Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.802 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

nare man schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 11:25:
[...]

Het koopcontract vormt de titel voor de door de notaris te verrichten overdracht en hypotheekvestiging, maar het koopcontract zelf is geen notariële handeling.
Behalve dus om voor mij verder onverklaarbare redenen in Amsterdam: daar is het gebruikelijk dat het contract ook door de notaris wordt opgesteld.

Denk dat makelaars hier te lui zijn ofzo…

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
G.Scholtens schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 11:48:
De eigenaar leeft inmiddels niet meer wat we weten, misschien dat dit ook mee kan spelen in de onderhandelingen. Via internet hebben we snel een gratis woningwaarde kunnen bepalen, hier komt een bedrag uit van 190.000. Alleen geen idee hoe serieus je dit moet bekijken, is gedaan via hypotheker.nl
Zo'n woningwaarde bepaling zou ik weinig serieus nemen. Ik zou in eerste instantie kijken wat vergelijkbare huizen in de omgeving het afgelopen jaar hebben gedaan. Daarbij tel je de plussen en minnen bij elkaar op, en dan heb je een beter idee van een reele marktwaarde.

Ik zou ook kijken hoe het met de erfgenamen zit. Uiteindelijk zullen die akkoord moeten geven op jouw bod, en dan kan het nogal uitmaken hoe die mensen er financieel bij zitten, en hoe de onderlinge relaties zijn.

Het belangrijkste is denk ik nog wel om te kijken hoe lang het huis al op de markt is en hoeveel interesse er voor is. Een huis dat net op de markt is en waar genoeg kijkers voor zijn zal een stuk minder onderhandelingsruimte hebben dan eentje die al meerdere jaren te koop staat en waar weinig mensen op af komen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

nare man schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 11:25:
Dit is toch niet helemaal juist vrees ik :) Er zit geen verschil tussen het 'voorlopig' koopcontract en het 'echte' koopcontract. Het contract dat je tekent is het definitieve contract: alleen, er is sprake van ontbindende voorwaarden, die tot gevolg hebben dat de overeenkomst ontbonden wordt als de voorwaarde op een bepaald tijdstip niet vervuld is (bijv. als je de financiering niet rond krijgt).
Er is dus toch verschil. Alleen niet heel veel :)
Er is dus maar sprake van één koopcontract, waar de notaris overigens ook niets mee te maken heeft. De notaris heeft het ondertekende koopcontract alleen nodig voor de gegevens die hij op de hypotheekakte en de transportakte moet invullen: gegevens zoals de adresgegevens, de koopprijs, etc. Het koopcontract vormt de titel voor de door de notaris te verrichten overdracht en hypotheekvestiging, maar het koopcontract zelf is geen notariële handeling. Ook de contractsdocumentatie voor de kredietverstrekking staat los van de koopovereenkomst tussen koper en verkoper. Wel zal de notaris de kredietdocumentatie willen inzien, wederom omdat hij die nodig heeft voor het opstellen van de hypotheekakte.
Je hebt gelijk. Ik was wat kort door de bocht. Het tekenen van het koopcontract is niet ingewikkelder vanwege het koopcontract, want dat zijn koper en verkoper al overeengekomen (meestal op basis van een standaard contract wat je gewoon van internet kunt plukken), maar vanwege de andere zaken die op dat moment ook geregeld worden en waarvoor een notaris vereist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
downtime schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 12:00:
[...]

Er is dus toch verschil. Alleen niet heel veel :)
Er is geen verschil, want het is hetzelfde stuk :) Je tekent maar één keer een koopovereenkomst.

Beetje mierenneukerij, maar goed, daarvoor ben je jurist :P

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Hoe zit het trouwens met het afdingen op woningen? :P Is er veel onderhandelingsruimte of valt het zwaar tegen? Bij de bezichtiging laatst was het zogenaamd een "vanaf-prijs". :') Maar ik zie eigenlijk de laatste tijd niets meer dalen op Funda in het segment waar wij zoeken (rond de 175k), en aangezien m'n vader me niet wil helpen met het wegwerken van de studieschuld wordt ons budget wat lager (circa 20k). :/

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
Woy schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 11:57:
[...]

Zo'n woningwaarde bepaling zou ik weinig serieus nemen. Ik zou in eerste instantie kijken wat vergelijkbare huizen in de omgeving het afgelopen jaar hebben gedaan. Daarbij tel je de plussen en minnen bij elkaar op, en dan heb je een beter idee van een reele marktwaarde.

Ik zou ook kijken hoe het met de erfgenamen zit. Uiteindelijk zullen die akkoord moeten geven op jouw bod, en dan kan het nogal uitmaken hoe die mensen er financieel bij zitten, en hoe de onderlinge relaties zijn.

Het belangrijkste is denk ik nog wel om te kijken hoe lang het huis al op de markt is en hoeveel interesse er voor is. Een huis dat net op de markt is en waar genoeg kijkers voor zijn zal een stuk minder onderhandelingsruimte hebben dan eentje die al meerdere jaren te koop staat en waar weinig mensen op af komen.
Woning staat 6maand te koop nu. Soortgelijke woningen in de buurt zitten rond de 2 a 220, en die zijn in redelijke staat. Deze woning moet alles vernieuwd worden (keuken,badkamer, verfen,laminaat etc.) Geen idee wie de erfgenamen zijn, maar denk dat die niet telkens met een woning willen blijven zitten die niet verkocht word.

Zelf hadden wij een bod van 180.000 in ons hoofd, maar dus geen idee of dit reëel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:23

Fiber

Beaches are for storming.

Bart-Willem schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 12:16:
Hoe zit het trouwens met het afdingen op woningen? :P Is er veel onderhandelingsruimte of valt het zwaar tegen? Bij de bezichtiging laatst was het zogenaamd een "vanaf-prijs". :') ...
Niks van aantrekken, dat is gewoon een slechte verkooptruc, dus gewoon ruim er onder bieden als de omstandigheden er naar zijn, zoals hierboven meermaals beschreven. :)
G.Scholtens schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 12:24:
[...]

Zelf hadden wij een bod van 180.000 in ons hoofd, maar dus geen idee of dit reëel is.
Gewoon proberen. Je hoort dan vanzelf of er te onderhandelen valt of niet. De belangstelling voor huizen met veel werk eraan lijkt tegenwoordig toch een heel stuk minder dan voor huizen waar je zo in kan.

[ Voor 30% gewijzigd door Fiber op 27-02-2013 13:22 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 16:05
CyBeR schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 11:54:
[...]

Behalve dus om voor mij verder onverklaarbare redenen in Amsterdam: daar is het gebruikelijk dat het contract ook door de notaris wordt opgesteld.

Denk dat makelaars hier te lui zijn ofzo…
Hehe, zou natuurlijk zo maar kunnen :D.

Maar zoals nare man ook al zegt, de Notaris is verder absoluut niet nodig voor een (bindend) koopcontract. Hij bezit natuurlijk wel de kennis en dergelijke om een net en sluitend koopcontract op te stellen. Daarom heeft in ons geval de notaris het ook gedaan, maar bij het ondertekenen ervan is hij niet betrokken geweest. Hij heeft het opgesteld en gewoon naar beide makelaars gestuurd.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 16:31

Kju

G.Scholtens schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 11:48:
Wij gaan aankomende week bij een woning kijken.

Woning is uit 1975 en dient volledig gemoderniseerd te worden. Vraagprijs is 245.000.
Woning is daarin tegen wel aan het water, met garage. Hoekhuis / 2-1kap.
Qua prijs ligt deze woning zo ie zo te hoog voor ons, maar aangezien er een hoop moet gebeuren proberen we veel van de vraagprijs af te krijgen. Maar hoeveel zou er vanaf kunnen?

De eigenaar leeft inmiddels niet meer wat we weten, misschien dat dit ook mee kan spelen in de onderhandelingen. Via internet hebben we snel een gratis woningwaarde kunnen bepalen, hier komt een bedrag uit van 190.000. Alleen geen idee hoe serieus je dit moet bekijken, is gedaan via hypotheker.nl
Modelwaarden zijn niet betrouwbaar en als je voor een modelwaarde gaat, pak dan een gerenommeerde instelling, NBWO ofzo, en dat kost geld :P. Taxeren door een echte taxateur is altijd aan te bevelen voordat je gaat bieden, helemaal hoe je aangeeft dat er gemoderniseerd moet worden. Modelwaarden houden geen rekening met individuele staat van een woning. Post of PM maar een link, dan kijk ik ff globaal voor je als ik ff zit te niksen :)

Ik zie net dat de (betaalde) uitgebreide toetsing op hypotheker.nl wordt geleverd door NBWO

[ Voor 4% gewijzigd door Kju op 27-02-2013 14:45 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
eymey schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 13:27:
[...]

Hehe, zou natuurlijk zo maar kunnen :D.

