TheJason schreef op woensdag 07 november 2012 @ 00:09:
Interessant om te lezen Kju
Ik blijf voorlopig nog even lurken in dit topic. Woon nu 60 km van mijn werk maar de meeste vrienden enzo wonen nu in mijn huidige woonplaats. Zit soms te denken om in mijn huidige woonplaats iets te kopen maar soms ook bij mijn werk. Dat scheelt heel veel reistijd en daar krijg je veel meer huis voor je geld dan in mijn huidige woonplaats. Ik denk er denk ik nog even over na

Join the club
Komt bij mij nog bij dat mijn vriendin uit de stad komt waar mijn werk ook zit. Morgen voor het eerst naar een huis in die regio kijken. Enerzijds krijg je daar meer huis voor je geld en anderzijds zit het dicht bij mijn werk, wat me dagelijks al snel 40 minuten reistijd (en geen files meer) oplevert.
Mijn familie en vrienden wonen momenteel echter om me heen en als ik naar bovenstaande stad verhuis dan is het 30 min rijden. Op zich geen probleem zo lang ze maar wel blijven komen. Heb er best lang over nagedacht, en hier advies gevraagd en gekregen, en ben tot de volgende voor- en nadelen gekomen om ergens anders te gaan wonen dan waar ik geboren ben:
Argumenten voor verhuizen
- Meer huis voor je geld
- Spreek nu op 1 vaste dag met vrienden af, spontaniteit is er niet meer = behoefte dicht bij te wonen lager
- Dicht bij werk dus voordeel qua reistijd
- Naast vrienden/familie geen verplichtingen in huidige woonplaats
- Familie van vriendin woont ook in de nieuwe woonplaats = kinderopvang schoonouders
- Kan goed opschieten met schoonzus + vriend; wonen om de hoek van nieuwe woning
Argumenten tegen verhuizen
- Vrienden en familie kunnen niet meer spontaan bezoeken/bezocht worden
- Bij andere baan is reistijd eveneens anders
In mijn geval is naar de andere woonplaats verhuizen eigenlijk een voordeel. Ik zie het zo dat je, zeker met een kinderwens binnen 3 jaar, toch voornamelijk met je gezin de week doorbrengt. Dit doe je in je huis, waardoor 'hoe meer huis hoe beter' voor mij toch wel op gaat. Familie en vrienden zijn erg belangrijk voor me, maar wat nu als zij besluiten te verhuizen nadat ik iets gekocht heb in mijn huidige woonplaats?
Conclusie voor mij is dat je voor jezelf koopt en niet voor je vrienden. Ja het kost extra reistijd/inspanning om de vriendschap te behouden maar dat heb ik er persoonlijk wel voor over.