Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ga over een week of twee ene ST60 van een collega aanschouwen en kalibreren. Ik zal dan wel even reporten over hoe ik het ervaar. Misschien eens vragen of ik het side-by-side kan doen met mijn vt50.

Ik ga het vanaf een uurtje of 100 doen en dan eens per 10 dagen even langskomen om de drift in de gaten te houden. Daar ben ik wel benieuwd naar namelijk.

[ Voor 28% gewijzigd door Adlermann op 25-05-2013 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basshead91
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-08-2024
Zien jullie ook met IFC op Min dat er soms wat interpolatie plaats vindt? Of ligt het aan mij.
Ik vind trouwens de VT60 wel iets mooier dan de VT50... Behalve dan dat kabels inderdaad wat lastig weg te werken zijn. Misschien de kabels in de zelfde kleur verven als de muur :p

Maar m'n GT50 vind ik nog het allermooist ;) Ik zou hem haast over de GT60 verkiezen vanwege dat wonky glimmend plastic op die dingen+die iets te brede aluminium randen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind de VT60 minder mooi dan de VT50: bredere zijbezels met extra uitstekende speakergrilles, en een lelijkere, niet functionele voet (kan niet draaien, kabels altijd zichtbaar want voetsprieten zijn hoog+smal+niet voorzien van kabelgoten). Doe mij de lage, strakke voet van de niet VT/ZT60 modellen maar. Die VT60 voet vind ik een Samsung/LG voet, in de slechte betekenis (niet dat Samsung en LG geen mooie tv's hebben trouwens).

Maar sowieso dish je de voet natuurlijk het liefste en hang je hem lekker dicht tegen de muur. Dan is de VT60 alweer de helft mooier. :)

GT50 is idd wel mooi, haal dat laatste glimstripje eromheen eraf en kruis hem met de one-sheet-of glass van de VT50 en hebt een prima design. :>

[ Voor 40% gewijzigd door Cap op 25-05-2013 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basshead91
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-08-2024
Misschien is het ook een beetje het idee van dat het nu de (zo goed als) beste tv's zijn die nu beschikbaar zijn dat ik er een beetje over swoon :p En over de voet, smaken verschillen inderdaad, ik vind het nog nét kunnen voor een high end tv. Die LG en Samsung voeten vind ik vaak ook een beetje over the top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zo, heb hem staan :)

1e indruk: het knipperen van het beeld, wat ik in de winkel nogal een afknapper vond, dat zie ik nog steeds best wel. Niet met donkere beelden, wel met websites bijvoorbeeld.
Ook ondertitels zie ik dan wat knipperen, en als het ware opgebouwd worden uit RGB als ik mijn ogen beweeg. Zal waarschijnlijk niet iedereen hebben. Maar met 3D vind ik het onprettig, in combinatie met het continu focussen gaat dat na een avond denk ik wel moeie ogen geven.

Stukje pirates of the carribean gekeken, mooie kleuren en contrasten in de donkere scenes. Al moet ik zeggen dat mijn monitor ook goed presteerde wat dat betreft, tenslotte een monitor die goed uit de test kwam voor fotobewerking. Wat basis instellingen gedaan, en op true cinema gezet. Hij staat nu mega lomp op mijn bureau, vanavond een filmpie kijken, en daarna gaat hij wel weer in de doos, en komt er weer uit als mijn woning gereed is ;)

Ook nog even kijken naar een muurbevestiging, ze zijn natuurlijk kant en klaar te koop, maar van een paar stripjes metaal bouw ik het ook zo zelf. Stelt op zich niet veel voor.

Btw, maakt het nog veel uit of ik de HTPC qua refresh rate op 50 of 60hz instel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_ferry_ schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 17:49:
Zo, heb hem staan :)

1e indruk: het knipperen van het beeld, wat ik in de winkel nogal een afknapper vond, dat zie ik nog steeds best wel. Niet met donkere beelden, wel met websites bijvoorbeeld.
Ook ondertitels zie ik dan wat knipperen, en als het ware opgebouwd worden uit RGB als ik mijn ogen beweeg. Zal waarschijnlijk niet iedereen hebben. Maar met 3D vind ik het onprettig, in combinatie met het continu focussen gaat dat na een avond denk ik wel moeie ogen geven.

