Ervaring met huis kopen deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 ... 127 Laatste
Acties:
  • 751.907 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-10 17:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik bedoelde natuurlijk 2000 sparen in vier maanden. Kan in elk geval je auto, wasmachine en stofzuiger tegelijk stuk gaan zonder extreem grote zorgen.

Ik heb zelf ook een flink deel van mijn spaargeld in een DUO lening gestort, simpelweg om wel een hypotheek te kunnen krijgen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-10 15:23

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Milmoor schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 22:30:
[...]

Vergeet niet: jij betaalt er ook nog voor. Direct (constructief) aan de bel trekken als hij geen goed werk levert. Anders kan je straks voor broddelwerk betalen.
Ik zit eraan te denken om een klacht in te dienen zodra dit allemaal voorbij is.
Op dit moment zit ik hem stevig achter z'n broek aan en hij heeft al meer dan 10 telefoontjes van mij en partners mogen ontvangen vandaag. (makelaar/notaris/ik/afdeling verzekeringen van zijn eigen bank)

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 08:16
MrAcid schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 22:59:

(Daarbij wil ik ook nog wel even de kanttekening plaatsen dat een verschil van €165.000 of €115.000 duidt op een forse schuld. Dat is ongeveer €30.000?)
Nope. Mijn studieschuld is ~15000 euro, vandaar dat ik ook zo schrok van het verschil tussen 165000 en 115000 (bij de rabobank)

Het gaat mij ook niet om het onverantwoord lenen, want daar houd ik echt wel rekening mee. Die maandelijkse afbetaling en meerkosten van het bezitten van een huis zijn meegenomen.
Ik kan meer lenen dan die 165000 euro, maar dan komen we in de onverantwoord regionen (dwz, niet meer kunnen sparen en geen onverwachte zaken tegenkomen).

En het gaat me niet om spaargeld aan andere dingen uitgeven, maar een potje hebben om een huis (be)woonbaar te kunnen maken, geld te hebben voor als de koelkast, wasmachine of -god behoede- de pc kapot gaat. Tevens moet ik geld achter de hand hebben voor het geval mijn leaseauto-privilege om een of andere reden komt te vervallen. En ik dus een auto zelf moet kopen.

Ik heb idd een partner die wel werkt, maar zit in het onderwijs en dus geen vaste baan en geen vast inkomen, derhalve rekenen we haar voor het gemak niet mee. Aangezien ze gemiddeld 3 a 4 maanden per jaar zonder inkomen zit, omhoog bijgesteld.

Ik moet maar weer eens met de adviseur om tafel gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandgroper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-02-2024
Even een vraag vanuit een andere hoek ...

Ik ben momenteel bezig met mijn huis te verkopen en wil deze tegen een zeer scherpe prijs in de markt zetten, geen gedoe met eerst wachten en daarna eventueel zakken maar meteen met de billen bloot.

Hoe redelijk is het dat ik daarom de onderhandelingsmarge dan ook op minimaal zet (minimaal in prijs wil zakken), tegenwoordig verwachten veel koper dit (zie dit topic) wel ..

Ik hoor graag jullie meningen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Die vraag past denk beter in Ervaringen met het verkopen van je woning ;)

Ik vind het wel een goede strategie, maar je moet niet gek staan te kijken als er alsnog mensen flink denken te kunnen afdingen. Het is dus belangrijk om bij de bezichtigingen al duidelijk te zijn dat het huis scherp geprijsd is, en dat je verwacht dat een bod daar op afgestemd is.

[ Voor 65% gewijzigd door Woy op 16-01-2014 13:33 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandgroper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-02-2024
Woy schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:31:
Die vraag past denk beter in Ervaringen met het verkopen van je woning ;)

Ik vind het wel een goede strategie, maar je moet niet gek staan te kijken als er alsnog mensen flink denken te kunnen afdingen. Het is dus belangrijk om bij de bezichtigingen al duidelijk te zijn dat het huis scherp geprijsd is, en dat je verwacht dat een bod daar op afgestemd is.
Dank maar in dit topic zitten de kopers :) en zou goed zijn om het vanuit hun visie te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Sandgroper schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:53:
[...]

Dank maar in dit topic zitten de kopers :) en zou goed zijn om het vanuit hun visie te zien.
Tsja, je hebt veel verschillende. Zoals je leest, vinden veel mensen dat je altijd minimaal 15% van een prijs af moet dingen. Gewoon ongeacht de vraagprijs. In de echte wereld vergelijken mensen de huizen met elkaar en als jij 15% minder vraagt dan anderen voor vergelijkbare huizen, zijn er zat mensen die dat door hebben.

Je zult ook merken dat je meer aandacht krijgt, meer bezichtigers en meer biedingen. Een aantal zullen extreem laag zijn, maar er zullen er ook bij zijn die meer in jouw buurt gaan zitten. Ik denk dat het een goede strategie is, maar net zoals met bieden heb je meerdere strategieën... Ik ben met bieden gelijk een beetje richting mijn maximum gegaan. Als ik mijn huis zou verkopen zou ik de vraagprijs in de buurt van mijn minimum insteken. Liever snel verkopen en door de zure appel heen bijten dan eeuwen hopen en dan merken dat de markt NOG eens een keer 5% gezakt is... (dus dat je dubbel moet zakken, zowel om te compenseren voor wat je te hoog zat EN nog een stukje extra om met de markt mee te zakken)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-10 15:23

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Sandgroper schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:18:
Even een vraag vanuit een andere hoek ...

Ik ben momenteel bezig met mijn huis te verkopen en wil deze tegen een zeer scherpe prijs in de markt zetten, geen gedoe met eerst wachten en daarna eventueel zakken maar meteen met de billen bloot.

Hoe redelijk is het dat ik daarom de onderhandelingsmarge dan ook op minimaal zet (minimaal in prijs wil zakken), tegenwoordig verwachten veel koper dit (zie dit topic) wel ..

Ik hoor graag jullie meningen ..
Ik heb op woningen geboden afgelopen tijd van een prijsrange 140.000 tot 300.000 daarbij heb ik altijd een waardeschatting gemaakt uit het kadaster en eigenhuis. (kosten zo'n 30 euro per woning). er daarin worden de woningen vergeleken met andere woningen uit de buurt. daarbij heb ik de staat van het onderhoud erbij genomen en kwam zo op een bedrag uit. (een nieuwe keuken van 20.000 levert geen 20.000 meerwaarde op).
Als je het huis zelf neemt en dat beoordeeld en daarna de woningen erom heen krijg je meestal 2 bedragen die in de buurt van elkaar liggen.

dat betekende uiteindelijk dat ik op een woning van 167.500 maar 130.000 heb geboden en niet hoger ben gegaan dan 140 (dat was echt mijn maximum). en een andere woning van 270.000 heb ik voor 267500 gekocht. gewoon omdat het huis dat waard is. met een scherpe prijs in de markt krijg je ook meer aandacht denk ik.
misschien nuttig met dat soort tools om de prijs te bepalen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-09 10:00
Prosac2010 schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:10:
[...]

Nope. Mijn studieschuld is ~15000 euro, vandaar dat ik ook zo schrok van het verschil tussen 165000 en 115000 (bij de rabobank)
Rabobank is dan ook een partij die enkel extreem veilige hypotheken verstrekt en een studieschuld maal 4 of 5 doet en dit aftrekt van de leencapaciteit. Deze slaat het advies van de staatssecretaris om te rekenen met een maandlast van 0,75% dan ook in de wind. Hypotheekverstrekkers zijn dan ook niet verplicht die rente te hanteren, maar vele doen het wel.

Mijn advies; ga naar een onafhankelijke adviseur en laat daar berekenen wat de mogelijkheden zijn. Hij/zij weet tenminste welke aanbieders rekenen met de meest gunstige voorwaarden voor jouw situatie.Vele aanbieders zullen overigens gewoon uitgaan van de NHG basistoets, dus die zou je ook kunnen invullen om te zien wat jouw leencapaciteit is, zoek wel even uit welke rentevaste periode je voorkeur heeft en vul dat daar dan in..

Verder begrijp ik niet waarom een verschil gemaakt moet worden tussen terugbetalers in de Randstad of in Noord-Oost Groningen en of courante woningen. Beiden zijn vrij subjectieve begrippen; in de Randstad wonen is immers duur, je wilt op 5 minuten afstand van je werk wonen en werkt in hartje A'dam, tja dan wordt het een dure woonaangelegenheid, je salaris is er echter vaak ook op afgestemd. Of een woning al dan niet courant is is lastig te bepalen en aan verandering onderhevig (binnen een jaar kan de gemeente een besluit nemen het park in de buurt weg te halen, de basisschool moet sluiten of iets dergelijks..)

[ Voor 22% gewijzigd door robbierzz op 16-01-2014 15:17 . Reden: aanvulling ]

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Die 0,75% is niet de rente, het is een vuistregel voor de totale maandlasten.

Qua of een woning courant is: dat is van belang voor het onderpand van de bank. Natuurlijk kan dat wijzigen, maar voor de eerste jaren is het denk ik redelijk in te schatten welke kant het op gaat. En alleen de eerste jaren zijn echt van belang gezien er na een aantal jaar toch al het e.e.a. is afgelost op de woning waardoor normaal gesproken de LTV ratio in elk geval onder de 100% gedaald is, en hopelijk nog verder. Maargoed, ik denk niet dát banken dit soort aspecten direct meenemen. Ze gaan vzikw uit van de huidige waarde, waar die toekomstperspectieven natuurlijk ook al in verwerkt zitten voor zover ze bekend zijn.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:45

Galois

1811 - 1832

Wij hebben as. dinsdag om 9u de overdracht en de verkopers vinden de eindinspectie dezelfde dag om 8u te vroeg en stellen voor het een dag eerder te doen maandag om 14u.

