4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Je bedoelt goedkopehypotheek.nl? Indien ja, met welke adviseur heb jij gesproken?MrN schreef op zondag 12 januari 2014 @ 20:21:
Bij die hebben jullie allemaal de hypotheken afgesloten?
Inmiddels 2 gesprekken gehad bij de Hypotheker en een adviseur van Goedkope Hypotheken.
Heb er nog altijd niet echt een gevoel bij wat nu de beste keus is en waar ik voor moet gaan.
Wordt hier wel erg moedeloos van zo langzamerhand... is toch niet normaal meer.
[ Voor 10% gewijzigd door Waah op 13-01-2014 13:58 ]
Waarom voor argenta gekozen? Ze zijn niet echt goedkoper. Voorwaarden zijn matig en hun klant en tussenpersonen beleid twijfelachtig naar mijn meningWaah schreef op maandag 13 januari 2014 @ 13:53:
Net gebeld met onze adviseur waaorm het nu zo lang duurde (zijn nu 8 weken onderweg). Blijkt dat argenta een achterstand heeft van 6 weken. dus voordat we iets horen is het eind februari. De datum van oplevering is onderhand 7 maart, en zal nog wel weer verder opgeschoven moeten worden.
Wordt hier wel erg moedeloos van zo langzamerhand... is toch niet normaal meer.
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Dat is het wettelijke minimum. Overigens als je geen rentevast periode hebt mag je vaak onbeperkt aflossen.Waah schreef op maandag 13 januari 2014 @ 14:02:
3,85 voor half annuitair en half lineair, voor 10 jaar was (toen) toch echt wel goedkoper als de anderen (4%). 10% aflossing per jaar boetevrij is volgens mij redelijk standaard?
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Ze zijn toch wel een van de goedkoopste? http://www.goedkopehypoth...e?sPeriode=10&tblsort=nhg. Voorwaarden weet ik niet.Ray schreef op maandag 13 januari 2014 @ 13:59:
[...]
Waarom voor argenta gekozen? Ze zijn niet echt goedkoper. Voorwaarden zijn matig en hun klant en tussenpersonen beleid twijfelachtig naar mijn mening
Ik heb zelf ook een 'vage' toko genomen, NIBC. Mede vanwege voorwaarden (iets meer flexibiliteit met afslossen, hypotheek kunnen meeneme), maar vooral vanwege lage rente. Maar ook daar duurt het allemaal erg lang.
[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 13-01-2014 14:18 ]
Als ik het van tevoren had geweten vond ik het niet erg. Maar de vrouw houd niet van onduidelijkheid. En als de adviseur Aegon afraad omdat de wachttijd daar 6 weken is, en je dan 3 weken later hier leest dat Aegon binnen 3 weken gepiept is.... Dan is het zuur dat ik nu 6 weken extra mag wachten. Dan had ik liever voor hetzelfde geld bij Aegon gezeten.JvS schreef op maandag 13 januari 2014 @ 14:18:
[...]
Ze zijn toch wel een van de goedkoopste? http://www.goedkopehypoth...e?sPeriode=10&tblsort=nhg. Voorwaarden weet ik niet.
Ik heb zelf ook een 'vage' toko genomen, NIBC. Mede vanwege voorwaarden (iets meer flexibiliteit met afslossen, hypotheek kunnen meeneme), maar vooral vanwege lage rente. Maar ook daar duurt het allemaal erg lang.

[ Voor 4% gewijzigd door Kju op 13-01-2014 14:27 ]
PSN: Kjujay
Volgens mij is het voor iedereen stressvol, behalve voor de banken. Mensen wachten wel....Kju schreef op maandag 13 januari 2014 @ 14:26:
Nou ook voor de makelaars/hypotheekadviseurs kan het aardig stressvol zijn. Ik heb vandaag na drie (!) maanden finaal akkoord gehad op een dossier die binnen vier weken na aanvraag bij de notaris had kunnen liggen. Zooo opgelucht
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
oplossing? ga naar een bank waar je veel meer % betaald. Die hebben het waarschijnlijk lang niet zo druk
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
ligt er maar net aan hoe lang vast..JvS schreef op maandag 13 januari 2014 @ 14:18:
[...]
Ze zijn toch wel een van de goedkoopste? http://www.goedkopehypoth...e?sPeriode=10&tblsort=nhg. Voorwaarden weet ik niet.
http://www.goedkopehypoth...e?sPeriode=20&tblsort=nhg
ik zou zelf voor 20 jaar gaan op dit moment en dan zie je heel wat betere alternatieven
daarnaast mag je bv van het Aegon tarief nog 0,1 afhalen voor skydoo adviseurs . 20 jr 4,4 of 10 jaar 3,85 bij Argenta..... Ik zou het wel weten ....
ze (Aegon) zit nu weer op 24 uur voor een offerte en 5 werkdagen voor finale beoordeling als alle stukken binnen zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 13-01-2014 16:14 ]
En als je gaat plussen en minnen:
+ Qua interbancaire rente "the only way is up!" (en misschien piekt de rente ineens extreem?)
- Banken herkapitaliseren op dit moment, dat maakt de rente duur. Als je dat 20 jaar vast zet, zit je 20 jaar aan "herkapitalisatie tarieven" vast. Scheelt mogelijk ook een half procentje. (maar weet ik niet helemaal!)
Ik heb uiteindelijk gekozen voor 20 jaar btw.
[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 13-01-2014 16:57 ]
Achteraf mazzel, was de laagste rente in lange tijd: Aegon voor 4,65%.
En ja, pas na 30 jaar weet of je goedkoper uit was of niet. Of duurder...
Maar ik hoef er in ieder geval nooit meer naar om te kijken, doei

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
blijft een leuk vak!
NB ik trouwens altijd mijn rente variabel staan met een belegging eraan
[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 13-01-2014 19:03 ]
Ongelooflijk!Waah schreef op maandag 13 januari 2014 @ 14:23:
[...]
Als ik het van tevoren had geweten vond ik het niet erg. Maar de vrouw houd niet van onduidelijkheid. En als de adviseur Aegon afraad omdat de wachttijd daar 6 weken is, en je dan 3 weken later hier leest dat Aegon binnen 3 weken gepiept is.... Dan is het zuur dat ik nu 6 weken extra mag wachten. Dan had ik liever voor hetzelfde geld bij Aegon gezeten.
Wat een verschillen. Bij ons was het bij de Rabobank va. moment van insturen alle documenten tot acceptatie: 1 week!
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Voorheen wel variabel gehad maar dat was echt niet prettig als je maandlast ineens verdubbelde tov een paar maanden ervoor.
[ Voor 26% gewijzigd door Kju op 14-01-2014 00:42 ]
Alles is op dit moment rond, we wachten alleen al 2 weken op de ORV.
De rest was in iets meer dan een week helemaal voor elkaar.
Vraag me wel af hoe jullie aan die lage rentes komen dacht dat ik een aardige bodem prijs had met 3% voor 5 jaar vast en 4% voor 10 jaar vast, maar ik zie hier nog lagere precentages voorbij komen.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
http://www.goedkopehypoth...e?sPeriode=20&tblsort=nhg
Ik vraag me alleen af hoe je nu kan aangeven dat je maandelijks bijvoorbeeld 50 eu terug kan vragen en de overige 130 euro later. Op die manier leer ik al met de annuniteit om te gaan (hogere maandlasten). En ik vraag me af of ik nu ook automatisch van de maanden november en december terugkrijg. Hypotheek ging 30 oktober in.
Als ik via de IB 2013 alles opgeef, dan krijg ik alles pas halverwege 2014.
Moet ik dan alle eenmalige aftrekposten in de VT 2013 opvoeren en ook de rente en inkomen? Krijgen we dan "sneller" maandelijk HRA terug en eenmaling een klapper van de eenmalige aftrekposten?
Gaat bij ons om 5k netto wat er terug komt... en mijn vrouw heeft net geen werk meer, dus we kunnen beter overstappen op de HRA maandelijk terug...
☻/
/▌
Heel simpel, in de voorlopige teruggaaf gewoon maar een gedeelte van de hypotheekrente opgevenBinnetie schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 07:55:
Inmiddels zijn we aardig ver met klussen in ons huis. Dus langzaamaan ook tijf gehad om de HRA aan te vragen. Dit is gebeurd via de voorlopig teruggave 2014. Heb bericht gekregen van de belastingdienst dat ik 2160 euro terugkrijg (180 eu per maand)
Ik vraag me alleen af hoe je nu kan aangeven dat je maandelijks bijvoorbeeld 50 eu terug kan vragen en de overige 130 euro later. Op die manier leer ik al met de annuniteit om te gaan (hogere maandlasten). En ik vraag me af of ik nu ook automatisch van de maanden november en december terugkrijg. Hypotheek ging 30 oktober in.
