After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Maar is daar altijd een makelaar aanwezig?nare man schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 14:56:
Je gaat naar de voordeur, als die al niet open staat bel je aan, je zegt: 'hoi, ik kom de woning bezichtigen' en je loopt lekker op je gemak een beetje door het huis
Als het zo eenvoudig is was mijn vraag een beetje dom
Bedankt voor de info
[ Voor 5% gewijzigd door geldermalsen op 15-03-2012 15:24 ]
Nee, makelaar is doorgaans niet aanwezig, de huidige bewoners zullen je een rondleiding moeten geven.geldermalsen schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 15:24:
[...]
Maar is daar altijd een makelaar aanwezig?
Als het zo eenvoudig is was mijn vraag een beetje dom![]()
Bedankt voor de info
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ook kan je net wat beter polsen of ze de waarheid spreken als je iets vraagt, bijvoorbeeld waarom ze willen verhuizen, en zo ook indirect informatie krijgen. Bij een makelaar kun je vaak niet inschatten wat wel/niet waar is.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Nu nog de papiermolen door en dan zijn wij de eigenaren van een mooi tweede/derdehands huis
(get gaat overigens over dit huis)
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Ons huis heeft ong. even veel woonoppervlak maar zo te zien wel een iets kleinere tuin
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Mij staat vooral het weinig onderhoud aspect aan.
(nou ja, weining, heb al een lijst met 4-5 dingen die echt een keer moeten, maar dat zijn kleine dingen)
En er is toch zeker een verschil in de constructie van het dak, leidingen en draadwerk, etc.
In alle jaren 30 (of ouder) huizen die ik had bekeken zag ik veel meer onderhoud dat moest gebeuren op middellange termijn, en veel vage constructies/uitbouwen.
Schilderen vind ik overigens niet erg om te doen, dus dat scheelt al wat.
Ziet er goed uit, gefeliciteerdqadn schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 07:22:
De deal is rond. We hebben getekend.
Nu nog de papiermolen door en dan zijn wij de eigenaren van een mooi tweede/derdehands huis
(get gaat overigens over dit huis)
Oudere huizen zijn inderdaad traditioneel gebouwd: houten vloeren, steens of zelfs enkelsteens muren en vaak geen spouwmuur. Maar de huizen die ik heb bekeken uit die periode waren toch wel allemaal ge-update: electra moet gewoon vervangen worden als die outdated is, of het nu om een woning uit 1920 of een woning uit 1975 gaat. Electra uit het bouwjaar van die laatste is ook outdatedqadn schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 10:19:
Oh ja, zeker wel. Maar je hebt geen last van het "wat zou er onder deze muur zitten" surprise effect
En er is toch zeker een verschil in de constructie van het dak, leidingen en draadwerk, etc.
Ja, aan uitbouwen heb ik echt een broertje dood. Ik heb heel veel huizen gezien waar op gruwelijke wijze een uitbouw was gemaakt, waardoor het hele beeld van de woning verstoord werd. Vaak zie je dat het dan gaat om gewone ééngezinswoningen waar men d.m.v. een uitbouw / serre toch meer vloeroppervlak wil creëren. Je krijgt dan een soort waterhoofd. Die woningen hebben nooit de grandeur van woningen die 'van origine' groter zijn.In alle jaren 30 (of ouder) huizen die ik had bekeken zag ik veel meer onderhoud dat moest gebeuren op middellange termijn, en veel vage constructies/uitbouwen.
Verwijderd
Het huis stond 16 maanden te koop. Het is dus in de "duurste" tijd naar de prijzen van dat moment te koop gezet als ENIGE huis in de buurt. Echter nu 16 maanden later staan er tig huizen in de wijk te koop en in Deurne nog veel meer. De huidige bewoners hebben zelf inmiddels wat anders gekocht en begonnen hem dus denk ik wel echt te knijpen. En zeker omdat wij inmiddels genoeg andere opties hadden was ons eindbod van 315k genoeg om het huis te krijgen. Al met al zijn wij natuurlijk super blij met deze deal!GeeMoney schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 08:49:
[...]
44K van de prijs af klinkt eerlijk gezegd als een broodje aap.
Niet dat ik je niet geloof maar het is meer dan 13% van de prijs af terwijl:
Keuken en badkamer in 2006 geheel vernieuwd zijn
In 2009 een aanbouw aan de woonkamer in zelfde stijl is neergezet
Volledig geisoleerd/dubbelglas heeft
Inpandige garage, van binnenuit beschikbaar
Pas iets langer als 6 maanden te koop staat
2 onder 1 kap uit pas 2001.
Ik zie geen reden als verkopers om zo'n belachelijk groot bedrag te zakken?
Overigens kan je je dan ook afvragen of de initiële taxatie dan wel goed was uitgevoerd.
En natuurlijk zijn die makelaars vriendjes van elkaar, dat wereldje kent elkaar door en door en maken 100% afspraken met elkaar, om er beiden zo goed mogelijk uit te komen.
Tip: laat controleren of de uitbouw op een knappe fundering staat (liefst geheid maar dat zal wel niet), anders kon deze nog weleens gaan zakken ten opzichte van de woonkamer. (en dit ga je uiteraard terug zien in scheuren van muren klemmende deuren etc.)
De WOZ waarde is 338k.
Hoe zie je het verschil tussen 2 niet bestaande muren? (het huis dat altijd een open keuken heeft gehad en eht huis waarbij de muur is weggehaald?) Dat je een open keuken niks vindt kan ik nog inkomen.nare man schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 11:50:
Wat je heel vaak ziet is dat muren tussen keukens en woonkamers worden doorgebroken om een 'open keuken' te creëren. Dat vind ik echt heel lelijk. Een huis dat een dichte keuken heeft hoort een dichte keuken te hebben; vind je dat niet mooi dan moet je zo'n huis niet kopen. Een open keuken is nu populair, maar is vreselijk tijdgebonden. Het is bovendien m.i. weinig hygiënisch.
Ik heb heel veel lelijke "open" keukens gezien. Met stukken muur weg (mbv balken), en dat het hoekje dan nog staat enzo.
Ik ben het ermee eens dat dat erg lelijk is.
Maar een open keuken an sich vind ik wel gezellig en leuk. Gelukkig heeft ons huis dat als ontwerp meegekregen
Dat is in ons geval gelukkig niet zo (maar dat kan je ook op de link zien
Hebben ze bij ons ook gedaan, in de (grote) en-suite van 10m bij 4,3m staat in de ene kamer de keuken. Maar ze hebben het wel leuk gedaan door het keukenblad dat in de kamer staat zegmaar breder te maken zodat het een bar is geworden! (ja incl. barkrukken, barlamp etc is heel vet!).nare man schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 14:31:
Het kan wel leuk zijn als het een beetje in het floorplan is ingevlochten. Wat ik echt heel lelijk vind, is een keuken die niet eens een afgescheiden ruimte heeft gekregen (zonder muur), maar waarbij echt letterlijk een keukenblok ergens in de hoek van de woonkamer is neergezet.
Zullen vast mensen zijn die het zonde vinden van 'de oude staat' maar het is voor jonge lui zoals ik wel prachtig!:)
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Dit is een moderne bar
Ik woon nu in een flat (daarvoor portiek, daarvoor flat, daarvoor bij de ouders in een rijtjeshuis met voor en achtertuin) en mede door mijn woonervaringen wil ik toch het liefst een rijtjeshuis waar ik even mee vooruit kan. Een portiek of flatwoning geeft (vaak) meer ruimte voor geld maar dat ga ik niet langer dan 5 jaar uithouden hoe mooi het ook is en vallen dus af.
Nu kijk ik net als WendyVBass in een kracht/prachtwijk van Den Haag omdat daar soms pareltjes tussen kunnen zitten (of opknapparels). Ik wil sowieso in de buurt van het Centrum wonen en heb nu twee bezichtigingen gehad in dezelfde straat. Het eerste huis was best mooi gedaan maar niet mijn smaak en dus zonde van het opknappen van de eigenaar (makelaar zelf) http://www.funda.nl/koop/...-83683527-herderslaan-15/ Het leukste van dit huis is nog dat de koopsom voor de makelaar 95K was volgens het Kadaster. Never nooit niet dat ik dan 179K ga neerleggen laat staan 145K.
