Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 119 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.906 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die voorwaarden staan in je contract, dus daar is geen standaardsituatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 16:17
Weer een update. Vandaag mijn FA eens gebeld omtrent status van beoordeling door de hypotheekverstrekker. Ik wou de planning hiervan nu eigenlijk wel weten, aangezien vrijdag die voorwaarden aflopen.

Vandaag gaat het dossier dus door een eerste beoordelaar bekeken worden, morgen/overmorgen volgt de tweede beoordelaar. Ik had het eigenlijk ietsje sneller verwacht.

Makelaar maar even op de hoogte gesteld dat de ontbindende voorwaarden wat krap gaan worden, maar als alles goed gaat het wel gaat lukken. Zo kan ik evt. donderdag nog wel uitstel aanvragen, mocht dit nodig zijn. Valt het niet compleet uit de lucht.

Voordeel van mijn contract is dat er een flexibele overdrachtstermijn is van 31 mei tm 31 juli. Nu heeft de oude bewoner een nieuw plekje gevonden, dus die gaat/kan er waarschijnlijk binnen 3/4 weken pas uit. Dus dat helpt wel weer met mijn ontbindende voorwaarden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:42

FreakNL

Well do ya punk?

Bij mij ging het ook een beetje hetzelfde, FA bleef maar zeggen dat het wel goed kwam. Uiteindelijk zelf naar de verstrekker nemer gebeld om er een beetje druk achter te zetten, toen was het ineens in een dag rond.. :S Dat was wel Aegon, maar okay...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
FreakNL schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 12:36:
Bij mij ging het ook een beetje hetzelfde, FA bleef maar zeggen dat het wel goed kwam. Uiteindelijk zelf naar de verstrekker gebeld om er een beetje druk achter te zetten, toen was het ineens in een dag rond.. :S Dat was wel Aegon, maar okay...
Een beetje naar aanleiding van jouw verhaal heb ik zelf ook geprobeerd vinger aan de pols te houden. Maar Syntrus Achmea wou de informatie niet aan mij verstrekken. Het keuzemenu bestond uit Adviseur of Notaris. Toch voor Advieurs gekozen en liep daar snel tegen een muur, wouden mij niet verder helpen.

Dus toch via de FA gegaan, ik heb ook nog geen reden om hem te wantrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Mja, elke hypotheeknemer (kom er nu pas achter dat ik hypotheekverstrekker al die tijd verkeerd gebruikt heb :) ) zal daar anders mee omgaan inderdaad. Ik moet zeggen dat ik erg prettig te woord werd gestaan door Aegon. Ze vroegen wel wie mijn adviseur was, maar waren ook bereid om mij gewoon van informatie te voorzien. Niet meer dan logisch eigenlijk, de klant is tenslotte de hypotheekgever, dus waarom zou die geen recht hebben op de info...

Ik ben wel blij met Aegon in-the-end, alleen kan me nog steeds niet aanmelden bij mijnAegon :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
JvS schreef op maandag 19 mei 2014 @ 22:09:
[...]
Mjah, zolang dat maar in het koopcontract staat. Die voorbehouden bij bieden zijn juridisch eigenlijk nergens voor nodig.
Juridisch misschien niet nee, ik heb het destijds ook niet echt gedaan bij het bieden. Achteraf denk ik toch dat het voor de onderhandeling slim is om daar een paar extra ruime voorwaarden te stellen. Die kun je dan nog weggeven/versoepelen als deel van de onderhandelingen. Als je over de voorwaarden aan het onderhandelen bent hoef je immers minder snel op de prijs toe te geven ;)

Dus gewoon stellen dat je 8 weken voorbehoud financiering na verlopen bedenktijd, voorbehoud bij meer dan € 5000,- uit de bouwtechnische keuring. Oplevering direct na het verlopen van de financieringstermijn ( als dat wenselijk is voor jou natuurlijk ). Eventueel voorbehoud voor het verkopen eigen huis e.d.

Dan kun je altijd nog terugvallen op bijvoorbeeld een latere levering, korter voorbehoud van financiering, of een grotere post uit de keuring.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
FreakNL schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 12:48:
Mja, elke hypotheeknemer (kom er nu pas achter dat ik hypotheekverstrekker al die tijd verkeerd gebruikt heb :) ) zal daar anders mee omgaan inderdaad. Ik moet zeggen dat ik erg prettig te woord werd gestaan door Aegon. Ze vroegen wel wie mijn adviseur was, maar waren ook bereid om mij gewoon van informatie te voorzien. Niet meer dan logisch eigenlijk, de klant is tenslotte de hypotheekgever, dus waarom zou die geen recht hebben op de info...

Ik ben wel blij met Aegon in-the-end, alleen kan me nog steeds niet aanmelden bij mijnAegon :X
Ok, nu snap ik de termen niet meer :?.

In ieder geval heb ik dat argument ook opgevoerd, wouden ze geen gehoor aangeven. Vervolgens heeft mijn FA mij wel de info kunnen verstrekken, ik ga ervan uit dat die niet gaat liegen. En anders moet ik daar gewoon snel op schakelen mocht het anders blijken.

Ik wil gewoon van dit circus af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
johiem schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 12:51:
[...]
Het is eigenlijk heel simpel. De (toekomstige) eigenaar van het huis geeft het hypotheekrecht van zijn huis aan de geldgever in ruil voor het geld. De persoon die het geld leent is dus de hypotheekgever, en de bank is de hypotheeknemer.

De term hypotheekverstrekker die altijd in de volksmond gebruikt wordt is daarom eigenlijk ook fout. Ze verstrekken namelijk geen hypotheek, alleen een hypothecaire lening.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

johiem schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 12:51:
[...]

..
Ik wist het ook niet hoor! :)

Volgens mij is het een veel gemaakte fout :)

Wikipedia: Hypotheekgever
Wikipedia: Hypotheeknemer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
Woy schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 12:57:
[...]

Het is eigenlijk heel simpel. De (toekomstige) eigenaar van het huis geeft het hypotheekrecht van zijn huis aan de geldgever in ruil voor het geld. De persoon die het geld leent is dus de hypotheekgever, en de bank is de hypotheeknemer.

De term hypotheekverstrekker die altijd in de volksmond gebruikt wordt is daarom eigenlijk ook fout. Ze verstrekken namelijk geen hypotheek, alleen een hypothecaire lening.
FreakNL schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 13:01:
[...]

Ik wist het ook niet hoor! :)

Volgens mij is het een veel gemaakte fout :)

Wikipedia: Hypotheekgever
Wikipedia: Hypotheeknemer
Dank beiden, weer wat geleerd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-10 21:09
Update over ons huis:

De hypotheker heeft contact gehad met de makelaar voor het verlengen van de ontbindende voorwaarden uit de koopovereenkomst.

Rede hiervoor is dat ze de erfpachtstukken nog niet hebben mogen ontvangen. Deze zijn behalve nodig voor de geldverstrekker ook nodig voor de taxatie.

Hierdoor hebben ze het dossier nog niet compleet kunnen maken bij de geldverstrekker.

Verder hadden we de wens om alles een week te vervroegen (24 juni inplaats van 1 juli) de overdracht, dit zou ons 80 euro besparen op de erfpacht. Maar daar gaat de verkopende kant niet mee akkoord.

Geen probleem voor ons.

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:48
We overwegen de aanschaf van een nieuwbouwwoning (project/bouw moet nog beginnen). Op zich zit er een aardige verkoopmakelaar op maar er zijn toch wat zaken waarbij ik hem niet op zijn blauwe ogen wil geloven, bijvoorbeeld reeele waarde van de woning, kosten bouwrente, ontbindende voorwaarden en andere kleine lettertjes in het koopcontract van de grond en de aannemersovereenkomst voor de bouw. Is een aankoopmakelaar aan te raden of is er een ander soort adviseur dat hierbij kan helpen? Iemand goede ervaring met zo'n persoon in regio Dordrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Q-Makelaars. Als ze al niet betrokken zijn bij het nieuwbouwproject.

1900,- no cure no pay dacht ik. Ik weet niet of het goedkoper/beter kan.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
croxz schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 21:03:
We overwegen de aanschaf van een nieuwbouwwoning (project/bouw moet nog beginnen). Op zich zit er een aardige verkoopmakelaar op maar er zijn toch wat zaken waarbij ik hem niet op zijn blauwe ogen wil geloven, bijvoorbeeld reeele waarde van de woning, kosten bouwrente, ontbindende voorwaarden en andere kleine lettertjes in het koopcontract van de grond en de aannemersovereenkomst voor de bouw. Is een aankoopmakelaar aan te raden of is er een ander soort adviseur dat hierbij kan helpen? Iemand goede ervaring met zo'n persoon in regio Dordrecht?
Vraag me af of het wel zin heeft om een aankoop makelaar voor nieuwbouw projecten in te schakelen.
Denk dat je bij een groot nieuwbouw project bijna geen kans maakt om voorwaarden naar je eigen wens aan te laten passen.
De koopakte en aannemersovereenkomst neem je samen door met de verkoopmakelaar. Neem dus ruim de tijd en zorg ervoor dat alles duidelijk voor je is.
Je kan evt. je adviseur vragen om een blik erop te werpen.

Nieuwbouwwoningen zijn naar mijn beleving juist vaker goedkoper dan bestaande woningen.
Daarom ook sinds kort gekozen voor nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Ray schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 09:04:
[... vraag over of je alsnog een oude annuïtaire lening mag omzetten in een aftrekbare aflossingsvrije hypotheek bij aankoop nieuwe woning ...]
conclusie na overleg:

Voor het overgangsrecht is iedere schuld die op 31-12-12 bestond een bestaande eigenwoningschuld, ongeacht de aflossingsvorm. Zie de onderstaande passage uit artikel 10bis1

Onder bestaande eigenwoningschuld van de belastingplichtige wordt verstaan: de eigenwoningschuld, bedoeld in artikel 3.119a, eerste lid, zoals dat luidde op 31 december 2012, van de belastingplichtige op 31 december 2012.

