Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.818 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:57
Zo'n taxatie is in principe toch alleen maar voor de hypotheek? Ik had niet het idee dat het verder zo'n big deal was. Taxatie zat niet ver van wat wij er voor hebben betaald (iets hoger) dus dat leek me wel oké verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Duidelijk, ik heb het gevoel dat een goede voorbereiding tijdswinst oplevert in het daadwerkelijke traject. Daar zijn we nu dan ook druk mee bezig. Verder is het even wachten op het uiteindelijke koopbedrag voordat we pas echt stappen kunnen gaan zetten.

Overigens is onze aankoopmakelaar niet op no-cure-no-pay maar vraagt hij een vast bedrag voor de stappen in het traject. Daarmee heb ik het gevoel dat hij minder geneigd is om het voor zichzelf goed te regelen dan voor ons. Voorafgaand aan de bezichtiging ontvingen wij al resultaten van de door hem uitgevoerde onderzoeken over aankopen in de straat, wijk en andere gegevens. Overigens is onze aankoopmakelaar aangeraden door een mede Tweaker, die deze ook weer via een andere Tweaker in dit topic heeft aangeraden gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 15:17

Kju

D-e-n schreef op woensdag 17 april 2013 @ 09:54:
Zo'n taxatie is in principe toch alleen maar voor de hypotheek? Ik had niet het idee dat het verder zo'n big deal was. Taxatie zat niet ver van wat wij er voor hebben betaald (iets hoger) dus dat leek me wel oké verder :)
Het zinvoller om voordat je gaan bieden een waardebepaling te laten maken door een taxateur. Die taxateur schakel je later in om het daadwerkelijke rapport te maken als je een koopsom overeen bent gekomen.
Als een taxateur moet taxeren in het kader van een woningfinanciering zal hij heel anders te werk gaan dan wanneer hij moet taxeren in het kader van een aankoopbeslissing.
De meeste taxateurs worden door de hypotheekadviseur ingeschakeld nadat er al een koopsom is overeengekomen. De hypotheekadviseur heeft geen belang bij het vaststellen van de juiste waarde, die wil alleen maar minimaal de koopsom als waarde hebben zodat de zaak kan draaien en weet al bij welke taxateurs hij dat kan krijgen.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:48
Aghanim schreef op woensdag 17 april 2013 @ 09:56:
Overigens is onze aankoopmakelaar niet op no-cure-no-pay maar vraagt hij een vast bedrag voor de stappen in het traject. Daarmee heb ik het gevoel dat hij minder geneigd is om het voor zichzelf goed te regelen dan voor ons. Voorafgaand aan de bezichtiging ontvingen wij al resultaten van de door hem uitgevoerde onderzoeken over aankopen in de straat, wijk en andere gegevens. Overigens is onze aankoopmakelaar aangeraden door een mede Tweaker, die deze ook weer via een andere Tweaker in dit topic heeft aangeraden gehad.
Uiteraard wil hij het voor zichzelf zo goed mogelijk regelen. In dit geval betekent dat: zo weinig mogelijk tijd aan besteden.

Oftewel: als hij er snel uit kan komen met de verkopend makelaar zal hij dat niet nalaten. 'Het onderste uit de kan halen' zul je dan horen. Die lokale makelaars kennen elkaar allemaal. Inside-tip die een bevriend makelaar mij eens heeft gegeven. Om die reden zou ik dus ook nooit maar dan ook nooit een aankoopmakelaar in de hand nemen. Zeker in deze tijden gaat ze het het puur om omzet en al de rest is bijzaak.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
In ons geval zit de hypotheekadviseur niet in dezelfde plaats als de woning dus dat soort info had hij niet :)

En wij hadden een aankoopmakelaar waarvan ik verwacht dat ze de waarde wel kunnen inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 15:17

Kju

In zulke gevallen schakelen hypotheekadviseurs één van de landelijke taxatiebureaus in die jou markttarief rekenen en de taxatie laten uitvoeren door een lokale taxateur voor € 135,- ex btw, die op zijn beurt weer nauwelijks goed rechercheert omdat de zaak anders te veel tijd kost. Dat was overigens ook het geval in het voorbeeld die ik eerder aanhaalde (plus geen aankoopmakelaar was, jong en eigenwijs, alles af laten handelen door de hypotheekadviseur)
Als je hypotheekadviseur een lokale taxateur heeft ingeschakeld die jij rechtstreeks een regulier tarief hebt betaald dan zit je meestal wel goed.
Gemiddeld kost een betrouwbare taxatie inclusief BTW, validatie en recherche ongeveer € 400 tot € 450.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:02
Kju schreef op woensdag 17 april 2013 @ 09:51:
De kans dat een aankoopmakelaar het op een akkoordje heeft gegooid met de verkoopmakelaar is ontzettend klein. Dat vereist inzage in de gegevens van beide partijen, het zou bovendien ook om een acceptabele koopsom moeten gaan.
Beide makelaars kennen hun cliënten en hun situatie, het is geen enkel probleem om dat even door te spelen en dan zien ze zo welke prijs beide partijen kunnen accepteren. De rest is een toneelstukje. De aankoopmakelaar weet precies dat jij niet heel strak financiert en dat er dus voldoende speelruimte is en dat weet de verkoper dus ook. Daarnaast hebben beide makelaars baat bij een transactie en zo min mogelijk tijd daaraan te besteden. Bovendien zijn de rollen de volgende dag weer omgedraaid, en in het algemeen hebben ze baat bij zo hoog mogelijke prijzen in de buurt waar ze samen actief zijn. Niet alleen is het systeem ingericht op belangenverstrengeling (waarom moet een aankoop makelaar ook een verkoop makelaar zijn?!) maar ervaringen zijn er ook te over. Als je ze eens in de voetbalkantine spreekt komen ze er vaak nog voor uit ook. Je zit er natuurlijk altijd zelf bij en helemaal belachelijke prijzen zullen ze ook niet kunnen maken, maar het onderste uit de kan kan je wel vergeten en daar betaal je ook nog vorstelijk voor. En dat in een tijd waar hypotheken net 4 maanden geleden 25% duurder zijn geworden vanwege het verplichte aflossen, je zit dus met fors hogere kosten en prijzen die pas net zijn begonnen met reageren, maar dat zal hij niet zeggen want dan zit hij zonder werk.

Wellicht heb je de uitzondering gevonden die de regel bevestigt, maar ik zou heel erg op mn hoede zijn. Je moet je in ieder geval niet laten pushen door je aankoopmakelaar.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Aghanim schreef op woensdag 17 april 2013 @ 09:04:
[...]

Bedankt voor al je info! We hebben in de periode oktober 2012 - februari 2013 al 2 oriënterende gesprekken gehad, bij de Hypotheker en ABN Amro bank. We weten exact wat we willen (annuïtair, 10 jaar vast, OVR-verzekering, samenlevingscontract) alleen natuurlijk nog niet het definitieve koopbedrag omdat we nog in onderhandeling zijn. We lenen op 60% van onze maximale capaciteit dus daar verwacht ik ook geen problemen.
Als tip: laat naast je samenlevingsovereenkomst ook testamenten opstellen, anders kun je namelijk in de situatie terecht komen dat als één van jullie komt te overlijden de ander geen zekerheid heeft dat hij/zijn in de woning kan blijven wonen omdat de helft van de woning van de erfgenamen van de persoon die is komen te overlijden is. Dit kun je in een samenlevingsovereenkomst niet afdichten kwamen wij achter en alleen maar in een testament (daarom kiezen sommige mensen er ook maar voor om te trouwen: is alles in één keer geregeld, behalve voogdij van kinderen).

Verder kun je ook gerust je samenlevingscontract en testamenten al eerder op laten stellen: minder te regelen als het bod geaccepteerd is en je kunt dan ook eenvoudiger prijzen vergelijken van notarissen. En in mijn ervaring loont vergelijken veel meer dan met een notaris onderhandelen over korting als je meerdere zaken in één keer regelt (het tekenen is namelijk echt het minste werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Jarod schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:30:
[...]
Dit kun je in een samenlevingsovereenkomst niet afdichten kwamen wij achter en alleen maar in een testament (daarom kiezen sommige mensen er ook maar voor om te trouwen: is alles in één keer geregeld, behalve voogdij van kinderen).
Wat ik van onder andere van een notaris begreep is dat je het huis wel kunt vastleggen in het samenlevingscontract. Alles wat in het samenlevingscontract staat genoteerd als "bezit van beiden" komt bij overlijden toe aan de ander. Waar anderen beslag op kunnen leggen zijn spullen die van één van de twee zijn, bijvoorbeeld de eigen spaarrekening.