Maar zoals nare man ook al zegt, de Notaris is verder absoluut niet nodig voor een (bindend) koopcontract. Hij bezit natuurlijk wel de kennis en dergelijke om een net en sluitend koopcontract op te stellen. Daarom heeft in ons geval de notaris het ook gedaan, maar bij het ondertekenen ervan is hij niet betrokken geweest. Hij heeft het opgesteld en gewoon naar beide makelaars gestuurd.
Bij een rechttoe-rechtaan verkoop zou ik dat echt niet nodig vinden. Het NVM-modelcontract is er niet voor niets: gewoon goed lezen, begrijpen wat er staat, en dan kom je zelf een heel eind. Het contract laten opstellen door een notaris is niet wettelijk verplicht en ook niet nuttig: ik zou het alleen aanraden als het gaat om zeer complexe transacties maar dan hebben we het allang niet meer over particulier vastgoed. Overigens kan een contract natuurlijk ook net zo goed door een advocaat opgesteld worden, of door wie dan ook. Uiteindelijk is bij het draften van een contract de enige vraag: hoe goed weerspiegelt de tekst de overeenkomst in de hoofden van partijen. Daar gaat het nogal eens mis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Het is wel zaak om goed in de gaten te houden dat mogelijke erfdienstbaarheden, kettingbedingen en lasten expliciet in het koopcontract worden opgenomen zodat de koper (die bijvoorbeeld zonder aankoopmakelaar optreed) niet pas hiermee wordt geconfronteerd bij de concept-akte van levering. Vaak vergeten ook makelaars dit of ze verwijzen naar de laatste akte van levering of splitsingsakte, het risico hierop is wel kleiner als een notaris de onderhandse koopovereenkomst opstelt.
Het is ook niet fijn voor een koper die zijn hypotheek al rond heeft en dan vlak voor het passeren met eventuele nadelige erfdienstbaarheden en lasten wordt geconfronteerd...

Ik kom overigens ook bij notarissen, vooral de budgetkantoren, steeds vaker tegen dat ze gewoon naar een oude akte verwijzen omdat ze al die tekst niet over willen typen (kost tijd, zit niet in hun prijs).

[ Voor 13% gewijzigd door Kju op 27-02-2013 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
De verkopend makelaar dacht bij ons ook weg te komen met een verwijzing. Hij is toch even bezig geweest om me van een kopie te voorzien :P

Strikt genomen heb ik een paar maand geleden een van de bedingen overtreden door de kabels van de oude CAI los te draaien :P

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:02
Iemand hier ervaring met het gezamenlijk kopen van een groot huis?
We hebben een grote woonboerderij op t oog en willen die laten splitsen bij aankoop.
De boerderij komt uit een faillisement en kunnen het dus zeer goedkoop krijgen. (al moet er wel ruim 1,5 ton in voor verbouwing. Maar daar kan ik voor mijn deel de overwaarde van mijn vorige woning voor gebruiken)
Ons bod ligt nu bij de directie van de bank ter goedkeuring (een speciale commissie heeft het al goedgekeurd)

Ik moet nog even naar de bank voor een orienterend gesprek, dat lijkt me in dit geval wel handig.

Waar ik n beetje vragen mee heb is hoe een bank hiernaar kijkt: een hypotheek op een deel van een huis. De splitsing is immers nog niet gedaan en gebeurt bij de notaris bij het passeren (als ik het goed begrepen heb)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

downtime schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 12:00:
[...]
Je hebt gelijk. Ik was wat kort door de bocht. Het tekenen van het koopcontract is niet ingewikkelder vanwege het koopcontract, want dat zijn koper en verkoper al overeengekomen (meestal op basis van een standaard contract wat je gewoon van internet kunt plukken), maar vanwege de andere zaken die op dat moment ook geregeld worden en waarvoor een notaris vereist is.
Je verwart hier het koopcontract (ookwel de koopovereenkomst) met de transportakte.

Je tekent namelijk samen met de verkoper twee documenten: het contract, waarin je vastlegt dat je het object koopt en onder welke voorwaarden; en de transportakte waarmee het eigendom werkelijk aan jou overgaat. De notaris is alleen noodzakelijk voor die laatste; hij moet het ook inschrijven in de registers.

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 28-02-2013 13:13 ]

• Kju

Kju

rinkel schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 13:06:
Iemand hier ervaring met het gezamenlijk kopen van een groot huis?
We hebben een grote woonboerderij op t oog en willen die laten splitsen bij aankoop.
De boerderij komt uit een faillisement en kunnen het dus zeer goedkoop krijgen. (al moet er wel ruim 1,5 ton in voor verbouwing. Maar daar kan ik voor mijn deel de overwaarde van mijn vorige woning voor gebruiken)
Ons bod ligt nu bij de directie van de bank ter goedkeuring (een speciale commissie heeft het al goedgekeurd)

Ik moet nog even naar de bank voor een orienterend gesprek, dat lijkt me in dit geval wel handig.

Waar ik n beetje vragen mee heb is hoe een bank hiernaar kijkt: een hypotheek op een deel van een huis. De splitsing is immers nog niet gedaan en gebeurt bij de notaris bij het passeren (als ik het goed begrepen heb)
Als je de splitsing tegelijk met de levering en de financiering plaats laat vinden zal het geen probleem zijn. Je zal dan alvast een concept-splitsingsakte (met de toekomstige kadastrale gegevens) nodig hebben om de lening aan te kunnen vragen.

Dan wordt tijdens één zitting eerst het geheel overgedragen aan jou en je mede-eigenaren, daarna gesplitst in appartementseigenaren en worden de respectievelijke appartementsrechten toegewezen, waarna jouw bank een recht van hypotheek krijgt op jouw appartementsrecht, je daarna de verkoper kan betalen en jij een kwitantie krijgt.

tenzij je verticaal splitst, want dan ontstaan er gewoon twee percelen

[ Voor 14% gewijzigd door Kju op 28-02-2013 14:28 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Das toch horizontaal juist?

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:36
Horizontaal lijkt mij verschillende verdiepingen. Verticaal lijkt mij bijvoorbeeld rijtjeswoningen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Jamaar verschillende verdiepingen staan typisch gezien vertikaal op elkaar. Rijtjeswoningen echter staan typisch gezien horizontaal naast elkaar…

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:39
Yes! Ons bod is geaccepteerd. Op naar de hypotheekadviseur dus :D

• Fiber

Fiber

D-e-n schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 16:50:
Yes! Ons bod is geaccepteerd. Op naar de hypotheekadviseur dus :D
Gefeliciteerd! :)F *O* :)F *O* :)F

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• D-e-n
Dank. Maar ik trakteer pas als de bank ook "ja" zegt ;)

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Nu ben ik benieuwd hoeveel je eraf hebt weten te krijgen (zie m'n eerdere post), dus als je dat wil delen: ben benieuwd! :P

Vandaag een telefoontje gekregen van de hypotheekadviseur: kennelijk is hij teruggefloten door de Rabobank want ze gaan nu van de oorspronkelijke studieschuld van mij uit, en niet van de openstaande schuld per 1 januari (die echt fors lager is omdat ik tussentijds een flink bedrag afgelost heb). :( Wel vreemd, want de maandelijkse aflossing die ik nu heb is gehalveerd ten opzichte wat ik oorspronkelijk af moest lossen. Grrrr! :(

Volvotips.com

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Bart-Willem schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 17:23:
Nu ben ik benieuwd hoeveel je eraf hebt weten te krijgen (zie m'n eerdere post), dus als je dat wil delen: ben benieuwd! :P

Vandaag een telefoontje gekregen van de hypotheekadviseur: kennelijk is hij teruggefloten door de Rabobank want ze gaan nu van de oorspronkelijke studieschuld van mij uit, en niet van de openstaande schuld per 1 januari (die echt fors lager is omdat ik tussentijds een flink bedrag afgelost heb). :( Wel vreemd, want de maandelijkse aflossing die ik nu heb is gehalveerd ten opzichte wat ik oorspronkelijk af moest lossen. Grrrr! :(
Typisch gevalletje van: "sorry, the computer says no..." 8)7
Edit: Ik moest dus meteen hieraan denken: link

[ Voor 6% gewijzigd door abalone op 28-02-2013 19:25 ]

• rinkel
Kju schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 14:21:
[...]

Als je de splitsing tegelijk met de levering en de financiering plaats laat vinden zal het geen probleem zijn. Je zal dan alvast een concept-splitsingsakte (met de toekomstige kadastrale gegevens) nodig hebben om de lening aan te kunnen vragen.

Dan wordt tijdens één zitting eerst het geheel overgedragen aan jou en je mede-eigenaren, daarna gesplitst in appartementseigenaren en worden de respectievelijke appartementsrechten toegewezen, waarna jouw bank een recht van hypotheek krijgt op jouw appartementsrecht, je daarna de verkoper kan betalen en jij een kwitantie krijgt.

tenzij je verticaal splitst, want dan ontstaan er gewoon twee percelen
Dank voor de reactie.
Het huis wordt inderdaad verticaal gesplitst, dus geen appartementen.
Dit gaat waarschijnlijk gebeuren met een zogenaamde voorlopige splitsing. De kadastrale metingen en indeling kan dan later gebeuren. Dit kan de notaris zelf doen.
Betekent dit dat ik eerst naar de notaris moet voordat ik met de bank aan tafel kan?
Ik ga sowieso nog even bij de bank langs.

Als dit allemaal door gaat hebben we een prachthuis voor een prikkie.

• D-e-n
Bart-Willem schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 17:23:
Er is uiteindelijk ruim 4% afgegaan. Let wel: het huis stond net twee weken te koop dus veel meer hadden we ook niet verwacht. Als we een huis op het oog hadden maakte ik altijd ook een inschatting van de totale kosten (koopsom, bijkomende kosten, verbouwen etc..) en met mijn voorzichtige schatting zat ik dan wel goed uiteindelijk.

Ik ben overigens wel benieuwd hoe lang het duurt voordat het "onder voorbehoud verkocht" is :)
Betreft dat dan dat percentage van de totale schuld waar ze mee rekenen? Dat ging per 1 april toch veranderen toch?

