Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2013 @ 09:36:
Mijn inkomen grenst aan het 52% belasting tarief. Het inkomen van mijn vriendin is een stuk lager. Is het belastingtechnisch verstandig om een zo groot mogelijk deel van de hypotheek op mijn naam te zetten om zodoende maximaal belastingvoordeel te behalen?
Maakt helemaal niets uit, als fiscaal partners mag je met de GRA schuiven zoals het jullie het best uitkomt.
Is het verstandig qua risico spreiding om een hypotheek op te delen in verschillende buckets van bijvoorbeeld 10, 15 en 20 jarige rente? Hoe hebben jullie dit eventueel aangepakt?
Kun je doen.
Als voorbeeld: ik heb een bankspaarhypotheek die 21 jaar loopt (aangezien de rente nog maar 21 jaar aftrekbaar was), met een rentevaste periode van 20 jaar.
Een ongeveer even gropte aflossingsvrije hypotheek die 30 jaar loopt, ook 20 jaar vast.
En twee keer 10K met een rvp van 1 jaar, later verlengd naar 5 jaar.
Daarnaast nog een recent verniewude annuitaire hyptheek die een vaste rente en looptijd heeft van 20 jaar.
Hoe je een en ander verdeeld hangt af van je eigen situatie en wensen, maar je kunt zo creatief zijn als je wilt

Welk type overlijdensrisico verzekering is het verstandigst: gelijkblijvend, lineair dalend, of annuïteiten? Aangezien we een annuïteiten hypotheek zullen krijgen, lijkt mij een annuïteiten overlijdensrisico verzekering het meest voor de hand liggen?
Ligt een beetje aan het kosten/baten verhaal. Met name hoe jong je bent.
Als je jong en gezond bent kunt je veelal erg goedkoop een gelijkblijvende orv afsluiten, als dan niet verpand aan je hypotheek.
Daar staat tegenover dat een orv die gekoppeld is aan je hypotheek en op dezelfde manier als je hypotheekschuld afbouwt, goedkoper is.
Hangt er ook weer een beetje vanaf waar je jezelf het lekkerst bij voelt.
(Wij hebben bijvoorbeeld alleen een orv ter hoogte van de volledige aflossingvrije hypotheek, premievrij)
Hebben jullie een overlijdensrisico verzekering van 30 jaar? Of denken jullie afhankelijk van jullie toekomstig spaartegoed ongeveer voor 20 jaar dekking nodig te hebben?
30 jaar, aangezien dat nauwelijks extra kostte.
Zijn er eventueel nog meer zaken dit ik moet overwegen bij het afsluiten van een overlijdensrisico verzekering?
Shoppen. Banken zullen proberen je hun eigen product aan te smeren maar je kunt elders vaak een betere/goedkopere dekking krijgen. Het hangt van je situatie en de regels van de bank af of je de orv moet verpanden aan je hypotheek of niet.
Als dat niet nodig is zou ik het niet doen.
Dan is de achterblijvende partner namelijk ook niet evrplicht de hypotheek af te lossen - het zou zo maar kunnen dat dat financieel op dat moment niet het gunstigste is.
Is het mogelijk om een familiebank leenconstructie gebruiken met een fictieve looptijd van 30 jaar en 7.5% rente? Na 9 jaar willen we dit leenbedrag dan omzetten in een definitieve eenmalige schenking.
Ja, dat is mogelijk. Noem nergens die 9 jaar, maar neem een clausule op die boetevrij extra aflossen mogelijk maakt.
Ik ben zelf ook van plan om op ongeveer die termijn extra te gaan aflossen op die hypotheek, aangezien de HRA dan voelbaar begint te minderen, waardoor die hypotheek op termijn de duurste in plaats van de goedkoopste component wordt