Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.795 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:04
The Eagle schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 16:09:
[...]

Zodra je hypotheek helemaal finaal akkoord is sturen ze hem idd door. Daarnaast is een finaal akkoord van een hypotheekverstrekker ook afhankelijk van de overlijdensrisicoverzekering etc. Als je pas 3 weken wacht en nu al zenuwachtig wordt heb je nog een spannende tijd voor de boeg ;)

Ik weet niet wie die hypotheek voor je regelt (jijzelf bij de bank, hypotheker, etc), maar diegene moet weten wanneer de ontbindende voorwaarden verlopen en daarop acteren. Als jij voor 22 januari rond moet zijn zou ik even wat mensen gaan bellen iig ;)
Ik heb alles ondertekend bij de makelaar. Vervolgens gaven zij aan alles door te sturen.
Dat klopt, want 2 dagen later kreeg ik bericht van notaris alleen de notaris heeft nog niets van de bank gehoord (hypotheekinstructie). Nu geeft de notaris wel aan dat het per bank kan verschillen hoe snel het gaat.Zou de makelaar een fout gemaakt hebben? Of belegd de notaris het bij de bank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De notaris is de spil in de hele afwikkeling, echter: de makelaar stuurt het koopcontract etc door, en de notaris schfijt de koop in in de diverse registers etc. De notaris gaat NIET achter jouw hypotheek noch achter je bankgarantie aan voor zover ik weet, dat zul je zelf moeten doen. Ergo: hypotheekofferte laten maken, tekeken, bankgarantie afsluiten indien nodig, etc. Die moet de bank naar de notaris sturen.

Kortom: als ik het zo hoor zou ik als ik jou was morgen als de sodemieter contact zoeken met je bank voor je hypotheek etc. Mochten er al zaken bij de bank lopen (daar lees ik niks over in je posts, maar zou natuurlijk kunnen), dan kun je ze natuurlijk ook gewoon om een update vragen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2013 @ 18:43:
Gisteren zijn we voor de derde keer een huis gaan bezichtigen. De vraagprijs is 335k en de bewoners liggen in een scheiding. Morgen gaan we een bod doen voor 275k. De argumenten zijn dat het woon oppervlakte 149 m2 (zelf opgemeten volgens de standaard) is ipv 182 m2 (advertentie). Daarnaast is er nog achterstallig onderhoud. Ik ben benieuwd.
Inmiddels hebben we een reactie van de verkopers ontvangen. Ze willen het huis nog steeds voor de hoofdprijs verkopen en niet voor minder dan 325k. Als argumenten voeren ze aan dat het huis zeer gewild is, een vergelijkbaar huis in ge nabije omgeving eerder voor 300+k is verkocht en het huis een meerwaarde heeft door de recente renovatie. Alle argumenten kon onze aankoopmakelaar eenvoudig weerleggen: huizenprijzen flink gezakt het afgelopen jaar, woon oppervlakte is niet vergelijkbaar, en fouten gemaakt tijdens renovatie werkzaamheden. De verkoopmakelaar rondde tenslotte het gesprek af dat het huis pas recent te koop stond en men liever wilde wachten op een iemand die de hoofdprijs willen betalen voor dit huis. Onze aankoopmakelaar raadt ons aan om het een maandje te laten bezinken en vervolgens andermaal een bod te doen. Wat is jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:14

Fiber

Beaches are for storming.

Zoek een ander huis. Huizen genoeg!

Maar blijkbaar ruiken ze dat dit jullie droomhuis is, en dus houden ze vast aan hun prijs. Jullie komen toch wel terug. Welk huis hebben we het eigenlijk over? Doe eens een linkje... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2013 @ 21:38:
... en men liever wilde wachten op een iemand die de hoofdprijs willen betalen voor dit huis. Onze aankoopmakelaar raadt ons aan om het een maandje te laten bezinken en vervolgens andermaal een bod te doen. Wat is jullie mening?
Als je een goede deal wilt vinden, moet je altijd bereid zijn weg te lopen. En dat is dus wat je nu moet doen.
Is dit het huis waarop je 275k had geboden? Dan zou ik daaraan vasthouden. Wellicht met de mededeling dat huizenprijzen zo'n 7% per jaar dalen, en dat je bod elke maand dat ze wachten 1600 euro lager wordt... Nu 275k, volgend jaar 255k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik denk dat jouw aankoopmakelaar verstandig is :)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[...]

Inmiddels hebben we een reactie van de verkopers ontvangen. Ze willen het huis nog steeds voor de hoofdprijs verkopen en niet voor minder dan 325k. Als argumenten voeren ze aan dat het huis zeer gewild is, een vergelijkbaar huis in ge nabije omgeving eerder voor 300+k is verkocht en het huis een meerwaarde heeft door de recente renovatie. Alle argumenten kon onze aankoopmakelaar eenvoudig weerleggen: huizenprijzen flink gezakt het afgelopen jaar, woon oppervlakte is niet vergelijkbaar, en fouten gemaakt tijdens renovatie werkzaamheden. De verkoopmakelaar rondde tenslotte het gesprek af dat het huis pas recent te koop stond en men liever wilde wachten op een iemand die de hoofdprijs willen betalen voor dit huis. Onze aankoopmakelaar raadt ons aan om het een maandje te laten bezinken en vervolgens andermaal een bod te doen. Wat is jullie mening?
Heel verstandig om te wachten, het gat is te groot. Kijk vanuit de verkopers, die zullen waarschijnlijk die 50.000 samen moeten ophoesten en hebben daar weinig trek in. Geef aan dat je laatste bod van 275k blijft staan tot einde van de week en dat het anders over gaat. Als je aankoopmakelaar en jij gelijk hebben over de specs van het huis (andere oppervlakte, niet optimaal gerenoveerd etc) dan zal het over een maand nog wel te koop staan en zullen de eigenaars misschien wel bereid zijn hun verlies te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
[...]

2 opties denk ik.

optie 1: Duidelijk een erg goede makelaar aan jullie kant, aangezien hij adviseert te wachten en niet per se zijn salaris wil binnenhalen. Dus inderdaad maandje (of 2) wachten, en dan nogmaals bezichtigen en een (eventueel iets hoger) nieuw bod doen. Ondertussen lekker verder kijken. 260k huizen te koop op dit moment, grote kans dat er nog een leuke tussen zit in jullie budget.

optie 2: doorgaan met bieden. Wordt dan waarschijnlijk handjeklap en eindig je ongeveer halverwege (let op de NHG grens in dit geval, en gebruik dat argument ook - maak duidelijk dat vrijwel niemand tegenwoordig zonder NHG koopt en dat dus niemand meer zal bieden). Grotere kans dan bij 1 dat je de woning krijgt, maar ook grotere kans dat je er meer voor betaald dan het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:04
The Eagle schreef op zondag 20 januari 2013 @ 12:27:
De notaris is de spil in de hele afwikkeling, echter: de makelaar stuurt het koopcontract etc door, en de notaris schfijt de koop in in de diverse registers etc. De notaris gaat NIET achter jouw hypotheek noch achter je bankgarantie aan voor zover ik weet, dat zul je zelf moeten doen. Ergo: hypotheekofferte laten maken, tekeken, bankgarantie afsluiten indien nodig, etc. Die moet de bank naar de notaris sturen.

Kortom: als ik het zo hoor zou ik als ik jou was morgen als de sodemieter contact zoeken met je bank voor je hypotheek etc. Mochten er al zaken bij de bank lopen (daar lees ik niks over in je posts, maar zou natuurlijk kunnen), dan kun je ze natuurlijk ook gewoon om een update vragen :)
Bedankt voor het meedenken. Zojuist heeft de makelaar de bank gebeld (ASR), ASR geeft aan een werkvoorraad te hebben van 3 weken. Dat is de reden dat het allemaal zo lang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
webgangster schreef op maandag 21 januari 2013 @ 16:20:
[...]
Bedankt voor het meedenken. Zojuist heeft de makelaar de bank gebeld (ASR), ASR geeft aan een werkvoorraad te hebben van 3 weken. Dat is de reden dat het allemaal zo lang duurt.
3 weken maar? Dan is het daar erg rustig ;-) Hoor veel grotere werkvoorraden elders....

[ Voor 6% gewijzigd door xahmol op 21-01-2013 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:31

Kju

Phh...ik heb een paar dossier bij de notaris liggen en hoop dat ze passeren voordat de bank (SNS Reaal) failliet gaat ;)

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Kju schreef op maandag 21 januari 2013 @ 16:46:
Phh...ik heb een paar dossier bij de notaris liggen en hoop dat ze passeren voordat de bank (SNS Reaal) failliet gaat ;)
Bank gaat echt niet failliet, systeembank. Wordt vermoed ik snel een staatsbank, tenzij toch nog iemand anders instapt (zal dan geen NL bank zijn, ING en ABN Amro mogen niet, Rabo mag ook niet want nu al te hoog marktaandeel hypotheken, dus moet dan buitenlandse partij zijn.)
Hooguit stoppen ze snel nieuwe productie als overheid niet snel kapitaal bijstort maar zelfs dat lijkt me niet meteen waarschijnlijk en neem aan dat ze dan de pijplijn respecteren.