Andere huis in dezelfde straat (http://www.funda.nl/koop/...-47266799-herderslaan-37/) ben ik dus ook geweest. De makelaar vertelde mij dat de huidige eigenaar niet meer wil betalen aan de bank en het huis laat verkopen door de bank. Na 4 maanden ongeveer is de prijs 10% gezakt.
Dat mag ook wel want de punten die de makelaar zelf aankaartte zijn denk niet zo goedkoop.
De aanbouw moet je eigenlijk gelijk slopen want hij is aan het verzakken (duidelijk zichtbaar als je daar zelf staat) en de wc/douche die daarachter zit is niet meer bruikbaar. Of je er dan een nieuwe voor terug mag zetten kon hij mij niet vertellen. Zelfs niet of er ooit een vergunning was voor deze aanbouw (waarschijnlijk niet dus).De CV moet vervangen worden. Er zit een kleine vochtplek op het plafond recht onder de douche. De kruipruimte was ontoegangkelijk dus wie weet wat er daar zit. Het dak boven de keuken kan je via de badkamer bereiken maar is niet stevig genoeg om met meer dan 2 man op te staan, maak er dan geen deur naartoe???
Zelf vind ik de buizen van de CV die door het huis lopen nou ook niet echt super en de rest ziet er ook best ouderwetsch uit maar toch heeft het huis wel iets, maar zeker niet voor de vraagprijs.
Nu zeggen een aantal collega's dat ik gewoon heel laag moet bieden met nummer 15 in het achterhoofd (95K voor de makelaar voor opknappen), want als ze zeggen nee dan shop ik gewoon verder en als het een ja is dan kan ik heel wat werk laten doen voor het verschil van de vraagprijs en 95K
Omdat de bank het huis aan het verkopen is zullen zij ook niet heel erg lang willen wachten op een verkoop en als het niet lukt zal de huis naar de veiling gaan (toch?). In dit topic lees ik wel eens dat 30% onder de waarde dan de max kan zijn qua opbrengst dus ongeveer 95K. Het huis is in 2008 voor 145K aangekocht volgens het Kadaster.
Heeft iemand hier ervaring mee of tips? Voor mij is het geen noodzaak om een huis te kopen dus ik kan het liedje nogal lang uitzingen
Iets met een snelle pc/ssd etc geen zin meer om alles op te schrijven :o
Bovendien kun je punten zoals die uitbouw (verzakkend en mogelijk geen vergunning) altijd ook voorleggen bij de bank, zou het zelfs direct doen. Iets met potentiële boetes en verdere schade waardoor het mannetje daar ook 2x kan nadenken voordat ze een bod afwijzen.
Maak alleen wel voor jezelf een kostenplaatje om dat geheel op te knappen, misschien ook bouwkundige keuring en rondje maken met een aannemer voor inschatting van het werk. Kost je bij elkaar 300-500 euro, maar dan weet je tenminste wat je te wachten staat voordat de koop definitief is.
Denk dat je sneller aan 50k zit dan je in eerste instantie verwacht (aanbouw slopen, badkamer slopen+vernieuwen, cv+leidingen slopen/vernieuwen, keuken slopen/vernieuwen, afvoer van alle troep, plafond versterken voor terras, kozijnen, schimmel/weer plekken overal waar je kijkt, alles schilderen/behangen/vloeren). Dan zit je ineens toch op die 145k waarvan je zegt het er niet voor over te hebben én je bent nog 2-3k 'extra' kwijt aan loonlasten zoals verzekeringen/belastingen terwijl je er niet eens kon wonen.
Hangt ook af van je smaak, hoe duur/goedkoop je het wilt maken is geheel aan jezelf (showroommodel is vaak aan te raden), maar bekijk het voordat je dat eerste bod uitbrengt.
[ Voor 18% gewijzigd door Xanaroth op 18-03-2012 20:22 ]
Dit kan ik helemaal beamen!nare man schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 10:11:
Maar het 'weinig onderhoud' aspect heb je, in mijn ogen althans, toch alleen maar bij woningen die écht nieuw zijn? Een woning uit de eerste helft van de jaren '80 is vaak ook nog redelijk traditioneel gebouwd (zij het dat het vaak wel betonnen vloeren zijn ipv houten). Maar woningen van die leeftijd zijn verder meestal gewoon van baksteen, met houten kozijnen en dakbalken, etc. zodat je ook daar om de zoveel jaar moet gaan schilderen, impregneren, etc.
Wij wonen nu in een huurhuis dat in 1981 gebouwd is. Naast dat ik de indruk heb dat er daadwerkelijk een onderscheid bestaat tussen "bouw, bestemd voor sociale woningbouw" en "bouw, bestemd voor koop", is het invergelijking met huizen vanaf begin/mid-jaren '90 toch nog allemaal erg primitief hoor.
* Vloeren absoluut niet egaal gestort en soms zelfs scheef (dit zie je ook in scheve deurkozijnen). Hier komt mijn idee "sociale woningbouw" vanaf, maar dat kan ik fout hebben....
* Van origine alleen enkel glas, houten kozijnen, enkelsteens muren met aan de binnenkant alleen een plaatje hout om op te behangen, etc.
* Gevels moeten noooodig geimpregneerd worden, voegen zijn soms compleet weg geslagen maar de woningbouw doet alleen wat als er een vochtprobleem is (koudebruggen oplossen doen ze niet aan).
Anyway, 1 van de redenen om dit huis niet van de woningbouw te kopen, zelfs niet als het heeeel goedkoop kan... en dat we nu een woning uit 1995/1996 gekocht hebben
Qua bouwstijl/authenticiteit zijn we niet zo kritisch (kan ook haast niet als je in Almere wil blijven wonen, hoewel er best pareltjes van moderne architectuur te vinden zijn).
LOL tsja, toch willen wij wrs. ook zoiets gaan bedenken.... De wand in ons nieuwe huis, waar origineel het kookgedeelte langs ligt en waar vandaan we een L naar de voorgevel zouden kunnen maken, is door de huidige eigenaar grondig onder handen genomen, o.a. om loze ruimtes van leidingen te benutten... hij heeft een 'nis' gecreeerd waar hij zelf de koelkast in heeft gezet waardoor het kookgedeelte nu door een koelkast gescheiden is van het blok voor het raam. Op zich vinden wij die koelkastnis wel handig (we willen bij een nieuwe keuken toch geen inbouwapparatuur gaan gebruiken), maar we willen het kookgedeelte dus verplaatsen naar de andere kant, waardoor dat vanuit de woonkamer duidelijk zichtbaar is. Dus we willen daar toch iets met een breder aanrechtblok of een wat hogere kast (voor o.a. de oven) gaan doen om het wat af te scheiden.....
[ Voor 22% gewijzigd door eymey op 18-03-2012 21:50 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ga er maar een doen, denk niet dat het wat wordt (ga nu 12% onder de vraagprijs bieden, maar makelaar zegt dat de verkoper niet ver wil zakken, bluf of niet, we zien wel), maar goed bieden is een kleine moeite lijkt mij.
Rare redernatie dit. Zou je deze andersom ook maken? Dus stel de vorige eigenaar heeft het huis voor 250k gekocht, dus dan vind je 260k opeens een acceptabele prijs?tymiek schreef op zondag 18 maart 2012 @ 18:46:
Het leukste van dit huis is nog dat de koopsom voor de makelaar 95K was volgens het Kadaster. Never nooit niet dat ik dan 179K ga neerleggen laat staan 145K.
Volgens mij moet je je niet blind staren op wat de huidige eigenaar heeft betaald, maar moet je bepalen hoeveel jij voor dat huis wil betalen.
Daarnaast is het huis, vanaf de foto's, gewoon in zeer goede staat. Daar betaal je voor...
Als ik het zo zie is die woning van 135k in, op zijn best, matige staat, terwijl die van 179k helemaal 'af' is (in 2011 gerenoveerd). Daar hoef je dus echt niets meer aan te doen, terwijl die andere woning nog wel flink wat onderhoud cq renovatie nodig heeft. Het is maar net wat je wilt, ga je voor een woning waar je zo inkunt, dan kan die ander een oplossing zijn, maar wil je hem meer naar je eigen smaak afwerken, dan kun je beter een woning kopen waar nog wat aan moet gebeuren. Anders ben je gewoon waarde aan het vernietigen.