Het antwoord van Rabo is niet juist. Mogelijk is men in de war met wat fiscaal mag en de eigen banknormen?
Hah! Je blijkt gelijk te hebben. De Raboadviseur is naar aanleiding van mijn aankondiging dat ik uit "ook betrouwbare bron" had begrepen dat het weldegelijk mogelijk zou moeten zijn nog weer verder gaan kijken dat zijn directe collega's, en is verder gaan spitten. Rabo centraal blijkt een team te hebben zitten dat binnen de bank de ultieme kennisbron is voor dit soort dingen, en die zeggen dat het inderdaad kan. Diverse collega's van de adviseur zagen direct ook mogelijkheden in andere lopende dossiers...

Ter verificatie heb ik ook maar gewoon even de belastingdienst gebeld. De man die ik eerst kreeg wist het niet, maar heeft me doorverbonden met iemand die wel over hypotheekrenteafrek weet. En weet je wat: na enig overleg met een collega is de conclusie inderdaad: het kan, maar maximaal tegen het bedrag dat op 31-12-2012 nog open stond als hypothecaire lening, ongeacht de vorm daarvan. :*) Dat is gunstig voor ons, en gaan we dus zeker doen!

Ook het idee met de familiebank dat we in ons hoofd hebben gaat lukken. De bank ziet een dergelijke lening als een PL (dat is het ook) met hoge lasten (dat is het niet, maar logisch dat ze zo moeten rekenen). Dat heeft een impact op onze leenruimte, dus dat werkt niet. Nu gaan we de lening dus 1 dag na de overdracht aan, en gebruiken dat voor een eerst extra aflossing (20%). De familielening is volgens de bank dan nog altijd aftrekbaar voor de HRA.

@Ray: nogmaals dank! Je hebt ons veel geld bespaard denk ik _/-\o_

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@ATS: Interessant, je kunt dus een deel van je aflossingsvrije hypotheek aflossen met een nieuwe lening ( familiebank constructie ), en dan toch nog in het oude overgangsrecht blijven zitten?

Daar moet ik ook eens naar gaan kijken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:12
ATS schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:40:
Ter verificatie heb ik ook maar gewoon even de belastingdienst gebeld. De man die ik eerst kreeg wist het niet, maar heeft me doorverbonden met iemand die wel over hypotheekrenteafrek weet. En weet je wat: na enig overleg met een collega is de conclusie inderdaad: het kan, maar maximaal tegen het bedrag dat op 31-12-2012 nog open stond als hypothecaire lening, ongeacht de vorm daarvan. :*) Dat is gunstig voor ons, en gaan we dus zeker doen!
Hou er aub rekening mee dat antwoorden van de belastingtelefoon vaker fout dan goed zijn! Je hebt bovendien juridisch geen poot om op te staan als je het foutieve advies hebt opgevolgd. Zorg dat je het op zn minst op schrift hebt van je belastinginspecteur. Ook bij je hypotheekadviseur hoef je niet aan te kloppen als je schade hebt door slecht advies.

Het staat haaks op het doel van de maatregel, en haaks op het beleid wat gevoerd wordt, en haaks op alles wat in de Tweede Kamer is besproken. Er is niet voor niets geen instelling die dit nog aanbiedt, als dit echt nog kan was het een speerpunt geweest.

Het omzetten kon tot en met april 2013 met behoud van HRA, dat overgangsregime is gewoon voorbij. Als jij er toch nog van kan profiteren is dat heel mooi, maar je hebt dan echt een maas in de wet gevonden.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:17
ATS schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:40:
Ook het idee met de familiebank dat we in ons hoofd hebben gaat lukken. De bank ziet een dergelijke lening als een PL (dat is het ook) met hoge lasten (dat is het niet, maar logisch dat ze zo moeten rekenen). Dat heeft een impact op onze leenruimte, dus dat werkt niet. Nu gaan we de lening dus 1 dag na de overdracht aan, en gebruiken dat voor een eerst extra aflossing (20%). De familielening is volgens de bank dan nog altijd aftrekbaar voor de HRA.
Dit vind ik echt supervaag. Een bank heeft leennormen omdat ze een zorgplicht hebben. Die normen zorgen ervoor dat ze niet 80% willen financieren en 20% met een "familiebank". Maar ze geven wel advies hoe deze situatie feitelijk te bereiken met een aflosconstructie 8)7 Ik zou zeggen dat je als bank beter gelijk de beoogde situatie (80/20) kunt afspreken.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

ph4ge schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:57:
[...]

Hou er aub rekening mee dat antwoorden van de belastingtelefoon vaker fout dan goed zijn! Je hebt bovendien juridisch geen poot om op te staan als je het foutieve advies hebt opgevolgd. Zorg dat je het op zn minst op schrift hebt van je belastinginspecteur. Ook bij je hypotheekadviseur hoef je niet aan te kloppen als je schade hebt door slecht advies.

Het staat haaks op het doel van de maatregel, en haaks op het beleid wat gevoerd wordt, en haaks op alles wat in de Tweede Kamer is besproken. Er is niet voor niets geen instelling die dit nog aanbiedt, als dit echt nog kan was het een speerpunt geweest.

Het omzetten kon tot en met april 2013 met behoud van HRA, dat overgangsregime is gewoon voorbij. Als jij er toch nog van kan profiteren is dat heel mooi, maar je hebt dan echt een maas in de wet gevonden.
Ik kan de meeste van je reacties best op prijs stellen maar wat je hier nu weer doet is compleet onzin. Dit heeft niets met een maas in de wet te maken maar is puur de uitwerking van de wet zoals hij ook bedoeld is. Jij verward diverse regels in je post.

Op het moment dat ik dit een klant adviseer en in mijn rapport een onderbouwing geef dan sta ik garant voor dat advies en kan de klant mij daar ook op aanspreken en eventuele schade verhalen. Ook daar is de wetgever heel duidelijk in! Dat de belastingtelefoon niet altijd betrouwbaar is ben ik dan wel weer volledig met je eens.
Ik snap echter niet hoe jij (elke keer) weer dingen tegenspreekt die in dit geval door iemand (ik ;) ) met een van de hoogste opleidingen en ervaring op dit gebied hier gesteld worden. Er is in dit specifieke geval Edwin Deijs (https://www.google.nl/#c2coff=1&q=edwin+deijs) nog om bevestiging gevraagd en gekregen want het overgangsrecht is een kreng......

@AT5, bedankt voor de terugkoppeling!

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 21-05-2014 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Woy schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:45:
@ATS: Interessant, je kunt dus een deel van je aflossingsvrije hypotheek aflossen met een nieuwe lening ( familiebank constructie ), en dan toch nog in het oude overgangsrecht blijven zitten?

Daar moet ik ook eens naar gaan kijken dan.
Ik denk dat we een deel van beide leningdelen moeten doen, of de aflossing spreiden over twee kalenderjaren. Anders was ik trouwens gegaan voor juist het annuïtaire deel aflossen met de familiebanklening. Waarom? Omdat daarmee onze marge waarom ik dat aflossingsvrije deel wil hebben zo groot mogelijk is.
T-MOB schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 13:01:
[...]
Dit vind ik echt supervaag. Een bank heeft leennormen omdat ze een zorgplicht hebben. Die normen zorgen ervoor dat ze niet 80% willen financieren en 20% met een "familiebank". Maar ze geven wel advies hoe deze situatie feitelijk te bereiken met een aflosconstructie 8)7 Ik zou zeggen dat je als bank beter gelijk de beoogde situatie (80/20) kunt afspreken.
Aflossen (tot 20%) kan altijd boetevrij bij de Rabo. Het klopt dat het volgens de normen, inclusief die van de NHG, niet kan. Maar dat komt doordat de familiebankconstructie alleen voordelig is omdat je een hoge rente betaalt en die aftrekt. Die hoge rente is rendement voor degene die de lening geeft. Vervolgens, en dat staat los van de lening(!), spreek je af dat je een groot deel van de betaalde rente weer teruggeschonken krijgt. In ons geval spreken we af dat we zorgen dat wij netto, dus na aftrek van de belasting, geen rente betalen over de lening door dat via schenkingen terug te krijgen. Wij hebben daarmee dus netto een gratis lening (wel aflossing), en mijn ouders een beter rendement dan een spaarrekening kan bieden. Maar omdat het schenkingsdeel berust op een onderlinge afspraak, niet afdwingbaar is en deze niet gekoppeld kan zijn aan de lening zelf, kan en mag de bank deze niet meerekenen in de lasten van de lening van de ouders: die zien alleen de formele, hoge rente + de aflossing.

Dat is het nadeel van al die normen: ze zijn niet dusdanig flexibel dat je de feitelijke situatie kan beoordelen. Vroeger zou de bank inderdaad gezegd hebben dat ze ook wel weten dat die lening qua lasten alleen aflossing met zich meebrengt, maar juist door de normen mag dat niet meer. Alles doodreguleren heet dat. En ja, ik begrijp ook dat het nodig is om normen te hanteren, omdat er anders weer wild-west taferelen met financieringen ontstaan.
ph4ge schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:57:
[...]

Ik weet dat de antwoorden van de belastingtelefoon niet zaligmakend zijn. Hoe krijg ik dit op schrift volgens jou? De BD was dan ook alleen maar een bevestiging van de informatie, en niet de primaire bron. Ik zal ook zorgen dat ik van de bank dit op papier krijg dat ze adviseren dat dit mogelijk is.

Het klopt denk ik dat het niet helemaal in de geest van de wet is, maar het is wel de wet die er ligt.

Hoe dan ook: voor ons is het geen halszaak. Het is niet alsof het nodig is om de financiering rond te maken, 100% annuïtair kan ook.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@AT5, de Rabo zal een adviesrapport schrijven en daarmee zijn zij aansprakelijk voor de inhoud. Dat dit mag staat dus gewoon in de wet en het is zeker geen maas.