Klopt gewoon in de VT alle bedragen die je in 2013 af mag trekken opgeven. De VT wordt uiteindelijk gewoon verrekend met de uiteindelijk aangifte. Let er wel op dat je dan ook meteen die van 2014 weer aanpast zodat je daar maandelijks ook het juiste bedrag terug krijgt, daar kan je immers de eenmalige aftrekposten niet meer meenemen.Motrax schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 08:07:
Moet ik dan alle eenmalige aftrekposten in de VT 2013 opvoeren en ook de rente en inkomen? Krijgen we dan "sneller" maandelijk HRA terug en eenmaling een klapper van de eenmalige aftrekposten?.
Al met al haalt het niet zo heel veel uit wat je in de VT invult, je kunt zelfs meer uit laten keren dan waar je eigenlijk recht op hebt.
[ Voor 39% gewijzigd door Woy op 14-01-2014 08:22 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Precies hoe mijn vriendin en ik denken en hebben besloten en uitvoeren. Annuïtair genomen en gewoon elk jaar extra aflossen, indien mogelijk.ATS schreef op zondag 12 januari 2014 @ 15:17:
[...]
Tl;DR: je kan annuïtair nemen en zelf net doen alsof het lineair is.
Wat je zou kunnen overwegen, is annuïtair nemen, maar jezelf een aflosschema opleggen alsof je annuïtair leent. Bij elke hypotheekverstrekker kan je minimaal 10% extra aflossen, bij de Rabo in elk geval zelfs 20%. Je kan dus gewoon het verschil extra aflossen zonder boetes. Vervolgens kies je voor een verlaging van je maandlasten (in plaats van een verkorting van je aflosperiode), en doe je het volgende jaar hetzelfde. Zo kan je als je dat wil altijd terug naar annuïtair (en zelfs wat lager uitkomen dan dat, na een paar jaar), terwijl je wel de lagere totaalkosten van lineair hebt. Het vergt wel discipline natuurlijk om ook daadwerkelijk dat geld af te gaan lossen en niet stiekem tóch een keer in die mooie vakantie of iets duurdere auto te steken...
Vul daarom steevast in de VT onze inkomens 15-20% lager in dan het uiteindelijk wordt:Woy schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 08:18:
Al met al haalt het niet zo heel veel uit wat je in de VT invult, je kunt zelfs meer uit laten keren dan waar je eigenlijk recht op hebt.
1) haat terug moeten betalen
2) meteen weer spaarpotje van paar k euro
Maandelijkse VT is bij ons toch soms wel nodig merken we, maar gaat dan ook om meer dan 10k euro per jaar

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Twee bezichtigingen gedaan en verkopend makelaar belt ons ook op en doet ook voorstellen mbt delen van onkosten (beschoeing moet vervangen worden). Feit dat huis niet verkoopt zit hem denk ik vooral ook in grindtegelvloer, tegelvloer en grijze badkamer-/wc. Het is niet echt een gemiddelde/prettige smaak. En de prijs daarvoor is te hoog anders had het nooit zo lang te koop gestaan. Het voorstel dat verkoper onkosten van beschoeing wil delen kan ik weinig mee, omdat ik liever heb dat de prjis gewoon naar beneden gaat, dat komt voor mij op hetzelfde neer.
Nou lees je een hoop qua biedingen bij huizen die een half jaar of jaar of hooguit twee jaar te koop staan, dat men 10-15% onder de vraagprijs biedt. Maar omdat het huis dat wij op het oog hebben al zo lang te koop staat, zit ik te denken aan 20-25% onder de vraagprijs te bieden, dat zou dan uitkomen op 230-240K. Iemand die ervaring heeft met bieden op een huis dat zo lang te koop staat? Volgens mij is de vekoper al lang blij als hij het kwijt kan...
[ Voor 11% gewijzigd door Tjeerd op 14-01-2014 12:54 ]
www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Ja, en dan voet bij stuk houden en accepteren dat het mogelijk wat langer duurt of helemaal niet lukt. Ik heb zelf ook 3 keer op huizen geboden die naar mijn mening veel te hoog in de markt stonden, waarvan uiteindelijk de laatste na een paar maanden bedenktijd toehapte.EvaluationCopy schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:01:
Daar zijn geen regels aan gebonden ofzo. Gewoon bieden hoeveel JIJ het waard vindt. Als de verkopers daar heel anders over denken merk je het vanzelf.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Tja, je moet altijd bieden wat je het waard vind. Maar als je 25% onder 315 biedt, bied je dus 236,25. Dan kom je natuurlijk nooit op 230k uitTjeerd schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 12:52:
Een vraag m.b.t. bieden op een huis, waar ik wel een idee over heb, maar me afvraag hoe gek mijn gedachte is. Het gaat om een huis (2-1 kap) dat al ruim vijf jaar te koop staat en gezakt is van 399 naar 315, naar mijn idee zit deze verkoper te hoog met zijn huis in de markt. Zeker gezien het feit dat het al zo lang te koop staat. Er staan geen vergelijkbare woningen in die buurt, het meeste is rijtjeswoning en een aantal vrijstaande woningen.
[..]
Nou lees je een hoop qua biedingen bij huizen die een half jaar of jaar of hooguit twee jaar te koop staan, dat men 10-15% onder de vraagprijs biedt. Maar omdat het huis dat wij op het oog hebben al zo lang te koop staat, zit ik te denken aan 20-25% onder de vraagprijs te bieden, dat zou dan uitkomen op 230-240K. Iemand die ervaring heeft met bieden op een huis dat zo lang te koop staat? Volgens mij is de vekoper al lang blij als hij het kwijt kan...
edit- Sorry ik las het verkeerd, je wilt uiteindelijk ook niet op 230k uitkomen.
[ Voor 21% gewijzigd door Don Quijote op 14-01-2014 13:21 ]
Ik denk dat je in dit geval best 20% eronder kunt bieden (aangeven dat je die beschoeing liever zelf oplost). Mijn 2 centen, meer heb ik nu/straks niet meerTjeerd schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 12:52:
Een vraag m.b.t. bieden op een huis, waar ik wel een idee over heb, maar me afvraag hoe gek mijn gedachte is. Het gaat om een huis (2-1 kap) dat al ruim vijf jaar te koop staat en gezakt is van 399 naar 315, naar mijn idee zit deze verkoper te hoog met zijn huis in de markt. Zeker gezien het feit dat het al zo lang te koop staat. Er staan geen vergelijkbare woningen in die buurt, het meeste is rijtjeswoning en een aantal vrijstaande woningen.
Twee bezichtigingen gedaan en verkopend makelaar belt ons ook op en doet ook voorstellen mbt delen van onkosten (beschoeing moet vervangen worden). Feit dat huis niet verkoopt zit hem denk ik vooral ook in grindtegelvloer, tegelvloer en grijze badkamer-/wc. Het is niet echt een gemiddelde/prettige smaak. En de prijs daarvoor is te hoog anders had het nooit zo lang te koop gestaan. Het voorstel dat verkoper onkosten van beschoeing wil delen kan ik weinig mee, omdat ik liever heb dat de prjis gewoon naar beneden gaat, dat komt voor mij op hetzelfde neer.
Heb zelf twee weken terug een voorlopige koopovereenkomst getekend voor een huis wat 3 jaar te koop staat, ongeveer zelfde prijsklasse en hebben het bieden ook zelf gedaan.
We hebben eerst bepaald wat voor ons de uiterste prijs voor het huis zou zijn (in ons geval net iets onder de NHG grens; rond de 270k). Huis stond voor 299k te koop. Om op ons uiterste bedrag uit te komen zouden we om in het midden uit te komen dus rond de 240k moeten bieden... dat vonden we gezien de staat van het huis (netjes onderhouden, mooie badkamer uit 2010, enz) wel erg laag; we vonden de kans te groot dat de verkoper het bod niet serieus zou nemen. Onze strategie is als volgt geweest: 260k geboden, vooral om de (serieuze) interesse te wekken van de verkoper. Tegenbod gekregen van 288k. Daarop ons bod met 5k verhoogd (dus weinig, om aan te geven dat we niet 'in het midden' uit wilden komen). Tegenbod van 283k gehad (verkoper ook 'maar' met 5k omlaag, gaf aan wat 'teleurgesteld' te zijn in onze geringe verhoging). We hadden het idee dat de verkoper naar 275k wilde (wat hij achteraf bevestigde

[ Voor 25% gewijzigd door Thedr op 14-01-2014 13:38 ]
Woning staat al 5 maanden te koop en ze zijn niet eerder in prijs gezakt. De bewoners wonen er nu zelf niet meer in, dus het staat gewoon leeg. Volgens de makelaar is het ook volledig afbetaald, dus ze hebben er geen kosten aan. Misschien VVE? Hoewel ik niet weet of men dat nog moet betalen als het gewoon leeg staat.
