Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.816 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
ninjazx9r98 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 10:18:
[...]

Zal wel aan mij liggen maar ik ben een koper van (ruim) voor 2008 en herken me daar totaal niet in.
Ook destijds hebben wij rekening gehouden met bepaalde zaken die wij anders wilden (keuken, badkamer, vloeren) maar hebben die echt niet één op één in het bod verwerkt.
Het is volgens mij ook nooit zo geweest dat bijv een keuken van 15K per definitie inhoudt dat een huis 15K meer waard wordt.
Bedoel meer, een verbouwing (en dus hogere hypotheek) van zeg 40k betekende automatisch een 40k hogere vraagprijs bij verkoop - immers moest het minimaal break-even zijn. Niet zozeer dat het huis meer waard werd, maar dat er toch wel meer dan de vraagprijs werd betaald.

Dus de koper betaalde wel degelijk het werk aan de keuken/badkamer, of deze het leuk vond of niet (zo niet, financierde die zelf gewoon weer extra want bij verkoop...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Dat is natuurlijk gewoon onzin, ik heb nooit betaald voor een keuken of badkamer die ik niet mooi vond omdat de oude bewoner die had gemaakt. Dat was altijd een argument om te proberen iets van de prijs af te halen, een badkamer die niet aan de smaak van de koper voldoet.

Overigens moet je ook niet vreemd opkijken wanneer jouw "argument" meteen onderuit wordt gehaald. Jij kunt zeggen dat er 15k van de prijs af moet voor een nieuwe keuken, de verkoper kan dan zeggen dat daar al rekening mee is gehouden in de vraagprijs en dan ben je weer terug bij af.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:42
Xanaroth schreef op donderdag 11 april 2013 @ 11:03:
[...]

Bedoel meer, een verbouwing (en dus hogere hypotheek) van zeg 40k betekende automatisch een 40k hogere vraagprijs bij verkoop - immers moest het minimaal break-even zijn. Niet zozeer dat het huis meer waard werd, maar dat er toch wel meer dan de vraagprijs werd betaald.

Dus de koper betaalde wel degelijk het werk aan de keuken/badkamer, of deze het leuk vond of niet (zo niet, financierde die zelf gewoon weer extra want bij verkoop...).
Je kunt simpelweg niet in zulke algemeenheden spreken aangezien iedere situatie anders is.
Niet ieder huis heeft een verbouwing gehad, niet iedere verbouwing wordt gefinancieerd dmv een hypotheek enz enz.
Onderhandelen is altijd al onderdeel van het spel geweest en zo zwart/wit als jij het stelt is het niet en ook nooit geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Maar in het algemeen is het wel zo dat mensen lange tijd verwachtten dat elke euro die ze in het huis staken, er ook wel weer uit zou komen in de vorm van een hogere verkoopprijs. Pas de laatste paar jaar is het besef een beetje doorgedrongen dat je verbouwingen vooral voor jezelf doet, en dat het dus verstandiger is om die niet (teveel) te financieren met geleend geld.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:02
nare man schreef op donderdag 11 april 2013 @ 11:46:
Maar in het algemeen is het wel zo dat mensen lange tijd verwachtten dat elke euro die ze in het huis staken, er ook wel weer uit zou komen in de vorm van een hogere verkoopprijs. Pas de laatste paar jaar is het besef een beetje doorgedrongen dat je verbouwingen vooral voor jezelf doet, en dat het dus verstandiger is om die niet (teveel) te financieren met geleend geld.
Het hangt een beetje van de verbouwing af. Het was al langer algemeen bekend dat een nieuwe badkamer of keuken erg smaakgebonden zijn en dus weinig aan de waarde toevoegen. Hooguit de apparatuur vertegenwoordigt een waarde. Een ander kleurtje verf aan de muur is ook niks waard. Maar bijv. een dakkapel doet dat wel, want dat is niet (erg) smaakgebonden.

[ Voor 3% gewijzigd door ph4ge op 11-04-2013 11:51 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Klopt. Dan concludeer je dus dat de enige verbouwingen die echt waarde toevoegen, de verbouwingen zijn die ruimte toevoegen: een dakkapel, een serre, een dakterras, een garage. Overigens ga ik ook voor mijn dakterras dat in de zomer komt niet lenen, ik steek me nu even geen cent dieper in de schulden, ben wel een beetje klaar met alle berichtgeving daaromtrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:57

Arfman

Drome!

nare man schreef op donderdag 11 april 2013 @ 11:46:
Helemaal mee eens. Als persoon die op de top een nieuw huis gekocht heeft (2007) is ook bij ons het besef doorgedrongen dat we, alhoewel we perfect wonen voor ons, geld moeten toeleggen als we ooit wegwillen.

Gelukkig zitten we in de luxe positie dat we DINKY's zijn en dus wat geld kunnen sparen. Volgens onze accountant zou het verstandig zijn om elk jaar een bedrag(je) extra af te lossen op onze hypotheek. Hierbij moet je denken aan ~3000 euro. Dit zou je dan vrijwel meteen merken in de maandlasten (die dan dus iets lager worden). Bovendien, als je dit 20 jaar doortrekt, heb je 60K extra afgelost (even niet meegerekend dat je door dalende maandelijkse lasten eventueel steeds iets meer kunt gaan aflossen). Aangezien wij verwachten dat het er qua pensioen/oudedagvoorziening allemaal niet beter op zal worden leek ons dit wel een goed plan.

Iemand ervaring met een dergelijke constructie of is dit meer iets voor een ander topic?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Voor de maandlasten moet je het niet doen, een aflossing van 3k extra per jaar scheelt je misschien een paar euro, niet meer. Het gaat erom dat je het over een langere periode doet. De 3k die jij in je eerste jaar extra aflost, draagt immers 30 jaar lang ook geen rente meer, de 3k die jij in je tweede jaar extra aflost draagt 29 jaar geen rente meer, etc. Naast het netto-aflossingseffect (de door jou genoemde 60k extra in 20 jaar) bespaar je dus ook nog een flinke smak rente. Verder ben ik het wel met je eens dat een huis waarvoor je geen woonlasten betaalt (alleen GWL) natuurlijk een prima oudedagsvoorziening is. :)

[ Voor 13% gewijzigd door nare man op 11-04-2013 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Arfman schreef op donderdag 11 april 2013 @ 11:58:
[...]...Iemand ervaring met een dergelijke constructie of is dit meer iets voor een ander topic?
Zelf heb ik bijna ieder jaar flink extra afgelost. Per maand scheelt het niet super, maar door de jaren heen tikt het aan. In 10 jaar een derde van de schuld weggewerkt. Dat is een lekker gevoel (persoonlijk uiteraard). Wel is er de bijleenregeling, waardoor je wellicht voor een nieuw huis minder af kunt trekken (als je de overwaarde niet gebruikt voor je nieuwe huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
Wij proberen ook minimaal 10k per jaar af te lossen. Wat ons nu sinds 2009 elk jaar gelukt is (wij hebben huis echt op de top gekocht, mei 2008, vlak voor de crisis begon). En wij zijn niet eens dinky's maar hebben twee jonge kinderen (net 4 en bijna 2). Gelukkig wel bij lange na niet met de max hypotheek gekocht destijds.

Vooral om de onderwater stand zo snel mogelijk weg te werken, maar ook om ons 50% aflossingsvrij deel ook in 23 jaar afgelost te hebben.
Voor mij persoonlijk nog een derde reden, personeelskorting geld bij ons 'slechts' tot 350k leningbedrag, dus over alles boven 350k betaal ik veel meer rente dan daaronder. Aflossen brengt dus niet alleen de absolute maar ook gemiddelde rente omlaag bij mij.

Daarnaast een dakkapel laten plaatsen, wat, naast een hoop woongemak wat de echte reden was, ook de onderwaterstand iets minder erg zou moeten maken.

[ Voor 31% gewijzigd door xahmol op 11-04-2013 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Wat is een goede maatstaaf denken jullie qua maandlasten? Hoeveel moet je maximaal per maand aan hypotheek kwijt willen zijn als je ook nog gewoon wil kunnen leven en je hypotheek wil blijven kunnen betalen, ook in mindere tijden? (als jij of je partner zijn/haar baan verliest bijv.)

Is daar iets van een methode voor? Of een rekensom om het globaal te berekenen?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou zeggen max 3,5 keer gezamenlijk inkomen. Dat hanteerden Eij. Dan kan je nog eens een kind krijgen en 80% gaan werken en nog wel op vakantie :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
geerttttt schreef op donderdag 11 april 2013 @ 23:23:
Wat is een goede maatstaaf denken jullie qua maandlasten? Hoeveel moet je maximaal per maand aan hypotheek kwijt willen zijn als je ook nog gewoon wil kunnen leven en je hypotheek wil blijven kunnen betalen, ook in mindere tijden? (als jij of je partner zijn/haar baan verliest bijv.)

Is daar iets van een methode voor? Of een rekensom om het globaal te berekenen?
Opschrijven wat al je lasten en inkomsten zijn, en wat belangrijk is. Ben je bijvoorbeeld bereid je auto direct in te leveren als 1 van jullie de baan verliest, of geheel niet meer op vakantie te gaan? Hoe is de ontwikkeling van je spaargeld - hoe groot is je buffer in termen van tijd (1 maandsalaris? jaarsalaris?)?

De ene leefstijl kan namelijk prima maximaal lenen en heeft geld over aan het einde van de maand om te sparen voor dergelijke mindere tijden. Een andere leefstijl kan zowiezo al de maximale hypotheek niet betalen door alle overige uitgaven, laat staan een buffer opbouwen.

Anders is de beste maatstaaf - gebruik maar 1 inkomen om op te lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Roenie schreef op donderdag 11 april 2013 @ 18:31:
[...]
Wel is er de bijleenregeling, waardoor je wellicht voor een nieuw huis minder af kunt trekken (als je de overwaarde niet gebruikt voor je nieuwe huis).
Dat woord wellicht kun je weglaten.
De rente is aftrekbaar over een hypotheek van maximaal de kosten voor het nieuwe huis min de overwaarde van het oude huis.
Wat uitleg en een rekenvoorbeeldje bij de belastingdienst:
http://www.belastingdiens...f_lening/bijleenregeling/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 23:09
Ik vraag me af: ik kan mogelijk over 1,5 jaar wanneer ik verwacht dat ik een vast contract krijg een huis kopen, maar: dan zou ik ook zo goed als ''vast'' zitten in deze regio waar ik nu woon. Zolang ik die baan heb is het geen probleem dan, maar mocht ik een keer iets anders willen qua baan of ontslagen worden, dan is er niet veel werk te vinden in deze regio in mijn huidige beroep.
Is het verstandiger om te huren, in verband met de flexibele arbeidsmarkt van de laatste tijd?

Mocht ik gaan huren, dan bouw ik niet echt kapitaal op in de zin van het verplicht aflossen van de hypotheek in bijvoorbeeld 30 jaar, maar als ik koop zit ik dus ''vast'' in deze regio en als ik om me heen kijk zou een koophuis ook niet makkelijk te verkopen zijn.
Wat is het meest verstandig in mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:14
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 09:49:
[...]

Dat woord wellicht kun je weglaten.
De rente is aftrekbaar over een hypotheek van maximaal de kosten voor het nieuwe huis min de overwaarde van het oude huis.
Wat uitleg en een rekenvoorbeeldje bij de belastingdienst:
http://www.belastingdiens...f_lening/bijleenregeling/
Wat ik overigens wel krom vind is dat dit niet andersom werkt. Je mag fiscaal een verlies / restschuld niet bij je nieuwe hypotheek optellen. Zou ik wel logisch en in de huidige tijd misschien ook wel wenselijk vinden. Dan kan je in voorkomende gevallen in ieder geval verhuizen en kleiner gaan wonen als je echt moet.
Jorn1986 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:35:
Mocht ik gaan huren, dan bouw ik niet echt kapitaal op in de zin van het verplicht aflossen van de hypotheek in bijvoorbeeld 30 jaar, maar als ik koop zit ik dus ''vast'' in deze regio en als ik om me heen kijk zou een koophuis ook niet makkelijk te verkopen zijn.
Dat hangt er erg vanaf waar je woont, wat voor werk je doet en hoeveel reistijd je acceptabel vindt. Als een volgende baan zeer waarschijnlijk in de buurt is dan maakt het niet zoveel uit. Als je wat specifieker werk doet moet je misschien wat meer flexibiliteit inbouwen.

Er zijn genoeg mensen die veel in projecten werken die om de paar maanden van plek veranderen. Die verhuizen ook niet elke keer. In Nederland is dat best te doen als je een uur reistijd accepteert.

[ Voor 35% gewijzigd door timag op 12-04-2013 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
In de Randstad zou ik dat zonder meer aandurven. In Eindhoven ook wel als je een tech related baan hebt. In de echte uithoeken waar minder werk is (Groningen, Friesland, kop van Noord-Holland, Drenthe) zou ik het minder snel doen, tenzij je daar echt een ijzersterke positie hebt en je heel goede hoop hebt dat je die baan altijd wel zult houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:48
Sjongejongejonge wat ben ik verliefd op dit huis.

http://www.funda.nl/koop/...s-84116882-kaaistraat-14/

Zelfs als het dak rot is en weet ik wat voor onderhoud er nog nodig is... knal er 150k extra tegenaan en je woont nog voor een prikkie op 250m2. Maar ja, Sint Maartensdijk, de reden dat het zo goedkoop is is glashelder, wat moet je daar nou :F

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Jorn1986 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:35:
Wanneer je jonger bent dan 30 en nog geen vriendin hebt, zou ik gewoon gaan huren.

Je weet immers niet wat op jouw pad komt dan en dan baal je als je een koopwoning hebt.