Bottemline van (dit deel van) het overgangsrecht is dat mensen die op 31/12/2012 een hypotheek hadden (ongeacht welke vorm) hierover nog het restant van 30 jaar rente af mogen trekken.
Dit mag een aflossingsvrije hypotheek zijn tot maximaal de helft van de waarde van de nieuwe woning
het verschil tussen saldo 31/12/2012 en die 50% grens moet afgelost. Dit mag ook nog met de oude vormen (bankpaar etc, indien dit er al was) en mag ook langer lopen dan de aftrek periode maar maximaal 30 jaar (mits daarmee de oude regels kew weer niet worden overtreden) echter is de hra dus gemaximeerd op het restant van de 30 jaar :)
alles hierboven valt onder IB 2013

Elke adviseur moet dit kunnen reproduceren en verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:17
ATS schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:03:
[...]
Aflossen (tot 20%) kan altijd boetevrij bij de Rabo. Het klopt dat het volgens de normen, inclusief die van de NHG, niet kan. Maar dat komt doordat de familiebankconstructie alleen voordelig is omdat je een hoge rente betaalt en die aftrekt. Die hoge rente is rendement voor degene die de lening geeft. Vervolgens, en dat staat los van de lening(!), spreek je af dat je een groot deel van de betaalde rente weer teruggeschonken krijgt.
Ik snap het principe van familiebankieren wel. Wat ik vaag vind is dat de bank je een constructie adviseert om de norm te omzeilen. Ik bedoel: of je hanteert een norm omdat je daar achter staat. Dan ga je dus niet meewerken aan het omzeilen ervan. Of je vind de norm (in dit geval) maar een bureacratisch obstakel en je spant je in om een uitzondering te bewerkstelligen. Daarvoor zijn best mogelijkheden - zelfs bij NHG.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
Zo het komt allemaal wat krapjes in orde, maar ik kreeg net te horen dat de eerste beoordeling van mijn dossier akkoord is. Tweede beoordeling volgt als het goed is vanmiddag. Al krijg ik kriebels van termen als "met een beetje geluk".

Morgen lopen die voorwaarden af, dus vandaag geen reactie is morgen aan de telefoon met de makelaar.

Maar het eerste akkoord vind ik wel fijn, dan zie ik eigenlijk geen problemen met een tweede beoordeling. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
Zo ze hebben hun woord gehouden. De hypotheek is rond, de stukken zijn al onderweg naar de notaris :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Gefeliciteerd! Via EyeOpen is dat toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
MrAcid schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 14:54:
Gefeliciteerd! Via EyeOpen is dat toch?
Ja. Het advies gedeelte gaat via EyeOpen, het afhandelingsgedeelte via Meeus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:12
Ray schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 13:13:
Ik kan de meeste van je reacties best op prijs stellen maar wat je hier nu weer doet is compleet onzin. Dit heeft niets met een maas in de wet te maken maar is puur de uitwerking van de wet zoals hij ook bedoeld is. Jij verward diverse regels in je post.
Zowel in politieke beschouwingen als op de site van VEH wordt gesproken over het feit dat je een aflossingsvrije hypotheek mag oversluiten naar een andere vorm van aflossingsvrij, mits hij voor 1-1-13 bestond. Je mag dus ook een (bank)spaar of beleggingshypotheek oversluiten naar een aflossingsvrije hypotheek, omdat dat allemaal vormen zijn waar de hypotheekhoogte gelijk blijft, en als je dat al hebt mag je dat houden.

Er wordt helemaal nergens gesproken over een lening die wordt afgelost alsnog over te sluiten naar aflossingsvrij. Er wordt overal gesproken over bestaande aflossingsvrije hypotheken, ze willen namelijk niet dat mensen ineens geconfronteerd worden met hogere maandlasten als ze gaan verhuizen, nergens staat dat mensen een hypotheek met aflossing over mogen sluiten naar aflossingsvrij om de maandlasten te drukken. Als dat uiteindelijk wel zo in de wet belandt is, en daar geloof ik jou best op, dan is dat absoluut niet de bedoeling geweest. Het was de bedoeling dat mensen gaan aflossen, niet dat mensen die dat al doen ermee ophouden. Ik vind het ook raar dat ATS blijkbaar risicomijdend is en daarom al afloste toen niemand het nog deed nu alsnog, tegen alle stromen in, richting deels aflossingsvrij wordt bewogen.

Iedereen kan op een forum wel roepen dat hij een expert is dus ik zou daar niet blind op varen, ik waarschuw hem alleen maar voor de risico's. Die meer dan een miljoen huishoudens die nu onder water staan kregen waarschijnlijk ook een goed bedoeld advies om vooral voor aflossingsvrij te gaan. Aflossingsvrij is niet voor niets afgeschaft.

De situatie van ATS is uniek, er zijn maar heel weinig mensen die een annuitair hypotheek afsloten voor voor 1-1-2013. Hierdoor zou hij niet in het overgangsregime moeten vallen, zijn maandlasten gaan namelijk niet hard omhoog omdat hij al annuitair heeft. Ik heb zelf meerdere ervaringen met fout advies, dit topic staat er ook vol mee, ATS heeft zelf nota bene eerst fout advies gehad voordat hij dit advies kreeg (als dit wel klopt) en ik kan me heel goed voorstellen dat een adviseur hier overheen kijkt. Zo'n belastingtelefoon heb je echt niks aan. Vandaar dat ik hem waarschuw, want hoe dan ook is hij echt een uitzondering en een hypotheekadviseur is absoluut geen (fiscaal)jurist en het klinkt gewoon heel raar dat iedereen moet aflossen en dat er toch blijkbaar een maas in de wet zit waardoor mensen die al aflossen daar weer mee mogen stoppen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

ph4ge schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 16:23:
[...]
[knip]

Iedereen kan op een forum wel roepen dat hij een expert is dus ik zou daar niet blind op varen, ik waarschuw hem alleen maar voor de risico's. Die meer dan een miljoen huishoudens die nu onder water staan kregen waarschijnlijk ook een goed bedoeld advies om vooral voor aflossingsvrij te gaan. Aflossingsvrij is niet voor niets afgeschaft.

[knip]
Dat er zoveel hypotheken op dit moment onder water staan zal er toch ook mee te maken hebben dat alles wat beschikbaar was aan overwaarde er ook uit is gehaald. Dat werd destijds ook door diverse banken en overige geldverstrekkers "gestimuleerd" en een grote groep huizenbezitters heeft zich daartoe laten verleiden, de woning zou over enkele jaren toch weer flink meer waard zijn (en poef ging dat ballonnetje).

Dat afschaffen van aflossingsvrij is ook tamelijk kortzichtig gedaan, er is daarbij helemaal niet gekeken naar de hoogte van de hypotheek. Het maakt nogal wat uit of aflossingsvrij geldt voor een hypo van €100.000 of €1.000.000 als je het puur naar de cijfers kijkt.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:21
Zou ik mijn huidige gedeeltelijk aflossingsvrije hypotheek dan ook om mogen zetten in een spaarhypotheek? Zonder huis te verkopen etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

rik86 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 17:21:
Zou ik mijn huidige gedeeltelijk aflossingsvrije hypotheek dan ook om mogen zetten in een spaarhypotheek? Zonder huis te verkopen etc?
Dat mag alleen zal hij dan in box 3 terecht komen (er zijn nog maar enkele aanbieders overigens) de KEW / SEW / BEW box 1 producten zijn vervallen voor nieuwe situaties.

@Ph4ge. feitelijk is een (bank) spaar hypotheek ook een hypotheek waarbij afgelost werd / wordt alleen vanwege de product koppeling 'voelt' het wellicht anders dan een annuïteit. Ergo waarom zou je dus wel van (bank)spaar naar aflosvrij mogen en niet van annuïteit. Ja ik moest (zie topic) ook even ruggespraak houden maar de hoofdregel is en blijft het begrip 'EWS = eigen woning schuld op 31/12/2012' en dat staat dus los van de vorm. Dus het taalgebruik van de VEH en overige sites geeft de verwarring. Niet de wet want daar staat toch duidelijk wat anders. http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_17-09-2013

Overigens hoort een gekwalificeerd hypotheekadviseur wel degelijk op het eigen woning vlak te beschikken over de kennis van een fiscaal jurist. Het is dan ook standaard een onderdeel van de opleiding erkend hypothecair planner en permanente educatie.

Daarnaast als ik voor mezelf spreek vind ik de hele 100% aflos eis compleet kolder (zeer zacht uitgedrukt...) en was de oude 50% eis imho ruim voldoende als de restschuld gedragen kon worden door het toekomstig (pensioen) inkomen. (waarbij er niets mis was om te adviseren alles boven x% versneld af te lossen overigens)

[ Voor 22% gewijzigd door Ray op 22-05-2014 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Woy schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 12:50:
[...]

Juridisch misschien niet nee, ik heb het destijds ook niet echt gedaan bij het bieden. Achteraf denk ik toch dat het voor de onderhandeling slim is om daar een paar extra ruime voorwaarden te stellen. Die kun je dan nog weggeven/versoepelen als deel van de onderhandelingen. Als je over de voorwaarden aan het onderhandelen bent hoef je immers minder snel op de prijs toe te geven ;)

Dus gewoon stellen dat je 8 weken voorbehoud financiering na verlopen bedenktijd, voorbehoud bij meer dan € 5000,- uit de bouwtechnische keuring. Oplevering direct na het verlopen van de financieringstermijn ( als dat wenselijk is voor jou natuurlijk ). Eventueel voorbehoud voor het verkopen eigen huis e.d.

Dan kun je altijd nog terugvallen op bijvoorbeeld een latere levering, korter voorbehoud van financiering, of een grotere post uit de keuring.
Ah zo. Ik dacht meer vanuit het idee dat het bij het bieden voor 99% gaat om overeenstemming te krijgen over de prijs. Als je dan ook nog eens allerlei stevige voorwaarden gaat noemen, wordt je aanbod veel minder aantrekkelijk. Die kan je dan wel weggeven, maar niet voordat mensen wel een onaantrekkelijk aanbod hebben gezien. En ik denk dat die beide dan ter sprake komen, wat het weer moeilijker maakt (want je zit er qua prijs natuurlijk ook al stevig onder :P). Ik zie dat wel als een risico. Zou liever gewoon "standaard voorwaarden" noemen of misschien gewoon helemaal niet over hebben.

