Lethalis schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 08:12:
Ik zit nu in de onderhandelingsfase om mijn eigen flatje te verkopen.
Enerzijds geweldig natuurlijk, anderzijds doemt nu de vraag op: what's next? Eigenlijk wou ik lekker eenvoudig in een huurflatje gaan zitten, maar mijn vriendin heeft duidelijk andere plannen. Rijtjeshuizen met tuin zie ik nu elke dag voor me
En ergens moet ik bekennen dat ik het helemaal niet erg zou vinden. Er zitten er genoeg bij die ik bijna alleen op mijn eigen inkomen zou kunnen betalen, dus dan zou het met zijn 2-en zeker geen probleem moeten zijn.
Maar het spannende is nu dus: stel dat ik mijn flat verkoop en daarna een andere woning ga kopen, hoe kan ik er dan voor zorgen dat het qua timing allemaal een beetje goed verloopt en we niet tijdelijk in een hotel eindigen ofzo?
In principe is de bedoeling dat ik over 3 maanden vertrokken ben hier als het aan de kopers ligt. Maar ik kan natuurlijk pas iets doen, als hun financiering rond is. En op het moment dat dit zover is, dan moeten we onze eigen financiering op tijd rond zien te krijgen etc.
Er zitten hier vast ervaringsdeskundigen die mij kunnen vertellen hoe dat bij hun ging

Is het jullie gelukt dit goed te regelen?
Mijn zusje eindigde met haar vriend een paar maanden in een woning van een collega die te koop stond, voordat ze haar huis kon betrekken.. maar ik zou zo 1-2-3 niet weten hoe ik het moet oplossen, omdat de meeste mensen die we kennen verder weg wonen en mijn vriendin echt in een uithoek werkt waar ze niet te ver vandaan kan zitten ivm het openbaar vervoer.
Dus als het niet netjes aansluit, wordt het allemaal wel heel ingewikkeld.. zijn er hier mensen die suggesties hebben voor me?
Je kunt altijd proberen een tijd af te spreken met de koper. Misschien is die voor zeg 500-1000 per maand het te verhuren. Dat kan bijvoorbeeld door zolang je geen woning hebt, er elke maand 500 van de koopprijs af te laten gaan. Of je rond de verkoop af, en tegelijkertijd teken je een huurcontract met de koper zodat je er tijdelijk in kunt blijven wonen (geeft waarschijnlijk meer vrijheid voor jullie om er snel uit te kunnen).
Andersom kun je ook vanuit de volgende transactie zo denken. Misschien is het de verkoper wel iets waard als jij er heel snel in trekt (ipv de woning voor 175k te kopen met 3 maanden oplevertijd, zijn ze er dezelfde maand nog uit voor 180k ofzo).
Het zijn slechts voorbeelden. Maar zolang nergens een handtekening staat, heb je ruimte om te onderhandelen. Onderhandelen gaat niet alleen over geld maar ook de randvoorwaarden zoals oplevertijd - en geld is dan vaak een goed argument om jouw voorwaarden af te kunnen dwingen (wie houdt er niet van meer geld onder de streep...). Of misschien kun je andere dingen 'uitruilen' zodat de opleverdata voor jullie acceptabel zijn. Zoals dat je bepaalde dingen uit het bouwkundig rapport alvast verhelpt (bij verkoop) of accepteert (bij koop).
Anders gezegd - hoe belangrijk is een soepele overgang voor jullie, wat ben je bereid daarvoor op te offeren en wat vind de (ver)koper daarvan.
Eventueel kun je ook een woning kopen onder voorbehoud van je eigen verkoop. Dan kun je aan jouw kant alvast alles rondmaken (koopovereenkomst, hypotheek etc) en aan beide kanten tegelijk praten over de oplevertijd voor de beste afstemming.
Ook kun je denken aan tijdelijk toch weer thuis te wonen, te huren, etc. en de spullen in een box te zetten. Of als de overgang erg kort is (zeg je moet er 1 mei uit zijn en 1 juni kun je pas erin) kun je ook nog altijd een vakantie overwegen. Weekendje bij ouders slapen terwijl je alles naar box verhuist, op vakantie, bij terugkomst weer weekenje bij ouders slapen terwijl je alles naar binnen rolt bij wijze van spreken.
Prioriteit moet echter zijn je woning verkopen in deze markt. Een nieuwe koper vinden zal veel lastiger op te lossen zijn dan tijdelijke woonruimte, het afstemmen van opleverdata of tijdelijk wat langere reistijd.
[
Voor 18% gewijzigd door
Xanaroth op 28-03-2013 12:01
]