Verder: ik zou altijd liever een appartement hebben in een goede wijk, dan een ééngezinswoning in een mindere wijk. Dan maar geen tuin. Ik heb liever fijne buren en een prettige woonomgeving, dan meer ruimte en een tuin waar je toch nooit zit omdat de buren altijd luidruchtige feesten houden. Daar komt bij dat veel appartementen, als je goed zoekt, ruimer en lichter zijn opgezet dan die kleine eengezinswoninkjes van 80m2 waar je je kont niet kunt keren.
Maar alles is persoonlijk, sommige mensen willen per sé een 'echt' huis, koste wat het kost
Die zijn prima te vinden middels google. Wij hebben die destijds ook gebruikt van eerste-koophuis.nl volgens mij.StephaN900 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 10:33:
Heeft iemand toevallig een template om een bod op een huis te doen?
@nare man: klopt, maar ikzelf ben ook erg gesteld op een tuin. Het geeft een lekker ruimtelijk gevoel, het zit 10x beter dan op het gemiddelde balkonnetje en is tevens ruimte om eens iets te klussen, bouwen of aan je fiets te werken bijvoorbeeld. En ja de buurman viert natuurlijk never altijd feest
Overigens ben ik blij dat ik de afweging niet hoefde te maken want er niks zo moeilijk te bepalen als de buurt en de buren. Hoogstens krijg je een goede eerste indruk maar of die altijd helemaal terecht is, is maar de vraag.
[ Voor 53% gewijzigd door MrFl0ppY op 19-03-2012 11:11 ]
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Zo op het eerste gezicht, qua keuken, badkamer, hal etc.. is het echt te gek.
http://www.jaap.nl/te-koo...raat+9/7487270/overzicht/
tymiek schreef op zondag 18 maart 2012 @ 18:46:
Het eerste huis was best mooi gedaan maar niet mijn smaak en dus zonde van het opknappen van de eigenaar (makelaar zelf) http://www.funda.nl/koop/...-83683527-herderslaan-15/ Het leukste van dit huis is nog dat de koopsom voor de makelaar 95K was volgens het Kadaster. Never nooit niet dat ik dan 179K ga neerleggen laat staan 145K.
[...]
Nu zeggen een aantal collega's dat ik gewoon heel laag moet bieden met nummer 15 in het achterhoofd (95K voor de makelaar voor opknappen), want als ze zeggen nee dan shop ik gewoon verder en als het een ja is dan kan ik heel wat werk laten doen voor het verschil van de vraagprijs en 95K
Omdat de bank het huis aan het verkopen is zullen zij ook niet heel erg lang willen wachten op een verkoop en als het niet lukt zal de huis naar de veiling gaan (toch?). In dit topic lees ik wel eens dat 30% onder de waarde dan de max kan zijn qua opbrengst dus ongeveer 95K. Het huis is in 2008 voor 145K aangekocht volgens het Kadaster.
Heeft iemand hier ervaring mee of tips? Voor mij is het geen noodzaak om een huis te kopen dus ik kan het liedje nogal lang uitzingen
Als je voor nummer 37 wil gaan moet je goed beseffen waar je aan begint... ga desnoods met een aannemer langs om een indruk te krijgen van de kosten van de door jou beoogde werkzaamheden. Besef ook goed dat het je behalve veel geld ook ontzettend veel tijd zal kosten om de woning op het door jou gewenste niveau te krijgen en hoeveel tijd je beschikbaar hebt (ga je verlof nemen en het zelf opknappen of ga je de werkzaamheden uitbesteden)MrBarBarian schreef op maandag 19 maart 2012 @ 10:33:
[...]
Rare redernatie dit. Zou je deze andersom ook maken? Dus stel de vorige eigenaar heeft het huis voor 250k gekocht, dus dan vind je 260k opeens een acceptabele prijs?
Volgens mij moet je je niet blind staren op wat de huidige eigenaar heeft betaald, maar moet je bepalen hoeveel jij voor dat huis wil betalen.
Daarnaast is het huis, vanaf de foto's, gewoon in zeer goede staat. Daar betaal je voor...
Maareh... als je een aankoopmakelaar nodig hebt voor 37 weet je me te vinden, je hebt al gezien wat ik voor nummer 15 betaald heb...
Ik zal je maar niet vervelen met de in/uitwendige staat van de woning ten tijde van de aankoop, de (niet-consumenten)voorwaarden waaronder de koop tot stand was gekomen en de hoeveelheid tijd/geld/stress het heeft gekost om nummer 15 op het huidige niveau te krijgen...

PSN: Kjujay
Ziet er idd mooi uit, voor een huis uit die bouwperiode ziet het er op het eerste gezicht goed onderhouden uit!EvaluationCopy schreef op maandag 19 maart 2012 @ 11:15:
Toch nog maar even naar een huis gaan kijken om de opties wat open te houden. Stukje goedkoper, wat kleiner, maar wel heel erg mooi. Door de lagere prijs valt het ook na 1 juli nog onder NHG-regeling dus dat zou wat meer tijd geven voor de verkoop eigen huis.
Zo op het eerste gezicht, qua keuken, badkamer, hal etc.. is het echt te gek.
http://www.jaap.nl/te-koo...raat+9/7487270/overzicht/
Helaas laten een hoop van onze landgenoten zien dat dit lang niet altijd gebeurdnare man schreef op maandag 19 maart 2012 @ 11:30:
Je moet een huis uit die bouwperiode ook wel goed onderhouden, anders wordt het een krot
Misschien wel, toch vind ik een bar handig. Ik woon zelf al sinds 2004 op mezelf, en nog nooit maar dan ook echt nooit heb ik aan mijn eettafel gegeten. Ik vind een eettafel zelf ook een verspilling van ruimte. Een bar kan echter wel een goede toepassing zijn om een keuken af te scheiden maar toch open te zijn, maar je zou er dus in principe ook gebruik van kunnen maken voor die keer dat je wel met vrienden samen zou willen eten.
Dat wou ik dus ook in mijn nieuwe huis alleen de doorgang naar de keuken heeft een vrij smalle uitbouw waardoor het er niet echt netjes in kan. Anders had ik het wel gedaan.
Maar goed, het blijft een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur als het gaat om functionaliteit.
Ben wel even benieuwd. Wie van jullie gebruiken ook geen eettafel en hebben dat meegenomen in de inrichting van hun huis? Misschien dat ik gewoon een apartje ben in deze hoor
Dat moet iemand helemaal zelf weten, in wat voor staat van huis ze willen wonen. Wat gaat jou dat nou aan?
Stom, zonde & jammer, of course...
-edit-
Overigens moet je het onderhoud van oude huizen ook niet overschatten. Meeste huizen die ik gezien heb van rond 1900 zijn echt oerdegelijk gebouwd. Gewoon zorgen dat je het schilderwerk bijhoudt dan lijdt je hout ook niet veel. Vloeren, muren, stenen vensterbanken etc... Dat gaat jaren mee. Voegwerk zul je op den duur wel een keer moeten oplappen. Pannen verslijten maar dat is ook geen monsterklus.
Maar inderdaad, als je niet een 3000 euro per jaar kunt missen aan onderhoud moet je het niet doen. Overigens, wat voor horrorverhalen ik soms hoor over 'nieuwbouw' huizen, qua onderhoud, daar word je ook niet vrolijk van... heb af en toe echt het idee dat er voor WOII véél degelijker gebouwd werd dan in de periode jaren 50-80.
[ Voor 61% gewijzigd door EvaluationCopy op 19-03-2012 12:05 ]
Nou, ten eerste zijn het merendeel van de arbeiderswoningen uit die tijd inmiddels weg.EvaluationCopy schreef op maandag 19 maart 2012 @ 12:00:heb af en toe echt het idee dat er voor WOII véél degelijker gebouwd werd dan in de periode jaren 50-80.
Standaard rijtjeshuizen zijn momenteel ons equivalent.
Wat er nu nog staat uit die periode is veelal degelijk gebouwd omdat alleen het degelijke spul er nog is.
Verder geld wat jij zegt wel redelijk, maar dan meet van voor de jaren 30. Vanwege de economische crisis toen is er nog best veel raar gebouwd.
