Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.789 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Sander schreef op donderdag 06 december 2012 @ 20:43:
Mijn conclusie: geen reden om haast te maken of bereidwilliger de onderhandelingen in te gaan om zaken voor 31-12 rond te krijgen.
De datum is inmiddels verschoven tot 1 april om iedereen iets meer tijd te geven.
http://nos.nl/artikel/448...ypotheek-tot-1-april.html

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Net telefoontje gekregen van de hypotheker. De bank heeft de hypotheek akkoord gegeven. Over 2 weken naar de notaris en sleuteloverdracht *O*

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 17:05
Shiver23 schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 13:02:
[...]

De datum is inmiddels verschoven tot 1 april om iedereen iets meer tijd te geven.
Dit gaat alleen om bestaande hypotheken die je dan over zou kunnen zetten van aflossingsvrije hypotheek naar een andere vorm. Niet over het feit dat nieuwe hypotheken onder dezelfde regeltjes van dit jaar vallen tot 1 April , als ik het goed begrijp.

Banken hebben het nu juist extra druk door starters die een huis kopen ( om onder de "betere" regeltjes te vallen ). Vandaar dat ze banken meer tijd gunnen om klanten hun hypotheekvorm te laten aanpassen.

Correct me if I am wrong :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Volgens mij heb je gelijk. :) Slimme maatregel van de overheid. Zo hebben meer mensen de kans om af te lossen, wat imo beter is dan niet aflossen. Jammer alleen dat het een spaarhypotheek is.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ja, daar ontstond overigens voor mij ook nogal wat verwarring over: ik heb een combinatie van een bankspaarhypotheek en een gewoon spaar(=leven)hypotheek. Dat zijn natuurljik allebei aflossingsvrije hypotheken in combinatie met een spaarrekening dan wel een levensverzekering. Maar ik begrijp dat dat in dit verband niet onder de definitie van "aflossingsvrij" valt.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoenix_the_II
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-12-2020
nare man schreef op maandag 03 december 2012 @ 11:45:
[...]

Dat is niet echt een "vergelijkbaar" appartement he :P Je kunt Rotterdam en Amsterdam niet zomaar met elkaar vergelijken, maar als je het zou willen, dan kun je in Rotterdam het beste Kralingen-Oost pakken. En daar betaal je voor 65-70m2 op een goede locatie, in goede staat, met tuin, echt wel wat meer dan 138k.
Kralingen 8)7, Wie wil daar nou een huis kopen? De buurt staat er nou niet echt bekend als een goede buurt. Althans bij mij dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Het maakt nogal een verschil of je in Kralingen-Oost of Kralingen-West woont. Kralingen-Oost is toch bepaald wel gewild (binnen Rotterdams kader dan; ik vermoed dat je de gemiddelde Amsterdammer überhaupt met geen stok naar Rotterdam kunt krijgen, dus ook niet naar Kralingen :P).

Overigens: gisteravond wel een aflevering van 'Hoe heurt het eigenlijk' speciaal over de Kralingse elite. Een pauperwijk zal het dus wel niet zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoenix_the_II
  • Laatst online: 15-12-2020
nare man schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 17:55:
Het maakt nogal een verschil of je in Kralingen-Oost of Kralingen-West woont. Kralingen-Oost is toch bepaald wel gewild (binnen Rotterdams kader dan; ik vermoed dat je de gemiddelde Amsterdammer überhaupt met geen stok naar Rotterdam kunt krijgen, dus ook niet naar Kralingen :P).

Overigens: gisteravond wel een aflevering van 'Hoe heurt het eigenlijk' speciaal over de Kralingse elite. Een pauperwijk zal het dus wel niet zijn :P
Geef mij maar een huis van na 2000 & glasvezel. }:O Mij zal je geen enkele andere kant dichtbij rotterdam centrum krijgen :P.

Ik geef toe dat je Rotterdam & Amsterdam niet met elkaar kan vergelijken. Desalnietermin blijft Amsterdam voor een Rotterdammer toch een rotstad :). Maar eigenlijk heb ik dat wel met alle steden, ik zit toch liever in de buitenwijken van een stad of een lekker rustig dorppie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Shiver23 schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 13:02:
[...]

Als ik het goed heb dan geldt dat niet voor nieuwe hypotheken en ben je als starter dus niets geholpen met deze nieuwe datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
nare man schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 17:43:
Eerlijk gezegd zou het niet in mij opkomen een zo klein appartement te kopen; zeker als het alleen maar tijdelijk is, voor je studie, zou ik eigenlijk naar niets anders kijken dan huur.
Ik ben zo'n lul die een appartement van 65m2 heeft gekocht.. en ik moet je gelijk geven, het is klein en het is inderdaad niet levensloopbestendig.

Met z'n 2-en er wonen gaat nog prima, maar je moet niet aan kinderen willen denken.

Dan moet je allemaal constructies gaan bedenken, waarbij de hobbykamer een kinderkamer wordt en de computer naar de woonkamer verhuisd wordt. In principe heb ik daar niks op tegen (ik ben het zelfs van plan als ik straks een groter appartement heb, omdat ik graag een apart washok wil), maar bij een appartement van 65m2 is de woonkamer daar te klein voor (computerverslaafden dat we zijn beiden, hebben we 2 ergonomische werkplekken nodig.. dus een laptop is out of the question).

Gelukkig heb ik er maar 75k voor betaald ooit (ja dan zit je wel in Rotterdam).. en niet 268k 8)7

Bij een bedrag van 268k denk ik meer aan een net rijtjeshuis in een buitenwijk. Of een luxe appartement van 100m2 waar je niets meer aan hoeft te doen.

Overigens is met Kralingen Oost niks mis :) Prima buurt.. West is wel wat minder. Toen ik 7 jaar geleden naar koopwoningen keek, heb ik ook een paar keer een bezichtiging aangevraagd voor kleine woningen in Kralingen Oost (bijv 3 kamer appartement voor 100k).. die waren echt zo weg. Als ze maandag op Funda stonden, dan waren ze vrijdag verkocht in die tijd (waarschijnlijk door ouders van studenten).

[ Voor 20% gewijzigd door Lethalis op 08-12-2012 11:57 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
Lethalis schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 11:40:
[...]
Bij een bedrag van 268k denk ik meer aan een net rijtjeshuis in een buitenwijk. Of een luxe appartement van 100m2 waar je niets meer aan hoeft te doen.
In Rotterdam wel ja. In de goede buurten van Amsterdam en Utrecht is dat helaas heel anders. Nog steeds. Of je moet naar de Vinex of randgemeenten willen.

En ik ben het helemaal eens dat 268k voor een 65m2 appartement absurd is en absoluut een slechte koop op dit moment in zijn levensfase, maar ik weet ook wel dat waar hij zoekt (binnen de grachtengordel Adam) zo ongeveer het duurste in NL is qua woningen. Dus de prijs verbaasd me ook weer niet.

[ Voor 31% gewijzigd door xahmol op 08-12-2012 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Om het even in perspectief te plaatsen.

Nee, natuurlijk is dat niet helemaal eerlijk. Het toont dat alles relatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ja, en dat Fransen volkomen geschift zijn, maar dat was al eeuwen bekend :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Cocytus schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 23:51:
Om het even in perspectief te plaatsen.

Nee, natuurlijk is dat niet helemaal eerlijk. Het toont dat alles relatief is.
Ach, in Amsterdam is het wellicht niet zo extreem, maar aan de bovenkant van de markt is best wat te vinden hoor... ;)

Ook daar gaat op dat het allemaal om locatie gaat. Parijs is nu eenmaal een meer gewilde stad dan Amsterdam, in Londen is de situatie niet anders. Tegelijkertijd kun je in beide steden ook voor (veel) minder een huis krijgen, afhankelijk van hoe ver je wilt zakken in de kwaliteit van de buurt/het huis.

Overigens denk ik dat dit onderwerp eerder in het andere (algemene) topic thuishoort. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ah, Parijs, daar hoop ik ooit nog eens te komen wonen, en dan zal ik 60m2 helemaal niet erg vinden :)

Ik heb vaak genoeg in appartementen gezeten in Parijs van expats die dan naar het buitenland waren, en die woonden daar normaal gesproken met 2 kinderen op 55m2. Is best te doen. Het grootste deel van je leven speelt zich dan toch in de openbare ruimte af, dan is het helemaal niet erg dat je niet zoveel ruimte thuis hebt. Parijs maakt dat toch allemaal goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unbreukable
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:16
Op dit moment ben ik bezig met de aankoop van een appartement. In mijn concept koopcontract staat de volgende passage:

1.2. Koper vergoedt aan verkoper de overdrachtsbelasting, die verkoper verschuldigd was over de verkrijging van het gekochte waarvan een notariële akte is opgemaakt die verleden is op 28 september 2012. Dit bedrag is een duizend negen honderd negentig euro (€ 1.990,00).
Deze vergoeding wordt overeengekomen in verband met de verwachte vermindering van de overdrachtsbelasting door toepassing van artikel 13 Wet op belastingen van rechtsverkeer, en het besluit van één juli tweeduizend elf, nummer BLKB 2011/1290M. Op grond van deze afspraak tussen verkoper en koper betaalt koper bij de levering van het gekochte een vergoeding van een duizend negen honderd negentig euro (€ 1.990,00) aan verkoper.
Deze afspraak heeft tot gevolg dat koper een extra bedrag aan overdrachtsbelasting betaalt. Naast de overdrachtsbelasting berekend over de koopprijs of de waarde van het gekochte, is koper namelijk ook overdrachtsbelasting verschuldigd vanwege de hier overeengekomen afspraak.

Lees ik dit goed en moet ik nu overdrachtsbelasting gaan betalen van de vorige verkoop? Is dat normaal? Zo is er dus totaal geen voordeel van de lagere overdrachtsbelasting op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Correct me if I'm wrong, maar bij mijn weten hoef je de overdrachtsbelasting niet te betalen als je binnen een (half?) jaar je huis opnieuw verkoopt. Omdat jij normaliter de overdrachtsbelasting moet betalen (kosten koper) maar dat dus niet meer hoeft, zou jij een voordeel hebben. De koper wil echter dat voordeel hebben, en daarmee betaal jij zijn inkomstenbelasting.