Werk zelf bij een bank waar nieuwe productie van nieuwe hypotheken voor één label is gestaakt, maar daar zijn ze met de pijplijn van offertes al aangevraagd voor 1 december nog steeds bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krish90
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:07
krish90 schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 17:38:
Ik zit met een klein dilemma. Na maanden gezocht te hebben naar een appartement voor gedurende mijn studie ben ik bij het volgende uitgekomen.

http://www.funda.nl/koop/...85-lijnbaansgracht-217-h/

Nu zijn er twee problemen, als eerste wordt mij afgeraden om een "klein" appartement te kopen. Mijn budget (250k) en locatie eisen (centrum) laten alleen geen andere opties toe.

Verder is de huidige prijs te hoog. Mijn aankoopmakelaar heeft de waarde geschat op ongeveer 245k en vraagt mij nu om met een bod te komen. Ik vind 245k eigenlijk ook redelijk fors maar ik heb geen idee wat een reëel bod zou zijn. Mijn vraag is dan ook wat een reëel bod zou zijn.
Na mislukte onderhandelingen voor dit appartement heb ik even moeten wachten voordat ik verder kon zoeken. In december was er in de meeste gevallen geen onderhandelingsruimte.

Inmiddels is er vorige week voor dit appartement getekend.

Aangezien de renovatie nog moet beginnen hebben we alle afspraken in het koopcontract meegenomen. Ik zou een dakterras op de uitbouw van de bel-etage krijgen i.p.v. een verdiept balkon. Vandaag kreeg ik te horen dat de vergunning voor de uitbouw is afgekeurd. Ze zullen nog wel bezwaar aantekenen maar welke opties heb ik als deze ook wordt afgewezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Als partij 1 de afspraak niet kan nakomen heet partij twee het recht om het contract op te zeggen neem ik aan? Ik zou gewoon in overleg gaan met je aankoopmakelaar, die je ongetwijfeld zult hebben. ;)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Myrdreon schreef op maandag 21 januari 2013 @ 08:03:
[...]

2 opties denk ik.

optie 1: Duidelijk een erg goede makelaar aan jullie kant, aangezien hij adviseert te wachten en niet per se zijn salaris wil binnenhalen. Dus inderdaad maandje (of 2) wachten, en dan nogmaals bezichtigen en een (eventueel iets hoger) nieuw bod doen. Ondertussen lekker verder kijken. 260k huizen te koop op dit moment, grote kans dat er nog een leuke tussen zit in jullie budget.

optie 2: doorgaan met bieden. Wordt dan waarschijnlijk handjeklap en eindig je ongeveer halverwege (let op de NHG grens in dit geval, en gebruik dat argument ook - maak duidelijk dat vrijwel niemand tegenwoordig zonder NHG koopt en dat dus niemand meer zal bieden). Grotere kans dan bij 1 dat je de woning krijgt, maar ook grotere kans dat je er meer voor betaald dan het waard is.
Voorlopig kunnen we alleen voor optie 1 gaan. De verkopers willen graag ergens rond de 325k uitkomen. Ik heb zelf 300k in gedachte. Afwachten dus O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
krish90 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 17:19:
[...]
Inmiddels is er vorige week voor dit appartement getekend.

Aangezien de renovatie nog moet beginnen hebben we alle afspraken in het koopcontract meegenomen. Ik zou een dakterras op de uitbouw van de bel-etage krijgen i.p.v. een verdiept balkon. Vandaag kreeg ik te horen dat de vergunning voor de uitbouw is afgekeurd. Ze zullen nog wel bezwaar aantekenen maar welke opties heb ik als deze ook wordt afgewezen?
Hangt er helemaal vanaf hoe de voorwaarde in kwestie is vormgegeven. Als het er keihard staat, d.w.z. iets in de trant van dat de koop wordt aangegaan onder de ontbindende voorwaarde dat uiterlijk x weken na het tekenen van de koopovereenkomst een onherroepelijke vergunning wordt verkregen voor het dakterras, dan zou je in beginsel van de koop bevrijd moeten zijn als je je op die voorwaarde beroept. Als het er wat vager staat, bijv. verkoper zal zich inspannen om een vergunning te regelen, of iets dergelijks, dan is de kans natuurlijk wel aanwezig dat het wordt gezien als een inspanningsverplichting van de verkoper, niet als een resultaatsverbintenis die als ontbindende voorwaarde is opgenomen.

Het komt er gewoon op aan hoe het in je contract is opgenomen :)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:00

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn situatie, ik heb in december 2007 een appartement (4 kamer 85m²) gekocht om er in eerste instantie alleen te gaan wonen. Iets later kwam ik mijn huidige vriendin tegen. Inmiddels is er een kleine bij en wordt het behelpen kwa ruimte. We hebben het nu te koop staan sinds september 2012, inmiddels al een aantal kijkers gehad. Gaat goed naar ons idee.

We verwachten het huis te verkopen met een verlies van 10 tallen duizenden euro’s. Zijn er opties om deze via een regeling af te lossen. Heb gehoord dat je bij het kopen van een ander huis de restschuld gelijk moet aflossen. Wat zijn jullie ervaringen?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:28
Die regeling is vers. Je kan tot 10 jaar de rente aftrekken van je restschuld, maar verwacht een rente overeenkomstig een doorlopend krediet of persoonlijke lening, niet de relatief gunstigere hypotheekrente. De hogere rente is valt wel onder de HRA, dus als je 8% rente betaalt, krijg je ook meer terug.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Bovenstaande 2 reacties zijn overgeheveld uit het huizenmarkttopic. Past hier beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Harmen schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:23:
Mijn situatie, ik heb in december 2007 een appartement (4 kamer 85m²) gekocht om er in eerste instantie alleen te gaan wonen. Iets later kwam ik mijn huidige vriendin tegen. Inmiddels is er een kleine bij en wordt het behelpen kwa ruimte. We hebben het nu te koop staan sinds september 2012, inmiddels al een aantal kijkers gehad. Gaat goed naar ons idee.

We verwachten het huis te verkopen met een verlies van 10 tallen duizenden euro’s. Zijn er opties om deze via een regeling af te lossen. Heb gehoord dat je bij het kopen van een ander huis de restschuld gelijk moet aflossen. Wat zijn jullie ervaringen?
85 m2 voor 2 volwassenen + 1 kind is toch niet heel klein? Ik zou als je niet naar een andere stad wil verhuizen gewoon nog een jaar of 2 blijven zitten en daarnaast wat sparen voor de restschuld en hopen dat de markt aan z'n bodem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:13
En 85 m2 is ongeveer de oppervlakte waar wij op uitkomen in onze zoektocht naar een woning nabij Haarlem-centrum. Oké, zonder kind maar wel met twee katten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

We wonen in het Noorden, en willen graag een tuin. Dat ga je toch wel missen op een gegeven moment.
De restschuld uit eigen zak ophoesten zal dan de enige optie zijn. Balen.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Tja, heb ook nooit begrepen waarom iemand in het noorden een appartement zou willen kopen. Net als appartementen in Vinex locaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Z___Z schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:39:
Tja, heb ook nooit begrepen waarom iemand in het noorden een appartement zou willen kopen. Net als appartementen in Vinex locaties.
Werkte in de stad en had veel vrienden hier wonen. Voor een beperkt budget kun je geen rijtjeswoning kopen.
Huren was geen optie aangezien de wachtijd 6jaar was.

We zijn nu aan het kijken in Assen. Daar staat genoeg te koop. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Harmen op 22-01-2013 13:57 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Z___Z schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:39:
Niet al het noorden is platteland. Groningen stad heeft behoorlijke aantrekkingskracht en de huizenprijzen zijn daar dan ook veel hoger dan andere steden en dorpen in de noordelijke provincies. Als je graag in Groningen stad wil wonen en je staat aan het begin van je carrierre dan is iets anders dan een appartement meestal qua prijs zeer aantrekkelijk t.o.v. andere bouw.

@Harmen Waarom nu opeens de voorkeur voor Assen?
Zoals Senor Sjon ook zegt, je hoeft de restschuld mogelijk niet perse met eigen geld te financieren. Hiervoor kan je mogelijk ook een persoonlijke lening afsluiten. Deze rente is dan normaliter dan je hypotheekrente maar deze kan je wel aftrekken.
Ik snap de aantrekkingskracht van een huis met tuin maar een appartement van 84m2 is niet echt klein te noemen hoor.

[ Voor 21% gewijzigd door TheJason op 22-01-2013 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Harmen schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:23:
Heb gehoord dat je bij het kopen van een ander huis de restschuld gelijk moet aflossen. Wat zijn jullie ervaringen?
Banken beginnen langzaam producten aan te bieden waar je de restschuld in mee kan financieren, maar ze zijn er bepaald niet happig op. En sinds 1 jan is die meegefinancierde restschuld idd voor 10 jaar nog aftrekbaar voor de HRA.

Zeg het niet gauw want ik vind het meestal zonde geld, maar in jouw geval kan een goed onafhankelijk hypotheekadvies daarom wel degelijk zin hebben. Zeker ook omdat je je bestaande hypotheek waarschijnlijk wilt meenemen vanwege de rente aftrek die je daar wel volledig op krijgt, waar je bij een nieuwe hypotheek verplicht moet aflossen.
Stap dan alleen niet bij de eerste de beste Hypotheker binnen maar bij een echt goede adviseur of financial planner. Is alleen niet goedkoop vrees ik, maar als je daarmee wel je restschuld fiscaal vriendelijk kan meefinancieren kan het het waard zijn.

Tenzij je zegt dat je die restschuld uit vrij beschikbare middelen makkelijk kan koppen, geen schuld is natuurlijk nog beter.