Tenminste. Dat begrijp ik eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
ph4ge schreef op woensdag 17 april 2013 @ 11:41:
Wellicht heb je de uitzondering gevonden die de regel bevestigt, maar ik zou heel erg op mn hoede zijn. Je moet je in ieder geval niet laten pushen door je aankoopmakelaar.
Ik ben het met je eens en ik verwacht ook niet dat onze aankoopmakelaar het achterste van zijn tong laat zien. Wel is hij enkel aankoopmakelaar en geen verkoopmakelaar en komt hij uit een dorp 40km van de woning die wij op het oog hebben. Dat geeft mij al meer vertrouwen dan 2 makelaars die beiden verkopen/aankopen en in dezelfde plaats werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 10:18

Jiffy

God, you're ugly!

D-e-n schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:57:
[...]

Wat ik van onder andere van een notaris begreep is dat je het huis wel kunt vastleggen in het samenlevingscontract. Alles wat in het samenlevingscontract staat genoteerd als "bezit van beiden" komt bij overlijden toe aan de ander. Waar anderen beslag op kunnen leggen zijn spullen die van één van de twee zijn, bijvoorbeeld de eigen spaarrekening.

Tenminste. Dat begrijp ik eruit.
Dat heb je correct begrepen: dat wordt geregeld door het opnemen van een zgn 'verblijvingsbeding' in een samenlevingscontract. Let wel: dit heeft alleen betrekking op de gezamenlijke eigendommen.

Het is in verreweg de meeste gevallen echter nog steeds sterk aan te raden om (ook) een testament af te sluiten.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Eerst bod (40K onder vraagprijs) afgewezen en een tegenbod gedaan van 5k onder de vraagprijs. Verschil dus nog 35K, daarop hebben wij 10K meer geboden (30K onder de vraagprijs).
Ondertussen met 2 banken contact gehad voor het maken van een afspraak. Rabobank vertelde doodleuk dat de agenda de komende 5!!! weken vol zit. Lijkt me wel heel bizar in deze tijd en onacceptabel als je een financiering moet regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Aghanim schreef op woensdag 17 april 2013 @ 15:11:
Lijkt me wel heel bizar in deze tijd en onacceptabel als je een financiering moet regelen.
Nee hoor: de hypotheekafdelingen van banken zijn tot op het bot uitgekleed en de regelgeving is verregaand uitgebreid. De doorlooptijden van hypotheekaanvragen zijn dan ook enorm gestegen tov een jaar of zes geleden.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Jiffy schreef op woensdag 17 april 2013 @ 15:11:
[...]
Het is in verreweg de meeste gevallen echter nog steeds sterk aan te raden om (ook) een testament af te sluiten.
Het is een afweging lijkt me: wat heb je nog op je eigen spaarrekening staan en hoe belangrijk is dat dus. Ik vind dat men echt veel vraagt voor een testament, hoe simpel ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:44

Fiber

Beaches are for storming.

Jarod schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:30:
[...] daarom kiezen sommige mensen er ook maar voor om te trouwen...
Ik ken inderdaad mensen die om dat soort redenen getrouwd zijn. Gewoon op maandagmorgen zonder poespas in hun spijkerbroek en 's middags weer aan het werk. Schijnt nog goedkoper te zijn dan een notaris ook... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Eerst bod (40K onder vraagprijs) afgewezen en een tegenbod gedaan van 5k onder de vraagprijs. Verschil dus nog 35K, daarop hebben wij 10K meer geboden (30K onder de vraagprijs).
Ondertussen met 2 banken contact gehad voor het maken van een afspraak. Rabobank vertelde doodleuk dat de agenda de komende 5!!! weken vol zit. Lijkt me wel heel bizar in deze tijd en onacceptabel als je een financiering moet regelen.
De Rabobank biedt volgens mij nog steeds de laagste rente, dus iedereen wil daar naartoe met hun hypotheek... Verder geven ze het bij jou tenminste aan, bij mij was het steeds "volgende week" en kreeg ik pas iets meer dan een week voor de passeerdatum akkoord...

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

NMe schreef op woensdag 17 april 2013 @ 15:42:
[...]

De Rabobank biedt volgens mij nog steeds de laagste rente, dus iedereen wil daar naartoe met hun hypotheek... Verder geven ze het bij jou tenminste aan, bij mij was het steeds "volgende week" en kreeg ik pas iets meer dan een week voor de passeerdatum akkoord...
De rabo geeft zeer zeker niet de laagste rente en rekent naast de aanschafkosten / advies ook nog verplicht doorlopende kosten op de bijproducten!
Heerlijk dat ze de klanten 5 weken laten wachten dat levert ons een boel handel op :9 regel bij ons is binnen 24 uur contact en max 5 werkdagen (indien een woning gekocht / in onderhandeling) wachten op een afspraak. gewoon zoals het hoort dus.......

[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 17-04-2013 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Bedoel je met "doorlopende kosten" van die abonnementen die banken en adviseurs hebben verzonnen nu de provisie is afgeschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Volgens Onor.nl is ASR de goedkoopste voor 10 jaar vast annuitair met 4.15% .Net ook met SNS gebeld, die kunnen zelfs morgen al een afspraak maken als het nodig is. Ze gaven aan dat het daar ook druk is met oversluitingen van hypotheken, maar dat aankopen altijd voorgaan vanwege deadlines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Delta Lloyd zit op 3.95%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

D-e-n schreef op woensdag 17 april 2013 @ 15:52:
Bedoel je met "doorlopende kosten" van die abonnementen die banken en adviseurs hebben verzonnen nu de provisie is afgeschaft?
nee die niet eens. De rabo vraag voor ORV en woonlasten beschermers € 25,-- per jaar doorlopende kosten. Dat is dus € 750,-- per product over een normale looptijd van 30 jaar.

Overigens is er niets mis met een abonnement, als de klant er werkelijke wat voor terug krijgt

Die 3,95% van DL is overigens alleen voor NHG icm verstrekkingen < 90% marktwaarde.......

Bij ASR ben je verplicht de ORV ook bij hun te sluiten, deze heeft een vervelende en bloc clausule.

Een onafhankelijk advies blijft een goede investering ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Ray op 17-04-2013 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Jiffy schreef op woensdag 17 april 2013 @ 15:11:
[...]

Dat heb je correct begrepen: dat wordt geregeld door het opnemen van een zgn 'verblijvingsbeding' in een samenlevingscontract. Let wel: dit heeft alleen betrekking op de gezamenlijke eigendommen.
Klopt: het mag dan alleen gaan om zaken die beide partners al in mede-eigendom hebben. Staat het huis op naam van één van beide partners, dan kun je d.m.v. een samenlevingscontract niet bewerkstelligen dat het huis overgaat op naam van de ander. Daar zul je weer een notariële transportakte voor moeten laten passeren. Ook kun je door een samenlevingscontract niet bewerkstelligen dat het huis dat op naam van één van beide partners staat, na overlijden van die partner overgaat naar de andere partner. Dat zul je bij testament moeten regelen.

Mensen die een samenlevingscontract aan willen gaan, kan ik alleen maar aanraden met een (goede) notaris te gaan praten. Kost je een paar pieken, maar dan heb je het wel goed geregeld.

Verder relevant is dat een samenlevingscontract in het familierecht géén erkende burgerlijke staat is, zoals huwelijk en geregistreerd partnerschap dat wel zijn. Een samenlevingscontract is zuiver verbintenisrechtelijk en heeft alleen consequenties in de gevallen waarin de wet die consequenties expliciet aan het sluiten van een samenlevingscontract verbindt; het bekendste voorbeeld is de fiscale wetgeving (fiscaal partnerschap). Een samenlevingscontract heeft ook geen afstammingsrechtelijke gevolgen.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

D-e-n schreef op woensdag 17 april 2013 @ 15:19:
Ik vind dat men echt veel vraagt voor een testament, hoe simpel ook.
Als je het prima vindt hoe het in de wet geregeld staat, hoef je geen testament af te sluiten. Maar het is handig om dit vooraf na te gaan omdat het nog wel eens voor ongewenste effecten kan zorgen als na X jaar tóch één van beiden overlijdt en de nalatenschap van de overledene ineens naar de directe familie gaat en niet naar de achterblijvende, ongehuwde en niet-geregistreerde partner...

Het gaat er niet alleen om wat je nú op die spaarrekening hebt staan, maar ook wat er in de toekomst nog allemaal bijkomt.

De wet regelt je nalatenschap als je zelf niks regelt. Wil je het anders geregeld zien, maak een testament. Vind je dat te duur, tja, het is geen verplichting... :)

[ Voor 3% gewijzigd door Jiffy op 17-04-2013 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Jiffy schreef op woensdag 17 april 2013 @ 16:50:
[...]