Een andere bank is geen optie?

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

0,75% houden ze aan, in dit geval dus van de oorspronkelijke schuld. Maar goed: omdat ik tussentijds zóveel afgelost heb heeft de IB-Groep mijn maandelijkse terugbetaling gehalveerd.

En kennelijk is dit al volgens de nieuwe regels, terwijl ik van de IB-Groep zwart op wit heb staan hoe de aflossing nu is. :/

Volvotips.com

• D-e-n
Dat is raar. Dus als je 90% zou aflossen en er nog bijvoorbeeld 1000 euro schuld over is slaan ze je nog aan voor het volledige bedrag? Zit er soms vertraging in de verwerking ofzo? Ik heb er nul komma nul verstand van maar het lijkt me dat er toch wel een bank zou moeten zijn die wel rekening houdt met de aflossing.

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ook al zou je 95% afgelost hebben, dan slaan ze je kennelijk voor het volledige bedrag aan. :X De hypotheekadviseur ging er ook van uit dat het om het nieuwe bedrag zou gaan, maar werd dus teruggefloten door de bank. :/

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

rinkel schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 20:07:
[...]

Dank voor de reactie.
Het huis wordt inderdaad verticaal gesplitst, dus geen appartementen.
Dit gaat waarschijnlijk gebeuren met een zogenaamde voorlopige splitsing. De kadastrale metingen en indeling kan dan later gebeuren. Dit kan de notaris zelf doen.
Betekent dit dat ik eerst naar de notaris moet voordat ik met de bank aan tafel kan?
Ik ga sowieso nog even bij de bank langs.

Als dit allemaal door gaat hebben we een prachthuis voor een prikkie.
Ik zou je voorstellen om eerst de uitkomst van de onderhandeling af te wachten en in de tussentijd je situatie aan de bank voor te leggen zodat de bank alvast aan je op kan geven wat je nodig hebt voor je aanvraag.
De notaris komt pas aan bod als je een koopsom overeen bent gekomen, als je eerder gaat begint mogelijk de rekening al onnodig te lopen. De notaris kan/zal zorgen voor de splitsing van het perceel en deze gelijk opnemen in de levering.
De bank heeft pas nadat de offerte is getekend de toekomstige kadastrale gegevens nodig, deze zullen in de leveringsakte en in het taxatierapport op worden genomen. Het gaat de bank er om dat zij een lening verstrekken op het juiste onderpand (middels correcte kadastrale gegevens) die voldoende is afgedekt (taxatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 14:31
Hoera, ook ons bod is geaccepteerd door de verkopers, voorlopig koopcontract is in de maak en nu bezig met het financiele gebeuren. Nou hebben we een gesprek gehad bij een adviseur en die kwam ook met een hybride hypotheek op de proppen, hoewel ik er wel eens zijdelings van gehoord had vond ik het wel interessant.

Als voorbeeld een 50/50 annuiteit/lineaire hypotheek. Hierbij blijven de maandlasten over de looptijd (b.v. 30 jaar) ongeveer gelijk. Ook is het mogelijk om met twee rentepercentages te werken ( b.v. 5 (annuiteit) en 15 (lineaire) jaar ).

Ik zie hier persoonlijk vele voordelen in; niet de 'extreem' hoge maandlasten in het begin van een lineaire, niet het oplopende van een annuiteit, relatief gespreide aflossing (persoonlijk geef ik de hypotheekrente aftrek geen 15/20 jaar meer), je kan risico's van schommelende rentes afdekken door de twee verschillende looptijden (en natuurlijk ook het voordeel mislopen :) ), maar dat niet je gehele maandbedrag afhankelijk is van de dan vastgestelde rente vind ik zelf wel een prettig idee.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, en hoewel ik veel voordelen zie, wat zijn bijvoorbeeld de nadelen van een dergelijke constructie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Is een hybride hypotheek geen vorm van een spaarhypotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Volgens mij heeft zo'n hybride hypotheek wel gevolgen voor je HRA.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
D-e-n schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:01:
Bij mijn weten niet, ik denk dat elke 'mix' van welke hypotheek vormen dan ook 'hybride' genoemd kan worden ( IANAHA), dit ging echter wel echt over een lineaire en annuiteiten hypotheek.
ZeRoC00L schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:04:
Volgens mij heeft zo'n hybride hypotheek wel gevolgen voor je HRA.
Op welke manier dan, er wordt uiteindelijk toch puur gekeken naar de hoeveel te betalen rente?

Ik heb zelf het idee (en ben er ergens ook voorstander van) dat de HRA nog zo'n 15/20 jaar max blijft bestaan. Door het deel lineaire hypotheek kan je nog enigszins veel HRA krijgen (ja zo principeel ben ik dan ook weer niet), in de eerste jaren van de hypotheek. Door deze constructie dalen zowel de bruto als netto maandlasten over de looptijd. Dat is wat ik er nu van begrijp, maar dat is nog niet zo heel veel :)

[ Voor 49% gewijzigd door PaveloW op 01-03-2013 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 08:09

JvS

Ik heb hem zelf ook

D-e-n schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:01:
Een spaarhypotheek is een hypotheekvorm, aflossingsvrij is dat, annuitair ook en lineair ook. Een combinatie van die vormen noem je hybride.

En als die combinatie van lineair en annuitair is, heb je gewoon renteaftrek lijkt me.

Er is wel wat voor te zeggen moet ik zeggen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Bart-Willem schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 21:45:
Ook al zou je 95% afgelost hebben, dan slaan ze je kennelijk voor het volledige bedrag aan. :X De hypotheekadviseur ging er ook van uit dat het om het nieuwe bedrag zou gaan, maar werd dus teruggefloten door de bank. :/
Mijn hypotheekadviseur adviseerde gewoon om niets over de studieschuld te zeggen. Aangezien die niet BKR geregistreerd is, zouden ze er in principe toch niet achter moeten komen. Wel moest ik bij het geven van de bankafschriften opletten dat de afschrijving van de studieschuld daar niet op stond.

Of kunnen banken dit tegenwoordig bij DUO opvragen ofzo?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie
  • Laatst online: 00:50

Steffie

Opaque

The_Fes schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:18:
[...]

Mijn hypotheekadviseur adviseerde gewoon om niets over de studieschuld te zeggen. Aangezien die niet BKR geregistreerd is, zouden ze er in principe toch niet achter moeten komen. Wel moest ik bij het geven van de bankafschriften opletten dat de afschrijving van de studieschuld daar niet op stond.

Dat is wel een heel ongewoon advies voor een hypotheekadviseur. Hij maakt zich hierdoor kwetsbaar, omdat hij een verplichting heeft om alle kredieten boven de 1000 euro mee te nemen in het klantprofiel dat hij van jou op moet stellen. Als hij adviseert om te zwijgen over zo'n krediet kan hij nooit een accuraat klantprofiel opstellen. Als je ooit in de problemen komt met je betalingen, dan zou het mij niet verbazen als je hem aansprakelijk kunt stellen voor het geven van een niet gedegen/toekomstbestendig advies.

Hij neemt de zorgplicht in ieder geval niet serieus genoeg. Mogelijk omdat hij vreest dat met die informatie in het klantprofiel er geen product kan worden bemiddeld en er voor hem dus minder (in de nieuwe situatie waarbij provisie op complexe producten verboden is en je sowieso advieskosten moet betalen) of niets (oude situatie met afsluitprovisie en doorlopende provisie) aan de strijkstok blijft hangen.

Wat niet wegneemt dat het voor jou als consument misschien wel het gewenste advies is. Ik heb mijn studieschuld ook verzwegen. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Steffie op 01-03-2013 11:40 ]

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

The_Fes schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:18:
[...]

Lol, volgens mij ben je een oud-klasgenoot van me als ik je user-icon zo zie! :D

Ze kunnen niets opvragen bij DUO, ze kijken enkel of op je betaalrekening een maandelijkse afschrijving is van bijvoorbeeld creditcards, IB-Groep (DUO dus) en andere zaken. Weet je de studieschuld-afschrijving weg te moffelen, dan bestaat de schuld kennelijk volgens de NHG en banken dus niet.

Maar jij hebt dus gewoon de studieschuld-aflossing stop gezet of elders laten afschrijven? Of hoe? :P En heb je wel NHG? :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Vanuit de zorgplich is een hypotheekadviseur inderdaad niet goed bezig als hij zo'n advies geeft. maar het is gewoon lullig voor de klant als je als adviseur op een genormeerde maandlast van 2% van de studieschuld mee moet nemen in de berekening en daarom de klant geen of minder hypo krijgt, dat terwijl (mede door de uiteindelijke hypotheekrenteaftrek) het belastbaar inkomen meestal laag genoeg is om met een verzoek bij DUO de maandtermijn te kunnen verlagen tot een paar tientjes per maand.

[ Voor 6% gewijzigd door Kju op 01-03-2013 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Een studieschuld is niet vergelijkbaar met een andere schuld. Als je tijdelijk in betalingsproblemen komt voor je hypotheek door die schuld (bijvoorbeeld omdat je net tussen twee banen in zit) dan mag je de betaling aan die schuld geloof ik maximaal 2 (?) jaar lang pauzeren zodat je je andere zaken financieel op orde kan krijgen. De rente is vrij laag en als je je schuld binnen 17 jaar niet hebt kunnen afbetalen (waarbij de maximale betaling voor je naar rato van je inkomen voor je bepaald wordt) dan mag je de restschuld voor zover ik weet in je zak steken.