Lijkt mij geen probleem toch? Of is dat onverstandig om dat een dag eerder te doen?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Lijkt mij geen probleem. Desnoods laat je ze na afloop de sleutels in een enveloppe stoppen die je ter plekke sluit en verzegeld ofzo als je een risico ziet dat ze nog wat gaan doen/slopen/weghalen daar.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

ATS schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 16:34:
Lijkt mij geen probleem. Desnoods laat je ze na afloop de sleutels in een enveloppe stoppen die je ter plekke sluit en verzegeld ofzo als je een risico ziet dat ze nog wat gaan doen/slopen/weghalen daar.
Dat lijkt mij onzin. Alsof ik zeker weet dat ze elders geen sleutels hebben...

Ik heb overigens geen enkele reden om aan te nemen dat ze iets raars zouden doen.

Het is meer een vraag hier of het vaker voorkomt of dat het onverstandig is om te doen. Mij lijkt het nl. ook geen probleem.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Galois schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 16:46:
[...]

Dat lijkt mij onzin. Alsof ik zeker weet dat ze elders geen sleutels hebben...

Ik heb overigens geen enkele reden om aan te nemen dat ze iets raars zouden doen.

Het is meer een vraag hier of het vaker voorkomt of dat het onverstandig is om te doen. Mij lijkt het nl. ook geen probleem.
Ze worden geacht om al de sleutels over te dragen bij de overdracht lijkt me. Die zitten dan dus allemaal in de enveloppe toch? Maargoed, als je het onzin vindt (en dat kan ik me helemaal voorstellen), dan zie ik het probleem niet om eerder te gaan kijken. Ik zei dus ook "desnoods..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 15:22
Ik heb nu zo'n 1,5 jaar een hypotheek en krijg maandelijks zo'n €310 terug van de belastingdienst. Sinds dit jaar krijg ik nog maar €280 terug, kan dat kloppen opeens zoveel minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:36

Don Quijote

El Magnifico

EWF is van 0,6 naar 0,7 gegaan. Dus als je WOZ zo rond de 250k zit zou het wel eens kunnen kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:42

FreakNL

Well do ya punk?

Voor mij is dit topic nu ook eindelijk eens een keer actueel, na lange tijd alleen gelurkt te hebben :)

Wil na 7 jaar huren (in de vrije sector) toch maar eens gaan kijken of het niet handiger is om eens ergens wat te gaan kopen. Weet inmidels wel waar ik wel/niet wil wonen, en wil ook niet heel mijn leven huren, zeker niet in de vrije sector, waar er elk jaar gewoon 4-5 procent bijkomt.

Op termijn zal mijn vriendin ook wel bij me intrekken (en dat zal ook weer wel wat gevolgen hebben, met zaken die we op papier moeten zetten enzo) maar voorlopig zal ik een eventueel huis zelf gaan kopen en er ook alleen gaan wonen.

Met mijn huidige inkomen kan ik in theorie een redelijk huis financieren (heb een max koopprijs in mijn hoofd), maar zou dan wel aan mijn "max" zitten. Dat wil ik dus eigenlijk wel voorkomen, ik wil een deel van mijn eigen geld erin stoppen en ook van mijn ouders zou ik nog wat tegemoet kunnnen zien (in wat voor voordelige contstructie dan ook, wordt ook uitzoek werk). Zou dan ongeveer neerkomen op een hypotheeksom van 80% van wat (volgens calculators) ik max zou kunnen lenen met mijn inkomen.

Wat dat betreft geen problemen. Maar nu de crux: Ik heb sinds vorig jaar, wegens overstap naar een andere werkgever, geen vast contract meer. Ik heb zes jaar lang (sinds mijn afstuderen) een vast contract gehad, maarja, als je daar aan vast blijft houden kun je nooit een overstap maken van werkgever. Bovendien kon ik op mijn oude salaris veel minder hypotheek krijgen, ben er aardig op vooruit gegaan.

Anyways, geen vast contract dus. En ook geen uitzicht daarop voorlopig. Dat zullen eerst wel een paar jaarcontracten worden, als ik dan uberhaupt nog bij mijn huidige werkgever zit, want zij werken veel met deta-vast constructies, dus de kans dat ik overstap naar een klant binnen nu en een paar jaar zit er ook weer wel in. Of ook weer niet, het kan zomaar zo zijn dat we 4 klanten verder zijn en ik nog steeds bij deze detacheerder zit.

Nu maak ik mezelf hier verder totaal geen zorgen over. De markt trekt weer aan, ik heb een goede opleiding en aardig wat werkervaring. Natuurlijk, iedereen kan werkloos worden, maar ik ga er niet vanuit. Als ik zie hoe makkelijk ik afgelopen zomer overgestapt ben (1 sollicitatie en ik had een andere baan) voorzie ik niet heel veel problemen. Zonder dat ik het luchtig opneem overigens! Maar ik doe mijn werk goed en mijn leidingevenden zijn tevreden. En je kan je overal wel zorgen over gaan maken. En wat is een vast contract nou eigenlijk nog waard? Bij mijn vorige detacheerder hadden ze me met 6 maandsalarissen ook weg kunnen sturen...

Nu is mijn vraag, hoe gaan banken hiermee om? Heeft iemand daar ervaring mee? Kijken ze sec naar de arbeidsovereenkomst, of kijken ze ook naar het verleden (niet dat ik daar heel veel aan heb, toen verdiende ik een stuk minder), toekomstbeeld en wellicht het feit dat je zelf nog een stuk geld meeneemt?

Het ironische is dat ik al 7 jaar in de vrije sector een huur betaal die hoger is dan dan wat ik aan beoogde hypotheek zou betalen. Niet dat ik meer daarop blindstaar, want bij een eigen huis moet je natuurlijk wel weer een potje aanleggen voor bepaalde zaken die stuk kunnen gaan! Maar dat zou ik sowieso regelen, het geld wat ik minder kwijt zou zijn aan huur gaat gewoon in een aparte spaarpot :)

Ben benieuwd of mensen hier ervaringen mee hebben. Huidige werkgever wil trouwens wel een intentieverklaring afgeven (reeds nagevraagd).

PS
Mijn vriendin krijgt trouwens in juni een vast contract, maar verdient wel een stuk minder dan ik. En eigenlijk willen we haar salaris ook gewoon "erbuiten" houden. Alles wat zij inbrengt (als we eenmaal samenwonen) gaan we gewoon als "extra" zien. Geeft ook de mogelijkheid voor haar om minder te gaan werken mits nodig (toekomst enzo, denk maar door ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 16-01-2014 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Ravnoss schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 22:27:
EWF is van 0,6 naar 0,7 gegaan. Dus als je WOZ zo rond de 250k zit zou het wel eens kunnen kloppen.
Wat is EWF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:22
EigenWoningForfait ;). Een soort huur betalen omdat je de mogelijkheid hebt het te kunnen verhuren.
Wikipedia: Eigenwoningforfait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@FreakNL als je maar 80% gaat lenen ga je zeker geen problemen krijgen met een intentieverklaring. Die is namelijk al voldoende voor een volledige hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ook voor een 104% hypotheek. Dit gaat dus geen enkel probleem opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
EnerQi schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 07:36:
[...]

EigenWoningForfait ;). Een soort huur betalen omdat je de mogelijkheid hebt het te kunnen verhuren.
Wikipedia: Eigenwoningforfait
Pfff betalen we daar serieus ook voor joh als je iets KOOPT?? Belachelijk!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:00
YinYang schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 08:08:
[...]

Pfff betalen we daar serieus ook voor joh als je iets KOOPT?? Belachelijk!!
Je betaalt niets, je KRIJGT minder :P

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
assje schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 08:36:
[...]

Je betaalt niets, je KRIJGT minder :P
Oooowww zo.. Haha, ja dat is idd zo! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:05
EWF is eigenlijk bedoeld om de voordelen van hypotheekrenteaftrek wat in te perken. Als je geen hypotheekschuld hebt betaal je ook geen EWF. Daarom is het tegenwoordig veel minder interessant om een restschuld aan te houden voor de renteaftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Ravnoss schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 10:01:
Mooi verhaal, ik ben nu wel erg benieuwd naar foto's van dit pand, want voor mij klinkt het ook als een droompand :).
Bij deze wat plaatjes die ik snel in paint heb gemaakt om mensen via mail een beetje een idee te geven 20 in 5 dus.

Voorkant
Afbeeldingslocatie: http://oi43.tinypic.com/5zm9s9.jpg

Achterkant
Afbeeldingslocatie: http://oi40.tinypic.com/szwutt.jpg

Wat buitendingetjes
Afbeeldingslocatie: http://oi43.tinypic.com/34javed.jpg

Wat binnendingetjes
Afbeeldingslocatie: http://oi40.tinypic.com/35nc9sl.jpg
Het is dus een oude molen vandaar plaatje rechtsonder

En de grootste keuken, deze zit op de eerste verdieping van de rechterkant van het huis (van voren gezien) deze verdieping/keuken is 8 jaar geleden bovenop de bestaande bouw gebouwd en de oude dakpannen zijn opnieuw in gebruik genomen en het valt aan de buitenkant niet op dat dit helemaal nieuw is.
Afbeeldingslocatie: http://oi44.tinypic.com/2hrjpg1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Holy shit, dat ziet er fantastisch uit! Samen met je beschrijving over ligging, voorzieningen in de omgeving en het klimaat is dit volgens mij een huis waar je de rest van je leven kunt wonen en mee bezig kunt blijven? Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Yeah, bedankt, en er is een lift, dus ja theoretisch kunnen we er tot t einde zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:31
Heel erg gaaf zeg! ben zelf allergisch voor fransen, maar tophuis hoor! daar ga je zeker van genieten!

En je bent sowieso goed bezig: "Frankrijk is een mooi land, alleen de verkeerde mensen wonen er".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Misha schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 15:48:
Kleine update!