Daarnaast heb ik via Kadaster zijn koopsom achterhaald. Het is nog van het guldentijdperk. Ofwel, omgerekend, minder dan de helft van wat hij er nu voor vraagt
Ik zou zelf denken dat ik daardoor goed laag kan inzetten, hij verkoopt het voor ong. dubbele van wat hij er ooit voor had betaald en hij heeft er leuk 20 jaar gebruik van kunnen maken. Of is dat een denkfout en maakt de initiële koopsom weinig uit? Wat zouden jullie adviseren in zo'n geval?
Juniper RWD
Je redenatie klopt natuurlijk niet, ook hij leeft nu in het euro tijdperk en niet meer in het guldentijdperk. Dat hij wellicht minder er voor wilt, omdat hij geen restschuld heeft is een ander verhaal. Maar het feit dat hij het ooit voor de helft minder heeft gekocht heeft natuurlijk niets met de vraagprijs nu te maken.Shiro schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:36:
Ik zou zelf denken dat ik daardoor goed laag kan inzetten, hij verkoopt het voor ong. dubbele van wat hij er ooit voor had betaald en hij heeft er leuk 20 jaar gebruik van kunnen maken. Of is dat een denkfout en maakt de initiële koopsom weinig uit? Wat zouden jullie adviseren in zo'n geval?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Juniper RWD
Aantal pagina's terug was daar ook een vraag over van Wceend en reacties. timag in "Ervaring met huis kopen deel 6"Bart-Willem schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:05:
Vandaag kreeg ik post van de gemeente inzake de WOZ-bepaling. Nu willen ze eigenlijk iets teveel info, zoals de vraagprijs (let op: niet de transactieprijs dus), wat en wanneer er precies allemaal verbouwd is en voor welk bedrag etc, het taxatierapport voor de hypotheek en een shitload aan andere info. Is dat normaal of probeert men nu gewoon me een oor aan te naaien?
Mja, vraagprijs lijkt me niet relevant, zou ik denk gewoon je transactieprijs invullen o.i.d.Bart-Willem schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:05:
Vandaag kreeg ik post van de gemeente inzake de WOZ-bepaling. Nu willen ze eigenlijk iets teveel info, zoals de vraagprijs (let op: niet de transactieprijs dus), wat en wanneer er precies allemaal verbouwd is en voor welk bedrag etc, het taxatierapport voor de hypotheek en een shitload aan andere info. Is dat normaal of probeert men nu gewoon me een oor aan te naaien?
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
[ Voor 84% gewijzigd door Milmoor op 14-01-2014 14:36 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Aantal feiten:
* Het gaat hier om een nieuwbouwhuis; in een nieuwbouwwijk; een deelproject bestaat uit 20 huizen waarvan fase 1 (10 woningen) binnen drie maanden is verkocht. Fase 2 (wederom 10 huizen) gaat nu in de verkoop.
* Voor zowel fase een als twee moet er een wijziging worden aangevraagd bij de gemeente omdat er oorspronkelijk patio-woningen zou worden gebouwd dit gaat naar verwachting +/- 6 tot 9 maanden tijd kosten.
* De bouw word pas gestart als er 8 van de 10 woningen verkocht zijn; de ontwikkelaar moet minstens binnen 9 maanden na tekenen aangeven of er binnen 3 maanden gebouwd gaat worden; zo niet kunnen we onder de koop uitkomen zonder kosten.
Echter nu komt het probleem je moet wel bij het tekenen kunnen aantonen dat je financiering rond is; dus een hypotheek hebben afgesloten. Echter is de geldigheid hiervan doorgaans X tot 6 maanden; en zijn hier doorgaans extra rentekosten aan verbonden.
Weet iemand of er ook offerte leveranciers zijn die:
A. Lange offerte geldigheid hebben
B. Geen boete bij ontbinden van de offerte
Of mensen die een soortgelijke situatie hebben gezeten; we hebben namelijk anders het risico dat bij het niet doorgaan van het nieuwbouw project we een boete moeten betalen aan de offerte leverancier om het te ontbinden.
Ach, die heb ik ook ontvangen van de gemeente, maar was niet aangetekend, dus kan me al niet meer herinneren dat ik hem heb ontvangenBart-Willem schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:05:

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Klinkt als een enigszins vergelijkbare situatie en als ik naar mezelf toereken dan zou ik zeggen het huis dat we op het oog hebben staat qua tijd bijna twee keer zo lang te koop (ruim 5 jaar ipv 3 jaar), dus dat een openingsbod van 230K misschien helemaal nog niet zo gek is. Ik weet dat het van een hoop factoren afhangt, maar iets zegt mij dat wanneer een huis zolang te koop staat en het niet verkocht wordt, iedereen het huis toch echt te duur vindt voor wat het waard is. Het is een huis dat ook niet midden in de Randstad staat.Thedr schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:34:
[...]
Ik denk dat je in dit geval best 20% eronder kunt bieden (aangeven dat je die beschoeing liever zelf oplost). Mijn 2 centen, meer heb ik nu/straks niet meer:
Heb zelf twee weken terug een voorlopige koopovereenkomst getekend voor een huis wat 3 jaar te koop staat, ongeveer zelfde prijsklasse en hebben het bieden ook zelf gedaan.
We hebben eerst bepaald wat voor ons de uiterste prijs voor het huis zou zijn (in ons geval net iets onder de NHG grens; rond de 270k). Huis stond voor 299k te koop. Om op ons uiterste bedrag uit te komen zouden we om in het midden uit te komen dus rond de 240k moeten bieden... dat vonden we gezien de staat van het huis (netjes onderhouden, mooie badkamer uit 2010, enz) wel erg laag; we vonden de kans te groot dat de verkoper het bod niet serieus zou nemen. Onze strategie is als volgt geweest: 260k geboden, vooral om de (serieuze) interesse te wekken van de verkoper. Tegenbod gekregen van 288k. Daarop ons bod met 5k verhoogd (dus weinig, om aan te geven dat we niet 'in het midden' uit wilden komen). Tegenbod van 283k gehad (verkoper ook 'maar' met 5k omlaag, gaf aan wat 'teleurgesteld' te zijn in onze geringe verhoging). We hadden het idee dat de verkoper naar 275k wilde (wat hij achteraf bevestigde); voor ons te hoog ivm NHG. Daarom uiterst bod gedaan van 272k waarmee ze vrij snel akkoord zijn gegaan
Al met al vind ik dat we het prima gedaan hebben; geloof niet dat een aankoopmakelaar er (veel) meer had af kunnen halen (zeker niet gezien die jongens ook niet voor een krat bier werken...).
www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.
Bel de verkopende makelaar op wat ze hiervoor in gedachten hebben? Je zult niet de enige zijn met die situatie.thafusion schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 15:00:
Momenteel zijn we serieus aan het kijken naar een nieuwbouwproject; heb alleen een vraag betrekkende de hypotheek.
Aantal feiten:
* Het gaat hier om een nieuwbouwhuis; in een nieuwbouwwijk; een deelproject bestaat uit 20 huizen waarvan fase 1 (10 woningen) binnen drie maanden is verkocht. Fase 2 (wederom 10 huizen) gaat nu in de verkoop.
* Voor zowel fase een als twee moet er een wijziging worden aangevraagd bij de gemeente omdat er oorspronkelijk patio-woningen zou worden gebouwd dit gaat naar verwachting +/- 6 tot 9 maanden tijd kosten.
* De bouw word pas gestart als er 8 van de 10 woningen verkocht zijn; de ontwikkelaar moet minstens binnen 9 maanden na tekenen aangeven of er binnen 3 maanden gebouwd gaat worden; zo niet kunnen we onder de koop uitkomen zonder kosten.
Echter nu komt het probleem je moet wel bij het tekenen kunnen aantonen dat je financiering rond is; dus een hypotheek hebben afgesloten. Echter is de geldigheid hiervan doorgaans X tot 6 maanden; en zijn hier doorgaans extra rentekosten aan verbonden.
Weet iemand of er ook offerte leveranciers zijn die:
A. Lange offerte geldigheid hebben
B. Geen boete bij ontbinden van de offerte
Of mensen die een soortgelijke situatie hebben gezeten; we hebben namelijk anders het risico dat bij het niet doorgaan van het nieuwbouw project we een boete moeten betalen aan de offerte leverancier om het te ontbinden.
Gewoon bieden, Nee heb je!Tjeerd schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 15:17:
[...]
Klinkt als een enigszins vergelijkbare situatie en als ik naar mezelf toereken dan zou ik zeggen het huis dat we op het oog hebben staat qua tijd bijna twee keer zo lang te koop (ruim 5 jaar ipv 3 jaar), dus dat een openingsbod van 230K misschien helemaal nog niet zo gek is. Ik weet dat het van een hoop factoren afhangt, maar iets zegt mij dat wanneer een huis zolang te koop staat en het niet verkocht wordt, iedereen het huis toch echt te duur vindt voor wat het waard is. Het is een huis dat ook niet midden in de Randstad staat.