Qua locatie is het ook waar wat de posters boven mij zeggen: als je in een omgeving zit waar veel werk is, dan is het minder erg als je aan die omgeving gebonden bent. Maar ook dan geldt dat er andere factoren mee kunnen spelen waardoor je spijt krijgt, bijvoorbeeld als de buurt heel erg verandert of jouw inkomen dermate groeit dat je ook het gevoel krijgt vast te zitten in die woning.

Been there, done that, etc ;)

Ik heb vorige week nog even getwijfeld of ik straks weer een woning zou kopen samen met mijn vriendin, maar ook daar zie ik nu dus resoluut van af. Ik heb jaren geroepen dat ik flexibiliteit wil en weg uit de regio Rotterdam wil, dus dan is het eigenlijk idioot als ik nu iets koop hier in de buurt.

Dan maar duur particulier huren. We zitten nu naar appartementjes van 700 tot 900 euro per maand te kijken die bij koop een stuk voordeliger (per maand) zouden zijn, maar ja.. Dan kan ik tenminste weer naar de toekomst kijken.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

EvaluationCopy schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 11:32:

Zelfs als het dak rot is en weet ik wat voor onderhoud er nog nodig is... knal er 150k extra tegenaan en je woont nog voor een prikkie op 250m2. Maar ja, Sint Maartensdijk, de reden dat het zo goedkoop is is glashelder, wat moet je daar nou :F
Vissen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Ik zou m'n boot in St. Annaland kunnen leggen op 10 minuten rijden, da's wel echt te gek. Voor mijn reistijd maakt het weinig uit, bijna anderhalf uur die mijn vrouw er bij krijgt (enkele reis) ziet ze niet zo zitten :P

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Wat een godverlaten plek :P Wel mooi ongetwijfeld, maar van mooi kun je niet eten, helaas.

Eerlijk gezegd vind ik het wel een beetje een donker geval. Ik hou ook erg van oude huizen, maar dan liever het wat statiger type. Maar dan praat je wel weer over een andere prijsklasse. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Lethalis schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 11:33:
[...]
Ik heb vorige week nog even getwijfeld of ik straks weer een woning zou kopen samen met mijn vriendin, maar ook daar zie ik nu dus resoluut van af. Ik heb jaren geroepen dat ik flexibiliteit wil en weg uit de regio Rotterdam wil, dus dan is het eigenlijk idioot als ik nu iets koop hier in de buurt.
Ach, ik heb ook heel lang geroepen dat ik weg wilde uit de regio Rotterdam, zeker ook naar aanleiding van de gevoelens van mijn vriendin over Rotterdam. Ik heb ook verkondigd dat ik nooit een huis in Rotterdam zou kopen omdat ik het het geld niet waard vond vanwege de hoeveelheid shit in de stad. :P Om die reden heb ik in Breda naar huizen gekeken en ik was zelfs op het punt om samen met een makelaar daadwerkelijk te gaan bieden op huizen daar. Toen kwam toch de vraag: wat doen we hier in godesnaam? We hebben daar geen werk, we hebben daar geen vrienden of familie, we hebben daar helemaal niets, en allebei komen we er niet vandaan. Om daar dan te gaan zitten, met reistijd en reiskosten, weer helemaal opnieuw te beginnen met het bouwen van een sociaal en professioneel netwerk, alleen maar omdat daar wat meer bomen staan en wat minder allochtonen lopen...dat was toch een brug te ver. Uiteindelijk hebben we toch voor Rotterdam gekozen (Blijdorp, Statensingel) en geen moment spijt van.
Dan maar duur particulier huren. We zitten nu naar appartementjes van 700 tot 900 euro per maand te kijken die bij koop een stuk voordeliger (per maand) zouden zijn, maar ja.. Dan kan ik tenminste weer naar de toekomst kijken.
Ik heb ook nog particuliere huur overwogen. Ik heb vijf jaar particulier gehuurd, maar op de langere termijn was dat voor ons toch geen optie.De particuliere huurmarkt is zo onderontwikkeld, je hebt gewoon heel weinig keus. In de regio zijn het vrijwel alleen van die fantasieloze yuppenflats, en ik heb daar nogal wat gezeik mee gehad. Dus weinig keuze, en je kunt het nooit helemaal maken zoals je zelf wilt. Het voelt ook gewoon anders. Om die reden heb ik toch gekocht en ik ben er nog steeds blij mee. Ik heb een appartement, geen tuin, maar als ik als gevolg van restschuldperikelen en vastgelopen woningmarkt hier de komende 20 jaar moet blijven dan vind ik dat geen enkel probleem. Dat trappenlopen, daar ben ik allang aan gewend, en het niet hebben van een tuin is eigenlijk wel een pré (ik heb toch geen tijd omdat ding bij te houden en in Nederland kun je er toch hooguit een paar weken per jaar echt gebruik van maken).

Kortdurend particulier huren is natuurlijk wel een optie als je overweegt om echt grote stappen te maken, zoals uit de regio. Daar hebben wij ook nog aan gedacht: eerst een jaar huren in Breda, en dan kijken wat er van komt. Maar zelfs dat voelde al niet goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:09

Fiber

Beaches are for storming.

Een kroeg beginnen... Of een winkel. Zo ziet die entree er ook een beetje uit vind ik. Tja, voor de rest, geen idee, neem er een flatje bij in de stad voor doordeweeks...

Ik dacht eerst dat het Maartensdijk bij Utrecht was, dat is nog wel te doen, maar dit is inderdaad behoorlijk in the middle of nowhere... Wel een erg leuk huis inderdaad, helemaal mee eens.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

nare man schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:42:
en het niet hebben van een tuin is eigenlijk wel een pré (ik heb toch geen tijd omdat ding bij te houden en in Nederland kun je er toch hooguit een paar weken per jaar echt gebruik van maken).
Gesproken als iemand met nog geen enkele groene vinger :+

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:57

Arfman

Drome!

nare man schreef op donderdag 11 april 2013 @ 17:28:
Voor de maandlasten moet je het niet doen, een aflossing van 3k extra per jaar scheelt je misschien een paar euro, niet meer. Het gaat erom dat je het over een langere periode doet. De 3k die jij in je eerste jaar extra aflost, draagt immers 30 jaar lang ook geen rente meer, de 3k die jij in je tweede jaar extra aflost draagt 29 jaar geen rente meer, etc. Naast het netto-aflossingseffect (de door jou genoemde 60k extra in 20 jaar) bespaar je dus ook nog een flinke smak rente. Verder ben ik het wel met je eens dat een huis waarvoor je geen woonlasten betaalt (alleen GWL) natuurlijk een prima oudedagsvoorziening is. :)
Klopt, de aflossing zal misschien tientjeswerk zijn maar de echte "winst" zit hem in de rente zoals je al aangeeft. Daarnaast vind ik het ook fijn om iets aan de onderwaterstand te doen, ik schat zelf dat we zo'n 20K "onder water" zitten met dit huis. Vinden we allebei niet boeiend (zoals gezegd wonen we hier prima) maar voor het gevoel is het wel fijn om extra af te lossen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
timag schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:35:
[...]

Dat hangt er erg vanaf waar je woont, wat voor werk je doet en hoeveel reistijd je acceptabel vindt. Als een volgende baan zeer waarschijnlijk in de buurt is dan maakt het niet zoveel uit. Als je wat specifieker werk doet moet je misschien wat meer flexibiliteit inbouwen.

Er zijn genoeg mensen die veel in projecten werken die om de paar maanden van plek veranderen. Die verhuizen ook niet elke keer. In Nederland is dat best te doen als je een uur reistijd accepteert.
Tsjah ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet zeker weet of ik bij deze werkgever wil blijven, ondanks dat zij zeer tevreden over mij zijn bij beoordelingsgesprekken. Ik ben zelf namelijk niet helemaal happy bij deze werkgever vanwege bepaalde redenen.
Ik woon inderdaad niet in de randstad, maar daar ver buiten. In deze regio zijn de afgelopen tijd veel bedrijven al failliet gegaan en zijn er veel werklozen om mij heen. Banen liggen momenteel niet voor het oprapen en ik mag al bij zijn dát ik een baan heb.
Daar bovenop had ik begrepen dat zo rond 2014/2015 een bepaalde groep met pensioen gaat en er weer wat werkgelegenheid beschikbaar komt: ik weet niet wat de toekomst mij brengt en of ik ter zijner tijd een overstap wil gaan maken.
Maar: eigenlijk wil ik wel in deze regio blijven wonen, dus een uur reistijd heen en terug per trein zou een optie kunnen zijn mocht ik van baan willen wisselen.
Lethalis schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 11:33:
[...]

Wanneer je jonger bent dan 30 en nog geen vriendin hebt, zou ik gewoon gaan huren.

Je weet immers niet wat op jouw pad komt dan en dan baal je als je een koopwoning hebt.

Qua locatie is het ook waar wat de posters boven mij zeggen: als je in een omgeving zit waar veel werk is, dan is het minder erg als je aan die omgeving gebonden bent. Maar ook dan geldt dat er andere factoren mee kunnen spelen waardoor je spijt krijgt, bijvoorbeeld als de buurt heel erg verandert of jouw inkomen dermate groeit dat je ook het gevoel krijgt vast te zitten in die woning.

Been there, done that, etc ;)

Jullie met zijn tweeën moeten naar mijn idee - als jullie beiden een baan hebben - makkelijk dat huurbedrag kunnen opbrengen zou ik zeggen. In mijn geval zou zo'n huurbedrag een enorme impact op mijn privéleven hebben als single man omdat er dan van het salaris nog maar weinig geld over zou blijven voor hobby's/leuke dingen doen/etc.

Verder heb ik in mijn buurt een flatje gezien met een VVE welke een soort van ''terugkoop'' hebben met 3 maanden opzegtermijn. Dat betekend dat je de flat terug kan verkopen aan de VVE en zeker verkocht krijgt en na 3 maanden weer van je hypotheek af zou kunnen zijn.
Mogelijk is dat wat voor me: het voelt minder ''vast'', maar je bouwt ondertussen wel kapitaal op dankzij de maandelijkse aflossing van de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Tsurany schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:45:
[...]

Gesproken als iemand met nog geen enkele groene vinger :+
Ik drukte het iets te sterk uit, het is niet zo dat ik per se geen tuin wil, maar het feit dat je in de stad vaak geen tuin hebt is voor mij geen nadeel. Zo bedoelde ik het te zeggen :)

Overigens komt er deze zomer wel een dakterras op mijn appartement (even onder voorbehoud van vergunningen e.d., maar dat zie ik wel loslopen) en dan ga ik natuurlijk wel wat planten daarneer gooien, maar een echte tuin...dat hoeft van mij niet zo. Het gaat mij er gewoon om dat ik een fijn buiten heb, lekker in de zon (en een dakterras heeft natuurlijk altijd zon). Plus, het is natuurlijk wel enorm kicken om op een zomeravond de zon zien onder te gaan achter de skyline van 010 8)
Jorn1986 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:51:
[...]

Verder heb ik in mijn buurt een flatje gezien met een VVE welke een soort van ''terugkoop'' hebben met 3 maanden opzegtermijn. Dat betekend dat je de flat terug kan verkopen aan de VVE en zeker verkocht krijgt en na 3 maanden weer van je hypotheek af zou kunnen zijn.
Mogelijk is dat wat voor me: het voelt minder ''vast'', maar je bouwt ondertussen wel kapitaal op dankzij de maandelijkse aflossing van de hypotheek.
Hmm, terugverkopen aan de VVE...daar zou ik wel wat vraagtekens bij hebben. Ik zou mij afvragen hoe de besluitvorming daaromtrent geregeld is: mag de vergadering bijvoorbeeld nog aanvullende eisen of regels stellen omtrent de terugkoop? En hoe zit het als de VVE niet voldoende middelen in kas heeft? Een terugkoop zal al snel richting 100-150k gaan, en ik kan me niet voorstellen dat veel VVE's dat in kas hebben. Dan moet je echt een héél grote VVE hebben (mijn eigen VVE bestaat uit 14 appartementen en wij hebben ~55k op de spaarrekening en nog ~10k op de lopende rekening, en dat is al behoorlijk wat). Of gaat de VVE dat dan ook hypothecair financieren? Wat gebeurt er dan met de maandlasten? En hoe zit het dan met overdrachtsbelasting, notariskosten, etc.? Neemt de VVE dat ook voor zijn rekening? Eerlijk gezegd lijkt het mij nogal shaky.

[ Voor 49% gewijzigd door nare man op 12-04-2013 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
nare man schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:42:
[...]
Ach, ik heb ook heel lang geroepen dat ik weg wilde uit de regio Rotterdam, zeker ook naar aanleiding van de gevoelens van mijn vriendin over Rotterdam. Ik heb ook verkondigd dat ik nooit een huis in Rotterdam zou kopen omdat ik het het geld niet waard vond vanwege de hoeveelheid shit in de stad. :P
Tsja, bij mij komen die gevoelens uit mijzelf en niet bij mijn vriendin vandaan :P

Ik heb ook zo'n voorgevoel dat ik mezelf niet moet beperken in deze fase van mijn leven. Ik wil goed uitzoeken wat ik zelf wil, voordat ik mezelf weer ergens ga settelen. Toen ik met mijn vriendin naar een koopwoning keek in Berkel en Rodenrijs en het allemaal wat dichterbij kwam, kreeg ik het hondsbenauwd. Dat alleen al is voor mij reden genoeg om er niet mee door te gaan voorlopig. Ben ik eindelijk van mijn koopwoning af, zou ik mezelf meteen in de volgende moeten storten.. brrr.

Het is voor mij beter om alles nog een jaartje of 2 te laten bezinken. En dan kunnen we tegen die tijd altijd nog iets kopen en daar rustig de tijd voor nemen.