Als je het prima vindt hoe het in de wet geregeld staat, hoef je geen testament af te sluiten. Maar het is handig om dit vooraf na te gaan omdat het nog wel eens voor ongewenste effecten kan zorgen als na X jaar tóch één van beiden overlijdt en de nalatenschap van de overledene ineens naar de directe familie gaat en niet naar de achterblijvende, ongehuwde en niet-geregistreerde partner...

Het gaat er niet alleen om wat je nú op die spaarrekening hebt staan, maar ook wat er in de toekomst nog allemaal bijkomt.

De wet regelt je nalatenschap als je zelf niks regelt. Wil je het anders geregeld zien, maak een testament. Vind je dat te duur, tja, het is geen verplichting... :)
Of dat degene die alleen achterblijft een erfbelasting aanslag krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Niet online
nare man schreef op woensdag 17 april 2013 @ 16:39:
[...]

Mensen die een samenlevingscontract aan willen gaan, kan ik alleen maar aanraden met een (goede) notaris te gaan praten. Kost je een paar pieken, maar dan heb je het wel goed geregeld.
Dit is wat mij betreft de beste tip: ga met een notaris praten, leg uit wat je zelf graag wilt en laat vooral ook goed uitleggen wat consequenties zijn als je bepaalde zaken niet regelt. Je slaat jezelf echt voor je hoofd in te toekomst als blijkt dat je door nu een paar honderd euro te besparen daar later veel last mee krijgt. En als je bij de aankoop van de woning de kosten voor een samenlevingscontract + testamenten niet kunt dragen is het wellicht verstandig om de aankoop van die woning ook nog even te heroverwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 16:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat notarissen betreft een goede tip (zeker voor tweakers): www.dewoonnotaris.nl
Alles via internet. Zelf een scanner hebben is overigens niet noodzakelijk maar wel verdomd handig;)
Zijn diverse notariaten door heel NL bij aangesloten, en hebben o.m. een starterspakket. Ik was geloof ik voor leveringsakte, hypotheekakte, samenlevingsovereenkomsten en testamenten samen inclusief alle honoraria, kadastrale inzagelasten en btw net iets minder dan 1500 euro kwijt. Daarvoor doet een normaal notariaat alleen de leveringsakte en de hypotheekakte, en dan zelfs nog zonder btw. Overigens had die wonnotaris waar wij waren ook een gewoon kantoor - met bijbehorende rates. Maar dit kost ze een stuk minder overhead en is dus sowieso goedkoper. Hele goede ervaringen mee iig :)
En sowieso: gezien de verscheidenheid aan tarieven loont het echt om voor een notaris te shoppen :)
Assumption is the mother of all fuckups. Ik snap dat het heel erg snel voor je gaat, maar toen wij voor het eerst gingen kijken voor een eerste bezichtiging hadden we al een keer of twee bij de hypotheker gezeten en wisten we wat we konden lenen en hoeveel tijd het zou kosten om het te regelen. Geloof me als ik zeg dat 6 weken krap is. Maar als je een beetje verkoopmakelaar hebt dan werkt die ook wel mee aan het verlenen van evt uitstel. Da's overigens geen vaststaand feit. Onze verkopend makelaar was namelijk de uitzondering op de regel :X
Wij hadden namelijk een akkefietje met de levensverzekering. Die maatschappij had sowieso 2 weken achterstand, en toen bleek het ook nog eens niet 100% goed aangevraagd. Dat was even stressen kan ik je melden. Ik heb de ontbindende voorwaarden destijds laten verlopen zonder dat ik definitief akkoord had. We hadden toen echter wel zwart op wit van de hypotheker dat zij aangaven dat we ze rustig konden laten verlopen en aansprakelijk waren voor evt geleden schade. Maar damn, dat was zweten :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
The Eagle schreef op woensdag 17 april 2013 @ 22:18:
Wat notarissen betreft een goede tip (zeker voor tweakers): www.dewoonnotaris.nl
Alles via internet. Zelf een scanner hebben is overigens niet noodzakelijk maar wel verdomd handig;)
Zijn diverse notariaten door heel NL bij aangesloten, en hebben o.m. een starterspakket. Ik was geloof ik voor leveringsakte, hypotheekakte, samenlevingsovereenkomsten en testamenten samen inclusief alle honoraria, kadastrale inzagelasten en btw net iets minder dan 1500 euro kwijt. Daarvoor doet een normaal notariaat alleen de leveringsakte en de hypotheekakte, en dan zelfs nog zonder btw.
Nou, dat zie je wel bij meer notarissen hoor. Hoeft niet per se een of andere internet-tent te zijn. Ik was ongeveer 650 euro kwijt voor de hypotheek- en leveringsakten met bijbehorende kadastrale inschrijvingen en leges etc., en ook nog eens 600 euro voor samenlevingscontract inclusief alle recherche en twee testamenten voor mij en mijn vriendin. En dat is bij een prima notaris in Rotterdam, gewoon een goede, persoonlijke aanpak, niets via internet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Niet online
nare man schreef op donderdag 18 april 2013 @ 00:17:
[...]

Nou, dat zie je wel bij meer notarissen hoor. Hoeft niet per se een of andere internet-tent te zijn. Ik was ongeveer 650 euro kwijt voor de hypotheek- en leveringsakten met bijbehorende kadastrale inschrijvingen en leges etc., en ook nog eens 600 euro voor samenlevingscontract inclusief alle recherche en twee testamenten voor mij en mijn vriendin. En dat is bij een prima notaris in Rotterdam, gewoon een goede, persoonlijke aanpak, niets via internet :)
Wij hadden vergelijkbare prijzen bij basisnotarissen.nl, zelfde concept als de eerder genoemde notaris (dus ook nog een eigen kantoor). Verschil was wel dat bij ons alleen de stukken via de mail gingen, verder was het een persoonlijke aanpak waar echt de tijd werd genomen om onze wensen aan te horen en advies te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
nare man schreef op donderdag 18 april 2013 @ 00:17:
[...]

Ik heb ooit voor 300 euro een samenlevingsovereenkomst en 1 testament laten opstellen bij een vrij goedkope notaris in Rotterdam Zuid (bij Zuidplein). We werden daar ook gewoon goed geholpen. Eerst een heel gesprek gevoerd over onze wensen en dan zijn we later nog eens terug gekomen om te tekenen.

Die heb ik ooit via een vergelijkingssite gevonden: http://www.degoedkoopstenotaris.nl

[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 18-04-2013 08:27 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:45
Notaristarieven zijn vrij flexibel kan ik je melden. Tijdens ons kooptraject had de verkopende makelaar zich vergist en de verkeerde notaris genomen. Toen we dit tegen hem zeiden en vertelde dat het tarief van deze notaris 300 euro boven de door ons gekozen notaris lag, belde hij even op en het was geregeld. Kon ook voor 300 minder...

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

De concurrentie onder notarissen is dan ook moordend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 14:12

AMDFreak

Intel is zo..

Op dit moment zeker..
Zeker wanneer je een diverse aktes laat tekenen, dan kan er absoluut wel iets van de prijs af!

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Lethalis schreef op donderdag 18 april 2013 @ 08:26:
[...]
Die heb ik ooit via een vergelijkingssite gevonden: http://www.degoedkoopstenotaris.nl
Die heb ik ook gebruikt om de notaris voor de overdracht te vinden. Maar kennelijk zitten we qua notarissen in een dure plaats (Haarlem) want hoewel onze notaris het voor wat betreft samenlevingscontract/testament ook goed doet in dat lijstje zijn er landelijk gezien notarissen die meer dan 200 eurootjes goedkoper zijn. Maar om dan nu weer een andere te nemen is ook zowat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:22
Fiber schreef op woensdag 17 april 2013 @ 15:22:
[...]

Ik ken inderdaad mensen die om dat soort redenen getrouwd zijn. Gewoon op maandagmorgen zonder poespas in hun spijkerbroek en 's middags weer aan het werk. Schijnt nog goedkoper te zijn dan een notaris ook... ;)
Waarom zou je 's middags weer aan het werk gaan? Meeste mensen hebben toch wel een vrije dag op hun trouwdag?

Zelf hebben wij trouwens hetzelfde gedaan (maar dan geregistreerd partnerschap). Kreeg een dag vrij voor de aangifte en 2 dagen voor de "ceremonie" zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Een beetje off topic, maar waarom heb je gekozen voor een geregisteerd partnerschap en niet voor een huwelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Jiffy schreef op donderdag 18 april 2013 @ 12:37:
Een beetje off topic, maar waarom heb je gekozen voor een geregisteerd partnerschap en niet voor een huwelijk?
Trouwen voelde aan als iets voor oude burgerlijke mensen. En nu kunnen we nog een keer trouwen (nou ja, omzetten) als we dat willen (inclusief bijbehorend feestje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:18
Eind vorig jaar een huis gekocht met vraagprijs van 270.00.
Gekocht voor € 230.000

Meningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Je weet dat je met een geregistreerd partnerschap effectief eigenlijk ook gewoon getrouwd bent, maar dan met wat extra nadelen?