Stukje pirates of the carribean gekeken, mooie kleuren en contrasten in de donkere scenes. Al moet ik zeggen dat mijn monitor ook goed presteerde wat dat betreft, tenslotte een monitor die goed uit de test kwam voor fotobewerking. Wat basis instellingen gedaan, en op true cinema gezet. Hij staat nu mega lomp op mijn bureau, vanavond een filmpie kijken, en daarna gaat hij wel weer in de doos, en komt er weer uit als mijn woning gereed is ;)

Ook nog even kijken naar een muurbevestiging, ze zijn natuurlijk kant en klaar te koop, maar van een paar stripjes metaal bouw ik het ook zo zelf. Stelt op zich niet veel voor.

Btw, maakt het nog veel uit of ik de HTPC qua refresh rate op 50 of 60hz instel?
Nou, je moet je ding zo instellen dat hij bij 24p materiaal op 24hz staat, 25fps, 50 hz en 30 fps op 60 hz.

Maar als je er 1 moet kiezen: altijd 60 hz bij gedownloade (kuch kuch) films en series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanduTje
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2016
Cap schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 19:40:
[...]
PS: net binnen, de Spears & Munsil HD Benchmark 2nd Edition (2013). Leuk speeltje met lekker veel testschermen.
Bedankt voor de tip, ook gelijk maar even aangeschaft d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:40
Vanmiddag bezig geweest om mijn St60 te kalibreren.. Pain in de arse... Kleuren wel redelijk goed, maar gamma gaat nergens over :S of ik doe het verkeerd, kan ook natuurlijk...

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Renegade666 schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 18:15:
Vanmiddag bezig geweest om mijn St60 te kalibreren.. Pain in de arse... Kleuren wel redelijk goed, maar gamma gaat nergens over :S of ik doe het verkeerd, kan ook natuurlijk...
Bedenk erom: een gamma-boost, verlaagt de gamma. Dus is je gamme punt op 10 ire 2.5 dan met een boost maak je er een 2.4 van.

Is je gammapunt op 10 ire 2.3 en dan moet je negatief corrigeren :)

IK gebruik zelf altijd 10% windows voor gamma.

http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457

[ Voor 5% gewijzigd door Adlermann op 25-05-2013 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Adlermann schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 18:16:
[...]

Bedenk erom: een gamma-boost, verlaagt de gamma. Dus is je gamme punt op 10 ire 2.5 dan met een boost maak je er een 2.4 van.

Is je gammapunt op 10 ire 2.3 en dan moet je negatief corrigeren :)

IK gebruik zelf altijd 10% windows voor gamma.

http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457
Wablief :P ?
Ik gebruik die standaard dingen van HCFR Fork...

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/119b4m1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/ev2k5i.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/dbmpe0.jpg

edit: Zal die handleiding even goed doornemen.. maar nu eerst niet meer, heeft mijn middag al gekost, dusja, is mij wel even goed. Ben ook even met 3D bezig geweest, maar dat is ook een ramp,

[ Voor 12% gewijzigd door Renegade666 op 25-05-2013 18:26 ]

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Renegade666 schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 18:20:
[...]

Wablief :P ?
Ik gebruik die standaard dingen van HCFR Fork...

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

edit: Zal die handleiding even goed doornemen.. maar nu eerst niet meer, heeft mijn middag al gekost, dusja, is mij wel even goed. Ben ook even met 3D bezig geweest, maar dat is ook een ramp,
lees die link die ik je gaf. daar staat het uitgelegd.

en reset je gamma inste;llingen naar default

en welke patterns gebruik je

[ Voor 5% gewijzigd door Adlermann op 25-05-2013 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Gaat goed komen, maar eerst niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toen je het woord "even" in de mond nam icm je nieuwe i1Display en kalibreren moest ik wel even gniffelen.

