Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.766 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:58
Elke manier om iemand te helpen een huis te kunnen betalen verhoogt de prijzen.
Op zich een goede maatregel, alleen zuur voor mensen die in deze tussenfase zitten en daardoor niet kunnen starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Estacao schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 09:41:
[...]

Nieuwe ontwikkeling mail van de verkoopmakelaar.

Beste ,

Bedankt voor je vernieuwde openingsvoorstel. De verkoper wilt je een voorstel doen. Het huidige verschil is ca 20.000 euro. Dit bedrag wilt hij delen zodat we uitkomen op 150.000 euro. Dit is tevens de ondergrens van de verkoper. En ook onder de eerdere verkoopprijs die we al tot stand hebben weten te brengen.

In de onderstaande mail geef je aan dat je geen 150.000 euro wilt betalen voor de woning. Echter doe ik toch dit voorstel op verzoek van de verkoper.

Graag hoor ik of we een akkoord hebben.

Nou lijkt het me duidelijk dat we geen akkoord hebben:
1) we hebben nooit een eerdere verkoopprijs tot stand gebracht.
2) als ik zeg ik ga geen 150.000 betalen dan lijkt het me niet dat je me dat als tegenbod moet geven.

Tips om verder te gaan met deze onderhandeling? Heb max 145K in gedachten. Dat nu meteen ertegenaan gooien of hem juist beetje bij beetje lopen mieren...... om duizenden?
Of ervan maken 150K inclusief k.k. :P
Eigenlijk exact als voorspeld. Al die verhogingen zonder enige actie van hen kant, dus ze gaan ervan uit dat je dik bereid bent te betalen en enorm graag de woning wilt hebben. Mijn advies zou zijn (als je echt de woning wilt tegen de hoofdprijs):

- Vorige bod herhalen, danwel 145k als eindbod (gezien je eerdere gedrag, zal alleen het laatste geloofwaardig overkomen vrees ik voor je).

- Aangeven dat je uiterlijk volgende week alles rond moet hebben om kans te hebben financiering dit jaar nog rond te krijgen. Dus take it or leave it en snelle beslissing is nodig, want vorig jaar kun je minder lenen (past bij het plaatje dat jij hebt gegeven - enorm graag de woning willen hebben, koste wat kost, en haast hebben, etc.).
We staan op 110k verkopen per jaar op het moment, 5.2k daarvan met starterslening (uitgaande dat alles wordt goedgekeurd - vast niet) betekend dat maximaal 5% van de verkopen met een starterslening plaatsvinden. Nihil/verwaarloosbaar dus.

Is ook al eerder in het nieuws geweest, dat er geen aanvragen werden ingedient ondanks verkopen in het starterssegment. Starters namen het risico al niet meer (zie ook het enorme lage aantal aanvragen).

De markt heeft het dus allang ingeprijsd met de dalende woningprijzen, het zal dus geen invloed hebben.

[ Voor 62% gewijzigd door Xanaroth op 06-11-2012 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Krisp schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 11:46:
[...]

Dit is een van de betere nieuwtjes van de afgelopen tijd. Gemeenten gebruikten de starterslening om de waarde van hun eigen grond op peil te houden, terwijl het fictieve waarde was. Door middel van startersleningen konden ze die reserveringen omzetten in een vordering, waarmee het gerealiseerde winst was. Helaas was de consument die een starterslening aanging daarvan de dupe: die moest 20.000 euro schuld aflossen. In werkelijkheid was het huis gewoon 20.000 euro minder waard.
Niet echt naar mijn mening. Voor startersprojecten wordt door gemeentes ook vaak een lagere grond prijs gehanteerd en tevens is de starterslening ook voor bestaande huizen. Het gaat dus niet echt op wat je zegt.

[ Voor 68% gewijzigd door Avvd op 06-11-2012 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Blueone schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 12:17:
[...]

Niet echt naar mijn mening. Voor startersprojecten wordt door gemeentes ook vaak een lagere grond prijs gehanteerd en tevens is de starterslening ook voor bestaande huizen. Het gaat dus niet echt op wat je zegt.
De plekken met starterslening hebben de hoogste grondprijzen. Door de starterslening kunnen ze die namelijk hoog houden (ipv afboeken naar wat op dit moment te financieren valt). Zie onder andere huizenmarkt-zeepbel.nl. Het tegenovergestelde dus van lagere grondprijs hanteren.

[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 06-11-2012 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Myrdreon schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 12:27:
[...]

De plekken met starterslening hebben de hoogste grondprijzen. .
[quote]Krisp schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 11:46:
[...]

Waar haal je de info vandaan? De projecten die ik heb bij gehouden laten namelijk wel de lagere grondprijs zien i.c.m de starterslening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Myrdreon schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 11:52:
[...]

- Vorige bod herhalen, danwel 145k als eindbod (gezien je eerdere gedrag, zal alleen het laatste geloofwaardig overkomen vrees ik voor je).
Dat zou je inderdaad kunnen overwegen maar gezien het feit dat de verkoper aangeeft dat die 150k zijn laatste bod is moet je je afvragen hoe serieus dat is. Als het écht je droomhuis is, moet je indien mogelijk die 150k misschien voor lief nemen.
- Aangeven dat je uiterlijk volgende week alles rond moet hebben om kans te hebben financiering dit jaar nog rond te krijgen. Dus take it or leave it en snelle beslissing is nodig, want vorig jaar kun je minder lenen (past bij het plaatje dat jij hebt gegeven - enorm graag de woning willen hebben, koste wat kost, en haast hebben, etc.).
Dat is - volgens mijn hypotheekadviseur - niet helemaal waar. Je valt sowieso onder de regels van dit jaar mits je dit jaar de verkoopakte en een hypotheekofferte ondertekent. Afhankelijk van de bank is zo'n offerte snel genoeg te regelen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Blueone schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 12:38:
[...]

Waar haal je de info vandaan? De projecten die ik heb bij gehouden laten namelijk wel de lagere grondprijs zien i.c.m de starterslening.
Zie: http://woningmarktcijfers...-overschot-aan-bouwgrond/

Hogere of lagere prijzen maakt niet uit, het gaat dat er te veel betaald wordt en dat startersleningen daarvoor als smeermiddel worden gebruikt. Als er afgeschreven moet worden, wordt de starterslening ingezet om die afschrijving kleiner te maken dan strikt noodzakelijk. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
NMe schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:47:
Dat is - volgens mijn hypotheekadviseur - niet helemaal waar. Je valt sowieso onder de regels van dit jaar mits je dit jaar de verkoopakte en een hypotheekofferte ondertekent. Afhankelijk van de bank is zo'n offerte snel genoeg te regelen.
Enige manier om dat allemaal te ondertekenen is transactie bij de notaris dit jaar, dus je moet alles dit jaar rond hebben, dus uiterlijk volgende week koop rond anders kom je in tijdnood.

Maar gaat niet zozeer om de exacte uitwerking, gaat erom dat hij daarmee een drukmiddel heeft om een beslissing te forceren in zijn voordeel. Hij betaald waarschijnlijk al de hoofdprijs mits het doorgaat, zo kan de schade nog iets beperkt worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Xanaroth op 06-11-2012 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 22:52
Hmmpff, alles is bij mij weer edelijk weggezakt maar met alle onzekerheden willen mijn vriendin en ik toch eens kijken of we ieder jaar extra kunnen aflossen op onze "aflossingsvrije" hypotheek. Het gedeelte spaarhypotheek zit wel snor, maar we willen aan het einde van de looptijd ook een deel afgelost hebben.
Toch twijfelen we hier ene beetje over, is het verstandig om je geld in de aflossingvrije hypotheek te storten?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:36
Estacao schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 09:41:
[...]

[/i]

Nou lijkt het me duidelijk dat we geen akkoord hebben:
1) we hebben nooit een eerdere verkoopprijs tot stand gebracht.
2) als ik zeg ik ga geen 150.000 betalen dan lijkt het me niet dat je me dat als tegenbod moet geven.

Tips om verder te gaan met deze onderhandeling? Heb max 145K in gedachten. Dat nu meteen ertegenaan gooien of hem juist beetje bij beetje lopen mieren...... om duizenden?
Of ervan maken 150K inclusief k.k. :P
20k verschil delen bij een huis van 150k? kan niet anders of daar moeten nog wat duizendjes van af kunnen. En dat is geen gemier, maar een leuk verbouwbudget, 5k is toch bijna een nieuwe (budget)keuken.

Eventueel kan je ook helemaal geen tegenbod doen en de makelaar melden dat je die 150k er niet voor over hebt en dat het dus ophoud als de verkoper echt niet verder omlaag wilt. Je niet laten verleiden tot een tegenbod, immers de verkoper zit op zijn ondergrens dus dat is niet relevant om een bieding te doen.