Maar het hangt ook af van de woning en periode. Sommige van de (met name rond 1900 lijkt het) woningen zijn dusdanig solide dat die nog wel 100-200 jaar meegaan. Heb er een paar gezien, allemaal erg gedateerd (duhnare man schreef op maandag 19 maart 2012 @ 11:51:
Dat vind ik echt jammer. Wil je weinig onderhoud, dan moet je een nieuw huis kopen, geen oud huis. Nu is er natuurlijk wel een verschil in relevantie tussen het laten vervallen van een standaard rijtjeshuis uit de jaren '50 en een monumentale woning uit de jaren '20, maar soms zie je echt juweeltjes die in zo slechte staat zijn, dat de haren je echt te berge rijzen.

Het zijn vooral de jaren 40 woningen (periode materiaalschaarste, met name rond de oorlog) waar je snel mankementen vind omdat de 'goede' materialen er simpelweg niet waren of niet voldoende. Daarna kreeg je de grote massabouw (jaren 60/70/80) en dat zijn van die vreselijke 40 in een dozijn hokken waar alles om snelheid leek te gaan.
"all-in-one" idee ga ik hier voor. Niet deze keuken, maar wel hetzelfde idee. Dus dat de eettafel min of meer onderdeel is van de keuken zelf.Kaap schreef op maandag 19 maart 2012 @ 11:55:
Ben wel even benieuwd. Wie van jullie gebruiken ook geen eettafel en hebben dat meegenomen in de inrichting van hun huis? Misschien dat ik gewoon een apartje ben in deze hoor
Vind het net even wat comfortabeler en gemakkelijker dan een volledige tafel.
[ Voor 48% gewijzigd door Xanaroth op 19-03-2012 12:34 ]
Ik denk dat alles wat zo oud is en NIET degelijk gebouwd gewoon al weg isEvaluationCopy schreef op maandag 19 maart 2012 @ 12:00:
...heb af en toe echt het idee dat er voor WOII véél degelijker gebouwd werd dan in de periode jaren 50-80.
Er zit tussen de verschillende periodes wel veel verschil. Een woning die nu wordt opgeleverd is kwalitatief veel beter dan wat er vlak na de oorlog met grote spoed is neergeplempt.
Als ik even naar Almere kijk: Wij wonen in de "stedenwijk", een wijk die begin jaren 80 is neer geplempt met erg veel sociale woningbouw (ook wel wat koop en bijzondere projecten zoals houtskelet, maar dus ook gewon veel massawerk).
En dat huis waar wij in wonen, daarvan heb ik echt het idee dat de gevel er eerdaags een keer uit komt zetten. Het karkas zal vast blijven staan, maar de gevel lijkt gewoon naar buiten uit te zetten, voegen barsten eruit, vochtproblemen, etc. In het noordelijke deel van de wijk zijn de afgelopen jaren ook -alle- huurwoningen van een bepaalde corporatie compleet ontdaan van alle gevels en opnieuw opgebouwd (op een paar exemplaren na waarvan de bewoners blijkbaar weigerden mee te werken, de stommelingen).
De woningbouwcorporatie in ons deel van de wijk is, in plaats van renoveren, helaas alleen geinteresseerd in het dumpen (lees: te koop aanbieden) bij de huurders.
Ik denk dat zoiets als dit bedoeld wordt. Kun je veel van zeggen maar niet dat het 'omg zooo jaren '80' is.

Maak je niet druk, je moet vooral een bar nemen als je dat wilt. Nare man heeft een bepaalde smaak, maar je bent geheel vrij om een andere smaak te hebben. Deze is dan niet verouderd, omdat nare man dat beweert.Cocytus schreef op maandag 19 maart 2012 @ 15:00:
[...]
Ik denk dat zoiets als dit bedoeld wordt. Kun je veel van zeggen maar niet dat het 'omg zooo jaren '80' is.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Of huizen echt solide zijn, dat kun je niet zo bepalen. Vanzelfsprekend staan ze er nog, maar er kan wel van alles aan de constructie gedaan zijn om ervoor te zorgen dat het huis inderdaad er nu nog staat.Myrdreon schreef op maandag 19 maart 2012 @ 12:29:
[...]
Maar het hangt ook af van de woning en periode. Sommige van de (met name rond 1900 lijkt het) woningen zijn dusdanig solide dat die nog wel 100-200 jaar meegaan. Heb er een paar gezien, allemaal erg gedateerd (duh) maar enorm solide. Ook vaak een open haard en zo'n schoorsteen helpt ook om alles wat steviger te maken.
Het zijn vooral de jaren 40 woningen (periode materiaalschaarste, met name rond de oorlog) waar je snel mankementen vind omdat de 'goede' materialen er simpelweg niet waren of niet voldoende. Daarna kreeg je de grote massabouw (jaren 60/70/80) en dat zijn van die vreselijke 40 in een dozijn hokken waar alles om snelheid leek te gaan.
[...]
Ook woningen uit de jaren 70 en 80 kunnen wellicht wel 100 jaar mee; we weten het echter niet omdat ze max 42 jaar oud zijn. Mijn ouders hebben een huis uit halverwege de jaren 70, dus deze ongeveer 37 jaar oud. Aan dit huis is behalve het vervangen van enkel glas door dubbel glas nog niets aan de constructie gedaan. Natuurlijk zijn ze een aantal keukens, badkamers, vloeren etc. verder, maar verder is alles nog in prima conditie.
Of zo'n huis je smaak is, tja - daar valt over te twisten, maar met de constructie hoeft helemaal niets mis te zijn.
Powered by KPN
Ben ik het mee eens: een eettafel is voor een eetkeuken of een eetkamer. Een woonkeuken of open keuken staat zo'n ding meestal in de weg, of, neemt het ruimte in van de keuken/woonkamer die je liever niet kwijt bent.Myrdreon schreef op maandag 19 maart 2012 @ 12:29:
"all-in-one" idee ga ik hier voor. Niet deze keuken, maar wel hetzelfde idee. Dus dat de eettafel min of meer onderdeel is van de keuken zelf.
Vind het net even wat comfortabeler en gemakkelijker dan een volledige tafel.
Ik doe zoiets: Een keuken met een schiereiland met daaraan een (eet)tafelblad

En van het weekend ongeveer deze keuken ook aangepast naar de huidige economische situatie (een van de leveranciers van de uitgezochte keukens stopt ermee, dus nieuwe frontjes, grepen etc moeten uitkiezen).
Mijn nieuwbouw appartement vordert goed, toevallig net weer een termijn binnen (5 van 7, dak hoofdgebouw waterdicht), dus dat bouwdepot wordt ook weer een stukje minder
Overigens lijkt het nu dat ik straks overhoud in het bouwdepot, maar eens contact opnemen met m'n bank..
Enige nadeel aan jouw opzet is dat je niet tegenover elkaar kunt eten maar altijd naast elkaar zit....BradKing schreef op maandag 19 maart 2012 @ 16:20:
[...]
Ben ik het mee eens: een eettafel is voor een eetkeuken of een eetkamer. Een woonkeuken of open keuken staat zo'n ding meestal in de weg, of, neemt het ruimte in van de keuken/woonkamer die je liever niet kwijt bent.
Ik doe zoiets: Een keuken met een schiereiland met daaraan een (eet)tafelblad
En van het weekend ongeveer deze keuken ook aangepast naar de huidige economische situatie (een van de leveranciers van de uitgezochte keukens stopt ermee, dus nieuwe frontjes, grepen etc moeten uitkiezen).
Mijn nieuwbouw appartement vordert goed, toevallig net weer een termijn binnen (5 van 7, dak hoofdgebouw waterdicht), dus dat bouwdepot wordt ook weer een stukje minder
Overigens lijkt het nu dat ik straks overhoud in het bouwdepot, maar eens contact opnemen met m'n bank..
* nare man is blij met zijn woonkeuken: afgesloten van de woonkamer, maar voldoende groot om er lekker met zijn tweeën aan tafel te zitten.
Klopt helemaal, maar dat is vaak zo met de all-in-on/bar oplossingen. Ik heb het blad ieg op precies dezelfde hoogte als een normale eettafel en de breedte zo gekozen dat ik zonder problemen een standaard eettafel aan de kop z'n kant er tegenaan kan zetten, dan kan je daar met z'n 2/4-en makkelijk eten. Die tafel staat standaard ieg niet in de woonkeuken.GeeMoney schreef op maandag 19 maart 2012 @ 16:48:
[...]
Enige nadeel aan jouw opzet is dat je niet tegenover elkaar kunt eten maar altijd naast elkaar zit....
