Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.788 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

ph4ge schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 21:55:
Oef wat balen. Een kapitale villa met een vraagprijs van 1.2 miljoen is in de executie veiling voor 4 ton verkocht. Het zijn bijna de buren van mn schoonouders. Jammer dat je dat net een week te laat hoort.
Er is een reden dat er niet meer dan 4 ton voor betaald is. Je komt er namelijk in deze tijden niet meer vanaf.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

LED-Maniak schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 15:51:
Het is rond! Sinds vanochtend 9 uur heb ik mijn (eigen) huis dan eindelijk gekocht! :)F

Ben al sinds mei(met tussenposen) er mee bezig geweest dus dat het rond is geeft wel een goed gevoel! oOo

[...]

Vreemd dat rabobank plots de laagste rente heeft. Paar weken terug stond deze ergens halverwege. Argenta stond op 4.4% voor 10 jaar vast en was daarmee de goedkoopste.
de Rabo is inderaad aan het inkopen. 10 jr 4,1 al voorbij zien komen. voordeel is inderdaad dat je 3 weken moet wachten op een offerte en daarna eindeloos aan het lijntje gehouden wordt :P Was donderdag nog bij een klant die 20/12 moet passeren en nu nog aan moet vragen. Concurentie met de Rabo, ik heb het gevoel dat ik hem wel ga krijgen , al is de rente die ik kan bieden wat hoger........
overigens is Argenta niet echt een betrouwbare partij...heb je voor hun gekozen ??

[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 17-11-2012 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:31

Kju

ph4ge schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 21:55:
Oef wat balen. Een kapitale villa met een vraagprijs van 1.2 miljoen is in de executie veiling voor 4 ton verkocht. Het zijn bijna de buren van mn schoonouders. Jammer dat je dat net een week te laat hoort.
Kju schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:42:
[...]

Heb vanmorgen € 150.000 "eenmalig" geboden op een woning die al drie jaar te koop staat, begonnen met vraagprijs € 240.000, inmiddels gezakt naar € 189.000. Iedere taxateur zal deze woning op minimaal € 225.000 taxeren. ...
Handelaren en beleggers hebben geen geld meer, alle banken draaien de geldkranen dicht, tenzij de handelaar/belegger een hele goede trackrecord heeft. In de meeste gevallen eist de bank zelfs versnelde aflossing (in 10 i.p.v. 20 jaar) Op mijn "belachelijke" bod kreeg ik natuurlijk geen reactie. De woning werd uiteindelijk een week later geveild, we hebben het gekocht en het is eergisteren door de bank gegund voor € 100.000 plus veilingkosten, notariskosten en overdrachtsbelasting. Het valt me ook meer en meer op dat steeds minder banken op de veiling mee komen bieden om de prijzen omhoog te duwen. De villa hierboven zou toch wel meer hebben opgebracht als de bank een mannetje had gestuurd om mee te bieden.
Ray schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 10:27:
[...]

de Rabo is inderaad aan het inkopen. 10 jr 4,1 al voorbij zien komen. voordeel is inderdaad dat je 3 weken moet wachten op een offerte en daarna eindeloos aan het lijntje gehouden wordt :P Was donderdag nog bij een klant die 20/12 moet passeren en nu nog aan moet vragen. Concurentie met de Rabo, ik heb het gevoel dat ik hem wel ga krijgen , al is de rente die ik kan bieden wat hoger........
overigens is Argenta niet echt een betrouwbare partij...heb je voor hun gekozen ??
Rabo heeft bij ons in de regio met een aantal andere regionale Rabobanken een intermediairsdesk opgezet waar een aantal geslecteerde onafhankelijke tp's Rabo offerte's voor hun klanten aan kunnen vragen. Heb begrepen dat dit op meerdere plekken in het land is, niet in jouw regio?

[ Voor 33% gewijzigd door Kju op 17-11-2012 11:26 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Kju schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 10:53:
[...]

[...]

Rabo heeft bij ons in de regio met een aantal andere regionale Rabobanken een intermediairsdesk opgezet waar een aantal geslecteerde onafhankelijke tp's Rabo offerte's voor hun klanten aan kunnen vragen. Heb begrepen dat dit op meerdere plekken in het land is, niet in jouw regio?
vreemd, er is juist een bericht via AM verspreid dat alle lokale Rabo's stoppen met het intermediar.... Zal hem er eens bij zoeken.

http://amweb.nl/-/lokale-...50838271%26_3_modified%3D

Wij hebben in ieder geval geen rabo agentschap. Wel Obvion natuurlijk maar die zijn vaak veel duurder dan de lokale club.

daarnaast is het natuurlijk in de huidige markt absurd dat :

"Rabobank stopt met landelijk hypotheektarief
Terug

Rabobank Nederland meldt sinds 1 mei geen landelijke hypotheekrentetarieven meer.

Daarmee doet de bank naar eigen zeggen recht aan de praktijk, waarin de 250 lokale Rabobanken zelf hun tarief bepalen. "We blijven intern wel een streeftarief hanteren, gebaseerd op macro-economische ontwikkelingen", zegt een woordvoerder. "Maar lokaal kunnen daarin verschillen ontstaan, bijvoorbeeld doordat de concurrentie in de ene plaats groter is dan in de andere."

Ontdankt het feit dat de AFM hier fel op tegen is heeft de grootste bank er dus gewoon maling aan. In de praktijk betekent dit nog steeds dat je eerste aanbieding bij de Rabo vrijwel nooit de scherpste is, pas in concurentie zakken ze mee (waarna je met de verlening het er gewoon weer bij betaald, hoewel ook dit verboden is en sterk ontkent wordt. wij weten wel beter............)

[ Voor 66% gewijzigd door Ray op 17-11-2012 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Dat zal dan inderdaad zo zijn, volgens het artikel stoppen ze er niet in alle regio's mee. Bij ons op kantoor doet iemand anders de hypo's, die zal het wel weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:28
Ray schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 10:27:
[...]

Toen ik in oktober aan het kijken was, betaalde je 4.1~4.2% paar weken terug weer 4.4%. Ach, op dat bedrag van mij zet dat niet veel zonden aan de dijk.. :)

Ik heb inderdaad voor Argenta gekozen. Door 2 adviseurs aangeraden. Hoezo zijn die niet betrouwbaar?

De hypotheker bij mij rekende trouwens 1995 euro voor het hele pakket inclusief invullen belastingopgave en de coordinatie van het een en ander. Tot nu toe zeer correct behandeld. Maar dat bedrag zal ook aan de hypotheekvorm liggen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

LED-Maniak schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 13:11:
[...]

Ik heb inderdaad voor Argenta gekozen. Door 2 adviseurs aangeraden. Hoezo zijn die niet betrouwbaar?
Dezelfde vraag hier.

Ik heb ook Argenta en dat was toch echt smooth sailing. Offerte binnen een week, goedgekeurd een week of twee na tekenen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
[...]

[...]

Handelaren en beleggers hebben geen geld meer, alle banken draaien de geldkranen dicht, tenzij de handelaar/belegger een hele goede trackrecord heeft. In de meeste gevallen eist de bank zelfs versnelde aflossing (in 10 i.p.v. 20 jaar) Op mijn "belachelijke" bod kreeg ik natuurlijk geen reactie. De woning werd uiteindelijk een week later geveild, we hebben het gekocht en het is eergisteren door de bank gegund voor € 100.000 plus veilingkosten, notariskosten en overdrachtsbelasting. Het valt me ook meer en meer op dat steeds minder banken op de veiling mee komen bieden om de prijzen omhoog te duwen. De villa hierboven zou toch wel meer hebben opgebracht als de bank een mannetje had gestuurd om mee te bieden.

[...]

Hoeveel is het in totaal incl veilingkosten? Kom je onder die 150.000 uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:12
NMe schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 22:12:
Er is een reden dat er niet meer dan 4 ton voor betaald is. Je komt er namelijk in deze tijden niet meer vanaf.
Het staat niet meer op Funda. Maar het gaat om een fors vrijstaand huis, net buiten het dorp maar vlakbij uitvalswegen en dergelijke. Maar wat het zo bijzonder maakt is dat er 2500m2 grond bij zit, met een zwembad, parkeerplaatsen etc. In de woonwijk even verderop gaan twee onder een kappers met 250 m2 grond voor hetzelfde bedrag. Jammer dat je als gewone koper nooit te weten komt wanneer de veilingen zijn.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
ph4ge schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 14:47:
[...]

Het staat niet meer op Funda. Maar het gaat om een fors vrijstaand huis, net buiten het dorp maar vlakbij uitvalswegen en dergelijke. Maar wat het zo bijzonder maakt is dat er 2500m2 grond bij zit, met een zwembad, parkeerplaatsen etc. In de woonwijk even verderop gaan twee onder een kappers met 250 m2 grond voor hetzelfde bedrag. Jammer dat je als gewone koper nooit te weten komt wanneer de veilingen zijn.
Veilingen zijn toch echt openbaar hoor. Dus dat is het probleem niet. Ze worden vooraf aangekondigd. Zie bv
http://www.vastgoedveilingutrechtgooi.nl/veilingen.asp

Reden dat het voor particulieren ondoenlijk is om op veilingen te kopen is meer dat financieringsvoorbehoud niet mogelijk is, hypotheek moet rond zijn voor je kunt bieden.
En bezichtigen is meestal niet mogelijk, je koopt dus blind.
Beide afdoende reden dat alleen professionals op veilingen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

LED-Maniak schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 13:11:
[...]

Een jaar of 8 geleden werden ze hier actief op de markt. Ook met zeer goede aanbiedingen net als nu. 6 jaar vast 3,2% was toen de bodem vd markt.
Echter zo'n 4 jaar later vond argenta het niet meer leuk in NL en stope met actieve benadering. Hun eerst zo scherpe rentes werden verhoogd tot boven het markgemiddelde.
Klanten die dus moesten verlengen kregen een rot aanbod. Het voordeel van de eerste jaren was helemaal weg.
Even later kwamen ze terug op de markt via private labels. Super scherp weer. Bestaande klanten kregen nog steeds een slechte rente...

Nu is het weer wat bijgetrokken maar voor mij genoeg reden om met deze kennis het product niet meer actief aan te bieden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Maar dan stap je toch over naar een ander bij verlengen? Ik zie nog niet echt het argument om daar niet af te sluiten. Zit er zelf ook. Ook smooth sailing.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

[...]

