Even een crosspost vanuit
Ontwikkelingen op de huizenmarkt
Wat ik vandaag toch meemaakte heeft mijn vertrouwen in makelaars (dat al niet hoog was) toch echt veel meer naar beneden gesteld dan het al was.
M'n vriendin en ik gingen kijken voor een woning welke we al op het oog hadden via Funda. We hadden 2 open huizen elders bezocht en ook 1 bezichtiging gehad voor een huurwoning maar we willen toch liever kopen. Toevallig had de woning die op ons papieren verlanglijstje op 1 stond open huis vandaag, dus wij er vrolijk naar toe. Vraagprijs is 175k en dat leek gezien de foto's en informatie niet eens heel slecht (eerder goed, maar in Eindhoven staan achterlijk veel tussenwoningen en zelfs hoekwoningen voor dat bedrag te koop). Dus wij er met een bepaald verwachtingspatroon naartoe, en rekening houdend met het feit dat sommige dingen verbeterd moeten worden (oudere CV-ketel, en op sommige kamers lag een "eenvoudige vloerbedekking").
Dus we komen er aan en het eerste wat op viel was het enorm slechte onderhoud aan het houtwerk buiten: de voordeur heeft alleen een primer-laag en de rest van het houtwerk was aardig in verval. Maar goed, het gaat vooral om de binnenkant. Dus we bellen aan en worden binnen gelaten door de makelaar. De woning zou 175k zijn, da's de vraagprijs die Funda vermeld. Meteen opent de makelaar het woord:
- "ja de woning is een VANAF prijs!! Dus bieden VANAF 175k" waarna m'n vriendin en ik elkaar vragend aankijken, dat was niet vermeld op Funda (en bij thuiskomt blijkt vanochtend snel een regeltje in de omschrijving neergezet zijn: "prijs vanaf 175k" en dat stond er gisteren niet).
- "We hebben de woning nét in prijs verlaagd, 2 weken terug was het nog 200k!" Terwijl Funda aangeeft dat de woning meer dan 6 maanden te koop staat en er wordt géén oorspronkelijke vraagprijs vermeld, dus dat betekent dat het al die tijd 175k was. Op de opmerking dat het duidelijk op Funda stond zat de makelaar te ontkennen dat het er niet stond en het stond meteen in de 1e regel met hoofdletters blabla want "we willen het zo duidelijk mogen aangeven, wij werken alleen met vanaf-vraagprijzen en beginnen daar altijd de advertentie mee".
De woning zelf viel ook lichtelijk tegen (foto's blijken dus dik door Photoshop heen gehaald te zijn, dus het was wel wat erger dan de standaard groothoeklens-foto's wat je al gewend bent): de vloer was in verval beneden (plastic laag vd laminaat liet los), de vloeren boven waren allen aan vervanging toe (oud, versleten en het zat vol met lijm omdat men vermoedelijk er vinyl of vloerbedekking overheen geplakt had), de cv-ketel is aan vervanging toe (makelaar gaf aan dat het wegens leeftijd is, maar er zaten documenten op de cv-ketel geplakt waar je op de buitenkant kon zien dat het 4 weken terug een onderhoudsbeurt/inspectie ondergaan heeft, dus vermoedelijk is er iets aan geconstateerd) en aan de buitenkant was het houtwerk bagger (wat de makelaar ook zei, maar die deed het af met "ach een likje verf is voldoende", maar het was gewoon houtrot volgens mij.
Neemt niet weg dat ondanks de minpunten er zeker wat van de woning te maken valt en we zouden het op zich wel willen hebben maar niet voor dat geld (er moet namelijk best wat vervangen worden). Maar de handelswijze van deze makelaar vind ik gewoon erg. Maar dat is ook wat RemcoDelft eerder opmerkte: Funda is teveel gericht op verkopers i.p.v. op kopers. Zaken als "bieden vanaf" moeten gewoon duidelijker aangegeven staan, want dat was bij deze gewoon niet vermeld.
Nog leuker werd het toen we op het einde nog in gesprek gingen met de makelaar: meneer wilde ons graag een adviesgesprek aansmeren voor een hypotheek en hij had ook nog de gedurfde uitspraak dat deze woning met deze prijs "wel binnen een week verkocht is!" Erg knap om dat met zoveel zekerheid te durven beweren, zeker als 't al meer dan een half jaar te koop staat.

Daarnaast beweerde de makelaar dat de bodem van de huizenmarkt "nu toch zeker bereikt is" en dat de prijzen "vanaf nu zeker weer gaan stijgen". Beetje uit de hoogte en niet echt realistisch. En zelfs denken dat we na zo'n open huis-bezichtiging een bod gaan doen: "hier is mijn kaartje, dan kan je me bellen wat jullie bod wordt" (uiteraard "vanaf 175k") en vervolgens herhaalde hij zijn bewering dat het huis binnen 1 week verkocht zal zijn.
Overigens was het bij deze Open Huis wel best druk, maar je zag bij iedereen ineens een teleurstelling of rare frons op het moment dat ze hoorden dat het een "vanaf-prijs" was. Dat viel heel erg op.

Ook opvallend dat tegen ons werd gemeld dat de woning te koop stond wegens een scheiding, maar dat kregen de personen na ons niet meer te horen.