Overigens vind ook ik 85m2 voor een gezin wel erg krap. Vind het eigenlijk met zijn tweeën al krap worden. En ik woon in Utrecht stad en wij hadden daar nog wel een huis van die grootte zelfs nog met tuin (zo'n oud arbeidershuisje) ;-)
Als je niet meer kan betalen dan dat is er natuurlijk geen keus, maar de extra ruimte (nu 140 m2, wel nu met twee kinderen) was bij ons toch wel erg welkom.

[ Voor 13% gewijzigd door xahmol op 22-01-2013 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik zit zelf ook op zoiets (88m²) en in de eerste instantie heb ik dat gekocht omdat ik dan ook bij een veranderde situatie nog even daar zou kunnen wonen. Ik ben nu alleenstaand, maar voor twee man is het sowieso ruim genoeg. Een kind zou er ook nog wel bij passen maar dat wordt enigszins behelpen merk ik nu ik alles min of meer ingericht heb. Ik kan me goed voorstellen dat je met 85m² het liefst iets anders zoekt als je eenmaal een kind hebt. Niet in de laatste plaats ook vanwege je onderburen. Ik heb een jong gezin boven me wonen en als dat kind de pest in heeft doe ik geen oog dicht. :+

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
85m2 in 2 verdiepingen is ook veel kleiner dan 85m2 op 1 verdieping. Alleen al door het verlies van trap, hal en overloop. Of het ruim genoeg is, is persoonlijk natuurlijk, en mede afhankelijk hoe praktisch alles ingedeeld is. Ik heb in mijn zoektocht ook bewust gezocht naar een huis van 100+ m2.
Veel moderne appartementen zijn tegenwoordig maar 3 kamer appartementen als je in een oppervlakte van 100m2 zoekt, terwijl ik 3 kamers (2 slaapkamers) meer een beperking vind dan de vierkante meters. Liever 90m2 met 4 kamers dan 100m2 met 3 kamers.
Ook als je in 100m2 zoekt en naar rijtjeshuizen kijkt, dan zie je vaak huizen met 2,5 verdieping, dus 2 verdiepingen en een zolder met vaste trap. In dat geval is 100m2 ook erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Het is ook maar net wat je gewend bent en waar je wilt wonen. Als je in het centrum van een middelgrote stand wil wonen dan is meer dan 100m2 voor menig modaal inkomen al niet meer te betalen. En die 80 a 90 m2 is een mooie stimulans voor ons om niet teveel shit mee te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
In het centrum van de grote steden (en dan bedoel ik eigenlijk alleen Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) heb je sowieso geen huizen van 100m2, daar gaat het alleen maar om appartementen. 85m2 is inderdaad vrij krap, maar het hangt natuurlijk wel enorm af van de indeling: gaat er veel verloren door nutteloze hoeken of door schuine plafonds? Is die 85m2 al inclusief inbouwkasten in de slaapkamers, of moet je ook nog vierkante meters gaan opofferen aan je eigen kasten? Mits een beetje handig ingedeeld kan 85m2 best, ook met een (klein) kind, maar ruim is inderdaad anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Naar Amsterdam hebben we gekeken maar als je daar iets van een buitenruimte wil (tuintje) is er sowieso weinig bruikbaars in de categorie 200-250K. Of je moet wat verder naar de buitenwijken gaan. Maar dan kunnen we net zo goed in een stad als Haarlem gaan zitten, net zo dichtbij. En zeker voor mijn vriendin is 85m2 al een behoorlijke vooruitgang :)

We zijn volgens mij overigens best wel kritisch voor wat betreft die indeling. Je ziet inderdaad wel huizen waarbij het niet logisch is ingedeeld. Het is ook een kwestie van smaak: wil je een grote berging of bijkeuken of niet? Zo heb ik huizen van 77m2 gezien die qua woon- en slaapkamer veel ruimer zijn dan huizen van 85m2 en dus wat ons betreft geschikter zijn. Dan moet ik het overigens nog wel nameten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

xahmol schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 14:45:
[...]

Banken beginnen langzaam producten aan te bieden waar je de restschuld in mee kan financieren, maar ze zijn er bepaald niet happig op. En sinds 1 jan is die meegefinancierde restschuld idd voor 10 jaar nog aftrekbaar voor de HRA.

Zeg het niet gauw want ik vind het meestal zonde geld, maar in jouw geval kan een goed onafhankelijk hypotheekadvies daarom wel degelijk zin hebben. Zeker ook omdat je je bestaande hypotheek waarschijnlijk wilt meenemen vanwege de rente aftrek die je daar wel volledig op krijgt, waar je bij een nieuwe hypotheek verplicht moet aflossen.
Stap dan alleen niet bij de eerste de beste Hypotheker binnen maar bij een echt goede adviseur of financial planner. Is alleen niet goedkoop vrees ik, maar als je daarmee wel je restschuld fiscaal vriendelijk kan meefinancieren kan het het waard zijn.

Tenzij je zegt dat je die restschuld uit vrij beschikbare middelen makkelijk kan koppen, geen schuld is natuurlijk nog beter.

Overigens vind ook ik 85m2 voor een gezin wel erg krap. Vind het eigenlijk met zijn tweeën al krap worden. En ik woon in Utrecht stad en wij hadden daar nog wel een huis van die grootte zelfs nog met tuin (zo'n oud arbeidershuisje) ;-)
Als je niet meer kan betalen dan dat is er natuurlijk geen keus, maar de extra ruimte (nu 140 m2, wel nu met twee kinderen) was bij ons toch wel erg welkom.
Mocht ik mn huidige huis verkopen dan zal ik zeker advies inwinnen. Hik wel tegen de adviesprijzen op maar denk dat het op de lange termijn wel uit kan.

Heb interesse van een persoon, deze komt binnenkort met een specialist langs van vereniging eigen huis.
Even afwachten wat daar uitkomt. :)

Vorige koper is in de bedenktijd afgehaakt..... ;w

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
D-e-n schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 16:57:
Naar Amsterdam hebben we gekeken maar als je daar iets van een buitenruimte wil (tuintje) is er sowieso weinig bruikbaars in de categorie 200-250K. Of je moet wat verder naar de buitenwijken gaan. Maar dan kunnen we net zo goed in een stad als Haarlem gaan zitten, net zo dichtbij.
Eh, Haarlem is bijna net zo duur als Amsterdam naar ik begrijp, dus echt wel even een andere orde qua prijs dan die buitenwijken....

En inderdaad, ons huis redelijk centrum Utrecht zit ook ietjes hoger dan die 200-250K categorie. Zelfs met de huidige prijzen minstens een ton hoger.
Daar koop je ook in Utrecht inderdaad niet veel voor, wij hebben ons oude huis in Utrecht van dus 80m2 (wel met tuintje) verkocht voor 220 (nov. 2008)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Het is maar net wat je eisen zijn. Ik heb zelf geen moeite om op 70m2 te leven, ook niet met kind erbij. Je moet je leven anders inrichten en als je twee kinderen hebt wordt het wel een probleem, maar het is met name de perceptie van het 'moeten' leven op 100m2+.

Natuurlijk draagt de wat kromme inrichting van appartementen van tegenwoordig daar aan bij: hele grote ruimtes en weinig bruikbare kamers. Maar een slimme verbouwing kan daar prima wat aan doen en hoeft ook niet duur te zijn. Zeker als je een wat ouder appartement hebt, hoef je alleen de muren die er oorspronkelijk in zaten weer te herstellen. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
xahmol schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 17:25:
[...]

Eh, Haarlem is bijna net zo duur als Amsterdam naar ik begrijp, dus echt wel even een andere orde qua prijs dan die buitenwijken....

En inderdaad, ons huis redelijk centrum Utrecht zit ook ietjes hoger dan die 200-250K categorie. Zelfs met de huidige prijzen minstens een ton hoger.
Daar koop je ook in Utrecht inderdaad niet veel voor, wij hebben ons oude huis in Utrecht van dus 80m2 (wel met tuintje) verkocht voor 220 (nov. 2008)..
Haarlem-centrum (leidse buurt, grote markt etc) is vaak gelijk aan de buitenwijken kwa prijs. Maar dan zit je wel in jaren '30 woningen in het centrum, ipv vinex met niks in de buurt.

Enige struikelblok bij Haarlem (hebben collega's en familie last van) is de ligging in Nederland. Het is voor de lange termijn vaak een risico of je wel werk kan vinden met een redelijke reistijd. Zo moet je vrijwel altijd naar/langs Amsterdam, en met de spits kan dat een kleine nachmerrie zijn (op de A9 amsterdam/haarlem staat dan ook vrijwel altijd file).
Je moet je er dus zeker van zijn dat je bereid bent veel tijd aan reizen kwijt te zijn als je in die regio gaat wonen, mocht je een andere baan willen/moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Tnx. Ik ga overigens met OV dus dan is Amsterdam goed te doen, verder weg heb je hetzelfde probleem denk ik.

Weet jij wat van de buurten in Haarlem? Leidsebuurt is inderdaad netjes maar vaak net even duurder dan de Transvaalbuurt en de Indische buurt Zuid. Ik win her en der wat info in maar de berichten spreken elkaar wat tegen. Het schijnt binnen een buurt ook niet overal even mooi en netjes te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
D-e-n schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 09:10:
Tnx. Ik ga overigens met OV dus dan is Amsterdam goed te doen, verder weg heb je hetzelfde probleem denk ik.