Kun jij iets vertellen over de verschillen van de gunningsprijs ten opzichte van de onderhandse prijs die normaliter wordt gegeven? Ik heb nu een huis op het oog waarbij de vraagprijs iets boven de 3 ton zit, en welke geveild wordt vanwege illegale verhuur. Uiteraard ga ik nog advies inwinnen bij mensen die hier meer ervaring mee hebben, maar voordat ik daaraan begin wil ik wel een indicatie hebben dat ik een beetje een kans maak. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 13:22
Ray schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 19:35:
[...]

Een jaar of 8 geleden werden ze hier actief op de markt. Ook met zeer goede aanbiedingen net als nu. 6 jaar vast 3,2% was toen de bodem vd markt.
Echter zo'n 4 jaar later vond argenta het niet meer leuk in NL en stope met actieve benadering. Hun eerst zo scherpe rentes werden verhoogd tot boven het markgemiddelde.
Klanten die dus moesten verlengen kregen een rot aanbod. Het voordeel van de eerste jaren was helemaal weg.
Even later kwamen ze terug op de markt via private labels. Super scherp weer. Bestaande klanten kregen nog steeds een slechte rente...

Nu is het weer wat bijgetrokken maar voor mij genoeg reden om met deze kennis het product niet meer actief aan te bieden!
Dat geldt voor elke aanbieder die niet primair afhankelijk is van de Nederlandse markt. Kortom, vrijwel elke buitenlandse speler en zelfs een aantal lokale spelers.

Eigenlijk is het heel simpel met deze partijen: rentevaste periode kiezen die overeenkomst met de verwachte woonduur of hypotheekduur. Of het product heel eenvoudig houden zodat er makkelijk en tegen minimale kosten overgestapt kan worden naar een andere aanbieder.

Overigens verbaast het me niet dat Argenta zich terug heeft moeten trekken. Het is een klassiek spaar-hypotheekbank uit Belgie. Na de kredietcrisis werd er heel veel spaargeld teruggetrokken (o.a. van het Nederlandse bijkantoor). Als klassieke spaar-hypotheekbank wordt de funding voor hypotheken dan duur.

M.i. zouden tussenpersonen* voor dit soort risico's en verlengingsrenteopslagen gewoon moeten verdisconteren in de doorrekening. Een paar jaar geleden moest ik zelf al veel moeite doen om bij korte renteperiodes niet door de laten rekenen met dezelfde rente, maar minimaal een paar tienden hoger. Je weet immers dat je genaaid gaat worden dus dat hoort gewoon in de doorrekening. Bij buitenlandse aanbieders kun je ongeveer hetzelfde doen. E.e.a. kun je dan aftoppen op de kosten van een overstap.

*de naam adviseur zullen ze eerst nog maar eens moeten verdienen

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 18-11-2012 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Rukapul schreef op zondag 18 november 2012 @ 10:13:
[...]

Dat geldt voor elke aanbieder die niet primair afhankelijk is van de Nederlandse markt. Kortom, vrijwel elke buitenlandse speler en zelfs een aantal lokale spelers.

Eigenlijk is het heel simpel met deze partijen: rentevaste periode kiezen die overeenkomst met de verwachte woonduur of hypotheekduur. Of het product heel eenvoudig houden zodat er makkelijk en tegen minimale kosten overgestapt kan worden naar een andere aanbieder.

Overigens verbaast het me niet dat Argenta zich terug heeft moeten trekken. Het is een klassiek spaar-hypotheekbank uit Belgie. Na de kredietcrisis werd er heel veel spaargeld teruggetrokken (o.a. van het Nederlandse bijkantoor). Als klassieke spaar-hypotheekbank wordt de funding voor hypotheken dan duur.

M.i. zouden tussenpersonen* voor dit soort risico's en verlengingsrenteopslagen gewoon moeten verdisconteren in de doorrekening. Een paar jaar geleden moest ik zelf al veel moeite doen om bij korte renteperiodes niet door de laten rekenen met dezelfde rente, maar minimaal een paar tienden hoger. Je weet immers dat je genaaid gaat worden dus dat hoort gewoon in de doorrekening. Bij buitenlandse aanbieders kun je ongeveer hetzelfde doen. E.e.a. kun je dan aftoppen op de kosten van een overstap.

*de naam adviseur zullen ze eerst nog maar eens moeten verdienen
klopt, we hebben die gevallen die wel gedraaid zijn ook op deze manier onderbouwd. toch is het dan voor klanten schijnbaar altijd weer een verassing.... Bovendien is het maar de vraag of je over kan stappen. Zie de situatie van nu ivm waardedaling woningen.
Het is overigens niet alleen het rentebeleid maar ook hun algemene houding naar TP die nu gaande is die voor vraagtekens zorgt.
Mede deze ervaring is voor ons aanleiding geweest om nog meer terughoudend te zijn met het aanbieden van buitenlandseaanbieders en budget hypotheken. dit was ook maar een klein aandeel maar is nu bijna 0.
Mooi voorbeeld van een NL partij die nu opeens opkomt is Woonfonds. Jarenlang hoor je niet van ze en nu komen ze met best leuke acties. Echter als je verder kijkt hebben ze maar een tijdelijke funding op orde dus zijn ze niet beschikbaar via ons

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 18-11-2012 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Shiver23 schreef op zondag 18 november 2012 @ 09:58:
Maar dan stap je toch over naar een ander bij verlengen? Ik zie nog niet echt het argument om daar niet af te sluiten. Zit er zelf ook. Ook smooth sailing.
stel je hebt 6 jaar vast gekozen. Dan geef ik het je te toen bij een maximale financiering (want dat was de reden van 6 jr vast meestal) om nu met de dalende woningprijzen en verscherpte toetsing over te kunnen stappen. Niet dus in 99% vd gevallen.
Bovendien hebben ze ook vaak specifiek verpande producten (spaarzeker / wooncomfort) die je niet zo 1 op 1 mee kan nemen. Je moet dus de hele molen weer door met alle kosten van dien.
En stel dat de NHG regels niet met een week al weer aangepast waren....... dan had je dus na 6 jaar of de hoge rente mogen pikken of je spaarhypotheek in mogen ruilen voor een annuiteit :'(

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 18-11-2012 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
[...]
De villa hierboven zou toch wel meer hebben opgebracht als de bank een mannetje had gestuurd om mee te bieden
Dikke kans dat dat mannetje er wel was maar geen ruimte had om dit pand zelf aan te kopen.

Banken hebben steeds minder ruimte en kapitaal om zelf met deze panden opgezadeld te zitten. Zeker bij NHG panden, daar is verlies toch voor het garantiefonds. Maar juist ook bij kapitale villa's, die slokken gewoon teveel kapitaal, zorg en onderhoud op en zijn bijna niet kwijt te raken.

En eens met de menigen over Argenta, maar ook andere prijsvechters zoals GMAC in het verleden. Bij renteherziening ben je echt aan de goden overgeleverd en bij andere banken kun je door de gedaalde onderpand waarde (verwachting is dat prijzen nog wel tenminste 10% verder dalen) zonder extra eigen geld er in te steken dan niet terecht.
Te vaak al gezien dat Argenta en consorten daarom goedkoop is duurkoop blijkt te zijn.
Argenta heeft gewoon geen lange termijn belang voor de NL markt en al blijk gegeven eerder van de ene op de andere dag zich te kunnen terugtrekken. Ze hebben dus ook geen belang erbij om klanten loyaal en tevreden te houden.

[ Voor 34% gewijzigd door xahmol op 18-11-2012 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik denk steeds vaker dat ik gewoon ga huren straks.

Kost misschien wat meer per maand, maar scheelt toch een hoop kopzorgen. Je zit er een jaartje aan vast en daarna kun je gewoon per maand opzeggen en doen waar je zin in hebt.

Ik wil toch wat flexibeler zijn en niet meer getrouwd met mijn woning zijn. Plus dat onderhoud dan niet meer mijn probleem is.

Nu ben ik aan het sparen om te voorkomen dat ik straks met een restschuld zit :')

[ Voor 6% gewijzigd door Lethalis op 18-11-2012 14:30 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:33
net twee koopverhalen gehoord,

koper1, had huis in 2009 verkocht en huurde, uiteindelijk 20 huizen bekeken en eentje gekocht 80.000 onder vraagprijs.
koper 2. Leerde na een 1/2 jaar om eerst te vragen of de prijs onderhandelbaar is (er schijnen veel mensen gewoon vast te houden aan absurde vraagprijzen) en hebben nu een perfect vrijstaand huis gekocht na 1x kijken en verkopers die wel mee wilden in het lage bod.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:41

SeatRider

Hips don't lie

NMe schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 16:14:
[...]

Ik heb 4,2% voor 10 jaar vast bij de Rabo. En voor die rente heb ik in oktober al getekend. ;)

[...]

Dat laatste. Wacht ik nu al bijna 6 weken op, na het tekenen.
Hm, ik heb net de offerte binnen en getekend en we zouden over 10 dagen moeten passeren. Zal mij benieuwen, hoewel het volgens de adviseur wel moet lukken (hij kent het betreffende Rabo kantoor ongetwijfeld beter dan ik).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Laatst online: 07:05
argro schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 12:26:
[...]
Het koopcontract is definitief zodra je het tekent. De notaris regelt de overdracht.
*schopt naar boven!
Intussen hebben beide partijen (zowel mijn koper als wijzelf) de financiering eindelijk rond.
14-dec staat de passeerdatum gepland. Blij! :*) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Weet iemand misschien hoe het nu zit met de NHG en twee huizen? Is het op het moment mogelijk om op twee hypotheken de NHG te hebben als je nog met je oude huis zit? Ik kan er eigenlijk vrij weinig over terug vinden en ik dacht dat er wel iets van een regeling was gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Blueone schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 20:19:
Weet iemand misschien hoe het nu zit met de NHG en twee huizen? Is het op het moment mogelijk om op twee hypotheken de NHG te hebben als je nog met je oude huis zit? Ik kan er eigenlijk vrij weinig over terug vinden en ik dacht dat er wel iets van een regeling was gekomen.
Denk er eens over na, lijkt het je logisch dat je NHG op 2 huizen hebt? Zouden ze daar happig op zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

SeatRider schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 15:48:
[...]

Hm, ik heb net de offerte binnen en getekend en we zouden over 10 dagen moeten passeren. Zal mij benieuwen, hoewel het volgens de adviseur wel moet lukken (hij kent het betreffende Rabo kantoor ongetwijfeld beter dan ik).
Ik hoop het voor je, ben nog steeds aan het wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
NMe schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 21:36:
[...]

