Jorruchie schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:54:
[...]
Heb sinds een half jaar een 50VT50 (bevalt prima!) en volg dit interessante topic al een tijdje.
Kalibratie lijkt me zeker de moeite waard, maar je moet donders goed weten waar je mee bezig bent.
Misschien dat iemand (Adlermann, Cap?) de basics in een blogje kan samenvatten als leidraad?
Zeker weten dat dat een hit wordt!

Inmiddels staat er inderdaad al genoeg linkjes naar DE starters guide. De technieken beschreven daar zijn prima. 4 posts terug staat de link

Alleen het stukje over meters moet je negeren.
De beste beginnersmeter is de i1display pro 3 of de uitgeklede versie de color munki display (kijk een paar pagina's terug naar de uitleg van CAP hierover).
Wil je nog een stapje verder gaan (en ja dit kan ik aanraden). Koop dan een i1pro rev d. Dit is een spectrometer. Deze zijn erg nauwkeurig en hebbne weinig drift. Met deze spectrometer kan ijj de i1display pro nauwkeuriger maken (om en nabij die van de i1pro).
Een paar tips voor het kalibreren van panasonic plasma's:
de 50 serie kan zo goed als out of the box, maar 100 uur is het veiligst.
de 60 serie: pas na 300-500 uur. Er zit veel drift in deze serie. het is zelfs zo erg dat als je te vroeg kalibreert, 2 weken later je hele kalibratie weer ongedaan is. heb je eigen apparatuur en wil je lekker oefenen. Dan maakt dat niet uit natuurlijk
Denk niet dat het iets is wat je meteen kunt. Ik gok dat je echt wel een poging of 10 (of 10 tv's) moet doen om het een beetje te snappen. Wat je echt door moet hebben is hoe alle instellingen afhankellijk van eklaar zijn. Greyscale, gamma, cms. Alles is met elkaar verbonden. Wijzigingen in de 1 hebben gevolgen in de ander.
Veel itereren dus, wijzigen anticiperen. Veel nameten en last but not least: visueel inspecteren van greyscale ramps. het kan gebeuren dat je een bepaald window gebruikt, dit window is perfect in dat testpatronen maar op greyscale ramps en echte content helemaal kut is
Let oook op met knetterhard hameren met de 10punts controle. Doe altijd eerst 2 puntskalibraties. En als die gewoon goed is (dE <2)AFBLIJVEN. Dan alleen 10,20,90,100 ire corrigeren als het moet.
Knetterhard wijzigen in alle 10 puntsstappen doorvoeren kan nare gevolgen hebben. (posterization bv).