Alles is rond voor ons huis! *O* Het enige dat we nog moeten doen is de 27e even langs de notaris voor de sleutel en het ondertekenen van wat dingetjes. Dan ben ik vanaf de 27e bijna-buurman van Rev! :P
Gefeli, al krijgen wij pas 1 mei de sleutels. Kom wel een keer "buurten" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Prachtig Silent7. Chapeau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Zucht... ik heb al niet zo'n goed beeld van notarissen en dan dit.

Morgen om 9:00 hebben we de overdracht. Zojuist hebben we de eindinspectie gedaan met beide makelaars. Ik hoorde van de makelaars dat er nog een document van de notaris moet komen om morgen te kunnen overdragen. Ik leg het uit.

Het huis is (was) van een 91-jarige mevrouw die onlangs is overleden. Haar zoon heeft, als erfgenaam, het huis verkocht. Hiervoor is er één of ander document nodig om te kunnen overdragen (verervingsachtig iets). Dit document is al weten bij de verkopende notaris. Deze komt er vrijdag achter dat het document niet compleet is, omdat de zoon zelf twee minderjarige kinderen heeft die elk voor 25% geërfd hebben. Dus moet er een aanhangsel aan dat document. Dat aanhangsel ontbreekt en dient de notaris die de erfenis afhandelt, nog aan te leveren.

Kortom: de verkopende notaris die controleert de documenten enkele weken later en komt er op het laatste moment achter dat er iets ontbreekt. En de erfenis notaris die gaat op zijn dooie gemak dit nog in behandeling nemen... Zonder op geen enkele manier te tonen dat hij er druk mee bezig is.

Dus de overdracht wordt misschien uitgesteld, maar dat hoor ik pas om 17u vanmiddag.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:23
Herkenbaar, helaas.
Je zou denken dat notarissen zitten te springen om klanten, en dus ook vooral aan klantenbinding (als in, service geven) zouden doen.
Maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-09 08:48

Stekeltje

Nothing to see here move along

Nou ik heb geen slecht woord over mijn Notaris, heeft zelfs geholpen met het overtuigen van de SVn (mijn huis was van een saniet en dus verkocht door een curator, hierdoor zijn er andere voorwaarden waar de SVn in eerste instantie moeilijk over deed..)

Super aardige man, zaakjes goed op orde en nam echt de tijd voor de overdracht. Ik ging met een grijns van oor tot oor weg met de sleutels in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Galois schreef op maandag 20 januari 2014 @ 13:59:
Zucht... ik heb al niet zo'n goed beeld van notarissen en dan dit.
(...)
Zucht...
En daar betaal je zo'n figuur dan grof geld voor. |:(
Dan mag je toch verwachten dat hij op tijd de documenten controleert? Als hij direct tot de conclusie komt dat het incompleet is en dat er vertraging ontstaat omdat de andere notaris loopt te slacken, soit, maar hiervoor betaal je zo'n figuur niet.

Minstens een vernietigende review achter laten ergens lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stekeltje schreef op maandag 20 januari 2014 @ 14:31:
Super aardige man, zaakjes goed op orde en nam echt de tijd voor de overdracht. Ik ging met een grijns van oor tot oor weg met de sleutels in de hand.
Ja, het is bijna niet te geloven, maar er zijn hele goede en minder goede notarissen, net zoals dat voor elke andere beroepsgroep geldt. Het zijn net mensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Silent7 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 09:32:
Bij deze wat plaatjes die ik snel in paint heb gemaakt om mensen via mail een beetje een idee te geven 20 in 5 dus.
Heel gaaf _/-\o_

Wie weet, als ik later groot en rijk ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:17
Galois schreef op maandag 20 januari 2014 @ 13:59:
[...]

Dus de overdracht wordt misschien uitgesteld, maar dat hoor ik pas om 17u vanmiddag.

Zucht...
Aangeven bij de notaris dat je hier niet blij mee bent en dat je beter had verwacht. Vervolgens aangeven dat je hierdoor schade lijdt (namelijk uitstel) en vragen om compensatie daarvoor (vraag gelijk om een herziene afrekeningsnota ;) ). Ga er positief in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Arnout schreef op maandag 20 januari 2014 @ 15:03:
[...]

Aangeven bij de notaris dat je hier niet blij mee bent en dat je beter had verwacht. Vervolgens aangeven dat je hierdoor schade lijdt (namelijk uitstel) en vragen om compensatie daarvoor (vraag gelijk om een herziene afrekeningsnota ;) ). Ga er positief in.
Ik wacht netjes af of het allemaal goed komt. Maar inderdaad, ik laat het er niet bij zitten als het misgaat en de notaris had dat kunnen voorkomen.

Maar zojuist zei een bevriende advocaat (die ook notarissen op zijn kantoor heeft) tegen mij: "Ach, zo werken we altijd. Als de cliënt wil dat we rennen, dan doen we dat, maar laten we dat natuurlijk niet merken. Maar om 17:55 krijg jij vast een belletje dat het rond is. Haantjes gedrag vertonen we graag."
(overigens niets met deze notaris te maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2014 @ 14:51:
[...]

Ja, het is bijna niet te geloven, maar er zijn hele goede en minder goede notarissen, net zoals dat voor elke andere beroepsgroep geldt. Het zijn net mensen :)
Uiteraard dat begrijp ik ook wel, alleen ik had bij notarissen eerst het beeld van Galois maar dat heb ik (gelukkig) niet zo ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Nou, de overdracht gaat morgen niet door om 9:00.

Er blijkt dat de kantonrechter zich hier ook mee moet bemoeien en daar is morgen om 10:00 een telefonische afspraak mee. De kans is dan aanwezig dat er in de middag alsnog overgedragen kan worden.

Wiens fout dit is, of waarom het zo laat nog misgaat, is mij een raadsel. Het lijkt erop dat de verkopende notaris er 'te laat' achter is gekomen oid.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 15:56

MrN

JvS schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 07:52:
Ook voor een 104% hypotheek. Dit gaat dus geen enkel probleem opleveren.
En wat als je wel een vast contract hebt met een loonsverhoging binnen nu en een jaar vastgelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 15:56

MrN

Dit is serieus wel heel erg gaaf !!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

Galois schreef op maandag 20 januari 2014 @ 17:33:
Nou, de overdracht gaat morgen niet door om 9:00.

Er blijkt dat de kantonrechter zich hier ook mee moet bemoeien en daar is morgen om 10:00 een telefonische afspraak mee. De kans is dan aanwezig dat er in de middag alsnog overgedragen kan worden.

Wiens fout dit is, of waarom het zo laat nog misgaat, is mij een raadsel. Het lijkt erop dat de verkopende notaris er 'te laat' achter is gekomen oid.

Zucht...
Pff, sterkte ik snap je gevoel dat je _eindelijk_ die sleutel wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Stekeltje schreef op maandag 20 januari 2014 @ 19:13:
[...]

Pff, sterkte ik snap je gevoel dat je _eindelijk_ die sleutel wilt hebben.
Dat ook, maar ik heb ook allemaal afspraken staan (met de aannemer, met Liander, met de keukenboer, ...).

Als het niet doorgaat morgen, dan krijgen we een sleutelovereemkomst. Dat stelde de verkoper voor (huis staat al lang leeg).
Zitten daar nadelen/risico's aan voor ons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Waah schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 11:00:
Heel erg gaaf zeg! ben zelf allergisch voor fransen, maar tophuis hoor! daar ga je zeker van genieten!

En je bent sowieso goed bezig: "Frankrijk is een mooi land, alleen de verkeerde mensen wonen er".
ATS schreef op maandag 20 januari 2014 @ 14:58:
[...]

Heel gaaf _/-\o_

Wie weet, als ik later groot en rijk ben...
MrN schreef op maandag 20 januari 2014 @ 18:03:
[...]

Dit is serieus wel heel erg gaaf !!!!!
Bedankt, ik weet zelf nog niet wat me het gelukkigste maakt, soms is het de ruimte in en rond het huis, dan weer dat er een vuistdik rapport ligt met onderzoek hoe de molen weer in oude luister hersteld kan worden en electriciteit kan opwekken. Maar goed dat is wel heerlijk luxe natuurlijk.

Over Fransen, Frankrijk is erg groot, bij ons in NL kan je bijvoorbeeld de randstad al niet vergelijken met Limburg of Friesland. De echte arrogantie zit in FR vooral in de steden met Parijs als toppunt, de Fransen buiten Parijs houden over het algemeen niet zo van Parijzenaren bijvoorbeeld.

Maar om zaken bij bijvoorbeeld de belastingdienst te regelen moet je meestal bij de hoofdsteden van de departementen zijn, al wilden we daar niet wonen. We zijn dus ook erg blij dat Angouleme de hoofdstad van ons departement op twintig minuten rijden zit, we de lusten niet de lasten.

En rijk, ach, de Fransen zelf willen strak afgepleisterde villa's liefst in pastelkleur. Dit soort oudere panden heeft hun interesse niet zo. En er zijn nogal wat oude panden dus vergeleken met NL is de prijs heel goed te doen, dus hoef je er minder rijk voor te zijn :-D

Oei wat een ellende met die notaris zeg, lekker complex, twee notarissen, erfgenaam, kinderen van erfgenaam in het spel.
Mijn indruk is dat als het niet goed gaat je dit bij de verkoper kan leggen, het is zijn notaris en de meeste koopcontracten hebben er een clausule instaan dat je de verkoper aansprakelijk kan stellen als het niet goed gaat en termijnen niet gehaald worden. Zorgen voor de juiste papieren is zaak van de verkoper via diens notaris. Eventuele boetebedingen mag de verkoper dan daarna op zijn notaris verhalen. Succes in ieder geval.

wij hebben alleen maar goede ervaringen met notarissen trouwens, in het verleden met opstellen van zaken, nu bij de notaris van de aankopende partij in Nl en in Frankrijk zit de notaris er ook goed bovenop.
Zo moet je soms in Frankrijk bij betaling van wat grotere bedragen bewijzen dat het geld legaal is. 1 telefoontje en afgesproken is dat we bij de overdracht hier we een wordfile meenemen op usb-stick die de notaris dan afdrukt op briefpapier en voorziet van handtekening en stempels, dan kunnen we altijd bewijzen dat vermogen snor zit en heel makkelijk dat we het zelf mogen schrijven en niet eerst afspraak maken en hoofdprijs aftikken, want dat is zeker, voor wat documenten aanpassen afdrukken en tekenen vragen alle notarissen een lieve som.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Galois schreef op maandag 20 januari 2014 @ 19:22:
[...]

