r.e.s schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 23:44:
Hoe onafhankelijk is een onafhankelijke hypotheek adviseur?
(...)
Kortom mijn gevoel is aanzienlijk minder geworden over deze man. Stel ik wil niet bij hem verder en ik koop een huis zonder een hypotheekadviseur (moet te doen zijn volgens mij?). Ben ik dan verplicht te betalen voor zijn advies ( we zijn ongeveer 3x langs geweest a 1 uur). Wij hebben in ieder geval nergens voor moeten tekenen.
Lijkt me inderdaad erg sterk dat als je nergens voor getekend hebt je iets moet betalen. Al vind ik het wel vreemd dat je nergens voor hebt hoeven tekenen, want volgens mij MAG geen enkele adviseur meer advies geven zonder een duidelijke afspraak, getekend door de klant, over wat dat kost.
Maar als je geen goed gevoel bij die adviseur hebt zou ik idd naar een andere gaan. Zeker als je je kennelijk tot nog niets verplicht hebt.
Op je andere vraag: een huis kopen zonder hypotheekadviseur kan prima. Een hypotheek krijgen alleen niet meer
Tenzij je een execution only hypotheek koopt, wat je meteen beperkt tot slechts twee aanbieders, MoneYou of Bank of Scotland (of enkele adviseurs die bemiddelen in waarschijnlijk diezelfde twee aanbieders, maar volgens mij kun je dan beter rechtstreeks naar die twee aanbieders. Zie
http://www.executiononlyhypotheek.net/). En dat kan alleen als je starter bent en dus niet hoeft over te sluiten, want hier kun je alleen simpele nieuwe annuïtaire of lineaire hypotheken afsluiten zonder dat je een bestaande hypotheek kan meenemen of overbrugging kan financieren.
Bij elke andere aanbieder is advies tegenwoordig verplicht. De wetgever heeft nml in haar oneindige wijsheid besloten dat Nederlanders dom zijn en tegen zichzelf beschermd moeten worden met hypotheekadvies dat uiteraard door die zelfde briljante overheidsmaatregelen plots volledig objectief is (sarcasme modus off).
Overigens kan die hypotheekadviseur natuurlijk ook de hypotheekaanbieder zelf zijn (bijvoorbeeld als je naar een bankkantoor gaat), maar ook daar betaal je dan voor het advies. Verplicht.
Rabobank bijvoorbeeld is verboden door de AFM om hier korting op te geven voor eigen klanten. Zelfs een offerte aanvragen kost nu geld, gratis offertes shoppen kan dus niet meer.
Uit dat oogpunt is een adviseur nog wel nuttig: dat kan de goedkoopste methode zijn om bij meerdere aanbieders offertes aan te vragen omdat je dan maar één keer advieskosten hoeft te betalen ipv bij elke aanbieder van een offerte apart.
Overigens zeggen die Independer goedkoopste rentestaatjes naar mijn mening helemaal niets.
Dat zijn nml vrijwel zonder uitzondering actierentes voor hypotheken met zwaar uitgeklede voorwaarden die je niet moet willen. Om voorbeelden te geven: dit zijn rentes inclusief renteverlagingen in ruil voor bijvoorbeeld het niet zonder boete mogen aflossen bij verkoop van je huis, extra kosten bij oversluiten of niet je offerte mogen verlengen zonder kosten. Sowieso vervallen die kortingen bij afloop van de rentetermijn. Vaak ben je uiteindelijk stukken duurder uit dankzij deze ongunstige voorwaarden, zeker als je weer dat vrijwel niemand zijn hypotheek 30 jaar onveranderd laat doorlopen en je dus in die 30 jaar vrijwel altijd tegen die verslechterde voorwaarden aanloopt.
Alleen had die adviseur je natuurlijk dat moeten vertellen in plaats van verbaasd reageren dat hij die rentes niet kende.
[
Voor 26% gewijzigd door
xahmol op 25-01-2013 09:17
]