Als je uit bent over de prijs, zijn de voorwaarden naar mijn idee maar kleine details. En niemand zal een verkoop stuk laten lopen op iemand die gewoon de standaard voorbehouden in het contract wil zetten, Tenminste, ik acht die kans kleiner dan het risico op een te onaantrekkelijk bod.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Onderhandelingen afgeketst. Verkopers willen maar max 14k dalen, toch zeker 10k van onze max., dus even slikken en weer doorgaan...

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

RickvN schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 22:22:
Onderhandelingen afgeketst. Verkopers willen maar max 14k dalen, toch zeker 10k van onze max., dus even slikken en weer doorgaan...
Ah da's klote. Maar weglopen is ook een vorm van onderhandelen (de betse)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:36

Don Quijote

El Magnifico

Yup zonde, maar er komt altijd wel weer een nieuw droomhuis. En je kan het altijd over twee maanden nog eens proberen wanneer het nog niet verkocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Inderdaad zonde, maar we moeten reëel blijven. En er zijn komende week daar nog 2x bezichtigingen voor de 2e x, dus daarom eillen de verkopers meden niet verder zakken, tsja... Over paar weken altijd ff informeren naar de status inderdaad :).

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 08:16
rinkel schreef op maandag 14 april 2014 @ 13:40:
[...]

Ik heb niet overal een antwoord op, maar wil je wel dit meegeven.
Zorg dat je het laat taxeren en je het voor die waarde koopt. Anders kan de belasting het als een gedeeltelijke schenking zien.
Ik heb dit zelf ooit eens meegemaakt en kreeg achteraf een (enorme) aanslag van de belasting.
De precieze details weet ik overigens niet meer (meer dan 15 jaar geleden). Dus zorg dat je dit goed onderzocht hebt.
Maandje later, rust in de familie. Huis is getaxeerd door de makelaar en stukken goedkoper uitgevallen dan de WOZ waarde..
zoals het lijkt hebben we een huis, geld voor de broodnodige update en maandlasten die lager zijn dan mijn sociale huurwoning nu. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nog bij Rabobank geweest. Ze kunne erg scherp tarief aanbieden, 10 jaar vast 3,5% maar dan moet ik wel 3 verzekerings-producten bij hun afnemen.
Nadeel, bij hun is bouwdepo vergoeding de rente - 1% en dat die 3,5% actie tarief is waarbij afwachten of ze dat ook nog/weer hebben over 10 jaar.
Voor rest ben wel positief over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

ph4ge schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 16:23:
[...]

Zowel in politieke beschouwingen als op de site van VEH wordt gesproken over het feit dat je een aflossingsvrije hypotheek mag oversluiten naar een andere vorm van aflossingsvrij, mits hij voor 1-1-13 bestond. Je mag dus ook een (bank)spaar of beleggingshypotheek oversluiten naar een aflossingsvrije hypotheek, omdat dat allemaal vormen zijn waar de hypotheekhoogte gelijk blijft, en als je dat al hebt mag je dat houden.

Er wordt helemaal nergens gesproken over een lening die wordt afgelost alsnog over te sluiten naar aflossingsvrij. Er wordt overal gesproken over bestaande aflossingsvrije hypotheken, ze willen namelijk niet dat mensen ineens geconfronteerd worden met hogere maandlasten als ze gaan verhuizen, nergens staat dat mensen een hypotheek met aflossing over mogen sluiten naar aflossingsvrij om de maandlasten te drukken. Als dat uiteindelijk wel zo in de wet belandt is, en daar geloof ik jou best op, dan is dat absoluut niet de bedoeling geweest. Het was de bedoeling dat mensen gaan aflossen, niet dat mensen die dat al doen ermee ophouden.
Je hebt gelijk; daar ging het debat niet over. Maar je moet je realiseren dat de meeste debatten in de Kamer helaas niet erg diepgravend zijn. Die gaan (helaas!) vaak alleen over een paar cornercases, en zijn grotendeels voor de bühne. Je kan uit het debat lang niet altijd afleiden wat de intenties zijn denk ik. Dat er geen debat over is, kan ook betekenen dat er kennelijk concensus over bestaat.
Ik vind het ook raar dat ATS blijkbaar risicomijdend is en daarom al afloste toen niemand het nog deed nu alsnog, tegen alle stromen in, richting deels aflossingsvrij wordt bewogen.
Dat had niet te maken met risico, maar met het open houden van een optie om na een paar jaar te vertrekken naar het buitenland. Daarom wilde ik niet een productvorm die pas na 15 jaar interessant zou zijn (dus geen bankspaar). Bovendien wilde ik het product begrijpen (dus geen beleggingshypotheken). Aflossingsvrij vond ik toen niet nodig.

Ik neem wel aanstoot aan je kwalificatie dat ik "wordt bewogen". Dat wordt ik niet. Het is mijn eigen idee om een deel aflossingsvrij te nemen als een vorm van risicoafdekking. Ik heb geen interesse in aflossingsvrij als een vorm van lastenverlichting. Ik zie het nog altijd als risico mijden, niet risico nemen. Het idee is om even veel aan het huis te besteden als bij een 100% annuïtaire hypotheek, maar het aflossingsvrije deel te gebruiken als:
  1. een lagere verplichte maandlast. Mocht ik wel tijdelijk zonder of met minder inkomen komen te zitten, dan kunnen de maanlasten per direct omlaag.
  2. een buffer. Door in eerste instantie het verschil tussen annuïtair en de eigenlijke constructie te sparen in plaats van extra af te lossen, bouwen een buffer op waarmee we in het bovenstaande geval uit die buffer de al lagere verplichte lasten ook nog enige tijd kunnen voldoen.
Een risico op arbeidsongeschiktheid of werkloosheid hoeven we zo niet duur te verzekeren (en ja, ik weet dat een buffer er niet vanaf dag 1 is, en een verzekering wel vanaf dat moment dekking biedt. Dat risico nemen we.)

De situatie van ATS is uniek, er zijn maar heel weinig mensen die een annuitair hypotheek afsloten voor voor 1-1-2013. Hierdoor zou hij niet in het overgangsregime moeten vallen, zijn maandlasten gaan namelijk niet hard omhoog omdat hij al annuitair heeft. Ik heb zelf meerdere ervaringen met fout advies, dit topic staat er ook vol mee, ATS heeft zelf nota bene eerst fout advies gehad voordat hij dit advies kreeg (als dit wel klopt) en ik kan me heel goed voorstellen dat een adviseur hier overheen kijkt. Zo'n belastingtelefoon heb je echt niks aan. Vandaar dat ik hem waarschuw, want hoe dan ook is hij echt een uitzondering en een hypotheekadviseur is absoluut geen (fiscaal)jurist en het klinkt gewoon heel raar dat iedereen moet aflossen en dat er toch blijkbaar een maas in de wet zit waardoor mensen die al aflossen daar weer mee mogen stoppen.
Je zorgen zijn genoteerd, en je kritische noten worden gewaardeerd. Dat meen ik.

In ander nieuws: ons appartement is nu definitief verkocht, en daarmee het grootste obstakel voor de aankoop uit de weg. Heeft iemand nog tips voor een voordelige maar behoorlijke ORV? TAF komt als goedkoopste naar boven, maar op basis van ervaringen die ik lees (voor over AOV verzekeringen van hun) vertrouw ik die club niet.

[ Voor 3% gewijzigd door ATS op 23-05-2014 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Zou het trouwens heel gek zijn om voor bezichtigingen de makelaar te omzeilen en bewoners direct te benaderen? (via telefoon of eventueel aanbellen)

Veel makelaars leven namelijk nog in het stenen tijdperk en werken alleen van 9 tot 5 en ik zou toch graag woningen in het weekend of 's avonds willen bekijken. Het is anders vrij lastig inplannen, zeker als je veel woningen wilt bekijken.

Ik zit namelijk de laatste tijd 45 tot 60 minuten in mijn auto van woon naar werk en andersom, dus als ik om 4 uur een bezichtiging heb, dan moet ik al om 3 uur weg. En dat is niet te doen. Al helemaal niet omdat we het beiden vrij druk op ons werk hebben de laatste tijd. Mijn vriendin draait extra diensten en ik haast van deadline naar deadline :)

Wel bizar trouwens.. in mijn oude buurt (Delfshaven) was alles mogelijk, inclusief makelaars die op zondag werkten. Ga je in een nettere buurt kijken (Berkel, Bergschenhoek), dan is ineens alle flexibiliteit weg ofzo.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:57
Hoe denken jullie eigenlijk over het kopen van een woning waar hoogspanningslijnen in de buurt lopen? Wij zijn nu aan het bieden op een woning die er erg goed uitziet van binnen en buiten. Ligging is verder ideaal (strand, winkelcentrum en OV in de buurt). Alleen...er lopen hoogspanningslijnen langs, op 60 meter afstand. Niet alleen dat, het blok waar deze woning in valt, is het eerste blok dat komt vanaf de hoogspanningslijn gezien. Oftewel, uit het keukenraam zie je de lijn lopen in de verte (60 meter).

Nou vinden we dat wel een lastige moet ik zeggen. De gezondheidseffecten zijn nog niet voldoende aangetoond. Maar voor zover het onderzocht is ligt de woning wel buiten de 'hazardzone' van meer dan 50 meter. En in de praktijk is gemeten dat deze hazardzone zich gezien de daadwerkelijke belasting beperkt tot 35 meter.

Maar goed, ook een toekomstige verkoop heb je er weer mee te maken!

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Lethalis schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 10:52:
Zou het trouwens heel gek zijn om voor bezichtigingen de makelaar te omzeilen en bewoners direct te benaderen? (via telefoon of eventueel aanbellen)

Veel makelaars leven namelijk nog in het stenen tijdperk en werken alleen van 9 tot 5 en ik zou toch graag woningen in het weekend of 's avonds willen bekijken. Het is anders vrij lastig inplannen, zeker als je veel woningen wilt bekijken.