In tegenstelling tot BKR-geregistreerde schulden is een studieschuld dus over het algemeen veel beter te managen en ik kan me dus heel goed voorstellen dat die (onafhankelijke) adviseur dan een oogje dichtknijpt. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
Lijkt toch dat 'hybride' (in ieder geval voorheen) voor een bepaald type hypotheek staat:

"Een hybride hypotheek is een combinatie tussen een spaarhypotheek en een beleggingshypotheek."
http://www.geld.nl/hypotheek/service/hybride-hypotheek

Vraag me dan toch af hoe de combi die ik voorgesschoteld kreeg (anniuteit/lineair) zou moeten heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

In mijn geval meld ik juist wel dat ik geen studieschuld meer heb :D

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
PaveloW schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:06:
[...]

Op welke manier dan, er wordt uiteindelijk toch puur gekeken naar de hoeveel te betalen rente?
Vroeger wel, bij hypotheken vanaf 2013 niet meer.
Daar gaat de overheid ervan uit dat je annuïtair aflost,

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
ZeRoC00L schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 12:21:
[...]
Ja maar de mix die ik voorgeschoteld kreeg was er een van annuïtair en lineair. Volgens mij gelden voor beide in 2013 nog steeds dezelfde regels als ik het goed begrijp:

"Per 1 januari 2013 kan je alleen fiscaal voordeel van de hypotheekrente aftrek genieten als je de hypotheek aflost op basis van een annuïteiten- of een lineaire hypotheek."
http://www.hypotheker.nl/...gde+hypotheek/Default.htm

Er staat inderdaad niet letterlijk een combinatie van deze twee, maar het lijkt me toch dat het daar dan ook voor geld. (Ook werden in de voorbeeldberekeningen beide hypotheken meegenomen in de HRA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Kju schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 10:13:
[...]

Ik zou je voorstellen om eerst de uitkomst van de onderhandeling af te wachten en in de tussentijd je situatie aan de bank voor te leggen zodat de bank alvast aan je op kan geven wat je nodig hebt voor je aanvraag.
De notaris komt pas aan bod als je een koopsom overeen bent gekomen, als je eerder gaat begint mogelijk de rekening al onnodig te lopen. De notaris kan/zal zorgen voor de splitsing van het perceel en deze gelijk opnemen in de levering.
De bank heeft pas nadat de offerte is getekend de toekomstige kadastrale gegevens nodig, deze zullen in de leveringsakte en in het taxatierapport op worden genomen. Het gaat de bank er om dat zij een lening verstrekken op het juiste onderpand (middels correcte kadastrale gegevens) die voldoende is afgedekt (taxatie).
Dank Kju,

Dat ga ik zeker doen. Ik weet niet precies wat de bank nodig heeft en wanneer. Ik zal zeker even een orienterend gesprek aanvragen.

Als het goed is horen we vandaag of de directie van de bank ons bod heeft geaccepteerd. Duimen draaien dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou nu bijna altijd kiezen voor een Annuiteitenhypotheek omdat verdere beperking van de HRA in mijn ogen onhoudbaar is. Ik verwacht dat men dit langzaam gaat afbouwen in de komende 30 jaar. Ze hebben immers nu al een start gemaakt met inperking.

Oftewel pak nu zoveel mogelijk aftrek als je kan middels Annuiteit. ipv over 20/30 jaar met lineair, want dan is het er misschien niet meer (in deze mate)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

NMe schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 12:08:
Een studieschuld is niet vergelijkbaar met een andere schuld. Als je tijdelijk in betalingsproblemen komt voor je hypotheek door die schuld (bijvoorbeeld omdat je net tussen twee banen in zit) dan mag je de betaling aan die schuld geloof ik maximaal 2 (?) jaar lang pauzeren zodat je je andere zaken financieel op orde kan krijgen. De rente is vrij laag en als je je schuld binnen 17 jaar niet hebt kunnen afbetalen (waarbij de maximale betaling voor je naar rato van je inkomen voor je bepaald wordt) dan mag je de restschuld voor zover ik weet in je zak steken.

In tegenstelling tot BKR-geregistreerde schulden is een studieschuld dus over het algemeen veel beter te managen en ik kan me dus heel goed voorstellen dat die (onafhankelijke) adviseur dan een oogje dichtknijpt. :)
Je kan je aflossing zelfs 5 jaar (60 maanden) stopzetten. :P

In mijn geval is het nogal krom: de oorspronkelijke studieschuld was bijna 34k waardoor ik 193 Euro per maand moest aflossen, maar ik heb tussentijds nog 8000 Euro extra afgelost (bovenop de reeds afgeloste maandbedragen). En daardoor is mijn studieschuld nu een kleine 4 jaar later geslonken naar 13k en zag de IB-Groep een goede reden om mijn aflossing flink naar beneden bij te stellen naar 96 Euro per maand omdat m'n schuld een stuk lager is. :/ Maar ja: kennelijk moeten ze van die 34k uitgaan en 0,75% ervan is circa 250 Euro aflossing per maand. En dat terwijl ik zwart op wit kan aantonen dat de schuld flink geslonken is en het maandbedrag ook flink gedaald is. :/

Het was inderdaad een onafhankelijke adviseur, en ben wel benieuwd hoe banken hiermee omgaan eigenlijk. :P Misschien toch eens bij een bank op de koffie gaan, en kijken wat ze daar zeggen. :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
Verwijderd schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 12:37:
Ik zou nu bijna altijd kiezen voor een Annuiteitenhypotheek omdat verdere beperking van de HRA in mijn ogen onhoudbaar is. Ik verwacht dat men dit langzaam gaat afbouwen in de komende 30 jaar. Ze hebben immers nu al een start gemaakt met inperking.
Grappig, ik denk juist dat omdat het heilige huisje eindelijk gesneuveld is dat elk volgend kabinet weer een hapje gaat nemen. Zeker omdat de bestaande gevallen nog nauwelijks geraakt zijn. Het verschil tussen de bestaande en nieuwe gevallen is een van de problemen van de huizenmarkt op dit moment. Nieuwe gevallen zullen ze nooit tegemoet komen zodat het verschil ongedaan gemaakt wordt, nee het zullen de bestaande gevallen die telkens een beetje geraakt gaan worden. Het is ook een eenvoudige en overzichtelijke 'bezuiniging' om wat aan de HRA te doen als er geld nodig is.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ph4ge schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 12:51:
[...]
Grappig, ik denk juist dat omdat het heilige huisje eindelijk gesneuveld is dat elk volgend kabinet weer een hapje gaat nemen. Zeker omdat de bestaande gevallen nog nauwelijks geraakt zijn. Het verschil tussen de bestaande en nieuwe gevallen is een van de problemen van de huizenmarkt op dit moment. Nieuwe gevallen zullen ze nooit tegemoet komen zodat het verschil ongedaan gemaakt wordt, nee het zullen de bestaande gevallen die telkens een beetje geraakt gaan worden. Het is ook een eenvoudige en overzichtelijke 'bezuiniging' om wat aan de HRA te doen als er geld nodig is.
Je vergeet mijn laatste alinea :) Het ging mij om de vergelijking Annuiteit, Lineair of Hybride, als je op dit moment voor de keuze staat.
Inderdaad omdat men steeds meer hapjes ervan af gaat nemen zou ik nu zoveel mogelijk HRA pakken oftewel Annuiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

ph4ge schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 12:51:
[...]
Het is echter geen bezuiniging die in één keer te hard mensen kan gaan raken, want in dat geval ga je mensen op straat zetten, en dat zal een regering toch echt willen voorkomen. Dat de HRA verder gaat afnemen geloof ik dus wel maar ik denk niet dat het voor bestaande gevallen zó hard gaat dat het een probleem wordt. Ik heb in elk geval elke maand ruim genoeg over om in principe ook zonder HRA uit te kunnen komen, en dan heb ik niet eens zo'n geweldig hoog salaris. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
Verwijderd schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 13:32:
[...]
Inderdaad omdat men steeds meer hapjes ervan af gaat nemen zou ik nu zoveel mogelijk HRA pakken oftewel Annuiteit.
Dat is waarschijnlijk wel zo, maar ik probeer het in een iets bredere perspectief te zien en niet alleen op de HRA te focussen. Door een mix van annuiteit en lineair combineer je in mijn ogen bepaalde voordelen (en waarschijnlijk ook de nadelen, maar die zie ik dus nog niet zo heel goed momenteel):
- redelijk snelle waarde opbouw
- Eerste 10 jaar redelijk goed van HRA profiteren.
- Zowel bruto als netto maandlasten blijven nagenoeg gelijk (dalen zelfs licht) over de gehele looptijd.
- Spreiding van risico van rente fluctuaties dmv verschillende looptijden.

Let wel, dit zijn allemaal zaken die ik persoonlijk als positief ervaar, dus misschien niet voor iedereen zo. (Zelfde reden waarom we bijvoorbeeld eigen geld in huis inbrengen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ZeRoC00L schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 12:21:
[...]

Afaik gaat de overheid er van uit dat je überhaubt maandelijks aflost. Wat je bij zowel annuitair als lineair (of een combinatie daarvan) gewoon doet. Maar bij een spaarhypotheek los je niet maandelijks af maar pas na de looptijd.

Verder: bij elke vorm van aflossen wordt de betaalde rente naar mate je meer aflost minder, en dus je HRA ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 19:42
Bart-Willem schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 12:41:
[...]

