Acties:
  • 0 Henk 'm!
daffie82 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:04:
[...]

Alleen jammer van de DFC en phosphor trails.
Dan besteed je honderden euros om je scherm te calibreren en dan is het nog niet perfect.
Dat vind ik dan weer zo jammer.
Het is een consumentenproduct. Je kan ook niet verwachten dat het perfect is. DFC is gewoon een eigenschap van de gebruikte technieken.

Alternatieve technieken(e.g.) lED hebbe nweer andere grote problemen die inherent van de techniek zijn.

Deze problemen zijn misschien wel op te lossen, maar dan wordt het product een factor 10 duurder.

En kom op, DFC valt heel erg mee op de 50 en 60 serie panasonic. Het is wel aanwezig, maar niet in een storende mate. Ik zie het echt nauwelijks. Hooguit 1-4x per film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:39

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Adlermann schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:06:
[...]

Het is een consumentenproduct. Je kan ook niet verwachten dat het perfect is. DFC is gewoon een eigenschap van de gebruikte technieken.

Alternatieve technieken(e.g.) lED hebbe nweer andere grote problemen die inherent van de techniek zijn.

Deze problemen zijn misschien wel op te lossen, maar dan wordt het product een factor 10 duurder.

En kom op, DFC valt heel erg mee op de 50 en 60 serie panasonic. Het is wel aanwezig, maar niet in een storende mate. Ik zie het echt nauwelijks. Hooguit 1-4x per film.
Moet nog een gewone film kijken - maar op star trek Enterprise Seizoen 1 (Bluray) valt het zwaar tegen en is het gewoon meermaals zichtbaar.
Heb al vijftal episodes gekeken - sommige wat meer dan andere - maar over het algemeen komt het gewoon te vaak voor.

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.7.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adlermann schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 11:28:
[...]

Voor de bijna perfectionist: ik zou haast zeggen een i1d3 of een color munki display. Mijn color munki geeft best wel herhaalbare resultaten. Ik heb twee runs vergeleken met twee runs van de i1pro. Gewoon .5 dE verschil. (dus wel iets minder herhaalbaar). Maar dit vind ik prima.

Ik zou zeggen. Begin met een i1d3 / color munki display. Leer het daar mee. Kalibreer je goed en ben je maanden later nog bezig met prutsen en niet te vreden. Haal dan een i1pro rev d erbij. Of laat iemand je meter corrigeren. (dat wil ik ook wel doen, misschien dat dat makkelijker is).

Dan is er nog de softwarevraag. De laatste versie van hcfr is vergelijkbaar qua resultaten met calman. Echter gebruiksvriendelijkheid is 0.0. Maar wel gratis.

Calman kost 250 dollar oid. Maar wel een top programma verder.
Plus: als je Calman wilt (gaan) gebruiken geen ColorMunki halen maar diep zuchten en meer geld uitgeven aan de i1 Display Pro. De ColorMunki werkt namelijk niet met Calman e.d. "profi" programma's, alleen met de eigen software van X-Rite en het hierboven genoemde gratis maar sobere HCFR. Pesterij van X-Rite, want aan de hardware ligt het niet. :(

i1Pro spectro is een leuke extra indien je vaak kalibreert en die rev. D op de kop kan tikken voor pakweg 150 euro, anders overbodige luxe.

Ps goed op de naamgeving blijven letten, blijft zeer zeer verwarrend.

i1Display 1 / 2 - verouderde "troep" colorimeter
i1Display Pro 2 / 3 - prima colorimeter, niet al te duur
i1Pro 1 / 2 (al dan niet met tussenvoegsel "basic") - prima spectrometer voor de prijs, nieuw in de 1000 euro zone, maar het oude model is voor veel minder 2e hands verkrijgbaar (rev. D!)
ColorMunki Display - colorimeter gelijk aan de Display Pro maar dus gehandicapt in de software
ColorMunki Photo / Design - betaalbare spectrometer

8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 05-06-2013 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanduTje
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2016
Het verschil tussen de i1Pro en de CM is toch maar een paar tientjes? Of hebben we het nu over een andere i1Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yep, ColorMunki vanaf 130 euro, i1Display Pro vanaf 177 euro dacht ik momenteel.

Zie hierboven nogmaals de uitleg over de types. :P

[ Voor 25% gewijzigd door Cap op 05-06-2013 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-10 16:25
Niet om te zeuren, maar ik hoop hier telkens ervaringen over Panasonic plasma TV's te lezen, en zie alleen maar ervaringen met calibratietools staan. Misschien is daar een apart topic voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee... niet dat ik weet. Het een sluit het andere toch niet uit toch? Kalibratie hoort er ook bij, en wordt hier ook in combinatie met Panasonic plasma's besproken. Bovendien zie ik ook allerlei plasma ervaringen staan o.a. over judder, DFC, DSE, etc etc. Dus niet "alleen maar" kalibratietools. Is nu toevallig even frequent omdat sommige volgers intensief bezig zijn met het kalibreren / orienteren op kalibreren van hun mooie nieuwe Panasonic plasma. Dus een beetje gezeur vind ik het wel, maar goed, iedereen heeft een andere voorkeur wat betreft de frequentie / (sub)onderwerpen in een topic natuurlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 05-06-2013 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Richard P schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:30:
Niet om te zeuren, maar ik hoop hier telkens ervaringen over Panasonic plasma TV's te lezen, en zie alleen maar ervaringen met calibratietools staan. Misschien is daar een apart topic voor?
Ik sluit me bij het antwoord van CAP aan.

het gaat ook grotendeels over de kalibratie van panasonic plasma's. En dat is vind ik in dit topic horen. Want goede kalibratieresultaten kunnen bereiken is ook een onderdeel van het scherm waar de wat gevorderde gebruiker in geïnteresseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het naar de smaak van moderatoren te vaak en te intensief in verschillende tv topics besproken wordt dan horen we het wel en moet er maar gezorgd worden dat er een kalibratietopic komt. Ik ga dat laatste alleen niet doen. (Bovendien loop ik dan weer tegen het bezwaar op dat, de basisregels ten spijt, het kalibreren van een Panasonic plasma weer anders is dan die van een ander merk, laat staan een LCD of projector, maar dat terzijde.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:38:
Als het naar de smaak van moderatoren te vaak en te intensief in verschillende tv topics besproken wordt dan horen we het wel en moet er maar gezorgd worden dat er een kalibratietopic komt. Ik ga dat laatste alleen niet doen. (Bovendien loop ik dan weer tegen het bezwaar op dat, de basisregels ten spijt, het kalibreren van een Panasonic plasma weer anders is dan die van een ander merk, laat staan een LCD of projector, maar dat terzijde.)
Wat ik zo in de andere topics lees, zijn wij zo'n beetje het fanatiekst hier ;)

[edit]

Als er echt behoefte is aan een kalibratie-topic prima. Maar dan gok ik dat het een panasonc-plasma-calibratie-topic gaat worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Adlermann op 05-06-2013 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanduTje
Daarnaast is iedereen natuurlijk vrij om zijn of haar ervaringen te plaatsen. Zolang dat niet gebeurd kan het er op lijken dat het nu enkel over het kalibreren van de pana's gaat (wat overigens ook een vorm van gebruikerservaring is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:37
Mensen die andere tv's kopen hebben per definitie geen interesse in calibratie want dan hadden ze wel een goede tv gekocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou wel erg stil worden in dit topic zonder de bijdrages van de calibratie luitjes...:-)

Maar de scrollknop staat op hoog....snel dus..:-)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2013 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Adlermann schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 12:06:
[...]