Bij huren heb ik iig geen negatieve gevoelens verder. Het aanbod is inderdaad niet overweldigend, maar er zit hier en daar wel iets tussen dat per direct beschikbaar is en ik ook prima zou vinden om de komende jaren te zitten.
nare man schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 13:23:
[...]
Plus, het is natuurlijk wel enorm kicken om op een zomeravond de zon zien onder te gaan achter de skyline van 010 8)
Dan kun je iig precies zien waar de meeste smog hangt :P
Hmm, terugverkopen aan de VVE...daar zou ik wel wat vraagtekens bij hebben.
Ik hoop maar dat hij geen maatschappelijk verantwoord eigendom (MVE) bedoelt. Bij dat soort woningen is het gebruikelijk dat ze die terugkopen, maar dat komt ook omdat het meestal een experiment is om mensen met een vaste baan te lokken naar gebieden die minder goed ervoor staan, zodat de buurt beter wordt.

In Spangen kon ik 8 jaar geleden een volledig gerenoveerd appartement van 75m2 kopen voor 64.000 euro ofzoiets. Geweldig appartement, leuke prijs, ze kopen het terug als je weer weg wil.. maar ja, als je dan vervolgens ziet wat er op straat loopt en naast jou woont :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Lethalis schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 13:44:
[...]

Tsja, bij mij komen die gevoelens uit mijzelf en niet bij mijn vriendin vandaan :P

Ik heb ook zo'n voorgevoel dat ik mezelf niet moet beperken in deze fase van mijn leven. Ik wil goed uitzoeken wat ik zelf wil, voordat ik mezelf weer ergens ga settelen. Toen ik met mijn vriendin naar een koopwoning keek in Berkel en Rodenrijs en het allemaal wat dichterbij kwam, kreeg ik het hondsbenauwd. Dat alleen al is voor mij reden genoeg om er niet mee door te gaan voorlopig. Ben ik eindelijk van mijn koopwoning af, zou ik mezelf meteen in de volgende moeten storten.. brrr.
Ik ken het. Nu scheelt het dat mijn vriendin ook een broertje dood heeft aan dat soort woningen. Laatst gingen we met de Randstadrail naar Den Haag (gewone trein reed niet) en dan kom je door al die gehuchten. Dat ziet er dan zó triest uit...dan denk ik, wat is daar in godsnaam te doen? Echt, ik heb nog 10x liever de allochtonen (die immers ook zorgen voor een enorme variatie aan keukens, winkeltjes, etc.) dan zo'n nep-dorp middenin een weiland.
Het is voor mij beter om alles nog een jaartje of 2 te laten bezinken. En dan kunnen we tegen die tijd altijd nog iets kopen en daar rustig de tijd voor nemen.
Zou ik ook doen. Lekker huren, no spang, en dan kijken hoe het verder loopt :)
Dan kun je iig precies zien waar de meeste smog hangt :P
Ach, ik heb astma, maar ik heb in Rotterdam minder last van mijn longen dan in Brabant, met al die fijnstof van bomen :)

Het is wel zo dat de lucht overal in de Randstad slecht is, vooral in het zuidelijke deel. Dat vind ik altijd een giller: mensen die denken dat de luchtkwaliteit in Cappelle of in Bergschenhoek zoveel beter is, of dat je daar 'landelijk' woont ofzo :D
Ik hoop maar dat hij geen maatschappelijk verantwoord eigendom (MVE) bedoelt. Bij dat soort woningen is het gebruikelijk dat ze die terugkopen, maar dat komt ook omdat het meestal een experiment is om mensen met een vaste baan te lokken naar gebieden die minder goed ervoor staan, zodat de buurt beter wordt.

In Spangen kon ik 8 jaar geleden een volledig gerenoveerd appartement van 75m2 kopen voor 64.000 euro ofzoiets. Geweldig appartement, leuke prijs, ze kopen het terug als je weer weg wil.. maar ja, als je dan vervolgens ziet wat er op straat loopt en naast jou woont :X
MVE is een drama, ik ken verschillende mensen die daarmee enorm het schip zijn ingegaan. Voorbeeldje: complex met 10 MVE-appartementen, 5 worden er verkocht, de rest blijft leegstaan en wordt geconverteerd naar sociale huur. Gevolg: de mensen die hebben gekocht zitten nu in één complex met allerlei tuig en ze kunnen niet weg omdat ze gekocht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magicstar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 22:26
EvaluationCopy schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 11:32:

Ben in de buurt opgegroeid en er is inderdaad niks. Mis ook wel een beetje de tuin dan :P
Wel "mooi" oud maar het donker argument van Nare Man ben ik het ook wel mee eens, niets wat een architect voor 20k niet kan oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
@Lethalis en Nare Man: Nee het is niet echt MVE, maar het zijn wel woningen die vroeger verhuurd werden door de sociale woningbouw, daarna aan de bestaande bewoners te koop was aangeboden, gerenoveerd zijn inmiddels en te koop aangeboden werden.
Het zijn zo'n 5 wijken in mijn stad waar ze van bepaalde straten/complexen de VVE van zijn. 4 wijken vallen zowiezo al voor mij af, het enige wat voor mij open blijft staan is een flatcomplex met de oorspronkelijke bouwtijd van 1965, maar het is tussentijds nog keurig gerenoveerd, ze hebben een tijd terug alle voegen van de buitengevels nog opnieuw gedaan, de kozijnen allemaal geschilderd...
Enige is dat je wat leidingen binnen in bepaalde kamers ziet lopen, maar dat zal wel normaal geweest zijn voor die tijd.

Daarnaast weet ik toevallig dat er momenteel een hele hoop gepensioneerden wonen en wat jongeren die daar een flatje gekocht hebben. Heb er vroeger zelf nog een deel van m'n krantenwijkje gelopen :P
Het is er dus heerlijk rustig als het goed is, veel binnenruimte (keuze uit appartementen van zo'n 70m2 binnenin of 90m2 op de hoeken welke duurder zijn), relatief veilige wijk (hoewel de verloedering in de wijk er achter hard toe slaat en er steeds meer allochtone hangjongeren overal hangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
nare man schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 13:55:
[...]
Het is wel zo dat de lucht overal in de Randstad slecht is, vooral in het zuidelijke deel. Dat vind ik altijd een giller: mensen die denken dat de luchtkwaliteit in Capelle of in Bergschenhoek zoveel beter is, of dat je daar 'landelijk' woont ofzo :D
Je hebt gelijk dat de concentratie fijnstof in de hele randstad slecht is. Pas wanneer je in Noord Holland of Friesland gaat zitten wordt het echt beter.

Wel is het zo dat je minder direct in aanraking met bepaalde dingen komt. In mijn buurt rijden veel oude dieselauto's en vrachtwagens. Het resultaat is dat ik direct die uitlaatgassen inadem en last van de stank heb. Daarnaast is de haven aan de ene kant en de snelweg aan de andere kant.

En in dat opzicht woon je nou eenmaal beter in een rustiger deel van de randstad. Nu vind ik Capelle aan den IJssel een gemeente met een enorm hoge filedruk waar je net zoveel last van de uitlaatgassen hebt. Dan zou ik toch liever in Krimpen a/d IJssel of een andere uithoek zitten waar niet continu auto's en vrachtwagens voorbij rijden.

Dus hoewel de luchtkwaliteit in de hele randstad slecht is, is de concentratie van fijnstof op bepaalde locaties nog vele malen erger tot op het punt dat de overheid zich zorgen gaat maken over de volksgezondheid. Ze hebben voor mijn deur op het kruispunt al vaker gevaarlijk hoge concentraties gemeten, die op van die mooie kaarten simpelweg diep en diep donkerrood zijn. En dan is het in Bergschenhoek misschien geel van kleur in plaats van groen, maar dat is dan altijd nog beter ;)

Het is ook direct merkbaar. Als ik van een week in de Eiffel of zelfs Texel terugkom dan moet ik de eerste dagen echt weer wennen aan de lucht hier :/ En daar had ik toch echt minder last van toen ik nog in Krimpen woonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Jorn1986 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:51:
Ik zou goed kijken wat dit inhoud, als je uit je appartement wil kan dit een voordeel zijn, maar wat als er nu anderen uit het appartementcomplex weg willen, moet jij dan geld aan de VVE gaan lappen om dat appartement te kopen ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Jorn1986 schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 14:11:
@Lethalis en Nare Man: Nee het is niet echt MVE, maar het zijn wel woningen die vroeger verhuurd werden door de sociale woningbouw, daarna aan de bestaande bewoners te koop was aangeboden, gerenoveerd zijn inmiddels en te koop aangeboden werden.
Het zijn zo'n 5 wijken in mijn stad waar ze van bepaalde straten/complexen de VVE van zijn. 4 wijken vallen zowiezo al voor mij af, het enige wat voor mij open blijft staan is een flatcomplex met de oorspronkelijke bouwtijd van 1965, maar het is tussentijds nog keurig gerenoveerd, ze hebben een tijd terug alle voegen van de buitengevels nog opnieuw gedaan, de kozijnen allemaal geschilderd...
Enige is dat je wat leidingen binnen in bepaalde kamers ziet lopen, maar dat zal wel normaal geweest zijn voor die tijd.
Je zegt dat "ze" de VVE zijn van verschillende complexen in verschillende wijken, maar ik vraag me af of we het dan wel over een VVE hebben in de wettelijke zin. Een VVE kan alleen bestaan tussen eigenaren van appartementsrechten in hetzelfde gebouw. Ben je niet in de war met een woningcorporatie?

Verder is het mij nog niet duidelijk hoe dit dan zou moeten gaan werken. Ik zou mezelf heel goed vergewissen van de opzet van de constructie, voordat je er (eventueel) aan begint. En als het er op papier goed uit ziet, vraag jezelf dan ook af: a) gaat dit ook werken als er één of meerdere onwillige eigenaars zijn, en b) gaat dit ook werken als er geen geld is? Daar gaat het vaak mis. Goede bedoelingen alom, maar als mensen dwarsliggen en/of geen geld hebben, dan komt er vaak weinig van terecht. Geldt voor gewone VVE's ook trouwens, ik zou ook nooit in een pand een appartement kopen met een 'ad hoc' VVE.
Daarnaast weet ik toevallig dat er momenteel een hele hoop gepensioneerden wonen en wat jongeren die daar een flatje gekocht hebben. Heb er vroeger zelf nog een deel van m'n krantenwijkje gelopen :P
Het is er dus heerlijk rustig als het goed is, veel binnenruimte (keuze uit appartementen van zo'n 70m2 binnenin of 90m2 op de hoeken welke duurder zijn), relatief veilige wijk (hoewel de verloedering in de wijk er achter hard toe slaat en er steeds meer allochtone hangjongeren overal hangen).
Zou je het dan wel doen? Persoonlijk zou ik liever een appartement in een stabiele of desnoods een up-and-coming wijk kopen, dan in een wijk waar je nu al ziet dat de verloedering toeslaat. Als het nu neerwaarts gaat, probeer je dan voor te stellen hoe het over 5-7 jaar is als jij dat (tegen die tijd veel te kleine) appartementje weer wilt verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
@nare man: je hebt gelijk, het is een overkoepelende woningcorporatie dat ook meteen VVE is (als ik het goed lees op hun website).
Geen idee verder hoe het in zijn werk zou gaan met een verkoop. Mogelijk dat ze momenteel krap bij kas zitten want er staan er momenteel zo'n 5 te koop.

Tjah ik wil toch in deze stad blijven wonen eigenlijk, maar ik zie in alle wijken van de stad waar ik woon de verloedering toeslaan helaas :( .
Verder is mogelijk nog een optie om in een leuk dorp op slechts een paar km. afstand van deze stad te gaan wonen en dan een scootertje te kopen, maarja: dan woon je wel in-the-middle-of-nowhere en moet je voor ieder dingetje op de scooter naar de stad toe.

Ik zie het wel weer over 1,5 jaar als ik een vast contract mogelijk krijg bij m'n huidige werkgever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
nare man schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 10:56:
In de Randstad zou ik dat zonder meer aandurven.
Ook in de Randstad maakt naar mijn ervaring nog wel uit waar.

Echt, ik hou van Rotterdam en zeker Blijdorp, heb er jaren gewoond, maar probleem van Rotterdam is dat het in de Randstad toch echt weer een uithoek is met in Rotterdam zelf relatief weinig hooggeschoold werk in vergelijking met Amsterdam en Den Haag. In Amsterdam werken kost je dan toch al weer gewoon bijna anderhalf uur reistijd deur tot deur (per OV sowieso, per auto in de spits).
Heb vier jaar lang met de trein Rotterdam Centraal-Amsterdam Bijlmer vv gedaan en dan ben je toch bijna anderhalf uur deur tot deur onderweg.
Dat was een van de redenen dat ik niet al te hard heb geprotesteerd tegen in Utrecht wonen (mijn vriendin woonde daar toen ik nog in Rotterdam woonde). Utrecht ligt veel gunstiger tov Amsterdam en ook DH en RDam zijn redelijk te doen.

Al moet ik toch alsnog zeggen dat ik nu toch wel even moet slikken nu mijn werk per 1/7 van Amsterdam naar Den Haag verhuisd. Reistijd gaat van 45 minuten naar 75 minuten deur tot deur met OV, op zich nog te doen, ware het niet dat ik 4 keer 9 uur per dag werk en 's ochtends kinderen naar creche en school moet brengen waar de school pas om 8:45 start. Dat is dus pas 10u op kantoor 's ochtends en met 9 uur pas 19:30u kantoor kan verlaten en dus tegen half 10 eens thuis ben of zo.
Verhuizen is geen optie (fors onderwater), andere baan ook niet zo simpel nu zonder forse inkomensconsessies te doen, dus het moet maar, hopelijk met wat flexibiliteit met thuiswerken. Gelukkig doet mijn werkgever aan het ' Nieuwe Werken'.

