Met gesloten beurs ruilen. Van invloed zijn natuurlijk wel het prijs verschil en de potentie om de woning te verkopen. Ook moet de makelaar hier aan mee willen werken omdat hij nog niet direct geld vangt. Te proberen is het altijd en ik heb in het verleden meegemaakt dat dit succesvol is uitgevoerd.Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 10:40:
Wie weet heeft iemand ervaring met het volgende;
We wonen nu 2 1/2 jaar in een nieuwbouwwoning. Eigenlijk tot volle tevredenheid. Er is echter onverwacht een woning beschikbaar gekomen in onze regio waar wij om specifieke redenen zeer graag willen wonen.
Dit huis wordt aangeboden voor €350.000,00, en is daarmee goedkoper dan onze huidige woning.
Zijn er, los van ons eigen huis traditioneel in de verkoop zetten, eventueel creatieve oplossingen bespreekbaar met de verkopende makelaar?
Klopt, en kun je nagaan, dan ben je dus nog aan het kijken in de wijken rondom het centrum neem ik aan. Ik heb wel eens gekeken in buurten die mij wel wat leken in Haarlem, en dan naar de oudere (mooiere) woningen, dan zit je met je hypotheekje van 330k net in een benedenwoning van 100 m2Mr_Size schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 10:38:
[...]
'T is meer een soort van 'frustratie' dat je in Friesland/Groningen wel 'makkelijk' een eengezinswoning op de kop kan trekken en in regio Haarlem niet. Wij zijn momenteel aan het rondkijken in Haarlem, morgen gesprekken met 2 verschillende hypotheekadviseurs, denk dat we zo rond de 200-220K hypotheek kunnen krijgen. Is eigenlijk net te weinig om in Haarlem een eengezinswoning te krijgen die ruim genoeg is. We kijken ook naar Hoofddorp, daar liggen de prijzen al snel 20-30K lager.
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Je begrijpt m'n frustratienare man schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 11:03:
Klopt, en kun je nagaan, dan ben je dus nog aan het kijken in de wijken rondom het centrum neem ik aan. Ik heb wel eens gekeken in buurten die mij wel wat leken in Haarlem, en dan naar de oudere (mooiere) woningen, dan zit je met je hypotheekje van 330k net in een benedenwoning van 100 m2
Dit heb je dus in Tilburg voor 324k, we gaan donderdag tekenen. 210m2, parkeerplaats op eigen terrein, vrije bestemming dus mogelijkheid tot openen van winkel of horeca etc... Midden in het centrum, met een chique wijnwinkel aan de overkant, Jumbo, shoarmaboer en coffeeshop op 100m woehoe 
http://www.funda.nl/koop/...-47868513-korvelseweg-34/
Echt blij ben ik pas als m'n eigen kiet verkocht is maar toch alvast een beetje blij.
Echt blij ben ik pas als m'n eigen kiet verkocht is maar toch alvast een beetje blij.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Verwijderd
Nice, gefeliciteerd! Heeft mooie oude elementen. Ik hou wel van die niet standaard ingedeelde huizen. Helaas is m'n nieuwe huisje vrij standaard qua indeling, maar kan niet alles hebben meteen.
Mooi gedaanEvaluationCopy schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 11:56:
Dit heb je dus in Tilburg voor 324k, we gaan donderdag tekenen. 210m2, parkeerplaats op eigen terrein, vrije bestemming dus mogelijkheid tot openen van winkel of horeca etc... Midden in het centrum, met een chique wijnwinkel aan de overkant, Jumbo, shoarmaboer en coffeeshop op 100m woehoe
Cool huis man, hadden wij ook nog naar gekeken, maar we gaan toch maar voor een categorie (iets) minder duur.
We een erg mooie tuin voor Tilburgse begrippen
tenminste nog wat groen.
We een erg mooie tuin voor Tilburgse begrippen
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Goed.. vorige week 1e stap gezet: budget bepalen. Nu heb ik het een en ander op het oog, maar daar komt nog wat bij kijken voordat ik naar de makelaar ga stappen. In een van de gevallen:
- Geheel kaal behalve extreem basis keuken/badkamer en een open haard (geen verwarming behalve de open haard, afgaande op foto's weinig elektra voorzieningen zoals tv/internet/stopcontacten).
- Moet 1 muur verwijderd worden (indien bouwkundig mogelijk natuurlijk) en andere kamer heeft een muurtje nodig om op te splitsen.
- Rijksmonument.
Dat laatste punt maakt alles erg lastig. Weet iemand bij wat voor adviseur ik kan aankloppen om wat meer info te krijgen rond mogelijkheden/kosten/vergunningen aangezien het om een rijksmonument gaat? Lijkt me nog wat vroeg om direct bij architect ofzo aan te schuiven.
- Geheel kaal behalve extreem basis keuken/badkamer en een open haard (geen verwarming behalve de open haard, afgaande op foto's weinig elektra voorzieningen zoals tv/internet/stopcontacten).
- Moet 1 muur verwijderd worden (indien bouwkundig mogelijk natuurlijk) en andere kamer heeft een muurtje nodig om op te splitsen.
- Rijksmonument.
Dat laatste punt maakt alles erg lastig. Weet iemand bij wat voor adviseur ik kan aankloppen om wat meer info te krijgen rond mogelijkheden/kosten/vergunningen aangezien het om een rijksmonument gaat? Lijkt me nog wat vroeg om direct bij architect ofzo aan te schuiven.
[ Voor 6% gewijzigd door Xanaroth op 06-03-2012 17:23 ]
De gemeente misschien?Myrdreon schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 16:28:
Goed.. vorige week 1e stap gezet: budget bepalen. Nu heb ik het een en ander op het oog, maar daar komt nog wat bij kijken voordat ik naar de makelaar ga stappen. In een van de gevallen:
- Rijksmonument.
Ik ben eigenaar van een Rijksmonument. De ambtenaar verantwoordelijk voor monumenten in jouw gemeente is altijd een goed aanspreekpunt, in elk geval voordat je met mensen in zee gaat die op enig moment geld aan jou willen verdienen (vergunningsadviseurs, architecten, e.d.). De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed heeft ook een schat aan informatie waaronder veel (bouwkundige) brochures, maar ook oude bouwtekeningen, foto's en ander archiefmateriaal e.d..Myrdreon schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 16:28:
Dat laatste punt maakt alles erg lastig. Weet iemand bij wat voor adviseur ik kan aankloppen om wat meer info te krijgen rond mogelijkheden/kosten/vergunningen aangezien het om een rijksmonument gaat (die trouwens niet voorkomt op rijksmonumenten.nl)? Lijkt me nog wat vroeg om direct bij architect ofzo aan te schuiven.
Overigens moet de Rijksmonumentenstatus ingeschreven zijn in het Kadaster (er staat dan bij Bezwaringen: Aanwijzing op grond van de Rijksmonumentenwet 1988). Het moet ook in de akte van levering staan. Je pand moet dan ook zichtbaar zijn op http://monumentenregister.cultureelerfgoed.nl/ te vinden zijn; is het daar niet ingeschreven dan moet je je afvragen of het niet een gemeentelijk monument of bijv. een beschermd stads- of dorpsgezicht is.
Overigens zijn de regels m.b.t. vergunningen met ingang van 1 januari 2012 versimpeld: je hebt nu niet meer overal een vergunning voor nodig. In het kort heb je nu geen vergunning meer nodig voor reguliere onderhoudswerkzaamheden die het monumentale karakter niet aantasten, en niet meer voor werkzaamheden of wijzigingen aan onderdelen die niet bepalend zijn voor de monumentale aard. Voor al het overige hebt je dus nog wel steeds een vergunning nodig. Je kunt dit alles ook googlen, er is een hele handige brochure voor professionals te krijgen via de site van de Rijksdienst waar je dit alles kunt vinden.
In jouw geval, als het gaat om een woning die, zo begrijp ik, zo goed als casco is, dan zul je wel meer vrijheid hebben dan wanneer het pand nog grotendeels in authentieke staat is. Voor het wegbreken van een niet-authentieke jaren '70-keuken zul je geen vergunning nodig hebben, voor het wegbreken van een authentieke en-suiteverdeling wel. Het wijzigen van de indeling d.m.v. het wegbreken van een muur is wel vergunningplichtig, mits die indeling nog origineel is.
[ Voor 40% gewijzigd door nare man op 06-03-2012 17:43 ]
OK, ik ga zeker nog wel bij andere hypotheek shops langs na het lezen hiervan. Maar zou het aanbod van hypotheken uberhaupt verschillen per hypotheek shop? Of tappen ze allemaal uit hetzelfde vaatje?
Tweety1 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 09:13:
[...]
Als de hypotheker, je eerste adres is waar je voorstel hebt laten opstellen zou ik inderdaad verder kijken. Wij hebben uiteindelijk 3 verschillende voorstellen gehad die allemaal anders in elkaar zaten qua samenstelling, aanbieder en looptijden. Wij kregen bij de hypotheker (in mijn ogen) het slechte advies om volledig aflossingsvrij te gaan en volledig dus te gokken (zoals de afgelopen jaren hebben doen blijken ) op stijging van de waarde van je huis. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een hypotheek bij Florius ook omdat ik daar niet verplicht was om ook de overlijdensrisico daar af te sluiten.
Volgens mij bedoel jij met hypotheekshop niet het bedrijf de hypotheekshop maar het type bedrijf, correct? Wij hadden een offerte opgevraagd bij de hypotheker, een 'onafhankelijk' adviseur (wat is echt onafhankelijk) en bij Van der Linden. Uiteindelijk zijn de daadwerkelijk aanbieders (florius, abnamro, etc) altijd hetzelfde en zijn de eerstgenoemde slechts tussenpersonen, maar hun tarieven kunnen natuurlijk anders zijn. Daarnaast had onze adviseur nog wat andere constructies die belastingtechnisch gunstig waren voor ons. Ook wel belangrijk.Demoric schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 17:36:
OK, ik ga zeker nog wel bij andere hypotheek shops langs na het lezen hiervan. Maar zou het aanbod van hypotheken uberhaupt verschillen per hypotheek shop? Of tappen ze allemaal uit hetzelfde vaatje?
[...]
De rente en kosten verschillen per kantoor. De meeste kantoren kiezen er bewust voor om niet rechtstreeks bij alle maatschappijen een aanstelling te nemen, o.a. vanwege productie-eisen en ook om praktische redenen (je wil niet elke week een accountmanager van de verschillende banken over de vloer hebben die je probeert om te praten om bij hun alle zaken onder te brengen, je wil ook niet bij 20 verschillende instellingen een rekening-courant met bijbehorende afschriften en administratie). Daarom werken de meeste kantoren met service-providers die de rechtstreekse aanstellingen hebben. Bij ons op kantoor werken wij met VCN en De Financiele Makelaar, hebben nog een aanstelling bij de hypotheekdesk van Reaal en de lokale Rabobanken (met de mogelijkheid om eventueel elders in het land een offerte te kunnen krijgen), daarnaast nog de gebruikelijke verzekeringsmaatschappijen. Daarmee kunnen we van ongeveer 90 partijen hypotheken en verzekeringen aanbieden, waaronder nog een enkeling die zelfs zonder loonstrook financiert (tot voor kort waren het er vijf). Dit is niet uniek, zo werken de meeste tussenpersonen, er zijn nog veel meer andere serviceproviders. Het verschil in rente en kosten komt voornamelijk omdat die verschillende serviceproviders werken met verschillende verdienmodellen waarbij de tussenpersoon kan kiezen voor verschillende provisievormen, daarnaast hanteren de serviceproviders zelf ook (verschillende) rente-opslagen waardoor zij onderling in rente (we praten over tiende procentjes) kunnen verschillen.Demoric schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 17:36:
[...]
In de praktijk zal er om verschillende redenen niet altijd bij de "goedkoopste" bank worden aangevraagd o.m. i.v.m. tijdsdruk (ontbinding), soepelheid acceptatie (als het inkomen niet helemaal toereikend zou kunnen zijn), reactietermijnen (argenta had laatst 13 werkdagen doorlooptijd tussen het indienen van een stuk en het reageren daarop, in dit geval als reactie een medisch onderzoek geeist, daarna weer 23 dagen wachten op akkoord). De goedkoopste bank heeft het vaak ook het drukst, doorlooptijden zijn langer, reacties duren langer, soepelheid acceptatie is minder (kan vaak averechts werken als er sprake is van een explain, bijvoorbeeld te verwachten toekomstige inkomensstijgingen).
De hypotheekberekeningssoftware komt in hoofdzakelijk van drie partijen (waarvan twee het meest gebruikt worden), met uitzondering van direct writers (Rabo, ING) is de kans groot dat alle hypotheekadviezen er dus overal hetzelfde uitzien.
Waar je (bij de aankoop) het meest op moet letten is:
- Zorg zelf voor een taxatie (de taxatie die een hypotheekadviseur regelt is aangevraagd om de hypotheek te kunnen draaien, daar zijn zij immers voor ingeschakeld, je hebt geen zekerheid over de echte marktwaarde, taxeer daarom het liefst voordat je gaat bieden zodat je een koopsomadvies hebt)
- neem de woonlastenverzekering nooit als koopsom ineens (en al helemaal niet als je die koopsom in de hypo moet lenen). De tp die zo'n koopsom op provisiebasis afsluit mag 35% als provisie inhouden en voldoet nog steeds aan zijn "zorgplicht" (of hij dan nog een geweten heeft is een andere vraag).
- spreek met de tussenpersoon een vaste prijs af zonder no cure no pay, daarmee koop je echte onafhankelijkheid in
- vraag en lees altijd de dienstenwijzer/dienstverleningsdocument van de tussenpersoon (ook de hypotheker etc.) voordat je besluit zaken te doen.
- vraag zelf vooraf offertes aan bij notarissen en taxateurs, dat kan je honderden euro's schelen. Vooral notaristarieven verschillen enorm terwijl de werkzaamheden exact hetzelfde zijn. Ik ken bijvoorbeeld een notaris die levering en hypo samen voor ongeveer 1000 all-in doet (en je kan 's avonds en zaterdag gaan tekenen), bij de meeste notarissen zit je minimaal 500 hoger en ook nog eens alleen tijdens kantooruren.
PSN: Kjujay
Is het niet zo dat de notaris kosten voor meer dan 80% ook nog eens aftrekbaar zijn?Kju schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 20:42:
[...]
Waar je (bij de aankoop) het meest op moet letten is:
- Zorg zelf voor een taxatie (de taxatie die een hypotheekadviseur regelt is aangevraagd om de hypotheek te kunnen draaien, daar zijn zij immers voor ingeschakeld, je hebt geen zekerheid over de echte marktwaarde, taxeer daarom het liefst voordat je gaat bieden zodat je een koopsomadvies hebt)
- neem de woonlastenverzekering nooit als koopsom ineens (en al helemaal niet als je die koopsom in de hypo moet lenen). De tp die zo'n koopsom op provisiebasis afsluit mag 35% als provisie inhouden en voldoet nog steeds aan zijn "zorgplicht" (of hij dan nog een geweten heeft is een andere vraag).
