Grappige discussie. Sinds ik een paar weken geleden te horen heb gekregen dat mijn contract met een jaar verlengd wordt (jeuj

) ben ik vrij resoluut van plan mijn studentenkamer vaarwel te zeggen. Na bijna 6 jaar waarvan 1 werkend jaar (ben nu 23) heb ik het echt wel gehad daar met buren die rustig op een doordeweekse dag tot 12 of 1 uur in de nacht luide muziek en luid bezoek hebben en vervolgens om 5 uur ook weer luidruchtig naar binnen stommelen terwijl ik dan weer om half 7 op moet.
Eerst en vanzelfsprekend ben ik de afgelopen maanden naar huurappartementjes in Nijmegen gaan kijken. De sociale huur blijkt al gauw geen optie want met 3 jaar inschrijftijd kom je bij 100 reacties op een woning ongeveer op de 70e-80e plaats. Ook ben ik er vrij zeker van dat ik nét boven die inkomensgrens uitkom en dus bij voorbaat al kansloos ben in dat segment.
Dan de commerciële huurmarkt. Tsja, wat zal ik daarover zeggen. Laat ik het erop houden dat het aanbod tussen de 500 en 750 euro in Nijmegen ronduit 'beperkt' is. Huurwoningen in deze klasse zijn direct weg of er is wel wat fundamenteels mis (bijv. enorm schuine daken, geen internet mogelijk, etc.) Ik heb geen enorm onrealistische eisen denk ik zelf. Een appartementje van ca. 35 m2 mits locatie gunstig is en voorzieningen voor jezelf zijn.
Het is ook in Nijmegen op de huurmarkt kortom best bizar wat mensen durven te vragen aan huurprijzen en wat je ervoor terugkrijgt. Huurprijzen hoger dan 750 zijn met mijn inkomen moeilijk te dragen. Ook die inkomenseisen van verhuurders zijn best bizar (4 of 4.5 keer de huurprijs). Laat staan de contractkosten (afhankelijk van huurprijs makkelijk 2000-3000 euro).
---
Dan het ontopic gedeelte nu: Toen ik het onlangs met mijn ouders erover had dat het erg lastig is om een beetje fatsoenlijke huurwoning te vinden, raadden zij mij aan om ook eens naar de koopmarkt te kijken. Zij zouden best mee willen denken over eventuele financiële ondersteuning.
Tot die tijd had ik de koopmarkt echt volledig links laten liggen vanwege de slechte economische tijd, mijn tijdelijke contract en de (eigen) verwachting dat de prijzen nog zo'n 5-10% verder zullen dalen. Maar na dit gesprek met mijn ouders ben ik toch eens naar de koopmarkt gaan kijken en mijn mond viel zowat open van wat je met dezelfde maandlasten zoal kan krijgen voor een bescheiden bedrag (onder de 130.000). Met een goede ligging in Nijmegen heb je voor dit bedrag al zelfstandige appartementjes van rond de 50-60 m2 in goede staat en verder in de buitenwijken gaat dit richting 80 m2 en volledige huizen, terwijl de hypotheek rond de 400-500 euro per maand is.
Ik heb zelf een redelijke hoeveelheid spaargeld opgebouwd inmiddels en met steun van ouders zou de hypotheek van zo'n woning ruim onder de 100.000 kunnen komen, maar mijn vraag is eigenlijk of ik (en anderen in soortgelijke situaties) er goed aan doen om nu naar woningen in deze prijsklasse (onder 150.000) te kijken. Het zijn niet echt woningen die je op de groei koopt, dus als ik ga samenwonen met mijn vriendin zal ook een woning van rond de 50 m2 al snel te klein aanvoelen en ook met werk is het onzeker of ik in Nijmegen zal blijven wonen mocht mijn contract niet worden omgezet naar een vast contract. Aan de andere kant zouden mijn ouders zo'n woning in de huidige situatie makkelijk kunnen verhuren tegen een aardig bedrag van rond de 700 euro.
Sparen is overigens ook niet echt meer gunstig. Met de spaarrentes van richting de 1.5% en inflatie van afgelopen jaar 2,5% maak je dus op je vermogen behoorlijk verlies, zeker als je daar die belasting over spaartegoeden boven de 20.000 op meetelt.
In ieder geval een hele lange post geworden, maar ik hoop dat de situatie van de starters die net zijn begonnen aan het werkende leven en graag het ouderlijk huis of de studentenkamer willen verlaten hiermee beter in beeld heb kunnen brengen en tegelijk ook wat advies kan krijgen over:
a. Of het slim is om kopen op dit moment serieus te overwegen of beter kan wachten op een redelijke huurwoning (tegen waarschijnlijk hoge kosten en naar verwachting zonder echt goed tevreden te zijn over de situatie)
b. Indien bij a. kopen als optie wordt gezien of het nu slim is een relatief klein appartementje te kopen in een stad of het juist aan te raden is om te wachten tot je qua inkomen/hypotheek wat meer kan dragen en in staat bent een woning van rond de 200.000-250.000 te betrekken waarvan je wel zekerder bent dat je er de komende 10 jaar wil zitten.