(en zeg nu niet dat ik toch in Rotterdam had moeten blijven wonen ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door xahmol op 12-04-2013 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Laatst online: 17:00
Arfman schreef op donderdag 11 april 2013 @ 11:58:
Volgens onze accountant zou het verstandig zijn om elk jaar een bedrag(je) extra af te lossen op onze hypotheek. Hierbij moet je denken aan ~3000 euro. Dit zou je dan vrijwel meteen merken in de maandlasten (die dan dus iets lager worden).
Ikzelf heb de hypotheek in een spreadsheet gezet en geprobeerd in te schatten wat de jaarlijkse nettolast is van de hypotheek. Het is lastig dat in een accurate formule te vatten (mede omdat je netto aftrek minder wordt naarmate je restschuld afneemt terwijl het eigenwoningforfait niet afneemt. Naast andere ruis). Ik heb gekozen voor simpelweg een kolom met een geschat percentage (jaarlijks te corrigeren adh vd werkelijke waarde na invullen van het belastingformulier).

Elke extra aflossing levert een geschatte jaarlijkse 'opbrengst'. Dan kun je ervoor kiezen deze opbrengst op te tellen bij het jaarlijks af te lossen bedrag (wat je op zich al kunt laten toenemen door inflatie / loonstijging). Eventueel nog aan te vullen met extra incidentele aflossingen uit een naastgelegen kolom.

Zo heb je een aardig inzicht in hoe de restschuld zich kan ontwikkelen door de jaren heen. De spreadsheet levert ook handig totaalbedragen over de hele looptijd of inzicht in de verwachte looptijd.
Bij spaarhypotheken zit je uiteraard met de 15 of 20 jaar looptijd perikelen maar da's niet mijn probleem.

Met name die kolom met incidentele extra aflossingen levert een interessant inzicht in de onwtikkeling vd restschuld. (al dat gepruts met getallen, het wel een typische bezigheid voor mannen i guess :P).

Die 3000 per jaar zet voor mijn gevoel niet snel zoden aan de dijk. In het begin is dat wel frustrerend maar de aanhouder wint :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
mekkieboek schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 20:55:
[...]
Die 3000 per jaar zet voor mijn gevoel niet snel zoden aan de dijk. In het begin is dat wel frustrerend maar de aanhouder wint :)
Tsja, even heel simpel: een collega van mij woont al 20 jaar in dezelfde woning en heeft elk jaar zijn 13e maand netjes in de hypotheek gestopt. Resultaat is dat zijn hypotheek inmiddels ongeveer 50.000 euro lager is dan wanneer hij dit niet had gedaan.

Het heeft dus wel zeker nut :) Mocht de verkoop van mijn woning niet doorgaan, of ik ooit weer een andere woning kopen, dan zal elk jaar extra aflossen ook zeker iets zijn wat ik zou doen. Op de lange termijn scheelt dat gewoon enorm veel geld aan rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Laatst online: 17:00
Lethalis schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 07:51:
Tsja, even heel simpel: een collega van mij woont al 20 jaar in dezelfde woning en heeft elk jaar zijn 13e maand netjes in de hypotheek gestopt. Resultaat is dat zijn hypotheek inmiddels ongeveer 50.000 euro lager is dan wanneer hij dit niet had gedaan.
offtopic:
Dat is min of meer wat ik bedoelde te zeggen. Alleen met zulke in verhouding kleine bedragen gaat het in het begin frustrerend langzaam. Aan het begin een paar keer 10% aflossen dat werkt lekker door over 30 jaar. Maar als dat niet kan, hoef je het andere niet te laten.
Het is net als met sparen, sommige mensen kunnen dat niet. Terwijl als ze elke maand een prutsbedrag (al is het maar 25,-) opzij zetten en er niet (!) meer naar omkijken, na 2 jaar kunnen ze wèl de defecte wasmachine vervangen zonder een dure lening. Maar als je het saldo elke dag controleert, schiet het inderdaad niet op.

Wil het een beetje vlotten met de verkoop van het appartement (toch?), heb je al kijkers / mogelijke kopers gahad?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Onder andere na de vele adviezen hier om als starter niet onmiddellijk te gaan kopen heb ik inmiddels een leuk appartement gevonden om onder de leegstandswet te verhuren. De verkoper wil het niet voor minder kwijt dan de hypotheek (welke de aanschafprijs uit 2007 is + een verbouwing), dus ik vermoed dat ik er voorlopig nog wel zit. :P In de tussentijd spaar ik lekker door zodat ik 20% van de koopsom zelf kan financieren terwijl ik dan een groter huis koop, en groei ik door qua salaris.

Voel me hier erg goed bij. :) Ik merk dat ik relatief risicomijdend ben wanneer het om grote bedragen gaat: ±150.000 euro financieren met een maandsalaris wat netto nog geen 2% daarvan is, is toch een vreemde verhouding. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Krisp schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 15:35:
Onder andere na de vele adviezen hier om als starter niet onmiddellijk te gaan huren kopen heb ik inmiddels een leuk appartement gevonden om onder de leegstandswet te verhuren.
Bedoel je dit? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
mekkieboek schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 12:34:
[...]
Wil het een beetje vlotten met de verkoop van het appartement (toch?), heb je al kijkers / mogelijke kopers gehad?
Het appartement is verkocht onder voorbehoud van financiering. Nu is het hopen dat de koper zijn financiering rondkrijgt en de bankgarantie binnen is. Vanaf dat moment kan ik zelf stappen gaan nemen en ergens iets gaan huren en verhuizen.

Spannende tijd dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 19:58
Ik vind dat toch wel mooi. Er wordt van verschillende kanten gezegd dat de markt zomaar weer kan gaan rollen als de starters een huis kunnen kopen en die transactie veel vervolgtransacties heeft. Maar volgens mij gaat een steeds groter deel van de mensen die hun huis heeft verkocht, vervolgens huren om niet weer in dezelfde ellende te komen :). Ik zit trouwens exact in hetzelfde schuitje als Krisp, ik ga volgende week een appartementje bezoeken om te huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 09:44
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het afsluiten van een deel van de hypotheek bij hun ouders? Ik overweeg een appartement a 150K te kopen. 20K zelf te betalen, 50K bij mijn ouders af te sluiten en de rest bij de bank. Ik weet dat het mogelijk is maar hoe je zoiets regeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Fixed that. ;)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Crazyanz schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 17:57:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het afsluiten van een deel van de hypotheek bij hun ouders? Ik overweeg een appartement a 150K te kopen. 20K zelf te betalen, 50K bij mijn ouders af te sluiten en de rest bij de bank. Ik weet dat het mogelijk is maar hoe je zoiets regeld?
Look een hypotheekadviseur binnen en vraag het? :)
20k eigen inleg is geen enkel probleem. Ouders meefinancieren ook niet, maar dat kan op vele manieren. Wordt het een 2e hypotheek op hun eigen huis dan zitten daar wel wat voorwaarden aan verbonden.

Wat ook kan: je ouders schenken je een bedrag (zit wel een max aan per kind, maar zeg 30k). Dat bedrag leen jij ze vervolgens weer terug. Over die lening moeten zij jou rente betalen. Aflossen doe je die lening bewust niet overigens, daarvoer zo meer. Die rente is tusen jullie in onderling overleg vast te stellen. Dat bedrag kan voor zover ik weet ook voor de hypotheek gebruikt worden qua aflossing etc.
Op die manier wordt je maandelijks op te hoesten hypotheekbedrag ineens een stuk lager, omdat er ook een flow vanuit je ouders is. Bijkomend voordeel: aangezien jij dat bedrag aan je ouders hebt geleend en er niks afgelost is, is dat bedrag na overlijden van je ouders belastingvrij op te eisen buiten het erfrecht. Mag de belastingdienst niet aankomen, want jij bent eerste schuleiser in dat geval.

Maar voor dit soort constructies moet je een notaris bellen, die weet dat soort dingen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Roet schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 16:36:
Ik vind dat toch wel mooi. Er wordt van verschillende kanten gezegd dat de markt zomaar weer kan gaan rollen als de starters een huis kunnen kopen en die transactie veel vervolgtransacties heeft. Maar volgens mij gaat een steeds groter deel van de mensen die hun huis heeft verkocht, vervolgens huren om niet weer in dezelfde ellende te komen :)
Ik heb in principe niets tegen kopen, alleen in de huidige markt is het heel belangrijk dat je weet wat je koopt en om die reden durf ik het momenteel niet aan. Ik wil meer tijd hebben om iets uit te zoeken waar ik mij goed bij voel.

Als ik weer iets zou kopen dan moet het:
- Onderhoudsarm zijn (het liefst bouwjaar 1990 en nieuwer)
- Levensbestendig zijn (90 m2 of meer)
- Op een goede locatie staan (het liefst een beetje buiten de stad, maar toch goed bereikbaar)
- Geen V.V.E. meer (dus het liefste een rijtjeshuis waar ik zelf bepaal hoe en wat, en dus niet meer afhankelijk ben van de andere eigenaren)
- Toekomstbestendig zijn (goede isolatie en HR ketel)
- Sowieso op eigen grond staan

Oftewel: ik wil van het geneuzel af dat ik bij mijn huidige appartement zo vervelend vond. Het is heel frustrerend om eigenaar van een pand te zijn waarvan je weet dat het steeds minder waard wordt, meer onderhoud nodig heeft, op een locatie staat die verpaupert en bij lange na niet aan de toekomstige eisen zal voldoen.

De kosten van de V.V.E. worden dan steeds hoger, je betaalt je blauw aan stookkosten, etc. Ik zag een woning in Berkel en Rodenrijs van 185.000 euro die per maand nauwelijks 100 euro duurder zou zijn dan mijn huidige flatje dat ik nu voor 72.000 euro heb verkocht. Simpelweg omdat daar geen V.V.E. is en de eigenaar van die woning nauwelijks de helft aan Eneco betaalt. De woning voldeed grotendeels aan mijn eisen. Ik ben er alleen als de dood voor dat ik die beslissing nu overhaast, en daarom doe ik het nu niet.

In de toekomst zullen de operationele kosten alleen maar hoger worden. Gas en stroom wordt duurder. Onderhoud wordt duurder. En dan betaal je de hoofdprijs. Het is prima dat er mensen zijn als Nare man die in hun jaren 30 woning zitten en zich daar niet druk om maken bij hun inkomen, maar voor mij is het wel degelijk belangrijk dat de kosten niet teveel oplopen :P

Tsja, als ik iets ga huren boeit het mij allemaal wat minder. Dan is het allang prima als ik er de komende 2 jaar goed kan wonen en daarna zie ik wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 14-04-2013 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:10

Don Quijote

El Magnifico

Och je kan ook nu prima kopen is mijn mening, zolang je maar beseft dat wonen geld kost (en niet oplevert) , een toekomsttermijn hebt van minimaal 10+ jaar en ook bij een tegenslag de hypotheek nog makkelijk op kan brengen zie ik niet perse problemen.
Ikzelf heb in Januari een herenhuis gekocht in het centrum van Den Haag voor 420.000. Ik besef me (ook bij de aankoop al) dat het huis eind van dit jaar wel eens 380.000 waard kan zijn en eind volgend jaar 350.000, maar aangezien ik van plan ben om hier zeker de komende 10 jaar door te brengen zijn dat fictieve verliezen waar ik geen boterham minder van ga eten. Natuurlijk had ik kunnen wachten om het op het "laagste punt" te kopen, maar wat mij betreft zijn je woonlasten en woongenot geen dingen waarmee je moet speculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ravnoss schreef op zondag 14 april 2013 @ 10:28:
Ikzelf heb in Januari een herenhuis gekocht in het centrum van Den Haag voor 420.000. Ik besef me (ook bij de aankoop al) dat het huis eind van dit jaar wel eens 380.000 waard kan zijn en eind volgend jaar 350.000, maar aangezien ik van plan ben om hier zeker de komende 10 jaar door te brengen zijn dat fictieve verliezen waar ik geen boterham minder van ga eten. Natuurlijk had ik kunnen wachten om het op het "laagste punt" te kopen, maar wat mij betreft zijn je woonlasten en woongenot geen dingen waarmee je moet speculeren.
Als je volgens je eigen verwachting 70.000 euro had kunnen besparen door twee jaar te wachten, is dat wel degelijk een goede optie. Voor die prijs plus je maandelijkse hypotheekuitgaven kan je (grofweg) 4000 euro per maand aan huur uitgeven. Dat doe je niet, dus houd je geld over. Dat is geen "fictief verlies", dat is een echte besparing! En dat is precies wat heel veel mensen (incl. wijzelf) doen: zelfs als je er geen boterham minder om eet, kan je genoeg andere dingen met dat geld doen, en het geeft je situatie veel minder risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:10

Don Quijote

El Magnifico

RemcoDelft schreef op zondag 14 april 2013 @ 10:44:
[...]

Als je volgens je eigen verwachting 70.000 euro had kunnen besparen door twee jaar te wachten, is dat wel degelijk een goede optie. Voor die prijs plus je maandelijkse hypotheekuitgaven kan je (grofweg) 4000 euro per maand aan huur uitgeven. Dat doe je niet, dus houd je geld over. Dat is geen "fictief verlies", dat is een echte besparing! En dat is precies wat heel veel mensen (incl. wijzelf) doen: zelfs als je er geen boterham minder om eet, kan je genoeg andere dingen met dat geld doen, en het geeft je situatie veel minder risico.
Ik zeg dan ook dat ik van mening bent dat je niet met woongenot en woonlasten moet willen speculeren. Ik snap dat ik goedkoper ergens had kunnen huren, en wanneer de prijs dan inderdaad in twee jaar naar 350.000 was gegaan had ik me veel geld kunnen besparen. Echter ben ik nu op het punt in mijn leven dat ik en mijn vriendin willen settelen. We zijn nu op het punt dat we aan gezinsuitbreiding denken, en we zijn nu op het punt dat we daarbij een mooie gezinswoning in een mooie wijk willen. Het kopen of niet kopen van een huis is veel meer dan slechts een financiele beslissing.