- spreek met de tussenpersoon een vaste prijs af zonder no cure no pay, daarmee koop je echte onafhankelijkheid in
- vraag en lees altijd de dienstenwijzer/dienstverleningsdocument van de tussenpersoon (ook de hypotheker etc.) voordat je besluit zaken te doen.
- vraag zelf vooraf offertes aan bij notarissen en taxateurs, dat kan je honderden euro's schelen. Vooral notaristarieven verschillen enorm terwijl de werkzaamheden exact hetzelfde zijn. Ik ken bijvoorbeeld een notaris die levering en hypo samen voor ongeveer 1000 all-in doet (en je kan 's avonds en zaterdag gaan tekenen), bij de meeste notarissen zit je minimaal 500 hoger en ook nog eens alleen tijdens kantooruren.
Waardoor die besparing dus minimaal wordt...
De hypotheker is wat mij betreft 1 grote misleiding, ze werken op provisie basis.
Dit kan dus nooit onafhankelijk zijn!
Ik heb destijds bij 4 partijen (3 banken en hypotheker) offertes laten opmaken en 1 bank bood een scherpere offerte aan als de hypotheker terwijl deze dezelfde bank aanbood.
En dat het veel werk is om iedere keer alles te wijzigen en te verzamelen is in mijn ogen ook niet helemaal waar. Alles wordt gewoon digitaal en direct aangeleverd, sterker nog de persoon waar ik geweest ben had gewoon een excell sheet beschikbaar met alle partijen en rentepercentages en voorwaarden in zich. Deze werd dmv een macro gewoon ververst.
@Demoric
Lees ook vooraf op internet veel in wat de verschillende hypotheek vormen inhouden en bepaal voor jezelf wat je wilt, en neem dit ook mee naar de gesprekken.
[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 06-03-2012 21:02 ]
Ok een aantal vragen in verband met een huis wat we interessant vinden - het is een beetje klok klepel verhaal maar ik weet zeker dat jullie hierin duidelijkheid kunnen scheppen
.
1. Huis is interessant, vraagprijs is redelijk en kunnen we betalen.
2. We willen een veilige aankoop dus -->
a. taxatie
b. bouwkundig rapport
c. goede ontbindende voorwaarden
d. geen verborgen gebreken
Nu schat ik het volgende na wat informatie, maar zeg het me gerust als ik fout zit:
1. Eerst taxatie (NWWI), nog voor bieding. Onafhankelijke taxateur.
2. Biedingtraject
3. Als er een prijs overeengekomen wordt een voorlopig contract opstellen met daarin ontbindende voorwaarde wat betreft bouwkundige keuring en verborgen gebreken
4. Bouwtechnische keuring laten uitvoeren, wederom onafhankelijk inclusief NHG vereisten.
Afhankelijk van 4 weten we of 3 iets is ... zoiets
? Ik mis vast ook een heel aantal dingen, zouden jullie een licht over willen schijnen svp
?
1. Huis is interessant, vraagprijs is redelijk en kunnen we betalen.
2. We willen een veilige aankoop dus -->
a. taxatie
b. bouwkundig rapport
c. goede ontbindende voorwaarden
d. geen verborgen gebreken
Nu schat ik het volgende na wat informatie, maar zeg het me gerust als ik fout zit:
2. Biedingtraject
3. Als er een prijs overeengekomen wordt een voorlopig contract opstellen met daarin ontbindende voorwaarde wat betreft bouwkundige keuring en verborgen gebreken
4. Bouwtechnische keuring laten uitvoeren, wederom onafhankelijk inclusief NHG vereisten.
Afhankelijk van 4 weten we of 3 iets is ... zoiets
De meeste mensen deugen!
Alleen de kosten van de hypotheekakte zijn aftrekbaar, de leveringsakte niet. En aftrekbaarheid lijkt mij nog steeds geen reden om meer te betalen dan bij een ander... Eerlijk is eerlijk, de service bij een "duur kantoor met grote naam" is velen malen beter dan bij een discountnotaris maar het is echt niet het vijfvoudige in prijs waard...GeeMoney schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 20:59:
[...]
Is het niet zo dat de notaris kosten voor meer dan 80% ook nog eens aftrekbaar zijn?
Waardoor die besparing dus minimaal wordt...
De hypotheker is wat mij betreft 1 grote misleiding, ze werken op provisie basis.
Dit kan dus nooit onafhankelijk zijn!
Verschillende serviceproviders met verschillende opslagen en verschillende verdienmodellen, verschillende voorwaarden (wel/geen afsluitprovisie, rente offertedatum/passeerdatum) kunnen het verschil verklaren.Ik heb destijds bij 4 partijen (3 banken en hypotheker) offertes laten opmaken en 1 bank bood een scherpere offerte aan als de hypotheker terwijl deze dezelfde bank aanbood.
De hypotheeksoftware levert dagelijks de nieuwe rentes/voorwaarden/acties aan. Dat is ook logisch omdat (bij een rentevaste termijn van tien jaar of langer) de werkelijke rente je leencapaciteit bepaalt. Als je al een offerte gekregen hebt en je wil bijvoorbeeld de rentevaste termijn wijzigen zal er toch nog een nieuwe aanvraag naar de bank/serviceprovider moeten om een nieuwe offerte op te laten maken.En dat het veel werk is om iedere keer alles te wijzigen en te verzamelen is in mijn ogen ook niet helemaal waar. Alles wordt gewoon digitaal en direct aangeleverd, sterker nog de persoon waar ik geweest ben had gewoon een excell sheet beschikbaar met alle partijen en rentepercentages en voorwaarden in zich. Deze werd dmv een macro gewoon ververst.
Je hoeft niet gelijk voor een volledig taxatierapport te gaan. Vraag om een waardeverklaring (plm. 185,-) met een eventueel advies over de maximale koopsom, geef aan dat als de zaak doorgaat hij een NWWI taxatie zal moeten maken en of hij dan bijvoorbeeld korting kan geven tzt op zijn reguliere tarief voor de NWWI taxatie.Cassius schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 21:04:
[ Voor 11% gewijzigd door Kju op 06-03-2012 21:55 ]
Is het niet handiger om eerst een bouwtechnische keuring te laten uitvoeren en daarna te bieden zodat je de resultaten mee kunt nemen in de onderhandelingen? Of kun je na de keuring alsnog wat van de prijs halen als er gebreken blijken te zijn?Cassius schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 21:04:
[...]
2. Biedingtraject
Afhankelijk van 4 weten we of 3 iets is ... zoiets? Ik mis vast ook een heel aantal dingen, zouden jullie een licht over willen schijnen svp
?
PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter
Ik zou gewoon een voorbehoud opnemen dat je bod wordt gedaan onder de ontbindende voorwaarde dat er uit de bouwkundige keuring niet zal blijken van meer dan EUR [....] aan achterstallig onderhoud op de [korte/middellange] termijn, zodat je ervan af kunt als uit de bouwkundige keuring blijkt dat het huis een krot is.Flotter schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 11:28:
[...]
Is het niet handiger om eerst een bouwtechnische keuring te laten uitvoeren en daarna te bieden zodat je de resultaten mee kunt nemen in de onderhandelingen? Of kun je na de keuring alsnog wat van de prijs halen als er gebreken blijken te zijn?
[ Voor 4% gewijzigd door nare man op 07-03-2012 12:22 ]
Verwijderd
Je wil niet voor elk huis waar je op wil bieden eerst een bouwkundige keuring laten doen, kan een duur grapje worden. Daarom word het meestal meegenomen als een voorwaarde bij een bod. Dat zodra je over de prijs eens bent (indien het in de staat is die jij verwacht) je nog voor de zekerheid een keuring laat doen.Flotter schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 11:28:
[...]
Is het niet handiger om eerst een bouwtechnische keuring te laten uitvoeren en daarna te bieden zodat je de resultaten mee kunt nemen in de onderhandelingen? Of kun je na de keuring alsnog wat van de prijs halen als er gebreken blijken te zijn?
Precies, zo heb ik het ook gedaan. Anders maak je al kosten (keuring of taxatie) terwijl je niet eens weet of je er qua bieden wel uitkomt met de verkopende partij.nare man schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 12:22:
[...]
Ik zou gewoon een voorbehoud opnemen dat je bod wordt gedaan onder de ontbindende voorwaarde dat er uit de bouwkundige keuring niet zal blijken van meer dan EUR [....] aan achterstallig onderhoud op de [korte/middellange] termijn, zodat je ervan af kunt als uit de bouwkundige keuring blijkt dat het huis een krot is.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Als je al meer dan serieus geïnteresseerd bent in een huis zou ik dat altijd van te voren laten doen. Kost je 300 euro maar kan je een veel betere onderhandelingspositie geven. In mijn geval leverde het meer dan 10.000 euro extra verwacht onderhoud op. Voor de verkopers kwam dit ook als een verrassing, er kwam een probleem boven wat ze zelf niet hadden kunnen weten. Snel terugverdiend, zelfs al zou je de keuring bij 2 of 3 huizen moeten laten doen.
Geldt natuurlijk des te meer voor oudere huizen.
Geldt natuurlijk des te meer voor oudere huizen.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Ok, dus als ik de reacties lees zit dat goed in elkaar - behalve de twijfels over de taxatievorm.Kju schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 21:45:
Je hoeft niet gelijk voor een volledig taxatierapport te gaan. Vraag om een waardeverklaring (plm. 185,-) met een eventueel advies over de maximale koopsom, geef aan dat als de zaak doorgaat hij een NWWI taxatie zal moeten maken en of hij dan bijvoorbeeld korting kan geven tzt op zijn reguliere tarief voor de NWWI taxatie.
- Wij willen hem doen voor het hele biedingstraject omdat we serieus geïnteresseerd zijn (ik begrijp dat als je dat bij een x-aantal huizen doet, dat dit een duur grapje is)
- Is het dan niet dubbel op een waardeverklaring te doen en daarna alsnog een nwwi taxatie? Dan ben je 185 + nwwi kwijt ...
- @EvaluationCopy: huis is uit '95 - en als je toch die kosten had opgenomen als ontbindende voorwaarden had je ook geen probleem gehad. Dan had er bijvoorbeeld gestaan "meer dan €2000 hogere kosten dan geschatte meerwerk x".
- Vergeten we nog iets?
[ Voor 11% gewijzigd door Cassius op 07-03-2012 13:25 ]
De meeste mensen deugen!
Je kan het ook andersom doen. Dat je het eens bent over een prijs zegt nl. niet dat je er na een bouwkundige keuring niet nog wat verder kan onderhandelen. Er is immers nieuwe informatie op tafel gekomen. Je kan dat met ontbindende voorwaarden doen (uit de keuring mag max. bedrag x aan noodzakelijk onderhoud komen) of afspreken dat je een keuring doet voor je het voorlopig koopcontract tekent (dan je er in je bedenktijd nog onderuit)EvaluationCopy schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 13:17:
Als je al meer dan serieus geïnteresseerd bent in een huis zou ik dat altijd van te voren laten doen. Kost je 300 euro maar kan je een veel betere onderhandelingspositie geven. In mijn geval leverde het meer dan 10.000 euro extra verwacht onderhoud op. Voor de verkopers kwam dit ook als een verrassing, er kwam een probleem boven wat ze zelf niet hadden kunnen weten. Snel terugverdiend, zelfs al zou je de keuring bij 2 of 3 huizen moeten laten doen.
Je moet het zo zien: je onderhandelt op basis van je kennis van de staat van het huis. Als de verkoper niets meldt over achterstallig onderhoud maar jij dat wel vermoed rond je de onderhandeling af alsof het huis gewoon netjes is. Vervolgens doe je heel verbaasd over de uitkomst van de keuring. De verkoper kan hier moeilijk iets tegen in brengen, hij heeft zelf ook niets gemeld en wist er dus kennelijk ook niets van (of is in gebreke gebleven maar dat zal hij hier natuurlijk nooit kunnen toegeven, laat staan als argument gebruiken). Hij heeft dan nog maar twee opties: met de prijs zakken of een andere koper zoeken. Maar die moet hij dan eigenlijk wel vertellen over het achterstallig onderhoud, jij hebt hem daar immers op gewezen dus hij kan niet meer beweren dat hij dat niet wist. Over het algemeen zal de verkoper dan toch eieren voor zijn geld kiezen.
Voor mijn eerste (wat oudere) huis heb ik eerst onderhandeld en daarna onder voorwaarde van een nog uit te voeren keuring getekend. Uit de keuring kwamen aandachtspunten waar specialisten naar moesten kijken (houtrot en mogelijke funderingsschade). Toen die specialisten klaar waren hebben we de verkopers de keuze voorgelegd: of het door de specialisten geschatte herstelbudget van de prijs af doen of ontbinden. We hebben wat onderhandeld en uiteindelijk ging nog 50% van dat geschatte budget van de prijs af. Uiteindelijk bleek dat dat budget veel hoger was dan onze werkelijke kosten (met name omdat er een inschatting was gemaakt over houtrot op een plek die zonder breekwerk niet te controleren was). Dat verschil was pure winst.
De initieel onderhandelde prijs was al redelijk scherp en daar ging in dit geval nog best wat vanaf. Als ik het andersom had gedaan was er vermoedelijk veel minder onderhandelingsruimte geweest.
Vandaag voor een tweede keer een nieuwe woning bekeken. Hierbij in goed overleg met makelaar en eigenaar ook snel uit de prijs gekomen.
Nu komen zaken als notarissen e.d. een stuk dichter bij.
Is er nog een handige manier om erachter te komen wat een beetje een betaalbare notaris is voor zo'n standaard-handeling?
En handig bedoel ik: handiger dan een dag aan de telefoon hangen.
Nu komen zaken als notarissen e.d. een stuk dichter bij.
Is er nog een handige manier om erachter te komen wat een beetje een betaalbare notaris is voor zo'n standaard-handeling?
En handig bedoel ik: handiger dan een dag aan de telefoon hangen.
Orienteer je even bijvoorbeeld via http://www.degoedkoopstenotaris.nl/ .
Stuur 5 mailtjes met het verzoek voor een offerte (handelingen + omvang van ca de hypotheek is voldoende typisch). Paar dagen wachten en klaar is qadn.
Stuur 5 mailtjes met het verzoek voor een offerte (handelingen + omvang van ca de hypotheek is voldoende typisch). Paar dagen wachten en klaar is qadn.