Ik weet niet of je al een mondelinge overeenkomst hebt, maar hier kun je best bezwaar tegen maken. Je kunt namelijk wel weten dat het pand in september is verkocht (bij het kadaster opvragen), maar niet dat de koper dat voordeel wil hebben als hij je dat niet verteld heeft. :P

Overigens heeft de huidige verkoper het object gekocht voor 99500 euro, mocht je daar geïnteresseerd in zijn. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Krisp op 09-12-2012 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unbreukable
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:16
Het appartement is op 28-09 van dit jaar van de eerste eigenaar verkocht aan een woningstichting en die verkopen het nu aan mij.

Zoals ik het lees betaal ik de KK + een extra vergoeding van 1990,-...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

je koopcontract is nog onder concept. Jullie zijn het over de prijs eens, maar de inhoud van het contract is prima onderhandelbaar. Ik zou gewoon tegen de verkoper zeggen dat ie in voorkomend geval 2000 euro in prijs moet zakken, of die paragraaf schrappen. Waarom zou jij moeten betalen voor een risico dat hij genomen heeft :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-08 22:48

Sebastiaan

....

Unbreukable schreef op zondag 09 december 2012 @ 22:19:
Het appartement is op 28-09 van dit jaar van de eerste eigenaar verkocht aan een woningstichting en die verkopen het nu aan mij.

Zoals ik het lees betaal ik de KK + een extra vergoeding van 1990,-...
Het kost je 2% over 1990 euro extra aan kosten, oftewel ongeveer 4 tientjes. Omdat de doorverkoop binnen 6 maanden is, betaal je over het bedrag van de vorige verkoop geen overdrachtsbelasting. Als jij het voor bijvoorbeeld 120k koopt dan betaal je 2% over (120000-99500) aan overdrachtsbelasting. Daarnaast betaal je dan die 1990 als vergoeding aan de verkoper, dus totaal 2% van (120000-99500) + 1990 + 2% van 1990.

Door deze constructie heeft de verkoper na verkoop geen kosten gemaakt voor de overdrachtsbelasting en zijn winst is dan gelijk aan de verkoopprijs minus de aankoopprijs.

Het is redelijk gebruikelijke constructie, alleen die overdrachtsbelasting over die vergoeding is recent, vroeger was die extra vergoeding vrijgesteld van overdrachtsbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
nare man schreef op zondag 09 december 2012 @ 20:42:
Ah, Parijs, daar hoop ik ooit nog eens te komen wonen, en dan zal ik 60m2 helemaal niet erg vinden :)

Ik heb vaak genoeg in appartementen gezeten in Parijs van expats die dan naar het buitenland waren, en die woonden daar normaal gesproken met 2 kinderen op 55m2. Is best te doen. Het grootste deel van je leven speelt zich dan toch in de openbare ruimte af, dan is het helemaal niet erg dat je niet zoveel ruimte thuis hebt. Parijs maakt dat toch allemaal goed :)
Grappig dat het in Parijs best te doen is, 55m2 met twee kinderen, maar dat je in Nederland niet kunt samenwonen op iets van <70m2. Het kan aan mij liggen, maar volgens mij meten ze vierkante meters in Parijs hetzelfde als in Amsterdam :)

Wb de drie voorbeelden in Parijs, ik had natuurlijk ook London of New York kunnen pakken, maar London ken ik niet zo goed en New York is nog veel extremer dan Parijs. Bovendien was ik er te lui voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

55 vierkante meter zou ik voor mij alleen al te klein vinden, laat staan voor 4 man. 8)7 Parijs is een mooie stad maar als je zó op elkaar moet zitten word je dat in Parijs ook beu. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Unbreukable schreef op zondag 09 december 2012 @ 22:03:
Op dit moment ben ik bezig met de aankoop van een appartement. In mijn concept koopcontract staat de volgende passage:

1.2. Koper vergoedt aan verkoper de overdrachtsbelasting, die verkoper verschuldigd was over de verkrijging van het gekochte waarvan een notariële akte is opgemaakt die verleden is op 28 september 2012. Dit bedrag is een duizend negen honderd negentig euro (€ 1.990,00).
Deze vergoeding wordt overeengekomen in verband met de verwachte vermindering van de overdrachtsbelasting door toepassing van artikel 13 Wet op belastingen van rechtsverkeer, en het besluit van één juli tweeduizend elf, nummer BLKB 2011/1290M. Op grond van deze afspraak tussen verkoper en koper betaalt koper bij de levering van het gekochte een vergoeding van een duizend negen honderd negentig euro (€ 1.990,00) aan verkoper.
Deze afspraak heeft tot gevolg dat koper een extra bedrag aan overdrachtsbelasting betaalt. Naast de overdrachtsbelasting berekend over de koopprijs of de waarde van het gekochte, is koper namelijk ook overdrachtsbelasting verschuldigd vanwege de hier overeengekomen afspraak.

Lees ik dit goed en moet ik nu overdrachtsbelasting gaan betalen van de vorige verkoop? Is dat normaal? Zo is er dus totaal geen voordeel van de lagere overdrachtsbelasting op dit moment.
Je bent dus een prijs overeengekomen, even simpel stellen 100.000+KK. Hiermee zeggen ze eigenlijk dat ze eenzijdig de prijs verhogen naar 101,990+KK.

Door deze constructie gaat dus je overdrachtsbelasting omhoog, omdat je over de 1,990 ook overdrachtsbelasting moet betalen.

Ik zou het laten schrappen, je bent immers al een prijs overeen gekomen. Als ze dit per se erbij willen, dan zou ik een ruil verwachten zoals de reeds overeengekomen prijs evenredig verlagen (dus bijvoorbeeld 98,010).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Myrdreon schreef op maandag 10 december 2012 @ 07:58:
[...]

Je bent dus een prijs overeengekomen, even simpel stellen 100.000+KK. Hiermee zeggen ze eigenlijk dat ze eenzijdig de prijs verhogen naar 101,990+KK.

Door deze constructie gaat dus je overdrachtsbelasting omhoog, omdat je over de 1,990 ook overdrachtsbelasting moet betalen.

Ik zou het laten schrappen, je bent immers al een prijs overeen gekomen. Als ze dit per se erbij willen, dan zou ik een ruil verwachten zoals de reeds overeengekomen prijs evenredig verlagen (dus bijvoorbeeld 98,010).
Dit is incorrect. Lees eerst even constructies rondom de overdrachtsbelasting bij verkoop binnen korte tijd, zoals Sebastiaan ook aangeeft. Doordat het huis binnen 6 maanden (nu zelfs 36 mnd) 2 keer verkocht wordt hoeft de kopende partij bij de 2e koop geen overdrachtsbelasting te betalen die de vorige koper al betaald heeft. Jij betaald alleen de overdrachtsbelasting over het verschil tussen de vorige aankoopprijs en jouw aankoopprijs. Alleen is het in dit soort gevallen vrij normaal om dat voordeel van kosten koper tussen jou en de huidige eigenaar te delen of zelfs volledig voor jouw rekening te laten komen.

Die 1990,- komt niet bij je overdrachtsbelasting op, omdat het losstaande kosten zijn die niet onder het huis vallen (net als dat je geen overdrachtsbelasting betaald als je bijv meubilair overneemt).
Overdrachtsbelasting op onroerende zaken
Wie juridisch of economisch eigenaar wordt van een onroerende zaak in Nederland, betaalt overdrachtsbelasting. Meestal maakt een notaris bij de overdracht een akte op, brengt de overdrachtsbelasting in rekening en draagt die af aan de Belastingdienst. U betaalt overdrachtsbelasting als u eigenaar wordt van:

onroerende zaken (bijvoorbeeld een woning of een stuk grond);
de rechten op onroerende zaken (bijvoorbeeld opstalrecht of erfpachtrecht);
aandelen in een nv, bv of maatschap waarvan de bezittingen voor het grootste deel uit onroerende zaken bestaan (ook onroerende zaaklichamen genoemd).
Uitgezonderd van overdrachtsbelasting
Er hoeft niet altijd overdrachtsbelasting betaald te worden. In bepaalde situaties wordt deze belasting niet geheven of geldt er een vrijstelling:

Wie bijvoorbeeld door een huwelijk of scheiding eigenaar wordt van een woning, hoeft geen overdrachtsbelasting te betalen. De Belastingdienst noemt meer uitzonderingen van overdrachtsbelasting.
Daarnaast kan in een aantal gevallen vrijstelling van overdrachtsbelasting worden gekregen. Bijvoorbeeld bij bedrijfsoverdracht of verplaatsing van een landbouwbedrijf.
Bij aankoop van een onroerende zaak die minder dan 6 maanden geleden door de vorige eigenaar is gekocht, hoeft de aankoper slechts overdrachtsbelasting te betalen over de waardestijging van de onroerende zaak, mits de vorige eigenaar ook overdrachtsbelasting heeft betaald.
Versoepling regels overdrachtsbelasting om vastgoedmarkt te steunen
Tarief overdrachtsbelasting woningen permanent verlaagd
Om de doorstroming op de woningmarkt te verbeteren is het overdrachtsbelastingtarief voor woningen per 1 juli 2012 permanent verlaagd tot 2%. Hierdoor moet er meer mobiliteit op de woningmarkt komen. Ook hebben starters op de woningmarkt voordeel van deze maatregel.