Laat hem maar naar teruggaan met de optie einde onderhandeling of openstaan voor een lager bod. De bal ligt bij hen en jij gaat verder op zoek zo lang je niets hoort. Komen ze terug, dan kan je naar 142,5k gaan en uiterlijk 145k. Komen ze niet terug dan kan je over ~1 week alsnog de onderhandelingen heropenen met een verhoogd bod. De kans dat in de tussentijd een andere koper wordt gevonden is zeer klein en dan is het waarschijnlijk ook nog eens een partij die wel meer dan 150k wil betalen.
Cobb schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:07:
Hmmpff, alles is bij mij weer edelijk weggezakt maar met alle onzekerheden willen mijn vriendin en ik toch eens kijken of we ieder jaar extra kunnen aflossen op onze "aflossingsvrije" hypotheek. Het gedeelte spaarhypotheek zit wel snor, maar we willen aan het einde van de looptijd ook een deel afgelost hebben.
Toch twijfelen we hier ene beetje over, is het verstandig om je geld in de aflossingvrije hypotheek te storten?
Ik neem aan dat je met die laatste zin bedoeld dat je daadwerkelijk je schuld aflost en dus niet een bijstorting in de spaarhypotheek (daar zitten idd allerlei fiscale haken en ogen aan). Wat aflossen betreft hoor je vaak op verjaardagen e.d. dat het onverstandig is, omdat je dan de hypotheekrenteaftrek niet optimaal benut. In feite onzin, voor elke euro rente die je betaald krijg je max. 52% terug (als je in de hoogste belastingschijf zit) dus verlagen levert altijd voordeel op. Hoogstens kan het zo zijn dat het meer opleverd om het geld op een spaarrekening te zetten ipv af te lossen, maar met de dalende spaarrentes op het moment valt dat tegen. Belangrijk is wel dat je het geld echt kan missen. Zonde als je het over een paar jaar moet bijlenen om een nieuwe auto/keuken/etc te kunnen betalen.

[ Voor 30% gewijzigd door Sempy op 06-11-2012 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Helder, maar je woningschuld kun je nu aftrekken van je jaarinkomen wat straks in 2014 weer een lagere zorgpremie kan betekenen? In dat op zicht zou weer een hoge schuld een extra voordeel opleveren.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:53

Kju

Estacao schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 10:26:
[...]

Ik denk dat dat de beste omschrijving van deze makelaar is die ik ooit heb gehoord _/-\o_ bedankt voor de glimlach die je me hebt bezorgd.

[...]

Wil de woning graag betrekken maar niet voor die prijs er moet mijns inziens nog te veel met de woning gebeuren en hoe meer ik eraf kan krijgen des te beter kan ik het financiele plaatje verantwoorden. Op €5000 zou ik het nu laten vallen ja, puur omdat ik het niet de huidige economische waarde vind hebben. Mijn max koopsom ligt ergens rond de 155K dus betalen lukt wel.

Het is niet stukgelopen op 150K. Dat was hun overeenkomst alleen de koper heeft zich teruggetrokken/niets meer van zich laten horen als ik de makelaar moet geloven. Dus in hoeverre is dat akkoord? Hij moet niet continue andere onderhandelingen erbij betrekken ik ben niet die koper. Maar ja ik gebruik ook informatie van 3den :)
Heb vanmorgen € 150.000 "eenmalig" geboden op een woning die al drie jaar te koop staat, begonnen met vraagprijs € 240.000, inmiddels gezakt naar € 189.000. Iedere taxateur zal deze woning op minimaal € 225.000 taxeren. Ik koop wel voor andere doeleinden dan de meeste van jullie (handel) maar bied dan ook gelijk garanties die haast niemand zo'n verkoper kan geven. Jij hebt die mogelijkheid (neem ik aan) niet.
Je laatste optie, qua onderhandelingsstrategie, is m.i. nu echt alleen het aangeven dat je er niet meer dan X voor over hebt, andere argumenten verzinnen heeft geen nut. Het boeit verder ook niet wat die makelaar allemaal uitkraamt, je hebt nog geen overeenstemming. Het ligt er nu echt aan hoe graag je die woning wil hebben. Als het je niks uitmaakt of je die woning misloopt zeg je nu gewoon "finaal bod € X, take it or leave it, morgen wil ik antwoord en daarna ga ik verder".

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Cobb schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:26:
Helder, maar je woningschuld kun je nu aftrekken van je jaarinkomen wat straks in 2014 weer een lagere zorgpremie kan betekenen? In dat op zicht zou weer een hoge schuld een extra voordeel opleveren.
De hypotheekrente mag je aftrekken, niet de totale hypotheekschuld (anders zou ik zorgpremie ontvangen in 2014:) ). Allereerst is het de vraag hoe hoog die zorgpremie echt gaat worden, de wetgeving is nog lang niet rond (geen steun 1e kamer) en gisteren begon men al terug te krabbelen dat mensen met 100k inkomen er max. 4% op achteruit mogen gaan en niet de >10% die nu uit de doorrekening komt.

Eventueel kan je e.e.a. uitrekenen:
http://www.rtl.nl/compone...e-zorgpremie-voor-jou.xml

voorbeeldje: iemand heeft een inkomen van 34k en heeft een hypotheek van 200k tegen 5% en 20k spaargeld

niets doen: geen effect zorgpremie (2 euro goedkoper dan huidige ziektekosten)
20k aflossen is 1k minder hypotheekrente -> inkomen in feite 35k (68 euro duurder)

Dus 20k aflossen heeft in dit geval als effect dat je 70 euro meer moet betalen aan zorgpremie.

Je kan een vergelijkbaar sommetje maken voor je eigen situatie.

[ Voor 15% gewijzigd door Sempy op 06-11-2012 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Dus aflossen wordt opnieuw gestraft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Eeeh, wordt je zorgpremie niet berekend over je bruto inkomen (dus zonder aftrekposten), in tegenstelling overigens tot de huidige zorgtoeslag?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Kju schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:42:
Heb vanmorgen € 150.000 "eenmalig" geboden op een woning die al drie jaar te koop staat, begonnen met vraagprijs € 240.000, inmiddels gezakt naar € 189.000. Iedere taxateur zal deze woning op minimaal € 225.000 taxeren.
Waar baseer je dit op? En wat is een taxatie van 225k waard, als niemand het huis voor 189k wil kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
EXX schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:51:
Eeeh, wordt je zorgpremie niet berekend over je bruto inkomen (dus zonder aftrekposten), in tegenstelling overigens tot de huidige zorgtoeslag?
Je hebt idd gelijk bruto - 20k standaardaftrekpost maal 11%,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Dan wordt het een ander verhaal. Ik kwam in de war door deze berekening.
http://www.zorgkiezer.nl/zorgpremie2014 Dara moet je je totale woningschuld opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Met een maximum van 50k overigens.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Aghanim schreef op maandag 05 november 2012 @ 17:19:
Ik kreeg vandaag een e-mail van onze hypotheekadviseur van De Hypotheker over de annuïteitenhypotheek. Volgens hem heeft De Hypotheker een annuïteitenhypotheek voor starters, waarbij het mogelijk is een looptijd van 40 jaar te nemen en de kk in de eerste 5 jaar af te lossen zonder rentelasten.

Wordt dit een algeheel geldende optie of kan De Hypotheker dit zelfstandig aanbieden?
Pas op: je HRA is maximaal 30 jaar, daarna ga je volle mep (bruto) maandlasten betalen.

En dat kan best nog behoorlijk zijn. Bij een 40 jarige annuiteitenhypotheek van 250.000 euro, aan 5% rente gemiddeld, heb je na 30 jaar pakweg 136000 euro afgelost. Je betaalt dan best nog behoorlijk wat rente.

Eerste 5 jaar geen rentelasten? Wie betaalt die uitgestelde rente? Ergens heb ik het vemoeden dat dat niet de financier zal zijn...

[ Voor 4% gewijzigd door EXX op 06-11-2012 16:14 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Dat klinkt inderdaad mooier dan dat het is. Het aanbod van de Hypotheker is dat de kosten koper rentevrij meegefinancierd wordt en in de beginperiode (extra) afgelost wordt.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

De volgende schimmige leenconstructie dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik vond het inderdaad ook al verdacht/vreemd als je kijkt naar 30 jaar HRA. Ga er sowieso niet op in hoor maar wilde puur even met jullie delen dat De Hypotheker dit blijkbaar aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

RemcoDelft schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:52:
[...]

Waar baseer je dit op? En wat is een taxatie van 225k waard, als niemand het huis voor 189k wil kopen?
* Kju is zelf taxateur

Daarnaast is er sprake van slechte marketing, een woning die cosmetisch licht aangepakt moet worden om aantrekkelijk geadverteerd te kunnen worden en is er sprake van een verkopende makelaar die totaal verkeerd is gekozen voor die buurt.

[ Voor 3% gewijzigd door Kju op 06-11-2012 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb het vaker voorbij zien komen, maar voel jij je nou nooit schuldig? Als je die verkopers de tip geeft om 'n andere makelaar te nemen, krijgen ze zo € 40.000 meer voor hun woning.
Ik zou het niet over m'n hart kunnen verkrijgen om die € 40.000 in m'n zak te steken, óók niet zakelijk gezien. Zij maken 'n zeer begrijpelijke fout, voor jou is 't parate kennis, en jij profiteert van hun onwetendheid. Voor 'tzelfde geld is 't hun pensioen, en hebben ze nu gewoon echt veel minder... Nope... niets voor mij, hoe zie jij dat?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

NMe schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:47:
[...]

Dat zou je inderdaad kunnen overwegen maar gezien het feit dat de verkoper aangeeft dat die 150k zijn laatste bod is moet je je afvragen hoe serieus dat is. Als het écht je droomhuis is, moet je indien mogelijk die 150k misschien voor lief nemen.

[...]