De eerste keer is het sowieso een ontdekkingstocht en kost het veel tijd, en bovendien: goed kalibreren is itereren en compromissen zoeken: greyscale (windows <20%), gamma (windows <20%), re-check greyscale, CMS (75% color APL small of large), nog een keertje greyscale, etc. Dan de greyscale visueel checken met een goede greyscale ramp en zonodig bijstellen (10-punts: uiteraard als je tv de mogelijkheid biedt de fijnafstelling voor doen per 10 IRE, niet alleen de 2-punts nemen). Ook het CMS nog checken met windows/APL schermen en indien nodig bijstellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 25-05-2013 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 19:38:
Toen je het woord "even" in de mond nam icm je nieuwe i1Display en kalibreren moest ik wel even gniffelen.

De eerste keer is het sowieso een ontdekkingstocht en kost het veel tijd, en bovendien: goed kalibreren is itereren en compromissen zoeken: greyscale (windows <20%), gamma (windows <20%), re-check greyscale, CMS (75% color APL small of large), nog een keertje greyscale, etc. Dan de greyscale visueel checken met een goede greyscale ramp en zonodig bijstellen (10-punts: uiteraard als je tv de mogelijkheid biedt de fijnafstelling voor doen per 10 IRE, niet alleen de 2-punts nemen). Ook het CMS nog checken met windows/APL schermen en indien nodig bijstellen.
Yup :)

Ik heb zojuist nog even om te testen wat precies het verschil was tussen kalibreren op kleine apl en 10% window. Daar ben ik ook gewoon nog 90 min mee bezig, terwijl ik mijn tv al behoorlijk ken..

De gamma vind ik mooier als het gedaan wordt met een window. Het is dan net iets donkerder op gamma 2.4 maar wel met alle details zichtbaar. Ik denk dat ik nu wel tevreden ben :)

Want vergeet niet, alles heeft op alles betrekking. Eerst doe je de greyscale goed, dan de gamma, dn rechecken greyscale want die wijzigt wel wat na het corrigeren van de gamma. Dan ga je naar he cms. Die zet je goed, dan herchecken greyscale. Die moet dan ook weer gecorrigeerd worden, dan herchecken gamma (die blijft vaak wel ok op dit punt). En dan nog een keer het cms.

DAn de CMS sweeps op verschillende verzadigingspunten (en dit is echt comprissen maken!) Ik heb nu wel een aardige gevonden. Bij mijn tv is het de keuze tussen een iets oververzadigde middentonen of een vrij onderverzadigde 100% saturatie. Dus daar zitten ook flinke afwegingen...

De eerste keer ben je daar gewoon een aantal avonden mee bezig :) Ik durf nu wel redelijk ok te zeggen dat ik een panasonic 50 serie redelijk rap (lees 2 uur) goed verbeterd kan krijgen. Maar elke tv heeft (ook binnen de panasonics) weer zo zn eigen eigenaardigheden.

Het is gewoon veel werk en veel meten en hercontroleren. Maar het eindresultaat is oh zo fijn. En het is helemaal ook wel relaxed als andere mensen al denken dat hun tv goed is en je er klaar mee bent dat je toch een fors zichtbaar verschil hebt gemaakt.

[edit]
het leuke aan een vt is dat je twee modi hebt die je snel kunt afwisselen. Net even dus 90 min bezig geweest om wat uit te zoeken. Dan the avengers bluray erin en gewoon wisselen tussen de verschillende modi en erachter komen dat hoe ik het had eigenlijk beter was :)

[ Voor 5% gewijzigd door Adlermann op 25-05-2013 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Cap schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 19:38:

:+ even is misschien iets te simpel genomen inderdaad.
Zal morgenochtend weer even verder kijken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Adlermann schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 18:27:
[...]

lees die link die ik je gaf. daar staat het uitgelegd.

en reset je gamma inste;llingen naar default

en welke patterns gebruik je
Gamma stond op default.. dit was nadat ik er mee bezig gewest en vervolgens een reset heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een eerste reactie van mijn 55vt60 wat een genot om naar te kijken nog geen retentie waargenomen
Zit nu championleage finale te kijken en het beeld is super strak is omgeruild vanwege inbranden vt50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Ben vanochtend/vanmiddag weer even bezig geweest.. Met die link van Adler is het me wel meer duidelijk, thx !