Ik hoop het voor je, ben nog steeds aan het wachten.
Blijkbaar nogal druk bij Eindhoven-Veldhoven. Vorige week gebeld om een afspraak te maken en zou teruggebeld worden. Nog steeds niks gehoord :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Blueone schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 20:19:
staat gewoon in de voorwaarden normen bij opschortende voorwaarden. even op de NHG site kijken dus :)

https://voorwaardenennorm...hortende-voorwaarden.html

[ Voor 20% gewijzigd door Ray op 21-11-2012 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Aghanim schreef op woensdag 21 november 2012 @ 18:05:
[...]

Blijkbaar nogal druk bij Eindhoven-Veldhoven. Vorige week gebeld om een afspraak te maken en zou teruggebeld worden. Nog steeds niks gehoord :?
Dat is ook "mijn" filliaal. Ik heb ook vandaag weer niks gehoord over mijn finaal akkoord terwijl mijn voor de derde keer verlengde ontbindende voorwaarden vrijdag weer aflopen. De overdracht is verder over 12 dagen al en ik kan domweg nog niet zoals simpels doen als laminaat bestellen... Ik ga morgen maar eens boos worden denk ik. Hypotheekadviseur had intussen wel het lef om maar vast zijn factuur op de post te doen maar intussen heb ik nog geen hypotheek, dus hij is helemaal nog niet klaar met zijn prestatie. Laat hem dat eerst eens doen. :z

[ Voor 16% gewijzigd door NMe op 21-11-2012 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
NMe schreef op woensdag 21 november 2012 @ 19:44:
[...]

Ik ga morgen maar eens boos worden denk ik.
euh..... dan al?? zou je niet wachten tot vrijdag 5 voor 12 met boos worden?

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*check je mail*

[ Voor 95% gewijzigd door Rukapul op 21-11-2012 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 18:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Iet giet oan :D
Vandaag koopcontract getekend, gisteravond nog van 8 tot half 10 bij de hypotheekadviseur gezeten om offertes aan te vragen etc. Weten waar we aan toe zijn, nu is het alleen nog afwachten wanneer we gaan passeren. De verkoper moet namelijk nog wat anders zoeken. Maar uiterlijk 29 maart passeren we :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

P.O. Box schreef op woensdag 21 november 2012 @ 21:02:
[...]

euh..... dan al?? zou je niet wachten tot vrijdag 5 voor 12 met boos worden?

:)
Oh, ik heb al duidelijk laten merken wat ik ervan vond. Deze keer ga ik op niet mis te verstane wijze laten merken dat hij aan het prutsen is en dat ik verwacht dat hij het morgen nog geregeld heeft.

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:26
NMe schreef op woensdag 21 november 2012 @ 23:08:
[...]

Oh, ik heb al duidelijk laten merken wat ik ervan vond. Deze keer ga ik op niet mis te verstane wijze laten merken dat hij aan het prutsen is en dat ik verwacht dat hij het morgen nog geregeld heeft.
Heb je al wel de bankgarantie rond dan? of heb je die met eigen middelen betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Bankgarantie staat daar los van en is dus geregeld. Hypotheek is in principe ook rond, 99 van de 100 keer wordt een getekende offerte gewoon goedgekeurd. Maar ik ga geen verplichtingen aan tot dat 100% zeker is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Wij hebben inmiddels van de notaris gehoord dat ze maandag de stukken van de bank moeten hebben, anders krijgen ze het niet meer op tijd rond. Inmiddels maar gevraagd of we een week later kunnen passeren, wordt wel erg krap zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Zit nu al een tijdje te zoeken naar de eisen van een hypotheek volgens de regels van 2012 maar kan het nergens vinden.

Wat moet er allemaal geregeld zijn voor 1 jan 2013 om nog een hypotheek te hebben voor de regels van 2012 (dus HRA bij een spaarhypotheek)? Moet de koopovereenkomst en hypotheek offerte getekend zijn of moet alles gepasseerd zijn bij de notaris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

feep schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 12:21:
Zit nu al een tijdje te zoeken naar de eisen van een hypotheek volgens de regels van 2012 maar kan het nergens vinden.

Wat moet er allemaal geregeld zijn voor 1 jan 2013 om nog een hypotheek te hebben voor de regels van 2012 (dus HRA bij een spaarhypotheek)? Moet de koopovereenkomst en hypotheek offerte getekend zijn of moet alles gepasseerd zijn bij de notaris?
Eerder terug in dit topic postte iemand de regels. Volgens mij hoeft alleen het koopcontract op die datum getekend te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

SeatRider schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 11:42:
Wij hebben inmiddels van de notaris gehoord dat ze maandag de stukken van de bank moeten hebben, anders krijgen ze het niet meer op tijd rond. Inmiddels maar gevraagd of we een week later kunnen passeren, wordt wel erg krap zo...
Die van mij staat ook te springen om die papieren. Ik heb nu de harde toezegging dat het vandaag of uiterlijk maandag geregeld is zodat ik een week later kan passeren. Ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Bij ons had de bank de stukken op dinsdag aan de notaris aangeleverd, en was vrijdagochtend de overdracht. En dat het er dinsdag lag, kwam alleen doordat wij zelf op maandag nog actie ondernomen hadden. (Ver. Eigen Huis en Westland Utrecht)
Stelletje prutsers.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Laatst online: 05-09 09:25
Hier is het ook bijna zover.
Alle papieren zijn praktisch rond. Getekende offerte is naar de bank. Huis krijgt een taxatie begin volgende week. Dan de hele kermis opsturen naar de notaris. Met een beetje mazzel krijg ik de sleutel nog voor de kerst :)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artimunor
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-06 23:47
The Eagle schreef op woensdag 21 november 2012 @ 22:20:
Iet giet oan :D
Vandaag koopcontract getekend, gisteravond nog van 8 tot half 10 bij de hypotheekadviseur gezeten om offertes aan te vragen etc. Weten waar we aan toe zijn, nu is het alleen nog afwachten wanneer we gaan passeren. De verkoper moet namelijk nog wat anders zoeken. Maar uiterlijk 29 maart passeren we :)
heb je dan niet het probleem dat je in de 'nieuwe' regeling valt?
of is datum van tekenen van belang daarbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09 11:01
Iemand het volgende scenario aan de hand gehad: Huidige woning naar box 3 verplaatsten en hoe het dan zit met het verkrijgen van een hypotheek voor evt nieuwe nieuwe woning. Denk namelijk dat huidig appartement goed verhuurbaar is (en blijft) en tevens ideaal om bv over jaar of 20 weer opnieuw te gaan wonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Artimunor schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 14:36:
[...]

heb je dan niet het probleem dat je in de 'nieuwe' regeling valt?
of is datum van tekenen van belang daarbij?
Die vraag is 5-6 posts boven je nog beantwoord. ;)

[ Voor 70% gewijzigd door NMe op 23-11-2012 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Er staat wel een 'volgens mij' bij. Ik wil het liefste voor het eind van het jaar over. De vragen die mijn hypotheekadviseur naar rijksoverheid gestuurd komen gewoonlijk terug met antwoord: "Dat weten we nog niet, u kunt misschien eens bij ministerie van financiën' proberen. Al met al ben ik zelf nog niet overtuigd :)

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Mijn hypotheekadviseur was er vrij zeker van, maar misschien heeft die het ook mis. Maakt mij verder ook niet zo uit, ik passeer dit jaar nog. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dit is wat ik van onze hypotheekadviseur doorgemaild kreeg.
Meer duidelijkheid over begrip onherroepelijk

In de update van afgelopen dinsdag hebben we u geïnformeerd over de onduidelijkheid die is ontstaan over het begrip ‘onherroepelijke overeenkomst’ in het wetsvoorstel Wet herziening fiscale behandeling eigen woning. Afgelopen donderdag is duidelijk geworden wat onder het begrip ‘onherroepelijke overeenkomst’ moet worden verstaan.

Hieronder treft u de tekst aan uit de nota van de Minister naar aanleiding van het nader verslag bij belastingplan 2013:

De leden van de fractie van het CDA vragen naar de betekenis van de term "onherroepelijk" zoals opgenomen in het voorgestelde artikel 10bis.1 van de Wet IB 2001. Met de term "onherroepelijk" is ervoor gekozen om zoveel mogelijk zekerheid te verschaffen door met het gebruik van deze term aan te sluiten bij het overgangsrecht zoals dat gold zowel ten tijde van de invoering van de bijleenregeling in 2004 als ten tijde van de afschaffing van de goedkoperwonenregeling in 2010. Ook onder het toenmalige overgangsrecht diende er sprake te zijn van een onherroepelijke schriftelijke koopovereenkomst.

Net als toen geldt derhalve voor een beroep op het huidige overgangsrecht dat sprake moet zijn van reële overeenkomsten waardoor betrokken partijen onherroepelijk gebonden zijn. Het ontmoet echter geen bezwaar als dergelijke overeenkomsten een normale ontbindingsclausule bevatten. De beleidsmatige uitwerking van deze bepaling zoals toen was opgenomen in het besluit van 20 februari 2007 en is voortgezet in het besluit van 26 augustus 2010 geldt derhalve ook voor het thans voorgestelde overgangsrecht.

De schriftelijke overeenkomst moet uiterlijk op 31 december 2012 tot stand zijn gekomen. Bij nieuwbouwwoningen is daarvan sprake zodra de koop-aannemingsovereenkomst waarbij over en weer verplichtingen worden aangegaan gesloten is. Ook moet de koopprijs in de overeenkomst zijn vastgesteld. Deze overeenkomsten mogen een gebruikelijke ontbindingsclausule bevatten. Het gebruikelijke financieringsvoorbehoud en de wettelijke bedenktijd van drie dagen worden beschouwd als dergelijke clausules en deze doen derhalve niet af aan de onherroepelijkheid van de overeenkomst.

Bij nieuwbouw zijn diverse ontbindingsclausules en opschortende voorwaarden mogelijk. In de praktijk is het bijvoorbeeld gebruikelijk om een overeenkomst aan te gaan onder de opschortende voorwaarde dat de ondernemer op een bepaald tijdstip ten minste een bepaald percentage van de woningen van het project heeft verkocht. Ook kan als voorwaarde gelden dat een bouwvergunning wordt afgegeven of dat de grond door de ondernemer in eigendom wordt verworven.