Het GP is destijds ooit ingevoerd als het 'homohuwelijk' en had daarmee toen zeker zijn nut, maar sinds het ook mogelijk is voor personen van gelijk geslacht om met elkaar in het huwelijk te treden, is het nut van het GP mij eerlijk gezegd volkomen onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Jiffy schreef op donderdag 18 april 2013 @ 13:50:
Je weet dat je met een geregistreerd partnerschap effectief eigenlijk ook gewoon getrouwd bent, maar dan met wat extra nadelen?
Ach, even samen naar het gemeentehuis om de ongeboren vrucht te erkennen is niet zo'n drama.

En gevoelsmatig zie ik nog wel een flinke kloof tussen huwelijk en GP. GP voelt aan als een modern, niet door de kerk besmeurd of geclaimd instituut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 00:13
pitchdown schreef op donderdag 18 april 2013 @ 13:48:
Gekocht voor € 230.000

Meningen?
Je bent niet goed bezig, als je 203.000 boven de vraagprijs betaald.
En als het een tikfout is geweest, dan kunnen we nog niks zinnigs zeggen erover, omdat we verder niks weten over de situatie.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Laatst online: 19-09 18:29
Gekocht voor € 230.000

Meningen?
te hoge vraagprijs??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gekocht voor € 230.000

Meningen?
Type huis? Lokatie? Staat van het huis?
Dit zegt namelijk niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Gekocht voor € 230.000

Meningen?
1e gevoel, slechte koop omdat je nu alweer aan het twijfelen bent OF omdat je er nu pas over na begint te denken wat je hebt gekocht.
Vooral omdat je kennelijk alleen naar prijs kijkt en niet naar de woning/lokatie/staat van het huis etc. Dat telt namelijk allemaal mee, niet alleen de prijs zelf.

Bovendien, een huis hoor je te kopen voor 10-15 jaar. Dat je na hooguit 1 jaar zo denkt doet het lijken alsof je je niet helemaal bewust bent (geweest) van de kosten en de invloed op je leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
Xanaroth schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:44:
[...]

1e gevoel, slechte koop omdat je nu alweer aan het twijfelen bent OF omdat je er nu pas over na begint te denken wat je hebt gekocht.
Vooral omdat je kennelijk alleen naar prijs kijkt en niet naar de woning/lokatie/staat van het huis etc. Dat telt namelijk allemaal mee, niet alleen de prijs zelf.

Bovendien, een huis hoor je te kopen voor 10-15 jaar. Dat je na hooguit 1 jaar zo denkt doet het lijken alsof je je niet helemaal bewust bent (geweest) van de kosten en de invloed op je leven.
Ik zal niet een woning kopen voor 10-15 jaar, maar tot ik er niet meer verder kan leven. Dan word het tijd voor het bejaardentehuis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:45
Gekocht voor € 230.000

Meningen?
Geniet ervan! De huis koop je voor het woongenot, niet om je druk te maken of er nog 2.000 euro van de prijs had gekund.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
G.Scholtens schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:48:
[...]

Ik zal niet een woning kopen voor 10-15 jaar, maar tot ik er niet meer verder kan leven. Dan word het tijd voor het bejaardentehuis ;)
Dat zeggen heel veel mensen. Toch is het in de praktijk zo dat mensen die op relatief jonge leeftijd een huis kopen, daar maar zeer zelden hun hele leven blijven wonen, omdat er zoveel onzekere factoren zijn: relaties en hun eventuele beëindiging, kinderen wel/niet, veranderingen van baan, gezondheid, andere persoonlijke voorkeuren, noem maar op.

Het begrip 'een huis waar je je hele leven kunt blijven wonen' is eigenlijk in zichzelf al tegenstrijdig. Je kunt namelijk rustig aannemen dat iemand van 30 andere woonwensen heeft dan iemand van 65. Een woning kopen op je 30e waar je ook als 65-jarige nog met plezier zult wonen is volgens mij een vrijwel onmogelijke opgave, of je moet je op je 30e al haast als een bejaarde gaan gedragen. Dat soort mensen heb je natuurlijk ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
nare man schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:59:
[...]

Dat zeggen heel veel mensen. Toch is het in de praktijk zo dat mensen die op relatief jonge leeftijd een huis kopen, daar maar zeer zelden hun hele leven blijven wonen, omdat er zoveel onzekere factoren zijn: relaties en hun eventuele beëindiging, kinderen wel/niet, veranderingen van baan, gezondheid, andere persoonlijke voorkeuren, noem maar op.

Het begrip 'een huis waar je je hele leven kunt blijven wonen' is eigenlijk in zichzelf al tegenstrijdig. Je kunt namelijk rustig aannemen dat iemand van 30 andere woonwensen heeft dan iemand van 65. Een woning kopen op je 30e waar je ook als 65-jarige nog met plezier zult wonen is volgens mij een vrijwel onmogelijke opgave, of je moet je op je 30e al haast als een bejaarde gaan gedragen. Dat soort mensen heb je natuurlijk ook :P
Als je rond de 40 jaar bent is het toch vrij aannemelijk. Als je dan een groot huis koopt voor je gezin zie ik niet mensen zo snel verhuizen. Zie in mijn omgeving genoeg mensen die al ruim 10 jaar in een groot huis worden en niet weg willen echter is dit wel een luxe positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:18
Verwijderd schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:27:
[...]

Type huis? Lokatie? Staat van het huis?
Dit zegt namelijk niks.
2 onder 1 kap.
Huis uit 1 1990 , 120 m2 , garage, 3 slaapkamers. perceeloppervlakte 285m , Regio utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
Versteegrob schreef op donderdag 18 april 2013 @ 15:03:
[...]

Als je rond de 40 jaar bent is het toch vrij aannemelijk. Als je dan een groot huis koopt voor je gezin zie ik niet mensen zo snel verhuizen. Zie in mijn omgeving genoeg mensen die al ruim 10 jaar in een groot huis worden en niet weg willen echter is dit wel een luxe positie.
Ben bijna 30 en het gezin is der al. Dus moet wel een woning zijn waar we heel lang in kunnen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Hmm kennelijk heb ik er een handje van om woningen met een apart verhaal uit te zoeken. :P

Vandaag hebben we een woning (bouwjaar: begin jaren '80) hier redelijk in de buurt bekeken, maar wat ons al opviel is dat de woning (staat net 2 weken te koop) al eerder in de verkoop heeft gestaan en verkocht is (zie je namelijk meteen onderaan bij Funda staan: "verkocht in de buurt" en was het meteen dezelfde woning. De vorige keer heeft de woning ruim 2,5 jaar te koop gestaan met een vraagprijs van 200.000 Euro. De overdracht vond een paar maanden later plaats en heeft eind februari dit jaar plaatsgevonden. Volgens Funda heeft de makelaar die het huis nu verkoopt destijds opgetreden als aankoopmakelaar (de verkopende makelaar toen was een andere verkoopmakelaar nu). Heel veel is er niet aan de woning gebeurd: de keuken, toilet en badkamer zijn 100% hetzelfde gebleven maar de lelijke vloeren en rare kleur wanden zijn nu vervangen en wit geschilderd. Volgens het kadaster is de woning voor 151.000 Euro verkocht (bijna 25% van de vraagprijs eraf dus) en nu staat de woning voor 189.000 Euro te koop.

Goed, met deze geschiedenis in het achterhoofd zijn we de woning gaan bekijken. :P Los van het verhaal is het een woning die qua indeling en ligging ons aanspreekt. Maar tijdens de bezichtiging kaarten we al snel aan wat de reden van verkoop is. De makelaar zegt dat de mensen perse naar een andere gemeente wilden verhuizen en al vertrokken waren. Helaas voor hem gaan we natuurlijk doorvragen en melden we meteen dat we zagen dat de woning pas net verkocht is en dat het een beetje raar is om een woning te kopen terwijl je heel erg anders wil wonen. Toen werd het verhaal van de makelaar een beetje vreemder en kwam 'ie (met wat kleine omwegen) op het verhaal dat het aan een (soort van) kennis verkocht is omdat de mensen die perse wilden verhuizen er snel van af moesten, en die nieuwe eigenaar zou het risico van winst of verlies bij nieuwe verkoop op zich nemen. De nieuwe eigenaar had de muren geschilderd en de vloeren vervangen. M'n vriendin vroeg daarna of de makelaar zelf de woning niet gewoon gekocht had, en volgens mij vond 'ie dat niet zo heel leuk. :+ Maar hij ontkende dat hij de eigenaar was. :P

Toch vind ik dat verhaal een beetje vreemd: als die vorige bewoners er snel van af wilden, dan hadden ze daar al 2,5 jaar de tijd voor gehad. En waarom moet een "kennis" (of persoon die het "risico wilde nemen") dan een aankoopmakelaar nodig?