Ach het enige wat ik zie als ik zit straks is een kraan, kan er toch niet echt op kijken. En het onfrisse heb ik eigenlijk meer de andere kant op, schoon houd ik het toch wel, maar als je alles aan het snijden bent enzo is de kans wat groter dat je dingen richting de tafel tikt, daar moet zal ik echt even op moeten letten.nare man schreef op maandag 19 maart 2012 @ 16:54:
En, maar dat is natuurlijk een volstrekt subjectieve, persoonlijke mening, ik vind het niet zo fris om tegenover je spoelbak te eten. Het is m.i. ook niet gezellig, je zit naast elkaar aan een soort trog. Maar nogmaals, volstrekt persoonlijk
* nare man is blij met zijn woonkeuken: afgesloten van de woonkamer, maar voldoende groot om er lekker met zijn tweeën aan tafel te zitten.
Of het gezellig genoeg is kom ik nog wel achter idd, ik sta meestal toch in de keuken/ren heen en weer als ik bezoek heb, voor de rest maakt het denk ik niet echt uit of ik nou in m'n eentje aan een bar, trog of eettafel zit, het is zo gezellig als ik het zelf maak..
Die middelste zo is het bij ons ongeveer.En we hebben in een andere kamer (soort serre waar we de hele straat over kijken vanaf 1 verdieping hoog) nog een klein oud klap-oor-tafeltje staan, maar dat is een heel klein beetje ongemakkelijk eten. De voormalige eettafel wordt nu als bureau gebruikt voor de PC..Cocytus schreef op maandag 19 maart 2012 @ 15:00:
[...]
[afbeelding]
[afbeelding]
Overigens eten we meestal buiten de deur ivm elke avond weg voor studie of andere zaken
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 19-03-2012 23:23 ]

Voor de geïnteresseerden
http://www.funda.nl/koop/...-47319883-escamplaan-129/
Het concept van een bar is jaren '80, de uitvoering kan natuurlijk wel modern zijn, maar het blijft een bar in je woonkamer.Cocytus schreef op maandag 19 maart 2012 @ 15:00:
[...]
Je kunt een zitkuil ook wel uitvoeren in high-tech glimmend zwart polycarbonaat, maar een zitkuil blijft jaren '70.
[ Voor 14% gewijzigd door nare man op 20-03-2012 15:13 ]
Gaat om een nieuwbouw woning waarbij niet aan de opschortende voorwaarde is voldaan (ondergrens verkoop niet gehaald), en project wordt nu geannuleerd. Hypotheekaanvraag is echter voor 75% compleet (bank moet nog naar gegevens kijken en daarna passeren uiteraard). OVR is zelfs al afgesloten en betaal ik nu maandelijks..
Als ik bij een bank direct een hypotheek had afgesloten had ik nu in principe geen kosten. Met de adviseur heb ik echter een bemiddelingsovereenkomst. Gaat om EUR 3500. Snap ook wel dat de beste man al wat werk heeft verricht, maar die EUR 3500 zou mij netto 'slechts' EUR 2000 kosten (na aftrek vd belasting). Nu ik geen woning meer koop, kan ik deze kosten ook niet aftrekken. Zowel voor mij als de adviseur vervelend. Heb echter geen idee of ik verplicht ben te betalen nu de hypotheek niet daadwerkelijk wordt afgesloten. Want bij bellen met de adviseur werd mij al medegedeeld dat ik erg sportief was door te vragen welke kosten zijn gemaakt en dat dit weleens vaker gebeurt en zij zeer coulant zijn.
Zal vanavond de overeenkomst nog nader onderzoeken. Ben notabene jurist, maar niet zo thuis in dit wereldje.
Wil overigens niet niks betalen aan de adviseur (hij heeft immers gewerkt), maar aan de andere kant is het toch wel je eigen portemonnee en heb ik eigenlijk ook geen product...
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Afhankelijk van het object zelf:McVirusS schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 15:04:
Aangezien er geen "Huis verkopen" topic is maar even hier vragen. Weet iemand toevallig wat beetje normaal aantal hits/bezoekers is voor je Funda pagina van je huis?
Voor de geïnteresseerden.
1e dag plm. 300-500 hits
2e dag 35-60
3e dag 35-60
1 week na eerste dag plm. 10-20 hits per dag
daarna verschillend 0-60 hits per dag, gemiddeld zal je op tussen 15 en 20 komen.
Funda geeft helaas geen inzicht aan de makelaar hoeveel van de hits uniek zijn. Dat kan de makelaar wel op zijn website zien, helemaal als hij google analytics gebruikt.
De hits zijn het meest op maandag en dinsdagavond als de mensen net alle woonprogramma's op tv hebben gekeken en "spontaan" zin krijgen om te verhuizen.
Hits als je een woning een keer op tweakers plaatst: plm. 200
[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 20-03-2012 15:47 ]
Klopt erg goed als ik kijk naar de afgelopen 5 weken hierKju schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 15:39:
[...]
Afhankelijk van het object zelf:
1e dag plm. 300-500 hits
2e dag 35-60
3e dag 35-60
daarna verschillend 0-60 hits per dag, gemiddeld zal je op tussen 15 en 20 komen.
Funda geeft helaas geen inzicht aan de makelaar hoeveel van de hits uniek zijn. Dat kan de makelaar wel op zijn website zien, helemaal als hij google analytics gebruikt.
De hits zijn het meest op maandag en dinsdagavond als de mensen net alle woonprogramma's op tv hebben gekeken en "spontaan" zin krijgen om te verhuizen.
Moet zeggen dat ik het belachelijk vind dat de unieke bezoekers niet afgesplitst worden, de hits die je nu krijgt zeggen wel iets (er is gekeken, hoe meer, hoe vaker uniek over het algemeen), maar 10-20 hits kan 2-4 personen zijn die erg geinterresseerd lijken of 10-20 mensen die het niets vinden..
Ach, uiteindelijk gaat het er om dat er mensen komen kijken, maar geef dan helemaal geen statistieken.
Hopelijk word je dan niet, zoals enkele van mijn collega's, geconfronteerd met het typisch 'Lansinger' verschijnsel dat dezelfde huizen als jij net hebt gekocht, 150 meter verderop ineens voor 30-40% minder worden aangeboden.deadsy33 schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 15:43:
Binnenkort zal het ook hier gaan gebeuren; het kopen van een huis. We wonen nu in Berkel en Rodenrijs, een vrij dure gemeente (Lansingerland) maar we vinden het er prettig wonen. Momenteel wonen we in een huurwoning van Verwey Vastgoed dus de stap naar een koopwoning is vrij gemakkelijk. Uiteindelijk kwamen we een project in Berkel en Rodenrijs tegen wat ons wel beviel. Het is een appartementencomplex van 8 verdiepingen hoog met 31 appartementen. De gemiddelde aankoopprijs ligt +/- op 225K maar men heeft een Koopgarant regeling waar je dus de woning met korting kan financiëren. Natuurlijk zijn er voor- en nadelen maar omdat we graag in Berkel en Rodenrijs willen blijven wonen en niet voor bestaande bouw willen gaan was dit wel een goede mogelijkheid. Zo kregen we dus via de projectontwikkelaar een leuk kortingspercentage waardoor we de gehele hypotheek incl overige kosten op 1 salaris konden afsluiten. (4e etage, een kleine 98m² otv de huidige 72m²).
Hmm, dan gaat het best goed. 1e dag 524, 2e dag 424, 3e dag 380, naar beneden lopend naar 89 op 7e dag.Kju schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 15:39:
[...]
1e dag plm. 300-500 hits
2e dag 35-60
3e dag 35-60
Daarna video geplaatst en beetje getweet en Facebook share en toen schoten we weer naar 533, dag ernaar 424. Dus beetje sharen Tweeten zorgt wel voor bezoekers dus.
Vraag is natuurlijk wel hoeveel daarvan echt geintresseerd zijn
Ik ken wel een aantal voorbeelden in de wijk waar de huizenprijzen opeens met > 30K zijn gedaald tov de originele prijs. Gezien het type woning verbaasde mij dat absoluut niet. Sommige woningen zijn nogal overpriced , met name de jaren 30 nieuwbouw huizen. 500K a 600K?Geen probleemnare man schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 15:55:
[...]