Dergelijke voorwaarden hoeven in beginsel geen belemmering te zijn voor toepassing van het overgangsrecht, mits het gebruikelijke voorwaarden zijn waarvan de vervulling zich onttrekt aan de invloedssfeer van de koper. In alle gevallen geldt het overgangsrecht alleen als de woning ten gevolge van die overeenkomst daadwerkelijk wordt gekocht en aansluitend aan de levering als eigen woning gaat dienen.
Seems legit :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

eggda schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 14:51:
Iemand het volgende scenario aan de hand gehad: Huidige woning naar box 3 verplaatsten en hoe het dan zit met het verkrijgen van een hypotheek voor evt nieuwe nieuwe woning. Denk namelijk dat huidig appartement goed verhuurbaar is (en blijft) en tevens ideaal om bv over jaar of 20 weer opnieuw te gaan wonen
Huidige woning pas in box 3 verplaatsen als de hypotheek voor het nieuwe huis rond is? :). De bank zal bij het verstrekken van de nieuwe hypotheek wel willen weten of je voldoende middelen hebt om twee hypotheken te betalen (gedurende een x periode).

Wat ik zelf zou willen weten, is of als ik mijn oude woning verhuurd heb voor een paar maanden, of ie daarna weer terug mag naar box 1 als de huurder opstapt. Voor 2010, 2011 en 2012 mocht dat (herlevingsregeling) maar niemand lijkt te weten of dat ook voor 2013 gaat gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

The Eagle schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 15:59:
[...]
Moet voor mij ook goed komen dan :) Al getekend, vandaag of morgen zou de hypotheek rond moeten zijn en 7 december is laatste datum voor beide partijen om financiën rond te krijgen (bij verkoper acceptatie door bank). Alleen passeren staat op dit moment nog op uiterlijk 21 januari.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 15:59:

[...]

Dat is wel positief,
we zijn bezig met nieuwbouwwoning, oplevering mei 2013. Maar als wij dus het contract tekenen voor 31-12 onder voorbehoud van financiering zitten we gewoon goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie
  • Laatst online: 15:06

Steffie

Opaque

shoombak schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 16:29:
[...]

Dat is wel positief,
we zijn bezig met nieuwbouwwoning, oplevering mei 2013. Maar als wij en de verkoper dus het contract tekenen voor 31-12 onder voorbehoud van financiering zitten we gewoon goed?
Dat is wat er staat als je rekening houdt met de bovenstaande aanpassing van jouw reactie. Zelfs als beide partijen het contract tekenen op 31-12 zit je nog goed. ;)

De link naar het betreffende document:
http://www.rijksoverheid....j-belastingplan-2013.html (pagina 50-51)

[ Voor 30% gewijzigd door Steffie op 23-11-2012 16:51 ]

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Yay, vanmiddag ging de Rabobank eindelijk akkoord met mijn hypotheekaanvraag. Meteen de huidige eigenaar ook maar even gebeld, want die zat met de aankoop van zijn nieuwe huis natuurlijk in dezelfde situatie als ik. Nu kan ik eindelijk alles regelen dat er nog te regelen valt voor de overdracht volgende week. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Gefeliciteerd met je nieuwe woning! Zal wel bij mij in de buurt zijn aangezien je dezelfde bank hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:26
NMe schreef op maandag 26 november 2012 @ 20:53:
Yay, vanmiddag ging de Rabobank eindelijk akkoord met mijn hypotheekaanvraag. Meteen de huidige eigenaar ook maar even gebeld, want die zat met de aankoop van zijn nieuwe huis natuurlijk in dezelfde situatie als ik. Nu kan ik eindelijk alles regelen dat er nog te regelen valt voor de overdracht volgende week. :)
Gefeliciteerd!
Heb je een brief gehad of hoe moet ik dat zien dan of de stukken zijn nu bij de notaris beland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Aghanim schreef op maandag 26 november 2012 @ 22:17:
Gefeliciteerd met je nieuwe woning! Zal wel bij mij in de buurt zijn aangezien je dezelfde bank hebt :)
De Koppele in Eindhoven. :)
Murrays schreef op maandag 26 november 2012 @ 22:23:
[...]

Gefeliciteerd!
Heb je een brief gehad of hoe moet ik dat zien dan of de stukken zijn nu bij de notaris beland?
Vooralsnog alleen een verlossend telefoontje. Ik krijg alles op papier zodra dat bij mijn tussenpersoon ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickassmen
  • Laatst online: 16-09 23:05
Let wel op, dat als je gebruik wilt maken van NHG je ook voor 31 december 2012 de offerte door de bank hebt laten aanmaken. Dit is een aanvullende voorwaarde vanuit NHG. Je hoeft hem nog niet getekend te hebben op 31-12, gaat puur om het aanmaken door de bank.
Steffie schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 16:37:
[...]

Dat is wat er staat als je rekening houdt met de bovenstaande aanpassing van jouw reactie. Zelfs als beide partijen het contract tekenen op 31-12 zit je nog goed. ;)

De link naar het betreffende document:
http://www.rijksoverheid....j-belastingplan-2013.html (pagina 50-51)

Less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artimunor
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-06 23:47
Ikzelf wil zowiezo volledig aflossen, en omdat ik weet dat de huizenprijs zich aan de verplichting daartoe gaat aanpassen (nog meer daling dus bovenop de zeepbel die uit de prijs gaat) lijkt het mij onverstandig om nog even snel een huis te kopen.

Is het niet zo dat hiervan nog even maximaal profiteren best wel slecht voor Nederland is? nog meer schuldenberg dat niet afgelost gaat worden?
Nog even daar gelaten dat je te veel voor je huis betaald.

Is er naast de mogelijkheid om 50% aflossingsvrij te kopen nog iets anders dat ik over het hoofd zie waarom het zo gunstig zou zijn om nu snel te kopen? (Lage rentestand is geen argument voor 2012 versus 2013, die blijft nog wel even laag, en als het aan Draghi ligt wordt die zelfs lager in specifiek Nederland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Aghanim schreef op maandag 26 november 2012 @ 22:17:
wah, en ik maar denken 'wat de fuck heeft de bank (voor in de woonkamer) met de locatie van het huis te maken 8)7 '

Rabobank dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Artimunor schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 12:46:
Ikzelf wil zowiezo volledig aflossen, en omdat ik weet dat de huizenprijs zich aan de verplichting daartoe gaat aanpassen (nog meer daling dus bovenop de zeepbel die uit de prijs gaat) lijkt het mij onverstandig om nog even snel een huis te kopen.

Is het niet zo dat hiervan nog even maximaal profiteren best wel slecht voor Nederland is? nog meer schuldenberg dat niet afgelost gaat worden?

Is er naast de mogelijkheid om 50% aflossingsvrij te kopen nog iets anders dat ik over het hoofd zie waarom het zo gunstig zou zijn om nu snel te kopen? (Lage rentestand is geen argument voor 2012 versus 2013, die blijft nog wel even laag, en als het aan Draghi ligt wordt die zelfs lager in specifiek Nederland)
Gunstig zit vooral in de spaarhypotheek, dat je nog steeds hypotheekrenteaftrek krijgt. Scheelt je letterlijk tienduizenden euro's over de volle 30 jaar - mits je de volle 30 jaar uitzet. Woon je een jaar of 10 op een plek en verhuis je dan, zit er geen echt merkbaar verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Mag ik je glazen bol even wanneer jij ermee klaar bent? Aflossen of niet heeft geen effect op de huizenprijzen, kijk maar naar de landen om ons heen. Daar zijn de huizen duurder terwijl daar altijd al afgelost is.
Nee, elke transactie op de woningmarkt is goed voor de economie van Nederland. Dus kopen, verkopen dat maakt allemaal niet uit zolang het maar gebeurd. Zo werkt de economie nu eenmaal. Dat mensen nog even willen profiteren van de oude aantrekkelijke belastingregels is niet zo gek, het scheelt zo maar vele duizenden euro's over de hele looptijd.
Ja, het recht om onder de oude regels te blijven vallen. Aflossingsvrij of niet heeft daar voor 95% van de mensen bijzonder weinig mee te maken.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:20
Jiriki schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 13:31:
[...]

Mag ik je glazen bol even wanneer jij ermee klaar bent? Aflossen of niet heeft geen effect op de huizenprijzen, kijk maar naar de landen om ons heen. Daar zijn de huizen duurder terwijl daar altijd al afgelost is.
vergelijk je wel 1-1? quasi zelfde locatie, zelfde grootte,...

wat kopen jullie voor 325.000 €? hier bij mij in het dorp (wat al een van de duurdere in omstreken is) is dat een huis van 200m2 + een totaal grondoppervlak van 15are.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik geloof niet dat de huizenprijzen nog veel lager gaan zakken. Ze zullen vast nog iets omlaag gaan, maar naarmate de crisis voorbij trekt en mensen weer wat meer zekerheid hebben nu de HRA eenmaal aangepakt wordt gaan de prijzen vanzelf wel weer omhoog.

En nee, daar heb ik geen bewijs voor, maar dat heb jij ook niet voor jouw stelling. Het blijft een lastige markt om te voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Myrdreon schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 13:25:
[...]

Gunstig zit vooral in de spaarhypotheek, dat je nog steeds hypotheekrenteaftrek krijgt. Scheelt je letterlijk tienduizenden euro's over de volle 30 jaar - mits je de volle 30 jaar uitzet. Woon je een jaar of 10 op een plek en verhuis je dan, zit er geen echt merkbaar verschil in.
Spaarhypotheek is ook mee te verhuizen. Naar een andere woning en naar een andere bank. Heb ik namelijk zelf dit jaar gedaan. M'n hypotheek verhuisd en opgebouwde tegoed is verhuisd naar de nieuwe hypotheekverstrekker. Hierdoor zit ik niet aan allerlei regeltjes enzo, en is met een redelijk kleine verhoging m'n huidige woning al over 20 jaar afgelost :*)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krish90
  • Registratie: Juli 2009
Ik zit met een klein dilemma. Na maanden gezocht te hebben naar een appartement voor gedurende mijn studie ben ik bij het volgende uitgekomen.

http://www.funda.nl/koop/...85-lijnbaansgracht-217-h/

Nu zijn er twee problemen, als eerste wordt mij afgeraden om een "klein" appartement te kopen. Mijn budget (250k) en locatie eisen (centrum) laten alleen geen andere opties toe.