Weet jij wat van de buurten in Haarlem? Leidsebuurt is inderdaad netjes maar vaak net even duurder dan de Transvaalbuurt en de Indische buurt Zuid. Ik win her en der wat info in maar de berichten spreken elkaar wat tegen. Het schijnt binnen een buurt ook niet overal even mooi en netjes te zijn.
Gewoon rondkijken en rondje lopen als je een wijk hebt die je aanspreekt. Iemand die er toevallig buiten staat of loopt aanspreken als het lijkt of deze er woont, en vragen hoe de buurt is.

Ik vind zelf al die buurten niks (te druk voor mijn smaak), dus kan je niet echt inhoudelijk helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Myrdreon schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 09:37:
[...]
Ik vind zelf al die buurten niks (te druk voor mijn smaak), dus kan je niet echt inhoudelijk helpen.
Met "druk" bedoel je dat de woningen allemaal dicht op elkaar staan? Dat vind ik an sich niet erg namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
D-e-n schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 10:25:
[...]

Met "druk" bedoel je dat de woningen allemaal dicht op elkaar staan? Dat vind ik an sich niet erg namelijk.
Nee, drukte van de stad in het algemeen. Zijn tenslotte wijken in het centrum, dus daar komt meer omgevingsgeluid en dergelijke bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-08 19:20
Ik woon momenteel in Haarlem-Noord. Ze zijn bezig om Noord helemaal op te knappen, veel oude jaren '50 bouw wordt gesloopt en hier komt nieuwbouw voor in de plaats. Het is van oudsher een beetje een volksbuurt, maar ik moet zeggen dat je er niet zoveel van merkt. Voorheen woonde ik in Haarlem-Zuid, in Schalkwijk, en daar heb je ook mooie en minder mooie delen. Het is dus lastig om van een bepaalde wijk te zeggen of je er prettig woont, dat is per straat zo verschillend!
Maar Haarlem is top, lekker dicht bij Amsterdam, het strand en Haarlem heeft zelf ook een leuke binnenstad. Dus zeker het overwegen waard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Waar in Haarlem-Noord als ik vragen mag? "Noord" is nogal breed, van Transvaal, Indische, Kleverpark (te duur .... ;) ), Bomenbuurt tot de nog wat noordelijker gelegen wijken :)

Naar t strand zijn we van de zomer al eens gefietst toen we er waren om de stad eens te verkennen. Gaan we vaker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Laatst online: 16-09 19:57
Hoe onafhankelijk is een onafhankelijke hypotheek adviseur?

Momenteel merk ik de volgende zaken bij mijn hypotheek adviseur van de keten hypotheekvisie.
* Hij laat steeds rente tarieven zien die niet de laagste zijn. Als ik vervolgens aangeef dat ik op internet (independer) lagere rente tarieven heb gevonden reageert die verbaasd. Het lijkt mij dat je als hypotheek adviseur toch wel een beeld heb bij de huidige rentetarieven (notabene nu er alleen nog annuitaire hypotheken zijn).
* Wij lieten hem 3 koopwoningen zien (was hij nieuwsgierig naar). Waarvan er eentje een stuk duurder was dan de rest. Hij vond vervolgens de duurdere woning fantastisch, en we moesten die echt kopen! Wat hij er niet bij verteld is dat wanneer wij deze woning zouden kopen wij hem 1000 extra moesten betalen ( koopsom zou boven de 250.000 uitkomen ) . Hier kwam ik toevallig achter toen ik de tarieven op zijn website bezocht ( wij keken normaal alleen < 250.000 ).
* Hij probeert ons te sturen naar specifieke overlijdensrisico verzekeringen. En of we die ook bij hem willen afsluiten.

Ben ik nu zelf paranoide of heb ik daadwerkelijk te maken met een adviseur die niet het beste met mij over heeft maar vooral met zichzelf.

Kortom mijn gevoel is aanzienlijk minder geworden over deze man. Stel ik wil niet bij hem verder en ik koop een huis zonder een hypotheekadviseur (moet te doen zijn volgens mij?). Ben ik dan verplicht te betalen voor zijn advies ( we zijn ongeveer 3x langs geweest a 1 uur). Wij hebben in ieder geval nergens voor moeten tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang je nergens voor getekend hebt, dan ben je volgens mij tot niets verplicht! Bij onze aankoopmakelaar hebben we netjes vooraf een contract opgesteld met onze rechten en plichten.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2013 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Zolang je nergens een handtekening hebt staan, kun je gewoon weglopen en iemand anders zoeken (of het zelf doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-08 19:20
D-e-n schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 14:36:
Waar in Haarlem-Noord als ik vragen mag? "Noord" is nogal breed, van Transvaal, Indische, Kleverpark (te duur .... ;) ), Bomenbuurt tot de nog wat noordelijker gelegen wijken :)

Naar t strand zijn we van de zomer al eens gefietst toen we er waren om de stad eens te verkennen. Gaan we vaker doen.
Ik woon echt in Noord-Noord, nog boven het Marsmanplein ;)
Ik zou overigens het Kleverpark niet direct onder Noord scharen, maar dat ter zijde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Myrdreon schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 07:39:
[...]

Enige struikelblok bij Haarlem (hebben collega's en familie last van) is de ligging in Nederland. Het is voor de lange termijn vaak een risico of je wel werk kan vinden met een redelijke reistijd. Zo moet je vrijwel altijd naar/langs Amsterdam, en met de spits kan dat een kleine nachmerrie zijn (op de A9 amsterdam/haarlem staat dan ook vrijwel altijd file).
Je moet je er dus zeker van zijn dat je bereid bent veel tijd aan reizen kwijt te zijn als je in die regio gaat wonen, mocht je een andere baan willen/moeten zoeken.
Nah, ik heb jarenlang net boven Haarlem gewoond en mijn ouders wonen daar nog steeds en m'n zusje, m'n oom en tante en m'n nichtje wonen in Haarlem en ik kan niet zeggen dat we daar nou serieus last van hebben. De rest van de familie woont in de buurt van Rotterdam met een kleine uitzaaiing naar Eindhoven. Die laatste doen er even over om naar Haarlem te komen natuurlijk maar van file hebben ze zover ik weet nooit last. 't is ook een kwestie van weten welke wegen je wanneer moet vermijden natuurlijk, en daar kom je vanzelf achter.

En als je OV't: de treinverbinding Hlm-Asd is fantastisch. Elke 10 minuten een trein (ik geloof zelfs meer tegenwoordig) en zelden vertraging. Dat stuk spoor gaat redelijkerwijs gewoon rechtdoor zonder al te veel poespas dus er valt niet te veel mis mee te gaan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
r.e.s schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 23:44:
(...)
Kortom mijn gevoel is aanzienlijk minder geworden over deze man. Stel ik wil niet bij hem verder en ik koop een huis zonder een hypotheekadviseur (moet te doen zijn volgens mij?). Ben ik dan verplicht te betalen voor zijn advies ( we zijn ongeveer 3x langs geweest a 1 uur). Wij hebben in ieder geval nergens voor moeten tekenen.
Lijkt me inderdaad erg sterk dat als je nergens voor getekend hebt je iets moet betalen. Al vind ik het wel vreemd dat je nergens voor hebt hoeven tekenen, want volgens mij MAG geen enkele adviseur meer advies geven zonder een duidelijke afspraak, getekend door de klant, over wat dat kost.

Maar als je geen goed gevoel bij die adviseur hebt zou ik idd naar een andere gaan. Zeker als je je kennelijk tot nog niets verplicht hebt.

Op je andere vraag: een huis kopen zonder hypotheekadviseur kan prima. Een hypotheek krijgen alleen niet meer ;)
Tenzij je een execution only hypotheek koopt, wat je meteen beperkt tot slechts twee aanbieders, MoneYou of Bank of Scotland (of enkele adviseurs die bemiddelen in waarschijnlijk diezelfde twee aanbieders, maar volgens mij kun je dan beter rechtstreeks naar die twee aanbieders. Zie http://www.executiononlyhypotheek.net/). En dat kan alleen als je starter bent en dus niet hoeft over te sluiten, want hier kun je alleen simpele nieuwe annuïtaire of lineaire hypotheken afsluiten zonder dat je een bestaande hypotheek kan meenemen of overbrugging kan financieren.
Bij elke andere aanbieder is advies tegenwoordig verplicht. De wetgever heeft nml in haar oneindige wijsheid besloten dat Nederlanders dom zijn en tegen zichzelf beschermd moeten worden met hypotheekadvies dat uiteraard door die zelfde briljante overheidsmaatregelen plots volledig objectief is (sarcasme modus off).
Overigens kan die hypotheekadviseur natuurlijk ook de hypotheekaanbieder zelf zijn (bijvoorbeeld als je naar een bankkantoor gaat), maar ook daar betaal je dan voor het advies. Verplicht.
Rabobank bijvoorbeeld is verboden door de AFM om hier korting op te geven voor eigen klanten. Zelfs een offerte aanvragen kost nu geld, gratis offertes shoppen kan dus niet meer.
Uit dat oogpunt is een adviseur nog wel nuttig: dat kan de goedkoopste methode zijn om bij meerdere aanbieders offertes aan te vragen omdat je dan maar één keer advieskosten hoeft te betalen ipv bij elke aanbieder van een offerte apart.