Helaas is door dit geneuzel wel het menu van Viera en de BD disk lichtelijk indrukt, hopelijk is het niet ingebrand en dat het met de schuifbalk weer weg is.

Resultaten zijn wel wat anders dan gisteren, maar moet zeggen dat het meten ook niet 100% heb ik het idee.
Ik pas de kleuren aan met een 0-100 IRE windows, per stuk/ IRE, met constante meeting. Als ik dat keurig gedaan heeft, en de kleuren zitten rond de 100% (y=0.313/x=0.329 give or take) (ben dus alle 10 langs geweest om dat te doen). en je doet vervolgens weer een meting, zijn de grafieken anders dan de constante meeting :(

Ook snap ik niet als je een constante meeting doet, dat rood en blauw zo op en neer springen. Groen heeft daar eigenlijks geen last van, sowieso is die kleur niet aangeraakt :S Die is altijd wel goed.

Ook is IRE 0 - 40 een vervelend iets, of hij kan het moeilijk meten, of de kleuren zijn niet constant... Want het wisselt nog wel wat.

Gamma meeting klopt nu iig wel iets meer, maar vreemd genoeg als de waarde te laag is, en ik wil deze per IRE aanpassen (dus wat omhoog) dan is het eindresultaat lager :S

Maar in het algemeen geloof ik het nu eerst wel even.. Over een paar weken weer even kijken.

Hier de resultaten:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/301g32w.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/24qis89.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/efhqbq.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Renegade666 schreef op zondag 26 mei 2013 @ 14:35:
Ben vanochtend/vanmiddag weer even bezig geweest.. Met die link van Adler is het me wel meer duidelijk, thx !

Helaas is door dit geneuzel wel het menu van Viera en de BD disk lichtelijk indrukt, hopelijk is het niet ingebrand en dat het met de schuifbalk weer weg is.

Resultaten zijn wel wat anders dan gisteren, maar moet zeggen dat het meten ook niet 100% heb ik het idee.
Ik pas de kleuren aan met een 0-100 IRE windows, per stuk/ IRE, met constante meeting. Als ik dat keurig gedaan heeft, en de kleuren zitten rond de 100% (y=0.313/x=0.329 give or take) (ben dus alle 10 langs geweest om dat te doen). en je doet vervolgens weer een meting, zijn de grafieken anders dan de constante meeting :(

Ook snap ik niet als je een constante meeting doet, dat rood en blauw zo op en neer springen. Groen heeft daar eigenlijks geen last van, sowieso is die kleur niet aangeraakt :S Die is altijd wel goed.

Ook is IRE 0 - 40 een vervelend iets, of hij kan het moeilijk meten, of de kleuren zijn niet constant... Want het wisselt nog wel wat.

Gamma meeting klopt nu iig wel iets meer, maar vreemd genoeg als de waarde te laag is, en ik wil deze per IRE aanpassen (dus wat omhoog) dan is het eindresultaat lager :S

Maar in het algemeen geloof ik het nu eerst wel even.. Over een paar weken weer even kijken.

Hier de resultaten:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Gebruik je wel de nieuwste versie van hcfr ? De fork van de fork :) dat is 3.0.4.2 dacht ik.

http://sourceforge.net/projects/zoyd000.u/files/downloads/

En let op: de 60 serie heeft veel drift in het begin. Zelfs professionele kalibrateurs hadden verschillende resultaten op verschillende opeenvolgende sweeps.

En bij de gamma, een boost haalt het getal omlaag, dus je corrigeert het de verkeerde kant op ;) Dus als je een gammaversterking doet gaat het getal omlaag. Je moet het dus precies andersom doen.
(gamma is hoe snel het uit het zwart komt, dus met een boos gaat het sneller (krijgt het meer licht), dus een lagere gamma.

