Graag jullie advies, omdat ik super goed ben in mezelf (overdreven) zorgen maken. Wij hebben nu dat bod gedaan en verwachten dat we, na op en neer bieden, uiteindelijk tot een akkoord zullen komen. Zeg even dat dit over een week zal zijn en dat we dan een voorlopig koopcontract tekenen met ontbindende voorwaarde financiering obv NHG binnen 6 weken.
Wat moet ik dan binnen 6 weken regelen samen met mijn vriendin?
1. Taxatie (nodig voor hypotheek)
2. Hypotheek (gesprek bij adviseur of direct bij bank(en) )
3. Overlijdensrisicoverzekering (wellicht via bank bij afsluiten hypotheek)
4. Tekenen offerte hypotheek
5. Notaris om definitieve koopcontract te tekenen en direct samenlevingscontract te laten maken (is als ik het goed heb niet verplicht voor het krijgen van een hypotheek, maar willen we sowieso wel)
Vragen:
- Moet ik stap 1-5 (dus inclusief passeren notaris) binnen 6 weken geregeld hebben of is stap 1-4 voldoende?
- Is 6 weken niet vrij krap, zeker als je naar meerdere banken/adviseurs wilt voor hypotheekofferte?
- Is het dan nu al nuttig een gratis oriënterend gesprek te hebben (bijvoorbeeld bij Rabobank) als je dit 3 maanden geleden al bij de Hypotheker hebt gehad (en dus weet dat je het bedrag ruim kunt lenen) of kan ik dan beter wachten tot ik het uiteindelijke aankoopbedrag weet (en dus direct offerte kan laten maken)?
- Ben zelf geen fan van de Hypotheker en ga liever (obv actuele rentestanden) direct bij de Rabo/ABN op gesprek, is dat bezwaarlijk als je de voorwaarden goed doorneemt daar?
- Welke documenten (behalve werkgeversverklaring van vriendin) kan ik nu al regelen dat ik die vast klaar heb liggen?
Bijkomend feit, wij gaan van 3-6 t/m 14-6 voor 11 dagen op vakantie. Vermoedelijk gaat dit dus die 6 weken overlappen wat waarschijnlijk niet handig is. Vakantie was echter al vorig jaar geboekt en huis komt nu sneller dan verwacht. Hoe ga ik daar mee om? De een zegt dat 3 weken voor stap 1-4 prima te doen is, de ander zegt dat dit veel meer dan 6 weken gaat duren.
Ik wil me graag zo goed mogelijk voorbereiden zodat dit een succes wordt
@TheEagle: het zou me niks verbazen als hij morgen al met een reactie komt inderdaad
[
Voor 23% gewijzigd door
Aghanim op 16-04-2013 23:17
]