Ik zit namelijk de laatste tijd 45 tot 60 minuten in mijn auto van woon naar werk en andersom, dus als ik om 4 uur een bezichtiging heb, dan moet ik al om 3 uur weg. En dat is niet te doen. Al helemaal niet omdat we het beiden vrij druk op ons werk hebben de laatste tijd. Mijn vriendin draait extra diensten en ik haast van deadline naar deadline :)

Wel bizar trouwens.. in mijn oude buurt (Delfshaven) was alles mogelijk, inclusief makelaars die op zondag werkten. Ga je in een nettere buurt kijken (Berkel, Bergschenhoek), dan is ineens alle flexibiliteit weg ofzo.
Zelfde probleem en heb bezichtigingen altijd na 5u.... Misschien woon je in een buurt van het stenen tijdperk...? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Boobybandit schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:04:
Hoe denken jullie eigenlijk over het kopen van een woning waar hoogspanningslijnen in de buurt lopen?
Ik zou er zelf toch een nasty gevoel bij hebben.

Ongeacht of dat gevoel nou werkelijk gefundeerd is of niet. Een huis kopen is ook een emotioneel proces en uit mijn raam kijken en meteen die lijnen zien zou voor mij toch een afknapper zijn.

Zo heb ik laatst nog een mooie woning gezien met aan de overkant van de straat kassen van 3 meter hoog ofzo. Niks mis met de woning verder, maar ik heb geen zin om tegen die lelijke kassen aan te kijken. Tsja, dan houdt het op.

En omgekeerd zie ik soms woningen die eigenlijk niet helemaal aan mijn eisen voldoen (te oud, te klein, etc) die er toch heel gezellig uitzien en dan ga ik toch twijfelen :D
RickvN schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:22:
[...]
Zelfde probleem en heb bezichtigingen altijd na 5u.... Misschien woon je in een buurt van het stenen tijdperk...? :p
Mja er zit hier een makelaar die veel woningen in zijn beheer heeft in het gebied waarin wij zoeken en die werkt alleen van 9 tot 5. Argh :D

Alternatief zou zijn om 1 dag vrij te nemen en een hele sloot bezichtigingen in te plannen. Maar ja, dan krijg je niet echt de kans om alles op je in te laten werken.

[ Voor 34% gewijzigd door Lethalis op 23-05-2014 11:34 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Hoe denken jullie eigenlijk over het kopen van een woning waar hoogspanningslijnen in de buurt lopen?
Ik kan er zelf niet warm of koud van worden: steeds meer kabels liggen onder de grond en daar heeft niemand het over. Natuurlijk ligt de waarde van het huis door die lijnen wel lager. Als je de masten zelf niet ziet over er geen last van hebt, zou ik het huis gewoon kopen. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 14:05

Kju

Lethalis schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:22:

[...]

Mja er zit hier een makelaar die veel woningen in zijn beheer heeft in het gebied waarin wij zoeken en die werkt alleen van 9 tot 5. Argh :D

Alternatief zou zijn om 1 dag vrij te nemen en een hele sloot bezichtigingen in te plannen. Maar ja, dan krijg je niet echt de kans om alles op je in te laten werken.
Gewoon briefje in de bus bij de eigenaar met je vraag en je telefoonnummer. De meeste makelaars zullen ook wel willen regelen dat de verkoper je buiten kantooruren een rondleiding geeft als je er om vraagt.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 22:40
Gisteren te horen gekregen dat ons hypotheek dossier al bijna rond is.
Maandag definitief akkoord.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Zojuist nog even met de makelaar gebeld omtrent de 315K.
Ik vroeg mij af of ze toch niet lager dan 315 wilde, of dat zij het gat van 15k (wij stonden op 300) niet geheel willen dichten en dat er dus eventuele ruimte was, maar de 315 is een absolute bodemprijs voor ze.
Voor 315 zijn we welkom en over enkele maanden willen ze misschien wel water bij de wijn doen deelde ze mee.... Natuurlijk met het risico van verkoop.... Maar 15k op een hypotheek is ook maar 20€ pm zei ze...

Godver lastig want zie weinig andere huizen en we zijn hier allebei fan van.... Misschien toch ff met mn ouders gaan zitten over een eventuele lening. En dan kunnen we ook half augustus erin, nu betalen we 800€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RickvN schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 13:37:
Maar 15k op een hypotheek is ook maar 20€ pm zei ze...
Dat geld aan hun kant net zo goed ;)
Godver lastig want zie weinig andere huizen en we zijn hier allebei fan van.... Misschien toch ff met mn ouders gaan zitten over een eventuele lening. En dan kunnen we ook half augustus erin, nu betalen we 800€
Ik zou het niet doen, daar blijf je uiteindelijk gewoon van balen. Je hebt een maximum gesteld, hou je daar dan ook echt aan. Ik zou de makelaar nog bellen dat je bod nog een geldigheid van bijvoorbeeld 1 week heeft, en daarna ook helemaal weglopen. Laat de bal dan maar bij hun liggen. Ik heb het idee dat jij je veel te veel laat beïnvloeden door de verkopend makelaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Je ziet nu weinig andere huizen. Wat er volgende week in de verkoop komt weet je niet. En wat er ietsje verderop staat heb je misschien nog niet naar gekeken. Er zijn altijd meer opties, is het niet nu, dan is het volgende maand. Weglopen is echt een optie.

Maargoed, dat geldt voor vrouwen eigenlijk net zo, en ook daar worden we verliefd op toch? En hoe rationeel was die grens die je noemde eigenlijk vastgesteld? Wat dat een natte-vinger getal, of zit daar nog een gedachte achter?

Je had het over een grens van €320k totaal. Reken eens uit hoe ver je kan gaan op basis van dat bedrag. Zet eens op een rij wat je kosten eigenlijk zijn: hypotheekadvies, taxatie, wellicht een keuring, notaris, etc. Met wat shoppen, onderhandelen en/of dingen zelf doen kan je die kosten best beperkt houden. Trek die kosten af van je €320k. Stel, je komt dan op €317,5k. Het maximale wat het huis zelf nog mag kosten is dan net iets onder de 98% van dat bedrag, omdat je de rest kwijt bent aan belastingen. Dat is dan dus €311k. Dan ga je er van uit dat je niet nog werk hebt aan het huis trouwens, want je budget is dan schoon op. Die 2,5k voor je kosten is krap, maar het kan, zeker als je met netto rekent voor de bedragen die je af mag trekken van de inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

800 ga je straks ook betalen (zelfs met schenking ouders), dus dat is geen argument.

Bovendien, moet er nog veel aan gebeuren? Zeker als het een groot huis is zul je ook nog wel moeten kopen of fixen of wat dan ook.. Bij een groter huis moet er ook meer gestuced worden ;) En onderschat de KK niet... En de belastingen die bij een duurder huis komen kijken.

Het kan wellicht, maar misschien is het beter om iets verstandiger ermee om te gaan. Je bent in een half jaar tijd al van huizen van circa 200k geswitched naar huisen van circa 300k.. Je moet een keer een grens stellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

het in natuurlijk ook maar net waar je naar op zoek bent. Ik was al 15 jaar 'verliefd' op een bepaald soort woning waar er 14 van in mijn woonplaats staan. Heb in de tussentijd wel een stuk of 10 andere bekeken maar het was het altijd gewoon niet (ook compleet andere mogelijkheden bekeken)
Toen er dus een te koop kwam in 2008 stond ik dan ook vooraan in de rij. Echter voor die prijs kon ik wel kopen maar daarna helemaal niets meer.... Heb hem maar laten gaan (is ook nooit verkocht maar verbouwd door de eigenaar)
in 2011 kwam de volgende op een mooiere plek! maar inmiddels was ook mijn eigen woning in prijs gedaald en het gat was nog gezien mijn wensen te groot
en 2 maanden later kwam uit het niets in hetzelfde blok mijn huidige woning voor een passende prijs. Toen heb ik ook geen dag meer gewacht en hem binnen 3 dagen gekocht. Wellicht niet voor de beste prijs maar het paste mij en ik kon verbouwen wat ik wilde en ook nog leuk blijven leven

Moraal van het verhaal imho. Als het totaalplaatje past bij je situatie is 10k verschil op een woning gezien over de termijn wat je er plezier van hebt peanuts. Echter ga je kopen waardoor je netto besteedbaar inkomen zo'n klap krijgt dat je niets meer kunt dan gewoon doorlopen.
Nu is het inderdaad zo dat een verschil van 10k dat meestal niet zal zijn (bij mij ging het om 80k verschil) want dan klopt er sowieso iets niet in de opzet ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

:(

Mijn hypotheekadviseur heeft mij aangeraden op een verhoging toe te staan op de aangevraagde hypotheek. Dat was makkelijk als ik bijvoorbeeld ooit eens wilde verbouwen, en kostte niets. Nu blijkt uit de afrekening van Aegon dat dit dus wel geld kost: 170 euro om precies te zijn. Die ga ik even verhalen bij de HA, want als ik dat had geweten had ik het niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Krisp schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 14:47:

Mijn hypotheekadviseur heeft mij aangeraden op een verhoging toe te staan op de aangevraagde hypotheek. Dat was makkelijk als ik bijvoorbeeld ooit eens wilde verbouwen, en kostte niets. Nu blijkt uit de afrekening van Aegon dat dit dus wel geld kost: 170 euro om precies te zijn. Die ga ik even verhalen bij de HA, want als ik dat had geweten had ik het niet gedaan.
Dat is inderdaad slordig. Wel gek dat het meer geld kost, of zijn jullie net over een grens heengegaan? Ik heb destijds ook mijn hypotheek hoger ingeschreven, maar dat is netjes gelimiteerd tot een bepaald bedrag omdat het anders duurder werd doordat de hypotheek over een grens heenging ( Weet even niet meer of die grens nou bij de notaris was, of de van de bank )

[ Voor 7% gewijzigd door Woy op 23-05-2014 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
FreakNL schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 14:27:
800 ga je straks ook betalen (zelfs met schenking ouders), dus dat is geen argument.

Bovendien, moet er nog veel aan gebeuren? Zeker als het een groot huis is zul je ook nog wel moeten kopen of fixen of wat dan ook.. Bij een groter huis moet er ook meer gestuced worden ;) En onderschat de KK niet... En de belastingen die bij een duurder huis komen kijken.