En als de woning voor 151k gekocht is, en vervolgens voor 1000 Euro een nieuwe (eenvoudige?) laminaatvloer erin en wat muren schilderen ga ik natuurlijk geen 189k ervoor betalen. :P Maar vergeleken met de rest van de wijk is de vraagprijs niet heel gek. Al moet ik wel zeggen dat iedereen in die buurt elkaars vraagprijs kopieert en woningen er relatief lang te koop staan (oftewel: men vraagt dus kennelijk allemaal teveel).

Dat snel-van-eigenaar-wisselen geeft me beetje een bijsmaakje eigenlijk, terwijl er met de woning zo op het eerste gezicht niets mis is. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Op nummer 149...? ;)

Best leuk huis hoor, laat het huis anders gewoon taxeren en bouwkundig keuren en biedt wat het voor jou waard is, of daar wat onder om onderhandelingsruimte te hebben. Huizen worden nou eenmaal soms onder de waarde verkocht om diverse redenen, dat maakt die waarde nog niet direct de echte waarde.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Inderdaad dat nummer (hoe weet je dat? :P). Dat van die waarde geloof ik wel: huizen in die wijk met deze grootte en deze prijsklasse staan vaak langer te koop (langer dan een half jaar) en de huizen die wat goedkoper geprijsd waren zijn aanzienlijk sneller verkocht. :P Maar wat ik meer afvraag is wat de werkelijke achtergrond van dit vage verhaal kan zijn: een huis koop je niet om deze na 1 maand weer in de verkoop te gooien en zeker niet in deze tijd. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Niet online
Bart-Willem schreef op donderdag 18 april 2013 @ 16:42:
Inderdaad dat nummer (hoe weet je dat? :P). Dat van die waarde geloof ik wel: huizen in die wijk met deze grootte en deze prijsklasse staan vaak langer te koop (langer dan een half jaar) en de huizen die wat goedkoper geprijsd waren zijn aanzienlijk sneller verkocht. :P Maar wat ik meer afvraag is wat de werkelijke achtergrond van dit vage verhaal kan zijn: een huis koop je niet om deze na 1 maand weer in de verkoop te gooien en zeker niet in deze tijd. :P
Wellicht niet als consument maar als je handelt in woningen en daar een mooie boterham mee kunt verdienen waarom niet? Als je de woning dan flink onder de marktwaarde kunt kopen en hem snel weer kunt verkopen (omdat je hem wederom verkoopt onder de marktwaarde) kun je een mooie winst pakken. Zeker gezien je verhaal over huizen die lang te koop staan met een te hoge vraagprijs kun je best snel een woning verkopen als je onder die te hoge vraagprijzen gaat zitten. Jij hebt bijvoorbeeld al interesse mits de prijs goed is :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Jarod schreef op donderdag 18 april 2013 @ 17:44:
Wellicht niet als consument maar als je handelt in woningen en daar een mooie boterham mee kunt verdienen waarom niet? Als je de woning dan flink onder de marktwaarde kunt kopen en hem snel weer kunt verkopen (omdat je hem wederom verkoopt onder de marktwaarde) kun je een mooie winst pakken. Zeker gezien je verhaal over huizen die lang te koop staan met een te hoge vraagprijs kun je best snel een woning verkopen als je onder die te hoge vraagprijzen gaat zitten. Jij hebt bijvoorbeeld al interesse mits de prijs goed is :-).
Is het niet gewoon een executieveiling geweest? Dat is nauwelijks bereikbaar voor de gewone koper, dat systeem is er op ingericht om handelaartjes goedkope huizen te leveren terwijl de verkoper met een onnodig hoge restschuld blijft zitten. Of het is een dealtje tussen makelaars waar de verkoopmakelaar er lucht van heeft gekregen dat zn client een erg lage prijs accepteert en dus een vriendje ingelicht heeft zonder voluit voor de maximale prijs te gaan. Simpelweg witwassen moeten we ook niet uitsluiten. Hoe dan ook, niet iets waar ik aan zou meewerken, je instincten laten je niet vaak in de steek en wie weet waar je in verzeild raakt. Het huis is hooguit extra waard geworden wat er aan versleuteld is, maar zelfs dat is al uitzonderlijk zeker in een dalende markt.

[ Voor 4% gewijzigd door ph4ge op 18-04-2013 18:37 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Een simpel laminaatvloertje en een likje verf maakt een huis niet 40k meer waard. :+

Ik denk niet dat het een executieveiling geweest is: de verkoper heeft namelijk op Funda een bedankje geschreven voor de verkopende makelaar. Zou dus wel kunnen dat er een deal tussen verkopende makelaar en aankoopmakelaar (die nu de verkopende makelaar is) gesloten is ofzo. Ik vind het in ieder geval vreemd om 1 maand na aankoop van een woning 't meteen in de verkoop te gooien, en het verhaal van "kennis helpt vorige eigenaar uit de brand" geloof ik niet erg snel denk ik. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Als het huis bouwtechnisch in orde is en op een locatie staat waar jij wel zou willen wonen dan zou ik niet weten waarom je er niet gewoon op zou bieden in de richting van een voor jou acceptabele prijs. De voorgeschiedenis verandert het huis echt niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Niet online
Bart-Willem schreef op donderdag 18 april 2013 @ 18:41:
Een simpel laminaatvloertje en een likje verf maakt een huis niet 40k meer waard. :+
Klopt, maar wellicht is de 151.000 dan ook wel geen realistische waarde (die ligt waarschijnlijk hoger).
Fiber schreef op donderdag 18 april 2013 @ 18:42:
Als het huis bouwtechnisch in orde is en op een locatie staat waar jij wel zou willen wonen dan zou ik niet weten waarom je er niet gewoon op zou bieden in de richting van een voor jou acceptabele prijs. De voorgeschiedenis verandert het huis echt niet hoor.
Inderdaad, richt je op een voor jou acceptabele prijs, en laat daar niet direct in meewegen dat de woning wellicht kort hiervoor voor een veel lager bedrag is verkocht. Wellicht had jij de woning op dat moment ook voor die prijs kunnen kopen, maar heel waarschijnlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Dat zei m'n vriendin dus ook al. :+ En ik denk dat er best wat van de prijs af kan omdat de makelaar aangaf dat een snelle overdracht zou helpen in de acceptatie van het bod (wat ergens wel weer raar is, maar goed). :P

Die 151k is de transactiewaarde, dus heel onrealistisch vind ik die niet. Wellicht even uitzoeken wat vergelijkbare huizen in de buurt hebben gedaan. :)

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Op het moment dat zo'n man betrapt is op een leugen zou ik geen zaken meer met hem doen. Je weet niet waar hij nog meer over liegt, wat hij nog meer achterhoudt. Het kan ook zijn dat zich een andere ontwikkeling heeft voorgedaan waardoor hij er snel vanaf wil, toch een gebrek of misschien verandert er wat in de buurt. Als een webshop slechte reviews heeft koop je er ook niet, waarom zou je dit bij een van de belangrijkste aankopen uit je leven wel accepteren? Er staan zoveel huizen te koop. Ik zou je ook eens heel goed afvragen waarom je het huis niet hebt gekocht of hebt kunnen kopen voor een lagere prijs en waarschijnlijk nog onder het oude hypotheek regime ook. Je kan misschien beter eens gaan kijken bij de andere woningen die je noemt met een hogere vraagprijs en dan deze transactie als argument gebruiken bij het onderhandelen.

[ Voor 26% gewijzigd door ph4ge op 18-04-2013 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Gekocht voor € 230.000

Meningen?
nu een huis aangekocht voor een relatie. Vraagprijs was 550.000,-- nu voor 304.00 (300m2 vloer met een zwembad) verkocht. Menigen ? :)

wat zeggen een paar van die losse zinnen nou werkelijk ??

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 18-04-2013 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Doorlopen, niet meer naar omkijken. Vaag wisselend verhaal schreeuwt om problemen.