Dat ook, maar ik heb ook allemaal afspraken staan (met de aannemer, met Liander, met de keukenboer, ...).

Als het niet doorgaat morgen, dan krijgen we een sleutelovereemkomst. Dat stelde de verkoper voor (huis staat al lang leeg).
Zitten daar nadelen/risico's aan voor ons?
Maak wel even hele duidelijke afspraken wie vanaf dat moment het pand verzekerd! En let op dat zolang het niet formeel je eigendom is je technisch te maken kan krijgen met opzicht risico voor schade die je zelf toebrengt. Regel dit even goed met een / je assurantie tussenpersoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:44
Silent7 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 07:36:
Oei wat een ellende met die notaris zeg, lekker complex, twee notarissen, erfgenaam, kinderen van erfgenaam in het spel.
Mijn indruk is dat als het niet goed gaat je dit bij de verkoper kan leggen, het is zijn notaris en de meeste koopcontracten hebben er een clausule instaan dat je de verkoper aansprakelijk kan stellen als het niet goed gaat en termijnen niet gehaald worden. Zorgen voor de juiste papieren is zaak van de verkoper via diens notaris. Eventuele boetebedingen mag de verkoper dan daarna op zijn notaris verhalen. Succes in ieder geval.
De notaris voor de overdracht van het huis wordt geselecteerd door de koper. Gevoelsmatig heeft die niet op tijd geconstateerd dat hij nog niet alle stukken heeft.

Wij hebben onze woning ook van erfgenamen gekocht. Op verzoek van de executeur-testamentair zijn we bij dezelfde notaris gekomen die ook de erfenis afgehandeld heeft. Heeft voor ons een goed effect gehad op het notaristarief :P .

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Laatst online: 25-09 11:51

MM99

That is the way I am!

Mede tweakers, ik heb een vraag waar ik maar lastig uitkom.

Wij hebben een huis op het oog met een vraag prijs van 230.000. Ik heb bij kadaster informatie opgevraagd over de woning.
Huidige eigenaar woont er sinds 2006 in. Hij heeft er 223.000 voor betaalt. Volgens de prijsindexering met het woning 192.000 nu waard zijn.
Het is wel zo dat de eigenaar sinds dat die de woning gekocht heeft aardig wat in geinvesteert heeft. Ik gok dat er tussen 15K en 20K in is gestopt. Oa nieuwe dakkapel, houtkachel, nieuwe badkamer, overal dubbel glas.

Ik heb nu geen idee wat voor bod ik moet doen. 192.000 lijkt een te lage inschatting om eerlijk te zijn. In de zelfde straat is er in 2011 twee woningen verkocht. Eén voor 211.000 en één voor 209.000. Beide wel in mindere staat. Maar goed, sinds 2011 zijn de prijzen nog verder gezakt.

Hebben jullie een idee wat een rieele bod is en wat ik als max in mijn gedachte moet zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Een nieuwe dakkapel, houtkachel, nieuwe badkamer en overal dubbel glas is waarschijnlijk €20.000+ aan investeringen. Die haal je er uiteraard niet helemaal uit, maar een dakkapel en dubbel glas zijn twee vrij "goeie" investeringen.

Daarnaast zijn prijsindexen een goed instrument om te gebruiken, maar natuurlijk niet als enige bron. :) Bedenk ook waar het huis staat (randstad of oost-Groningen) en of de prijzen daar net zo hard gedaald zijn. Vergelijkbare huizen in de straat zijn de beste indicator. Hoe lang hebben die te koop gestaan en hoe lang staat dit al te koop? Dat speelt ook een belangrijke rol. Daarnaast is het handig om te weten/achterhalen wat de reden van verhuizen is. Willen ze groter/duurder? Dan zijn ze wellicht bereid om meer verlies te nemen: wetend dat het huis dat ze aankopen waarschijnlijk nog méér in prijs gedaald zal zijn, waarmee ze (zij het fictief) het verlies weer wat goed kunnen maken.

Op basis van de informatie die je geeft lijkt de vraagprijs me niet onredelijk en zou je met goed onderhandelen rond de €210.000 of €215.000 uit moeten kunnen komen. Als je het harder kan/wilt spelen dan is €200.000 tot €210.000 misschien haalbaar, maar daaronder lijkt me zeer moeilijk.

€192.000 klinkt mij niet realistisch in de oren op basis van deze (beperkte) informatie. :)

Wellicht ten overvloede: alleen de verkoper weet wat de juiste verkoopprijs is. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MrAcid op 21-01-2014 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 01-10 14:05

Kju

Hoe heb je geindexeerd en komt het prijsverloop na indexering overeen met de tendens in de buurt? Regionale indexering is vaak niet gelijk aan het prijsverloop in een specifieke buurt. Het meerwerk klinkt als woningverbetering en vergroting van de oppervlakte, beiden redenen om aan te nemen dat de woning meer waard is geworden.
Als er in een buurt te weinig transacties zijn om goed te kunnen vergelijken zal zelfs een taxateur zich drie keer achter de oren moeten krabben.

Laat het gewoon taxeren door een deskundige of laat het waarderen door iemand die daadwerkelijk kan waarderen en bepaal daarna wat je moet bieden.

[ Voor 7% gewijzigd door Kju op 21-01-2014 14:59 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Als je echt serieus bent over de woning is taxatie geen slecht idee inderdaad. Die heb je sowieso waarschijnlijk nodig voor een hypotheekaanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Mee eens. En tja de echte prijs is lastig te achterhalen. Dat weet alleen de verkoper....
Mijn huis hebben ze voor 150 gekocht, is voor 30.000 verbouwd (van huurhuis enkelglas naar HR++, nieuwe grote keuken etc etc.) maar is verkocht voor 162. Ze nemen een flink verlies maar gaan groter wonen.

Dus tja het is maar net wat en hoe graag ze er uit willen. Taxatie is nooit verkeerd inderdaad. En voor de geringe prijs die dat kost (300 euro ongeveer?) heb je een goed onderhandelingsdocument mocht het laag uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ongeveer €400 voor een NWWI rapport (wat je volgens mij bij elke bank nodig hebt indien het een vereiste is voor je hypotheekaanvraag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Met een beetje shoppen kan dat een stuk goedkoper. Heb er zelf €220 voor betaald.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ozhan99 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 14:46:

Ik heb nu geen idee wat voor bod ik moet doen. 192.000 lijkt een te lage inschatting om eerlijk te zijn. In de zelfde straat is er in 2011 twee woningen verkocht. Eén voor 211.000 en één voor 209.000. Beide wel in mindere staat. Maar goed, sinds 2011 zijn de prijzen nog verder gezakt.

Hebben jullie een idee wat een rieele bod is en wat ik als max in mijn gedachte moet zetten?
Hoe kan je nu geen idee hebben? Als je een tijdje de markt in de gaten houdt, ziet welke huizen snel verkopen en welke niet en weet welke huizen jij mooi vindt en welke niet, dan kan je daar toch wel een 'educated' inschatting van maken?

210 -10% = 190
190 + verbouwing = 210

lijkt me een mooie richtprijs. Dan kan je wel 190 bieden, maar dat zit er wel ver vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-09 13:36
Hoe zouden jullie omgaan met de volgende situatie:

Achtergrond:
  • Wij hebben een bod uitgebracht op één van 9 overgebleven nieuwbouwwoningen uit een project, waarvan de woningen al in 2012 casco zijn afgebouwd.
  • Vraagprijs: 545.000 v.o.n, bod gedaan van 500.000 v.o.n.
  • Bod onder voorbehoud van financiering.
  • In de afgelopen periode al grove haaldbaarheid laten toetsen bij bank en financieel adviseur.
  • Eerste inschatting van bank en adviseur na vrijblijvend gesprek is dat financiering haalbaar moet zijn. Zij voorzien geen issues. (kan behoorlijk wat eigen vermogen inbrengen).
  • Enig aandachtspunt is verkoop eigen woning (+/- 230.000) en eisen aan benodigde overbruggingsfinanciering.
Situatie:
  • Verkopend makelaar belt mij terug met de mededeling dat ze bod nog niet aan verkoper (projectontwikkelaar) heeft voorgelegd.
  • Reden is het gevraagde “voorbehoud van financiering”. De verkoper heeft hier 'slechte ervaringen' mee.
  • Makelaar geeft aan: “om enige kans te maken met deze prijs, moet het voorbehoud er af”.
Wat te doen??
  • Wij vinden het “voorbehoud van financiering” wel een heel 'prettig vannet' als we om een of andere reden tegen een onvoorzien issue aanlopen.
  • Zien jullie een andere uitweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Dan weet die beste man niet hoe de markt er voor staat. Er zijn weinig potentiele kopers die van die clausule af zien, aangezien er maar weinig hypotheekverstrekkers al een hypotheek verstrekken op iets wat nog niet is gekocht (onder voorbehoud van financiering).