Hier in de buurt stond een huis te koop meer dan 5 jaar, erg groot huis op een hoek met garage en grote tuin. Die stond destijd voor 350-400 te koop. Afgelopen december via een veilig voor 175.000! Daarna via de kopende partij binnen een maand verkocht voor 249.000 zo zie je maar....sommige mensen zullen al blij zijn als ze van hun huis afkomen!
Float like a butterfly, sting like a bee.
Verwijderd
Als iemand andere info heeft verbeter me gaarne.
Alles is rond voor ons huis!

Daarom, gewoon de stoute schoenen aantrekken als je daar zin in hebt en een bod uitbrengen. Het eerste (/tweede) gaan ze toch altijd te laag vindenTjeerd schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 15:17:
[...]
Klinkt als een enigszins vergelijkbare situatie en als ik naar mezelf toereken dan zou ik zeggen het huis dat we op het oog hebben staat qua tijd bijna twee keer zo lang te koop (ruim 5 jaar ipv 3 jaar), dus dat een openingsbod van 230K misschien helemaal nog niet zo gek is. Ik weet dat het van een hoop factoren afhangt, maar iets zegt mij dat wanneer een huis zolang te koop staat en het niet verkocht wordt, iedereen het huis toch echt te duur vindt voor wat het waard is. Het is een huis dat ook niet midden in de Randstad staat.
Je mag me best DMmen met de advertentie, wil best eens voor je kijken wat ik er voor zou bieden als ik het zou willen kopen
Dat is inderdaad wel een goede.Woy schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:33:
[...]
Mja, vraagprijs lijkt me niet relevant, zou ik denk gewoon je transactieprijs invullen o.i.d.Dat is immers de prijs die de verkoper er uiteindelijk voor gevraagd heeft
Wel toevallig dat WCeend dezelfde brief ontvangen heeft. Het valt me echt op hoe gedetailleerd het is. Ik ben er nog niet over uit of ik de boel ga beantwoorden of niet.
Verwijderd
- Geweldige locatie, en onder architectuur gebouwd in 1965
- 2-onder-1-kap
- Te koop sinds 2008
- Structureel goed, maar: klushuis (na initiële inrichting nooit meer up-to-date gebracht)
- Slecht geisoleerd, helft dubbel glas, plat dak met weinig (misschien geen) isolatie.
- Plafondplaten moeten eruit en opnieuw, keuken opnieuw, badkamer opnieuw
Huis is in 2008 op de markt gekomen voor 450k, inmiddels gezakt tot 325k.
Wij kunnen maximaal ~375k financieren. Helaas hebben we geen flinke som op de spaarrekening, maar wel een redelijk inkomen (~75k), en geen schulden.
Ik heb binnenkort een tweetal oriënterende hypotheekgesprekken (Rabobank en "De Hypotheker"). Dit doe ik puur om te weten hoe de banken erin staan, en wat er mogelijk is. (Dus ik ben niet per see van plan om bij hun ook een hypotheek af te sluiten).
2 vragen:
1. Openingsbod
Ik wil het huis niet boven de 290k kopen, idealiter voor rond de 275-280k, ik overweeg 245k als opening?
2. Financiering
NHG is tot 290k tot Juli 2014.
Ik zou graag een stuk van de verbouwing financieren, om alvast een deuk te slaan. Het liefst zou ik kopen voor 275 en dan 10-15k bij financieren voor de start van de verbouwing.
Koopsom huis: 275k + overdrachtsbelasting = 280.500 + notaris/afsluitkosten etc = ~285.000 euro.
Verbouwingsfinanciering van 15.000 euro.
Een totale financiering van 300.000 euro dus.
Ik weet echter dat banken niet zo happig zijn op hypotheken met >80% E.W. zonder NHG (en >290k = geen NHG). Wat vinden jullie hiervan, hoe kan ik dit het beste doen? Toch met eigen geld gaan verbouwen, en dan maar iets zuiniger / rustiger ?
https://www.nhg.nl/consum...hoeveel-kan-ik-lenen.html
dus max koopprijs is € 273.58,-- !!! LET DAAR OP.
dan de verbouwing als tweede hypotheek (zonder NHG) en dat in 1x passeren gieten.
Letop dit is maatwerk en kan maar op 1 manier goed
[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 14-01-2014 19:26 ]
Verwijderd
Wat is een goede adviseur? Eentje die niet bij een bank zit, of juist wel? Eentje die bij een grote franchise zit zoals Hypotheker.nl, of juist een kleiner bureau?
De kosten vallen wel mee als je het in x doet. Besef wel dat je op je grootste hypotheek dan NHG hebt wat je zo 0,6% scheelt 30 jaar lang! dat is snel terug verdient.
Je zou ook nog kunnen overwegen het tweede deel via een consumptieve lenig te doen en die zo snel mogelijk weer af te lossen (is gewoon aftrekbaar mits minimaal annuitair)
Maar goed zoals gezegd is dit een maatwerk idee en zal je eerst een totaal klantprofiel moeten hebben om er iets moois van te maken. Maar dan kan zeker
[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 14-01-2014 20:06 ]
Waar haal je precies vandaan dat je 50 euro boete betaald indien je de hypotheek offerte laat verlopen of annuleert?Verwijderd schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 15:30:
Die boete voor ontbinden (volgens mij loopt de offerte gewoon af en valt er niets te ontbinden) is iets van 50 euro zover ik me herinner bij ons wat de adviseur zei. Oftewel je loopt 2x het risico 50 EUR te moeten betalen indien na 9 maanden het project helemaal niet van start gaat. En eventuele renteschommelingen na de eerste 6 maanden. Big deal.
Als iemand andere info heeft verbeter me gaarne.
Er is wel een oplossing die 12 maanden 'houdbaar' is maar daar is de rente weer hoger
Verwijderd
Ja daarom omschrijf ik het juist bewust anders. Die € 50,-- komt namelijk niet van Aegon af maar waarschijnlijk van je tussenpersoon. Aegon kent geen kosten bij annulering. Het is dan ook niet zo zeer een boete maar meer een administratie vergoeding. Tegenwoordig zijn er al situaties waarbij we = tussenpersoon moet betalen voor een offerte. Gaat deze niet door gaan de kosten meestal naar de klantVerwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 08:27:
Precies, ik schrijf toch "bij ons". Dit betrof Aegon. Dat zijn iig niet de kosten die je bij nieuwbouw (of aankoop van een huis in het algemeen) gaan nekken.
[ Voor 20% gewijzigd door Ray op 15-01-2014 08:30 ]
toevallig is het niet ze trekken gewoon het kadaster leeg met recente transacties en sturen dan de nieuwe eigenaar een brief. Het is niet zo dat iedere gemeente honderden transacties per week heeft in deze tijd.Bart-Willem schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 16:31:
[...]
Dat is inderdaad wel een goede.De vraagprijs (oorspronkelijke dan) is ook hoger dan de taxatiewaarde.
![]()
Wel toevallig dat WCeend dezelfde brief ontvangen heeft. Het valt me echt op hoe gedetailleerd het is. Ik ben er nog niet over uit of ik de boel ga beantwoorden of niet.
Ik heb nog nooit een huis met NHG gekocht en hier nog nooit iets van gemerkt. Zolang je genoeg verdient geen enkel probleem.Verwijderd schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 17:20:
Ik weet echter dat banken niet zo happig zijn op hypotheken met >80% E.W. zonder NHG (en >290k = geen NHG).

Financiering is allemaal in gang gezet en daar hebben we vanaf nu 7 weken voor, half maart krijgen we de sleutel als dat allemaal goed gaat. Erg tevreden over het huis, de locatie en de uiteindelijke aankoopprijs (en bijbehorende maandlasten). Het dakterras dat bovenop het platte dak ligt, de vele ramen waaruit je lekker wegkijkt -ipv tegen andere gevels aan zit te turen- doordat het een hoekwoning is maakt dit een redelijk uniek huis in de buurt. Wij zijn blij!
Funda voor de nieuwsgierigen (niet de beste foto's overigens): http://www.funda.nl/koop/...-minahassastraat-1-bis-a/
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Momenteel is de toegang tot het dakterras via een vlizotrap, maar we gaan boven het bestaande trapgat een vaste trap naar het dak maken, met een mooie glazen koepel/deur voor de toegang.
Wel is de prijs erna dat je ook in Utrecht woont natuurlijk, maar zeker niet verkeerd en je hoeft ook niet een verbouwing van 90% van het huis te realiseren.
En dat dakterras heeft het meeste potentie !