Verder is de huidige prijs te hoog. Mijn aankoopmakelaar heeft de waarde geschat op ongeveer 245k en vraagt mij nu om met een bod te komen. Ik vind 245k eigenlijk ook redelijk fors maar ik heb geen idee wat een reëel bod zou zijn. Mijn vraag is dan ook wat een reëel bod zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Ja, 268,5k voor 62m2 is vrij fors. In Rotterdam heb je daar 130+ m2 voor, maar dat terzijde :P

Dergelijke appartementjes zijn totaal niet levensloopbestendig: je woont er drie jaar, dan word je knettergek van de kleine ruimtes en het kruip-door-sluip-door karakter van zo'n woning. Probleem is, na drie jaar ben jij (of zijn jouw ouders) volstrekt nog niet uit de verwervingskosten. Daar komt bij dat de algemene verwachting is dat de huizenprijzen nog wel geruime tijd zullen blijven dalen. Als jij straks klaar bent met je studie is verkopen naar alle waarschijnlijkheid geen optie (het zal me niks verbazen als zo'n appartementje dan nog niet voor 190k verkocht kan worden), dus zijn er dus nog maar twee mogelijkheden: of je blijft er wonen, of je verhuurt het, en je gaat huisbaas spelen. Vraag is of je dit wilt.

Eerlijk gezegd zou het niet in mij opkomen een zo klein appartement te kopen; zeker als het alleen maar tijdelijk is, voor je studie, zou ik eigenlijk naar niets anders kijken dan huur.

[ Voor 4% gewijzigd door nare man op 27-11-2012 17:43 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

krish90 schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 17:38:
Ik zit met een klein dilemma. Na maanden gezocht te hebben naar een appartement voor gedurende mijn studie ben ik bij het volgende uitgekomen.

Nu zijn er twee problemen, als eerste wordt mij afgeraden om een "klein" appartement te kopen. Mijn budget (250k) en locatie eisen (centrum) laten alleen geen andere opties toe.

Verder is de huidige prijs te hoog. Mijn aankoopmakelaar heeft de waarde geschat op ongeveer 245k en vraagt mij nu om met een bod te komen. Ik vind 245k eigenlijk ook redelijk fors maar ik heb geen idee wat een reëel bod zou zijn. Mijn vraag is dan ook wat een reëel bod zou zijn.
245K voor zo'n huis? It's all about location... :P

Als je het advies van je makelaar overneemt, is het handig om 2x het verschil te bieden. In het geval van een vraagprijs van 268,5K en een 'gewenste' prijs van 245K, zou ik een openingsbod plaatsen van 222,5K.

Maar... Ik wil betogen dat de aankoopmakelaar de markt niet helemaal begrijpt. ;) Kijk naar dit plaatje (gaat over Amsterdam):
Afbeeldingslocatie: http://woningmarktcijfers.staanhier.nl/blog/wp-content/uploads/vraag_trans_amsterdam.png
Zonder het advies van de makelaar zou ik met alle liefde onder de 2 ton duiken en daar dicht bij blijven. Uiteindelijk zou ik ergens tussen de 210K-230K uitkomen voor dit appartement.

Overigens zou ik van een aankoopmakelaar verwachten dat hij je ook helpt met dit stuk, en dus een openingsbod voorstelt, gezamenlijk met een onderhandelstrategie? :? Weer een reden minder om voor een aankoopmakelaar te kiezen....

edit: In 2008 stond dit te koop voor 299K. :X

[ Voor 8% gewijzigd door Krisp op 27-11-2012 18:15 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
NMe schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 14:14:
En nee, daar heb ik geen bewijs voor, maar dat heb jij ook niet voor jouw stelling. Het blijft een lastige markt om te voorspellen.
Minder financieringsmogelijkheden.
Lagere NHG.
Minder ontslagbescherming.
Lager HRA percentage over een lager bedrag, hogere belastingdruk.
Discriminatie tussen starters en doorstromers.
Economie die voorlopig geen tekenen van herstel toont.
Historische vergelijkingen, vergelijkingen met buurlanden
Etc.
Alles wijst erop dat de prijzen nog wel een flinke klapper gaan maken. Daarom:

Je bent echt gek als je nu zo'n huis voor zo'n bedrag gaat kopen. Daar wil je maar een paar jaar wonen, en dan gooi je geld weg. Het is veel verstandiger om als het even kan thuis te blijven en anders goedkoop buiten de stad te gaan huren. Ik neem aan dat je het van eigen geld doet want je zal geen hypotheek kunnen krijgen op een bijbaantje naast een studie, je kan dit beter bewaren voor als je een "echt" huis gaat kopen, en van de rente kan je al redelijk leven als student.

Verder zet ik grote vraagtekens bij het advies van de verkoopmakelaar. Die is vaak ongezond gemotiveerd om maar tot een transactie te komen.

[ Voor 3% gewijzigd door ph4ge op 27-11-2012 17:55 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

ph4ge schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 17:53:
[...]

Minder financieringsmogelijkheden.
Klopt.
Lagere NHG.
Maakt (op de startersmarkt) niet uit.
Minder ontslagbescherming.
Ik betwijfel dat dat in de praktijk verschil gaat maken.
Lager HRA percentage over een lager bedrag, hogere belastingdruk.
Staat tegenover dat de korting op de HRA veel lager uitvalt dan veel mensen verwacht hadden en er bovendien eindelijk zekerheid is over wat de HRA gaat doen. Is eerder positief voor de markt dan negatief.
Discriminatie tussen starters en doorstromers.
Dat is niet anders dan nu.
Economie die voorlopig geen tekenen van herstel toont.
Klopt.
Historische vergelijkingen, vergelijkingen met buurlanden
Vergelijken met het verleden en met buurlanden is "gevaarlijk". Het zijn totaal andere omstandigheden.

Vergeet ook niet dat juist starterswoningen wel eens een opleving zouden kunnen krijgen van mensen die graag goedkoper willen gaan wonen of mensen die graag duurder zouden willen wonen maar dat niet kunnen omdat ze geen hogere hypotheek kunnen krijgen. Stiekem denk ik dat starterswoningen om die reden wel eens een kleine opleving zouden kunnen krijgen in prijs de komende jaren. Het zou dan juist interessant kunnen zijn om een starterswoning te kopen, mits dat voor een goede prijs lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

NMe schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 18:17:
[...]

Vergelijken met het verleden en met buurlanden is "gevaarlijk". Het zijn totaal andere omstandigheden.
En zijn die over het geheel gezien positiever of negatiever? :)
Vergeet ook niet dat juist starterswoningen wel eens een opleving zouden kunnen krijgen van mensen die graag goedkoper willen gaan wonen of mensen die graag duurder zouden willen wonen maar dat niet kunnen omdat ze geen hogere hypotheek kunnen krijgen. Stiekem denk ik dat starterswoningen om die reden wel eens een kleine opleving zouden kunnen krijgen in prijs de komende jaren. Het zou dan juist interessant kunnen zijn om een starterswoning te kopen, mits dat voor een goede prijs lukt.
Waarom zouden mensen verhuizen, terwijl ze al een huis hebben? Hooguit omdat hun woonwensen veranderen. Dat betekent meer druk op goedkope eensgezinswoningen. Appartementen gaan zeker geen opleving vertonen, juist omdat mensen de ruimte belangrijk vinden vanwege mogelijk veranderende gezinssamenstellingen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Absoluut, niet alle starters willen een huis kopen met een waarde onder de nieuwe normen, bovendien worden de voorwaarden ook weer strenger.
Ik betwijfel dat dat in de praktijk verschil gaat maken.
Mensen zijn simpelweg veel minder zeker. In een tijd waar de economie voor de wind gaat en je snel een nieuwe baan gevonden hebt zal de impact klein zijn, maar in die situatie zitten we niet.
Staat tegenover dat de korting op de HRA veel lager uitvalt dan veel mensen verwacht hadden en er bovendien eindelijk zekerheid is over wat de HRA gaat doen. Is eerder positief voor de markt dan negatief.
Dat is wel zeer naief. Het heilige huisje is definitief niet heilig meer. Nu het taboe er af is en zelfs de grootste politieke tegenstanders ineens wijzigingen in gaan voeren zal dit slechts een eerste stap zijn. Bovendien zijn bijna alle maatregelen erop gericht om bestaande gevallen buiten schot te houden en is het dus zeer waarschijnlijk dat ook in toekomstige maatregelen weer de starters de Sjaak zijn.
Kan je over discussieren, maar vanaf 1 januari is het verschil wel enorm. Tienduizenden euro's over de looptijd van een klein hypotheekje van 30 jaar.
Wat is het verschil met vorige bubbels? Waarom zou de prijzenboem van het begin van de eeuw normaal zijn?
Ik kan me niet voorstellen dat er veel omgekeerde stroming zal zijn op de markt, zeker als de starterswoningen relatief duur worden. Dan neem je verlies en ga je er op achteruit. Als je dan kleiner en goedkoper gaat wonen dan ligt het nog niet voor de hand om een typisch starterswoning te nemen, zijn echt heel andere doelgroepen.

Het lijk er juist meer op dat er nu een generatie jongeren is die de starterswoning gaat overslaan. Alle bovengenoemde omstandigheden betekenen al jaren en ook de komende jaren dat mensen de koop van een huis uitstellen en dus vanzelf in een andere levensfase zitten op het moment dat ze toch een huis gaan kopen.

Om toch nog een beetje ontopic te blijven, alles wijst erop dat het kopen van een woning voor de korte termijn onverstandig is. Ooit zullen de prijzen wel weer gaan aantrekken, maar dat is niet nu.

[ Voor 3% gewijzigd door ph4ge op 28-11-2012 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Juist wel. Lagere NHG betekend prijsdruk in het hogere segment naar beneden toe (ivm hogere rente kunnen ze daar minder betalen en minder lenen). Immers, 1 euro boven NHG betekend zo 0,5-1% extra rente, nog afgezien van de extra risico's die je loopt. Gevolg is dat de goedkopere woningen ook in prijs moeten zakken, omdat er concurrentie ontstaat die niet zou mogen, namelijk vanuit een hogere prijsklasse waarbij de NHG wordt misbruikt in biedingen als stok achter de deur.
Het maakt voor de starter an sich misschien niet uit, maar wel voor de woningprijs die ervan omlaag wordt gedrukt en dáár heeft de koper wel voordeel van (de starter die net heeft gekocht, heeft zich simpelweg niet goed ingelezen in materie of een verkoper gevonden die genoeg korting gaf).
Deze prijsdiscriminatie tussen bestaande en nieuwe gevallen, houdt waarschijnlijk geen stand in de rechtzaal. Verder is er een enorme meerderheid voor verdere beperking, als je puur kijkt naar partijprogramma's/zetels. Dus er komen nog aanpassingen op, dat is de enige garantie die je nu hebt.