Het kan wellicht, maar misschien is het beter om iets verstandiger ermee om te gaan. Je bent in een half jaar tijd al van huizen van circa 200k geswitched naar huisen van circa 300k.. Je moet een keer een grens stellen :)
Het is inderdaad pure emotie en we moeten gewoon voet bij stuk houden.
Maar het is en blijft lastig als je er weg van bent, maar we moeten wel reëel blijven. Omtrent die stijging van 200 naar 300: ik krijg een schenking van 100 van mijn ouders, en dat is onlangs pas definitief geworden, toentertijd hadden ze geen bedrag genoemd.

We moeten die makelaar nu ff met rust laten en laten merken dat wij ook verder kijken inderdaad.

Omtrent het bedrag van 320k, hebben wij voor ogen: 100 schenking, hypotheek 200 en 20 eigen geld voor KK en miss beetje verlaging hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Krisp schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 14:47:

kijk nog eens goed! dan zie je namelijk dat Aegon jou € 170,-- vergoedt voor de tweede inschrijving en de normale notaris/ kadaster kosten hiervan zijn €168,--
Je hebt dus zojuist 2 euro verdient ;)

Aegon kent niet de standaard verhoogde inschrijving maar doet dit door een tweede hypotheek te vestigen. De kosten hiervoor , rond de € 170,--, komen voor hun rekening. Een goed advies van je HA dus!

[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 23-05-2014 15:01 . Reden: snel een t toegevoegd ..... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ray schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 14:51:
[...]

kijk nog eens goed! dan zie je namelijk dat Aegon jou € 170,-- vergoed voor de tweede inschrijving en de normale notaris/ kadaster kosten hiervan zijn €168,--
Je hebt dus zojuist 2 euro verdient ;)

Aegon kent niet de standaard verhoogde inschrijving maar doet dit door een tweede hypotheek te vestigen. De kosten hiervoor , rond de € 170,--, komen voor hun rekening.
Ah, bij nader inzien klopt mijn analyse niet. Inderdaad, Aegon vergoedt de tweede inschrijving, daardoor het mij niets kost. :) Doen andere banken dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

En ik kan dat bevestigen Ray! :)

Ik dacht dat in 1e instantie ook, tot ik eens goed keek en ik doorhad dat Aegon mij juist 170 euro vergoedde :)

Geen idee of andere banken dat ook doen.

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 23-05-2014 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10 15:12
In december ben ik zelf een huis betrokken op ca. 55 m afstand van een 110 kV hoogspanning.
Het RIVM hanteert zogenoemde indicatieve zones waarbuiten de magnetische straling beneden de 0,4 microTesla blijft. Dit is vaak ook zo opgenomen in het bestemmingsplan.
Ik heb er zelf geen last van.. alleen met dichte mist geeft het een leuk knetterend effect.. maar zeg nou zelf: wie gaat er met dichte mist in de tuin zitten?
Voordeel van mijn huis is: aan het water en ruim 500 meter vrij zicht(onder de hoogspanning door).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Maandag ook een afspraak bij de HA voor een hypotheek/bouwdepot voor een nieuwbouw huis. We hebben echter wel een hoop lastige/unieke zaken schijnbaar. Mijn vriendin heeft WAO, 100% afgekeurd. Ze heeft een brief waarop het UWV stelt dat ze niet herkeurd hoeft te worden (mits de regels niet veranderen). Ik heb een vaste baan. We gaan een houtskelet woning laten bouwen op een stukje grond wat we ook moeten financieren. We hebben 30K aan eigen middelen, maar dat schijnt ook weinig te zijn.

De HA heeft ons al een paar keer slecht nieuws gemeld. Zo zouden banken geen houten huizen willen financieren. En de WAO was ook een probleem zonder NHG bij de meeste banken. En het huis wat we willen bouwen is natuurlijk ongeveer de 290K waarop de NHG grens nu staat. Dus er staat heel wat druk op, naast het beslissen welke kleur kozijnen we willen en waar de CV ketel moet komen :)

Nou had ik de Triodos gecontacteerd en zij vertellen in een email dat mijn combi helemaal geen probleem moet zijn. Dus ik heb goede hoop dat we eruit komen.

De constructie van de HA stond me wel erg aan. Om de netto maandlasten vrijwel gelijk te houden stelde hij een 50-50 constructie van een lineaire en annuiteiten hypotheek voor. Verder kan ik mijn huidige aflossingsvrije hypotheek nog 14 jaar meenemen, wat de kosten drukt.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb zelf een 67/33 verdeling van lineair/annuiteiten. Volledig lineair was toch even te heftig, zeker de eerste jaren. Als het financieel haalbaar is zou ik altijd (een deel) lineair doen, het scheelt gewoon geld op de lange termijn. Als alternatief zou je extra kunnen aflossen, maar dat moet je dan ook wel echt doen, de stok achter de deur is dan verdwenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
RickvN schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 13:37:
Voor 315 zijn we welkom en over enkele maanden willen ze misschien wel water bij de wijn doen deelde ze mee.... Natuurlijk met het risico van verkoop.... Maar 15k op een hypotheek is ook maar 20€ pm zei ze...
15K kost 20 euro per maand? Bij welke bank? :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:57
rik11 schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 15:03:
[...]

In december ben ik zelf een huis betrokken op ca. 55 m afstand van een 110 kV hoogspanning.
Het RIVM hanteert zogenoemde indicatieve zones waarbuiten de magnetische straling beneden de 0,4 microTesla blijft. Dit is vaak ook zo opgenomen in het bestemmingsplan.
Ik heb er zelf geen last van.. alleen met dichte mist geeft het een leuk knetterend effect.. maar zeg nou zelf: wie gaat er met dichte mist in de tuin zitten?
Voordeel van mijn huis is: aan het water en ruim 500 meter vrij zicht(onder de hoogspanning door).
Klopt, we gaan van het weekend nog even rustig kijken hoe het nou bevalt...

Dank voor jouw en eerdere ervaringen!

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

RickvN schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 14:51:
[...]

Het is inderdaad pure emotie en we moeten gewoon voet bij stuk houden.
Maar het is en blijft lastig als je er weg van bent, maar we moeten wel reëel blijven. Omtrent die stijging van 200 naar 300: ik krijg een schenking van 100 van mijn ouders, en dat is onlangs pas definitief geworden, toentertijd hadden ze geen bedrag genoemd.

We moeten die makelaar nu ff met rust laten en laten merken dat wij ook verder kijken inderdaad.

Omtrent het bedrag van 320k, hebben wij voor ogen: 100 schenking, hypotheek 200 en 20 eigen geld voor KK en miss beetje verlaging hypotheek.
Ik weet natuurlijk niet waar je woont en je hebt enorm mazzel met je ouders. Maar waarom niet een huis van 250k? Dan heb je een hypotheek rond de 150k en heb je de rest van je leven lage lasten. Wij konden tot 320k gaan op beiden salarissen, maar zitten met een hypotheek van 210k (aankoop huis was 265k). De lasten betalen we lachend en we kunnen het uitgeven aan andere dingen die we leuk vinden.

Staat wel voorop dat het huis waar we nu inzitten ook enorm leuk is.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Lethalis schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 10:52:

Veel hangt niet alleen af van de makelaar, maar ook van de eigenaar (die moet immers z'n huis ter beschikking stellen). Ben tijdens onze zoektocht ontelbaar veel huizen tegen gekomen waarvan ik dacht dat de eigenaren hun huis eigenlijk helemaal niet wilden verkopen omdat ze alleen op zeer specifieke tijden / data bezichtigingen wilden...

Maar wat betreft meerdere bezichtigingen op één dag: Dat vonden wij juist ideal! Gewoon proberen een ochtendje vrij te plannen, en meerdere indrukken achter elkaar hebben, zodat je ze beter met elkaar kunt vergelijken. :) . Daarom vonden wij de open-huizen-dagen ook zo ideaal, lekker op zaterdag zonder afspraak een paar huizen begluren :) .

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:00
Vandaag een brief binnen gekregen van de woningcorporatie met nieuws waar ik al lang op hoopte; de woning die we op dit moment huren komt beschikbaar voor verkoop.

10 Juni een informatieavond waarop meer details bekend zullen worden. Voor de mensen die zich dan aanmelden al geinteresseerde zal het huis getaxeerd worden en vervolgens een bod gedaan worden wat volgens de brief niet onderhandelbaar is.

Wel heel erg spannend, doordat wij al vrij veel aan het huis gedaan hebben en er prima zitten zou ik het voor 200k nog wel willen kopen denk ik, ik hoop echter op een prijs van <180k. Toch apart dat er zomaar een verschil van 20k (of zelfs nog meer) zou kunnen zitten tussen een "aardig" of "goed" aanbod waar ik gerust allebei op in zou gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 23-05-2014 17:16 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Eerst zien dan geloven met die corporatie. Ze beweerden gemiddeld op 75% van de maximale huur te willen zitten, maar de appartementen staan voor 470,- tot 550,- in het lokale suffertje. Eensgezinswoningen staan sowieso al voor bijna de max huur.

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Motrax schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 15:42:
[...]
Ik weet natuurlijk niet waar je woont en je hebt enorm mazzel met je ouders. Maar waarom niet een huis van 250k? Dan heb je een hypotheek rond de 150k en heb je de rest van je leven lage lasten. Wij konden tot 320k gaan op beiden salarissen, maar zitten met een hypotheek van 210k (aankoop huis was 265k). De lasten betalen we lachend en we kunnen het uitgeven aan andere dingen die we leuk vinden.

Staat wel voorop dat het huis waar we nu inzitten ook enorm leuk is.
We liepen hier toevallig tegenaan en het is ruim met t oog op de evt. Toekomst. Qua toekomst en lasten zal het soepeler worden, omdat we beiden nu net aan het werk zijn.

De vriendin kan het huis ook niet uit d'r hoofd zetten, wat het wel lastig maakt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
RickvN schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 23:39:
[...]

We liepen hier toevallig tegenaan en het is ruim met t oog op de evt. Toekomst. Qua toekomst en lasten zal het soepeler worden, omdat we beiden nu net aan het werk zijn.

De vriendin kan het huis ook niet uit d'r hoofd zetten, wat het wel lastig maakt....
Een paar jaar terug heb ik ook mijn "droomhuis" gevonden. Uiteindelijk hebben we het niet gekocht omdat de onderhandelingen stuk liepen. Als er iets is wat ik daar van geleerd heb is dat er heel veel droomhuizen zijn.

