PSN: Kjujay
Nu zijn er een aantal dingen die we willen laten doen, zoals het plaatsen van extra ventilatie en een nieuwe houten trap. Eventueel (we willen de kosten nog wel op een rij zetten) willen we ook gelijk al enkele nieuwe kozijnen laten plaatsen.
Als je er al in zit laat je meerdere aannemers langskomen en een prijsje opmaken. Maar dat lijkt me nu niet praktisch. Wat is in dit geval handig? Zelf alles goed opmeten, fotograferen en op papier zetten en daarvan een aantal prijzen laten opmaken? En dan alleen degene(n) die het wordt laten langskomen om te meten?
Een beetje zakelijkheid en tact komt altijd van pas, zeker bij emotionele zaken als een huis kopen. Daar schort het bij veel mensen die hopen op een koopje nogal eens aan en dan lopen de verkopers boos weg of reageren gewoon niet. Echter zou ik niet zo snel erkennen dat "de woning meer waard is" -- je vindt dat immers niet, en ik zou persoonlijk niet het risico willen lopen dat ik op zo'n uitspraak later nog eens word vastgepind. Je kunt ook zonder erkenningen te doen over de waarde van de woning een laag bod neerleggen, als je maar tactisch en vriendelijk en zakelijk bent.Kju schreef op donderdag 04 april 2013 @ 15:34:
Als je bang bent om de verkoper te beledigen kan je altijd nog proberen te motiveren door te zeggen dat je niet hoger kan omdat je bijvoorbeeld maar max zoveel kan lenen, dat je beseft dat de woning meer waard is maar je er gewoon niet meer voor kan betalen.
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Er zijn verschillende manieren om te bieden en te kopen, een aankoopmakelaar zal bij het bepalen van de wijze van bieden diverse overwegingen maken, waaronder het verhaal die de verkoopmakelaar heeft opgehangen, zijn ervaringen in het verleden met de verkoopmakelaar zelf, de waarde van de woning en de verwachting/bereidheid van de verkoper om te zakken. Een koper die zonder aankoopmakelaar te werk gaat moet in het aangehaalde voorbeeld (vraagprijs hoog, max. leenbedrag naar verwachting veel te laag om daadwerkelijk kans te maken) gewoon vol op de emotie van de verkoper proberen te spelen. Een take-it-or-leave-it-mentaliteit met de hoop op een goede afloop is dan niet verstandig.
- hoekwoning
- 147m2 woonoppervlakte en 410m3
- grote tuin (135 m2) met eigen achterom
- openslaande tuindeuren
- gashaard
- HR++ hele woning
- badkamer met los bad en douche
- ruime slaapkamers (14m2, 17m2 en 18m2)
- veel lichtinval door grote ramen
- niet te oud huis (bouwjaar 2000)
Zitten ook wel een aantal zaken bij waar we iets mee zullen moeten:
- lelijke tegelvloer met vloerverwarming --> vervangen voor PVC/Laminaat (als dit kan met vloerverwarming, er is ook een gashaard en radiatoren dus de vloer is niet de enige verwarming)
- Keuken technisch goed maar lelijk --> wellicht nieuwe kastjes en blad nemen
- derde slaapkamer op zolder bevat boiler --> Wand plaatsen met deur
- aanbouw aan woonkamer bevat behoorlijke scheur in muur (werking?)
- oude ketel (AWB 2000)
Zijn in elk geval geen zaken die niet op te lossen zijn, op de scheur in de muur na wellicht. Eigenaar is bejaard en heeft al een nieuwe woning en woont daar al, huis is nu verhuurd, dus hopelijk kunnen we nog wat zakken in de prijs zodat wij de bovenstaande aanpassingen kunnen doen.
Uiteraard word ik overal enthousiast van.. woningen in Berkel en Rodenrijs en Bergschenhoek bekijken is nou eenmaal heel wat anders dan mijn flatje in Oud Mathenesse.
Al moet ik wel toegeven dat in Berkel elke grasspriet volgebouwd wordt. Ik had nooit verwacht dat ik het er "druk" zou vinden, terwijl ik al een jaar of 8 in Rotterdam woon. Maar het lijkt net alsof mijn buurt momenteel meer parkjes en groen heeft dan Berkel

Dus ik heb in eerste instantie zo'n "wow gave nieuwe buurt" gevoel en daarna "hmmz, waar kan ik eigenlijk rustig wandelen met mijn hond?". Het is wel een nieuwbouw walhalla daar met weinig karakter. Ik werd bijna duizelig van de kilometers nieuwbouw waar ik langsreed

Maar goed.. het heeft natuurlijk ook veel voordelen. Ik vond de luchtkwaliteit beter (het is immers verder weg van de haven en er staan geen vrachtwagens in de straat te ronken) en de mensen die er rondliepen sluiten wat meer bij mij aan denk ik.
Ik reed ook nog even langs de Albert Heijn daar.. en die was super druk. Blijkbaar moet de hele omgeving het doen met 2 vestigingen.
Tsja, Krimpen a/d IJssel was zo slecht nog niet. Maar om nou weer elke dag 2 tot 3 uur in de auto te gaan zitten.. nah
Al met al heb ik nog steeds geen idee van wat ik nou wil. Het is jammer dat het (voor ons betaalbare) huuraanbod schaars is buiten de stad (het stikt er vooral van de koopwoningen), waardoor ik het ook niet echt kan proeven zonder er meteen aan vast te zitten.
Ik zag nog wel een woning in een wat "ouder" (jaren 90) en rustiger gedeelte.. en daar heb ik op zich een goed gevoel bij, maar het zomaar eens kunnen dat we gewoon een appartement gaan huren in een wat beter gedeelte van Rotterdam.
[ Voor 21% gewijzigd door Lethalis op 07-04-2013 13:30 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Klinkt alsof je voorlopig nog even niet moet gaan kopen! En ik zou ook niet rondkijken voor koopwoningen, want straks ben je verkocht aan een huis (ipv de omgeving) en dan maak je misschien de beslissing te snel. Beter een jaar aan huur de volle mep betalen, dan een huis kopen en de buurt achteraf (weer) niet goed vinden!Lethalis schreef op zondag 07 april 2013 @ 12:45:
Ik heb gisteren ook een paar woningen bezichtigd. Best gek om weer te doen na al die jaren.
Uiteraard word ik overal enthousiast van.. woningen in Berkel en Rodenrijs en Bergschenhoek bekijken is nou eenmaal heel wat anders dan mijn flatje in Oud Mathenesse.
Al moet ik wel toegeven dat in Berkel elke grasspriet volgebouwd wordt. Ik had nooit verwacht dat ik het er "druk" zou vinden, terwijl ik al een jaar of 8 in Rotterdam woon. Maar het lijkt net alsof mijn buurt momenteel meer parkjes en groen heeft dan Berkel![]()
Dus ik heb in eerste instantie zo'n "wow gave nieuwe buurt" gevoel en daarna "hmmz, waar kan ik eigenlijk rustig wandelen met mijn hond?". Het is wel een nieuwbouw walhalla daar met weinig karakter. Ik werd bijna duizelig van de kilometers nieuwbouw waar ik langsreed
Maar goed.. het heeft natuurlijk ook veel voordelen. Ik vond de luchtkwaliteit beter (het is immers verder weg van de haven en er staan geen vrachtwagens in de straat te ronken) en de mensen die er rondliepen sluiten wat meer bij mij aan denk ik.
Ik reed ook nog even langs de Albert Heijn daar.. en die was super druk. Blijkbaar moet de hele omgeving het doen met 2 vestigingen.
Tsja, Krimpen a/d IJssel was zo slecht nog niet. Maar om nou weer elke dag 2 tot 3 uur in de auto te gaan zitten.. nah
Al met al heb ik nog steeds geen idee van wat ik nou wil. Het is jammer dat het (voor ons betaalbare) huuraanbod schaars is buiten de stad (het stikt er vooral van de koopwoningen), waardoor ik het ook niet echt kan proeven zonder er meteen aan vast te zitten.
Ik zag nog wel een woning in een wat "ouder" (jaren 90) en rustiger gedeelte.. en daar heb ik op zich een goed gevoel bij, maar het zomaar eens kunnen dat we gewoon een appartement gaan huren in een wat beter gedeelte van Rotterdam.
Mijn appartement staat een pleintje verder dan de huurwoning waar ik met mijn vriendin de laatste jaren van onze studententijd woonde en die was weer 1 straat verder dan haar eerste studentenkamer
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 07-04-2013 13:52 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ergens weet ik ook wel dat jij gelijk hebtSport_Life schreef op zondag 07 april 2013 @ 13:43:
[...]
Klinkt alsof je voorlopig nog even niet moet gaan kopen! En ik zou ook niet rondkijken voor koopwoningen, want straks ben je verkocht aan een huis (ipv de omgeving) en dan maak je misschien de beslissing te snel.
Het ergste vind ik niet eens de hoge huurtarieven, maar meer het feit dat de woningen vaak best wat werk nodig hebben dat je er niet in wilt steken. Zeker bij een huurwoning wil ik gewoon kunnen zeggen "vloertje erin, meubels erin, en klaar". Maar zo simpel ligt het vaak niet helaas.
Maar goed, we zullen zien hoe de komende weken en maanden zich zullen ontwikkelen. Eerst moet de koper van mijn woning maar eens een bankgarantie afgeven aan de notaris, daarna weten we meer. Vanaf dat punt kan ik ook echt iets gaan doen. Nu is het vooral rondkijken en voorbereiden
We zijn ook al ingeschreven bij een vastgoedmanagement bedrijf dat huurwoningen heeft in de regio.. en we zullen ons nog wel bij meer van die dingen inschrijven, zodat we huurwoningen direct kunnen bekijken als we iets zien.