Het is pas positief, als er daadwerkelijk een stap wordt gezet die niet een beetje ruwe kantjes weghaalt maar daadwerkelijk per direct een invloed uitoefent. Zoals annuitair verloop - dat is een erg goede stap, maar alleen als het ook voor bestaande gevallen gaat gelden.
Gegarandeerd geen opleving. Doordat woningen in prijs omlaag gaan, kan men meer kopen voor hetzelfde geld. Waarom zou ik een starterwoning kopen als ik direct een eengezinswoning kan krijgen? Dat wordt pas interessant als de prijs voor de starterswoning voldoende lager is naar verhouding van wat je krijgt. Dus minimaal goedkoper in prijs per m2, liefst ook in prijs/kwaliteit.
Aan de hand daarvan zou je juist een sterkere daling moeten voorspellen voor de starterswoningen, omdat ze moeten gaan concurreren met niet-starterswoningen die ineens bij gelijk budget beschikbaar zijn (effectief zorgt de prijsdaling ervoor dat er meer starterswoningen komen).

De enige 'opleving' die je dus krijgt, is dat 'doorstroomwoningen' in het starterssegment terechtkomen, als je puur kijkt naar prijsklasse, en daardoor een valse opleving van prijs/transacties geven omdat die wel worden gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krish90
  • Registratie: Juli 2009
nare man schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 17:43:

[...]

Eerlijk gezegd zou het niet in mij opkomen een zo klein appartement te kopen; zeker als het alleen maar tijdelijk is, voor je studie, zou ik eigenlijk naar niets anders kijken dan huur.
De studie is inderdaad tijdelijk maar zal toch echt minimaal 6 jaar duren. Verder is huren inderdaad een optie, alleen lijken de meeste verhuurders de voorkeur aan expats boven studenten te geven.
Krisp schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 17:51:

[...]

Overigens zou ik van een aankoopmakelaar verwachten dat hij je ook helpt met dit stuk, en dus een openingsbod voorstelt, gezamenlijk met een onderhandelstrategie? :? Weer een reden minder om voor een aankoopmakelaar te kiezen....

edit: In 2008 stond dit te koop voor 299K. :X
Ik zal de makelaar er dan maar op aanspreken om zelf een openingsbod voor te stellen. Het appartement is in mei 2007 aan de vorige eigenaar verkocht voor 246k en de huidige eigenaar heeft het in december 2008 gekocht voor 275k. Voordeel is wel dat dit zonder hypotheek is gedaan en dus geen toestemming van de bank nodig is voor verkoop. De huidige WOZ waarde is trouwens 256k.
ph4ge schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 17:53:
[...]

Je bent echt gek als je nu zo'n huis voor zo'n bedrag gaat kopen. Daar wil je maar een paar jaar wonen, en dan gooi je geld weg. Het is veel verstandiger om als het even kan thuis te blijven en anders goedkoop buiten de stad te gaan huren. Ik neem aan dat je het van eigen geld doet want je zal geen hypotheek kunnen krijgen op een bijbaantje naast een studie, je kan dit beter bewaren voor als je een "echt" huis gaat kopen, en van de rente kan je al redelijk leven als student.

Verder zet ik grote vraagtekens bij het advies van de verkoopmakelaar. Die is vaak ongezond gemotiveerd om maar tot een transactie te komen.
Het huis wordt volledig betaalt door mijn ouders. Het budget laat het helaas niet toe om naar een groter appartement te zoeken.

Ik hoop eigenlijk zo rond de 235k incl. kosten koper uit te komen, ben alleen bang dat je met een bod zo ver onder de vraagprijs niet eens meer aan onderhandelen toekomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Voor dat laatste hoef je absoluut niet bang te zijn. De luxe om beledigd te zijn hebben verkopers al lang niet meer. Je kan beter te laag beginnen en verhogen dan andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

krish90 schreef op woensdag 28 november 2012 @ 00:35:
[...]

Ik zal de makelaar er dan maar op aanspreken om zelf een openingsbod voor te stellen. Het appartement is in mei 2007 aan de vorige eigenaar verkocht voor 246k en de huidige eigenaar heeft het in december 2008 gekocht voor 275k. Voordeel is wel dat dit zonder hypotheek is gedaan en dus geen toestemming van de bank nodig is voor verkoop. De huidige WOZ waarde is trouwens 256k.
Ik kom op basis van deze cijfers bij het kadaster uit op 237K.
[...]

Het huis wordt volledig betaalt door mijn ouders. Het budget laat het helaas niet toe om naar een groter appartement te zoeken.

Ik hoop eigenlijk zo rond de 235k incl. kosten koper uit te komen, ben alleen bang dat je met een bod zo ver onder de vraagprijs niet eens meer aan onderhandelen toekomt.
Daar hoef je niet bang voor te zijn. Als ze niet reageren, kun je altijd hoger gaan zitten, als ze dat wel doen heb je mooi laag ingestoken. :)

offtopic:
Een huis is nu overigens een waardeloze investering. Ik weet niet of je hier goed aan doet, of je dat beter aan je ouders kunt vragen een mooie kamer te huren van de rente die je met het geld kunt krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Krisp schreef op zondag 18 november 2012 @ 10:04:
[...]

Kun jij iets vertellen over de verschillen van de gunningsprijs ten opzichte van de onderhandse prijs die normaliter wordt gegeven? Ik heb nu een huis op het oog waarbij de vraagprijs iets boven de 3 ton zit, en welke geveild wordt vanwege illegale verhuur. Uiteraard ga ik nog advies inwinnen bij mensen die hier meer ervaring mee hebben, maar voordat ik daaraan begin wil ik wel een indicatie hebben dat ik een beetje een kans maak. :)
Het is geheel afhankelijk van de situatie. In dit geval was het een bank die zelf ook op omvallen staat, forse achterstanden, een lang onsuccesvol onderhands verkooptraject, een woning waar er een fors bedrag aan bijkomende kosten zat voor de veilingkoper.
Het is echt helemaal afhankelijk van o.a. de locatie, de courantheid, de uitwendige staat, of de bank iemand stuurt om mee te bieden en de line-up van veilingpanden op de dag van de veiling.
Voordat je zoiets koopt moet je een geveltaxatie laten doen (tenzij er een kijkersdag is) zodat je weet wat het waard is of kan zijn. Zorg er voor dat je het geld beschikbaar hebt want er is natuurlijk geen voorbehoud van financiering, direct 10% storten en binnen een maand de rest betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Laatst online: 05-09 09:25
Even een vraagje over gas/water/licht. Ik ga dus binnenkort van een huurwoning naar een koopwoning. Moet ik nu mijn leveranciers opzeggen? Dit vraag ik omdat ik nu bij WoonEnergie zit. Die gasten doen naar mijn weten alleen zaken met huurwoningen.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 23:24
Myrdreon schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 20:32:

[...]

Gegarandeerd geen opleving. Doordat woningen in prijs omlaag gaan, kan men meer kopen voor hetzelfde geld. Waarom zou ik een starterwoning kopen als ik direct een eengezinswoning kan krijgen? Dat wordt pas interessant als de prijs voor de starterswoning voldoende lager is naar verhouding van wat je krijgt. Dus minimaal goedkoper in prijs per m2, liefst ook in prijs/kwaliteit.
Aan de hand daarvan zou je juist een sterkere daling moeten voorspellen voor de starterswoningen, omdat ze moeten gaan concurreren met niet-starterswoningen die ineens bij gelijk budget beschikbaar zijn (effectief zorgt de prijsdaling ervoor dat er meer starterswoningen komen).
Ik vraag me af of je zoveel meer kunt kopen voor hetzelfde geld. Je kunt immers ook minder lenen.
Per saldo zul je misschien een iets betere woning kunnen krijgen, maar een categorie hoger zit er (vooralsnog) volgens mij niet in.
Uiteindelijk is natuurlijk per saldo wel je schuld lager (en dat is goed) maar door het wegvallen van de goedkopere hypotheekvormen (spaar / aflossingsvrij) blijven je maandlasten toch hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 17:15
Ik kreeg van de week een brief in de bus van de volgende organisatie:

http://www.koopenverkoopjehuis.nl/

Kent iemand dit? Als ik er op google kan ik er niets over vinden verder. Kennelijk heeft men huizen die te koop staan aangeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
rinkel schreef op woensdag 28 november 2012 @ 13:07:
[...]

Ik vraag me af of je zoveel meer kunt kopen voor hetzelfde geld. Je kunt immers ook minder lenen.
Per saldo zul je misschien een iets betere woning kunnen krijgen, maar een categorie hoger zit er (vooralsnog) volgens mij niet in.
Uiteindelijk is natuurlijk per saldo wel je schuld lager (en dat is goed) maar door het wegvallen van de goedkopere hypotheekvormen (spaar / aflossingsvrij) blijven je maandlasten toch hoog.
Als je rondkijkt, zie je woningen die prijsverlagingen doorzetten die vele malen meer zijn dan je lijkt te denken. Waar ik zoek (Amsterdam regio) lijkt -50k vraagprijs niet ongewoon. Daar gaat dan nog wat van af als je begint met onderhandelen..
Dat is een groot verschil, woning van 240k is dan ineens 190k. Dan heb je het echt wel over een categorie hoger voor dezelfde prijs ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
kaos- schreef op woensdag 28 november 2012 @ 12:54:
Even een vraagje over gas/water/licht. Ik ga dus binnenkort van een huurwoning naar een koopwoning. Moet ik nu mijn leveranciers opzeggen? Dit vraag ik omdat ik nu bij WoonEnergie zit. Die gasten doen naar mijn weten alleen zaken met huurwoningen.
0800 - 1466

morgen vanaf 8:30 .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Kju schreef op woensdag 28 november 2012 @ 12:12:
[...]

Het is geheel afhankelijk van de situatie. In dit geval was het een bank die zelf ook op omvallen staat, forse achterstanden, een lang onsuccesvol onderhands verkooptraject, een woning waar er een fors bedrag aan bijkomende kosten zat voor de veilingkoper.
Het is echt helemaal afhankelijk van o.a. de locatie, de courantheid, de uitwendige staat, of de bank iemand stuurt om mee te bieden en de line-up van veilingpanden op de dag van de veiling.
Voordat je zoiets koopt moet je een geveltaxatie laten doen (tenzij er een kijkersdag is) zodat je weet wat het waard is of kan zijn. Zorg er voor dat je het geld beschikbaar hebt want er is natuurlijk geen voorbehoud van financiering, direct 10% storten en binnen een maand de rest betalen.
Dank. :) Inmiddels is de woning al uit de veiling gehaald/vervallen (kennelijk hebben de bank en de eigenaars overeenstemming bereikt). Het geld was niet eens het probleem; voorschieten was mogelijk om vervolgens in alle rust een hypotheek te regelen.