Aah dat zijn mooie plannen. Je kan er dus een zeer mooie barbecue stek van makenMrAcid schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 09:26:
Dat is zeker de bedoeling, ja! Uiteraard moet je op een dak altijd uitkijken dat de boel niet te zwaar belast wordt. Geen zwembaden en enorme stenen bakken tot de nok toe vol met tuinaarde dus.Er is al water en stroomvoorziening op het dakterras, dus er is ook de mogelijkheid voor een klein keukenblokje (spoelbak + koelkastje + klein werkblad) en/of een buitendouche. Er staat ook een steigerhouten loungebank + bloembakken (beide overgenomen).
Momenteel is de toegang tot het dakterras via een vlizotrap, maar we gaan boven het bestaande trapgat een vaste trap naar het dak maken, met een mooie glazen koepel/deur voor de toegang.
Leuk appartement, mijn vrouw heeft tijdens haar studie aan de Laan van Nieuw Guinea gewoond. Zij vond dat een erg leuke levendige buurt, ik ook trouwens.MrAcid schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 09:11:
Gisteren koopcontract getekend voor ons appartement in Utrecht. Heel erg leuk!
Financiering is allemaal in gang gezet en daar hebben we vanaf nu 7 weken voor, half maart krijgen we de sleutel als dat allemaal goed gaat. Erg tevreden over het huis, de locatie en de uiteindelijke aankoopprijs (en bijbehorende maandlasten). Het dakterras dat bovenop het platte dak ligt, de vele ramen waaruit je lekker wegkijkt -ipv tegen andere gevels aan zit te turen- doordat het een hoekwoning is maakt dit een redelijk uniek huis in de buurt. Wij zijn blij!
Funda voor de nieuwsgierigen (niet de beste foto's overigens): http://www.funda.nl/koop/...-minahassastraat-1-bis-a/
Afgelopen jaar verhuisd naar mijn huidige woning op basis van de leegstandswet. Dit wil zeggen dat de verhuurder/eigenaar de huur met een termijn van drie maanden op kan zeggen zodra hij het huis verkoopt. Nu is het wonen in dit huis me goed bevallen en ben ik best geïnteresseerd om het zelf te kopen. Ik ben alleen op zoek naar een goede strategie. Uiteraard heb ik daar al over nagedacht maar het lijkt me goed dat eens te valideren bij mensen met ervaring.
Het huis staat al ruim 1,5 jaar te koop voor 207.000 euro (86 vierkante meter in Utrecht). Omdat de eigenaar het niet verkocht kreeg heeft hij besloten het huis onder de leegstandswet te verhuren. De eigenaar heeft de prijs gedurende de te koop staande periode niet aangepast. De aankoopprijs van het huis was in 2006 ongeveer 185.000 euro (informatie Kadaster). In de periode 2006-2012 is er een nieuwe ketel geplaatst, is het huis wat opgeknapt en is er een nieuwe badkamer geplaatst. Tegelijkertijd zijn de prijzen in (Utrecht) in deze periode volgens de inschatting van het Kadaster iets gedaald.
Wat zou nu een goede strategie zijn om de dialoog aan te gaan en een goed openingsbod te doen? Zelf zat ik eraan te denken om de eigenaar op te bellen en mijn interesse kenbaar te maken. Zeggen dat ik het een fijn huis vindt en dat ik het serieus wil meenemen als een optie in mijn zoektocht naar een koophuis. Daarbij kenbaar maken dat ik dit huis graag aan een taxatie wil laten onderwerpen omdat ik het gevoel heb dat 207.000 euro flink is. Mocht dat positief zijn dan afgaande op de resultaten van de taxatie een bod doen. In dezelfde straat staat trouwens een vergelijkbaar huis te koop voor 192.000 euro met een significant grotere tuin).
Een paar onzekerheden:
- Afgelopen jaar heeft de eigenaar wel eens aangegeven dat hij het heel relaxed vond dat ik het huis huur zodat hij zijn hypotheek op dit huis aflost zonder grote zorgen. Ergens denk ik dus dat de eigenaar niet zo flexibel is voor wat betreft prijs. Zeker gezien het feit dat er sinds een jaar tijd ongeveer 15 mensen zijn wezen kijken maar zonder concreet resultaat tot dusver.
- Is het wijs om direct met de eigenaar de dialoog aan te gaan aangezien ik de verkopende partij reeds ken. Of zou het gebruik van die relatie niet handig zijn en is het beter om via de makelaar de interesse kenbaar te maken?
Wie heeft goede ideeën?
Verwijderd
Je moet met dakterrassen op zulke huizen enorm uitkijken met de maximale belasting. Platte daken bij vooroorlogse huizen zijn vaak slechts incidenteel beloopbaar. De maximale belasting ligt dan ergens rond de 100 kg/m2, dus als je met zijn tweeën bij elkaar staat zit je daar al overheen. Je kunt verder wel raden wat er gebeurt als je potgrond gaat storten of bloembakken plaatst: bij regen blijft daar een gigantische hoeveelheid water in staan met een nog zwaardere belasting op een heel klein oppervlak.MrAcid schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 09:26:
Dat is zeker de bedoeling, ja! Uiteraard moet je op een dak altijd uitkijken dat de boel niet te zwaar belast wordt. Geen zwembaden en enorme stenen bakken tot de nok toe vol met tuinaarde dus.Er is al water en stroomvoorziening op het dakterras, dus er is ook de mogelijkheid voor een klein keukenblokje (spoelbak + koelkastje + klein werkblad) en/of een buitendouche. Er staat ook een steigerhouten loungebank + bloembakken (beide overgenomen).
Ik heb in ons eigen complex meegemaakt dat een dakterras niet goed was gebouwd, met als gevolg verzakkingen van het dak. De lateien boven de kozijnen waren ontzet, waardoor er achter de beschotting centimeters ruimte was ontstaan. Bij regen liepen de stralen gewoon naar binnen, om nog maar te zwijgen van het rotten van de dakbalken. Gaat zoiets fout, dan heb je het gewoon over tienduizenden euro's schade.
Ik ga zelf deze zomer ook een dakterras aanleggen op een pand uit 1937. Je kunt het beste een bouwkundige inschakelen. Er zijn ook verschillende bedrijven die concepten aanbieden waardoor het gewicht beter over het dak wordt verdeeld, bijv. de TerrasBox, die leidt ook een deel van het gewicht af naar de draagmuren. Dat scheelt ook weer. De beste oplossing is een volledig stalen draagconstructie waardoor er helemaal geen gewicht meer op de houten dakbalken komt, maar dan praat je echter over hele grote bedragen.
Verdiep je verder goed in zowel de eigendomssituatie ter plaatse als de bouwkundige opzet van het dakterras dat er al ligt! Je zult niet de eerste koper zijn die denkt een leuk appartement met dakterras te kopen, maar die vervolgens toch te maken krijgt met ontbrekende VVE-besluiten, boze achterburen, of een gemeente die ineens afbreking vordert omdat geen (of niet de juiste) vergunning is verleend. Om nog maar te zwijgen van de manier waarop het terras zelf is aangelegd.
Van een dakterras in de stad kun je enorm veel plezier hebben en het werkt absoluut sterk waardeverhogend, maar je moet wel weten waar je aan begint c.q. wat je gaat kopen of net gekocht hebt
Edit: ik zie in de Funda-beschrijving dat het door een aannemer is geplaatst en dat VVE-toestemming is verleend. Dat is zeker mooi, maar het blijft een kwestie van goed opletten
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2014 12:38 ]
Het is maar net of je kosten wil betalen die je gaat maken aan een makelaar. Als ik dit zo lees zou je dit prima zelf eens even kunnen oppakken. Maak een fysieke afspraak 's avonds met deze man en laat jouw idee eens vallen.Janusz schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 11:12:
* Falcon meldt zich ook op de huizenmarkt en neemt dus meer eens een kijkje in dit forum
Afgelopen jaar verhuisd naar mijn huidige woning op basis van de leegstandswet. Dit wil zeggen dat de verhuurder/eigenaar de huur met een termijn van drie maanden op kan zeggen zodra hij het huis verkoopt. Nu is het wonen in dit huis me goed bevallen en ben ik best geïnteresseerd om het zelf te kopen. Ik ben alleen op zoek naar een goede strategie. Uiteraard heb ik daar al over nagedacht maar het lijkt me goed dat eens te valideren bij mensen met ervaring.
Het huis staat al ruim 1,5 jaar te koop voor 207.000 euro (86 vierkante meter in Utrecht). Omdat de eigenaar het niet verkocht kreeg heeft hij besloten het huis onder de leegstandswet te verhuren. De eigenaar heeft de prijs gedurende de te koop staande periode niet aangepast. De aankoopprijs van het huis was in 2006 ongeveer 185.000 euro (informatie Kadaster). In de periode 2006-2012 is er een nieuwe ketel geplaatst, is het huis wat opgeknapt en is er een nieuwe badkamer geplaatst. Tegelijkertijd zijn de prijzen in (Utrecht) in deze periode volgens de inschatting van het Kadaster iets gedaald.