Wanneer ik nu nog twee jaar had gewacht op een verdere prijsdaling, had ik A) geen zekerheid dat die daling er komt en B ) wanneer deze er wel was had ik geen zekerheid over het feit of het dan niet weer twee jaar zou gaan dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

RemcoDelft schreef op zondag 14 april 2013 @ 10:44:
[...]

Even het risico buiten beschouwing gelaten (baanverlies, scheiding, of een andere reden om <10 jr te moeten verhuizen) ben ik het met Ravnos eens. Die paar honderd euro per maand dat een dergelijk huis minder kost na 2 jaar is niet uit te drukken in gevoel of emotie, als je NU toe bent aan een mooi huis en een mooie toekomst :). Overigens is het ook maar speculeren of de prijs idd nog naar beneden gaat (hoewel die kans groter is dan andersom).

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 14-04-2013 11:13 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 15:31
Zoek ook even op de term "Familiebank". Een constructie die je kunt gebruiken als jouw ouders die 50K niet zelf hoeven te lenen, maar al beschikbaar hebben.

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
The Eagle schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 18:48:
[...]

Look een hypotheekadviseur binnen en vraag het? :)
20k eigen inleg is geen enkel probleem. Ouders meefinancieren ook niet, maar dat kan op vele manieren. Wordt het een 2e hypotheek op hun eigen huis dan zitten daar wel wat voorwaarden aan verbonden.

Wat ook kan: je ouders schenken je een bedrag (zit wel een max aan per kind, maar zeg 30k). Dat bedrag leen jij ze vervolgens weer terug. Over die lening moeten zij jou rente betalen. Aflossen doe je die lening bewust niet overigens, daarvoer zo meer. Die rente is tusen jullie in onderling overleg vast te stellen. Dat bedrag kan voor zover ik weet ook voor de hypotheek gebruikt worden qua aflossing etc.
Op die manier wordt je maandelijks op te hoesten hypotheekbedrag ineens een stuk lager, omdat er ook een flow vanuit je ouders is. Bijkomend voordeel: aangezien jij dat bedrag aan je ouders hebt geleend en er niks afgelost is, is dat bedrag na overlijden van je ouders belastingvrij op te eisen buiten het erfrecht. Mag de belastingdienst niet aankomen, want jij bent eerste schuleiser in dat geval.

Maar voor dit soort constructies moet je een notaris bellen, die weet dat soort dingen :)
Het uitgeleende geld is alleen wel kapitaal dat in jouw bezit is. En daar heeft de belastingdienst dus een mening over. Vermogensbelasting dus. Ik denk dat de ontvangen rente ook bij jouw inkomen wordt opgeteld, maar dat weet ik niet zeker.

Je ouders kunnen je voor je 36ste eenmalig een bedrag van 51k schenken. Ook kan je een hypotheek bij ze afsluiten. Wel moet je rente betalen, maar die kunnen ze aan het eind van het jaar terug schenken. Belastingvrij schenken mag tot ongeveer 5k per jaar.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Lethalis schreef op zondag 14 april 2013 @ 08:37:
[...]

Isolatie kan ik nog begrijpen maar toekomstbestendig en een HR ketel in één zin?
In verhouding tot een huis kost een CV ketel zo goed als niets en de levensduur zit grofweg tussen de 10 en 15 jaar.
Dat neem je dan toch niet als één van de criteria om een huis te kopen en met een dergelijke levensduur kun je toch niet echt van toekomstbestendig spreken?
MrBarBarian schreef op zondag 14 april 2013 @ 11:28:
[...]

Je ouders kunnen je voor je 36ste eenmalig een bedrag van 51k schenken. Ook kan je een hypotheek bij ze afsluiten. Wel moet je rente betalen, maar die kunnen ze aan het eind van het jaar terug schenken. Belastingvrij schenken mag tot ongeveer 5k per jaar.
Die 36 jaar moet 40 jaar zijn en het moet voor een studie of aanschaf van een huis zijn waarmee het dus afwijkt van de andere schenkingen die je eenmalig danwel eens per jaar mag doen.
http://www.belastingdiens...schenkingen_aan_kinderen/
Inderdaad moet je rente betalen en deze moet marktconform zijn, bijkomend voordeel is dat je die rente weer mag aftrekken.

[ Voor 45% gewijzigd door ninjazx9r98 op 14-04-2013 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Ook kan je een hypotheek bij ze afsluiten. Wel moet je rente betalen, maar die kunnen ze aan het eind van het jaar terug schenken. Belastingvrij schenken mag tot ongeveer 5k per jaar.
Laat je hierover goed voorlichten, kan me voorstellen dat de belastingdienst sinds 1 januari vind dat een "hypotheek" bij je ouders ook volgens de nieuwe regels (dus annuitair/linear aflossen) moet zijn. Anders houd je niet de volledige HRA.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Nuttig leesvoer: http://www.eigenhuis.nl/d...uders-helpen-kinderen.pdf

Als je ouders het geld kunnen missen, kunnen ze ook kiezen voor een schenking. Als ze het geld aan je lenen gaat die 50K ten koste van je leencapaciteit waardoor je zelf dus minder kan lenen bij de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Stel ik wil een huis kopen van 150.000 euro maar met mijn bruto jaarinkomen kan ik een maximale hypotheek van 130.000 euro krijgen. Dan kom ik zo'n 30.000 euro te kort aangezien er nog kosten koper bijkomen. Ik heb dit zelf niet liggen qua spaargeld, is het dan mogelijk dat mijn vriendin spaargeld bij draagt en daarmee dus 15% van het huis koopt? Hypotheek volledig op mijn naam, zij is voor 15% eigenaar. En kan zij zichzelf dan later bij mij inkopen zodat we uiteindelijk beiden de hypotheek 50-50 dragen? En stel ze wilt toch weg, kan ik haar dan via een bepaalde constructie weer uitkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Is dat niet iets dat je véél beter aan een hypotheekadviseur kan vragen dan aan willekeurige mensen op een forum? Lijkt me op zijn minst een erg exotische constructie.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Op dit moment nog geen serieuze plannen waardoor ik nog geen exact antwoord nodig heb. Zat er meer over na te denken wat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:04
Exotisch valt nog wel mee, maar je moet toch naar een adviseur dus gewoon vragen.

Wat ik ervan heb begrepen zijn banken niet bepaald happig op mede-eigenaren die niet mede aansprakelijk worden voor de hypotheeklening.

Maar hoe je het ook regelt onderling, feitelijk staat ze met elke vorm van bijdrage nog jarenlang achterin de rij met een vordering op iemand die duidelijk die vordering niet kan voldoen. Mede-eigenaarschap biedt m.i. een marginale extra zekerheid over andere vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kan me natuurlijk wel voorstellen dat ze geen 85% van een huis willen krijgen als ik mijn hypotheek niet meer kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Tsurany schreef op zondag 14 april 2013 @ 22:04:
Stel ik wil een huis kopen van 150.000 euro maar met mijn bruto jaarinkomen kan ik een maximale hypotheek van 130.000 euro krijgen. Dan kom ik zo'n 30.000 euro te kort aangezien er nog kosten koper bijkomen. Ik heb dit zelf niet liggen qua spaargeld, is het dan mogelijk dat mijn vriendin spaargeld bij draagt en daarmee dus 15% van het huis koopt? Hypotheek volledig op mijn naam, zij is voor 15% eigenaar. En kan zij zichzelf dan later bij mij inkopen zodat we uiteindelijk beiden de hypotheek 50-50 dragen? En stel ze wilt toch weg, kan ik haar dan via een bepaalde constructie weer uitkopen?
Zonder hypotheekadviseur te willen zijn (en ik sluit me daarin aan bij de voorgaande posters) vermoed ik dat het eenvoudiger is om beide eigenaar te worden van het huis, waarin de hypotheek op beider naam staat (en jij de meest verdienende bent), en jouw vriendin e.e.a. aan spaargeld inbrengt. Zolang je niet in gemeenschap van goederen getrouwd bent moet dat imo geen problemen geven wanneer jullie onverhoopt uit elkaar gaan. Maar nogmaals: hier zal een adviseur je beter kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan wellicht toch eens met een hypotheekadviseur praten. Heb in principe nog niks concreets op het oog maar ben toch eens op m'n gemak aan het kijken wat nu mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op zondag 14 april 2013 @ 15:47:
[...]
Isolatie kan ik nog begrijpen maar toekomstbestendig en een HR ketel in één zin?
In verhouding tot een huis kost een CV ketel zo goed als niets en de levensduur zit grofweg tussen de 10 en 15 jaar.
Dat neem je dan toch niet als één van de criteria om een huis te kopen en met een dergelijke levensduur kun je toch niet echt van toekomstbestendig spreken?
Nou laat ik het anders stellen dan: er moet een moderne manier van verwarmen zijn. Als ik een woning aantref met een moederhaard, geiser of gaskachel dan ga ik die niet kopen. En als er een oude CV ketel inzit, dan wil ik die meteen vervangen door een nieuwe, dus gaat dit ook van de vraagprijs af.

Ik ben een beetje klaar met al die ouwe meuk :P

En op zich vind ik oudere woningen wel mooi hoor, daar niet van. Maar het kost gewoon veel meer geld om zo'n woning te onderhouden. De sweet spot is voor mij denk ik een woning van 10 jaar oud. Dan heb ik wel de voordelen van een moderne woning, zonder de nadelen van echte nieuwbouw (dus dat je in een zandbak woont, het stucwerk uit elkaar scheurt en alles nog moet werken, en dat kinderziektes er nog niet uit zijn omdat zo'n bouwer het nodig vond om op de verkeerde dingen te besparen).

[ Voor 25% gewijzigd door Lethalis op 15-04-2013 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
Lethalis schreef op zondag 14 april 2013 @ 08:37:
[...]

Ik heb in principe niets tegen kopen, alleen in de huidige markt is het heel belangrijk dat je weet wat je koopt en om die reden durf ik het momenteel niet aan. Ik wil meer tijd hebben om iets uit te zoeken waar ik mij goed bij voel.

Als ik weer iets zou kopen dan moet het:
- Onderhoudsarm zijn (het liefst bouwjaar 1990 en nieuwer)
- Levensbestendig zijn (90 m2 of meer)
- Op een goede locatie staan (het liefst een beetje buiten de stad, maar toch goed bereikbaar)
- Geen V.V.E. meer (dus het liefste een rijtjeshuis waar ik zelf bepaal hoe en wat, en dus niet meer afhankelijk ben van de andere eigenaren)
- Sowieso op eigen grond staan

Oftewel: ik wil van het geneuzel af dat ik bij mijn huidige appartement zo vervelend vond. Het is heel frustrerend om eigenaar van een pand te zijn waarvan je weet dat het steeds minder waard wordt, meer onderhoud nodig heeft, op een locatie staat die verpaupert en bij lange na niet aan de toekomstige eisen zal voldoen.

De kosten van de V.V.E. worden dan steeds hoger, je betaalt je blauw aan stookkosten, etc. Ik zag een woning in Berkel en Rodenrijs van 185.000 euro die per maand nauwelijks 100 euro duurder zou zijn dan mijn huidige flatje dat ik nu voor 72.000 euro heb verkocht. Simpelweg omdat daar geen V.V.E. is en de eigenaar van die woning nauwelijks de helft aan Eneco betaalt. De woning voldeed grotendeels aan mijn eisen. Ik ben er alleen als de dood voor dat ik die beslissing nu overhaast, en daarom doe ik het nu niet.

In de toekomst zullen de operationele kosten alleen maar hoger worden. Gas en stroom wordt duurder. Onderhoud wordt duurder. En dan betaal je de hoofdprijs. Het is prima dat er mensen zijn als Nare man die in hun jaren 30 woning zitten en zich daar niet druk om maken bij hun inkomen, maar voor mij is het wel degelijk belangrijk dat de kosten niet teveel oplopen :P

Tsja, als ik iets ga huren boeit het mij allemaal wat minder. Dan is het allang prima als ik er de komende 2 jaar goed kan wonen en daarna zie ik wel.
Kennelijk weet je goed wat je wilt als ik je eisen zie. Die eisen lijken mij bovendien goed en toekomstbestendig. Zelf heb ik in de energiesector (gas trading) gewerkt, en heb ik nog wel de nodige contacten daar. Over de prijzen van energie zou ik mij niet al te druk maken. De prijzen daarvan zijn inderdaad sterk gestegen het laatste decenia. Maar het is onwaarschijnlijk dat de stijging zal doorzetten.

Natuurlijk is het steeds aangewezen om het energielabel van de woning op te vragen (verplicht en gratis door verkoper aan te leveren) en dat kritisch te bekijken. Het is dan inderdaad aan te raden een woning te kopen die gebouwd is na 1990, omdat daar de energiezuinigheid een pak beter is. Als je echt erg zuinig wil omgaan met energiekosten, en een bestaande woning wil kopen dan is het aan te raden om een tussenwoning te kopen, deze zal steeds het beste zijn in verband met energiekosten. Als je een woning wil met een recenter bouwjaar, zal je wel zo goed als altijd moeten inleveren op ruimte (m²). Maar dat zijn afwegingen die je dient te maken uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Lethalis schreef op maandag 15 april 2013 @ 08:20:
[...]