Bedenk je anders dit - de vorige verkopers waren kennelijk na 2,5 jaar bereid om met 151k akkoord te gaan. Als het echt 190k waard zou zijn, zouden ze het met gemak verkocht moeten hebben - er is gegarandeerd een koper of twee die op een woning die echt 20% onder de marktwaarde wordt aangeboden. Als je het voor 150k op funda gooit, wanneer men echt bereid is 190k te betalen, waren ze waarschijnlijk zelfs tegen elkaar gaan opbieden! Maar dat gebeurde dus niet - geen enkele echte koper in de markt.
Dus waarom moest een kennis/tussenpersoon de koop uiteindelijk doen, en was er 2,5 jaar lang niemand anders te vinden die dat wou?

Bovendien, die verkoop is nu de meest recente voor taxatie, dus die komt gegarandeerd rond de 150k uit of zelfs lager (immers is het de meest recente transactie, en met zo'n korte tijdstermijn ook nog heel erg accuraat). Betekend dat je nooit een hogere hypotheek dan dat zult krijgen van de bank, waardoor ze met dergelijke constructie de verkoop eerder onmogelijk hebben gemaakt _O-.

[ Voor 76% gewijzigd door Xanaroth op 18-04-2013 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Hmm dit zet me wel heel erg aan het twijfelen eigenlijk. :P En telt de laatste transactie van die woning echt mee voor de taxatiewaarde ja? :o Niet eens over nagedacht, maar hoezo zouden ze 't lager taxeren dan die transactiewaarde?

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Xanaroth schreef op donderdag 18 april 2013 @ 19:28:
[...] taxatie, dus die komt gegarandeerd rond de 150k uit of zelfs lager...
Als taxeren zo simpel is dan word ik ook taxateur... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-08 22:48

Sebastiaan

....

Bart-Willem schreef op donderdag 18 april 2013 @ 18:47:
Dat zei m'n vriendin dus ook al. :+ En ik denk dat er best wat van de prijs af kan omdat de makelaar aangaf dat een snelle overdracht zou helpen in de acceptatie van het bod (wat ergens wel weer raar is, maar goed). :P

Die 151k is de transactiewaarde, dus heel onrealistisch vind ik die niet. Wellicht even uitzoeken wat vergelijkbare huizen in de buurt hebben gedaan. :)
waarschijnlijk gewoon een handelaar of iets dergelijks die de woning heeft ingekocht, waarbij de lagere prijs ook kan komen door bijvoorbeeld geen ontbindende voorwaarden te hebben bij de aankoop, of andere voor consumenten nadelige voorwaarden.

De handelaar heeft daarna de woning snel een beetje cosmetisch aangepakt en tegen een nette prijs in de weer in de markt gezet met de hoop om snel te verkopen. Elke dag dat hij de woning in de portefeuille heeft kost dan gewoon rente, dus des te sneller de overdracht, des te beter, en dan zal hij best iets willen zakken in de prijs om de deal snel rond te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Bart-Willem schreef op donderdag 18 april 2013 @ 15:47:De vorige keer heeft de woning ruim 2,5 jaar te koop gestaan met een vraagprijs van 200.000 Euro.
200k was dus duideiljk te veel om het huis te verkopen. 151k was een zeer goede prijs, met wellicht marge voor verkoop. Maar als 200k 2,5 jaar geleden te veel was, is 5% minder nu ook nog te veel. Dus 189k is veel te veel als ze het snel willen verkopen. Ergens daar tussenin zal het antwoord dus liggen :)

En ik sluit me aan bij: doe geen zaken met mensen die liegen!
Ray schreef op donderdag 18 april 2013 @ 19:07:
nu een huis aangekocht voor een relatie. Vraagprijs was 550.000,-- nu voor 304.00 (300m2 vloer met een zwembad) verkocht. Menigen ? :)
Linkje? Ik ben wel benieuwd, klinkt als een goede deal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Bart-Willem schreef op donderdag 18 april 2013 @ 20:45:
Hmm dit zet me wel heel erg aan het twijfelen eigenlijk. :P En telt de laatste transactie van die woning echt mee voor de taxatiewaarde ja? :o Niet eens over nagedacht, maar hoezo zouden ze 't lager taxeren dan die transactiewaarde?
Nou, taxateurs moeten (onder andere) kijken naar de laatste transacties in de buurt en vergelijkingen opstellen. In dit geval is de laatste transactie zeer waarschijnlijk de woning zelf (dus ook geen schatting in meer/minderprijs doordat bijvoorbeeld oppervlakte of afwijking anders is). Het lijkt mij heel lastig uitleggen hoe een woning, die in identieke staat voor 150k werd verkocht, in een dalende markt zo hard in prijs is gestegen.

Sterker nog - voor de transactie van 150k was ook een taxatierapport nodig tenzij die persoon het geld cash had liggen. Ze zouden wel met dergelijke taxatiewaarde adverteren en met gemak vele kopers trekken als de woning echt meer waard zou zijn (zelfde reden, vanuit ander oogpunt, als waarom de vorige verkoop veel makkelijker/sneller zou moeten zijn geweest als de 150k echt onder de marktwaarde is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Komt bij: als die makelaar de boel idd gekocht heeft kan het goed zijn dat ie dat pand op naam van de zaak heeft staan en de hele rataplan aan BTW en andere belastingen terug kan vragen. Als particulier 151k betalen is iets anders als als bedrijf een pand aanschaffen van 151k ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

M'n broer zat te denken dat de vorige eigenaren (dus die vóór deze "tussenhandelaar") wellicht in paniek waren geraakt wegens dubbele lasten en daarom een bod van 151k geaccepteerd hadden.

Probleem is alleen: die eigenaren waren de allereerste eigenaar van de woning! Die hebben er dus meer dan 30 jaar gewoond en dat betekent dus dat er zeer waarschijnlijk geen enkele hypotheek meer op de woning zat! Geen dubbele maandlasten, geen restschuld en ook geen probleem voor de bank dus. Daarom vind ik het verhaal van de makelaar niet echt als "waarheid" overkomen eerlijk gezegd. Het knaagt en het klinkt te vaag. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik heb even gezocht, maar er is niet veel vergelijkbaars te vinden wat heel veel goedkoper is dan dit huis. Genoeg goedkopere huizen, maar dan lever je wel op andere punten in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

In die wijk niet nee, buiten die wijk wel uiteraard. :P Er staan in de wijk wel een stuk of 10 huizen die rond de 175k zijn (staan allemaal in 3 straten die bij elkaar liggen), maar dat heeft een reden. :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Bart-Willem schreef op donderdag 18 april 2013 @ 20:45:
Er wordt nu vreselijk gespeculeerd over wat er allemaal aan de hand zou kunnen zijn, maar je kunt natuurlijk gewoon bij het kadaster navragen wie de huidige eigenaar is en ook meteen de laatste akte van levering opvragen. Kun je gewoon online regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Na een aantal keren op en neer bieden zitten we nog 5000 euro van elkaar af qua vraag/aanbod. Spannend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zei ik toch, dat huis heb je voor het het weet ;)
Heb je ondertussen al een afspraak bij de hypotheker oid gemaakt? Want die ga je verdomd hard nodig hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 21:47
Bart-Willem schreef op donderdag 18 april 2013 @ 23:15:
Probleem is alleen: die eigenaren waren de allereerste eigenaar van de woning! Die hebben er dus meer dan 30 jaar gewoond en dat betekent dus dat er zeer waarschijnlijk geen enkele hypotheek meer op de woning zat!
Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Er zijn juist veel mensen geweest (jaren negentig) die de overwaarde van hun huis gingen consumeren en feesten. Dus misschien heeft je broer toch nog gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Jiffy schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 07:06:
[...]

Er wordt nu vreselijk gespeculeerd over wat er allemaal aan de hand zou kunnen zijn, maar je kunt natuurlijk gewoon bij het kadaster navragen wie de huidige eigenaar is en ook meteen de laatste akte van levering opvragen. Kun je gewoon online regelen.
Hmm ik dacht dat je alleen de transactiedatum en koopsom kon opvragen, toch even verder uitzoeken. :P Dank voor de tip! :)
dcl! schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 11:13:
[...]

Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Er zijn juist veel mensen geweest (jaren negentig) die de overwaarde van hun huis gingen consumeren en feesten. Dus misschien heeft je broer toch nog gelijk.
Gezien de sobere inrichting en vrij eenvoudige auto op de foto's van de vorige funda-advertentie lijkt me dat van niet, tenzij ze natuurlijk het geld ergens anders aan uit hebben gegeven. :P Wel is tussentijds de keuken vervangen, maar dat is eigenlijk geen spannende keuken. :+ Dus daar zit een overwaarde ook niet in. ;) Maar goed: dit is alleen maar speculeren. :P Het blijft een vreemd verhaal, dus ik ga eerst die kadaster-stuff maar uitzoeken denk ik. :)

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Reken daar niet op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 10:03:
Zei ik toch, dat huis heb je voor het het weet ;)
Heb je ondertussen al een afspraak bij de hypotheker oid gemaakt? Want die ga je verdomd hard nodig hebben ;)
Dat probeer ik, maar ze nemen niet op. Hopelijk kunnen we gelijk maandag of dinsdag daar terecht. Documenten hebben we 98% compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 12:00
Wat ik mij afvraag, is hoeveel spaargeld de mensen hier hanteerden bij de aankoop van hun huis :)
Ik ben een starter, kom uit een huurwoning, relatie beëindigd en relatief weinig spaargeld.

Voordeel is wel dat ik de afgelopen 2 maanden redelijk wat inboedel bij elkaar heb gesprokkeld en dat ik relatief snel en makkelijk nu kan sparen (woon gelukkig weer bij de ouders thuis).

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik probeer 20% van de koopsom zelf te financieren, net als alle bijkomende kosten (variërend van verf tot de notaris). Op dat moment ben ik wel mijn spaargeld kwijt als er iets mis gaat, maar heb ik verder geen schuld meer open staan. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
20 % van mijn max te lenen bedrag (153k) is een nobel streven wat ik denk ik niet ga halen.

Ik kan het mijn ouders niet aandoen om nog eens 1,5 jaar thuis te wonen.... :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
KillaZ schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 11:40:
Wat ik mij afvraag, is hoeveel spaargeld de mensen hier hanteerden bij de aankoop van hun huis :)
Ik ben een starter, kom uit een huurwoning, relatie beëindigd en relatief weinig spaargeld.

Voordeel is wel dat ik de afgelopen 2 maanden redelijk wat inboedel bij elkaar heb gesprokkeld en dat ik relatief snel en makkelijk nu kan sparen (woon gelukkig weer bij de ouders thuis).
Ben hier nog steeds aan het rondzoeken voor de 1e woning. Wel een paar interessante langs zien komen, maar telkens rottigheid opgegraven, dat krijg je met tweakers onderzoek mentaliteit O-) .

Spaargeld wat ik hanteer is minimaal 10-15k na aankoop van de woning, afhankelijk van het afwerkingsniveau en afmetingen van de woning, voor de gehele inboedel en verbouwing. Wil per se namelijk vloerverwarming laten aanleggen, haat koude voeten :( , en installatie van paar zonnepanelen om maandlasten te drukken. Anders zou het best met 5-10k moeten kunnen.

Voor de aankoop zelf waarschijnlijk nog een 35k eigen geld (zodat ik op 80-85% LTV uitkom denk ik), zodat ik direct voor een woning kan gaan en ienie mienie startersappartementjes kan overslaan.

edit: wel grappig dat degene die reageren allen inzetten op 80-90% LTV na inleg eigen geld.

[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 19-04-2013 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Aghanim schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 11:36:
[...]

Dat probeer ik, maar ze nemen niet op. Hopelijk kunnen we gelijk maandag of dinsdag daar terecht. Documenten hebben we 98% compleet.
Zut meenemen en binnenwandelen. Ivm de huizenmarkt zijn ze denk ik blij met alle klandizie. En hebben ze geen tijd voor je ga je naar een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Xanaroth schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 11:54:
[...]

Ben hier nog steeds aan het rondzoeken voor de 1e woning. Wel een paar interessante langs zien komen, maar telkens rottigheid opgegraven, dat krijg je met tweakers onderzoek mentaliteit O-) .

Spaargeld wat ik hanteer is minimaal 10-15k na aankoop van de woning (niet iedereen wil voor de aankoop spaargeld inzetten) voor de gehele inboedel en verbouwing. Wil per se namelijk vloerverwarming laten aanleggen, haat koude voeten :( , en installatie van paar zonnepanelen om maandlasten te drukken. Anders zou het best met 5-10k moeten kunnen.

Voor de aankoop zelf waarschijnlijk nog een 35k eigen geld (zodat ik op 85-90% LTV uitkom denk ik), zodat ik direct voor een woning kan gaan en ienie mienie startersappartementjes kan overslaan.

edit: wel grappig dat degene die reageren allen inzetten op 80-90% LTV na inleg eigen geld.
Die 10k had ik ook in gedachten, dat zou binnen nu en een paar maanden op te bouwen zijn.
35k eigen geld is helaas geen optie, dus als ik nu koop (heb een tweetal maisonette's op het oog) zou ik geen eigen geld hebben om in te leggen.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
KillaZ schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 11:40:
Ik heb geen eigen geld in de hypotheek ingebracht en heb dus alles gefinancierd. Ik had wel ca. 15k op de bank staan aan spaargeld, dat is vrijwel geheel opgegaan aan het huis (meubels, schilderen, etc). Ik ben het nu weer aan het aanzuiveren. Dat gaat gelukkig vrij snel. Ik ben sowieso niet iemand die heel veel spaargeld liquide aanhoudt. Geld moet rollen: je zult mij niet aantreffen met 20+k spaargeld op de bank. Dan doe ik er liever iets leuks mee: dakterras aanleggen of andere leuke dingen voor het huis, mooie meubels, kleren, reizen. Ik los 100% af op mijn hypotheek, en heb geen zin om verder excessieve liquiditeiten aan te houden. Dat extreem spaarzame, dat sobere wat je bij veel tweakers ziet -- daar ben ik niet zo van.

[ Voor 9% gewijzigd door nare man op 19-04-2013 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Ah kijk, toch nog iemand met mijn insteek ;) :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Genoeg mensen die in de jaren '80 gekocht hebben en gewoon braaf afgelost hebben. :P Toen was een annuïteitenhypotheek ook min of meer verplicht, alleen dan met torenhoge rentes. :+ Veel mensen hebben dat nooit meer omgezet en hebben dus na 30 jaar het huis volledig afbetaald. Aangezien deze mensen nooit verhuisd zijn lijkt me dat niet een ondenkbaar scenario. ;) Maar zeker weten doe je dat nooit. :P

Die kadaster-tip is goud waard: het huis staat nu op naam van een schilders/aannemersbedrijf die vlakbij de makelaar woont. Dat maakt het verhaal van de makelaar wat waarschijnlijker, maar geeft dus wel aan dat het huis minstens "voor de handel" gekocht is (of dat het een 1-2'tje met de makelaar is). Toevallig deden de buren van m'n ouders namelijk hetzelfde (zelfde soort bedrijf), totdat de crisis toe sloeg.

Oja: m'n vriendin vond de bezichtiging gisteren wel heel snel gaan. Toen we aankwamen was de makelaar vrolijk fluitend en vertelde veel, maar toen we de kritische vragen van "weer snel in de verkoop gezet" etc gesteld hadden was de makelaar ineens heel kortaf. Hij vertelde eigenlijk niets meer, alleen vragen die wij stelden werden kort beantwoord en zaken als slaapkamers werden we doorheen gejaagd (de grootste slaapkamer hebben we welgeteld 3 seconden gezien, zonder overdrijven). M'n vriendin en ik hadden sterk het idee dat we weggejaagd werden. Volgens m'n vriendin zijn we voor de makelaar niet "dom genoeg". :+

[ Voor 24% gewijzigd door Bart-Willem op 19-04-2013 12:50 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
KillaZ schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 12:01:
Ah kijk, toch nog iemand met mijn insteek ;) :)
:)

Iedereen moet natuurlijk voor zichzelf bepalen waar hij zich fijn bij voelt, maar ik ben gewoon niet iemand die alles wil beheersen. Ik ga niet een netto jaarsalaris contant aanhouden. Dan kan ik eventjes 55k opzij gaan leggen. Daar begin ik niet aan. Ik hoef het niet een jaar zonder werk uit te houden, om de doodsimpele reden dat ik ervan uitga (of de 'gok' neem, zo je wilt) dat ik niet werkloos word. Ik heb een gewild vakgebied en heb me binnen dat vakgebied verder gespecialiseerd en bekwaamd. Daarbij woon ik in de Randstad dus die werkloosheid zie ik gewoon niet gebeuren. Arbeidsongeschiktheid? Sja, kun je niet uitsluiten. Maar ik werk met mijn hoofd, dus arbeidsongeschiktheid zou impliceren dat ik sowieso niet meer in orde ben. Dan is een huis wel het laatste wat me kan rotten.

[ Voor 12% gewijzigd door nare man op 19-04-2013 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Wij zijn ook uitgegaan van ongeveer 20% eigen geld, iets dat in de meeste landen om ons heen ook vrij normaal is dus het zal de komende jaren hier ook wel zover komen.

