Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.812 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
Tsurany schreef op maandag 25 maart 2013 @ 11:54:
Sparen is leuk, maar wat als je nog thuis woont of op een zeer kleine studentenkamer? Moet je daar dan maar blijven zitten? Ik zou graag iets anders willen, ben na ruim 20 jaar mijn kamer van 12m2 wel zat. Dan kan ik nog wel 2,5 jaar blijven zitten mar daar heb ik persoonlijk weinig zin in.
En dus maar meteen moeten kopen 8)7 |:(

Ik zou zeggen: stel je eisen eens wat realistischer. Er is niets mis met de eerste paar jaar van je werkzame leven een studio te huren, eventueel met huisgenoot.

Is inderdaad internationaal ook heel normaal. Hoe denk je dat jonge werkenden in een stad als New York, Parijs of Londen wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tsurany schreef op maandag 25 maart 2013 @ 11:54:
Sparen is leuk, maar wat als je nog thuis woont of op een zeer kleine studentenkamer? Moet je daar dan maar blijven zitten? Ik zou graag iets anders willen, ben na ruim 20 jaar mijn kamer van 12m2 wel zat. Dan kan ik nog wel 2,5 jaar blijven zitten mar daar heb ik persoonlijk weinig zin in.
Sparen is als je nog bij je ouders woont supersupermakkelijk, als je ouders tenminste niet zelf geen cent te makken hebben (en je dus mee moet helpen.) Plus je was wordt voor je gedaan, er wordt voor je gekookt en je hoeft zelf alleen de stofzuiger te hanteren als je iets om gooit.

Ik zie geen nadelen in dat wat langer volhouden :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

nare man schreef op maandag 25 maart 2013 @ 11:55:
Ik begrijp niet hoe je dit met droge ogen kunt beweren. Kopen lijkt alleen goedkoper dan huren als je de netto maandlasten tegen elkaar afzet. Maar bij kopen komen allerhande kosten kijken die wel moet maken, maar in feite uitsmeert over 30 jaar (hypotheekadvies, overdrachtsbelasting, noem maar op). Bovendien zullen de woningprijzen nog wel een tijdje blijven dalen. Daar heb je bij huren allemaal geen last van.
Nee, bij huren heb je daar geen last van. Maar als je weg gaat heb je ook niks opgebouwd. Geen kapitaal doordat je al een deel hebt afgelost en geen meerwaarde in je huis door het plaatsen van vloeren. Bij een huurhuis mag je mooi vloeren leggen maar zodra je weg gaat moet je die er ook uit slopen.
Kopen omdat je dan 'goedkoper uit bent dan huern' is werkelijk het slechtste advies dat ik in tijden heb gehoord. Bovendien, wat is er mis met in je studentenkamer blijven zitten? Heel veel mensen doen dat, ik heb het zelf ook gedaan terwijl ik al fulltime werkte. Hartstikke gezellig, je kunt lekker sparen, noem maar op.
Dan ga je er vanuit dat iemand nu op een studentenkamer zit. En als die gene daar al zit dat hij daar ook kan blijven voor woon-werk afstand. Ik zelf zit niet op een studentenkamer dus gewoon thuis. En dat heb ik nu echt wel gehad. Ik zie qua huur vrij weinig wat interessant is terwijl er genoeg appartementen zijn die ik zou kunnen kopen die wel interessant zijn.
Dat particulier huren achterlijke inkomenseisen stelt is natuurlijk een slecht argument om dan maar te gaan kopen :)
Je moet toch een thuis hebben? Als dat met huren niet kan blijft er weinig over.
Er zijn echt wel tussenvormen. Denk aan studio's van 30-35m2 waar je met één of twee werkende huisgenoten zit. Kan echt prima, heb het zelf gedaan en diverse van mijn collega's doen het nu nog. Overigens heel gebruikelijk in de grote steden van deze wereld.
Moet je die wel kunnen vinden en in aanmerking voor komen. Dat is waar alle starters nu op uitkomen. En die zijn alsnog niet goedkoop als je ziet wat je er voor krijgt.
Marmar schreef op maandag 25 maart 2013 @ 12:02:
Maar dat is toch wel simpelweg de realiteit? Als je langer blijft zitten, kan je meer sparen, zodat je over een paar jaar het huis/appartement kan kopen wat bij je wensen past.

Wil je per se per direct iets anders, dan krijg je dus iets kleiners, iets duurders of iets op een mindere locatie.
Precies. En dan over een paar jaar verhuizen naar iets wat beter past.
CyBeR schreef op maandag 25 maart 2013 @ 12:06:
Sparen is als je nog bij je ouders woont supersupermakkelijk, als je ouders tenminste niet zelf geen cent te makken hebben (en je dus mee moet helpen.) Plus je was wordt voor je gedaan, er wordt voor je gekookt en je hoeft zelf alleen de stofzuiger te hanteren als je iets om gooit.

Ik zie geen nadelen in dat wat langer volhouden :P
En jij ziet werkelijk geen enkel nadeel van het wonen bij je ouders thuis? Sparen is inderdaad zeer makkelijk maar op deze manier kan je echt geen eigen leven opbouwen. Verre van aantrekkelijk.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Tsurany schreef op maandag 25 maart 2013 @ 12:09:
[...]

En jij ziet werkelijk geen enkel nadeel van het wonen bij je ouders thuis? Sparen is inderdaad zeer makkelijk maar op deze manier kan je echt geen eigen leven opbouwen. Verre van aantrekkelijk.
Het is wat je ervan maakt. Een eigen leven opbouwen is prima mogelijk, je moet alleen mischien wat meer moeite doen. Ik heb 't zelf zo gedaan en dat is prima goed gekomen. Heb nooit geld verspild aan huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
[...]

Nee, bij huren heb je daar geen last van. Maar als je weg gaat heb je ook niks opgebouwd. Geen kapitaal doordat je al een deel hebt afgelost en geen meerwaarde in je huis door het plaatsen van vloeren. Bij een huurhuis mag je mooi vloeren leggen maar zodra je weg gaat moet je die er ook uit slopen.
Ik weet niet wat voor beeld jij bij kopen hebt, maar voor de meeste jonge mensen geldt dat ze de eerste 5 tot 7 jaar helemaal niks opbouwen. Ze zijn alleen maar bezig met het afbetalen van de kosten van verwerving van de woning, waar ze flink voor hebben geleend. Pas na een jaar of 5 tot 7 ga je iets opbouwen en dat is dan nog bij een gelijkblijvende markt. In de huidige (dalende) markt daalt de waarde van een woning sneller dan je kunt aflossen, dus je bouwt helemaal niets op.

Verder heeft het leggen van een vloer in een koopwoning totaal geen meerwaarde, tenzij het een zeer exclusieve hardhouten vloer is, maar dat heeft dan alleen meerwaarde als hij qua waarde/uitstraling ook past bij het huis waarin hij ligt. Zo zal een hardhouten vloer van 10k in een appartement van 150k echt geen cent meer opbrengen dan een laminaatvloer van 2k in datzelfde appartement.

Het idee van kopen als "waarde opbouwen" en huren al "geld weggooien" stamt echt uit eind jaren '90. Ik denk dat de meerderheid van de mensen die > 2008 een appartementje hebben gekocht, die beslissing graag zouden terugdraaien en liever waren gaan huren.
Dan ga je er vanuit dat iemand nu op een studentenkamer zit. En als die gene daar al zit dat hij daar ook kan blijven voor woon-werk afstand. Ik zelf zit niet op een studentenkamer dus gewoon thuis. En dat heb ik nu echt wel gehad. Ik zie qua huur vrij weinig wat interessant is terwijl er genoeg appartementen zijn die ik zou kunnen kopen die wel interessant zijn.
Het gaat niet om interessant, het gaat om verstandig. Ik heb echt het idee dat je geen idee hebt van de kosten die kopen met zich meebrengt, en vooral van de wijze waarop je jezelf vastlegt. Iedereen die sinds 2003 een huis heeft gekocht ziet zijn woning als een gek in waarde dalen. De mensen die in 2003 hebben gekocht hebben inmiddels wel wat afgelost, maar de mensen die > 2008 hebben gekocht, zitten echt tot over hun oren in de schuld, waar een huis tegenover staat met een waarde die 20-30% of meer onder de hypotheekschuld ligt -- áls ze al kunnen verkopen.

Koop je nu een huis zonder substantiële eigen middelen, dan moet je er ervan uitgaan dat je er minstens 15 jaar moet wonen om überhaupt bij verkoop break-even te spelen, bij 100% aflossing. En dan hebben we het nog niet eens over de stijging van je netto maandlasten als de HRA er straks meer aan gaat.
Moet je die wel kunnen vinden en in aanmerking voor komen. Dat is waar alle starters nu op uitkomen. En die zijn alsnog niet goedkoop als je ziet wat je er voor krijgt.
Och, ik betaalde 500 euro voor 35 m2 in Rotterdam. Dat was wel inclusief GWL, gemeentelijke lasten, etc.etc. en dan woonde ik zo dicht bij het centrum dat ik ook geen auto- of andere reiskosten had. Ja, 500 euro is een hoop geld, maar er zijn genoeg steden waar je 350 euro betaalt voor 12 m2. Plus, je zegt de huur op en je bent weg. Probeer jij in deze markt maar een huis te verkopen...

[ Voor 5% gewijzigd door nare man op 25-03-2013 12:23 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:00
xahmol schreef op maandag 25 maart 2013 @ 12:03:
[...]

En dus maar meteen moeten kopen 8)7 |:(

Ik zou zeggen: stel je eisen eens wat realistischer. Er is niets mis met de eerste paar jaar van je werkzame leven een studio te huren, eventueel met huisgenoot.

Is inderdaad internationaal ook heel normaal. Hoe denk je dat jonge werkenden in een stad als New York, Parijs of Londen wonen?
Maar dat moet dus wel lukken/kunnen en dat kan nu gewoon vaak niet als starter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Onzin, dat kan best als starter. Gewoon wat harder zoeken, en niet meteen de eis stellen dat je op je 22e 100m2 met tuin hebt,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Dat vraag ik me dus echt af, ik heb een tijd zitten zoeken in Harderwijk voordat ik kocht, waarbij ik 3 eisen had:
- Financieel kan ik het betalen;
- Ik kan er met 2 personen wonen;
- Het ligt in Harderwijk/omgeving Harderwijk.

In kwam niet in aanmerking voor sociale woningbouw, dus moet voldoen aan de inkomenseis die zeer vaak gesteld wordt bij particuliere huur. Bij een inkomen van 2.750 dus een max huur van 550- 610; Daar is verdraaid weinig te vinden, terwijl er wel veel gegadigden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Misschien moet je dan buiten Harderwijk kijken, dat is ook wel een beetje een gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07

Probeer naast het zwarte, ook het zwarte te zien.

Wonen bij ouders heeft zeker nadelen, maar dat heeft nu kopen ook!

Denk je eens dit in - je koopt. Zeg 200k, met k.k. is dat 210k.

Jaar 1 - de lening is nu nog (puur illustratief, gaat echt niet zo snel omlaag!!) 1/30e minder = 203k. De woning is echter weer 10% gedaald net als afgelopen jaar, en is nu -20k = 180k. Gevecht dat je overduidelijk zult verliezen.

