koper die grens snel als maximum gelden. Misschien nog wel wat meer als je ze eraan herinneert dat de grens straks omlaag gaat (per 1 juli van 350k naar 320k) samen met hogere verhuisboete waardoor ze aanzienlijk minder kopers zullen hebben.
Dus misschien dat juist heel erg haastig lijken de betere tactiek is aangezien je met 1 juli kan dreigen. Scheelt voor jezelf ook, want wel/geen NHG scheelt snel 0,5% aan rente.

Misschien dat 300-310k zelfs mogelijk is, met argumenten als dat je dan gegarandeerd alles rond kan krijgen voor 1 juli.

edit: dat kan trouwens voor hen zelf ook interessant zijn, want (als ze nog niet hebben gekocht) zouden ze dan zelf ook nog voor 1 juli alles rond kunnen hebben. Nog een extra argument om snel tot koop over te gaan ook al is de prijs relatief laag.

[ Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 01-04-2012 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:55

SeatRider

Hips don't lie

Wij hebben ook een huis gezien met een vraagprijs van 349k. Dat moet dan voor 1-7 passeren, willen we de overdrachtsbelasting op 2% houden? En gezien de NHG grens moeten we dus eigenlijk uitkomen onder de 324k.

Waarschijnlijk moeten we de hypotheek op 2 namen laten zetten, echter ik en mijn din hebben geen samenlevingscontract oid. Mocht blijken dat dit bij het doen van de hypaanvraag noodzakelijk is, is er dan nog tijd om dat te regelen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 19:16

Don Quijote

El Magnifico

@Mydreon

Daar heb je me zowaar een uitstekend verhaal, waar ik zelf nog niet aan gedacht had. Dankje! Nu ben ik niet van plan om het hele aankoopbedrag via een hypotheek te financieren. Maar dat hoeft de verkoper natuurlijk niet te weten.

Overigens even voor de zekerheid, NHG gaat over het maximaal te lenen bedrag en niet zozeer over de aankoopprijs van het huis correct? Dus ik zou nog best, na 1 Juli, een hypotheek kunnen nemen van zeg 300k met NHG en de rest uit eigen vermogen kunnen financieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
SeatRider schreef op zondag 01 april 2012 @ 16:40:
Wij hebben ook een huis gezien met een vraagprijs van 349k. Dat moet dan voor 1-7 passeren, willen we de overdrachtsbelasting op 2% houden? En gezien de NHG grens moeten we dus eigenlijk uitkomen onder de 324k.

Waarschijnlijk moeten we de hypotheek op 2 namen laten zetten, echter ik en mijn din hebben geen samenlevingscontract oid. Mocht blijken dat dit bij het doen van de hypaanvraag noodzakelijk is, is er dan nog tijd om dat te regelen?
Ja, tenzij ze de periode verlengen/permanent maken. Verwachting in de markt is van wel, maar met een rechtse regering weet je het nooit (de lagere inkomens halen er ook voordeel uit, dus de geschiedenis leert dat de VVD ertegen zal zijn).

Samenlevingscontract is meestal wel vereiste als je samen hypotheek neemt, tenzij je voor die tijd gaat trouwen. Wat betreft tijdstermijn heb ik geen idee. Het is best zwaarwegend bindend document (bijna gelijk aan trouwen) dus zou het niet haasten. Ga vooral zo snel mogelijk met hypotheekadviseur zitten, die weet er vast meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Laatst online: 10:33
Myrdreon schreef op zondag 01 april 2012 @ 17:05:
[...]
Het is best zwaarwegend bindend document (bijna gelijk aan trouwen) dus zou het niet haasten. Ga vooral zo snel mogelijk met hypotheekadviseur goede notaris zitten, die weet er vast meer over.
Als je toch zoiets sluit zou ik wat breder kijken dan je huis en me dus ook op breder terrein laten informeren over wat je zoal kan regelen en de consequenties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier gaat het ook snel allemaal zeg!
We zijn een geweldige prijs overeengekomen.
Koopcontract is getekend (staat bij de verkopers ook een mooi "verkocht" bordje in de tuin en op Funda :D).

De hypotheekofferte is ook binnen en deze gaan we woensdag doorspreken.

Wat wil zijn offerte eigenlijk zeggen. Ik als zzp'er was natuurlijk bang never een hypotheek te kunnen krijgen.
Volgens onze adviseur moest dat makkelijk gaan. Maar ik kan nog niet bepalen in wat voor concreet stadium je zit met een offerte van de bank. Is dat gewoon nog altijd voor alle checks en alle gegevens aanleveren? Of is een offerte iets waar wij akkoord mee kunnen gaan en dat we een hypotheek hebben.
We lenen 150K onder ons maximum en hebben nette concrete gegevens aangeleverd (en geen schulden oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Verwijderd schreef op zondag 01 april 2012 @ 18:09:
Hier gaat het ook snel allemaal zeg!
We zijn een geweldige prijs overeengekomen.
Koopcontract is getekend (staat bij de verkopers ook een mooi "verkocht" bordje in de tuin en op Funda :D).

De hypotheekofferte is ook binnen en deze gaan we woensdag doorspreken.