Overigens zeggen die Independer goedkoopste rentestaatjes naar mijn mening helemaal niets.
Dat zijn nml vrijwel zonder uitzondering actierentes voor hypotheken met zwaar uitgeklede voorwaarden die je niet moet willen. Om voorbeelden te geven: dit zijn rentes inclusief renteverlagingen in ruil voor bijvoorbeeld het niet zonder boete mogen aflossen bij verkoop van je huis, extra kosten bij oversluiten of niet je offerte mogen verlengen zonder kosten. Sowieso vervallen die kortingen bij afloop van de rentetermijn. Vaak ben je uiteindelijk stukken duurder uit dankzij deze ongunstige voorwaarden, zeker als je weer dat vrijwel niemand zijn hypotheek 30 jaar onveranderd laat doorlopen en je dus in die 30 jaar vrijwel altijd tegen die verslechterde voorwaarden aanloopt.
Alleen had die adviseur je natuurlijk dat moeten vertellen in plaats van verbaasd reageren dat hij die rentes niet kende.

[ Voor 26% gewijzigd door xahmol op 25-01-2013 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dus eigenlijk heb je nu eerst een goede adviseur nodig die je verteld naar welke (verplichte en dure) hypotheek-adviseur je het beste kan gaan... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Rabobank heeft sindskort een tool online waarbij je allerlei gegevens al van te voren kan invullen. Dit zorgt er voor dat je bij een hypotheekgesprek minder dingen achteraf moet opzoeken en dat de provisie lager is.

Sowieso is de provisie van de Rabobank relatief gezien niet zo hoog:
https://www.rabobank.nl/p...vies_en_advieskosten#tab2

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Motrax schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 09:36:
Sowieso is de provisie van de Rabobank relatief gezien niet zo hoog:
En dat is dus de reden dat de Rabo nu ruzie heeft met de AFM. AFM heeft aangegeven dat wat Rabo doet dus niet mag. Zie oa hier , hier , hier en hier.
Maar kennelijk is Rabo desondanks nog niet volledig gestopt (al hebben ze de teksten op hun site wel wat aangepast), dus doe er je voordeel mee als je al weet dat je voor een Rabo hypotheek wilt gaan.
Maar wel erg interessant te zien waar die discussie heen gaat dit jaar. Denk persoonlijk dat advieskosten snel naar bijna 0 gaan tenderen en er voor de 'onafhankelijke' hypotheekadviseurs straks geen business meer is anders dan een heel specifieke doelgroep (klanten voor geïntegreerd vermogensadvies of ingewikkelde constructies). Hoe snel dat naar 0 tenderen gaat hangt met name van de AFM af denk ik.
Fiber schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 09:26:
Dus eigenlijk heb je nu eerst een goede adviseur nodig die je verteld naar welke (verplichte en dure) hypotheek-adviseur je het beste kan gaan... O-)
Haha, zit een kern van waarheid in ;)

Overigens betaalde je voorheen natuurlijk die kosten ook, alleen heette het toen afsluitprovisie voor de kosten van de bank zelf (meestal 1%) en betaalde je een renteopslag om de advieskosten van de adviseur te betalen. Eén van de redenen dat rentetarieven recent iets gedaald zijn is omdat (naast andere factoren die verhogend werken) de kosten voor de provisie voor de adviseur eruit is.
Voordeel van het oude systeem was alleen wel dat offertes opvragen 'gratis' was, dat wil zeggen, de kosten van die offertes zat versmeerd in de renteopslag voor de mensen die bij die bank wel een hypotheek namen.

[ Voor 74% gewijzigd door xahmol op 25-01-2013 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:42

Momenteel merk ik de volgende zaken bij mijn hypotheek adviseur van de keten hypotheekvisie.
* Hij laat steeds rente tarieven zien die niet de laagste zijn.

[...]

* Hij probeert ons te sturen naar specifieke overlijdensrisico verzekeringen. En of we die ook bij hem willen afsluiten.

Ben ik nu zelf paranoide of heb ik daadwerkelijk te maken met een adviseur die niet het beste met mij over heeft maar vooral met zichzelf.
Wat je zegt geeft mij een beetje een dubbel gevoel. Ik kan uit je verhaal niet halen of de adviseur niet goed is of dat jij hem niet genoeg vertrouwt.

Dat hij niet de allerlaagste rentetarieven die je maar kan vinden laat zien begrijp ik wel, zoals hierboven ook al wordt gezegd zijn dat vaak tarieven met extra beperkingen of tarieven die je alleen onder bepaalde voorwaarden krijgt.

Ik neem aan dat je hebt aangegeven wat je eisen en wensen zijn, de adviseur zou aan moeten bieden wat daar het beste bij past (tenzij je eisen en wensen zodanig zijn dat je extreem dure / domme dingen gaat doen, hij zou je daar minimaal op moeten wijzen) en dat leidt niet persé tot de goedkoopste optie. Dat zou ook zijn voorkeur voor specifieke verzekeringen kunnen verklaren.

Het belangrijkste is natuurlijk dat een adviseur altijd duidelijk uit zou moeten kunnen leggen waarom hij een bepaald advies geeft. Wees daarbij niet bang om vragen te stellen als je iets niet precies begrijpt. Als hij dat ook na wat aandringen niet kan zou ik naar een ander gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Wat ook kan is zelfs alles van te voren uitzoeken en dan direct naar de bank. Dit heb ik ook gedaan.
De adviseur heeft mij wel vanalles mooi zitten uitleggen maar ik heb gewoon aangegeven wat ik wil. Bijvoorbeeld variabel hypotheekrente, deze hebben de adviseurs nooit genoemd (want daaraan verdienen ze minder) maar het was geen probleem dat ik die wou zolang ik maar op de hoogte was van de nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Dutchmega schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 11:05:
[...]
Wat ook kan is zelfs alles van te voren uitzoeken en dan direct naar de bank. Dit heb ik ook gedaan.
De adviseur heeft mij wel vanalles mooi zitten uitleggen maar ik heb gewoon aangegeven wat ik wil. Bijvoorbeeld variabel hypotheekrente, deze hebben de adviseurs nooit genoemd (want daaraan verdienen ze minder) maar het was geen probleem dat ik die wou zolang ik maar op de hoogte was van de nadelen.
Klopt, alleen betaal je dan nog steeds voor het 'advies' van de bank, inclusief verplicht een financieel plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Laatst online: 19:42
Dutchmega schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 11:05:
[...]

Bijvoorbeeld variabel hypotheekrente, deze hebben de adviseurs nooit genoemd (want daaraan verdienen ze minder) maar het was geen probleem dat ik die wou zolang ik maar op de hoogte was van de nadelen.
Ik denk dat dit eerder te maken heeft met de potentiële risico's van variabele rente dan met het feit dat adviseurs daar minder aan verdienen. De financiële wereld, incl. adviseurs, is de laatste jaren aangesproken door o.a. de AFM op het verkopen van risicovolle producten zonder adequate voorlichting. Omdat het heel lastig is om te bewijzen dat je mensen goed hebt voorgelicht (en bepaalde mensen heel erg goed zijn in ondanks goed advies toch stomme dingen doen) bieden ze nu standaard de minst risicovolle oplossinge n aan, dat is minder kans op gezeik achteraf.

[ Voor 5% gewijzigd door timag op 25-01-2013 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
timag schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 11:18:
[...]

Ik denk dat dit eerder te maken heeft met de potentiële risico's van variabele rente dan met het feit dat adviseurs daar minder aan verdienen. De financiële wereld, incl. adviseurs, is de laatste jaren aangesproken door o.a. de AFM op het verkopen van risicovolle producten zonder adequate voorlichting. Omdat het heel lastig is om te bewijzen dat je mensen goed hebt voorgelicht (en bepaalde mensen heel erg goed zijn in ondanks goed advies toch stomme dingen doen) bieden ze nu standaard de minst risicovolle oplossinge n aan, dat is minder kans op gezeik achteraf.
Ik hou liever rekening met een rente van 6% (geld naar de spaarrekening) terwijl ik 2,8% betaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
timag schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 11:18:
[...]
Correct.Exact de reden dat steeds minder banken variabele rente überhaupt aanbieden.

Zorgplicht gaat tegenwoordig bizar ver. Zie oa dit verhaal: http://www.nrc.nl/nieuws/...et-belegging-compenseren/
Bank waarschuwt klant dus nadrukkelijk dat zijn hele vermogen beleggen in Lehman obligaties niet zo'n handig idee is, klant wil het per sé toch, Lehman gaat failliet, klant klaagt, bank wordt veroordeeld omdat Kifid vind dat bank klant had moeten verbieden in Lehman te stappen.
Absurd. Zo lust ik er nog wel een paar. Als dit doorzet is inderdaad het aanbieden van variabele rente vrij hachelijk. Straks verdubbeld de rente en gaan klanten naar het Kifid om rente kwijt te laten schelden onder het argument dat bank dit nooit had mogen verkopen ookal vroeg de klant er nadrukkelijk naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
Momenteel zijn mijn vriendin en ik in onderhandeling!

Situatie
- Rijtjes doorzon woning eind jaren 60 met garage.
- Prijs was 225.000, dit is 6 maanden geleden verlaagt naar een vanaf prijs van 200.000. Huis staat een jaar te koop. Vermoedelijk door de (te) hoge vraagprijs.
- Woning is in 2001 gekocht voor 183.000
- Er is een nieuwe keuken (twv 5.000 euro) geplaatst en al het houtwerk aan de achterkant van de woning is vervangen door kunststof. Daarnaast is de C.V. ketel vervangen in 2001.
- Nadelen: Kleine gedateerde badkamer (alleen douche) en geen toilet boven. Bovenverdieping en zolder moeten geisoleerd + gemoderniseerd worden.