Dus optie A is thuis wonen en iets minder prettig leven, maar je hebt tenminste nog geld over om van te leven. Optie B is zoveel schuld hebben dat je elke cent 2x omdraait en elk beetje in je hypotheek dumpt om de schuld terug te brengen voordat de bank aanklopt. Je hebt vrijwel geen leven meer, omdat je nergens geld voor hebt. Anders kun je nooit binnen 15 jaar verhuizen naar die grotere woning.

Veel slimmer dus om thuis te zitten tot je 27e-30e (wat ondertussen trouwens al algemeen geaccepteerd is geworden) en minimaal 13k/jaar te sparen (1k/maand + vakantiegeld) en dan direct een levensbestendige woning (lees: eengezinswoning) te kopen.

Zoals ik al eerder aangaf, door te sparen en niet te kopen heb ik effectief mijn koopkracht in 2,5 jaar met 25% zien toenemen - loonstijgingen daarin niet meegenomen.

[ Voor 9% gewijzigd door Xanaroth op 25-03-2013 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:05

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Veel slimmer dus om thuis te zitten tot je 27e-30e (wat ondertussen trouwens al algemeen geaccepteerd is geworden) en dan direct een levensbestendige woning (lees: eengezinswoning) te kopen.
Gesproken als een echte IT-er die geen vriendin nodig heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
nare man schreef op maandag 25 maart 2013 @ 12:29:
Misschien moet je dan buiten Harderwijk kijken, dat is ook wel een beetje een gat.
De directe omgeving van Harderwijk is nog meer een gat ;) Hoe verder weg van 't werk, hoe hoger de reiskosten. Hoe hoger de reiskosten, hoe minder je overhoudt voor de huur. Dus dan kom je op die manier in de problemen. Als je dan ziet dat je voor op het oog dezelfde netto kosten wel kunt kopen, snap ik wel dat mensen kopen.

Is het verstandig? Nee, dat denk ik niet, maar wel verklaarbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Myrdreon schreef op maandag 25 maart 2013 @ 12:29:
Veel slimmer dus om thuis te zitten tot je 27e-30e (wat ondertussen trouwens al algemeen geaccepteerd is geworden) en minimaal 13k/jaar te sparen (1k/maand + vakantiegeld) en dan direct een levensbestendige woning (lees: eengezinswoning) te kopen.
No offence maar dan heb je of ouders met een zeer groot huis waar je jezelf kan afzonderen of je hebt geen sociaal leven, geen partner en geen andere vorm van interactie met andere mensen.
Ik wil niet de komende vijf jaar thuis moeten overleggen of ik "vriendjes mag uitnodigen voor het eten".
nare man schreef op maandag 25 maart 2013 @ 12:19:
Ik weet niet wat voor beeld jij bij kopen hebt, maar voor de meeste jonge mensen geldt dat ze de eerste 5 tot 7 jaar helemaal niks opbouwen. Ze zijn alleen maar bezig met het afbetalen van de kosten van verwerving van de woning, waar ze flink voor hebben geleend. Pas na een jaar of 5 tot 7 ga je iets opbouwen en dat is dan nog bij een gelijkblijvende markt. In de huidige (dalende) markt daalt de waarde van een woning sneller dan je kunt aflossen, dus je bouwt helemaal niets op.

Verder heeft het leggen van een vloer in een koopwoning totaal geen meerwaarde, tenzij het een zeer exclusieve hardhouten vloer is, maar dat heeft dan alleen meerwaarde als hij qua waarde/uitstraling ook past bij het huis waarin hij ligt. Zo zal een hardhouten vloer van 10k in een appartement van 150k echt geen cent meer opbrengen dan een laminaatvloer van 2k in datzelfde appartement.

Het idee van kopen als "waarde opbouwen" en huren al "geld weggooien" stamt echt uit eind jaren '90. Ik denk dat de meerderheid van de mensen die > 2008 een appartementje hebben gekocht, die beslissing graag zouden terugdraaien en liever waren gaan huren.
Dus je kan beter überhaupt nooit kopen en altijd maar blijven huren als ik dit zo hoor? Of wachten tot de huizen weer duurder worden, wachten tot de groei stabiel blijft en dan kopen net voordat het weer in stort? Vraag me af waarom er nu dan nog huizen verkocht worden als het kennelijk zo'n slecht plan is om nu een huis te kopen.
Het gaat niet om interessant, het gaat om verstandig. Ik heb echt het idee dat je geen idee hebt van de kosten die kopen met zich meebrengt, en vooral van de wijze waarop je jezelf vastlegt. Iedereen die sinds 2003 een huis heeft gekocht ziet zijn woning als een gek in waarde dalen. De mensen die in 2003 hebben gekocht hebben inmiddels wel wat afgelost, maar de mensen die > 2008 hebben gekocht, zitten echt tot over hun oren in de schuld, waar een huis tegenover staat met een waarde die 20-30% of meer onder de hypotheekschuld ligt -- áls ze al kunnen verkopen.

Koop je nu een huis zonder substantiële eigen middelen, dan moet je er ervan uitgaan dat je er minstens 15 jaar moet wonen om überhaupt bij verkoop break-even te spelen, bij 100% aflossing. En dan hebben we het nog niet eens over de stijging van je netto maandlasten als de HRA er straks meer aan gaat.
Ik kan me niet voorstellen dat je 15 jaar moet wonen in een appartement van 130-140k om bij verkoop geen verlies te leiden. Dat zou betekenen dat je 140.000 euro verder bent en bij verkoop alsnog verlies lijdt?
Och, ik betaalde 500 euro voor 35 m2 in Rotterdam. Dat was wel inclusief GWL, gemeentelijke lasten, etc.etc. en dan woonde ik zo dicht bij het centrum dat ik ook geen auto- of andere reiskosten had. Ja, 500 euro is een hoop geld, maar er zijn genoeg steden waar je 350 euro betaalt voor 12 m2. Plus, je zegt de huur op en je bent weg. Probeer jij in deze markt maar een huis te verkopen...
En hoe kwam je daar dan aan? Ik zie niet zo snel in mijn omgeving zo'n studio liggen. Of het oppervlakte is een stuk kleiner of de prijs is een stuk hoger. Een leuk, klein appartementje of studio'tje is voor mij lastig om te vinden voor een leuke prijs.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
[...]

Zoals ik al eerder aangaf, door te sparen en niet te kopen heb ik effectief mijn koopkracht in 2,5 jaar met 25% zien toenemen - loonstijgingen daarin niet meegenomen.
...en daar gaat de werkelijkheid van GoT toch weer uit de pas lopen met het echte leven :) de meeste mensen zijn simpelweg niet in de gelegenheid om zolang thuis te blijven wonen, of ze willen het pertinent niet. Heeft iets te maken met persoonlijke ontwikkeling enzo. Het is me wel vaker opgevallen dat op GoT vrij makkelijk wordt aangenomen dat je lekker tot Sint-Juttemis bij je ouders kunt blijven wonen, om zodoende nogal veel spaargeld op te bouwen. Maar dat is bepaald niet representatief voor het grootste deel van de jonge potentiële huizenkopers. Dit overigens zonder daar een waarde-oordeel over te hebben hoor. :)
Tsurany schreef op maandag 25 maart 2013 @ 12:44:
[...]
Dus je kan beter überhaupt nooit kopen en altijd maar blijven huren als ik dit zo hoor? Of wachten tot de huizen weer duurder worden, wachten tot de groei stabiel blijft en dan kopen net voordat het weer in stort? Vraag me af waarom er nu dan nog huizen verkocht worden als het kennelijk zo'n slecht plan is om nu een huis te kopen.
Nou, als je kijkt naar de cijfers nu, dan worden er ook praktisch geen huizen meer verkocht. Het is van tweeën één: heb je nog geen huis, dan doe je er verstandig aan om de kat nog even uit de boom te kijken, en heb je wel een huis, dan zit er weinig anders op dan te blijven zitten tot je genoeg hebt afgelost om (tegen de dalende prijzen in) straks zonder of met een bescheiden restschuld te kunnen verkopen. Verder een gevaarlijke redenering natuurlijk: "er worden nog huizen verkocht, dus kennelijk is het nog niet zo'n slecht idee om nu te beginnen met kopen". Natuurlijk kun je nu wel beginnen, maar dan doe je er goed aan je wel íets beter in de markt te verdiepen :P
Ik kan me niet voorstellen dat je 15 jaar moet wonen in een appartement van 130-140k om bij verkoop geen verlies te leiden. Dat zou betekenen dat je 140.000 euro verder bent en bij verkoop alsnog verlies lijdt?
Het hangt natuurlijk een beetje af van de woning die je zoekt. Woningen die eigenlijk helemaal niet courant zijn (bijvoorbeeld vanwege een idiote/ongunstige ligging) maar vanwege de liberale financiering toch een hoge prijs hebben opgebracht, zullen de hardste klappen krijgen. Dalingen van 20-30% of meer zijn dan geen uitzondering.

Bij een annuïtaire hypotheek en 100% financiering heb je na 1/2 van de looptijd (15 jaar) overigens nog maar 1/3 van de schuld afgelost. Dus bij een daling van de huizenprijzen met nog eens 20-30% plus nog de kosten van verwerving en gewoon onderhoud moet je echt wel denken aan zulke terugverdientijden.
En hoe kwam je daar dan aan? Ik zie niet zo snel in mijn omgeving zo'n studio liggen. Of het oppervlakte is een stuk kleiner of de prijs is een stuk hoger. Een leuk, klein appartementje of studio'tje is voor mij lastig om te vinden voor een leuke prijs.
Gewoon, kamernet.nl en rondbellen.

[ Voor 53% gewijzigd door nare man op 25-03-2013 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Tsurany schreef op maandag 25 maart 2013 @ 12:44:
[...]
No offence maar dan heb je of ouders met een zeer groot huis waar je jezelf kan afzonderen of je hebt geen sociaal leven, geen partner en geen andere vorm van interactie met andere mensen.
Ik wil niet de komende vijf jaar thuis moeten overleggen of ik "vriendjes mag uitnodigen voor het eten".
Dat argument hoor je wel vaker van de mensen die vinden dat wonen in Nederland zoveel duurder is dan in bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk. Drie keer raden hoe het daar werkt :) Daar zijn restaurants, cafés en hotels voor uitgevonden.

Natuurlijk wil je uit huis en zelfstandig wonen, alleen dat kost geld. Valt hier in Nederland nog wel mee, probeer maar eens in Parijs een appartementje te huren. €600 voor 30m2 is daar echt niet gek.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
[...]
Veel slimmer dus om thuis te zitten tot je 27e-30e.
Als ik dat had gedaan, dan had ik mijn ouders vermoord of andersom haha.

Ik was 23 jaar oud toen ik het huis uitging.. en toen ging het ook echt niet meer. Ik kwam regelmatig om 3 uur 's nachts enzo thuis, kookte mijn eigen eten, leefde helemaal apart van ze op mijn eigen verdieping (zolder).

Naar ze luisteren deed ik ook helemaal niet meer.. daar werd ik gewoon te oud voor. Op een gegeven moment wil je gewoon doen wat je zelf wil en niet de hele tijd rekening houden met wat ouwelui die toevallig onder hetzelfde dak wonen.