Het probleem van veilingen is dat ze alle kanten op kunnen schieten. Ik overweeg er gewoon eens heen te gaan om te kijken wat er gebeurt, zodat ik er meer gevoel bij krijg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

D-e-n schreef op woensdag 28 november 2012 @ 15:34:
Ik kreeg van de week een brief in de bus van de volgende organisatie:

http://www.koopenverkoopjehuis.nl/

Kent iemand dit? Als ik er op google kan ik er niets over vinden verder. Kennelijk heeft men huizen die te koop staan aangeschreven.
Als ik op de site naar de contactgegevens kijk en die door Google heen haal, kom ik bij een bedrijf terecht dat Simonse Afbouw heet. Hoewel gerelateerd, kan ik me niet voorstellen dat je je huis door een schilder of behanger, L.U.L. de, wilt laten (ver)kopen :P

• Phoenix_the_II
  • Laatst online: 15-12-2020

Haha, in Rotterdam begin je met een vergelijkbare woning eens op 138k te beginnen met bieden ofzo...

http://www.funda.nl/koop/...rfoepad-123/omschrijving/

(ja, ik ben de koper ;p, glasvezel, wuuhuu *O* )

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is ongeveer even "in Rotterdam" als dat Schiphol "in Amsterdam" is :P

De lijnbaansgracht ligt in centrum Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:13
Weet iemand wat de mogelijkheden zijn voor het (gedeeltelijk) verhuren van een ruimte en of de inkomsten daarvan mee kunnen worden gerekend bij de financiering/hypotheek van hetzelfde object?

Situatie: Appartement met daaronder een 'bedrijfsruimte'.
Het idee is om die bedrijfsruimte samen met een vriend als stalling / sleutelruimte te gebruiken, aangezien we beide een oldtimer bezitten. Ik zou dan het appartement kopen en ontvang van hem een (maandelijkse) vergoeding voor het gebruik van die ruimte.
Maar ik vraag me af of ik dat bedrag zomaar bij mijn eigen inkomen kan optellen, om te gebruiken bij de financiering / hypotheek?

Uiteraard zou dat dan allemaal officieel vastgelegd moeten gaan worden met een huurcontract of iets dergelijks, maar gaat mij nu eerst om de vraag of het mogelijk is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Phoenix_the_II schreef op donderdag 29 november 2012 @ 04:29:
[...]

Haha, in Rotterdam begin je met een vergelijkbare woning eens op 138k te beginnen met bieden ofzo...

http://www.funda.nl/koop/...rfoepad-123/omschrijving/

(ja, ik ben de koper ;p, glasvezel, wuuhuu *O* )
Dat is niet echt een "vergelijkbaar" appartement he :P Je kunt Rotterdam en Amsterdam niet zomaar met elkaar vergelijken, maar als je het zou willen, dan kun je in Rotterdam het beste Kralingen-Oost pakken. En daar betaal je voor 65-70m2 op een goede locatie, in goede staat, met tuin, echt wel wat meer dan 138k.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Woei, eerder vandaag bij de notaris gezeten en ik heb inmiddels mijn sleutel. :)

Wel nog een (niet heel ernstig uitziende) vochtplek op de aan buiten grenzende slaapkamermuur, maar dat gaat de vorige eigenaar nog even met de VvE regelen. :Y)
Merijn. schreef op maandag 03 december 2012 @ 10:52:
Uiteraard zou dat dan allemaal officieel vastgelegd moeten gaan worden met een huurcontract of iets dergelijks, maar gaat mij nu eerst om de vraag of het mogelijk is..
Volgens mij is dat wel mogelijk, al zul je dan vast door allerlei belastingen niet één op één de inkomsten uit die verhuur op je rekening kunnen schrijven. Ik denk trouwens dat deze specifieke vraag wel een eigen topic verdient. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gefeliciteerd!

Vanaf 2013, mag nog maar 105% van de marktwaarde van een woning (incl 2% ob) door een hyotheekverstrekker gefinancierd worden, waar dit nu nog 106% is. Heeft iemand enig idee of hier bij een onherroepelijke aankoop in 2012 eveneens sprake is van overgangsrecht en dus de 106% van toepassing blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Aangezien hypothekverstrekkers je maar wat graag geld lenen, denk ik dat ze zo lang mogelijk die 106% aan willen houden. En als jij een onherroepelijke aankoop in 2012 doet, moet of wil je voor eind december ook de financiering rondhebben. Maar met een belletje naar je hypotheekadviseur zou het antwoord zo boven tafel moeten komen :)

@Merijn. Voor zover ik weet moet jij je bestaande inkomen aantonen en is dat waar een hypotheekverstrekker naar kijkt. Toekomstig inkomen kan alleen meegenomen worden als je dat vanuit een werkgever oid aan kunt tonen. Dus je zou al een huurcontract moeten hebben van je vriend, maar dat kan nooit rechtsgeldig zijn zonder dat je het pand hebt. Gaat hem dus niet worden.
Wat wel kan is (voor zover de verstrekker dat toestaat) boven de eigenwaarde lenen, maar dan betaal je meteen fors meer hypotheekrente.
Direct gebruiken bij je hypotheek kun je het dus niet, maar uiteraard kun je het wel gebruiken om je hypotheek mee te betalen. Na aftrek inkomstenbelasting uiteraard.

Overigens een leuke vraag van mijn kant: iemand ervaring met medische keuringen waarbij ze aan huis komen? Ik hoorde dat het iets van 45 min zou duren en ik in een potje moest pissen voor wat onderzoeken, maar verder zelf totaal geen ervaringen mee namelijk. Kan ik naast een vraaggesprek en het feit dat de arts het formulier invult dat ik zelf ook had in kunnen vullen, nog meer verwachten :?

[ Voor 16% gewijzigd door The Eagle op 03-12-2012 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

NMe schreef op maandag 03 december 2012 @ 17:14:
Woei, eerder vandaag bij de notaris gezeten en ik heb inmiddels mijn sleutel. :)
Jij mazzelaart. Wij wilden de 30e al passeren, dat is niet gehaald, maar vandaag zijn de stukken wel bij de notaris terecht gekomen. We hopen nu wo of do te kunnen passeren (maar een week later dan gepland - well done, Rabobank).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Merijn. schreef op maandag 03 december 2012 @ 10:52:
Weet iemand wat de mogelijkheden zijn voor het (gedeeltelijk) verhuren van een ruimte en of de inkomsten daarvan mee kunnen worden gerekend bij de financiering/hypotheek van hetzelfde object?

Situatie: Appartement met daaronder een 'bedrijfsruimte'.
Het idee is om die bedrijfsruimte samen met een vriend als stalling / sleutelruimte te gebruiken, aangezien we beide een oldtimer bezitten. Ik zou dan het appartement kopen en ontvang van hem een (maandelijkse) vergoeding voor het gebruik van die ruimte.
Maar ik vraag me af of ik dat bedrag zomaar bij mijn eigen inkomen kan optellen, om te gebruiken bij de financiering / hypotheek?

Lastig.. zowiezo, toekomstig inkomen mag alleen meegenomen worden als de stijging gegarandeerd is (bijvoorbeeld 1% stijging vanuit CAO) en binnen 6 maanden plaatsvindt. Zo kreeg ik het althans van de hypotheker uitgelegd.

Je moet dan dus een huurcontract opstellen terwijl het nog niet je bezit is. Misschien inderdaad beter apart topic daarvoor te openen, zie daar nogal wat haken en ogen aan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

SeatRider schreef op maandag 03 december 2012 @ 18:48:
[...]

Jij mazzelaart. Wij wilden de 30e al passeren, dat is niet gehaald, maar vandaag zijn de stukken wel bij de notaris terecht gekomen. We hopen nu wo of do te kunnen passeren (maar een week later dan gepland - well done, Rabobank).
Voor mij is het wel min of meer volgens plan gegaan, voor de verkoper weer niet. Omdat het bij mij allemaal wat langer duurde (dank u, Rabobank) heeft hij zijn eigen aankoop nog niet rond en zit hij nu tijdelijk even bij een vriendin. Vind het lullig voor hem, maar het is niet anders. Intussen kan ik morgen wel zoals weken geleden al gepland lekker beginnen met klussen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
The Eagle schreef op maandag 03 december 2012 @ 18:38:
Aangezien hypothekverstrekkers je maar wat graag geld lenen,
Denk dat je je daar nogal in vergist. De meeste banken trekken fors op de rem in de productie omdat NL hypotheken een vrij zware belasting zijn voor de al krappe bankbalansen.
Jouw stelling geld hooguit voor NHG hypotheken, maar zelfs dan is het nog maar de vraag.

Banken willen momenteel alleen nog maar echt graag lenen als de lening onder de 100% onderpandwaarde ligt.

Maar geen idee hoe met de 106 naar 105 wordt omgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estacao
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-12-2023

Wat dacht je van deze woningen?
Even groot of groter, op 4-5 minuten fietsen van de locatie van jouw huidige keuze maar wel een behoorlijk verschil in prijs. En nog steeds centrum.

http://www.funda.nl/koop/...tstraat-94-iii/kenmerken/

http://www.funda.nl/koop/...cqstraat-40-ii/kenmerken/

Misschien moet je kijken waar je regelmatig moet zijn in de stad. Dan kan je misschien beslissen op welke afstand je wilt wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estacao
Ga morgen mijn koopcontract tekenen.

Enige probleem waar ik nu mee zit is dat de beoogde rabobank niet eens meer een offerte dit jaar kan garanderen. Dus heb een 2e offerte aangevraagd (Obvion) hopende dat die dat wel kan.

Mijn vraag: ik zou mijn financiering volgens koopcontract binnen 4 weken rond moeten hebben (4 jan 2013) Maar als mijn offerte binnen (volgende week 50) is en ondertekend zou alles toch in orde moeten komen? evt. vertraging zou je me uitstel wel moeten kunnen bewerkstelligen of zie ik dat verkeerd?

Maak me een beetje zorgen dat ik het niet op tijd rond krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 17:28
Estacao schreef op donderdag 06 december 2012 @ 13:47:

Enige probleem waar ik nu mee zit is dat de beoogde rabobank niet eens meer een offerte dit jaar kan garanderen. Dus heb een 2e offerte aangevraagd (Obvion) hopende dat die dat wel kan.