[edit]

Je moet voor je i1display pro ook een correctiebestand gebruiken. Stuur me een dm dan stuur ik die van mij wel op. Gebruik je die niet, dan kun je net zo goed niet kalibreren want hij meet te weinig rood en dat is precies wat bij de meeste panasonics te hoog is in ire 50- tot 100

http://sinas.rename-it.nl/~wilco/vt50.thc
[edit2]
Je moet toruwens ook meten zonder dat het menu op het beeld staat. Die zorgt voor 1-2 afwijking. Dus meten, menu omhoogbrengen, corrigeren, menu afsluiten en dan opnieuw meten.

Bij 0-30 ire doet hij idd moeilijk (te donker). De nieuwsere versies van hcfr doen geen continue meting daarop maar 1x per 10 seconden voor langere tijd.

[ Voor 11% gewijzigd door Adlermann op 26-05-2013 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Blijkbaar had ik nog een oudere versie :S 3.0.4.0. Heb nu de nieuwe gedownload, er zijn ook gewoon meer opties beschikbaar...

Je heb ook een correctieprofiel gedeelt, hoe kan ik deze kiezen, want ik kan nu wel 4 andere kiezen met deze nieuwe versie, incl. een plasma variant, maar ik kan niet zelf geen los bestand in laten lezen..

Dat van gamma is nu dus ook duidelijk 8)7

Maar ik hoor het wel, mag weer overnieuw beginnen :+

Iig bedankt tot zover :D

edit: moet ik ook iets bij de Spectral Sample selecteren onder sensor configuration ?

[ Voor 8% gewijzigd door Renegade666 op 26-05-2013 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Renegade666 schreef op zondag 26 mei 2013 @ 15:02:
Blijkbaar had ik nog een oudere versie :S 3.0.4.0. Heb nu de nieuwe gedownload, er zijn ook gewoon meer opties beschikbaar...

Je heb ook een correctieprofiel gedeelt, hoe kan ik deze kiezen, want ik kan nu wel 4 andere kiezen met deze nieuwe versie, incl. een plasma variant, maar ik kan niet zelf geen los bestand in laten lezen..

Dat van gamma is nu dus ook duidelijk 8)7

Maar ik hoor het wel, mag weer overnieuw beginnen :+

Iig bedankt tot zover :D

edit: moet ik ook iets bij de Spectral Sample selecteren onder sensor configuration ?
die .thc in de etalon_argyll direcotry pleuren van de hcfr installatie. Als je die correctie gebruikt geen spectral file.
je kunt dan kiezen ome en correctie bestand (vt50 heet ie) te gebruiken bij nieuw bestand. Je ziet dat het gelukt is als hij ipv blauw groen wordt in hcfr.

[edit]

Wat je ook eerst kan doen is alleen de greyscale te kalibreren als je niet teveel tijd kwijt wilt zijn. Dat brengt de meeste verbeteringen.