Wat wil zijn offerte eigenlijk zeggen. Ik als zzp'er was natuurlijk bang never een hypotheek te kunnen krijgen.
Volgens onze adviseur moest dat makkelijk gaan. Maar ik kan nog niet bepalen in wat voor concreet stadium je zit met een offerte van de bank. Is dat gewoon nog altijd voor alle checks en alle gegevens aanleveren? Of is een offerte iets waar wij akkoord mee kunnen gaan en dat we een hypotheek hebben.
We lenen 150K onder ons maximum en hebben nette concrete gegevens aangeleverd (en geen schulden oid).
De laatste maanden lijkt de acceptatie van hypotheken weer iets makkelijker te gaan, las ik in een artikel op overgeld.nl. Tel daarbij dat de zekerheden van loondienst ook onder druk staan en dan is een aanvraag van een ZZP-er misschien de slechtste niet. Zeker als ze niet maximaal lenen, eigen geld meenemen of andere zekerheden inbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
De offerte biedt absoluut nog geen zekerheid, maar is gewoon een samenvatting van de rente die de bank wil bieden, hoe je hypotheek opgebouwd is (incl. evt. bankspaarproducten), etc.

Pas als de offerte ondertekend is gaat de malle molen van het stukken insturen, toetsen, etc. draaien.

Wij gaan komende week de offerte doorspreken en dan ondertekenen :)
SeatRider schreef op zondag 01 april 2012 @ 16:40:

Wij gaan op de dag dat de hypotheekakte en leveringsakte passeren ook meteen een samenlevingscontract laten opstellen en ondertekenen. Voor de hypotheek had het (volgens onze adviseur) strikt genomen niet gehoeven omdat mijn salaris genoeg is om de hypotheeklasten te kunnen dragen, maar voor ons gevoel wilden we wel graag allebei op de koopakte staan (en dus ook op de hypotheekakte).

Dan is een samenlevingsovereenkomst wel gewenst. We waren trouwens sowieso van plan om zo'n overeenkomst op te laten stellen. Voor trouwen/geregistreerd partnerschap vind met name ik het (nog) Geen tijd, maar we willen wel -iets- regelen omdat we toch duurzaam samenwonen.

Met een samenlevingsovereenkomst kan je overigens regelen wat je wil.. het hoeft dus zeker (financieel) niet zo ingrijpend te zijn als trouwen. Wat wij vooral gewoon willen regelen is dat bij bv. mijn overlijden m'n vriendin in het huis kan blijven wonen (als ze dat zou willen). En je hebt iig afspraken waar je elkaar aan kan houden.

[ Voor 65% gewijzigd door eymey op 01-04-2012 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Myrdreon schreef op zondag 01 april 2012 @ 17:05:
[...]

Ja, tenzij ze de periode verlengen/permanent maken. Verwachting in de markt is van wel, maar met een rechtse regering weet je het nooit (de lagere inkomens halen er ook voordeel uit, dus de geschiedenis leert dat de VVD ertegen zal zijn).

Samenlevingscontract is meestal wel vereiste als je samen hypotheek neemt, tenzij je voor die tijd gaat trouwen. Wat betreft tijdstermijn heb ik geen idee. Het is best zwaarwegend bindend document (bijna gelijk aan trouwen) dus zou het niet haasten. Ga vooral zo snel mogelijk met hypotheekadviseur zitten, die weet er vast meer over.
Dat is niet zo, het is alleen aan te raden.
Maar zeker niet verplicht door een hypotheek verstrekker. ( was bij ons met Rabo / ing / abn allemaal geen probleem )

Wel hebben we nadat we het afgesloten hadden "alsnog laten doen een samenlevings contract"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 12:06

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Myrdreon schreef op zondag 01 april 2012 @ 15:27:
[...]

Nou, dat van rek valt best mee. Ze zitten namelijk dusdanig in positie tegen de NHG (grens op 350k inclusief k.k., dus 324k max voor de woning zelf) dat je een enorm sterk argument hebt onder die grens te willen blijven. Grote kans dus dat je er minimaal die 45k vanaf krijgt (ruim 10%). Immers zal voor elke potentiele koper die grens snel als maximum gelden. Misschien nog wel wat meer als je ze eraan herinneert dat de grens straks omlaag gaat (per 1 juli van 350k naar 320k) samen met hogere verhuisboete waardoor ze aanzienlijk minder kopers zullen hebben.
Vind het best knap, dat je zonder het huis gezien het hebben, met droge ogen beweert dat 45K eraf wel moet lukken.....

Misschien staat het al scherp in de markt, of hebben ze geen haast. Laat onverlet dat je advies op zich niet verkeerd is, maar ik vind het wel heel kort door de bocht....

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Laatst online: 10:33
eymey schreef op zondag 01 april 2012 @ 21:41:
De offerte biedt absoluut nog geen zekerheid, maar is gewoon een samenvatting van de rente die de bank wil bieden, hoe je hypotheek opgebouwd is (incl. evt. bankspaarproducten), etc.

Pas als de offerte ondertekend is gaat de malle molen van het stukken insturen, toetsen, etc. draaien.
Dit wisselt nogal per bank, sommige banken doen eerst alle controles en dan een offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Sparhawk schreef op zondag 01 april 2012 @ 22:11:
[...]

Vind het best knap, dat je zonder het huis gezien het hebben, met droge ogen beweert dat 45K eraf wel moet lukken.....

Misschien staat het al scherp in de markt, of hebben ze geen haast. Laat onverlet dat je advies op zich niet verkeerd is, maar ik vind het wel heel kort door de bocht....
Verschil tussen wel/geen NHG scheelt richting de 50,- per maand bij identiek leenbedrag als je op die grens zit door de hogere rente.

Elke potentiele koper zal dus koste wat kost, bij dergelijke vraagprijs, daaronder willen blijven. Heeft niet te maken met hoeveel er (mogelijk) af kan, heeft te maken met dat 'de markt' nooit de prijs neer zal leggen. Vooral als je ook alle overige beschermingen van NHG mee neemt.

Heeft niks te maken met de woning zelf of hoeveel er af kan, maar gewoon met het feit dat je wel of geen NHG krijgt.
Pagina: 1 ... 9 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.