Wij zitten ook middenin de aankoop van een een huis. True, afhankelijk van de bank is een offerte snel te regelen, maar je moet hem dan ook nog bij de notaris passeren en als je een NHG wilt duurt dat ook even. De banken zijn wel snel, die lenen maar al te graag uit, een offerte heb je vaak de zelfde dag nog liggen. De rest daarentegen...ga in deze tijd maar eens een notaris etc vinden die tijd voor je heeft voor het einde van het jaar. Je bent niet de enige helaas...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik zit ook zelf middenin een aankoop. :P Mij werd echter verteld dat ik sowieso nog onder de regels van dit jaar zou vallen. Maakt hoe dan ook niet uit, de passeerdatum is 3 december, maar toch. :P
Ardana schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 18:00:
Ik heb het vaker voorbij zien komen, maar voel jij je nou nooit schuldig? Als je die verkopers de tip geeft om 'n andere makelaar te nemen, krijgen ze zo € 40.000 meer voor hun woning.
Ik zou het niet over m'n hart kunnen verkrijgen om die € 40.000 in m'n zak te steken, óók niet zakelijk gezien. Zij maken 'n zeer begrijpelijke fout, voor jou is 't parate kennis, en jij profiteert van hun onwetendheid. Voor 'tzelfde geld is 't hun pensioen, en hebben ze nu gewoon echt veel minder... Nope... niets voor mij, hoe zie jij dat?
Mwoah, in welke mate is dat jouw probleem? Ik bedoel: iemand die zoiets als een huis gaat verkopen en niet op zijn minst twee taxaties laat doen door verschillende bedrijven is het op zich zelf aan te rekenen als ze verlies maken hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kju schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:42:
[...]

Heb vanmorgen € 150.000 "eenmalig" geboden op een woning die al drie jaar te koop staat, begonnen met vraagprijs € 240.000, inmiddels gezakt naar € 189.000. Iedere taxateur zal deze woning op minimaal € 225.000 taxeren. Ik koop wel voor andere doeleinden dan de meeste van jullie (handel) maar bied dan ook gelijk garanties die haast niemand zo'n verkoper kan geven.
Wat voor "garanties"?
Jij hebt die mogelijkheid (neem ik aan) niet.
Je laatste optie, qua onderhandelingsstrategie, is m.i. nu echt alleen het aangeven dat je er niet meer dan X voor over hebt, andere argumenten verzinnen heeft geen nut. Het boeit verder ook niet wat die makelaar allemaal uitkraamt, je hebt nog geen overeenstemming. Het ligt er nu echt aan hoe graag je die woning wil hebben. Als het je niks uitmaakt of je die woning misloopt zeg je nu gewoon "finaal bod € X, take it or leave it, morgen wil ik antwoord en daarna ga ik verder".
Hier ben ik het helemaal mee eens. Een take it or leave it mentaliteit moet je in deze markt wel hebben. Ik heb dat volgens mij eerder in dit topic ook al eens aangegeven.

/edit Ohnee was het andere topic over de huizenmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draai de vraag eens om. Denk je dat die lui, voor wie jij het zo zielig vind, wat voor jou doen als jíj dakloos op straat beland? Welnee (weet ik uit eigen ervaring). Een rochel in je bek kun je krijgen, en als je niet uitkijkt nog een trap na.

Dit is gewoon Nederland anno 2012. Ik had het ook liever anders gezien, maar dat is wat we er met z'n allen van gemaakt hebben.

Bovendien kun je ook niet in de portemonnee van die ander kijken. Misschien krijgen ze voor de huidige markt 40k te weinig, maar hebben ze het huis ooit gekocht voor 140.000... gulden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Het verschilt nogal of je hier je boterham mee moet verdienen of niet. Mijn hoofdactiviteit is het beleggen in onroerend goed. Ik ben 90% van mijn tijd kwijt aan het beheren van de portefeuille (onderhoud, verhuur, debiteurenbeheer). Mijn extra verdiensten komen uit handel (kopen, opknappen, doorverkopen) en dienstverlening (makelaardij, taxaties en hypotheken). Zo'n verkoper moet trouwens na drie jaar wel zelf inzien dat ze bij de verkeerde makelaar zitten, als dat niet zo is zijn ze of koppig of oliedom. In dit geval betreft het een herenhuis van 160 m2 met parkeerplaats, bouwjaar 2004, in Transvaal op een steenworp afstand van de Haagse Markt. Als je zo'n woning wil verkopen moet je niet naar een makelaar met A-status stappen die voornamelijk actief is in Bezuidenhout en Marlot maar naar de turkse makelaar of surinaamse makelaar die om de hoek zitten en een actief zoekersbestand hebben, woningzoekenden in jouw buurt, dat heeft die makelaar met klanten in Marlot en Bezuidenhout niet. Daarnaast moet je, ook in zulke wijken, toch rekening houden met wat je woning op foto's uitstraalt, zeker nu in een tijd waarin, kopers voornamelijk op zoek zijn naar kant-en-klaar, modern met luxe uitstraling, het liefst turn-key en tegen een minder dan marktconforme prijs (de consensus in de markt is immers dat de huizenprijzen te hoog zijn en dat het MOET dalen). Het is niet zo dat ik 40.000 in mijn zak steek. Als ik zo'n woning daadwerkelijk voor 150k inkoop zal deze waarschijnlijk de verhuur ingaan, de indeling (winkel-woonhuis, twee aparte deuren) maakt het ideaal voor gesplitste verhuur, vooral in een stad als Den Haag zeer gewild, zeker in die buurt, daarmee heb je de "virtuele winst" niet contant gemaakt. Als ik kies voor doorverkoop zal er ws een kleine 15k geinvesteerd worden en wordt het met 20k winst verkocht. In deze markt is het essentieel om scherp te prijzen en snel te verkopen. In de tussentijd zit ik met het risico, lijd ik renteverlies door de leegstand, zit ik met de kosten en de tijd en moeite van een forse verbouwing.
Nou kan ik ze inderdaad ongevraagd adviseren. Ik weet zeker dat het niet op prijs wordt gesteld en dat ze nog steeds niet zullen overwegen om mij als makelaar in te schakelen, dat hebben ze drie jaar geleden immers ook niet gedaan. Nee, profiteren zou ik het niet noemen, ik probeer gewoon mijn boterham te verdienen :)
Ik koop zonder voorbehoud van financiering, zonder voorbehoud bouwkundige gebreken, zonder ontbindende voorwaarden (worden doorgehaald in de koopovereenkomst), levering binnen één week of zodra de notaris tijd heeft, geen wettelijke bedenktijd (niet van toepassing als je bedrijfsmatig koopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:52
Interessant om te lezen Kju :)

Ik blijf voorlopig nog even lurken in dit topic. Woon nu 60 km van mijn werk maar de meeste vrienden enzo wonen nu in mijn huidige woonplaats. Zit soms te denken om in mijn huidige woonplaats iets te kopen maar soms ook bij mijn werk. Dat scheelt heel veel reistijd en daar krijg je veel meer huis voor je geld dan in mijn huidige woonplaats. Ik denk er denk ik nog even over na :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
TheJason schreef op woensdag 07 november 2012 @ 00:09:
Interessant om te lezen Kju :)

Ik blijf voorlopig nog even lurken in dit topic. Woon nu 60 km van mijn werk maar de meeste vrienden enzo wonen nu in mijn huidige woonplaats. Zit soms te denken om in mijn huidige woonplaats iets te kopen maar soms ook bij mijn werk. Dat scheelt heel veel reistijd en daar krijg je veel meer huis voor je geld dan in mijn huidige woonplaats. Ik denk er denk ik nog even over na :)
Join the club :)

Komt bij mij nog bij dat mijn vriendin uit de stad komt waar mijn werk ook zit. Morgen voor het eerst naar een huis in die regio kijken. Enerzijds krijg je daar meer huis voor je geld en anderzijds zit het dicht bij mijn werk, wat me dagelijks al snel 40 minuten reistijd (en geen files meer) oplevert.

Mijn familie en vrienden wonen momenteel echter om me heen en als ik naar bovenstaande stad verhuis dan is het 30 min rijden. Op zich geen probleem zo lang ze maar wel blijven komen. Heb er best lang over nagedacht, en hier advies gevraagd en gekregen, en ben tot de volgende voor- en nadelen gekomen om ergens anders te gaan wonen dan waar ik geboren ben:

Argumenten voor verhuizen
- Meer huis voor je geld
- Spreek nu op 1 vaste dag met vrienden af, spontaniteit is er niet meer = behoefte dicht bij te wonen lager
- Dicht bij werk dus voordeel qua reistijd
- Naast vrienden/familie geen verplichtingen in huidige woonplaats
- Familie van vriendin woont ook in de nieuwe woonplaats = kinderopvang schoonouders
- Kan goed opschieten met schoonzus + vriend; wonen om de hoek van nieuwe woning

Argumenten tegen verhuizen
- Vrienden en familie kunnen niet meer spontaan bezoeken/bezocht worden
- Bij andere baan is reistijd eveneens anders

In mijn geval is naar de andere woonplaats verhuizen eigenlijk een voordeel. Ik zie het zo dat je, zeker met een kinderwens binnen 3 jaar, toch voornamelijk met je gezin de week doorbrengt. Dit doe je in je huis, waardoor 'hoe meer huis hoe beter' voor mij toch wel op gaat. Familie en vrienden zijn erg belangrijk voor me, maar wat nu als zij besluiten te verhuizen nadat ik iets gekocht heb in mijn huidige woonplaats?

Conclusie voor mij is dat je voor jezelf koopt en niet voor je vrienden. Ja het kost extra reistijd/inspanning om de vriendschap te behouden maar dat heb ik er persoonlijk wel voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

Morgen is het eindelijk zover, de sleutel overdracht. !!

Op 31 mei hadden we de koop overeenkomst al getekend maar de verkoopster haar nieuwe huis was nog niet klaar helaas..