[ Voor 16% gewijzigd door Adlermann op 26-05-2013 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjkmobI
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Ben zelf erg geïnteresseerd in de ST60, heb m al gezien in de winkel en vind het design prachtig. De tv haalt in diverse reviews (o.a CNET) uitmuntende scores. Naast dat ik graag series en films kijk, moet de tv ook geschikt zijn om te gamen op de Xbox 360. En juist hier zie ik dat er veel vraagtekens gesteld worden door veel mensen. De responstijd resulteert in een hoge input lag o.a via http://www.youtube.com/watch?v=VXMsmQqV6zs. Zijn deze issues bij jullie ook bekend? En hoe moet ik de input lag lezen: ST60 volgens HDTVTESThttp://www.hdtvtest.co.uk...-p42st60-201303312779.htm; 47ms, mijn huidige Philips lcd 8804; 3ms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mjkmobI schreef op zondag 26 mei 2013 @ 15:42:
Ben zelf erg geïnteresseerd in de ST60, heb m al gezien in de winkel en vind het design prachtig. De tv haalt in diverse reviews (o.a CNET) uitmuntende scores. Naast dat ik graag series en films kijk, moet de tv ook geschikt zijn om te gamen op de Xbox 360. En juist hier zie ik dat er veel vraagtekens gesteld worden door veel mensen. De responstijd resulteert in een hoge input lag o.a via http://www.youtube.com/watch?v=VXMsmQqV6zs. Zijn deze issues bij jullie ook bekend? En hoe moet ik de input lag lezen: ST60 volgens HDTVTESThttp://www.hdtvtest.co.uk...-p42st60-201303312779.htm; 47ms, mijn huidige Philips lcd 8804; 3ms?
Ik gok dat je lcd wel een hogere processing lag heeft hoor. Maar als gamen echt belangrijk is dan zou ik de gt60 halen. Die heeft een lagere processing lag. (het is niet echt input lag, maar processing lag). Maar dat is muggenzifterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-dgrt
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-06 20:52
Voor de goede orde, jouw tv heeft geen 3 ms lag. Dat is de "snelheid"van jouw lcd pixels. Bij de panasonic is dat 0,001 ms, dat is andere koek. De lag van de Philips zal zeker ook boven de 47 ms liggen, waarschijnlijk rond de 60+ schat ik zo in. Je gaat met een st60 er op alle fronten mintens 5 stappen vooruit!!

Ik zeg doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjkmobI
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
M-dgrt schreef op zondag 26 mei 2013 @ 15:52:
[...]

Voor de goede orde, jouw tv heeft geen 3 ms lag. Dat is de "snelheid"van jouw lcd pixels. Bij de panasonic is dat 0,001 ms, dat is andere koek. De lag van de Philips zal zeker ook boven de 47 ms liggen, waarschijnlijk rond de 60+ schat ik zo in. Je gaat met een st60 er op alle fronten mintens 5 stappen vooruit!!

Ik zeg doen ;)
Hier hoopte ik juist niet op, nu blijven er vrijwel geen redenen meer over om de tv niet te kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Adlermann schreef op zondag 26 mei 2013 @ 15:21:
[...]

die .thc in de etalon_argyll direcotry pleuren van de hcfr installatie. Als je die correctie gebruikt geen spectral file.
je kunt dan kiezen ome en correctie bestand (vt50 heet ie) te gebruiken bij nieuw bestand. Je ziet dat het gelukt is als hij ipv blauw groen wordt in hcfr.

[edit]

Wat je ook eerst kan doen is alleen de greyscale te kalibreren als je niet teveel tijd kwijt wilt zijn. Dat brengt de meeste verbeteringen.
Ben toch nog even begonnen. Eerst even een meting met mijn vorige settings en met de nieuwe versie+correctie bestand. Was inderdaad te veel rood! Vond de huidtoon ook al wat roodachtig, maar nu snap ik waarom :P

Gamma en kleuren zijn nu meer zoals ze horen. DeltaE zit keurig onder de 2 in het algemeen (behalve bij IRE10/20, daar zit hij net iets hoger, maar onder de 3) Kleur temp is ook redelijk, misschien blauw nog iets veel aanwezig.

Maar daar zal ik later nog even mee bezig.

Moet eerst maar weer even met de balk schuiven....
Ben er dus wel achter dat deze meer retentiegevoelig is dan mijn vorige G30... helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Renegade666 schreef op zondag 26 mei 2013 @ 17:22:
[...]

Moet eerst maar weer even met de balk schuiven....
Ben er dus wel achter dat deze meer retentiegevoelig is dan mijn vorige G30... helaas...
ach dat trekt wel weg hoor. een paar uutjes die menu's oop het scherm blijven echt niet langer dan 30 min zichtbaar als je ff tv gaat kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ersy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-10-2018
Valt mij op!
Is er bij onze goeroe's sprake van wijziging van standpunten?
Zo geeft CAP op 17-08-2012 nog als advies om te gaan voor (True) Cinema "warm" als voorkeur-afstelling,
maar op 20-05-2013 is "Proffesional"1 of 2 toch zijn favoriet!
Ik kreeg de indruk dat men hier veelal in mee gaat.