Maar ja: kennelijk moeten ze van die 34k uitgaan en 0,75% ervan is circa 250 Euro aflossing per maand. En dat terwijl ik zwart op wit kan aantonen dat de schuld flink geslonken is en het maandbedrag ook flink gedaald is. :/
Dit begrijp ik niet. Het slaat niet alleen nergens op (hoe heeft een afgelost deel van een schuld impact op je leenvermogen?), het is ook niet praktisch uitvoerbaar. De enige manier voor de bank om te weten wat jouw schuld is, is door overzichten die jij aanlevert. Voor zover ik uit het verleden weet (al lang geleden alles in één keer afgelost) krijg je jaarlijks een overzicht van je nog openstaande schuld en wat je dat jaar hebt afgelost. Hoe moeten ze dan ooit weten wat je schuld oorspronkelijk was?

Het vreemde is dat de bank mij vorig jaar zelf bij hypotheekaanvraag expliciet heeft verteld dat ze niet geïnteresseerd waren in eventuele studieschulden van mij of mijn vrouw.

[ Voor 9% gewijzigd door timag op 01-03-2013 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Als ze ervan weten moeten ze er rekening mee houden.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
Bart-Willem schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:52:
[...]

Lol, volgens mij ben je een oud-klasgenoot van me als ik je user-icon zo zie! :D

Ze kunnen niets opvragen bij DUO, ze kijken enkel of op je betaalrekening een maandelijkse afschrijving is van bijvoorbeeld creditcards, IB-Groep (DUO dus) en andere zaken. Weet je de studieschuld-afschrijving weg te moffelen, dan bestaat de schuld kennelijk volgens de NHG en banken dus niet.

Maar jij hebt dus gewoon de studieschuld-aflossing stop gezet of elders laten afschrijven? Of hoe? :P En heb je wel NHG? :P
Hmm.. Ik moet zeggen dat ik zo geen Bart-Willem ken.. Welke school is dat geweest dan?

Mijn hypotheek is vorig jaar zo rond augustus/september geregeld, toen werd de studieschuld ook nog veel zwaarder meegerekend in de hypotheek, dus dat zal er ook mee te maken hebben gehad. Ik heb verder gewoon een afschrift bij de ING van de site geplukt, maar daar kun je zelf de periode bepalen van het rekeningafschrift, dus dat is makkelijk dan :)

Het gaat trouwens om een huis zonder NHG, de prijs was boven de NHG grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Cobbenhagen, en we hebben nog in hetzelfde dorp gewoond ook (alhoewel: bij jouw straat begon Berkel-Enschot al dus dan woon je eigenlijk nét in een ander dorp). :+

Maar je had je schuld gewoon verzwegen? En je hoefde niet te tekenen dat je "alle aflossingen gemeld hebt" of iets dergelijks? :P

@ timag: ik snap het ook niet inderdaad. Ik weet wel dat het rond de 34k was, maar dan moet ik ergens diep in de archieven duiken om het oorspronkelijke bedrag terug te vinden. Bij de IB-Groep staat 'ie online niet eens meer vermeld, alleen de actuele openstaande schuld.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
[b][message=39851501,noline]
Maar je had je schuld gewoon verzwegen? En je hoefde niet te tekenen dat je "alle aflossingen gemeld hebt" of iets dergelijks? :P
Ik heb die schuld inderdaad aan de hypotheekverstrekker gewoon verzwegen ja, maar met de huidige regels had het niet uitgemaakt, met de regels van vorig jaar was het net wel/net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 21:03
Wij zijn vier nette, rustige studenten die graag een huisje willen huren in Amsterdam, maar lopen elke keer tegen makelaars aan die keihard blijven vasthouden aan een inkomenseis van 3x de huur per bewoner of gewoon anti studenten zijn in het algemeen.

We hebben alle vier redelijk spaargeld, drie jaar zelfstandig gewoond (altijd huur op tijd betaald), honours bachelor op zak. Twee hebben al PhD aangeboden gekregen en alle vier makkelijk toegang tot goed betaalde bijbaantjes.

Heeft iemand hier nog strategische tips bij het benaderen van makelaars of een andere invalshoek die wij kunnen proberen? Of misschien zelfs een concrete tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zorg dat je een vast contract en vast inkomen hebt. Voor jou tien anderen met wel die vaste zekerheden. Of biedt aan om een jaar huur vooruit te betalen ter compensatie ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
En @Vanx, er is natuurlijk wel een reden waarom veel mensen niet aan studenten willen huren. Zou ook niet aan mijzelf toen ik student was willen verhuren. Heb je binnen een jaar een uitgewoond pand. Zeker met mannelijke studenten.

Ook is het dag/nacht ritme van studenten niet echt compatibel met een normale woonwijk.

Dat heeft allemaal niet eens met inkomen te maken, dat is meer het excuus.

(En ja, al die andere studenten noemen zich ook netjes en rustig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Qua zekerheden is het het makkelijkst om een bankgarantie aan te bieden. Dat neemt de onzekerheid weg.

Aan de andere kant, als ze geen studenten willen heb je pech.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Niet om lullig te doen verder, maar dit is een topic over het kopen van een huis. Ik weet niet of hier nu de juiste mensen zitten om je te helpen aan advies over een vraag m.b.t. huren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artimunor
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-06 23:47
bij hoeveel % zakken op de 2008 prijs (hoe bepaal je die eigenlijk) gaat het verstandig worden om een huis te kopen?

ik zit zelf aan iets van 40 te denken al hoor je historici toch over 75 tot 50% daling praten (jaren 20, maar dan hebben we nu nog meer neerwaardse druk)

met nu huren bouw je ook niks op (met een woning bouw je denk ik ongeveer 30% van je maandbedrag op, niet gecorrigeerd voor inflatie over 30 jaar) dus dat zou dan eventueel moeten compenseren voor als het nog meer dan 40% gaat kelderen?

ik ben wel benieuw wat iedereen hiervan vind, is dit een pol waardig?

nou is er denk ik wel een verschil tussen hoog (meer daling) en laag segment (minder daling)
en tussen appartementen (meer daling) en gezinswoningen (minder daling)

combinaties daarvan compenseren/versterken elkaar natuurlijk
dus het lijkt mij dat appartementen in het hoge segment het meest getroffen zullen gaan worden, en gezinswoningen in het lage segment het minst?

[ Voor 11% gewijzigd door Artimunor op 04-03-2013 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Artimunor schreef op maandag 04 maart 2013 @ 12:38:
bij hoeveel % zakken op de 2008 prijs (hoe bepaal je die eigenlijk) gaat het verstandig worden om een huis te kopen?
Volgens mij kan je beter nadenken aan wat je nodig hebt, wat je kunt en wilt betalen en hoe groot je de kans acht dat je snel weer moet of wilt verkopen (wat mogelijk weer omgekeerd gelinkt is aan wat je kunt / wilt betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artimunor
JvS schreef op maandag 04 maart 2013 @ 12:57:
[...]

Volgens mij kan je beter nadenken aan wat je nodig hebt, wat je kunt en wilt betalen en hoe groot je de kans acht dat je snel weer moet of wilt verkopen (wat mogelijk weer omgekeerd gelinkt is aan wat je kunt / wilt betalen).
ik heb het natuurlijk over de lange termijn investering, en ik ga ervan uit dat we een jaar of 10 (minimaal) geen stijgende prijzen meer gaan zien, en we eerst flinke defaltie gaan krijgen voordat er inflatie komt.
al moet ik er wel een kanttekening bij plaatsten dat inflatie/deflatie voor verschillende producten verschillend gaat zijn, zoals altijd het geval is.
in de relatie van huizen tot geld zal voor lange tijd iig deflatie gelden.

mijn vraag is wel degelijk precies zoals ik die stel, ik heb het helemaal niet over of ik dan ook mezelf op 1 plek voor lange tijd vast wil pinnen, dat is een ander onderwerp
ik vraag alleen, ervanuitgaande dat je dan voor zeer lange tijd vastgepind zit, bij welke daling het op de lange termijn financieel rendabel gaat zijn. (ik weet dat dit practisch onmogelijk is exact te voorspellen, daarom neem ik genoegen met educated guesses en gut-feelings)

alles bij alles denk zelf dat een modaal huis 144k gaat kosten (van 240k) al komt er wel een zwengel in de prijsgrafiek naar beneden uiteraard naar minder dan 144k (voor de koopjes jagers)
hoe langer we de markt kunstmatig 'in stand' houden hoe groter deze zwengel zal zijn, met ook grotere schade aan de rest van de gerelateerde economie, omdat de neerwaardse druk steeds verder opbouwd, dit zal echter geen effect hebben op de uiteindelijk crisis-gecorrigeerde prijs, het kan deze wel verder in de toekomst plaatsen, wat wel weer geld 'kost' voor de afwachtende koper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
^^ wordt dit nu een verkapt 'huizenbubble'-topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artimunor
nare man schreef op maandag 04 maart 2013 @ 14:35:
^^ wordt dit nu een verkapt 'huizenbubble'-topic?
hangt ervan af wat je daaronder verstaat, maar omdat er een dalende markt is (of je het nu leuk vind of niet) is het verstandig daar rekening mee te houden als koper.

kan je niet gewoon je verwachting/prognose delen? ipv met 'verkapt' en 'bubble' dooddoeners te komen?
als je er niet over nagedacht hebt en aan de hand van je toekomst visie een most-likely prognose gemaakt hebt reageer dan gewoon niet?

ik ben serieus geinteresseerd hoe anderen daar over denken, ik heb zelf -40% nog maar 2x gezien op funda en deze huizen waren heel snel weg, -20% vaker, en dan krijgen kennisen er misschien nog 10 extra af toen ze kochten, dus -25% a -30% is al vrij reëel (al zie je dat zelden als vraagprijs op funda)

dus: is dan nu de bodem bereikt en gaat min 40 nooit gehaald worden? of zijn er redenen om te denken dat die -40 nog veel te conservatief gedacht is? en waarom?