Wat zou nu een goede strategie zijn om de dialoog aan te gaan en een goed openingsbod te doen? Zelf zat ik eraan te denken om de eigenaar op te bellen en mijn interesse kenbaar te maken. Zeggen dat ik het een fijn huis vindt en dat ik het serieus wil meenemen als een optie in mijn zoektocht naar een koophuis. Daarbij kenbaar maken dat ik dit huis graag aan een taxatie wil laten onderwerpen omdat ik het gevoel heb dat 207.000 euro flink is. Mocht dat positief zijn dan afgaande op de resultaten van de taxatie een bod doen. In dezelfde straat staat trouwens een vergelijkbaar huis te koop voor 192.000 euro met een significant grotere tuin).
Een paar onzekerheden:
- Afgelopen jaar heeft de eigenaar wel eens aangegeven dat hij het heel relaxed vond dat ik het huis huur zodat hij zijn hypotheek op dit huis aflost zonder grote zorgen. Ergens denk ik dus dat de eigenaar niet zo flexibel is voor wat betreft prijs. Zeker gezien het feit dat er sinds een jaar tijd ongeveer 15 mensen zijn wezen kijken maar zonder concreet resultaat tot dusver.
- Is het wijs om direct met de eigenaar de dialoog aan te gaan aangezien ik de verkopende partij reeds ken. Of zou het gebruik van die relatie niet handig zijn en is het beter om via de makelaar de interesse kenbaar te maken?
Wie heeft goede ideeën?
Zie je gelijk zijn non-verbale reactie en weet je in vele gevallen gelijk waar je aan toe bent.
Ga niet het hebben over geld, maar probeer te achterhalen welke munitie je nog meer boven water kunt halen om later te gebruiken voor het biedingsproces/handjeklapproces.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Thanks voor je uitgebreide reactie. Dat zijn inderdaad belangrijke punten en daar ben ik me van bewust.Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 12:37:
[...]
Je moet met dakterrassen op zulke huizen enorm uitkijken met de maximale belasting. Platte daken bij vooroorlogse huizen zijn vaak slechts incidenteel beloopbaar. De maximale belasting ligt dan ergens rond de 100 kg/m2, dus als je met zijn tweeën bij elkaar staat zit je daar al overheen. Je kunt verder wel raden wat er gebeurt als je potgrond gaat storten of bloembakken plaatst: bij regen blijft daar een gigantische hoeveelheid water in staan met een nog zwaardere belasting op een heel klein oppervlak.
[...]
Verdiep je verder goed in zowel de eigendomssituatie ter plaatse als de bouwkundige opzet van het dakterras dat er al ligt! Je zult niet de eerste koper zijn die denkt een leuk appartement met dakterras te kopen, maar die vervolgens toch te maken krijgt met ontbrekende VVE-besluiten, boze achterburen, of een gemeente die ineens afbreking vordert omdat geen (of niet de juiste) vergunning is verleend. Om nog maar te zwijgen van de manier waarop het terras zelf is aangelegd.
Van een dakterras in de stad kun je enorm veel plezier hebben en het werkt absoluut sterk waardeverhogend, maar je moet wel weten waar je aan begint c.q. wat je gaat kopen of net gekocht hebt
Edit: ik zie in de Funda-beschrijving dat het door een aannemer is geplaatst en dat VVE-toestemming is verleend. Dat is zeker mooi, maar het blijft een kwestie van goed opletten
Wat we hebben uitgezocht en meegenomen in onze overwegingen: er is door de Gemeente Utrecht een bouwvergunning verstrekt (vooral belangrijk voor ons omdat het betekent dat het er legaal ligt), het is aangelegd door een aannemer (geeft ons meer zekerheid over kwaliteit en draagconstructie) en de VvE is akkoord: dit staat ook op papier in notulen van VvE vergaderingen.
De dakbedekking is helemaal vernieuwd op het hele dak rond de tijd van plaatsing. Dat geeft me nog wat meer comfort dat het goed zit. Daarnaast hebben we een bouwkundige keuring uit laten voeren waarbij geen rare zaken geconstateerd zijn met betrekking tot het dakterras. Keurder gaf aan dat het netjes was aangelegd (bouwkundig gezien) en het dak was in prima staat (in 2009 dus nog de dakbedekking vernieuwd - zegt niet veel over draagconstructie verder).
Geen harde garanties, maar ik heb zelf het idee dat we ons goed (voldoende) hebben verdiept en voor laten lichten. Inderdaad blijft het oppassen met wat je op een dak zet, en wat je er gaat doen (lees: geen feestjes met 100 man
Ik was benieuwd naar de werkelijke transactieprijs van deze woning. www.funda.nl/48747359
Vraagprijs was 117.500 en nu blijkt in het koopsommenoverzicht van het Kadaster dat de transactieprijs ook 117.500 is! Dat is toch wel vreemd. Het is een ex-huurwoning.
Nu kan het zijn dat iemand de vraagprijs geboden heeft. Of is hier wat anders aan de hand?
Vergelijkbaar huis zou hier in de randstad makkelijk het dubbele kosten...
Situatieschets:
Op basis van mijn salaris kom ik ook rond de 165k uit. Door mijn studieschuld (ik betaal al af) wordt het bedrag bij verschillende testen verlaagd tot onder 115/120k.. daarmee zou ik er qua woonsituatie (m2 oa) zelfs op achteruit gaan EN meer per maand betalen.. niet wenselijk.
In principe zou ik mijn schuld wel in 1 keer af willen (en kunnen) betalen, maar dan hou ik dus 0,0 spaargeld over wat ik bij elkaar sprokkelde om te investeren in een nieuw huis (inrichting, verbouw, energiezuiniger maken) en heb dan ook geen calamiteitenpot meer, heb bv geld opzij staan voor een auto mocht ik mijn lease-privilege verliezen.
Over de lening van mijn auto werd wel moeilijk gedaan. schuld is daar 15K. want deze stond geregistreerd in het BKR en konden daar kunnen ze niet omheen voor de aanvraag.
Deze auto lening heb ik nu dan ook volledig afgelost om de hypotheek rond te krijgen.
Alles geregeld bij de ABN amro.
Ga bij een hypotheek adviseur langs en leg ze de situatie uit. zeg niets over verbouwen en inrichten en laat zien dat die schuld is gedekt maar dat je graag wat speel ruimte overhoud.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Afgelopen 2 weken dacht ik dat alles gesmeerd liep voor mijn hypotheek.
We wachten nu bijna 2 weken op de risico verzekering die verplicht is voor de NHG.
Ik bel vanavond even informatief op naar de ABN wat de status is van de aanvraag.... aangezien er wordt beloofd binnen 5 dagen een reactie te geven.
Blijkt dat er geen aanvraag loopt en dat er een aanvraag direct na het aanvragen is geannuleerd op 31 december....
vanavond konden ze mij niet meer verder helpen omdat de afdeling die erover gaat na 17:00 niet meer bereikbaar is.
Ik heb juist een adviseur in handen genomen van de bank zelf die dit allemaal begeleid maar hij maakt er 1 grote puinzooi van. morgen maar eens flink in de telefoon klimmen.
Het hypotheek advies was ook van zeer slechte kwaliteit, vol met onwaarheden en veel aannames van de hypotheek adviseur waardoor er echt helemaal niets van klopt. Van zowel de huidige situatie als de situatie over 2 maanden (met samenlevings contract en bij elkaar in het pensioen opgenomen en nog een aantal wijzigingen). ik had dolgraag gezien dat dit meegenomen was zodat ik weet waar ik aan toe ben over 3 maanden en daarna. inplaats daarvan heeft hij de huidige situatie genomen en daarvoor ook nog eens verkeerde gegevens gebruikt. het adviesrapport is dan ook compleet waardeloos.
En de taak waar ik hem dus echt voor wilde inzetten lukt hem gewoon niet.
[ Voor 30% gewijzigd door Smuggler op 15-01-2014 20:34 ]
Moet je dat willen? De normen zijn er niet voor niets, in feite leen je gewoon gevaarlijk veel als je die 2 leningen bij elkaar optelt. We hebben al zo'n schuldenprobleem, er zitten al miljoenen mensen opgescheept met teveel schulden. Ben je niet bang dat je hun fouten herhaalt? Je geeft zelf al aan dat je dat spaargeld al ergens anders gaat uitgeven, dus dat kan je er niet tegenover zetten. Is het niet beter om even te wachten tot je loon/spaargeld voldoende is om je wensen op een veilige manier uit te laten komen? Heb je trouwens geen partner die bijdraagt en zo niet is het niet beter om daarop te wachten voordat je een huis koopt wat misschien helemaal niet geschikt/naar wens is voor je toekomstige partner?Prosac2010 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 13:46:
Een korte vraag: Hoe streng is de eis om je studieschuld door te geven bij de aanvraag van een hypotheek. De hypotheker deed er wat laconiek over, maar de Rabobank stelt het als keiharde eis begreep ik.