Verwijderd
Op 8 februari alle zaken laten passeren bij de notaris en vorige week is mijn eerste hypotheekafschrijving gedaan!
Achteraf gezien ben ik heel blij dat deze keuze heb gemaakt, vooral omdat ik de woning heb gekocht voor 141.000 von en er nu al huisjes naast mij weggaan voor 155000 von (zelfde oppervlakte, etage hoger of lager), waarbij dit dan de basishuisjes zijn...dus zonder extra badkamer/keuken.
Komende maanden alleen jammer dat ik niet meer zoveel kan sparen als vroeger (ik spaarde gemiddeld per maand 800 euro), nu is dit ongeveer 400 euro.
/me is heel blij!
(Vooral omdat ik nu in een tijdelijke kamer zit à 300 euro per maand, waarbij ik schijnbaar de enige in het gehele gebouw ben met a) werk b) geen verslaving c) fatsoen d) enige vorm van hygiëne)
Achteraf gezien ben ik heel blij dat deze keuze heb gemaakt, vooral omdat ik de woning heb gekocht voor 141.000 von en er nu al huisjes naast mij weggaan voor 155000 von (zelfde oppervlakte, etage hoger of lager), waarbij dit dan de basishuisjes zijn...dus zonder extra badkamer/keuken.
Komende maanden alleen jammer dat ik niet meer zoveel kan sparen als vroeger (ik spaarde gemiddeld per maand 800 euro), nu is dit ongeveer 400 euro.
/me is heel blij!
(Vooral omdat ik nu in een tijdelijke kamer zit à 300 euro per maand, waarbij ik schijnbaar de enige in het gehele gebouw ben met a) werk b) geen verslaving c) fatsoen d) enige vorm van hygiëne)
Ik neem aan dat je de helft van je hypotheek wel afbetaald. Dat is natuurlijk ook een vorm van sparen! Als je dan nog 400 euro overhoudt elke maand doe je het gewoon heel netjes hoor, dat halen de meeste mensen niet tegenwoordig.
Gefeliciteerd!
Gefeliciteerd!
[ Voor 3% gewijzigd door EvaluationCopy op 08-03-2012 09:58 ]
Gisteren gesprekken gevoerd met 2 hypotheekadviseurs. Blijkt dat mijn vrouw en ik op dit moment max 190K kunnen lenen. Ik ben momenteel alleenverdiener, dus op zich is dat niet slecht. Probleem is echter dat we op zoek zijn naar een eengezinswoning in Haarlem en dat 190K dan wel erg mager is.
Toch kwamen we deze woning tegen die er leuk uitziet en binnen ons budget valt. Er moet nog wel het e.e.a. aan gebeuren, maar buurt en woning zien er op het eerste gezicht goed uit. Wel vind ik de foto's op funda wat onduidelijk, dus het is lastig te beoordelen hoe groot de woning nou werkelijk is.
Daarom hebben we volgende week ook een bezichtiging gepland, dat is natuurlijk de enige manier om erachter te komen hoe alles erbij staat
Ik ben van plan om wel een hypotheekadviseur in de arm te nemen om het hele hypotheektraject t/m de notaris in ieder geval geregeld te hebben. De kosten voor de hypotheekadviseur worden meegenomen in de financiering, dat is wel zo prettig.
Voor het inschakelen van een aankoopmakelaar ben ik wat minder enthousiast. Ik heb het idee, ondanks dat we voor het eerst een koopwoning willen gaan kopen, dat wij het onderhandelen heel goed zelf kunnen regelen met de verkoopmakelaar. Een taxatie en een bouwkundig rapport kan ik zelf wel aanvragen, daar heb ik naar mijn idee geen makelaar voor nodig. Ook voor het onderhandelen over vraagprijs e.d. kan ik wel zonder makelaar. Het enige waar ik minder zicht op heb is hoe het werkt met een voorlopig contract opstellen met ontbindende voorwaarden. Waar moet je dan allemaal op letten? Dat is wel iets waar een makelaar ons wel echt mee kan helpen.
Of valt dit allemaal wel mee en is het gewoon een geval van common sense? (De 2 duidelijkste ontbindende voorwaarden zijn natuurlijk dat er uit het bouwkundig rapport niets vreemds komt en dat we de financiering rond krijgen)
Advies is welkom!
Toch kwamen we deze woning tegen die er leuk uitziet en binnen ons budget valt. Er moet nog wel het e.e.a. aan gebeuren, maar buurt en woning zien er op het eerste gezicht goed uit. Wel vind ik de foto's op funda wat onduidelijk, dus het is lastig te beoordelen hoe groot de woning nou werkelijk is.
Daarom hebben we volgende week ook een bezichtiging gepland, dat is natuurlijk de enige manier om erachter te komen hoe alles erbij staat
Ik ben van plan om wel een hypotheekadviseur in de arm te nemen om het hele hypotheektraject t/m de notaris in ieder geval geregeld te hebben. De kosten voor de hypotheekadviseur worden meegenomen in de financiering, dat is wel zo prettig.
Voor het inschakelen van een aankoopmakelaar ben ik wat minder enthousiast. Ik heb het idee, ondanks dat we voor het eerst een koopwoning willen gaan kopen, dat wij het onderhandelen heel goed zelf kunnen regelen met de verkoopmakelaar. Een taxatie en een bouwkundig rapport kan ik zelf wel aanvragen, daar heb ik naar mijn idee geen makelaar voor nodig. Ook voor het onderhandelen over vraagprijs e.d. kan ik wel zonder makelaar. Het enige waar ik minder zicht op heb is hoe het werkt met een voorlopig contract opstellen met ontbindende voorwaarden. Waar moet je dan allemaal op letten? Dat is wel iets waar een makelaar ons wel echt mee kan helpen.
Of valt dit allemaal wel mee en is het gewoon een geval van common sense? (De 2 duidelijkste ontbindende voorwaarden zijn natuurlijk dat er uit het bouwkundig rapport niets vreemds komt en dat we de financiering rond krijgen)
Advies is welkom!
Hetzelfde stukje al @ Klappen van de huizenbubbke? neergeplemt maar op aanraden ook ff hier:
Pff, zit een beetje te tobben...Laatst nog een advies gesprek gehad en mocht zo een hypotheek van 195k nemen. Zit zelf nu echter te kijken naar een huisje van 155k(inclusief het verbouwen gok ik..nieuwe keuken/badkamer wordt casco opgeleverd kaal: 142k), 3 kamer appartementje in A'dam (65m2).
(0% overdrachtsbelasting, 4k korting op de koopsom, geen notaris kosten) << tijdelijke actie. Woning compleet gestuckt en nieuwe radiatoren etc..
Me vriendin die studeert de komende jaren nog in A'dam dus wil er minimaal nog 3 a 4 jaar blijven zitten...alleen wil ik daarna verkassen naar een wat rustigere omgeving en een lekker groot huisje voor de langere termijn (waar we minstens een jaartje of 20-30 kunnen blijven zitten mits er niks geks gebeurd).
Ben alleen "bang" dat als die hele markt in mekaar stort, de HRA verdwijnt of weet ik het allemaal dat appartementje opeens nog maar 110k? oplevert...zit ik daar met een restschuld van 40k echt totaal geen zin.
Houd zelf echt van zekerheid..en als ik nu gewoon gelijk een huisje koop van formaat welke ik nu al zelfstandig kan betalen dan boeit het me niet wat de markt doet, blijf dan lekker zitten.
Wat denken jullie? Zal die markt zo drastisch (kunnen) veranderen dat zelfs de prijzen van de lagere segment appartementen in de randstad op hun gat zullen gaan?
Al die negatieve berichten geven me de kriebels hehe.
Pff, zit een beetje te tobben...Laatst nog een advies gesprek gehad en mocht zo een hypotheek van 195k nemen. Zit zelf nu echter te kijken naar een huisje van 155k(inclusief het verbouwen gok ik..nieuwe keuken/badkamer wordt casco opgeleverd kaal: 142k), 3 kamer appartementje in A'dam (65m2).
(0% overdrachtsbelasting, 4k korting op de koopsom, geen notaris kosten) << tijdelijke actie. Woning compleet gestuckt en nieuwe radiatoren etc..
Me vriendin die studeert de komende jaren nog in A'dam dus wil er minimaal nog 3 a 4 jaar blijven zitten...alleen wil ik daarna verkassen naar een wat rustigere omgeving en een lekker groot huisje voor de langere termijn (waar we minstens een jaartje of 20-30 kunnen blijven zitten mits er niks geks gebeurd).
Ben alleen "bang" dat als die hele markt in mekaar stort, de HRA verdwijnt of weet ik het allemaal dat appartementje opeens nog maar 110k? oplevert...zit ik daar met een restschuld van 40k echt totaal geen zin.
Houd zelf echt van zekerheid..en als ik nu gewoon gelijk een huisje koop van formaat welke ik nu al zelfstandig kan betalen dan boeit het me niet wat de markt doet, blijf dan lekker zitten.
Wat denken jullie? Zal die markt zo drastisch (kunnen) veranderen dat zelfs de prijzen van de lagere segment appartementen in de randstad op hun gat zullen gaan?
The first casualty in war is always the truth...
Het blijft natuurlijk een gok niemand zal 100% kunnen voorspellen wat de huizenprijzen gaan doen.Jumpiefox schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 10:28:
Persoonlijk verwacht ik dat in het lagere segment in een gebied waar er veel vraag is de prijzen van de huizen niet snel erg veel zullen dalen. Ik verwacht de daling eerder in het hogere segment en in gebieden waar minder vraag is.
Ik kan uiteraard niet in de toekomst kijken ( als dat kon poste ik dit niet vanuit nederland
Er staat 'de woning moet intern gemoderniseerd worden'. Van makelaarstaal vertaald naar normaal Nederlands betekent dat 'verwacht een uitgewoonde ex-huurhut waar je echt alles kunt verwachten'. Het is een clausule die wordt gebruikt om uit te drukken dat je alles kunt aantreffen, waarvan zaken als loden leidingen, asbest, antieke electra met nylon bedrading etc. nog de minst erge zijn. Houd er maar rekening mee dat als er in de omschrijving niets wordt vermeld over de goede staat van onderhoud cq het vernieuwd zijn van electra, leidingstelsel, dakconstructie, fundering etc., de staat van die zaken dramatisch zal zijn. Dat moet je eigenlijk ook wel een beetje afleiden uit de prijs en de omschrijving, als ik eerlijk ben; en als ik die foto's zie, dan krijg ik daar nu niet echt het gevoel van dat het een fijne, warme, nette woning is. Daar komt bij dat woningen gebouwd in of vlak na de oorlog (ik zie dat het bouwjaar 1942 is) nu niet bekend staan om hun zeer solide constructie.Mr_Size schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 10:09:
Toch kwamen we deze woning tegen die er leuk uitziet en binnen ons budget valt. Er moet nog wel het e.e.a. aan gebeuren, maar buurt en woning zien er op het eerste gezicht goed uit. (...)
Als ik jou hoor is het voor jou juist nuttig een aankoopmakelaar in de arm te nemen om je voor foute beslissingen te behoeden. Je zult echt niet de eerste starter zijn die heel graag een bepaald huis wil, aan de max van zijn financieringsmogelijkheden zit, en dan onwetend een ontzettend krot koopt wat natuurlijk niet voor niets zo 'aantrekkelijk geprijsd' is.
Als je er maar 3-4 jaar wilt blijven zou ik nooit een koopwoning kopen, je zit in een dalende markt en je moet flinke kosten maken voor een koopwoning (transport, hypotheekakte, OVB, eigenaarslasten). Ik zou lekker blijven huren voor die korte periode. Heb je geen kopzorgen.Jumpiefox schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 10:28:
[ Voor 21% gewijzigd door nare man op 08-03-2012 10:47 ]
Verwijderd
Mijn hypotheek heeft een 40% aflossingsvrij 60% banksparenEvaluationCopy schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 09:58:
Ik neem aan dat je de helft van je hypotheek wel afbetaald. Dat is natuurlijk ook een vorm van sparen! Als je dan nog 400 euro overhoudt elke maand doe je het gewoon heel netjes hoor, dat halen de meeste mensen niet tegenwoordig.
Gefeliciteerd!
Heb mijn hypotheek afgesloten op mijn startsalaris waarbij ik 1975 euro bruto per maand verdiende. Kon natuurlijk geen grote zak geld lenen (141k @ 4,2% 10 jaar vast) maar recentelijk heb ik promotie gekregen (2200 bruto per maand) en per 1 juli ga ik 2400 bruto per maand verdienen). Oplevering van de woning is per november 2012, dus ik heb nog tijd zat
Dank voor je realistische, maar ook ietwat pessimistische reactienare man schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 10:40:
Er staat 'de woning moet intern gemoderniseerd worden'. Van makelaarstaal vertaald naar normaal Nederlands betekent dat 'verwacht een uitgewoonde ex-huurhut waar je echt alles kunt verwachten'. Het is een clausule die wordt gebruikt om uit te drukken dat je alles kunt aantreffen, waarvan zaken als loden leidingen, asbest, antieke electra met nylon bedrading etc. nog de minst erge zijn. Houd er maar rekening mee dat als er in de omschrijving niets wordt vermeld over de goede staat van onderhoud cq het vernieuwd zijn van electra, leidingstelsel, dakconstructie, fundering etc., de staat van die zaken dramatisch zal zijn. Dat moet je eigenlijk ook wel een beetje afleiden uit de prijs en de omschrijving, als ik eerlijk ben; en als ik die foto's zie, dan krijg ik daar nu niet echt het gevoel van dat het een fijne, warme, nette woning is. Daar komt bij dat woningen gebouwd in of vlak na de oorlog (ik zie dat het bouwjaar 1942 is) nu niet bekend staan om hun zeer solide constructie.
Als ik jou hoor is het voor jou juist nuttig een aankoopmakelaar in de arm te nemen om je voor foute beslissingen te behoeden. Je zult echt niet de eerste starter zijn die heel graag een bepaald huis wil, aan de max van zijn financieringsmogelijkheden zit, en dan onwetend een ontzettend krot koopt wat natuurlijk niet voor niets zo 'aantrekkelijk geprijsd' is.
Ik realiseer me absoluut dat het een oude woning betreft en dat we dus goed moeten letten op de staat van de woning. Daarom ben ik ook zo benieuwd naar de bezichtiging, ook om eens te kijken hoe groot het verschil is tussen foto's op funda en de werkelijkheid.
Mij was de lage vraagprijs ook wel opgevallen en had dus al een soort argwaan in het achterhoofd. Ben daarom ook niet direct overtuigd van de kwaliteit van de woning. Maar goed, eerst maar eens in werkelijkheid bekijken.
Dit had ik dus allemaal zelf al geconstateerd, wellicht niet zo pessimistisch als jij het stelt. Het kan natuurlijk dat de woning 'een uitgewoonde ex huurhut' (mooie term
Ik ben het dus niet met je eens dat ik automatisch een makelaar nodig heb. Ja ik ben starter en we willen graag onze eerste koopwoning kopen en hebben dus nooit eerder met het bijltje gehakt. Gelukkig beschik ik over genoeg gezond verstand/kennis om niet overhaast een beslissing te nemen op dit gebied, het is natuurlijk een hele belangrijke stap!
@Jumpiefox:
Ons is gisteren afgeraden om een appartement te kopen. Het is in deze markt heel lastig om weer van af te komen en als je nu al weet dat je er maar 3-4 jaar inzit ga je de investering die je ervoor moet doen nooit terugverdienen. Beter is het dan idd om te huren zoals nare_man aangeeft, hoewel de huurprijzen (zeker in A'dam) niet mals zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Mr_Size op 08-03-2012 11:33 ]
Wat me meteen opviel bij het bekijken van de foto's en het lezen van de tekst is:Mr_Size schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 11:30:
[...]
Dank voor je realistische, maar ook ietwat pessimistische reactie
Ik realiseer me absoluut dat het een oude woning betreft en dat we dus goed moeten letten op de staat van de woning. Daarom ben ik ook zo benieuwd naar de bezichtiging, ook om eens te kijken hoe groot het verschil is tussen foto's op funda en de werkelijkheid.
Mij was de lage vraagprijs ook wel opgevallen en had dus al een soort argwaan in het achterhoofd. Ben daarom ook niet direct overtuigd van de kwaliteit van de woning. Maar goed, eerst maar eens in werkelijkheid bekijken.
........
1e verdieping sanibroyeur.
Dit betekent in 9 van de 10 gevallen geen volledige (minimaal 110mm) aansluiting op het riool.
Als je dus volledige functionaliteit wilt boven aan wellicht een douche/wc dan zal je dit dus zelf moeten maken, kijk even goed in de woning of hier de ruimte voor is. (of je krijgt dus een dikke kolom over een wand lopen in je woonkamer bijvoorbeeld).
Verder zie ik een geplakt dak met lichtkoepels, controleer even wanneer deze geplaatst zijn, wil ook na nogal wat jaren weleens gaan lekken etc.
Ook geen geisoleerd dak op zolder zo te zien en wellicht nog enkel glas hier en daar. (op glas in lood na natuurlijk)
Badkamer\keuken hoe dan ook aan vervanging toe lijkt me.
Lijkt me nog een redelijke klus hoor...
Ik ben het absoluut met je eens dat je natuurlijk moet gaan kijken als het je een interessante woning lijkt, maar op een gegeven moment zie je aan de hand van foto's al wel wat voor soort huis het isMr_Size schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 11:30:
[...]
Dit had ik dus allemaal zelf al geconstateerd, wellicht niet zo pessimistisch als jij het stelt. Het kan natuurlijk dat de woning 'een uitgewoonde ex huurhut' (mooie term) is, maar dat hoeft niet. Nogmaals: eerst bezichtigen en kritische vragen stellen en dan ga ik echte conclusies trekken. Bij deze woning is een bouwkundige inspectie laten uitvoeren sowieso een must, daar was ik al van overtuigd
Het hangt er natuurlijk maar net vanaf wáár het appartement ligt. Een appartement in een buurt in het centrum van een grote stad met veel jonge stellen waar weinig behoefte is aan tuinen en garages, zal makkelijker in de markt liggen dan een appartement in een afgelegen buurt waar de overgrote meerderheid van de woningen wel een tuin en een garage heeft.@Jumpiefox:
Ons is gisteren afgeraden om een appartement te kopen. Het is in deze markt heel lastig om weer van af te komen en als je nu al weet dat je er maar 3-4 jaar inzit ga je de investering die je ervoor moet doen nooit terugverdienen. Beter is het dan idd om te huren zoals nare_man aangeeft, hoewel de huurprijzen (zeker in A'dam) niet mals zijn.
Zo op afstand is het moeilijk in te schatten, maar als ik de woningen in de buurt bekijk en de m2 prijs nareken, de kosten van de te verwachten werkzaamheden inschat om op vergelijkbaar niveau te komen met nummer 34 die er ook te koop is in een "schijnbaar" tip-top conditie, zou ik je aanraden om in ieder geval een aankoopmakelaar in te schakelen (en anders een taxatie). Als je zo ver zou zijn dat je wil gaan bieden zou ik je ook aanraden om eerst met een aannemer door het huis te wandelen om eerst een indicatie te krijgen van de kosten die je zou moeten maken, zeker ook omdat je maar 190K kan krijgen en je dus met een beperkt budget zit. Je wil niet het huis kopen en halverwege de verbouwing is het geld ineens opMr_Size schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 11:30:
[...]
Dank voor je realistische, maar ook ietwat pessimistische reactie
Dit had ik dus allemaal zelf al geconstateerd, wellicht niet zo pessimistisch als jij het stelt. Het kan natuurlijk dat de woning 'een uitgewoonde ex huurhut' (mooie term) is, maar dat hoeft niet. Nogmaals: eerst bezichtigen en kritische vragen stellen en dan ga ik echte conclusies trekken. Bij deze woning is een bouwkundige inspectie laten uitvoeren sowieso een must, daar was ik al van overtuigd
Ik ben het dus niet met je eens dat ik automatisch een makelaar nodig heb. Ja ik ben starter en we willen graag onze eerste koopwoning kopen en hebben dus nooit eerder met het bijltje gehakt. Gelukkig beschik ik over genoeg gezond verstand/kennis om niet overhaast een beslissing te nemen op dit gebied, het is natuurlijk een hele belangrijke stap!

Kijk goed uit met optrekkend vocht op de begane grond (direct achter de dressoirs en wandmeubels kijken waar de plekken mogelijk verstopt zijn, let ook op als je rondloopt en de meubels trillen en/of de vloer meegeeft), check ook even wat de leeftijd en de staat van het dak van de uitbouw is (die van de buurman ziet er nieuwer uit, foto's zijn wel onduidelijk).
Met 15k ruimte om een verbouwing mee te financieren kom je niet ver, ervan uitgaande dat echt alles nog moet gebeuren (keuken plaatsen, badkamer naar boven brengen, kozijnwerk vernieuwen, zolder helemaal inrichten). Je moet dan veel eigen geld hierin gaan stoppen. De vraag is natuurlijk of je dat wilt. Je kunt geld besparen door alles zelf te doen, maar het is mijn ervarnig dat mensen nogal snel overschatten hoe leuk ze klussen vinden. Het is je eerste koopwoning, het is een grote financiële beslissing, en je zit qua leencapaciteit al bijna aan je max. Ruimte voor tegenvallers is er dus niet. Het besparen op een aankoopmakelaar is dan m.i. de verkeerde zuinigheid.
[ Voor 13% gewijzigd door nare man op 08-03-2012 12:13 ]
Ach, dat valt allemaal wel mee lijkt me. Als je graag wat klust en je een paar man aan familie/vrienden hebt die af en toe een dagje mee willen klussen kun je redelijk snel de boel opgeknapt hebben. Onderschat de kosten echter niet. Die keuken is echt aan vervanging toe en de badkamer kan ook wel wat aandacht gebruiken. Reken maar voor een paar duizend euro voor elk, en met enkel een keuken ben je er nog niet, grote kans dat er het eea aangepast moet worden.
Zo heb ik een zelfde soort woning gekocht. De woning zelf is niks mis mee, uitermate degelijk en solide, maar moest ook "gemoderniseerd" worden. De keuken alleen al kostte me 6000 Euro en daarmee was ik nog niet klaar, er moet nog het eea vervangen worden (heb overigens een dure smaak qua keukens).
Onderschat ook de kosten van het klussen niet, een paar tripjes naar de bouwmarkt voor verf, schroefjes etc gaat ook al snel in de papieren lopen. Zo had ik over een half jaar de bonnetjes gespaard van "kleine" uitgaven aan dat soort spul en dat kwam al ruim boven de 1000 Euro uit.
In principe kun je het allemaal zonder aankoopmakelaar. Als je je goed verdiept in de materie, en je bent niet bang om (hard) te onderhandelen is dat helemaal niet nodig. Echter is het voor een starter alsnog aan te raden.
Verder ben ik het wel eens met Nare Man. Voor 4 jaar een woning kopen is niet echt verstandig en niet aan te raden. Reken maar dat je over die paar jaar flink wat duizendjes verliest op een woning en dat lijkt het me niet waard.
Zo heb ik een zelfde soort woning gekocht. De woning zelf is niks mis mee, uitermate degelijk en solide, maar moest ook "gemoderniseerd" worden. De keuken alleen al kostte me 6000 Euro en daarmee was ik nog niet klaar, er moet nog het eea vervangen worden (heb overigens een dure smaak qua keukens).
Onderschat ook de kosten van het klussen niet, een paar tripjes naar de bouwmarkt voor verf, schroefjes etc gaat ook al snel in de papieren lopen. Zo had ik over een half jaar de bonnetjes gespaard van "kleine" uitgaven aan dat soort spul en dat kwam al ruim boven de 1000 Euro uit.
In principe kun je het allemaal zonder aankoopmakelaar. Als je je goed verdiept in de materie, en je bent niet bang om (hard) te onderhandelen is dat helemaal niet nodig. Echter is het voor een starter alsnog aan te raden.
Verder ben ik het wel eens met Nare Man. Voor 4 jaar een woning kopen is niet echt verstandig en niet aan te raden. Reken maar dat je over die paar jaar flink wat duizendjes verliest op een woning en dat lijkt het me niet waard.
Glas in lood kan je ook dubbelen. Natuurlijk is het dan niet echt mooi vacuumgetrokken spul, maar een stuk beter dan enkel glas-in-lood kan prima!GeeMoney schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 11:36:
[...]
Ook geen geisoleerd dak op zolder zo te zien en wellicht nog enkel glas hier en daar. (op glas in lood na natuurlijk)
De woning in kwestie komt mij over als een geval met veel verrassingen achter muren en onder vloeren.
Even een leiding of kabel trekken zal er niet inzitten.
Uiteindelijk is het helemaal afhankelijk van wat je wilt en wat je insteek is. Wil je een woning om in te wonen, of wil je een project waar je je helemaal in kunt verliezen? Natuurlijk, je bespaart geld op een aankoopmakelaar, maar je moet je dan wel inlezen, en je eigen vrije tijd is ook niet gratis of zonder waarde (tenminste die van mij niet). Dat geldt ook voor het klussen: natuurlijk bespaar je veel geld als je dat zelf of samen met vrienden doet, maar je moet er dan gewoon wel veel tijd insteken. Verder heb ik genoeg ervaring met woningen die door de eigenaar zelf waren 'gemoderniseerd' en mijn ervaringen daarmee zijn niet al te best te noemen, tenzij iemand heel goed weet wat-ie doet en echt heel precies is.ZenTex schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 12:12:
Iedereen bedankt voor de reacties en tips!
@Geemoney, wat betreft die Sanibroyeur opmerking, goede tip, dit was mij niet bekend! Ga ik absoluut goed naar kijken en vragen aan de verkoopmakelaar hoe dat zit!
@Kju, had nr. 34 nog niet gezien, waarschijnlijk omdat ik had gezocht op woningen t.k. t/m 200K
Die woning ziet er idd een stuk beter uit en is volledig gemoderniseerd in 2008. Als die nu voor 225K te koop staat, dan zou dat dus (grofweg) betekenen dat 'onze' woning nog voor 50K verbouwd moet worden. Als dat het geval blijkt dan gaat het hem idd niet worden.
Overigens had ik zelf al geconstateerd dat iig keuken en badkamer geheel moeten worden aangepakt. Dus daar had ik al rekening mee gehouden. Afhankelijk van welke materialen je kiest en hoeveel je zelf (lees: vrienden
) doet moet dit voor 10K wel lukken denk ik. Mocht er echter nog meer nodig zijn, waarschijnlijk idd isolatie bovenverdieping, dan wordt het wat krap.
In ieder geval nogmaals bedankt voor de tips, ik weet nu waar ik goed op moet letten. Volgende week woensdag is de bezichtiging, ik zal mijn bevindingen dan hier weer met jullie delen
@Geemoney, wat betreft die Sanibroyeur opmerking, goede tip, dit was mij niet bekend! Ga ik absoluut goed naar kijken en vragen aan de verkoopmakelaar hoe dat zit!
@Kju, had nr. 34 nog niet gezien, waarschijnlijk omdat ik had gezocht op woningen t.k. t/m 200K
Overigens had ik zelf al geconstateerd dat iig keuken en badkamer geheel moeten worden aangepakt. Dus daar had ik al rekening mee gehouden. Afhankelijk van welke materialen je kiest en hoeveel je zelf (lees: vrienden
In ieder geval nogmaals bedankt voor de tips, ik weet nu waar ik goed op moet letten. Volgende week woensdag is de bezichtiging, ik zal mijn bevindingen dan hier weer met jullie delen
Klopt helemaal.
Mijn geklus bleef beperkt tot het strippen en schilderen van het houtwerk, tegelen van de keuken, vervangen van gedeelten van het plafond, etc. Het echte werk mochten de professionals doen, dus infrezen van leidingen, elektra, etc. Dat wat ik zelf gedaan heb doen de professionals mij niet na (ik beschikte over zeeën van tijd en ben een perfectionist), maar dat klussen moet je gewoon leuk vinden.
(Ken overigens ook iemand die een woning gekocht had die door een "hobbyist" was aangepakt. Eigenlijk alles wat die man had gedaan kon je het beste maar weer meteen slopen.)
Hetzelfde geld voor wel/geen aankoopmakelaar. Ik heb er wél 1 in de arm genomen, maar die kon mij niets vertellen dat ik niet al wist (idem met hypotheek adviseur) aangezien ik me er in vediept had. Sterker nog, het was geen al te ervaren makelaar en hij hoefde eigenlijk niets te doen. Ik heb eigenlijk weinig aan hem gehad behalve het gevoel dat er iemand achter me stond.
Maar ja, het gaat om een hoop geld, en dan mag het wel wat kosten om op safe te spelen vind ik.
Ik denk dat 20K reëler is.
Mijn geklus bleef beperkt tot het strippen en schilderen van het houtwerk, tegelen van de keuken, vervangen van gedeelten van het plafond, etc. Het echte werk mochten de professionals doen, dus infrezen van leidingen, elektra, etc. Dat wat ik zelf gedaan heb doen de professionals mij niet na (ik beschikte over zeeën van tijd en ben een perfectionist), maar dat klussen moet je gewoon leuk vinden.
(Ken overigens ook iemand die een woning gekocht had die door een "hobbyist" was aangepakt. Eigenlijk alles wat die man had gedaan kon je het beste maar weer meteen slopen.)