[ Voor 6% gewijzigd door Lethalis op 25-03-2013 14:46 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Jiriki schreef op maandag 25 maart 2013 @ 14:24:
[...]
Natuurlijk wil je uit huis en zelfstandig wonen, alleen dat kost geld. Valt hier in Nederland nog wel mee, probeer maar eens in Parijs een appartementje te huren. €600 voor 30m2 is daar echt niet gek.
EUR 600 per maand voor 30m2 in Parijs? Waar kan ik tekenen? Doe mij er drie!

[ Voor 12% gewijzigd door nare man op 25-03-2013 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:21
Jiriki schreef op maandag 25 maart 2013 @ 14:24:
[...]

Dat argument hoor je wel vaker van de mensen die vinden dat wonen in Nederland zoveel duurder is dan in bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk. Drie keer raden hoe het daar werkt :) Daar zijn restaurants, cafés en hotels voor uitgevonden.

Ben ik helemaal voor, elke dag uit eten. Alleen wordt het thuiswonen dan nog duurder dan een eigen huis kopen :P

Daarnaast schaam je je toch kapot als je als 20+'er nog bij je ouders woont. :z Dat zijn potver je beste jaren, waarschijnlijk veel vrije tijd ivm studie, sociale jaren want veel met vrienden rondhangen, misschien nog geen vaste relatie dus alle geneugten van het vrijgezellebestaan, weinig verplichtingen dus lekker op reis gaan wanneer je zin hebt...

Het zou me wat zijn, moest ik zo'n opgedane scharrel meenemen naar het huis van m'n ouders 8)7 8)7 'En van wie ben jij er één?' 'Hoezo zit je in Portugal? Ik heb voor heel de week boodschappen gedaan :( :( ' 'Jongen toch wat drink je toch veel' etc etc etc... Voorbeelden te over. En dan had ik hele makkelijke ouders, bemoeizucht ontkom je toch niet aan en rekening houden met al helemaal niet. Dat wil je toch niet.

Zelfs een studentenkamer want langer blijven bewonen, wat maakt dat nou uit. Is nog gezellig ook. En vrije-markt studiootjes zijn ook heus wel te vinden. Dat gebrek aan vierkante meters zoek je maar lekker op het terras en in restaurants.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
^^ exact. Zeker als je nog alleenstaand bent, kun je op 30m2 echt prima leven. Gedeelte keuken, hardstikke gezellig met je huisgenoten, net als jij allemaal net aan het werk. Tof toch? Beetje borrelen, verhalen uitwisselen...

Overigens is alles beter dan bij je ouders blijven wonen. Ik moet er werkelijk niet aan denken dat ik nog jaren bij mijn ouwelui had moeten wonen...daar kan toch geen geld tegenop? Eigenwaarde is niet te koop.

[ Voor 4% gewijzigd door nare man op 25-03-2013 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
nare man schreef op maandag 25 maart 2013 @ 12:19:
En toch heb ik dan tegen beter weten in besloten om in November mijn huurhuis te kopen. Tenzij ik iets heel substantieels mis, is het voor mij toch voordelig om het huis te kopen en over 5 jaar te kopen in plaats van nog 5 jaar te huren omdat:

- Ik al in het huis zat, de huurkosten 600 euro per maand zijn
- Een hypotheek gaf bruto al besparing, netto scheelt dit zo'n 200 euro
- Door de verlaagde overdrachtsbelasting waren de eenmalige kosten net wat hoger dan 5000 euro

Een simpel rekensommetje leert mij dat ik over 5 jaar, zelfs met dalende huizenprijzen, break-even of met een licht voordeel kan verkopen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Natuurlijk kun je altijd uitzonderingsgevallen bedenken. Zeker in het laagste segment. Als je dan ook nog eens de woning al huurt, dus je eigen inrichting zit er al in, ja, dan kan het best. Maar dat is niet het meest voorkomende geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:38

Fiber

Beaches are for storming.

LED-Maniak schreef op maandag 25 maart 2013 @ 15:00:
[...]
Een simpel rekensommetje leert mij dat ik over 5 jaar, zelfs met dalende huizenprijzen, break-even of met een licht voordeel kan verkopen.
Moet je wel een koper kunnen vinden natuurlijk... Het blijft altijd een risico.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
^^ dat is inderdaad vooral het probleem bij kleine appartementen/woningen in het laagste prijssegment (ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat deze woning in die categorie valt, gebaseerd op het hypotheekbedrag van zo'n 400 euro netto). Je kunt wel bereid zijn om die restschuld te willen nemen, maar als er gewoon niemand in geïnteresseerd is omdat het simpelweg te klein is...bovendien, kleine woningen hebben de nare eigenschap dat als de nood hoog is (bijv. als er een kleine op komst is) je ook niet de luxe hebt om er nog al te lang te blijven zitten. In een grotere woning heb je nog de keuze: verkopen en je verlies nemen, of blijven zitten en het ongemakt voor lief nemen. In een woninkje van 50m2 gaat dat veel eerder écht knellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
nare man schreef op maandag 25 maart 2013 @ 14:57:
[...]
EUR 600 per maand voor 30m2 in Parijs? Waar kan ik tekenen? Doe mij er drie!
Zus betaalde US$ 2.900 per maand voor 60m2 huurappartement in Manhattan.... gelukkig betaalde haar baas in het jaar dat ze er zat de huur.
Was wel een toplocatie (29e verdieping op 42nd Street vlak bij Times Square), maar toch....

Sorry hoor, maar ik vind het echt redelijk absurd dat elke 22 jarige maar meteen een huis moet willen en kunnen kopen. Dat er meer jongerenhuisvesting moet komen kan ik inkomen. Maar veel mensen hier zie ik toch echt onrealistische eisen aan woonruimte voor een dergelijke starter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dan is wellicht de vraag: 'wanneer ben je een starter' relevant. Ikzelf ben 28 jaar en zit momenteel in een sociale huurwoning sinds 3 jaar. Daarvoor 5 jaar in een studentenhuis gewoond (waarvan 2 jaar na afronden studie om te kunnen sparen). Ik heb geen koopervaring maar ben qua leeftijd wel direct op zoek naar een woning waar we met een gezin kunnen wonen. Ben ik dan ook een starter?

Volgens de definitie van starterslening wel. Volgens jouw definitie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En waarom wilt een starter meer dan een enkele kamer? Omdat alle armoedzaaiers die net minimumloon verdienen dat ook hebben simpelweg omdat ze achterlijk veel huursubsidie krijgen. Ik met een prima salaris moet genoegen nemen met 35m2 voor 500 per maand terwijl elke tokkie voor dat bedrag een huis krijgt aangeboden.

Dus ik vind het niet gek dat starters die een prima salaris verdienen meer willen dan een studio waarbij ze alles moeten delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

xahmol schreef op maandag 25 maart 2013 @ 15:18:
[...]

Sorry hoor, maar ik vind het echt redelijk absurd dat elke 22 jarige maar meteen een huis moet willen en kunnen kopen. Dat er meer jongerenhuisvesting moet komen kan ik inkomen. Maar veel mensen hier zie ik toch echt onrealistische eisen aan woonruimte voor een dergelijke starter hebben.
Zolang het huuraanbod zo slecht blijft hou je dit toch. En dat zegt niets over rare eisen, een studio is gewoon geen doen. Als ik op kamers zou willen wonen was ik wel student gebleven. 8)7 Uiteindelijk ben ik gewoon tot mijn 28e bij mijn ouders blijven wonen en heb ik daarna een appartement gekocht toen het financieel eindelijk lekker uitkwam, maar niet iedereen heeft de mazzel dat dat kan. Moeten ze dan maar genoegen nemen met een studio van 30m² omdat je onmogelijk aan de beurt komt bij sociale huur en particuliere huur zwaar overprijsd is?
Tsurany schreef op maandag 25 maart 2013 @ 15:36:
En waarom wilt een starter meer dan een enkele kamer? Omdat alle armoedzaaiers die net minimumloon verdienen dat ook hebben simpelweg omdat ze achterlijk veel huursubsidie krijgen. Ik met een prima salaris moet genoegen nemen met 35m2 voor 500 per maand terwijl elke tokkie voor dat bedrag een huis krijgt aangeboden.
Op wat voor absurd dure A-locatie zit je dan? Ik betaal ~550 euro netto voor 88m² (~750 euro bruto).

[ Voor 21% gewijzigd door NMe op 25-03-2013 15:56 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Hahahah die Tsurany, welkom in de wereld der werkenden. Het zal de laatste nivellering niet zijn waar je je aan gaat storen, wen er vast aan :P

'Hullie hebben meer' vind ik overigens geen onderbouwing. De vraag is of je kunt leven op 35m2. Het antwoord is 'ja', dat kan prima. Een studiootje wil niet zeggen dat je alles moet delen. Zijn er ook genoeg met eigen keukentje/badkamertje. Jaren met veel plezier gedaan.

[ Voor 49% gewijzigd door EvaluationCopy op 25-03-2013 16:00 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

EvaluationCopy schreef op maandag 25 maart 2013 @ 15:55:
Hahahah die Tsurany, welkom in de wereld der werkenden. Het zal de laatste nivellering niet zijn waar je je aan gaat storen, wen er vast aan :P
I know, maar dan is het niet gek dat iemand met een goede baan dus meer wilt dan een enkele kamer van 35m2. Je verdient meer, houd je eigen hoofd boven water en kan niet eens je eigen toilet krijgen. Ja zo werkt het, maar ik snap niet dat het raar gevonden wordt als iemand dus gewoon een eigen badkamer en woonkamer wilt. Huren? Vergeet het maar. Kopen? Ja, dat kan prima. Verstandig? Nee. Maar je snapt toch wel waarom starters dus graag naar kopen kijken.

Zeker als je met twee personen bent waarvan een nog studeert.

[ Voor 4% gewijzigd door Tsurany op 25-03-2013 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
NMe schreef op maandag 25 maart 2013 @ 15:54:
Als ik op kamers zou willen wonen was ik wel student gebleven. 8)7 Uiteindelijk ben ik gewoon tot mijn 28e bij mijn ouders blijven wonen
Als ik bij mijn ouders zou willen wonen was ik wel scholier gebleven, wat een redenatie B)

Tot je 28e 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:47
nare man schreef op maandag 25 maart 2013 @ 14:13:
...en daar gaat de werkelijkheid van GoT toch weer uit de pas lopen met het echte leven :) de meeste mensen zijn simpelweg niet in de gelegenheid om zolang thuis te blijven wonen, of ze willen het pertinent niet. Heeft iets te maken met persoonlijke ontwikkeling enzo. Het is me wel vaker opgevallen dat op GoT vrij makkelijk wordt aangenomen dat je lekker tot Sint-Juttemis bij je ouders kunt blijven wonen, om zodoende nogal veel spaargeld op te bouwen. Maar dat is bepaald niet representatief voor het grootste deel van de jonge potentiële huizenkopers. Dit overigens zonder daar een waarde-oordeel over te hebben hoor. :)
Als je een inkomen hebt waar je een huis van kunt kopen, dan kan je door slechts een half jaar thuis te wonen al het grootste deel van wat je anders middels een starterslening zou lenen. En ja, vroeg uit huis is leuk, maar we hebben het hier over wat verstandig is. Een dikke lening voor een auto afsluiten is ook leuk. Bovendien maak je misbruik van de samenleving, die subsidieren je en draaien op voor de te grote risico's die je neemt. Wat overigens niet leuk is om je hele leven te ver in de schulden te zitten omdat je niet een jaartje kon sparen maar gelijk een groot risico nam. Het is er de tijd niet na om met geld te smijten en risico's te nemen omdat het leuk is. Er is niks mis mee om dan maar wat minder leuk thuis te blijven wonen. Overigens kan je dan pas echt leven als je een volwaardig salaris hebt maar geen vaste lasten, ipv dat je krom ligt in een huisje amper groter dan je kamer met een te hoge schuld. Ik heb heel wat afgereisd toen ik nog thuis woonde, toen kon het makkelijk.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
...en zo zitten we weer aan de twee uiterste uiteinden van het spectrum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Tsurany schreef op maandag 25 maart 2013 @ 16:02:
[...]