[ Voor 29% gewijzigd door Artimunor op 04-03-2013 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
Artimunor schreef op maandag 04 maart 2013 @ 15:21:
[...]

hangt ervan af wat je daaronder verstaat, maar omdat er een dalende markt is (of je het nu leuk vind of niet) is het verstandig daar rekening mee te houden als koper.

kan je niet gewoon je verwachting/prognose delen? ipv met 'verkapt' en 'bubble' dooddoeners te komen?
als je er niet over nagedacht hebt en aan de hand van je toekomst visie een most-likely prognose gemaakt hebt reageer dan gewoon niet?

ik ben serieus geinteresseerd hoe anderen daar over denken, ik heb zelf -40% nog maar 2x gezien op funda en deze huizen waren heel snel weg, -20% vaker, en dan krijgen kennisen er misschien nog 10 extra af toen ze kochten, dus -25% a -30% is al vrij reëel (al zie je dat zelden als vraagprijs op funda)

dus: is dan nu de bodem bereikt en gaat min 40 nooit gehaald worden? of zijn er redenen om te denken dat die -40 nog veel te conservatief gedacht is? en waarom?
Wat nare man denk ik probeert te zeggen, is dat dit topic bedoeld is voor tips over het kopen van een huis (als in, wat moet ik voor dit huis bieden, hoe pak ik de onderhandelingen aan, heb ik een aankoopmakelaar nodig etc) en dat er een ander topic is voor de ontwikkelingen op de huizenmarkt, waar jouw vragen misschien beter in geplaatst kunnen worden :)

[ Voor 0% gewijzigd door TheFes op 04-03-2013 15:38 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

[...]

Hij bedoelt dat er een ander topic is over dit onderwerp. Dit topic gaat heel concreet over het kopen van een huis. Voor algemene markt-informatie en ontwikkelingen zie: Ontwikkelingen op de huizenmarkt

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
[...]
Dit zijn gewoon typisch dingen die in een meer algemeen topic besproken moeten worden. Noch jij, noch ik kunnen iets zinnigs zeggen over de prijsdaling die ons nog te wachten staat. Wordt het eindniveau -40% ten opzichte van 2008? -20% Of misschien wel -60%? Daar heeft een potentiële koper niets aan. Dit topic gaat over de praktische kant van huizen kopen: bouwkundige keuringen, transportaktes, dat soort dingen.

[ Voor 8% gewijzigd door nare man op 04-03-2013 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
Momenteel zijn wij druk bezig met het orienteren op financieren van onze hypotheek. Ook bij Triodos hebben we een "voorbeeldofferte" aangevraagd. Ik vroeg me af of hier meer mensen zijn die een hypotheek bij de Triodos hebben en wat hun ervaringen zijn. De gehanteerde rentepercentages (als je een beetje redelijk energielabel hebt) wijken niet heel veel af van de rest van de markt.

Maar hoe is de verdere communicatie? (je 'moet' b.v. naar Zeist toe voor een gesprek).
En hoe(ver) denken ze met je mee?
Ik heb het idee dat met de nieuwe regels (waar banken ook advieskosten moeten rekenen) ze er zo weinig mogelijk tijd in willen stoppen, totdat je tekent. Ook naar zaken als flexibiliteit ben ik wel benieuwd.

Misschien een beetje een breede vraag, maar alle informatie en ervaring is van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Eerder kwam hier de optie voorbij om deels lineair en deels via annuiteiten af te lossen voorbij. Nou, dat gaan we dus ook doen. Je hebt nu iets hogere lasten maar je vermijdt een sterke stijging.

Overigens hebben we weer wat bijgeleerd. Wij hadden het idee dat we die hypotheek snel snel moesten aanvragen om eind april de bankgarantie te kunnen overleggen. Volgens de hypotheek adviseur is dat echter geen probleem. Die kunnen zij zo afgeven. We hebben ruim gerekend en we hebben wat eigen geld dus dat schijnt geen probleem.

De overdracht is ook pas 1 juli dus de definitieve offertes aanvragen doen we later in verband met de verlooptermijn van drie maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
^^ die combi lineair/annuïtair heb ik destijds (medio 2011) ook overwogen. Je krijgt dan een goede mix van stevig aflossen maar toch geen sterk stijgende maandlasten. Ik heb uiteindelijk toch voor 100% bankspaar gekozen omdat dat toen nog veel voordeliger was en ik er altijd van uit ben gegaan dat er voor oude hypotheken hetzij een eerbiedigend regime blijft (zoals nu), dan wel een geleidelijke afbouw. Ik ben er op ingesteld dat als de HRA ook voor bestaande spaarproducten wordt afgeschaft, ik eventueel moet omzetten naar annuïtair, en dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Heeft iemand toevallig ervaringen met bouwtechnische keuringen van Perfectkeur? Of heeft iemand nog een betrouwbaar alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Prima service, snel, rapport krijg je digitaal en per post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
D-e-n schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 09:27:
Heeft iemand toevallig ervaringen met bouwtechnische keuringen van Perfectkeur? Of heeft iemand nog een betrouwbaar alternatief?
Grappig, volgens mij zitten wij ongeveer in dezelfde fase van een huis kopen, bij ons is de overdracht als alles goed is begin juni :)

Wij hebben pas geleden een keuring laten uitvoeren door Perfectkeur. Er was al een keuring uitgevoerd door de verkopers (Woningschouw) en daaruit kwamen een paar kleine zaken naar voren. Om ook aan onze onderzoeksplicht te voldoen en voor een second opinion hebben wij nogmaals een keuring laten uitvoeren (is ook noodzakelijk voor de NHG).
Afspraak was snel gemaakt, ze nemen (als dat mogelijk is) zelf contact op met de eigenaar/makelaar en stellen je op de hoogte via email. Allemaal op korte termijn (2 a 3 werkdagen).

De keurder is in totaal een kleine 5 kwartier bezig geweest. Wat mij opviel is dat voor mijn gevoel veel foto's werden gemaakt. Er zijn duidelijk aandachtspunten waar ze op letten (en die je zelf ook kan aangeven) en daardoor leek het af en toe dat hij heel lang stilstond bij een enkel punt, en vervolgens een ander deel doorvloog.
Dat laatste bedoel ik niet perse negatief, aangezien ze bijvoorbeeld geen voorzetwandjes mogen gaan doorbreken etc, en als dan een gehele kamer daarmee is bedekt valt er (behalve dan de kwaliteit/vocht/isolatie) weinig specifieks te keuren. Op veel plekken werd vocht gemeten dmv van een metertje (en ook dat werd op de foto vastgelegd :) ), heeft er waarschijnlijk mee te maken dat het alweer een iets ouder huis is.

Hij gaf veel tips en aanwijzingen. (van het schoonhouden van daken, maar ook bijvoorbeeld een plat stuk achter een schoorsteen, tot hoe je bepaalde zaken zou kunnen oplossen. (stukje hier afzagen, latje ertegen, stuk rubber voor het afdekken). Ook voor vragen nam hij alle tijd om ze goed te beantwoorden.

Het uiteindelijke rapport moeten we nog afwachten, maar er komen volgens mij slechts enkele verschillen naar voren tussen het rapport van de Woningsschouw (iets over het hoofd gezien, en bepaalde zaken voor mijn gevoel aangezet) en Perfectkeur. Voor de rest komen ze vrij goed overeen.

Ik ben over Perfectkeur dus wel te spreken. Ik heb niet het idee dat de grote keurders elkaar veel ontlopen. Je kan ook nog altijd via eigenhuis een keurder bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydrogentje
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 17:23
Yes, gisteren een nieuwbouw huis in Utrecht gekocht! Ze gaan pas bouwen als 70% van de huizen zijn verkocht, terwijl dat er nu pas 25% zijn.. Spannend dus, en nu op zoek naar een hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Hier nog een goede ervaring. Grondig rapport en ze kunnen snel schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Laatst online: 22-03-2024
Hydrogentje schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 11:26:
Yes, gisteren een nieuwbouw huis in Utrecht gekocht! Ze gaan pas bouwen als 70% van de huizen zijn verkocht, terwijl dat er nu pas 25% zijn.. Spannend dus, en nu op zoek naar een hypotheek.
Welk project dan?
Die 70% is nml bij veel projecten in Utrecht nu nogal een probleem om te halen.

Ik duim voor je, maar wat ik hoor licht elk project waar de bouw niet al was gestart volledig stil.