Termijn vermindering overdrachtsbelasting bij doorverkoop tijdelijk verlengd
Als u een huis, kantoor of ander vastgoed koopt en binnen 6 maanden weer doorverkoopt, komt u aanmerking voor een vermindering van de overdrachtsbelasting. Deze termijn wordt tijdelijk opgerekt naar 36 maanden. Dit houdt in dat een als een pand wordt aangekocht en binnen 36 maanden weer wordt doorverkocht, de koper alleen overdrachtsbelasting over eventuele meerwaarde hoeft te betalen.
Bron: http://www.rijksoverheid....rdrachtsbelasting-betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Op zich is het een heel gebuikelijke constructie. Immers ben je als koper normaal verplicht om overdrachtsbelasting te betalen, en dus is het vrij logisch dat dit voordeel naar de verkoper gaat. Echter is het wel vreemd dat het pas bij het concept koop akte naar voren komt. En ik zou zeker proberen dit er uit te krijgen. Dit zijn typisch dingen die je bij de onderhandelingen al ter sprake brengt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Istrilyin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09-2024
NMe schreef op maandag 10 december 2012 @ 02:46:
55 vierkante meter zou ik voor mij alleen al te klein vinden, laat staan voor 4 man. 8)7 Parijs is een mooie stad maar als je zó op elkaar moet zitten word je dat in Parijs ook beu. :P
Je kunt ook stellen dat je behoorlijk veel geld bespaart of in een leukere buurt kan wonen als je je aanleert om zo klein te wonen. Ik zit op 66m2 in de oude Pijp, met z'n 4-en, en dat is pri-ma te doen. Mijn vrouw komt uit India, daar hadden ze in haar jeugd zo'n 16m2 voor een gezin van 5, om maar eens een dwarsstraat te noemen. Mijn computer afdeling is ongeveer 5m2, ook geen laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Woy schreef op maandag 10 december 2012 @ 09:03:
Op zich is het een heel gebuikelijke constructie. Immers ben je als koper normaal verplicht om overdrachtsbelasting te betalen, en dus is het vrij logisch dat dit voordeel naar de verkoper gaat. Echter is het wel vreemd dat het pas bij het concept koop akte naar voren komt. En ik zou zeker proberen dit er uit te krijgen. Dit zijn typisch dingen die je bij de onderhandelingen al ter sprake brengt.
Ja en nee, zoals aangegeven door MB23, is het nu in verkoop door een woningstichting. Handelaren en woningstichtingen die hier gewoon professioneel mee bezig zijn communiceren dit normaliter gelijk al in een verkoopbrochure of advertentie als kleine lettertjes. Dit is dan ook geen onderdeel van de onderhandelingen maar gewoon een harde voorwaarde die door hun vooraf op tafel gelegd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Sander schreef op maandag 10 december 2012 @ 09:45:
[...]
Ja en nee, zoals aangegeven door MB23, is het nu in verkoop door een woningstichting. Handelaren en woningstichtingen die hier gewoon professioneel mee bezig zijn communiceren dit normaliter gelijk al in een verkoopbrochure of advertentie als kleine lettertjes. Dit is dan ook geen onderdeel van de onderhandelingen maar gewoon een harde voorwaarde die door hun vooraf op tafel gelegd is.
Ok maar dan is het dus wel onderdeel van de onderhandelingen geweest, maar heeft de koper in dit geval niet alle informatie goed bestudeerd ;)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:42
Phoenix_the_II schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 17:50:
[...]

Kralingen 8)7, Wie wil daar nou een huis kopen? De buurt staat er nou niet echt bekend als een goede buurt. Althans bij mij dan...
http://www.funda.nl/koop/rotterdam/huis-84883108-essenweg-4/

Lijkt me een vervelende achterbuurt inderdaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:12
Kralingen is inderdaad juist de duurste en meest elitaire wijk van Rotterdam en omstreken, daar zit het oud geld zoals Jort zou zeggen. :P

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ja, maar dat is meteen ook het nadeel van Kralingen(-oost): het is ongelooflijk elitair, alles werkt met achterlijke ballotage-commissies. Als de goegemeente vindt dat je er niet tussen past, heb je echt geen leven. Mijn vriendin en ik hadden er bijna een huis gekocht (Charlotte de Bourbonlaan, voor de Kralingen-kenners) maar uiteindelijk toch niet gedaan toen we zagen wat voor buren we aan beide zijden zouden hebben: alleen maar van die typische bakfietsmoedertjes, pappa met de hockeysticks uit de sporttas, en de koters op twee-jarige leeftijd al een bekakte r. Daar werd ik helemaal onpasselijk van. Toen hebben we besloten om in Blijdorp te gaan wonen aan de Statensingel. Blijdorp is een veel prettiger Rotterdamse wijk, wat gemengder, intellectueler ook, meer 'normale' hoger opgeleiden (lees: niet alleen maar artsen en juristen). Plus, je betaalt je niet volledig blauw.

[ Voor 4% gewijzigd door nare man op 10-12-2012 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 20:11
Kwam je van buiten Rotterdam? Ik kan me het probleem voorstellen. Wij willen naar Haarlem en zelfs als je info inwint bij vrienden die er wonen blijft het moeilijk om in te schatten in wat voor wijk je terecht gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

NMe schreef op maandag 10 december 2012 @ 02:46:
Ach, als je in NYC een appartement zoekt, dan hebben daar de meesten niet eens een keuken. Iedereen eet op straat. Da's ook een manier, scheelt wel in de ruimte - die daar net als in Parijs toch al redelijk schaars is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
D-e-n schreef op maandag 10 december 2012 @ 11:09:
Kwam je van buiten Rotterdam? Ik kan me het probleem voorstellen. Wij willen naar Haarlem en zelfs als je info inwint bij vrienden die er wonen blijft het moeilijk om in te schatten in wat voor wijk je terecht gaat komen.
Ik kom oorspronkelijk wel van buiten Rotterdam maar ik woonde er al een aantal jaar (en op verschillende plekken) toen ik besloot er een woning te kopen. De keus was oorspronkelijk op Kralingen-Oost gevallen omdat dat, om even in Jort-termen te blijven, toch een beetje het nec plus ultra is voor de Rotterdammer met geld en ambitie (:P). Echter, als je er uiteindelijk wat beter naar kijkt dan is het lang niet allemaal goud wat er blinkt. Je krijgt er geen lucht, het is allemaal zo ongelooflijk ons-kent-ons. Echt een dorp, en helemaal niet grootstedelijk.

Ik herken het probleem overigens wel, wij hebben ook nog ooit een blauwe maandag overwogen om in Breda te gaan wonen (godzijdank niet gedaan) en daar hadden we ook met het probleem te maken dat je gewoon als buitenstaander niet weet welke wijken leuk zijn. Ik zou daarom ook nooit een woning kopen in een stad die ik niet ken, ik zou er tenminste eerst een jaar willen huren.

[ Voor 9% gewijzigd door nare man op 10-12-2012 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Ik herken je verhaal wel. Wij waren ons in omgeving Den Bosch aan het orienteren, en kregen de tip om eens in Engelen te gaan kijken. Zag er op zich leuk uit, echter ik zag overal lease-V70's en A4's en een fiatjes 500's staan. En een golfbaan naast het dorp, en verder veel en veel te rustig. Dat zijn dus niet ons type mensen ;)

Uiteindelijk in Rosmalen gekocht, Groote Wielen. Mooi hoekhuis, leuke buurt, gericht op net iets boven de middenklasse, precies ons type mensen dus :) Nou alleen nog passeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
nare man schreef op maandag 10 december 2012 @ 11:06:
Toen hebben we besloten om in Blijdorp te gaan wonen aan de Statensingel.
Statensingel is inderdaad top. Heb er vlakbij gewoont in een 70m2 appartement (Bickerstraat).

Grote nadeel van Blijdorp alleen vind ik dat het kopen van een normaal huis met tuin nogal lastig is daar (vrijwel allemaal etagewoningen). En het feit dat ik Blijdorp, ondanks dat het absoluut één van de betere wijken van Rotterdam is, toch nog steeds niet echt geschikt vind om kinderen op te voeden, ze worden mij iets te snel streetwise daar.

Wat dat betreft bevalt mij mijn huidige woonplek (Utrecht Oost met inmiddels twee jonge kinderen) toch beter. Nadeel daar is alleen dat de prijzen tov Rotterdam maal twee zijn. En dat Utrecht Rotterdam niet is ;-) Utrecht is absoluut gezellig, maar mis nog steeds het grootstedelijke van Rotterdam, het betere culturele aanbod in Rotterdam, de veel betere restaurants in Rotterdam. Mis ook de Rotterdamse mentaliteit.
Overigens struikel je in Utrecht Oost ook over de bakfietsen en hockeysticks, maar in ieder geval waar ik in Utrecht Oost woon is het niet zo super elitair als jij beschrijft voor Kralingen-Oost. Dat zit in Utrecht meer in Zuid-Oost (rondom Wilhelmina park).

Maar OK, de echte reden dat ik nu in Utrecht woon ipv Rotterdam is toch echt dat Rotterdam helaas voor mijn al in Utrecht wonende vriendin destijds een no go was.... Rotterdam heeft toch bij mensen die er niet wonen een erg slecht imago. Grotendeels ten onrechte, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
xahmol schreef op maandag 10 december 2012 @ 12:27:
[...]

Statensingel is inderdaad top. Heb er vlakbij gewoont in een 70m2 appartement (Bickerstraat).

Grote nadeel van Blijdorp alleen vind ik dat het kopen van een normaal huis met tuin nogal lastig is daar (vrijwel allemaal etagewoningen). En het feit dat ik Blijdorp, ondanks dat het absoluut één van de betere wijken van Rotterdam is, toch nog steeds niet echt geschikt vind om kinderen op te voeden, ze worden mij iets te snel streetwise daar.
Ja, het zijn vrijwel allemaal etagewoningen, dat klopt. Overigens wel veel benedenwoningen met tuin, maar ik wilde beslist geen bovenburen, omdat ik gewoon weet dat je daar altijd gezeik mee krijgt. En in die oude huizen met houten bouwvloeren is het sowieso al veel sneller gehorig. Daarom gekozen voor een tweelaags bovenwoning, op de 3e en 4e (top) etage, op een hoek, dus dan heb je eigenlijk maar aan twee kanten buren. Gelukkig kunnen we daar heel goed mee overweg, zijn vorige week nog op de verjaardag van hun kleine zoontje geweest :)

Aan de Van Aerssenlaan/C.Muschstraat heb je wel mooie herenhuizen met grote tuinen op het zuiden, maar dan heb je het over 180m2, 7-9 kamers en prijzen van tussen de 475k en 500k. Voor mij/ons net iets te hoog gegrepen in deze fase van ons leven, maar wie weet later. Zo zou ik tegen deze woning zonder meer ja zeggen (hij is overigens al verkocht onder voorbehoud na zes weken aangeboden te zijn).

Ik zie mijzelf niet zo snel uit Rotterdam weg verhuizen, ook al is het misschien niet ideaal voor kinderen. Het is wat jij zegt: het grootstedelijke ervan, het culturele aanbod, de voorzieningen, de aanwezigheid van veel, voor mij interessant werk.

[ Voor 6% gewijzigd door nare man op 10-12-2012 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:42
nare man schreef op maandag 10 december 2012 @ 13:28:
[...]