En voor de rest ben ik druk bezig met dingen opruimen en weggooien
[ Voor 14% gewijzigd door Lethalis op 07-04-2013 15:07 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Mee eens, maar de toevoeging 'ik weet dat het meer waard is' zou ik achterwege laten. Waarom zou verkoper aan jou verkopen voor 200, als je zelf zegt dat het 220 waard is (bedragen volledig hypothetisch)? Dat komt eigenlijk neer op 'ik ben arm, doe mij maar even 20k cadeau'.Kju schreef op donderdag 04 april 2013 @ 16:44:
Het is volkomen afhankelijk van de situatie. Het voorbeeld die ik geef is om bij een verkoper de indruk te wekken dat je open kaart speelt (of je dat werkelijk doet is wat anders) en dat je niet meer kan dan wat je bied, ongeacht wat de woning waard is.
[ Voor 79% gewijzigd door Cocytus op 07-04-2013 17:58 ]
Als je bedenkt dat een woning heel snel 1000/maand kost, is het dan aan de verkoper om in te schatten hoe snel hij denkt het te verkopen. Helemaal als je iemand hebt met problemen als scheiding of dubbele lasten, kan het heel snel gaan.Cocytus schreef op zondag 07 april 2013 @ 17:41:
[...]
Mee eens, maar de toevoeging 'ik weet dat het meer waard is' zou ik achterwege laten. Waarom zou verkoper aan jou verkopen voor 200, als je zelf zegt dat het 220 waard is (bedragen volledig hypothetisch)? Dat komt eigenlijk neer op 'ik ben arm, doe mij maar even 20k cadeau'.
Wat iets waard is, is stap 1. Maar daar heb je niks aan zonder iemand die dat ook wilt betalen, kan betalen, en binnen een tijdstermijn waarin het je niet teveel extra geld kost om de extra waarde te realiseren tegenover een lager bod.
Helemaal in de huidige markt, waar amper kopers te vinden zijn die de extreme prijzen willen betalen, kun je er vrij gemakkelijk mee wegkomen als je minder bied.
Vervang dus 'doe mij maar 20k cadeau' door 'anders kost het je alsnog 20k, maar dan met uitzicht op meer kosten'.
[ Voor 28% gewijzigd door Xanaroth op 07-04-2013 18:38 ]
En nu toch maar bod neergelegd bij het eerder genoemde huis.
Nu netjes afwachten!!
Ons bod is afgewezen.Versteegrob schreef op maandag 08 april 2013 @ 12:54:
Wat heb je geboden en wat is de vraagprijs als ik vragen mag.
Vraagprijs is 275000, hebben eerste bod van 220000 gedaan daarna nog tegenbod van 225000.
Hoe reëel is die vraagprijs van 275k? Als het een redelijke vraagprijs is dan vind ik 220k behoorlijk schofterig openingsbod.G.Scholtens schreef op maandag 08 april 2013 @ 17:12:
[...]
Ons bod is afgewezen.
Vraagprijs is 275000, hebben eerste bod van 220000 gedaan daarna nog tegenbod van 225000.
-20% als openingsbod kan ik niet schofterig noemen in de huidige markt. Lijkt meer verschil dan het is.McVirusS schreef op maandag 08 april 2013 @ 19:01:
[...]
Hoe reëel is die vraagprijs van 275k? Als het een redelijke vraagprijs is dan vind ik 220k behoorlijk schofterig openingsbod.
Schofterig nog wel. Je eerste dagje op deze planeet?McVirusS schreef op maandag 08 april 2013 @ 19:01:
[...]
Hoe reëel is die vraagprijs van 275k? Als het een redelijke vraagprijs is dan vind ik 220k behoorlijk schofterig openingsbod.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
(eventuele niet geconstateerde gebreken daargelaten)
of een makelaarTsurany schreef op maandag 08 april 2013 @ 19:18:
[...]
Schofterig nog wel. Je eerste dagje op deze planeet?
Dat ligt er maar net aan, sommige mensen prijzen hun huis in deze tijd gewoon al scherp. Als de prijs al is aangepast aan de gemiddelde daling van de markt dan hoefde je bij mij ook niet aan te komen met zo'n bod, dan waren we meteen uitgepraat. Dat is echter puur speculatief want ik weet niets over het huis in kwestie.Xanaroth schreef op maandag 08 april 2013 @ 19:16:
[...]
-20% als openingsbod kan ik niet schofterig noemen in de huidige markt. Lijkt meer verschil dan het is.
[ Voor 3% gewijzigd door Bart-Willem op 09-04-2013 00:11 ]
Nee ons eerste bod was 220000, hun kwamen daarna met een tegenbod van 250000. Wij hebben daarop een tegenbod van 225000 gedaan. Misschien is de woning wel meer waard, maar dat is voor ons financieel niet haalbaar.. Woning staat inmiddels al bijna 4jaar te koop, dus proberen kon altijd.dcl! schreef op maandag 08 april 2013 @ 18:50:
Ze hebben op jouw bod van 220 een tegenbod van 225 gedaan? Dat is dan toch een prima resultaat?
Ongeacht hoe reeel de vraagprijs is, misschien hebben de mensen al een jaar geen enkel bod gehad. Ik zou dan blij zijn als eigenaar met welk bod dan ook. Jehoeft het bod niet te accepteren, maar je weet als verkoper iig iets meer dan voorheen. Dus ik zou het absoluut niet schofterig willen noemen, zeker nu het hier maar 20% verschil betreft.McVirusS schreef op maandag 08 april 2013 @ 19:01:
Bovendien, de markt roept het over zichzelf af met de absurde vraagprijzen van tegenwoordig. Het besef van crisis is nog amper ergens doorgedrongen lijkt het wel.
Tegenwoordig is dat wel even anders. Natuurlijk staat het de eigenaar-verkoper van een huis dat al jaren te koop staat vrij om een bod als 'schofterig' af te doen, maar dan is de slotsom heel simpel: dan verkoop je dus nooit
[ Voor 110% gewijzigd door nare man op 09-04-2013 09:08 ]
[ Voor 9% gewijzigd door ph4ge op 09-04-2013 09:20 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Ik heb net een woning verkocht: waar de buurman € 249.000 k.k. vraagt vroeg ik voor exact dezelfde woning € 169.500. De waarde van de woning is minimaal € 185.000, die van de buurman lag ongeveer € 30.000 hoger omdat zijn erfpacht was afgekocht. Ik heb zes biedingen gehad van € 140.000 en € 150.000 (allemaal onder het mom van jah maar er moet toch minimaal 20% af in deze markt) maar deze keurig afgewimpeld.
De woning is binnen zes weken na publicatie en minimaal 30 bezichtigingen in korte tijd verkocht voor € 165.500 en enkele weken later overgedragen.
Geen enkele woning en geen enkele situatie is gelijk, zorg daarom dat je je huiswerk goed doet.
[ Voor 5% gewijzigd door Kju op 09-04-2013 09:24 ]
Het klopt dat er niet zoiets is als standaard 20% van de vraagprijs af. Maar van de meeste woningen is een prima inschatting te maken op basis van de gegevens van het kadaster en de prijsontwikkeling, daarbij opgeteld de omstandigheden als de staat van de woning en hoe lang het al te koop staat. En aangezien de vraagprijzen nauwelijks gedaald zijn maar de markt wel zul je zien dat van veel vraagprijzen inderdaad veel af moet.Kju schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 09:23:
Een bod is inderdaad nooit schofterig, maar een te laag bod kan als gevolg hebben dat een koper niet meer serieus wordt genomen, een arrogant bod zal een arrogante houding terug krijgen.
Ik heb net een woning verkocht: waar de buurman € 249.000 k.k. vraagt vroeg ik voor exact dezelfde woning € 169.500. De waarde van de woning is minimaal € 185.000. Ik heb zes biedingen gehad van € 140.000 en € 150.000 (allemaal onder het mom van jah maar er moet toch minimaal 20% af in deze markt) maar deze keurig afgewimpeld.
De woning is binnen zes weken na publicatie en minimaal 30 bezichtigingen in korte tijd verkocht voor € 165.500 en enkele weken later overgedragen.
Geen enkele woning en geen enkele situatie is gelijk, zorg daarom dat je je huiswerk goed doet.
Maar een bod is niets meer dan een bod. Het is een bedrag, alle emoties die het oproept zijn niet terecht en daar heeft uiteindelijk de verkoper alleen zichzelf mee. Bovendien mag ik aannemen dat er een makelaar bij zit die dit weet te managen. Ik kan me niet voorstellen dat een te laag openingsbod averechts werkt. Een koper is ook niet beledigd door een te hoge vraagprijs
Verder kudos voor de intelligente manier van verkopen, eens te meer blijkt dat de vraag of het vertrouwen niet het probleem zijn maar de prijzen.
[ Voor 4% gewijzigd door ph4ge op 09-04-2013 09:31 ]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Even een aanvulling van m'n verhaal hierboven: ik heb net ontdekt dat een jaar of 3 terug een zelfde woning in die straat te koop stond (en uiteindelijk ook verkocht) maar dat is een hoekwoning met uitbouw. Guess what: ze vroegen er destijds 239k voor, hetzelfde bedrag als men nu vraagt voor de tussenwoning die we op het oog hebben. Qua staat van onderhoud kan het eigenlijk niet slechter zijn, aangezien deze woning (op badkamer en toilet na) nog origineel is.