Betaal je overigens wel rente tussen nu en de daadwerkelijke start van de bouw? (geen idee, gewoon nieuwsgierig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Wij hebben ook de keuring laten doen door Perfectkeur. Geen bijzonderheden gevonden. Na sleuteloverdracht bleek er lekkage te zijn in het dak en lekkage bij de radiator op de begane grond. Dus niet zo goede ervaring hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
^^ een bouwkundige zou alles moeten zien, maar kan dat in de praktijk niet altijd zien. Ik heb ook (voor NHG) een bouwkundige keuring laten verrichten en daar kwam niets bijzonders uit, maar na overdracht bleek de cv-ketel toch gebrekkig te zijn als gevolg van het jarenlang niet plegen van onderhoud. Je kunt dan het beste gewoon de verkoper van de woning aanspreken op grond van een verborgen gebrek. Wel zal er dan sprake moeten zijn van een gebrek dat jij als koper niet kende en ook niet behoefde te kennen, maar dat de verkoper wel kende of behoorde te kennen en waarvan hij moest begrijpen dat het voor de koper van wezenlijke invloed zou zijn geweest op de overeenkomst (in die zin, dat de koper, als hij het gebrek had gekend, bijvoorbeeld een lager bod zou hebben uitgebracht). De verkoper kan jou dan wel weer tegenwerpen dat je een bouwkundige keuring hebt laten verrichten en dus dat het gebrek in jouw risicosfeer is komen te liggen omdat de bouwkundige zijn werk niet goed heeft gedaan, maar meestal zijn verkopers niet zo heel bijdehand.

[ Voor 14% gewijzigd door nare man op 05-03-2013 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Hydrogentje schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 11:26:
Heb je ook een ontbindende voorwaarde dat je van de koop af kunt zien als oven een maand of 3 nog niet aan de 70% is voldaan ? Anders kun je straks nog 2 jaar wachten...

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 20:56
PaveloW schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 07:44:
Momenteel zijn wij druk bezig met het orienteren op financieren van onze hypotheek. Ook bij Triodos hebben we een "voorbeeldofferte" aangevraagd. Ik vroeg me af of hier meer mensen zijn die een hypotheek bij de Triodos hebben en wat hun ervaringen zijn. De gehanteerde rentepercentages (als je een beetje redelijk energielabel hebt) wijken niet heel veel af van de rest van de markt.

Maar hoe is de verdere communicatie? (je 'moet' b.v. naar Zeist toe voor een gesprek).
En hoe(ver) denken ze met je mee?
Ik heb geen ervaring met de hypotheek, maar wel al 20 jaar klant van Triodos. Mijn ervaring: denken altijd mee, nemen de tijd, bijzonder klantvriendelijk.
Ik heb destijds ook gekeken voor de hypotheek, maar het rentepercentage was voor mij toen nogal hoog, woning niet speciaal energiezuinig. Maar wat ik een voordeel vond was, dat je als klant zo naar ze toe kan stappen zonder tussenpersonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
ZeRoC00L schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 14:31:
Heb je ook een ontbindende voorwaarde dat je van de koop af kunt zien als oven een maand of 3 nog niet aan de 70% is voldaan ? Anders kun je straks nog 2 jaar wachten...
Niet te vergeten dat het huis wat je nu koopt dan al 2 jaar in waarde gedaald is voordat het überhaupt gebouwd is. Als het al ooit van de grond komt. Waarschijnlijk komt nieuwbouw pas weer op gang als er een flinke ingreep gedaan wordt, dan wel een afschrijving, waardoor het in een klap een stuk goedkoper wordt. Maarja, als je nu koopt profiteer je daar niet van.

Ik wens hem echt veel succes, het verbaast me dat er toch nog mensen zijn die nu kopen, laat staan nieuwbouw. Die prijzen zijn nauwelijks gedaald, terwijl je tov. 3 maanden geleden je veel meer kwijt bent voor dezelfde hypotheek. En nieuwbouw was al duurder dan bestaande bouw, dan reken ik dat je de keuken etc nog moet doen niet eens mee. Bij bestaande bouw kan je misschien nog een koopje vinden waardoor je toch zou willen kopen in deze tijd, bij nieuwbouw is dat zelden het geval.

[ Voor 6% gewijzigd door ph4ge op 05-03-2013 14:58 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is niet helemaal waar. In het project "De Novelle van Utrecht" zijn de prijzen wel gedaald. Maar naar mijn smaak nog steeds te hoog. Wel echt prima huizen in leuke stijl in een leuke wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
dcl! schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 14:50:
[...]
Ik heb destijds ook gekeken voor de hypotheek, maar het rentepercentage was voor mij toen nogal hoog, woning niet speciaal energiezuinig. Maar wat ik een voordeel vond was, dat je als klant zo naar ze toe kan stappen zonder tussenpersonen.
Dank voor je info, ik ben zelf ook al een paar jaar klant bij de Triodos met een spaarrekening, en hoewel ik niet achter al hun doelstellingen/acties sta heb ik wel de indruk dat het de minst 'slechte' van de banken is.

Wat jij vertelt heb ik ook eerder gehoord, van wat ik nu heb gezien zijn de rentepercentages redelijk marktconform. Het 'probleem' van tegenwoordig is echter dat je niet zomaar meer een offerte lijkt te krijgen van een bank. Eerst met hun in zee gaan, en dus betalen, voordat er actie wordt ondernomen. Ik weet niet of dit vroeger ook al het geval was, maar ik geloof dat sinds 1 januari banken ook kosten moeten rekenen voor advies.

Het lullige is dat ik meerdere mensen heb gehoord die destijds ook bij de Triodos hadden geinformeerd maar allen uiteindelijk toch voor een andere bank zijn gegaan (niet de juist hypotheekvorm, te hoge rentes, etc)

Het contact voorloopt tot nu toe wel ok, ik heb alleen het idee dat ze erg aan het aansturen zijn op een gesprek, waarna je meteen moet betalen, en dus min of meer aan ze vast zit. Ergens blijft het een lastige keuze om met wat 'oppervlakkige' informatie en ook kennis de juiste keuze te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
D-e-n schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 08:25:
De overdracht is ook pas 1 juli dus de definitieve offertes aanvragen doen we later in verband met de verlooptermijn van drie maanden.
Heb je bij deze keuze er rekening mee gehouden dat als je voorbehoud van financiering eerder dan 1 juli afloopt en je de definitieve offertes pas na de afloopdatum van je voorbehoud van financiering aanvraagt je met het risico zit dat je geen hypotheek kunt krijgen en dan niet meer onder de koop uit kunt zonder hoge boetes?

Het kan namelijk nu wel zo zijn dat je zonder problemen een hypotheek kunt krijgen maar wat gaat er gebeuren als één van jullie onverwacht zijn baan kwijt raakt en de bank vervolgens geen hypotheek meer wil verstrekken? Je kunt dan niet meer onder de koop kwijt en bent de boete (die hoogstwaarschijnlijk gelijk is aan de bankgarantie) dan verschuldigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmar
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:51
ph4ge schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 14:57:
[...]

Niet te vergeten dat het huis wat je nu koopt dan al 2 jaar in waarde gedaald is voordat het überhaupt gebouwd is. Als het al ooit van de grond komt. Waarschijnlijk komt nieuwbouw pas weer op gang als er een flinke ingreep gedaan wordt, dan wel een afschrijving, waardoor het in een klap een stuk goedkoper wordt. Maarja, als je nu koopt profiteer je daar niet van.

Ik wens hem echt veel succes, het verbaast me dat er toch nog mensen zijn die nu kopen, laat staan nieuwbouw. Die prijzen zijn nauwelijks gedaald, terwijl je tov. 3 maanden geleden je veel meer kwijt bent voor dezelfde hypotheek. En nieuwbouw was al duurder dan bestaande bouw, dan reken ik dat je de keuken etc nog moet doen niet eens mee. Bij bestaande bouw kan je misschien nog een koopje vinden waardoor je toch zou willen kopen in deze tijd, bij nieuwbouw is dat zelden het geval.
Als je het vanuit de financiele kant kijkt heb je gelijk.

Ik heb zelf ook gekeken naar een nieuwbouwhuis, wat gebouwd wordt in een wijk die me erg aanspreekt. En ik zag dan ook de voordelen; je kan alles naar je eigen smaak indelen en de kwaliteit is beter (over het algemeen). Voor het extra woongenot zou ik die extra kosten er daarom wel voor over hebben.

Helaas was het simpelweg te duur. Althans, ik had het kunnen betalen, maar dan zouden de woonlasten mij te hoog worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Marmar schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 10:13:
Als je het vanuit de financiele kant kijkt heb je gelijk.

Ik heb zelf ook gekeken naar een nieuwbouwhuis, wat gebouwd wordt in een wijk die me erg aanspreekt. En ik zag dan ook de voordelen; je kan alles naar je eigen smaak indelen en de kwaliteit is beter (over het algemeen). Voor het extra woongenot zou ik die extra kosten er daarom wel voor over hebben.

Helaas was het simpelweg te duur. Althans, ik had het kunnen betalen, maar dan zouden de woonlasten mij te hoog worden...
Als je nieuwbouw had willen kopen, had je het imo gewoon vorig jaar nog moeten doen in een project wat niet onzeker is. De nieuwe hypotheek regels zorgen ervoor dat een hypotheek van dezelfde hoogte en dezelfde duur gewoon meer dan 15 procent duurder is geworden (banksparen tov annuitair aflossen), daarnaast is de BTW 2% omhoog gegaan. De huizenmarkt is pas net aan het reageren op deze nieuwe situatie. Nieuwbouw was al relatief duur, maar op de nieuwe situatie heeft voor zover ik kan zien nog geen enkel nieuwbouwproject gereageerd. Daarnaast kan het haast niet anders dat de overheid gaat ingrijpen, door bijv de BTW weer te verlagen of door de grondprijzen te verlagen. Daar profiteer je niet van als je nu nieuwbouw koopt. Als je dan ook nog ergens koopt waar ze nog lang niet gaan beginnen met bouwen zit je ook nog eens met instortende huizenprijzen waar je niet van profiteert. Je nog niet gebouwde huis is net een auto, op het moment dat je de sleutel krijgt is hij gelijk een stuk minder waard dan de cataloguswaarde.