Aan de Van Aerssenlaan/C.Muschstraat heb je wel mooie herenhuizen met grote tuinen op het zuiden, maar dan heb je het over 180m2, 7-9 kamers en prijzen van tussen de 475k en 500k. Voor mij/ons net iets te hoog gegrepen in deze fase van ons leven, maar wie weet later. Zo zou ik tegen deze woning zonder meer ja zeggen (hij is overigens al verkocht onder voorbehoud na zes weken aangeboden te zijn).
Dat is wel leuk wonen, zeker gezien je overburen. Af en toe een trompetterende olifant of ruziemakende apen als achtergrondgeluid blijft grappig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
[...]
Van de Van Aerssenlaan/C.Muschstraat heb je wel mooie herenhuizen met grote tuinen op het zuiden, maar dan heb je het over 180m2, 7-9 kamers en prijzen van tussen de 475k en 500k. Voor mij/ons net iets te hoog gegrepen in deze fase van ons leven, maar wie weet later. Zo zou ik tegen deze woning zonder meer ja zeggen (hij is overigens al verkocht onder voorbehoud na zes weken aangeboden te zijn).
Nice inderdaad. Zou voor ons wel een optie geweest zijn als we in Rotterdam waren gaan wonen, hebben nu iets minder maar betaald voor een huis van 150m2 (in 2008, dus helaas inmiddels wat minder waard vrees ik).
Wel erg duur voor Rotterdamse begrippen trouwens. Waarschijnlijk omdat dat soort woningen zo schaars zijn? Dit zijn gewoon Utrechtse ipv Rotterdamse prijzen.
de aanwezigheid van veel, voor mij interessant werk.
Wat off topic, dus kort, maar volgens mij is dat juist een nadeel van Rotterdam.
Weet niet in welke sector je werkt, maar het probleem van Rotterdam om hoogopgeleiden vast te houden is nu juist het gebrek aan aanbod aan hooggekwalificeerd werk. Is een andere reden dat ik niet al te lang heb geprotesteerd tegen Utrecht, werk in de financiële sector en dan moet je toch echt voor 90% van de banen in Amsterdam zijn, rest is bijna 100% Den Haag of Utrecht. Heb daarom 5 jaar lang in Rotterdam gewoond en in Amsterdam gewerkt, nu in Utrecht is mijn reistijd ruim een half uur enkele reis per OV korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
xahmol schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:08:
[...]

Nice inderdaad. Zou voor ons wel een optie geweest zijn als we in Rotterdam waren gaan wonen, hebben nu iets minder maar betaald voor een huis van 150m2 (in 2008, dus helaas inmiddels wat minder waard vrees ik).
Wel erg duur voor Rotterdamse begrippen trouwens. Waarschijnlijk omdat dat soort woningen zo schaars zijn? Dit zijn gewoon Utrechtse ipv Rotterdamse prijzen.
Het zijn prijzige huizen inderdaad. Je kunt voor dat geld ook in het Molenlaankwartier wonen. Maar ze komen zelden te koop, en als ze te koop komen, gaan ze relatief snel weg (paar weken hooguit). Ik denk dat het de combinatie is van een relatief groene wijk (Statensingel om de hoek), de dierentuin voor de deur, veel ruimte, oude sfeerelementen en een voor stadse begrippen forse tuin. Verder zijn dit soort woningen in het centrum inderdaad vrij schaars. Het Molenlaankwartier ligt weer veel meer buiten de stad. In de stad is er eigenlijk maar één plek waar je dit soort woningen nog meer vindt, en dat is aan het Lisplein (tegen het eind van de Bergselaan, vlak bij de Gordelweg). Maar dat is qua wijk wel meteen veel minder.
Wat off topic, dus kort, maar volgens mij is dat juist een nadeel van Rotterdam.
Weet niet in welke sector je werkt, maar het probleem van Rotterdam om hoogopgeleiden vast te houden is nu juist het gebrek aan aanbod aan hooggekwalificeerd werk. Is een andere reden dat ik niet al te lang heb geprotesteerd tegen Utrecht, werk in de financiële sector en dan moet je toch echt voor 90% van de banen in Amsterdam zijn, rest is bijna 100% Den Haag of Utrecht. Heb daarom 5 jaar lang in Rotterdam gewoond en in Amsterdam gewerkt, nu in Utrecht is mijn reistijd ruim een half uur enkele reis per OV korter.
Ik zit in de (commerciële) advocatuur en daar is Rotterdam toch weer een heel ander verhaal dan Utrecht. Er werken ongeveer 2-2,5x zoveel advocaten in Rotterdam dan in Utrecht (ruim 1800 tegenover ca. 850). Verder heb je in Rotterdam een aantal van de grote kantoren: Loyens & Loeff, NautaDutilh, Houthoff Buruma, AKD. In Utrecht heb je eigenlijk alleen CMS DerksStarBusmann als groot kantoor. AKD is zelfs in 2007 uit Utrecht vertrokken omdat de markt daar gewoon te klein is. De markt in Rotterdam is voor advocaten heel aantrekkelijk vanwege de aanwezigheid van vrij veel bedrijven, met name ook in het havengebied, grote verzekeraars, andere industrieën, ... Dus voor mij zou het werk in Utrecht wel een stap achteruit zijn, wij komen ook niet zovaak advocaten uit Utrecht tegen in onze zaken eerlijk gezegd, meestal zijn het Rotterdammers of Amsterdammers.
timag schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:08:
[...]
Dat is wel leuk wonen, zeker gezien je overburen. Af en toe een trompetterende olifant of ruziemakende apen als achtergrondgeluid blijft grappig...
Vooral de tijgers en leeuwen zijn stoer, die hoor je vaak 's avonds pas goed. Dat geluid draagt echt onwijs ver :)

[ Voor 11% gewijzigd door nare man op 10-12-2012 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
nare man schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:19:
[...]
Ik zit in de (commerciële) advocatuur
(...)
grote verzekeraars
OK, dan snap ik het. Herken wat je zegt (zus heeft bij zo'n kantoor in Rotterdam gewerkt, als notaris trouwens). Al is het natuurlijk wel zo dat advocatuur in Amsterdam nog altijd dan weer nog even veel groter is dan in Rotterdam en Utrecht ideaal wonen is voor het forensen naar Amsterdam Zuidas en Amsterdam Oost/ZuidOost waar al die grote kantoren zitten ;)
Werk zelf bij Amsterdam Amstel en heb kortere reistijd dan veel collega's die in Amsterdam zelf wonen.

En die grote verzekeraars zijn allemaal druk bezig Rotterdam te verlaten. In ieder geval de directies, de rest volgt (mijn inschatting) binnen niet al te lange tijd. Aardig wat gaande bij verzekeraars/banken momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Klopt, maar ik gaf ook maar een voorbeeld, het is geen wet van meden en perzen natuurlijk. Bottom line is dat er in Rotterdam door de bank genomen een grotere markt is voor de commerciële advocatuur dan in Utrecht. Er zijn ook wel wat grote kantoren weggegaan uit Rotterdam, met name De Brauw (al veel langer geleden overigens), in recentere tijden Simmons & Simmons. Maar dat is ook heel conjunctuurgevoelig: vanuit London werd gedicteerd dat alles naar Amsterdam moest. Nu, een paar jaar in de crisis, denkt men daar heel anders over. De hele top van de overname-praktijk ligt overigens al enkele jaren op zijn gat, de Zuidas voorop. Nogal wat grote kantoren hebben mensen zelfs gedwongen ontslagen (o.a. Allen & Overy, Clifford Chance). Hier is nogal wat nieuws en commotie over geweest.

De advocatuur in Amsterdam is inderdaad veel groter, de balie daar telt zo'n 3800 advocaten, dat is meer dan Rotterdam, Den Haag en Utrecht bij elkaar. Er is zeker meer werk, maar daar staat natuurlijk tegenover dat Amsterdam ook verschrikkelijk duur is om te wonen. Je kunt forensen vanuit Utrecht, maar Utrecht staat ook niet bekend als een erg goedkope stad om te wonen. Bovendien heb je dan weer reistijd en reiskosten. Nu ga ik op de fiets naar mijn werk: reistijd exact vijf minuten, kosten precies nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo9003
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-09 16:56

gizmo9003

Go For It!

Wij zijn na twee bezichtigingen erg enthousiast over een huis. Nu willen we graag proberen of we het eventueel dit jaar nog af kunnen ronden. We hebben een behoorlijk bedrag aan eigen inbreng (ruim 1/3e deel).
Zoals we overal lezen moet er een onherroepelijke koopovereenkomst zijn, met overnamebedrag, om onder de regels van 2012 te vallen. Er mogen nog wel ontbindingsclausules zijn, zoals onder voorbehoud financiering.

Nu is mijn vraag:
Stel ik doe een bod, en de koper gaat akkoord. Wij leggen dit vast op papier, met handtekeningen van beide partijen, en datum dit jaar, met clausule over voorbehoud financiering (standaard 4-6 weken).

Klopt het dat ik dan nog 6 weken de tijd heb om de hypotheek rond te krijgen, en dan nog onder de regelingen van 2012 val (ivm bankspaar hypotheek)?
Als in: we hebben nu alleen het 1e advies gesprek gepland staan (wat we maximaal kunnen krijgen), gesprekken 2 en 3 zullen dan volgend jaar plaatsvinden. Het risico dat ik neem is beperkt, doordat we lang niet het maximale nodig hebben van de bank.
Uiteraard stel ik ook deze vraag nog aan de hypotheek adviseur, maar ik wilde vast wat voorbereid zijn, dus hoop op jullie kennis :)

tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Volgens mij moet de hypotheekofferte al getekend zijn om de lening onherroepelijk te maken, de daadwerkelijke goedkeuring zou dan later kunnen volgen. Maar voor de zekerheid zou ik dat gewoon bij de hypotheekadviseur voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Ik zal je even op weg helpen: The Eagle in "Ervaring met huis kopen deel 6" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
nare man schreef op maandag 10 december 2012 @ 15:16:
Bovendien heb je dan weer reistijd en reiskosten. Nu ga ik op de fiets naar mijn werk: reistijd exact vijf minuten, kosten precies nul.
Reistijd super (had ik ook toen ik mijn carrière begon in Rotterdam), reiskosten? Vergoed jouw werkgever die niet? Mijn werkgever vergoed alles (sterker: geeft mij gratis een volledige 2e klas OV jaarkaart).
Maar we dwalen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo9003
  • Laatst online: 02-09 16:56

gizmo9003

Go For It!