I know, maar dan is het niet gek dat iemand met een goede baan dus meer wilt dan een enkele kamer van 35m2. Je verdient meer, houd je eigen hoofd boven water en kan niet eens je eigen toilet krijgen. Ja zo werkt het, maar ik snap niet dat het raar gevonden wordt als iemand dus gewoon een eigen badkamer en woonkamer wilt. Huren? Vergeet het maar. Kopen? Ja, dat kan prima. Verstandig? Nee. Maar je snapt toch wel waarom starters dus graag naar kopen kijken.

Zeker als je met twee personen bent waarvan een nog studeert.
Daaaaaaamn bro 8)

Ik zie nu al een woeste liberaal/libertariër voor me, en je werkt pas net!! Hoe moet dat met jou over een paar jaar als je wat meer gaat verdienen? (En je als gezinsinkomen vrolijk 40 mille per jaar ziet wegvloeien naar de overburen die lekker collectief nooit werken) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Tsurany schreef op maandag 25 maart 2013 @ 16:02:
[...]
I know, maar dan is het niet gek dat iemand met een goede baan dus meer wilt dan een enkele kamer van 35m2. Je verdient meer, houd je eigen hoofd boven water en kan niet eens je eigen toilet krijgen....
Waarom kan dat niet? Wat is je budget ook al weer? Helpen wij wel even met zoeken en komen we ook weer een beetje on topic. Dit topic gaat namelijk niet over geklaag over de woningmarkt in het algemeen maar over concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 21:01
caanova1984 schreef op maandag 25 maart 2013 @ 12:31:
[...]

Gesproken als een echte IT GOT-er die geen vriendin nodig heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

EvaluationCopy schreef op maandag 25 maart 2013 @ 16:03:
[...]

Als ik bij mijn ouders zou willen wonen was ik wel scholier gebleven, wat een redenatie B)
Mja, wat wil je dan? Een hokje van 30m² kopen is als je je over de gebreken daarvan heen kan zetten leuk en aardig maar uiteindelijk moet je het wel weer verkocht krijgen als je erop uitgekeken bent. Succes. 8)7
Tot je 28e 7(8)7
Tsja, wat dan? Huren? Wachtlijst van 4 jaar. Kopen? Ging niet, niet genoeg salaris. Particulier huren? Te duur, en geen recht op huursubsidie. Daar sta je dan als twintiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Dit begint idd een beetje op het huizenbubbletopic te lijken.
Volgens mij moeten we gewoon met zn allen terug naar het idee dat je een huis koopt omdat je een dak boven je hoofd wil.

Ik zelf ben ook nog steeds aan t rondkijken naar een nieuw huis en huur momenteel nadat ik mijn apartement in Utrecht heb verkocht.
Tuurlijk probeer ik dat zo verstandig mogelijk te doen, maar het is me vooral te doen om het woongenot; mooi huis, genoeg ruimte voor het gezin op een leuke locatie.

Waar ik dus benieuwd naar ben in dit topic zijn de ervaringen met toekenningen van hypotheken; zijn er mensen die bijvoorbeeld geen hyptheek hebben gekregen? of minder kunnen lenen dan ze gehoopt hadden (na het gebruik van de online bereken-tools)

[ Voor 20% gewijzigd door rinkel op 25-03-2013 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDiamond
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-08 22:35
Ik heb tot mijn 23ste afgestudeerd en kon direct aan de slag. na wel geteld 1 maand heb ik toen een huis gekocht. Samen met mijn vriendin wel gelijk een 1gezinswoning en met eigen geld. Als ik er nu op terug kijk zie ik nog steeds een groot risico ( je kan uit elkaar gaan) . Gelukkig staan wij niet onder water en hebben wij een hoop eigen geld gebruikt om te kopen. Ik heb tijdens mijn studendentijd niet alles opgemaakt. Ik heb wel geleefd maar ik had bijvoorbeeld geen auto daar was een OV voor. Ik denk heel simpel over geld je kan geld wat je hebt maar 1x uitgeven. Ik heb trouwens in 2011 (juli) gekocht omdat we samen wilde wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

EvaluationCopy schreef op maandag 25 maart 2013 @ 16:13:
Daaaaaaamn bro 8)

Ik zie nu al een woeste liberaal/libertariër voor me, en je werkt pas net!! Hoe moet dat met jou over een paar jaar als je wat meer gaat verdienen? (En je als gezinsinkomen vrolijk 40 mille per jaar ziet wegvloeien naar de overburen die lekker collectief nooit werken) :(
Ach het is gewoon vervelend als je werkt, goed salaris hebt en gewoon uit huis wilt maar dat niet lukt terwijl je ziet dat mensen die een stuk minder verdienen wel een stuk groter kunnen wonen.
Fiber schreef op maandag 25 maart 2013 @ 16:18:
Waarom kan dat niet? Wat is je budget ook al weer? Helpen wij wel even met zoeken en komen we ook weer een beetje on topic. Dit topic gaat namelijk niet over geklaag over de woningmarkt in het algemeen maar over concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning... :)
True, zijn beetje offtopic gegaan. Ik kan in principe kopen tot 130 a 140k en daarvoor zie ik genoeg leuke appartementen. Echter iedereen raad mij af te kopen dus dan ga je kijken naar huren. En dan zie je genoeg leuke appartementen voor 700 a 800 euro. Dat bedrag kan ik prima ophoesten en nog overhouden ook. En dan ga je kijken en dan moet je wel even 3k+ verdienen om er te mogen wonen. En dan ga je dus toch weer nadenken over het risico lopen met kopen simpelweg omdat je dan wel kan krijgen wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
NMe schreef op maandag 25 maart 2013 @ 16:22:
[...]

Mja, wat wil je dan? Een hokje van 30m² kopen is als je je over de gebreken daarvan heen kan zetten leuk en aardig maar uiteindelijk moet je het wel weer verkocht krijgen als je erop uitgekeken bent. Succes. 8)7
Niemand die goed bij zijn hoofd is zou ook een appartementje van 30m2 kopen, tenzij het enkel en alleen als beleggingsobject cq voor de verhuur aan studenten is bedoeld.

Maar om te huren, prima toch? Lijkt me een ideaal alternatief voor thuis blijven wonen tot je 28e. Overigens, welke ouders laten hun volwassen zoon nou thuiswonen tot zijn 28e zonder kost- en inwoningsgeld te vragen? 8)7 Mijn ouders zien me aankomen: fulltime werken, lekker verdienen, en dan zeker verwachten dat ik gratis aan de moedertiet mag (blijven) liggen om lekker te sparen voor mijn eigen huis. Dachtutniet.

Verder krijg ik er in het algemeen een beeld bij van zo'n enge manbaby met lang haar die maar thuis blijft rondhangen. Beetje wat in Japan een NEET is zeg maar, maar dan met werk :P

[ Voor 9% gewijzigd door nare man op 25-03-2013 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 00:57
nare man schreef op maandag 25 maart 2013 @ 16:29:
[...]
Overigens, welke ouders laten hun volwassen zoon nou thuiswonen tot zijn 28e zonder kost- en inwoningsgeld te vragen?
Ik betaalde destijds wel huur/kostgeld van niks. Vriendenprijsje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 14:31
Tsurany schreef op maandag 25 maart 2013 @ 16:29:
[...]
En dan ga je dus toch weer nadenken over het risico lopen met kopen simpelweg omdat je dan wel kan krijgen wat je wilt.
Je zou nog kunnen overwegen om 'anti-kraak' te gaan wonen. (met alle voor/nadelen van dien). Ik geloof dat er tegenwoordig ook steeds meer 'normale' huizen worden aangeboden, bijvoorbeeld omdat ze al lang leeg staan.

Ik weet niet of het tegenwoordig nog steeds zo is, maar destijds was het relatief goedkoop (dacht dat ik rond de €200,- p/m all in betaalde), dus kan je ook in een paar jaar relatief veel sparen. Maar ook dat is misschien iets teveel off-topic voor de huizenkopen ervaring.

Over ervaringen gesproken, tot dusver loopt alles nog op rolletjes met onze hypotheek, alle papieren (hypotheek/verzekering) gaan binnenkort getekend de deur uit, en dan nog wat puntjes op de i, en dan krijgen we eind mei hopelijk de sleutel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

NMe schreef op maandag 25 maart 2013 @ 16:22:
[...]

Tsja, wat dan? Huren? Wachtlijst van 4 jaar. Kopen? Ging niet, niet genoeg salaris. Particulier huren? Te duur, en geen recht op huursubsidie. Daar sta je dan als twintiger.
Niet genoeg salaris? Huizen genoeg voor rond de ton en die kan volgens mij bijna iedereen die netjes leeft met een baan en een salaris wel betalen als je dat zou willen: http://www.funda.nl/koop/.../2+kamers/bestaande-bouw/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 00:57
Ik snap het punt maar zo'n lijstje zegt an sich weinig natuurlijk. Wellicht zijn niet alle locaties in Nederland vertegenwoordigd. En je weet ook de staat van zo'n huis niet natuurlijk.

Ik heb in Haarlem (waar wij zochten) huizen gezien van 175.000 waar huizen van vergelijkbare grootte 235.000 a 250.000 waren. Maar dan wil je de staat van dat huis niet weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef.NL
  • Laatst online: 18-09 10:49
Grappige discussie. Sinds ik een paar weken geleden te horen heb gekregen dat mijn contract met een jaar verlengd wordt (jeuj :) ) ben ik vrij resoluut van plan mijn studentenkamer vaarwel te zeggen. Na bijna 6 jaar waarvan 1 werkend jaar (ben nu 23) heb ik het echt wel gehad daar met buren die rustig op een doordeweekse dag tot 12 of 1 uur in de nacht luide muziek en luid bezoek hebben en vervolgens om 5 uur ook weer luidruchtig naar binnen stommelen terwijl ik dan weer om half 7 op moet.

Eerst en vanzelfsprekend ben ik de afgelopen maanden naar huurappartementjes in Nijmegen gaan kijken. De sociale huur blijkt al gauw geen optie want met 3 jaar inschrijftijd kom je bij 100 reacties op een woning ongeveer op de 70e-80e plaats. Ook ben ik er vrij zeker van dat ik nét boven die inkomensgrens uitkom en dus bij voorbaat al kansloos ben in dat segment.