Heb hier al op geageerd maar er valt me nu net nog iets in :

DFC en phosphor trails blijken toch echt wel meer bij Panasonic plasmas voor te komen. Dus ik vind niet dat we dit zomaar moeten accepteren als een onderdeel van de techniek.
Ok, het beeld is prachtig - maar alleen als het stilstaat? :+

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.7.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daffie82 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:06:
[...]

Heb hier al op geageerd maar er valt me nu net nog iets in :

DFC en phosphor trails blijken toch echt wel meer bij Panasonic plasmas voor te komen. Dus ik vind niet dat we dit zomaar moeten accepteren als een onderdeel van de techniek.
Elke plasma heeft het. Alleen samsung heeft een betere manier gevonden om ermee om te gaan.

Echte rheeft samsung minder bewegingsresolutie daardoor dan een panaosnic. Het is echt een trade-off
En ook bij beweging is een panasonic prachtig hoor. De mensen die echt zoveel last hebbe nvan DFC zijn op 1 1 hand te tellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daffie82 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:06:
[...]

[..]

Juist door het benoemen van de gebreken, ben ik er op gaan letten. Maar schiet mij maar lek...ik zou niet weten wat er bedoeld wordt. Ik zie het namelijk niet. Zou kunnen dat ik visueel gehandicapt ben wat dat aangaat, heeft dan wel weer een voordeel dat laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Adlermann schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:07:
[...]

Elke plasma heeft het. Alleen samsung heeft een betere manier gevonden om ermee om te gaan.

Echte rheeft samsung minder bewegingsresolutie daardoor dan een panaosnic. Het is echt een trade-off
En ook bij beweging is een panasonic prachtig hoor. De mensen die echt zoveel last hebbe nvan DFC zijn op 1 1 hand te tellen ;)
Dat is hetzelfde als met calibreren... Al de rest ziet het gewoon niet of boeit het niet.
Dat geld ook voor DFC - weet ik wel zeker.
Alsof ik net een display heb dat hier meer last van heeft dan een ander... Geloof ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper2603
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:22
Ik ben super tevreden met m'n pana 50GT60, alles uitgeprobeerd. 3D ook super i.c.m. m'n mede8er 600X3D. Nog even goochelen om de beste beeldinstellingen. Weet iemand zo een goede instelling voor het 3D kijken?

De schotel tuner wil nog niet lukken. Ik zet de satelliet op Astra in het menu van de pana, maar signaal sterkte blijft 0%?

Al met al een top beeld, al heb ik wel veel last van reflecties overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[quote]
jasper2603 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:13:
Ik ben super tevreden met m'n pana 50GT60, alles uitgeprobeerd. 3D ook super i.c.m. m'n mede8er 600X3D. Nog even goochelen om de beste beeldinstellingen. Weet iemand zo een goede instelling voor het 3D kijken?

De schotel tuner wil nog niet lukken. Ik zet de satelliet op Astra in het menu van de pana, maar signaal sterkte blijft 0%?

Al met al een top beeld, al heb ik wel veel last van reflecties overdag.
Ik zou gewoon THX 3d gebruiken. Heb je gelijk een redelijke out of the box setting. Professional kan ook, maar dan wel met rec 709 als kleurengamut.

Voordeel vn thx i dat al die foefjes e.d. gewoon default uitstaan.
daffie82 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:11:
[...]

Dat is hetzelfde als met calibreren... Al de rest ziet het gewoon niet of boeit het niet.
Dat geld ook voor DFC - weet ik wel zeker.
Alsof ik net een display heb dat hier meer last van heeft dan een ander... Geloof ik niet.
Ik vermoed dat het ook wel met perceptie te maken heeft. Sommige mensen zijn erg gevoelig voor sommige plasmatechnieken. Alle plasma's flickeren, alle plasma's hebben dfc, trailing, rainbow effecten etc.

Alleen sommige mensen zijn er gevoeliger voor en dan bedoel ik ook gewoon niet dat ze kieskeurig zijn,m aar dat het ze meer opvalt. Dat kan neurologisch van aard zijn, of iets met de ogen, etc.

Dus ik geloof best dat je het ziet. En panasonic heeft meer last van DFC. Maar niet in die mate dat iedereen het even erg ziet.

[ Voor 29% gewijzigd door Adlermann op 05-06-2013 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jasper2603 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 13:13:
[...]

LBN volgorde wel juist aangegeven in de DVB-S setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper2603
LBN? Ik heb maar een vaste schotel op astra 19e voor de Duitse HD kanalen. Bij m'n oude schotelontvanger kreeg ik altijd wel standaard 15% signaal, ook al had ik de schotel helemaal niet op een satelliet gericht. Het lijkt haast alsof hij helemaal geen signaal binnenkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien te simpel...maar zit de coax wel in de goede aansluiting op de tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper2603
ja er is maar een draai aansluiting waar de f- connector op past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan nu even niets, ben op het werk. Maar zal vanavond of morgen mijn signaal van de schotel eens doorlussen naar de tv , en kijken hoe de setup gaat.

Zal je ook eens kunnen proberen om geheel terug te gaan naar factory-settings, en dan bij auto-setup alleen DVB-s te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
Ben net even bij Saturn geweest om te kijken of de ST50 en ST60 er stonden, maar die stonden er dus geen van beiden. Heb even naar de 42WT50 zitten kijken (is een LED TV), en mijn hemel wat zag dat er scherp uit. Aangezien ik dus nog steeds niet naar de ST50/60 heb kunnen kijken, hoe erg komt dat in de buurt van deze wat duurdere LED TV? Ik weet dat plasma natuurgetrouwer moet zijn, maar ik vond die WT50 echt schitterend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Richard P schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 16:40:
Ben net even bij Saturn geweest om te kijken of de ST50 en ST60 er stonden, maar die stonden er dus geen van beiden. Heb even naar de 42WT50 zitten kijken (is een LED TV), en mijn hemel wat zag dat er scherp uit. Aangezien ik dus nog steeds niet naar de ST50/60 heb kunnen kijken, hoe erg komt dat in de buurt van deze wat duurdere LED TV? Ik weet dat plasma natuurgetrouwer moet zijn, maar ik vond die WT50 echt schitterend.
Het is in principe even scherp, want dezelfde hoeveelheid details zijn aanwezig. Echter zal op die LED wel kunstmatige scherpness aanstaan (zoals edge enhancement).

Hoe het vergelijkt: in je woonkamer zet jij de tv minder fel. In je woonkamer valt ook op dat de WT50 onzettend slechte zwartwaarden heeft. Een st50/60 zal een hoger contrast hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
Adlermann schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 16:43:
[...]

Het is in principe even scherp, want dezelfde hoeveelheid details zijn aanwezig. Echter zal op die LED wel kunstmatige scherpness aanstaan (zoals edge enhancement).

Hoe het vergelijkt: in je woonkamer zet jij de tv minder fel. In je woonkamer valt ook op dat de WT50 onzettend slechte zwartwaarden heeft. Een st50/60 zal een hoger contrast hebben.
Het zal inderdaad zijn zoals je zegt, dat ze voor de 'show' alle effecten aan zetten om je dat 'wow' gevoel te geven. Je kent het vast wel, de Katy Perry video en die met de groente (weet iemand of ik die ergens kan vinden, of zitten die in de TV 'ingebouwd'?).

Ik stoor me nu op mijn monitor heel erg aan backlight bleeding en slechte zwartwaarden. Iets wat ik op bijvoorbeeld mijn vaders 5 jaar oude Panasonic plasma totaal niet heb. Een monitor is geen vergelijking natuurlijk, maar dat is waar ik momenteel mijn films en series op kijk (ik heb een 70cm CRT TV staan... :D ).