Aha, deze was net iets te ver terug, en heb ik dus gemist ;) bedank!
Het gaat dus om de koopakte, oftewel (via nationalenotaris.nl):
Er is overeenstemming bereikt: koper en verkoper hebben een koopovereenkomst gesloten. Deze overeenkomst wordt schriftelijk vastgelegd in de koopakte. De koopakte wordt -na ondertekening van alle partijen- aan de notaris gezonden die er in genoemd staat.
De ondertekende koopakte moet dus bij de notaris uiterlijk op 31 december binnen zijn (en gestempeld of iets dergelijks). De clausule voor financieringsvoorbehoud lijkt ook te melden dat achteraf een hypotheek regelen mogelijk is:
Deze overeenkomst kan door koper worden ontbonden indien uiterlijk op .............. koper voor de financiering van de onroerende zaak voor een bedrag van minimaal €……, zegge .......... geen hypothecaire geldlening of het aanbod daartoe van een erkende geldverstrekkende instelling heeft verkregen, zulks tegen geen hogere bruto jaarlast dan € …………., of een rentepercentage niet hoger dan ............. bij de volgende hypotheekvorm: ...............

tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
xahmol schreef op maandag 10 december 2012 @ 15:57:
[...]

Reistijd super (had ik ook toen ik mijn carrière begon in Rotterdam), reiskosten? Vergoed jouw werkgever die niet? Mijn werkgever vergoed alles (sterker: geeft mij gratis een volledige 2e klas OV jaarkaart).
Maar we dwalen af.
Volgens mij is het beleid dat als je bij indiensttreding al zover weg woont dat je hetzij me de auto, hetzij met OV naar je werk moet, je dat wel vergoed krijgt, maar dat als je bij indiensttreding dichtbij woonde en geen reiskosten had, maar je verhuist later naar een plek waar je die wel hebt (dus 'weg van je werk'), dat voor eigen rekening is. Tenminste dat was bij mijn vorige werkgever zo (indien je niet voor een leaseauto had gekozen that is). Voor mij is overigens het comfort van geen files, geen coupés vol zwetende mensen, en lekker om half zeven 's avonds thuis, niet in geld uit te drukken :)

[ Voor 8% gewijzigd door nare man op 10-12-2012 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Als je zelf weg verhuist, dan hoeft de werkgever inderdaad niet jouw reiskosten te vergoeden. Hij kan er echter wel voor kiezen om dit te doen, als je niet heel ver weg gaat wonen en hij jou waardeert als werknemer.

Mijn werkgever heeft dit al eens eerder bij iemand gedaan. Ervan uitgaan doe ik niet, het kan best zijn dat hij het bij mij vertikt te doen, maar de werkgever is vrij om dit op individuele basis te beslissen. Maar goed, wij hebben dan ook nergens echt een beleid voor :)

Wat betreft het uitzoeken van een wijk om te gaan wonen: ga huren alvorens je koopt. Leer de buurt zelf kennen.

De enige reden dat ik in Rotterdam woon, is ook mijn werk en dat het goedkoop is. In de regio Rotterdam kan ik altijd werk vinden en ik hoef daar nooit langer dan een maand voor te zoeken. Zou ik in Apeldoorn ofzo gaan zitten, dan heb ik die luxe niet (.NET developer).

En Parijs.. het is leuk om daar te zijn als toerist en er rond te lopen, maar ik ergerde mij daar na 1 week al zelf aan de toeristen :P Het is er stervensdruk en Rotterdam voelt echt als een rustig dorpje als je weer thuis bent van een week Parijs. Ook qua veiligheid helaas.. want 1 weekje Parijs leverde mij al meteen een confrontatie met een stel Algerijnen op tijdens een avondwandeling langs de Seine :/

Dan zat ik niet eens in een berucht arrondissement ofzo, gewoon in het centrum.. en al die luidruchtige Amerikanen met hun nasale stemmen die je van verre al hoort aankomen, mon Dieu! :P

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 11-12-2012 09:35 ]

• Aghanim
  • Niet online
Bah, gingen we zaterdag eindelijk een huis bekijken waar ik erg positief over was, hebben ze het net verkocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ons huis project begint inmiddels de goede kant uit te gaan. Na 31 woningen te hebben bezichtigd (en afgekeurd) zijn we via een verkoopmakelaar getipt op een aanstaande verkoop. We hebben het huis twee keer bezichtigd en onze aankoopmakelaar heeft een bouwkundig onderzoek gedaan. Hier zijn geen verontrustende zaken aan het licht gekomen.

We willen graag de keuken opzij uitbouwen (ongeveer 15m2) om zo een leefkeuken te maken. We zullen hierdoor wellicht wel wat licht bij de buren wegnemen. Daarnaast willen aan de andere kant van het huis een garage met bijkeuken (ongeveer 30m2) bouwen. Wat is jullie ervaring om de mogelijkheden hiervan vooraf te bekijken? Hoe zouden jullie dit verder afstemmen met bijvoorbeeld de buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Aannemer meenemen naar de bezichtiging, die kan je veel meer vertellen over de mogelijkheden dan een makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 13:21:
We hebben het huis twee keer bezichtigd en onze aankoopmakelaar heeft een bouwkundig onderzoek gedaan. Hier zijn geen verontrustende zaken aan het licht gekomen.
In hoeverre is jouw makelaar ook een bouwkundige? Dat is echt een vak apart, en om een goed bouwkundig rapport te krijgen, dat bijv ook gebruikt mag worden voor NHG, kom je normaliter met een aankoopmakelaar niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zouden jullie de communicatie met de buren oppakken? Door deze eventuele verbouwing wordt hen wel enig zonlicht onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:09

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Vooraf melden wat ze kunnen verwachten, dat je de overlast zo beperkt mogelijk houdt, maar dat je niet kunt voorkomen dat er wat overlast zal zijn. Na afloop 'n bosje bloemen voor de overlast brengen. Dat voor zover de verbouwing.
Wat betreft de permanente overlast: ik zou hen zelfs aanbieden om "mee-te bouwen", dus samen de boel uit te bouwen, dat scheelt kosten, je krijgt ze "mee" én zij hebben geen last van wegvallen van zonlicht.

'k Zou ook onderzoeken of het toegestaan is te doen, voordat je 't koopcontract tekent (navragen bij gemeente).

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Aghanim schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 11:13:
[...]

Als ik het goed heb dan geldt dat niet voor nieuwe hypotheken en ben je als starter dus niets geholpen met deze nieuwe datum.
Op de volgende pagina lees ik iets over het maximaal 50% aflossingsvrij zijn: http://www.rijksoverheid....g/nieuwe-regels-hypotheek

Vanaf 1 augustus 2011 bestaat deze regel, maar is dit een verplichting voor officiele hypotheekverstrekkers. Een onderhandse lening met je ouders bijvoorbeeld kun je natuurlijk aflossingsvrij afspreken. Wat zijn de consequenties voor degene die geld leent of uitleent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Nu online
Net nog eens een online-berekening gedaan bij zowel rabo als hypotheker.
Het maximum bedrag is bij mij met ongeveer 30.000 25.000 euro omlaag gegaan.

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 02-01-2013 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
rinkel schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 13:47:
Net nog eens een online-berekening gedaan bij zowel rabo als hypotheker.
Het maximum bedrag is bij mij met ongeveer 30.000 euro omlaag gegaan.
Dan zul je erg goed verdienen, als de 1-1,5% koopkrachtverlaging zo hard aankomt?

Hier was het 157k, nu 155k. Niet echt boeiend te noemen. Als je kijkt naar de rentestand (dalende..), zal ik er uiteindelijk niks van merken.

[ Voor 43% gewijzigd door Xanaroth op 01-01-2013 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:19

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als ik het via onor.nl doe dan kon ik voorheen op een enkel inkomen rond de 200k financieren, nu nog geen 145k. Dat zou ik toch ook wel een forse daling willen noemen... Jemig!

Dan was rond de 200k toch wel wat aan de ruime kant, maar voor 145k kun je hier in omgeving Den Bosch geen doorgroeiwoning kopen... (we zitten nu in de sociale woningbouw, een redelijk appartement)

[ Voor 36% gewijzigd door bartvl op 01-01-2013 21:31 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Nu online
Myrdreon schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 18:47:
[...]

Dan zul je erg goed verdienen, als de 1-1,5% koopkrachtverlaging zo hard aankomt?

Hier was het 157k, nu 155k. Niet echt boeiend te noemen. Als je kijkt naar de rentestand (dalende..), zal ik er uiteindelijk niks van merken.
Het verschil is te groot om enkel koopkrachtverlaging te zijn.
Volgens mij heeft dit meer te maken met spaarhypotheek vs annuïteit.
Al zou dit in theorie niet uit mogen maken, dus hebben banken de boel weer aangescherpt.

Edit
Net met de hypotheken app nog eens gedaan, daar kan ik nog steeds het hogere bedrag krijgen.
Blijkbaar is nog niet alles up to date

Nogmaals op de websites, Rabo en hypotheker,
Beide geven aan 40000 25000 lager, bij de abnamro nog het oude, 40000 25000 hogere, bedrag

Ben er nu wel achter dat het voornamelijk lager is op een enkel salaris, als ik mijn vrouw meetel scheelt het minder met de oude situatie

[ Voor 27% gewijzigd door rinkel op 02-01-2013 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Bij mij lijkt het nog te kloppen, zowel alleen als met mijn partner. Zat voorheen op ruim 2 ton wat ik alleen kan lenen en nu nog steeds. Zowel bij Rabo als Hypotheker gecheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Nu online
Ben ik dan de enige?
Erg vreemd, ik heb nog een screenprint van de situatie in 2012, ik kan het dus goed vergelijken.
Net nog even de NHG gekeken, ook daar is het lager. Echter bij sommige sites die gebruik maken van de NHG berekening krijg ik nog steeds het oude bedrag.

Het huis wat ik op t oog had kan ik nu dus niet meer betalen, helaas.
Ik denk dat ik nog maar n jaartje in mn huurhuis blijf zitten en mn spaargeld vast zet (al schiet dat laatste ook niet echt op met deze rente)

[ Voor 18% gewijzigd door rinkel op 02-01-2013 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
bartvl schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 21:27:
Als ik het via onor.nl doe dan kon ik voorheen op een enkel inkomen rond de 200k financieren, nu nog geen 145k. Dat zou ik toch ook wel een forse daling willen noemen... Jemig!

Dan was rond de 200k toch wel wat aan de ruime kant, maar voor 145k kun je hier in omgeving Den Bosch geen doorgroeiwoning kopen... (we zitten nu in de sociale woningbouw, een redelijk appartement)
Dan had je daar toch echt verkeerde voorstellingen bij.

Normaal is 4 tot 4.5 keer jouw jaarsalaris.

Ik heb net via onor.nl gecheckt met een salaris van 40.000 per jaar en dan kan ik gewoon 160.000 euro lenen.