Dit huis lijkt nu perfect en het voelt alsof dit een once in a lifetime kans is, maar dat is het niet. Als dit huis het niet wordt dan zul je dat over een paar maanden begrijpen ook al voelt dat nu echt niet zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:33
Ik denk er over om te gaan verhuizen. Plan is om eerst eigen huis te verkopen, dan tijdelijk huren en vanuit daar een nieuw huis kopen. Klinkt als een no-risk strategie toch? Of zien hier mense nog nadelen? (behalve spullen in opslag, tijdjeTij huur betalen..)
Daarnaast, hoe zit het dan met de hypotheekrente aftrek? Tijdens de huurperiode heb je geen hypotheek maar als je weer gaat kopen, kan je dan je vorige aftrek voorzetten? Of vervalt alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Theswitch schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 20:25:
Ik denk er over om te gaan verhuizen. Plan is om eerst eigen huis te verkopen, dan tijdelijk huren en vanuit daar een nieuw huis kopen. Klinkt als een no-risk strategie toch? Of zien hier mense nog nadelen? (behalve spullen in opslag, tijdjeTij huur betalen..)
Daarnaast, hoe zit het dan met de hypotheekrente aftrek? Tijdens de huurperiode heb je geen hypotheek maar als je weer gaat kopen, kan je dan je vorige aftrek voorzetten? Of vervalt alles?
daar is het overgangsrecht voor bedacht. laat je daar even over voorlichten. Ik kan hier de wetteksten wel weer aanhalen (10bis2) maar ga ze niet helemaal uitleggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
Ik heb een vraag over het verlaagde btw-tarief voor verbouwen en renoveren:

Wij hebben een huis op het oog waar flink aan verbouwd moet worden, schatting is zeker 3 maanden werk. Wegens gezinsuitbreiding op redelijk korte termijn willen we NU niet beginnen aan deze verbouwing, maar zitten we meer te denken aan eind dit jaar/begin volgend jaar.
Nu lees ik dat het verlaagde btw tarief alleen geldt voor verbouwingen die in 2014 zijn afgerond. Betekent dit dat als ik in november start en in februari klaar ben ik alsnog 21% belasting betaal ipv 6%? Of dat ik alleen 6% betaal over het deel dat in 2014 gedaan is (gefactureerd)?

Het huis moet überhaupt nog gekocht worden, maar het is wel iets om mee te nemen in het koopproces (bieden/opleverdatum/misschien toch verder kijken naar een ander huis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Ik wilde deze vraag nog even weer onder de aandacht brengen:
ATS schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 10:17:
Heeft iemand nog tips voor een voordelige maar behoorlijke ORV? TAF komt als goedkoopste naar boven, maar op basis van ervaringen die ik lees (voor over AOV verzekeringen van hun) vertrouw ik die club niet.
Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-09 14:48
TAF lijkt mij geen slechte partij, je leeft of je bent dood, dat is wat ze dekken. Geen discussie over mogelijk mijn inziens :-)
Dit itt een AOV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

drfrisbee schreef op maandag 26 mei 2014 @ 09:06:
TAF lijkt mij geen slechte partij, je leeft of je bent dood, dat is wat ze dekken. Geen discussie over mogelijk mijn inziens :-)
Dit itt een AOV.
Ook een ORV kent uitsluitingen, en ik wil het mijn nabestaanden niet aandoen dat daar discussie over ontstaat mocht het ooit zover komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:20
Er speelt veel meer mee:
• uitsluitingen
• terugtrekken uit de markt (gevolgd door 'nothing to lose' strategie met halve paardekop die lopende polissen afhandeld op de 3e woensdag in april)
• debiteurenrisico (zeker bij een gelijkblijvende premie zit er vermogen in)
• klantgerichtheid (zie ook boven, leuk als er lang op de uitkering gewacht moet worden)
• risico en-bloc bepalingen (in combinatie met boven)
In theorie kun je een ORV vrij eenvoudig oversluiten, maar als je medische conditie verslechtert dan kan dat wel veel duurder worden.

Als je echt alleen een ORV afsluit voor de bank en niet voor jezelf/nabestaanden dan kun je wel blind voor de goedkoopste gaan met de minimaalste dekking.

[ Voor 25% gewijzigd door Rukapul op 26-05-2014 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

er zit inderdaad nogal verschil in de voorwaarden. Het is niet zo simpel als 'leven of dood' Ik heb nu al 3 jaar een discussie met bnp cardiff over een artikel in de voorwaarden wat voor mij simpelweg zorgt dat ik geen zaken met ze doe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Ray schreef op maandag 26 mei 2014 @ 10:09:
er zit inderdaad nogal verschil in de voorwaarden. Het is niet zo simpel als 'leven of dood' Ik heb nu al 3 jaar een discussie met bnp cardiff over een artikel in de voorwaarden wat voor mij simpelweg zorgt dat ik geen zaken met ze doe!
De vraag is dan natuurlijk: met wie dan wel? Ik zoek niets bijzonders: hij moet op één leven (dat van mij), en ik ben gezond en zonder problematische medisch verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ik heb zelf goede ervaring met reaal (heb hem zelf ook :) ) acceptatie en voorwaarden zijn goed. Enige wat je daar nu af kan vragen wat gebeurd er nadat ze overgenomen zijn ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Heb zelf goede ervaringen met Aegon en sindskort ook Abn Amro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb mijn ORV ook bij TAF lopen, maar die is wel verpand aan mijn hypotheek en minimaal (alleen wat nodig is voor NHG)..

Een nabestaandenverzekering zou ik toch (voor mijn gevoel) bij een wat gerenommeerdere partij pakken, denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

stom vraagje wordt bij een spaarhypotheek voor de hypotheek/verkoopwaarde verhouding het reeds opgebouwde bedrag in het bankspaardeel meegenomen.
Dus eigenlijk (hypotheek-bankspaarwaarde)/verkoopwaarde

Ik ga er wel van want de bank loopt steeds minder risico naamate de waarde in het bankspaardeel toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-09 14:48
Kortom een ORV als garantstelling voor je bank kan je prima bij de goedkoopste afsluiten.
Wellicht wat strengere voorwaarden, maar bij uitkeren is het simpelweg leven of dood. Dat is waar je m voor neemt. Tuurlijk teken je niet blind, maar een ORV is geen gecompliceerd product itt een AOV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Die rentes blijven wel dalen zeg. Argenta zit al op 3,4 en Abn Amro op 3,55% voor 10 jaar.
Maandje geleden heb ik voor 0.3% meer afgesloten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 16:59
Bedankt Figo.... in dit topic kom ik ook niet meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

drfrisbee schreef op maandag 26 mei 2014 @ 15:13:
Kortom een ORV als garantstelling voor je bank kan je prima bij de goedkoopste afsluiten.
Wellicht wat strengere voorwaarden, maar bij uitkeren is het simpelweg leven of dood. Dat is waar je m voor neemt. Tuurlijk teken je niet blind, maar een ORV is geen gecompliceerd product itt een AOV.
ik zeg dus net dat dit niet het geval is.........

je rijdt in de winter met zomerbanden door de sneeuw. Je raakt van de weg af en rijdt de een sloot in en verdrinkt . Is hier dekking ?

ik kan je in ieder geval 1 verzekeraar noemen waarbij dit een discussie kan gaan worden.

Dus juist bij iets belangrijks als een orv zijn zeker de voorwaarden van belang

@ AT5 spoiler alert. ik heb hem al genoemd voordat deze post voorbij kwam

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 26-05-2014 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Figo112 schreef op maandag 26 mei 2014 @ 16:57:
Die rentes blijven wel dalen zeg. Argenta zit al op 3,4 en Abn Amro op 3,55% voor 10 jaar.
Die 3.55% bij ABN-AMRO is alleen als je daar ook een betaalrekening hebt waar je salaris op gestort wordt. Anders betaal je 3,75%, en dat is een tarief dat je elders ook wel kan vinden. De 3,4 zie ik zo niet. Wel kan ik aan 3,45 komen als je ook je ORV daar afsluit én je onder de 75% van de executiewaarde financiert én lineair of annuïtair kiest.
Ray schreef op maandag 26 mei 2014 @ 18:48:
ik kan je in ieder geval 1 verzekeraar noemen waarbij dit een discussie kan gaan worden.
Namen en rugnummers SVP :P

[ Voor 15% gewijzigd door ATS op 26-05-2014 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Figo112 schreef op maandag 26 mei 2014 @ 16:57:
Achja ik had op 4,3% 20 jaar vast gezet in december omdat ik dacht dat het nu niet echt heel veel lager meer zou gaan :P. Dat lukt nu op 4,1%. De marges van de banken gaan nu omlaag, want zoveel daalt de interbancaire rente niet helemaal. Had ik geen rekening mee gehouden, maarja, ik weet de komende 20 jaar wat ik bruto betaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ray schreef op maandag 26 mei 2014 @ 18:48:
[...]

ik zeg dus net dat dit niet het geval is.........

je rijdt in de winter met zomerbanden door de sneeuw. Je raakt van de weg af en rijdt de een sloot in en verdrinkt . Is hier dekking ?

Dus juist bij iets belangrijks als een orv zijn zeker de voorwaarden van belang

@ AT5 spoiler alert. ik heb hem al genoemd voordat deze post voorbij kwam
Lol. Zelfmoord wel maar roekeloosheid niet. Na twee jaar het dus altijd op een zelfmoordpoging gooien :P

Ook wel bizar eigenlijk dat de slechte terrorisme dekking nog overtroffen wordt door uitsluiting van kernreacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 14:05

Kju

Ray schreef op maandag 26 mei 2014 @ 10:13:
ik heb zelf goede ervaring met reaal (heb hem zelf ook :) ) acceptatie en voorwaarden zijn goed. Enige wat je daar nu af kan vragen wat gebeurd er nadat ze overgenomen zijn ??
Ik ook, Reaal is gewoon goed, geen addertjes. Bij TAF en Cardif moet je goed de voorwaarden lezen.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Rukapul schreef op maandag 26 mei 2014 @ 19:58:
Ook wel bizar eigenlijk dat de slechte terrorisme dekking nog overtroffen wordt door uitsluiting van kernreacties.
Bizar? Dat is toch logisch? Als er een kerncentrale ontploft, en verzekeraars zouden dan moeten uitkeren, dan zou elke verzekeraar failliet gaan. Net als natuurrampen e.d. Met een beetje geluk is er dan een overheidspotje, en er zijn volgens mij precedenten dat de bank geen restschuld kan claimen als een verzekerde woning verloren gaat door een ramp en de verzekering niet dekt (geen idee of zoiets er ook voor een orv is) maar je kunt zulke dingen domweg niet afdekken. Dat zou onbetaalbaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-09 13:58
Ik heb een vraag. Kan na het tekenen van de koopovereenkomst de overdrachtsdatum nog op enige manier aangepast worden?