Ik zie dan ook echt geen enkele reden om nu een nieuwbouwhuis te kopen in een project wat nog zeer onzeker is en op zn best nog jaren op zich laat wachten. Maar zoals ik al zei, ik wens hem het aller beste. Misschien is hij wel de uitzondering die bijv. een uitzonderlijke deal heeft weten te scoren of ontwikkelt de huizenmarkt zich niet zoals ik verwacht. Je moet alleen straks niet benadeeld gaan voelen, dit kan je zien aankomen.

Ik ben zelf vorige maand ook bij een nieuwbouw project wezen kijken overigens. Dat leek ineens een stuk goedkoper geworden op Funda. Er zaten echter een paar flinke adders onder het gras. Zo was de nieuwe prijs casco (echt alleen buitenmuren) en kwam er dus nog 60.000 bij die voorheen in de prijs zat (zo stond het ook in de folders). Daarnaast hadden ze de vrijheid genomen om de prijs op Funda incl. bepaalde subsidies te laten zijn die nog zeer onzeker waren en niet nieuw waren. Het was dus gewoon anders geprijsd, zo kan ik het ook laten lijken alsof ik stunt met de prijs. Ik voelde me behoorlijk in de maling genomen door die makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Jarod schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 09:43:
[...]

Heb je bij deze keuze er rekening mee gehouden dat als je voorbehoud van financiering eerder dan 1 juli afloopt en je de definitieve offertes pas na de afloopdatum van je voorbehoud van financiering aanvraagt je met het risico zit dat je geen hypotheek kunt krijgen en dan niet meer onder de koop uit kunt zonder hoge boetes?

Het kan namelijk nu wel zo zijn dat je zonder problemen een hypotheek kunt krijgen maar wat gaat er gebeuren als één van jullie onverwacht zijn baan kwijt raakt en de bank vervolgens geen hypotheek meer wil verstrekken? Je kunt dan niet meer onder de koop kwijt en bent de boete (die hoogstwaarschijnlijk gelijk is aan de bankgarantie) dan verschuldigd.
Dan heb je het dus over de periode tussen nu en eind april waarbij ik mijn baan kwijt zou moeten raken. Maar stel dat ik dan toch nu de offerte aanvraag en deze daarna verleng, dan ben ik toch ook "screwed" als ik mijn baan kwijtraak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

ph4ge schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 10:35:
[...]

Ik zie dan ook echt geen enkele reden om nu een nieuwbouwhuis te kopen in een project wat nog zeer onzeker is en op z'n best nog jaren op zich laat wachten. Maar zoals ik al zei, ik wens hem het aller beste. Misschien is hij wel de uitzondering die bijv. een uitzonderlijke deal heeft weten te scoren of ontwikkelt de huizenmarkt zich niet zoals ik verwacht. Je moet alleen straks niet benadeeld gaan voelen, dit kan je zien aankomen.
Het kan wel, maar dan moet de bouwer fors inleveren. Vorige maand heb ik ook op een nieuwbouwappartement geboden (-25-30%), maar ik kreeg domweg niet de deal die ik wilde. De ontwikkelaar wilde niet verder zakken, en ik niet verder stijgen: dan was het huis duurder geworden dan al bestaande huizen. Dan zie je dat de ontwikkelaar zijn hoop neerlegt bij institutionele beleggers: wellicht willen die kopen. Veel huizen worden nu aan beleggers verkocht en veel minder aan particulieren.

Het probleem ligt overigens niet eens aan de bouwers, maar aan de prijzen die gemeenten rekenen voor de (pacht van de) grond. Het 'nadeel' is dat gemeenten nog redelijke rugdekking hebben vanuit de staat en dat er voor hen weinig druk is om de prijzen te verlagen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:36
ph4ge schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 14:57:
[...]

Nieuw bouw zie ik juist als goedkoper dan bestaand bouw..

Ik heb me nu ingeschreven voor een nieuwbouw project. Bouw is al gestart ben nu dus met hypotheek aan de gang. Dinsdag een afspraak. Optie vervalt volgende week vrijdag.

Anyway.. Huis wordt compleet opgeleverd met een vrij luxe keuken met vaatwasser, combi oven, koelkast afzuiger en kookplaat. Badkamer en toilet zijn ook voorzien van nette tegels muur 30x40 vloer 30x30. Daarnaast kan de tegel kleur en voeg nog uitgezocht worden net als opstelling van de keuken :)

nieuwbouw 178.000 euro.. 75m2 4e verdieping

Als ik een zelfde woning zou zoeken bestaand voor laat ik zeggen 165 tot 175 duizend. Dan moet daar vaak nog veel aan gebeuren. Nieuwe keuken vaak zijn ze uitgeleeft. kortom dan moet je voor 10 duizend of meer nog verbouwen. en dan heb je ook maar een woning van 80m2

Dus ja soms kan nieuwbouw toch echt goedkoper zijn.
Nu moet ik wel zeggen.. Laminaat vloer (quick-step) haal ik direct bij de fabrikant op mn pa verkoopt al 20 jaar die vloertjes. ik zit nog onder de inkoop prijs van peitsman. De muren worden vaak behangklaar opgeleverd.. Beetje opschuren putjes e.d. wegwerken en eventueel bij smeren wat niet recht is.. en je kan behangen..

Kortom.. Ruwweg. ben ik in nieuwbouw
Behangen (muren na lopen en repareren) 4 dagen kwijt
Vloer leggen ruim 2,5 dag.

Ik zou als ik het goed doe en geen gekke dingen tegen kom in nieuwbouw 3 weken na ontvangst sleutel al er kunnen wonen. Bij bestaande bouw is dat vaak nog de vraag.. Oude vloer er uit, Behang er af. Achterstalloig schilderwerk bijwerken daar zit je dan al vaak aan 2 maanden of langer in een verbouwing.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

offtopic:
Waar is de tijd gebleven dat je nieuwbouwhuis bij oplevering direct al 50.000 Euro meer waard was dan de verkoopprijs en men nog werkte met anti-speculatie-beding boetes etc...? O-)

Anyway, ik zie de voordelen van een nieuwbouwhuis ook wel hoor. Al is het alleen al voor de betere isolatie, hogere deuren, hogere plafonds etc. Maar natuurlijk moet je ook goed nadenken over de nadelen, die er ongetwijfeld ook zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
^^ hogere deuren en hogere plafonds in nieuwbouwwoningen? Een 'hoog plafond' is voor mij toch echt geen 2.70, dat begint pas bij 3.00+. En dat vind je echt niet zomaar in nieuwbouw :) Voor huizen uit de bouwperiode 1890-1910 daarentegen is een plafondhoogte van 3.10 bepaald geen uitzondering. En een deurkozijn dat naar je mening te laag is kun je natuurlijk relatief eenvoudig (laten) vervangen.

Het belangrijkste argument voor nieuwbouw zou voor mij de betere isolatie zijn, maar daar houdt het ook wel op. Ik zou best een nieuw gebouwd huis willen hebben, maar dan wel 100% zelf ontworpen, niet van die fantasieloze meuk van dertien-in-een-dozijn :)

[ Voor 24% gewijzigd door nare man op 06-03-2013 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Hap, hap... ;) Ik weet het, maar voor de meeste normale huizen klopt mijn stelling wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Nee, het is niet hap, het is leuk bedoeld :) Een nieuw huis ontwerpen lijkt mij één van de gaafste dingen die er zijn. Met die gedachte speel ik wel, lijkt me echt gaaf als ik niet meer in mijn huidige appartement wil wonen.

[ Voor 67% gewijzigd door nare man op 06-03-2013 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik moet zeggen dat ik de hedendaagse nieuwbouw best te pruimen vind.
Ik zat er ook heel even naar te kijken, een projectje bij ons in de buurt.
Maar jemig, wat gebruiken ze weinig grond; Een 2-onder-1-kap van 160m2 op een stukje grond van 250m2 is geen uitzondering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Soms willen mensen ook een beetje een redelijke tuin he…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

nare man schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 12:53:
Nee, het is niet hap, het is leuk bedoeld :) Een nieuw huis ontwerpen lijkt mij één van de gaafste dingen die er zijn. Met die gedachte speel ik wel, lijkt me echt gaaf als ik niet meer in mijn huidige appartement wil wonen.
Ik mag ook graag wegdromen bij die Engelse tv serie over mensen die min of meer eigenhandig zelf hun droomhuis bouwen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
nare man schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 12:48:
Een 'hoog plafond' is voor mij toch echt geen 2.70, dat begint pas bij 3.00+.
Ons aan te kopen huis heeft plafonds van 3,0 hoog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Doe je goed :)

Het mooiste vind ik huizen waar het licht optimaal de ruimte krijgt. Veel huizen vind ik erg in zichzelf gekeerd: het zijn dan wel grote ruimtes, maar erg diep en/of de ramen zijn te klein en/of de plafonds zijn te laag. Het mooist vind ik eigenlijk nog het 'Glass House' van Philip Johnson, maar dat is in een stedelijke omgeving wellicht een brug te ver :P

Pagina: 1 ... 47 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.