Hopelijk word je dan niet, zoals enkele van mijn collega's, geconfronteerd met het typisch 'Lansinger' verschijnsel dat dezelfde huizen als jij net hebt gekocht, 150 meter verderop ineens voor 30-40% minder worden aangeboden.

[ Voor 11% gewijzigd door vhal op 20-03-2012 16:06 ]
Niet echt... de enige manier om zo hoog mogelijk op Funda te komen is een (betaalde) tophuisvermelding, daarna de woningen met video's en 360 gr. foto's. De rest wordt gesorteerd op datum en daarna op brancheorganisatie. De serieuze fundazoeker zal zo veel mogelijk met de zoekopties spelen en heus wel bij je woning terecht komen als het binnen zijn zoekcriteria past. Zorg er daarom voor dat de thumbnail in de resultatenlijst een eyecatcher is.McVirusS schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 16:01:
[...]
Vraag is natuurlijk wel hoeveel daarvan echt geintresseerd zijn. Hoop dat Funda Googleachtig mechanisme heeft waarbij beter bezochte huizen hoger komen te staan in resultaten
.
Kju schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 15:39:
[...]
Nuttige Hits als je een woning een keer op tweakers plaatst: plm. 0
1 hit is genoeg; de koper die zn portemonee trekt.The_MAN schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 15:51:
[...]
Klopt erg goed als ik kijk naar de afgelopen 5 weken hier![]()
Moet zeggen dat ik het belachelijk vind dat de unieke bezoekers niet afgesplitst worden, de hits die je nu krijgt zeggen wel iets (er is gekeken, hoe meer, hoe vaker uniek over het algemeen), maar 10-20 hits kan 2-4 personen zijn die erg geinterresseerd lijken of 10-20 mensen die het niets vinden..
Ach, uiteindelijk gaat het er om dat er mensen komen kijken, maar geef dan helemaal geen statistieken.
Ik merk juist vaak dat die zoekoptie op Funda voor geen meter werkt. Zoals vanmiddag, ik wil naar pagina 2, krijg een foutmelding, iets van "1.5E7 woningen", kan niets weergeven. Of regelmatig als ik wil zoeken 15 km rondom een bepaalde plaats, krijg ik 0 huizen te zien.Kju schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 16:32:
[...]
De serieuze fundazoeker zal zo veel mogelijk met de zoekopties spelen en heus wel bij je woning terecht komen als het binnen zijn zoekcriteria past.
Funda heeft met name rond piekuren nogal eens wat problemen. Gigantische database tegenover gigantische doelgroep vraagt nou eenmaal nogal veel.RemcoDelft schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 17:02:
[...]
Ik merk juist vaak dat die zoekoptie op Funda voor geen meter werkt. Zoals vanmiddag, ik wil naar pagina 2, krijg een foutmelding, iets van "1.5E7 woningen", kan niets weergeven. Of regelmatig als ik wil zoeken 15 km rondom een bepaalde plaats, krijg ik 0 huizen te zien.
Ze hebben ook een redelijk gigantisch budget, adverteren is niet goedkoop. Dan mag je toch verwachten dat ze in ieder geval zorgen dat je te vinden bent...Myrdreon schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 18:01:
[...]
Funda heeft met name rond piekuren nogal eens wat problemen. Gigantische database tegenover gigantische doelgroep vraagt nou eenmaal nogal veel.
Misschien even je makelaar informeren dat z'n SHIFT knop blijft hangen...McVirusS schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 15:04:
Aangezien er geen "Huis verkopen" topic is maar even hier vragen. Weet iemand toevallig wat beetje normaal aantal hits/bezoekers is voor je Funda pagina van je huis?
Voor de geïnteresseerden.
Wij zagen hetzelfde patroon wel met ongeveer de helft van het aantal hits. Wat bij ons ook opvallend was is dat er voor elk bod dat er kwam er ook een piek zat in het aantal hits. Ook na het tekenen van het koopcontract hadden we een enorme piek in het aantal hits.Kju schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 15:39:
[...]
1e dag plm. 300-500 hits
2e dag 35-60
3e dag 35-60
Nog een dikke week en dan gaan we tekenen bij de notaris voor ons nieuwe huis. We moeten alleen nog de akten van de notaris ontvangen dus daar mag ik weer eens achteraan bellen. In tegenstelling tot de bank reageren ze daar erg slecht op de mail
Je krijgt een mooi huis op het oog. Gaat het meerdere keren opvragen om nog eens goed de foto's te bekijken en gaat de link evt. ook aan vrienden/familie/collega's laten zien, die dus ook gaan kijken. Vervolgens, als je eenmaal akkoord hebt en de koop (bijna) een feit is, dan wil weer iedereen weten welk huis je gekocht hebt
Wij gaan morgen het koopcontract voor ons huisje in Almere tekenen
Overigens, wat een juridische mumbo jumbo zeg, in zo'n contract. Ik snap waarom, maar dat maakt het echt moeilijk om te begrijpen. Maar ik denk dat ik alles wel begrepen heb (en de aankoopmakelaar heeft ook geen vreemde / ongunstige dingen gezien).
Het waren stressvolle weken... Ook nog een groot project hier op kantoor, het kwam allemaal niet heel goed uit. En nu rustig het hele huis naar eigen smaak 'omvormen'.
Enigzins terecht dat het omhoog gaat wel maar de andere referentiewoningen zijn juist gedaald of gelijk gebleven.
Is het normaal dat je eigen woning als referentie wordt genomen ?
Nyarlathotep schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 11:55:
Wat grappig... Ik zit nu een goede week in mijn nieuwe woning in Almere, en de vorige eigenaar vertoeft nu ook in Duitsland :-)
Het waren stressvolle weken... Ook nog een groot project hier op kantoor, het kwam allemaal niet heel goed uit. En nu rustig het hele huis naar eigen smaak 'omvormen'.
Na weken lang besluiten welke hypotheek, welk huis, etc. komt straks ook het inrichten.... hoogste prio's:
* Buiten schilderwerk (willen we gewoon direct goed hebben)
* Keuken
* Elektra
* Mechanische ventilatie en wat leidingwerk
En het normale laminaat-werk boven.
Deze projecten worden het volgende waar ik best tegenop zie. Maar goed, wel in een tijd met hopelijk veel mooi weer en dus energie van de zon
Volgens de afrekening dien ik nog voor de resterende 9 maanden van 2012 Waterschapslasten en Rioolheffing te betalen voor mijn nieuwe huis. Ok, dat kan ik begrijpen. Ik heb echter voor mijn huidige huurwoning voor 2012 al de gemeentelijke belastingen en het waterschap betaald.
Behoort dat niet verrekend te worden
Die gaat absoluut niet over belastingen op andere objecten en zal dat ook niet willen.
Je zal met je verhuurder moeten proberen te regelen dat te verrekenen over je huurwoning.
Hint: daarover gaan ze niet heel erg meewerken, maar niet geschoten is altijd mis.
[ Voor 27% gewijzigd door qadn op 21-03-2012 17:57 ]
Nee, dat begrijp ik wel.qadn schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 17:57:
De notaris verrekend alleen voor het object waar hij over gaat (het nieuwe huis dus).
Die gaat absoluut niet over belastingen op andere objecten en zal dat ook niet willen.
Niet met het waterschap zelf?qadn schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 17:57:e zal met je verhuurder moeten proberen te regelen dat te verrekenen over je huurwoning.
Dat kan. In dat geval zou het best zo kunnen zijn dat ik niet heel erg meewerk als ze proberen de laatste maand huur af te boeken.qadn schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 17:57:
Hint: daarover gaan ze niet heel erg meewerken, maar niet geschoten is altijd mis.
Het waterschap werk met een jaarlijkse pijldatum.
Hoe het de rest van het jaar geregeld is zal ze jeuken.
Kan je proberen. Maar het is niet correct/terecht.[b][message=37905297,noline]
Dat kan. In dat geval zou het best zo kunnen zijn dat ik niet heel erg meewerk als ze proberen de laatste maand huur af te boeken.
heb je bovendien ook voor het begin van je huurperiode (intrekken tot de eerste februari) dat gedeeltelijke bedrag betaald?
Kijk ook eens in je huurcontract.
Nee, daar is geen juridische basis voor.Kaap schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 17:18:
Vandaag afrekening gekregen van de notaris. Er is iets waar ik vraagtekens bij zet.
