Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.758 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Myrdreon schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 08:48:
[...]

Vooral niet doen, lekker afwachten. Per 1-1-13 krijg je andere regels voor starters - en dat zijn juist degene aan wie je straks je woning weer moet verkopen.
Die kunnen waarschijnlijk minder lenen, dus als je de woning dan verkoopt moet je geld bijleggen. Gaat al snel om duizenden euro's die het je zal kosten (gemiddelde prijsdaling is nu zo'n 1500-2000 euro PER MAAND), en als je dat naast de rentekosten legt kun je beter gaan huren en afwachten.

En als je het zat bent, ga dan de vrije/particuliere sector in. Het kost je wat meer (meestal vanaf 650 euro/maand) maar zal op de korte tot middellange termijn, zeg 3-5 jaar, waarschijnlijk minder geld kosten dan nu een woning kopen. Zet die 650 euro af tegen de prijsdaling (de restschuld die je dan hebt) en het plaatje wordt duidelijk. Enige reden om nu te kopen, is als je zeker weet er de komende 10-15 jaar niet uit te gaan. Maar als 30-jarige alleenstaande lijkt me dat geen realistisch scenario.

Bovendien is er op het moment een zeer grote kans, dat 'oude gevallen' ook zullen gaan inleveren en niet geheel buiten schot blijven. Snel kopen op 31/12/12 kan dus een hele dure 1/1/13 worden.
1500/2000 per maand? Ja voor een woning van 250k+, maar die huur je voor zover ik weet ook niet voor 650 in de vrije sector.

Ik denk dat je best kan kopen als je er lang gaat zitten en je gewoon heel goed onderhandeld. Je moet de twee inderdaad tegen elkaar afzetten en als je voor 650 iets moois kan huren ipv kopen dan zou ik dat zeker doen. In Amsterdam is dat echter een illusie en heb je voor 1200 excl nog net een dak boven je hoofd (binnen de ring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:00
Modbreak:Er waren een aantal mensen die blijkbaar moeite hadden zelf een oordeel te vellen over wat hier gepast was en wat in Klappen van de huizenbubble? hoort. Ik heb deze personen daarom maar een handje geholpen door die meuk weg te mikken in de bitbucket.

Tevens mag een persoon het even zonder GoT doen, maar bij herhaling gaat dit zonder enige moeite voor meer mensen (recidivisten) gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nare man schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 19:37:
Nou, heel simpel: glas-in-lood heeft een isolatiewaarde van nihil. Het enige dat het doet, is de wind tegenhouden. Verder is het gewoon alsof je buiten staat. Als je overweegt zo'n huis te kopen, zou ik echt het glas-in-lood goed laten aanpakken, door een professionele glaszetter met ervaring met monumenten, en kijken wat daar mogelijk is qua isolatie. Wat die makelaar zegt over ventilatie bevat verder wel een kern van waarheid: oude huizen die helemaal worden dichtgeïsoleerd kunnen last krijgen van vochtproblemen. Normaal gesproken, in een niet-geisoleerd oud huis, zal het (enkele) glas de koudste oppervlakte zijn. Dan zal vocht daarop condenseren. Echter, vervang je dat enkel glas door HR++ glas, dan zal niet het glas, maar de (vaak spouwloze, enkelsteens) muur het koudste zijn, met als gevolg dat alle vocht op de muur neerslaat. Aangezien oude huizen vaak houten bouwvloeren hebben, zal het vocht dat in de muur trekt, tot gevolg hebben dat de paalkoppen van de vloerbalken gaan rotten. Dat is iets waar je erg goed mee moet uitkijken.
Bedankt voor jouw waardevolle kommentaar. Het huis heeft gelukkig geen houten vloer maar een betonnenvloer. Gelden hier ook nog aandachtspunten voor?

Door verwering zullen de mergelmuren moeten worden gerenoveerd. Op welke termijn is steeds een renovatie van mergel opnieuw nodig? Dit schijnt een hoog kostenplaatsje van ongeveer 25.000 euro te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hmm, ik kreeg eerder vanavond een mailtje van de hypotheekadviseur. Offerte van de bank is binnen, of ik die even wil komen bespreken en dan wat documenten mee wil nemen. Een van die documenten: specificatie van waaraan ik het geld dat ik bijleen voor een verbouwing (net onder 2,5k) precies wil besteden. Nou wil ik dat best specificeren maar is dat enigszins lastig omdat ik nog niet besloten heb wat ik precies op de vloer wil leggen en op de muren wil doen. Ik kan dus wel enigszins realistische schattingen erop zetten maar geen honderd procent accurate cijfers. Uiteraard ben ik wel van plan om netjes het bedrag dat vrijkomt ook echt in waardevermeerdering van het appartement te steken, zoals het hoort.

Weet iemand hier of een realistische schatting voldoende zal zijn? Ik zal voor de zekerheid ook morgen even bellen maar als de inschatting hier is dat ik gedetailleerder moet specificeren heb ik daar wat tijd voor nodig en zal ik daar vanavond ook nog wat werk in moeten steken. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

NMe schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 22:18:
Weet iemand hier of een realistische schatting voldoende zal zijn? Ik zal voor de zekerheid ook morgen even bellen maar als de inschatting hier is dat ik gedetailleerder moet specificeren heb ik daar wat tijd voor nodig en zal ik daar vanavond ook nog wat werk in moeten steken. :P
Een (hele grove) realistische schatting was bij ons (Hypotheker) ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Als je er een paar potten dure merkverf en flink wat vierkante meters behang dan ben je al een heel eind op weg. Voordeel hiervan is dat ik nauwelijks discussie verwacht over zowel hypothecaire financierbaarheid alswel waardevermeerdering.

Specifiek voor laminaat kun je beter even bellen met de hypotheekadviseur of je daarmee in veilig gebied zit. (Heel strikt genomen kun je een theoretische boom opzetten dat laminaat niet nagelvast aan de woning zou zitten.)

Met deze 3 punten kun je eigenlijk 2.5k al wel vullen. Er is namelijk vrij dure verf, behang en laminaat/vloer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:01
Nog even een vraagje van mij kant:

Heb de koopovereenkomst getekend, maar nu vraagt de bank een bewijs eigen middelen.. Afschriften heb ik niet, jaaroverzichten zijn onduidelijk omdat het allemaal verdeeld staat over verschillende rekeningen/effecten/etc. Neemt een bank genoegen met een screenshot van internetbankieren? 19e moet ik alles geregeld hebben voor de offerte dus een afschrift aanvragen duurt te lang.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:55
LED-Maniak schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 22:29:
Nog even een vraagje van mij kant:

Heb de koopovereenkomst getekend, maar nu vraagt de bank een bewijs eigen middelen.. Afschriften heb ik niet, jaaroverzichten zijn onduidelijk omdat het allemaal verdeeld staat over verschillende rekeningen/effecten/etc. Neemt een bank genoegen met een screenshot van internetbankieren? 19e moet ik alles geregeld hebben voor de offerte dus een afschrift aanvragen duurt te lang.
Je kan waarschijnlijk wel een afschrift aanvragen. Weet je trouwens zeker dat je je afschriften niet zelf kan downloaden? Screenshot lijkt me ver gezocht :P

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik kan een soort van afschrift downloaden zie ik, compleet anders format en ziet er erg simpel uit met tabelletjes. Mogelijk toch maar even uitprinten, handtekening en datum er onder en duimen draaien. :P

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Anders doe je er ook nog een kopie van je belastingaangifte + voorlopige/definitieve aanslag bij als extra onderbouwing.

Zou overigens wel grappig zijn om alle saldi op je scherm te openen en dan een screenshot te maken.

* Rukapul heeft ook zo'n ratjetoe aan rekeningen en ziet het 'probleem' van LED-Maniak dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Hmm, ik kreeg eerder vanavond een mailtje van de hypotheekadviseur. Offerte van de bank is binnen, of ik die even wil komen bespreken en dan wat documenten mee wil nemen. Een van die documenten: specificatie van waaraan ik het geld dat ik bijleen voor een verbouwing (net onder 2,5k) precies wil besteden. Nou wil ik dat best specificeren maar is dat enigszins lastig omdat ik nog niet besloten heb wat ik precies op de vloer wil leggen en op de muren wil doen. Ik kan dus wel enigszins realistische schattingen erop zetten maar geen honderd procent accurate cijfers. Uiteraard ben ik wel van plan om netjes het bedrag dat vrijkomt ook echt in waardevermeerdering van het appartement te steken, zoals het hoort.

is het NHG ? dan geen depot verplichting en kan je er willekeurig wat van maken :) ook een laminiaat vloer is onder NHG geen probleem (zie hun eigen faq)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10

Echt ?, bij ons zeiden ze hier heb je het en aangezien het onder de 2500 is veel plezier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 16:31
Idd. Dat was ook hier het geval. Hoewel het nog wel verschil maakt of het onder NHG is of niet.

In ieder geval, wij hadden een bouwdepot van 10k aangevraagd. Volgens de hypotheekadviseur moesten we alleen grove schattingen geven als verantwoording (wisten ook nog niet exact hoe veel alles zou gaan kosten).

Toen we uiteindelijk de sleutels hadden en uit het bouwdepot wilden gaan declareren stonden er op de formulieren ineens allerlei kleine lettertjes over dat je precies de bedragen uit de opgave en uit de goede posten moest claimen (onderdeel van offerte, bla bla).

Uiteindelijk heb ik de eerste declaratie vergezeld laten gaan van een brief waarin ik uitlegde waarom deze afweek van wat we van te voren hadden opgegeven. En verdere declaraties ook gewoon netjes voorzien van facturen of kassabonnen, etc.

Toen na de laatste declaratie nog ong. 2000 euro over bleef werd dat zonder vragen ook direct gestort :)

Dit is bij de ABN AMRO

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Rukapul schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 22:26:
Met deze 3 punten kun je eigenlijk 2.5k al wel vullen. Er is namelijk vrij dure verf, behang en laminaat/vloer ;)
Oh, het probleem is niet om die 2,5k realistisch in te vullen maar om dat 100% accuraat te doen omdat ik domweg nog niet in detail geshopt heb. Ik weet wat ik ongeveer nodig heb en op basis daarvan heb ik een bouwdepot aangevraagd en that's it zo'n beetje. Maar als ik het hier zo lees is een grove (doch realistische) schatting voldoende. In dat geval mag het geen probleem zijn. :)
Ray schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 23:09:
[...]

is het NHG ? dan geen depot verplichting en kan je er willekeurig wat van maken :) ook een laminiaat vloer is onder NHG geen probleem (zie hun eigen faq)
I know, maar bij mijn weten ging dat om het specificeren van elke cent voordat zij je die uitkeren. Omdat dit bedrag onder de 2,5k blijft doen ze dat uitkeren sowieso maar blijkbaar willen ze alsnog vooraf even gespecificeerd hebben waar dat bedrag aan opgaat. Fair enough, ik had de vraag alleen niet verwacht en zeker niet zo even 2 dagen voordat ik die uitwerking moet overleggen. :P

En inderdaad NHG trouwens. :)
Mektheb schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 23:12:
[...]

Echt ?, bij ons zeiden ze hier heb je het en aangezien het onder de 2500 is veel plezier..
Zal hierna bij mij ook wel min of meer zo gaan, denk ik.

Bedankt in elk geval voor het meedenken, allemaal. Ik ben weer even gerustgesteld. :P
eymey schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 23:38:
In ieder geval, wij hadden een bouwdepot van 10k aangevraagd.
Het maakt hierin een verschil of je over de 2500 heen gaat of niet. Vanaf 2500 moet je veel meer verantwoorden en krijg je het geld pas achteraf in plaats van vooraf, en daarom zit bij mijn hypotheek een bouwdepot van 2475 opgenomen. :P Dat verantwoorden is het probleem niet, dat komt allemaal wel netjes in orde, maar ik kan dat soort bedragen domweg niet even voorschieten. :+

[ Voor 15% gewijzigd door NMe op 16-10-2012 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

verven binnenwerk : € 500,--
verven buitenwerk: € 500,--
laminaat vloer woonkamer : € 1475,--

krabbel eronder en klaar :)

meer dan dit hoeft het niet te zijn

moet toch lukken binnen 2 dagen om een copy/paste te doen :P

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 16-10-2012 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grappig om te zien hoeveel verschil erin zit, wij hoefden voor 70K bouwdepot onder NHG niet veel meer op te geven dan: keuken, uitbouw, badkamer voor 35K. We zouden eerst 35K bouwdepot nemen en 35K zelf betalen, later hebben het verhoogd naar alles uit bouwdepot en daarbij is niet eens om meer informatie gevraagd (of de hypotheekadviseur heeft het zelf verder aangevuld). Wel moest er een taxatie komen met een waarde na verbouwing maar dat stelde ook weinig voor.