Of het is een rat, hij luist je er in als je de financiering niet rond krijgt, jij hebt toch bewust afgezien van die clausule?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ozhan99 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 14:46:

Voor je bod dien je niet alleen uit te gaan van marktdaling en verbouwingen door de huidige eigenaar. Wat nog veel belangrijker zal zijn is in hoever de huidige eigenaar er snel vanaf wil (of moet) en of deze bereid is een restschuld te pakken en deze kan dragen. Er van uitgaande dat de huidige eigenaar geen eigen geld heeft ingelegd zal zijn hypotheekschuld minimaal 236k zijn (223k + 6% overdrachtsbelasting) en zou dus bij een bod van 192k voor minimaal 44k het schip in gaan (ex verbouwing ..), er zijn weinig die dit kunnen dragen ..

Probeer eens achter zijn situatie te komen en vraag zijn hypotheekakte op bij het Kadaster, je kan je bod dan veel beter formuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Randy.W schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 19:24:
Makelaar geeft aan: “om enige kans te maken met deze prijs, moet het voorbehoud er af”.
[/list]
Ik zou er niet in trappen. Ondanks dat je bij een bank bent langs geweest en deze onofficieel een go heeft gegeven is dit enorm tricky. Banken doen deze dagen zo gigantisch moeilijk en als het puntje bij paaltje komt vallen ze overal over, zelf als je eigen vermogen hebt (praat uit ervaring).

Als je financiering toch niet rond krijgt zit je toch aan het contract vast en met een beetje pech kan je een boete, van meestal 10%, betalen van de koopsom ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wat te doen??
  • Wij vinden het “voorbehoud van financiering” wel een heel 'prettig vannet' als we om een of andere reden tegen een onvoorzien issue aanlopen.
  • Zien jullie een andere uitweg?
Onder een financieringsvoorbehoud kom je doorgaans alleen uit als je voor de datum waarop dat voorbehoud afloopt twee keer "nee" hebt gehad van een hypotheekverstrekker en daar ook bewijs van kan overleggen. Als je aannemelijk kan maken dat je die hypotheek gewoon rondkrijgt is dat een aardig klein risico voor de verkoper. Ik zou de beste man verzoeken om het bod tóch gewoon door te spelen (heeft 'ie allang gedaan, dit klinkt echt typisch als een spelletje om je hoger te laten bieden of je zekerheden op te laten geven) en je graag een antwoord of tegenbod van de verkoper tegemoet ziet.

[ Voor 5% gewijzigd door NMe op 21-01-2014 20:18 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Ik zou niet akkoord gaan met het weglaten van het voorbehoud. Het is vragen om problemen, ik zie al eventuele problemen (Verkoop huis, overbrugging financiering.). Wetende dat het een nieuwbouwproject is waar er nog 9 van vrij zijn, wetende dat de huizen al lange tijd op de markt zijn en wetende hoe de markt er voor staat heeft de verkoper een hele beroerde uitgangspositie om dit soort aanvullende eisen te stellen.
Overigens ben ik meestal de eerste die roept dat je op basis van alleen de hoogte van de prijs niets kan roepen over de waarde van het pand, maar in dit geval heb ik het gevoel dat je niet echt ambitieus hebt ingezet. Wanneer het de afgelopen jaren al onverkoopbaar is gebleken voor 545.000, betekent dit dat het het toen ook al te hoog in de markt stond. Als je dan ziet dat de huizenprijs de laatste jaren met vele procenten is gedaald, zeker in de prijsklasse 500k+, dan had er misschien nog wel iets meer rek in gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
Dank voor jullie reacties....

@NME: het aannemelijk maken dat we die hypotheek gewoon rondkrijgen is wat lastig, omdat we in dit stadium natuurlijk niet volledig inzicht willen geven in onze financiele positie. Dat zou nadelig kunnen werken bij de onderhandeling over de prijs. Dit zouden we wel kunnen doen, direct nadat we overeenstemming over de prijs hebben.

@Ravnoss: terecht punt over vraagprijs versus bod. De woningen zijn net 3 maanden geleden teruggebracht van 620.000 (wat gewoon te hoog was) naar 545.000. Gezien deze recentelijke verlaging, was onze inschatting dat een bod onder de 5 ton direct zou worden afgewezen. Onze inschatting met gelijkwaardige alternatieven is dat 510.000 zeer scherp is. Maar het blijft natuurlijk altijd gissen.....

Jullie bevestigen ons gevoel, dat we gewoon voet bij stuk moeten houden. Er zijn waarschijnlijk nauwelijks particulieren te vinden,die een dergelijke aankoop zonder voorbehoud kunnen/willen doen. De verkoper zal hier maar aan moeten wennen. Enige twee tegemoetkomingen, die ik zo kan voorstellen zijn:
  1. direct na overeenkomen van de prijs, inzicht geven in de financiele situatie (en daarmee aannemelijk maken dat het goed zit).
  2. eventueel een compensatie bieden (1 á 2%) indien aankoop alsnog afketst op financiering. Mogelijk dat dit de verkoper kan overtuigen van onze overtuiging/commitment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Randy.W schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 21:36:
  1. direct na overeenkomen van de prijs, inzicht geven in de financiele situatie (en daarmee aannemelijk maken dat het goed zit).
  2. eventueel een compensatie bieden (1 á 2%) indien aankoop alsnog afketst op financiering. Mogelijk dat dit de verkoper kan overtuigen van onze overtuiging/commitment.
Met betrekking tot het tweede punt: normaliter is men gebruikelijk om 10% als 'boete' te betalen. Als jij geen voorbehoud afspreekt met een boete van 2%, dan heb je precies wat je wilt. :) Vraag is of de verkoper ermee akkoord gaat.

Ik snap de vraag wel, je biedt een 'opkoopprijs' die in de buurt ligt/lag van de executiewaarde. In die regionen is men niet gewend om een financieringsvoorbehoud aan te houden. Dat neemt niet weg dat ik er niet mee akkoord zou gaan. Er zijn nog te veel risico's.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
Krisp schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 21:53:
[...]
Dat neemt niet weg dat ik er niet mee akkoord zou gaan. Er zijn nog te veel risico's.
Kan je toelichten wat je hiermee bedoelt? Zou je hier niet mee akkoord gaan als verkoper of als koper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Als koper. Je hebt nog overbruggingsfinanciering nodig en je huidige huis moet nog worden verkocht. Beide zijn best lastig in deze tijd.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Randy.W schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 21:36:
@NME: het aannemelijk maken dat we die hypotheek gewoon rondkrijgen is wat lastig, omdat we in dit stadium natuurlijk niet volledig inzicht willen geven in onze financiele positie. Dat zou nadelig kunnen werken bij de onderhandeling over de prijs. Dit zouden we wel kunnen doen, direct nadat we overeenstemming over de prijs hebben.
Verstandig. :) Maar ik bedoelde meer je voorkomen. Iemand die in een afgeragde Lada aan komt rijden en een stinkend shirt met zweetplekken aan heeft zal het redelijk lastig vinden om te claimen dat hij een woning van een half miljoen kan aanschaffen. :P Als je een serieuze indruk achterlaat en duidelijk laat merken dat je weet waar je het over hebt en wat je wil dan heeft een beetje makelaar vast wel genoeg vertrouwen in je. Of hij dat al dan niet overgebracht krijgt aan de verkoper is een tweede, sommige verkopers zijn erg eigenwijs. Zo staat in dezelfde flat waar ik woon eenzelfde appartement als dat wat ik eind 2012 voor 125k kocht al zeker anderhalf jaar te koop voor bijna 200k, en dat zal echt niet aan de makelaar liggen. :P

Ik zou uiteindelijk in jouw situatie gewoon duidelijk maken aan de makelaar dat zijn baan is om te bemiddelen tussen potentiële koper en verkoper, niet om op eigen houtje waardeoordelen aan biedingen en voorwaarden te hangen. Verzoek hem gewoon het bod door te geven wat zonder reactie van de verkoper is dit het bod dat je doet en niets anders. In deze kopersmarkt kan de verkoper het zich niet permitteren om je te negeren, en de makelaar al helemaal niet.
Krisp schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 21:53:
[...]

Met betrekking tot het tweede punt: normaliter is men gebruikelijk om 10% als 'boete' te betalen. Als jij geen voorbehoud afspreekt met een boete van 2%, dan heb je precies wat je wilt. :) Vraag is of de verkoper ermee akkoord gaat.
Die 10% heb je ook mét financieringsvoorbehoud. Wanneer je de financiering rondkrijgt en toch niet koopt of nalatig bent in het proberen te regelen van een financiering wordt je dan die boete opgelegd. Het verschil met wat hij omschrijft is dat je met een financieringsvoorbehoud onder die boete uit kan komen wanneer je wel je best hebt gedaan om het te regelen maar gewoon geen financiering krijgt en daar bewijs van overlegt. Door die boeteclausule onvoorwaardelijk op te nemen loop je dus feitelijk meer risico.

[ Voor 20% gewijzigd door NMe op 21-01-2014 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Je zou ook kunnen voorstellen het bod verder te verlagen bij het vervallen van het voorbehoud. Daarnaast heb ik wel eens opgevangen (ik begrijp dat dit geen onderbouwde bron is :) ) dat die boete zo goed als nooit betaald wordt, heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-10 08:32
Rev! schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 11:17:
[...]

Gefeli, al krijgen wij pas 1 mei de sleutels. Kom wel een keer "buurten" :+
In dat geval zal ik de buurt alvast voor je opwarmen voor je komst. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:24
thejoker80 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 09:17:
Je zou ook kunnen voorstellen het bod verder te verlagen bij het vervallen van het voorbehoud. Daarnaast heb ik wel eens opgevangen (ik begrijp dat dit geen onderbouwde bron is :) ) dat die boete zo goed als nooit betaald wordt, heeft iemand daar ervaring mee?
Ik ken ook vrijwel niemand die na een akkoord van een hypotheek verstrekker de koop toch niet door laat gaan. Enige reden die ik logischerwijs kan bedenken is een relatiebreuk. En juist dat is in het verleden altijd netjes door de NHG afgedekt, dus des te meer reden om toch de koop door te zetten.
NMe schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 20:16:
[...]