Morgen gelijk aan de klus, behang eraf wasbak uit de slaapkamer en de bestaande uitbouw weghalen en een nieuwe laten plaatsen, heb er zin in!

Oh ja dit is hem:
http://www.funda.nl/koop/...huis-47287804-de-reest-1/

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:43
Ik ben afgelopen week een prijs overeen gekomen over een appartement. Het geld kan ik ruim krijgen (al verschillende advies gesprekken gehad), maar ik vroeg me het volgende af. Ik heb komende vrijdag een afspraak bij een financieel adviseur, maar ik hoorde via via dat de Rabobank op het moment ook een goede aanbieding kan doen. Omdat dit mijn "huisbank" is heb ik daar ook een afspraak gemaakt, maar ze hebben pas over drie weken tijd. Hoe zit dit straks met de datum van de overdracht? Ik heb er geen haast mee, maar vanwege alle regels die gaan veranderen lijkt het me toch wenselijk het voor 1 januari allemaal geregeld te krijgen (de verkoopster wil ook z.s.m. alles regelen). Is dit nog reeel als ik op 27 november pas de keuze voor een hypotheekverstrekker kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Artikel van Harrie-Jan van Nuenen voor je vraag over de regels.

27 november is wel krap. Begin alvast te taxeren, als het gevalideerd moet zijn geef je "nader te bepalen geldverstrekker" aan bij de aanvraag. Verzamel ondertussen alles wat je nodig hebt zoals werkgeversverklaring, loonstrook, bankafschrift met salarisbijschrijving. Als je 40+ bent is de kans heel groot dat ze om je pensioengegevens zullen vragen. Vraag een offerte aan bij de onafhankelijke tp zodat je die al binnen hebt als je naar de Rabo gaat. Zodra je een offerte van Rabo hebt kan je dan een compleet dossier indienen tegelijk met ondertekende offerte, dan heb je daar geen vertraging mee.
Als je een compleet dossier indient zal de doorlooptijd (mits er geen aanvullingen nodig zijn) ongeveer een week zijn, e.e.a. is afhankelijk van de snelheid van je tp.Aangezien de feestdagen er aan komen is de kans wel groot dat het drukker is, doorlooptijden zijn sowieso langer en als er een vraag terug komt of er iets aangevuld moet worden kan je ervan uitgaan dat je pas in 2013 passeert.

[ Voor 8% gewijzigd door Kju op 07-11-2012 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Kju schreef op woensdag 07 november 2012 @ 09:14:
Artikel van Harrie-Jan van Nuenen

27 november is wel krap. Begin alvast te taxeren, als het gevalideerd moet zijn geef je "nader te bepalen geldverstrekker" aan bij de aanvraag. Verzamel ondertussen alles wat je nodig hebt zoals werkgeversverklaring, loonstrook, bankafschrift met salarisbijschrijving. Als je 40+ bent is de kans heel groot dat ze om je pensioengegevens zullen vragen. Vraag een offerte aan bij de onafhankelijke tp zodat je die al binnen hebt als je naar de Rabo gaat.
Als je een compleet dossier indient zal de doorlooptijd (mits er geen aanvullingen nodig zijn) ongeveer een week zijn, e.e.a. is afhankelijk van de snelheid van je tp.Aangezien de feestdagen er aan komen is de kans wel groot dat het drukker is, doorlooptijden zijn sowieso langer en als er een vraag terug komt of er iets aangevuld moet worden kan je ervan uitgaan dat je pas in 2013 passeert.
Gegevens zijn allemaal compleet, dat is geen probleem. Ook heb ik vrijdag al een afspraak bij een onafhankelijke adviseur, ik zal hem ook nog eens om zijn mening vragen en ook de verkopend makelaar (die tevens hypotheekadviseur is) eens vragen naar zijn mening, al zal hij uiteraard in het straatje van de verkoopster praten :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Hou wel rekening dat de goedkoopste bank ook gelijk de bank is die het het drukst heeft en dus veel langere doorlooptijden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
Kju schreef op woensdag 07 november 2012 @ 09:33:
Hou wel rekening dat de goedkoopste bank ook gelijk de bank is die het het drukst heeft en dus veel langere doorlooptijden heeft.
Hoe bedoel je dit? Ik heb bij Rabo aangegeven of het reeel was een offerte te krijgen binnen de 4 weken waarin het financieringsbeding geldt (gaat vandaag in), dat zou geen probleem zijn. Dan is het toch een kwestie van kiezen tussen Rabo en Onafhankelijke adviseur, en naar de notaris (of vergeet ik nu de helft)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Daar mag wel het één en ander aan gebeuren jah.
Damn.

Aan de andere kant: niet lelijk aan de buitenkant, en een heel praktische 2de verdieping.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Supermario16 schreef op woensdag 07 november 2012 @ 09:36:
[...]

Hoe bedoel je dit? Ik heb bij Rabo aangegeven of het reeel was een offerte te krijgen binnen de 4 weken waarin het financieringsbeding geldt (gaat vandaag in), dat zou geen probleem zijn. Dan is het toch een kwestie van kiezen tussen Rabo en Onafhankelijke adviseur, en naar de notaris (of vergeet ik nu de helft)?
Offerte kan best afgegeven worden, maar als jij de 27e (of nog een paar dagen daarna) de offerte tekend, kan de Rabo dan garanderen dat deze nog in 2012 gepasseerd kan worden ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
ZeRoC00L schreef op woensdag 07 november 2012 @ 09:53:
[...]

Offerte kan best afgegeven worden, maar als jij de 27e (of nog een paar dagen daarna) de offerte tekend, kan de Rabo dan garanderen dat deze nog in 2012 gepasseerd kan worden ?
Als ik bovenstaand artikel goed begrijp zou dit voor de hypotheek niets uit mogen maken? Na het aanbieden van de offerte weet ik zeker dat ik het gefinancieerd kan krijgen, vervalt het financieringsbeding en is er sprake van een definitie overeenkomst. Vooral de verkoopster wil het snel rond hebben, ik heb pas in februari tijd voor de verhuizen dus voor mij mag het nog wel even duren, alleen zou ik (uiteraard) nog wel willen profiteren van de huidige bankspaar hypotheken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2

bartijn2

Fixing the world

qadn schreef op woensdag 07 november 2012 @ 09:39:
[...]

Daar mag wel het één en ander aan gebeuren jah.
Damn.

Aan de andere kant: niet lelijk aan de buitenkant, en een heel praktische 2de verdieping.
We gaan er ook aardig wat aan doen, de begane en 1e verdieping compleet strippen en dan weer opbouwen.
Keuken vervangen en een mooie nieuwe vloer erin, dan is het al heel anders (hopen we).

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:30
Mooi modern ingericht inderdaad ;) Wat is je budget ongeveer voor het opnieuw inrichten? En ga je veel zelf doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2

bartijn2

Fixing the world

Het totale budget was bijna 45K na aftrek van de nieuwe houten vloer & uitbouw is er nog 25K over voor de inrichting, daar moet echt alles voor gekocht worden, van gebaksvorkje tot TV tot aankleding.

Keuken is afhankelijk van het geld wat over is, het liefst vervangen maar daar willen we eigenlijk ook niet op besparen, het kan zijn dat we hem een jaartje laten zitten en spuiten of toch vervangen.

De boven verdieping doe ik helemaal zelf en de beneden verdieping laat ik voor een groot deel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Supermario16 schreef op woensdag 07 november 2012 @ 10:16:
[...]

[...]

Als ik bovenstaand artikel goed begrijp zou dit voor de hypotheek niets uit mogen maken? Na het aanbieden van de offerte weet ik zeker dat ik het gefinancieerd kan krijgen, vervalt het financieringsbeding en is er sprake van een definitie overeenkomst. Vooral de verkoopster wil het snel rond hebben, ik heb pas in februari tijd voor de verhuizen dus voor mij mag het nog wel even duren, alleen zou ik (uiteraard) nog wel willen profiteren van de huidige bankspaar hypotheken.
Wat ik gisteren van de hypotheker per mail meekreeg:
Per 1 januari i 2013 is het niet meer mogelijk een deel afslovrij te nemen. Datgene wat jullie hebben gelezen is gedeeltelijk waar. Over het aflosvrije deel kan men in 2013 geen fiscale aftrek meer genieten maar voer het annuïteiten deel wel. Het is dus zo dat een ieder dit na 1 januari 2013 een woning aankoopt ook daadwerkelijk voor annuïteit zal gaan kiezen, volledig.

Wel is belangrijk te weten dat er wat twijfels bestaan over de ingang van de nieuwe regels. Dit houdt in dat er een op basis van de huidige gegevens een koopakte getekend moet zijn voor 21 december 2012. Dit kan uiteraard nog wijzigen maar dit is zoals nu de regels worden geïnterpreteerd.
Dus: hypotheekakte gepasseerd voor 1-1, koopakte voor 21-12 getekend of (van wat ik van onze aankoopmakelaar hoorde) onherroepelijk, dwz dat de beperkende voorwaarden op de koopakte verlopen zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:21
Supermario16 schreef op woensdag 07 november 2012 @ 10:16:
[...]

[...]