Er nog maar eens een nachtje over slapen dan, zaterdag wil ik de knoop doorhakken en waarschijnlijk wordt het dan een Panasonic 42ST50. 42 inch lijkt ook de 'sweet spot', want bij de 50" die ernaast stond moest ik echt nog twee stappen achteruit doen om het zo scherp te zien als op de 42", en zo groot is m'n kamer gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Richard P schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 16:52:
[...]

Het zal inderdaad zijn zoals je zegt, dat ze voor de 'show' alle effecten aan zetten om je dat 'wow' gevoel te geven. Je kent het vast wel, de Katy Perry video en die met de groente (weet iemand of ik die ergens kan vinden, of zitten die in de TV 'ingebouwd'?).

Ik stoor me nu op mijn monitor heel erg aan backlight bleeding en slechte zwartwaarden. Iets wat ik op bijvoorbeeld mijn vaders 5 jaar oude Panasonic plasma totaal niet heb. Een monitor is geen vergelijking natuurlijk, maar dat is waar ik momenteel mijn films en series op kijk (ik heb een 70cm CRT TV staan... :D ).

Er nog maar eens een nachtje over slapen dan, zaterdag wil ik de knoop doorhakken en waarschijnlijk wordt het dan een Panasonic 42ST50. 42 inch lijkt ook de 'sweet spot', want bij de 50" die ernaast stond moest ik echt nog twee stappen achteruit doen om het zo scherp te zien als op de 42", en zo groot is m'n kamer gewoon niet.
Hoe definieer je scherpte. Ja met DPI heeft de 42" het voordeel. Maar hoeveel detail blijft hetzelfde. Misschien kun je door die hoge DPI weleens niet al het detail zien :D Dus moet je eigenlijk om optimaal te genieten gewoon de 50" halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
Adlermann schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 17:02:
[...]

Hoe definieer je scherpte. Ja met DPI heeft de 42" het voordeel. Maar hoeveel detail blijft hetzelfde. Misschien kun je door die hoge DPI weleens niet al het detail zien :D Dus moet je eigenlijk om optimaal te genieten gewoon de 50" halen.
Ja wat bedoel ik met scherpte? Ik snap natuurlijk dat de resolutie niet verandert, maar ik zit thuis op krap 2 meter van de TV af. Ik denk dat er voor m'n ogen een soort brandpunt is waarop het beeld er het beste uitziet. Te dichtbij een TV en het kijkt gewoon niet lekker, te ver ervan af en je mist 'iets'. Gevoelsmatig keek het veel prettiger naar de 42".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ersy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-10-2018
Cap schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 19:22:
... THX gebruik ik niet meer, het is professional 2 (2.4 gamma), professional 1 (2.2 gamma) of normaal (2.2 gamma) voor mij. :)
Zijn dit dan ook goede startwaarden voor mijn 2 a 3 "probeeruurtjes" ? Vrijdag komt dan (eindelijk) mijn 50GT60 en dan moet ik er dus tegen aan! Welke van de 3 heeft dan misschien nog de voorkeur? (gemiddeld verlichte kamer, eind van de middag/begin avond denk ik)
En contrast en andere fundamentele variabelen?
CAP adviseerde ook al om zenderinstellingen etc. dan eerst nog even achterwege te laten en meteen de Blu Ray speler er op los te laten voor de probeertest. Misschien nog (een) andere tips voor die situatie?
Ben heftig bezig met inlezen van de manuals. Wat ik daar (nog) niet kan vinden is een verwijzing naar de "schuifbalk" (waar je de laatste tijd weinig over hoort...).
Hoe heet die bij de GT60 en/of waar vind ik die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper2603
Schotel heb ik nu ook werkend, na een factoryreset. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ersy schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 18:48:
[...]

Zijn dit dan ook goede startwaarden voor mijn 2 a 3 "probeeruurtjes" ? Vrijdag komt dan (eindelijk) mijn 50GT60 en dan moet ik er dus tegen aan! Welke van de 3 heeft dan misschien nog de voorkeur? (gemiddeld verlichte kamer, eind van de middag/begin avond denk ik)
En contrast en andere fundamentele variabelen?
CAP adviseerde ook al om zenderinstellingen etc. dan eerst nog even achterwege te laten en meteen de Blu Ray speler er op los te laten voor de probeertest. Misschien nog (een) andere tips voor die situatie?
Ben heftig bezig met inlezen van de manuals. Wat ik daar (nog) niet kan vinden is een verwijzing naar de "schuifbalk" (waar je de laatste tijd weinig over hoort...).
Ik zou gewoon professional mode kiezen en niet te veel instellen. Ik zou inderdaad nog geen zenders instellen bij je probeeruurtjes. Dat zou in theorie gezien kunnen worden als gebruiken en niet als proberen. Het is een beetje een grijs gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
Richard P schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 17:12:
[...]

Ja wat bedoel ik met scherpte? Ik snap natuurlijk dat de resolutie niet verandert, maar ik zit thuis op krap 2 meter van de TV af. Ik denk dat er voor m'n ogen een soort brandpunt is waarop het beeld er het beste uitziet. Te dichtbij een TV en het kijkt gewoon niet lekker, te ver ervan af en je mist 'iets'. Gevoelsmatig keek het veel prettiger naar de 42".
50 inch op 2m afstand is niet fijn imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jasper2603 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 18:54:
Schotel heb ik nu ook werkend, na een factoryreset. Thanks!
Mooi, hoef ik niet te gaan 'lussen' .. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qapla1
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-02-2024
ersy schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 18:48:

Pagina 198 van de eHelp, heet nog steeds schuifbalk.

Vandaag de Quantis CI+ module binnen gekregen, in eerste instantie niet werkend maar na een factory reset wel werkend. Beeld is beter dan via de Humax, of dat nou aan de Humax ligt of de gebruikte hdmi kabel, geen idee maar wel een aanrader. Zenders zijn gewoon op gewenste volgorde te zetten.

Waarom de Quantis? Niet vanwege het geld maar schijnt dat deze beter werkt icm Panasonic dan die andere merken die Ziggo aanraad.

[ Voor 0% gewijzigd door Qapla1 op 05-06-2013 19:46 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:50
Adlermann schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 19:23:
[...]

aan de kleine kant ja :)

IK zit op 2,5 meter en 55" is misschien iets te klein. Zo'n 10 "
:+ so true

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 10:27
Sinds vandaag in het bezit van de geadviseerde i1 Display Pro :)

Maar nu komt het, hoe mijn tv ermee te calibreren? Als ik het goed heb, dan zou het moeten kunnen met het programma HCFR Colormeter. Of hebben jullie een beter advies? :)

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wouter Rebel schreef op maandag 03 juni 2013 @ 11:28:
[...]

Mooie, GROTE tv. Hoe hoog hangt de tv? Hoe bevalt deze hoogte?
Dank u, hij hangt op 75 cm vanaf de grond, voor mij de goeie hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rossi46 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 21:41:
Sinds vandaag in het bezit van de geadviseerde i1 Display Pro :)

Maar nu komt het, hoe mijn tv ermee te calibreren? Als ik het goed heb, dan zou het moeten kunnen met het programma HCFR Colormeter. Of hebben jullie een beter advies? :)
1 goed afgestelde bluray player (of de patterns op een mediaplayer goed afgesteld)

hcfr 3.0.4.2 en dan deze guide gebruiken http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ersy professional mode met gamma 2.4 (donkerdere kamer) of 2.2 (bij daglicht) of zelfs 2.0 als het nog wat lichter is, da's prima. Wat je verder nog moet doen in het professional beeldmenu is zorgen dat het kleurengamma op Rec.709 staat, scherpte terugdraaien naar 3 of lager, kontrast, helderheid en kleur op de standaard waarden laten staan en belangrijk, ECO mode uitzetten. Dit laatste zorgt namelijk al snel voor een flets beeld omdat de ingebouwde brightness sensor het contrast te ver terugdraait. Verder kan je in het instellingenmenu de optie "Geavanceerd" aanzetten zodat je vervolgens in het professional beeldmenu toegang krijgt tot extra opties in het geavanceerde instellingen submenu, waaronder eerder genoemde gamma. Je kunt daar ook de overscan (16:9 beeldscan) uitzetten en spelen met IFC uit/min/mid/max.