Wel zijn de omliggende huizen qua waarde gelijk of hoger aan de totale investering die wij doen dus na verbouwing ligt de prijs gelijk aan de woningen in de buurt wat het natuurlijk wel wat makkelijker maakt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 16:31
NMe schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 00:00:
[...]

Het maakt hierin een verschil of je over de 2500 heen gaat of niet. Vanaf 2500 moet je veel meer verantwoorden en krijg je het geld pas achteraf in plaats van vooraf, en daarom zit bij mijn hypotheek een bouwdepot van 2475 opgenomen. :P Dat verantwoorden is het probleem niet, dat komt allemaal wel netjes in orde, maar ik kan dat soort bedragen domweg niet even voorschieten. :+
Oh bij ons ging dat net :D. Het begon met de keuken (5000 euri). Er was wat mis gegaan waardoor wij de uiteindelijke orderbevestiging + accept-giro voor vooruit betalen nooit van Ikea hadden ontvangen. Dus kwam een paar dagen van te voren, toen de bezorgdienst belde om een afspraak te maken, ineens de vraag of we bij levering mobiel wilden pinnen (op dat moment zou overboeken wrs. te laat zijn).

Gelukkig konden we het voorschieten vanuit spaargeld (spoedoverboeking gedaan want we hebben expres ook een spaarrekening bij een andere bank dan waar we bankieren) en ook nog tijdelijk een deel van het creditcard krediet :X. Uiteraard allemaal weer braaf terug gestort toen de uitkering binnen was :).

Maar ik kan me idd ook voorstellen dat er volksstammen zijn die dat niet even voorgeschoten krijgen. En direct betalen aan de leverancier/aannemer, wat bij ABN ook kon, klinkt leuk maar werkt in praktijk niet als men de betaling direct bij levering van producten/diensten wil hebben .

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Graag jullie advies.

Situatie
Huis gezien, 2x bezocht en hebben er een goed gevoel bij. Kunnen de vraagprijs betalen maar zijn onzeker over de maandelijkse lasten. Wij vinden deze enerzijds vrij fors (toch anders dan een huur appartement) maar denken anderzijds wel voldoende middelen te hebben. Voordat wij met aankoopmakelaar naar bezichtiging gaan willen wij meer duidelijkheid over hoe goed wij de lasten kunnen dragen. Mijn vraag is dan ook hoe jullie naar onderstaande plaatje kijken:

Huis
Vraagprijs: 270.000 k.k.
Te koop sinds: februari 2012 (10 maanden)
Staat: instapklaar, enkel verven

Hypotheek, berekend door De Hypotheker
Aankoopprijs: 255.000 k.k.
Overige kosten: 9.202
Totale hypotheek: 264.202
Vorm: 100% sparen
Rente: 5.55%
Looptijd: 30 jaar vast
Bruto maandlasten: 1.533
Netto maandlasten: 1.073

Thuissituatie
Samenwonend koppel
Woning: huurwoning
Schulden: geen
Kinderwens: ja, over ongeveer 3 jaar
Leefstijl: geen gekke hobby's, geen enorme uitgaven, gewoon lekker leven
Persoon 1: 5 jaar vaste baan 40 uur per week
Persoon 2: afgestudeerd HBO Pabo, kan geen baan vinden, momenteel 32 uur per week in winkel
Spaargeld: ja, maar niet ter investering in hypotheek
Gezamenlijk spaargeld: 0,-
Extra info: auto van de zaak, netto inkomsten is dus na aftrek bijtelling, telefoon van de zaak. Geen contributie sportverenigingen
Uitgangspositie: hopelijk vindt persoon 2 op (korte) termijn een baan op HBO niveau, met daarbij een stuk hogere inkomsten dan momenteel in de winkel. Persoon 1 gaat eind dit jaar promotie maken en vanaf januari €100 netto besparen door een 14% lease auto te gaan rijden. Let op: deze verbeteringen zijn niet meegenomen in onderstaande berekeningen. Onderstaand is dus echt op basis van hoe het momenteel is.

Netto Inkomsten
Persoon 1 € 2.022
Persoon 2 € 1.050
Totale Inkomsten: € 3.072

Uitgaven (naar schatting via invullen op Nibud)
Hypotheek: € 1.072
GWL: € 136
TV+Internet: € 50
Verzekeringen huis: € 36
Belasting, heffing, WOZ etc: € 75
Totale lasten huis: 1.367

Ziektekostenverzekering: € 225
Boodschappen: € 350
Telefoonabo's: € 15
Overige lasten: € 590

Financiële plaatje totaal
Totale inkomsten: € 3.072
Totale lasten: € 1.957-
Vrij te besteden: € 1.115

Nu is de vraag of € 1.115 voldoende is om het volgende van te doen:
- € 400 Sparen: kinderen, onderhoud huis, uitgaven, vakantie, etc.
- € 350 Persoon 1: kleding, privé aankopen, leuke dingen
- € 350 Persoon 2: kleding, privé aankopen, leuke dingen

Hoe kijken jullie naar dit plaatje? Ik krijg via zoeken op internet en spreken met vrienden niet voldoende houvast om in te schatten of dit plaatje voldoende is. De een vindt 1100 euro meer dan voldoende, de ander vindt bijna 2000 euro lasten erg veel. Is dit voldoende? Voor nu lijkt me dat wel, maar wat als we kinderen willen? Anderzijds werkt mijn vriendin nu 4 dagen in een winkel en kan dus ook 5 dagen gaan werken of hopelijk snel een baan op HBO-niveau vinden waardoor de inkomsten ook toenemen. Desalniettemin ben ik erg benieuwd hoe jullie naar bovenstaande berekening kijken. Mis ik iets bij de lasten? Doe ik er verstandig aan voor 30 jaar de rente vast te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaw
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-09 20:24

Kaw

Ik zou het aandurven. Overweeg om niet 30 jaar rentevast te doen in de huidige markt. Het renteverschil is momenteel buitensporig tussen bijv. 5 jaar rentevast (3.7 procent) en 30 jaar rentevast. Dat zorgt ook voor hele andere maandlasten.
Netto hebben jullie beiden een goed loon. Als je 400 euro per maand kunt blijven sparen, dan is dat zeer netjes.

Edit: vraag aan iemand met ervaring om de aankooponderhandelingen te doen. Wellicht dat die er nog heel wat meer uit weet te halen dan de 15.000 euro die jullie er nu uit denken te slepen.

Edit 2: ik zie dat jullie reeds een aankoopmakelaar hebben. Makelaars en hypotheekadviseurs hebben zelf vaak ook wel een beeld wat een redelijk inkomen is ten opzichte van een huis. Toen we ons appartement kochten heeft de hypotheekadviseur kritisch gekeken naar ons uitgavepatroon en vast gesteld dat er wat werk zat en we moesten besparen en anders raadde hij de aankoop af. Daar hadden we wat aan. Gelijk zijn tips opgevolgd en daarna ging het prima. Ook met de maandlasten.

[ Voor 51% gewijzigd door Kaw op 16-10-2012 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Op basis van wat je beschrijft zou ik het aandurven mits je de discipline hebt om ook daadwerkelijk te sparen. Ik zou persoonlijk inderdaaad ook niet voor 30jr vast zetten vanwege renteverschil met kortere looptijden maar dat is persoonlijk. Als je 30jr vastzit heb je in ieder geval geen last van evt toekomstige rentestijgingen. Mocht je toch voor lagere rente gaan, probeer dan meer te sparen en zeker in de beginjaren zodat je een mooie buffer hebt. Bepaal voor jezelf of je meer waarde hecht aan zekerheid (=lang vastzetten) of lagere kosten (=kort vastzetten).
- Belasting, heffing etc lijkt mij met €75 aan de lage kant maar dat is gemeente afhankelijk.
- Overige kosten bij aankoop heb je nu ong 9k. Je overdrachtsbelasting is al ruim 5k. Notaris etc. Misschien moet je eigen geld aanspreken hierin

Heel veel succes met je keuze

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Het is vooral een kwestie van hoe ruim/luxe je wilt leven. Zelf heb ik gemerkt dat 350 euro per maand voor de boodschappen veel te weinig is, als je een beetje van lekker eten houdt.

Verder zijn kinderen natuurlijk een dubbele kostenpost: enerzijds kosten ze geld (eten, luiers, etc.), anderzijds gaan ze vaak gepaard met een vermindering van het tweede inkomen omdat vrouwen toch vaak minder gaan werken of na het zwangerschapsverlof helemaal niet meer aan het werk gaan (ik zeg niet dat het áltijd gebeurt, maar als ik in mijn omgeving kijk gebeurt het wel vaak). En een netto-inkomen van 2000 euro is natuurlijk veel te weinig om een netto hypotheeklast van 1077 op te brengen, als je ook nog rekening moet houden met onderhoud, verzekeringen, gemeentelijke/waterschapslasten etc. (kan rustig oplopen tot 800-900/jaar, afhankelijk van gemeente).

Verder vind ik je uitgavenplaatje wel heel 'kaal': geen kranten, tijdschriften, sportverenigingen, etc. etc.?

[ Voor 6% gewijzigd door nare man op 16-10-2012 17:43 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
Vind het persoonlijk erg krap, zo niet veels te krap, als je een kinderwens hebt. Kinderen kosten een vermogen. Zeker als je kinderopvang nodig hebt (op de toeslagen is flink bezuinigd en volgend jaar nog een keer).
Kinderopvang voor één kind 3 dagen full time kost je per maand 1.000 euo. Daar krijg je afhankelijk van je inkomen 0% tot 90% van terug (zie http://www.google.com/url...g2=_tGBdOqJVn6U0YebN6rZ0Q). Kost je dus vrijwel zeker een paar honderd euro per maand.

Vind de uitgaven ook erg laag ingeschat persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bedankt voor jullie input. Mooi om te zien dat sommigen het positief zien en anderen de lasten te hoog vinden. Een aantal reacties op jullie input:

- Qua kostenverschil tussen 5 jaar en 30 jaar vast is inderdaad een behoorlijk gat. Ik vind het enorm lastig hier een keuze in te maken en ga vaak van het negatieve uit. Oftewel, ik kan 150 netto per maand besparen door 5 jaar ipv 30 jaar te nemen, maar wat als de rente na 5 jaar verdubbeld is? Kan ik dan nog wel in mijn huis blijven wonen? Voor mij is zekerheid toch wel (te) belangrijk.

- Belasting kosten: dit is gemiddeld volgens Nibud bij een vergelijkbaar huis. Mijn ouders vonden het ook aan de lage kant. Probleem is echter (en dat is het met al deze punten) dat ik geen referentiekader heb.

- Uitgaven kaal: wij hebben geen kranten, tijdschriften etc. en qua sport zaalvoetbal (via werk) en mountainbiken (geen contributie). Zoals aangegeven vind ik het lastig een complete opsomming te maken, dus zaken die we vergeten zijn meer dan welkom.

- Uitgavenpatroon: wij houden niet van het lekkere eten zoals Nare Man waarschijnlijk bedoelt. Oftewel, wij eten voornamelijk wereldgerechten en vergelijkbare pakjes. Een behoorlijke biefstuk of vergelijkbaar houden wij niet van en wij verwachten dus met 350 euro boodschappen wel uit te komen.

- Kinderopvang: dit is inderdaad een lastig punt. Kinderopvang is onbetaalbaar en zal waarschijnlijk nog veel duurder worden. De tegenvraag is echter: hoe moet je hier dan op anticiperen? Als ik 1200 euro netto per maand hier aan kwijt ben dan maakt het ook niet uit of ik een huis van 270k of van 220k koopt, die 1200 netto is gewoon een te hoge kostenpost. Wel wonen (gepensioneerde) ouders op 10 minuten rijden, dus we hoeven geen 5 dagen kinderopvang te nemen.

