Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.760 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
bartijn2 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 19:09:
[...]

Hier staat inderdaad wel informatie maar ik kom niet tegen wat je nog meer moet regelen?
Misschien lees ik eroverheen maar ik zie niet staan dat een inboedelverzekering of gas en electriciteit nog moet regelen na aankoop van je huis, misschien een goed idee omdat er bij te laten zetten?

[...]

Levensverzekering is verplicht bij het afsluiten van de hyptheek, maar ik had het inderdaad even moeten vermelden, dank
andere huisarts?
andere tandarts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
bartijn2 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 15:34:
Over 3 weken krijgen we eindelijk de sleutel van ons stulpje! Klik
We moeten nog wel even verbouwen en dergelijke maar dat komt wel goed.
Alleen nu vraag ik mij af of ik geen dingen over het hoofd heb gezien wat betreft de voorbereidingen.

Wat ik geregeld heb:
Internet + TV,
Hypotheek,
Samenlevingscontract,
Gas en Stroom (Water niet, dit gaat toch automatisch bij de gemeente??)
Inboedel, opstal en WA verzekering.

Zijn er nog meer dingen die van belang zijn?
Geld voor betalen van belastingen over rest van het jaar, zoals riolering/afvalstoffen? Als ik het goed heb, is het voor dergelijke posten direct bij de notaris betalen voor rest van het jaar - gezien de 2 maanden die we nog krijgen zal dat geen groot bedrag zijn.
Glasverzekering kan handig zijn (tenzij het al ergens anders inzit).

Misschien een overzicht van iedereen waarbij jij/jullie een adreswijziging moeten gaan uitsturen? Je gaat dan wel nog verbouwen, maar sommige wijzingen gaan erg traag (of komen eerste keer niet [goed] door) dus dat wil je niet tot het laatste bewaren.

Hypotheekrente aftrek regelen? Met name als je het maandelijks wilt krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 18-10-2012 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Je moet je wel degelijk melden bij je water-leverancier, op Wiki kun je zien bij welke je terecht moet.

In de meeste gevallen zijn de waterschapslasten en gemeentelijke belastingen al door de vorige eigenaar betaald, en wordt dit bij de overdracht verrekend. Bekijk de afrekening van de notaris maar 'n keer.

Je bent verplicht om je binnen een paar dagen na je verhuizing in te schrijven op je nieuwe adres. Dat kun je doen bij het gemeentehuis.

Ik blijf er maar op hameren (niet naar jou, maar in 't algemeen): een levensverzekering is NIET (altijd) verplicht. Een levensverzekering wordt door de hypotheeknemer verplicht gesteld, voor het bedrag dat het verschil is tussen executiewaarde + verpand bedrag en geleend bedrag. Als jouw executiewaarde € 150.000 is, je leent € 175.000, maar je hebt ook een verpande waarde-inleg van € 25.000, heb je GEEN levensverzekering nodig. Dat het verstandig kan zijn om toch 'n levensverzekering af te sluiten, is een ander verhaal.

Dit verhaal is zeker van belang voor mensen die, wegens inleg in hun spaarvorm, na een aantal jaar een positief saldo krijgen. Zij zouden dus zomaar van hun levensverzekering af kunnen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Ardana schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 22:01:
Je moet je wel degelijk melden bij je water-leverancier, op Wiki kun je zien bij welke je terecht moet.

In de meeste gevallen zijn de waterschapslasten en gemeentelijke belastingen al door de vorige eigenaar betaald, en wordt dit bij de overdracht verrekend. Bekijk de afrekening van de notaris maar 'n keer.

Je bent verplicht om je binnen een paar dagen na je verhuizing in te schrijven op je nieuwe adres. Dat kun je doen bij het gemeentehuis.

Ik blijf er maar op hameren (niet naar jou, maar in 't algemeen): een levensverzekering is NIET (altijd) verplicht. Een levensverzekering wordt door de hypotheeknemer verplicht gesteld, voor het bedrag dat het verschil is tussen executiewaarde + verpand bedrag en geleend bedrag. Als jouw executiewaarde € 150.000 is, je leent € 175.000, maar je hebt ook een verpande waarde-inleg van € 25.000, heb je GEEN levensverzekering nodig. Dat het verstandig kan zijn om toch 'n levensverzekering af te sluiten, is een ander verhaal.

Dit verhaal is zeker van belang voor mensen die, wegens inleg in hun spaarvorm, na een aantal jaar een positief saldo krijgen. Zij zouden dus zomaar van hun levensverzekering af kunnen.
Ik heb (volgens mij) een verplichte levensverzekering omdat wij met zijn 2en zijn welke ook uitkeert bij leven. Geldt jou verhaal dan nog?

[ Voor 0% gewijzigd door Tristan op 18-10-2012 22:11 . Reden: kleine typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-12-2024
Ik volg dit topic al een tijd, mede omdat ik nu ook met de koop van een huis bezig was. Het proces is als volgt gegaan:

Ik heb samen met vriendin dit huis bezocht toen het nog te koop stond voor 375. Toen kwamen we al vrij snel tot de conclusie dat 375 te veel was voor dit huis. Mede vanwege deze punten:

- oud huis, oude muren. Lastig te isoleren.
- boven verdieping heeft laag plafond
- lelijk van buiten (roze? serieus? lol) Dit is natuurlijk wel goedkoop op te lossen.

Ondertussen waren we wel onder de indruk van de benedenverdieping, en een garage!! Alles helemaal af, mooie keuken, badkamer en massieve eiken vloer.

Na een paar weken belde de makelaar dat ze gezakt waren naar 325. Nu werd het toch interessant. Ik heb vervolgens een bod uitgebracht van 296. De makelaar reageerde wat teleurgesteld maar zeker niet afkeurend. Vervolgens wou de eigenaresse graag een afspraak maken om verder te onderhandelen. Dit hebben we geaccepteerd. Tijdens de onderhandeling bleek dat er nog een hypotheek op zat van €340.000. In de onderhandeling ben ik gegaan tot €305.00 en verder niet. Dit is uiteindelijk ook de koopprijs geworden :)

17 November krijg ik de sleutel van mijn nieuwe stulp met garage _/-\o_

http://www.funda.nl/koop/...11823-violenstraat-31-33/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Gefeliciteerd :) 70k eraf op 375k oorspronkelijke vraagprijs is netjes, maar waarschijnlijk was die 375k gewoon achterlijk hoog. Het is immers een gewone eengezinswoning.

Van binnen ziet de benedenverdieping er inderdaad veel mooier uit dan de bovenverdieping maar daar is wel wat aan te doen. Enkelsteens muren zonder spouw is overigens niet iets dat de waarde drukt van deze categorie huizen aangezien praktisch alles < 1950 geen spouwmuren heeft (slechts bij hoge uitzondering tref je dat eens aan). Slechte(re) isolatie is iets dat inherent is aan alle oude huizen. Daar kies je voor: een hogere energierekening en minder behaaglijk in de winter tegenover meer sfeer en vaak gelegen op leukere locatie.

Wat ik overigens echt niet begrijp is waarom de verkopers dit huis in godesnaam roze hebben gepleisterd. Het ziet er echt niet uit. Zo te zien hebben de andere huizen in de straat nog de normale bakstenen. Het is geen monument, maar het verpest wel het straatbeeld. Dat had van mij verboden mogen worden.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franck
[b][message=39131582,noline]
Wat ik overigens echt niet begrijp is waarom de verkopers dit huis in godesnaam roze hebben gepleisterd. Het ziet er echt niet uit. Zo te zien hebben de andere huizen in de straat nog de normale bakstenen. Het is geen monument, maar het verpest wel het straatbeeld. Dat had van mij verboden mogen worden.
Dank! Ben het inderdaad met je eens dat 375 echt wel te hoog was. Misschien expres gedaan, vervolgens zakken en dan kunnen zeggen dat je al 50k gezakt bent. Hier heb ik wel over nagedacht van te voren gelukkig.

Dat had zeker verboden mogen worden. Ik ben aan het kijken om in ieder geval de lange kant aan de buitenkant te isoleren. Hier zit geen buurman aanvast maar de garage. Dan kun je er ook van die baksteen strips of van de dunne bakstenen er tegenaan zetten en zo je huis meer in de stijl van de buurt maken. Veel mooier dan hoe het nu is. Anders gepleisterde muur mooi grijs met wit en zwart oid. Met de vensterbanken met mooie blokken. Het probleem met gevelisolatie gaat de kozijnen e.d. worden. Als er nog 10 of 8 cm bij komt aan de buitenkant moeten waarschijnlijk alle kozijnen ook verplaatst worden... Het huis is in 2001 gerenoveerd en overal zit al dubbel glas, nieuwe elektra, leidingen e.d. dit hoeft dus niet vervangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-09 08:38

Stoffel

Engineering the impossible

Even uit interesse, heb je de NHG laten schieten of zelf bijgelapt boven de 296? Ik zal met precies dezelfde situatie en heb er een deel eigen geld in moeten stoppen om de lage NHG-rente te kunnen blijven hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Gefeliciteerd, en mooie / handige tegels in de garage....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franck
Stoffel schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 10:49:
Even uit interesse, heb je de NHG laten schieten of zelf bijgelapt boven de 296? Ik zal met precies dezelfde situatie en heb er een deel eigen geld in moeten stoppen om de lage NHG-rente te kunnen blijven hanteren.
Zelf bijgelapt. Ik heb hier van te voren rekening mee gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franck
ZeRoC00L schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 10:51:
[...]

Gefeliciteerd, en mooie / handige tegels in de garage....
Haha die tegels gaan eruit. Zaten er voor de vorige eigenaar. Die had zn auto lekker laag gemaakt en kon niet over het randje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:55
Stoffel schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 10:49:
NHG is toch gewoon afhankelijk van de aankoopprijs en niet de hoogte van je hypotheek? Hoe heb je dat gedaan (zwart?)

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-09 08:38

Stoffel

Engineering the impossible

ph4ge schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:22:
[...]

NHG is toch gewoon afhankelijk van de aankoopprijs en niet de hoogte van je hypotheek? Hoe heb je dat gedaan (zwart?)
Nee we hebben wat roerende zaken overgenomen, dat telt niet mee voor de NHG. De waarde is daarnaast zo subjectief als wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Laatst online: 22-03-2024
nare man schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 10:35:
Gefeliciteerd :) 70k eraf op 375k oorspronkelijke vraagprijs is netjes, maar waarschijnlijk was die 375k gewoon achterlijk hoog. Het is immers een gewone eengezinswoning.
375k voor een eensgezinswoning van 150m2 is anders zelfs nu nog niet uitzonderlijk in Utrecht, mits goed onderhouden en zeker als vraagprijs in de betere/duurdere wijken (wat deze wijk overigens niet is en er is geen tuin wat de meeste woningen voor die prijs in Utrecht dan weer wel hebben al is het vaak klein).
Utrecht is qua woningprjzen echt wat anders dan Rotterdam. I know, ben van Rotterdam naar Utrecht verhuisd. Reken gemakkelijk een factor twee in de huizenprijzen (al is nu het verschil wellicht wat kleiner aangezien in Utrecht er meer lucht uit de prijzen gelopen zal zijn dan in Rotterdam waar de prijzen al laag waren en de markt al eerder lastig was. Irritant voor mij, want nu in 2007 in Rotterdam matig verkocht en in 2008 in Utrecht duur gekocht).
296k is denk ik heel erg netjes voor deze woning in Utrecht. Waarschijnlijk moesten mensen toch dringend verkopen dan en inderdaad, buitenkant zal niet meegeholpen hebben bij verkoopbaarheid.

Gefeliciteerd!

[ Voor 8% gewijzigd door xahmol op 19-10-2012 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Oh oh oh, ik heb nu een huis gezien wat ik echt graag wil hebben. Het kost 119.000,-
Dat is tevens mijn maximale hypotheekbedrag. Hoe laag zal ik inzetten zonder dat ik niet serieus genomen wordt?

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
xahmol schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:39:
[...]
Utrecht is qua woningprjzen echt wat anders dan Rotterdam. I know, ben van Rotterdam naar Utrecht verhuisd. Reken gemakkelijk een factor twee in de huizenprijzen (al is nu het verschil wellicht wat kleiner aangezien in Utrecht er meer lucht uit de prijzen gelopen zal zijn dan in Rotterdam waar de prijzen al laag waren en de markt al eerder lastig was.
Klopt. De markten zijn sowieso heel anders, want Utrecht heeft (tenminste, dat denk ik altijd) veel wijken en buurten waar je van die typische 'schattige' kleine huisjes hebt uit de bouwperiode 1890-1930. Geen appartementen dus, maar echt kleine huisjes, vaak een begane grond en één bovenverdieping met schuine muren. Zulke woninkjes heb je in Rotterdam niet, daar heb je echt ontzettend veel appartementen, en als je naar een heel woonhuis wilt dan heb je het meteen over heel andere prijzen (400-450k voor een beetje goed onderhouden woning met tuin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
kaos- schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:45:
Oh oh oh, ik heb nu een huis gezien wat ik echt graag wil hebben. Het kost 119.000,-
Dat is tevens mijn maximale hypotheekbedrag. Hoe laag zal ik inzetten zonder dat ik niet serieus genomen wordt?
Ik lees overal minimaal 10% maar uit de reacties hier is dat zelfs nog hoog. Dus wellicht 20%? (heb zelf 10% onder de vraagprijs geboden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:42
20% op 119.000 is 95.200. Dat lijkt me fors? Ik zou schrikken als er voor mijn appartement van 125.000 maar 100.000 geboden zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Pixxa schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 22:11:
Ik heb (volgens mij) een verplichte levensverzekering omdat wij met zijn 2en zijn welke ook uitkeert bij leven. Geldt jou verhaal dan nog?
Nee, want dan heb je waarschijnlijk een gecombineerde levensverzekering: eentje die bestaat uit een spaardeel, en een stukje overlijdensrisico-verzekering (vaak onterecht levensverzekering genoemd).

Het spaardeel (of beleggingsdeel) wordt gebruikt om de hypothecaire schuld af te lossen. Het overlijdensrisicodeel kun je wellicht wel stopzetten (of wordt zelfs al automatisch stop gezet) zodra je voldoende gespaard hebt (of zodra de waarde van je woning voldoende gestegen is). Maar goed, ik neem aan dat je dit kunt nalezen in je overeenkomsten?

Of je het wil doen, is een tweede natuurlijk :). Persoonlijk hebben wij een jaar na de koop alsnog een levensverzekering afgesloten: puur een stukje risico-afdekking en geruststelling voor onszelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
D-e-n schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 12:01:
20% op 119.000 is 95.200. Dat lijkt me fors? Ik zou schrikken als er voor mijn appartement van 125.000 maar 100.000 geboden zou worden.
stel dat dat een bod is, 100 op 125, even voor t gemak middelen: 112.500. Procentueel gezien misschien wel veel, maar volgens mij helemaal niet gek in deze tijd.
Ik kreeg zelf ook een belachelijk (in mijn ogen) laag bod, maar wel op ingegaan. Uiteindelijk 8% omlaag gegaan in totaal. Dit was wel een volledig gerenoveerd appartement in utrecht, hoefde niks meer aan te gebeuren.

Ik denk dat woningen die nog wat werk hebben, flink omlaag gaan. Is lastiger te financieren, dus eigen geld.

Voor een woning van 119.000 zou ik makkelijk 95.500 bieden, nee heb je, ja kun je krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
nare man schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:55:
[...]
Klopt. De markten zijn sowieso heel anders, want Utrecht heeft (tenminste, dat denk ik altijd) veel wijken en buurten waar je van die typische 'schattige' kleine huisjes hebt uit de bouwperiode 1890-1930. Geen appartementen dus, maar echt kleine huisjes, vaak een begane grond en één bovenverdieping met schuine muren. Zulke woninkjes heb je in Rotterdam niet, daar heb je echt ontzettend veel appartementen, en als je naar een heel woonhuis wilt dan heb je het meteen over heel andere prijzen (400-450k voor een beetje goed onderhouden woning met tuin).
Klopt. Mijn vriendin had zo'n schattig huisje van 70m2 uit 1910, met tuin, toen ik daar in 2007 in trok. Vlakbij de woning die Franck gekocht heeft trouwens.
Erg leuke woning. Maar toch al snel veel te klein, zeker nu met twee kinderen, en daarom in 2008 een 150m2 eensgezinswoning gekocht. En haar huis nog heel netjes tegen 220k verkocht.
En je hebt gelijk: woonde tot 2007 in Blijdorp (portiekappartement van 75m2, in 2007 verkocht voor 135k). Daar kon je wel tegen zeg 240-250k een woning van 150m2 kopen, maar wel altijd in appartementsvorm en dus met een VvE. Een heel woonhuis zie je inderdaad in Rotterdam Centrum heel zelden (en dan dus duur).

[ Voor 4% gewijzigd door xahmol op 19-10-2012 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
rinkel schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 12:08:
[...]
Voor een woning van 119.000 zou ik makkelijk 95.500 bieden, nee heb je, ja kun je krijgen.
Dat is wel érg fors omlaag zeg. Maar je hebt gelijk, in deze tijd zijn mensen überhaupt al blij dat er een bod op hun woning komt.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
kaos- schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 12:44:
[...]Dat is wel érg fors omlaag zeg. Maar je hebt gelijk, in deze tijd zijn mensen überhaupt al blij dat er een bod op hun woning komt.
Al is het natuurlijk ook zo dat als er meer mensen zijn die zo erg op dat huis vallen als jij je dan wel achter het net kan vissen. Daar moet je dan wel tegen kunnen.
Echt gewilde huizen tegen de juiste prijs verkopen nog steeds snel en zonder veel te dalen.

Of dat bij jouw huis het geval is is natuurlijk erg lastig inschatten. Heb je een aankoopmakelaar? En waarom val je zo voor dat huis (of te wel: hebben meer mensen reden om zo voor dat huis te vallen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
xahmol schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 12:47:
[...]

Of dat bij jouw huis het geval is is natuurlijk erg lastig inschatten. Heb je een aankoopmakelaar? En waarom val je zo voor dat huis (of te wel: hebben meer mensen reden om zo voor dat huis te vallen)?
Ik heb geen aankoopmakelaar. Aangezien ik al een beetje aan de rand zit heb ik geen zin om daar geld voor uit te geven. Het is altijd lastig aan te geven waarom je een huis tof vind, maar zal het toch een gooi geven;

- open keuken
- grote woonkamer
- badkamer en wc zijn modern
- huis is goed onderhouden
- 4 slaapkamers

Normaal zou je rond de 129k á 135k verwachten bij een dergelijk huis, deze is 119k, dus valt meteen op natuurlijk.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
kaos- schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 13:42:
[...]

Ik heb geen aankoopmakelaar. Aangezien ik al een beetje aan de rand zit heb ik geen zin om daar geld voor uit te geven.
Tja. Je moet het zelf weten, maar mijn aankoopmakelaar heeft echt zijn gage terugverdiend.
Juist om te kunnen inschatten hoe gewild een huis is om zo dus niet meer te bieden dan nodig maar ook niet minder dan nodig om hem te kunnen kopen.

En die makelaar kan je meteen helpen met een antwoord op de vraag waarom dit huis té goedkoop is vergeleken met anderen (gebreken? Slecht onderhoud? Of iemand die moet verkopen en er dus wel meer ruimte naar onderen is?)

Zeg niet dat dit niet iets wat je niet zelf kan, maar jouw vraag op dit forum geeft mij al aan dat je er in ieder geval niet zeker van bent. Niet erg, ben zelf ook geen onderhandelexpert. Was daarom zo blij met mijn makelaar.

Makelaar haalt je ook een hoop gedoe uit handen.

PS: 4 kamers voor 119k? Waar is dat ergens? Vast geen Randstad dan ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door xahmol op 19-10-2012 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
xahmol schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 13:59:
[...]

PS: 4 kamers voor 119k? Waar is dat ergens? Vast geen Randstad dan ;-)
Ik wíst dat die vraag zou komen ;)
Het ligt in twente, zelfs geen appartement maar een compleet woonhuis. De prijzen hier zijn niet te vergelijken met het westen.

Wat betreft aankoopmakelaar heb je wel gelijk, maar heb iemand met ervaring bij me die al vaker met het bijltje gehakt heeft, welke niets kost :)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Laatst online: 17:02

s3n

Momenteel ben ik nog geen huizen aan het bekijken, maar ik twijfel naar wat ik moet doen.

Ik woon momenteel in een koopappartement dat te koop staat. Er is een bod op gekomen van iemand die in een scheiding zit. Er is een datum overeengekomen wanneer de koper er in wil (Al snel), uiteraard onder voorbehoud van financiering. De koper heeft zijn scheiding alleen nog niet rond en moet daar op wachten voor de hypotheek rond komt.
Op zich allemaal geen probleem. Alleen de overdrachtsdatum zal waarschijnlijk wat naar achteren gaan.

Wat zou jullie strategie zijn om zo kort mogelijk zonder eigen huis te zitten? De tussenoplossing is nl. wonen op de camping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Update: heb gebeld met de makelaar, schijnt dat er al mensen zijn wezen kijken en een optie hebben. Het huis staat potver nét 2 dagen te koop :(

Vorige huis was ook al aan m'n neus voorbij gegaan, zelfde verhaal.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
kaos- schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 15:47:
Update: heb gebeld met de makelaar, schijnt dat er al mensen zijn wezen kijken en een optie hebben. Het huis staat potver nét 2 dagen te koop :(

Vorige huis was ook al aan m'n neus voorbij gegaan, zelfde verhaal.
Tja, dat was dus wat ik bedoelde dat echt goede huizen met een echt goede prijs nog steeds snel weg zijn.... zonde. Volgende keer beter en dan toch nog steeds maar niet als een kip zonder kop de hoofdprijs bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Ik zal inderdaad niet hoog gaan bieden, maar als je eenmaal in onderhandeling bent kan niemand het huis "wegroven".

Vind het wel bijzonder dat ik binnen 1 week 2 huizen gezien heb en nét iemand mij voor was. Dat het soms snel kan gaan oké, maar zó snel? damn.

Maar er is nog hoop, de mensen hebben een optie maar wil nog niet zeggen dat ze het daadwerkelijk gaan kopen.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Ik heb zojuist een uiterste koopsom van 255k von incl keuken en vloer van de makelaar gekregen. Ik moet er nog eens goed over nadenken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Pixxa schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 17:38:
Ik heb zojuist een uiterste koopsom van 255k von incl keuken en vloer van de makelaar gekregen. Ik moet er nog eens goed over nadenken..
Ben serieus jaloers op mensen die meer dan 200k te besteden hebben.
Mijn god wat een huis had ik gekocht als ik dat kon betalen zeg... :o

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
kaos- schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 16:08:
Ik zal inderdaad niet hoog gaan bieden, maar als je eenmaal in onderhandeling bent kan niemand het huis "wegroven".

Vind het wel bijzonder dat ik binnen 1 week 2 huizen gezien heb en nét iemand mij voor was. Dat het soms snel kan gaan oké, maar zó snel? damn.

Maar er is nog hoop, de mensen hebben een optie maar wil nog niet zeggen dat ze het daadwerkelijk gaan kopen.
In onderhandeling kan iedereen het nog steeds wegroven. Het is meer een gentlemans agreement om niet met 2 partijen tegelijk te onderhandelen - maar bij een bod is de makelaar verplicht deze door te geven. Dus komt partij B met een bod, en vinden ze deze interessanter... telefoontje dat ze met jou stoppen is dan voldoende.
Wat betreft het verkopen, waarschijnlijk kijk je met een reden serieus naar die 2 woningen en niet naar de tientallen anderen op de markt. Dat is dezelfde manier waarop andere mensen zoeken en dus dezelfde woningen eruit pikken. Gewoon niet laten opjagen, komt vanzelf een woning langs dat je er op tijd bij zit.
kaos- schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 19:03:
[...]

Ben serieus jaloers op mensen die meer dan 200k te besteden hebben.
Mijn god wat een huis had ik gekocht als ik dat kon betalen zeg... :o
Vergis je niet... merendeel van de mensen met die bedragen, zitten in de gebieden waar ze met jouw bedrag mogen kijken naar 60m2 2-kamer appartement ipv 4-kamer woning.

[ Voor 56% gewijzigd door Xanaroth op 19-10-2012 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Myrdreon schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 21:59:
[...]
Vergis je niet... merendeel van de mensen met die bedragen, zitten in de gebieden waar ze met jouw bedrag mogen kijken naar 60m2 2-kamer appartement ipv 4-kamer woning.
Sterker nog: voor luxe 60m2 appartementen op gewilde plekken van Utrecht en Amsterdam kun je makkelijk meer dan 200k kwijt zijn. Voor 119k koop je in Utrecht alleen in Kanaleneiland of Overvecht (niet de beste wijken van Utrecht voor wie het niets zegt) een flatje denk ik.
Ons huidige huis hebben wij in 2008 voor 417k gekocht, nog ietsje meer dus. Al mogen we blij zijn als we er nu 375k voor kunnen vragen vrees ik. Gelukkig hebben we ook geen enkel plan of behoefte om te verhuizen.

[ Voor 15% gewijzigd door xahmol op 19-10-2012 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Myrdreon schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 21:59:
[...]
Veel mensen doen het ook op 2 salarissen.. en dan is het niet meer zo bijzonder.

Stel je verdient 2500 euro bruto en je vriendin 2000 euro. Dat zijn salarissen die de meeste mensen die ik ken makkelijk halen. Dan kun je al snel een hypotheek krijgen van 267.000 euro (volgens calculator bij ing).

Maar goed.. ik wil een woning zelf kunnen betalen, dus hoewel ik meer verdien dan 3000 euro per maand, kan ik maar iets van 180.000 euro lenen. Dus zelf red ik het niet eens.

Het idee dat mijn vriendin haar baan kwijt zou kunnen raken, of thuis gaat zitten ivm met een kind, zorgt er bij mij toch echt wel voor dat ik het risico niet wil nemen. Dus dan maar wat kleiner wonen en wat meer geld aan het eind van de maand overhouden om zonder al teveel kopzorgen van te leven.

Allemaal wel leuk, zo'n dure woning die zijn geld niet eens waard is.. maar er hoeft maar iets te gebeuren waardoor je je hypotheek niet meer kunt betalen en dan ben je echt de sjaak wanneer er een executieverkoop komt etc.

PS: Het nieuwe forum werkt wel erg kut.. krijg steeds dingen als "no data received", timeouts of "oops".

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Welke kosten komen er nog bij op een huis die VON staat? En hoeveel procent is dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik vind het redelijk beangstigend dat je al een bod hebt gedaan, terwijl je nog niet eens een imschatting hebt van die basis-zaken of weet waar je deze informatie uit een betrouwbare bron kunt krijgen. En hoeveel tweakers ook weten, jij gaat een contract van 30jaar aan, en dan zou ik zeker niet afgaan op wat een paar anonieme mensen op een tech-forum zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Lethalis schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 12:25:
[...]

Het idee dat mijn vriendin haar baan kwijt zou kunnen raken, of thuis gaat zitten ivm met een kind, zorgt er
Jij kunt je baan niet kwijtraken ?
Kortom, je loopt een vergelijkbaar risico.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lupus83
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-01 10:47
Wij hebben ook een woning op het oog, nieuwbouw, vrijstaand, ca 140m2, 400m3, tuin zuid-zuidwest, perceel oppvl 240m2, bouwjaar 2006. Prijs is gezakt van 325000 naar 279000 (na 6 maanden te koop hebben gestaan, staat nu in totaal 8 maanden te koop), maar nog niet helemaal duidelijk of het nou een vanaf prijs is (vlgs website makelaar staat va 279000,- k.k.) maar op funda wordt er niet gerept over 'bieden vanaf'. Wij wonen momenteel in een huurwoning en hebben zelf zoiets van niet hoger dan 255 bieden en bijv beginnen met 245. Zou dit reëel zijn? De vraagprijs die de bewoners is al erg aantrekkelijk maar er zijn wel en aantal nadelen: Huis staat in een klein dorpje zonder supermarkt / buurtsuper (dichtsbijzijnde is 5km verderop). Zeer veel hout op de gevel dus hoge schilderkosten en aan de tuin moet ook veel gebeuren. De woning staat in Noord-holland btw...

[ Voor 4% gewijzigd door lupus83 op 21-10-2012 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lupus83
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-01 10:47
Pixxa schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 15:44:
Welke kosten komen er nog bij op een huis die VON staat? En hoeveel procent is dat dan?
Klik de link....

http://www.eigenhuis.nl/h...eken/kosten-woning-kopen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 09:10:
[...]

Jij kunt je baan niet kwijtraken ?
Kortom, je loopt een vergelijkbaar risico.
Yep.. maar als we dus relatief goedkoop wonen, zouden we dat inkomensverlies tijdelijk beter kunnen overbruggen dan wanneer we in een woning zitten die we met z'n 2-en moeten betalen, omdat het anders nooit was gelukt.

Op dit moment woon ik zelfs in een flat die mijn vriendin theoretisch zou kunnen betalen. We moeten dus beiden werkloos raken voor een langere periode voordat we hier weg moeten.

En dat voelt een stuk veiliger dan wanneer je beiden moet werken om de boel te kunnen betalen.

Je zou het kunnen vergelijken met het kiezen voor een RAID-0 of RAID-1 systeem. Bij RAID-0 heb je meer opslagruimte (grotere woning), maar de kans op gegevensverlies is veel groter dan bij RAID-1. Bij RAID-1 heb je alles nog wanneer 1 schijf (inkomen) wegvalt, bij RAID-0 ben je dan meteen de sjaak.

Ik moet er niet aan denken dat ik belangrijke gegevens alleen maar op een stripe zou zetten, dus waarom zou ik mijn leven dan zo indelen?

Daarnaast is de kans dat een stripe stuk gaat, nog groter dan wanneer een enkele schijf stuk gaat. Dus in theorie is 1 inkomen nodig hebben ipv 2 nog veiliger ook.

Stel dat 80% van de harde schijven het na 5 jaar nog doet (of dat 80% van de mensen hun baan nog heeft na 5 jaar).

De kans dat de stripe het nog doet : 64%
De kans dat 1 schijf het nog doet : 80%
De kans dat de gegevens op de mirror nog bruikbaar zijn : 96% (immers 4% kans op failure)

:+

[ Voor 24% gewijzigd door Lethalis op 21-10-2012 14:01 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:55
lupus83 schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 11:12:
Wij hebben ook een woning op het oog, nieuwbouw, vrijstaand, ca 140m2, 400m3, tuin zuid-zuidwest, perceel oppvl 240m2, bouwjaar 2006. Prijs is gezakt van 325000 naar 279000 (na 6 maanden te koop hebben gestaan, staat nu in totaal 8 maanden te koop), maar nog niet helemaal duidelijk of het nou een vanaf prijs is (vlgs website makelaar staat va 279000,- k.k.) maar op funda wordt er niet gerept over 'bieden vanaf'. Wij wonen momenteel in een huurwoning en hebben zelf zoiets van niet hoger dan 255 bieden en bijv beginnen met 245. Zou dit reëel zijn? De vraagprijs die de bewoners is al erg aantrekkelijk maar er zijn wel en aantal nadelen: Huis staat in een klein dorpje zonder supermarkt / buurtsuper (dichtsbijzijnde is 5km verderop). Zeer veel hout op de gevel dus hoge schilderkosten en aan de tuin moet ook veel gebeuren. De woning staat in Noord-holland btw...
Als het de Randstad is zou ik gelijk tekenen... Kortom, een beetje weinig informatie.

Bieden vanaf werkt in ieder geval niet in deze tijd. Je kan altijd wat onder de vraagprijs duiken, hoe scherp hij ook staat geprijst.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
^^ als jij vindt dat dit huis 245k waard is, waarom bied je dat dan niet gewoon? Zo te zien zijn die mensen in acht maanden tijd van 325k naar 279k gezakt, dus ze willen er echt wel graag vanaf (waarschijnlijk een typische vinexscheiding). Gewoon lekker op 240k beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
nare man schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 17:09:
^^ als jij vindt dat dit huis 245k waard is, waarom bied je dat dan niet gewoon? Zo te zien zijn die mensen in acht maanden tijd van 325k naar 279k gezakt, dus ze willen er echt wel graag vanaf (waarschijnlijk een typische vinexscheiding). Gewoon lekker op 240k beginnen.
Je merkt ook meteen of er uberhaubt onderhandelruimte is.
Veel huizen die tegenwoordig te koop staan, staan al voor de minimale prijs omdat de hypotheek anders onderwater staat.

Een kennis van me heeft pas 3 jaar na de scheiding van de bank (voormalige DSB) toestemming gekregen om het huis aan te bieden onder het bedrag van de (aflossingsvrije) hypotheek. Uiteindelijk met ruim 40k verlies verkocht.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een jaar zoeken en 15 bezichtigen verder, kwam vorige week plotseling een huis op funda dat ons droomhuis lijkt te zijn. Nog nooit verder waren we meteen zo enthousiast over een huis. Het huis is een typisch jaren-30 woning, het huis is goed onderhouden en instapklaar, en staat tenslotte op een geschikte lokatie. We hebben meteen een afspraak gemaakt met de verkoopmakelaar. Aanstaande donderdag kunnen we terecht voor een eerste bezichtiging. Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ja, zo kan het lopen :)

Wij hebben ook meer dan anderhalf jaar gezocht, 22 huizen bezichtigd in zowel Rotterdam als Breda, en nog een veelvoud daarvan aan de hand van Funda als 'interessant' aangemerkt. Nooit echt het gevoel erbij gekregen, en dan kun je ineens iets vinden waarbij alles op zijn plaats valt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Wij hebben een knoop doorgehakt, en besloten dat we serieus op zoek gaan naar een andere koopwoning. Het huidige huis begint gewoon te klein te worden, en omdat mijn carrière de afgelopen jaren een flinke vlucht heeft genomen wil ik een huis welke bovenal onderhoudsvrij is, iets wat in het huidige vooroorlogse huis nogal tegenvalt.

De eerste stap die we nu moeten maken is een keuze. Het huis is bouwkundig gekeurd en 100% in orde. Wat er wel is, dat is dat sommige zaken gewoon niet netjes zijn afgewerkt. Hierbij moet je denken aan een schrammetje op het verfwerk, is hier en daar een randje kit noodzakelijk, enz.

Omdat ik merk dat veel kopers gaan voor de instapklare woning overweeg ik de keuze om het huis dan maar instapklaar te maken. De tuin laat ik dan voor wat het is. Of is het verstandiger om verder helemaal niks meer aan de woning te doen?

[ Voor 4% gewijzigd door merauder op 22-10-2012 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
merauder schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 08:26:
Wij hebben een knoop doorgehakt, en besloten dat we serieus op zoek gaan naar een andere koopwoning. Het huidige huis begint gewoon te klein te worden, en omdat mijn carrière de afgelopen jaren een flinke vlucht heeft genomen wil ik een huis welke bovenal onderhoudsvrij is, iets wat in het huidige vooroorlogse huis nogal tegenvalt.

De eerste stap die we nu moeten maken is een keuze. Het huis is bouwkundig gekeurd en 100% in orde. Wat er wel is, dat is dat sommige zaken gewoon niet netjes zijn afgewerkt. Hierbij moet je denken aan een schrammetje op het verfwerk, is hier en daar een randje kit noodzakelijk, enz.

Omdat ik merk dat veel kopers gaan voor de instapklare woning overweeg ik de keuze om het huis dan maar instapklaar te maken. De tuin laat ik dan voor wat het is. Of is het verstandiger om verder helemaal niks meer aan de woning te doen?
Een tube kit en een likje verf kost toch niet zoveel geld en tijd? Als daarmee de algehele indruk verbeterd zou ik zeggen: doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:13
RocketKoen schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 17:31:
[...]

Een kennis van me heeft pas 3 jaar na de scheiding van de bank (voormalige DSB) toestemming gekregen om het huis aan te bieden onder het bedrag van de (aflossingsvrije) hypotheek. Uiteindelijk met ruim 40k verlies verkocht.
Moet je daar toestemming van de bank voor hebben? Zolang je bij de overdracht genoeg geld bijlegt heeft de bank daar toch niks mee te maken?
Wat er wel is, dat is dat sommige zaken gewoon niet netjes zijn afgewerkt. Hierbij moet je denken aan een schrammetje op het verfwerk, is hier en daar een randje kit noodzakelijk, enz.

Ik heb in mijn vorige huis gekeken welke investeringen op dit vlak het meeste opleverden, uiteindelijk heb ik zelf een paar kleine likjes verf hier en daar gedaan en een mannetje voor € 300 de hele tuin opnieuw laten doen. Simpel terrasje (van de bestaande klinkers) en een eenvoudig gazonnetje. Daarvoor was het een beetje een oerwoud en dat koopt niemand :) Misschien dat je eens aan een buitenstaander (verkoopmakelaar?) kan vragen wat het meest negatief opvalt.

[ Voor 50% gewijzigd door timag op 22-10-2012 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Je legt het begrip 'instapklaar' iets te streng uit :)

Een krasje op verfwerk of een kitrandje dat opnieuw gedaan moet worden, valt niet onder 'achterstallig onderhoud'. Als je een huis koopt waar een aantal jaar geleefd is, dan kun je als koper natuurlijk niet verwachten dat het eruit ziet alsof het gisteren gebouwd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
timag schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 08:55:
Ik heb in mijn vorige huis gekeken welke investeringen op dit vlak het meeste opleverden, uiteindelijk heb ik zelf een paar kleine likjes verf hier en daar gedaan en een mannetje voor € 300 de hele tuin opnieuw laten doen. Simpel terrasje (van de bestaande klinkers) en een eenvoudig gazonnetje. Daarvoor was het een beetje een oerwoud en dat koopt niemand :) Misschien dat je eens aan een buitenstaander (verkoopmakelaar?) kan vragen wat het meest negatief opvalt.
Ik denk dat ik niks doe totdat er een verkoopmakelaar is langgeweest. Dat zal denk ik de beste oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth

Instapklaar is meer dat je er direct in kan, dus geen verbouwingen of opknapwerk nodig. Echter iets als likje verf kan prima. Dus dat er geleefd is kan, wat schrammen etc is niet erg.

Er zit echter wel iets anders achter waarbij je moet opletten. Namelijk geleefd vs achterstallig onderhoud. De duidelijk zichtbare dingen (zoals oude kitrand) zetten de alarmbellen aan met 'welk achterstallig onderhoud is er nog meer' en dat kan wel mensen afschrikken die weinig tot geen eigen budget hebben. Misschien is er al wat water doorgelekt/schimmel etc? Of misschien is elders in het huis nog meer wat aandacht nodig heeft? Verborgen gebreken?

Zelfde met de tuin - als dat een zooitje is kom je weer uit bij achterstallig onderhoud, gevolgd door dezelfde vragen wat er nog meer niet is bijgehouden. Met de tuin is het prijskaartje ook snel 500-1000, dus als je denkt dat een potje verf van 20 euro de potentiele koper al afschrikt...

Dus juist de kitrand en tuin aanpakken, en dat likje verf laten voor wat het is, zou de betere keuze zijn als je de starter wilt aanspreken.

[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 22-10-2012 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoenix_the_II
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-12-2020
_O- _O- _O- _O- _O-

[ Voor 78% gewijzigd door Phoenix_the_II op 22-10-2012 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Ietwat overdreven reactie, maar ik snap je wel. Een huis is nooit onderhoudsvrij. "Minder onderhoud" is een betere benaming.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* check je mail en check de topicwaarschuwing

[ Voor 84% gewijzigd door Rukapul op 22-10-2012 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
*knip* check je email

[ Voor 81% gewijzigd door Rukapul op 22-10-2012 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Tja, bericht met een flinke korrel zout. Het gaat over de gemiddelde prijs over alle huizen die te koop staan en als je dan bedenkt dat steeds meer mensen "voor de zekerheid" alvast appartementen te koop zetten die nooit verkopen, is het logisch dat de prijzen "dalen".

@Merauder: Lastig blijft dat iedereen die komt kijken andere wensen heeft, helemaal aan ieders wensen voldoen is niet haalbaar in de praktijk. Meeste succes hebben wij gehad met de simpele dingen: lichte kleuren (gordijnen, kussens, dekbed overtrek etc.) en vooral alles wat los staat weghalen (wasmanden, bijzettafels bijvoorbeeld).

En dan nog zul je af en toe opmerkignen terugkrijgen van kijkers waar je oren van gaan klapperen, maar dat hoort er schijnbaar bij tegenwoordig. Kennis is niet meer nodig om met de gekste verhalen te komen.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
timag schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 08:55:
[...]
Moet je daar toestemming van de bank voor hebben? Zolang je bij de overdracht genoeg geld bijlegt heeft de bank daar toch niks mee te maken?
Waarschijnlijk had deze persoon dus niet genoeg geld om bij te leggen.... En ja, dan heb je toestemming nodig, anders is de restschuld direct opeisbaar.
DSB is overigens ook wel redelijk berucht. Zeker nu ze helemaal geen commercieel belang meer hebben bij soepelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:57
Voor degenen die na sluiting van het (verziekte) huizenmarktopic denken hier door te kunnen gaan op vergelijkbare wijze: een ban is zo gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

Eigenlijk zeg je het hier zelf al: Veel kopers zoeken een instapklare woning.
Wat dat is valt natuurlijk over te discussieren, maar ik zou het zoveel mogelijk opknappen, doen wat je kunt doen.
Het is gewoon niet zo gemakkelijk om een woning te verkopen op dit moment. Al hangt het nog steeds er vanaf wat voor een woning; waar? wat is de staat? etc.
Goeie/mooie woningen worden nog steeds verkocht.
Daarbij is het ook lastiger voor de koper om een extra lening te krijgen om de boel op te knappen, banken zijn er gewoon niet makkelijker op geworden. Dus kijken mensen (zonder eigen geld) nu eenmaal meer naar "instapklare" woningen, een verbouwing hoeft dan niet gefinancierd te worden.
Bij het verkopen van mijn woning heb ik dat ook gedaan. En ondanks dat het nog 8 maanden heeft geduurd, heb ik het wel verkocht. Ik denk dat ik de woning nu nog had gehad als ik de woning niet had opgeknapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Update: Paar daar terug had ik het erover dat mensen hadden gekeken naar het huis wat ik op het oog had en dat ze daar een optie op hadden genomen.

Nu blijkt.. ze kunnen het financieel niet bolwerken. Het huis is dus weer vrij op de markt en ik ga morgenavond kijken. Het huis moet 119k kosten en ik kan max tot 112/113k kopen. Dat moet toch haast te doen zijn lijkt me.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
@Rinkel: Dat het niet makkelijk meer is, daar ben ik me zeker van bewust. Wel is het zo dat mijn woning in een wat goedkopere prijsklasse, zeg maar tussen de 90.000 tot 100.000 beschikbaar zal komen. Ook heb ik geen bijzonder hoge hypotheek, dus alles boven de 70.000 euro zorgt ervoor dat ik geen verlies draai.

@Jiriki: Dat van de woonwensen, daar ben ik me ook van bewust. Een huis die 100% aan mijn wensen voldoet ben ik nog niet tegengekomen, maar wel huizen die aan 90% van mijn wensen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 16:37

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Kijk zelf kritisch rond in het huis. Een plekje op de muur schrikt de koper niet af. Die gaat toch weer zijn eigen kleurtje op de muur smeren.
Vieze danwel beschimmelde kitranden wekt een slordige indruk. Zorg dat de boel goed schoon is! Dit geldt ook voor de badkamer en het toilet. Veel mensen zijn (logischerwijs) nogal gebrand op hygiëne.

Een onverzorgde woning kan bij de koper de indruk wekken dat er meer achterstallig onderhoud is, al dan niet verborgen. Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat het bij jullie een zooitje is :P

Wellicht handig om vrienden en kennissen een rondje te laten lopen door je huis met een kritische blik.
Geef geen bergen geld uit, maar een bus kit en wat schoonmaakmiddel is natuurlijk een uiterst kleine inverstering, maar kan misschien nét die ene koper over de streep trekken :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nare man schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 22:57:
Ja, zo kan het lopen :)

Wij hebben ook meer dan anderhalf jaar gezocht, 22 huizen bezichtigd in zowel Rotterdam als Breda, en nog een veelvoud daarvan aan de hand van Funda als 'interessant' aangemerkt. Nooit echt het gevoel erbij gekregen, en dan kun je ineens iets vinden waarbij alles op zijn plaats valt :)
Alleen lopen we nu al een week met een spannend gevoel rond. Het huis is een mooi jaren 30 woning, ogenschijnlijk goed onderhouden, en ligt op een goede lokatie met veel voorzieningen in de directe omgeving. Ik heb meteen een afspraak met de verkoopmakelaar geregeld voor een bezichtiging aanstaande donderdag. Het plan is om met een aankoopmakelaar de woning te inspecteren. Misschien volgende week een tweede bezichtiging. Gezien de concurrentie wil ik na een goed gesprek met de aankoopmakelaar ook nog wel de gok wagen om volgend weekend een eerste bod te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 19:31
Zo, spannende dagen voor de boeg!

Hypotheekverstrekker heeft de aanvraag in behandeling en koopovereenkomst is getekend.Nu krijg ik echter van de hypotheekadviseur de vraag of ik nog een pensioenoverzicht wil sturen zodat ze een inkomensanalyse kunnen maken. Ik heb geen idee wat dit verder inhoud(behalve dat ze je dan extra producten kunnen aansmeren) en gezien ik pas 2 jaar op de arbeidsmarkt zit vraag ik mij af of het wel nuttig is om dit uit te voeren.

Iemand die hier meer kaas van heeft gegeten?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat ik weet, is dat ze tegenwoordig moeten kijken of je het huis straks ook nog kunt betalen. Als je dus gaat voor een hypotheek waarbij je een groot deel niet aflost, heb je na 30 jaar een probleem als ook nog eens je inkomen wegvalt omdat je de pensioengerechtigde leeftijd bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Vaak zit er bij je pensioenoverzicht ook een stuk over arbeidsongeschiktheid. Als blijkt dat je al een (groot) deel hebt afdedekt bij arbeidsongeschiktheid hoeft de hypotheekverstrekker daar minder aandacht aan te besteden.Valt onder een stukje zorgplicht.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

LED-Maniak schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 18:54:

Hypotheekverstrekker heeft de aanvraag in behandeling en koopovereenkomst is getekend.Nu krijg ik echter van de hypotheekadviseur de vraag of ik nog een pensioenoverzicht wil sturen zodat ze een inkomensanalyse kunnen maken. Ik heb geen idee wat dit verder inhoud(behalve dat ze je dan extra producten kunnen aansmeren) en gezien ik pas 2 jaar op de arbeidsmarkt zit vraag ik mij af of het wel nuttig is om dit uit te voeren.

Iemand die hier meer kaas van heeft gegeten?
wel typisch dat dit vaak de eerste gedachte is die bij de meeste klanten opkomt :'(

De reden is inderdaad dat een degelijk compleet advies alleen mogelijk is als alle situaties en wensen in beeld zijn. Juist het niet volledig adviseren (dus mensen die werkeloos raken / overlijden / arbeidsongeschikt ) heeft veel problemen opgeleverd.
Het is dus de taak van een adviseur te laten zien wat er gebeurd bij een bepaald event. Daar bij is hij zelfs verplicht om een oplossing en bijbehorenden premie bij te noemen. Dit zijn de regels vd AFM. Vanzelfsprekend waren deze altijd bij een kwaliteiskantoor altijd al aanwezig .
Uiteindelijk kiest de klant natuurlijk wat hij wel en niet afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ah, juist :)

Het kwam bij mij meer over als een achterafje(alles is immers al geregeld..). Inmiddels heb ik al zoveel moeten invullen en tekenen dat ik er langzamerhand draaierig van wordt. Nouja, invullen dan maar. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wij zijn zo ver dat we een aankoopmakelaar in willen schakelen om samen met ons naar de 3e bezichtiging van ons droomhuis te gaan. Enerzijds om te zien welke minpunten de woning heeft, welk onderhoud er aan zit te komen en anderzijds om te kijken of we 5% onder de vraagprijs zouden kunnen kopen.

We hebben een keuze gemaakt voor een 75% sparen + 25% aflossingsvrij hypotheek omdat dit qua maandlasten net wat lekkerder uit komt dan 100% sparen. Dit kan echter enkel nog in 2012 omdat het in 2013 niet meer mogelijk is om HRA te krijgen over het aflossingsvrije deel.

De vraag is dus of het sowieso nog mogelijk is om dit jaar de gehele aankoop rond te krijgen. Hoeveel tijd gaat daar ongeveer overheen vanaf bezoek aankoopmakelaar -> bod -> onderhandelen -> tekenen/hypotheek krijgen/notaris etc. ? En geldt dit vanaf het moment van tekenen of vanaf de datum dat we er daadwerkelijk in kunnen?

Oftewel is dit nog haalbaar of mag ik alvast met de lasten van de annuiteitenhypotheek gaan rekenen....

[ Voor 10% gewijzigd door Aghanim op 23-10-2012 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Feitelijk moet dit nog prima haalbaar zijn. De geleerden zijn het er alleen nog niet helemaal over eens of ook de werkelijke overdracht (feitelijke levering) plaatsgevonden moet hebben. Ik zal hier morgen even een stuk uit een vakartikel neerzetten waar uitleg in staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

LED-Maniak schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 18:54:

Hypotheekverstrekker heeft de aanvraag in behandeling en koopovereenkomst is getekend.
Hypotheeknemer. Of geldverstrekker.

Jij bent de hypotheekverstrekker.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

XeNeRgY: ik zou er niet op durven gokken. Bij ons heeft het afsluiten van de hyptheek, vanaf sluiten koop tot definitief akkoord hypotheek ongeveer 5 maanden geduurd.
Nu had de hypotheeknemer ook wel zoveel tijd, dus wellicht dat dat meegespeeld heeft, maar prettig was het niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Ardana op 23-10-2012 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Bedankt voor de reacties. Voor ons zou dat namelijk het verschil kunnen maken tussen wel of niet kopen dus dat is wel balen. Overigens heb ik er een hard hoofd in dat we er uit gaan komen met onderhandelen. De woning is in de laatste 5 jaar compleet verbouwd/uitgebouwd/gerenoveerd etc. met 2 nieuw gebouwde slaapkamers, uitbouw beneden, nieuwe badkamer + keuken + hr ketel en alle kozijnen vervangen voor kunststof. Nieuwe trap + toilet.

Volgens de verkoopmakelaar is de woning scherp geprijsd en maakt de verkoper al behoorlijk verlies op de verbouwing met deze scherpe prijs van €269.000 (standaard verkooppraatje). Ze hebben bewust deze scherpe vraagprijs gekozen en willen niet onderhandelen. Staat tegenover dat het huis al 10 maanden te koop staat en dat dit gezin dagelijks de kinderen in het buitenland naar school brengt en graag naar het buitenland verhuist.

We zouden zelf willen starten met €245.000 om max op €255.000 uit te komen. Als ik sommige reacties hier lees is 255.000 misschien al te veel?

Volgende vraag: in hoeverre zijn de kabinetsplannen al 100% definitief? Is het al definitief niet meer mogelijk om volgend jaar voor een combinatie van 75% sparen + 25 % aflossingsvrij te gaan met een volledige HRA? Als ik namelijk het advies van Vereniging Eigen Huis lees dan vraag ik me af in hoeverre dit meegenomen wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door Aghanim op 23-10-2012 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Aghanim schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:02:
Volgende vraag: in hoeverre zijn de kabinetsplannen al 100% definitief?
Niet definitief, zolang formatie nog loopt en er nog kans is eea nog voor voor volgend jaar aan te passen.

Sterker nog: het FD stelt dat 'bronnen dichtbij de formatie' aangeven dat waarschijnlijk toch bestaande gevallen worden meegenomen. Omdat 1 januari daarvoor te snel zou zijn, zou dan in 2013 niets veranderen, maar in 2014 vallen dan dus ook de hypotheken die je nu nog snel afsluit onder de maatregel.

Al kunnen ze natuurlijk aflossingsvrije hypotheken niet achteraf verbieden, de aftrek ben je daarover dan wellicht wel (deels?) kwijt,

Zie http://fd.nl/economie-pol...krente-sterft-stille-dood (let op: paywall)

Sowieso zou ik persoonlijk zeggen dat als je een huis alleen kan betalen door een deel aflossingsvrij te nemen je het gewoon niet moet doen. Zeker nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ze lijken nu toch echt wat te gaan willen doen.
http://www.nu.nl/nieuws/2...potheekrente--aftrek.html
totdat de plannen op tafel liggen blijft het natuurlijk koffiedik kijken wat er allemaal gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Nu meld de Telegraaf overigens hetzelfde zonder Paywall:
http://www.telegraaf.nl/b...ypotheken_bedreigd__.html

Zou persoonlijk helemaal niets kopen voor da duidelijk wordt wat het wordt. Maar dat is natuurlijk makkelijk praten.

[ Voor 31% gewijzigd door xahmol op 24-10-2012 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
We kunnen het ook prima betalen zonder aflossingsvrij gedeelte (30%), scheelt ongeveer 120€ netto. Maar dan is 100% sparen nog altijd een stuk voordeliger dan annuïteiten hypotheek want ook dat gaat op termijn geld schelen. Hoe je het ook wendt of keert, het is nu voordeliger om een hypotheek af te sluiten dan volgend jaar, mits de plannen doorgang vinden.

Als ik bovenstaande zo lees dan lijkt er in elk geval op zeer korte termijn duidelijkheid te komen. Al verwacht ik niet dat we alles dit jaar nog rond zouden kunnen krijgen, maar toch. En misschien is dat ook helemaal niet erg :)

[ Voor 3% gewijzigd door Aghanim op 24-10-2012 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

hier even een deel van het artikel waar ik over sprak. het totaal is nogal een lap. mocht je interesse hebben kan ik wel het hele artikele aanleveren. Bron is een van mijn docenten Mr. G.A.C. (Jerry) Aarts MFP.

'Deze uitbreiding ziet in eerste instantie op een belastingplichtige die op 31 december 2012 nog geen eigenwoningschuld heeft maar wel een onherroepelijke koopovereenkomst voor een bestaande woning dan wel een aannemingsovereenkomst voor de bouw van een huis is aangegaan. Omdat die aankoop veelal zal zijn gebaseerd op de huidige fiscale regels en daarmee samenhangende leencapaciteit, is het in die gevallen niet wenselijk dat die mensen niet onder het overgangsrecht zouden vallen. Ook mensen die al wel een woning bezitten maar verplichtingen zijn aangegaan voor een woning en extra geld moeten lenen voor die nieuwe woning, zouden in de problemen kunnen komen. Om die reden is ervoor gekozen in die gevallen belastingplichtigen die geen eigenwoningschuld hebben op 31 december 2012 toch toe te laten tot het overgangsrecht op voorwaarde dat er uiterlijk op 31 december 2013 wel een eigenwoningschuld is.
Als in de betreffende overeenkomst een ontbindende voorwaarde staat zal dit geen probleem opleveren. De overeenkomst is namelijk perfect tot het moment dat de ontbindende voorwaarde wordt ingeroepen. Bij een opschortende voorwaarde kan dit dus anders liggen. Het wetsvoorstel zegt hier verder niets over. Het verdient dus de voorkeur om eventuele voorwaarden als ontbindende voorwaarde te definiëren.
Wat ook niet duidelijk is, of de overgangsregeling alleen geldt voor financiële verplichtingen die op 31 december 2012 bepaalbaar zijn. Te denken valt aan meerwerk waartoe pas in 2013 opdracht wordt gegeven. In het overgangsrecht staat namelijk niet de eis dat er op 31 december al een offerte of iets dergelijks voor de lening moet zijn. Er staat alleen dat de verplichting “ten gevolge van ..” moet zijn en dat kun je wellicht ook ruimer uitleggen dan alleen de overeengekomen koopsom. Om problemen te voorkomen - als zou mogen blijken dat de overgangsregeling op dat extra deel niet van toepassing is - kan het aan te bevelen zijn om hier een apart leningsdeel van te maken.
Aflossen
Als er wordt afgelost op een op 31 december 2012 bestaande eigenwoningschuld, heeft dit gevolgen voor de overgangsregeling. Voor het eenmaal afgeloste bedrag kan geen beroep meer worden gedaan op de overgangsregeling. Hierop wordt een belangrijke uitzondering gemaakt. Als men in een bepaald jaar de schuld die onder de overgangsregeling valt geheel aflost en in datzelfde jaar of in het daarop volgende jaar een nieuw schuld aangaat ter verwerving van de eigen woning, mag er wederom een beroep worden gedaan op de overgangsregeling. Dit natuurlijk alleen tot maximaal het bedrag direct voor aflossing. Dit maakt een verhuizing of het oversluiten van een lening na 2013 dus zonder verlies van een overgangsregeling mogelijk.'

overigens is de genoemde 5 maanden wel heel extreem voor een financiering. ALs eenmaal de koopprijs overeengekomen is moet het in 4 tot 6 weken rond kunnen zijn als iedereen zich daar voor inzet

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 24-10-2012 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Aghanim schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:02:
We zouden zelf willen starten met €245.000 om max op €255.000 uit te komen. Als ik sommige reacties hier lees is 255.000 misschien al te veel?
Dat is natuurlijk totaal afhankelijk van het huis, en of de prijs echt scherp is of niet. Je zult in eerste instantie voor jezelf een waardebepaling moeten doen, dus kijk rond welke vergelijkbare huizen er de afgelopen tijd verkocht zijn, en dan een beetje de plussen en minnen optellen. ( Daarna ga je natuurlijk in eerste instantie onder het bedrag dat je voor het huis over hebt bieden ;) )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Bedankt voor de input Ray. Omdat het tot 1 januari vrij krap wordt om alles rond te krijgen (we moeten zelfs nog een afspraak met de aankoopmakelaar plannen om te gaan kijken) denken we er over om even af te wachten tot er ook meer duidelijkheid is over de bestaande hypotheken en in hoeverre die ontzien worden. Mogelijk levert dit interessante huizen voor ons op als mensen het dan niet meer kunnen betalen.

Ik vind overigens het gemiddelde maandlasten verschil tussen sparen en annuïteiten behoorlijk (even een simpele berekening):

Resultaten
Bankspaarhypotheek
Bruto lasten 551.406
Hypotheekrenteaftrek 166.634
Netto lasten 384.772
Gemiddelde maandlast ¹ € 1.069

Annuïteitenhypotheek
Bruto lasten 551.891
Hypotheekrenteaftrek 98.474
Netto lasten 453.417
Gemiddelde maandlast €1.259

Duurder ² € 191

[ Voor 35% gewijzigd door Aghanim op 24-10-2012 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Laatst online: 17:13
Aghanim schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 09:01:
Bedankt voor de input Ray. Omdat het tot 1 januari vrij krap wordt om alles rond te krijgen (we moeten zelfs nog een afspraak met de aankoopmakelaar plannen om te gaan kijken) denken we er over om even af te wachten tot er ook meer duidelijkheid is over de bestaande hypotheken en in hoeverre die ontzien worden. Mogelijk levert dit interessante huizen voor ons op als mensen het dan niet meer kunnen betalen.

Ik vind overigens het gemiddelde maandlasten verschil tussen sparen en annuïteiten behoorlijk (even een simpele berekening):

Resultaten
Bankspaarhypotheek
Bruto lasten 551.406
Hypotheekrenteaftrek 166.634
Netto lasten 384.772
Gemiddelde maandlast ¹ € 1.069

Annuïteitenhypotheek
Bruto lasten 551.891
Hypotheekrenteaftrek 98.474
Netto lasten 453.417
Gemiddelde maandlast €1.259

Duurder ² € 191
Maar daarbij vergeet je de ontwikkeling door de tijd. In het begin kom je op praktisch hetzelfde bedrag uit en pas naar het einde toe wordt het verschil opeens heel snel groter.

Maar over 30 jaar is geld door inflatie veel minder waard en in ieder geval absoluut gezien je inkomen behoorlijk gestegen. Dus in de praktijk zal je van dat verschil veel minder voelen dan je nu denkt.

Bovendien zal de vergelijking meteen omslaan richting annuïteit zodra er in de komende 30 jaar iets substantieels aan de HRA verandert. (en volgens mij is er niemand meer die denkt dat dat niet gebeurt)

Misschien iets om over na te denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:38
Ardana schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:57:
XeNeRgY: ik zou er niet op durven gokken. Bij ons heeft het afsluiten van de hyptheek, vanaf sluiten koop tot definitief akkoord hypotheek ongeveer 5 maanden geduurd.
Nu had de hypotheeknemer ook wel zoveel tijd, dus wellicht dat dat meegespeeld heeft, maar prettig was het niet.
Bij ons heeft het van de 1ste bezichtiging tot sleuteloverdracht anderhalve maand geduurd. Hypotheek was na 3 weken rond.

Hielp wel dat verkopers haast hadden met verkoop in verband met scheidng, wij vanuit huur komen, en de koopprijs ruim onder onze maximale hypotheek lag, en onze adviseur met vaste taxateurs en notarissen werkt waardoor afspraken maken lekker makkelijk gaat.
Maar dit zijn sowieso niet de drukste perioden voor geldverstrekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi, ik ben redelijk nieuw hier. Wij hebben maandag met de makelaar gebeld om een huis te gaan bezichtigen. Morgen zou dat moeten gaan gebeuren, de makelaar moest alleen nog met de verkopers overleggen of dat uitkwam, ze zouden me even bellen voor een bevestiging. Gistermiddag had ik nog niks gehoord dus belde ik even. Volgens de makelaar hadden ze de verkopers niet te pakken gekregen. Ze hebben alleen vandaag nog niet gebeld. Niet erg netjes lijkt me? Kan ik het beste morgen even terugbellen of lijk ik dan te gretig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 18:16:
Hoi, ik ben redelijk nieuw hier. Wij hebben maandag met de makelaar gebeld om een huis te gaan bezichtigen. Morgen zou dat moeten gaan gebeuren, de makelaar moest alleen nog met de verkopers overleggen of dat uitkwam, ze zouden me even bellen voor een bevestiging. Gistermiddag had ik nog niks gehoord dus belde ik even. Volgens de makelaar hadden ze de verkopers niet te pakken gekregen. Ze hebben alleen vandaag nog niet gebeld. Niet erg netjes lijkt me? Kan ik het beste morgen even terugbellen of lijk ik dan te gretig?
Ik zou even wachten op een telefoontje van de verkopende makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand vertellen wat de impact zal zijn van de uitgelekte nieuwe hypotheekrente aftrek plannen voor een hypotheek van 350.000 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je zult 'm waarschijnlijk sowieso annuitair moeten aflossen, al dan niet gedeeltelijk. Ik had volgens mij niet gehoord dat er een limiet aan de hoogte van de hypotheek voor HRA zou gaan zitten verder.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onze situatie:
- Wij willen huis van overburen kopen en gaan een bod doen (wij in huur nu)
- Verkopers hebben ander huis op het oog en zijn daar in onderhandeling
- Beide willen we zorgen dat regels van dit jaar gelden voor hypotheek.

Stel dat er overeenkomst komt, hypotheek moet geregeld, alles zou voor 31 decwmber rond en getekend zijn.
Dan moet het ook voorbij notaris zijn al neem ik aan etc. Dus totale traject is rond.
Is hetdan nog wel dmv een clausule in koopcontract oid mogelijk dat zij er tot 1 maart wonen, maar wel alles volgens de huidige regelingenvalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Kan je het nieuwe huis niet verhuren voor 2 maanden?