Naar mijn beleving is er niet heel veel veranderd dus. Ik denk dat het bij 40.000 per jaar ongeveer 20.000 euro scheelt. Dus dat ze van factor 4.5 naar factor 4 zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Nu online
ik denk idd dat ze van 4,5 naar 4 zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

rinkel schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 09:51:
Ben ik dan de enige?
Erg vreemd, ik heb nog een screenprint van de situatie in 2012, ik kan het dus goed vergelijken.

Het huis wat ik op t oog had kan ik nu dus niet meer betalen, helaas.
Ik denk dat ik nog maar n jaartje in mn huurhuis blijf zitten en mn spaargeld vast zet (al schiet dat laatste ook niet echt op met deze rente)
Ik weet het niet zeker, maar de huidige resultaten vallen mij ook een beetje tegen. Het verschil is echter niet zo groot als jij nu benoemt, maar in de ordegrootte van 4,7x naar 4.4x mijn jaarsalaris, of zelfs lager.

Mijns inziens kan ik met mijn huidige uitgavenpatroon meer lenen zonder dat daar veel risico aan vast zit. Aangezien ik in 2013 een huis wil gaan kopen ga ik maar eens navragen hoe ik als 'koper met goede inkomensperspectieven' kan worden aangemerkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Nu online
Op zich is het natuurlijk ook beter om niet al te veel te lenen, in veel andere landen kun je overigens niet eens 100% lenen.

Maarja, toch heb je je gefocust op een categorie welke dan ineens niet meer in beeld komen.

Overigens zat ik er iets naast: het is 25000 minder en niet 40000 (soort van dyslectie-momentje denk ik)

[ Voor 6% gewijzigd door rinkel op 02-01-2013 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik was niet van plan om (meer dan) 100% te financieren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Nu online
Heel verstandig, ik ook zeker niet. Heb gelukkig mijn huis met overwaarde kunnen verkopen.
Toch geeft dit iets minder ruimte voor de aankoop van een nieuw huis met een gezin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Heb onlangs de sleutels gekregen van mijn nieuwe woning, maar nu het volgende :

- De inbouwkoelkast mist een paar glasplaatjes.
- De knoppen van het gasstel zijn voor een gedeelte gesmolten ( :? )
- 1 van de gaspitten gaat niet aan met de drukknop, de rest wel.
- De kraan in de keuken lekt.

Zijn dit zaken die ik nog kan verhalen op de vorige bewoner, of is dit voor eigen rekening?
Vind het niet echt netjes dat deze zaken niet vermeld zijn.

Het zijn ook van die kleine dingen waar je niet zo snel op let.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Nu online
Ik snap dat het moeilijk is om overal op te letten, maar volgens mij valt dit niet onder de "verborgen gebreken".

Je zult veel vaker dit soort dingen meemaken bij een eigen huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
rinkel schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 10:10:
ik denk idd dat ze van 4,5 naar 4 zijn gegaan.
4,5 keer was en is alleen een vuistregel en nooit de echte regel. De echte norm is het financieringlast percentage voor NHG en vergelijkbare normen (de zogenaamde woonquote) zonder NHG.
Oftewel het percentage van je bruto inkomen wat je aan je hypotheek kwijt mag zijn.

Dit percentage is afhankelijk van je bruto inkomen (als je meer verdiend kun je relatief meer van je inkomen aan wonen missen) en het rentepercentage (lagere rente betekend groter risico toekomstige stijging) van de hypotheek.

Zie http://www.nibud.nl/kenni...etaalbare-woonlasten.html

Voor 2013 zijn die percentages tov 2012 inderdaad verlaagd.
Zie de tabel voor 2013 vergeleken met de tabel voor 2012.

Percentages worden door het Nibud samengesteld. De aanscherping is dus niet de 'schuld van de banken', maar een objectieve inschatting wat mensen aan financieringlast kunnen dragen.

Overigens blijf ik van mening dat deze normen nog steeds te soepel zijn, ik zou echt geen dergelijke percentages van mijn bruto (!) inkomen aan mijn huis kwijt willen zijn.
rinkel schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 10:25:
Op zich is het natuurlijk ook beter om niet al te veel te lenen, in veel andere landen kun je overigens niet eens 100% lenen.
Sterker: in de meeste landen kun je niet meer dan 70% financieren. Zelfs met 100% straks zit NL dus nog eg hoog.

[ Voor 31% gewijzigd door xahmol op 02-01-2013 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:55
kaos- schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 10:29:

Zijn dit zaken die ik nog kan verhalen op de vorige bewoner, of is dit voor eigen rekening?

Ik denk dat je hier niks aan kan doen.

punt 1 is gewoon omdat er iets hogers in moest staan of deze kapot is gegaan. Niks aan te doen.
punt 2, tja had je kunnen zien, maar had je daarom een huis niet gekocht? Mogelijk kan je deze zelf vervangen
Pun 3, kan je mogelijk zelf repareren door het goed schoon te maken. Of als de onsteker in de knop zit om te kijken of het ringetje wat om de knop zit nog wel goed is/zit (dat was hier bij een gloed nieuwe gaskooplaat het probleem)
punt 4, een nieuw rubbertje en je bent er mogelijk.

Als het allemaal mee zit kan je het makkelijk zelf maken. Maar zelfs als dat niet zo is denk ik dat je er niks aan kan doen.
xahmol schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 10:54:
[...]

Sterker: in de meeste landen kun je niet meer dan 70% financieren. Zelfs met 100% straks zit NL dus nog eg hoog.
wanneer dat is ZONDER hypotheek rente aftrek, dan zit je in Nederland netto ook maar rond de 65% wat je zelf betaald.

[ Voor 12% gewijzigd door Kevinp op 02-01-2013 11:23 ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Dit zijn dingen die je zelf had kunnen/moeten checken bij bezichtiging en/of oplevering. Je hebt zelf onderzoeksplicht. Zeker de eerste twee punten.

Als dit de ergste punten zijn die je tegenkomt dan zou ik me nergens druk om maken.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Kevinp schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 11:19:
[...]wanneer dat is ZONDER hypotheek rente aftrek, dan zit je in Nederland netto ook maar rond de 65% wat je zelf betaald.
Op zich eens.

Maar het maakt het restschuld risico bij NL hypotheken wel stukken hoger.

Bovendien is deze nuance aan buitenlandse investeerders in hypotheekderivaten of obligaties niet uit te leggen. Samen dé reden waarom NL banken momenteel zoveel moeite hebben om hun hypotheekverstrekking te financieren. En banken daarom dus veel minder hypotheken kunnen en willen verstrekken dan voorheen (toen ook die investeerders nog dachten dat huizenprijzen alleen omhoog konden).

Dit is ook een belangrijke reden waarom hypotheekrente percentages in Duitsland zoveel lager liggen (en dus niet overwinsten van de banken zoals Eigen Huis ons wil doen geloven). Hypotheken zijn alleen met een behoorlijke risicoopslag te financieren. Wat dat betreft is de hypotheekrente aftrek voor een groot deel een sigaar uit eigen doos geworden. Als we nooit HRA hadden gehad was de kans groot geweest dat hypotheeklasten dan zonder HRA net zo hoog waren geweest als met HRA nu.

[ Voor 25% gewijzigd door xahmol op 02-01-2013 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het door ons beoogde huis heeft een vraagprijs van 335.000 euro. Onze inschatting (op basis van gelijkwaardige panden in de nabije omgeving) is dat het huis ongeveer 285.000 euro (=85% van de vraagprijs) zou moeten zijn. Het huis betreft een populaire jaren 30 woning, vorig jaar nog compleet gerenoveerd (CV, elektra, kunststof kozijnen, en HR++ glas), bevindt zich op een goede locatie bij (dichtbij winkels, autosnelwegen, en natuurgebied), en staat sinds 3 weken te koop. Binnenkort willen we een derde bezichtiging doen om te bepalen of we het huis willen kopen.

Gezien de goede kenmerken van dit huis verwachten we veel concurrentie. Wat is volgens jullie een goede onderhandelstrategie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Begin met bepalen wat je maximaal uit wilt geven, en zorg voor goede beargumentatie. Die laatste hoeft niet per se waar te zijn, gaat erom dat je het kunt 'verkopen' aan de verkopers.

Alleen lijk je jezelf tegen te spreken. Je zegt aan de ene kant dat er eigenlijk 15% vanaf zou moeten (dat is een grote stap voor een woning die maar net op de markt is) en dat er veel concurrentie zal zijn.

Ofwel de vraagprijs zit wel goed in de markt -> veel concurrentie/interesse, weinig mogelijk met onderhandelen( en zeker geen 15%).
Zo ja, dan is het logischer dat er inderdaad concurrentie is en er uiteindelijk een 10% vanaf gaat (komt dan op max 304k uit, namelijk grens van NHG met alle voordelen zoals lagere rente, daar zal dus vrijwel iedereen op proberen te sturen als eindresultaat - gezien de prijsstelling verwacht ik dat dit niveau ook de inzet van de verkoper is, net onder NHG niveau verkopen).

Ofwel de vraagprijs zit niet goed -> weinig concurrentie/interesse, veel mogelijk met onderhandelen (maar pas als de woning langere tijd te koop staat, en de verkopers erachter komen dat ze onrealistisch zijn).
Zo ja, dan zal het eerst enkele weken/maanden duren totdat de verkopers inzien dat de prijs te hoog is (gebrek aan interesse/lage biedingen), en het mogelijk is een grotere stap met onderhandelingen te maken (zoals 15% eraf).

Dus begin eerst een met goed onderzoek te doen. Is de woning courant of niet in prijs en is er wel/geen weinig concurrentie te verwachten?