- Overige kosten bij aankoop te laag: dat gevoel heb ik ook. Echter is dit de berekening die De Hypotheker heeft gemaakt bij een koopsom van 255.000 euro. Kan morgen wel eens bellen hoe die 9k tot stand komt, want ook ik denk dat het te laag is.

Ik sprak net een collega en die gaf wel aan dat je met een huis van 230k grotendeels dezelfde lasten hebt. omdat je qua eten en zorgverzekering, internet en TV hetzelfde blijft. De huis gerelateerde lasten zijn natuurlijk wel wat lager maar significante verschillen in bijvoorbeeld GWL + Verzekeringen zullen er niet zijn. Ook qua hypotheek is het verschil van 40.000 meer of minder bijna tientjes werk. Dit is wel een huis waar wij in elk geval ons hele leven kunnen wonen, ook als we kinderen krijgen is er meer dan genoeg ruimte (140m2 binnen en 300m2 buiten), terwijl sommige huizen van 230k als te klein kunnen worden ervaren zodra je kinderen hebt. De vraag is dan of je na 5 jaar wonen verlies moet nemen op je huis als je groter wilt gaan wonen. Zoals de markt nu is lijkt me dit wel, oftewel het is misschien verstandiger om nu een iets duurder huis te nemen wat wel perspectief biedt voor de toekomst.

Verder is het zo dat ik eind dit jaar promotie maak en hier 200 euro netto op vooruit ga. Ook krijg ik in januari een auto met minder bijtelling, wat me eveneens 100 euro netto oplevert. Dat is 300 euro meer geld. Zodra vrienden een baan als leerkracht krijgt (moeten we niet van uit gaan) zal haar salaris bijna verdubbelen. Ik weet dat je nooit op perspectief iets moet kopen, daarom vraag ik ook jullie advies op basis van de bovenstaande berekeningen, maar ik heb wel het gevoel dat er bij ons perspectief in zit.

Nogmaals, ik waardeer jullie kritische blik. Deze heb ik zelf namelijk niet omdat ik nog geen ervaring heb met de aankoop van een huis en bijkomende lasten en dus niet 100% wat er op me af gaat komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Aghanim op 16-10-2012 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Aghanim schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 16:29:

Huis
Vraagprijs: 270.000 k.k.
Te koop sinds: februari 2012 (10 maanden)
Staat: instapklaar, enkel verven

Doe ik er verstandig aan voor 30 jaar de rente vast te zetten?
Waarom zou je 30 jaar vast zetten? Bang dat een en ander gaat stijgen? Momenteel leen je tegen 4.2% voor 10 jaar vast. Bekijk je het over 10 jaar dan scheelt dat bruto 255000*(0.055-0.042)*10 = 33k met een spaarhypotheek.

Bij een verdubbeling van de rente na 10 jaar, zullen maar weinig mensen dit überhaupt kunnen betalen. Daar hoef je dus mijn inziens niet zo heel bang voor te zijn. Mocht dat gebeuren, dan belanden we vast en zeker in een nieuwe crisis.

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 16-10-2012 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

eymey schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 09:42:
[...]

Maar ik kan me idd ook voorstellen dat er volksstammen zijn die dat niet even voorgeschoten krijgen. En direct betalen aan de leverancier/aannemer, wat bij ABN ook kon, klinkt leuk maar werkt in praktijk niet als men de betaling direct bij levering van producten/diensten wil hebben .
Gelukkig krijg je bij bedragen onder 2500 euro het geld gewoon op je rekening gestort en kun je gewoon zelf de leveranciers betalen.

Het zelf betalen of voorschieten van de verbouwing had op zich geen issue hoeven zijn ware het niet dat ik vrij onverwacht toch nog dit jaar verhuis in plaats van volgend jaar. Ik heb dus ongeveer de helft gespaard van wat ik eigenlijk opzij wilde hebben voordat ik zou verhuizen. Nog steeds te doen allemaal, maar ik had er niet ook nog van kunnen verbouwen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• $n@p$hot
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:51

Waarom wil je je hypotheek volledig aflossen? Ik heb ook onlangs een huis gekocht en omdat mijn vriendin nog studeert, heb ik ervoor gekozen om de hypotheek maar voor 50% af te lossen. Dit scheelt me ongeveer 100 euro netto per maand Zodra mijn vriendin klaar is met studeren en een baan heeft gevonden, kunnen we de hypotheek kosteloos aanpassen om het volledige bedrag af te gaan lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:57
@$n@p$hot:

100% aflossen is geen heel gek idee, wij gaan daar zeker ook voor. Is meer een principe kwestie denk ik, schulden maken is schulden aflossen. Bovendien, als je die 100 euro per maand niet kan missen, dan ben je niet goed bezig.

Verder zou ik in de zelfde situatie hoger inzetten. Hier kan meer van de prijs af.
Stuur eens een sms naar het kadaster met postcode en huisnummer (nummer 8118 oid), dan kun je de laatst bekende koopsom opvragen.

Over de rentevast periode, zekerheid is fijn, maar kost je de hoofdprijs. Kies je nu voor 10 jaar met de 4.2% die LED-Maniak aanhaald scheelt het 33k. Daar kun je een aardige deur voor intrappen. Mits je het verschil elke maand braaf opzij legt dan. Stort die 33k in je hypotheek bijvoorbeeld.

Desnoods pak je tegen die tijd een variabele rente, die is altijd goedkoper als rentevast. Historisch gezien is een hypotheek met variabele rente over een looptijd van 30 jaar altijd het voordeligst.

Alleen moet je dan pieken in de rente op kunnen vangen. Gaat die over 20 jaar bijvoorbeeld tijdelijk naar een 10% dan kun je dat makkelijk met spaargeld opvangen. Gebeurt dat al na 3 jaar, dan heb je waarschijnlijk een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

LED-Maniak schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 18:56:
[...]

Waarom zou je 30 jaar vast zetten? Bang dat een en ander gaat stijgen? Momenteel leen je tegen 4.2% voor 10 jaar vast. Bekijk je het over 10 jaar dan scheelt dat bruto 255000*(0.055-0.042)*10 = 33k met een spaarhypotheek.

Bij een verdubbeling van de rente na 10 jaar, zullen maar weinig mensen dit überhaupt kunnen betalen. Daar hoef je dus mijn inziens niet zo heel bang voor te zijn. Mocht dat gebeuren, dan belanden we vast en zeker in een nieuwe crisis.
Omdat niemand het kan betalen, hoef je daar niet bang voor te zijn? :P Dat is ongeveer vergelijkbaar met 'Als de huizenprijzen zakken staat iedereen onder water, daar hoe je niet zo heel bang voor te zijn.' Guess what happened. ;)

@Xenergy: Ik snap je zorgen, maar in jullie situatie zou ik me daar niet druk om maken. Jullie blijven keurig binnen alle normen (1/3 inkomen uitgeven aan hypotheek), terwijl het inkomen aan beide kanten met grote waarschijnlijkheid significant stijgt. Tegelijkertijd kun je wel een aantal dingen doen om meer te besparen per maand:

- toch gaan voor 5/10 jaar vast en in de tussentijd zelfstandig extra sparen om af te lossen. Mocht de rente dan in de toekomst toenemen, kun je het maandbedrag later significant laten dalen. Overigens is het in de EU onwaarschijnlijk dat de rente significant toeneemt, omdat het beleid is om de inflatie rond de 2% te houden.
- ik weet niet hoeveel spaargeld jullie hebben, maar je kunt nadenken om alleen een redelijke buffer aan te houden. Het Nibud heeft daar een mooie tool voor.

Verder een paar opmerkingen:
- telefoon vind ik (zeker voor 2 personen) erg goedkoop. Ik neem aan dat er ten minste een persoon een abo van de zaak heeft.
- Ik vermoed dat jullie een overlijdensrisicoverzekering moeten afsluiten. Hebben jullie die verwerkt onder een kostenpost? Gaat al gauw over 25 euro/maand.
- 400 euro sparen en daar onderhoud, vakantie en kinderen mee doen is krap. Het Nibud hanteert 1% van de aankoopprijs per jaar. Nu vind ik dat wat overdreven als je het (deels) zelf doet, maar onderschat die kostenpost niet. Je zult met 400 euro zeker niet gaan sparen. Je bouwt wel vermogen op door de spaarhypotheek, maar dat geld staat vast. :) 350 euro voor 'prive-dingen' lijkt mij dan weer relatief veel, dus wellicht valt hier wat uit te wisselen.

Verder zou ik de komende jaren heel hard gaan werken om je maandlasten omlaag te krijgen. Hypotheek aflossen, energiekosten besparen (alhoewel jullie al relatief weinig uitgeven), kritisch kijken naar verzekeringen (zorgverzekering kan voor 2 personen zeker 50 euro per maand vanaf), en nadenken over zaken zoals televisie en telefonie. Jullie doen dat nu al goed, maar ik denk dat er nog ruimte is voor verbetering. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Laatst online: 22-03-2024
LED-Maniak schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 18:56:
[...]
Eh, sorry? Iedereen al weer de rentes van 13 procent in de jaren 80 inclusief omvallende hypotheekbanken vergeten?
Onzin dus dat dat niet kan gebeuren. Historisch gezien staat de rente erg laag.
Overigens zeg ik dus niet DAT de rente weer naar 13% gaat, dat kan niemand voorspellen voor over 10 jaar, maar reageer alleen op de stelling dat da niet zou kunnen.

[ Voor 12% gewijzigd door xahmol op 17-10-2012 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Graag jullie advies.

[Een veel te grote lap text voor quote]
De 400/maand voor sparen op zich ok-MITS.
Reken dat je zeker 220/maand nodig hebt voor de woning aan onderhoud. Gaat hier niet alleen om verfje ofzo, maar ook ingebouwde reservering voor groot onderhoud (let op! Ga bij een al bestaande woning uit van meer, omdat groot onderhoud sneller nodig zal zijn.
Daarnaast zul je ook nog zelf reservering willen maken voor vervanging van luxeartikelen zoals TV, wasmachine/droger, vaatwasser... Dus maak daar maar 300/maand van dat je moet sparen voor algeheel onderhoud.
Vakantie van 2 persoon is sneller 1000 euro dan dat je 'echt niet' kan zeggen. Dus per maand nog eens een 80-100 euro.

Dus als je kinderen/uitgaven en niks wilt sparen (bovenstaande is enkel reservering voor kosten) niet meerekent en maar 1 vakantie per jaar dan zit je goed. Wil je dat erbij, of misschien luxe/meerdere vakanties, dan wordt het wel snel te krap.

Andersom, de 350/maand voor kleding en ander spul per persoon is erg veel. Iets minder luxe is beter, denk aan 150-200/maand ofzo (dus totaal 3-400 ipv 700).

350/maand boodschappen is veel te weinig voor 2. Tenzij je gek bent op gekookte aardappelen/groente (ik noem dus geen vlees), brood met dun beleg en kraanwater fantastisch vind. Ga maar gerust uit van 100/week, dus op de maand (30 dagen) snel 425 euro. En dan nog zit een keertje snackbar ofzo er waarschijnlijk niet in (uit eten is geheel taboe met zo'n budget), je zal eerder regelmatig teveel koken (zoals grote pot bami of chili) zodat je er 2x van kan eten en zo voordeliger in kan kopen.

Nog belangrijker en zeer kritisch in je gehele verhaal: Vriendin kan dus nu geen baan op niveau vinden, en straks met kinderen valt dat inkomen geheel weg (opvang kost je waarschijnlijk meer dan zij nu verdient..). Zou alleen al om die reden een stuk minder rooskleurig inzetten kwa luxe, en misschien ook de prijsklasse van de woning wat naar beneden bijstellen.
Misschien is een eengezinswoning voor nu genoeg? In elke grote stad (ook rotterdam/utrecht/amsterdam/den haag) kun je tegenwoordig voor <225k een eengezinswoning krijgen met 3 slaapkamers.
xahmol schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 07:28:
[...]