Dan de commerciële huurmarkt. Tsja, wat zal ik daarover zeggen. Laat ik het erop houden dat het aanbod tussen de 500 en 750 euro in Nijmegen ronduit 'beperkt' is. Huurwoningen in deze klasse zijn direct weg of er is wel wat fundamenteels mis (bijv. enorm schuine daken, geen internet mogelijk, etc.) Ik heb geen enorm onrealistische eisen denk ik zelf. Een appartementje van ca. 35 m2 mits locatie gunstig is en voorzieningen voor jezelf zijn.

Het is ook in Nijmegen op de huurmarkt kortom best bizar wat mensen durven te vragen aan huurprijzen en wat je ervoor terugkrijgt. Huurprijzen hoger dan 750 zijn met mijn inkomen moeilijk te dragen. Ook die inkomenseisen van verhuurders zijn best bizar (4 of 4.5 keer de huurprijs). Laat staan de contractkosten (afhankelijk van huurprijs makkelijk 2000-3000 euro).

---

Dan het ontopic gedeelte nu: Toen ik het onlangs met mijn ouders erover had dat het erg lastig is om een beetje fatsoenlijke huurwoning te vinden, raadden zij mij aan om ook eens naar de koopmarkt te kijken. Zij zouden best mee willen denken over eventuele financiële ondersteuning.

Tot die tijd had ik de koopmarkt echt volledig links laten liggen vanwege de slechte economische tijd, mijn tijdelijke contract en de (eigen) verwachting dat de prijzen nog zo'n 5-10% verder zullen dalen. Maar na dit gesprek met mijn ouders ben ik toch eens naar de koopmarkt gaan kijken en mijn mond viel zowat open van wat je met dezelfde maandlasten zoal kan krijgen voor een bescheiden bedrag (onder de 130.000). Met een goede ligging in Nijmegen heb je voor dit bedrag al zelfstandige appartementjes van rond de 50-60 m2 in goede staat en verder in de buitenwijken gaat dit richting 80 m2 en volledige huizen, terwijl de hypotheek rond de 400-500 euro per maand is.

Ik heb zelf een redelijke hoeveelheid spaargeld opgebouwd inmiddels en met steun van ouders zou de hypotheek van zo'n woning ruim onder de 100.000 kunnen komen, maar mijn vraag is eigenlijk of ik (en anderen in soortgelijke situaties) er goed aan doen om nu naar woningen in deze prijsklasse (onder 150.000) te kijken. Het zijn niet echt woningen die je op de groei koopt, dus als ik ga samenwonen met mijn vriendin zal ook een woning van rond de 50 m2 al snel te klein aanvoelen en ook met werk is het onzeker of ik in Nijmegen zal blijven wonen mocht mijn contract niet worden omgezet naar een vast contract. Aan de andere kant zouden mijn ouders zo'n woning in de huidige situatie makkelijk kunnen verhuren tegen een aardig bedrag van rond de 700 euro.

Sparen is overigens ook niet echt meer gunstig. Met de spaarrentes van richting de 1.5% en inflatie van afgelopen jaar 2,5% maak je dus op je vermogen behoorlijk verlies, zeker als je daar die belasting over spaartegoeden boven de 20.000 op meetelt.

In ieder geval een hele lange post geworden, maar ik hoop dat de situatie van de starters die net zijn begonnen aan het werkende leven en graag het ouderlijk huis of de studentenkamer willen verlaten hiermee beter in beeld heb kunnen brengen en tegelijk ook wat advies kan krijgen over:

a. Of het slim is om kopen op dit moment serieus te overwegen of beter kan wachten op een redelijke huurwoning (tegen waarschijnlijk hoge kosten en naar verwachting zonder echt goed tevreden te zijn over de situatie)

b. Indien bij a. kopen als optie wordt gezien of het nu slim is een relatief klein appartementje te kopen in een stad of het juist aan te raden is om te wachten tot je qua inkomen/hypotheek wat meer kan dragen en in staat bent een woning van rond de 200.000-250.000 te betrekken waarvan je wel zekerder bent dat je er de komende 10 jaar wil zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:29

frG

Ik wil mezelf een beetje gaan oriënteren op de koopmarkt, momenteel huur ik in de vrije sector, en dit is te doen, maar aan de dure kant.

Hebben jullie ervaringen met sites waar je ongeveer je hypotheek bedrag kunt uitrekenen en zo ja welke zijn 'up-to-date' ? Ik heb berekenhet.nl/ gevonden, maar weet dus niet of daar momenteel nog betrouwbare berekeningen uitkomen, wat raden jullie mij aan? Toch een gesprek met een adviseur? (wil eigenlijk eerst zelf een en ander uitzoeken).

Verder zat ik te zoeken op funda, en vroeg me af hoe het zit met de prijzen, in veel gevallen kan er bij een vraagprijs van 250k toch wel een redelijk bedrag vanaf? Of zetten de makelaars tegenwoordig al de verlaagde prijzen (daling van de afgelopen tijd) op funda?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Fiber schreef op maandag 25 maart 2013 @ 16:38:
[...]

Niet genoeg salaris? Huizen genoeg voor rond de ton en die kan volgens mij bijna iedereen die netjes leeft met een baan en een salaris wel betalen als je dat zou willen: http://www.funda.nl/koop/.../2+kamers/bestaande-bouw/
In Eindhoven krijg je voor ~100k echt krotten. Ex-huur, houten (onder)vloeren, woningbouwkeukentjes, tocht en anderzins slechte isolatie en/of pauperbuurten met meer schotels dan deurmatten, ik heb het allemaal gezien. Daar is allemaal wel wat van te maken maar dat vergt een stukje kapitaalinjectie en zelfs dan is het met de huidige huizenmarkt een slechte investering. Ik kon dus inderdaad zo'n woning kopen maar heb besloten te wachten tot ik wat meer verdiende en heb nu dus een ~30k hogere hypotheek en een woning die daadwerkelijk bewoonbaar was in een goeie buurt. Nog geen minuut spijt van gehad. :)
frG schreef op maandag 25 maart 2013 @ 17:40:
Hebben jullie ervaringen met sites waar je ongeveer je hypotheek bedrag kunt uitrekenen en zo ja welke zijn 'up-to-date' ? Ik heb berekenhet.nl/ gevonden, maar weet dus niet of daar momenteel nog betrouwbare berekeningen uitkomen, wat raden jullie mij aan? Toch een gesprek met een adviseur? (wil eigenlijk eerst zelf een en ander uitzoeken).
Als je alleen bent kun je uitgaan van ongeveer 4½ keer je brutojaarsalaris als ballpark figure. Als je bang bent voor de kosten van een adviseur: die zijn vaak gratis totdat je een daadwerkelijke uitgewerkte offerte aanvraagt. Tot die tijd kunnen ze je prima aan een semi-nattevingerberekening helpen waarmee jij naar woningen kunt gaan kijken. :)

[ Voor 30% gewijzigd door NMe op 25-03-2013 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

NMe schreef op maandag 25 maart 2013 @ 18:00:
[...]
In Eindhoven krijg je voor ~100k echt krotten. Ex-huur, houten (onder)vloeren, woningbouwkeukentjes, tocht en anderzins slechte isolatie en/of pauperbuurten met meer schotels dan deurmatten, ik heb het allemaal gezien...
Zal best, maar dan ga je dus extra eisen stellen... Moet je niet zeggen dat er niks is.

Ik bedoel, als 22 jarige met je eerste baan moet je toch ergens beginnen...? Maar dat is inderdaad het rottige van de huidige markt, er is dus echt wel wat te koop, ook voor die prijs. De vraag is echter of je het over een paar jaar weer kwijt raakt als je je wat beters kan veroorloven. En wat boeien die ondervloeren, keukentjes en schotels een 22 jarige nou? Als het goed is ben je op die leeftijd toch alleen maar thuis om te slapen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En zo'n beeld van starters helpt natuurlijk ook niet. Elk probleem weg bagatelliseren met een prachtig vooroordeel en dan maar aannemen dat dit voor iedereen geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
nare man schreef op maandag 25 maart 2013 @ 15:15:
^^ dat is inderdaad vooral het probleem bij kleine appartementen/woningen in het laagste prijssegment (ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat deze woning in die categorie valt, gebaseerd op het hypotheekbedrag van zo'n 400 euro netto). Je kunt wel bereid zijn om die restschuld te willen nemen, maar als er gewoon niemand in geïnteresseerd is omdat het simpelweg te klein is...bovendien, kleine woningen hebben de nare eigenschap dat als de nood hoog is (bijv. als er een kleine op komst is) je ook niet de luxe hebt om er nog al te lang te blijven zitten. In een grotere woning heb je nog de keuze: verkopen en je verlies nemen, of blijven zitten en het ongemakt voor lief nemen. In een woninkje van 50m2 gaat dat veel eerder écht knellen.
Perceel oppervlakte van 56m2 huis(begane grond, 1e verdieping + zolder staat daar dan op) en een tuin van 70m2. Alhoewel dit inderdaad een huis is in het lage/goedkope segment, heeft het natuurlijk wel als voordeel dat de prijs niet zo dynamisch heen en weer zakt als de huizen van 2 ton. Huis is net groot genoeg om 2 kids(als ze jong zijn) op 1 kamer te leggen tot een jaar of 10 ofzo.

Daarnaast ben ik van mening dat een klein huis helemaal niet negatief hoeft te zijn:
- Veel mensen verhuizen niet omdat ze niet kunnen, doordat de restschuld te groot is. Als ze voor het werk verplicht worden te verhuizen, dan zullen ze toch kleiner moeten gaan wonen.
- Uitgegeven leningen worden steeds kleiner. De trend dat een starter dus meteen in een gezinswoning trekt, zal verminderen.
- Klein huis, genoeg geld aan het eind van de maand over tov. huren en dus kan je dit weer in je huis stoppen waardoor je steeds meer aflost. Als je dit huis dan niet kwijtraakt in 2 jaar, dan zijn de maandelijkse kosten nog wel te overzien. Zeker omdat je al een deel hebt afgelost.

win-win :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:52
Voor diegenen die te maken hebben / tegen het probleem aanlopen van de inkomenseisen bij huren: besef dat de enige reden voor de verhuurder in principe is: zekerheid dat je de huur kunt betalen. Dus op het moment dat je die zekerheid kan geven dat dat geen probleem is, dan ben je al een heel eind.

Toen ik ging werken in '03, en binnen 2 maanden een woning nodig had in de Randstad (studeerde in Enschede) ben ik particulier gaan huren in Utrecht. Huur van 700 ofzo voor 40^2, op een bruto salaris van 1900. Toen hebben m'n ouders meegetekend en garant gestaan. Die verhuurder boeit het niet dat je salaris nog geen factor 2.5 hoger dan de huur is zolang hij maar weet dat hij de huur krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Fiber schreef op maandag 25 maart 2013 @ 18:13:
[...]

Zal best, maar dan ga je dus extra eisen stellen... Moet je niet zeggen dat er niks is.

Ik bedoel, als 22 jarige met je eerste baan moet je toch ergens beginnen...? Maar dat is inderdaad het rottige van de huidige markt, er is dus echt wel wat te koop, ook voor die prijs. De vraag is echter of je het over een paar jaar weer kwijt raakt als je je wat beters kan veroorloven. En wat boeien die ondervloeren, keukentjes en schotels een 22 jarige nou? Als het goed is ben je op die leeftijd toch alleen maar thuis om te slapen... ;)
Als je zo'n huis koopt kom je er nooit meer vanaf en zit je 5-10 jaar later alsnog met een hoop gezeik en/of groot verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
^^ exact. Gewoon een uitwerking van het adagium 'locatie, locatie, locatie' -- je kunt gokken op gentrificatie van zo'n wijk, maar als dat niet gebeurt, ben je mooi de pineut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

nare man schreef op maandag 25 maart 2013 @ 16:29:
[...]
Overigens, welke ouders laten hun volwassen zoon nou thuiswonen tot zijn 28e zonder kost- en inwoningsgeld te vragen?
Ouders die, zoals ik eerder al zei, niet zelf geen cent te makken hebben maar 't ook gewoon ruim hebben. En een ruim huis hebben zodat je niet constant op elkaars lip zit. Ergo, mijn ouders.

Ik denk wel dat als ik al m'n geld uitgaf aan onzinzaken dat dat wellicht anders gegaan was; maar die hebben ook goed doorgehad dat 't meeste gewoon naar een spaarrekening ging om op een later moment een eigen huis mee te kunnen betalen, en dat vonden ze een beter idee dan dat ik 't aan hen in zou leveren (want zij hadden 't niet nodig.)
Mijn ouders zien me aankomen: fulltime werken, lekker verdienen, en dan zeker verwachten dat ik gratis aan de moedertiet mag (blijven) liggen om lekker te sparen voor mijn eigen huis. Dachtutniet.
Mwah vind ik dus geen slecht idee. En als je als ouder 't niet nodig hebt dat je kinderen meebetalen kun je beter dit zo doen. Of eventueel wel kostgeld innen maar 't dan zélf op een spaarrekening zetten tbv aankoop eigen huis later.

Als je als gezin het niet ruim hebt is 't een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Ik wil mezelf een beetje gaan oriënteren op de koopmarkt, momenteel huur ik in de vrije sector, en dit is te doen, maar aan de dure kant.

Verder zat ik te zoeken op funda, en vroeg me af hoe het zit met de prijzen, in veel gevallen kan er bij een vraagprijs van 250k toch wel een redelijk bedrag vanaf? Of zetten de makelaars tegenwoordig al de verlaagde prijzen (daling van de afgelopen tijd) op funda?
Je kunt ook nhg sneltoets gebruiken als je alleen indicatie zoekt. Die is best realistisch.

Sommige verkopers zetten scherpe prijzen neer (vaak te zien aan dat ze binnen maand of 3 verkopen met 0-5% eraf) of totaal onrealistisch (en staan dan ook makkelijk jaren te koop en kunnen uiteindelijk 20-50% lager verkopen dan de originele vraagprijs). Wat betreft de prijs van woningen, dat moet je dus zelf inschatten door goed onderzoek te zoek.

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 26-03-2013 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:53

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

CyBeR schreef op maandag 25 maart 2013 @ 22:57:
Mwah vind ik dus geen slecht idee. En als je als ouder 't niet nodig hebt dat je kinderen meebetalen kun je beter dit zo doen. Of eventueel wel kostgeld innen maar 't dan zélf op een spaarrekening zetten tbv aankoop eigen huis later.
Dat kunnen ze juist beter niet doen. Dat wil zeggen, als die ouders het niet nodig hebben dat de kinderen meebetalen, is de kans ook groot dat ze gebruik willen maken van de mogelijkheid om belastingvrij wat te schenken bij de aankoop van een huis.
Dan kunnen de kinderen het geld beter zélf op een spaarrekening zetten, waarna de ouders (als ze dat willen) nog de mogelijkheid hebben om belastingvrij te schenken.

Maar dat even terzijde. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gisteren naar de makelaar gebeld voor een te koop staande nieuwbouw woning (ja ik weet, nieuwbouw duur) en zou worden teruggebeld. Niets gehoord, zal wel verkocht zijn en daarom geen moeite meer doen :)

Of het ligt aan mij of het is zeldzaam om een fatsoenlijke makelaar te treffen. De een zegt toe foto's te sturen (na 4 mnd nog niets), de ander belt je terug (yeah right), de derde vraagt bij het maken van een afspraak voor een bezichtiging hoeveel je max kunt betalen (lol) en ga zo maar door. Met dit beeld zie ik ook het positieve nog niet in van een aankoopmakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Onor is imo een hele redelijke site waar actuele berekeningen op staan.

Over funda valt weinig te zeggen. Vaak is het verhaal erachter (tijd dat het te koop staat, hoogte hypotheek verkopers, marktblindheid) belangrijk om daar een bepaling over te doen. En bieden staat vrij. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:17

Kju

Aghanim schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 09:19:
Gisteren naar de makelaar gebeld voor een te koop staande nieuwbouw woning (ja ik weet, nieuwbouw duur) en zou worden teruggebeld. Niets gehoord, zal wel verkocht zijn en daarom geen moeite meer doen :)

Of het ligt aan mij of het is zeldzaam om een fatsoenlijke makelaar te treffen. De een zegt toe foto's te sturen (na 4 mnd nog niets), de ander belt je terug (yeah right), de derde vraagt bij het maken van een afspraak voor een bezichtiging hoeveel je max kunt betalen (lol) en ga zo maar door. Met dit beeld zie ik ook het positieve nog niet in van een aankoopmakelaar.
Het kan zijn dat je niet serieus overkwam waardoor hij je geen prioriteit geeft of het gewoon vergeet. Het is verder onvergeeflijk, je moet ze maar gewoon bellen en goed van langs geven.

Deze makelaar gebruikt gelukkig Evernote i.c.m. met GTD en Google Apps ;)

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Laatst online: 16-09 19:57
Hoorde afgelopen week nog over onderstaande situatie.
- Makelaar verkoopt woning voor familie lid.
- Makelaar bemiddelt bij de koop van een woning uit zijn eigen bestand aan dit familie lid.
- Deze woning heeft 1 dag te koop gestaan en is nooit op funda geweest.
- Vermoedelijk weet verkopende partij niet dat de koper een familie lid is van zijn makelaar.

De betreffende makelaar is
- NVVM gecertificeerd
- NWWI gecertificeerd
- Vastgoed gecertificeerd

Mag dit zomaar (het gaat ons niet om het kopen van deze woning, maar meer uit nieuwsgierigheid)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Uitsluitend de taxateur mag niet betrokken zijn bij de transactie. Voor de rest dient de makelaar zich te houden aan zijn beroeps- / gedragscode, e.e.a. verschilt per brancheorganisatie.
Als de koopsom verder reeel is zal het de verkoper ook niet boeien wie de koper is, zo lang de transactie maar daadwerkelijk tot stand komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Als de verkoper er een prijs voor heeft gekregen die hij goed acht mag dat vast wel, maar echt helemaal netjes is het niet. De verkoper is met de huidige markt vast allang blij dat hij binnen een week zijn woning verkocht heeft.

Mijn aankoopmakelaar was toevallig bij de vorige eigenaar van mijn appartement geweest om hem advies te geven over verkopen of verhuren van zijn woning en daarbij het advies gegeven voorlopig te verhuren of te verkopen voor een bepaald bedrag. Mijn makelaar had dus een redelijk goed idee van de financiële situatie van de vorige eigenaar en dat heb ik mooi kunnen gebruiken bij mijn biedgedrag. Jammer voor de vorige eigenaar, maar niet helemaal onethisch. :+

Het positieve van een aankoopmakelaar is dat ze meestal via een flat fee werken en dus zo snel mogelijk jou aan een huis willen helpen dat jij kan en wil betalen. Zo'n aankoopmakelaar gaat dus echt wel zorgen dat hij zo min mogelijk tijd en dus geld aan je kwijt is en de beste manier daarvoor is zo goed mogelijk aan jouw wensen te voldoen.

Ik ben uiteindelijk heel blij met mijn makelaar destijds. Zonder hem had ik heel anders geboden en waarschijnlijk niet mijn huidige woning gehad en gezien de tijdsdruk: misschien zelfs überhaupt niet gekocht voordat het financieel minder interessant was. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
Of het ligt aan mij of het is zeldzaam om een fatsoenlijke makelaar te treffen.
Tijdens onze zoektocht zijn we de meest uiteenlopende makelaars tegengekomen. De slechtste was wel iemand die geen enkele moeite nam om ook maar enige initiatief te tonen (b.v. tijdens de bezichtiging kwam hij niet verder dan 'dit is de keuken', en op de meest simpele vragen moest hij het antwoord schuldig blijven.)

Voor de rest redelijk wat "gladde/snelle" dames en heren de reveu gepasseerd, de een beter inhoudelijk voorbereid, de ander pretiger in de omgang, maar geen van allen echt slecht zoals je soms in de verhalen hoort.

Uiteindelijk was de meest (pro)actieve verkoopmakelaar ook degene waar we het huis hebben gekocht (niet dat het meespeelde, maar het is toch wel prettig als je op eenzelfde niveau en normale manier met iemand kan communiceren). Bepaalde opmerkingen die we tijdens de eerste bezichtiging maakten (houtrot, energielabels, bestemminsgplannen etc) kwam hij zelf later op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
^^ zo'n ervaring heb ik ook gehad. Een bepaalde grote makelaarsketen in Rotterdam presteerde het om mij bij drie huizen hetzelfde makelaartje te sturen. Echt een pre-crisis-jongetje van nog geen 22, vers van het HBO, vette krijtstreep, dat alleen voor de lease-auto de makelaardij in was gegaan. Kon niets vertellen over het huis, wist niets van bouwkunde of architectuur, wist gewoon echt he-le-maal niets. En nog onbeschoft ook. Ik heb hem toen verteld dat hij zijn werkgever en de klanten van zijn werkgever op deze manier geen dienst bewees en heb de werkgever verzocht de volgende keer een echte makelaar te sturen.

Overigens is mijn ervaring met zowel verkoop- als aankoopmakelaars wel zodanig dat ik de volgende keer dat ik een huis koop, het helemaal zelf ga doen. Mijn huidige woning was mijn eerste, en ook omdat ik niet al teveel eigen tijd kon spenderen (drukke baan als advocaat) heb ik dat uit handen gegeven. Maar de volgende keer doe ik het gewoon zelf, want het stelt echt bijzonder weinig voor.

[ Voor 26% gewijzigd door nare man op 26-03-2013 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
De (slechtste) makelaar waar ik over sprak was juist een oudere, ik had meer de indruk bij hem van; 'ik ben toch al binnen, dus mij boeit het allemaal niet'

Ik heb ook zonder aankoopmakelaar een (eerste) huis gekocht, als je de tijd hebt en weet wat je wil is het niet zo heel ingewikkeld moet ik zeggen. Als ruggespraak kan het misschien wel prettig zijn, en misschien om je niet gek te laten maken tijdens de onderhandelingen, maar ik heb hem niet heel erg gemist. Je moet er ergens ook wel lol in hebben om dingen uit te zoeken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

PaveloW schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 15:26:
De (slechtste) makelaar waar ik over sprak was juist een oudere, ik had meer de indruk bij hem van; 'ik ben toch al binnen, dus mij boeit het allemaal niet'
Een echte makelaar van het 'old boys network' kan je inderdaad nog wel met enige regelmaat tegenkomen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
^^ maar dat heb je bij alle zakelijke dienstverlening. Je wilt niet weten hoeveel advocaten er zijn die nog met hun hoofd ergens eind jaren '80 zitten, met dito oubollig taalgebruik.