Onder een financieringsvoorbehoud kom je doorgaans alleen uit als je voor de datum waarop dat voorbehoud afloopt twee keer "nee" hebt gehad van een hypotheekverstrekker en daar ook bewijs van kan overleggen. Als je aannemelijk kan maken dat je die hypotheek gewoon rondkrijgt is dat een aardig klein risico voor de verkoper. Ik zou de beste man verzoeken om het bod tóch gewoon door te spelen (heeft 'ie allang gedaan, dit klinkt echt typisch als een spelletje om je hoger te laten bieden of je zekerheden op te laten geven) en je graag een antwoord of tegenbod van de verkoper tegemoet ziet.
Ook daarover kan je onderhandelen. Ik heb destijds bedongen dat één afwijzing reden was om de koop te kunnen ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

[...]
• Verkopend makelaar belt mij terug met de mededeling dat ze bod nog niet aan verkoper (projectontwikkelaar) heeft voorgelegd.
• Reden is het gevraagde “voorbehoud van financiering”. De verkoper heeft hier 'slechte ervaringen' mee.
• Makelaar geeft aan: “om enige kans te maken met deze prijs, moet het voorbehoud er af”.
[/list]
[...]

Onzin. Makelaar bespeelt je gewoon. Een projectontwikkelaar die "slechte ervaringen" met een financieringsvoorbehoud heeft, dat is geen reden om een financieringsvoorbehoud te weigeren, projectontwikkelaars komen in elk project wel iemand tegen die z'n financiering niet rond krijgt.
Een project waarin er geen gebruikelijke voorwaarden gehanteerd worden zou ik bij voorbaat al niet vertrouwen. Ik vraag me dan bijvoorbeeld af hoeveel medewerking je van de projectontwikkelaar zal bij het oplossen van bouwgebreken bij de oplevering. Of de bouwer niet failliet gaat voordat de bouw gereed is. Als ze claimen dat er een garantie- en waarborgregeling van toepassing is zou ik maar voor de zekerheid toch even bij de desbetreffende instantie checken of het daadwerkelijk zo is. Het komt wel vaker voor dat er valse GIW-certificaten aan kopers werden getoond en bouwers failliet gingen met de laatste 25% terwijl er nog 35% van de bouw nog niet af was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
Kju schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 09:53:
[...]
Onzin. Makelaar bespeelt je gewoon.
Dat gevoel hebben we inderdaad ook. Wellicht probeert zij hier te polsen hoe zeker wij zijn van onze financiele situatie. Als wij akkoord zouden gaan met deze voorwaarde, kunnen ze hun tegenbod wat verder optrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Dat zou kunnen. Maar als je akkoord zou gaan met het schrappen van het voorbehoud van financiering zou jij dat juist moeten doen in combinatie met een lager bod! Je geeft een stuk van jouw bescherming op, waarmee je de verkopende partij meer zekerheid geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
net alvast het samenlevingscontract geregeld. Standaard-ding van de Hema gedaan. Kunnen we de komende paar jaar wel mee vooruit totdat we gaan trouwen. (beide werkend, verdienen gelijk bij evenveel uren werken, alle spullen samen gekocht et). Ga niet 300+ voor het papiertje betalen als het ook voor 125 kan.

Wel vreemd dat de notaris zei dat als we vlak na elkaar zouden overlijden dit problemen zou geven. (persoon 1 dood, uur later in het ziekenhuis overlijd persoon 2. Familie van persoon 2 krijgt alles). In het contract staat echter een termijn van 30 dagen. dus of kletste uit zijn nek, of ik mis iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat de notaris bedoelt is dat dat een aandachtspunt is. Mensen realiseren zich vaak niet dat als ze 'samen' overlijden, er andere erfrechtelijke gevolgen kunnen optreden dan gewenst. Bijvoorbeeld: partner 1 en 2 willen dat al hun spullen uitsluitend naar de nabestaanden van partner 1 gaan. Als partner 1 eerst overlijdt dan gaat alles eerst van partner 1 naar partner 2, en als vervolgens partner 2 in het ziekenhuis een paar uur later overlijdt, dan gaat alles alsnog naar de nabestaanden van partner 2, terwijl dat juist niet de bedoeling was.

Er zijn hier geen algemene regels voor te geven en ik ken de inhoud van jouw samenlevingscontract/testament niet. Het enige wat ik kan zeggen is dat je voor jezelf en samen met je partner moet nagaan wat je in verschillende situaties wilt. Mijn eigen ervaring is dat je beter die 150 euro extra kunt uitgeven om een samenlevingscontract en testamenten te hebben waar je ook écht achterstaat en die - vooral - geen losse eindjes openlaten. Het is één keer een uitgave waar je vervolgens tig jaar mee doet. Imo is het de verkeerde zuinigheid om naar de HEMA te gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2014 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Laatst online: 25-09 11:51

MM99

That is the way I am!

@MrAcid, @Kju, @waah, @cyberstalker, @JvS, @NED_KELLY

Dank je voor jullie antwoorden!

Indexatie is gebaseerd op de prijsontwikkelingen in Zuid-Holland, waar de huis ook staat.

Taxatie zat ik ook aan te denken, maar kreeg van bank te horen dat het de verkoper te veel gevoel geeft dat ik het wilt kopen.
Aan andere kant, ik bank zei dat ik al blij moest zijn als ze tot 220.000 wouden zakken. Maar een bank heeft natuurlijk alleen maar profijt van als ik meer leen. Dus die advies neem ik met een korreltje zout.

Huidige eigenaar wilt er uit omdat ze kleiner willen wonen om twee reden. Huidige hypotheeklasten vinden ze te hoog en de kinderen zijn de huis uit. Ook willen ze dichter bij werk wonen. Maar gaven ook aan dat ze geen haast hebben.
Huis staat nu ongeveer 3 maanden te koop.

Ik zat zelf ook aan bedrag van 210.000 te denken. Wat zal ik dan als bod doen? Ik zat aan 198.000 te denken, maar ik heb het gevoel van als ik een bod doe onder 200.000 dat het niet serieus wordt genomen, omdat ze 230.000 vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
MM99 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 12:54:
Ik zat zelf ook aan bedrag van 210.000 te denken. Wat zal ik dan als bod doen? Ik zat aan 198.000 te denken, maar ik heb het gevoel van als ik een bod doe onder 200.000 dat het niet serieus wordt genomen, omdat ze 230.000 vragen.
Niet serieus genomen vind ik altijd zo'n stom iets. 198.000 is 15% onder de vraagprijs, dus het lijkt me sowieso een valide bod waarmee je aangeeft geïnteresseerd te zijn. Natuurlijk kan het zo zijn dat de verkoper reageert van: "Het huis is al scherp geprijsd, we willen graag een scherper bod", maar dat kan je dan altijd nog overwegen.

Ik kan niet beoordelen wat een goede prijs voor het huis is, maar als verkoper ben je IMHO niet slim bezig als je een dergelijk bod niet serieus neemt. Het zijn niet voor niks onderhandelingen, je hoeft een bod niet meteen te accepteren.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Verwijderd schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 12:38:
Er zijn hier geen algemene regels voor te geven en ik ken de inhoud van jouw samenlevingscontract/testament niet. Het enige wat ik kan zeggen is dat je voor jezelf en samen met je partner moet nagaan wat je in verschillende situaties wilt. Mijn eigen ervaring is dat je beter die 150 euro extra kunt uitgeven om een samenlevingscontract en testamenten te hebben waar je ook écht achterstaat en die - vooral - geen losse eindjes openlaten. Het is één keer een uitgave waar je vervolgens tig jaar mee doet. Imo is het de verkeerde zuinigheid om naar de HEMA te gaan.
ALles wat in het samenlevingscontract staat staan we ook achter. Je kan wel wat puntjes kiezen zoals het wel of niet samen verdelen van de auto's en dergelijke, en ook welke spullen je eventueel zelf bewaard.

En 150+ nog 2x testament vind ik best zonde geld, zeker als je binnen een aantal jaar toch gaat trouwen, waarbij je opnieuw mag. (nu voldoet dit contract prima. Maar als we later kinderen krijgen, weet ik nog niet of mijn partner minder gaat werken, of dat ik misschien wel minder ga werken. Tig jaar kan ik dus niet met dit contract.)

Ik snap dat voor veel mensen een standaard contract geen optie is. Maar wij zijn wel een standaard-koppel in dit geval. eventueel kan ik je het contract wel laten zien als je dat interessant vind tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

@MrAcid, @Kju, @waah, @cyberstalker, @JvS, @NED_KELLY

Dank je voor jullie antwoorden!

Indexatie is gebaseerd op de prijsontwikkelingen in Zuid-Holland, waar de huis ook staat.

Taxatie zat ik ook aan te denken, maar kreeg van bank te horen dat het de verkoper te veel gevoel geeft dat ik het wilt kopen.
Aan andere kant, ik bank zei dat ik al blij moest zijn als ze tot 220.000 wouden zakken. Maar een bank heeft natuurlijk alleen maar profijt van als ik meer leen. Dus die advies neem ik met een korreltje zout.

Huidige eigenaar wilt er uit omdat ze kleiner willen wonen om twee reden. Huidige hypotheeklasten vinden ze te hoog en de kinderen zijn de huis uit. Ook willen ze dichter bij werk wonen. Maar gaven ook aan dat ze geen haast hebben.
Huis staat nu ongeveer 3 maanden te koop.