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 27-10-2012 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 20:19:
Kan iemand vertellen wat de impact zal zijn van de uitgelekte nieuwe hypotheekrente aftrek plannen voor een hypotheek van 350.000 euro?
Bestaande of nieuwe hypotheek? Verder kan een ieder niet veel meer vertellen dan dat jij zelf ook uit de krant hebt kunnen halen. Veel meer dan een afname van de HRA met 0,5% per jaar vanaf 2014 is niet bekend. De financiele gevolgen daarvan kun je makkelijk zelf uitrekenen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 20:19:
We weten niks meer dan jij. Berekening die eerder langskwam: hypotheek van 1 miljoen (1.000.000) met 5% rente en 52% IB, betekend het 250/jaar/jaar (2e jaar 500 etc) lastenverzwaring.

Dus even snel naar ratio van 1/3e kost het jou 83 euro extra per jaar/jaar (2e jaar 166 etc) oftewel 6,91 per maand (uitgaande dat jij dus ook 52% IB hebt en 5% rente).

Grote kans dat je het pas merkt na jaar of 10 en dan is het 69 euro extra per maand. Maar dan heb je wel 10 jaar loonsverhogingen gehad en zal het alsnog gerommel in de marge zijn.
Met een beetje pech, moet je dan naar spanje ipv turkije in de zomer, zodat je iets minder kwijt bent aan de vliegreis.

[ Voor 19% gewijzigd door Xanaroth op 27-10-2012 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LED-Maniak schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 18:55:
Kan je het nieuwe huis niet verhuren voor 2 maanden?
Weet niet of dat eenoptie is. Maar is het nu wel of niet mogelijk om te passeren in 2013 of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:51
Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 18:43:
Onze situatie:
- Wij willen huis van overburen kopen en gaan een bod doen (wij in huur nu)
- Verkopers hebben ander huis op het oog en zijn daar in onderhandeling
- Beide willen we zorgen dat regels van dit jaar gelden voor hypotheek.

Stel dat er overeenkomst komt, hypotheek moet geregeld, alles zou voor 31 decwmber rond en getekend zijn.
Dan moet het ook voorbij notaris zijn al neem ik aan etc. Dus totale traject is rond.
Is hetdan nog wel dmv een clausule in koopcontract oid mogelijk dat zij er tot 1 maart wonen, maar wel alles volgens de huidige regelingenvalt?
Het wetsvoorstel dat het huidige kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd laat ook mensen die op 31 december 2012 een onherroepelijk koopcontract hebben onder de oude regeling vallen. De hypotheek hoeft dan nog niet rond te zijn natuurlijk, dus die kan ook nog op 1 maart ondertekenen (bij overdracht woning), en dan heb je nog hypotheekrenteaftrek volgens de oude regeling.

Dikke kans overigens dat dit hele 2013-plan de prullenbak in gaat, maar dat hangt een beetje af van wat VVD/PvdA allemaal bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 17:23
Ardana schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:57:
5 maanden?? Dat is wel echt heel lang. Bij mij heeft het ongeveer 1,5 maand geduurd, maar ik heb nog even gewacht met het aanvragen van de offerte (in overleg met de adviseur, i.v.m. de passeerdatum van de koopakte) en als je dat verrekent heeft het exact 24 dagen geduurd. Dus als je een beetje doorwerkt kan je nu nog makkelijk een huis kopen en voor 1 januari alles geregeld hebben (scheelt ook dat er nu minder adviseurs op vakantie zijn, dat heeft bij mij namelijk een vertraging van 2 weken opgeleverd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Martin Sturm schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 21:19:
[...]
5 maanden?? Dat is wel echt heel lang.
Hangt er helemaal vanaf of er bijvoorbeeld een medische keuring nodig is. En natuurlijk hangt het van de aanbieder af. En de aanvrager: in één keer echt al stukken goed opsturen help nogal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Huis wat wij op het oog hadden gaat niet door. Verkopende partij wilde niet zakken, helemaal niks. Vind het persoonlijk raar om een vaste prijs te hanteren in deze markt. Had je huis dan 15k duurder geprijsd als onderhandelingsruimte...Niemand gaat nu de vraagprijs betalen.

Zijn er hier mensen die in een andere plaats gaan wonen dan waar ze geboren zijn/hun hele leven al gewoond hebben? Vast wel natuurlijk, maar ik ben erg benieuwd hoe dat is bevallen.

Mijn vriendin komt namelijk uit regio Nijmegen en ik uit Eindhoven. Aangezien er tussen Nijmegen en Den Bosch meer huizen staan naar onze smaak en tegen een betere prijs dan rondom Eindhoven heeft mijn vriendin het idee geopperd om in die regio te gaan kijken. Ik weet echter niet of ik dat wel zo graag wil, ben toch wel gebonden aan regio Eindhoven en vind het fijn om spontaan naar vrienden en familie te kunnen (doe ik ook maar max 1x per week maar toch) en heb het idee dat als we op zo'n 40km afstand wonen het aantal mensen dat op visite komt sterk terug zal lopen.

Mijn vriendin heeft echter hetzelfde argument maar dan juist voor die regio, zij woont nu immers in Eindhoven op afstand van haar familie en vrienden. Als extra argument geeft ze dat als er straks kinderen in het spel zijn (zo'n 2-3 jaar), het spontane er sowieso af is en dat het dan niet meer uit maakt of je 20 min langer moet rijden.

Kan iemand zijn ervaringen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ga precies dat nu voor de 2e keer in mijn leven doen.
Opgegroeid omgeving Eindhoven, op mijn 19e naar Den Haag voor de studie, daar blijven hangen. En nu zijn we aan het kijken om ons in Rosmalen te vestigen. Saillant detail: mijn vriendin komt ook omgeving Nijmegen vandaan :D

Beetje afhankelijk van waar je zit, rij je van Den Bosch naar Eindhoven in 30 a 45 minuten. Da's prima te doen en net kort genoeg bij om ff op en neer te knallen ;) Nijmegen idem dito. Wij pakken met name Rosmalen ook vanwege de kinderwens en het feit dat de wederzijdse ouders (=oppas :P ) dan ook wat makkelijker bij de deur zit. Plus ik zit zelf binnen no time op de snelweg, en da's in de detachering best wel handig ;)

Tot slot: als jij veel in de regio Ehv komt, neem ik aan dat je daar ook ergens werkt. Dan is het peanuts om na je werk even bij vrienden langs te gaan, daar een hapje te eten en dan weer naar huis. Problem solved toch? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Sterker nog, ik werk nu op Flight Forum en we verhuizen naar Den Bosch. Zoals jij het beschrijft klinkt het niet negatief inderdaad, maar ik ben bang dat als ik straks iets gekocht heb en dan in dat huis zit met een gevoel van ´ja nu zit ik hier....en nu? Nu bel ik nog regelmatig een vriend met de vraag 'kom je even langs?' en dat kan prima als je in dezelfde stad woont omdat het maar max 10 minuten is. Dat is wel anders dan wanneer die persoon spontaan naar DB/Rosmalen (straks worden we nog buren :P) moet komen. Ik gok, en weet eigenlijk wel zeker, dat die personen daar minder zin in hebben. Zou ik zelf ook wel deels hebben.

Vind het lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ach weet je: als het echt goede vrienden zijn dan maakt tijd of afstand niks uit. Ik spreek en zie mijn vrienden ook niet zo vaak als ik zou willen. De dichtstbij zijnden wonen op ca 5 - 10 km, dan eentje op 150km, en de verste op een slordige 14 uur vliegen (Phoenix, AZ). Maar het maakt niet uit wanneer ik bel of wanneer we elkaar zien; de vriendschap blijft. Op dat soort momenten leer je idd wel wie je echte vrienden zijn en wie niet.

Having said that: Vanaf het FF zit je volgens mij in onder de 25 minuten in Den Bosch. A2 wordt daar nu driebaans gemaakt....alleen maar makkelijker. Beetje afhankelijk van waar je moet zijn in DB, maar toch, je bent er zo. En DB is een leuke stad - reden temeer voor je vrienden + evt aanhang om ook eens wat vaker een andere stad te verkennen of te komen stappen ofzo. Want overnachten kan in een huis ook altijd ;)

* The Eagle schetst even: 's avonds met 2 stellen uit eten, daarna de kroeg in, wordt erg gezellig, half aangeschoten taxi terug pakken en 's ochtends een stevig maar gezellig ontbijt :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Je hebt gelijk, het is ook meer een gevoel dan dat mijn argumenten op logica berust zijn. Uiteindelijk is de kortere reisafstand naar mijn werk (na verhuizing) een voordeel wat ik 5x heen en 5x terug pak per week. En in Rosmalen/DB zijn de huizen beter te betalen dan in Waalre/Veldhoven, dus meer huis voor je geld. Is ook niet vervelend :)

Nu alleen nog afwachten wat de definitieve kabinetsplannen zijn. Volgens mij ontkom ik niet aan annuiteiten volgend jaar, tenzij 100% sparen niet als aflossingsvrij wordt gezien en je hier volgend jaar nog volledige HRA over krijgt (net zoals nu).
Pagina: 1 ... 36 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.