[ Voor 33% gewijzigd door Xanaroth op 02-01-2013 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man

Glasplaatjes koelkast van de koelkast zou ik gewoon even opvragen per mail of telefonisch. Van de overige punten zou ik geen issue maken, dat is gewoon het risico van de koper. Lekkende kranen en gesmolten knoppen zou je gezien moeten hebben bij bezichtiging. Wat die drukknop van het gas betreft geldt dat het misschien niet zo netjes is, maar het is ook weer niet zo dat de verkoper daar meteen een mededelingsplicht voor heeft. Bij de mededelingsplicht moet het wel gaan om zaken waarvan de verkoper weet of moet begrijpen dat de koper ze had gekend, hij de overeenkomst niet op dezelfde voorwaarden zou hebben gesloten. Bij een gebrek dat 2500 EUR kost om te herstellen, zit je daar wel in (dan zou je een lagere koopprijs hebben bedongen), maar bij een klein klusje van hooguit een paar tientjes niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Niet online
Momenteel ook aan het speuren naar een huis. Ik ga dit topic goed in de gaten houden! Interessante informatie. De situatie van aeacus kan ik mij binnenkort ook wellicht in bevinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 21:52

JvS

Ik heb hem zelf ook

Myrdreon schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 11:47:

Alleen lijk je jezelf tegen te spreken. Je zegt aan de ene kant dat er eigenlijk 15% vanaf zou moeten (dat is een grote stap voor een woning die maar net op de markt is) en dat er veel concurrentie zal zijn.
Inderdaad, als een woning 15% te duur geprijsd is, gaat dat echt geen horde concurrenten opleveren hoor. Dus OF jij rekent jezelf rijk en er is veel concurrentie (maar die dan wel meer willen betalen) OF het staat voor een veel te hoog bedrag te koop en het zullen pittige onderhandelingen worden. Ik denk dat niet veel verkopers na drie weken al beseffen dat ze 15% van hun vraagprijs in moeten leveren...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Crap :(

Onze hypotheek is helemaal rond, maar omdat de ORV verzekeraar een achterstand had moesten we een paar weken terug om twee weken uitstel vragen. Die gekregen. Blijkt vandaag dat de aanvraag die we voor de ORV hadden gedaan, verkeerd is ingediend. Kan dus pas morgen beoordeeld worden, en dan moet ie nog naar de hypotheekverstrekker. Alles is dus rond, maar door een fuckup bij de hypotheker heb ik net dus weer om 2 weken uitstel kunnen vragen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

The Eagle schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 17:42:
Crap :(

Onze hypotheek is helemaal rond, maar omdat de ORV verzekeraar een achterstand had moesten we een paar weken terug om twee weken uitstel vragen. Die gekregen. Blijkt vandaag dat de aanvraag die we voor de ORV hadden gedaan, verkeerd is ingediend. Kan dus pas morgen beoordeeld worden, en dan moet ie nog naar de hypotheekverstrekker. Alles is dus rond, maar door een fuckup bij de hypotheker heb ik net dus weer om 2 weken uitstel kunnen vragen :/
Dat moest ik vier weken lang elke week omdat de Rabo het aantal aanvragen niet kon bijbenen. :P Verkopers zullen er over het algemeen gewoon mee akkoord gaan verder, maar de vorige eigenaar van mijn appartement heeft er wel wat problemen mee gekregen bij de aankoop van zijn nieuwe huis waardoor hij even tijdelijke woonruimte heeft gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 11:34:
Het door ons beoogde huis heeft een vraagprijs van 335.000 euro. Onze inschatting (op basis van gelijkwaardige panden in de nabije omgeving) is dat het huis ongeveer 285.000 euro (=85% van de vraagprijs) zou moeten zijn. Het huis betreft een populaire jaren 30 woning, vorig jaar nog compleet gerenoveerd (CV, elektra, kunststof kozijnen, en HR++ glas), bevindt zich op een goede locatie bij (dichtbij winkels, autosnelwegen, en natuurgebied), en staat sinds 3 weken te koop. Binnenkort willen we een derde bezichtiging doen om te bepalen of we het huis willen kopen.

Gezien de goede kenmerken van dit huis verwachten we veel concurrentie. Wat is volgens jullie een goede onderhandelstrategie?
Ligt er aan of je onder NHG wilt blijven of niet. De verkopende partij zal weinig tot geen boodschap hebben aan de omliggende panden. Zeker als die net flink in het pand geinvesteerd heeft, zal ie met zo min mogelijk verlies willen verkopen. Wil je onder NHG blijven dan kun je max 296 bieden. Wil je dat niet, dan wordt het een ander verhaal. Bepaal voor jezelf iig het max wat je zou willen betalen.
Ik zou als ik jou was een aankoopmakelaar in de hand nemen. Die gasten weten waar ze over praten en kennen ook alle trucjes. En ze taxeren eigenlijk de boel meteen, weet je ook wat het pand waard is en wat je er max voor zou moeten geven. Zo iemand kost je voor een losse bezichtinging misschien 60 of 80 euro. Dat geld haal je er altijd uit, al was het maar omdat je dan een goed advies krijgt. En goede raad is duur ;)

Wij hadden precies het zelfde. Huis had een vraagprijs van 299 en heeft geloof ik anderhalve week te koop gestaan. Heel veel gegadigden (maar het is dan ook een mooi huis). 2e bezichtiging al een aankoopmakelaar meegenomen. De verkoopmakelaar gaf al aan dat ze eerder een bod van 280 afgewezen hadden. Weinig onderhandelingsruimte dus, maar de aankoopmakelaar gaf ook aan dat het huis de vraagprijs bijna waard, en dus reeel geprijsd was. Kopersmarkt of niet, maar soms is een huis simpelweg geen koopje. Dankzij het feit dat we er geen probleem mee hadden dat de verkoper er langer in zou blijven zitten tot ie iets anders had (stel ging uit elkaar) is de koper uiteindelijk met ons 2e bod akkoord gegaan, maar daarbij zaten we niet ver onder de vraagprijs. Ter indicatie: eind november tekenden we het koopcontract. Uiterlijk 1-4 kunnen we er in. Geduld is (voor ons helaas) een schone zaak.
NMe schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 17:47:
[...]

Dat moest ik vier weken lang elke week omdat de Rabo het aantal aanvragen niet kon bijbenen. :P Verkopers zullen er over het algemeen gewoon mee akkoord gaan verder, maar de vorige eigenaar van mijn appartement heeft er wel wat problemen mee gekregen bij de aankoop van zijn nieuwe huis waardoor hij even tijdelijke woonruimte heeft gezocht.
Ik denk ook dat het bij ons wel los zal lopen. Stel wat er nu in zit gaat uit elkaar, zij woont er al niet meer, en hij moet iets anders zoeken. Dus ik denk niet dat die zal gaan kopen. Hij mag met inachtneming van een bepaalde termijn wel aangeven dat ie eerder wil passeren, maar ik vermoed ook niet dat dat gaat gebeuren. Ik baal alleen van alle romslomp die het met zich meebrengt. Ik de aankoopmakelaar bellen, hij de verkoopmakelaar, en die de verkopers weer. Kost je weer eenpaar dagen stress. Eerste huis he, dan krijg je dat :P

[ Voor 16% gewijzigd door The Eagle op 02-01-2013 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Yes! Mijn appartement is net voor de vakantie verkocht! Onder voorbehoud van de definitieve financiering uiteraard maar dit betekent wel dat wij (vriendin en ik) eindelijk concreet kunnen gaan shoppen voor een huis. Dat doen we overigens rondom het centrum van Haarlem

Vooraf denk je nog dat je op basis van de foto's al wel een goede indruk kunt krijgen maar dat valt dus tegen. Te steile trap (voor mijn vriendin is dat fysiek echt een probleem) , smalle woonkamer, tuin te klein, slechte afwerking, onderhoud niet op orde: er is veel wat je niet ziet. En we voelen ons dan zeikerds maar soms is het gevoel er ook gewoon niet.

Inclusief de diverse open huizen dagen die we al achter de rug hadden hebben we nu al zo'n tien huizen bekeken en er is er eigenlijk maar eentje die ons beiden echt helemaal aanspreekt. Want dat heb je natuurlijk ook nog eens: je moet het uiteindelijk samen eens zijn :) We hebben overigens nog een bezichtiging voor de boeg dus er is hoop ;)

Bij die ene is overigens ook sprake van een echt hele steile trap. In de wijken waar we zoeken heb je veel vooroorlogse huizen en waar bij veel van die huizen de ouderwetse steile trap vervangen is door een wat moderner exemplaar is dat hier dus niet zo. Het huis is voor de rest overigens heel netjes opgeknapt en gemoderniseerd.

Mochten wij dit willen doorzetten dan moet die trap er dus uit en moet er op een andere plaats een trap in. En dat houdt dus in: trap verwijderen, vloerdelen eraf, nieuw trapgat in de houten vloer maken, nieuwe trap laten maken en natuurlijk het andere trapgat weer dichtleggen. Dat brengt uiteraard extra kosten met zich mee (3500-5000 euro?) en nu moeten we, alvorens te bepalen of dit huis kandidaat nummer één wordt, dus eerst maar eens kijken of we deze extra kosten willen en kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Als je je al af moet vragen of je zoiets kunt betalen, dan denk ik dat je je beter eerst wat voor kunt laten lichten. Anders kom je straks bedrogen uit namelijk, dan heb je je droomhuis gevonden en red je het ineens net niet ofzo. Dat wil je niet ;)

Geen idee of je schatting van een nieuwe trap reeel is, maar daar ben je zo achter. Wat ik zou doen is zoiets gewoon in een evt onderhandeling meenemen. Oude steile trap = waardedaling (want zou vernieuwd moeten worden om aan huidige standaard te voldoen) = vraagprijs minus 5k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
We hadden bij onze hypotheekadviseur al eens een kleine berekening laten maken voor een iets goedkoper huis maar dat was zeker niet het maximum voor onze huidige inkomens. Maar je wilt ook een buffer hebben voor het geval het inkomen minder wordt dus we willen ook het plaatje voor dit huis eens zien. De hypotheekadviseur is deze week echter met vakantie dus ik moet nog even een aantal dagen wachten.

Die waardedaling is een beetje een twijfelgeval denk ik. Als je wat aan je been hebt of bijvoorbeeld zwanger bent dan is die trap echt een no-go. Maar de huidige bewoners hebben er kennelijk geen last van dus ze kunnen ook zeggen "ja, maar een ander vindt het vast geen probleem".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
D-e-n schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 09:17:
Maar de huidige bewoners hebben er kennelijk geen last van dus ze kunnen ook zeggen "ja, maar een ander vindt het vast geen probleem".
"Tsja, maar een ander doet geen bod" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tja ik vind het eigenlijk een beetje onzin om je bod zo specifiek toe te lichten. Natuurlijk kan je er bij vermelden "Vergelijkbare huizen gaan voor X bedrag, echter was de staat daarvan beter/slechter/de markt is veranderd, ik bied er Y voor".