Voordeel is dat je daar dan ook meteen de gehele looptijd rente over ontvangt dus het scheelt ook behoorlijk in de maandlasten.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 10:48
Ouders hebben 20 mille ingelegd maar wij zelf niks. Zelfde reden als Nare hierboven: nergens voor nodig. Een zeer beneden-modaal huis met 2 prima inkomens.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:14
nare man schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 12:04:
[...]

Arbeidsongeschiktheid? Sja, kun je niet uitsluiten. Maar ik werk met mijn hoofd, dus arbeidsongeschiktheid zou impliceren dat ik sowieso niet meer in orde ben. Dan is een huis wel het laatste wat me kan rotten.
Ik had hier bij het afsluiten van mijn hypotheek een mooie discussie over met de bank. Of ik hier een verzekering voor wilde afsluiten. Nee, dan verkoop ik mijn huis wel vonden ze maar een raar antwoord. Als je arbeidsongeschikt wordt verandert je financiële situatie niet direct. Dus je hebt tijd om maatregelen te nemen.

Nadeel voor hoger niveau inkomens is wel dat je bij werkloosheid veel verder terugvalt omdat de ww gemaximeerd is. Dan is een buffertje wel handig (maar een jaarsalaris overdreven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
timag schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 13:12:
[...]
Ik had hier bij het afsluiten van mijn hypotheek een mooie discussie over met de bank. Of ik hier een verzekering voor wilde afsluiten.
Dat moeten ze vragen geloof ik. Onze adviseur vertelde dat er een hele lijst is die ze moeten aflopen. En ook ons antwoord ("daar denken we nog over na") moest gedocumenteerd worden zo had ik 't idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Klopt. Alles om bij een eventueel drama de verantwoordelijkheid op de klant te kunnen afschuiven, die heeft er immers na het krijgen van informed consent voor getekend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Wat ik begreep had het meer met controle te maken. Er moet een heel financieringsrapport gemaakt worden over wat we willen en kunnen en waarom hij zus en zo heeft geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Bart-Willem schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 12:02:
[...]

Genoeg mensen die in de jaren '80 gekocht hebben en gewoon braaf afgelost hebben. :P Toen was een annuïteitenhypotheek ook min of meer verplicht, alleen dan met torenhoge rentes. :+ Veel mensen hebben dat nooit meer omgezet en hebben dus na 30 jaar het huis volledig afbetaald. Aangezien deze mensen nooit verhuisd zijn lijkt me dat niet een ondenkbaar scenario. ;) Maar zeker weten doe je dat nooit. :P
Nogmaals: reken er niet op. Ik werk al geruime tijd in het notariaat en je wilt niet weten hoeveel hypotheken er vanaf medio jaren 90 tot ongeveer 2006door mensen zijn overgesloten. Vanaf 2006 nam het aantal oversluitingen dramatisch af en is dat fenomeen nagenoeg verdwenen. Al die oversluiters hebben 'braaf'' hun overwaarde verzilverd en daar zit dus, ondanks dat ze al geruime tijd in hun huisje, in veel gevallen nog een stevige hypotheek op.
Die kadaster-tip is goud waard: het huis staat nu op naam van een schilders/aannemersbedrijf die vlakbij de makelaar woont.
Wat veel mensen vergeten is dat het kadaster een openbaar register is.Oftewel: iedereen mag alle informatie die ze daar hebben opvragen. Dus je mag (en kunt) kijken wie de eigenaar is, wanneer het in eigendom is verkregen, wat de koopsom was, of er dingen als erfdienstbaarheden op zitten, of er een hypotheek (of een beslag!) op zit, enzovoorts.

Als jij dus bloedjenieuwsgierig bent aangelegd, kun je van een hele straat al dat soort info opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
timag schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 13:12:
[...]
Ik had hier bij het afsluiten van mijn hypotheek een mooie discussie over met de bank. Of ik hier een verzekering voor wilde afsluiten.
Toen ik mijn woning heb gekocht een jaar of 8 geleden stond ik er niet echt bij stil en nam ik dus een verzekering voor arbeidsongeschiktheid en werkloosheid.

Nou, geweldig.

4 jaar later las ik de voorwaarden eens serieus door en kwam toen tot de conclusie dat ze bijna nooit uitkeren. Er stond zelfs letterlijk in dat wanneer je kanker zou krijgen, het niet gedekt was :')

Allemaal dat soort ongein. Ik heb toen meteen die verzekering stopgezet. Overigens ben ik nog nooit langer dan 2 maanden werkloos geweest en net zoals bij nare man geldt bij mij een beetje hetzelfde: zolang ik nog achter een computer kan zitten, kan nadenken en kan typen, dan kan ik werken.

[ Voor 23% gewijzigd door Lethalis op 19-04-2013 13:49 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 21:47
Jiffy schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 13:37:
[...]

Nogmaals: reken er niet op. Ik werk al geruime tijd in het notariaat en je wilt niet weten hoeveel hypotheken er vanaf medio jaren 90 tot ongeveer 2006door mensen zijn overgesloten. Vanaf 2006 nam het aantal oversluitingen dramatisch af en is dat fenomeen nagenoeg verdwenen. Al die oversluiters hebben 'braaf'' hun overwaarde verzilverd en daar zit dus, ondanks dat ze al geruime tijd in hun huisje, in veel gevallen nog een stevige hypotheek op.
Als jij dus bloedjenieuwsgierig bent aangelegd, kun je van een hele straat al dat soort info opvragen.
Precies dat. Ik werk helemaal niet in die branche (in die tijd stond ik erbij en keek er naar, om het zo maar te zeggen) maar echt enorm veel mensen handelden zo. Had niet gedacht dat het nog zo lang "goed" zou gaan, had de knal eerder verwacht, maar ondertussen zijn er veel van deze tweede hypotheekje-opeters die dan nu toch met de kater zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@Lethalis
Wij zijn het nog aan 't overwegen maar dat is een goede tip. En wanneer keren ze dan wel uit? Voor werkloosheid hoef je 't niet te doen. Zolang is die WW niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Jiffy schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 13:37:
[...]

[...]

Wat veel mensen vergeten is dat het kadaster een openbaar register is.Oftewel: iedereen mag alle informatie die ze daar hebben opvragen. Dus je mag (en kunt) kijken wie de eigenaar is, wanneer het in eigendom is verkregen, wat de koopsom was, of er dingen als erfdienstbaarheden op zitten, of er een hypotheek (of een beslag!) op zit, enzovoorts.

Dan vind ik het wel apart dat ze "ineens" haast hadden na 2,5 jaar geduldig te zijn geweest. :P Zomaar 50k zakken doe je niet zomaar. ;) Het lijkt me eerder dat de aankoopmakelaar samen met de huidige eigenaar/aannemer gewoon vernietigend is geweest over het huis en met dat angst aanpraten gewoon een erg goede deal heeft kunnen maken. Dat willen ze nu al uitbetaald zien worden door na een likje verf en een simpele laminaatvloer de woning in de verkoop te gooien. :P

Wat me wel opviel is dat in die wijk veel woningen scheuren in de muren hebben (heb er daar meerdere bekeken en allen hadden scheuren in de muren, ligt wellicht aan de grond ofzo). Door dat schilderwerk en wellicht slim plamuurwerk is dat nu natuurlijk niet meer zichtbaar, en zal het bij een bouwtechnische keuring dus waarschijnlijk ook niet aan het licht komen. En zo vrees ik dat er meer verborgen gebreken nog beter verstopt zijn. Ik denk dat er gewoon teveel bijsmaak aan de woning zit. :/

Dat gegevens opvragen van alle kadaster-gegevens wordt wel een prijzig geintje als je dat voor een hele straat doet. :+ Maar het is wel handig dat het kan, zoals in dit geval dus. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Bart-Willem schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 13:55:
[...] En zo vrees ik dat er meer verborgen gebreken nog beter verstopt zijn...
Wat natuurlijk gewoon een misdrijf is en dus strafbaar is, inclusief recht op schadevergoeding.

Maar het lijkt mij toch dat een deskundige bouwtechnische keurmeester zich niet door een likje verf en een schepje plamuur om de tuin laat leiden. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Ja, wanneer jij kunt bewijzen dat ze dat opzettelijk en met als doel jou de misleiden hebben gedaan. Het enige dat de verkoper hoeft te doen is zeggen dat ze dat niet eerder hebben gezien en het probleem ligt bij jou als koper.

Sterkste dat ik heb meegemaakt is een verkoper die bij een lekkend dat verklaarde dat hij waarschijnlijk nooit thuis was geweest wanneer het regende. En dan heeft de koper geen poot om op te staan met zijn rotte balken.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Pagina: 1 ... 55 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.