Hetzelfde geld voor wel/geen aankoopmakelaar. Ik heb er wél 1 in de arm genomen, maar die kon mij niets vertellen dat ik niet al wist (idem met hypotheek adviseur) aangezien ik me er in vediept had. Sterker nog, het was geen al te ervaren makelaar en hij hoefde eigenlijk niets te doen. Ik heb eigenlijk weinig aan hem gehad behalve het gevoel dat er iemand achter me stond.
Maar ja, het gaat om een hoop geld, en dan mag het wel wat kosten om op safe te spelen vind ik.
10K gaat je niet luken, dat kan ik je nu al vertellen, dat ben je al kwijt aan de badkamer en keuken als je héél zuinig bent en heel basic spul installeert. Denk verder nog aan leidingen leggen/verleggen en dat soort zaken en andere zaken.Mr_Size schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 12:19:
Overigens had ik zelf al geconstateerd dat iig keuken en badkamer geheel moeten worden aangepakt. Dus daar had ik al rekening mee gehouden. Afhankelijk van welke materialen je kiest en hoeveel je zelf (lees: vrienden) doet moet dit voor 10K wel lukken denk ik. Mocht er echter nog meer nodig zijn, waarschijnlijk idd isolatie bovenverdieping, dan wordt het wat krap.
Ik denk dat 20K reëler is.
[ Voor 27% gewijzigd door ZenTex op 08-03-2012 12:28 ]
Ik heb ook een aankoopmakelaar ingeschakeld alhoewel ik mijzelf prima in staat acht om scherp te onderhandelen (ben advocaat). Het gaat erom dat je niet zeeën van eigen tijd wilt investeren terwijl je bovendien niemand hebt om verhaal te zoeken als je achteraf toch een kat in de zak hebt gekocht. Dan kun je alleen jezelf in de spiegel aankijken. Ik heb dan ook een makelaar gekozen die ik goed kende en die ik, vanuit mijn eigen professie, als zeer deskundig, zakelijk en doortastend inschat en die ik ook bij vrienden zou aanraden (en ook heb aangeraden). Geen moment spijt van gehad. Ondanks de kosten denk ik dat ik toch bij een volgende woning ook weer een aankoopmakelaar zou inschakelen. Ik heb het ook gewoon te druk om het allemaal zelf te doen.
^^ hierboven: ik zou eerder aan 25k denken als je wat kwalitatieve materialen wilt gebruiken die niet na 5 jaar eruit zien alsof ze er al 25 jaar inzitten, en aannemende dat er inderdaad nogal wat komt kijken bij het verleggen van leidingen e.d., aangezien je de badkamer wel naar boven wilt brengen (een badkamer op de BG terwijl de slaapkamers boven zitten, is echt een setback bij het verkopen, veel mensen knappen daarop af waaronder ikzelf: wie wil er nu met zijn blote tokus door de keuken lopen na het douchen?).
Isoleren van de zolder is nu juist weer iets wat je wél heel simpel en voor weinig geld zelf kunt doen. Gewoon van die rockwool- of andere goede isolatieplaten gebruiken en netjes wegwerken achter een goede betimmering. Kost niets, is makkelijk en ongevaarlijk. Een hele badkamer of keuken daarentegen met gas, water en electra aanleggen, zou ik nimmer zelf (of door vrienden laten) doen.
^^ hierboven: ik zou eerder aan 25k denken als je wat kwalitatieve materialen wilt gebruiken die niet na 5 jaar eruit zien alsof ze er al 25 jaar inzitten, en aannemende dat er inderdaad nogal wat komt kijken bij het verleggen van leidingen e.d., aangezien je de badkamer wel naar boven wilt brengen (een badkamer op de BG terwijl de slaapkamers boven zitten, is echt een setback bij het verkopen, veel mensen knappen daarop af waaronder ikzelf: wie wil er nu met zijn blote tokus door de keuken lopen na het douchen?).
Isoleren van de zolder is nu juist weer iets wat je wél heel simpel en voor weinig geld zelf kunt doen. Gewoon van die rockwool- of andere goede isolatieplaten gebruiken en netjes wegwerken achter een goede betimmering. Kost niets, is makkelijk en ongevaarlijk. Een hele badkamer of keuken daarentegen met gas, water en electra aanleggen, zou ik nimmer zelf (of door vrienden laten) doen.
[ Voor 37% gewijzigd door nare man op 08-03-2012 12:31 ]
Ik heb overigens eens in funda zitten neuzen en woningen in dezelfde wijk zitten te bekijken en dat valt me de prijs van die woning vergeleken met andere woningen in die wijk met hetzelfde leefoppervlak wel héél erg op.
Al spendeer je 50K, dan zit je op 225K voor 100 vierkante meter, en dat steekt nog steeds heel erg gunstig af bij de rest. Nummertje 34 is namelijk maar 75 vierkante meters om maar als voorbeeld te noemen.
Dus óf het is een huis met verborgen gebreken (dus eigen bouwkundige keuring aanvragen is een must) en zeer duidelijk vragen óf er gebreken zijn. Als koper heb je een onderzoeksplicht.
Zoals Nare Man al zei, huizen uit die periode staan nu eenmaal niet bekend om hun kwaliteit. Maar als er geen drastische gebreken zijn, zoals een rotte vloer e.d., kan dit een erg interessante woning zijn.
En zoals eerder al gezegd, bespaar niet op de verkeerde dingen en regel een professional voor belangrijke zaken, niet dat die zo goed zijn, er gaan ook bij aannemers een hoop dingen mis, maar dan zijn zij wél aansprakelijk en kun je evt schade verhalen.
@ hierboven: Ik zou de zolder ook even isoleren, en dat viel me vies tegen. De ksoten bij het gebruik van een systeem waren maar liefst 3-4000 Euro. Maar als je inventief bent en gewoon zelf zo'n soort systeem maakt valt het inderdaad erg mee, maar is behoorlijk arbeidsintensief, en er komt even wat meer ervaring bij kijken.
Al spendeer je 50K, dan zit je op 225K voor 100 vierkante meter, en dat steekt nog steeds heel erg gunstig af bij de rest. Nummertje 34 is namelijk maar 75 vierkante meters om maar als voorbeeld te noemen.
Dus óf het is een huis met verborgen gebreken (dus eigen bouwkundige keuring aanvragen is een must) en zeer duidelijk vragen óf er gebreken zijn. Als koper heb je een onderzoeksplicht.
Zoals Nare Man al zei, huizen uit die periode staan nu eenmaal niet bekend om hun kwaliteit. Maar als er geen drastische gebreken zijn, zoals een rotte vloer e.d., kan dit een erg interessante woning zijn.
En zoals eerder al gezegd, bespaar niet op de verkeerde dingen en regel een professional voor belangrijke zaken, niet dat die zo goed zijn, er gaan ook bij aannemers een hoop dingen mis, maar dan zijn zij wél aansprakelijk en kun je evt schade verhalen.
@ hierboven: Ik zou de zolder ook even isoleren, en dat viel me vies tegen. De ksoten bij het gebruik van een systeem waren maar liefst 3-4000 Euro. Maar als je inventief bent en gewoon zelf zo'n soort systeem maakt valt het inderdaad erg mee, maar is behoorlijk arbeidsintensief, en er komt even wat meer ervaring bij kijken.
[ Voor 13% gewijzigd door ZenTex op 08-03-2012 13:19 ]
Volgens mij zijn dat gewoon dezelfde huizen. Ik zie niet in waar die 25m2 extra vloeroppervlak vandaan moet komen. Verder heeft die afgebouwde woning een tuin op het zuidwesten en die ander een tuin op het noordoosten, waar je dus vrijwel geen zon hebt.
Deze woning heeft een uitbouw?nare man schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:23:
Volgens mij zijn dat gewoon dezelfde huizen. Ik zie niet in waar die 25m2 extra vloeroppervlak vandaan moet komen. Verder heeft die afgebouwde woning een tuin op het zuidwesten en die ander een tuin op het noordoosten, waar je dus vrijwel geen zon hebt.
Of hebben die andere dat ook?
De woning in kwestie heeft idd een uitbouw. Uit de foto's is dat echter slecht op te maken.
Dat de tuin op het noordoosten ligt is idd jammer, maar hoeft geen breekpunt te zijn..
Dat de tuin op het noordoosten ligt is idd jammer, maar hoeft geen breekpunt te zijn..
Zelfs op buurtniveau kunnen prijzen enorm verschillen. Voor de waardering kan het voorkomen dat de woningen in een bepaalde straat 10% minder waard is dan bijvoorbeeld in de straat er achter, dat kan te maken hebben met bouwstijl, bouwjaar, bouwkwaliteit, populariteit etc., een taxateur gaat uiteindelijk af op de meest recente transacties voor objecten van vergelijkbare stand en ligging, eventueel corrigerend naar kwaliteit en aard van de installaties en inrichting. Ik ken de buurt verder niet maar ik zag wel meerdere verschillende prijscategorieën binnen diezelfde buurt.
Verwijderd
Momenteel zijn we weer bezig met onderhandelingen op "keuze 2" omdat onze eerste keuze zijn huis dus niet wil verkopen.
Echter nu we toch eens zijn gaan kijken naar nieuwbouw blijken daar ook nog enorm veel opties te liggen.
Zo kunnen we een kavel kopen en als we een vrijstaande catalogeswoning zouden nemen en tussen casco/sleutelklaar gaan zitten m.b.t. de opties (dus een deel zelf doen) dan hebben we met ons budget een kavel wan 350m2 en ~150m2 woonoppervlak. Echter moeten we dan veel zelf ondernemen.
Een 2e optie is om nog een tweekapper te kopen in een groot nieuwbouw project (de rest van de wijk staat er al). Dan betalen we 321K v.o.n. voor ~292m2 kavel en 185m2 (660m3). Daarbij zit dan een cheque voor de kijken/badkamer (wel vaste leverancier, dus geld kost het altijd). Het voordeel is dat we dus zelf niks hoeven doen met gemeente/vergunningen e.d.)
Momenteel zijn we bezig met een 2-kapper (bestaande bouw) kavel 252m2/141m2 woonoppevlak.
Deze is helemaal af (prachtige keuken/badkamer/vloer/uitbouw/garage). Die komt op 315-320K k.k.
Welgeteld kom je dan totaal op 335-340K.
Dan lijkt mij op dit moment meedoen met het georganiseerde 2-kapper project het meest interessant.
Maar wat komen er nog voor kosten bij? (het verschil is nu direct al ~20K tussen v.o.n. en k.k.)
Tevens hebben we dan alles nieuw en groter + nog vele opties voor eigen wensen (al is het bestaande huis al naar onze smaak). Wat NHG betreft zitten we met alle opties wel goed. Al denk ik dat als we echt helemaal zelf gaan bouwen (met dus een cataloguswoning) dat we snel meer kosten zullen gaan maken.
We heeft hier nog een visie op?
Echter nu we toch eens zijn gaan kijken naar nieuwbouw blijken daar ook nog enorm veel opties te liggen.
Zo kunnen we een kavel kopen en als we een vrijstaande catalogeswoning zouden nemen en tussen casco/sleutelklaar gaan zitten m.b.t. de opties (dus een deel zelf doen) dan hebben we met ons budget een kavel wan 350m2 en ~150m2 woonoppervlak. Echter moeten we dan veel zelf ondernemen.
Een 2e optie is om nog een tweekapper te kopen in een groot nieuwbouw project (de rest van de wijk staat er al). Dan betalen we 321K v.o.n. voor ~292m2 kavel en 185m2 (660m3). Daarbij zit dan een cheque voor de kijken/badkamer (wel vaste leverancier, dus geld kost het altijd). Het voordeel is dat we dus zelf niks hoeven doen met gemeente/vergunningen e.d.)
Momenteel zijn we bezig met een 2-kapper (bestaande bouw) kavel 252m2/141m2 woonoppevlak.
Deze is helemaal af (prachtige keuken/badkamer/vloer/uitbouw/garage). Die komt op 315-320K k.k.
Welgeteld kom je dan totaal op 335-340K.
Dan lijkt mij op dit moment meedoen met het georganiseerde 2-kapper project het meest interessant.
Maar wat komen er nog voor kosten bij? (het verschil is nu direct al ~20K tussen v.o.n. en k.k.)
Tevens hebben we dan alles nieuw en groter + nog vele opties voor eigen wensen (al is het bestaande huis al naar onze smaak). Wat NHG betreft zitten we met alle opties wel goed. Al denk ik dat als we echt helemaal zelf gaan bouwen (met dus een cataloguswoning) dat we snel meer kosten zullen gaan maken.
We heeft hier nog een visie op?
Niet gelukt dus om onder NHG te blijven. Jammer. Hopelijk belt hij nog terug.
Ik ken het huis in kwestie; ik wil je goede hoop niet breken, maar reken op 30-50k om het volledig ol te knappen. Het zijn fantastische huizen, spouwmuur, betonnen plafonds (stil!), rustige buurt. Kwalitatief niks mis mee, echter aan dit huis is 20 jaar niks gebeurd.Mr_Size schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 12:19:
Overigens had ik zelf al geconstateerd dat iig keuken en badkamer geheel moeten worden aangepakt. Dus daar had ik al rekening mee gehouden. Afhankelijk van welke materialen je kiest en hoeveel je zelf (lees: vrienden) doet moet dit voor 10K wel lukken denk ik. Mocht er echter nog meer nodig zijn, waarschijnlijk idd isolatie bovenverdieping, dan wordt het wat krap.
De prijs is goed, je moet echter wel het geld hebben. Mocht je meer willen weten pm me je telefoonnummer maar, dan kan ik je wat vertellen over de constructie van het huis.
Hier beantwoord je jezelf al; je moet eigenlijk alleen kopen als je gedachte is dat je minimaal 5+ jaar blijft zitten.Jumpiefox schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 10:28:
dus wil er minimaal nog 3 a 4 jaar blijven zitten...
Als je naar de bijkomende kosten kijkt zoals hele k.k. deel plus keuken/badkamer aangezien je nooit de volledige kosten daarvan terugverdient. Dan heb je het snel over een 4k (gezien VON) k.k. en dan nog een 8k keuken (budget niveau goedkoop+installatie) en ook snel 5k voor de badkamer (+installatie weer).
Ruw gezegd dus 17k investeren, ongeveer 350/maand over periode van 4 jaar (zelfs 470/maand bij 3 jaar).
Dan heb je de hypotheek, je rente deel is daar snel ook 250/maand netto, dus dan zit je al op 600/maand totaal aan kosten (rente+investering - zie je nooit meer terug).
Ik denk dat je zelf kan zien dat je voor je totale kosten deel dan al aardig leuk kan huren en daarbij 0 risico loopt op de woningmarkt (is de keuken/badkamer waardeverhogend, stijgen/dalen de huizenprijzen, HRA discussie).