Als een huis sleutelklaar is, dus helemaal tiptop, dan is het een ander verhaal. Het is gewoon moeilijker een financiering voor een verbouwing te krijgen, dat moet je danook terug zien in de prijs... vind ik.
Ik ga zometeen ook maar weer eens een huisje bekijken (met authentieke jaren 60 details) ... ben benieuwd!
[ Voor 11% gewijzigd door rinkel op 09-04-2013 15:25 ]
Is niet alleen bij huizen zo, maar ook bijvoorbeeld auto's.
Het gaat soms ook wat ver. Bijvoorbeeld: Badkamer/keuken in perfecte staat (5 jaar of jonger) maar is niet naar wens van de potentiele koper. Dat kan natuurlijk zijn, maar kom dan niet aan met een lager bod OMDAT de keuken/badkamer niet naar wens is. Komt volgens mij best vaak voor dat kopers zeer hoge eisen hebben die ze vervolgens gebruiken om een lager bod te rechtvaardigen. Dat vind ik dan nogal krom.Bart-Willem schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 15:26:
Da's ook typisch het probleem van Nederlanders: er moet zo min mogelijk gedaan worden en het moet zo goedkoop mogelijk zijn.En als men er in tig jaar niets aan gedaan heeft wil men toch het maximale eruit halen.
En dan nog iets anders: Mijn ouders verkopen hun woning en zij hadden hier een advertentie van gezien in de krant. Kent iemand dit soort makelaars: http://www.topmakelaars.com/
Vind het zelf nogal raar om zoiets aan te bieden. Er worden amper wonigen verkocht door zaken waar een makelaar geen invloed op kan uitoefenen imo. Waarom zou hij dan een huis sneller kunnen verkopen?
[ Voor 19% gewijzigd door stin op 09-04-2013 16:23 ]
Alhoewel een makelaar wel veel invloed kan hebben. Alleen de foto's kunnen er al voor zorgen dat iemand het hele pand niet meer interessant vind en snel verder klikt.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Woning in de verkoop, 'marktwaarde' 165k
Makelaar A - praatje, komt erop neer dat hij vraagprijs van 169k adviseert.
Makelaar B - praatje, komt erop neer dat hij vraagprijs van 189k adivseert.
Waarna iedereen bij makelaar B gaat zitten, immers krijgen ze daar meer, toch?! toch?
Ik lees vooral, tussen de regels door, dat ze realistisch prijzen en anders überhaupt de koper niet als klant nemen (opmerkingen als marktwaarde analyse, selectiecriteria naar de verkoper, etc..). Dus eigenlijk verzekeren ze hun eigen succes.
In dit gevalletje zal de makelaar niet concurreren op wie-vraagt-het-meeste (dus bij bovenstaande iets van 160-170k), gevolg is automatisch lagere instap kwa vraagprijs dan de meeste verkopers en dus inderdaad meer interesse/kijkers, sneller een bod, etc...
[ Voor 93% gewijzigd door Xanaroth op 09-04-2013 16:42 ]
Gewoon een handige limbo. Ik zou er niet meer of minder waarde aan hechten dan aan de uitlatingen van de gemiddelde makelaar.stin schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 16:18:
[...]
En dan nog iets anders: Mijn ouders verkopen hun woning en zij hadden hier een advertentie van gezien in de krant. Kent iemand dit soort makelaars: http://www.topmakelaars.com/
Vind het zelf nogal raar om zoiets aan te bieden. Er worden amper wonigen verkocht door zaken waar een makelaar geen invloed op kan uitoefenen imo. Waarom zou hij dan een huis sneller kunnen verkopen?
'tweedehands huizenverkoper...nare man schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 17:49:
[...] makelaar.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Dat is een leuke schets. Om ook de andere kant te belichten: als je op het huis van de buurman €175.000 zou bieden zit je 30% onder zijn vraagprijs, maar nog boven de prijs die jij voor exact hetzelfde huis vroeg. Toch komt het ook nu nog voor dat in dergelijke situaties de buurman het bod belachelijk, 'te laag' etc vindt en afwimpelt. Is jouw bod dan te laag? Nee, de vraagprijs is simpelweg veel te hoog. Het ontbreekt veel mensen helaas aan realiteitszin.Kju schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 09:23:
Een bod is inderdaad nooit schofterig, maar een te laag bod kan als gevolg hebben dat een koper niet meer serieus wordt genomen, een arrogant bod zal een arrogante houding terug krijgen.
Ik heb net een woning verkocht: waar de buurman € 249.000 k.k. vraagt vroeg ik voor exact dezelfde woning € 169.500. De waarde van de woning is minimaal € 185.000, die van de buurman lag ongeveer € 30.000 hoger omdat zijn erfpacht was afgekocht. Ik heb zes biedingen gehad van € 140.000 en € 150.000 (allemaal onder het mom van jah maar er moet toch minimaal 20% af in deze markt) maar deze keurig afgewimpeld.
[ Voor 3% gewijzigd door Cocytus op 09-04-2013 18:10 ]
Nu maar eens kijken of we door willen gaan. Dan lijkt me de volgende stap om met een aankoopmakelaar te gaan bezichtigen die wellicht ook direct een bouwtechnische keuring doet.
Waar baseer je op dat de woning 185k waard is? En hoe leg je dan uit aan de verkopers dat ze er 19k5 minder voor krijgen?Kju schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 09:23:
Ik heb net een woning verkocht ... De waarde van de woning is minimaal € 185.000 ... verkocht voor € 165.500
Of is dat uitgaande van 185k als huidige waarde, minus de waardedaling van in ieder geval de komende 1-2 jaar? Want zo kijk ik er zelf ook tegenaan: hier staat een huis te koop voor 190k (was 200k). Dat zit net boven de WOZ-waarde van 1-1-2012. Sindsdien is de waarde zeker 10% gedaald, dan kom ik op 170k. Maar de komende 1-2 jaar gaat er zeer waarschijnlijk nog 20k vanaf (en wellicht meer, maar 20k lijkt me een vrij veilige aanname). Als ik dat huis nu zou kopen, zou ik dat "toekomstig verlies" alvast in de prijs willen zien, en dus niet meer dan 150k willen betalen. Zo niet: dan wacht ik wel een jaartje. Oftewel: is dat de reden om 19k5 onder de waarde te verkopen?
*Edit*: na hieronder gelezen te hebben: je had de woning dus zelf gekocht en verkocht? Ik ging er vanuit dat je het als makelaar deed, niet als handelaar. Dan snap ik het inderdaad
[ Voor 8% gewijzigd door RemcoDelft op 09-04-2013 22:14 ]
En als je het over huizen hebt is het niet alleen bij verkopers zo, maar ook bij kopersBart-Willem schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 15:26:
Da's ook typisch het probleem van Nederlanders: er moet zo min mogelijk gedaan worden en het moet zo goedkoop mogelijk zijn.En als men er in tig jaar niets aan gedaan heeft wil men toch het maximale eruit halen.
Hij handelt, dus snelle verkoop nodig anders ivm financieringskosten (rentelast, gwl, vve, noem maar op) en omdat anders de OB betaald moet worden. Bovendien, geld dat vast zit, kan niet uitgegeven worden voor nieuwe projecten. Typisch geval dat onder de marktwaarde verkopen onder de streep goedkoper is, dan martkwaarde krijgen maar er maanden/jaren over doen.RemcoDelft schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 20:52:
[...]
Waar baseer je op dat de woning 185k waard is? En hoe leg je dan uit aan de verkopers dat ze er 19k5 minder voor krijgen?
Of is dat uitgaande van 185k als huidige waarde, minus de waardedaling van in ieder geval de komende 1-2 jaar? Want zo kijk ik er zelf ook tegenaan: hier staat een huis te koop voor 190k (was 200k). Dat zit net boven de WOZ-waarde van 1-1-2012. Sindsdien is de waarde zeker 10% gedaald, dan kom ik op 170k. Maar de komende 1-2 jaar gaat er zeer waarschijnlijk nog 20k vanaf (en wellicht meer, maar 20k lijkt me een vrij veilige aanname). Als ik dat huis nu zou kopen, zou ik dat "toekomstig verlies" alvast in de prijs willen zien, en dus niet meer dan 150k willen betalen. Zo niet: dan wacht ik wel een jaartje. Oftewel: is dat de reden om 19k5 onder de waarde te verkopen?
Alleen de overige 99% van de verkopers heeft dat principe nog niet door, dat woningbezit ook geld kost en je soms beter voor de snelle verkoop kunt gaan dan elke euro eruit trekken.
Ik weet niet waar je ergens woon / zoekt, maar indien Noord Brabant weet ik nog een verdomd goeie aankoopmakelaarAghanim schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 20:16:
Zojuist de woning bezichtigd naar aanleiding van een vlugge bezichtiging open huizen route. We zijn beiden enthousiast. De makelaar gaf aan dat het bejaarde echtpaar er na 2 jaar graag vanaf wil omdat ze hun pensioen willen verzilveren en dat de vraagprijs van 239.000 onderhandelbaar is. Blijkbaar mag je met een starterslening tot 225.000 kopen en hij gaf aan dat als we, indien we gebruik moeten maken van een starterslening, daar wel uit komen. Klinkt alsof we daar dus nog prima 15.000 vanaf zullen krijgen (stond oorspronkelijk voor 295.000 te koop).
Nu maar eens kijken of we door willen gaan. Dan lijkt me de volgende stap om met een aankoopmakelaar te gaan bezichtigen die wellicht ook direct een bouwtechnische keuring doet.
