ph4ge schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 16:02:
[...]
De projecten zijn verschillend, maar het probleem is overal hetzelfde. Omdat de grondprijzen bijna nergens gedaald zijn nieuwbouwhuizen nog net zo duur als voor de crisis, zelfs iets duurder. En dan is de BTW in de tussentijd ook nog verhoogd en komen er bij nieuwbouw vaak allerlei kosten die je niet voorziet als je gaat vergelijken. Verder zijn er andere nadelen die al eerder besproken zijn en ook universeel zijn. Ik zeg ook niet dat je er simpelweg niet aan moet beginnen, maar wel dat je er heel goed over moet nadenken en heel goed moet kijken wat voor een bestaand huis je voor hetzelfde geld hebt. (als je al wil kopen en niet de versnellende daling van de prijzen wil afwachten)
Voel je vrij om met argumenten te komen waarom ik ongelijk heb.

En ik ben niet de enige, nieuwbouw ligt niet voor niets compleet op zn gat.
Tsja, verschilt wellicht toch meer per plaats dan je denkt.
Wij hebben hier in Heeze een 2 onder 1 kapper nieuwbouw aangeschaft. Als ik in de regio vergelijkbare woningen zoek (inhoud/oppervlakte) dan kom ik snel tussen de 75-125K meerprijs voor bestaande bouw.
Buiten dat is dat anderen ook al aangaven, een nieuwbouw makkelijk(er) aan te passen voor persoonlijke wensen. Wij hebben bv. de trap naar de gang verplaatst en hiermee direct een meter meer (open) keuken gecreëerd, de badkamer verzet naar een grotere ruimte. De woonkamer zit zoals wij graag wilden aan de achterzijde (tuinzijde). Als je al deze aanpassingen wilt maken in een bestaande woning, er vanuit gaande dat het überhaupt al kan, ben je ook een fortuin kwijt. Sommige zaken zijn als meerwerk tevens niet goedkoop, maar beter afgewerkt en goedkoper dan achteraf bv. een aanbouw zetten. Bv. een aanbouw van 2.5 meter over de hele breedte van de woning is, mits je het laat doen door een fatsoenlijk bouwbedrijf, goedkoper om het meteen te doen. En mocht je het al goedkoper kunnen vinden: Vloer vernieuwen/wandbekleding opnieuw doen/CV en-of vloerverwarming aanpassen/verschil stenen etc. etc.)
Om even aan te geven hoe tevreden we zijn over dit project: huis kost om en nabij 260K met alle extra's. We zouden het niet ruilen voor een willekeurige woning in dezelfde plaats voor 350K. Het enige wat die woningen MEESTAL hebben is iets meer tuin, maar zelfs dat niet altijd.
We hebben overigens meer tuin dan 2 vergelijkbare 2 onder 1 kappers van 20-25 jaar geleden (Die van onze ouders in vergelijkbare panden).
In het kort: In Heeze is nieuwbouw vergeleken met bestaande woningen veelal gunstig/goedkoper, dus om te zeggen dat nieuwbouw duurder is dan bestaande bouw is niet perse waar.
Je moet wel geduld hebben met nieuwbouw
Ps: Uiteraard heb je met nieuwbouw minder last van mensen die zijn huis kwijt MOETEN ivm overlijden/relatiebreuk etc. en zodoende minder om te onderhandelen, maar om het meteen maar uit te sluiten is ook wat kort door de bocht.
rik86 schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 11:42:
Ik heb eind 2011 ook 'gewoon' 20k extra kunnen lenen voor verbouwing. De keuken die erin zat was 25 jaar oud, de badkamer volgens mij zelfs 50 jaar oud in een klein hokje van 1 bij 2. Nu is de badkamer 3 keer zo groot en modern, net zoals de keuken.
Ja, een deel heb ik er zelf ook van moeten betalen, maar 't kan wel, mits goed onderbouwt en het waardeverhogend werkt.
Dat is natuurlijk wel al even terug, is inmiddels weer aardig wat veranderd..
Zoals bij onze adviseur het aan ons uitgelegd werd:
Indien je een huis koop die zeg 200K waard is. Je betaald hier 200K voor. Je wilt verbouwen voor 50K welke 30K effectief waarde verhoogd = probleem (kost immers 20K meer dan dat het oplevert = kapitaalvernietiging).
Indien je diezelfde verbouwingswensen hebt, bij een huis wat het nodig heeft EN je koopt het huis onder de marktwaarde waardoor het EN noodzaak is om te verbouwen EN de totaalkosten niet boven de WAARDE uitkomen dan zijn er mogelijkheden om te bekijken.
Zoals een bank het ziet:
Een verbouwing die 30K kost en 20K oplevert = kapitaalvernietiging.
Een "lelijke" badkamer die nog in technisch goede staat is = enkel cosmetische verbouwing en geen noodzaak
Wij hebben destijds aangegeven dat we wilden gaan kijken naar opknappers en daar zaten zoveel haken en ogen aan om het te kunnen financieren dat je het gewoonweg FLINK onder de prijs moest kopen. Zodoende zijn we naar "kant en klare bestaande" en "nieuwbouw" gaan zoeken.
Bovendien is bij een bestaande woning een aanbouw lastiger dan bij een nieuwbouw woning. Immers is een aanbouw bij nieuwbouw simpelweg onderdeel van de koopsom, en niet achteraf nog verbouwen.
[
Voor 22% gewijzigd door
Thalaron op 23-05-2013 12:55
]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW