Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.770 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

kaos- schreef op maandag 12 november 2012 @ 08:20:
[...]

Ze wilde er 115,5k voor hebben. Heb een bod gegooid van 105k. Was meteen klaar.
Die vrouw woonde er al niet meer en wilde er gewoon vanaf.
Klinkt in elk geval als het bod dat ik ook geplaatst zou hebben bij die vraagprijs, aangenomen dat het geen onrealistisch hoge vraagprijs was gezien de staat van het huis. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nog een vraag:

Momenteel ben ik bij de Hypotheker geweest voor een oriënterend gesprek. Nu heb ik geen heel lekker gevoel bij de Hypotheker omdat de betreffende persoon enigszins opdringerig over komt en ik haar advies daarnaast niet helemaal vertrouw. Zo adviseerde ze een 40-jarige annuïteitenhypotheek zonder te melden dat de HRA na 30 jaar stopt. Ik heb het gevoel dat ze me dommer inschat dan ik ben en daar houd ik niet van. Daarom wilde ik naar de Rabo/ABN om ook daar eens te praten. Nadeel is denk ik dat die altijd voor eigen parochie zullen preken.

Nu hoor ik van collega's dat als je naar de bank gaat dat je een commercieel rente tarief moet betalen en dat juist een partij als de Hypotheker (beter) voor je kan onderhandelen voor een lagere rente.

Wat is nu verstandiger om te doen? Via een tussenpersoon of direct bij de bank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Aghanim schreef op maandag 12 november 2012 @ 20:36:
Nog een vraag:

Momenteel ben ik bij de Hypotheker geweest voor een oriënterend gesprek. Nu heb ik geen heel lekker gevoel bij de Hypotheker omdat de betreffende persoon enigszins opdringerig over komt en ik haar advies daarnaast niet helemaal vertrouw. Zo adviseerde ze een 40-jarige annuïteitenhypotheek zonder te melden dat de HRA na 30 jaar stopt. Ik heb het gevoel dat ze me dommer inschat dan ik ben en daar houd ik niet van. Daarom wilde ik naar de Rabo/ABN om ook daar eens te praten. Nadeel is denk ik dat die altijd voor eigen parochie zullen preken.

Nu hoor ik van collega's dat als je naar de bank gaat dat je een commercieel rente tarief moet betalen en dat juist een partij als de Hypotheker (beter) voor je kan onderhandelen voor een lagere rente.

Het kan geen kwaad om zelf eens een afspraak te maken bij de bank. Oriënteren is niet verboden. Laat je gewoon informeren over de mogelijkheden. Kijk vooral goed naar de voorwaarden. De rente die geboden wordt is natuurlijk het meest in het oog springend, maar er zit nog meer aan vast.

En gooi gewoon het verhaal over preken voor eigen parochie op tafel. Laat ze jouw maar uitleggen waar precies de verschillen zitten tussen hun en de concurrent/andere bank/hypotheker etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Nog een vraag:

probeer het anders eens bij een Hypothecair Planner bij jou in de buurt www.hypothecairplanner.nl Dit zijn adviseurs die een ruime kennis met een strakke moraal combineren. Wellicht niet altijd de goedkoopste maar kwalitatief erg goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Nog een vraag:

Waarom zou je jezelf zo erg beperken in je keuze? Ga gewoon overal langs. ABN, Rabo, ING, hypotheekshop, etc. Desnoods bezoek je ook meerdere filialen, als je twijfelt over het product maar de contactpersoon zelf je niet aan staat.

Kijk ook niet alleen naar rente, ook naar voorwaarden. Bijvoorbeeld boetevrij het hele bedrag mogen aflossen bij verkoop/verhuizing.

[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 13-11-2012 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een vraag:

Je collega's blaten hier gewoon het verkoopverhaaltje van de Hypotheker na, wat ze uiteraard klakkeloos overnemen. Het is zeker niet zo dat je bij de Hypotheker altijd goedkoper uit bent, zeker niet op de lange duur. Goedkope hypotheken hebben vaak ook "goedkope" voorwaarden.

Dat gezegd hebbende is het natuurlijk sowieso aan te raden om zoveel mogelijk aanbieders uitgebreid de revue te laten passeren en met elkaar te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Probleem : 28 dec krijg ik de sleutel van mijn nieuwe woning.
Er moeten een paar dingen gebeuren zoals : zolder aftimmeren, andere vloer in de badkamer, wastafel van de muur halen en netjes afdoppen op 1 van de slaapkamers.

Nu ben ik zelf totaal niet handig en wil ik dit laten doen door een bedrijf. Bedrijven kunnen een offerte op laten maken als ze langs zijn geweest om te kijken wat er gedaan moet worden. Aangezien ik pas 28 dec de sleutel krijg kan ik ze dan pas binnen laten. Die kleine verbouwing wil ik bij mijn hypotheek gooien, maar de vraag is dus nu : hoeveel ? Dat kan ik nooit inschatten omdat ik nog geen offerte heb.

Hoe pak je zoiets aan ?

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Vraag een bezichtiging aan en neem een aannemer mee die een prijsinschatting/offerte maakt.

Daarmee kan je dan naar je hypotheekadviseur stappen en kijken wat je mogelijkheden zijn om dat mee te financieren (welke werkzaamheden kun je financieren, hoeveel, welke aanbieders geven die mogelijkheid, spelregels rond bouwdepot). Waarschijnlijk moet dan lopende de hypotheekaanvraag worden aangepast (of geheel gestopt en opnieuw aangevraagd) om dit mee te nemen.

Normaal doe je dat voordat je een overeenkomst hebt, omdat er bijvoorbeeld het risico bestaat dat je niet genoeg kunt lenen of dat de bank er niet in mee gaat. Je bent er dus erg laat mee, om zo lang na de aankoop er pas achter te komen dat je zo grondig moet verbouwen dat een aannemer nodig is.

Ben ook bang dat je al te laat bent gezien wat er allemaal moet gebeuren en de opleverdatum...

[ Voor 15% gewijzigd door Xanaroth op 13-11-2012 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Myrdreon schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 08:52:
Je bent er dus erg laat mee, om zo lang na de aankoop er pas achter te komen dat je zo grondig moet verbouwen dat een aannemer nodig is.

Ben ook bang dat je al te laat bent gezien wat er allemaal moet gebeuren...
Nou nou, grondig verbouwen is een heel groot woord hoor. Op zolder moeten er een paar afscheidingen gemaakt worden met gipsplaat. Een vloertje leggen en een wasbakje van de muur. Net wat ik zeg, het is dat ik niet handig ben, anders kan je dit binnen een volle dag klaren.

Maargoed, het is dus verstandig om het gewoon uit eigen zak te betalen.

edit : er is nog niets getekend he. ik heb alleen een overeenkomst met de verkopende partij.

[ Voor 6% gewijzigd door kaos001 op 13-11-2012 08:56 ]

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

Ik ben gisteren naar onze hypotheekadviseur geweest van hypotheekvisie. Deze vertelde me dat Nationale Nederlanden nu de restschuld voor bestaande klanten mee wil financieren. Wij zitten bij Florius (dochter van ABN Amro) dus we hebben er niet heel veel aan. BIj Florius willen ze voor bestaande klanten tot 125% van de executiewaarde verstrekken in een nieuwe hypotheek. Voor ons is dit genoeg. Zo kunnen wij de verwachte restschuld van 10000 (na aftrek van spaargeld) toch mee financieren.
De makelaars die we gisteren gesproken hebben en de hypotheekadviseur zeiden allemaal dat het een hele drukke tijd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
kaos- schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 08:55:
[...]
edit : er is nog niets getekend he. ik heb alleen een overeenkomst met de verkopende partij.
Volgens mij zijn deze zinnen met elkaar in tegenspraak.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de vraagprijs van een potentiële woning staat vermeld "aanvang huidige aanbieding". Heeft iemand enig idee wat dit betekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
nare man schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 09:12:
[...]

Volgens mij zijn deze zinnen met elkaar in tegenspraak.
Mondeling overeenkomst. De desbetreffende persoon heeft de woning "alleen" verkocht. Ze had een online makelaar, vandaar.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:06
kaos- schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 08:43:
Probleem : 28 dec krijg ik de sleutel van mijn nieuwe woning.
Er moeten een paar dingen gebeuren zoals : zolder aftimmeren, andere vloer in de badkamer, wastafel van de muur halen en netjes afdoppen op 1 van de slaapkamers.

Nu ben ik zelf totaal niet handig en wil ik dit laten doen door een bedrijf. Bedrijven kunnen een offerte op laten maken als ze langs zijn geweest om te kijken wat er gedaan moet worden. Aangezien ik pas 28 dec de sleutel krijg kan ik ze dan pas binnen laten. Die kleine verbouwing wil ik bij mijn hypotheek gooien, maar de vraag is dus nu : hoeveel ? Dat kan ik nooit inschatten omdat ik nog geen offerte heb.

Hoe pak je zoiets aan ?
Je maakt een afspraak met de huidige eigenaar dat je naar binnen kunt met aannemers ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Laatst online: 16-09 22:40
xahmol schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 06:11:
[...]

Dan is het in Arnhem een wijk waar je niet wit wonen. Arnhem (mijn ouders wonen er) is normaal gesproken fors duurder.
Toch wil ik er wonen want wij hebben deze woning sinds gisteren gekocht. Dit is in de wijk laar-oost. Woning is bijna zo goed als kaal, sleutel krijgen we 15 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
Neefdave schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 10:30:
[...]
Toch wil ik er wonen want wij hebben deze woning sinds gisteren gekocht. Dit is in de wijk laar-oost. Woning is bijna zo goed als kaal, sleutel krijgen we 15 januari.
OK, de Laar-Oost ken ik, dat is dus de wijk waar mijn ouders wonen. Dan heb je een voor die wijk erg goedkope woning gekocht. Zal dan komen door de zo goed als kale oplevering.

Afhankelijk van waar in de wijk een prima wijk. Wel wat ver van het centrum vind ik persoonlijk.

In ieder geval gefeliciteerd met je woning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 07:54:
[...]Je collega's blaten hier gewoon het verkoopverhaaltje van de Hypotheker na, wat ze uiteraard klakkeloos overnemen. Het is zeker niet zo dat je bij de Hypotheker altijd goedkoper uit bent, zeker niet op de lange duur. Goedkope hypotheken hebben vaak ook "goedkope" voorwaarden.
Op zich zit er best wel wat in het verhaal van de Hypotheker, behalve dat je dan ook niet naar de Hypotheker moet gaan..... De Hypotheker is toch nog steeds met name een provisieschuiver die met name aanbied waar zij het meeste aan verdienen. Gros wat zij aanbieden komt net zo goed van de paar vaste aanbieders waarmee zij een contract hebben. Vaak inderdaad op het oog goedkoop, maar met name door slechte voorwaarden en weinig flexibiliteit.
En idd, 40 jaar looptijd aanbieden zonder er bij te vertellen dat de rente hooguit 30 jaar aftrekbaar is (als je al historie hebt van eerdere hypotheken zelfs korter) is ronduit slecht.

Verbaas me overigens telkens weer opnieuw hoeveel mensen voor die budget rentes met uitgeklede voorwaarden gaan. Hoop echt dat die mensen goed geadviseerd zijn waarvoor ze die rentekorting krijgen, wat ze ervoor opgeven en wat dat betekend. Boete op aflossing bij verkoop huis kan bijvoorbeeld fors in de papieren lopen.
Vrijwel altijd ben je uiteindelijk met die budgethypotheken duurder uit. Dus als je een hypotheek alleen kan betalen vanwege de budgetvariant moet je het gewoon echt niet doen.

(oops, per ongeluk twee reacties direct achter elkaar, excuus. Kan ik nu niet meer één post van maken geloof ik?)

[ Voor 3% gewijzigd door xahmol op 13-11-2012 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 16:30
Wat vind je dan wél een goede adviseur? Dat hangt toch ook nog wel van het filiaal af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 23:03

Steffie

Opaque

Een ongebonden bemiddelaar waarbij je de bemiddelingskosten rechtstreeks aan de bemiddelaar betaald. Dan ben je er iig zeker van dat provisie geen rol speelt in hetgeen geadviseerd wordt.

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Dan neem je het aspect 'perverse prikkel' misschien weg, maar het aspect 'inherente incompetentie' kan evengoed blijven. Zo zijn er heel wat zelfstandige beroepsbeoefenaren die op uurbasis werken en in die zin volstrekt onafhankelijk zijn, maar die toch broddelwerk afleveren.

De clou voor succes is gewoon zelf te blijven nadenken en vooral kritisch te blijven doorvragen. Krijg je op een kritische vraag niet een voor jou echt bevredigend antwoord, dan zit je fout.

[ Voor 26% gewijzigd door nare man op 13-11-2012 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
nare man schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 14:00:
De clou voor succes is gewoon zelf te blijven nadenken en vooral kritisch te blijven doorvragen. Krijg je op een kritische vraag niet een voor jou echt bevredigend antwoord, dan zit je fout.
+1. Kan het niet beter zeggen.
En inderdaad: ga geen keten aanbevelen. Overal zijn uitblinkers en rotte appels. Zou alleen persoonlijk gaan voor die keten die het meest transparant is over zijn kosten èn een plausibel verhaal heeft dat jouw kritische vragen doorstaat.
En daarnaast langs je huisbank gaan: omdat ze daar jouw situatie goed kennen zijn ze soms bereid wat extra's te doen als je voor hen een interessante klant bent qua productafname en/of potentieel.

Probleem is alleen wel dat als je al een koopovereenkomst getekend hebt en de klok tikt van het financieringsvoorbehoud gaan shoppen voor advies qua doorlooptijd makkelijker gezegd is dan gedaan.

Had het overigens zelf heel makkelijk: personeelskorting maakt de keuze voor een hypotheekverstrekker nogal een no brainer. Hoef je alleen nog maar over hypotheekvorm en rentelooptijd na te denken.

[ Voor 20% gewijzigd door xahmol op 13-11-2012 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 16:30
Ik heb mijn vorige hypotheek afgesloten bij de Hypotheekshop. Dat ging prima volgens mij. Het was in elk geval een adviseur die je niet tot het gaatje van je mogelijkheden wilde laten gaan, gewoon een keurige brave spaarhypotheek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estacao
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-12-2023
Sempy schreef op maandag 12 november 2012 @ 13:13:
[...]

Lijkt me veels te veel als openingsbod op een huis dat men met een executieveiling nog niet kwijtraakt. Zo te zien veel achterstallig onderhoud en met die zolderkamer mis je toch relatief veel ruimte waardoor dit appartement ook minder aantrekkelijk is bij doorverkoop tov de buurwoningen. 10-12k opknappen lijkt me vrij weinig, zeker als je in de badkamer/keuken aan het vervangen gaat.

Heb je trouwens nagegaan hoe de VVE ervoor staat en of de vortige eigenaar daar geen schulden heeft openstaan (gezie executieveiling niet onwaarschijnlijk), zou zonde zijn als je binnen het jaar gelijk duizenden euro's moet bijstorten omdat de reserves onvoldoende zijn.

Heb je de eventuele gevolgen nagegaan van die apart verkochte zolderkamer (eigen entree?)? Ik neem aan dat die geen eigen meter voor g/w/l heeft, gaat de energieafrekening toch al via de VVE of heb je een eigen meter en moet je straks de kosten zien te verhalen op de bovenbuur? In hoeverre is die bovenvloer geisoleerd of hoor je straks elke voetstap van je bovenbuurman? etc.
Onderhoud is het grootste probleem.
12K moet wel lukken. Klein keukentje (qua oppervlak badkamer hetzelfde) en ben redelijk handig. Ik heb de kosten beetje omhooggekrikt om duidelijk te maken dat ik vind dat er veel onderhoud nodig is. Als ik zelf veel doe valt het mee. Makelaar gaf aan dat voor 5K de woning geverfd kon worden en de vloer schuren en lakken. Als je het gros zelf doet valt het wel mee Denk dat ik zijn 5K wel voor 3.5K kan. Nieuwe keuken en badkamer 3.5-4K om 2-3K. + 20m2 nieuw laminaat leggen. Dat was het zo'n beetje

Zolder ruimte is aan een andere bewoner verkocht die heeft waarschijnlijk plannen om het totaal uit te bouwen als hij de 3e zolder ook kan kopen. Ik zit op de 1e met onder me de berging dus heb geen last ervan.G/W/L is allemaal apart per woning geregeld.
Heb al aangekaart dat mochten ze mijn bod accepteren achterstallige lasten op de verkoper worden verhaald. VVE doet het niet slecht is een best grote VVE en genoeg in kas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 09:12:
Bij de vraagprijs van een potentiële woning staat vermeld "aanvang huidige aanbieding". Heeft iemand enig idee wat dit betekent?
Dit is een "vanaf-prijs": een minimum prijs waarop je mag bieden, maar voor het minimum dat er staat zullen ze geen akkoord geven, ze willen dus dat je hoger gaat bieden dan dit.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Ardana schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 20:40:
[...]

Dit is een "vanaf-prijs": een minimum prijs waarop je mag bieden, maar voor het minimum dat er staat zullen ze geen akkoord geven, ze willen dus dat je hoger gaat bieden dan dit.
En dat is wat ze dus willen. Wat je waarschijnlijk in werkelijkheid zal doen, is daaronder beginnen, want kennelijk is de prijs nog dusdanig hoog dat je rustig rondkijkt hier voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Steffie schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 13:56:
Een ongebonden bemiddelaar waarbij je de bemiddelingskosten rechtstreeks aan de bemiddelaar betaald. Dan ben je er iig zeker van dat provisie geen rol speelt in hetgeen geadviseerd wordt.
Dat is als ik 't goed begrijp binnenkort verplicht. Maar toen ik bij de Hypotheker was (in Haarlem) vertelde mijn adviseur dat ze daar sowieso op die manier werken. Maar mischien heeft elk filiaal van de Hypotheker daarin z'n eigen koers.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:23
ik zag wat reacties over mensen die twijfelen over een hypotheek adviseur. Check onderstaande site

Erg handige site om een goede adviseur te vinden http://www.independer.nl/hypotheekadviseur/intro.aspx

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Speedfightserv schreef op woensdag 14 november 2012 @ 09:08:
ik zag wat reacties over mensen die twijfelen over een hypotheek adviseur. Check onderstaande site

Erg handige site om een goede adviseur te vinden http://www.independer.nl/hypotheekadviseur/intro.aspx
Bedankt. Ga daar eens kijken. Ondertussen een afspraak gemaakt met de Rabobank. Wat mij niet geheel duidelijk wordt is wanneer je nu een 'oriënterend' gesprek hebt en wanneer je een offerte aanvraagt.

Wij hebben een aantal huizen bezichtigd en gaan zaterdag bij een huis voor de tweede bezichtiging. Ondertussen zou ik graag offertes willen hebben voor ongeveer 260.000 hypotheek. Op basis van deze offertes wil ik dan vergelijken welke aanbieder bij ons past, eventueel in overleg met de hypotheekadviseur.

Echter heb ik nu het gevoel als ik zonder concreet huis (dat ik echt wil kopen) naar de Rabobank of een andere adviseur ga, ik wederom een oriënterend gesprek ga krijgen. Dat voegt voor mij weinig toe, want ik weet dat ik dit bedrag prima kan lenen, welke lasten hier bruto en netto bij horen, welke hypotheekvorm ik wil en voor hoeveel jaren ik de rente vast wil zetten.

Ik snap ook dat je zonder concreet huis geen offerte kunt laten maken :+

Klopt het dan dat je dus eigenlijk pas op het moment dat je echt een huis wilt kopen pas afspraken kunt maken voor offertes? Heb dan het gevoel dat alles gehaast moet omdat je dat droomhuis snel wilt kopen en werk zelf liever vanuit een goede voorbereiding = vooraf exact weten wat het financieel betekent als je bedrag X biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estacao
[quote]Myrdreon schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 11:52:

Eigenlijk exact als voorspeld. Al die verhogingen zonder enige actie van hen kant, dus ze gaan ervan uit dat je dik bereid bent te betalen en enorm graag de woning wilt hebben. Mijn advies zou zijn (als je echt de woning wilt tegen de hoofdprijs):

- Vorige bod herhalen, danwel 145k als eindbod (gezien je eerdere gedrag, zal alleen het laatste geloofwaardig overkomen vrees ik voor je).

- Aangeven dat je uiterlijk volgende week alles rond moet hebben om kans te hebben financiering dit jaar nog rond te krijgen. Dus take it or leave it en snelle beslissing is nodig, want vorig jaar kun je minder lenen (past bij het plaatje dat jij hebt gegeven - enorm graag de woning willen hebben, koste wat kost, en haast hebben, etc.).

[...]

Stand van zaken:
Ik bood 140K kreeg tegenbod van 150K
1 week lang niets van me laten horen net iets langer.
Vanochtend gezegd 145K laatste bod.
Komt makelaar binnen 2 uur terug met 147.5K......

Voet bij stuk houden op 145K? Ermee akkoord gaan? Of er weer tussenin gaan zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

De kans dat zo'n verkoper een serieuze koper weg laat lopen voor 2500 euro is vrij klein. Paar dagen afwachten en dan terugbellen dat dat echt je max is en meer er gewoon niet in zit, mits je je prettig voelt bij dat risico. Er is natuurlijk geen enkele garantie dat hij bijt. :)

Intussen zit ik me weer op te vreten over de Rabobank. Al vier weken op rij roepen ze dat ik "volgende week" finaal akkoord krijg op mijn hypotheekaanvraag, en dat hebben ze nou al drie keer niet gehaald. Heb net alweer de ontbindende voorwaarden met een week moeten laten verlengen. En het beste dat ze nu kunnen doen is "op zijn vroegst volgende week". Als ik volgende week vrijdag pas akkoord krijg heb ik nog maar vijf werkdagen om alles te regelen wat er te regelen valt aan GWE, internet en tv, verzekeringen, enz. En het ergste is nog wel dat zelfs dát geen zekerheid is...

[ Voor 51% gewijzigd door NMe op 14-11-2012 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op 145K voet bij stuk houden lijkt me het beste. Heb geen ervaring met onderhandelen over huizen maar in mijn ervaring doen verkopers niet zo moeilijk over 1%-2% minder geld, helemaal niet als ze in dit geval het huis graag kwijt willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
NMe schreef op woensdag 14 november 2012 @ 13:56:
Als ik volgende week vrijdag pas akkoord krijg heb ik nog maar vijf werkdagen om alles te regelen wat er te regelen valt aan GWE, internet en tv, verzekeringen, enz. En het ergste is nog wel dat zelfs dát geen zekerheid is...
Waarom heb je nog maar 5 werkdagen dan ? Is je aanvaardingsdatum al zo dichtbij gekomen?

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:43
Estacao schreef op woensdag 14 november 2012 @ 13:42:

Voet bij stuk houden op 145K? Ermee akkoord gaan? Of er weer tussenin gaan zitten?
Voet bij stuk houden nu, het risico dat jij afhaakt is voor hen te groot om het daarop stuk te laten lopen. Voor je het weet zijn ze een half jaar verder met een nieuwe koper zoeken. En je kan altijd na een weekje alsnog 146k bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 23:03

Steffie

Opaque

CyBeR schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 21:26:
[...]

Dat is als ik 't goed begrijp binnenkort verplicht. Maar toen ik bij de Hypotheker was (in Haarlem) vertelde mijn adviseur dat ze daar sowieso op die manier werken. Maar mischien heeft elk filiaal van de Hypotheker daarin z'n eigen koers.
Er komt inderdaad een provisieverbod op dit soort producten, waardoor ongetwijfeld alle bemiddelaars deze kosten apart in rekening zullen brengen als bemiddelingskosten.

Als je naar een ongebonden bemiddelaar gaat, dan zal deze aangeven of hij adviseert op basis van objectieve analyse of op basis van een voorselectie van aanbieders. Als je zo'n objectief mogelijk advies wilt, moet je dus bij die eerste groep zijn. Meestal wordt dit ook genoemd in het dienstverleningsdocument dat ze beschikbaar moeten stellen.

Uiteraard is het zo, wat nare man ook al noemde, dat kiezen voor die eerste groep ongebonden bemiddelaars nog geen garantie is voor een kwalitatief goed advies. Dat valt en staat ook met de kennis van de individuele adviseur.

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Estacao schreef op woensdag 14 november 2012 @ 13:42:

[...]

Stand van zaken:
Ik bood 140K kreeg tegenbod van 150K
1 week lang niets van me laten horen net iets langer.
Vanochtend gezegd 145K laatste bod.

Estacao schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:08:

[...]

Ik ben erover uit dat ik €145K max wil betalen.
Waarom wil je nu meer betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estacao
Ik wil niet meer betalen. Maar op een 146K bijvoorbeeld laat ik het van mijn kant niet afketsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

kaos- schreef op woensdag 14 november 2012 @ 14:28:
[...]

Waarom heb je nog maar 5 werkdagen dan ? Is je aanvaardingsdatum al zo dichtbij gekomen?
Ik ga er voor het gemak even uit dat als ze "op zijn vroegst volgende week" zeggen, het vast ook op zijn vroegst vrijdag wordt, dus 23 november. Mijn passeerdatum is op maandag 3 december. Daar zit dus één volle werkweek tussen, en dat alles is even puur op basis van de aanname dat ze volgende week niet wéér zeggen dat het nog een week gaat duren. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Aghanim schreef op woensdag 14 november 2012 @ 09:53:
[...]
Klopt het dan dat je dus eigenlijk pas op het moment dat je echt een huis wilt kopen pas afspraken kunt maken voor offertes? Heb dan het gevoel dat alles gehaast moet omdat je dat droomhuis snel wilt kopen en werk zelf liever vanuit een goede voorbereiding = vooraf exact weten wat het financieel betekent als je bedrag X biedt.
Correct. Zonder getekende koopovereenkomst kun je geen offerte uit laten brengen. Wat de bank offreert is namelijk gedeeltelijk afhankelijk van het onderpand, en dat heb je op het moment dat je geen koopovereenkomst hebt helemaal niet.

De gebruikelijke volgorde is dus:
• Orienterend gesprek tbv bepaling leencapaciteit e.d.
• Huis bekijken, besluiten of je wilt kopen en voor hoeveel
• Bod doen, en op een prijs uitkomen
• Koopovereenkomst tekenen
• Hypotheekofferte aanvragen
• Offerte accepteren, evt. benodigde documenten insturen (werkgeversverklaring, taxatierapport, verpanding overlijdensrisicoverzekering, etc.)
• Acceptatie hypotheek door bank
• Transport, direct gevolgd door verstrekken hypotheek aan de bank.
• Klussen
• Verhuizen

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeR op 14-11-2012 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Toch vind ik dat altijd een beetje vreemd. Je wilt immers ook weten hoeveel je exact kunt lenen voordat je een bod doet.
Ik begreep van de Rabobank dat de gegevens op hun site kloppen, en die van de hypotheker ook.
Toch lijkt het me fijner als je een soort van zekerheid hebt, dat als je gaat onderhandelen je ook zeker weet dat je de financiering rond kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

rinkel schreef op woensdag 14 november 2012 @ 14:45:
Toch vind ik dat altijd een beetje vreemd. Je wilt immers ook weten hoeveel je exact kunt lenen voordat je een bod doet.
Ik begreep van de Rabobank dat de gegevens op hun site kloppen, en die van de hypotheker ook.
Toch lijkt het me fijner als je een soort van zekerheid hebt, dat als je gaat onderhandelen je ook zeker weet dat je de financiering rond kunt krijgen.
Daar is het orienterend gesprek voor. Als je zeker van je zaak bent kun je overigens prima zonder dat gesprek, aangezien het bepalen van de leencapaciteit nagenoeg het enige is wat je daar doet en inderdaad, dat kun je een aardig eind bepalen zonder gesprek.

Maar of je het lenen daadwerkelijk kunt doen wordt bepaald door de hypotheeknemer en dat is van een aantal factoren afhankelijk, waaronder het onderpand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:34
rinkel schreef op woensdag 14 november 2012 @ 14:45:
Je gaat toch ook geen offerte bij je pc-boer opvragen zonder dat je de specs van je systeem hebt? Hoe moet de bank jou dan een hypotheekofferte geven zonder dat je weet welk huis, tegen welke prijs, je gaan kopen?

Als je wil weten hoe veel je kunt lenen, kunnen ze je dat prima in een oriënterend gesprek vertellen, of je kunt het globaal uitrekenen met die rekentools.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:43
Estacao schreef op woensdag 14 november 2012 @ 14:39:
[...]

Ik wil niet meer betalen. Maar op een 146K bijvoorbeeld laat ik het van mijn kant niet afketsen.
Dan wil je toch wel meer betalen. ;) max=max, die makelaars gokken ook een beetje op die sentiment dat mensen voor 1-2k een huis niet laten lopen. Vaak slepen ze er zo toch een leuk extraatje voor de koper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Nu online
The_Fes schreef op woensdag 14 november 2012 @ 14:48:
[...]

Je gaat toch ook geen offerte bij je pc-boer opvragen zonder dat je de specs van je systeem hebt? Hoe moet de bank jou dan een hypotheekofferte geven zonder dat je weet welk huis, tegen welke prijs, je gaan kopen?

Als je wil weten hoe veel je kunt lenen, kunnen ze je dat prima in een oriënterend gesprek vertellen, of je kunt het globaal uitrekenen met die rekentools.
Tuurlijk snap ik dat een hypotheker moet weten waarvoor hij een hypotheekofferte kan maken. Dat is mij volledig duidelijk.
Ik zie alleen enorm veel mensen waarbij de uiteindelijke finianciering niet rond komt (ik heb makelaar als vrienden), ik vraag me dan toch waarom er niet iets meer zekerheid gegeven kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Omdat het banken niet interesseert. Ze komen ermee weg. Ik merk dat bij mezelf, ik zit nu zo dichtbij de passeerdatum dat ik eigenlijk totaal niet meer kan stemmen met mijn voeten zonder die datum in gevaar te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 09:54
rinkel schreef op woensdag 14 november 2012 @ 14:53:
[...]

Tuurlijk snap ik dat een hypotheker moet weten waarvoor hij een hypotheekofferte kan maken. Dat is mij volledig duidelijk.
Ik zie alleen enorm veel mensen waarbij de uiteindelijke finianciering niet rond komt (ik heb makelaar als vrienden), ik vraag me dan toch waarom er niet iets meer zekerheid gegeven kan worden.
zit je dan niet met een boeteclausule als je de financiering niet rond krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wceend schreef op woensdag 14 november 2012 @ 15:13:
[...]

zit je dan niet met een boeteclausule als je de financiering niet rond krijgt?
Nee, normaal gesproken niet. In je koopakte staat een financieringsclausule waarmee je binnen een bepaalde periode onder de koop uit kan zonder die boete te hoeven betalen. Je moet daarvoor 2 weigeringen tot het verstrekken van een hypotheek voor x euro overleggen, en anders moet je die boete betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
rinkel schreef op woensdag 14 november 2012 @ 14:53:
[...]

Er is een verschil tussen weten hoeveel je kunt lenen, en een offerte waar je je handtekening onder kunt zetten.

Dat 1e kun je heel simpel krijgen via sites, of bij het 1e orienterend gesprek vooraf aan de koop. Ze gebruiken namelijk exact dezelfde rekenmethode (en meestal hogere rente dan actueel om verschuivingen op te vangen, en valt ook nog te onderhandelen over rente wat ook weer verschil in hypotheekbedrag betekend).

Degene waarbij de financiering niet rondkomt, zijn degene die meestal kopen voordat ze hebben gekeken wat de maximale lening is, of dachten met tijdelijk arbeidscontract in deze markt makkelijk weg te komen...

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 14-11-2012 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 21:10
CyBeR schreef op woensdag 14 november 2012 @ 14:42:
[...]
• Offerte accepteren, evt. benodigde documenten insturen (werkgeversverklaring, taxatierapport, verpanding overlijdensrisicoverzekering, etc.)
• Acceptatie hypotheek door bank
Bij sommige banken (Rabo bijv.) loopt de volgorde wat anders. De offerte is daar tekenklaar, dat betekent dat je alle gegevens al moet hebben ingeleverd en ook al geaccepteerd bent. Voordeel daarvan is dat je alleen nog je handtekening hoeft te zetten en dan ben je klaar. Nadeel is natuurlijk dat door het proces het lang kan duren voordat je weet waar je aan toe bent.

Persoonlijk vind ik dit wel de netste manier van werken, een offerte is in het normale verkeer namelijk een voor de verkoper bindend aanbod (evt. met beperkte geldigheid) en ik weet niet waarom een hypotheek daar anders in moet zijn. Bij andere financiers heb ik wel eens een "offerte" gehad waar bij afsluiten dan opeens een afwijkend definitief voorstel op tafel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

timag schreef op woensdag 14 november 2012 @ 16:15:
[...]

Bij sommige banken (Rabo bijv.) loopt de volgorde wat anders. De offerte is daar tekenklaar, dat betekent dat je alle gegevens al moet hebben ingeleverd en ook al geaccepteerd bent. Voordeel daarvan is dat je alleen nog je handtekening hoeft te zetten en dan ben je klaar. Nadeel is natuurlijk dat door het proces het lang kan duren voordat je weet waar je aan toe bent.
Je vergeet dat je na dat tekenen ook bij de Rabo nog steeds moet wachten op een definitief akkoord. Je zit dus én te wachten tot je een offerte krijgt (in het geval van de Rabo) én daarna zit je te wachten op akkoord. Dat zal in de meeste gevallen een formaliteit zijn, maar zekerheid is er geenszins.

[ Voor 5% gewijzigd door NMe op 14-11-2012 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
NMe schreef op woensdag 14 november 2012 @ 16:18:
[...]

Je vergeet dat je na dat tekenen ook bij de Rabo nog steeds moet wachten op een definitief akkoord. Je zit dus én te wachten tot je een offerte krijgt (in het geval van de Rabo) én daarna zit je te wachten op akkoord. Dat zal in de meeste gevallen een formaliteit zijn, maar zekerheid is er geenszins.
Begin dit jaar toch echt nog niet? Alle procedures waren al doorlopen (incl. centrale controle) en ik hoefde echt alleen maar de offerte te tekenen, toen was het rond. (Op het tekenen van de akte bij de notaris na dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:45

Kju

Het is inderdaad zo dat de meeste banken een offerte uitbrengen op basis van de gegevens in de hypotheekaanvraag en dat er meestal geen bijzondere inhoudelijke beoordeling plaats vindt behalve dan een BKR toets en een inkomenstoets. Bij de Rabobank is dit eigenlijk niet anders, er is een behandelaar die de aanvraag beoordeelt en dan een offerte uitbrengt maar er is nog steeds geen sprake van een beoordeling door een acceptant. Dit gebeurt net als bij alle banken pas als het dossier compleet met ondertekende offerte ter acceptatie wordt aangeboden. Bij de Rabobank krijg je het idee dat het allemaal anders is dan bij andere banken omdat Rabobank een lokaal opererende bank is waar de lijnen tussen aanvraag en acceptatie heel kort zijn omdat ze vaak nog in hetzelfde gebouw zitten.

Feit blijft dat er geen enkele bank of hypotheekadviseur is die zonder concrete vraagstelling (concrete koopsom, plus evt. koopovereenkomst en/of taxatie) een offerte uit kan draaien. Het is op zich ook logisch omdat, in het geval van xenergy ergens hierboven, er ook geen daadwerkelijke aanvraag is. Er kan dan meestal wel worden volstaan met een redelijk betrouwbaar hypotheekadvies die afhankelijk van de aanwezige diverse variabelen (rentevaste termijn bekend, wel of geen NHG, inkomen geschat of uit werkgeversverklaring overgenomen) betrouwbaarder kan worden. Tenzij de aanvrager verwacht een maximale hypotheek nodig te hebben zal een eenvoudig advies of berekening voldoende moeten zijn om te weten hoeveel de maximale koopsom mag bedragen. Als de aanvrager op het randje van maximaal hangt is de situatie anders en wordt het heel erg afhankelijk van de soort, samenstelling, rente etc. hoeveel de maximale hypotheek kan bedragen, het verschil kan afhankelijk van het inkomen makkelijk in de tienduizenden euro's liggen.

Er is overigens wel hypotheeksoftware waarmee de adviseur zelf direct een offerte kan genereren, maar dat is alleen op basis van wat de adviseur invoert, er heeft dan helemaal geen beoordeling plaats gevonden.

[ Voor 12% gewijzigd door Kju op 14-11-2012 16:40 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

timag schreef op woensdag 14 november 2012 @ 16:35:
[...]

Begin dit jaar toch echt nog niet? Alle procedures waren al doorlopen (incl. centrale controle) en ik hoefde echt alleen maar de offerte te tekenen, toen was het rond. (Op het tekenen van de akte bij de notaris na dan)
Ja, voor mij ook....maar met een zekerheid van 99%. Dat ene procentje komt pas op het moment dat ze zeggen dat ze akkoord gaan.

Het vervelendste is nog wel dat me verteld is dat alles dat over mij gaat beoordeeld en goed bevonden is en alleen de pandakte nog nagekeken moet worden. Waarom dat nu al 3 weken moet duren...geen idee. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 14:42
Heb ook dit jaar een huis gekocht. Vanaf het moment dat ik naar de hypotheekadviseur ben gegaan tot het moment dat ik de sleutel heb gekregen, heeft bij mij zo'n 3-4 maanden geduurd. Het was elke keer wel weer iets haha! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik ben in mei al naar die adviseur geweest. :P

Daarna zelf even laten zitten omdat ik eerst ofwel moest sparen ofwel opslag moest krijgen om te kunnen kijken naar de woningen waar ik graag naar wilde kijken. In september ben ik verder gegaan met rondkijken, dus voor mij zouden dat ook 3 maanden tussen oriëntatie en overdacht zijn. :) Bijster veel korter zul je dat toch niet krijgen denk ik, met het daadwerkelijk kijken naar woningen, het bieden, tekenen van de koopakte, offertes, enz. enz. dat tussendoor komt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
YinYang schreef op woensdag 14 november 2012 @ 17:05:
Heb ook dit jaar een huis gekocht. Vanaf het moment dat ik naar de hypotheekadviseur ben gegaan tot het moment dat ik de sleutel heb gekregen, heeft bij mij zo'n 3-4 maanden geduurd. Het was elke keer wel weer iets haha! :P
Precies, en dat hoop ik te voorkomen. Vandaar de vraag wat de logische procedure is. Ik begrijp dat je dus eerst eens moet zijn over de koopsom en dan pas om tafel gaat met diverse aanbieders om de financiering rond te krijgen. Enerzijds logisch, want zonder specs geen offerte. Anderzijds vreemd omdat ik voor mijn gevoel dan enkel 'ja' kan zeggen tegen een huis onder voorbehoud van financiering. Mochten er, los van de leencapaciteit, problemen op gaan treden dan had ik dat graag vooraf geweten. Als ik ja zeg tegen een huis dan wil ik het ook hebben en niet nog 3 weken stressen voordat ik akkoord krijg.

Wij kunnen, onder kantoortijd, ook geen 3 offerte afspraken per week plannen dus dat hele proces gaat dan sowieso al 2-3 weken duren voordat we een keuze kunnen maken met welke verstrekker in zee te gaan. Best onhandig vind ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 14-11-2012 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 14:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bij de meeste Hypothekers kun je ook 's avonds terecht :)

* The Eagle morgen daar een afspraak heeft en inmiddels in onderhandeling is, maar daar komen we denk ik deze week wel uit met de verkopende partij :)
Morgenvroeg eens even de bank mailen, kijken of ie nog wat scherpe offertes voor me uit kan rekenen. Ik heb inmiddels een voorstel van de hypotheker voor 4,25% dat een week of wat oud is...kijken of de bank daar nog onder kan duiken, en dan bij de hypotheker binnenstappen :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Aghanim schreef op woensdag 14 november 2012 @ 18:41:
[...]
Anderzijds vreemd omdat ik voor mijn gevoel dan enkel 'ja' kan zeggen tegen een huis onder voorbehoud van financiering.
Laat je gevoel maar zitten hoor. Bieden zonder financieringsvoorbehoud is extreem dom tenzij je daadwerkelijk een rekening hebt met een saldo groot genoeg om zonder lening te kopen. En een financieringsvoorbehoud is tegen de tijd dat je biedt waarschijnlijk niet eens het enige voorbehoud wat je in het contract laat zetten (denk aan bouwkundig rapport voor oude panden, verkoop huidig huis indien van toepassing, verkrijgen NHG, etc.)

Kijk, als jij je zaken goed voor elkaar hebt is een lening krijgen niet zo'n probleem. Ook "in deze tijden" niet. Banken staan wel niet te springen om risicovolle leningen aan te gaan maar dat valt imo niet onder je zaken goed voor elkaar hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 14-11-2012 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Aghanim schreef op woensdag 14 november 2012 @ 18:41:
Als ik ja zeg tegen een huis dan wil ik het ook hebben en niet nog 3 weken stressen voordat ik akkoord krijg.

Wij kunnen, onder kantoortijd, ook geen 3 offerte afspraken per week plannen dus dat hele proces gaat dan sowieso al 2-3 weken duren voordat we een keuze kunnen maken met welke verstrekker in zee te gaan. Best onhandig vind ik.
Tsja, dan zou ik je borst maar nat maken. Drie weken tussen offerte en akkoord is in mijn ogen extreem kort. Nu zijn ze bij ons wel erg traag geweest (bijna 3 maanden), maar meer dan 'n maand is zeker niet ongebruikelijk.
En als je niet wil shoppen onder kantoortijd, dan zul je verlof moeten aanvragen, ook niet ongebruikelijk als je privé-zaken wil gaan doen ;) Of natuurlijk in weekenden/avonden gesprekken moeten plannen.

Je koopt 'n product waaraan je tienduizenden euro's kwijt bent, maandelijks een groot deel van je salaris voor de komende tig jaar... Als je 'n verkeerde beslissing neemt, kost je dat zomaar duizenden, tot tienduizenden euro's extra's - en veel kopzorgen. Ik zou het extreem dom vinden als je daar niet wat research in stopt, en als dat wat vrije tijd kost, so be it.

[ Voor 17% gewijzigd door Ardana op 14-11-2012 21:02 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik wil er juist research voor doen en tijd in steken maar vind het jammer dat je bij wijze van spreken pas kunt gaan winkelen nadat je al een bod gedaan hebt. De exacte maandlasten boeien me niet, de hypotheeknemer wel. Als ik tussen de 250k en 275k wil kopen weet ik al wat het me per maand kost. Het klopt voor mijn gevoel niet omdat voelt als eerst kopen en later pas betalen. Maar goed, ik ben volgens mij de enige die er zo naar kijkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Aghanim schreef op woensdag 14 november 2012 @ 21:28:Het klopt voor mijn gevoel niet omdat voelt als eerst kopen en later pas betalen. Maar goed, ik ben volgens mij de enige die er zo naar kijkt :)
Dat is ook het principe van een lening dus wat dat betreft is wat je zegt een schot in de roos :P

Punt is, omdat 't een lening is met onderpand is de volgorde wat anders. Op zich staat niks je in de weg om een lening zonder onderpand af te sluiten als je genoeg inkomsten hebt; dan kan 't wel op jouw manier. (Betaal je je wel blauw alleen.)

• The Eagle

The Eagle

Misschien een hele stomme vraag, maar vanaf wanneer ben ik bij de hypotheker verplicht om te betalen :?
Is dat als ik bij hen een offerteaanvraag doe, of pas als ik de offerte getekend heb?

Op internet was dat uiteraard niet te vinden :/

[ Voor 11% gewijzigd door The Eagle op 15-11-2012 15:54 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• kaos001
The Eagle schreef op donderdag 15 november 2012 @ 15:53:
Misschien een hele stomme vraag, maar vanaf wanneer ben ik bij de hypotheker verplicht om te betalen :?
Is dat als ik bij hen een offerteaanvraag doe, of pas als ik de offerte getekend heb?

Offerteaanvraag.

Soundcloud

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 00:10

Volgens mij zijn offerte's meestal vrijblijvend en betaal je de adviseur pas als je de overdacht tekend, teminste bij ons ging dat gelijk met de notaris bij het huis etc.

Alles bij elkaar en klaar, en dan daarna einde van het jaar terug trekken van de belasting.

• LED-Maniak
  • Nu online
Bij de overdracht.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• nare man
Bij de offerteaanvraag? :D

Je betaalt pas op het moment van overdracht. Dan gaat de nota van de adviseur, tezamen met andere nota's zoals van een eventuele makelaar, bouwkundige keuring etc. gewoon naar de notaris en wordt het betaald uit het gefinancierde bedrag, wat op dat moment al op de rekening van de notaris staat.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je hoeft je adviseur niet uit je hypotheek te financieren hoor. Die betaling staat in principe helemaal los van je hypotheek zelf.

Of dat betekent dat je bij de offerteaanvraag al vast zit aan betaling...geen idee. Ik heb bij mijn adviseur niet eens getekend dát ik zou gaan betalen of hoeveel dan, en afgezien van dat het eens tussen neus en lippen door genoemd is hebben we het er ook nooit echt over gehad. Komt allemaal vanzelf wel goed. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ik vermoed dat hij wil weten vanaf welk moment in het traject de rekening begint te lopen. Dat is helemaal afhankelijk van wat je afspreekt. Meestal ben je niets verschuldigd als het bij alleen een simpele berekening en een kort gesprek blijft. Op het moment dat je bij de adviseur gaat met een concrete aanvraag en er dus een daadwerkelijk advies nodig is zal hij je zijn dienstverleningsdocument overhandigen en een opdrachtformulier met je invullen en laten ondertekenen. Vanaf dat moment loopt dus de rekening. Het adviestraject en daarna het verzamelen van noodzakelijke documenten is al minimaal de helft van de tijdsbesteding en dan is er nog niet eens een offerte aangevraagd.

Er zijn haast geen hypotheekadviseurs meer die op provisiebasis en/of no cure no pay werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Kju op 16-11-2012 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
nare man schreef op donderdag 15 november 2012 @ 17:46:
Bij de offerteaanvraag? :D

Je betaalt pas op het moment van overdracht.
Betalen inderdaad. Maar op moment van offerteaanvraag (wanneer de hele kermis in gang gezet wordt dus) moet je ondertekenen. Je zit er dan aan vast, tenzij je een boete van 900 piek betaald.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:12

SeatRider

Hips don't lie

Ook ik zit te wachten op de offerte van de Rabobank. We zouden moeten 30-11 passeren en de ontbindende voorwaarde voor financiering verliep gisteren. Had dus ook al bankgarantie moeten overleggen inmiddels. Ik word gek hier van de onzekerheid (en het zal voor de verkopers ook niet leuk zijn).

Makelaar wil ook geen uitstel vragen bij verkopers; want "je aanvraag was toch al goedgekeurd, dan heb je toch geen verlenging van je ontbindende voorwaarde nodig?".

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Onze Hypotheker heeft na de eerste gesprekken expliciet toestemming gevraagd om de opdracht te mogen uitvoeren en uitgelegd wat de kosten zijn.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
SeatRider schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 09:12:
Makelaar wil ook geen uitstel vragen bij verkopers; want "je aanvraag was toch al goedgekeurd, dan heb je toch geen verlenging van je ontbindende voorwaarde nodig?".
Pardon? Het is nu te laat maar dat zou ik van mijn makelaar echt niet accepteren. Dit kan nl. zeer in jouw nadeel uitpakken. Als er nu een kink in de kabel komt met de financiering dan hang je voor 10% van de koopsom. Wat een idioot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ik neem aan dat de verkoopmakelaar bedoeld wordt. Aangezien er nog niet eens een offerte is is het wel belangrijk om uitstel te regelen dan wel de koopakte te ontbinden. De correcte handelswijze in deze is als volgt:
Fax of aangetekende brief naar de notaris (handelswijze staat keurig in de koopakte) waarin je verzoekt om vier of zes weken uitstel omdat je financiering nog niet rond is en waarin je aangeeft dat je de koopovereenkomst bij deze hebt ontbonden indien verkoper uitstel niet toestaat en dat je er van uit gaat dat er tussen partijen geen verplichtingen meer over en weer zijn. Geef daarbij aan dat je in geval van ontbinding verder zal gaan met de financieringsaanvraag en dat je bij een mogelijk positieve uitkomst wellicht weer contact op zal nemen met verkoper om de levering alsnog plaats te laten vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Kju schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 09:47:
Ik neem aan dat de verkoopmakelaar bedoeld wordt. Aangezien er nog niet eens een offerte is is het wel belangrijk om uitstel te regelen dan wel de koopakte te ontbinden. De correcte handelswijze in deze is als volgt:
Fax of aangetekende brief naar de notaris (handelswijze staat keurig in de koopakte) waarin je verzoekt om vier of zes weken uitstel omdat je financiering nog niet rond is en waarin je aangeeft dat je de koopovereenkomst bij deze hebt ontbonden indien verkoper uitstel niet toestaat en dat je er van uit gaat dat er tussen partijen geen verplichtingen meer over en weer zijn. Geef daarbij aan dat je in geval van ontbinding verder zal gaan met de financieringsaanvraag en dat je bij een mogelijk positieve uitkomst wellicht weer contact op zal nemen met verkoper om de levering alsnog plaats te laten vinden.
Dat zou ik ook gedaan hebben, maar dit is nu te laat voor SeatRider, wat een hele dure fout kan worden. Zowieso wel slim van de verkopende makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Het ligt er aan welk model koopovereenkomst gebruikt is. Als hij geluk heeft staat er dat de ontbinding de notaris binnen drie dagen na het verlopen van de ontbindingstermijn moet hebben bereikt.

In de koopakte van VBO Makelaar staat:
Dit beroep moet geschieden door middel van een schriftelijke mededeling aan de in artikel 1
genoemde notaris. Deze mededeling dient uiterlijk op de dag na de voor de desbetreffende
voorwaarde in lid 1 genoemde datum in het bezit te zijn van de notaris en onderbouwd te zijn
met bewijsmaterialen.
Als het voorbehoud van financiering tot gisteren was, kan hij het vandaag nog ontbinden. Het ligt er dus wel aan welke koopovereenkomst is gebruikt.

NVM:
De partij die de ontbinding inroept dient er zorg voor te dragen, dat de mededeling dat de ontbinding wordt ingeroepen, uiterlijk op de 1e werkdag na de datum waarvan in de betreffende ontbindende voorwaarde sprake is door de wederpartij of diens makelaar is ontvangen.
Deze mededeling dient goed gedocumenteerd te geschieden bij aangetekende brief met bericht handtekening retour of telefaxbericht met verzendbevestiging". Alsdan zijn beide partijen van deze overeenkomst bevrijd. De door koper reeds gedane stortingen worden vervolgens gerestitueerd.

[ Voor 86% gewijzigd door Kju op 16-11-2012 10:57 . Reden: quotes toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Kju schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 09:47:
Hoeft de verkoper niet mee akkoord te gaan, als het voorbehoud van financiering woensdag afliep, had hij uiterlijk die dag moeten aantonen dat hij geen financiering rondkreeg. Je kunt niet zomaar de koopovereenkomst ontbinden omdat de bank niet snel genoeg naar je zin is.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

In 99 van de 100 gevallen wordt uitstel gewoon verleend en/of wordt er tot ontbinding overgegaan. Er wordt in de meeste gevallen niet eens gevraagd om bewijsstukken. En natuurlijk hoeft de verkoper niet akkoord te gaan, maar die geeft liever uitstel dan dat de koop ontbonden word.

[ Voor 26% gewijzigd door Kju op 16-11-2012 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Nouja als je 10% van de beoogde verkoop krijgt, kan je daarvan meestal wel meer dan 2 jaar hypotheek van betalen. Dus als je dan als verkoper niet akkoord gaat heb je toch een zeer goede deal eruit gesleept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Nu online
Ik heb ook de mogelijkheid gehad om die boete te vorderen, uiteindelijk niet gedaan en het huis is verkocht omdat hij uiteindelijk de boel, met flinke vertraging, toch rond wist te krijgen.
Liever mn huis verkocht eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Kju schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 10:47:
In 99 van de 100 gevallen wordt uitstel gewoon verleend en/of wordt er tot ontbinding overgegaan. Er wordt in de meeste gevallen niet eens gevraagd om bewijsstukken. En natuurlijk hoeft de verkoper niet akkoord te gaan, maar die geeft liever uitstel dan dat de koop ontbonden word.
Dat, en dat we de verkopers goed kennen maakt dat ik niet vermoed dat ze erop azen ons financieel ten gronde te richten. Maar daarom verbaast het gedrag van de (verkopend!) makelaar me eens te meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Die verkopend makelaar heeft gewoon fout gehandeld en als hij aangesloten is bij de NVM zou ik daar eens een klacht indienen. IMO is die reactie nogal onacceptabel. Hij dient als bemiddelaar en moet gewoon doorgeven wat jij hem vertelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

NMe schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 15:19:
Die verkopend makelaar heeft gewoon fout gehandeld en als hij aangesloten is bij de NVM zou ik daar eens een klacht indienen. IMO is die reactie nogal onacceptabel. Hij dient als bemiddelaar en moet gewoon doorgeven wat jij hem vertelt.
Die mogelijkheid hou ik nog even achter de hand. Ik heb een hele nette mailthread waaruit de eerder gemaakte afspraken en toezeggingen tot verlenging zijn bevestigd door hem.

Overigens leuk, al die suggesties hoe ik over kan gaan tot ontbinden, maar ik wilde eigenlijk gewoon dit huis hebben, en de verkopers willen er graag vanaf, dus ik heb liever tips in die richting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

SeatRider schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 15:32:
[...]

Overigens leuk, al die suggesties hoe ik over kan gaan tot ontbinden, maar ik wilde eigenlijk gewoon dit huis hebben, en de verkopers willen er graag vanaf, dus ik heb liever tips in die richting ;)
Vooral gewoon afwachten, helaas. Ik heb het er met mijn (onafhankelijke) hypotheekadviseur over gehad en die zei dat 90% van zijn clientèle op het moment een offerte aanvraagt bij de Rabobank omdat hun rente momenteel veel lager is dan die van andere banken. De overige 10% raadt hij aan om een andere bank te nemen omdat zij sneller willen verhuizen dan hij überhaupt een offerte terug kan krijgen.

Ik ken het gevoel trouwens. Ik wil graag kopen, de verkoper wil graag verkopen. De bank zit nu gewoon te frustreren door zo lang nodig te hebben, en ondanks dat de verwachting is dat er niks fout gaat, is het wel een onzekere tijd. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

SeatRider schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 15:32:
[...]

Die mogelijkheid hou ik nog even achter de hand. Ik heb een hele nette mailthread waaruit de eerder gemaakte afspraken en toezeggingen tot verlenging zijn bevestigd door hem.

Dat is wat anders dan wat je eerder zei, nl. dat de verkoopmakelaar niks aan de verkopers wilde vragen. Ongeacht wat je van de makelaar hebt, de verkoper dient je uitstel te verlenen, de makelaar heeft (meestal) geen volmacht van de verkoper. Aangezien je ontbindingstermijn gisteren afliep heb je, afhankelijk van de koopovereenkomst, alleen vandaag nog de mogelijkheid om om uitstel te vragen door direct bij het uitstel aan te geven dat je ontbind als uitstel niet mogelijk is.

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Het is rond! Sinds vanochtend 9 uur heb ik mijn (eigen) huis dan eindelijk gekocht! :)F

Ben al sinds mei(met tussenposen) er mee bezig geweest dus dat het rond is geeft wel een goed gevoel! oOo
NMe schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 15:47:
[...]

Vooral gewoon afwachten, helaas. Ik heb het er met mijn (onafhankelijke) hypotheekadviseur over gehad en die zei dat 90% van zijn clientèle op het moment een offerte aanvraagt bij de Rabobank omdat hun rente momenteel veel lager is dan die van andere banken. De overige 10% raadt hij aan om een andere bank te nemen omdat zij sneller willen verhuizen dan hij überhaupt een offerte terug kan krijgen.

Ik ken het gevoel trouwens. Ik wil graag kopen, de verkoper wil graag verkopen. De bank zit nu gewoon te frustreren door zo lang nodig te hebben, en ondanks dat de verwachting is dat er niks fout gaat, is het wel een onzekere tijd. :(
Vreemd dat rabobank plots de laagste rente heeft. Paar weken terug stond deze ergens halverwege. Argenta stond op 4.4% voor 10 jaar vast en was daarmee de goedkoopste.

[ Voor 70% gewijzigd door LED-Maniak op 16-11-2012 15:53 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Gefeliciteerd!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:23
Allen, hoe zit het bij de Rabobank dan? Ik heb het al een paar keer voorbij zien komen.
Maar ze regelen de Offerte en bij tekenen is alles rond of moet je daarna nog wachten op een definitief akkoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

LED-Maniak schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 15:51:
Vreemd dat rabobank plots de laagste rente heeft. Paar weken terug stond deze ergens halverwege. Argenta stond op 4.4% voor 10 jaar vast en was daarmee de goedkoopste.
Ik heb 4,2% voor 10 jaar vast bij de Rabo. En voor die rente heb ik in oktober al getekend. ;)
Murrays schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 16:10:
Allen, hoe zit het bij de Rabobank dan? Ik heb het al een paar keer voorbij zien komen.
Maar ze regelen de Offerte en bij tekenen is alles rond of moet je daarna nog wachten op een definitief akkoord?
Dat laatste. Wacht ik nu al bijna 6 weken op, na het tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:23
NMe schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 16:14:
[...]

Ik heb 4,2% voor 10 jaar vast bij de Rabo. En voor die rente heb ik in oktober al getekend. ;)

[...]

Welke vestiging is dat dan? verschilt die wacht tijd namelijk nog per vestiging? Ik zit ook al een beetje in de stress want mijn obv verloopt 28 november

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

NMe schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 16:14:
[...]

[...]

Wanneer zou jij passeren dan? Dat is bij mij al over twee weken, misschien neemt Rabo bij jou wat meer de tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
kaos- schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 09:09:
[...]

Betalen inderdaad. Maar op moment van offerteaanvraag (wanneer de hele kermis in gang gezet wordt dus) moet je ondertekenen. Je zit er dan aan vast, tenzij je een boete van 900 piek betaald.
900 piek boete ?, dat is wel veel teminste dat is bijna netzoveel als wat ik voor de adviseur betaald heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is dan weer vrij weinig. De meeste adviseurs die niet op provisiebasis werken vragen zo'n €3000 euro volgens mij, afhankelijk van je situatie. €900 klinkt alsof je een adviseur hebt die wel nog op provisiebasis werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Murrays schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 16:20:
[...]

Welke vestiging is dat dan? verschilt die wacht tijd namelijk nog per vestiging? Ik zit ook al een beetje in de stress want mijn obv verloopt 28 november
Eindhoven-Veldhoven. Die tijd zal inderdaad verschillen per vestiging maar aangezien de rente wel landelijk gelijk is zijn de meeste vestigingen nu heel druk. Ik weet wel dat ze bij deze vestiging in elk geval beoordelen op basis van passeerdatum, dus iemand die eerder bij de notaris heeft afgesproken dan ik is eerder aan de beurt ondanks dat ik eerder was...
SeatRider schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 16:32:
[...]

Wanneer zou jij passeren dan? Dat is bij mij al over twee weken, misschien neemt Rabo bij jou wat meer de tijd?
3 december in mijn geval, dus 2½ week. Mijn ontbindende voorwaarden liepen in de eerste instantie af op 26 oktober. 8)7
CyBeR schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 16:39:
Dat is dan weer vrij weinig. De meeste adviseurs die niet op provisiebasis werken vragen zo'n €3000 euro volgens mij, afhankelijk van je situatie. €900 klinkt alsof je een adviseur hebt die wel nog op provisiebasis werkt.
Inderdaad, ik vond de mijne met €2500 al goedkoop. Zo'n adviseur die het voor 900 doet zal inderdaad ook dik verdienen in provisie en ik weet niet of ik zijn advies dan zomaar zou vertrouwen. In elk geval minder snel dan dat van een onafhankelijke adviseur. Al zou ik in beide gevallen natuurlijk wel even dubbelchecken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
CyBeR schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 16:39:
Naja 900piek was het niet wij waren in totaal geloof ik 1895,00 kwijt, zonder provisie.
( was ook 2 weken werk en toen was alles al geregeld )

Provisie ben ik uit principe al tegen.

Dat is wel het dubbele van 900piek maar 900piek vind ik wel vrij vors voor een boete, maar goed andere kant begrijp ik het ook wel.
notaris vond ik daar in tegen wel weer duur in verhouding.

[ Voor 25% gewijzigd door Mektheb op 16-11-2012 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Kju schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 15:51:
[...]

Dat is wat anders dan wat je eerder zei, nl. dat de verkoopmakelaar niks aan de verkopers wilde vragen. Ongeacht wat je van de makelaar hebt, de verkoper dient je uitstel te verlenen, de makelaar heeft (meestal) geen volmacht van de verkoper. Aangezien je ontbindingstermijn gisteren afliep heb je, afhankelijk van de koopovereenkomst, alleen vandaag nog de mogelijkheid om om uitstel te vragen door direct bij het uitstel aan te geven dat je ontbind als uitstel niet mogelijk is.

Succes :)
Nou, deze slag is gewonnen, ik had vandaag voorgesteld uitstel te krijgen tot volgende week vrijdag en daarbij aangeboden zelf alvast de waarborg te storten. Bankgarantie vervalt dan ook. Zojuist bericht dat de verkopers dat OK vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Je hebt natuurlijk sowieso de keuze tussen een bankgarantie en zelf storten, ongeacht wat je doet. De bankgarantie bestaat alleen voor de situatie waar je die 10% zelf niet hebt liggen. Als je dat wel hebt is zelf storten nagenoeg altijd goedkoper (aangezien een bankgarantie typisch gezien 1% van het gegarandeerde bedrag kost.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

CyBeR schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 19:21:
Je hebt natuurlijk sowieso de keuze tussen een bankgarantie en zelf storten, ongeacht wat je doet. De bankgarantie bestaat alleen voor de situatie waar je die 10% zelf niet hebt liggen. Als je dat wel hebt is zelf storten nagenoeg altijd goedkoper (aangezien een bankgarantie typisch gezien 1% van het gegarandeerde bedrag kost.)
Klopt, maar ik opteerde eigenlijk voor de "helemaal geen bankgarantie"-optie (omdat we immers over 2 weken al passeren), maar ik wilde nu toch een gebaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ok, na mijn vraag gisteren over wanneer je de hypotheker moest gaan betalen is het een beetje hard gegaan hier :P
Gisteravond bij de hypotheker uitsluitsel gekregen op mijn eigen vraag: bij de hypotheker gaat de teller lopen (fixed fee, 3900 euro ofzo) op het moment dat we een opdrachtformulier tekenen. Maar daar zit dan wel echt alles in, inclusief kijken naar pensioenen etc. Kost wat maar dan heb je ook wat zullen we maar zeggen :)

Verder werd ik vanochtend (was vrij vandaag) uit mijn bed gebeld met de mededeling dat ons bod was aangenomen :D Dus dan mag je ineens een _hele_ hoop gaan regelen.
Godzijdank heb ik inmiddels van meerdere kanten (hypotheker, makelaars) redelijk zwart op wit gekregen dat de datum van de koopakte leidend is irt de hypotheek die mogelijk is en de wetgeving omtrent de HRA.

* The Eagle inmiddels behoorlijk wat wijzer geworden, maar dit wil ik wel even met jullie delen:
Meer duidelijkheid over begrip onherroepelijk

In de update van afgelopen dinsdag hebben we u geïnformeerd over de onduidelijkheid die is ontstaan over het begrip ‘onherroepelijke overeenkomst’ in het wetsvoorstel Wet herziening fiscale behandeling eigen woning. Afgelopen donderdag is duidelijk geworden wat onder het begrip ‘onherroepelijke overeenkomst’ moet worden verstaan.

Hieronder treft u de tekst aan uit de nota van de Minister naar aanleiding van het nader verslag bij belastingplan 2013:

De leden van de fractie van het CDA vragen naar de betekenis van de term "onherroepelijk" zoals opgenomen in het voorgestelde artikel 10bis.1 van de Wet IB 2001. Met de term "onherroepelijk" is ervoor gekozen om zoveel mogelijk zekerheid te verschaffen door met het gebruik van deze term aan te sluiten bij het overgangsrecht zoals dat gold zowel ten tijde van de invoering van de bijleenregeling in 2004 als ten tijde van de afschaffing van de goedkoperwonenregeling in 2010. Ook onder het toenmalige overgangsrecht diende er sprake te zijn van een onherroepelijke schriftelijke koopovereenkomst.

Net als toen geldt derhalve voor een beroep op het huidige overgangsrecht dat sprake moet zijn van reële overeenkomsten waardoor betrokken partijen onherroepelijk gebonden zijn. Het ontmoet echter geen bezwaar als dergelijke overeenkomsten een normale ontbindingsclausule bevatten. De beleidsmatige uitwerking van deze bepaling zoals toen was opgenomen in het besluit van 20 februari 2007 en is voortgezet in het besluit van 26 augustus 2010 geldt derhalve ook voor het thans voorgestelde overgangsrecht.

De schriftelijke overeenkomst moet uiterlijk op 31 december 2012 tot stand zijn gekomen. Bij nieuwbouwwoningen is daarvan sprake zodra de koop-aannemingsovereenkomst waarbij over en weer verplichtingen worden aangegaan gesloten is. Ook moet de koopprijs in de overeenkomst zijn vastgesteld. Deze overeenkomsten mogen een gebruikelijke ontbindingsclausule bevatten. Het gebruikelijke financieringsvoorbehoud en de wettelijke bedenktijd van drie dagen worden beschouwd als dergelijke clausules en deze doen derhalve niet af aan de onherroepelijkheid van de overeenkomst.

Bij nieuwbouw zijn diverse ontbindingsclausules en opschortende voorwaarden mogelijk. In de praktijk is het bijvoorbeeld gebruikelijk om een overeenkomst aan te gaan onder de opschortende voorwaarde dat de ondernemer op een bepaald tijdstip ten minste een bepaald percentage van de woningen van het project heeft verkocht. Ook kan als voorwaarde gelden dat een bouwvergunning wordt afgegeven of dat de grond door de ondernemer in eigendom wordt verworven.

Dergelijke voorwaarden hoeven in beginsel geen belemmering te zijn voor toepassing van het overgangsrecht, mits het gebruikelijke voorwaarden zijn waarvan de vervulling zich onttrekt aan de invloedssfeer van de koper. In alle gevallen geldt het overgangsrecht alleen als de woning ten gevolge van die overeenkomst daadwerkelijk wordt gekocht en aansluitend aan de levering als eigen woning gaat dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

The Eagle schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 20:37:
Ok, na mijn vraag gisteren over wanneer je de hypotheker moest gaan betalen is het een beetje hard gegaan hier :P
Gisteravond bij de hypotheker uitsluitsel gekregen op mijn eigen vraag: bij de hypotheker gaat de teller lopen (fixed fee, 3900 euro ofzo) op het moment dat we een opdrachtformulier tekenen. Maar daar zit dan wel echt alles in, inclusief kijken naar pensioenen etc. Kost wat maar dan heb je ook wat zullen we maar zeggen :)
Hm, mijn Hypotheekshop rekent 2500 euro, en dat vind ik al een hoop geld (ik kan je een adres geven van een tussenpersoon die het voor 999 all in regelt, maar dan moet je zelf al wel weten wat je wilt).
Verder werd ik vanochtend (was vrij vandaag) uit mijn bed gebeld met de mededeling dat ons bod was aangenomen :D Dus dan mag je ineens een _hele_ hoop gaan regelen.
Felici, leuke tijd ga je tegemoet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:39
Oef wat balen. Een kapitale villa met een vraagprijs van 1.2 miljoen is in de executie veiling voor 4 ton verkocht. Het zijn bijna de buren van mn schoonouders. Jammer dat je dat net een week te laat hoort.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ph4ge schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 21:55:
Oef wat balen. Een kapitale villa met een vraagprijs van 1.2 miljoen is in de executie veiling voor 4 ton verkocht. Het zijn bijna de buren van mn schoonouders. Jammer dat je dat net een week te laat hoort.
Bedenk goed wat je doet in zo'n geval. Alleen de vaste lasten op zo'n kapitale villa kunnen je al ruïneren. Reken je niet al te gemakkelijk rijk.

Wel goed om te lezen dat de huizenprijzen blijkbaar al 67% gezakt zijn. ;)

Heb je een link naar die kapitale villa?
Pagina: 1 ... 40 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.