Mijn vraag: ik zou mijn financiering volgens koopcontract binnen 4 weken rond moeten hebben (4 jan 2013) Maar als mijn offerte binnen (volgende week 50) is en ondertekend zou alles toch in orde moeten komen? evt. vertraging zou je me uitstel wel moeten kunnen bewerkstelligen of zie ik dat verkeerd?

Niet per definitie.

Ik heb een offerte gekregen. Die heb ik getekend opgestuurd met de benodigde documenten erbij en vervolgens moest ik wachten tot een definitieve acceptatie.

Als je vertraging hebt en de verkopende partij is het er mee eens, dan kan je het daar inderdaad mee oplossen. Ze zijn vaak maar al te blij dat ze van het huis af zijn en gunnen die kans wel.

Maar ik neem aan dat je een koopovereenkomst tekend waarvan je al reeds een concept binnen hebt en dus in staat wanneer de financiering rond moet zijn(4 januari). Je kan natuurlijk ook vragen of ze die datum willen verleggen voordat je gaat tekenen. Dan voorkom je problemen als je nu al weet dat je verlenging aan moet vragen.

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 06-12-2012 14:21 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Dat ga je niet redden, banken hebben het razend druk door het aantal aanvragen op dit moment. Daarnaast is 4 weken zelfs zonder drukte tegenwoordig al krap, ik zou dus aansturen op 6 weken en dat is (in mijn ogen) minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Krisp schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 17:51:
[...]

Maar... Ik wil betogen dat de aankoopmakelaar de markt niet helemaal begrijpt. ;) Kijk naar dit plaatje (gaat over Amsterdam):
[afbeelding]
Zonder het advies van de makelaar zou ik met alle liefde onder de 2 ton duiken en daar dicht bij blijven.
De Lijnbaansgracht is niet Nieuw-Sloten, dus die grafiek is redelijk zinloos. €245.000 is een redelijke prijs voor een appartement van 62m2 in die buurt. Wel vind ik de indeling erg slecht, met een diepe, smalle berging (oppervlakteverspilling) en twee badkamers. Het is ook geen kenmerkend gebouw en dat deel van de Lijnbaansgracht is niet heel gezellig, dus mij trekt het niet. Maar groter ga je voor die prijs niet vinden in het centrum / oud zuid / de pijp zonder dat je boven een café of coffeeshop zit of zo.
Estacao schreef op donderdag 06 december 2012 @ 10:29:
[...]

Wat dacht je van deze woningen?
Even groot of groter, op 4-5 minuten fietsen van de locatie van jouw huidige keuze maar wel een behoorlijk verschil in prijs. En nog steeds centrum.

http://www.funda.nl/koop/...tstraat-94-iii/kenmerken/

http://www.funda.nl/koop/...cqstraat-40-ii/kenmerken/

Misschien moet je kijken waar je regelmatig moet zijn in de stad. Dan kan je misschien beslissen op welke afstand je wilt wonen?
Dat is wel een hele andere buurt. Het is misschien maar een paar minuten fietsen maar qua 'gevoel' had er net zo goed een spoorlijn zonder tunnel tussen kunnen liggen. Dat zie je terug in de prijs.

[ Voor 28% gewijzigd door Cocytus op 06-12-2012 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
4 weken is bizar krap zelfs in tijden dat banken het niet druk hebben en er geen vakanteperiode tussen zit.
Hypotheekaanbieders draaien nu overuren en de kerstvakantie zit er tussen zodat banken ook nog eens lagere capaciteit hebben. 4 weken lijkt me daarom bijna uitgesloten en zelfs 6 weken lijkt me uitermate ambitieus. Zou persoonlijk op minimaal 8 weken aansturen.

Een offerte is zeer zeker geen definitieve acceptatie! 'Kleine' details zoals medische acceptatie kunnen zowel in doorlooptijd als kosten behoorlijk roet in het eten gooien.
Als je dus het idee hebt dat medische acceptatie een issue kan worden (bij hoge overlijdensdekkingen of bijv als je overgewicht hebt met BMI hoger dan 30) zou ik zeker nu al uitstel vragen. En direct met je hypotheekverstrekker afstemmen of je zsm een medische keuring kan ondergaan en of dit bij de eigen huisarts kan.

Ik had destijds ook maar 4 weken tijd, dat was in de tijd (2008) dat de verkoper dat nog kon eisen anders een andere, en heb dat echt alleen maar (net) gered omdat ik al voor ik op gesprek ging voor een offerte al door mijn huisarts een medische checkup had laten opstellen, de verstekker akkoord ging met een rapport van de eigen huisarts en ik (min of meer met de rug tegen de muur wegens te weinig tijd voor zoeken naar weer een andere aanbieder) akkoord ging met de fors hogere levenpremie.

Maar ook het opleveren van de juiste stukken kan een bottleneck zijn. Bijvoorbeeld jouw baas die een werkgeversverklaring moet tekenen die net op kerstvakantie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estacao
LED-Maniak schreef op donderdag 06 december 2012 @ 14:19:
[...]

Maar ik neem aan dat je een koopovereenkomst tekend waarvan je al reeds een concept binnen hebt en dus in staat wanneer de financiering rond moet zijn(4 januari). Je kan natuurlijk ook vragen of ze die datum willen verleggen voordat je gaat tekenen. Dan voorkom je problemen als je nu al weet dat je verlenging aan moet vragen.
Had net verkoopmakelaar gesproken die gaf aan dat het nu veel voorkomt maar de datum wel wil laten staan omdat op basis van de datum je meer kans hebt om onderaan de stapel te komen. Maar gaat met de verkoper overeenstemmen om al bij voorbaat 14 dagen uitstel te accepteren daarmee kom ik dus op 6 weken uit.
Sander schreef op donderdag 06 december 2012 @ 14:21:
[...]

Dat ga je niet redden, banken hebben het razend druk door het aantal aanvragen op dit moment. Daarnaast is 4 weken zelfs zonder drukte tegenwoordig al krap, ik zou dus aansturen op 6 weken en dat is (in mijn ogen) minimaal.
Zit nu dus op 6 weken.
xahmol schreef op donderdag 06 december 2012 @ 14:51:
[...]

zelfs 6 weken lijkt me uitermate ambitieus. Zou persoonlijk op minimaal 8 weken aansturen.

Een offerte is zeer zeker geen definitieve acceptatie! 'Kleine' details zoals medische acceptatie kunnen zowel in doorlooptijd als kosten behoorlijk roet in het eten gooien.
Als je dus het idee hebt dat medische acceptatie een issue kan worden (bij hoge overlijdensdekkingen of bijv als je overgewicht hebt met BMI hoger dan 30) zou ik zeker nu al uitstel vragen. En direct met je hypotheekverstrekker afstemmen of je zsm een medische keuring kan ondergaan en of dit bij de eigen huisarts kan.

Maar ook het opleveren van de juiste stukken kan een bottleneck zijn. Bijvoorbeeld jouw baas die een werkgeversverklaring moet tekenen die net op kerstvakantie is.
6 weken zit ik nu al op en mocht het onverhoopt nog langer duren denk ik dat we dusdanig ver zijn dat ze het wel zullen accepteren. evt. nog 1 a 2 weken te wachten. (i really hope at least)

Goede tip die medische keuring ff bij mijn adviseur navragen hoe dat zit. BMI in ieder geval wel onder de 30 daar heb ik begin van het jaar goed aan gewerkt ;)

Wat betreft werkgeversverklaring die heb ik reeds binnen ondertekend incl. intentie verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Zag een advertentie staan van een lokale makelaar die aangaf dat het op een hypotheek van 200.000 wel tot 45.000 kon schelen als je niet nu kocht :). Aangezien wij toevallig ook weer bij een huis zijn wezen kijken toch maar even gaan rekenen met verschil tussen spaar en annuitaire hypotheek. Hypotheek obv 100% aflossen van de hypotheek over looptijd van 30 jaar.

Dan klopt inderdaad het aangegeven verschil wel, als je er vanuit gaat dat HRA zoals nu ingestoken door regering stand houdt (mijn mening: Heilig huisje is weg, gaat dus veel harder aan gezaagd worden komende jaren). Met een wat pessimistischer scenario blijft er van dit verschil al een stuk minder over.

Leg daar dan de 'voorspelling' van ING naast dat de markt in 2013 nog wel met 7% en in 2014 nog eens met 5% gaat dalen en je past dat toe, dan is er (als je geen haast hebt) nog steeds geen reden om nu te beslissen op basis van dit voordeel, aangezien je het belastingvoordeel er in mijn rekenmodelletje (erg basaal) al uit hebt bij prijsdaling van ongeveer 7% (obv 15 jaar ergens wonen). Maar dit is nog afgezien van de verdere afbouw van HRA die in mijn ogen onvermijdelijk is.

Mijn conclusie: geen reden om haast te maken of bereidwilliger de onderhandelingen in te gaan om zaken voor 31-12 rond te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sander op 06-12-2012 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Holy shit. De afgelopen paar dagen hard aan het werk geweest in mijn nieuwe appartement. In het hele appartement zijn drie verschillende soorten plinten gebruikt die op willekeurige manieren bevestigd waren. De ene kamer had behang op de muur dat je er met een keer hard blazen vanaf had, de andere kamer leek behangen te zijn met secondelijm in plaats van behangplaksel. En het ergste van alles: schijnbaar is er nooit stucwerk aangebracht op enkele muurdelen waardoor ik inmiddels al 8 uur lang Alabastine in de betonnen muur heb lopen smeren zodat ik morgen eindelijk voorstrijk kan aanbrengen en hopelijk zaterdag kan gaan verven (structuurverf). Maar morgen eerst maar eens wat lampen ophangen nu ik ze eindelijk kan monteren. De vorige eigenaar lijkt zijn lampen er met monteerplaatje en al uit gerukt te hebben. 8)7

Oh well, uiteindelijk gewoon tijd zat. Morgen wordt mijn laminaat geleverd. Als de muren klaar zijn kunnen we dat gaan leggen. Dan wel even onder het voorbehoud dat de aannemer van de VvE snel van zich laat horen, want ik heb een vochtplek op de slaapkamer (grenst aan de buitenwand). Wordt "gratis" gefixt (valt binnen de servicekosten) maar ze moeten wel de muur uitbreken, dus die kan ik nog even niet verven. :(

Pagina: 1 ... 41 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.