Ja dat klopt. Het kabinet zegt:
Het overgangsrecht kent daarnaast een bepaling voor belastingplichtigen die op 31 december 2012 reeds een onherroepelijke schriftelijke overeenkomst tot koop zijn aangegaan en waarbij de levering van de eigen woning op korte termijn (in ieder geval in het jaar 2013) plaatsvindt. Voor deze groep wordt toegestaan dat de eigenwoningschuld die in het jaar 2013 ontstaat als uitvloeisel van die overeenkomst wordt aangemerkt als de omvang van een «bestaande lening» (en derhalve voor dat bedrag onder het bereik van het overgangsrecht valt). Een gelijkluidende bepaling geldt voor belastingplichtigen die op 31 december 2012 een koop-aannemingsovereenkomst hebben afgesloten, maar de woning nog niet is opgeleverd. Ook deze onderdelen van het overgangsrecht voorkomen dat tegen het einde van het jaar 2012 dergelijke overeenkomsten niet meer of in mindere mate worden afgesloten door belastingplichtigen die al een eigen woning hebben en een nieuwbouwwoning als nieuwe eigen woning overwegen. In die zin dragen bedoelde regelingen bij aan het behoud van de mobiliteit op de woningmarkt in 2012.
Dus een spaarhypotheek kan ook nog als jij op 1 februari 2013 een hypotheek afsluit (= tekenen hypotheekakte bij notaris) als gevolg van een onherroepelijke koopovereenkomst uit 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

bartijn2 schreef op woensdag 07 november 2012 @ 10:22:
[...]

We gaan er ook aardig wat aan doen, de begane en 1e verdieping compleet strippen en dan weer opbouwen.
Keuken vervangen en een mooie nieuwe vloer erin, dan is het al heel anders (hopen we).
Andere vloeren en muren en dan is het plaatje wel heel anders denk ik zo :)
Door dat soort meuk moet je ook rustig heenkijken :) (wat je dus duidelijk ook gedaan hebt)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Nog een praktische tip voor de fundabezoekers: De niet-NVM'ers staan anders op Funda afgebeeld dan NVM'ers, waarbij verkopers die niet voor de betaalde advertentie kiezen slechts met één foto en beperkte omschrijving op de Funda staan. Als je, zonder de website van de makelaar of vbo/vastgoedpro te bezoeken, direct meer foto's en kenmerken wil zien is dat (voorlopig nog) mogelijk door op Funda te klikken op "printvriendelijke versie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 00:10
Rabobank kon het ook garanderen bij mij van 2011 naar 2012, en toen was het 2012 en waren er in eens de nieuwe regels, terwijl toegezegd was dat de oude regels ook al voldoende waren.

duurde uit eindelijk allemaal 8 weken terwijl het koopcontract al getekend was, heb toen zelf de stekker eruit getrokken bij hun en naar een ander gegaan die het wel in 2 weken geregeld had, met een scherpere rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Rabo is sowieso niet heel scherp meer, ook niet voor vaste klanten. Ze zijn meer bezig met het opkrikken van de balans sinds ze de triple A status kwijt zijn.
Lekker daar gaan waar ze de goedkoopste rente hebben en je vrij kan kiezen waar je je polissen af mag sluiten, zo'n hypotheek sluit je af en zo lang je betaalt heb je niks meer met ze te maken.

wel op de voorwaarden letten, lage rente betekent vaak slechtere voorwaarden

[ Voor 11% gewijzigd door Kju op 07-11-2012 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 00:10
Kju schreef op woensdag 07 november 2012 @ 17:28:
Rabo is sowieso niet heel scherp meer, ook niet voor vaste klanten. Ze zijn meer bezig met het opkrikken van de balans sinds ze de triple A status kwijt zijn.
Lekker daar gaan waar ze de goedkoopste rente hebben en je vrij kan kiezen waar je je polissen af mag sluiten, zo'n hypotheek sluit je af en zo lang je betaalt heb je niks meer met ze te maken.

wel op de voorwaarden letten, lage rente betekent vaak slechtere voorwaarden
Had het niet beter kunnen zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
bartijn2 schreef op woensdag 07 november 2012 @ 08:47:
Morgen is het eindelijk zover, de sleutel overdracht. !!

Op 31 mei hadden we de koop overeenkomst al getekend maar de verkoopster haar nieuwe huis was nog niet klaar helaas..

Morgen gelijk aan de klus, behang eraf wasbak uit de slaapkamer en de bestaande uitbouw weghalen en een nieuwe laten plaatsen, heb er zin in!

Oh ja dit is hem:
http://www.funda.nl/koop/...huis-47287804-de-reest-1/
Leuk huisie maar zit het schijthuis nu in de woonkamer?

En nogmaals een waarschuwing voor de Rabobank, ieder filliaal heeft zijn eigen rente beleid! In Bleiswijk hadden we goede gespreken en kregen we met wat afdingen een rente destijds van 5,4. Dag later was ik aan het winkelen in Rotterdam en zag ik dat de Rabo Rotterdam dezelfde hypotheek adverteerde meet 5,2..toen was ik er natuurlijk even helemaal klaar mee.

[ Voor 23% gewijzigd door Cobb op 07-11-2012 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Damn! Genoeg kijkers voor mijn appartement maar ze vinden telkens mijn woonkamer te klein :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Hang enorme spiegels op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNF
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Wij zijn momenteel ook bezig met de koop van een woning. Nu is het echter zo dat dit huis momenteel verhuurd is op grond van de Leegstandwet. De huurder heeft een opzegtermijn van 3 maanden na totstandkoming van een evt. koopovereenkomst, dus dat zou betekenen dat de overdracht hoe dan ook pas ergens in 2013 plaats kan vinden.
Nu vragen wij ons uiteraard af wat dat voor ons betekent m.b.t. de hypotheek, omdat de regels volgend jaar wederom een stuk ongunstiger worden. Mijn redenatie is: je ondertekent dit jaar een overeenkomst en een hypotheekofferte, dus dan doe je dat op basis van de regels die dit jaar gelden. Je kunt geen overeenkomst afsluiten op basis van regels die niet gelden. Andere mensen zeggen echter dat de datum van de overdracht leidend is hiervoor. Is er hier misschien iemand die daar meer van weet? Ik google me suf, maar vind alleen mensen die dezelfde vraag hebben, en nergens echt een antwoord :P

[ Voor 5% gewijzigd door NNF op 07-11-2012 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
D-e-n schreef op woensdag 07 november 2012 @ 20:15:
Damn! Genoeg kijkers voor mijn appartement maar ze vinden telkens mijn woonkamer te klein :(
Afhankelijk waar de klacht zit (lengte, breedte, gewoon oppervlak) even op internet zoeken. Er zijn genoeg trucjes met meubels/verf/spiegels om iets groter te laten lijken, waardoor ze ineens wel interesse hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

NNF schreef op woensdag 07 november 2012 @ 21:18:
Wij zijn momenteel ook bezig met de koop van een woning. Nu is het echter zo dat dit huis momenteel verhuurd is op grond van de Leegstandwet. De huurder heeft een opzegtermijn van 3 maanden na totstandkoming van een evt. koopovereenkomst, dus dat zou betekenen dat de overdracht hoe dan ook pas ergens in 2013 plaats kan vinden.
Nu vragen wij ons uiteraard af wat dat voor ons betekent m.b.t. de hypotheek, omdat de regels volgend jaar wederom een stuk ongunstiger worden. Mijn redenatie is: je ondertekent dit jaar een overeenkomst en een hypotheekofferte, dus dan doe je dat op basis van de regels die dit jaar gelden. Je kunt geen overeenkomst afsluiten op basis van regels die niet gelden. Andere mensen zeggen echter dat de datum van de overdracht leidend is hiervoor. Is er hier misschien iemand die daar meer van weet? Ik google me suf, maar vind alleen mensen die dezelfde vraag hebben, en nergens echt een antwoord :P
Volgens mij haal jij drie dingen door elkaar: het passeren van de hypotheek, het passeren van de koopakte bij de notaris, en de sleuteloverdracht.
Hypotheek moet idd per 1-1 gepasseerd zijn voor zover ik weet. Koopakte passeren kan dan later. Hypotheekakte na 1-1 onder de huidige regels laten passeren kan ook, maar dan moet de koopakte wel onherroepelijk zijn per 1-1 (ontbindende voorwaarden verlopen). En tot slot: er is niks dat zegt dat jij geen deal rond kunt maken met de huidige eigenaar, en hij het huis pas later oplevert. Dat bespreek je in overleg en laat je in de leveringsakte etc zetten. Je komt bijvoorbeeld overeen dat je de woning koopt, maar dat de verkopende partij aansprakelijk blijft voor de woning en deze aan jou weer betaalt tot en met zeg februari ofzo, desnoods via een korting in de koopprijs. En dan per direct de huurder de huur opzegt zodat die er ook 3 maanden na dato uit is.
Overigens kan de verkopende partij ook voordat de koop rond is, de huur opzeggen en dan later die opzegging weer intrekken. De huurder zal dan denk ik alleen maar blij zijn.

Maar alles VZIW, check even met je hypotheekadviseur / notaris :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Vandaag een huis bezichtigd wat enigszins afwijkt van de standaard. Vrij nieuw huis met boven 3 slaapkamers en een zolder en beneden 1 slaapkamer en de badkamer. De huidige bewoners hebben een minder valide persoon in huis waardoor de badkamer naar beneden verplaatst is. Op zich geen probleem behalve dat het een 'inloopbadkamer' is die je via de slaapkamer betreedt. Het betreft een opening in boogvorm van ongeveer 2 deuren breed die via een schuifdeur afgesloten kan worden van de slaapkamer.

Verder heeft het huis zeer veel potentie dus wij denken er over na om deze boog dicht te laten maken en een deur te plaatsen in de hal zodat je de badkamer voortaan vanuit de hal betreedt. Hoe kom ik er nu achter wat dit ongeveer gaat kosten zonder direct offertes op te moeten vragen? Betreft:
- 1 muur openbreken en hier een deur in maken (+aanschaf deur)
- 1 opening ter grootte van 2 deuren dicht metselen

Qua muurbekleding van de te metselen muur zal het aan de ene kant slaapkamermuur zijn (behang/verf/stuccen) en aan de andere kant badkamer muur. We willen er een compleet nieuwe badkamer in dus de betegeling van de te metselen muur kan hierin meegenomen worden.