Het zou mij als verkoper eigenlijk geen moer kunnen schelen waarom iemand een bepaald bod doet als we uiteindelijk maar over een prijs eens kunnen worden. Daarbij is het natuurlijk wel een taak van de makelaar om een beetje te polsen wat de positieve/negatieve punten zijn die mogelijke kopers opvallen, zodat je daar rekening mee kunt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

D-e-n schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 09:17:
Maar de huidige bewoners hebben er kennelijk geen last van dus ze kunnen ook zeggen "ja, maar een ander vindt het vast geen probleem".
ik denk dat je heel zwaar onderschat hoe erg de woningmarkt op de korte termijn nog verder gaat inkakken. Vrijwel iedereen die graag wat nieuws wilde kopen heeft dat net gedaan om nog te kunnen profiteren van de oude regels. De vooruitzichten op het verkopen van huizen zijn erg somber en zeker op korte termijn zal dat eerder erger worden dan verbeteren. Je hebt als koper dus een unieke onderhandelingspositie en kan je heel wat permitteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de tweede bezichtiging hebben we een aankoopmakelaar meegenomen. Hij heeft het huis getaxeerd op 285k euro, terwijl dit huis voor 335k eur te koop staat.

Problemen die spelen bij dit huis zijn:
1. De kenmerken van het huis liggen goed in de markt: jaren 30 woning, compleet gerenoveerd, goede ligging naar voorzieningen, autosnelwegen en natuurgebied. Een soortgelijke woning in dezelfde straat is een paar maanden geleden binnen vier weken verkocht.

2. De huidige bewoners liggen in een scheiding liggen. Ze hebben een hypotheek van 350k euro. Zonder NHG en met een zeer gewild huis willen zij uiteraard een zo laag mogelijke restschuld hebben.

Mijn vrouw en ik willen maximaal 304k euro (i.c.m. NHG) uitgeven aan dit huis, maar kunnen eventueel meer lenen. We vertrouwen op onze aankoopmakelaar, maar willen liever niet nog een keer achter het net vissen. De vraag is wat wijsheid is in deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 11:09:
Een soortgelijke woning in dezelfde straat is een paar maanden geleden binnen vier weken verkocht.
Ik zou eerst eens opzoeken wat er voor dat pand betaald is, dat is een goed uitgangspunt om je eigen bied strategie te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Mijn vrouw en ik willen maximaal 304k euro (i.c.m. NHG) uitgeven aan dit huis, maar kunnen eventueel meer lenen. We vertrouwen op onze aankoopmakelaar, maar willen liever niet nog een keer achter het net vissen. De vraag is wat wijsheid is in deze situatie.
Als je zeker niet achter het net wil vissen, dan bied je morgen de vraagprijs, dan heb je het overmorgen.

Als je goedkoop een huis wilt hebben, dan moet je bereid zijn om het spel te verliezen. Wil je dat niet, dan wordt het huis niet goedkoop. Op dit moment wijst alles erop dat je niet wilt verliezen. Een goede verkoopmakelaar speelt daarop in en klopt jou zeker die 304k uit je handen. :)

Een strategie komt voort uit een mindset. Daarom: begin eens met de vraag wat er gebeurt als jullie dat huis niet krijgen. Wanneer komt er in die buurt een volgend huis te koop wat jullie leuk vinden? Zijn er überhaupt andere alternatieven? Kunnen jullie wachten met het kopen van een huis? Zodra je die scenario's duidelijk hebt, is verliezen opeens een optie geworden, in plaats van een angst.

Vanuit die mindset is de 'strategie' mijns inziens simpelweg laag beginnen en duidelijk maken dat je bereid bent tot de NHG-grens te gaan. Dan weet je ook dat je die 296K kwijt bent, maar heb je ook meteen duidelijk of je daarvoor het huis krijgt.

Op TED staat een hele goede video over angst en hoe dat mensen stuurt. In deze context is het waardevol om die te kijken, zodat je jezelf begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Bij de tweede bezichtiging hebben we een aankoopmakelaar meegenomen. Hij heeft het huis getaxeerd op 285k euro, terwijl dit huis voor 335k eur te koop staat.

Problemen die spelen bij dit huis zijn:
1. De kenmerken van het huis liggen goed in de markt: jaren 30 woning, compleet gerenoveerd, goede ligging naar voorzieningen, autosnelwegen en natuurgebied. Een soortgelijke woning in dezelfde straat is een paar maanden geleden binnen vier weken verkocht.

2. De huidige bewoners liggen in een scheiding liggen. Ze hebben een hypotheek van 350k euro. Zonder NHG en met een zeer gewild huis willen zij uiteraard een zo laag mogelijke restschuld hebben.

De krenten uit de pap verkopen altijd, van de andere kant kun je in je onderhandelingen ook gewoon meenemen dat de markt er niet goed uit ziet en de woning dus nog zeker wel 5 tot 10% in waarde zal dalen in de komende 18 maanden, de vraag aan de huidige eigenaars is dan of ze dat risico willen nemen.

Daarnaast kun je (om niet boven NHG normen te komen) eventueel ook besluiten om toch iets hoger te zitten en bijv je kosten koper direct te betalen ipv mee te financieren en zelfde kan bijv voor een deel van je hypotheekbedrag. Een hypotheekadviseur kan je daar ook mee helpen wat fiscaal het meest aantrekkelijk en gunstig is.

Persoonlijk ben ik nog steeds van mening dat als je denkt dat een huis zijn geld waard is, dan moet je ervoor gaan. Ik kan slecht tegen de huidige mentaliteit dat iedere prijs die genoemd wordt sowieso te hoog is en dat er minimaal 10% af moet etc.

Wij hebben enkele weken geleden ook een woning gekocht waar relatief weinig van de vraagprijs af ging, mede omdat de huidige eigenaar zijn restschuld laag wilde houden. Uiteindelijk heeft hij toch toegehapt en zijn we op een prijs uitgekomen die voor beide partijen acceptabel was.
Krisp schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 11:49:
[...]

Als je zeker niet achter het net wil vissen, dan bied je morgen de vraagprijs, dan heb je het overmorgen.

Als je goedkoop een huis wilt hebben, dan moet je bereid zijn om het spel te verliezen. Wil je dat niet, dan wordt het huis niet goedkoop. Op dit moment wijst alles erop dat je niet wilt verliezen. Een goede verkoopmakelaar speelt daarop in en klopt jou zeker die 304k uit je handen. :)

Een strategie komt voort uit een mindset. Daarom: begin eens met de vraag wat er gebeurt als jullie dat huis niet krijgen. Wanneer komt er in die buurt een volgend huis te koop wat jullie leuk vinden? Zijn er überhaupt andere alternatieven? Kunnen jullie wachten met het kopen van een huis? Zodra je die scenario's duidelijk hebt, is verliezen opeens een optie geworden, in plaats van een angst.

Vanuit die mindset is de 'strategie' mijns inziens simpelweg laag beginnen en duidelijk maken dat je bereid bent tot de NHG-grens te gaan. Dan weet je ook dat je die 296K kwijt bent, maar heb je ook meteen duidelijk of je daarvoor het huis krijgt.

Op TED staat een hele goede video over angst en hoe dat mensen stuurt. In deze context is het waardevol om die te kijken, zodat je jezelf begrijpt.
Op basis van bovenstaand verhaal zijn wij ongeveer 2,5 jaar her en der aan het kijken geweest en vaak strak in gaan zitten en 'verloren' of laten schieten en dat is allemaal leuk en aardig, maar uiteindelijk ben je na 2 jaar huizen kijken er ook wel klaar mee. Wij hadden de mazzel dat de markt in die tijd aardig inzakte en we dus uiteindelijk 'verstandig' hebben gedaan. Van de andere kant hebben we in die 2 jaar wel 2 zomers op een balkon gezeten ipv in een tuin en op andere manieren ingeleverd in wooncomfort dat we graag hadden willen hebben. Het is allemaal een spel, maar blijf wel reëel kijken of een dergelijk huis weer snel zal vrij komen en in hoeverre je zelf nog een jaar in je huidige woning wil blijven..

[ Voor 32% gewijzigd door Sander op 03-01-2013 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Wij hebben 31 december na een week onderhandelen o.a. op 1e kerstdag het koopcontract getekend voor ons eerste huis. Vriendin werkt bij een bank, dus we hebben het idee dat alles wel vlot kan verlopen. Echter is de verkoopmakelaar deze week op vakantie en hebben we voor het hypotheekgesprek een WOZ waardebeschikking nodig. Is het gebruikelijk om hiervoor direct contact met de verkoper op te nemen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Als je wilt dat het vlot loopt zou ik dat gewoon doen. Het is jouw belang om alles snel te regelen, en het ergste dat er kan gebeuren is dat je een 'ongebruikelijke' vraag stelt aan de verkoper. Just go for it :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Op het moment dat je al getekend hebt zou je dat best kunnen doen om dingen wat sneller te kunnen laten verlopen. Of hij je vervolgens zonder zijn makelaar kan helpen is een tweede. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

shoombak schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 12:20:
Wij hebben 31 december na een week onderhandelen o.a. op 1e kerstdag het koopcontract getekend voor ons eerste huis. Vriendin werkt bij een bank, dus we hebben het idee dat alles wel vlot kan verlopen. Echter is de verkoopmakelaar deze week op vakantie en hebben we voor het hypotheekgesprek een WOZ waardebeschikking nodig. Is het gebruikelijk om hiervoor direct contact met de verkoper op te nemen? :)
Feli :) Da's wel een grensgevalletje dan...val je nog onder de oude hypotheekregels? Denk het niet of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:44:
[...]

Feli :) Da's wel een grensgevalletje dan...val je nog onder de oude hypotheekregels? Denk het niet of wel?
We vallen nog onder de oude regels, dat was ook het hele idee en konden daardoor extra druk bij de verkopende partij leggen (je verkoopt het de eerste 3/4 maanden sowieso niet met de nieuwe regels) en uiteindelijk zo'n 15% van de verkoopprijs afgekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Alleen als het koopcontract ook op 31e bij Notaris is aangekomen, maar denk/hoop dat dat geen problemen gaat opleveren bij jullie.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

shoombak schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 12:20:
WOZ kun je toch ook gewoon bij de gemeente opvragen of..?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

CyBeR schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:15:
[...]

WOZ kun je toch ook gewoon bij de gemeente opvragen of..?
Niet totdat je de eigenaar bent.
U kunt alleen het taxatieverslag van uw eigen woning opvragen, dus de woning waarvoor u een beschikking heeft gekregen.

[ Voor 15% gewijzigd door NMe op 03-01-2013 16:20 ]

Pagina: 1 ... 42 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.