De verkopers zijn namelijk bezig met een andere woning. Dit gaat waarschijnlijk door, maar hier kunnen ze pas vanaf oktober in. Ze kunnen vanaf 1 augustus tijdelijk in een huurwoning, terwijl de overdrachtsdatum in de getekende koopovereenkomst vast staat op 18 Juli. Wij willen hun hier in tegemoet komen door de datum te verzetten naar 8 augustus (voor wat extra speling), maar is het überhaupt mogelijk het koopcontract te laten aanpassen / aanvullen met deze nieuwe datum? Mijn vriendin en ik willen dit namelijk graag op papier hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Rohem schreef op maandag 26 mei 2014 @ 20:13:
Ik heb een vraag. Kan na het tekenen van de koopovereenkomst de overdrachtsdatum nog op enige manier aangepast worden?

De verkopers zijn namelijk bezig met een andere woning. Dit gaat waarschijnlijk door, maar hier kunnen ze pas vanaf oktober in. Ze kunnen vanaf 1 augustus tijdelijk in een huurwoning, terwijl de overdrachtsdatum in de getekende koopovereenkomst vast staat op 18 Juli. Wij willen hun hier in tegemoet komen door de datum te verzetten naar 8 augustus (voor wat extra speling), maar is het überhaupt mogelijk het koopcontract te laten aanpassen / aanvullen met deze nieuwe datum? Mijn vriendin en ik willen dit namelijk graag op papier hebben.
als dit wederzijds is zoals ik hier begrijp is dat geen enkel probleem en kan dat simpel door een aanvulling op de overeenkomst te maken. Laat hun makelaar dat even opstellen en klaar. Ze hebben dat vast wel vaker bij de hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Pooh schreef op maandag 26 mei 2014 @ 20:08:
[...]

Bizar? Dat is toch logisch? Als er een kerncentrale ontploft, en verzekeraars zouden dan moeten uitkeren, dan zou elke verzekeraar failliet gaan. Net als natuurrampen e.d. Met een beetje geluk is er dan een overheidspotje, en er zijn volgens mij precedenten dat de bank geen restschuld kan claimen als een verzekerde woning verloren gaat door een ramp en de verzekering niet dekt (geen idee of zoiets er ook voor een orv is) maar je kunt zulke dingen domweg niet afdekken. Dat zou onbetaalbaar worden.
Nee het is niet logisch dat het categorisch is uitgesloten en dat er geen regeling is zoals bv bij terrorisme (maximering schade, achtervang). Naast zo'n regeling (wat op zich al wel een gedrocht is) zijn er ook herverzekeraars of je zou kunnen denken aan kruisgaranties tussen atoominstallaties wereldwijd (tot op zekere hoogte). Ook voor overstromingen is men nu bezig iets op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
ATS schreef op maandag 26 mei 2014 @ 19:29:
[...]

Die 3.55% bij ABN-AMRO is alleen als je daar ook een betaalrekening hebt waar je salaris op gestort wordt. Anders betaal je 3,75%, en dat is een tarief dat je elders ook wel kan vinden. De 3,4 zie ik zo niet. Wel kan ik aan 3,45 komen als je ook je ORV daar afsluit én je onder de 75% van de executiewaarde financiert én lineair of annuïtair kiest.

[...]

Namen en rugnummers SVP :P
Zie 3,4 % http://www.hypotheek-rent...potheekrente/10-jaar-vast
Als je voor de goedkoopste gaat tenminste. Weet trouwens niet of je voor die 3,4% nog aan voorwaarden moet voldoen.

Ik ben voor de ABN gegaan omdat ik daar al een rekening had. Anders ga je voor Florius heb je zonder voorwaarden 3,6%. Florius heb ik overigens erg goede ervaringen en het gemak dat je online je hypotheek kan inzien en evt. zelfs opdrachten kan geven om de volgende maand extra af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-09 13:58
Ray schreef op maandag 26 mei 2014 @ 20:19:
[...]

als dit wederzijds is zoals ik hier begrijp is dat geen enkel probleem en kan dat simpel door een aanvulling op de overeenkomst te maken. Laat hun makelaar dat even opstellen en klaar. Ze hebben dat vast wel vaker bij de hand
Super! Bedankt voor de snelle reactie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:54

JaQ

Tsja, hypotheek. We zijn bezig met het afsluiten van de financiering voor ons nieuwe huis (nou ja nieuw; bouwjaar zo rond 1900. Woonboerderij).

Aankoopprijs 415k, daarna nog een verbouwing van ~100k (ex btw). Architect, schilder en nog wat fratsen. Conclusie: 600k zal wel gehaald worden (vrees ik). We hebben wel wat eigen geld, maar gaan toch 104% financieren. Taxatie na verbouwing nog niet ontvangen, dus wat 104% exact is, is nog niet helemaal duidelijk. Vergelijkbare huizen (omvang, locatie, hoeveelheid grond) staan allemaal voor 700k of meer te koop, maar de taxateur moet wel besluiten dat ze ook meer dan 600k waard zijn :+ Vandaar nog even een slag om de arm.

Filosofie achter maximaal financieren is dat extra aflossen gemakkelijker is te realiseren dan extra bijlenen, daarom dus initieel maximaal financieren en aflossen wat je "over" hebt zodra je er woont. Hypotheekvorm zal volledig lineair zijn.

De grote vraag is; wat is wijsheid qua rentetermijn. Ik zie ook in dit topic veel mensen hun rente voor lange termijn vastleggen (20 jaar). Argument is dat je weet waar je aan toe bent, maar tegelijkertijd is het aantrekkelijk om nu een jaar vast te zetten en lekker 2,4% te betalen en per jaar te opnieuw te beslissen (of zelfs euribor met vaste opslag en het helemaal variabel maken). Dat scheelt in ons geval toch al snel 1.5% (en dat is in het eerste jaar toch zo'n 9k bruto, een flinke som die je weer extra kan aflossen). Doordat we lineair aflossen moet de rente bijna exponentieel stijgen voordat je het verschil inloopt.

Kortom: het lijkt er op door de beperkingen in hypotheekrenteaftrek het steeds aantrekkelijker wordt om een kort lopende rente te verkiezen met maximale aflossing. Waarom kiezen mensen dan toch voor zo'n lange periode vaste rente?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:13
Omdat je geen zin hebt om elk jaar dat gedonder te hebben. Althans, dat was mijn reden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Omdat ik zekerheid wilde. Ben nog steeds niet helemaal overtuigd dat het de allerbeste keuze is, maar ik ben in elk geval bij ineenstorten van alle bellen en exploderende rente veilig :P.

Je betaalt bij lange rentevaste perioden gewoon wat de bank denkt dat gemiddeld de rente zou zijn en je koopt er een beetje marge bij. Mijn vader heeft ooit zijn rente voor 30 jaar vastgezet toen de rente eindelijk weer eens onder de 10% zat (9,9% dus :P).

Je koopt gewoon zekerheid. Gewoon jaarlijks de rente betalen is bijna altijd goedkoper, maar met risico.

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 26-05-2014 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Dat doe ik dus niet. Er is zo veel geleend door overheden dat die er alles aan gaan doen om de rente langdurig laag te houden. Ondertussen los ik extra af. :)

Het blijft een gok, maar op korter termijn geloof ik er wel in.

Edit: ik los dan wel serieus af. 5% van de hypotheeksom per jaar plus de HRA. Zo ben ik snel uit de schulden. Eventueel kan ik tot 10% rente gewoon betalen, daarom durf ik het ook.

[ Voor 28% gewijzigd door Krisp op 26-05-2014 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ik (10 jaar vast, 3.9%) had achteraf ook wel voor variabel willen gaan. Maarja. Zo is het ook prima. Rust in de tent :P

[ Voor 8% gewijzigd door woekele op 27-05-2014 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 08:16
Heren huizenzoekers, kopers, verkopers enzovoort,

Nu de koop van een prachtige woning uit de 19e eeuw op stapel staat, moeten de financiën goed geregeld worden. Ik heb gerekend dat minimaal 50/60k meenemen voor de verbouwing toch wel een noodzaak is (vloeren rechten, CV aanleggen, keuken, badkamer als essentiëlen).
We gaan binnenkort wat offertes opvragen en kijken wat we zelf kunnen doen (kan prima eerst met een ikea keukentje bv ;) )

Enfin, nou lees ik veel over het bouwdepot. Alleen over het “gemak” daarvan is wat twijfel ontstaan. In het kader van verkrijgen ervan. Ik kan zelf maximaal 180.000 euro lenen. Voor een veilige marge wil ik ongeveer 150/160 lenen. Het huis kunnen we waarschijnlijk wel krijgen voor zo’n 115k, door de makelaar gewaardeerd op 125k ivm de broodnodige modernisering. In gemoderniseerde, opgeknapte staat gaat het huis richting de 175/200, mogelijk meer.

Nou zegt de ene persoon mij dat bouwdepot vrij simpel is als je maar beneden je maximale hypotheek blijft, de ander zegt dat dat alleen mogelijk is als je middels WOZ en/of taxatie aantoont dat het huis ook echt meer waard wordt van je verbouwing. Wat is het nou precies? Dit even in het kader van verdere voorbereiding en oriëntatie.
En even wat gespreksbagage meenemen.
Pagina: 1 ... 119 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.