Als makelaar/taxateur kan ik je vertellen dat iedere makelaar er bij voorbaat al uit van gaat dat iemand een woning graag wil hebben als er een bod wordt overwogen. Zomaar omdat het kan, dat lijkt me bij de gemiddelde kandidaat onwaarschijnlijk. Het is in ieder geval onzin dat het nadelig zou zijn voor je onderhandelingspositie, je hypotheekadviseur moet maar liever alleen hypotheken adviseren.
Je laat door te taxeren zien dat je je huiswerk goed doet en daardoor zal de verkoper/makelaar weten dat hij niet meer zomaar van alles kan roepen over van alles en nog wat. Bovendien zal jij een woning nooit voor meer dan de getaxeerde marktwaarde kopen. Als er NWWI getaxeerd is zal het problemen opleveren bij een toekomstige koper indien daar opnieuw NWWI getaxeerd moet worden (door bijvoorbeeld een andere kandidaat op een later moment), bij een tweede taxatie binnen zes maanden voor hetzelfde object zal er een contrataxatie plaats moeten vinden. Laat dan ook taxeren in verband met aankoopbeslissing, dan krijg je een gemiddelde waarde en geen maximale waarde van de taxateur. Maak in ieder geval duidelijk aan je taxateur dat je niet zal accepteren als hij zijn constateringen doorcommuniceert aan de tegenpartij omdat dat je onderhandelingspositie zal schaden.

Over de indexering wil ik in ieder geval opmerken dat de cijfers die je gebruikt hebt niet representatief zijn voor indexering op buurtniveau. Binnen een provincie zijn er ook enorme verschillen. Je had dan minimaal op regionaal niveau moeten indexeren. Ik heb nu ff geen tijd om te zoeken maar ik las deze vanmorgen https://www.nvm.nl/wonen/.../Prijsontwikkelingen.ashx

Edit: In Zuid-Holland is er bijvoorbeeld een aanmerkelijk verschil in prijsdaling als je Den Haag vergelijkt met bijvoorbeeld Gouda. Het verschil is nog groter als je op buurtniveau en woningtype vergelijkt.

De getaxeerde marktwaarde kan je zelf ook beïnvloeden door de opdracht verder te specificeren: Bijvoorbeeld "taxeer de marktwaarde t.b.v. een aankoopbeslissing uitgaande van een verkooptermijn van drie maanden". De taxateur moet dus uitgaan van een snelle verkoop, dus lagere vraagprijs, dus lagere opbrengst.

[ Voor 7% gewijzigd door Kju op 22-01-2014 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:51

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Even mijn ervaring delen: maandag een eerste bod van 25% onder de vraagprijs gedaan op een huis dat voor 315K te koop staat. Het huis staat alleen wel al bijna vijf-en-half jaar te koop. Reactie: verkoper wil met zo'n laag openingsbod niet onderhandelen/tegenbod doen. Jammer, maar volgens mij is mijn openingsbod echt niet zo gek geweest. Ik ga me nu beraden op de volgende stappen, of dat ik het er bij laat zitten en over een jaar wel weer bij hem terugkom ;)

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tjeerd schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 14:15:
Even mijn ervaring delen: maandag een eerste bod van 25% onder de vraagprijs gedaan op een huis dat voor 315K te koop staat. Het huis staat alleen wel al bijna vijf-en-half jaar te koop. Reactie: verkoper wil met zo'n laag openingsbod niet onderhandelen/tegenbod doen. Jammer, maar volgens mij is mijn openingsbod echt niet zo gek geweest. Ik ga me nu beraden op de volgende stappen, of dat ik het er bij laat zitten en over een jaar wel weer bij hem terugkom ;)
Maar staat het ook daadwerkelijk al 5,5 jaar te koop voor 315K of zijn ze recent al flink gezakt? 25% is natuurlijk een flink stuk, en als ze recentelijk al flink gezakt zijn naar een voor hun mening scherpe prijs, dan zou ik als verkoper ook niet meteen staan te springen voor een dergelijk laag bod.

Belangrijkste is dat je voor jezelf een beeld hebt over de waarde van het pand. Als 315 gewoon te hoog is, zou ik het er gewoon bij laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Woy schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 14:22:
[...]

Maar staat het ook daadwerkelijk al 5,5 jaar te koop voor 315K of zijn ze recent al flink gezakt? 25% is natuurlijk een flink stuk, en als ze recentelijk al flink gezakt zijn naar een voor hun mening scherpe prijs, dan zou ik als verkoper ook niet meteen staan te springen voor een dergelijk laag bod.

Belangrijkste is dat je voor jezelf een beeld hebt over de waarde van het pand. Als 315 gewoon te hoog is, zou ik het er gewoon bij laten zitten.
Was ik erbij vergeten te melden, ze zijn al gezakt van 399K, maar dat was vanaf het begin al een te hoge vraagprijs (blijkt ook wel na al die tijd nog niet verkocht te zijn). Ze zakken zo'n beetje mee met de recessie, elk half jaar laten ze de vraagprjis dalen met ruwweg ~10000 euro.

Ik vind het moeilijk in te schatten of het het waard is. Ook veel goedkopere huizen in de buurt worden moeizaam verkocht, dit huis is een uitschieter qua prijs in die buurt omdat het de enige 2-1 kap is t.o.v. rjitjeshuizen verder in de buurt. Maar goed, het was een eerste poging tot een bod. We kunnen altijd hoger gaan, ik zat zelf te denken aan een eenmalig hoger eindbod en dan nog eens te kijken wat de verkoper zegt. Wil hij dan nog niet, dan wil ik het liever voorbij laten schieten. Er moet namelijk nog wel wat worden gedaan qua interieur, laat me het 'geen smaak' noemen en vernieuwen van beschoeing van een meter of dertig. Die kosten komen er dus ook weer bovenop.

[ Voor 3% gewijzigd door Tjeerd op 22-01-2014 14:35 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

25% onder de vraagprijs lijkt me eigenlijk geen heel vreemd startbod als die woning echt zo lang te koop staat. Sterker nog: ze mogen blij zijn dat ze een bod krijgen lijkt me. :X Heb je al gekeken wat vergelijkbare woningen in de buurt (liefst in de straat) doen?

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tjeerd schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 14:32:
[...]
Ik vind het moeilijk in te schatten of het het waard is.
Dan zou ik er eigenlijk per definitie niet mee verder gaan totdat je dat wel weet ;)

Maar heel simpel gerekend zitten ze nou nog steeds te hoog, 399K was het 5,5 jaar geleden blijkbaar (ruim) niet waard aangezien het niet verkocht is. In die tijd kan de prijs zomaar met 20% gezakt zijn, dus dan kom je op een prijs van 319K waarvoor het logischerwijs nog steeds niet verkoopt.

[ Voor 36% gewijzigd door Woy op 22-01-2014 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
25% is wel heel erg veel wat mij betreft. Zeker als ze zijn meegezakt met de prijsdalingen. Wie niet waagt wie niet wint, maar je moet wel realistisch blijven. :) Probeer het over een maandje nog eens met 15-20% onder de vraagprijs. Of geef ze direct een scherpe prijs wat je als "eindbod" neerlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het is maar een bod hé, dat de verkoper dan niet veel daalt in zijn tegenbod kan best, maar zo enorm gek vindt ik het nog niet. Je kunt er beter over onderhandelen dan dat de potentiële koper wegloopt. Als je huis net te koop staat kan je nog wat stugger zijn, maar op een gegeven moment wil je je huis ook kwijt lijkt mij ( Natuurlijk niet tegen elke prijs, maar wel dat je in ieder geval met de koper in onderhandeling gaat ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Het ligt er aan wat de situatie is. Als ik een woning te koop heb staan die zelfs in de huidige markt bijvoorbeeld 500k waard is, ik 495k vraag en iemand daar 25% daaronder bied, dan lijkt de kans mij vrij klein dat we tot zaken komen. Aangezien het, vanwege de prijsklasse, sowieso een moeilijk verkooptraject zal zijn, e.e.a. afhankelijk van locatie, zal ik in ieder geval proberen te achterhalen of het bod niet met de financiering van de kandidaat te maken heeft. Als dan blijkt dat financiering het probleem is zal ik er verder geen tijd aan besteden, zonde om mijn opdrachtgever (verkoper) dan onnodig te laten stressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Woy schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 14:54:
[...]

Dan zou ik er eigenlijk per definitie niet mee verder gaan totdat je dat wel weet ;)
Ik doelde erop dat er geen vergelijkingsmateriaal staat in de wijk, behalve rijtjeshuizen die beduidend een stuk goedkoper zijn en ook lang te koop staan. En het is een jaren '80 huis.

Maar ik ga nog eens nadenken over een eventueel tweede bod, maar dan wel gelijk een laatste bod. Ik zit niet op de schopstoel en anders komt er wel weer wat anders voorbij.

Ik heb twee jaar geleden mijn huis ook verkocht in de omgeving van Utrecht (populaire regio) en de eerste biedingen waren binnen een maand ook al 15% lager dan de vraagprijs en dat huis was echt al scherp geprijsd (bleek ook wel door de vele bezichtigingen). Ik vind dat 25% voor een huis van 5+ jaar echt niet te ver gezocht is.

[ Voor 22% gewijzigd door Tjeerd op 22-01-2014 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Tjeerd schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 15:04:
[...]

Ik heb twee jaar geleden mijn huis ook verkocht in de omgeving van Utrecht (populaire regio) en de eerste biedingen waren binnen een maand ook al 15% lager dan de vraagprijs en dat huis was echt al scherp geprijsd (bleek ook wel door de vele bezichtigingen). Ik vind dat 25% voor een huis van 5+ jaar echt niet te ver gezocht is.
Ik zeg ook niet dat dat zo bij jou is. Het lijkt me alleen verstandig om eerst te weten wat een woning waard is voordat je zo laag onder de vraagprijs bied. Anders loop je kans niet serieus te worden genomen, ook later in het onderhandelingstraject als je wel dichterbij een redelijke koopsom bent gekomen.