Nou laat ik het anders stellen dan: er moet een moderne manier van verwarmen zijn. Als ik een woning aantref met een moederhaard, geiser of gaskachel dan ga ik die niet kopen. En als er een oude CV ketel inzit, dan wil ik die meteen vervangen door een nieuwe, dus gaat dit ook van de vraagprijs af.

Ik ben een beetje klaar met al die ouwe meuk :P

En op zich vind ik oudere woningen wel mooi hoor, daar niet van. Maar het kost gewoon veel meer geld om zo'n woning te onderhouden. De sweet spot is voor mij denk ik een woning van 10 jaar oud. Dan heb ik wel de voordelen van een moderne woning, zonder de nadelen van echte nieuwbouw (dus dat je in een zandbak woont, het stucwerk uit elkaar scheurt en alles nog moet werken, en dat kinderziektes er nog niet uit zijn omdat zo'n bouwer het nodig vond om op de verkeerde dingen te besparen).
Ja, aan ouwe meuk heb ik ook een broertje dood. Daarom moet je, als je van oudere huizen houdt, ook zoeken naar huizen die gewoon steeds goed onderhouden zijn. Kijk, het casco van een jaren '30-woning zal altijd slechter geïsoleerd zijn dan van een moderne woning. Je kunt er HR++ glas in plaatsen en misschien nog dak- of vloerisolatie, maar uiteindelijk zul je aan een spouwloze, enkelsteens muur niets kunnen doen. Het is overigens mijn ervaring dat je met modern isolatieglas, goede kierafdichting en een moderne cv-installatie heel behaaglijk zit in een ouder huis (in mijn geval 1937). En dat hoeft echt geen kapitalen te kosten. Natuurlijk, je betaalt meer dan in een nieuwer huis (in mijn geval 130 euro per maand) maar dat is gewoon een keuze die je maakt. Mensen kopen ook geen oldtimer omdat ze zo lekker zuinig rijden. Over stijgende energiekosten maak ik me ook geen zorgen: dat zorgt er echt niet voor dat wonen in een oud huis ineens 'onbetaalbaar' zou worden. Persoonlijk zou ik banger zijn als ik in een vinexwijk zou wonen die alleen met de auto ontsloten is zodat je moet forenzen; stel dat onze regering weer op het briljante idee komt om te gaan sleutelen aan de reiskostenvergoeding en je kijkt eventjes tegen een netto kostenstijging van 250+ euro per maand aan...dat is weer een aspect dat je moet overwegen als je 'buiten de ring' gaat wonen.

En wat het onderhoud betreft: als het huis steeds goed is onderhouden in het verleden dan hoef je geen gekke dingen te verwachten. Natuurlijk moet je houten kozijnen om de zoveel jaren schilderen, maar ook veel nieuwbouw heeft houten (gevel)elementen die wegrotten als je er niets aan doet. Bovendien is het vaak onderdeel van de beleving: een oud huis 'leeft' meer, het is geen fantasieloze dertien-in-een-dozijn meuk. Er is altijd wel wat te doen. Net zoals tweakers ongetwijfeld uren prutsend met hun computer(s) zullen kunnen doorbrengen terwijl het ook geen duidelijk doel dient :P

[ Voor 10% gewijzigd door nare man op 15-04-2013 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Vandaag de derde bezichtiging met de aankoopmakelaar. Wordt nu toch wel erg spannend....Als er geen vreemde dingen uit de bezichtiging komen dan gaan we er voor. Na een jaar zoeken, kijken en bezichtigingen zijn we blij een huis gevonden te hebben dat toekomstgericht is, financieel gezien interessant is en waar we beiden een goed gevoel van krijgen.

Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
@nareman

Je moet ook anders naar zo'n oud huis kijken. Zelfs de bouwkundige die de keuring deed (die ik kende via mijn werk) keek er ook iets te teveel met een "nieuwbouw oog" naar. Die had het over extra ventilatieleidingen doortrekken naar de keuken terwijl ik denk: een raam en een afzuigkap (gaat direct naar buiten) is toch meestal voldoende. Hij wilde ook gelijk dat oude schuurtje slopen maar dat komt in onze ogen later wel. Je moet alles ook niet in één keer willen.

Ik weet niet of dit het topic is maar heeft iemand nog tips betreffende degelijke kunststof kozijnen en standaard houten binnentrappen (incl plaatsing)? Met name bij de kozijnen schijnt er ook veel crap te zijn. We zien door de bomen het bos niet meer en elke tip is welkom.

[ Voor 22% gewijzigd door D-e-n op 15-04-2013 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:44

johnwoo

3S-GTE

[...]

Let wel op dat je die "terug"schenking van de (na verrekening met HRA resterende) rente niet kunt vastleggen. Als je dat doet zal de belastingsdienst het als één grote gespreide schenking zien en mag je alsnog schenkbelasting betalen over het geheel. En het niet kunnen vastleggen betekent weer dat een bank het niet zal zien als vast inkomen, en aan jou minder zal uitlenen (je hebt immers wel de maandlasten van de hypotheek aan je ouders, die wel vastligt). Wel kunnen ouders bijvoorbeeld afzien van het recht van hypotheek op het huis, wat de deal voor de bank weer wat interessanter maakt en ze dus eerder bereid zullen zijn te verstrekken (vergeleken met wanneer je het hele bedrag bij de bank leent).

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Oude huizen, ach ja. Mijn huis viert dit jaar haar 100e verjaardag. Het is redelijk lekvrij inmiddels, alleen bij rare wind krijg ik boven door de dakkapel wat water binnen (staat nog op de lijst om te worden vervangen), als het lang koud is komen de vloerplanken wat omhoog en elders begint het juist wat in te veren. Daar maak ik me wel echt zorgen over, als er vloerbalken rot zijn wordt het een kostbare reparatie vrees ik.

Hier en daar nog wat stukke rot kozijn stoppen en ik kan er weer een jaar of 3 tegenaan. Even los van het vervangen van de boeiborden en dakgoten achter want dat staat al gepland. Leuk hoor, zo'n oud huis 8)

Grappig om te zien dat de halve wijk om mij heen tegen de vlakte gaat (jaren 30 en later), maar dat alles van vóór jaren 30 in de basis nog zeer degelijk overeind blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
nare man schreef op maandag 15 april 2013 @ 08:55:
[...]
Mensen kopen ook geen oldtimer omdat ze zo lekker zuinig rijden.
Precies, en om die reden wil ik dus geen oud huis :P
Persoonlijk zou ik banger zijn als ik in een vinexwijk zou wonen die alleen met de auto ontsloten is zodat je moet forenzen; stel dat onze regering weer op het briljante idee komt om te gaan sleutelen aan de reiskostenvergoeding en je kijkt eventjes tegen een netto kostenstijging van 250+ euro per maand aan...dat is weer een aspect dat je moet overwegen als je 'buiten de ring' gaat wonen.
Tsja, in hoeverre gaat dat "buiten de ring" nog op? Tegenwoordig rij je met de randstadrail en de gewone metro al een aardig eind buiten de ring. Hoe lang zal het nog duren voordat alles tussen Rotterdam en Den Haag gewoon 1 grote agglomeratie geworden is?

Volgens mij is het al bijna zover.. tussen Hilligersberg en Berkel en Rodenrijs zit niet meer zoveel. Misschien nog een grasveldje. Tussen Berkel en Pijnacker ook niet. Tussen Pijnacker en Nootdorp ook al niet meer. En voor je het weet, zit je in Rijswijk en Den Haag.

Maar goed, zolang er een metro of iets dergelijks in de buurt is, zit het meestal wel goed qua openbaar vervoer.
Bovendien is het vaak onderdeel van de beleving: een oud huis 'leeft' meer, het is geen fantasieloze dertien-in-een-dozijn meuk. Er is altijd wel wat te doen. Net zoals tweakers ongetwijfeld uren prutsend met hun computer(s) zullen kunnen doorbrengen terwijl het ook geen duidelijk doel dient :P
Daar moet je dus wel een liefhebber voor zijn :P

Ik vind het aangezicht van een oude woning meestal wel mooier dan die blokkendozen in moderne vinex wijken, het oogt ook vaak gezelliger. Maar daar houdt het dan ook op. Van binnen wil ik dat de woning helemaal modern is en van alle gemakken voorzien.

En natuurlijk bestaan die woningen gewoon, maar die zijn (helaas) ver boven mijn budget :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het gemak van ons vorige huis (nieuwbouw) ook wel mis ten opzichte van onze huidige woning. Alles was gloednieuw, kunststof kozijnen, afzuig installaties en een warmteterugwin installatie. Dat is een enorm verschil met een huis uit 1900 waar je gaandeweg ontdekt dat de vorige bewoners alleen aan oplappen deden.

Dat is erg vervelend, want je komt steeds vaker "verborgen" gebreken tegen. Aan de andere kant, wij houden van goed aanpakken en weten dus dat als we iets doen het ook goed is. Dit huis heeft wel veel meer uitstraling door de verf, de bouw, de tuin en het groen wat er omheen staat. Dat ga je in de komende 100 jaar niet krijgen in de nieuwbouw.

Ik zou in ieder geval niet meer terug willen. Over een paar jaar is het huis helemaal klaar en hebben we alleen nog het reguliere onderhoud :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 15:17

Kju

Verwijderd schreef op maandag 15 april 2013 @ 12:29:

Ik zou in ieder geval niet meer terug willen. Over een paar jaar is het huis helemaal klaar en hebben we alleen nog het reguliere onderhoud :)
Ik krijg daar wel een 'help mijn man is klusser'-gevoel bij :P

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frG
  • Laatst online: 19-09 20:29

frG

Heeft iemand ervaring met de buurt Berkel & Rodenrijs? Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden bij een huis in die omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Tsurany schreef op zondag 14 april 2013 @ 22:04:
Ja, dat kan alleen zal je dan geen 130.000 kunnen lenen maar (veel) minder. Je hebt geen heel huis als onderpand, in dit geval zal je dus misschien 60% daarvan kunnen lenen. Zie het als een huis kopen met een huurder er in.

Als alternatief zou je een leenovereenkomst met je vriendin kunnen afsluiten, maar die heeft dan als kleine partij geen onderpand omdat de bank bij betalingsproblemen als eerste recht op de opbrengst van het huis dus dat lijkt me weer niet prettig voor haar.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
frG schreef op maandag 15 april 2013 @ 14:28:
Heeft iemand ervaring met de buurt Berkel & Rodenrijs? Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden bij een huis in die omgeving?
Mijn eerste indruk ervan: het breidt zich enorm uit, terwijl het aantal voorzieningen niet meegroeit. Dus je hebt 2 Albert Heijn supermarkten voor de hele omgeving. Dat soort dingen.

En alle nieuwbouw is erg dicht op elkaar gebouwd. Ik vond dat er weinig parkjes waren etc.

Daarnaast zou ik uit de buurt van de Sterrenwijk blijven. De woningvoorraad daarvan is niet geweldig en het is ex sociale huur.

Voor de rest is het op zich niet slecht.

Het is een populaire locatie waar ook zeker leuke woningen te vinden zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 15-04-2013 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
frG schreef op maandag 15 april 2013 @ 14:28:
Het is een beetje een kak buurt, hoewel er ook wel mindere stukken zijn. Niet dat daar iets mee mis is, je woont denk ik liever tussen kakkers dan tussen tokkies. :)

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kju schreef op maandag 15 april 2013 @ 12:38:
[...]

Ik krijg daar wel een 'help mijn man is klusser'-gevoel bij :P
Haha, niet nodig, sommige dingen hebben wat minder prioriteit. We breken niks af voordat het nieuwe al geleverd is. :P
Jiriki schreef op maandag 15 april 2013 @ 14:55:
[...]

Ja, dat kan alleen zal je dan geen 130.000 kunnen lenen maar (veel) minder. Je hebt geen heel huis als onderpand, in dit geval zal je dus misschien 60% daarvan kunnen lenen. Zie het als een huis kopen met een huurder er in.

Als alternatief zou je een leenovereenkomst met je vriendin kunnen afsluiten, maar die heeft dan als kleine partij geen onderpand omdat de bank bij betalingsproblemen als eerste recht op de opbrengst van het huis dus dat lijkt me weer niet prettig voor haar.
Maar die leenovereenkomst zul je dan moeten vastleggen. En daar is de bank dan in no time ook van op de hoogte. :)

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2013 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[...]

Het uitgeleende geld is alleen wel kapitaal dat in jouw bezit is. En daar heeft de belastingdienst dus een mening over. Vermogensbelasting dus. Ik denk dat de ontvangen rente ook bij jouw inkomen wordt opgeteld, maar dat weet ik niet zeker.

Je mist even iets. Niemand heeft namelijk kapitaal ;)
Je ouders schenken je geld, zeg 50k. Die leen jij vervolgens weer direct terug aan ze. Op papier verschuift er dus 50k, verder niks. Daarnaast impliceert dit dat jij door die lening een rente van je ouders mag verlangen. Het percentage daarvan kun je op jaarbasis daarvast vast stellen. Het moet iets zijn (geen 0%), maar zeg dat je ouders mee zouden willen helpen voor maandelijks 500 euro, dan zou je bijv een maandelijks rentepercentage van 1% af kunnen spreken. Da's precies die 500 euro namelijk. Of je brengt het percentage omlaag dat je onder de drempel blijft qua renteinkomsten voor de belastingdienst. Stel dat je max 2400 euro aan rente belastingvrij mag vangen op jaarbasis...spreek je over 50k een maandelijks percentage af van 0,48% en dan ben je d'r. Da's volgens mij geen enkel probleem, belastingdienst valt je er niet mee lastig en mochten je ouders te komen overlijden kan de belastingdienst niet aan die 50k komen vwb successierechten, omdat jij eerste schuldeiser bent :) Gewoon zorgen dat je ouder die schuld aan je niet aflossen, maar dat was ook niet het plan ;)
Enige wat je voor zoiets nodig hebt is een notaris en iemand die jaarlijks handig is met het rekenen in procenten, maar dat kan Excel voor je doen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
De rente moet marktconform zijn en over het algemeen houdt men een percentage aan van 6% (mag ook meer zijn)
Ga je onder de 6% zitten krijg je te maken met schenkbelasting en dan heb je het voor kinderen over 10% ( max 20% )
Een en ander is terug te vinden in artikel 15 successiewet.