[ Voor 9% gewijzigd door nare man op 26-03-2013 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Uitzoeken heb ik veelal gewoon zelf gedaan. Mijn makelaar heeft me vooral geholpen met de eerste bezichtiging en het advies over welke van de vier woningen in dezelfde flat die ik gezien had nou eigenlijk welke vóór- en nadelen hadden, waarbij hij gelukkig tot dezelfde conclusie kwam als ik. Daarna heeft hij eigenlijk alleen het bieden gedirigeerd (waarbij we mazzel hadden dat de makelaar van de verkoper echt een amateur was of in elk geval zo overkwam :P) en is hij nog even meegelopen bij de laatste inspectie voordat ik de koopakte tekende. Bij die laatste inspectie zag 'ie ook nog eens wat vochtschade die mij anders waarschijnlijk veel later pas opgevallen was waardoor de planning van de hele verhuizing had moeten opschuiven.

Met 1800 euro aan kosten (inclusief BTW) niet echt goedkoop, maar hij heeft meer van de prijs af kunnen krijgen dan dat en meer dan mij zelf gelukt was. Ik hoop nog wel even te zitten waar ik nu zit maar als ik weer verhuis is die makelaar de eerste die ik bel, zowel om mijn woning te verkopen als om te helpen met het kopen van de nieuwe. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

amateuristisch overkomen is ook een verkooptechniek :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Kju schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 15:40:
amateuristisch overkomen is ook een verkooptechniek :D
Mja...niet in dit geval. :P Vraagprijs op Funda: 129k. Daar heb ik 115k op geboden. Tegenbod van die makelaar: 135k, want die 129k was een "vanaf-prijs". Beetje absurd, maar dat was nog niet amateuristisch. :P Mijn makelaar zei toen dat dat een beetje gek was maar dat hij het aan mij voor zou leggen. We hebben toen bewust even niets laten horen met het plan om een week later een tegenbod van 116k te doen ofzo, maar nog voordat de week om was belde de verkopende makelaar op om te vragen of we al wisten wat we gingen doen. Hij had verder geen andere bieder maar wilde het gewoon weten. Anders kom je even wanhopig over ofzo. :P En dat heeft hij vaker gedaan, wij wachten even een tijdje, komt hij terug met een telefoontje, ongetwijfeld geërgerd omdat hij niet met andere geïnteresseerden zou mogen onderhandelen. Hij heeft zich op een gegeven moment zelfs kwaad gemaakt op mijn makelaar. Je neemt toch juist een makelaar in de arm om die emotie buiten de onderhandelingen te houden? :P

Uiteindelijk kwam hij langzaam aan richting de prijs die ik ervoor wilde betalen (125k, die 129k was al heel scherp) en ben ik ook wat omhoog gegaan met bieden, en toen heb ik die 125k geboden en is dat bod geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En je weet zeker dat jij de goede deal hebt en niet die makelaar? Want als ik zie dat 125k betaald is terwijl de vraagprijs 129k was zou mijn eerste reactie zijn dat de verkoper dat goed gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Tsurany schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 15:55:
En je weet zeker dat jij de goede deal hebt en niet die makelaar? Want als ik zie dat 125k betaald is terwijl de vraagprijs 129k was zou mijn eerste reactie zijn dat de verkoper dat goed gedaan heeft.
Weet ik zeker. :) Die woning stond echt al heel scherp en realistisch in de markt (en dat heb ik gecontroleerd door een rondvraag onder meerdere onafhankelijke mensen met verstand ervan :P) en bovendien wist ik dus sowieso vooraf al hoe ver de eigenaar kon en wilde zakken omdat ik voorkennis had over zijn financiële situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Je hebt pas een goede deal als de taxateur ten minste 10% boven je koopsom taxeert.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dan heb ik een goeie deal. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Dan was het misschien inderdaad een amateur :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
Geen 10% onder de taxatiewaarde hier en toch heb ik (voor mijn gevoel dan) een goede deal! Het is maar wat de gek ervoor geeft zullen we zeggen ;) (al zal de bank daar anders over denken....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 18-09 15:42
nare man schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 14:55:
^^ zo'n ervaring heb ik ook gehad. Een bepaalde grote makelaarsketen in Rotterdam presteerde het om mij bij drie huizen hetzelfde makelaartje te sturen. Echt een pre-crisis-jongetje van nog geen 22, vers van het HBO, vette krijtstreep, dat alleen voor de lease-auto de makelaardij in was gegaan. Kon niets vertellen over het huis, wist niets van bouwkunde of architectuur, wist gewoon echt he-le-maal niets. En nog onbeschoft ook. Ik heb hem toen verteld dat hij zijn werkgever en de klanten van zijn werkgever op deze manier geen dienst bewees en heb de werkgever verzocht de volgende keer een echte makelaar te sturen.

Overigens is mijn ervaring met zowel verkoop- als aankoopmakelaars wel zodanig dat ik de volgende keer dat ik een huis koop, het helemaal zelf ga doen. Mijn huidige woning was mijn eerste, en ook omdat ik niet al teveel eigen tijd kon spenderen (drukke baan als advocaat) heb ik dat uit handen gegeven. Maar de volgende keer doe ik het gewoon zelf, want het stelt echt bijzonder weinig voor.
Wat stelt het voor dan? Binnen een korte tijd ga ik een huis kopen. Voor een aankoop makelaar ben je zo € 4.000 kwijt terwijl het volgens mij niet heel moeilijk kan zijn. Zelf kan ik ook prima onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Versteegrob schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 16:51:
[...]

Wat stelt het voor dan? Binnen een korte tijd ga ik een huis kopen. Voor een aankoop makelaar ben je zo € 4.000 kwijt terwijl het volgens mij niet heel moeilijk kan zijn. Zelf kan ik ook prima onderhandelen.
Dat kan veel goedkoper. Ik heb zoals gezegd ~1800 euro betaald voor de mijne (1500 ex. BTW). Als je zelf denkt goed te kunnen onderhandelen en snel gebreken en consequenties kan zien tijdens een bezichtiging dan kun je je dat geld besparen, maar als je geen ervaren onderhandelaar bent is het misschien toch winstgevend om het uit te besteden. Wel een beetje rondshoppen, want 4k voor een aankoopmakelaar is absurd, dat heb ik zelfs mijn hypotheekadviseur en makelaar sámen niet betaald. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:47
Je hebt een goeie deal als je zelf 100% tevreden bent. Want dat is het allerbelangrijkste! :)
Dat meen ik serieus. Wat heb je aan een enorm scherpe prijs, als je uiteindelijk ongelukkig bent met het huis (en je het niet snel kwijt kan om welke reden dan ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ik vraag me wel af wat een aankoopmakelaar voor € 4.000 doet. De werkzaamheden zijn, afhankelijk van het type object, nagenoeg gelijk, ongeacht de hoogte van de uiteindelijke koopsom. Een goede aankoopmakelaar die daadwerkelijk opmeet, goede recherche pleegt etc. zal ca. € 2.000 tot € 2.500 (ongeveer 12 tot 15 declarabele uren) moeten kosten bij een gemiddelde woning, ongeacht hoogte koopsom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
€4.000? Ik heb €500 betaald voor mijn aankoop makelaar, exclusief bouwtechnisch onderzoek maar dat kost ook maar een €120 dacht ik.

Uiteindelijk helpt het vooral bij conflicten achteraf. Noch beter is om te kijken of alles wel in het koopcontract staat vermeld als wel of niet bekend. Als het even kan, laat er dan in zetten wat er allemaal gebeurt is aan het huis of vastleggen wat er eventueel wel of niet werkt.

Voorbeeld: staat er in dat alle keuken apparatuur werkt dan kan je ze daar aan houden. Staat er niets en de kookplaat werkt niet dan kan de verkoper zeggen dat hij nooit kookte en dus nergens van wist.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
dcl! schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 17:09:
Je hebt een goeie deal als je zelf 100% tevreden bent. Want dat is het allerbelangrijkste! :)
Dat meen ik serieus. Wat heb je aan een enorm scherpe prijs, als je uiteindelijk ongelukkig bent met het huis (en je het niet snel kwijt kan om welke reden dan ook).
Tot op heden meer dan 100% nog, maar we moeten de sleutel nog krijgen ;). Voor ons was dit een huis wat voorbij kwam terwijl het echte zoeken eigenlijk op een laag pitje stond, maar ongeveer alles had wat we zochten; lekkere ruimte, mooie tuin, goede locatie, redelijke prijs etc etc. En uiteindelijk hebben we het gekocht voor een (heel) klein beetje onder de huidige taxatie waarde (al vraag ik me daarbij ook af hoe groot de verschillen kunnen zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 18-09 15:42
Heb net nog even opgezocht maar het was 3600e, nog veel.

Ander vraagje. Is het altijd slim om me spaargeld in je hypotheek te stoppen zodat je maand bedrag minder wordt of is dit niet altijd slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 21:48
Hangt van je hoeveelheid spaargeld af. Als je het kan missen en je denkt het op relatief korte termijn niet nodig te hebben, dan zou ik het er instoppen. Spaargeld verdien je niet zo veel aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Versteegrob schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 20:48:
Ander vraagje. Is het altijd slim om me spaargeld in je hypotheek te stoppen zodat je maand bedrag minder wordt of is dit niet altijd slim?
Als je het kunt missen, kan het slim zijn.

Realiseer je wel dat je over het deel dat je aflost geen HRA meer kunt krijgen (ook niet in de toekomst als je weer meer wilt lenen). Daarnaast is het zo dat wanneer het geld eenmaal in jouw huis zit, je het er niet meer makkelijk uit krijgt.

De voordelen zijn uiteraard een lagere maandlast, daarnaast is de kans op een restschuld een stuk kleiner geworden. Je haalt doorgaans meer rendement over het vermogen, omdat je simpelweg minder rente betaalt.

Dus ik zou vooral zeggen: als je het geld echt over hebt, dan kan het een goed idee zijn. Denk je het ooit weer nodig te hebben, dan kun je het beter laten staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 27-03-2013 08:51 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Versteegrob schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 20:48:
Heb net nog even opgezocht maar het was 3600e, nog veel.

Er zijn weinig dingen die nergens van afhankelijk zijn en als 'altijd slim' zijn aan te merken. Dat geldt dus ook voor het stoppen van spaargeld in je hypotheek. Hierbij speelt me om wat voor hypotheek het gaat, wat voor regeltjes er aan die hypotheek zijn verbonden, wat de rentepercentages zijn, of het spaargeld niet voor andere doeleinden aangewend moet / gaat worden et cetera. Kortom, het kan slim zijn, maar het kan ook verre van slim zijn.

In geval van een (bank)spaarhypotheek heb je trouwens nog verschillende opties om 'spaargeld in de hypotheek te stoppen'. Je kunt aflossen met spaargeld, maar je kunt ook het spaargeld in het bankproduct stoppen. Voor zover het tweede mogelijk is, is dat over het algemeen fiscaal gezien gunstiger.