Situatieschets:
Op basis van mijn salaris kom ik ook rond de 165k uit. Door mijn studieschuld (ik betaal al af) wordt het bedrag bij verschillende testen verlaagd tot onder 115/120k.. daarmee zou ik er qua woonsituatie (m2 oa) zelfs op achteruit gaan EN meer per maand betalen.. niet wenselijk.
In principe zou ik mijn schuld wel in 1 keer af willen (en kunnen) betalen, maar dan hou ik dus 0,0 spaargeld over wat ik bij elkaar sprokkelde om te investeren in een nieuw huis (inrichting, verbouw, energiezuiniger maken) en heb dan ook geen calamiteitenpot meer, heb bv geld opzij staan voor een auto mocht ik mijn lease-privilege verliezen.
[ Voor 5% gewijzigd door ph4ge op 15-01-2014 20:41 ]
Verwijderd
Altijd dat populistische geneuzel. Bij iedere andere schuld wellicht, maar de studieschuld los je altijd af naar draagkracht en kun je ieder moment stilzetten. Dan loopt de looptijd enkel op met de tijd dat je de schuld stilzet. Oftewel afhankelijk van het bedrag en je mogelijkheden is de wereld lang niet zo zwart wit als je het steeds schetst. Mensen willen graag leven voor hun 40ste.ph4ge schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 20:39:
[...]
Moet je dat willen? De normen zijn er niet voor niets, in feite leen je gewoon gevaarlijk veel als je die 2 leningen bij elkaar optelt. We hebben al zo'n schuldenprobleem, er zitten al miljoenen mensen opgescheept met teveel schulden. Ben je niet bang dat je hun fouten herhaalt? Je geeft zelf al aan dat je dat spaargeld al ergens anders gaat uitgeven, dus dat kan je er niet tegenover zetten. Is het niet beter om even te wachten tot je loon/spaargeld voldoende is om je wensen op een veilige manier uit te laten komen? Heb je trouwens geen partner die bijdraagt en zo niet is het niet beter om daarop te wachten voordat je een huis koopt wat misschien helemaal niet geschikt/naar wens is voor je toekomstige partner?
Vergeet niet: jij betaalt er ook nog voor. Direct (constructief) aan de bel trekken als hij geen goed werk levert. Anders kan je straks voor broddelwerk betalen.Smuggler schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 20:25:En de taak waar ik hem dus echt voor wilde inzetten lukt hem gewoon niet.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Het is typisch Nederlands om altijd maar meer te lenen. Het maximale is niet genoeg, nee, de regels gelden niet voor mij. Wees nou eens tevreden met wat je hebt, en als je meer wil dan moet je daar werk van maken. Uiteindelijk zitten we nu met zn alle in een diepe economische crisis door dit gedrag.
Het is uiteindelijk een individuele keuze om de boel te tillen, maar ik zou afraden om dat te doen en zeker geen tips geven hoe je dat voor elkaar kan krijgen.
Ik zie overigens totaal de link niet met populisme. Dat is roepen dat iedereen maar moet lenen en kopen wat hij wil en vooral niet naar de experts en de banken moet luisteren. Het is juist hartstikke populair gedrag, ik geef juist een geluid wat men weinig hoort en wat men liever niet hoort.
[ Voor 26% gewijzigd door ph4ge op 15-01-2014 22:43 ]
Ik weet niet waar de vragensteller aan het kijken is (dit is dan ook geen advies), maar ik wil alleen maar even opmerken dat de studieschuld wat mij betreft per geval bekeken zou moeten worden in de hypotheek. Gewoon 0,75% van de schuld rekenen als maandelijkse verplichting is niet een realistische weergave van die last, imo. Er is een verschil tussen leven en onverantwoorde risico's nemen, maar dat verschil is niet of je wel/niet €100 per maand afbetaalt aan een studieschuld.
Je studieschuld uit je spaargeld langzaam aflossen is nog altijd een betere keuze, ook met de huidige spaarrentes.
(Daarbij wil ik ook nog wel even de kanttekening plaatsen dat een verschil van €165.000 of €115.000 duidt op een forse schuld. Dat is ongeveer €30.000?)
Verwijderd
Niet iedereen zijn situatie is dezelfde, dat ben ik helemaal met je eens. Maar dat heeft weinig te maken met de studieschuld. Die is en blijft een last, en nee, die kan je niet even naar wens een poosje op pauze zetten. Daar hangen behoorlijk strikte voorwaarden aan. Die ongelijkheid zit hem in heel andere omstandigheden: kansen op de arbeidsmarkt van jou (en je eventuele partner) bijvoorbeeld. Andere schulden, nu en in het verleden. En ja, ook andere lasten zoals kinderen wat mij betreft. Allemaal lastige, individuele afwegingen war de bank rekening mee zou kunnen houden of moeten houden, zowel qua acceptatie als qua rente. Maar grotendeels mogen ze dat niet meer. Een bank mag niet meer op individuele basis rentekortingen aanbieden.MrAcid schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 22:59:
De situatie met een studieschuld is niet voor iedereen gelijk, dat is gewoon niet waar. Zeker hoogopgeleide starters in de vier grote steden worden keihard benadeeld met de uniforme regels die er gelden vanwege de hoge huur- en huizenprijzen.
Ik weet niet waar de vragensteller aan het kijken is (dit is dan ook geen advies), maar ik wil alleen maar even opmerken dat de studieschuld wat mij betreft per geval bekeken zou moeten worden in de hypotheek. Gewoon 0,75% van de schuld rekenen als maandelijkse verplichting is niet een realistische weergave van die last, imo. Er is een verschil tussen leven en onverantwoorde risico's nemen, maar dat verschil is niet of je wel/niet €100 per maand afbetaalt aan een studieschuld.
Je studieschuld uit je spaargeld langzaam aflossen is nog altijd een betere keuze, ook met de huidige spaarrentes.
(Daarbij wil ik ook nog wel even de kanttekening plaatsen dat een verschil van €165.000 of €115.000 duidt op een forse schuld. Dat is ongeveer €30.000?)
Met het wel of niet in de gier grote steden wonen heeft dat wat mij betreft overigens niets te maken. Dat je op een dure plek wil gaan wonen, zou voor een bank geen reden moeten zijn om andere normen te hanteren. Ja, voor de prijs van een appartementje in Amsterdam koop je in het noorden of oosten van het land een rijtjeshuis. Nou en? Als je dat wil, dan ga je daar maar wonen dan toch? De rest van je lasten blijft gelijk (wellicht op je vervoer na), waarom zouden de leenwoorden dan soepeler moeten zijn?
Wat ik met overigens wel kan voorstellen, is dat een bank wel rekening houdt met hoe courant de woning is die je wil kopen. In krimpgebieden kan je nu eenmaal bijvoorbeeld verwachten dat de huizenprijzen zullen (blijven) dalen, en dus ook de waarde van het onderpand. Dat zou ik als bank niet graag 100%+ financieren... Maar ook daarvan weet ik niet of dat wel mag.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Verwijderd
Dat kan je niet zomaar zeggen zonder zijn inkomen + de offerte te wetenMrAcid schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 22:59:
als we van de werkzame jan modaal uitgaan en een rente van ongeveer 5% kom je ongeveer op het volgende uit:
SCHULD = 30000
SCHULD per maand = 2% = 600
SCHULD per jaar = 7200
34000*27.5%(woonqoute)-SCHULD/0,064419(annuiteitentabel)= 33375
bij een PL van 30k wordt je maximale hypotheek dus 33k. bij je studieschuld is het gelukkig (nog) niet altijd zo dat er ook die 2% in rekening wordt gebracht.
Verwijderd
Yeah right, van de DUO website:ATS schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 07:25:
[...]
Niet iedereen zijn situatie is dezelfde, dat ben ik helemaal met je eens. Maar dat heeft weinig te maken met de studieschuld. Die is en blijft een last, en nee, die kan je niet even naar wens een poosje op pauze zetten. Daar hangen behoorlijk strikte voorwaarden aan.
"Iedere terugbetaler kan het terugbetalen van zijn studieschuld tijdelijk stopzetten. De reden maakt niet uit: een wereldreis, een huwelijk, de aanschaf van een auto, een nieuw huis. Of gewoon, omdat het even beter uitkomt.
Regels voor stopzetten terugbetaling
U kunt het terugbetalen van uw studieschuld minimaal 3 maanden en maximaal 5 jaar stopzetten
De rente over uw schuld blijft lopen.
De maximale terugbetalingstermijn van 15 jaar wordt verlengd met het aantal aflosvrije maanden dat u inzet."
Ik blijf erbij, het beste is om iedere situatie los van elkaar te bekijken. Dit kan uiteraard niet dus worden er normen verzonnen en deze normen kloppen daarom nooit voor iedereen ook al is het DE norm. Vervolgens past de norm wel in het ene straatje, maar niet in het andere. Makkelijk praten als het je goed gaat, je zelf 400+ k kan lenen danwel opbrengen om een even duur huis te kopen.