Kijk, dat is nog eens inside infoDiazepam schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 17:08:
Ik ken het huis in kwestie; ik wil je goede hoop niet breken, maar reken op 30-50k om het volledig ol te knappen. Het zijn fantastische huizen, spouwmuur, betonnen plafonds (stil!), rustige buurt. Kwalitatief niks mis mee, echter aan dit huis is 20 jaar niks gebeurd.
De prijs is goed, je moet echter wel het geld hebben. Mocht je meer willen weten pm me je telefoonnummer maar, dan kan ik je wat vertellen over de constructie van het huis.
Zoveel goede hoop heb ik nou ook weer niet hoor, ik denk dat idd teveel opknapwerk is. Maar ik wil hem toch bezichtigen, al is het maar om er een beetje in te komen
Bedankt voor het aanbod, als we na de bezichtiging niet gillend zijn weggerend neem ik wellicht wel contact met je op
Even ter ondersteuning van deze stelling. Twee goede kennissen (familie / ouder van vrienden) zijn allebei HEEL handig. Beide bekisten schepen van top tot teen, de één hobbymatig, de ander voor het werk. De ander heeft ook nog een oude boerderij volledig, en zelf, gerenoveerd (er staat nog 1 van de originele muren, de rest is allemaal nieuw).nare man schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 12:28:Een hele badkamer of keuken daarentegen met gas, water en electra aanleggen, zou ik nimmer zelf (of door vrienden laten) doen.
Wat doen ze allebei niet: badkamers.
Ik zou het dus zeer sterk afraden, puur omdat het mij door die twee kennissen sterk wordt afgeraden.
Kijk, je moet een woning altijd bezichtigen, da's een kleine moeite natuurlijk. Maar als ik dit zo hoor zou ik er nooit aan beginnen, ook niet financieel. Je zit totaal aan je max, zodat er niets hoeft te gebeuren of je hebt al een acuut geldprobleem. Denk bijv. aan het onverhoopt toch stukgaan van die cv-ketel waarvan je dacht dat hij nog wel 5 jaar meekon, of een lekkage die toch aanzienlijk meer geld kost. Dat is gewoon niet een situatie waar je in wilt terechtkomen.Mr_Size schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 17:23:
[...]
Kijk, dat is nog eens inside info
Zoveel goede hoop heb ik nou ook weer niet hoor, ik denk dat idd teveel opknapwerk is. Maar ik wil hem toch bezichtigen, al is het maar om er een beetje in te komen30K moet overigens, mochten we een starterslening nemen, nog wel lukken denk ik.
Dat je niet handig ben is dus een dubbel probleem, want dat betekent namelijk dat je zelfs geld moet gaan uittrekken om relatief eenvoudige klusjes te laten opknappen. En geloof me, als eigenaar van een huis uit 1937 kan ik je verzekeren: een oud huis heeft doorlopend onderhoud nodig, en het scheelt je gewoon heel veel geld als je daar niet steeds iemand voor hoeft te laten komen.De vraag is alleen of we dat allemaal wel willen. Zelf ben ik niet handig, dus het meeste zal ik moeten uitbesteden..
Mee eens. Als je al niet handig bent moet je er gewoon niet aan beginne, of je moet zeeën van tijd hebben en een flinke portie geduld, plus ermee kunnen leven dat je een groot gedeelte tussen de puin zit.
Als eigenaar van een huis uit 1930 kan ik je verzekeren dat als geld het probleem al niet is, dat tijd het wél is.
Als eigenaar van een huis uit 1930 kan ik je verzekeren dat als geld het probleem al niet is, dat tijd het wél is.
Wellicht overbodig maar als eigenaar van een huis uit 1913, je bent inderdaad altijd bezig. En straks in een dubbel zo groot huis uit 1906, ik verheug me er al op
Wacht even.. Kan jij met 1975bruto permaand 141k lenen? Ik neem aan zonder NHG?Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 11:28:
[...]
Mijn hypotheek heeft een 40% aflossingsvrij 60% banksparen
Heb mijn hypotheek afgesloten op mijn startsalaris waarbij ik 1975 euro bruto per maand verdiende. Kon natuurlijk geen grote zak geld lenen (141k @ 4,2% 10 jaar vast) maar recentelijk heb ik promotie gekregen (2200 bruto per maand) en per 1 juli ga ik 2400 bruto per maand verdienen). Oplevering van de woning is per november 2012, dus ik heb nog tijd zat
Dit was waarschijnlijk 2 jaar terug ouzo, toen was de leen limiet nog hoger...Killertjuh schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 08:41:
[...]
Wacht even.. Kan jij met 1975bruto permaand 141k lenen? Ik neem aan zonder NHG?
In de vorige GHF kon (zonder NHG) tot 5,5 keer het jaarinkomen worden geleend (eventueel met explain), als het inkomen heel hoog was kon er nog veel meer worden geleend, ik heb wel eens 8 keer meegemaakt.GeeMoney schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 09:09:
[...]
Dit was waarschijnlijk 2 jaar terug ouzo, toen was de leen limiet nog hoger...
Verwijderd
Nee, dat was 3 maanden geleden. Met NHG en met 4,2% rente en variant banksparen.(60% banksparen, 40% aflossingsvrij). Volgens NHG kon ik zelfs maximaal 135.000 euro lenen maar omdat ik al een tijdje een vaste baan heb + onregelmatige toeslagen was het geen probleem om de aanneemsom te financieren door een deel van mijn onregelmatigheidstoeslag mee te nemen in de berekening. Ik had trouwens aangegeven bij de aankoop van de woning om alle ander bijkomende kosten niet mee te financieren.Killertjuh schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 08:41:
[...]
Als ik mijn compleet jaarinkomen tel zit ik op 31.500 euro bruto (nachtdiensten in de zorg FTW! eind deze maand weer 400 euro extra 1975 + 400 = 2475), vul je dat getal in met 4,2% rente dan is het leenbedrag al 155.000 euro.
De overige zaken heb ik uit spaargeld gefinanciërd. Ik heb gewoon geluk gehad met de lage rente die ik kon krijgen bij Argenta.
Structureel extra geld, zoals onregelmatigheidstoeslagen of overwerk, mag je (beperkt) meerekenen. Ook gegarandeerde verhogingen binnen 6 maanden (contractuele verhoging, cao etc) mag je al meetellen bij de hypotheekaanvraag.Killertjuh schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 08:41:
[...]
Waar praat je dan over 10a15k?Verwijderd schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 10:59:
[...]
.... Ik had trouwens aangegeven bij de aankoop van de woning om alle ander bijkomende kosten niet mee te financieren.
....
Verwijderd
Het is een nieuwbouw appartement, dus ik maak gebruik van v.o.n. maar inclusief alle overige kosten was ik 8000 euro kwijt bij passeren van de akte (inclusief bouwrente en bereidstellingsprovisie).
Hypotheker belde zojuist. Hypotheek aanvraag was bij Aegon door de 1ste check goedgekeurd. 2de controleur wijst hem af...op basis van een spelfout!!!! Hypotheker heeft de fout aangepast en wederom opgestuurd.
ONGELOOFLIJK!
Morgen was echter wel de laatste dag van de financieringsvoorwaarde. Die is dus nu met een week opgerekt.
Maar man oh man wat frustrerend!
ONGELOOFLIJK!
Morgen was echter wel de laatste dag van de financieringsvoorwaarde. Die is dus nu met een week opgerekt.
Ze vreemd lijkt me dat nou ook weer niet. Waar zit de spelfout in? Als dat in een naam zit (van bv persoon, straat of plaats) dan kan ik me prime voorstellen dat dat wordt afgewezen...Kaap schreef op maandag 12 maart 2012 @ 11:44:
Hypotheker belde zojuist. Hypotheek aanvraag was bij Aegon door de 1ste check goedgekeurd. 2de controleur wijst hem af...op basis van een spelfout!!!! Hypotheker heeft de fout aangepast en wederom opgestuurd.
ONGELOOFLIJK!
Hoe lang heb je dan? En hoeveel tijd zat er tussen de eerste en de tweede check?Kaap schreef op maandag 12 maart 2012 @ 11:44:Morgen was echter wel de laatste dag van de financieringsvoorwaarde. Die is dus nu met een week opgerekt.
Dat dan weer wel jaKaap schreef op maandag 12 maart 2012 @ 11:44:Maar man oh man wat frustrerend!
Klinkt bekend hier is het afgekeurd omdat er een aantal onbetaald verlof uren op het loonstrookje van mijn vrouw stonden. Was gelukkig wel snel geregeld, het hoefde niet opnieuw te worden ingediend maar we mochten het loonstrookje rechtstreeks mailen.Kaap schreef op maandag 12 maart 2012 @ 11:44:
ONGELOOFLIJK!
En zojuist bericht gekregen dat de hypotheek goedgekeurd is

Ach wij wachten nu op de 5e werkgeversverklaring van mijn vrouw.... 1e keer bedrag verkeerd, 2e keer verkeerde naam, 3e keer vinkje vergeten, 4e keer opgestuurd maar niet aangekomen... hoop dat nummer 5 aankomt...Kaap schreef op maandag 12 maart 2012 @ 11:44:
ONGELOOFLIJK!
Verder kon onze taxatie makelaar niet in het huis vanwege vorstschade... Is wel goed hersteld (zelf gecontroleerd) echter hadden ze vergeten door te geven dat onze makelaar er weer in kon.. Dus daar zijn we ook al weer een week verder mee... Ondertussen nog maar 4 weken over van de 6 die we hebben voor de financiering..
gaat om dit huis : http://www.funda.nl/koop/...7244106-franklinstraat-2/
Zo ingewikkeld is de werkgeversverklaring niet.RKD schreef op maandag 12 maart 2012 @ 15:11:
[...]
Ach wij wachten nu op de 5e werkgeversverklaring van mijn vrouw.... 1e keer bedrag verkeerd, 2e keer verkeerde naam, 3e keer vinkje vergeten, 4e keer opgestuurd maar niet aangekomen... hoop dat nummer 5 aankomt...
1e kan je zelf makkelijk controleren wanneer je deze krijgt (wel slordig)
2e hetzelfde geld voor naam
3e zou ja na twee fouten toch wel drie keer controleren.
Wel lullig hoor want het kan makkelijk in één keer goed gaan. Niet aangekomen geloof ik niet zo in, ze hebben er waarschijnlijk gewoon een rommeltje van gemaakt.
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
We hebben hem ook telkens gecontroleerd, maar ja, banken willen hem origineel hebben, dus een scan voldoet niet... En dan verlies toch een hoop tijd zo bij elkaar...Kevinp schreef op maandag 12 maart 2012 @ 15:20:
[...]
Zo ingewikkeld is de werkgeversverklaring niet.
1e kan je zelf makkelijk controleren wanneer je deze krijgt (wel slordig)
2e hetzelfde geld voor naam
3e zou ja na twee fouten toch wel drie keer controleren.
Wel lullig hoor want het kan makkelijk in één keer goed gaan. Niet aangekomen geloof ik niet zo in, ze hebben er waarschijnlijk gewoon een rommeltje van gemaakt.
Dit vind ik ook onzin. Je hebt er vaak 2-3 nodig voor één hypotheek. Als deze dan ook nog verschillende bedragen heeft dan wordt het soms helemaal leuk.RKD schreef op maandag 12 maart 2012 @ 15:22:
[...]
We hebben hem ook telkens gecontroleerd, maar ja, banken willen hem origineel hebben, dus een scan voldoet niet... En dan verlies toch een hoop tijd zo bij elkaar...
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Gossshhh, wij zijn bijna rond bij NN. Bellen ze dat ze de originele gegevens nooit ontvangen hebben via de post, alleen via e-mail (kopie). Deze zijn wel verstuurd. Nu dus weer wergeversverklaringen opnieuw laten opstellen en offerte opnieuw tekenen
Deadline over 9 dagen
Verwijderd
Waarom verstuur je het dan ook niet aangetekend op? Voor die paar euro scheelt het wat stress.
Heeft de hypotheekshop gedaan...Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2012 @ 17:20:
Waarom verstuur je het dan ook niet aangetekend op? Voor die paar euro scheelt het wat stress.
Hoe kom je daar nu weer bij, heb nog nooit gehoord dat er meerdere werkgeversverklaringen nodig zijn ....Kevinp schreef op maandag 12 maart 2012 @ 16:20:
[...]
Dit vind ik ook onzin. Je hebt er vaak 2-3 nodig voor één hypotheek. Als deze dan ook nog verschillende bedragen heeft dan wordt het soms helemaal leuk.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Bij de Rabobank mocht bij mij alles met de scan. Alleen de uiteindelijke overeenkomst moest wel per post. Loonstroken, ID, werkgeversverklaring, screenshot spaarrekening e.d. zijn allemaal per scan gegaan.
Wanneer was dit? De laatste maanden is het (erg) veel strenger geworden. Alle dossiers worden nu na afhandeling door de lokale bank door Rabobank NL nog een keer helemaal nagelopen op compleetheid, risico's etc. Daarna mogen ze pas een officiële offerte uitbrengen. Ik moet in ieder geval bij Rabo nu ook van een aantal zaken (werkgeversverklaring bijv.) toch echt de originelen overleggen.Sebastiaan schreef op maandag 12 maart 2012 @ 20:32:
Bij de Rabobank mocht bij mij alles met de scan. Alleen de uiteindelijke overeenkomst moest wel per post. Loonstroken, ID, werkgeversverklaring, screenshot spaarrekening e.d. zijn allemaal per scan gegaan.
Het wordt overigens nog strenger. Rabobank gaat waarschijnlijk ook stoppen met het verstrekken van financiering voor een nieuwe woning als de oude nog niet is verkocht, tenzij je kan aantonen dat je de lasten voor twee woningen ook op de langere termijn aankan.
Je kan de verantwoordelijkheid voor het strenge regime helaas niet alleen bij de banken neerleggen. Een aantal partijen hebben een aantal jaren geleden bewust consumenten misleid en nu moeten ALLE banken aantonen dat ze het perfect doen. Anders delen de toezichthouders (AFM en DNB) zonder pardon boetes uit. Die toezichthouders doen dat omdat ze de laatste tijd continu worden neergezet als "te slap". Nu slaat het echter door de andere kant op, het wordt nu zo streng dat het bijna onwerkbaar is. Bovendien wordt zo ongeveer alle verantwoordelijkheid bij de koper weggehaald, je mag bijna zelf niet meer beslissen welke risico's je neemt, ook niet als je prima weet wat je doet...
Is dat niet juist een van de vele problemen, kopers die het denken beter te weten? Al die 100% aflossingsvrij leningen etc?timag schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 11:09:
[...]