Download ook de AVSHD testbestanden (ff Googlen, mp4 versie is gemakkelijk), zet ze op een USB stick en steek die in de tv. Start AVSHD vanaf die USB en pak dan uit het Calman of HCFR menu van AVSHD wat fullscreen greyscale ("fields") 0-100% schermen om de uniformiteit van je scherm te beoordelen. Natuurlijk kun je daarnaast ook prima een jou bekende blu-ray afspelen om het beeld te beoordelen.

@Rossi46 HCFR is prima, andere programma's als bijv. Calman of Chroma Pure zijn prima en hebben workflows die je door de kalibratie leiden, maar kosten wel geld. En een leercurve heb je toch. ;)

@anderen wat het praten over kalibratie betreft: er blijken hier nu eenmaal veel vragen te zijn over kalibratie, dus het lijkt me alleen maar handig dat enkele mensen met ervaring vragen kunnen beantwoorden met betrekking tot aankoop van een meter en tips kunnen geven m.b.t. het kalibratieproces zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Cap schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:18:
@anderen wat het praten over kalibratie betreft: er blijken hier nu eenmaal veel vragen te zijn over kalibratie, dus het lijkt me alleen maar handig dat enkele mensen met ervaring vragen kunnen beantwoorden met betrekking tot aankoop van een meter en tips kunnen geven m.b.t. het kalibratieproces zelf.
Heb sinds een half jaar een 50VT50 (bevalt prima!) en volg dit interessante topic al een tijdje.
Kalibratie lijkt me zeker de moeite waard, maar je moet donders goed weten waar je mee bezig bent.
Misschien dat iemand (Adlermann, Cap?) de basics in een blogje kan samenvatten als leidraad?
Zeker weten dat dat een hit wordt! oOo

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanduTje
Als je 3 berichten terugkijkt vind je een prima start ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jorruchie schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:54:
[...]

Heb sinds een half jaar een 50VT50 (bevalt prima!) en volg dit interessante topic al een tijdje.
Kalibratie lijkt me zeker de moeite waard, maar je moet donders goed weten waar je mee bezig bent.
Misschien dat iemand (Adlermann, Cap?) de basics in een blogje kan samenvatten als leidraad?
Zeker weten dat dat een hit wordt! oOo
Inmiddels staat er inderdaad al genoeg linkjes naar DE starters guide. De technieken beschreven daar zijn prima. 4 posts terug staat de link :)
Alleen het stukje over meters moet je negeren.

De beste beginnersmeter is de i1display pro 3 of de uitgeklede versie de color munki display (kijk een paar pagina's terug naar de uitleg van CAP hierover).

Wil je nog een stapje verder gaan (en ja dit kan ik aanraden). Koop dan een i1pro rev d. Dit is een spectrometer. Deze zijn erg nauwkeurig en hebbne weinig drift. Met deze spectrometer kan ijj de i1display pro nauwkeuriger maken (om en nabij die van de i1pro).

Een paar tips voor het kalibreren van panasonic plasma's:
de 50 serie kan zo goed als out of the box, maar 100 uur is het veiligst.
de 60 serie: pas na 300-500 uur. Er zit veel drift in deze serie. het is zelfs zo erg dat als je te vroeg kalibreert, 2 weken later je hele kalibratie weer ongedaan is. heb je eigen apparatuur en wil je lekker oefenen. Dan maakt dat niet uit natuurlijk :)

Denk niet dat het iets is wat je meteen kunt. Ik gok dat je echt wel een poging of 10 (of 10 tv's) moet doen om het een beetje te snappen. Wat je echt door moet hebben is hoe alle instellingen afhankellijk van eklaar zijn. Greyscale, gamma, cms. Alles is met elkaar verbonden. Wijzigingen in de 1 hebben gevolgen in de ander.
Veel itereren dus, wijzigen anticiperen. Veel nameten en last but not least: visueel inspecteren van greyscale ramps. het kan gebeuren dat je een bepaald window gebruikt, dit window is perfect in dat testpatronen maar op greyscale ramps en echte content helemaal kut is :)

Let oook op met knetterhard hameren met de 10punts controle. Doe altijd eerst 2 puntskalibraties. En als die gewoon goed is (dE <2)AFBLIJVEN. Dan alleen 10,20,90,100 ire corrigeren als het moet.
Knetterhard wijzigen in alle 10 puntsstappen doorvoeren kan nare gevolgen hebben. (posterization bv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Rebel
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:53
shameete schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 21:59:
[...]

Dank u, hij hangt op 75 cm vanaf de grond, voor mij de goeie hoogte.
Perfect!!! Een 65 inch tv zou bij mijn minimaal op 60 cm hoogte moeten hangen i.v.m. een beest van een platenspeler. Een 55 inch zou nog naast de platenspeler kunnen. Maar als 75 cm bij jou goed te doen is, wordt ik daar heel gelukkig van...

Nu m'n vriendin nog even overtuigen (al staat zijn niet afwijzend tegenover een 65 inch... *O* )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Laatst online: 28-07 09:44
Wouter Rebel schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 10:03:
[...]
KNIP

Nu m'n vriendin nog even overtuigen (al staat zijn niet afwijzend tegenover een 65 inch... *O* )
Als je voor de 65VT50 gaat dan zou ik haar snel overtuigen want de meeste shops hebben het niet meer :)

Dus even straks naar Leonidas Bonbons en de bloemenzaak :P

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

@Adlermann / SanduTje --> Thanks, I'll chew on that. Wish me luck! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Rebel
Mandrake466 schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 10:08:
[...]

Als je voor de 65VT50 gaat dan zou ik haar snel overtuigen want de meeste shops hebben het niet meer :)

Dus even straks naar Leonidas Bonbons en de bloemenzaak :P
Ik wacht tot het einde van het jaar, als de ST60 en VT60 aanzienlijk in prijs zijn gezakt. Welke van de 2 het gaat worden is afhankelijk van de dan geldende prijs en of er nog major problemen zijn met 1 van de 2 modellen (al verwacht ik dat laatste niet, Panasonic en m'n huidige 42 inch G20 kennende).

Mijn budget voor dit moment heb ik net 2 maanden geleden uitgegeven aan een Project 10 Xtension Evolution met Nagaoka MP300 element (dat is dus het beest van een platenspeler waar ik op doelde). _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door Wouter Rebel op 06-06-2013 13:29 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 17:52
Ik ben blij want ik heb een 65VT50 :D Maar dat terzijde..

Ik wil graag die maffe animatie tijdens het zappen uit zetten maar ik kan er nergens (handleiding, interwebs) iets over vinden. Iemand enig idee?

@Vriendin van WouterRebel:
Mijn vriendin vond het in eerste instantie te groot/duur totdat ze 's avond een film had gekeken. Toen was het toch eigenlijk wel heel mooi/fijn..

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pkunk schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 15:03:

Ik wil graag die maffe animatie tijdens het zappen uit zetten maar ik kan er nergens (handleiding, interwebs) iets over vinden. Iemand enig idee?