Is er geen andere vergelijkbare wijk met vergelijkbare prijzen in dezelfde stad of in een vergelijkbare stad in de regio? Als daar wel vergelijkbare transacties zijn geweest heb je voldoende vergelijkingsmateriaal. Je moet dan alleen nog corrigeren voor verschillen in oppervlakte, afwerking, inrichting en installaties.

[ Voor 55% gewijzigd door Kju op 22-01-2014 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05:27
Ik ben aan het kijken voor een koopwoning (idee is om dit jaar een woning te kopen, maar of het haalbaar is :P )

Vorig jaar heb ik al een hypotheekgesprek gehad, waar ik met mijn inkomen (ex. bonus) max zo'n 150k kan krijgen aan hypotheek. Dit heb ik laten berekenen over een bestaande woning van 142.000 k.k., waar ik dus max 147.000 hypotheek voor kan krijgen i.v.m. de 105% hypotheekregel (dit jaar verlaagd naar 104%). Totale kosten zouden 149.500 bedragen, dus 2500 euro eigen inbreng zou nodig zijn.

Nu ben ik aan het kijken naar nieuwbouwwoningen, maar deze vallen met grond buiten mijn budget, maar met duokoop (zonder grond) ruim binnen.
Met grond: 172.000.
Zonder grond: 130.000 + erfpacht.

Wat zijn de bijkomende kosten bij een Vrij op naam aankoop? Dit ben ik vergeten te vragen bij de hypotheker, maar volgens mij moet dit gunstiger uitpakken.

Daarnaast: Wat denken jullie van duokoop? Het gaat een beetje tegen mijn gevoel in, aangezien je na je aankoop alsnog de grond huurt, maar je kan de grond in de toekomst alsnog kopen.

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik geloof dat de kosten twee jaar geleden bij nieuwbouw ongeveer overeenkwamen met de kosten koper, of iets hoger misschien. Ik weet niet hoe het nu zit.

Erfpacht helpt je trouwens niet echt. Je moet een hypotheek krijgen en in het berekenen wat je aan hypotheek kan betalen worden de kosten van de erfpacht in mindering gebracht op je salaris waardoor je alsnog minder kan lenen. Ik heb mijn hypotheekadviseur dat laten narekenen en met gangbare erfpachttarieven in mijn gemeente zou ik 30-40k minder mogen lenen, wat uiteindelijk overeenkwam met hetzelfde tekort dat ik zou hebben als ik de erfpacht zou afkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Duokoop zou ik nooit doen. En moet een absolute no-go zijn bij een huis dat je aan de max. van je hypotheek koopt!

Hou er rekening mee dat de bedragen die je kunt lenen in 2014 weer een stuk lager (-7% ongeveer) liggen dan wat je in 2013 te horen hebt gekregen.

Bij nieuwbouw moet je er uiteraard rekening mee houden dat er vaak nog een vloer in moet, geschilderd/behangen moet worden, keuken en badkamer vrij basic worden opgeleverd en snel duurder worden als je iets anders wilt en dat je waarschijnlijk ook alles nog wilt inrichten. Een eventuele tuin aanleggen kost aardig wat geld. Vrij op naam is dus qua aanschafkosten lager, maar je gaat daarna wel kosten moeten maken om het huis "af te maken". Iets dat bij bestaande bouw wellicht niet of minder nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Woy schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 14:54:
[...]

Beste advies. Voor jezelf bepalen wat je er maximaal voor wilt betalen. Als dat extreem ver onder de vraagprijs is (meer dan 15% onder de vraagprijs als max hanteren is door de bank genomen veel), dan zou ik niet moeilijk doen met tactieken als "de verkopende partij moet ook het gevoel hebben goed onderhandeld te hebben" en direct dichtbij je eindbod gaan zitten.

Maar je moet eerst weten wat je ervoor over hebt.

Sja, echt veel maakt dat niet uit. Je hebt twee scholen:
1: Laag starten: "De tegenstander moet het gevoel hebben iets uit de onderhandeling gehaald te hebben"
2: Hoog starten: "mijn openingsbod moet de tegenpartij uitnodigen om erop in te gaan"

In beide gevallen moet je wel voor jezelf een duidelijk maximum in je hoofd hebben. Ik ben aanhanger van methode twee. Ik vind het risico dat een koper afhaakt vanwege een totaal niet realistisch eerste bod groter dan het risico dat je teveel betaalt (als je daar in elk geval vooraf maar een goede afweging in maakt). En als de onderhandeling in geval 2 niet lukt, is het in elk geval wel een bod geweest waar de verkopende partij over nagedacht heeft en beter onthoudt. Die komen er dan later misschien nog op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Bij Duo-koop/erfpacht kan je ook minder hypotheek krijgen geloof ik, dus informeer eerst bij je hypotheekadviseur of dat in zo'n geval ook echt zo is. Anders ga je straks iets kopen waar je maximaal 1 ton hypotheek voor kan krijgen en dat is niet zo handig (advieskosten kwijt en als je pech hebt zal de verkopende partij geen genoegen nemen met 2 afwijsbriefjes en dan vrolijk 10% van de koopprijs gaan eisen).

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Beerkeeper schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 15:26:

Nu ben ik aan het kijken naar nieuwbouwwoningen, maar deze vallen met grond buiten mijn budget, maar met duokoop (zonder grond) ruim binnen.
Met grond: 172.000.
Zonder grond: 130.000 + erfpacht.

Daarnaast: Wat denken jullie van duokoop? Het gaat een beetje tegen mijn gevoel in, aangezien je na je aankoop alsnog de grond huurt, maar je kan de grond in de toekomst alsnog kopen.
Erfpacht is op zichzelf niet zo heel erg, maar alleen als de eigenaar van de grond de gemeente is. Particuliere erfpacht is een groot risico. Veel banken weigeren ook gewoon een hypotheek voor huizen op zulke grond, waardoor eigenaren van zulke woningen met feitelijk onverkoopbare woningen zitten. Dus ook al wil jouw hypotheekverstrekker daar in mee gaan, dat wil niet zeggen dat de hypotheekverstrekken van een potentiële koper over x jaar dat ook gaat doen. En dan zit jij vast.

Natuurlijk kost erfpacht ook financieringsruimte, en ga je een risico aan. Gemeentes hebben ook inkomsten nodig, en de erfpacht is iets dat verhoogd kan worden de komende jaren. De erfpacht is wel aftrekbaar van de inkomstenbelasting, zodat je netto wat minder zal betalen dan bruto. Duokoop is vooral interessant als truc om onder de NHG grens te komen voor zover ik weet. Daaronder of daarboven brengt het je weinig of niets.

[ Voor 5% gewijzigd door ATS op 22-01-2014 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
NHG grens en starterslening zijn inderdaad de belangrijkste redenen voor duokoop volgens mij. Maar feit blijft dat je een vrij grote (onzekere) variabele in je vaste lasten introduceert. Ik zou dat nooit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

We hebben gisteren ons nieuwe huis gekregen (voor degenen die het notarisprobleem mee hebben gekregen, met 2,5 u vertraging is alles nog goedgekomen. Vertraging lag bij de kantonrechter (volgens de notaris)).
Het huis is erg gedateerd en we zullen er 100.000 euro aan gaan verbouwen.
Gekocht voor 370.000, maar de gemeente heeft een WOZ-waarde bepaald van 433.000.

De peildatum van de WOZ-waarde van belastingjaar 2014 is 1 januari 2013.
Op 1 januari 2013 was het huis nog niet verbouwd, dus heeft de huis nog niet de waardevermeerdering van de verbouwing gekregen.
Er is jurisprudentie over wat de WOZ-waarde mag zijn. De Hoge Raad (29 november 2000, LJN: AA8610) heeft een uitspraak gedaan dat de verkoopprijs de beste graadmeter is (mits het geen 'executieverkoop' of soortgelijks is).
De gemeente mag wel de verkoopprijs nemen en daar (bijv.) 5% bij optellen omdat we in een dalende markt zitten. In ons geval zou de WOZ-waarde dus maximaal 390.000 euro mogen zijn.
Enig argument dat de gemeente kan hebben, is dat ze van mening kunnen zijn dat het huis onder de marktwaarde verkocht is, bijvoorbeeld omdat de erfgenamen er snel vanaf zouden willen.
Maar er is een ander huis uit de buurt, die is vorig jaar voor 387.500 verkocht. Exact hetzelfde huis van dezelfde architect, wel in een andere straat, maar met hetzelfde achterstallig onderhoud.

Kortom: ik denk dat we sterk staan om in aanmerking te komen voor een verlaging van de WOZ-waarde.

Hebben jullie tips?
De verkopende partij is er ook druk mee bezig, aangezien het een erfenis is en de erfbelasting over de WOZ-waarde gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

In mijn ervaring (gemeente Eindhoven) is het een kwestie van bezwaar aantekenen, verwijzen naar je meest recente taxatierapport (of je koopprijs als die lager ligt). In het beste geval nemen ze het direct over, in het slechtste geval komen ze even langs. Bij mij namen ze na een wandelingetje van een minuut of 10 door de woning de taxatiewaarde over, wat een kleine 20% lager lag dan hun schatting. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ze hebben de WOZ-waarde al gigantisch verlaagd. Vorig jaar was deze 600.000 euro (ongelooflijk dat de vorige eigenaars daar geen bezwaar tegen hebben ingediend!) en nu dus verlaagd naar 433.000.

Waarom ze nu opeens verlagen heeft misschien te maken met de verkoopprijs. Maar waarom deze niet is overgenomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dat ze hem al verlaagd hebben maakt niet uit, gewoon bezwaar aantekenen. Sowieso: nee heb je, ja kun je krijgen. :)

Pagina: 1 ... 102 ... 127 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.