Toevallig zijn we in de familie aan het kijken om een schenkplan op te stellen voor m'n moeder richting haar kinderen en daarbij hebben we ook met een fiscalist gesproken over een schenken en teruglenen constructie.
Komt toch iets meer bij kijken dan gedacht en informatie die er over te vinden is is nogal tegenstrijdig en vooral notarissen roepen daarbij het hardst dat je het vooral bij hun moet regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Is die 6% per maand of per jaar? Ik vermoed het laatste namelijk :)
Maar thanks voor de tip, evendieper induiken - kon voor mij namelij ook nog wel eens relevant zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Zojuist een eerste bod gedaan op ons eerste huis. Vraagprijs 240.000 en openingsbod gedaan van 200.000.Volgens de aankoopmakelaar vooral om te polsen hoe de tegenpartij reageert.

Ik weet niet wanneer in het proces het echt spannend wordt, maar dit is volgens mij de laatste nacht geweest waarop ik nog rustig heb geslapen. Vind het nu al super spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Succes! Klinkt als een mooi openingsbod :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-08 22:48

Sebastiaan

....

The Eagle schreef op maandag 15 april 2013 @ 20:50:
[...]

Je mist even iets. Niemand heeft namelijk kapitaal ;)
Je ouders schenken je geld, zeg 50k. Die leen jij vervolgens weer direct terug aan ze. Op papier verschuift er dus 50k, verder niks. Daarnaast impliceert dit dat jij door die lening een rente van je ouders mag verlangen. Het percentage daarvan kun je op jaarbasis daarvast vast stellen. Het moet iets zijn (geen 0%), maar zeg dat je ouders mee zouden willen helpen voor maandelijks 500 euro, dan zou je bijv een maandelijks rentepercentage van 1% af kunnen spreken. Da's precies die 500 euro namelijk. Of je brengt het percentage omlaag dat je onder de drempel blijft qua renteinkomsten voor de belastingdienst. Stel dat je max 2400 euro aan rente belastingvrij mag vangen op jaarbasis...spreek je over 50k een maandelijks percentage af van 0,48% en dan ben je d'r. Da's volgens mij geen enkel probleem, belastingdienst valt je er niet mee lastig en mochten je ouders te komen overlijden kan de belastingdienst niet aan die 50k komen vwb successierechten, omdat jij eerste schuldeiser bent :) Gewoon zorgen dat je ouder die schuld aan je niet aflossen, maar dat was ook niet het plan ;)
Enige wat je voor zoiets nodig hebt is een notaris en iemand die jaarlijks handig is met het rekenen in procenten, maar dat kan Excel voor je doen ;)
In een dergelijk geval zal je wel de schenkbelasting moeten betalen, aangezien je die 50k niet gebruikt voor de eigen woning en de vrijstelling dan dus niet van toepassing is. Je bent dus al gelijk een redelijk bedrag kwijt aan de belastingdienst. Daarnaast zul je dan op papier een vordering van 50k hebben, waardoor die 50k bij je vermogen zal horen en dan mag je jaarlijks ook hierover belasting voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostdz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 12:05
Aghanim schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 13:16:
Zojuist een eerste bod gedaan op ons eerste huis. Vraagprijs 240.000 en openingsbod gedaan van 200.000.Volgens de aankoopmakelaar vooral om te polsen hoe de tegenpartij reageert.

Ik weet niet wanneer in het proces het echt spannend wordt, maar dit is volgens mij de laatste nacht geweest waarop ik nog rustig heb geslapen. Vind het nu al super spannend.
Succes! Laat je niet gek maken ;) Heb zelf ook net een huis gekocht. Openingsbod van € 150k gedaan op een vraagprijs van € 189,5k. Na wat heen en weer bieden zaten wij op 163 en hebben we met nog 9,5k verschil de stekker eruit getrokken en binnen een week kwam de verkoper terug met de mededeling dat zij 7,5k van het restverschil voor hun rekening namen, dus uiteindelijk voor 165.000 kunnen kopen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Aghanim schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 13:16:

He, die spanning ken ik ergens van ;)
Op het moment dat je een tegenbod krijgt ben je iig in onderhandeling, en dan wordt het pas echt leuk - en zenuwenwerk :P
Maar jouw aankoopmakelaar en het proces kennende zou het me niks verbazen als je vrijdag of maandag kunt zeggen dat je een huis gekocht hebt, leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Graag jullie advies, omdat ik super goed ben in mezelf (overdreven) zorgen maken. Wij hebben nu dat bod gedaan en verwachten dat we, na op en neer bieden, uiteindelijk tot een akkoord zullen komen. Zeg even dat dit over een week zal zijn en dat we dan een voorlopig koopcontract tekenen met ontbindende voorwaarde financiering obv NHG binnen 6 weken.

Wat moet ik dan binnen 6 weken regelen samen met mijn vriendin?
1. Taxatie (nodig voor hypotheek)
2. Hypotheek (gesprek bij adviseur of direct bij bank(en) )
3. Overlijdensrisicoverzekering (wellicht via bank bij afsluiten hypotheek)
4. Tekenen offerte hypotheek
5. Notaris om definitieve koopcontract te tekenen en direct samenlevingscontract te laten maken (is als ik het goed heb niet verplicht voor het krijgen van een hypotheek, maar willen we sowieso wel)

Vragen:
- Moet ik stap 1-5 (dus inclusief passeren notaris) binnen 6 weken geregeld hebben of is stap 1-4 voldoende?
- Is 6 weken niet vrij krap, zeker als je naar meerdere banken/adviseurs wilt voor hypotheekofferte?
- Is het dan nu al nuttig een gratis oriënterend gesprek te hebben (bijvoorbeeld bij Rabobank) als je dit 3 maanden geleden al bij de Hypotheker hebt gehad (en dus weet dat je het bedrag ruim kunt lenen) of kan ik dan beter wachten tot ik het uiteindelijke aankoopbedrag weet (en dus direct offerte kan laten maken)?
- Ben zelf geen fan van de Hypotheker en ga liever (obv actuele rentestanden) direct bij de Rabo/ABN op gesprek, is dat bezwaarlijk als je de voorwaarden goed doorneemt daar?
- Welke documenten (behalve werkgeversverklaring van vriendin) kan ik nu al regelen dat ik die vast klaar heb liggen?

Bijkomend feit, wij gaan van 3-6 t/m 14-6 voor 11 dagen op vakantie. Vermoedelijk gaat dit dus die 6 weken overlappen wat waarschijnlijk niet handig is. Vakantie was echter al vorig jaar geboekt en huis komt nu sneller dan verwacht. Hoe ga ik daar mee om? De een zegt dat 3 weken voor stap 1-4 prima te doen is, de ander zegt dat dit veel meer dan 6 weken gaat duren.

Ik wil me graag zo goed mogelijk voorbereiden zodat dit een succes wordt :)

@TheEagle: het zou me niks verbazen als hij morgen al met een reactie komt inderdaad :)

[ Voor 23% gewijzigd door Aghanim op 16-04-2013 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Aghanim schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 23:13:

5. Notaris om definitieve koopcontract te tekenen en direct samenlevingscontract te laten maken (is als ik het goed heb niet verplicht voor het krijgen van een hypotheek, maar willen we sowieso wel)

Vragen:
- Moet ik stap 1-5 (dus inclusief passeren notaris) binnen 6 weken geregeld hebben of is stap 1-4 voldoende?
- Is 6 weken niet vrij krap, zeker als je naar meerdere banken/adviseurs wilt voor hypotheekofferte?
Je moet eigenlijk alles tot en met akkoord van de bank geregeld hebben (tekenen is leuk, maar als het afgewezen wordt ben je de pineut) binnen de periode van het voorbehoud.

Het is trouwens realistischer om op 2-3 maanden in te zetten voor financiering - je moet 2 afwijzingen hebben om er onderuit te komen, dus je wilt eigenlijk voldoende tijd inbouwen daarvoor om het risico zo veel mogelijk te beperken.

Het enige wat dat onder voorbehoud gedeelte zegt, is dat je gedurende die periode onder de koop uit kan komen zonder de 10% 'boete' te betalen mits je aan de voorwaarden van het voorbehoud voldoet. Al is je daadwerkelijke overdracht bij de notaris 2 jaar later, dat maakt voor het voorbehoud niet uit.
- Is het dan nu al nuttig een gratis oriënterend gesprek te hebben (bijvoorbeeld bij Rabobank) als je dit 3 maanden geleden al bij de Hypotheker hebt gehad (en dus weet dat je het bedrag ruim kunt lenen) of kan ik dan beter wachten tot ik het uiteindelijke aankoopbedrag weet (en dus direct offerte kan laten maken)?
Orienterende gesprekken bij alle banken/adviseurs kan geen kwaad. Wie weet hoor je nog wat interessants waar je niet aan hebt gedacht, en kun je alvast een keuze maken met wie je uiteindelijk door wilt gaan mocht de koop rond zijn. Ik geloof dat een offerte pas kan als het niet langer vrijblijvend is (dus dat je de adviseur moet gaan betalen) waardoor het weinig zin heeft daarop te wachten.
- Ben zelf geen fan van de Hypotheker en ga liever (obv actuele rentestanden) direct bij de Rabo/ABN op gesprek, is dat bezwaarlijk als je de voorwaarden goed doorneemt daar?
- Welke documenten (behalve werkgeversverklaring van vriendin) kan ik nu al regelen dat ik die vast klaar heb liggen?
Typisch vragen om erin te gooien bij het orienterende gesprek bij alle adviseurs/banken. Wat je eigenlijk nu zegt is 'waarom zou ik voor jou kiezen en niet voor concurrenten die op het internet goedkoper tarief adviseren' en 'wat heb ik nodig voor de aanvraag'.
Kleine tip: het gaat niet alleen om rentestanden, maar ook de voorwaarden bij de hypotheek (zoals geen gezijk rond aflossen bij verkoop - gunstige regeling voor jou is ongunstig voor de bank en kost dus iets meer) en je kunt over de rente ook onderhandelen.

[ Voor 80% gewijzigd door Xanaroth op 17-04-2013 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Onze aankoopmakelaar heeft als voorwaarde opgenomen dat we het niet gefinancierd krijgen bij 1 aanbieder omdat je tegenwoordig moet betalen voor advies/offerte. Daarom lijkt het mij dat het iets sneller kan omdat 1 offerte in principe genoeg is. Hiervoor wil ik naar de Rabobank gaan, de ABN AMRO zelf toets voor offerte zonder advies heb ik gisteren met 30/30 behaald dus die offerte kan ik er dan sowieso naast leggen.

Persoonlijk ga ik liever niet naar de 'minder' bekende hypotheekaanbieders en voel me zelf wat bij een van deze banken. Bij beiden is de de rente 4.3% voor 10 jaar. De overige voorwaarden moet ik nog vergelijken.

Heb al een offerte van ABN van een ander huis (kon je in januari nog online laten maken) en heb daaruit de lijst met alle benodigde documenten gedestilleerd. Deze zijn we nu allemaal aan het regelen zodat deze klaar liggen op het moment dat het bod geaccepteerd wordt. Dan direct taxeren en alles indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®

Taxatie is een kwestie van een telefoontje naar een taxateur, eventueel een paar vergelijk om een paar euro te besparen
Ja dit is hetgeen dat het meeste tijd in beslag neemt. Plan nu gewoon vast wat gesprekken in.
Een overlijdensrisicoverzekering is niet altijd benodigd, maar als het nodig is is het gewoon iets dat je tegelijk met je hypotheek afsluit ( Het hoeft niet perse bij dezelfde partij te zijn )
Voor het tekenen van de hypotheek zal je ook een aantal documenten moeten verstrekken zoals Werkgeversverklaring/Recente loonstrook
Een samenlevingscontract is zeker niet benodigd voor je hypotheek, maar wel om het voor jullie onderling goed te regelen mochten jullie uit elkaar gaan. Voor overlijden kan het ook voldoende zijn, maar dat is een beetje afhankelijk van hoe jullie het een en ander financieel willen regelen. Voor sommige dingen is een testament benodigd.

Verder zul je waarschijnlijk ook nog een bankgarantie moeten regelen ( Of een bedrag ter hoogte van de garantie storten op de derdenrekening van de notaris ). Die moet meestal bij de notaris aanwezig zijn op het moment dat het voorbehoud van financiering afloopt.
Vragen:
Stap 5 is een beetje afhankelijk van wat je afspreekt met de andere partij. Maar een notaris is in principe zo geregeld. Er zijn zat vergelijkings sites op internet.
6 Weken moet wel haalbaar zijn als de banken een beetje meewerken. Maar het is wel verstandig om vooraf al te weten wat je ongeveer wil hebben en wat mogelijk is. Als je nog compleet moet uitzoeken wat voor hypotheek je zou willen hebben is het wel wat kort. Maar dat zijn dingen die je natuurlijk prima al vooraf had kunnen uitzoeken.
Ik had sowieso al een orienterend gesprek gedaan voordat ik echt concreet naar huizen was gaan kijken.
Op zich niet bezwaarlijk, maar je bent natuurlijk wel wat gelimiteerd qua producten die een bank zelf aanbied. Er zijn ook zat andere adviseurs die niet bij "De Hypotheker" aangesloten zijn.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Woy schreef op woensdag 17 april 2013 @ 08:56:
6 Weken moet wel haalbaar zijn als de banken een beetje meewerken. Maar het is wel verstandig om vooraf al te weten wat je ongeveer wil hebben en wat mogelijk is. Als je nog compleet moet uitzoeken wat voor hypotheek je zou willen hebben is het wel wat kort. Maar dat zijn dingen die je natuurlijk prima al vooraf had kunnen uitzoeken.