Eh, sorry? Iedereen al weer de rentes van 13 procent in de jaren 80 inclusief omvallende hypotheekbanken vergeten?
Overigens zeg ik dus niet DAT de rente weer naar 13% gaat, dat kan niemand voorspellen voor over 10 jaar, maar reageer alleen op de stelling dat da niet zou kunnen.
Langere tijd vastzetten is zeer aan te raden als je voor de spaarhypotheek gaat. De rente staat historisch laag. De laatste keer dat het zo laag was, was nou juist vlak voor de piek van de jaren 80. Dus je kan eerder zeggen, dat het risico op een nieuwe recordrente nu het grootste is.
Daarbij: bij spaarhypotheken is een variabele rente meestal onmogelijk. Verder heb je bij 10jaar+ vastzetten de actuele rente als rekenrente (waardoor je mogelijk meer kan lenen - of dat verstandig is is een andere discussie). Zet je het korter vast, moet men de 5,2%(?) vastgestelde rekenrente gebruiken voor bepalen maximale hypotheek.

De andere optie is annuitair gaan, aangezien je daar wel variabele rente kunt krijgen (bijna de helft van 10-jaars rente). Heb je wat extra geld om sneller mee af te lossen, als je maatstaaf de spaarhypotheek maandlasten zijn. Wat vervolgens betekend dat je minder kwijt bent aan rente de komende jaren, en dus weer wat extra hebt om af te lossen... Kan een leuke cirkel zijn als je de rente lang variabel kan houden.
Maar dan wel opletten dat je de rente op tijd voor 5-10 jaar vastzet, als de dreiging van een hogere rente komt.
offtopic:
Heeft iemand toevallig een 200k spaarhypotheek met zeg 4,3% rente (= laagste 10jaars op internet) tegenover 200k annuitair gezet met 2,35% (= laagste variabele rente)? Komt volgens mij iets heel leuks uit rollen.

Moraal van het verhaal: alles is nu meer gokken dan echte economie/wetenschap, crisis kan straks 2 kanten op gaan. Dus ga voor dat waar je jezelf goed bij voelt.

[ Voor 91% gewijzigd door Xanaroth op 17-10-2012 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Laatst online: 17:13
Aghanim schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 18:37:
- Qua kostenverschil tussen 5 jaar en 30 jaar vast is inderdaad een behoorlijk gat. Ik vind het enorm lastig hier een keuze in te maken en ga vaak van het negatieve uit. Oftewel, ik kan 150 netto per maand besparen door 5 jaar ipv 30 jaar te nemen, maar wat als de rente na 5 jaar verdubbeld is? Kan ik dan nog wel in mijn huis blijven wonen? Voor mij is zekerheid toch wel (te) belangrijk.
Je kan het geld dat je overhoudt ook extra aflossen, dat levert meteen wat op en beperkt het risico. Een hypotheek hoeft geen 30 jaar te lopen...
- Uitgavenpatroon: wij houden niet van het lekkere eten zoals Nare Man waarschijnlijk bedoelt. Oftewel, wij eten voornamelijk wereldgerechten en vergelijkbare pakjes. Een behoorlijke biefstuk of vergelijkbaar houden wij niet van en wij verwachten dus met 350 euro boodschappen wel uit te komen.
Hier moest ik wel even erg hard om lachen...
- Kinderopvang: dit is inderdaad een lastig punt. Kinderopvang is onbetaalbaar en zal waarschijnlijk nog veel duurder worden. De tegenvraag is echter: hoe moet je hier dan op anticiperen? Als ik 1200 euro netto per maand hier aan kwijt ben dan maakt het ook niet uit of ik een huis van 270k of van 220k koopt, die 1200 netto is gewoon een te hoge kostenpost. Wel wonen (gepensioneerde) ouders op 10 minuten rijden, dus we hoeven geen 5 dagen kinderopvang te nemen.
Dit is een probleem voor iedereen met kinderen en persoonlijk vind ik dit een groter risico dan de hele huizenmarkt. Gelukkig lijkt het er niet op dat het CDA iets met regeren van doen krijgt deze keer dus ik verwacht dat het niet veel erger wordt. (Timag mompelt iets over stealth Taliban die almaar probeert vrouwen weer thuis achter het fornuis te krijgen). Ik ben nog steeds erg nijdig dat ik volgend jaar voor mijn oudste kind niet eens meer het deel dat mijn werkgever zou moeten bijdragen krijg.
- Overige kosten bij aankoop te laag: dat gevoel heb ik ook. Echter is dit de berekening die De Hypotheker heeft gemaakt bij een koopsom van 255.000 euro. Kan morgen wel eens bellen hoe die 9k tot stand komt, want ook ik denk dat het te laag is.
Als je het puur over aankoopkosten hebt moet dat wel kunnen, mijn ervaring is dat ze daarmee juist altijd aan de hoge kant zitten (volle mep voor alle kosten, waar je nu veelal korting op kan krijgen). Natuurlijk heb je ook nog kosten voor aankleding en verhuizing, die nemen hypotheekboeren nooit mee en daar zal je dus zelf rekening mee moeten houden.
Domino schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 20:29:
Desnoods pak je tegen die tijd een variabele rente, die is altijd goedkoper als rentevast. Historisch gezien is een hypotheek met variabele rente over een looptijd van 30 jaar altijd het voordeligst.
Belangrijk om te beseffen dat dit genuanceerder ligt als de spaarrente van je bankspaarregeling gekoppeld is aan je hypotheekrente.

[ Voor 7% gewijzigd door timag op 17-10-2012 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
xahmol schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 07:28:
[...]

Tuurlijk is het mogelijk, en je moet er zeker over nadenken. Maar als de rente weer naar de 13% gaat, zal er waarschijnlijk ook flinke inflatie zijn, en zal je salaris als het goed is ook meestijgen.

Natuurlijk zijn dat geen zekerheden, en een ieder moet weten of hij dat risico wil nemen. Zelf heb ik mijn rente voor 20 jaar vast staan, aangezien het na 20 jaar bijna niet meer uithaalt of de rente stijgt aangezien je die stijgende rente ook ontvangt op je spaardeel. Tevens was in de tijd dat ik mijn hypotheek afsloot het verschil tussen 5/10/20 jaar erg klein ( 0,1% ). Als het verschil zo groot was als nu zou ik waarschijnlijk ook een minder lange looptijd genomen hebben. Maar het is een afweging die iedereen zelf moet maken, waarbij gekeken moet worden naar het risico dat je wil en kan lopen.

Je moet eens een berekening maken hoeveel het echt scheelt. Na 10 jaar heb je bijvoorbeeld ook al 50K gespaard, dus een verdubbeling van de rente zal niet meteen een verdubbeling van de lasten met zich meenenemn.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 11:01
Verder is het zo dat ik eind dit jaar promotie maak en hier 200 euro netto op vooruit ga. Ook krijg ik in januari een auto met minder bijtelling, wat me eveneens 100 euro netto oplevert. Dat is 300 euro meer geld. Zodra vrienden een baan als leerkracht krijgt (moeten we niet van uit gaan) zal haar salaris bijna verdubbelen. Ik weet dat je nooit op perspectief iets moet kopen, daarom vraag ik ook jullie advies op basis van de bovenstaande berekeningen, maar ik heb wel het gevoel dat er bij ons perspectief in zit.
Ik mis je bijtelling van je leaseauto in je uitgaven? Tevens maakt je vriendin enige reiskosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Bijtelling heeft hij al verwerkt bij opgave van zijn netto inkomen in zijn post :)

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

Ik lees hier meerdere keren dat 350 euro per maand voor boodschappen veel te weinig is.

:?

Wij zijn met z'n tweeën ongeveer 60 euro per week kwijt. We eten 1 x per week bij mijn schoonouders, de rest eten we gewoon thuis. Wel het door nare man zo verguisde Wereldgerechten spul, maar tenzij je elke dag biefstuk eet zie ik niet hoe je aan 350 euro (bijna 90 euro per week!) kunt komen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat is de staat van de woning? Ik zie dat hier geen reservepot voor gemaakt wordt, maar een lekkage, dakvervanging, etc... kan behoorlijk oplopen in de kosten.

Zit er ook een tuin bij, ga je deze zelf onderhouden?

Je hebt belasting etc... in 1 post samengevat voor 75 euro. Klopt dit, eigen woning forfait + ozb + rioolheffing + afvalstoffenheffing is voor mijn gevoel groter dan dit bedrag.

Ik vind overigens bijna 1100 veel te veel op zo'n salaris, zeker in wat onzekere tijden zou ik meer willen sparen.

@arfman:
Ik weet niet of nare man hier alleen boodschappen mee bedoelt, maar als je uit eten gaat/takeaway besteld dan kom je hier heel gemakkelijk aan. Daarnaast ben ik alleen al aan eten op het werk 100 euro per maand kwijt.

Puur en alleen boodschappen zijn idd rond de 10 per dag voor mij, dus ja dan ben ik ook wel benieuwd hoe nare man daar aan komt, al vermoed ik dat het te make zal hebben met mijn keuze voor plofkip en goedkope vis. Biologisch eten is een dure hobby.

[ Voor 31% gewijzigd door StephaN900 op 17-10-2012 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Arfman schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 10:14:
Ik lees hier meerdere keren dat 350 euro per maand voor boodschappen veel te weinig is.

Wij zijn met z'n tweeën ongeveer 60 euro per week kwijt. We eten 1 x per week bij mijn schoonouders, de rest eten we gewoon thuis. Wel het door nare man zo verguisde Wereldgerechten spul, maar tenzij je elke dag biefstuk eet zie ik niet hoe je aan 350 euro (bijna 90 euro per week!) kunt komen.
1x per week schoonouders, betekend dat je dus 60/week betaald maar dat jouw week 6 dagen is ipv 7. Oftewel, jij zit ook al op 300/maand als je dat niet meerekent.

Bovendien, het is niet dat 300-350/maand niet kan, maar de vraag is of het realistisch is. Betekend nooit snackbar, nooit uit eten, heel veel kraanwater, geen leuke 'extratjes' zoals snoep/chips/frisdrank.
Dat past niet in het plaatje, waar geld overblijft zodat ze beiden 350/maand vrij te besteden heeft aan 'leuke dingen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:14
.

[ Voor 104% gewijzigd door r.e.s op 17-10-2012 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

StephaN900 schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 10:15:
@arfman:
Ik weet niet of nare man hier alleen boodschappen mee bedoelt, maar als je uit eten gaat/takeaway besteld dan kom je hier heel gemakkelijk aan. Daarnaast ben ik alleen al aan eten op het werk 100 euro per maand kwijt.
Uit eten schaar ik niet onder "boodschappen". Sowieso doen we dat niet zo vaak en als we het doen is het vaak een pizzeriaatje ofzo.En mag ik vragne waarom jij 100 euro per maand uitgeeft aan eten op je werk? Vind je dat niet enorm zonde? Als ik elke dag een broodje gezond en wat drinken neem zit ik daar ook aan, dus ik smeer thuis een paar boterhammen en neem wat pakjes drinken mee naar m'n werk. Easy peasy verdiend.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Laatst online: 10-09 10:37
Vraag eerder in het verkeerde topic gepost. Ik heb mijn oog laten vallen op een nieuwbouw woning welke al 3 jaar leeg staat sinds de oplevering. Vraagprijs 269k. Ik heb v/d week een bod uitgebracht van 239k. (11% onder de vraagprijs) De makelaar zegt dat de huidige vraagprijs overigens al met 20k is gezakt van de originele prijs.

De reactie van de makelaar was dat er nog ruimte was in de vraagprijs en heeft een tegenbod gedaan die 5k onder de vraagprijs ligt (264k). Het spelletje is dus begonnen!

Echter krijg ik nu links en rechts te horen dat de kans bestaat dat de huizenprijzen nog zo'n 10% tot wel 30% zakken. Snij ik mijzelf nu in de vingers?

note: ik kan de vraagprijs betalen, maar heb mezelf een limiet van 255k gegeven wat ik voor het huis wil uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10
Arfman schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 10:14:

Hier ook met ze 2e, en per week 70 euro ongeveer met gewoon biefstuk en echte Coca Cola etc...
Groenten vers en Potjes en gebakken en puree etc en van alles en nog wat lekkers.
En inderdaad ook 1x per week bij pa en ma.
En incl 1x Burkerking of iets wat er op lijkt.

Als ik voor 100 euro per week boodschappen doe moet ik nog tijd zien te vinden om het allemaal naar binnen te schuiven..