Is hier nu sprake van een voortschrijdend inzicht of komt dit door het verschijnen van de 60-serie op de markt?
Ben, als aspirant bezitter van de GT60, hier wel erg benieuwd naar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ersy schreef op zondag 26 mei 2013 @ 17:45:
Valt mij op!
Is er bij onze goeroe's sprake van wijziging van standpunten?
Zo geeft CAP op 17-08-2012 nog als advies om te gaan voor (True) Cinema "warm" als voorkeur-afstelling,
maar op 20-05-2013 is "Proffesional"1 of 2 toch zijn favoriet!
Ik kreeg de indruk dat men hier veelal in mee gaat.

Is hier nu sprake van een voortschrijdend inzicht of komt dit door het verschijnen van de 60-serie op de markt?
Ben, als aspirant bezitter van de GT60, hier wel erg benieuwd naar...
De ST heeft geen professional mode, maar true cinema. De GT/VT/ZT hebben wel professional mode. Dat is de reden.

Voor beeldkwaliteit maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Adlermann schreef op zondag 26 mei 2013 @ 17:26:
[...]

ach dat trekt wel weg hoor. een paar uutjes die menu's oop het scherm blijven echt niet langer dan 30 min zichtbaar als je ff tv gaat kijken :)
Schuifbalk heeft nu een goed uur gedraaid, maar het staat er nog.. :( noja, hopen dat het strax wegtrekt.

iig bedankt tot zover! Zal vast nog wel eens wat tegenkomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 22:37
Renegade666 schreef op zondag 26 mei 2013 @ 18:28:
[...]

Schuifbalk heeft nu een goed uur gedraaid, maar het staat er nog.. :( noja, hopen dat het strax wegtrekt.

Doe jezelf een lol en ga gewoon tv kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Renegade666 schreef op zondag 26 mei 2013 @ 18:28:
[...]

Gewoon niet meer naar kijken p 5 cm afstand, gewoon genieten van je tv :)

als ik op 5 cm ga zitten met full screen greys zie ik ook de retentie van iets wat er net voor op stond. Dit is gewoon retentie en niet schadelijk. Dit ga je altijd houden, pas als je logos naar weken op kijkafstand ziet, dan moet je je zorgen gaan maken :)

En zelfs dan zou ik met wat contrastverschil ook nog wel kunnen leven. Beter dat dan vbi/green blobs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik speel zelf geen games, maar was wel benieuwd wat die lag doet. Het was best wel merkbaar toen ik een potje UT deed. Doordat je beweegt en bijv. Wil uitwijken zwalkt het allemaal wat achter je beweging aan. Laat staan het mikken op de vijhand terwijl je loopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Adlermann schreef op zondag 26 mei 2013 @ 19:08:
[...]

Gewoon niet meer naar kijken p 5 cm afstand, gewoon genieten van je tv :)

als ik op 5 cm ga zitten met full screen greys zie ik ook de retentie van iets wat er net voor op stond. Dit is gewoon retentie en niet schadelijk. Dit ga je altijd houden, pas als je logos naar weken op kijkafstand ziet, dan moet je je zorgen gaan maken :)

En zelfs dan zou ik met wat contrastverschil ook nog wel kunnen leven. Beter dat dan vbi/green blobs ;)
Het was gewoon zichtbaar vanaf 2,5 meter.. .
Maar het is inderdaad weer weg.

@ferry, ook met gamemode aan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@esry, inderdaad: ST True Cinema, GT/VT Professional, gevalletje oude wijn, nieuwe zakken.

Er waren tijden dat Adlermann kalibreren "saai" noemde, maar volgens mij heeft ie de smaak te pakken! ;)

PS Kan bevestigen dat HCFR "out of the box" andere meetresultaten oplevert dan Calman, en dat gepiel met die versies daar ben ik destijds ook doorheen gegaan. Het is en blijft gratis software, de ins en outs zijn niet heel overzichtelijk. :)

[ Voor 40% gewijzigd door Cap op 26-05-2013 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op zondag 26 mei 2013 @ 21:21:
@esry, inderdaad: ST True Cinema, GT/VT Professional, gevalletje oude wijn, nieuwe zakken.