Ik mag niet spammen, dus DM maar indien gewenst
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Let wel op, die 225k zijn de verwervingskosten dus incl kosten koper. Je zult dus nog onder die 225k moeten gaan zitten. Houd ook rekening met de doorlooptijd van de starterslening, dit kan zomaar 2~3 maanden duren voordat je daar zekerheid in hebt, zorg dus ook dat de financiële ontsnappings clausule lang genoeg is.Aghanim schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 20:16:
Zojuist de woning bezichtigd naar aanleiding van een vlugge bezichtiging open huizen route. We zijn beiden enthousiast. De makelaar gaf aan dat het bejaarde echtpaar er na 2 jaar graag vanaf wil omdat ze hun pensioen willen verzilveren en dat de vraagprijs van 239.000 onderhandelbaar is. Blijkbaar mag je met een starterslening tot 225.000 kopen en hij gaf aan dat als we, indien we gebruik moeten maken van een starterslening, daar wel uit komen. Klinkt alsof we daar dus nog prima 15.000 vanaf zullen krijgen (stond oorspronkelijk voor 295.000 te koop).
We wonen in de toekomst volgens mij 10 km bij elkaar vandaan, dus check DMThe Eagle schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 22:07:
[...]
Ik weet niet waar je ergens woon / zoekt, maar indien Noord Brabant weet ik nog een verdomd goeie aankoopmakelaar
Ik mag niet spammen, dus DM maar indien gewenst
Bedankt voor de uitleg. Ik had zelf gelezen dat de maximale koopprijs 225.000 k.k. is voor een starterslening. Dat zou ik nog even moeten checken dan. Overigens hebben we de starterslening niet nodig, we lenen slechts op 65% van onze leencapaciteit met dit huis, maar het gaat er vooral om dat de verkoopmakelaar aangaf dat het huis best voor de max verkoopprijs van de starterslening weg mag. Daar maak ik uiteraard ook graag gebruik van zonder de startersleningBlueone schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 22:21:
Let wel op, die 225k zijn de verwervingskosten dus incl kosten koper. Je zult dus nog onder die 225k moeten gaan zitten. Houd ook rekening met de doorlooptijd van de starterslening, dit kan zomaar 2~3 maanden duren voordat je daar zekerheid in hebt, zorg dus ook dat de financiële ontsnappings clausule lang genoeg is.
De WOZ-waarde is geen betrouwbare referentie. De vraagprijs is ook geen betrouwbare referentie, in ieder geval niet op de wijze die je beschrijft, ook al corrigeer je voor dalingen in transactieprijzen.RemcoDelft schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 20:52:
[...]
Waar baseer je op dat de woning 185k waard is? En hoe leg je dan uit aan de verkopers dat ze er 19k5 minder voor krijgen?
Verstandiger is om, net zoals een reguliere taxateur, de laatste drie (bij voorkeur zes) transacties te zoeken van vergelijkbare objecten op buurtniveau, de gemiddelde m2-prijs te berekenen en daarna te corrigeren voor verschillen in installaties, inrichting en afwerking en eventuele nadelige erfdienstbaarheden/kettingbedingen etc. Eventueel kan je een index er op loslaten om naar je peildatum te corrigeren.
Het bedrag die je dan hebt vastgesteld is, mits je nauwkeurig genoeg bent geweest, vrij dichtbij de werkelijke waarde van het object. Bij het vaststellen van je maximale koopsom moet je dan nooit hoger gaan dan 90% van de waarde die je hebt vastgesteld, niet omdat je dan een goede koop hebt gedaan, maar omdat taxateurs onderling zo'n 10% in uitkomst kunnen verschillen. Als je een taxateur hebt laten waarderen moet je 10% onder zijn waarde zitten om zeker te weten dat je een goede deal hebt.
Geen punt, ik wek denk ik ook vaak die indruk*Edit*: na hieronder gelezen te hebben: je had de woning dus zelf gekocht en verkocht? Ik ging er vanuit dat je het als makelaar deed, niet als handelaar. Dan snap ik het inderdaad
Omdat je mij wel eens eerder zo'n vraag stelde wil ik even verduidelijken: ik heb samen met mijn broers en vader zo'n 300 verhuurde objecten (20% commercieel, de rest is wonen) in eigendom, voornamelijk in de regio Haaglanden, volledig in eigen beheer. Dat is onze hoofdbron van inkomsten. Hiernaast doen wij regelmatig wat handel in onroerend goed en bieden wij kleinschalige dienstverlening met een zo breed mogelijke reikwijdte: ik ben zelf register- makelaar/taxateur, lid van één van de makelaarsclubs, één broer is hypotheekadviseur, de andere bouwkundig ingenieur. Ik kan ook meestal redelijk goed inschatten hoe het in werkelijkheid zit als in dit topic een adres wordt genoemd, tenzij een woning echt in een heel klein dorp zit waar er nauwelijks referentiemateriaal is. Het lidmaatschap van mijn club bied mij o.a. inzage in een grote database met woningtransacties, koopsommen en statistieken.
Banken hanteren intern een genormeerde executiewaarde, maar ook dat is vaak ver van de realiteit.
Volgens mij kom je pas in aanmerking voor een starterslening als uit je financien blijkt dat je het niet haalt om het huis te kopen (maximaal te lenen bedrag). En de starterslening is er voor om dat gat dan te dichten.Aghanim schreef op woensdag 10 april 2013 @ 07:50:
[...]
We wonen in de toekomst volgens mij 10 km bij elkaar vandaan, dus check DM
[...]
Bedankt voor de uitleg. Ik had zelf gelezen dat de maximale koopprijs 225.000 k.k. is voor een starterslening. Dat zou ik nog even moeten checken dan. Overigens hebben we de starterslening niet nodig, we lenen slechts op 65% van onze leencapaciteit met dit huis, maar het gaat er vooral om dat de verkoopmakelaar aangaf dat het huis best voor de max verkoopprijs van de starterslening weg mag. Daar maak ik uiteraard ook graag gebruik van zonder de startersleningOf we nemen wel de starterslening en lossen binnen 3 jaar het complete bedrag af (staat al op de spaarrekening).
Lijkt me vrij sterk dat als je op 65% op je kunnen zit een starterslening krijgt.
Correct me if I am wrong , misschien kijkt elke gemeente daar anders tegenaan maar dit zou het doel van de starterslening niet moeten zijn.
Daar maakt de gemeente hier handig gebruik van. De WOZ waardes dalen al jaren, dus weinig bezwaarschriften. Alleen stijgt het tarief al die jaren harder dan de daling zodat mensen uiteindelijk toch meer betalen. En daar kan je geen bezwaar tegen maken...
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Tja, sommige mensen vinden een badkamer al goed als er maar tegels tegen de muur zitten. Ik versta onder een badkamer toch iets meer. Áls ik het huis wil kopen, betekent dat voor mij dat ik er nog extra kosten tegenaan moet gooien om het aan mijn behoeften aan te passen. Dan houd ik daar in mijn bod wel rekening mee. Als ik bepaalde verbouwingen nodig acht (3 kleine slaapkamertjes samenvoegen om er één kantoortje van te maken) dan houd ik daar inderdaad rekening mee in mijn prijs, want dan wordt het huis voor mij minder waard. Zijn ze het daar niet mee eens, dan houdt het op.stin schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 16:18:
[...]
Het gaat soms ook wat ver. Bijvoorbeeld: Badkamer/keuken in perfecte staat (5 jaar of jonger) maar is niet naar wens van de potentiele koper. Dat kan natuurlijk zijn, maar kom dan niet aan met een lager bod OMDAT de keuken/badkamer niet naar wens is. Komt volgens mij best vaak voor dat kopers zeer hoge eisen hebben die ze vervolgens gebruiken om een lager bod te rechtvaardigen. Dat vind ik dan nogal krom.
Jeroen Oligschlagers.En dan nog iets anders: Mijn ouders verkopen hun woning en zij hadden hier een advertentie van gezien in de krant. Kent iemand dit soort makelaars: http://www.topmakelaars.com/

Zelf ervaring mee gehad als kopende partij. Uiteindelijk afgeketst, maar dat lag absoluut niet aan hem. Hij was een van de makelaars die zijn huiswerk deed, snel op vragen antwoordde, en naar mijn idee heel eerlijk was. Wat dat betreft absoluut een positieve ervaring.
Natuurlijk zijn er veel factoren waar hij geen invloed op heeft. Maar, de factoren waar hij wél invloed op heeft, dat zit wel goed.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Nog even terugkomend op dit verhaal: gisteren dus de tweede bezichtiging gehad en ook m'n vader meegenomen. Conclusie: volgens m'n vader is het toch verstandig om de keuken zo snel mogelijk te vervangen (ipv wit te schilderen als "tijdelijke oplossing"). Het is namelijk zo'n oldskool zwaar eiken jaren 80-keuken. De inbouwapparatuur (vaatwasser en koelkast) zijn maar een paar jaar oud, maar de oven is nog wel de originele.Bart-Willem schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 15:16:
Zodadelijk een tweede bezichtiging. Wel spannend, want het voelt ineens een stuk concreter aan lijkt wel.
Even een aanvulling van m'n verhaal hierboven: ik heb net ontdekt dat een jaar of 3 terug een zelfde woning in die straat te koop stond (en uiteindelijk ook verkocht) maar dat is een hoekwoning met uitbouw. Guess what: ze vroegen er destijds 239k voor, hetzelfde bedrag als men nu vraagt voor de tussenwoning die we op het oog hebben. Qua staat van onderhoud kan het eigenlijk niet slechter zijn, aangezien deze woning (op badkamer en toilet na) nog origineel is.