Ik had sowieso al een orienterend gesprek gedaan voordat ik echt concreet naar huizen was gaan kijken.
Bedankt voor al je info! We hebben in de periode oktober 2012 - februari 2013 al 2 oriënterende gesprekken gehad, bij de Hypotheker en ABN Amro bank. We weten exact wat we willen (annuïtair, 10 jaar vast, OVR-verzekering, samenlevingscontract) alleen natuurlijk nog niet het definitieve koopbedrag omdat we nog in onderhandeling zijn. We lenen op 60% van onze maximale capaciteit dus daar verwacht ik ook geen problemen.

Zodra we akkoord zijn over de koopsom kunnen we direct een aanvraag voor een offerte indienen op basis van bovenstaande wensen. Hiervoor heb ik net de ABN gebeld en zij geven aan dat we, zodra we het voorlopig koopcontract getekend hebben, een afspraak kunnen maken voor dit gesprek.

Alle documenten ben ik nu al aan het kopiëren zodat we bij dat adviesgesprek alles mee kunnen nemen.

Ik zit alleen een beetje met die vakantie in mijn maag. Al zou dat moeten kunnen al we alle documenten indienen, en terplekke laten controleren, bij de bank.

[ Voor 3% gewijzigd door Aghanim op 17-04-2013 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Graag jullie advies, omdat ik super goed ben in mezelf (overdreven) zorgen maken. Wij hebben nu dat bod gedaan en verwachten dat we, na op en neer bieden, uiteindelijk tot een akkoord zullen komen.
Heb je dat van je aankoopmakelaar? Dan heeft hij waarschijnlijk al een dealtje met de verkoopmakelaar en is er nu een toneelstukje gaande om jou en de verkoper op het bedrag wat hun in hun hoofd te hebben te krijgen. Je moet altijd lager gaan zitten dan wat je makelaar zegt, omdat hij er zit voor zijn eigen belang en dat is een transactie tegen elke prijs. Het eerste wat hij doet is tegen zn gesprekspartner zeggen hoe ver hij denkt dat jullie willen gaan. Een dag later zijn de rollen weer omgedraaid dus daar profiteren beide heren van.

Verder is de termijn niet erg ruim, ik zou zeker meer dan 6 weken doen. Het duurt al snel 6 weken als alles in een keer lukt en als je al helemaal voorbereid bent. Dat laatste is zo te zien niet het geval, want dan had je al meerdere oriëntatie gesprekken gehad en de meeste vragen die je hier hebt wel beantwoord. Dan wist je ook al bij welke hypotheekverstrekker je wilde gaan zitten. Anyhow, je moet eigenlijk het meeste wat je hier vraagt eigenlijk al grotendeels voorbereid hebben voordat je überhaupt gaat bieden zodat je echt weet waar je aan toe bent en niet voor onaangename verassingen komt te staan. Straks moet je dat allemaal gaan uitzoeken terwijl er een stopwatch loopt en doe je misschien iets wat je niet had gedaan als je het rustig had uitgezocht voordat je verliefd was op een huis en al een koopcontract had.

Ook een taxateur en een notaris moet je al klaar hebben staan. Het onderhandelt een stuk makkelijker zonder stopwatch en je positie is ook een stuk sterker als die partijen niet weten dat je moet. Kortom, aan den arbeid! ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ph4ge op 17-04-2013 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ph4ge schreef op woensdag 17 april 2013 @ 09:06:
[...]
Heb je dat van je aankoopmakelaar? Dan heeft hij waarschijnlijk al een dealtje met de verkoopmakelaar en is er nu een toneelstukje gaande om jou en de verkoper op het bedrag wat hun in hun hoofd te hebben te krijgen. Je moet altijd lager gaan zitten dan wat je makelaar zegt, omdat hij er zit voor zijn eigen belang en dat is een transactie tegen elke prijs.
Als dat de insteek is die je bij een aankoopmakelaar hebt kun je beter geen aankoopmakelaar in de arm nemen natuurlijk!
Ook een taxateur en een notaris moet je al klaar hebben staan. Het onderhandelt een stuk makkelijker zonder stopwatch en je positie is ook een stuk sterker als die partijen niet weten dat je moet. Kortom, aan den arbeid! ;)
Dat valt echt wel mee hoor. Taxateurs hebben meestal gewoon vaste prijzen voor een aankoop taxatie. Ook notarissen hanteren gewoon vaste tarieven. Natuurlijk zul je er vast wel wat af kunnen pingelen als je je best doet, maar dan gaat het echt niet over enorme bedragen. Dan kun je beter wat meer tijd in de onderhandelingen van het huis zelf stoppen ;)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Graag jullie advies, omdat ik super goed ben in mezelf (overdreven) zorgen maken. Wij hebben nu dat bod gedaan en verwachten dat we, na op en neer bieden, uiteindelijk tot een akkoord zullen komen. Zeg even dat dit over een week zal zijn en dat we dan een voorlopig koopcontract tekenen met ontbindende voorwaarde financiering obv NHG binnen 6 weken.
Bij ons ging het zo:

- 1 maart mondeling akkoord
- 6 maart hypotheekgesprek
- 8 maart offerte binnen
- 14 maart: koopcontract getekend
- 21 maart: offerte ondertekend
- 5 april: bevestiging dat de hypotheek rond was
- 15 april liep het voorbehoud financiering af.

Bij ons duurde de stap tot ondertekenen langer, omdat de levensverzekeraar nog wat aanvullende schriftelijke vragen had. Maar alles was dus ruim binnen de termijn van de financiering.

Overigens is het niet verplicht om binnen die termijn voor het voorbehoud de financiering rond te hebben. Bij de aankoop van ons vorige huis is het niet gelukt. Zolang het maar op de dag van levering rond is.

Het samenlevingscontract hadden we dit keer niet nodig, in 2005 wel. Toen hebben we een aparte afspraak bij een notaris gehad voor advies. Ondertekening gebeurde op de dag van de ondertekening van de leveringsakte en de hypotheekakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Woy schreef op woensdag 17 april 2013 @ 09:09:
Als dat de insteek is die je bij een aankoopmakelaar hebt kun je beter geen aankoopmakelaar in de arm nemen natuurlijk!
Ja, daar is het nu een beetje laat voor. ;)
Woy schreef op woensdag 17 april 2013 @ 09:09:
Dat valt echt wel mee hoor. Taxateurs hebben meestal gewoon vaste prijzen voor een aankoop taxatie. Ook notarissen hanteren gewoon vaste tarieven. Natuurlijk zul je er vast wel wat af kunnen pingelen als je je best doet, maar dan gaat het echt niet over enorme bedragen. Dan kun je beter wat meer tijd in de onderhandelingen van het huis zelf stoppen ;)
Vergis je niet, er valt genoeg te vergelijken. Ik kom regelmatig bij notarissen en de tarieven lopen behoorlijk uit een en er valt inderdaad over te onderhandelen. Bovendien kan je bijv. gelijk je testament en geregistreerd partnerschap doen als je dat wil. Je kan ze ook het contract laten checken. Dat kan je mooi voor een prijsje doen bij de meeste.

[ Voor 3% gewijzigd door ph4ge op 17-04-2013 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Niks voorlopigs aan dat contract hoor.

Dat tweede ding is een overdrachtsakte, geen "definitief contract".

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
ph4ge schreef op woensdag 17 april 2013 @ 09:06:
Heb je dat van je aankoopmakelaar? Dan heeft hij waarschijnlijk al een dealtje met de verkoopmakelaar en is er nu een toneelstukje gaande om jou en de verkoper op het bedrag wat hun in hun hoofd te hebben te krijgen. Je moet altijd lager gaan zitten dan wat je makelaar zegt, omdat hij er zit voor zijn eigen belang en dat is een transactie tegen elke prijs. Het eerste wat hij doet is tegen zn gesprekspartner zeggen hoe ver hij denkt dat jullie willen gaan. Een dag later zijn de rollen weer omgedraaid dus daar profiteren beide heren van.
Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt? We hebben slechts een openingsbod gedaan en weten dat de verkopende partij er erg graag vanaf wil dus ik vermoed dat we er uit gaan komen. De aankoopmakelaar zorgt voor een zo laag mogelijke prijs en overlegt ieder bod met ons. We hebben nu 200K geboden op een huis dat 240K kost en gezakt is vanaf 290K. Als we dat voor 220 kunnen krijgen ben ik tevreden.
Verder is de termijn niet erg ruim, ik zou zeker meer dan 6 weken doen. Het duurt al snel 6 weken als alles in een keer lukt en als je al helemaal voorbereid bent. Dat laatste is zo te zien niet het geval, want dan had je al meerdere oriëntatie gesprekken gehad en de meeste vragen die je hier hebt wel beantwoord. Dan wist je ook al bij welke hypotheekverstrekker je wilde gaan zitten. Anyhow, je moet eigenlijk het meeste wat je hier vraagt eigenlijk al grotendeels voorbereid hebben voordat je überhaupt gaat bieden zodat je echt weet waar je aan toe bent en niet voor onaangename verassingen komt te staan. Straks moet je dat allemaal gaan uitzoeken terwijl er een stopwatch loopt en doe je misschien iets wat je niet had gedaan als je het rustig had uitgezocht voordat je verliefd was op een huis en al een koopcontract had.

Ik snap wat je zegt maar voor mijn gevoel zijn we beter voorbereid dan het misschien overkomt hier. Aantal oriënterende gesprekken gehad, sterke voorkeur voor de ABN/Rabobank en al helder welke hypotheekvorm en rente we willen. Taxatie (ander persoon dan aankoopmakelaar natuurlijk) + Notaris wordt geregeld door aankoopmakelaar. Alle benodigde documenten (conform offerte ABN Amro) zijn we nu beschikbaar aan het maken.

Zodra we het koopcontract hebben, en dus de hypotheeksom weten, gaan we naar de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
De notaris hebben wij ook pas ná de acceptatie van het bod geregeld hoor. Eerlijk gezegd zijn we ook toen pas gaan vergelijken maar dat is zo gebeurd. Testament en samenlevingscontract hebben we daarna gelijk bij de notaris aangekaart maar dat heeft voor ons in principe niet zoveel haast. Als we alles maar geregeld hebben voor de overdracht.

Belangrijkste is dat je weet wat je kunt en wilt lenen. Wij hadden dat bepaald in overleg met de adviseur waar we uiteindelijk de hypotheek hebben afgesloten dus daar hadden we dus verder niet zoveel discussie meer over. Hypotheek bepalen was vervolgens enkel nog een kwestie van spelen met wat het percentage annuitair-lineair.

In de hypotheek aanvragen gaat echter best veel tijd zitten vind ik. Offerte aanvragen, ondertekenen, overlijdensrisicoverzekering aanvragen, gezondheidsverklaring invullen: je bent zo een aantal weken verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 15:17

Kju

De kans dat een aankoopmakelaar het op een akkoordje heeft gegooid met de verkoopmakelaar is ontzettend klein. Dat vereist inzage in de gegevens van beide partijen, het zou bovendien ook om een acceptabele koopsom moeten gaan.
V.w.b. de no-cure-no-pay (aankoop)makelaar kan je er wel van uit gaan dat die uiteindelijk, als de onderhandeling zo ver is, wel hun opdrachtgevers zullen pushen om alsnog akkoord te gaan, maar ook dan zal het een acceptabele koopsom moeten zijn.
Als je een aankoopmakelaar inschakelt moet hij aan je laten zien waar hij zijn uitspraken op baseert. Hij moet in ieder geval onderzoek hebben gedaan naar recente vergelijkbare transacties om zeker te weten wat een object waard is en wat een goede koopsom voor zijn opdrachtgever moet zijn. De initiële vraagprijs, de historie van de vraagprijs, de daling in de vraagprijs, het zegt allemaal niets.

V.w.b. het vergelijken van tarieven, je krijgt waar je voor betaalt:
Een notaris die voor 250,- ex. kadaster en btw een akte passeert zal een paar velletjes opstellen en voor de rest verwijzen naar de vorige akte van levering of de onderhandse koopovereenkomst.
Een taxateur die voor 150,- ex. BTW en recherchekosten een volwaardig NWWI rapport moet maken zal geen uitgebreide recherche plegen, maar zo snel mogelijk wat referentieobjecten bij elkaar gooien en de koopsom als marktwaarde opschrijven. De kans dat zo'n taxateur je woning daadwerkelijk heeft opgemeten is heel klein. Dat is ook gevaarlijk, want iedere afwijking per m2 kan, afhankelijk van het object, leiden tot een afwijking die in de duizenden euro's kan lopen. Een gemiddeld appartement in het centrum van een grote stad kan al gauw € 2.500 per m2 kosten. Verkoopmakelaars overdrijven in hun maten en kunnen 10 - 20% overdrijven. Als de taxateur zich in 20 m2 vergist kan zo'n appartement al gauw € 50.000,- te hoog gewaardeerd zijn.
Heb recentelijk nog meegemaakt dat een appartement van 160 m2 als 200 m2 getaxeerd was, het appartement was gewoon 60.000 minder waard dan waar het voor gekocht is.

Kijk dus uit en succes :)

PSN: Kjujay

Pagina: 1 ... 54 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.