Mijn vriendin vond het in eerste instantie te groot/duur totdat ze 's avond een film had gekeken. Toen was het toch eigenlijk wel heel mooi/fijn..
Bij instellingen en tv instellingen ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Laatst online: 28-07 09:44
@ Wouter Rebel En een beest van een prijskaarte! Maar wel prachtig om te zien!

@ Pkunk Klinkt mij bekend in de oren. Ik vond m in het begin echt gigantisch en ik kom van een 50".

Het went echter heel snel en BF 3 spelen op zo'n grote tv is echt tof! Alleen reageert de ST50 ietsje sneller maar dat mag de pret niet drukken.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Rebel
Ik geef de boodschap door :*)
Mandrake466 schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 15:49:
@ Wouter Rebel En een beest van een prijskaarte! Maar wel prachtig om te zien!
Ik heb hem 2e hands (nou ja, 3 maanden oud) voor een zeer goede prijs op de kop weten te tikken. Anders was ie veeeeeel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 17:52
Adlermann schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 15:06:
[...]

Bij instellingen en tv instellingen ergens.
Instellingen? Is dat menu? Of misschien options? Want daar kan ik het niet onder vinden..

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbtje
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-10 07:59
50gt60 vandaag door ecare bezorgd. 1e impressie niet zoveel verschil met de gt50.
Uiterlijk is wat anders persoonlijk vind ik het even mooi.
Het menu is er echt heel erg op vooruit gegaan. Alles veel vloeiender en meer opties.
Achterkant is een soort van kabel geleid gootje is ook wel ideaal. Maar even spelen met de tv..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
Die ST50 kan ik ook op m'n buik schrijven denk ik. Net de Mediamarkt aan de lijn gehad, en die hebben de prijs op 909,- staan, en dan zijn alle Panasonic 3D TVs ook nog eens uitgezonderd van de 16% kortingsactie.

Een andere winkel waar ik vanavond was heeft 'm voor 849,- op de website staan, maar daar heb ik nog wel wat onderhandelingsruimte. Raar dat de TV enkele maanden geleden nog overal 699,- was, en nu hij compleet vervangen gaat worden ineens 200 euro duurder is. Dat is ver buiten m'n budget, dus voorlopig kijk ik m'n films nog op een 27" LCD monitor |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:32

psy

Vanmiddag even wezen kijken bij de Saturn in Tilburg.
Snel een 55VT60 gezien, en een ST60 en GT60.

Conclusie....de VT60 heeft het mooiste front, maar eerlijk gezegd vind ik de ST60 en GT60 vrijwel even mooi. Mooi ingetogen randje. Veeeeeeel dunner dan mijn PZ85 in ieder geval waardoor de TV minder fors oogt, ook door de voet natuurlijk.

Alleen die voet....pfff daar moet ik echt aan wennen. Ik vind het plastic, en ook een beetje gammel (hoe het draait). De constructie vind ik heel raar, een plaat met verhoging waar hij dan aan de achterkant aan vast zit??? Heel anders als de PZ85 waar de voet geintergreerd is in de onderkant van de TV. Die is echt steviger. Maar goed dat is verder geen issue.,
En die van de VT60 vind ik ronduit lelijk. Dus die hoef ik sowieso niet.

En beeldkwaliteit...haha wat hebben veel LCD tv's prachtig beeld. de plasma's verbleken er echt bij. LCD spettert echt. Toch zou ik nooit iets anders nemen als plasma omdat het effect in de huiskamer zo anders is als het verduisterd is :)

[ Voor 13% gewijzigd door psy op 06-06-2013 20:59 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mh1956
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-07 16:16
Wouter Rebel schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 13:27:
[...]

Ik wacht tot het einde van het jaar, als de ST60 en VT60 aanzienlijk in prijs zijn gezakt. Welke van de 2 het gaat worden is afhankelijk van de dan geldende prijs en of er nog major problemen zijn met 1 van de 2 modellen (al verwacht ik dat laatste niet, Panasonic en m'n huidige 42 inch G20 kennende).

Mijn budget voor dit moment heb ik net 2 maanden geleden uitgegeven aan een Project 10 Xtension Evolution met Nagaoka MP300 element (dat is dus het beest van een platenspeler waar ik op doelde). _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Waarom niet de GT60 in je keuze betrekken ipv de ST60? Verschil tussen de ST60 en de VT60 is een stuk groter dan tussen de GT60 en de VT60. Daarbij is de GT60 een stuk voordeliger (dan de VT60).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

psy schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 20:57:
Alleen die voet....pfff daar moet ik echt aan wennen. Ik vind het plastic, en ook een beetje gammel (hoe het draait). En die van de VT60 vind ik ronduit lelijk. Dus die hoef ik sowieso niet.
Dus strak tegen de muur ophangen; weer een probleem uit de wereld! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peptet
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Vandaag heeft e-care ook mijn vervangende 50GT60 geleverd i.v.m. IR op mijn 50GT50.

Zojuist uitgepakt en opgehangen om tot de ontdekking te komen dat er verticaal een groen/blauw verspringend lijntje pixels zichtbaar is...

Dacht eerst dat het aan de input lag, maar helaas:
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2qmevc4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2ymd6l3.jpg
:'(

Morgen maar weer met e-care bellen...

Eerste indrukken, buiten het groene lijntje om: mooi toestel met inderdaad goede verbeteringen qua menu snelheid (en sowieso het hele homescreen/app gedeelte is er op vooruit gegaan). Beeld lijkt ietsje feller en leuk dat er nu standaard ook 2 brilletjes bijzitten.

[ Voor 9% gewijzigd door peptet op 06-06-2013 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radicalbyte
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-08 12:50
Net het laatste P50GT60E bij MM Ede gekocht, MET discount. Totaal was 1343,17.

Ik had ze maandag gebeld, en toen zei ze dat de Panasonic uitgesloten was. Dus: langs het MM rijden, bellen is niet betrouwbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
radicalbyte schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 21:36:
Net het laatste P50GT60E bij MM Ede gekocht, MET discount. Totaal was 1343,17.

Ik had ze maandag gebeld, en toen zei ze dat de Panasonic uitgesloten was. Dus: langs het MM rijden, bellen is niet betrouwbaar!
Ja aan de telefoon werd mij ook verteld dat de 16% niet geldt voor Panasonic, en dat de 42ST50 909 euro kost... Ik snap niet waarom, als deze altijd rond de 700 gekost heeft. 909 is toch belachelijk duur? Misschien toch maar gewoon even langs gaan, heb alleen geen zin om voor niets op en neer te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Rebel
mh1956 schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 21:01:
[...]

Waarom niet de GT60 in je keuze betrekken ipv de ST60? Verschil tussen de ST60 en de VT60 is een stuk groter dan tussen de GT60 en de VT60. Daarbij is de GT60 een stuk voordeliger (dan de VT60).
Als jij Panasonic kunt overtuigen om de GT60 in een grotere maat dan postzegelformaat (50 inch ;) ) te fabriceren in Europa, dan wil ik die best in mijn keuze te betrekken. Ik wil minimaal 55 inch en eigenlijk gewoon 65 inch.

Overigens is het verschil tussen ST60 en GT60 niet zo heel erg groot. Zit namelijk hetzelfde paneel in, alleen de input lag is bij de ST60 hoger. Dat interesseert mij niet, aangezien ik zo goed als niet game. De stap naar VT60 heeft dan meer toegevoegde waarde door het verbeterde filter en het design (afgezien van de voet). Maar ja, dat zie je ook terug in de prijs...

M'n vriendin is ondertussen al overtuigd: 65 inch it is!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:53

MazeWing

The plot thickens...

Richard P schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 21:41:
[...]