Nu hebben wij een startbod van 170.000 gedaan. Zoals verwacht werd ons bod afgewezen en kwam er een tegenbod van 195 ( en gaf de makelaar aan dat 190 ook een optie zou zijn ). Nu zijn wij momenteel in twijfel. Welke optie zou de tweaker kiezen? Wij willen uiterlijk op 180.000 uit komen.

1. 175.000 bieden ( wat zo goed als zeker weer wordt afgewezen ) en dan een eindbod van 180.000 doen.
2. Meteen een eindbod van 180.000 doen
3. Een eindbod van 177500 doen. Mochten ze dit afwijzen 2 weken wachten en dan alsnog een bod van 180.000 doen (niet de schoonheidsprijs :D ).

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrutcamaro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-03-2024
180, take it or leave it, voor jou 10 anderen, etc etc :+

(wel bereid zijn om weg te lopen en verder te kijken)

[ Voor 32% gewijzigd door gerrutcamaro op 26-01-2013 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Geen idee, ligt aan de locatie en de grootte van het huis... Een keuken van 5000 Euro lijkt mij een budget keuken, hoeft op zich niks mis mee te zijn, maar het is zeker geen topklasse. Een ketel uit 2001 is ook al weer 12 jaar oud en het klinkt verder dat je er nog best wel wat geld in moet steken voordat je weer lekker in dat huis kan wonen. Doe eens een linkje! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
r.e.s schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 22:31:

Situatie
- Prijs was 225.000, dit is 6 maanden geleden verlaagt naar een vanaf prijs van 200.000. Huis staat een jaar te koop. Vermoedelijk door de (te) hoge vraagprijs.
- Er is een nieuwe keuken (twv 5.000 euro) geplaatst en al het houtwerk aan de achterkant van de woning is vervangen door kunststof. Daarnaast is de C.V. ketel vervangen in 2001.
- Nadelen: Kleine gedateerde badkamer (alleen douche) en geen toilet boven. Bovenverdieping en zolder moeten geisoleerd + gemoderniseerd worden.
Gebaseerd op wat hier staat, lijkt het huis me zeker niet meer waard dan in 2001. Als er niet gerenoveerd is: jaren 60, absurd slechte/geen isolatie (minpunt). Zelfs als er dubbel glas is (vast geen HR++), dan is de rest nog steeds ruk. Zonder volledig dubbel glas zou ik niet eens overwegen het te kopen. Die CV-ketel kan binnen enkele jaren worden vervangen. Die keuken is vast ook uit 2001 en was niet al te duur, dus heeft nu zeker geen meerwaarde meer (voor zover een keuken dat ooit al heeft). Badkamer oud en moet om redenen die verder gaan dan smaak vervangen worden (eigenlijk dus achterstallig onderhoud, minpunt). Kunststof heeft ook geen eeuwig leven, reken over 10 (?) jaar dat er weer nieuw in moet.

Eigenlijk zou de verkoper geen winst moeten willen maken t.o.v. zijn prijs in 2001. Hij heeft er wat geld in gestoken om zijn woonplezier te verbeteren, maar heeft er vervolgens 12 jaar in gewoond. Dit zijn dus geen punten die de prijs zouden moeten verhogen. Boven de 180 zou ik niet gaan, dus wat dat betreft heb je de goede insteek denk ik.

Onderhandelstrategieen, tja, ik zou rustig 175 bieden. Als ze dan nog wat zakken, eindbod van 180k, dan 2 weken niet bellen en als je dan nog niks hoort nog eens bellen, zeggen dat je bod nog staat maar dat je nu wel snel duidelijkheid wilt en het er anders bij laat. Dan moet je ook echt bereid zijn erbij weg te lopen, anders werkt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Dit zou ik doen. Uiteraard met het risico dat het hem niet wordt.. maar ja, als je echt niet meer dan 180k wil betalen, dan zij het zo. 180k bieden en erbij zeggen dat dit het laatste bod is.

Je kunt andere mensen niet dwingen, hoogstens een beetje meebuigen en dan houdt het op.

Mijn woning staat bijvoorbeeld te koop voor een bepaald bedrag. Daar heb ik voor mezelf ook een bepaalde onderhandelingsruimte ingecalculeerd. Dat betekent dat wanneer ik een bod krijg dat lager is dan mijn eigen onderhandelingsruimte toelaat, dat ik het bod simpelweg moet weigeren.

Dan maakt het niet uit wat er verder aan de hand is. Of mensen het waard vinden, of ik het misschien de komende jaren niet verkoop. Mijn eigen financiele situatie bepaalt uiteindelijk wat mijn onderhandelingsruimte is.

Dus het kan ook zijn dat de verkopende partij gewoon niet genoeg eigen financiele middelen heeft om lager te zakken. Dan is het jammer maar helaas.

Ik ben wel aan het sparen en extra aflossen zodat ik dit in de toekomst beter kan. Op een dag moet je er vanaf, maar ik zou mezelf bijvoorbeeld niet in de schulden steken ervoor. Dan blijf ik liever wat langer zitten waar ik zit.

[ Voor 59% gewijzigd door Lethalis op 27-01-2013 10:23 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Zonder prijsadvies te geven: dit lijkt me normaal onderhoud gedurende 12 jaar, en daarom niets toevoegen aan de prijs. Tenslotte zullen er de komende 12 jaar vergelijkbare uitgaven nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Er zijn zelfs cv-ketels die de 12 jaar niet halen... dus ik zou er rekening mee houden dat je die binnen niet al te lange tijd moet vervangen.

En jaren 60, dan zou ik ook goed kijken naar de bedrading, leidingen e.d.. Hoe ziet dat er nog uit? Hoop dat er een goede renovatie is geweest in de tussentijd, maar aan het verhaal te lezen is dat niet gebeurd.
Let ook goed op mogelijke (oude) lekkages, vochtplekken e.d..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Jaren '60 is de minst populaire bouwperiode: wel de nadelen van een oud huis, maar niet de voordelen. Dit is de reden dat jaren '60-woningen over het algemeen qua prijs veel lager liggen dan vergelijkbare woningen uit de jaren '20 of '30 die immers vaak voorzien zijn van 'authentieke details', waar (sommige) mensen extra voor willen betalen. Je moet voor jezelf nagaan of dat al in de (vraag)prijs verwerkt zit.

[ Voor 12% gewijzigd door nare man op 27-01-2013 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:56
Wij zijn destijds voor een jaren 70 woning gegaan, puur om de ruimte en de grote tuin.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Ze hebben dus minimale hoeveelheid verbetering/onderhoud gedaan, vooral als je zegt dat er 2 verdiepingen nog gerenoveerd moeten worden.

Dan gaan bij mij de alarmbellen af of je dan ook de volledige bedraging+stoppenkast moet aanpakken, het leidingwerk, maar ook de kwaliteit van de dingen die wél zijn gedaan. Immers, 2001 was HET hoogtij jaar voor prijsstijgingen. Als ze in die markt de goedkoopste keuken die er bestaat erin lieten zitten (en dat is iets waar je dagelijks naar kijkt/mee werkt) en 2 verdiepingen niet aanpakten (en ook niet in de 12 jaren erna...) zou ik me zorgen maken over het geld dat ze hebben uitgetrokken voor de minder/niet zichtbare onderdelen en regulier onderhoud.

De woning schreeuwt voor mij dus eigenlijk 'weglopen en vanaf blijven', of zorgen dat je ruim budget hebt (denk 10-20k) om nu nog onvoorzien achterstallig onderhoud aan te kunnen pakken.

[ Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 27-01-2013 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
nare man schreef op zondag 27 januari 2013 @ 12:36:
Jaren '60 is de minst populaire bouwperiode: wel de nadelen van een oud huis, maar niet de voordelen. Dit is de reden dat jaren '60-woningen over het algemeen qua prijs veel lager liggen dan vergelijkbare woningen uit de jaren '20 of '30 die immers vaak voorzien zijn van 'authentieke details', waar (sommige) mensen extra voor willen betalen. Je moet voor jezelf nagaan of dat al in de (vraag)prijs verwerkt zit.
En dat ben ik dus niet met je eens. Jaren 60 is de meest degelijke bouw ooit en erg praktische ruime huizen.

Als je je niet blind wilt betalen aan veel onderhoud en de 'originele details' heb je een stukken praktischer en degelijker huis dan de huidige nieuwbouw, mits uiteraard keuken, sanitair en CV zijn gemoderniseerd.

Ik zie hier in Utrecht juist veel mensen die jong en zonder kinderen oud kopen, maar er dan met kinderen achter komen dat de huizen krap en onpraktisch zijn en dan juist naar jaren 60 huizen gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door xahmol op 27-01-2013 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:30
Cobb schreef op zondag 27 januari 2013 @ 12:39:
Wij zijn destijds voor een jaren 70 woning gegaan, puur om de ruimte en de grote tuin.
Zijn jaren '70 per definitie groter dan recenter gebouwde huizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Het Fantoom schreef op zondag 27 januari 2013 @ 13:45:
[...]

Wel als je in dezelfde prijsrange gaat kijken.

Mijn zusje koos ook voor een jaren 70 woning omdat deze veel groter was dan een jaren 90 woning voor hetzelfde geld. En zelfs in dezelfde omgeving.

Bij de jaren 70 woning heeft ze zelfs een dubbele garage erbij gescoord en een dakterras.

Ze had er wel werk aan om de woning te moderniseren. Alle leidingen in huis zijn vervangen, nieuwe CV ketel geplaatst, badkamer gerenoveerd, enzovoorts. Maar uiteindelijk heeft ze veel meer woning voor hetzelfde geld.