Om het ontopic te houden. Ik raad iedereen aan zelf goed je situatie te bekijken eventueel met financieel adviseur en daar je studieschuld verhaal op af te stemmen. Zelfs met studieschulden van (al dan niet gezamelijk) 40 a 50k kun je prima een huis kopen, mits je weet waar je mee bezig bent.
Een DUO lening telt voor 0,75% x de initiele schuld bij start aflossen. Dat komt ook heel goed overeen met de daadwerkelijke aflossing (die is bij mij 15% lager, vermoed omdat de rente nu krankzinnig laag staat).Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 07:46:
[...]
Dat kan je niet zomaar zeggen zonder zijn inkomen + de offerte te weten
als we van de werkzame jan modaal uitgaan en een rente van ongeveer 5% kom je ongeveer op het volgende uit:
SCHULD = 30000
SCHULD per maand = 2% = 600
SCHULD per jaar = 7200
34000*27.5%(woonqoute)-SCHULD/0,064419(annuiteitentabel)= 33375
bij een PL van 30k wordt je maximale hypotheek dus 33k. bij je studieschuld is het gelukkig (nog) niet altijd zo dat er ook die 2% in rekening wordt gebracht.
Een initiële schuld van 20.000 euro, telt dus als maandlast van 150 euro. Dus in plaats van een hypotheek die bruto 800 euro kost (170.000 hypotheek, anuitair, 4% rente), kan je nog maar een 150 euro per maand goedkopere hypotheek nemen, die dus bruto 550 euro bruto kost (135.000, anuitair, 4% rente). (fictieve bedragen en globaal bepaald)
In de meeste gevallen kan je ongeveer 1,5 tot 2 maal de inititele schuld bij DUO van het maximaal te lenen bedrag aftrekken. Overigens is dat bij mij ook gebeurd. Ik heb dus rekening gehouden met mijn DUO maandlasten bij de aanvraag van mijn hypotheek (en kon daardoor stevig minder lenen).
Het meest verstandige is dus om je spaargeld in je DUO pot te storten, nog vier maandjes te sparen (zodat je weer 2000 euro hebt ofzo) en dan een hypotheek af te sluiten. En dat is IMO Helemaal geen populistisch dingetje, dat is gewoon realistisch en behoudend financieel plannen.
En verzwijgen kan, maar dan geldt de NHG niet als er iets mis gaat. Ik denk dat het risico daarop niet zo heel groot is en de belangrijkste reden om uberhaupt NHG te nemen is de rentekorting (die krijg je wel
[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 16-01-2014 12:36 . Reden: tikfout 20000 sparen in vier maanden is natuurlijk onzin :) ]
Nee hoor, je hoort het zelden op je hypotheekgesprek, van je makelaar of in de media. Dat is gewoon niet waar. Ik krijg ook geen bijval hier, dus wie is er nou populair aan het doen? Verder kan de norm niet mijn goedkeuring dragen, hij is veel te ruim. Wat mede de reden is dat je er niet ook nog eens overheen moet gaan.Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 06:34:
Zeker is het wel populisme. Dit is immers wat je tegenwoordig juist vaak hoort. Typisch ook dat de norm nu wel je goedkeuring kan verdragen, maar op andere vlakken (ltv, lti) weer niet. En toen aflossingsvrij de norm was? Je schermt ermee net hoe het je verhaal uitkomt ph4ge, net zoals je van geniet een 'weinig gehoord' geluid te uiten. De norm is gezond verstand en dat hebben veel mensen niet, die lopen hoe dan ook risico.
Het benadeelt de starters niet, het beschermt ze. Met zn allen meer lenen betekent niet dat we mooiere huizen krijgen, alleen dat we meer betalen voor hetzelfde huis. Een concurrerende koper heeft met precies dezelfde regels te maken, als jij meer kan lenen kan hij het ook.
Verder geef je al aan dat er geen prikkel is om af te lossen, de samenleving betaalt wel. Het is prima dat op deze manier er wel een prikkel is om je gesubsidieerde schuld af te lossen.
Daarnaast is het domste je studieschulden in 1x af te lossen. Een lening met een rente onder de 2% krijg je nooit meer ergens anders. Waarom een lening die netto 1,5% kost inruilen voor een lening van bruto 4%?
Disclaimer: ik heb niets met deze site te maken, run hem niet dus dit is geen reclame. Ik zou zeggen: als je data hebt, upload deze. Heb ik ook gedaan.
I stand corrected. Ik dacht dat dit alleen kon bij minimale draagkracht. Wordt wellicht nog wel interessant ook met de nieuwe rente van 0,81%...Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 07:53:
[...]
Yeah right, van de DUO website:
"Iedere terugbetaler kan het terugbetalen van zijn studieschuld tijdelijk stopzetten. De reden maakt niet uit: een wereldreis, een huwelijk, de aanschaf van een auto, een nieuw huis. Of gewoon, omdat het even beter uitkomt.
Regels voor stopzetten terugbetaling
U kunt het terugbetalen van uw studieschuld minimaal 3 maanden en maximaal 5 jaar stopzetten
De rente over uw schuld blijft lopen.
De maximale terugbetalingstermijn van 15 jaar wordt verlengd met het aantal aflosvrije maanden dat u inzet."
20k sparen in vier maanden? Waarom neem je überhaupt een hypotheek? Met zo'n spaartempo spaar je in vier jaar een huis bij elkaar... Bovendien: met zo'n inkomen kan een studieschuld ook bijna niet significant in je hypotheekruimte hakken lijkt me?JvS schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 07:59:
[...]
Het meest verstandige is dus om je spaargeld in je DUO pot te storten, nog vier maandjes te sparen (zodat je weer 20000 euro hebt ofzo) en dan een hypotheek af te sluiten. En dat is IMO Helemaal geen populistisch dingetje, dat is gewoon realistisch en behoudend financieel plannen.
Voor het gros van de bevolking, en ik denk voor de mensen die hier rondhangen is €5000 per maand sparen niet realistisch. Het is in elk geval significant meer dan ons netto gezinsinkomen per maand, laat staan dat we dat kunnen sparen.
[ Voor 35% gewijzigd door ATS op 16-01-2014 11:47 ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Hypotheekrente variabel met NHG kan op dit moment voor 2,33% waarmee je netto na HRA dus wel degelijk onder de 2% komt en het aflossen van de studieschuld interessant kan zijn. Al zou ik in deze situatie er voor kiezen dit geld te sparen tot maximaal de vrijstelling voor VRH om zo af te kunnen lossen waar je wil i.v.m. het variabele rentetarief op de hypotheek.Z___Z schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 11:22:
Daarnaast is het domste je studieschulden in 1x af te lossen. Een lening met een rente onder de 2% krijg je nooit meer ergens anders. Waarom een lening die netto 1,5% kost inruilen voor een lening van bruto 4%?
[ Voor 23% gewijzigd door assje op 16-01-2014 11:50 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Mijn IBG rente is recent gedaald naar 0,81%. Dan is het echt niet zo interessant meer om snel af te gaan lossen. Het geld op een crappy ING spaarekening zetten á 1,25% levert nog meer op.assje schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 11:46:
[...]
Hypotheekrente variabel met NHG kan op dit moment voor 2,33% waarmee je netto na HRA dus wel degelijk onder de 2% komt en het aflossen van de studieschuld interessant kan zijn.
Waarom heb ik nooit gebruik gemaakt van de studieleningATS schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 11:50:
[...]
Mijn IBG rente is recent gedaald naar 0,81%. Dan is het echt niet zo interessant meer om snel af te gaan lossen. Het geld op een crappy ING spaarekening zetten á 1,25% levert nog meer op.

Had graag 7 jaar lang bijgeleend en op een spaarrekening gezet achteraf... (al weet ik niet welk rentetarief ik zou krijgen bij afstuderen in 2011)
Edit, aha:
Rentepercentages
Rentes studieschulden per jaar van afstuderen, voor een periode van vijf jaar.
2012 0,60%
2011 1,39%
2010 1,50%
2009 2,39%
2008 3,58%
2007 4,17%
[ Voor 15% gewijzigd door assje op 16-01-2014 11:59 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dus met andere woorden: de studieschuld aanhouden is niet in alle situaties "goedkoper".
☻/
/▌
Tegen de tijd dat het zo ver is maak ik hem nog wel eens af :-p
http://i1220.photobucket....zy/Hypotheeksheetje-2.png
Dit topic is gesloten.
Beperk dit topic tot concrete vragen, antwoorden, overwegingen en ervaringen rondom het (ver)kopen en financieren van een woning. Algemene discussies over de huizenmarkt, huizenmarktpolitiek, etc. hoort in andere bestaande danwel nieuwe topics.