Ja aan de telefoon werd mij ook verteld dat de 16% niet geldt voor Panasonic, en dat de 42ST50 909 euro kost... Ik snap niet waarom, als deze altijd rond de 700 gekost heeft. 909 is toch belachelijk duur? Misschien toch maar gewoon even langs gaan, heb alleen geen zin om voor niets op en neer te rijden.
Bij verschillende mediamarkt vestigingen hebben ze de gt30 en vt30 nog voor belachelijke prijzen. Zo zag ik een 50VT30 voor €1235 8)7 Eigenlijk zou ik voor de grap eens interesse moeten tonen en kijken hoeveel er van af kan... :+

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Haha, klinkt bekend.
Toen hier de 65vt50 werdt bezorgt kreeg ik ook boze blikken en de opmerking dat het wel érg groot was.
Nu ie netjes aan de muur hangt en ze er een bluray op heeft zitten kijken vind ze het wel een hele beleving.
Ze maakte zelfs de opmerking dat de oude 42" ineens wel klein overkwam :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
MazeWing schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 21:55:
[...]

Bij verschillende mediamarkt vestigingen hebben ze de gt30 en vt30 nog voor belachelijke prijzen. Zo zag ik een 50VT30 voor €1235 8)7 Eigenlijk zou ik voor de grap eens interesse moeten tonen en kijken hoeveel er van af kan... :+
ach ja, bij mm assen stond de 55vt60 ook gewoon met korting in de winkel.. Ze maken gewoon afspraken met een aantal merken dat ze bepaalde modellen niet "mogen" laten meedoen. Dit houdt alleen reclames in, en die dingen kan je 9/10 keer gewoon voor een actieprijs krijgen. BCC idemdito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
Bever! schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 22:48:
[...]

ach ja, bij mm assen stond de 55vt60 ook gewoon met korting in de winkel.. Ze maken gewoon afspraken met een aantal merken dat ze bepaalde modellen niet "mogen" laten meedoen. Dit houdt alleen reclames in, en die dingen kan je 9/10 keer gewoon voor een actieprijs krijgen. BCC idemdito
Zoals je al zegt wil ik best naar de winkel gaan om te proberen of ik die korting toch kan krijgen, maar als de prijs voor de 42ST50 nu ineens 909 euro is heeft die korting ook geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-10 10:49
Richard P schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 22:50:
[...]

Zoals je al zegt wil ik best naar de winkel gaan om te proberen of ik die korting toch kan krijgen, maar als de prijs voor de 42ST50 nu ineens 909 euro is heeft die korting ook geen zin.
Een maand geleden postte ik nog dat de 42st50 bij mm arena 550 euro was. Net te laat! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxHardcore
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:18
Hoe kan ik het beste testen of ik gevoelig ben voor de plasmaflicker? M.a.w. wat moet op het scherm staan waardoor dit het meest voorkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbtje
peptet schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 21:03:
Vandaag heeft e-care ook mijn vervangende 50GT60 geleverd i.v.m. IR op mijn 50GT50.

Zojuist uitgepakt en opgehangen om tot de ontdekking te komen dat er verticaal een groen/blauw verspringend lijntje pixels zichtbaar is...

Dacht eerst dat het aan de input lag, maar helaas:
[afbeelding]
[afbeelding]
:'(

Morgen maar weer met e-care bellen...

Eerste indrukken, buiten het groene lijntje om: mooi toestel met inderdaad goede verbeteringen qua menu snelheid (en sowieso het hele homescreen/app gedeelte is er op vooruit gegaan). Beeld lijkt ietsje feller en leuk dat er nu standaard ook 2 brilletjes bijzitten.
Vervang je hdmi kabel dan is het weg me broer had dit ook met ze vt50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Even advies nodig : ik wil men scherm wat beter instellen.
Heb namelijk zonet met een simpele THX optimizer contrast en brightness gechecked en bleek dat men contrast toch wat te hoog stond. Had ook een te rode tint door het overnemen van settings.

Ben dus op zoek naar een goede disc met veel patterns om alles beetje op het oog af te stellen.
2 opties denk ik :

Spears & Munsil HD Benchmark Blu-Ray ( 2nd edition - bijna 29 euro amazon (incl. shipping) )
DVE HD Basics Blu-ray

Welke raden jullie mij aan?
Zijn beide even "makkelijk" of is de één gewoon beter dan de ander?
Misschien ook tips waar het goedkoopst dit te vinden zou zijn?
Dank !

[ Voor 4% gewijzigd door daffie82 op 07-06-2013 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peptet
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
wbtje schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 01:11:
[...]

Vervang je hdmi kabel dan is het weg me broer had dit ook met ze vt50
Thanks voor de tip, maar ik vrees dat de foto's gemaakt zijn van een scherm zonder HDMI inputs (niks aangesloten), en in dit geval draait de scrolling bar waarop ik sowieso geen rare zichtbare afwijkingen zou verwachten. Andere input selecteren maakt helaas ook niet uit (zonder/met aangesloten kabels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
SOEDARKMASTER schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 00:01:
[...]

Een maand geleden postte ik nog dat de 42st50 bij mm arena 550 euro was. Net te laat! ;)
Ai, dat is echt pijnlijk.. Ik kan nu wel doorsparen voor een GT60 vanwege de lage input lag, maar dat zou dan ook de enige reden zijn. Begin een beetje te vermoeden dat het wel mee moet vallen daarmee. Kan me niet voorstellen dat miljoenen console gamers alleen TVs in dit segment kopen vanwege inputlag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbtje
peptet schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 06:58:
[...]

Thanks voor de tip, maar ik vrees dat de foto's gemaakt zijn van een scherm zonder HDMI inputs (niks aangesloten), en in dit geval draait de scrolling bar waarop ik sowieso geen rare zichtbare afwijkingen zou verwachten. Andere input selecteren maakt helaas ook niet uit (zonder/met aangesloten kabels).
Das balen dan mijne tot nog toe geen fratsen. Ik heb hem ook pas een dag. Ben benieuwd wat ecare doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
Richard P schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 07:52:
[...]

Ai, dat is echt pijnlijk.. Ik kan nu wel doorsparen voor een GT60 vanwege de lage input lag, maar dat zou dan ook de enige reden zijn. Begin een beetje te vermoeden dat het wel mee moet vallen daarmee. Kan me niet voorstellen dat miljoenen console gamers alleen TVs in dit segment kopen vanwege inputlag.
Heb je de arena gebeld dan? Want hij kan daar net zo goed nog steeds voor die prijs staan. Elke vestiging een andere prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Bever! op 07-06-2013 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
Bever! schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 08:42:
[...]

Heb je de arena gebeld dan? Want hij kan daar net zo goed nog steeds voor die prijs staan. Elke vestiging een andere prijs.
Ja ik heb gisteren gebeld en de telefoniste zag 'm in het systeem staan voor 909 euro. Kon het bijna niet geloven, maar ik zou nu wel iemand uit de winkel willen spreken. Ik dacht eerst nog dat ze de ST60 bedoelde, die zit rond die prijs, maar ze herhaalde echt 42ST50. Dan moet ik er op de gok maar heen morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper2603
Heb sinds begin deze week een plasma, gt60, maar keek gisteravond voetbal, jong oranje en viel me op dat het beeld bij voetbal wazig is, vooral rond de spelers. En dan bij het normalen voetbalbeeld, uitgezoomd van bovenaf. Als er op een speler wordt ingezoomd is het beeld goed. Heb allerlei beeldmodus geprobeerd. Dacht nog ligt vast aan de uitzending, SBS 6 HD, maar even m'n samsung led aangezet en daar was het beeld wel scherp.

Kan dit door een beeldverbeteraar komen dat dit wazig wordt? Iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-08 21:10
Hallo allemaal,

ik heb wat advies nodig.