Volgens de afrekening dien ik nog voor de resterende 9 maanden van 2012 Waterschapslasten en Rioolheffing te betalen voor mijn nieuwe huis. Ok, dat kan ik begrijpen. Ik heb echter voor mijn huidige huurwoning voor 2012 al de gemeentelijke belastingen en het waterschap betaald.
Behoort dat niet verrekend te worden
Voor de koopwoning is die er wel aangezien dat onderdeel is van de voorlopige koopovereenkomst.
Inderdaad in Haveneymey schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 13:52:
[...]
Grappig. Almere Haven, was het niet?
.
Na weken lang besluiten welke hypotheek, welk huis, etc. komt straks ook het inrichten.... hoogste prio's:
* Buiten schilderwerk (willen we gewoon direct goed hebben)
* Keuken
* Elektra
* Mechanische ventilatie en wat leidingwerk
En het normale laminaat-werk boven.
Deze projecten worden het volgende waar ik best tegenop zie. Maar goed, wel in een tijd met hopelijk veel mooi weer en dus energie van de zon
Een hoop is hier al geregeld. Overal dubbelglas en goede kozijnen. Waarschijnlijk volgend jaar wel 2 nieuwe Velux dakramen erin, en een gewoon raam (misschien met kozijn en al).
De keuken is vrij simpel, met een al wat oudere keramische kookplaat (went verrassend snel als je gas gewend bent) en een oudere (maar wel goede) heteluchtoven.
Electra is prima geregeld, en overal geaard, behalve op de slaapkamers. In de huiskamer heb ik in totaal 17 stopcontacten

Dat laatste is handig, om straks mijn NAS te parkeren, en een backup servertje van een maat van mij
Buitenschilderwerk is nog in orde, binnen heb ik alles gedaan.
Twee slaapkamers en een inloopkast worden net als de rest van het huis over hopelijk een paar weken volledig gestuct. Ook het laminaat aldaar doortrekken, en de grote klussen zitten er op
Ik weet dat het waterschap voor de toekomstige woning ook al betaald is door de huidige bewoner. Dan is er toch aan de peildatum van het waterschap voldaan en zal het ze voor de rest van het jaar aan hun reet roesten. Waarom moet ik dan nog een keer betalen...qadn schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 19:30:
[...]
Het waterschap werk met een jaarlijkse pijldatum.
Hoe het de rest van het jaar geregeld is zal ze jeuken.
Ik vind het ook niet correct dat het Nederlands Waterschap mij en mijn vriendin totaal 3 keer belast voor waterlasten en rioolheffing.qadn schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 19:30:
Kan je proberen. Maar het is niet correct/terecht.
Ik volg je hier niet wat je bedoeld. Waterschap stuurt gewoon 2 acceptgiro's in februari gebaseerd op het adres waar je op 1 januari 2012 woont. Dat heb ik betaald voor mijn sociale huurwoning, net zoals mijn vriendin dat voor haar particuliere huurwoning betaald heeft, en de huidige eigenaar van ons toekomstige koophuis het ook al betaald heeft. En nu zouden we allemaal weer waterschap moeten gaan betalen?qadn schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 19:30:
heb je bovendien ook voor het begin van je huurperiode (intrekken tot de eerste februari) dat gedeeltelijke bedrag betaald?
Dat is mijn inziens niet correct...
Bij een huurwoning is het gebruikelijk dat je pech hebt.
Bovendien heb je daar al een stuk jaar gratis gehad, het stuk dat je er voor je eerste 1 januari aldaar woonde.
Je kan hoog of laag springen, maar het wordt er niet anders van. Bovendien hebben we het hoogstens over een 200 euro ...
Die verrekening gaat dan naar de verkoper van het huis neem ik aanqadn schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 20:58:
Bij een koopwoning is het gebruikelijk om de lasten die al betaald zijn voor de rest van het jaar te verrekenen. Dat zal ook in je koopcontract staan (in ieder geval in de mijne!)
Wel een halve maand dusqadn schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 20:58:
Bij een huurwoning is het gebruikelijk dat je pech hebt.
Bovendien heb je daar al een stuk jaar gratis gehad, het stuk dat je er voor je eerste 1 januari aldaar woonde.
Ik weet niet hoeveel geld jij verdient elke maand, maar ik kan 200,- wel beter gebruiken in zon dubbele lasten maand.qadn schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 20:58:
Bovendien hebben we het hoogstens over een 200 euro ...
Ik neem morgen sowieso contact op met het Waterschap in mijn regio.
[ Voor 3% gewijzigd door JeroenNietDoen op 21-03-2012 21:26 ]
Voordat ik überhaupt iets ga bieden wil ik inderdaad een bouwkundige keuring laten doen en eventueel een kostenraming laten maken door een aannemer. Maar zoals ik al zei het is een idee en ik zit niet omhoog qua woonruimte. Dat je nee hebt en ja kan krijgen is denk de beste insteek voor dit huis. Ik ben zelf ook best wel handig, maar ik wil niet dat een huis wat ik ga bewonen maar half zo goed is qua afwerking als dat het zou zijn als een professional het zou doen. De losse dingen (inboedelMyrdreon schreef op zondag 18 maart 2012 @ 20:15:
Je hebt altijd je 3 dagen wettelijke bedenktijd nadat er een akkoord gesloten is. Dus niet geschoten altijd mis - en is het raak kun je altijd nog wegkomen.
Bovendien kun je punten zoals die uitbouw (verzakkend en mogelijk geen vergunning) altijd ook voorleggen bij de bank, zou het zelfs direct doen. Iets met potentiële boetes en verdere schade waardoor het mannetje daar ook 2x kan nadenken voordat ze een bod afwijzen.
Maak alleen wel voor jezelf een kostenplaatje om dat geheel op te knappen, misschien ook bouwkundige keuring en rondje maken met een aannemer voor inschatting van het werk. Kost je bij elkaar 300-500 euro, maar dan weet je tenminste wat je te wachten staat voordat de koop definitief is.
Denk dat je sneller aan 50k zit dan je in eerste instantie verwacht (aanbouw slopen, badkamer slopen+vernieuwen, cv+leidingen slopen/vernieuwen, keuken slopen/vernieuwen, afvoer van alle troep, plafond versterken voor terras, kozijnen, schimmel/weer plekken overal waar je kijkt, alles schilderen/behangen/vloeren). Dan zit je ineens toch op die 145k waarvan je zegt het er niet voor over te hebben én je bent nog 2-3k 'extra' kwijt aan loonlasten zoals verzekeringen/belastingen terwijl je er niet eens kon wonen.
Hangt ook af van je smaak, hoe duur/goedkoop je het wilt maken is geheel aan jezelf (showroommodel is vaak aan te raden), maar bekijk het voordat je dat eerste bod uitbrengt.
MrBarBarian schreef op maandag 19 maart 2012 @ 10:33:
[...]
Rare redernatie dit. Zou je deze andersom ook maken? Dus stel de vorige eigenaar heeft het huis voor 250k gekocht, dus dan vind je 260k opeens een acceptabele prijs?
De woning op 15 is zeker mooi afgewerkt alleen helaas niet naar mijn smaak. Het punt voor mij bij die aankoopprijs is het grote verschil. Ik kan niet geloven dat er zo veel geld in die woning zit om deze prijs te vragen, maar dat is puur mijn gevoel, volgens mij weet iemand hier precies hoe het in elkaar steektnare man schreef op maandag 19 maart 2012 @ 11:04:
Precies. Het argument dat het huis destijds 2x zo goedkoop was, gaat natuurlijk niet op als de huidige eigenaar er een verbouwing van 80k tegenaan heeft gesmeten.
Als ik het zo zie is die woning van 135k in, op zijn best, matige staat, terwijl die van 179k helemaal 'af' is (in 2011 gerenoveerd). Daar hoef je dus echt niets meer aan te doen, terwijl die andere woning nog wel flink wat onderhoud cq renovatie nodig heeft. Het is maar net wat je wilt, ga je voor een woning waar je zo inkunt, dan kan die ander een oplossing zijn, maar wil je hem meer naar je eigen smaak afwerken, dan kun je beter een woning kopen waar nog wat aan moet gebeuren. Anders ben je gewoon waarde aan het vernietigen.