Voor een moderne woning met die ruimte en garage ben je zo 400k kwijt, terwijl zij en haar man de woning hebben gekocht voor 250k.

Ga je echter voor 250k naar moderne woningen kijken, dan krijg je een standaard rijtjeshuis. En dus geen dakterras, uitbouw, dubbele garage, etc :)

Zij wilden per se die garage hebben voor hun motoren, waardoor modernere woningen afvielen..

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Het Fantoom schreef op zondag 27 januari 2013 @ 13:45:
[...]

Best wel. Alleen al de afmetingen waren toen anders (best 'simpel' om 5-7m brede woningen te vinden) vergeleken met nu (4-5m is echt max).

Daarnaast, de ouderdom maakt het minder gewild omdat je er relatief veel geld in moet stoppen aan opknapwerk. Dan wordt min of meer in de vraagprijs verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 15:42
Misschien handig km in de op de volgende site te zetten.

Huizenzoeker.nl hier kan je zien hoe lang een huis op funda te koop staat. Verder zie je de stijging of daling van een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Graag zou ik een "second opinion" horen van de financiële kenners hier :)

Recent heb ik mijn appartement verkocht. Dat is in deze tijd natuurlijk erg fijn maar net als bij vele anderen is dat gebeurd met wat verlies. Het verlies is niet groot en in de spaarhypotheek zit inmiddels al wel een aardig bedrag dus in principe zit ik in totaal nog in de plus.

Mijn vriendin en ik gaan samenwonen en willen dit geld gebruiken voor een nieuw huis maar waarschijnlijk hebben we nog geen nieuwe woning op het moment dat de overdracht van het appartement plaatsvindt. Qua woonruimte geen ramp maar het gaat om het volgende: de bank heeft me een aantal opties voorgelegd voor wat betreft de spaarhypotheek. De eerste is het beëindigen van de polis maar dan moet ik inkomstenbelasting gaan betalen over het rentebestanddeel. De looptijd is namelijk te kort geweest.

Een andere optie is het meenemen naar een nieuwe woning, mits ik die binnen twaalf maanden koop. De hypotheekadviseur wees me echter op het feit dat je in dat laatste geval het probleem hebt dat je bij de afrekening bij de overdracht het verlies van het huis uit je spaargeld moet betalen (als je dat al hebt). Je kan vervolgens het spaarpotje van de oude hypotheek wel overhevelen naar de nieuwe maar dan ben je dus je eigen spaarpotje kwijt. Als ik dat niet wil zit er dus niks anders op dan toch de polis maar te beëindigen en het verlies aan de belastingen te nemen.

Begrijp ik de situatie goed of zie ik (en mogelijk de adviseur ook) nog iets over het hoofd?

Ik vond op het internet overigens nog dit:

http://www.bureaugroenveld.nl/nieuws.php?id=19123

Het komt vreemd op me over. Is zo'n vrijstelling dan alsnog van toepassing?
Versteegrob schreef op zondag 27 januari 2013 @ 23:04:
Huizenzoeker.nl hier kan je zien hoe lang een huis op funda te koop staat. Verder zie je de stijging of daling van een huis.
Op Jaap.nl zie je dat meestal ook. Ik kijk ook wel op miljoenhuizen.nl voor dat soort info. De truc die ik op Funda vaak zie is dat een huis er vaak even een paar dagen af wordt gehaald om vervolgens met een lagere vraagprijs weer terug te komen. Dan denk je met een nieuw huis te maken te hebben maar dan blijkt het al een jaar te koop te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
Tweakers bedankt voor al jullie reacties! Na jullie argumenten in overweging te hebben genomen hebben we besloten een eindbod (take it or leave it) te doen van 177500. We houden jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:27
Appartement gezien van 140K, kan 118K max lenen. Appartement is mooi, goed onderhouden, maar ik wil max 118K betalen. Vergelijkbare appartementen staan voor 10 tot 20K minder te koop, maar zijn wel in mindere staat. 2 jaar te koop, ondertussen ook leeg... Wat is dan de beste tactiek?

EDIT: Ze kwamen overigens van 160K 2 jaar terug....

[ Voor 29% gewijzigd door TheJVH op 29-01-2013 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Max 118k lenen? Duik de sociale huursector in, die bestaat niet voor niets juist voor de lagere inkomens :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:12
TheJVH schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 00:34:
Appartement gezien van 140K, kan 118K max lenen. Appartement is mooi, goed onderhouden, maar ik wil max 118K betalen. Vergelijkbare appartementen staan voor 10 tot 20K minder te koop, maar zijn wel in mindere staat. 2 jaar te koop, ondertussen ook leeg... Wat is dan de beste tactiek?

Ik zou gewoon open kaart spelen. Budget is 118K, take it or leave it. Misschien 116K zeggen dat je eventueel nog met veel pijn en moeite ze een klein beetje tegemoet kan komen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Heb je rekening gehouden met extra kosten voor financiering, KK, makelaar e.d.?

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Shiver23 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 10:06:
[...]

Heb je rekening gehouden met extra kosten voor financiering, KK, makelaar e.d.?
Inderdaad. 118 max lening met zo'n 6% aankoopkosten betekend max 111 kunnen bieden. Tenzij je die 7 verschil uit eigen zak contant kan betalen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Iemand ervaringen met een aankoop keuring van Vereniging Eigen Huis?
Heb een kijker gehad, deze wil graag terugkomen met een bouwkundig specialist van eigen huis.
Heb gelezen dat het een week kan duren voordat ze tijd hebben.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:38

Open kaart spelen lijkt mij ook het beste. Geeft je het minste gehannes en de verkoper weet direct waar die aan toe is.
Is er de laatste tijd nog wat verkocht in het appartementenblok/complex/flat? Dat geeft vaak een goed beeld van de te verwachten waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-12-2024
Harmen schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 10:49:
Heb een kijker gehad, deze wil graag terugkomen met een bouwkundig specialist van eigen huis.
Ik heb zelf via eigenhuis een aankoopkeuring laten doen op het huis dat ik gekocht heb. Capabele man was het. Kon ook met spoed, maar dat kost extra..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Ook 3 keer een aankoopkeuring van Eigen Huis laten doen bij de drie huizen die ik inmiddels achter elkaar gekocht heb in mijn leven. Altijd een goede investering geweest waar ik erg tevreden over was.
Laatste keer was wel in 2008. Geen idee hoe druk ze het nu hebben dus.

Maar denk eerlijk gezegd dat jij niet veel keuze hebt. Ik neem aan dat jij niet tegen die kijker gaat zeggen dat hij niet meer mag kopen als de keuring langer dan een week duurt.
Zeker omdat het een goed teken is als iemand met een bouwkundig specialist wil komen. Dat betekend dat de kijker kennelijk erg serieus is. Anders betaal je nml geen paar honderd euro voor de keuring. Dat doe je normaal alleen als je al een voorlopige koopovereenkomst hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Nog twee jaar wachten en ze smeken je of je het voor een ton wil overnemen... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor een huis onder NHG is een bouwkundige keuring sowieso verplicht voor de meeste huizen, dus dan blijkt het idd een geinteresseerde koper te zijn. Da's goed nieuws :)
Verder zal die man ws een afspraak met je maken, hoeft de potentiele koper niet eens bij te zijn - maar het kan uiteraard wel. Wat boeit het jou overigens dat dat pas over een week is? Over het kopen van een huis doe je in het algemeen wel even, als deze keuring goed is krijg je misschien wel een reeel bod :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
The Eagle schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 13:11:
[...]
Over het kopen van een huis doe je in het algemeen wel even
Zucht .... tell me about it :)

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 29-01-2013 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

118k kunnen lenen is nogal een beperking. Tenzij je een redelijke hoeveelheid spaargeld hebt moet je daar ook de overdrachtsbelasting en eventueel hypotheekadvies en nog wat andere kleine dingen uit financieren. Je zou dan het appartment voor ongeveer 110k moeten overnemen en met een vraagprijs van 140k lijkt me dat behoorlijk onrealistisch. Je zegt zelf al dat het kwaliteitsverschil met de appartementen die wél in je prijsklasse zitten vrij groot is, dus ik schat je kansen vrij laag in. Ik heb ook in jouw situatie gezeten en heb uiteindelijk besloten te wachten tot mijn salaris wat omhoog ging. Eind vorig jaar heb ik toen een lening van 20k meer kunnen afsluiten dan een jaar eerder had gekund.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:27
NMe schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 13:22:
[...]

118k kunnen lenen is nogal een beperking. Tenzij je een redelijke hoeveelheid spaargeld hebt moet je daar ook de overdrachtsbelasting en eventueel hypotheekadvies en nog wat andere kleine dingen uit financieren. Je zou dan het appartment voor ongeveer 110k moeten overnemen en met een vraagprijs van 140k lijkt me dat behoorlijk onrealistisch. Je zegt zelf al dat het kwaliteitsverschil met de appartementen die wél in je prijsklasse zitten vrij groot is, dus ik schat je kansen vrij laag in. Ik heb ook in jouw situatie gezeten en heb uiteindelijk besloten te wachten tot mijn salaris wat omhoog ging. Eind vorig jaar heb ik toen een lening van 20k meer kunnen afsluiten dan een jaar eerder had gekund.
Huurwoning is helaas geen optie vanwege de 8 tot 10 jaar wachttijd. Ik kan een huis kopen van 118K, max lening is iets van 122K. Ik heb wel wat eigen geld om het huis in te richten, dus dat is geen probleem. De verwachting is dat m'n salaris later ook zeker omhoog gaat, maar ik wil niet nog 2 jaar daarop wachten ivm mijn huidige woonsituatie.