Sinds gister heb ik deze geweldige tv binnen: Panasonic tx-p65st60e

Echt een mooi ding, mooie kleuren en 3D. Nu hoorde ik van een kennis dat deze modellen nog steeds gevoelig zijn voor inbranden.

Zo heeft hij het RTL4 logo op zijn scherm staan na al 3 maanden. Wel wordt de tv vervangen door Panasonic, maar is dit dan een uniek geval of gebeurd dit nog steeds regelmatig?
Wat zouden eventuele begin instellingen moeten zijn om na een aantal weken je tv meer in te stellen naar je eigen smaak (scherpte, helderheid etc.)

Ook heb ik nog een vraag over 3D.
3D ziet er echt schitterend uit, alleen zie ik alleen diepte en komt er vrij weinig de tv uitspringen. Zijn dit instellingen of ligt dit aan de opname van de film?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarcHeijerman schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 09:32:
Hallo allemaal,

ik heb wat advies nodig.

Sinds gister heb ik deze geweldige tv binnen: Panasonic tx-p65st60e

Echt een mooi ding, mooie kleuren en 3D. Nu hoorde ik van een kennis dat deze modellen nog steeds gevoelig zijn voor inbranden.

Zo heeft hij het RTL4 logo op zijn scherm staan na al 3 maanden. Wel wordt de tv vervangen door Panasonic, maar is dit dan een uniek geval of gebeurd dit nog steeds regelmatig?
Wat zouden eventuele begin instellingen moeten zijn om na een aantal weken je tv meer in te stellen naar je eigen smaak (scherpte, helderheid etc.)

Ook heb ik nog een vraag over 3D.
3D ziet er echt schitterend uit, alleen zie ik alleen diepte en komt er vrij weinig de tv uitspringen. Zijn dit instellingen of ligt dit aan de opname van de film?
contrast maximaal op 2/3, sharpness uit/0
True cinema gebruiken.

Retentie ga je nooit voorkomen. Als je de oorzaak van de retentie niet wegneemt dan gaat het 100% zeker inbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Adlermann schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 09:34:
[...]

contrast maximaal op 2/3, sharpness uit/0
True cinema gebruiken.

Retentie ga je nooit voorkomen. Als je de oorzaak van de retentie niet wegneemt dan gaat het 100% zeker inbranden.
sharpness kan uiteindelijk wel aan na een aantal weken of is het beter dit gewoon voor altijd uit te laten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarcHeijerman schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 09:39:
[...]

sharpness kan uiteindelijk wel aan na een aantal weken of is het beter dit gewoon voor altijd uit te laten ?
Altijd uitlaten, want het maakt het beeld ook lelijker :) Het wordt er echt niet scherper van. Eerder minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Adlermann schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 09:41:
[...]

Altijd uitlaten, want het maakt het beeld ook lelijker :) Het wordt er echt niet scherper van. Eerder minder.
Nog tips over mijn 3D vraag toevallig ? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarcHeijerman schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 09:42:
[...]

Nog tips over mijn 3D vraag toevallig ? :-)
meeste films van tegenwoordig hebben weinig pop-out. Als je pop-out wilt kijk horrofilms in 3d :)

the final destination
saw 3d
drive angry
resident evils

etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Adlermann schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 09:43:
[...]

meeste films van tegenwoordig hebben weinig pop-out. Als je pop-out wilt kijk horrofilms in 3d :)

the final destination
saw 3d
drive angry
resident evils

etc
Horror, altijd leuk voor de vrijdag avond/nacht :p

Diepte is trouwens wel echt belachelijk mooi op de tv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bird-of-prey
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-07 11:43
Ik heb sinds enkele weken een 55ST50. Super toestel!
Wel heb ik iets eigenaardigs waargenomen. Bij sommige bronnen (DVD, sommige TV zenders) is het beeld niet helemaal beeldvullend (wat zwart aan de linker- en rechterrand) en verspringt het beeld bij een scenewissel een beetje naar links of rechts. Erg storend om te zien wanneer je er op gaat letten.
Zijn er meer mensen die dit waarnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

MaxHardcore schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 00:24:
Hoe kan ik het beste testen of ik gevoelig ben voor de plasmaflicker? M.a.w. wat moet op het scherm staan waardoor dit het meest voorkomt?
Ik zie het vooral bij witte vlakken, met bijv. een logo in het midden, je kijkt naar het logo, en ziet er omheen het scherm knipperen. Vooral bij gewoon TV kijken zie je dat dus veel, in films komen dat soort situaties minder vaak voor denk ik (heb er tot nu toe maar een paar uurtjes naar gekeken, maar ik merk het volgens mij duidelijker dan de gemiddelde kijker, want er zijn ook mensen die nog nooit de flicker hebben gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bird-of-prey schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 09:47:
Ik heb sinds enkele weken een 55ST50. Super toestel!
Wel heb ik iets eigenaardigs waargenomen. Bij sommige bronnen (DVD, sommige TV zenders) is het beeld niet helemaal beeldvullend (wat zwart aan de linker- en rechterrand) en verspringt het beeld bij een scenewissel een beetje naar links of rechts. Erg storend om te zien wanneer je er op gaat letten.
Zijn er meer mensen die dit waarnemen?
Dat is normaal. Dat is op te lossen met beeldscan aan te zetten.
Zie de discussie hierover van vorige week.

En natuurlijk bij films heb je vaak de balken boven en onder (die horen echt zo en moet je niet weghalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Adlermann schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 09:50:
[...]

Dat is normaal. Dat is op te lossen met beeldscan aan te zetten.
Zie de discussie hierover van vorige week.

En natuurlijk bij films heb je vaak de balken boven en onder (die horen echt zo en moet je niet weghalen)
toch schijnen die zwarte balken ook weer niet helemaal goed te zijn voor het "inbranden" las ik ergens, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarcHeijerman schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 09:51:
[...]

toch schijnen die zwarte balken ook weer niet helemaal goed te zijn voor het "inbranden" las ik ergens, klopt dat?
Die zwarte balken zijn geen groot probleem. Ja je kunt wat slijtage krijgen dat niet helemaal evenredig is. Maar na een jaar zie ik dat nog niet. Zal in de toekomst wel iets gebeuren. DAar moet je maar mee leren leven :) Of gewoon veel afwisselen.

alle films beeldvullend kijken is ook kut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Adlermann schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 10:01:
[...]

Die zwarte balken zijn geen groot probleem. Ja je kunt wat slijtage krijgen dat niet helemaal evenredig is. Maar na een jaar zie ik dat nog niet. Zal in de toekomst wel iets gebeuren. DAar moet je maar mee leren leven :) Of gewoon veel afwisselen.

alle films beeldvullend kijken is ook kut.
Wat dat betreft ben ik dan een leek, probeer die balken altijd wel weg te stretchen :D, stretch de breedte dan ook uiteraard, mis je wat van de zijkanten, maar daar kan ik dan wel mee leven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarcHeijerman schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 10:22:
[...]

Wat dat betreft ben ik dan een leek, probeer die balken altijd wel weg te stretchen :D, stretch de breedte dan ook uiteraard, mis je wat van de zijkanten, maar daar kan ik dan wel mee leven :D
Ja, maar dan mis je wel detail he. In principe crop je het beeld dan en ga je stretchen. No-No voor de kwaliteit van het beeld. Je pixel-mapping is compleet weg.

en je mist belangrijke beeldinformatie die de regisseur wel belangrijk vond om op te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Adlermann schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 10:28:
[...]