Bovendien wordt zo ongeveer alle verantwoordelijkheid bij de koper weggehaald, je mag bijna zelf niet meer beslissen welke risico's je neemt, ook niet als je prima weet wat je doet...
De realiteit is dat de mens nou eenmaal dom is - intelligentie en kennis is oneerlijk verdeeld en de ruime meerderheid zit aan de minder bedeelde kant van de schaal.
Je kan moeilijk iedereen een veplichte toets/iq test laten doen vooraf aan de hypotheek om vast te stellen of iemand verantwoordelijk gehouden kan worden voor de eigen keuzes. Natuurlijk moet je vrijheid hoog in het vaandel hebben staan, maar soms moet je de mens ook tegen zichzelf beschermen...
Bij ons werd aangegeven dat de voorkeur hier zelfs naar uitging. Het enige wat ze zelf deden was alles scannen en vanaf daar gebruiken, de originele stukken van bijv het taxatie rapport, maar ook het loonstrookje van mijn vrouw heeft niemand daar ooit gezien, net als de (ver)koopovereenkomst van onze huidige woning. En toch hebben we een offerte die inmiddels door beide partijen ondertekend is.Sebastiaan schreef op maandag 12 maart 2012 @ 20:32:
Zelf hoeven we nog maar 17 dagen te wachten en dan kunnen we ons nieuwe huisje in
Ach dat ze alles 3x controleren en willen hebben is vermoeiend maar niet meer dan terecht
.
Waar ik wel een hekel aan heb is dat ik zelf overall achteraan moet gaan, om er achter te komen dat ze X papiertje weer is "kwijt zijn"
Waar ik wel een hekel aan heb is dat ik zelf overall achteraan moet gaan, om er achter te komen dat ze X papiertje weer is "kwijt zijn"
Geweldig... Dit is alle informatie die bekend is over de woning (monument) waar ik een oogje op heb. Bij zowel Rijksdienst als Gemeente.
Helemaal niks. Moet dus bezichtiging regelen als ik ook maar iets wil weten, maar dat is nog iets te vroeg voor nu. Kwam wel wat nuttige informatie naar boven: schijnt een probleem te zijn met het bestemmingsplan en de wens van de huidige eigenaar op het op te splitsen. Dus in ieder geval iets om verder te gaan graven voor nu.Monumentnummer: 38525
Omschrijving: -
Pand met klokgevel, 18e eeuw.
offtopic:
Trouwens, ik heb een unisex voornaam - ze gaan er toch direct van uit dat ik een man ben (ben ik ook, maar kan toch wat netter tegenwoordig?)
Trouwens, ik heb een unisex voornaam - ze gaan er toch direct van uit dat ik een man ben (ben ik ook, maar kan toch wat netter tegenwoordig?)
Heb het even opgezocht; de inschrijving in het Rijksmonumentenregister dateert van 1974; het kan zijn dat het destijds gewoon niet zo'n goed gedocumenteerde inschrijving was. In veel oude binnensteden zijn hele straten en blokken ingeschreven zonder dat er echt veel aandacht werd besteed aan de individuele kenmerken van elk huis.
Wil je meer weten over het pand dan moet je echt op jacht gaan: oude vermeldingen, pandkaarten, foto's, aktes, et cetera. Genoeg bronnen beschikbaar, dat is het leuke juist aan het bezitten van een echt monument
Wil je meer weten over het pand dan moet je echt op jacht gaan: oude vermeldingen, pandkaarten, foto's, aktes, et cetera. Genoeg bronnen beschikbaar, dat is het leuke juist aan het bezitten van een echt monument
afgelopen juni/juli, dus niet zo lang geleden.timag schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 11:09:
[...]
Wanneer was dit? De laatste maanden is het (erg) veel strenger geworden. Alle dossiers worden nu na afhandeling door de lokale bank door Rabobank NL nog een keer helemaal nagelopen op compleetheid, risico's etc. Daarna mogen ze pas een officiële offerte uitbrengen. Ik moet in ieder geval bij Rabo nu ook van een aantal zaken (werkgeversverklaring bijv.) toch echt de originelen overleggen.
Maar waar leg je die grens? Met die redenering kan je er ook wel voor pleiten om alle ongezonde voedingswaren uit de winkels te halen, roken en alcohol helemaal te verbieden etc. Sowieso is het verhaal met de banken niet helemaal correct dat men de kopers wil beschermen, het is ook bescherming van de verkopers. Die zijn toch immers voornamelijk de partij die het risico lopen als ze teveel geld uitlenen, niet de mensen die het geld lenen. En helaas werkt het dan weer zo dat als de banken teveel risico's nemen de belastingbetaler er voor kan opdraaien.Myrdreon schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 11:30:
[...]
Is dat niet juist een van de vele problemen, kopers die het denken beter te weten? Al die 100% aflossingsvrij leningen etc?
De realiteit is dat de mens nou eenmaal dom is - intelligentie en kennis is oneerlijk verdeeld en de ruime meerderheid zit aan de minder bedeelde kant van de schaal.
Je kan moeilijk iedereen een veplichte toets/iq test laten doen vooraf aan de hypotheek om vast te stellen of iemand verantwoordelijk gehouden kan worden voor de eigen keuzes. Natuurlijk moet je vrijheid hoog in het vaandel hebben staan, maar soms moet je de mens ook tegen zichzelf beschermen...
Om eerlijk te zijn denk k niet dat de problemen per definitie ontstaan bij lager opgeleiden. Een lager opgeleide zal eerder geneigd zijn lekker in de buurt van zijn ouders te blijven wonen, en daar een huisje te kopen waar hij samen met zijn lager opgeleide partner lekker 30 jaar kan blijven wonen, kinderen kan krijgen en oud kan worden.Myrdreon schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 11:30:
[...]
De problemen ontstaan in mijn beleving veel vaker bij jonge, hoger opgeleide mensen met een bovengemiddeld startsalaris, die vanuit hun bravoure van mening zijn overal recht op te hebben, en dus met hun eerste salaris zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld lenen om een zo mooi mogelijk huis te kunnen kopen. Die mensen komen vaak in de knoei omdat ze toch al vrij snel weer willen verhuizen om bijv. samen te wonen met een partner, maar dan zijn ze nog lang niet uit de schulden. Ik heb meerdere collega's en kennissen die een huis met verlies hebben moeten verkopen omdat ze een (te) kleine woning hadden gekocht en vervolgens wilden samenwonen.
Verder zitten er natuurlijk veel probleemgevallen onder de jonge hoger opgeleiden die met een 'carrièrehypotheek' 7-8x hun salaris hebben geleend, op de premisse dat ze over 3-5 jaar veel meer zouden gaan verdienen (ik herinner me nog dat ze mij ook zoiets wilden aansmeren; ik heb hard gelachen). Als je baan je dan niet bevalt, en je wilt (of moet) naar een functie waarin je niet meer zo'n florissant salarisperspectief hebt, dan ben je ook de sjaak. Je móet dan blijven werken, of je verlies nemen.
[ Voor 15% gewijzigd door nare man op 14-03-2012 15:30 ]
Ik denk wel dat het een probleem is dat is op te lossen, zelfs met zelf-regulering van de banken.
De enige voorwaarde daarvoor lijkt mij als de wet gewijzigd word dat je bij gedwongen verkoop (bv. omdat je de hypotheek niet meer kan opbrengen) je niet verantwoordelijk blijft voor de restschuld, maar dat de bank daar dan voor moet opdraaien.
De enige voorwaarde daarvoor lijkt mij als de wet gewijzigd word dat je bij gedwongen verkoop (bv. omdat je de hypotheek niet meer kan opbrengen) je niet verantwoordelijk blijft voor de restschuld, maar dat de bank daar dan voor moet opdraaien.
Effectief draait de bank ook al op voor de restschuld. Weliswaar is naar Nederlands recht de hypotheekgever (de huiseigenaar) aansprakelijk voor de schuld, ongeacht de waarde van het zekerheidsobject, maar aangezien een hypotheekgever wiens huis net met een restschuld verkocht is, weinig tot geen verhaal zal bieden, komt de stropt uiteindelijk toch bij de bank (tenzij men NHG heeft afgesloten natuurlijk).
Verwijderd
Nou, na eerst weken bezig te zijn met onze optie 1 (welke zijn huis dus niet wou verkopen), zijn we nu binnen 2 weken akkoord over optie 2! De koopakte wordt opgemaakt op dit moment.
Vond zelf de begeleiding van onze aankoopmakelaar wel aangenaam. Je hebt het gevoel dat iemand aan jouw kant staat en tevens hoef je niet zelf telkens met de verkoopmakelaar te babbelen (welke zijn tructjes op jou los kan laten). Echter heb ik ergens het gevoel dat de makelaars onderling ook gewoon dikke vrienden zijn en allebei de deal rond willen hebben. Het onderhandelen tussen de makelaars gaat allemaal niet iets te soepel en de uitkomst wordt met een mooi suikerlaagje aan de "domme" klant verkocht.
Maar buiten dit gevoel analyseerde "onze" makelaar wel goed de situatie en deed een scherp bod op het huis.
Hierdoor kon er wel even 44K van de vraagprijs af. De mensen verkopen hun huis nu zonder winst. Maargoed zei moeten van het huis af en wij willen graag dat huis. De koopsom zit ruim onder de WOZ waarde.
Volgende week worden de hypotheek offertes aangevraagd en wil ik nog een taxatie en bouwkundig rapport laten maken. Kost wat extra, maar geeft mij een fijn gevoel.
Het gaat om dit huis http://alturl.com/t5of2
Vond zelf de begeleiding van onze aankoopmakelaar wel aangenaam. Je hebt het gevoel dat iemand aan jouw kant staat en tevens hoef je niet zelf telkens met de verkoopmakelaar te babbelen (welke zijn tructjes op jou los kan laten). Echter heb ik ergens het gevoel dat de makelaars onderling ook gewoon dikke vrienden zijn en allebei de deal rond willen hebben. Het onderhandelen tussen de makelaars gaat allemaal niet iets te soepel en de uitkomst wordt met een mooi suikerlaagje aan de "domme" klant verkocht.
Maar buiten dit gevoel analyseerde "onze" makelaar wel goed de situatie en deed een scherp bod op het huis.
Hierdoor kon er wel even 44K van de vraagprijs af. De mensen verkopen hun huis nu zonder winst. Maargoed zei moeten van het huis af en wij willen graag dat huis. De koopsom zit ruim onder de WOZ waarde.
Volgende week worden de hypotheek offertes aangevraagd en wil ik nog een taxatie en bouwkundig rapport laten maken. Kost wat extra, maar geeft mij een fijn gevoel.
Vandaag het huis bezocht. Reminder: hier
't gaat hem niet worden. De ruimte viel ons niet tegen. Het is best een degelijke woning. Op de foto's wordt de ruimte totaal niet duidelijk. Maar echt alles aan deze woning moet worden vernieuwd, zelfs de aanbouw. Dakisolatie, dubbel glas, leidingen, elektra, keuken, badkamer (die er nu niet is, moet worden gemaakt in 1 van de kamers boven) en dus de aanbouw vernieuwen. Een leuk project als je de woning voor 150K kan kopen, maar ik schat dat je er zeker 70K tegen aan moet gooien om het huis leefbaar te maken. En dat is voor ons te veel geld. Zelfs als we het zelf zouden doen (lees: vrienden) gaat er zoveel tijd en geld in zitten, lijkt me niet echt verstandig voor een eerste huis
We blijven verder kijken naar een leuke koopwoning, maar voor een budget van 190K is er in Haarlem niet veel te vinden. We richten onze pijlen dan ook maar op een grotere huurwoning, totdat mijn vrouw ook werk heeft en we een fatsoenlijker hypotheekbedrag kunnen krijgen.
't gaat hem niet worden. De ruimte viel ons niet tegen. Het is best een degelijke woning. Op de foto's wordt de ruimte totaal niet duidelijk. Maar echt alles aan deze woning moet worden vernieuwd, zelfs de aanbouw. Dakisolatie, dubbel glas, leidingen, elektra, keuken, badkamer (die er nu niet is, moet worden gemaakt in 1 van de kamers boven) en dus de aanbouw vernieuwen. Een leuk project als je de woning voor 150K kan kopen, maar ik schat dat je er zeker 70K tegen aan moet gooien om het huis leefbaar te maken. En dat is voor ons te veel geld. Zelfs als we het zelf zouden doen (lees: vrienden) gaat er zoveel tijd en geld in zitten, lijkt me niet echt verstandig voor een eerste huis
We blijven verder kijken naar een leuke koopwoning, maar voor een budget van 190K is er in Haarlem niet veel te vinden. We richten onze pijlen dan ook maar op een grotere huurwoning, totdat mijn vrouw ook werk heeft en we een fatsoenlijker hypotheekbedrag kunnen krijgen.
@PredatorNL: Gefeliciteerd! Ziet er goed uit. Wel "way out of our league" wat betreft prijssegment als ik het met onszelf bekijk maar goed, verschil mag er wezen
.
@Mr_size: Pffff... aan sommige foto's kan je al wel goed zien wat er moet gebeuren. Dan valt het kluswerk wat ons te wachten staat nog reuze mee! (alleen wat muurtjes repareren, nieuwe keuken, etc. ). Ik zou daar zelf idd nooit aan begonnen zijn, of het moet echt voor een bodemprijs weg kunnen.
Hier zijn er inmiddels ook zeer grote ontwikkelingen op Almere-huizen-jacht gebied. Reminder: Tijdje terug hier geschreven over 2 huizen, beiden in dezelfde straatnaam.
Huis 1: Al sinds eind 2011 mee bezig, moet behoorlijk wat aan gebeuren (nieuwe keuken noodzakelijk, nieuwe badkamer op middellange termijn, schilderwerk buiten, mechanische ventilatie, knutselwerk elektra wegwerken). Initieel geschat zo'n 10.000 euro aan verbouwingen (in m'n eerdere post had ik het over meer, maar dit is nieuwste inzicht als we kritisch kijken naar alles wat nu per se moet.
Huis 2: Kwam op duiken toen we toch maar besloten hadden met een aankoopmakelaar in zee te gaan. Meer af, gewenste aanpassingen met spaargeld te financieren, slechts wat kleine reparaties maar wel 30k duurder (20k als we het voor onze maximumprijs zouden kunnen kopen).
Toen makelaar van huis 1 er lucht van kreeg dat huis 2 er als concurrent bij kwam is ons een bodembod van 149k gedaan om het te kunnen kopen (zeer aantrekkelijk bod). Wij besloten echter toch om eerst met huis 2 te gaan onderhandelen.