Dan nog een vraag: we konden vandaag helaas pas na 17:00 gaan kijken en daardoor was donker. Dit maakt het voor ons lastig een compleet en realistisch beeld van de woning te vormen. We willen sowieso een bezichtiging doen met de aankoopmakelaar maar willen eigenlijk, voordat we met de makelaar gaan, nog met onze ouders gaan kijken bij daglicht. Is het normaal om 2x te gaan kijken voordat je met een aankoopmakelaar komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Copy-paste dat verhaal op iets als werkspot (met wat inschattingen voor de maten erbij) en dan krijg je vanzelf inschattingen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

The Eagle schreef op woensdag 07 november 2012 @ 22:33:
[...]

Volgens mij haal jij drie dingen door elkaar: het passeren van de hypotheek, het passeren van de koopakte bij de notaris, en de sleuteloverdracht.
Hypotheek moet idd per 1-1 gepasseerd zijn voor zover ik weet. Koopakte passeren kan dan later. Hypotheekakte na 1-1 onder de huidige regels laten passeren kan ook, maar dan moet de koopakte wel onherroepelijk zijn per 1-1 (ontbindende voorwaarden verlopen).
Euh, jij haalt een paar zaken door elkaar.

Ten eerste kun je geen hypothecaire lening aanvragen zonder ondertekende koopovereenkomst.

Vervolgens kun je geen hypotheekakte passeren zonder transportakte. Om de simpele reden dat jij geen hypotheek kan verlenen op een pand wat niet jouw eigendom is. Dat gebeurt dus nagenoeg altijd direct na elkaar bij de Notaris. (Technisch zou het mogelijk zijn eerst te transporteren en later een hypotheek te verlenen, maar dat lijkt me niet iets dat vaak voorkomt.)

Wel kloppend: als je per 31-12-12 (vóór 01-01-13 dus) een koopovereenkomst hebt waarvan de ontbindende voorwaarden verlopen zijn val je onder de oude regeling, mits je passeert (en dus transporteert) in 2013.

De sleuteloverdracht heeft dan op zich weer weinig met de zaak te maken, behalve dan dat als je een huis koopt je die over het algemeen zelf gaat bewonen (de bank wil dat in de meeste gevallen ook; een hypothecaire lening voor verhuur krijgen is een ander verhaal dan gewoon een huis willen kopen) dus dan vindt die plaats ruwweg bij het transporteren, of wat je maar overeenkomt met de huidige eigenaar.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeR op 08-11-2012 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Maar 'onder voorbehoud van financiering' lijkt me toch ook een ontbindende voorwaarde, daar voldoe je toch enkel aan als je een hypotheek verstrekt hebt gekregen? Of is enkel een offerte daar voldoende voor?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

bartvl schreef op donderdag 08 november 2012 @ 23:36:
Maar 'onder voorbehoud van financiering' lijkt me toch ook een ontbindende voorwaarde, daar voldoe je toch enkel aan als je een hypotheek verstrekt hebt gekregen? Of is enkel een offerte daar voldoende voor?
Dat is een ontbindende voorwaarde ja, en zodoende moet je dat allemaal geregeld hebben vóór 1 januari. Je voldoet aan die voorwaarde indien je een lening akkoord hebt gekregen. De daadwerkelijke lening krijg je pas bij passeren en als jij de hypotheek op het onderpand hebt verstrekt.

(Nog even voor de duidelijkheid, jíj verstrekt de hypotheek, de bank neemt de hypotheek.)

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeR op 08-11-2012 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

De Rabobank faalt. Ik heb al twee keer de ontbindende voorwaarden voor mijn koop laten verlengen omdat de Rabobank het in deze tijden waarin de markt compleet stilstaat klaarkrijgt om tóch te druk te zijn om snel een hypotheek te accorderen. Ik wacht al ruim 5 weken en naar verwachting krijg ik volgende week akkoord terwijl de passeerdatum 3 december is. Maar dat heb ik eerder gehoord, want eerst zou ik deze week akkoord krijgen, en daarvoor vorige week. :r

Op Twitter maar wat geklaagd, benieuwd of dat wat oplevert.
https://twitter.com/Rabobank/statuses/266492920901799936

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Nog mogelijk om een andere bank te nemen?

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Geen idee eigenlijk, moet ik het maar eens met mijn adviseur over hebben. Straks bedenken ze aan het einde van de rit dat ze me tóch geen hypotheek willen geven en kan ik niet meer onder de aankoop uit omdat ik daar twee weigeringen voor nodig heb, niet eentje. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoenix_the_II
  • Laatst online: 15-12-2020
Waarom zit je uberhaupt bij de rabobank? Van wat ik van mijn eigen hypotheek advies mocht zien is dat de Rabobank stevige rentes rekent tov. andere verstrekkers?

Ik zit hier met een annuitair 30 jaar vast hypo @ 5.2%, waarvan de offerte al binnen is en getekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

En dan voor jou ook een vraag: waarom 30 jaar vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoenix_the_II
CyBeR schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 02:46:
En dan voor jou ook een vraag: waarom 30 jaar vast?
Geen verrassingen en onzekerheden, 100% afgelost. Het verschil met 15 jaar vast is 20-35 euro (de eerste 15 jaar) in de maand. Voordat kleinere bedragje ga ik niet moeilijk doen. En mezelf over 15 jaar vrijstellen van wensen dat ik een De'Lorean had.

Oh en het is nieuw(er)bouw van 2005, Nesselande Rotterdam

Kan niet wachten tot oplevering... Glasvezel 600mbit/600mbit wuuhuu </tweakermodus>

Het is in mijn opinie, en de van velen om mij heen, de verstandigste, veiligste hypotheek keuze die je kan maken.

Imho, mensen die een variabele of <5 jaar hypotheek nemen zijn "stom" (gokkend) bezig. Een huis kopen is een enorme investering. En als dat na 5 jaar hypotheek opeens een rente krijgt die je niet meer kan betalen. Dan is het natuurlijk 5 jaar leuk gewoond te hebben waar je zit, maar de droom houd op en je insteek verloren.

Een huis koop je niet om maar eventjes 5 jaar erin te wonen, lijkt mij toch? :?

[ Voor 34% gewijzigd door Phoenix_the_II op 09-11-2012 03:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
Phoenix_the_II schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 03:09:
[...]
Gemiddelde tijd dat mensen in een huis wonen is 7 jaar..... Vrijwel niemand woont ergens 30 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
xahmol schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 06:24:
[...]

Gemiddelde tijd dat mensen in een huis wonen is 7 jaar..... Vrijwel niemand woont ergens 30 jaar.
Denk ook dat door de crisis op de huizenmarkt het gemiddelde zal oplopen.
Mensen denken nu veel beter na of een woning levensloopbestendig is.
Een paar jaar terug gingen (kleine) appartementen als zoete broodjes, nu zijn ze aan de straatstenen niet kwijt te raken.
Daarnaast, het is een gemiddelde, als Phoenix_the_II denkt dat hij er de 30 jaar gaat volmaken, prima toch dat hij voor 30 jaar vast kiest ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

Ik denk dat dat ook wel per type huis verschilt. Ik verwacht dat goedkopere huizen gemiddeld veel vaker van eigenaar wisselen. Natuurlijk kun je nooit met zekerheid 30 jaar vooruit plannen, maar je kunt wel schatten of je hier langer dan 7 zou willen wonen, als de situatie dan veranderd zul je sowieso weer moeten kijken wat de mogelijkheden zijn.
[...]
Geen verrassingen en onzekerheden, 100% afgelost. Het verschil met 15 jaar vast is 20-35 euro (de eerste 15 jaar) in de maand. Voordat kleinere bedragje ga ik niet moeilijk doen. En mezelf over 15 jaar vrijstellen van wensen dat ik een De'Lorean had.
Echter ligt bij een (bank)spaarhypotheek ergens rond de 20 jaar een omslagpunt waar het niet meer (veel) uithaalt of de rente stijgt of daalt ( Het kan zelfs voordelig zijn als de rente stijgt ), omdat je al een flink gedeelte in het spaardeel heb zitten waar je ook dezelfde rent op ontvangt.

[ Voor 37% gewijzigd door Woy op 09-11-2012 08:48 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:51
NMe schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 00:05:
De Rabobank faalt. Ik heb al twee keer de ontbindende voorwaarden voor mijn koop laten verlengen omdat de Rabobank het in deze tijden waarin de markt compleet stilstaat klaarkrijgt om tóch te druk te zijn om snel een hypotheek te accorderen. Ik wacht al ruim 5 weken en naar verwachting krijg ik volgende week akkoord terwijl de passeerdatum 3 december is. Maar dat heb ik eerder gehoord, want eerst zou ik deze week akkoord krijgen, en daarvoor vorige week. :r

Op Twitter maar wat geklaagd, benieuwd of dat wat oplevert.
https://twitter.com/Rabobank/statuses/266492920901799936
Gek, bij ons was het binnen 1,5 week rond bij de Rabo, maar is natuurlijk een beetje afhankelijk van de vestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Geen verrassingen en onzekerheden, 100% afgelost. Het verschil met 15 jaar vast is 20-35 euro (de eerste 15 jaar) in de maand. Voordat kleinere bedragje ga ik niet moeilijk doen.
Ben het hier volledig mee eens. Gaan wij ook voor om exact dezelfde redenen. Alleen nog een huis vinden waar we willen wonen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Laatst online: 05-09 09:25
Afgelopen woensdag wezen kijken naar een (hoek)woning. Een optie genomen voor 2 dagen. Vandaag maar eens een bod ertegenaan gooien. Wil deze woning echt wel ernstig graag hebben :)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:44
[...]