Komt er dus op neer dat we ons eerst beoogde bod met 10k moeten verlagen wegen keuken, dakramen en paar andere zaken die direct aangepakt moeten worden. Ik denk alleen dat de huidige eigenaren (cq erfgenamen) het als beledigend zullen zien.
En wat is beter: per mail of telefonisch het bod doen? De makelaar is nogal actief per mail namelijk.
Inderdaad, je bied op een huis wat het voor jou waard is, niet wat het voor een ander waard kan zijn. Als jij de badkamer niet mooi vind en daar 15.000 euro extra in gaat zitten bied je 15.000 euro minder aangezien het voor jou minder waard is.DrivinUCrazy schreef op woensdag 10 april 2013 @ 10:53:
Tja, sommige mensen vinden een badkamer al goed als er maar tegels tegen de muur zitten. Ik versta onder een badkamer toch iets meer. Áls ik het huis wil kopen, betekent dat voor mij dat ik er nog extra kosten tegenaan moet gooien om het aan mijn behoeften aan te passen. Dan houd ik daar in mijn bod wel rekening mee. Als ik bepaalde verbouwingen nodig acht (3 kleine slaapkamertjes samenvoegen om er één kantoortje van te maken) dan houd ik daar inderdaad rekening mee in mijn prijs, want dan wordt het huis voor mij minder waard. Zijn ze het daar niet mee eens, dan houdt het op.
Is het voor de andere partij meer waard kunnen ze het bod weigeren, dat is niet meer dan normaal. Maar verkoop van zulke goederen is altijd op basis van wat het voor een ander waard is, niet wat een hypothetisch persoon zou betalen aangezien de hypothetische persoon geen bod gaat doen
Oh en een bod per telefoon houd ruimte over voor toelichting als er vragen zijn, bod per mail is dan lastiger aangezien je niet weet of de makelaar direct op jou reageert of gewoon de mail forward en een acceptatie of afwijzing terugstuurt. Enkel per telefoon kan het weer zijn dat je snel geneigd bent concreet te onderhandelen zonder dat je het kan overdenken, mail laat nadenk tijd over aangezien een direct antwoord niet verwacht wordt.
[ Voor 15% gewijzigd door Tsurany op 10-04-2013 11:18 ]
Per mail, neem rustig de tijd, je hoeft er geen argumenten bij te zetten (zet maar iets in de trent van "het bod is gebaseerd op de huidige staat van de woning, de kosten die verwacht zijn om de woning marktconform te kunnen maken en recente transacties in de directe omgeving), kan je eventueel telefonisch toelichten. Dan vergeet je ook niets te melden en kan je tien keer controleren of alles er in zit (bedrag, deadline, voorbehoud financiering/bouwkundige gebreken).Bart-Willem schreef op woensdag 10 april 2013 @ 11:10:
[...]
Nog even terugkomend op dit verhaal: gisteren dus de tweede bezichtiging gehad en ook m'n vader meegenomen. Conclusie: volgens m'n vader is het toch verstandig om de keuken zo snel mogelijk te vervangen (ipv wit te schilderen als "tijdelijke oplossing"). Het is namelijk zo'n oldskool zwaar eiken jaren 80-keuken. De inbouwapparatuur (vaatwasser en koelkast) zijn maar een paar jaar oud, maar de oven is nog wel de originele.
Komt er dus op neer dat we ons eerst beoogde bod met 10k moeten verlagen wegen keuken, dakramen en paar andere zaken die direct aangepakt moeten worden. Ik denk alleen dat de huidige eigenaren (cq erfgenamen) het als beledigend zullen zien.Ze vragen 239k (was 249k, woning staat meer dan een jaar te koop en leeg ivm overlijden eigenaren), maar een woning 10 meter verderop die exact hetzelfde is (wel hoekwoning en met uitbouw) is 2 jaar terug voor 225k verkocht. De woning direct naast de woning die we op het oog hebben is eind 2000 voor 170k gekocht (men zegt dat de prijzen nu op het niveau van 2003 zitten) en gezien de verbeterkosten en financiering willen we een bod doen van 180k. Het klinkt laag en beledigend, maar ik hoop dat ze beseffen dat die 239k gewoon teveel gevraagd is.
En wat is beter: per mail of telefonisch het bod doen? De makelaar is nogal actief per mail namelijk.
Maak je verder niet druk om formeel taalgebruik. Gewoon jip-en-janneke-taal is prima...
Als het XXXXX no X is zou ik een voorbehoud bouwkundige gebreken van € 5.000 meenemen waarbij je boetevrij mag ontbinden als direct noodzakelijke onderhoudsgebreken boven dat bedrag komen, eventueel verhogen naar € 3.500 als het een onderhandelingspunt blijkt te zijn.
[ Voor 26% gewijzigd door Kju op 11-04-2013 11:20 ]
Dat van een bouwkundige keuring wilde ik er al in zetten inderdaad.
[ Voor 43% gewijzigd door Bart-Willem op 10-04-2013 18:37 ]
[ Voor 15% gewijzigd door Kju op 10-04-2013 11:26 ]
Huis staat te koop voor 365K en staat nu 8 maanden te koop. In december was het verkocht echter kon de koper het niet rond krijgen. Nu is het huis 10K gezakt in 8 maanden tijd, wat 2.7% wat vrij weinig is. Echter zijn de huizen in deze buurt vrij duur, tenminste ze zakken niet veel.
Wat zouden jullie bieden? Het huis is naar mijn mening perfect, veel kamers, geweldige keuken, en heel erg groot, bijna 200m2.
NHG is 324K maar volgens mij gaat dit nooit lukken. De meeste huizen worden rond de 350K verkocht in deze straat.
Nu ik zo kijk is het idee van dat huis wel min of meer mijn droomhuis
[ Voor 38% gewijzigd door Tsurany op 10-04-2013 11:31 ]
Echt he. Kijk al een lange tijd op funda maar dit is veruit het mooiste wat ik gezien heb. Vaak is het overal zo'n bende maar hier is gewoon alles perfect. Binnenkort maar is praten met een hypotheekadviseur.Tsurany schreef op woensdag 10 april 2013 @ 11:30:
Prachtig huis! Hoop dat je hem voor een leuke prijs kan scoren.
Nu ik zo kijk is het idee van dat huis wel min of meer mijn droomhuis
Van internet wordt ik niet veel wijzer. Ben vooral benieuwd hoeveel een hypotheek van 330K nou netto is. Gisteren las ik op een hypotheek site 1100e per maand.
Ik heb de berekening/offerte tool ingevuld voor de starterslening en blijkbaar kon ik 25k lenen. Nu je het zegt zou het kunnen dat dit is omdat ik alleen mijn inkomen heb opgegeven. Ik kan zelf ongeveer 210k lenen met mijn inkomen. Mijn vriendin daarnaast nog zo'n 135. Zal straks nog eens berekenen op 2 inkomens, misschien dat het dan inderdaad niet meer kanDiversity schreef op woensdag 10 april 2013 @ 10:48:
[...]
Volgens mij kom je pas in aanmerking voor een starterslening als uit je financien blijkt dat je het niet haalt om het huis te kopen (maximaal te lenen bedrag). En de starterslening is er voor om dat gat dan te dichten.
Lijkt me vrij sterk dat als je op 65% op je kunnen zit een starterslening krijgt.
Correct me if I am wrong , misschien kijkt elke gemeente daar anders tegenaan maar dit zou het doel van de starterslening niet moeten zijn.
Las net op een website van een aankoopmakelaar dat hij een optie op het huis zou kunnen krijgen zodat we samen met de aankoopmakelaar kunnen bezichtigen en dan kunnen gaan onderhandelen zonder tussenkomst van andere kopers. Iemand daar ervaring mee?
Max hypotheek voor NHG is 320.000. Dit is wel incl alle kosten.Versteegrob schreef op woensdag 10 april 2013 @ 11:26:
Zaterdag op de openhuizen dag heb ik dit huis bekeken http://www.funda.nl/koop/...uarles-van-uffordlaan-39/
Huis staat te koop voor 365K en staat nu 8 maanden te koop. In december was het verkocht echter kon de koper het niet rond krijgen. Nu is het huis 10K gezakt in 8 maanden tijd, wat 2.7% wat vrij weinig is. Echter zijn de huizen in deze buurt vrij duur, tenminste ze zakken niet veel.
Wat zouden jullie bieden? Het huis is naar mijn mening perfect, veel kamers, geweldige keuken, en heel erg groot, bijna 200m2.
NHG is 324K maar volgens mij gaat dit nooit lukken. De meeste huizen worden rond de 350K verkocht in deze straat.
Excl kosten is dit: 304.761,90, let wel dat dit dus de max aankoopsom is.
Wanneer u een hypotheek afsluit voor de aankoop van een woning, komt u in aanmerking voor Nationale Hypotheek Garantie. De belangrijkste voorwaarde is dat de totale kosten – met inbegrip van notariskosten, afsluitprovisie, eventuele verbouwingskosten en overige kosten – maximaal € 320.000,00 bedragen.
U kunt het totale aankoopbedrag financieren, inclusief de bijkomende kosten. Bij aankoop van een bestaande woning mag de koopsom plus eventuele verbouwingskosten niet meer bedragen dan € 304.761,90. Bij aankoop van een nieuwbouwwoning is de maximale koop-/aanneemsom inclusief meerwerk € 304.761,90. NHG rekent standaard met 5% bijkomende kosten.