[ Voor 16% gewijzigd door argro op 27-03-2013 08:56 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-09 10:17

Stoffel

Engineering the impossible

En reken ook even goed uit wat het daadwerkelijk scheelt in maandlasten. Vaak is dat echt niet de moeite waard t.o.v. dat geld liquide hebben als er iets is waarvoor je het nodig hebt. Er kan vanalles gebeuren in de toekomst dat je nu niet kunt voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het vermogen kan ook op een deposito gestort worden van x jaar. Dit levert meer op dan het in stenen stoppen.
Als het totaal tenminst onder de €100.000 blijft, zie ontwikkelingen Cyprus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
Verwijderd schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 09:22:
Het vermogen kan ook op een deposito gestort worden van x jaar. Dit levert meer op dan het in stenen stoppen.
Als het totaal tenminst onder de €100.000 blijft, zie ontwikkelingen Cyprus.
Volgens mij kan dat niet meer met de nieuwe regelgeving en betaal je daar dus gewoon kapitaalbelasting over net zoals je spaargeld. Als je het in het huis stopt hoeft dat dus niet. Dan heb je gewoon minder schuld en hoef je daarover minder rente te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor zover ik weet is die belasting afgeschaft tenzij je vermogensbelasting bedoelt?

Als je 10000 in de hypotheek stopt levert het in totalilteit minder op (na 30 jaar) dan wanneer je het op een deposito stopt (uiteraard mede afhankelijk van welke rentevasteperiode). Dit in combinatie met de huidige regelgeving per 1 januari qua hypotheekvormen.

Ik heb voor deze keuze ook gestaan en heb er voor gekozen om het niet in de hypotheek te stoppen (wel voor het Cyprus gebeuren overigens). Daardoor ben ik misschien wel een beetje aan het preken voor eigen parochie.

Wanneer je een fiscale partner hebt, zal het vermogensbelasting pas boven de +/- €50000 van toepassing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
Verwijderd schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 10:03:
Voor zover ik weet is die belasting afgeschaft tenzij je vermogensbelasting bedoelt?

Als je 10000 in de hypotheek stopt levert het in totalilteit minder op (na 30 jaar) dan wanneer je het op een deposito stopt (uiteraard mede afhankelijk van welke rentevasteperiode). Dit in combinatie met de huidige regelgeving per 1 januari qua hypotheekvormen.

Ik heb voor deze keuze ook gestaan en heb er voor gekozen om het niet in de hypotheek te stoppen (wel voor het Cyprus gebeuren overigens). Daardoor ben ik misschien wel een beetje aan het preken voor eigen parochie.

Wanneer je een fiscale partner hebt, zal het vermogensbelasting pas boven de +/- €50000 van toepassing zijn.
Fiscale partner is vanaf 42000 en je moet inderdaad vermogensbelasting betalen over je deposito. Alle hypotheekadviseurs die ik heb gesproken gaven aan dat, als je het geld kunt missen je het tegenwoordig het beste in je huis kan stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shodan schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 12:29:
[...]

Fiscale partner is vanaf 42000 en je moet inderdaad vermogensbelasting betalen over je deposito. Alle hypotheekadviseurs die ik heb gesproken gaven aan dat, als je het geld kunt missen je het tegenwoordig het beste in je huis kan stoppen.
Oke, wellicht had ik dat achteraf beter kunnen doen met de wetenschap van nu. De adviseurs die mij van advies hebben voorzien gaven aan dat als je het in het huis stopt, je wel steenrijk bent, maar de nadelen groter zijn/waren dan het in eigen beheer houden.

Ach ja, uiteindelijk weten we over een x aantal jaar wat het beste is geweest. Op dit moment hebben we wat geld achter de hand dat over een aantal jaar vrijkomt. Dan kunnen we of een verbouwing toepassen of andere zaken die wellicht noodzakelijk zijn.
Uiteraard hebben we eerst gekeken of we de maandlasten kunnen dragen van een liniaire hypotheek op één maandsalaris voordat we hebben besloten om het vermogen niet in de hypotheek te stoppen.

Maar het blijft interessant om te zien, dat iedereen een andere visie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
Verwijderd schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 12:45:
[...]

Oke, wellicht had ik dat achteraf beter kunnen doen met de wetenschap van nu. De adviseurs die mij van advies hebben voorzien gaven aan dat als je het in het huis stopt, je wel steenrijk bent, maar de nadelen groter zijn/waren dan het in eigen beheer houden.

Ach ja, uiteindelijk weten we over een x aantal jaar wat het beste is geweest. Op dit moment hebben we wat geld achter de hand dat over een aantal jaar vrijkomt. Dan kunnen we of een verbouwing toepassen of andere zaken die wellicht noodzakelijk zijn.
Uiteraard hebben we eerst gekeken of we de maandlasten kunnen dragen van een liniaire hypotheek op één maandsalaris voordat we hebben besloten om het vermogen niet in de hypotheek te stoppen.

Maar het blijft interessant om te zien, dat iedereen een andere visie heeft.
Tja, geen idee hoor, jullie geval kan natuurlijk anders zijn dan de onze. Ook weet ik niet wanneer jullie de hypotheek hebben afgesloten. Mogelijk maakt het allemaal niet zo veel uit.

Heb je inderdaad een lineaire hypotheek? Dus begin maandlasten hoger en later minder? Is wel voordeliger op de hele termijn, maar meeste mensen (moi incluis) kiezen annuiteiten hypotheek. Wij konden gelukkig onze oude hypotheek met bankspaar en deel aflossingsvrij meenemen, dus maar een klein stukje annuiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shodan schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 12:55:
[...]

Tja, geen idee hoor, jullie geval kan natuurlijk anders zijn dan de onze. Ook weet ik niet wanneer jullie de hypotheek hebben afgesloten. Mogelijk maakt het allemaal niet zo veel uit.

Heb je inderdaad een lineaire hypotheek? Dus begin maandlasten hoger en later minder? Is wel voordeliger op de hele termijn, maar meeste mensen (moi incluis) kiezen annuiteiten hypotheek. Wij konden gelukkig onze oude hypotheek met bankspaar en deel aflossingsvrij meenemen, dus maar een klein stukje annuiteit.
We hebben een maand geleden ons eerste koophuis gekocht, waarbij voor de keuze stonden annuitair of lineair. Aangezien we op dit moment allebei werken en het op kunnen brengen (en eigen vermogen achter de hand hebben) hebben we besloten om een lineaire hypotheek te nemen. Begin hoge lasten, maar na mate de jaren vorderen steeds mindere lasten (dus wanneer hopelijk kinderen in het spel zijn etc.).
Het 'geluk' wat we hadden, is dat de verschillende hypotheek vormen zijn teruggebracht tot twee voor starters. Op zich vind ik het wel fijn idee, dat de hypotheek na 30 jaar is afgelost..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
Shodan schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 12:55:
[...]
Wij hebben nu gekozen voor een mix van lineair en annuiteit. De voor en nadelen van beide kan je zo combineren. De maandlasten blijven nagenoeg de gehele looptijd gelijk (afhankelijk van de rente natuurlijk en de lengte van de periodes).

In totaal hebben we onze hypotheek nu opgedeeld in 40% lineair en twee delen annuiteit van 30%. Hierdoor hebben we ook 3 verschillende rente periodes zodat je hier mee kan 'spelen' afhankelijk van wat de rente doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
Wij hebben dus ook 3 hypotheken. Ons annuiteiten stuk is niet heel hoog. Netto betalen we na 24 jaar (laatste jaar annuiteit) 150,- meer per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
Shodan schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 15:06:
Wij hebben dus ook 3 hypotheken. Ons annuiteiten stuk is niet heel hoog. Netto betalen we na 24 jaar (laatste jaar annuiteit) 150,- meer per maand.
Dat is inderdaad wel lekker! Wij beginnen nu met iets van €830 bruto aan het einde is dat afgelopen naar zo rond de €600 bruto. Hierbij lossen we dan wel de volledige hypotheek van 160.000 af. (en alle rente's gelijk blijven...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
PaveloW schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 14:40:
Wij hebben nu gekozen voor een mix van lineair en annuiteit. De voor en nadelen van beide kan je zo combineren. De maandlasten blijven nagenoeg de gehele looptijd gelijk (afhankelijk van de rente natuurlijk en de lengte van de periodes).

In totaal hebben we onze hypotheek nu opgedeeld in 40% lineair en twee delen annuiteit van 30%. Hierdoor hebben we ook 3 verschillende rente periodes zodat je hier mee kan 'spelen' afhankelijk van wat de rente doet.
Als je die 40% ook annuitair had genomen, en dan zelf jaarlijks lineair aflost, ben je toch beter uit? In het geval dat je een tijdje krap zit, kan je dan ook even wat minder betalen. En als dat niet voorkomt los je alsnog net zo snel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
RemcoDelft schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 15:22:
[...]
Als je die 40% ook annuitair had genomen, en dan zelf jaarlijks lineair aflost, ben je toch beter uit? In het geval dat je een tijdje krap zit, kan je dan ook even wat minder betalen. En als dat niet voorkomt los je alsnog net zo snel af.
Had misschien ook gekund, het vereist echter natuurlijk wel een sterkere begrotingsdiscipline van jezelf. Ook geloof ik dat we met onze huidige maandbedragen niet zo heel snel krap zullen gaan zitten. (niet iets wat we met een dergelijke constructie wel zouden kunnen opvangen).

Ik weet echter niet of zelf aflossen uiteindelijk goedkoper of duurder is, die rekensommetje heb ik niet gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Verwijderd schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 10:03:
[...]
[...]
Dat is wel erg kort door de bocht. Geld in je hypotheek levert niets op nee, maar het kost je wel minder.
Je vergeet dat je het grootste deel van de rente niet terugkrijgt van de belasting. Dat is geld dat je iedere maand over je hoofd gooit.

Voorbeeld: 100.000 spaarhypotheek tegen 5% rente, en 100.000 spaargeld op de bank.

Stel dat je de helft aan HRA terugkrijgt, dan moet je dus 2,5% rente op je spaarrekening krijgen om alleen maar quitte te spelen. Dan reken ik inflatie en vermogensbelasting nog niet eens mee. En HRA wordt alleen maar minder. Het is gewoon een feit dat lenen (bijna) altijd duurder is dan sparen.
Enige uitzondering is inderdaad wanneer je op het dieptepunt van de markt een lage rente vast legt, en de spaarrente op korte termijn omhoog krabbelt. (of de overheid al je geld pikt :P )

Blijft een persoonlijke keus. Of de woningwaarde nu daalt of niet, de schuld heb je toch. Of je een restschuld nu contant aftikt of met opgebouwde waarde in je hypotheek, maakt allemaal niets uit.
Persoonlijk heb ik liever geld direct beschikbaar. Zo lullig als je de boel moet verkopen omdat je ff krap zit. (wil niet zeggen dat ik niet extra aflos)

(Banken houden geen rekening met extra aflossingen, dus houd altijd geld achter de hand voor aflossing mocht je ooit eens krap zitten)

[ Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 27-03-2013 16:19 ]

Pagina: 1 ... 51 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.