Gemiddeld verhuizen mensen zeven keer in hun leven, maar daar hoort niet altijd een transactie bij (studentenhuis, huurwoning, ouderlijk huis, verzorgingstehuis)

In Nederland staan ongeveer 4 miljoen koopwoningen, voor de crisis waren er jaarlijks zo'n 200.000 transacties. Gemiddelde voor koopwoningen ligt dan ergens rond de 20 jaar.

Bij koop rekening houden met de lange termijn lijkt dan zo gek nog niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Gebanned op 09-11-2012 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
[...]

Oh en het is nieuw(er)bouw van 2005, Nesselande Rotterdam

Kan niet wachten tot oplevering... Glasvezel 600mbit/600mbit wuuhuu </tweakermodus>

Het is in mijn opinie, en de van velen om mij heen, de verstandigste, veiligste hypotheek keuze die je kan maken.

Imho, mensen die een variabele of <5 jaar hypotheek nemen zijn "stom" (gokkend) bezig. Een huis kopen is een enorme investering. En als dat na 5 jaar hypotheek opeens een rente krijgt die je niet meer kan betalen. Dan is het natuurlijk 5 jaar leuk gewoond te hebben waar je zit, maar de droom houd op en je insteek verloren.

Variabel is op zich ook een goed idee in deze tijd, MITS je het verschil dat het je minder kost gebruikt om extra af te lossen. Verwachting is echter dat de rente de komende 10 jaar laag blijft, doordat het crisis probleem in schulden zit (waarover rente wordt gevraagd).
Renteverhoging valt daardoor redelijk uit te sluiten. Maar kan altijd, wat je zegt het is een risico, dus enige manier om dat verantwoordelijk te doen is met extra aflossen (betaal je jaar daarop minder, waardoor verschil variabel-vast groter wordt en je weer meer kan aflossen) om zodoende bij toch een plotselinge verhoging ruimte te hebben gemaakt in je maandlasten.

Rente verschil tussen ~5% vast en ~2,5% variabel kan zomaar 100 euro per maand zijn dacht ik, bij een gemiddelde hypotheek. Als je dat extra kan aflossen elk jaar (en elk jaar daarop meer, omdat je minder hoeft af te lossen/minder rente betaald door lagere schuld) kan het een interessante overweging zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Xanaroth op 09-11-2012 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estacao
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-12-2023
Vraag misschien weet iemand hier raad mee?

Ik heb een andere woning op het oog. Laat die andere woning even op een laag pitje sudderen.

Gezien:
Een portiekflat (3 huizen per entree), 1955 bouw, te koop voor 155K k.k.
- Badkamer moet minimaal geschrobd worden en het liefst gewoon helemaal nieuw.
- zelfde geld voor keuken.
- Woonkamer en hal: houten vloer moet geschuurd, gelakt etc worden.
- 2x slaapkamers nieuwe vloeren leggen.
- Hele huis moet van top tot teen geverfd worden. (kan je je een blauwe dodge race streep door je slaapkamer voorstellen? incl. het plafond.)

Grof gerekend denk ik met 10-12K wel alles opgeknapt te hebben.

Woning stond zaterdag voor 155K te koop voor een benedenberging a 8m2, woning 80m2 en zolderkamer a 16m2.
Nu hebben ze de zolder los verkocht. (voor 5K beweert de makelaar veels te laag in mijn ogen)

Ik heb een bod gedaan van 120k op basis van m2 berekening is de zolder alleen al 25K+ waard. dan nog renovatie erbij vind ik wel een goede prijs.

Woningen in tip top staat in deze straat gaan voor 165-175K de deur uit incl. zolderruimte.

Verder is dit een gedwongen bank verkoop en heeft de woning reeds 2x een executieveiling doorstaan.
Bij de laatste werd hij voor 112.200 gegund. Kennelijk dus niet.

Als ik nu 127.500 zou bieden vinden jullie dat realistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Phoenix_the_II schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 02:30:
Waarom zit je uberhaupt bij de rabobank? Van wat ik van mijn eigen hypotheek advies mocht zien is dat de Rabobank stevige rentes rekent tov. andere verstrekkers?

Ik zit hier met een annuitair 30 jaar vast hypo @ 5.2%,
Ik zit bij de Rabobank omdat ze me daar de laagste rente boden. Uit het hoofd 4,2%, wel maar 10 jaar rentevast. 30 jaar rentevast is leuk hoor, maar uiteindelijk kan dat óók nadelig voor je uitvallen. Zo'n bank zou het niet aanbieden als ze daar niet op zijn minst net zo goed of beter uit zouden komen. En 35 euro per maand is nog steeds 420 euro per jaar en dus 12.600 euro over de volledige looptijd. Na die 10 jaar mag mijn rente best behoorlijk stijgen voordat ik aan datzelfde bedrag zou zitten. ;)
waarvan de offerte al binnen is en getekend
Ho even, ik heb mijn offerte ook binnen en ondertekend. Dat zegt nog niks, de bank moet daarna nog een definitief akkoord geven. Tot die tijd is die offerte waardeloos. Ik zit dus al 5 weken te wachten sinds de ondertekening van die offerte.
Naranya schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 08:47:
[...]

Gek, bij ons was het binnen 1,5 week rond bij de Rabo, maar is natuurlijk een beetje afhankelijk van de vestiging.
Voor het krijgen van de offerte of voor het krijgen van finaal akkoord op die offerte?
Myrdreon schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 11:16:
[...]

Variabel is op zich ook een goed idee in deze tijd, MITS je het verschil dat het je minder kost gebruikt om extra af te lossen. Verwachting is echter dat de rente de komende 10 jaar laag blijft, doordat het crisis probleem in schulden zit (waarover rente wordt gevraagd).
Daarom stort ik inderdaad elke maand zo'n 10% meer in mijn hypotheek dan nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Update; vanmorgen een bod gedaan op een huis. Nog geen half uur later was het bod akkoord. Nu snel alles in orde maken. Met een beetje mazzel zit ik er al in nog voor de kerst :)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:51
NMe schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 12:42:

[...]

Voor het krijgen van de offerte of voor het krijgen van finaal akkoord op die offerte?
De offerte lag binnen 2 weken bij de notaris, ging best snel dus misschien net geluk gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 16-09 20:37
kaos- schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 12:48:
Update; vanmorgen een bod gedaan op een huis. Nog geen half uur later was het bod akkoord. Nu snel alles in orde maken. Met een beetje mazzel zit ik er al in nog voor de kerst :)
Oh, dat gaat snel.. Je zou bijna denken dat je te veel geboden hebt :)

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dat, of precies wat de eigenaar graag wilde hebben. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
NMe schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 12:42:
Ho even, ik heb mijn offerte ook binnen en ondertekend. Dat zegt nog niks, de bank moet daarna nog een definitief akkoord geven. Tot die tijd is die offerte waardeloos. Ik zit dus al 5 weken te wachten sinds de ondertekening van die offerte.
Tsja.. eind volgende week is de definitieve overdracht van mijn huis. In een week had ik de offerte binnen. Opgestuurd, week later had ik het akkoord voor een hypotheek. Het kan dus ook heel snel gaan. Ligt er mijn inziens sterk aan hoe ingewikkeld de hypotheek is.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
Gebanned schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 09:36:
[...]
Bij koop rekening houden met de lange termijn lijkt dan zo gek nog niet.
Wilde ook niet beweren dat je dat niet moest doen. Heb hem zelf ook 15 jaar vast staan.

Wat ik alleen wilde aangeven is dat je blindstaren op de zekerheid van 30 jaar vastzetten een schijnzekerheid is omdat vrijwel iedereen in die 30 jaar tenminste een keer verhuist, zijn hypotheek omzet naar een andere vorm of om een andere reden zijn hypotheek moet of wil openbreken.
En daarom dus elke maand 20/35 euro meer betalen voor iets wat schijnzekerheid geeft.... mag, maar het is wel duur.

Overigens had ik het iets verkeerd geformuleerd: dat gemiddelde van 7 jaar is onze ervaring (werk bij een hypotheekverstrekker) van de gemiddelde looptijd van een hypotheek. Hypotheken die de volledige 30 jaar uitzitten zie je vrijwel niet.

Verder goed punt dat bij een (bank)spaarhypotheek natuurlijk de ontvangen rente ook omhoog gaat bij hogere rente, wat zeker een impact heeft als de hypotheek al 15/20 jaar loopt.

Zou daarom zelf voor 15/20 jaar kiezen, maar natuurlijk iedereen zijn eigen afweging. Hangt natuurlijk ook alles af van hoe plat de rentecurve op dat moment is en wat het prijsverschil tussen 10, 15, 20 of 30 jaar is.

[ Voor 5% gewijzigd door xahmol op 09-11-2012 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

LED-Maniak schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 17:03:
[...]