Als je een eerste bod hebt gedaan dan kan er toch al niemand meer tussen komen? Dan moet het bod van een ander volgens mij altijd aan jou worden voorgelegd.Aghanim schreef op woensdag 10 april 2013 @ 11:36:
[...]
Las net op een website van een aankoopmakelaar dat hij een optie op het huis zou kunnen krijgen zodat we samen met de aankoopmakelaar kunnen bezichtigen en dan kunnen gaan onderhandelen zonder tussenkomst van andere kopers. Iemand daar ervaring mee?
Bedankt voor de info, NHG is dus een utopie in dit geval, lijkt mij.rinkel schreef op woensdag 10 april 2013 @ 11:49:
[...]
Max hypotheek voor NHG is 320.000. Dit is wel incl alle kosten.
Excl kosten is dit: 304.761,90, let wel dat dit dus de max aankoopsom is.
[...]
Ik dacht al, ik heb dat huis eerder gezien...Versteegrob schreef op woensdag 10 april 2013 @ 11:26:
Zaterdag op de openhuizen dag heb ik dit huis bekeken http://www.funda.nl/koop/...uarles-van-uffordlaan-39/ ...
Versteegrob schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 11:38:
[...]
Hier is een vergelijkend huis met dezelfde woonoppervlakte maar wel duurder echter is dit huis wel heel mooi afgewerkt. Dit huis is net 10K gedaald. http://www.funda.nl/koop/...uarles-van-uffordlaan-39/ ...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ja, maar ik bedoel nog voordat je met de aankoopmakelaar bent gaan kijken. Dus nu 2x zelf gaan kijken en dan nu met aankoopmakelaar. De website suggereert dat de aankoopmakelaar dit af zou kunnen dwingen.D-e-n schreef op woensdag 10 april 2013 @ 11:52:
[...]
Als je een eerste bod hebt gedaan dan kan er toch al niemand meer tussen komen? Dan moet het bod van een ander volgens mij altijd aan jou worden voorgelegd.
Volgens mij klopt dit niet helemaal. Op het moment dat je een bod doet gebeurt er nog helemaal niks. Andere gegadigden mogen dan ook gewoon blijven bieden en de verkoper hoeft jouw daar niet van op de hoogte te stellen. Pas op het moment dat de verkoper jouw een tegenbod doet ben je officieel in onderhandeling en dan kan er in eerste instantie niemand meer tussen komen.D-e-n schreef op woensdag 10 april 2013 @ 11:52:
[...]
Als je een eerste bod hebt gedaan dan kan er toch al niemand meer tussen komen? Dan moet het bod van een ander volgens mij altijd aan jou worden voorgelegd.
Ik zou zeggen dat het een voortzetting van de eerder opgestarte onderhandeling is maar op deze site lijkt iemand het tegengestelde te beweren: http://www.eerste-koophui...handeling-15000/item15000
Ja, technisch klopt dat. Maar op het moment dat je een bod doet moet de verkoper toch reageren? Ja, hij kan zeggen "valt niet over dat praten". Dan heb je inderdaad niks.Tjoekie schreef op woensdag 10 april 2013 @ 14:07:
[...]
Volgens mij klopt dit niet helemaal. Op het moment dat je een bod doet gebeurt er nog helemaal niks. Andere gegadigden mogen dan ook gewoon blijven bieden en de verkoper hoeft jouw daar niet van op de hoogte te stellen. Pas op het moment dat de verkoper jouw een tegenbod doet ben je officieel in onderhandeling en dan kan er in eerste instantie niemand meer tussen komen.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
NVA e.d. hameren er geloof ik wel redelijk op.
[ Voor 75% gewijzigd door CyBeR op 10-04-2013 14:31 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Het wachten kan dus beginnen.
Hoezo? Bekijk het van de andere kant: door het verschil in rente (en dus kosten) zal vrijwel elke koper voor maximaal die 304k gaan (NHG-grens). 1000 euro meer kost zoveel meer netto, dat iedereen waarschijnlijk af zal haken.Versteegrob schreef op woensdag 10 april 2013 @ 12:13:
[...]
Bedankt voor de info, NHG is dus een utopie in dit geval, lijkt mij.
Als je navraagt, is de kans groot dat het vorige bod ook NHG was (grens lag toen waarschijnlijk op een hoger niveau). Dus dat maakt het eerder enorm makkelijk om maximaal 304k te bieden - het is een argument waar ze niet omheen zullen kunnen als ze serieus zijn over de verkoop en helemaal met het mislukte bod in het achterhoofd.
Bovendien, het is Apeldoorn, niet Amsterdam....
[ Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 10-04-2013 14:59 ]
Deze bewering komt niet echt overeen met wat je vervolgens stelt:
dit is namelijk precies wat een WOZ taxateur ook doet om tot de WOZ waarde te komenVerstandiger is om, net zoals een reguliere taxateur, de laatste drie (bij voorkeur zes) transacties te zoeken van vergelijkbare objecten op buurtniveau, de gemiddelde m2-prijs te berekenen en daarna te corrigeren voor verschillen in installaties, inrichting en afwerking en eventuele nadelige erfdienstbaarheden/kettingbedingen etc.
Het bedrag die je dan hebt vastgesteld is, mits je nauwkeurig genoeg bent geweest, vrij dichtbij de werkelijke waarde van het object.
Een paar redenen waarom ik niet denk dat ze veel zakken:Xanaroth schreef op woensdag 10 april 2013 @ 14:51:
[...]
Hoezo? Bekijk het van de andere kant: door het verschil in rente (en dus kosten) zal vrijwel elke koper voor maximaal die 304k gaan (NHG-grens). 1000 euro meer kost zoveel meer netto, dat iedereen waarschijnlijk af zal haken.
Als je navraagt, is de kans groot dat het vorige bod ook NHG was (grens lag toen waarschijnlijk op een hoger niveau). Dus dat maakt het eerder enorm makkelijk om maximaal 304k te bieden - het is een argument waar ze niet omheen zullen kunnen als ze serieus zijn over de verkoop en helemaal met het mislukte bod in het achterhoofd.
Bovendien, het is Apeldoorn, niet Amsterdam....
Huis van de buren is in 2008 verkocht voor 410K
Hun huis is in december bijna verkocht echter kreeg de koper het niet rond
Huizen in de buurt worden zelden onder de 350K verkocht
Als je kijkt wat voor 350K wordt verkocht is kleiner/lelijker
Dit is veruit het grootste huis in de omgeving voor deze prijs.
Binnenkort nog maar is kijken en langs een hypotheek adviseur.
Bij WOZ-waarderingen worden alleen transacties binnen een jaar rond de waardepeildatum gebruikt. Omdat veel in bulk gebeurt en ze al vroeg in het jaar beginnen zijn alleen transacties tot zes maanden na de waardepeildatum meegenomen (als ze dat al doen, meestal blijven ze voor de waardepeildatum), als ze echt niet anders kunnen willen ze wel eens oudere transacties gebruiken. In de praktijk wordt er vaak gewaardeerd met referentieobjecten die in andere buurten/wijken liggen omdat er geen andere transacties voorhanden waren.Mr_Size schreef op woensdag 10 april 2013 @ 15:26:
[...]
Deze bewering komt niet echt overeen met wat je vervolgens stelt:
[...]
dit is namelijk precies wat een WOZ taxateur ook doet om tot de WOZ waarde te komenDit heet modelmatige waardebepaling en wordt voor zover ik weet door de meeste, zo niet alle gemeenten gehanteerd!
Als je nu zou kijken naar de laatste WOZ is er gewaardeerd met oude transacties, wellicht onvergelijkbare referentieobjecten en is de waardepeildatum (laatste is 1-1-2012) niet in overeenstemming met de datum van vandaag. Zelfs al zou je indexeren, vooral tegenwoordig komt het indexeren van een oudere waarde/transactie niet overeen met de geindexeerde recentere transacties. Ik kan hier nog wel meer over uitwijden, maar het zal niet veel uitmaken.
Ik wil wel benadrukken dat je extra alert moet zijn als een makelaar de WOZ-waarde in een advertentie gebruikt om de waarde aan te tonen...
Kijk goed naar de data. 350k was eerst NHG grens, deze is verlaagd. Als die verkopen dus waren toen de NHG grens op 350k stond (net zoals het bod dat niet rond kwam - per januari is NHG verlaagd als ik het goed herinner) dan heb je nog altijd een zeer sterk argument. Maar dan moet je goed naar waarderingen kijken.Versteegrob schreef op woensdag 10 april 2013 @ 15:29:
[...]
Een paar redenen waarom ik niet denk dat ze veel zakken:
Huis van de buren is in 2008 verkocht voor 410K
Hun huis is in december bijna verkocht echter kreeg de koper het niet rond
Huizen in de buurt worden zelden onder de 350K verkocht
Als je kijkt wat voor 350K wordt verkocht is kleiner/lelijker
Dit is veruit het grootste huis in de omgeving voor deze prijs.
Binnenkort nog maar is kijken en langs een hypotheek adviseur.
Verder, Apeldoorn heeft (een van de) de grootste daling van Nederland dacht ik. 410k in 2008 naar 300k nu, is minder dan de trend in Apeldoorn dus dan kun je eerder stellen dat 300k nog te hoog is.