@ Overgens vindt ik 350 P.P per maand voor Fun etc nogal veel :), ik zou dat prima kunnen met 200 P.P dat zou dus 150 P.P extra sparen zijn ( 300 totaal )

[ Voor 12% gewijzigd door Mektheb op 17-10-2012 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:25

Kju

Pixxa schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 13:09:
Vraag eerder in het verkeerde topic gepost. Ik heb mijn oog laten vallen op een nieuwbouw woning welke al 3 jaar leeg staat sinds de oplevering. Vraagprijs 269k. Ik heb v/d week een bod uitgebracht van 239k. (11% onder de vraagprijs) De makelaar zegt dat de huidige vraagprijs overigens al met 20k is gezakt van de originele prijs.

De reactie van de makelaar was dat er nog ruimte was in de vraagprijs en heeft een tegenbod gedaan die 5k onder de vraagprijs ligt (264k). Het spelletje is dus begonnen!

Echter krijg ik nu links en rechts te horen dat de kans bestaat dat de huizenprijzen nog zo'n 10% tot wel 30% zakken. Snij ik mijzelf nu in de vingers?

note: ik kan de vraagprijs betalen, maar heb mezelf een limiet van 255k gegeven wat ik voor het huis wil uitgeven.
Zonder veel van de details te weten: T.o.v. bestaande bouw is nieuwbouw op dit moment 15-20% te duur geprijsd. Als de oorspronkelijke prijs 289k was kan je er dus van uitgaan dat het nu best 230k waard kan zijn. Een waardering i.v.m. aankoopbeslissing door een taxateur lijkt mij verstandig in jouw geval. Vraag om een waardeverklaring, niet om een rapport, scheelt je weer in kosten ;)

Over dat zakken van de huizenprijzen moet je beseffen dat je nu een geweldige deal kan maken t.o.v. 2008 en als je de woning 10 jaar gaat bewonen kan je jezelf indekken tegen mogelijke waardedalingen. Een daling van nog eens 20-30% terwijl we nu (inflatie meegerekend) al op een daling van 20% (t.o.v. 2008) zitten lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Kju op 17-10-2012 13:13 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Laatst online: 15:58

Fiber

Beaches are for storming.

Myrdreon schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 10:28:
[...]
Betekend nooit snackbar, nooit uit eten, heel veel kraanwater, geen leuke 'extraatjes' zoals snoep/chips/frisdrank...
Is wel een stuk gezonder... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:57
timag schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 09:25:Belangrijk om te beseffen dat dit genuanceerder ligt als de spaarrente van je bankspaarregeling gekoppeld is aan je hypotheekrente.
Klopt, maar als ik het allemaal goed begrijp is het wel een directe lastenverzwaring.

Je betaalt bij een bankspaar product toch rente + aflossing, waarbij de aflossing niet direct op het openstaande hypotheek bedrag in mindering wordt gebracht? Maw, na (bijvoorbeeld) 20 jaar betaal je nog steeds x% rente over de totale hypothecaire schuld (meestal aankoopsom + kk). Dat het spaardeel dan ook 'profiteert' van de rente stijging heeft geen direct invloed op je maandlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth

Als je kijkt naar de kadaster gegevens (prijsindex) zit je met je oorspronkelijke bod misschien al te hoog.

289k in 2009 bij een prijsindex 107,2. Huidige prijsindex 95,5 betekend 11% daling. Dus dan zou de vraagprijs (!) nu richting 257k moeten zitten.
Aangezien toen verkopen ook al 5-10% onder de vraagprijs zaten, zou de prijs na onderhandeling rond de 230-245k moeten zitten.

Dus snij je jezelf in de vingers: mogelijk nu al, ongeacht hoe de markt zich ontwikkelt (doorgaan met zakken of stabiliseren).

Blijven er dus 2 vragen over: vind JIJ het het geld waard, en ben je van plan ooit nog te verhuizen. Als beiden een positief antwoord (wel het geld waard, niet meer verhuizen) opleveren zal het wel goedkomen, anders is het een hele grote gok.
Fiber schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 13:27:
[...]

Is wel een stuk gezonder... :)
Gezond eten is duurder, denk je daar wel geld voor over te hebben met zo'n budget als een keertje iets lekkers al niet gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:01
Mochten mensen nog meer informatie willen lezen hoeveel geld andere tweakers uitgeven kunnen zij zich hier: "Wat geef je uit aan de maandelijkse boodschappen?" nog verder inlezen en dat lijkt mij ook een hele mooie plek om daar verder door te gaan met het onderwerp uitgaven voor boodschappen.

Heb je misschien een linkje of meer gegevens van het huis. Dat geeft iig al wat meer beeld. Zelf denk ik op basis van jouw informatie dat jij je nu al behoorlijk in de vingers hebt gesneden door relatief een hoog bod uit te brengen tov de vraagprijs. 11% minder dan de vraagprijs bij een huis dat al 3 jaar te koop staat klinkt hoog.

Dat de makelaar zegt dat het huis al 20k in prijs is gezakt moet jij je niet veel van aantrekken. Wat het eigenlijk betekend is dat het een tijd geleden ook al te koop stond. Toen geen kopers kwamen en dat zij toen uiteindelijke de vraagprijs hebben verlaagd. Echter is in de tussentijds de gemiddelde marktpijs ook met meer dan 8% gedaald dus lopen ze eigenlijk nog achter bij de gemiddelde daling en is er dus eigenlijk helemaal niet zo veel van de vraagprijs af gegaan.

[ Voor 70% gewijzigd door TheJason op 17-10-2012 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Myrdreon schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 13:39:
[...]
Gezond eten is duurder, denk je daar wel geld voor over te hebben met zo'n budget als een keertje iets lekkers al niet gaat?
Welnee, het kost vooral meer tijd, naar de markt gaan of een goede groenteboer of een eigen groentetuin en echt koken.

Ik ben zelf ook meestal van snel en makkelijk en dan maar wat minder gezond, maar gezond eten hoeft echt niet duur te zijn.

Maar we dwalen weer eens vreselijk af... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 18:04
Mijn huis staat pas 2 maanden te koop maar ik word nu toch wel zenuwachtig. Af toe is er een kijker en er is zelfs al een bod geweest wat in de richting kwam maar helaas kon de bieder uiteindelijk alles toch niet financieel rond krijgen dus die is noodgedwongen afgehaakt.

Het huis staat uiteraard op Funda en wat volgens mijn makelaar de meest logische plek waar mensen uiteindelijk een huis zullen vinden. Maar ik heb het idee dat ik toch meer wil doen. Zelf denk ik daarbij aan Marktplaats en/of een eigen website.

Maar die site moet natuurlijk gevonden worden. Moet je dan aan een goede naam gaan denken en hopen/zorgen dat de site via google gevonden wordt? Hebben mensen hier ervaring met dit soort zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
Ik meen mij te herinneren dat Kju daar wel eens uitgebreid over heeft gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:20
D-e-n schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 13:52:
Mijn huis staat pas 2 maanden te koop maar ik word nu toch wel zenuwachtig. Af toe is er een kijker en er is zelfs al een bod geweest wat in de richting kwam maar helaas kon de bieder uiteindelijk alles toch niet financieel rond krijgen dus die is noodgedwongen afgehaakt.

Het huis staat uiteraard op Funda en wat volgens mijn makelaar de meest logische plek waar mensen uiteindelijk een huis zullen vinden. Maar ik heb het idee dat ik toch meer wil doen. Zelf denk ik daarbij aan Marktplaats en/of een eigen website.

Maar die site moet natuurlijk gevonden worden. Moet je dan aan een goede naam gaan denken en hopen/zorgen dat de site via google gevonden wordt? Hebben mensen hier ervaring met dit soort zaken?
Ik heb mijn huis (apartement) uiteindelijk toch ook verkocht, stuk lager dan de vraagprijs, maar dat had ik eigenlijk wel verwacht.
Het bod was echt een flink stuk lager dan de vraagprijs, maar ik heb niet meteen afgeslagen, dat vond ik in deze tijd onverstandig. Gewoon een tegenbod gedaan en kijken waar het op uit liep. Uiteindelijk na 8 maanden verkocht.
Funda is toch de plek waar de meeste mensen kijken. Kwestie van geduld hebben, en meegaan met de markt, als je dat natuurlijk kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

@Den, Je zou hem ook op Facebook etc. kunnen zetten.

Ik mis trouwens een plattegrondje op Funda, vind ik zelf altijd wel prettig, maar daar zal het verder niet aan liggen.

Waar haken die kijkers op af? Je hebt in ieder geval kijkers, dat is al heel wat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Myrdreon schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 13:39:
[...]

Als je kijkt naar de kadaster gegevens (prijsindex) zit je met je oorspronkelijke bod misschien al te hoog.

289k in 2009 bij een prijsindex 107,2. Huidige prijsindex 95,5 betekend 11% daling. Dus dan zou de vraagprijs (!) nu richting 257k moeten zitten.
Aangezien toen verkopen ook al 5-10% onder de vraagprijs zaten, zou de prijs na onderhandeling rond de 230-245k moeten zitten.

Dus snij je jezelf in de vingers: mogelijk nu al, ongeacht hoe de markt zich ontwikkelt (doorgaan met zakken of stabiliseren).

Blijven er dus 2 vragen over: vind JIJ het het geld waard, en ben je van plan ooit nog te verhuizen. Als beiden een positief antwoord (wel het geld waard, niet meer verhuizen) opleveren zal het wel goedkomen, anders is het een hele grote gok.
Sorry, het verhaal is iets anders. De originele prijs op funda was 289.000. Ik heb echter een formulier van de makelaar ontvangen waar de originele prijs 308.000 307.000 zou zijn.
TheJason schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 13:41:
Heb je misschien een linkje of meer gegevens van het huis. Dat geeft iig al wat meer beeld. Zelf denk ik op basis van jouw informatie dat jij je nu al behoorlijk in de vingers hebt gesneden door relatief een hoog bod uit te brengen tov de vraagprijs. 11% minder dan de vraagprijs bij een huis dat al 3 jaar te koop staat klinkt hoog.

Dat de makelaar zegt dat het huis al 20k in prijs is gezakt moet jij je niet veel van aantrekken. Wat het eigenlijk betekend is dat het een tijd geleden ook al te koop stond. Toen geen kopers kwamen en dat zij toen uiteindelijke de vraagprijs hebben verlaagd. Echter is in de tussentijds de gemiddelde marktpijs ook met meer dan 8% gedaald dus lopen ze eigenlijk nog achter bij de gemiddelde daling en is er dus eigenlijk helemaal niet zo veel van de vraagprijs af gegaan.
Linkje: http://www.funda.nl/koop/...47156871-corsicalaan-135/

[ Voor 0% gewijzigd door Tristan op 17-10-2012 19:49 . Reden: juiste prijs van het formulier overgenomen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Even een tip omtrent nieuwbouw in Rotterdam: realiseer je dat nieuw bouwen van hoge gebouwen in Rotterdam bijna een sport is. De keerzijde daarvan is dat zodra een nieuwe toren gereed is, ergens anders vrijwel meteen weer de schop de grond gaat voor een nieuwe toren...en als die gereed is, dan is het nieuwe van die eerste toren 'af'. Ik woon zelf in Rotterdam en zou nooit een nieuwbouwappartement kopen daar. Ik heb teveel mensen gezien die in een nieuw gebouw cq nieuwe toren zijn gaan wonen, daar de hoofdprijs voor hebben betaald 'omdat het nieuw was', en vervolgens met een totaal onverkoopbaar appartement kwamen te zitten.

Dat het al drie jaar, sinds de oplevering, leeg staat, zegt ook wel iets. Wil je het toch doen, laat de praatjes van de verkopend makelaar dan links liggen, en bied alleen wat dat appartement jou waard is. Eerlijk gezegd zou ik er niet veel meer dan 200k voor geven: take it or leave it, zou ik tegen die makelaar zeggen.

Je hebt je bod van 239k al gedaan, maar dat is naar mijn bescheiden mening echt veel te hoog. Stel dat je op 249k uit zou komen: voor dat geld zit je in Blijdorp ook op >100m2 maar dan mét tuin, of in Kralingen-Oost. En dat zijn beiden wijken die nogal wat gewilder zijn dan Prinsenland, en waar je dus veel makkelijker je woning weer kunt verkopen.

[ Voor 15% gewijzigd door nare man op 17-10-2012 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Pixxa schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 14:05:
[...]

Sorry, het verhaal is iets anders. De originele prijs op funda was 289.000. Ik heb echter een formulier van de makelaar ontvangen waar de originele prijs 308.000 zou zijn.

[...]

Aangezien Ruseler in die buurt de dienst lijkt uit te maken, ook bij de appartementen, lijken zij mij het aangewezen kantoor om je te adviseren over een maximale koopsom. Waardeverklaring kost je ws zo'n 185,-. Hoogbouw taxaties zijn wel tricky, laat ze wel vergelijkingsmateriaal laten zien.
Verder eens met nare man hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
nare man schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 14:10:
Even een tip omtrent nieuwbouw in Rotterdam: realiseer je dat nieuw bouwen van hoge gebouwen in Rotterdam bijna een sport is. De keerzijde daarvan is dat zodra een nieuwe toren gereed is, ergens anders vrijwel meteen weer de schop de grond gaat voor een nieuwe toren...en als die gereed is, dan is het nieuwe van die eerste toren 'af'. Ik woon zelf in Rotterdam en zou nooit een nieuwbouwappartement kopen daar. Ik heb teveel mensen gezien die in een nieuw gebouw cq nieuwe toren zijn gaan wonen, daar de hoofdprijs voor hebben betaald 'omdat het nieuw was', en vervolgens met een totaal onverkoopbaar appartement kwamen te zitten.

Dat het al drie jaar, sinds de oplevering, leeg staat, zegt ook wel iets. Wil je het toch doen, laat de praatjes van de verkopend makelaar dan links liggen, en bied alleen wat dat appartement jou waard is. Eerlijk gezegd zou ik er niet veel meer dan 200k voor geven: take it or leave it, zou ik tegen die makelaar zeggen.

Je hebt je bod van 239k al gedaan, maar dat is naar mijn bescheiden mening echt veel te hoog. Stel dat je op 249k uit zou komen: voor dat geld zit je in Blijdorp ook op >100m2 maar dan mét tuin, of in Kralingen-Oost. En dat zijn beiden wijken die nogal wat gewilder zijn dan Prinsenland, en waar je dus veel makkelijker je woning weer kunt verkopen.
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Ik woon nu in Kralingen en zie de torens op zuid en centrum uit te grond schieten. Dit appartement is in Nesselande, nog steeds Rotterdam maar randje. Ik weet niet of dat uit maakt maar het appartement en locatie hebben voor mij veel pluspunten i.t.t mijn huidige huis. Ik zie mijzelf er dan ook graag in trekken :)

[ Voor 11% gewijzigd door Tristan op 17-10-2012 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

[...]

Sorry, het verhaal is iets anders. De originele prijs op funda was 289.000. Ik heb echter een formulier van de makelaar ontvangen waar de originele prijs 308.000 zou zijn.

[...]

Kijk even naar de concurrentie op Funda.

In navolging van Nare man: 200-225K max. Het is een kopersmarkt, take it or leave it. Hij kan jou ook opbellen om een beter tegenbod te doen. ;)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Kju schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 14:13:
[...]

Aangezien Ruseler in die buurt de dienst lijkt uit te maken, ook bij de appartementen, lijken zij mij het aangewezen kantoor om je te adviseren over een maximale koopsom. Waardeverklaring kost je ws zo'n 185,-. Hoogbouw taxaties zijn wel tricky, laat ze wel vergelijkingsmateriaal laten zien.
Verder eens met nare man hierboven.
Makelaar van deze flat is Scheele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

baksteen = baksteen, taxeren is m2's tellen. Pak dus het kantoor die het meest in de buurt doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
[...]

[...]

Ik mis informatie over zaken als servicekosten en hoe de VvE in elkaar steekt op Funda (of klopt de informatie dat er niets is geregeld?). Dat zijn zaken die nog aardig kunnen oplopen.

Weet je toevallig of dit het enige appartement is dat nog verkocht moet worden of dat er meerdere zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
celshof schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 14:18:
[...]
Ik mis informatie over zaken als servicekosten en hoe de VvE in elkaar steekt op Funda (of klopt de informatie dat er niets is geregeld?). Dat zijn zaken die nog aardig kunnen oplopen.

Weet je toevallig of dit het enige appartement is dat nog verkocht moet worden of dat er meerdere zijn?
Servicekosten weet ik even niet uit mijn hoofd. VvE = 70 euro / maand.

Er staan er nog zo'n 12 te koop (verschillende appartementen en prijsklasses).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Pixxa schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 14:20:
[...]

Servicekosten weet ik even niet uit mijn hoofd. VvE = 70 euro / maand.

Er staan er nog zo'n 12 te koop (verschillende appartementen en prijsklasses).
Die 12 werken zowel in je voordeel als je nadeel. Het voordeel is dat je heel duidelijk kan aantonen dat ze te duur zijn.Het nadeel is dat je niet de laatste bent, waardoor ze de boeken nog niet kunnen sluiten. Er staan nog onbekende posten op (namelijk: de opbrengst van de overige 11 flats).

Ik snap dat de plek prettig is, dat het jou heel veel voordelen geeft. Als je het bedrag ervoor over hebt, moet je het zeker doen. Als je dat bedrag niet wilt betalen (en dat leid ik voorzichtig af uit de 'grens' die je gesteld hebt), zou ik mijn poot stijf houden. Er komen zeker in deze markt genoeg leuke huizen voorbij, waarbij er vast een voor jou bijzit. Vergeet niet dat dit over duizenden euro's verschil gaat: niet een bedrag wat je zomaar even bij elkaar verdient. :)

edit: voor 70 euro kun je nauwelijks een VVE voor zo'n complex runnen. :P Ik zou daar even scherp op zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Krisp op 17-10-2012 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Wel een beetje een yuppen-flat:
http://www.funda.nl/koop/...4294-corsicalaan-211-215/ :z

Krijg je de inrichting er bij? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Fiber schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 13:59:
@Den, Je zou hem ook op Facebook etc. kunnen zetten.
Hij staat op mijn eigen Facebook, is gedeeld door mensen maar dat zijn meestal mensen die ik toch wel ken natuurlijk :)
Waar haken die kijkers op af?
Eentje had dus uiteindelijk het geld niet, een ander had de keuken willen verbouwen maar daar was zijn budget niet toereikend voor, één stel mistte toch de extra slaapkamer en één iemand vond de woonkamer niet groot.

Wel vonden de meesten het terras kick-ass :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Je kan liever denken richting betaalde Facebook Ads :)
Overigens vind ik dat je niet zou moeten wanhopen met een bod en meer dan twee bezichtigingen binnen twee maanden. Woningen staan tegenwoordig zes maanden, een jaar of langer te koop zonder maar één bezichtiging te hebben gehad.

[ Voor 68% gewijzigd door Kju op 17-10-2012 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

D-e-n schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 14:44:
[...]
Eentje had dus uiteindelijk het geld niet, een ander had de keuken willen verbouwen maar daar was zijn budget niet toereikend voor, één stel mistte toch de extra slaapkamer en één iemand vond de woonkamer niet groot.

Wel vonden de meesten het terras kick-ass :)
Ik zou de hoop nog niet opgeven, je hebt maar één koper nodig uiteindelijk met wie het wel klikt, en, inderdaad, een super terras.

Kju had volgens mij wel wat opties voor advertentie campagnes op Facebook, Google, etc. Geen idee verder hoe dat werkt. Zie hierboven... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 17-10-2012 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 15-09 11:38
Hier hetzelfde verhaal, stylist door het huis, prof. fotograaf en nu een maand op Funda. 5 kijkers gehad maar verder geen reacties van hen, 6e kijer komt komende week. Veelgehoorde reactie: ziet er goed uit maar de woonkamer is te klein (duh... waarom denk je dat wij weg willen :))
Ik zou wel meer willen doen dus ben benieuwd naar Kju's tips

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

kom maar op met die links (dan heb je gelijk ook 150 hits vanuit tweakers ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Kju schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 15:01:
kom maar op met die links (dan heb je gelijk ook 150 hits vanuit tweakers ;))
Hoe bedoel je dat? De website heb ik nog niet (de naam ook nog niet), ik heb alleen de Funda-link en die staat al in mijn handtekening :)

Van Facebook en google ads en heb ik geen kaas gegeten verder. Ik heb geen idee hoe dat werkt. Is dat eenvoudig te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
En wat heb je er aan als er 150 tweakers op je huis zitten te kijken en geen belangstelling hebben? Nee belangstellenden en ook belangstellende tweakers kijken echt wel via Funda.

Daarnaast schrijven we best veel in dit forum en komt deze link ook meteen naar boven via google... het is geen HK ;)

Ik zit te denken om gewoon een blog te beginnen over de byzarre zaken die je tegenkomt bij de verkoop van je huis (makelaar die ziet dat de kinderen van de bezoekers met ons speelgoed spelen..., brochure in Comic Sans....etc)

[ Voor 27% gewijzigd door technopeuter op 17-10-2012 15:14 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

technopeuter schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 15:12:
En wat heb je er aan als er 150 tweakers op je huis zitten te kijken en geen belangstelling hebben? Nee belangstellenden en ook belangstellende tweakers kijken echt wel via Funda...
Blijft een eigen afweging natuurlijk tussen privacy en graag willen verkopen. Kijkers hoeven niet zelf te kopen, maar die kennen wellicht weer iemand die een neefje heeft die wat zoekt in... Etc. Mond tot mond reclame kan soms best sterk zijn hoor. Maar het kost je inderdaad je privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

D-e-n schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 15:05:
[...]

Hoe bedoel je dat? De website heb ik nog niet (de naam ook nog niet), ik heb alleen de Funda-link en die staat al in mijn handtekening :)

Van Facebook en google ads en heb ik geen kaas gegeten verder. Ik heb geen idee hoe dat werkt. Is dat eenvoudig te regelen?
Had je handtekening niet opgemerkt, excuus. Volgens mij heb ik al eerder iets over je woning gezegd in dit topic. Ik zal je DM'en.
technopeuter schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 15:12:
En wat heb je er aan als er 150 tweakers op je huis zitten te kijken en geen belangstelling hebben? Nee belangstellenden en ook belangstellende tweakers kijken echt wel via Funda.

Daarnaast schrijven we best veel in dit forum en komt deze link ook meteen naar boven via google... het is geen HK ;)

Ik zit te denken om gewoon een blog te beginnen over de byzarre zaken die je tegenkomt bij de verkoop van je huis (makelaar die ziet dat de kinderen van de bezoekers met ons speelgoed spelen..., brochure in Comic Sans....etc)
Ik begrijp dat het geen HK is, toch heb je maar één koper nodig, elke klik kan een potentiële bieder opleveren. Je kan je link naar me DM'en en dan kijk ik even of ik nog op of aanmerkingen heb op tekst, foto's en/of verhouding t.o.v. concurrerend aanbod.

In het kort over het adverteren op FB:
Het is een kwestie van 8 tot 10 advertenties verzinnen, met foto's, die (in jouw geval) linken naar de advertentie op Funda of op de website van je makelaar. Van die advertenties zal Facebook zelf na een aantal uren 1 of 2 uitkiezen die de meeste kliks krijgen en die zo veel mogelijk weergeven. Hoewel de kosten per 1000 (cpm) aantrekkelijker lijken zal je per saldo meer weergaven en kliks krijgen als je kiest voor betalen per klik (cpc) en ben je ook iets goedkoper uit. Je kan ook een plafond instellen van een maximaal bedrag dat je wil betalen over een bepaalde periode of per dag. Kies ook voor automatisch bieden, dat zal leiden tot meer weergaven, de kosten per klik zullen vaak lang niet zo hoog zijn als ze vooraf lijken. Kies een straal van 15 km uit en probeer je met de demografische instellingen zo veel mogelijk te beperken tot je verwachte doelgroep.
Google Adwords kan je overwegen maar hou wel rekening dat mensen niet gericht naar een woning zoeken op Google, het zal alleen maar leiden tot onnodige kliks, bovendien is Google naar verhouding veel duurder dan FB. Hyves = dood
Op FB kan je met 100,- tot 150,- ongeveer 85.000 tot 100.000 weergaven behalen die zullen leiden tot zo'n 600 tot 700 kliks over een periode van ongeveer een week.

[ Voor 3% gewijzigd door Kju op 17-10-2012 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Pixxa schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 14:14:
[...]

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Ik woon nu in Kralingen en zie de torens op zuid en centrum uit te grond schieten. Dit appartement is in Nesselande, nog steeds Rotterdam maar randje. Ik weet niet of dat uit maakt maar het appartement en locatie hebben voor mij veel pluspunten i.t.t mijn huidige huis. Ik zie mijzelf er dan ook graag in trekken :)
Dat is mooi :) maar de vraag die je jezelf toch moet stellen, is of de waarde die jij in het appartement ziet (leuke indeling, handige locatie) ook voor anderen geldt. Dit om te voorkomen dat je een incourante woning koopt: ik heb ook wel woningen bezichtigd waar ikzelf graag zou willen wonen, maar waarbij de voordelen (en dus de waarde) van die woning wel heel sterk smaak- en persoonsgebonden zijn. Daar loop je dus een aanzienlijk risico. Je moet, indien mogelijk, iets kopen wat bij zoveel mogelijk mensen in de smaak valt.

Daarbij komt dat appartementen sowieso minder levensloopbestendig zijn dan woonhuizen; ze moeten het hebben van de locatie, de uitstraling, kortom de hipheidsfactor. Het hangt ook af van wat mensen ter plaatse verwachten. Ik woon zelf in Blijdorp, en dan kun je voor rond de 300k niet verwachten een heel huis te hebben (de herenhuizen aan de Van Aerssenlaan/C. Muschstraat gaan toch wel snel richting 450k). Maar als ik binnen Rotterdam zou verhuizen, naar, zeg, het Molenlaankwartier, dan wil ik voor dat bedrag, zeg 300-350k toch wel een tuin. Idem voor Prinsenland: als ik daarnaartoe zou verhuizen, waar de ruimte is, dan zou ik voor een gegeven budget ook wel een tuin etc. willen, en geen appartement. Daarom verkopen appartementen in een omgeving waar het grootste deel van de woningvoorraad bestaat uit ééngezinswoningen, ook altijd zo belabberd.

Dit zijn allemaal afwegingen die je moet maken voordat je aan zoiets begint. Realiseer je ook dat die plek aan het water nu even hip is, omdat hij nog niet zo lang geleden is volgebouwd en alles dus lekker nieuw is, maar je hebt dus ook geen idee hoe dat er uit ziet over 10-15 jaar. Misschien verpaupert het wel totaal, of krijgen ze die andere woningen niet weg en gaan ze die maar verhuren (heb zo'n verhaal gehoord van iemand in Rotterdam die had gekocht in Ommoord, kreeg hij te maken met sociale-huurburen, omdat ze die koopappartementen niet konden verkopen....). Terwijl je bij wijken als bijv. Kralingen-Oost, Blijdorp, Hillegersberg of het Molenlaankwartier wel kunt voorspellen dat ze altijd 'gewild' blijven (die zijn dat nl. al decennia lang, en de sfeer daar is als het ware 'gerijpt' -- mensen die Rotterdam een beetje kennen weten dat je dáár moet zijn voor woongenot. Rotterdam is wat dat betreft gewoon een moeilijke stad. :P).

Tot slot, realiseer je dat de verkopend makelaar afhankelijk is van jou, niet andersom. Bedenk dat er nog 12 appartementen staan waar men niet vanaf komt. Je hebt dus totaal geen haast: eigenlijk zou je dat bod van 239k gewoon moeten intrekken en zeggen: 210k, take it or leave it, bel me maar als je er ziek van wordt. En laat je niet onder druk zetten door gejank als 'ik ben al twee keer gezakt'.

[ Voor 18% gewijzigd door nare man op 17-10-2012 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Fiber schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 15:22:
[...]

Blijft een eigen afweging natuurlijk tussen privacy en graag willen verkopen. Kijkers hoeven niet zelf te kopen, maar die kennen wellicht weer iemand die een neefje heeft die wat zoekt in... Etc. Mond tot mond reclame kan soms best sterk zijn hoor. Maar het kost je inderdaad je privacy.
Het gaat me niet om privacy, het gaat me erom dat als ik hier het adres neerzet dit ook meteen bovenaanin google staat en dat wil ik liever niet.

p.s. check mijn homepage ...

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Dit is dus een typisch voorbeeld van veel te duur voor de omgeving. Welke persoon die zoekt in de omgeving Rotterdam, met ongeveer 1,1 miljoen te spenderen aan een huis, gaat er nu aan die Corsicaboulevard wonen? Iedereen in de omgeving Rotterdam met dat geld gaat aan de Kralingse Plaslaan, Essenlaan of iets dergelijks wonen, of aan de Straatweg ofzo. Heb je ook water voor cq achter de deur, aanlegsteiger voor je boot etc. plus een gigantische tuin.

Hetzelfde treurige plaatje zie je bij de 'kroonjuwelen' van alle torens in Rotterdam van de afgelopen 10 jaar. Waterstadtoren, bouwjaar 2003: penthouse onverkoopbaar. Hooge Heeren, bouwjaar 1999: hoogste verdiepingen onverkoopbaar. Montevideo, bouwjaar 2005: penthouses onverkoopbaar (grotendeels nu eigendom van boeven cq met zwart geld betaald). En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ook in nog nieuwere flats, bijv. Statendam (bouwjaar 2008/2009): hoogste appartement, over 2 verdiepingen, staat nu alweer te koop. En geen hond die het wil. Terwijl er in de omgeving echt wel mensen met dat geld zijn. Maar die gaan dat geld niet in één of andere statusloze paal steken (ja, hooguit status vanuit het oogpunt van de penoze...).

Edit, zie nu de omschrijving van dat appartement...."U waant zich hierdoor in een mediterrane sfeer." Als je mediterrane sferen wilt proeven, moet je vrijdagavond naar het centrum van Rotterdam komen, daar heb je geen miljoen voor nodig :+

[ Voor 8% gewijzigd door nare man op 17-10-2012 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Waren dit soort appartementen eigenlijk niet bedoeld voor mensen met veel geld die ook een landhuis op de Veluwe of zo hebben? Voor door de weeks, maandagavond tot vrijdagmorgen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Die mensen ken ik, maar die gaan niet veel geld uitgeven aan een appartement in de plaats waar ze werken. ;) Immers: je werkt er veel, dus feitelijk slaap je er alleen. Met dat in het achterhoofd zoek je een appartement dat comfortabel is, enigszins waardevast is (voor wat het waard is) en waar je als het nodig is iemand kunt ontvangen. Ergo: een net twee- of drie-kamerappartement in een nette wijk, maar niet te duur. Dat is een heel andere klasse dan 'ik heb veel geld over, laat ik eens kijken wat ik daarvoor kan kopen'.

Imo de enige reden om een appartement van +1 miljoen te kopen is als je een pand met een waanzinnig gave historie hebt in het centrum van een grote stad. Dan nog moet je jezelf afvragen of je er niet beter aan doet om een compleet huis te kopen. In Utrecht ken ik geen enkel appartement wat daaraan zou kunnen voldoen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dat soort appartementen doet ook helemaal niet Nederlands aan inderdaad, in New York of een andere wereldstad is zoiets wellicht ietsje normaler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
nare man schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 15:51:
[...]

Tot slot, realiseer je dat de verkopend makelaar afhankelijk is van jou, niet andersom. Bedenk dat er nog 12 appartementen staan waar men niet vanaf komt. Je hebt dus totaal geen haast: eigenlijk zou je dat bod van 239k gewoon moeten intrekken en zeggen: 210k, take it or leave it, bel me maar als je er ziek van wordt. En laat je niet onder druk zetten door gejank als 'ik ben al twee keer gezakt'.
De makelaar neemt mij toch niet meer serieus als ik nu m'n bod intrek en aankom met ik wil een nieuw bod doen, 210k take it or leave it. Ik snap dat doordat de markt moeilijk is, ik veel gedaan zou moeten krijgen maar je leest overal dat als je je bod te laag inzet je niet meer serieus genomen wordt en geen kans meer maakt.

Onder druk zetten zal niet gebeuren, ik zit gelukkig niet op de schopstoel. Ik zou het jammer vinden als de onderhandelingen op niets uit zouden lopen, omdat ik er erg graag in wil trekken, maar ik ben verstandig genoeg om niet meer uit te geven dan het limiet wat ik gesteld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Pixxa schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 17:38:
[...] maar je leest overal dat als je je bod te laag inzet je niet meer serieus genomen wordt en geen kans meer maakt...
Onzin, maar het ligt er natuurlijk wel aan hoeveel haast je hebt. Dit appartement loopt echt niet weg en staat volgend jaar ook nog wel te koop. Dan kun je gewoon weer een nieuw , lager, bod doen en wordt je heus wel serieus genomen.

Staan die meubels er nog steeds in en van wie zijn die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
[...]
je leest overal dat als je je bod te laag inzet je niet meer serieus genomen wordt en geen kans meer maakt.
En wie roepen dat? Vooral mensen die er, tegen beter weten in, van overtuigd zijn dat hun woning toch echt niet in waarde is gedaald en minstens evenveel gaat opbrengen als zij er zelf destijds voor hebben betaald, kosten koper incluis.

/insert boze reactie van Slasher })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Fiber schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 17:46:
[...]

Onzin, maar het ligt er natuurlijk wel aan hoeveel haast je hebt. Dit appartement loopt echt niet weg en staat volgend jaar ook nog wel te koop. Dan kun je gewoon weer een nieuw , lager, bod doen en wordt je heus wel serieus genomen.

Staan die meubels er nog steeds in en van wie zijn die?
Haast, haast, ... ik heb geen 'haast'. Ik ben enthousiast ;) Wil ik nog een jaar wachten, eigenlijk niet.
Appartement is een model woning. Keuken en vloer zitten in de prijs, meubels gaan eruit.
nare man schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 17:47:
[...]

En wie roepen dat? Vooral mensen die er, tegen beter weten in, van overtuigd zijn dat hun woning toch echt niet in waarde is gedaald en minstens evenveel gaat opbrengen als zij er zelf destijds voor hebben betaald, kosten koper incluis.

/insert boze reactie van Slasher })
Nee, elke adviserende hypotheek website..

Maar als ik het goed begrijp zeggen jullie eigenlijk: Er zit nog veel lucht in de huidige woningmarkt en de prijs kan zeker zakken tot rond het huidige bod wat ik gedaan heb? Is het dan verstandig om op zijn tegenbod een nieuwbod uit te brengen die 1 a 2k hoger ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Persoonlijk zou ik -als je het echt graag wil hebben- eerst eens bluffen en zeggen dat je het gewoon niet meer waard vindt. Als hij dan heel boos wordt, kun je altijd nog omhoog. Omlaag is -zoals je zegt- nogal... ongebruikelijk, en ik zou je dan inderdaad niet echt serieus nemen. Als je heel laag (maar wel onderbouwd laag) was begonnen, was dat wellicht een ander verhaal.

Anders kun je inderdaad rustig over een half jaar terugkomen en nog 20K minder bieden. Je hebt de tijd mee, en gezien de prijs is de kans klein dat het verkocht wordt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
Pixxa schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 17:58:
[...]

Maar als ik het goed begrijp zeggen jullie eigenlijk: Er zit nog veel lucht in de huidige woningmarkt en de prijs kan zeker zakken tot rond het huidige bod wat ik gedaan heb? Is het dan verstandig om op zijn tegenbod een nieuwbod uit te brengen die 1 a 2k hoger ligt?
Je gaf het zelf eigenlijk al aan in het prijsverloop.
Prijs op 31-05-2011: € 292.000,- (aanvang huidige aanbieding)
Prijs op 26-06-2011: € 297.500,- (1,9%)
Prijs op 16-08-2012: € 269.000,- (-9,6%)
Huidige prijs: € 269.000,-

In juli 2012 waren de gemiddelde prijzen gedaald al met 8% gedaald tov het jaar daarvoor. Dus als de vraagprijs in 2011 kennelijk al te hoog is dan loopt de verlaging van de prijs achter met de gemiddelde daling in de prijzen. Dus is de vraagprijs eigenlijk juist gestegen tov de gemiddelde trend.

Corsicalaan 109 is trouwens al meer gedaald.

Prijs op 16-10-2010: € 282.000,- (aanvang huidige aanbieding)
Prijs op 18-11-2010: € 259.000,- (-8,2%)
Prijs op 16-08-2012: € 249.000,- (-3,9%)
Huidige prijs: € 249.000,-

Grof gezegd zou je kunnen schatten dat de in de huidige markt je ziet dat de uiteindelijke verkoopprijs ongeveer 10% minder is dan de vraagprijs.
Bij Corsicalaan 109 zou je dan ongeveer uitkomen op 225k, wat gezien de lange verkooptijd en de nog steeds dalende prijzen niet gek lijkt.