Het is nog mogelijk om een starterslening aan te vragen bij de gemeente Utrecht, waarmee ik 30K renteloos kan lenen voor 5 jaar (daarna wordt er gekeken naar je salaris), maar dat doe ik het liefste niet natuurlijk.

Het huis staat dus 21 maanden te koop, en volgens Jaap.nl zijn er in de afgelopen tijd geen bezichtigingen geweest. Daarnaast is het huis ooit gekocht voor 110K in 2002 volgens het kadaster, maar ik weet niet wat er is gebeurt qua verbouwingen ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Geen idee waar je over twijfelt :P. Trek je stoutste schoenen aan en bied gewoon eenmalig € 115.000 onder voorbehoud van financiering en een bouwkundig voorbehoud. Nee heb je...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

The Eagle schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 13:11:
[...]

Voor een huis onder NHG is een bouwkundige keuring sowieso verplicht voor de meeste huizen, dus dan blijkt het idd een geinteresseerde koper te zijn. Da's goed nieuws :)
Verder zal die man ws een afspraak met je maken, hoeft de potentiele koper niet eens bij te zijn - maar het kan uiteraard wel. Wat boeit het jou overigens dat dat pas over een week is? Over het kopen van een huis doe je in het algemeen wel even, als deze keuring goed is krijg je misschien wel een reeel bod :)
Thanks Guys, even afwachten inderdaad. Hoop dat het deze week, begin volgende week gaat lukken.
Misschien dat ik dan van het zomer in een ander huis zit.....

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s

Situatie

Nu hebben wij een startbod van 170.000 gedaan. Zoals verwacht werd ons bod afgewezen en kwam er een tegenbod van 195 ( en gaf de makelaar aan dat 190 ook een optie zou zijn ). Nu zijn wij momenteel in twijfel. Welke optie zou de tweaker kiezen? Wij willen uiterlijk op 180.000 uit komen.

1. 175.000 bieden ( wat zo goed als zeker weer wordt afgewezen ) en dan een eindbod van 180.000 doen.
2. Meteen een eindbod van 180.000 doen
3. Een eindbod van 177500 doen. Mochten ze dit afwijzen 2 weken wachten en dan alsnog een bod van 180.000 doen (niet de schoonheidsprijs :D ).

Alvast bedankt!
De onderhandelingen zijn gestopt! We kwamen er helaas niet uit met de prijs. Ons eindbod was 182500. En de verkopende partij wou minstens 190.000 hebben.

Enkele feitjes
- Ons eindbod was 1000 euro hoger dan de prijs waar ze de woning 12 jaar geleden voor is gekocht;
- Huis staat een jaar te koop en wij waren de eerste bieders;
- De verkopende makelaar vond ons bod erg redelijk maar kon de verkopende partij niet overtuigen.
- Vergelijkbare woningen in de straat zijn verkocht voor 175 - 185 ( in de vette jaren ).

Erg jammer! Hopelijk komen er binnen kort eens wat nieuwe woningen op funda. Hier in de regio staat het vanaf 1 januari zo goed als stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ja dat valt me ook op. Op Funda is er momenteel helemaal geen beweging. Gewoon helemaal niets... zou dat normaal zijn in januari of is er iets anders aan de hand?

Moet ik toegeven: Funda is niet alles. De lokale makelaars hebben ook huizen die niet op Funda staan. Dus het loont de moeite om lokale sites af te gaan en/of bij een lokale makelaar binnen te stappen. Of iets als een miljoenhuizen / jaap.nl etc te gebruiken. Die indexeren en hebben dus veel meer huizen dan Funda.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:13

Nyarlathotep

Crawling Chaos

r.e.s schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 20:16:
[...]

De onderhandelingen zijn gestopt! We kwamen er helaas niet uit met de prijs. Ons eindbod was 182500. En de verkopende partij wou minstens 190.000 hebben.

Enkele feitjes
- Ons eindbod was 1000 euro hoger dan de prijs waar ze de woning 12 jaar geleden voor is gekocht;
- De verkopende makelaar vond ons bod erg redelijk maar kon de verkopende partij niet overtuigen.
- Vergelijkbare woningen in de straat zijn verkocht voor 175 - 185 ( in de vette jaren ).

Erg jammer! Hopelijk komen er binnen kort eens wat nieuwe woningen op funda. Hier in de regio staat het vanaf 1 januari zo goed als stil.
Jammer! Maar... houdt de telefoon in de gaten! Wellicht beseft de verkoper dat die 7500 euro verschil het niet waard is om nog maanden met de woning te blijven zitten...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
r.e.s schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 20:16:
[...]

Enkele feitjes

Gewoon paar maandjes wachten. Dan vragen hoe ze aankijken tegen 170-175k (zijn immers elke maand weer dalingen geweest, die je natuurlijk meerekent). Of misschien wordt je vanzelf teruggebeld omdat ze het benauwd krijgen en of alsjeblieft je oude bod nog bespreekbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:12
Motrax schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 20:34:
Ja dat valt me ook op. Op Funda is er momenteel helemaal geen beweging. Gewoon helemaal niets... zou dat normaal zijn in januari of is er iets anders aan de hand?

Moet ik toegeven: Funda is niet alles. De lokale makelaars hebben ook huizen die niet op Funda staan. Dus het loont de moeite om lokale sites af te gaan en/of bij een lokale makelaar binnen te stappen. Of iets als een miljoenhuizen / jaap.nl etc te gebruiken. Die indexeren en hebben dus veel meer huizen dan Funda.
Dat valt ons ook op. Dat komt natuurlijk omdat mensen die plannen hadden om hun huis te verkopen wel gezorgd hebben dat ze hem er een paar maanden geleden al op hadden staan. Bovendien is het gebruikelijk dat mensen hun huis te koop zetten (en kopen) als het voorjaar is, als het zonnetje weer doorbreekt en de vogeltjes zingen zeg maar ;)

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:15
Motrax schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 20:34:

Dat snap ik dan niet, waarom niet op funda als je je huis wilt verkopen, dan pak je toch alle kansen?
Mijn apartement is ook verkocht omdat de koper op Funda had gezocht.

Overigens zoek ik nog steeds een huis, maar zelfs in deze tijd kan ik niks leuks vinden in het dorp waar ik zoek. Er is ook al bijna n jaar niks meer bijgekomen. Ik woon notabene nu boven een (bevriende) makelaar. Misschien moet ik mn eisen wel bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
In mijn ervaring staat het meeste ook wel op funda. Een aantal huizen vind je wel eens op huislijn, jaap of miljoenhuizen maar dat is maar een klein percentage. Ik zou ook niet weten waar ik verder nog moet zoeken. Op miljoenhuizen staan overigens heel veel huizen die allang niet meer te koop blijken te staan.

In Haarlem zijn er dit jaar overigens nog best een paar huizen bij gekomen, gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydrogentje
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:23
Nu de hypotheek regels duidelijk en stabiel lijken te zijn, ga ik mij ook begeven op de kopersmarkt. Samen met mijn vriendin denken we aan een nieuwbouw project aan de rand van de utrechtse binnenstad. Een 1 gezinswoning in de stijl van de jaren 20/30, maar voorzien van de nieuwbouw gemakken.

De prijs is 314k voor een oppervlakte 113 m2. Als meerwerk denken we aan een mooie uitbouw waardoor het 130m2 wordt voor ongeveer 330k. Daarbij zit een tuintje op het zuid / zuid westen. Veel geld, maar zelf vind ik het een prettige locatie en we kunnen het betalen.

Nu bestaat het project in totaal uit 12 huizen. Hiervan zijn er nog 0 verkocht... Terwijl het project al eventjes (maand of 4) op de markt staat. De makelaar heeft de prijs recentelijk flink verlaagd en aangeven dat er 70% verkocht moet worden voordat er gebouwd wordt. Als dat niet gebeurt (ergens na augustus/september) gaat het project niet door.

Wat denken jullie dat mijn onderhandelingspositie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Het is op dit moment af te raden om nieuwbouw te kopen. T.o.v. bestaande bouw (ook jonge bestaande bouw) is nieuwbouw te duur. Je zou een taxateur moeten laten kijken wat de woning waard is (taxeren vanaf de bouwtekening) waarbij hij rekening houdt met de investeringen die je verwacht te gaan doen voor afwerking, installaties en inrichting.

Evt. kan je de waardering gebruiken voor je onderhandeling ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Kju op 30-01-2013 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydrogentje
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:23
Kju schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 09:35:
Het is op dit moment af te raden om nieuwbouw te kopen. T.o.v. bestaande bouw (ook jonge bestaande bouw) is nieuwbouw te duur.
Waardoor komt dat precies? Zijn dat de grondkosten? De kosten materieel/uren? Hogere winstmarges door grotere risico's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:15
Je zou verwachten dat het uurtarief in de bouw ook omlaag zou gaan, net als bij andere sectoren het geval is op dit moment.
Je ziet al wel dat sommige nieuwbouw huizen al wat omlaag gaan, maar erg veel is het niet. Bij ons in het dorp staat ook een nieuwbouwproject gepland, maar nog niks gebouwd. Ik had ook wel interesse, maar de prijzen zijn nog hetzelfde als 1 jaar geleden.
Pagina: 1 ... 44 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.