En we hebben al een reactie: 1 van de 2 erfgenamen heeft het bod aangehoord en wist zonder overleg al meteen een tegenbod te doen van 230k (9k gezakt dus).Bart-Willem schreef op woensdag 10 april 2013 @ 14:33:
Zo, heb het bod toch maar per e-mail gedaan (die makelaar reageert extreem snel per mail namelijk, tenzij hij een bezichtiging heeft). Heb ook de voorbehoud-zaken erbij vermeld (soort van voorwaarden dus) en de geldigheidsduur van het bod op een week gezet (en niet een paar dagen: een van de erfgenamen zit namelijk in het buitenland en is moeilijk bereikbaar).
Het wachten kan dus beginnen.Persoonlijk denk ik dat ze een ondergrens van 200k hebben, maar daar kom je maar op 1 manier achter.
De makelaar snapte heel goed dat we met 180k aan kwamen, en hij had ook meteen gekeken naar andere transactiewaardes van de afgelopen jaren: een aantal voor 225k in 2011 maar ook voor 250k in 2011 (waren wel een stuk groter zei 'ie). Dat en het feit dat er wel e.e.a. aan deze woning moest gebeuren maakte het geen beledigend bod vond 'ie. Maar hij denkt niet dat die mensen nog heel veel willen zakken.
Niet teveel naar die makelaar luisteren. Willen ze het nou verkopen of niet? Ze zullen het overlijden toch wel eens achter zich willen laten? Het huis kost alleen maar geld zolang ze het in het bezit hebben en in principe is elke erfenis een meevaller.Bart-Willem schreef op woensdag 10 april 2013 @ 17:31:
En we hebben al een reactie: 1 van de 2 erfgenamen heeft het bod aangehoord en wist zonder overleg al meteen een tegenbod te doen van 230k (9k gezakt dus).
De makelaar snapte heel goed dat we met 180k aan kwamen, en hij had ook meteen gekeken naar andere transactiewaardes van de afgelopen jaren: een aantal voor 225k in 2011 maar ook voor 250k in 2011 (waren wel een stuk groter zei 'ie). Dat en het feit dat er wel e.e.a. aan deze woning moest gebeuren maakte het geen beledigend bod vond 'ie. Maar hij denkt niet dat die mensen nog heel veel willen zakken.Een bod van 185k of 190k zou dan volgens hem ook vrij weinig zin hebben omdat die lui kennelijk een bepaald minimumbedrag in hun kop hebben (inhalige erfgenamen
) en als dat niet gehaald wordt blijft de woning gewoon in de verkoop.
Niet te vergeten dat de financieringsnormen nogmaals ingeperkt zijn en nog belangrijker: banksparen is afgeschaft! Reken eens het verschil uit tussen banksparen wat mogelijk was tot 1 december en annuitair aflossen. Je zal dan waarschijnlijk tot de conclusie komen dat het bod wat destijds niet rondgekomen veel te hoog is in deze tijd.Xanaroth schreef op woensdag 10 april 2013 @ 17:02:
[...]
Kijk goed naar de data. 350k was eerst NHG grens, deze is verlaagd. Als die verkopen dus waren toen de NHG grens op 350k stond (net zoals het bod dat niet rond kwam - per januari is NHG verlaagd als ik het goed herinner) dan heb je nog altijd een zeer sterk argument. Maar dan moet je goed naar waarderingen kijken.
Verder, Apeldoorn heeft (een van de) de grootste daling van Nederland dacht ik. 410k in 2008 naar 300k nu, is minder dan de trend in Apeldoorn dus dan kun je eerder stellen dat 300k nog te hoog is.
Nuttige info. Heb al aardig argumenten gelezen dat 300K niet eens zo heel gek is. Ga volgende week is met verschillende mensen hierover praten. Kom hierop terug. Thnx voor alle goede info.ph4ge schreef op woensdag 10 april 2013 @ 17:48:
[...]
Niet teveel naar die makelaar luisteren. Willen ze het nou verkopen of niet? Ze zullen het overlijden toch wel eens achter zich willen laten? Het huis kost alleen maar geld zolang ze het in het bezit hebben en in principe is elke erfenis een meevaller.
[...]
Niet te vergeten dat de financieringsnormen nogmaals ingeperkt zijn en nog belangrijker: banksparen is afgeschaft! Reken eens het verschil uit tussen banksparen wat mogelijk was tot 1 december en annuitair aflossen. Je zal dan waarschijnlijk tot de conclusie komen dat het bod wat destijds niet rondgekomen veel te hoog is in deze tijd.
Annuiteit is vrij simpel te berekenen, desgewenst via bijvoorbeeld berekenhet.nl. Die geeft bij 330.000 euro lening, 5%, en 360 maanden een maandbedrag van EUR 1749,18. Daarvan is EUR 1344,46 rente, haal de HRA er vanaf en je weet je maandbedrag. Dat wordt dan elke maand (ongeveer) een euro meer.Versteegrob schreef op woensdag 10 april 2013 @ 11:33:
Van internet wordt ik niet veel wijzer. Ben vooral benieuwd hoeveel een hypotheek van 330K nou netto is. Gisteren las ik op een hypotheek site 1100e per maand.
Houd er rekening mee dat de verkopers via Google hier mee kunnen lezen, nu het adres genoemd is.Bart-Willem schreef op woensdag 10 april 2013 @ 17:31:
... biedingen op adres ...
Het kadaster is gestopt met het maandelijks publiceren van de Prijsindex Bestaande Koopwoningen index, maar als we bijv. deze bron mogen geloven kan je prima betogen dat er best wat van af mag tov dat bod wat niet rond kwam. Overigens zegt het ook wat over hoe serieus het bod was als iemand zit te bieden met een budget wat hij helemaal niet heeft. Mensen die het budget wel hebben gaven het er ook op dat moment al niet voor.Versteegrob schreef op woensdag 10 april 2013 @ 17:51:
Nuttige info. Heb al aardig argumenten gelezen dat 300K niet eens zo heel gek is. Ga volgende week is met verschillende mensen hierover praten. Kom hierop terug. Thnx voor alle goede info.
Maar goed, dit zijn algemeenheden, ik kan het specifieke huis niet beoordelen. Je kan er wel je bod mee beargumenteren.
[ Voor 4% gewijzigd door ph4ge op 10-04-2013 17:55 ]
De zaak van koper was destijds failliet gegaan.ph4ge schreef op woensdag 10 april 2013 @ 17:54:
[...]
Het kadaster is gestopt met het maandelijks publiceren van de Prijsindex Bestaande Koopwoningen index, maar als we bijv. deze bron mogen geloven kan je prima betogen dat er best wat van af mag tov dat bod wat niet rond kwam. Overigens zegt het ook wat over hoe serieus het bod was als iemand zit te bieden met een budget wat hij helemaal niet heeft. Mensen die het budget wel hebben gaven het er ook op dat moment al niet voor.
Maar goed, dit zijn algemeenheden, ik kan het specifieke huis niet beoordelen. Je kan er wel je bod mee beargumenteren.
Hoe bereken ik de HRA? Heb er niet zoveel verstand van.RemcoDelft schreef op woensdag 10 april 2013 @ 17:54:
[...]
Annuiteit is vrij simpel te berekenen, desgewenst via bijvoorbeeld berekenhet.nl. Die geeft bij 330.000 euro lening, 5%, en 360 maanden een maandbedrag van EUR 1749,18. Daarvan is EUR 1344,46 rente, haal de HRA er vanaf en je weet je maandbedrag. Dat wordt dan elke maand (ongeveer) een euro meer.
[...]
Houd er rekening mee dat de verkopers via Google hier mee kunnen lezen, nu het adres genoemd is.
Not sure if kidding... Ik vraag me serieus af of je hier wel mee bezig moet zijn op dit niveau als je zoiets niet zelf kan bedenken... Dan zou je toch echt beter een onafhankelijke (lees: per uur betaalde) expert kunnen inhuren.Versteegrob schreef op woensdag 10 april 2013 @ 17:57:
Hoe bereken ik de HRA? Heb er niet zoveel verstand van.
Maar goed: je betaalt 100 euro hypotheekrente en valt in de 42% belastingschijf. Dan krijg je dus 42 euro aftrek.
Duidelijk, hier is het ook goed te berekenen http://www.berekenhet.nl/...hypotheekrenteaftrek.htmlRemcoDelft schreef op woensdag 10 april 2013 @ 18:04:
[...]
Not sure if kidding... Ik vraag me serieus af of je hier wel mee bezig moet zijn op dit niveau als je zoiets niet zelf kan bedenken... Dan zou je toch echt beter een onafhankelijke (lees: per uur betaalde) expert kunnen inhuren.
Maar goed: je betaalt 100 euro hypotheekrente en valt in de 42% belastingschijf. Dan krijg je dus 42 euro aftrek.
Die makelaar begrijpt ons goed, maar de erfgenamen willen geen kant op.ph4ge schreef op woensdag 10 april 2013 @ 17:48:
[...]
Niet teveel naar die makelaar luisteren. Willen ze het nou verkopen of niet? Ze zullen het overlijden toch wel eens achter zich willen laten? Het huis kost alleen maar geld zolang ze het in het bezit hebben en in principe is elke erfenis een meevaller.

Goed dat je het zegt, ik zal het gauw weg editten.RemcoDelft schreef op woensdag 10 april 2013 @ 17:54:
[...]
Houd er rekening mee dat de verkopers via Google hier mee kunnen lezen, nu het adres genoemd is.
Succes met bieden RobkeBart-Willem schreef op woensdag 10 april 2013 @ 18:37:
[...]
Die makelaar begrijpt ons goed, maar de erfgenamen willen geen kant op.Het probleem is dus dat de erfgenamen niet echt willen verkopen, alleen tegen een bepaalde prijs.