Tsja.. eind volgende week is de definitieve overdracht van mijn huis. In een week had ik de offerte binnen. Opgestuurd, week later had ik het akkoord voor een hypotheek. Het kan dus ook heel snel gaan. Ligt er mijn inziens sterk aan hoe ingewikkeld de hypotheek is.
Van wat ik gehoord heb krijgen kortere passeerdata voorrang. Met andere woorden: als jij vandaag je offerte ondertekent en je overdracht is volgende week, dan krijg jij eerder antwoord dan ik, ondanks dat ik al 5 weken wacht. Lekker bezig, die Rabobank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat schijnt wel vaker te gebeuren dan alleen bij de rabo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

CyBeR schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 17:56:
Dat schijnt wel vaker te gebeuren dan alleen bij de rabo.
Dat mensen met een kortere deadline voor gaan vind ik nog wel enigszins logisch maar ik vind ook dat mensen die al meer dan een maand wachten tóch voorrang zou moeten krijgen. Ik moet nu lijden onder mensen die slecht plannen waardoor ik hetzelfde probleem krijg als die mensen die slecht plannen: ik kan nog niks regelen. Geen GWE, geen internet en tv. Ik kan zelfs nog geen meubels bestellen omdat ik ze nergens kan opslaan als om wat voor reden dan ook de verhuizing niet doorgaat. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Volgens mij kun je nu gewoon nog het beste kiezen voor een aflossingsvrije hypotheek en deze gewoon zoveel mogelijk af te lossen, jaarlijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Is het vreemd om, na de eerste bezichtiging in het donker te hebben moeten doen, een tweede bezichtiging aan te vragen om het huis in daglicht te bekijken alvorens een eventuele derde bezichtiging te doen met aankoopmakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Aghanim schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 13:24:
Is het vreemd om, na de eerste bezichtiging in het donker te hebben moeten doen, een tweede bezichtiging aan te vragen om het huis in daglicht te bekijken alvorens een eventuele derde bezichtiging te doen met aankoopmakelaar?
Je mag zelfs 10x kijken als je dat wilt. Dat maakt verder niet uit.
En logisch dat je juist een bezichtiging tijdens daglicht wilt, dan zie je veel meer namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Woy schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 08:45:
[...]

Ik denk dat dat ook wel per type huis verschilt. Ik verwacht dat goedkopere huizen gemiddeld veel vaker van eigenaar wisselen. Natuurlijk kun je nooit met zekerheid 30 jaar vooruit plannen, maar je kunt wel schatten of je hier langer dan 7 zou willen wonen, als de situatie dan veranderd zul je sowieso weer moeten kijken wat de mogelijkheden zijn.

[...]

Echter ligt bij een (bank)spaarhypotheek ergens rond de 20 jaar een omslagpunt waar het niet meer (veel) uithaalt of de rente stijgt of daalt ( Het kan zelfs voordelig zijn als de rente stijgt ), omdat je al een flink gedeelte in het spaardeel heb zitten waar je ook dezelfde rent op ontvangt.
Ik heb ook een relatief hoge hypotheekrente (vergeleken met die 4,x die hier voorbij komen), en heb het opgelost door een hoop spaargeld in de eerste inleg te leggen, zodat het niet 10 jaar duurt voordat het sparen lucratief wordt. Met die eerste inleg los ik theoretisch al zo'n 75% van de hypotheek af, de rest betaal ik aan rente (waarvan straks 41,x% terug komt via IB) en een paar tientjes per maand aan spaardeel.

Eea is wel riskant gezien de huidige politieke ontwikkelingen, als straks de rente niet meer aftrekbaar is bij banksparen zijn er zat huishoudens die bijna niets hebben gespaard (want: meeste spaar je pas na 15-20 jaar). Dan krijg je dus wel echt flinke problemen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Aghanim schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 13:24:
Als het een serieuze kanshebber is, waarom neem je dan niet meteen de tweede keer die makelaar mee?

't Is niet heel gebruikelijk, maar ik had de mijne al mee bij de eerste bezichtiging, maar dat was vooral omdat ik al redelijk zeker was dat ik het appartement dat ik uiteindelijk gekocht heb (of een van de 3 identieke appartementen die ik op dezelfde dag bekeken heb) wilde kopen. :) Ik heb uiteindelijk ook maar vier bezichtigingen gehad. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jayblue
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:00
ik heb een concept van de voorlopige koopakte ontvangen. Door wie kan ik dit het beste laten beoordelen, aangezien ik geen aankoopmakelaar genomen heb? Op internet heb ik www.koopakte-service.nl gevonden. Iemand ervaringen met deze website? Of weet iemand nog alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Je kan ook gewoon nu nog bij een makelaar naar binnen stappen met de vraag en hoeveel het zou kosten om 1 of enkele dingen te begeleiden (zoals alleen koopakte beoordelen). Ze hebben het nu niet echt druk op dit moment, dus vast eentje die bereid is je te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoenix_the_II
Jayblue schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 22:13:
ik heb een concept van de voorlopige koopakte ontvangen. Door wie kan ik dit het beste laten beoordelen, aangezien ik geen aankoopmakelaar genomen heb? Op internet heb ik www.koopakte-service.nl gevonden. Iemand ervaringen met deze website? Of weet iemand nog alternatieven?
Je notaris is waarschijnlijk bereid om eventjes 15 minuutjes aandacht te hebben voor je. Een goede notaris dan wel...

Als het een NVM makelaar is, dan zou je hem naast http://www.makelaarsbasis.../Koopakte_Appartement.pdf kunnen houden en "zoek de verschillen". Als het goed is vind je er geen, want dan zou de makelaar niet erg NVM'ish bezig zijn...

Ik heb zojuist ook de koopakte getekend, weliswaar met de aankoopmakelaar van mij. Maar mijn notaris was iig bereid om het contract ook door te nemen. De hypotheker heeft hem ook doorgekeken.

[ Voor 30% gewijzigd door Phoenix_the_II op 11-11-2012 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Phoenix_the_II schreef op zondag 11 november 2012 @ 00:03:
[...]

Je notaris is waarschijnlijk bereid om eventjes 15 minuutjes aandacht te hebben voor je. Een goede notaris dan wel...
Jup, zelfde voor mij. Koopcontract volledig doorgesproken met de notaris. Ben er een uur geweest en meerdere dingen heeft hij netjes uitgelegd. Zelfde met de hypotheekadviseur.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Maar de notaris zit hij voorlopig niet. Je zou je hypotheek adviseur kunnen proberen?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoenix_the_II
Ardana schreef op zondag 11 november 2012 @ 05:46:
Maar de notaris zit hij voorlopig niet. Je zou je hypotheek adviseur kunnen proberen?
De notaris heeft vast wel een telefoon die hij zou kunnen opnemen en na het doornemen van het contract hem terug kunnen bellen.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
The_Fes schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 16:56:
[...]

Oh, dat gaat snel.. Je zou bijna denken dat je te veel geboden hebt :)
Ze wilde er 115,5k voor hebben. Heb een bod gegooid van 105k. Was meteen klaar.
Die vrouw woonde er al niet meer en wilde er gewoon vanaf.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Estacao schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 12:34:
Vraag misschien weet iemand hier raad mee?

Ik heb een andere woning op het oog. Laat die andere woning even op een laag pitje sudderen.

Gezien:
Een portiekflat (3 huizen per entree), 1955 bouw, te koop voor 155K k.k.
- Badkamer moet minimaal geschrobd worden en het liefst gewoon helemaal nieuw.
- zelfde geld voor keuken.
- Woonkamer en hal: houten vloer moet geschuurd, gelakt etc worden.
- 2x slaapkamers nieuwe vloeren leggen.
- Hele huis moet van top tot teen geverfd worden. (kan je je een blauwe dodge race streep door je slaapkamer voorstellen? incl. het plafond.)

Grof gerekend denk ik met 10-12K wel alles opgeknapt te hebben.

Woning stond zaterdag voor 155K te koop voor een benedenberging a 8m2, woning 80m2 en zolderkamer a 16m2.
Nu hebben ze de zolder los verkocht. (voor 5K beweert de makelaar veels te laag in mijn ogen)

Ik heb een bod gedaan van 120k op basis van m2 berekening is de zolder alleen al 25K+ waard. dan nog renovatie erbij vind ik wel een goede prijs.

Woningen in tip top staat in deze straat gaan voor 165-175K de deur uit incl. zolderruimte.

Verder is dit een gedwongen bank verkoop en heeft de woning reeds 2x een executieveiling doorstaan.
Bij de laatste werd hij voor 112.200 gegund. Kennelijk dus niet.

Als ik nu 127.500 zou bieden vinden jullie dat realistisch?
Lijkt me veels te veel als openingsbod op een huis dat men met een executieveiling nog niet kwijtraakt. Zo te zien veel achterstallig onderhoud en met die zolderkamer mis je toch relatief veel ruimte waardoor dit appartement ook minder aantrekkelijk is bij doorverkoop tov de buurwoningen. 10-12k opknappen lijkt me vrij weinig, zeker als je in de badkamer/keuken aan het vervangen gaat.

Heb je trouwens nagegaan hoe de VVE ervoor staat en of de vortige eigenaar daar geen schulden heeft openstaan (gezie executieveiling niet onwaarschijnlijk), zou zonde zijn als je binnen het jaar gelijk duizenden euro's moet bijstorten omdat de reserves onvoldoende zijn.

Heb je de eventuele gevolgen nagegaan van die apart verkochte zolderkamer (eigen entree?)? Ik neem aan dat die geen eigen meter voor g/w/l heeft, gaat de energieafrekening toch al via de VVE of heb je een eigen meter en moet je straks de kosten zien te verhalen op de bovenbuur? In hoeverre is die bovenvloer geisoleerd of hoor je straks elke voetstap van je bovenbuurman? etc.
Pagina: 1 ... 39 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.