Je aankoopmakelaar vind het huis € 285.000 waard. Dan lijkt het mij vrij logisch dat je dan nog 5 tot 10% (het liefst nog meer) daar onder uit wil komen en in ieder geval nooit meer dan € 285.000 moet betalen. Wijsheid is dus max. € 285.000, alles daarboven is niet wijsVerwijderd schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 11:09:
Mijn vrouw en ik willen maximaal 304k euro (i.c.m. NHG) uitgeven aan dit huis, maar kunnen eventueel meer lenen. We vertrouwen op onze aankoopmakelaar, maar willen liever niet nog een keer achter het net vissen. De vraag is wat wijsheid is in deze situatie.
Je hebt het aankoopproces al heel verstandig aangepakt, zeker ook omdat (uitgaande van je posts) je emotie het wil winnen van je verstand: je hebt een aankoopmakelaar ingeschakeld, de woning is door een deskundige gewaardeerd en er is al een maximale koopsom vastgesteld. Maak dan geen fout door, uit angst voor "achter het net vissen", te veel te betalen voor die woning. De aankoopmakelaar heb je niet alleen voor het bedingen van de laagst mogelijke prijs, je betaalt hem ook om er voor te zorgen dat je een besluit neemt op basis van je verstand, niet op basis van emotie. Als hij je een advies geeft, luister daar dan ook naar.
Hou wel altijd rekening dat die aankoopmakelaar toch nog wat zal willen verdienen. Als je de aankoopmakelaar op basis van een beloning met een "no cure no pay element" hebt ingeschakeld zal hij je uiteindelijk toch nog helpen de deal rond te maken als je tegen zijn advies in toch nog de onverstandige keus maakt door meer te betalen voor de woning dan het waard is, anders verdient hij straks niets. Verkoopmakelaars rekenen er vaak ook op dat de aankoopmakelaar er op het eind altijd dat laatste zetje zal geven, zodat er toch nog een transactie tot stand komt.
PSN: Kjujay