[...]
Goed dat je het zegt, ik zal het gauw weg editten.Als Kju dat ook even wil doen.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Stuur hem dan even een DM...Bart-Willem schreef op woensdag 10 april 2013 @ 18:37:
[...]
Goed dat je het zegt, ik zal het gauw weg editten.Als Kju dat ook even wil doen.
Leuk park/speeltuin achter het huis...
maar goed als dit je eerste huis is (maw je had op 31-12-2012 geen eigen woning schuld) moet je dus annuitair aflossen. HIermee daalt je schuld, daarmee je rente en daarmee je HRA en stijgen dus je netto woonlasten.Versteegrob schreef op woensdag 10 april 2013 @ 18:33:
[...]
Duidelijk, hier is het ook goed te berekenen http://www.berekenhet.nl/...hypotheekrenteaftrek.html
Ik snap inderdaad ook niet dat je bij een dergelijke grote stap in je leven wel praat over > 300K voor een huis maar vooralsnog imho verkeert bezuinigd door dit zelf uit te willen zoeken ipv een expert te raadplegen..... eventueel zou regio Apeldoorn nog net in ons werkgebied passen overigens
[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 10-04-2013 19:48 ]
Ik bezuinig nergens op. Ben me nu alleen aan het inlezen. Zodra het concreet wordt worden er natuurlijk experts ingeschakeld. DM anders even wat je doet.Ray schreef op woensdag 10 april 2013 @ 19:46:
[...]
maar goed als dit je eerste huis is (maw je had op 31-12-2012 geen eigen woning schuld) moet je dus annuitair aflossen. HIermee daalt je schuld, daarmee je rente en daarmee je HRA en stijgen dus je netto woonlasten.
Ik snap inderdaad ook niet dat je bij een dergelijke grote stap in je leven wel praat over > 300K voor een huis maar vooralsnog imho verkeert bezuinigd door dit zelf uit te willen zoeken ipv een expert te raadplegen..... eventueel zou regio Apeldoorn nog net in ons werkgebied passen overigens
Tot op zekere hoogte kun je daar rekening mee houden bij een bod maar zo als je het nu stelt gaat het wel erg ver en moet je je afvragen of het nog wel realistisch is om überhaupt te bieden als je verwacht dat de verkoper al jouw wensen volledig gaat financieren.Tsurany schreef op woensdag 10 april 2013 @ 11:12:
[...]
Inderdaad, je bied op een huis wat het voor jou waard is, niet wat het voor een ander waard kan zijn. Als jij de badkamer niet mooi vind en daar 15.000 euro extra in gaat zitten bied je 15.000 euro minder aangezien het voor jou minder waard is.
Zie je het al voor je:
Het is een mooi huis behalve de badkamer (15K), de keuken (15K), de vloeren (8K), de voor- en achtertuin (3K), het toilet (1K) en dan nog wat zaken zoals het behang en de kleur van de muren.
Alles bij elkaar zo'n beetje 44K wat we extra van de prijs af willen naast de 20% die we sowieso al minder wilden bieden.

En uiteraard staat het je vrij om te proberen maar je moet je ook afvragen of er niet een punt is waarbij eigenlijk al vaststaat dat je elkaars tijd aan het verdoen bent.
Dat kun je niet zo simpel stellen zolang je niet op de hoogte bent van de exacte situatie.ph4ge schreef op woensdag 10 april 2013 @ 17:48:
[...]
Het is heel goed mogelijk dat de situatie dusdanig is dat de erfgenamen het zich prima kunnen veroorloven om voorlopig niet flink in prijs te zakken.
In het geval waar je het hier over hebt gaat het om een bod wat 60K lager ligt dan de vraagprijs (50K na het tegenbod) en het kan best een flinke tijd duren voor je 50K aan kosten hebt opgemaakt aan een huis (afhankelijk van de situatie)
Tuurlijk kan je dat niet verwachten. Maar je bied wat het voor jou waard is en de verkoper mag dat afwijzen. Mocht je van te voren al een afwijzing verwachten kan je idd je bod niet doen, maar bij een prijsverschil van 40k op een woning van 300k kan je het altijd proberen.ninjazx9r98 schreef op woensdag 10 april 2013 @ 20:43:
Tot op zekere hoogte kun je daar rekening mee houden bij een bod maar zo als je het nu stelt gaat het wel erg ver en moet je je afvragen of het nog wel realistisch is om überhaupt te bieden als je verwacht dat de verkoper al jouw wensen volledig gaat financieren.
Maar mijn punt is, een huis is waard wat iemand er voor wilt geven. Dat een woning volgens een berekening 300k waard zou zijn heb je niks aan als je hem kwijt wilt en je geen mensen vind die dat willen geven. Uiteindelijk is de waarde van een woning wat de hoogste bieder wilt betalen of wat hij in losse onderdelen waard is.
[ Voor 20% gewijzigd door Tsurany op 10-04-2013 21:07 ]
Sorry, moet hier even op reageren vanwege de ironie in het verhaal. Vroeger (lees: pre-2008) vond iedereen het wel normaal als de nieuwe koper alles voor de verkoper betaalde (die had immers meegefinancierd en moest en zou alsnog winst pakken). Waarom zou het nu niet andersom kunnen?ninjazx9r98 schreef op woensdag 10 april 2013 @ 20:43:
[...]
Tot op zekere hoogte kun je daar rekening mee houden bij een bod maar zo als je het nu stelt gaat het wel erg ver en moet je je afvragen of het nog wel realistisch is om überhaupt te bieden als je verwacht dat de verkoper al jouw wensen volledig gaat financieren.
Zie je het al voor je:
Het is een mooi huis behalve de badkamer (15K), de keuken (15K), de vloeren (8K), de voor- en achtertuin (3K), het toilet (1K) en dan nog wat zaken zoals het behang en de kleur van de muren.
Alles bij elkaar zo'n beetje 44K wat we extra van de prijs af willen naast de 20% die we sowieso al minder wilden bieden.![]()
En uiteraard staat het je vrij om te proberen maar je moet je ook afvragen of er niet een punt is waarbij eigenlijk al vaststaat dat je elkaars tijd aan het verdoen bent.
[...]
Dat kun je niet zo simpel stellen zolang je niet op de hoogte bent van de exacte situatie.
Het is heel goed mogelijk dat de situatie dusdanig is dat de erfgenamen het zich prima kunnen veroorloven om voorlopig niet flink in prijs te zakken.
In het geval waar je het hier over hebt gaat het om een bod wat 60K lager ligt dan de vraagprijs (50K na het tegenbod) en het kan best een flinke tijd duren voor je 50K aan kosten hebt opgemaakt aan een huis (afhankelijk van de situatie)
Of het realistisch is dat het wordt geaccepteerd is wat anders, maar in deze markt moet je vooral laag beginnen.
http://www.huizenprijzen.tweedekamer.nl
Wat ik jammer vind is dat weliswaar de huurmarkt ook nog even wordt aangekaart in een eigen hoofdstuk maar dat de achterliggende conclusie daar niet wordt gemaakt. Er is eigenlijk geen markt voor huren in Nederland. Je hebt de sociale huur sector en.....Tja, eigenlijk is verder niet zoveel....oh ja! Er is ook nog een kleine particuliere sector die vooral op het topsegment zit. Waarom er geen middensegment voor huren bestaat wordt helaas niet beantwoord.
TF2 GoT http://www.teamfortress.eu
Dat rapport kunnen we maar beter hier bespreken, dan houden we het centraal: Ontwikkelingen op de huizenmarkt #2CapTVK schreef op woensdag 10 april 2013 @ 21:41:
De commissie heeft vandaag zijn rapport gepresenteerd over de Nederlandse huizenmarkt. Het is niet een lang rapport (iets meer dan 100 pagina's) maar op de bijbehorende site staat ook nog een mooie interactieve slideshow. http://www.huizenprijzen.tweedekamer.nl
Nofi maar de 'normale' volgorde is dat je kijkt wat je kan en wil besteden, wat dit aan lasten en risico's met zich meebrengt en zoekt dan daar een huis bij. Ik heb het gevoel dat je omgekeerd bezig bent vandaar mijn reactie.Versteegrob schreef op woensdag 10 april 2013 @ 20:32:
[...]
Ik bezuinig nergens op. Ben me nu alleen aan het inlezen. Zodra het concreet wordt worden er natuurlijk experts ingeschakeld. DM anders even wat je doet.
Done.Fiber schreef op woensdag 10 april 2013 @ 19:19:
[...]
Stuur hem dan even een DM...
Leuk park/speeltuin achter het huis...
Zal wel aan mij liggen maar ik ben een koper van (ruim) voor 2008 en herken me daar totaal niet in.Xanaroth schreef op woensdag 10 april 2013 @ 21:22:
[...]
Sorry, moet hier even op reageren vanwege de ironie in het verhaal. Vroeger (lees: pre-2008) vond iedereen het wel normaal als de nieuwe koper alles voor de verkoper betaalde (die had immers meegefinancierd en moest en zou alsnog winst pakken). Waarom zou het nu niet andersom kunnen?
Of het realistisch is dat het wordt geaccepteerd is wat anders, maar in deze markt moet je vooral laag beginnen.
Ook destijds hebben wij rekening gehouden met bepaalde zaken die wij anders wilden (keuken, badkamer, vloeren) maar hebben die echt niet één op één in het bod verwerkt.
Het is volgens mij ook nooit zo geweest dat bijv een keuken van 15K per definitie inhoudt dat een huis 15K meer waard wordt.
Dit topic is gesloten.
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.