Verder: ik zou altijd liever een appartement hebben in een goede wijk, dan een ééngezinswoning in een mindere wijk. Dan maar geen tuin. Ik heb liever fijne buren en een prettige woonomgeving, dan meer ruimte en een tuin waar je toch nooit zit omdat de buren altijd luidruchtige feesten houden. Daar komt bij dat veel appartementen, als je goed zoekt, ruimer en lichter zijn opgezet dan die kleine eengezinswoninkjes van 80m2 waar je je kont niet kunt keren.
Maar alles is persoonlijk, sommige mensen willen per sé een 'echt' huis, koste wat het kost
En deze buurt heeft een reputatie maar vaak is dat overtrokken voor de hele wijk en zal dat aleen gelden voor bepaalde straten. In deze straat zijn de bewoners actief bezig met elkaar om leuke dingen te organiseren (website en al). Fijne buren kan je overal treffen net als rotburen dus daar moet je of goed onderzoek voor doen of de gok wagen. Ik schrijf appartementen niet compleet af maar mijn ervaring daarmee geeft mij gewoon het gevoel dat ik het niet heel lang zal volhouden in zo'n huis. Maar misschien als het echt mijn huis is dan wel, de zoektocht is pas net begonnen en mijn hersenpan heeft nog wat ruimte voor ideeën!
Haha ik dacht al welke makelaar gaat nou in elke kamer COAX en UTP outlets plaatsenKju schreef op maandag 19 maart 2012 @ 11:21:
[...]
[...]
Als je voor nummer 37 wil gaan moet je goed beseffen waar je aan begint... ga desnoods met een aannemer langs om een indruk te krijgen van de kosten van de door jou beoogde werkzaamheden. Besef ook goed dat het je behalve veel geld ook ontzettend veel tijd zal kosten om de woning op het door jou gewenste niveau te krijgen en hoeveel tijd je beschikbaar hebt (ga je verlof nemen en het zelf opknappen of ga je de werkzaamheden uitbesteden)
Maareh... als je een aankoopmakelaar nodig hebt voor 37 weet je me te vinden, je hebt al gezien wat ik voor nummer 15 betaald heb...
Ik zal je maar niet vervelen met de in/uitwendige staat van de woning ten tijde van de aankoop, de (niet-consumenten)voorwaarden waaronder de koop tot stand was gekomen en de hoeveelheid tijd/geld/stress het heeft gekost om nummer 15 op het huidige niveau te krijgen...![]()
Als jij 37 voor diezelfde prijs voor mij kan bedingen dan heb ik wel een aannemer nodig met ervaring daar dus die moet dan ook te vinden zijn via jou
Ik heb nog nooit een verbouwing meegemaakt dus moet ik je op je woord geloven. Of ik het zelf wil meemaken ben ik ook nog niet over uit, zoals eerder ik heb totaal geen haast gelukkig. Misschien ga ik zelf wel alles leren en het huis verbouwen (zie ik niet snel gebeuren maar je weet het nooit).
Iets met een snelle pc/ssd etc geen zin meer om alles op te schrijven :o
Verwijderd
Is het niet een enorm risico om als je nu een huis wilt kopen, om voor een spaarhypotheek te gaan? Met het oog op de hypotheekrenteaftrek? Niemand weet natuurlijk wat er gaat veranderen, maar men weet bijna wel zeker dát er iets gaat veranderen.
En aangezien een spaarhyptheek het meest profiteerd van de HRA.
Kan iemand hierover wat zinnigs zeggen? Ookal is het op dit moment alleen maar speculeren?
Iemand die toevallig recent een spaarhypotheek heeft afgesloten en zich hier heel goed in verdiept heeft?
Zolang je een spaarhyptoheek neemt die je ook zonder HRA kan betalen is er geen vuiltje aan de lucht hoor.Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 14:57:
Even een visie vraagje.
Is het niet een enorm risico om als je nu een huis wilt kopen, om voor een spaarhypotheek te gaan? Met het oog op de hypotheekrenteaftrek? Niemand weet natuurlijk wat er gaat veranderen, maar men weet bijna wel zeker dát er iets gaat veranderen.
En aangezien een spaarhyptheek het meest profiteerd van de HRA.
Kan iemand hierover wat zinnigs zeggen? Ookal is het op dit moment alleen maar speculeren?
Iemand die toevallig recent een spaarhypotheek heeft afgesloten en zich hier heel goed in verdiept heeft?
Het is mooi als je nog wat HRA kan meepikken natuurlijk. (zo denk ik althans)
Een spaarhyptoheek zorgt er in ieder geval voor dat je gegarandeerd een bepaald saldo hebt bereikt aan het einde van de looptijd.
ik krijg het terug en thats it, maar nodig is het niet.
Hypotheek rente ( aflossingsvrij gedeelte bv )= XX bedrag
Spaarhypotheek inleg = XX bedrag
Totaal bruto hypotheek = XXXX
je krijgt terug met HRA = XXX
"als je dit allemaal kan en ook zonder die HRA gerekend kunnen ze het morgen opdoffen en heb je nergens last van".
Behalve dat je nu per maand dan wat terug krijgt van wat je inlevert.
[ Voor 48% gewijzigd door Mektheb op 22-03-2012 15:00 ]
Verwijderd
Maar zonder HRA is dat natuurlijk een heel ander verhaal. Dan is het veel voordeliger om gewoon elke maand dat bedrag wat je normaal spaart met je spaarhypotheek, direct af te lossen zodat je schuld minder wordt, en dus minder rente betaald.
In die zin, dat als de HRA wegvalt je met een andere hypotheeksoort goedkoper uit bent. Het is dus niet de vraag van het dragen van de lasten, maar jouw portemonee het leukste vind.Mektheb schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 14:59:
Wat is er mis met een spaar hypotheek in combinatie met de HRA dan ?, in mijn ogen staat de hele HRA los van een hele Hypotheek.
ik krijg het terug en thats it, maar nodig is het niet.
Hypotheek rente ( aflossingsvrij gedeelte bv )= XX bedrag
Spaarhypotheek inleg = XX bedrag
Totaal bruto hypotheek = XXXX
je krijgt terug met HRA = XXX
"als je dit allemaal kan en ook zonder die HRA gerekend kunnen ze het morgen opdoffen en heb je nergens last van".
Behalve dat je nu per maand dan wat terug krijgt van wat je inlevert.
Met HRA:
Spaarhypotheek geeft netto per maand de laagste lasten
Zonder HRA:
Annuiteitenhypotheek geeft netto per maand de laagste lasten
Zeer risicovolle hypotheken als belegging en aflossingsvrij niet meegenomen
[ Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 22-03-2012 15:06 ]
Ja uiteraard, maar hoeveel zou dat dan schelen ?.Myrdreon schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 15:04:
[...]
In die zin, dat als de HRA wegvalt je met een andere hypotheeksoort goedkoper uit bent. Het is dus niet de vraag van het dragen van de lasten, maar jouw portemonee het leukste vind.
Als ik keek toendertijd als je een verzekering nam voor 100% je huis of 50% je huis bij overlijden etc was het verschil een ëuro of 6 p.p.
Bedoel als het in eens 200euro scheelt ja dan is een andere hypotheekvorm beter.
Maar ik dacht hij meer bedoelde van als je nu dan een "spaar systeem heb" je dan nu niet "dom / raar bezig ben"
En mijn mening ben je dat niet.
Je rente wordt alleen elk jaar minder bij Annuiteit terwijl je evenveel blijft betalen (steeds groter aandeel aflossing).Mektheb schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 15:06:
[...]
Ja uiteraard, maar hoeveel zou dat dan schelen ?.
Als ik keek toendertijd als je een verzekering nam voor 100% je huis of 50% je huis bij overlijden etc was het verschil een ëuro of 6 p.p.
Bedoel als het in eens 200euro scheelt ja dan is een andere hypotheekvorm beter.
Maar ik dacht hij meer bedoelde van als je nu dan een "spaar systeem heb" je dan nu niet "dom / raar bezig ben"
En mijn mening ben je dat niet.
Dus bij rond modaal (~750/maand betalen en ~220 HRA) begin je gelijk aan de spaarhypotheek maar zitten je lasten na 30 jaar inderdaad een 200/maand hoger (je betaald dan haast geen rente meer).
Het hele banksparen is gunstig voor banken en woningeigenaren maar zeer ongunstig voor de overheid en daarmee de belastingbetalers.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Dit topic is gesloten.
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.