Waarom trekt 135 jou meer aan dan die andere die 20K goedkoper zijn?
Dat is ook iets om rekening mee te houden mocht je later willen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Krisp schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 18:38:
Persoonlijk zou ik -als je het echt graag wil hebben- eerst eens bluffen en zeggen dat je het gewoon niet meer waard vindt. Als hij dan heel boos wordt, kun je altijd nog omhoog. Omlaag is -zoals je zegt- nogal... ongebruikelijk, en ik zou je dan inderdaad niet echt serieus nemen. Als je heel laag (maar wel onderbouwd laag) was begonnen, was dat wellicht een ander verhaal.

Anders kun je inderdaad rustig over een half jaar terugkomen en nog 20K minder bieden. Je hebt de tijd mee, en gezien de prijs is de kans klein dat het verkocht wordt. :)
Agreed. We zullen zien hoeveel de makelaar nog wilt zakken met de prijs. En anders kloppen we over een half jaar nog eens aan met de vraag of hij het nu wel wilt verkopen :)

[ Voor 0% gewijzigd door Tristan op 17-10-2012 19:16 . Reden: slecht nederlands aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Kju schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 15:28:
[...]
Volgens mij heb ik al eerder iets over je woning gezegd in dit topic.
Ik heb toen een aantal tips gehad, waaronder die van jou. Een aantal heb ik er opgevolgd, een aantal ook niet. Mede omdat ik wat dat betreft ook op de fotografe ben afgegaan. Ik weet niet meer welke tip van jou was :)
In het kort over het adverteren op FB:
Tnx voor de uitleg. Misschien dat ik er dit weekend nog eens induik. Stiekem heb ik dan nog de hoop dat dat niet meer nodig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:02
Nu begin ik me toch wel af te vragen wat rëeel is gezien de prijs. De piek van de huizenmarkt lag toch nog in 2008? Althans toen begon de crisis pas.
Als ik kadaster gegevens opvraag van de 2 woningen naast de rijtjeswoning waar ik ben wezen kijken komt dit neer op: in begin 2007 €152.500 en in begin 2008 €147.500. De woningen zijn exact hetzelfde m2 (een rijtje van 4 die exact hetzelfde zijn).
Het huis waar ik dan momenteel naar kijk is wel volledig afgewerkt een goede keuken en goede badkamer + nieuwe ketel. Is het dan redelijk om op €138.500 uit te komen aangezien dit maar 6 a 7% onder de koopprijs van 2007 en 2008 ligt.
Graag advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
TheJason schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 19:02:
[...]

Je gaf het zelf eigenlijk al aan in het prijsverloop.
Prijs op 31-05-2011: € 292.000,- (aanvang huidige aanbieding)
Prijs op 26-06-2011: € 297.500,- (1,9%)
Prijs op 16-08-2012: € 269.000,- (-9,6%)
Huidige prijs: € 269.000,-

In juli 2012 waren de gemiddelde prijzen gedaald al met 8% gedaald tov het jaar daarvoor. Dus als de vraagprijs in 2011 kennelijk al te hoog is dan loopt de verlaging van de prijs achter met de gemiddelde daling in de prijzen. Dus is de vraagprijs eigenlijk juist gestegen tov de gemiddelde trend.

Corsicalaan 109 is trouwens al meer gedaald.

Prijs op 16-10-2010: € 282.000,- (aanvang huidige aanbieding)
Prijs op 18-11-2010: € 259.000,- (-8,2%)
Prijs op 16-08-2012: € 249.000,- (-3,9%)
Huidige prijs: € 249.000,-

Grof gezegd zou je kunnen schatten dat de in de huidige markt je ziet dat de uiteindelijke verkoopprijs ongeveer 10% minder is dan de vraagprijs.
Bij Corsicalaan 109 zou je dan ongeveer uitkomen op 225k, wat gezien de lange verkooptijd en de nog steeds dalende prijzen niet gek lijkt.

Waarom trekt 135 jou meer aan dan die andere die 20K goedkoper zijn?
Dat is ook iets om rekening mee te houden mocht je later willen verkopen.
Ik heb naar aanleiding van jullie advies samen me mijn vriendin besloten om ons huidige bod (239k) als eindbod op te voeren. Zoals gezegd zitten we niet op een schopstoel en als het bod geweigerd wordt komen we over 6 maanden wel terug. Als de voorspellingen kloppen moet de prijs nog minstens 10% dalen en ook de makelaar zal dat weten.

De huizen die 20k goedkoper zijn zijn helemaal kaal. Geen vloer, geen keuken en de muren zijn niet bewerkt. In dit huis zou ik zo in kunnen trekken, zonder direct grote kosten te moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
[...]

De makelaar neemt mij toch niet meer serieus als ik nu m'n bod intrek en aankom met ik wil een nieuw bod doen, 210k take it or leave it. Ik snap dat doordat de markt moeilijk is, ik veel gedaan zou moeten krijgen maar je leest overal dat als je je bod te laag inzet je niet meer serieus genomen wordt en geen kans meer maakt.

Onder druk zetten zal niet gebeuren, ik zit gelukkig niet op de schopstoel. Ik zou het jammer vinden als de onderhandelingen op niets uit zouden lopen, omdat ik er erg graag in wil trekken, maar ik ben verstandig genoeg om niet meer uit te geven dan het limiet wat ik gesteld heb.
Het is een debiele markt nu. Geloof 37 woningen per koper, verkooptijden die soms al 3+ jaar zijn. Dan kun je best wat onconventioneler het spel spelen.
Zo van... bod gedaan, ondertussen meer onderzoek verricht, erachter gekomen dat het teveel was (beetje leuk verwoorden natuurlijk, je moet je bod an sich wel verkopen aan de makelaar) en dus je bod aangepast. Ondertussen geef je wel aan dat je dus serieus bent, want je brengt al een 2e bod uit. Of hij er blij mee is, wat kan jou dat schelen? Hij is een makelaar, niet je beste vriend.
Pixxa schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 07:16:
[...]
Ik heb naar aanleiding van jullie advies samen me mijn vriendin besloten om ons huidige bod (239k) als eindbod op te voeren. Zoals gezegd zitten we niet op een schopstoel en als het bod geweigerd wordt komen we over 6 maanden wel terug. Als de voorspellingen kloppen moet de prijs nog minstens 10% dalen en ook de makelaar zal dat weten.

De huizen die 20k goedkoper zijn zijn helemaal kaal. Geen vloer, geen keuken en de muren zijn niet bewerkt. In dit huis zou ik zo in kunnen trekken, zonder direct grote kosten te moeten maken.
Vergis je niet. Als het alleen vloeren+keuken+badkamer+verfen is dan kan je klaar zijn (inclusief plaatsing vloer/keuken) voor 15-20k als je niet te ver gaat in luxe. Maar dan is het wel je eigen smaak.
Niet alleen de woningmarkt heeft het zwaar - die keukenboer en dergelijke ook, dus daar valt ook wat te halen met acties/kortingen/showroommodellen.

[ Voor 31% gewijzigd door Xanaroth op 18-10-2012 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Keuken en badkamer plaatsen voor 20K en dan inclusief het mannetje dat alles installeert? Ik had het idee dat dat je meer ging kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ligt er aan hoe ver je wil gaan...
Showmodel keuken (van 18.000 voor) € 5000
Showmodel badkamer (van 15.000 voor) € 7000
Maakloon € 1500 tot € 3000, afhankelijk van de keuken/badkamer

Voordeel van showmodellen is dat het in elkaar zetten niet meer hoeft. Modulair opgebouwde keukens, badkamers kunnen goedkoper uitvallen qua maakloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Ik heb naar de makelaar gereageerd dat ik zeer geïnteresseerd ben in de woning en dat ik op een kort termijn de financiering rond kan krijgen, maar dat ik zijn tegenbod te hoog vind en achter mijn huidige bod blijf staan. Verwacht er niets meer van, maar het is denk geen onverstandige keuze geweest om het zo te doen. Voor 30-40k het schip in gaan is dom.

[ Voor 0% gewijzigd door Tristan op 18-10-2012 15:47 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Wat was zijn eerste reactie? Daar kun je veel uit opmaken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
Pixxa schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:15:
Ik heb naar de makelaar gereageerd dat zeer geïnteresseerd ben in de woning en dat ik op een kort termijn de financiering rond kan krijgen, maar dat ik zijn tegenbod te hoog vind en achter mijn huidige bod blijf staan. Verwacht er niets meer van, maar het is denk geen onverstandige keuze geweest om het zo te doen. Voor 30-40k het schip in gaan is dom.
Ik dacht dat jij gedachte had om je eerste en huidige bod te hanteren als eindbod?
Als jij nu aan hem communiceert dat jij zijn tegenbod te hoog vind kan dat bij hem de indruk wekken dat jullie bij een lager tegenbod ook een hoger bod zullen plaatsen.

Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
[edit] Mail conversatie weggehaald omdat de onderhandeling nog loopt en uit respect voor de makelaar.

[ Voor 93% gewijzigd door Tristan op 18-10-2012 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Zakken van 269 naar 264 is natuurlijk een shitmove. Dat is niet de handelwijze van een verkoper die wil verkopen. Van Omme & De Groot is de aannemer, zag ik op internet. Die willen ook niet graag verlies lijden, maar zullen (over het algemeen) iets minder 'pijn' hebben bij een daling dan een particuliere verkoper die echt niet meer restschuld kan trekken.

Je doet er goed aan gewoon je bod van 239k te handhaven. Dat is het huis jou waard. Een move van 269 naar 264k vind ik ook geen redelijke onderhandelingsstap. Dat is peanuts. Gewoon duidelijk maken dat ze bij jou kunnen aankloppen voor 239k. Doen ze dat niet: gewoon wachten. Wacht je lang, en gaat het appartement aan je neus voorbij: jammer, maar wees blij dat je niet meer hebt betaald dan het huis jou waard is. En bedenk ook: er staan nog 11 appartementen in diezelfde toren leeg waar ze vanaf moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

Over 3 weken krijgen we eindelijk de sleutel van ons stulpje! Klik
We moeten nog wel even verbouwen en dergelijke maar dat komt wel goed.
Alleen nu vraag ik mij af of ik geen dingen over het hoofd heb gezien wat betreft de voorbereidingen.

Wat ik geregeld heb:
Internet + TV,
Hypotheek,
Samenlevingscontract,
Gas en Stroom (Water niet, dit gaat toch automatisch bij de gemeente??)
Inboedel, opstal en WA verzekering.

Zijn er nog meer dingen die van belang zijn?

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoenix_the_II
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-12-2020
Wat ik geregeld heb:

Internet
Moet er nog meer dan dat geregeld worden, Sh*t, dan moet ik ook nog wat werk doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het promoten van een eigen site valt onder de noemer spam en is niet toegestaan op Tweakers.

[ Voor 75% gewijzigd door SmartDoDo op 18-10-2012 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
bartijn2 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 15:34:
Over 3 weken krijgen we eindelijk de sleutel van ons stulpje! Klik
We moeten nog wel even verbouwen en dergelijke maar dat komt wel goed.
Alleen nu vraag ik mij af of ik geen dingen over het hoofd heb gezien wat betreft de voorbereidingen.

Wat ik geregeld heb:
Internet + TV,
Hypotheek,
Samenlevingscontract,
Gas en Stroom (Water niet, dit gaat toch automatisch bij de gemeente??)
Inboedel, opstal en WA verzekering.

Zijn er nog meer dingen die van belang zijn?
Uh, levensverzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

Hier staat inderdaad wel informatie maar ik kom niet tegen wat je nog meer moet regelen?
Misschien lees ik eroverheen maar ik zie niet staan dat een inboedelverzekering of gas en electriciteit nog moet regelen na aankoop van je huis, misschien een goed idee omdat er bij te laten zetten?
Levensverzekering is verplicht bij het afsluiten van de hyptheek, maar ik had het inderdaad even moeten vermelden, dank

[ Voor 72% gewijzigd door SmartDoDo op 18-10-2012 19:55 ]

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Pagina: 1 ... 35 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.