Ja, maar dan mis je wel detail he. In principe crop je het beeld dan en ga je stretchen. No-No voor de kwaliteit van het beeld. Je pixel-mapping is compleet weg.

en je mist belangrijke beeldinformatie die de regisseur wel belangrijk vond om op te nemen :)
Ja zit wat in :D, meestal ga ik van 100 naar 110 in breedte en hoogte (sidewinder3) mochten er zwarte balken zitten, soms ziet het er gewoon echt niet uit en heb je gewoon 50% van het scherm zwarte balken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:32

psy

Het inbrand verhaal is zoals Adlerman zegt nooit helemaal te vermijden maar alleen in extreme situaties. Wie kijkt er nu volcontinue naar één en dezelfde zender? Of alleen maar films mét balken (21:9, of 2,35:1)?

Ik heb mijn plasma nu 5 jaar, ongeveer 6000 uur eropstaan en heb totaal geen last van inbranden. Wél is er regelmatig sprake van lichte retentie. Als ik bijvoorbeeld het Mediacenter menu heel lang aan heb staan, of de Windows desktop een half uur op heb zonder iets te doen, dan zie je dat lichtjes nagloeien als je meteen daarna zwart beeld op zet, of de TV helemaal uitzet.

Helemaal in het begin zat ik er ok als een gek op te letten, nooit stilstaande beelden opzetten enzo, maar nu let ik er absoluut niet meer op. Inbranden is nooit gebeurd. Gewoon gebruiken dat ding en laat je niet gek maken.

Zolang je maar geen zenders 24/7 op zet zonder te wisselen 8)7

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
psy schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 10:32:
Het inbrand verhaal is zoals Adlerman zegt nooit helemaal te vermijden maar alleen in extreme situaties. Wie kijkt er nu volcontinue naar één en dezelfde zender? Of alleen maar films mét balken (21:9, of 2,35:1)?

Ik heb mijn plasma nu 5 jaar, ongeveer 6000 uur eropstaan en heb totaal geen last van inbranden. Wél is er regelmatig sprake van lichte retentie. Als ik bijvoorbeeld het Mediacenter menu heel lang aan heb staan, of de Windows desktop een half uur op heb zonder iets te doen, dan zie je dat lichtjes nagloeien als je meteen daarna zwart beeld op zet, of de TV helemaal uitzet.

Helemaal in het begin zat ik er ok als een gek op te letten, nooit stilstaande beelden opzetten enzo, maar nu let ik er absoluut niet meer op. Inbranden is nooit gebeurd. Gewoon gebruiken dat ding en laat je niet gek maken.

Ja ook weer een goed punt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
Adlermann schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 10:28:
[...]

Als die regisseur het zo belangrijk vindt kan 'ie het ook gewoon in 16:9 laten zien :*) Ik vind het zo oerzonde om een grote TV te kopen en maar 2/3 te gebruiken omdat er zonodig zwarte balken in beeld moeten. Ik crop niet, maar het is toch geen 1080p op die manier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
psy schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 10:32:

Ik denk dat je het al vrij snel kunt krijgen. Ik weet vrijwel zeker als ik op mij nvt50 (en al mijn vorige) 3 dagen nederland 1 zou kijken dat het logo er vast in staan (3x 8 uur ofzo).

Bij mijn vt30 had ik semi-vast het eredivsie-live logo erin. KOn het er welw eer uit krijgen met de schuifbalk. Maar 1 wedstrijd kijken en het zat er weer voor een week ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Adlermann schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 10:40:
[...]

Ik denk dat je het al vrij snel kunt krijgen. Ik weet vrijwel zeker als ik op mij nvt50 (en al mijn vorige) 3 dagen nederland 1 zou kijken dat het logo er vast in staan (3x 8 uur ofzo).

Bij mijn vt30 had ik semi-vast het eredivsie-live logo erin. KOn het er welw eer uit krijgen met de schuifbalk. Maar 1 wedstrijd kijken en het zat er weer voor een week ofzo :)
Dus iets wat ingebrand zit kan ook weer gefixed worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarcHeijerman schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 10:41:
[...]

Dus iets wat ingebrand zit kan ook weer gefixed worden ?
Je haalt dingen door elkaar.

Inbranden is definitief. Image Retentie (lijkt er op) is niet definitief. maar Retentie kan wel inbranden worden.

Het naijlen van logos e.d. is echt compleet normaal en ga je niet voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Adlermann schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 10:47:
[...]

Je haalt dingen door elkaar.

Inbranden is definitief. Image Retentie (lijkt er op) is niet definitief. maar Retentie kan wel inbranden worden.

Het naijlen van logos e.d. is echt compleet normaal en ga je niet voorkomen.
Ok duidelijk verhaal, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Richard P schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 10:40:
[...]

Als die regisseur het zo belangrijk vindt kan 'ie het ook gewoon in 16:9 laten zien :*) Ik vind het zo oerzonde om een grote TV te kopen en maar 2/3 te gebruiken omdat er zonodig zwarte balken in beeld moeten. Ik crop niet, maar het is toch geen 1080p op die manier...
Je mist het punt. Het is niet omdat je wat zwarte balken hebt vanboven en vanonder dat je daarom 1/3 minder beeld hebt...
Dat is dezelfde discussie als destijds met 16:9. Paar gekken vonden ook dat ze minder beeld hadden in vergelijking met 4:3...

EDIT
daffie82 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 01:37:
Even advies nodig : ik wil men scherm wat beter instellen.
Heb namelijk zonet met een simpele THX optimizer contrast en brightness gechecked en bleek dat men contrast toch wat te hoog stond. Had ook een te rode tint door het overnemen van settings.

Ben dus op zoek naar een goede disc met veel patterns om alles beetje op het oog af te stellen.
2 opties denk ik :

Spears & Munsil HD Benchmark Blu-Ray ( 2nd edition - bijna 29 euro amazon (incl. shipping) )
DVE HD Basics Blu-ray

Welke raden jullie mij aan?
Zijn beide even "makkelijk" of is de één gewoon beter dan de ander?
Misschien ook tips waar het goedkoopst dit te vinden zou zijn?
Dank !
Iemand trouwens die me hiermee kan helpen?
Voor de calibratiefreaks onder jullie :P

[ Voor 40% gewijzigd door daffie82 op 07-06-2013 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daffie82 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 11:04:
[...]

Je mist het punt. Het is niet omdat je wat zwarte balken hebt vanboven en vanonder dat je daarom 1/3 minder beeld hebt...
Dat is dezelfde discussie als destijds met 16:9. Paar gekken vonden ook dat ze minder beeld hadden in vergelijking met 4:3...

EDIT

[...]

Iemand trouwens die me hiermee kan helpen?
Voor de calibratiefreaks onder jullie :P
stap 1: haal alle van het intenret overgenomen settings weg.

De panasonics: contrast kan je veilig tot 2/3 zetten maar als je het zeker wilt weten, pak de avshd709 disk (downloaden) en kijk bij de WTW patterns hoeveel je eruit sloopt.

De enige reden om bij panasonic tvs het contrast lager te zetten is a) je WTW crush verminderen. b) helderheid gaat toch niet meer omhoog.

Maar default staats alles prima. Contrast kan je zelf iets omhoog halen. Brightness op default laten of testen met een black level pattern (ook op die gratis disc)

[ Voor 8% gewijzigd door Adlermann op 07-06-2013 11:12 ]

Pagina: 1 ... 96 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen over inspelen: hierover zijn de meningen verdeeld. En aangezien we op GoT eigen inzet verwachten: zoek het topic door voor verschillende meningen.

Hier vind je het service en hotelmenu, hiermee kan je zien hoeveel uur je TV al gespeeld heeft.

En hier kan je een break-in dvd downloaden, hiermee kan je je TV in laten inspelen.