Welnu, huis 2 is uiteindelijk op niets uitgedraaid. De man (in het scheidende echtpaar) was zo ontzettend tegendraads aan het doen, rekken met het reageren op een bod en zelfs weer terug komen op eerdere lagere biedingen door het ineens weer niet voor minder dan 175k kwijt te willen dat we op advies van de aankoopmakelaar (en ook afgaand op ons eigen gevoel) terug gingen naar huis 1, en nu wel om direct spijkers met koppen te slaan.
Het was nog even goed spannend (we spreken dan vorige week, 7 maart) omdat er sprake van leek te zijn dat inmiddels buiten hun verkoopmakelaar om iemand misschien een optie op het huis had gekregen. Maar gelukkig, de eigenaar hoefde niet lang na te denken om het toch aan ons te willen verkopen voor het eerdere bodembod!
.
Oftewel, als alles goed verloopt zijn wij rond half mei eigenaar van onze eerste koopwoning!!!! Wel een woning waaraan we initieel tegen het klussen op zagen, maar waarvoor onze warme gevoelens eigenlijk al tijdens het onderhandelen met huis 2 toch stiekem weer een beetje terug kwamen...
We hebben in ieder geval het gevoel een enorm goede deal te hebben... hypotheek wordt 149k + 10k bouwdepot, annuitair aflossen met 50k aflossingsvrij. Het koopcontract wordt inmiddels opgesteld.
Alleen met de hypotheek zitten we nog een beetje. We hebben een aanbod van onze huisbank (ABN AMRO) om 10 jaar vast voor 4.65% rente te gaan. "De Hypotheker" kan bij de ABN AMRO, door een actie die nu speelt, 4,85% krijgen. Verder kwam Argenta als goedkoopste uit de bus (4.55%).
Natuurlijk weet ik dat ik niet blind voor de laagste rente moet gaan, maar als je voor een simpele no-nonsense hypotheek kiest zijn er gelukkig niet zo veel voorwaarden waar je op moet letten, behalve evt. aflosboete (die er bij Argenta niet is). Toch willen we denk ik wel voor ABN AMRO gaan.
Dan rest alleen nog de vraag: Via de Hypotheker of direct bij ABN? De lagere rente is natuurlijk zeer gunstig, maar ik heb wel de indruk dat de Hypotheker evt. wat extra services (en ook zorg?) kan bieden, die banken meestal niet bieden. Bv. helpen met eerste voorlopige teruggaaf, etc.
Foto's volgen overigens later evt. Het huis is niet meer echt goed op internet terug te vinden aangezien het al sinds eind 2011 niet meer op Funda te vinden is en ook niet meer bij het originele makelaarskantoor in portefeuille staat.
@Mr_size: Pffff... aan sommige foto's kan je al wel goed zien wat er moet gebeuren. Dan valt het kluswerk wat ons te wachten staat nog reuze mee! (alleen wat muurtjes repareren, nieuwe keuken, etc. ). Ik zou daar zelf idd nooit aan begonnen zijn, of het moet echt voor een bodemprijs weg kunnen.
Hier zijn er inmiddels ook zeer grote ontwikkelingen op Almere-huizen-jacht gebied. Reminder: Tijdje terug hier geschreven over 2 huizen, beiden in dezelfde straatnaam.
Huis 1: Al sinds eind 2011 mee bezig, moet behoorlijk wat aan gebeuren (nieuwe keuken noodzakelijk, nieuwe badkamer op middellange termijn, schilderwerk buiten, mechanische ventilatie, knutselwerk elektra wegwerken). Initieel geschat zo'n 10.000 euro aan verbouwingen (in m'n eerdere post had ik het over meer, maar dit is nieuwste inzicht als we kritisch kijken naar alles wat nu per se moet.
Huis 2: Kwam op duiken toen we toch maar besloten hadden met een aankoopmakelaar in zee te gaan. Meer af, gewenste aanpassingen met spaargeld te financieren, slechts wat kleine reparaties maar wel 30k duurder (20k als we het voor onze maximumprijs zouden kunnen kopen).
Toen makelaar van huis 1 er lucht van kreeg dat huis 2 er als concurrent bij kwam is ons een bodembod van 149k gedaan om het te kunnen kopen (zeer aantrekkelijk bod). Wij besloten echter toch om eerst met huis 2 te gaan onderhandelen.
Welnu, huis 2 is uiteindelijk op niets uitgedraaid. De man (in het scheidende echtpaar) was zo ontzettend tegendraads aan het doen, rekken met het reageren op een bod en zelfs weer terug komen op eerdere lagere biedingen door het ineens weer niet voor minder dan 175k kwijt te willen dat we op advies van de aankoopmakelaar (en ook afgaand op ons eigen gevoel) terug gingen naar huis 1, en nu wel om direct spijkers met koppen te slaan.
Het was nog even goed spannend (we spreken dan vorige week, 7 maart) omdat er sprake van leek te zijn dat inmiddels buiten hun verkoopmakelaar om iemand misschien een optie op het huis had gekregen. Maar gelukkig, de eigenaar hoefde niet lang na te denken om het toch aan ons te willen verkopen voor het eerdere bodembod!
Oftewel, als alles goed verloopt zijn wij rond half mei eigenaar van onze eerste koopwoning!!!! Wel een woning waaraan we initieel tegen het klussen op zagen, maar waarvoor onze warme gevoelens eigenlijk al tijdens het onderhandelen met huis 2 toch stiekem weer een beetje terug kwamen...
We hebben in ieder geval het gevoel een enorm goede deal te hebben... hypotheek wordt 149k + 10k bouwdepot, annuitair aflossen met 50k aflossingsvrij. Het koopcontract wordt inmiddels opgesteld.
Alleen met de hypotheek zitten we nog een beetje. We hebben een aanbod van onze huisbank (ABN AMRO) om 10 jaar vast voor 4.65% rente te gaan. "De Hypotheker" kan bij de ABN AMRO, door een actie die nu speelt, 4,85% krijgen. Verder kwam Argenta als goedkoopste uit de bus (4.55%).
Natuurlijk weet ik dat ik niet blind voor de laagste rente moet gaan, maar als je voor een simpele no-nonsense hypotheek kiest zijn er gelukkig niet zo veel voorwaarden waar je op moet letten, behalve evt. aflosboete (die er bij Argenta niet is). Toch willen we denk ik wel voor ABN AMRO gaan.
Dan rest alleen nog de vraag: Via de Hypotheker of direct bij ABN? De lagere rente is natuurlijk zeer gunstig, maar ik heb wel de indruk dat de Hypotheker evt. wat extra services (en ook zorg?) kan bieden, die banken meestal niet bieden. Bv. helpen met eerste voorlopige teruggaaf, etc.
Foto's volgen overigens later evt. Het huis is niet meer echt goed op internet terug te vinden aangezien het al sinds eind 2011 niet meer op Funda te vinden is en ook niet meer bij het originele makelaarskantoor in portefeuille staat.
[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 14-03-2012 23:55 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
@Hierboven Gefeliciteerd! Leg het gewoon bij de bank voor of zij die extra service ook kunnen bieden. Of misschien nog een leuk extraatje hebben, wij kregen een jaar gratis inboedel en opstal via interpolis (waar we nog dat jaar gewoon weg konden). Reken ook eens uit wat het totale verschil in betaalde rente over die tien jaar is, dikke kans dat je daar wel een mannetje voor kan inhuren om je bij de belasting te helpen.
44K van de prijs af klinkt eerlijk gezegd als een broodje aap.Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 20:04:
Nou, na eerst weken bezig te zijn met onze optie 1 (welke zijn huis dus niet wou verkopen), zijn we nu binnen 2 weken akkoord over optie 2! De koopakte wordt opgemaakt op dit moment.
Niet dat ik je niet geloof maar het is meer dan 13% van de prijs af terwijl:
Keuken en badkamer in 2006 geheel vernieuwd zijn
In 2009 een aanbouw aan de woonkamer in zelfde stijl is neergezet
Volledig geisoleerd/dubbelglas heeft
Inpandige garage, van binnenuit beschikbaar
Pas iets langer als 6 maanden te koop staat
2 onder 1 kap uit pas 2001.
Ik zie geen reden als verkopers om zo'n belachelijk groot bedrag te zakken?
Overigens kan je je dan ook afvragen of de initiële taxatie dan wel goed was uitgevoerd.
En natuurlijk zijn die makelaars vriendjes van elkaar, dat wereldje kent elkaar door en door en maken 100% afspraken met elkaar, om er beiden zo goed mogelijk uit te komen.
Tip: laat controleren of de uitbouw op een knappe fundering staat (liefst geheid maar dat zal wel niet), anders kon deze nog weleens gaan zakken ten opzichte van de woonkamer. (en dit ga je uiteraard terug zien in scheuren van muren klemmende deuren etc.)
[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 15-03-2012 08:56 ]
Wat je moet bedenken is dat bij huizen die wat langer te koop staan vaak de vraagprijs nog veel te hoog is neergezet, met de prijzen van de jaren ervoor in gedachten. Van veel makelaars hoor je ook dat het gros van de huizen die wel verkopen pas recent in de verkoop zijn gegaan omdat die verkopers wel realistische prijzen neerzetten.GeeMoney schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 08:49:
[...]
44K van de prijs af klinkt eerlijk gezegd als een broodje aap.
Ik heb net een huis gekocht waar net geen 20% (behoorlijk wat meer dan 44K) van de vraagprijs is afgegaan, maar die was dan ook onrealistisch hoog...
^^ Dat geldt zeker voor mensen die hun huis in de periode 2000-2006 hebben gekocht. Die hebben echt nog het idee in hun hoofd dat ze 'recht' hebben op terugontvangst van de k.k. plus alle investeringen die ze hebben gedaan. Dit terwijl het algemeen bekend is dat juist de grotere woningen (vrijstaande en 2-onder-1-kapper) in het buitengebied (buiten grotere steden) en in het hogere prijssegment (> 300k) het hardst in prijs dalen en nog zullen dalen de komende jaren.
44k eraf op een huis van ca. 350k klinkt mij dan ook helemaal niet raar in de oren.
44k eraf op een huis van ca. 350k klinkt mij dan ook helemaal niet raar in de oren.
Huis op het oog van 260.000 euro - eerste bod gedaan van 234. Tegenbod 251 - hadden geen zin in handje klap werd gezegd. Nieuw bod 243 - eindbod. Tegenbod 251 "we zakken niet meer".
Gekocht in 2006, maand 6 voor 257 ... ^^ precies wat nare man al zegt; die moeten nog even de reality stick in the face krijgen.
Bod afgewezen, we kijken wel verder
.
Gekocht in 2006, maand 6 voor 257 ... ^^ precies wat nare man al zegt; die moeten nog even de reality stick in the face krijgen.
Bod afgewezen, we kijken wel verder
[ Voor 6% gewijzigd door Cassius op 15-03-2012 09:28 ]
De meeste mensen deugen!
Bij huizen die inderdaad langer dan 1-1.5 jaar te koop staan zou je het misschien kunnen verwachten, maar deze woning staat net langer dan 6 maanden op de markt.timag schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 09:12:
[...]
Wat je moet bedenken is dat bij huizen die wat langer te koop staan vaak de vraagprijs nog veel te hoog is neergezet, met de prijzen van de jaren ervoor in gedachten. Van veel makelaars hoor je ook dat het gros van de huizen die wel verkopen pas recent in de verkoop zijn gegaan omdat die verkopers wel realistische prijzen neerzetten.
Ik heb net een huis gekocht waar net geen 20% (behoorlijk wat meer dan 44K) van de vraagprijs is afgegaan, maar die was dan ook onrealistisch hoog...
Overigens zou ik me zorgen maken om de makelaar die de woning te koop heeft aangeboden voor deze exorbitante onrealistische prijs, hetgeen voor mij riekt naar list & bedrog.
Ten tijde van mijn woning verkoop gaf mijn makelaar aan dat hij niet veel boven zijn taxatie waarde als uiterlijke verkoopprijs ging zitten. (wat in mijn ogen ook logisch is, de woning is immers niet meer waard).
Als makelaars er toch voor kiezen de huidige bewoners hun zin te geven door de prijs gewoon even met 45K te verhogen ben je in mijn ogen als makelaar gewoon een boef.
Het is bij veel makelaars gebruikelijk dat ze "om de klant binnen te halen" akkoord gaan met een te hoge vraagprijs en al vooraf weten dat ze op termijn de vraagprijs zullen laten zakken. Als deze makelaar het niet voor die vraagprijs wil doen doet een ander het wel. Er zijn genoeg makelaars die gewoon weigeren om een woning in de verkoop te nemen als de vraagprijs niet realistisch is, dat merk je direct aan de kleinere omvang van hun aanbod
.
Zelf vind ik het zonde van mijn tijd om op no cure no pay een woning op te nemen, teksten op te maken, foto's te (laten) maken, publiceren etc, zeker ook omdat het voor mij geen core-business is. Om tot een eerste publicatie van een woonhuis te komen heeft een makelaar al minimaal zes tot acht uur aan werk verricht als hij zorgvuldig alles heeft gemeten en heeft gerechercheerd.
Zelf vind ik het zonde van mijn tijd om op no cure no pay een woning op te nemen, teksten op te maken, foto's te (laten) maken, publiceren etc, zeker ook omdat het voor mij geen core-business is. Om tot een eerste publicatie van een woonhuis te komen heeft een makelaar al minimaal zes tot acht uur aan werk verricht als hij zorgvuldig alles heeft gemeten en heeft gerechercheerd.
ThanksRefro schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 07:38:
@Hierboven Gefeliciteerd! Leg het gewoon bij de bank voor of zij die extra service ook kunnen bieden. Of misschien nog een leuk extraatje hebben, wij kregen een jaar gratis inboedel en opstal via interpolis (waar we nog dat jaar gewoon weg konden). Reken ook eens uit wat het totale verschil in betaalde rente over die tien jaar is, dikke kans dat je daar wel een mannetje voor kan inhuren om je bij de belasting te helpen.
Ik heb idd ook de neiging om voor de bank te gaan. De Hypotheker zal nooit de 4.65% halen denk ik en de bank kan inderdaad ook kortingen geven op verzekeringen (die we daar grotendeels toch al ondergebracht hebben). Bovendien heb ik de indruk dat De Hypotheker zelf ook tussen de 1500-2000 aan advieskosten rekent (heb ik niet goed kunnen achterhalen).
edit: In het dienstverleningsoverzicht van De Hypotheker staat 1.1-1.5% van het hypotheekbedrag. Tsja... bij zelfde notariskosten komt De Hypotheker in z'n voorbeeldberekening ook op een hogere totale hypotheek dan de ABN (scheelt ong. 2-3000 euro).
Ik denk dat ik gewoon lekker direct voor de bank ga
[ Voor 14% gewijzigd door eymey op 15-03-2012 14:06 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Wie kan mij uitleggen hoe een open huis verloopt, kan ik gewoon zonder afspraak aanbellen of moet ik contact opnemen met de makelaar?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.