Er waren tijden dat Adlermann kalibreren "saai" noemde, maar volgens mij heeft ie de smaak te pakken! ;)

PS Kan bevestigen dat HCFR "out of the box" andere meetresultaten oplevert dan Calman, en dat gepiel met die versies daar ben ik destijds ook doorheen gegaan. Het is en blijft gratis software, de ins en outs zijn niet heel overzichtelijk. :)
Haha, ja nou ja nog steeds niet mijn favo hobby, maar het resultaat is altijd wel te waarderen :). Dus het process wat minder, maar de resultaten des te meer.

De reden waarom HCFR vaak out of the box andere resultaten geeft is omdat professionele software vaak al correctie matrices aanwezig hebben voor colorimeters. (en die zijn ook nodig). Zoyd heeft hcfr en calman gebruikt met zijn i1 pro en die geven dezelfde resultaten (maar daar moet ik op vertrouwen, dat durf ik niet zo 100% te ondersteunen).

Er zit ongeveer 4 dE verschil (maximaal) tussen de verschillende i1d3 meters. Dus met geluk zit je op referentieniveau, met pech zit je op een afwijking van 4 dE. Maar dit is nog steeds beter dan ootb thx ;)

Eigenlijk wat ik zelf nog wil is mijn meter profilen met ene goede spectrometer. En dan geloof ik het wel :) Ik weet dat ik met de juiste hardware een vergelijkbaar resultaat nu kan halen als ene professionele isf dude (kanttekening, alleen op de panasonic serie)

[ Voor 19% gewijzigd door Adlermann op 26-05-2013 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbtje
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-10 07:59
Na een hoop gezeur met mijn tx-p50GT50 van e-care te horen gehad dat er een omruiling plaats gaat vinden. De gt50 wordt vervangen door een gt60 ben benieuwd... qua looks wat minder qua specs wat meer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wbtje schreef op maandag 27 mei 2013 @ 10:49:
Na een hoop gezeur met mijn tx-p50GT50 van e-care te horen gehad dat er een omruiling plaats gaat vinden. De gt50 wordt vervangen door een gt60 ben benieuwd... qua looks wat minder qua specs wat meer.....
Wat was er precies mis mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbtje
in eerste instantie liep het beeld vast en starte hij opnieuw op (fijne groene rode blokjes) na eerste bezoek e-care was het moederbord vervangen waardoor er nog een probleem bij kwam flikkeringen. Tweede bezoek van e-care moederbord en stroomtoevoer vervangen. Na deze reparatie is de plasma buzz aanzienelijk verhoogd en had ik af en toe van die strepen tijdens het tv kijken (groen rood fijne blokjes) Ik heb zelf alle hdmi kabels vervangen me interactieve decoder is door ziggo ontvangen omdat ik in eerste instantie dacht dat het daar aan lag. e-care heeft fotos meegenomen en panasonic benadert. En oja RTL4 was zichtbaar tijdens de test van e-care ;)

[ Voor 4% gewijzigd door wbtje op 27-05-2013 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anyway, the very faint vertical banding I reported on here about a week ago, that wasn't visible 99% of the time, has got much worse over the weekend; to the point that I can see it every time there's a bright coloured background on screen. I know there's no such thing as a perfect TV and I'm happy to put up with typical plasma issues, as a trade off for superior PQ and motion handling over LCD. But another important reason I've always chosen plasma, is screen uniformity. And in all honesty, I could have lived with the banding when it first appeared, because it was only faintly visible when running the scrolling bar and I'd only spotted it once in normal content; when playing a game. But for me this issue has now become unacceptable. This is my 4th plasma and none of the others had banding.
voor mensen die nu echt nog geloven dat de 60 serie een geschenk van god is en alle wereldproblemen oplost :)

Meerdere reports komen nu gewoon weer binnen, burn-in's, vbi's etc. Het is gewoon de 50 serie met betere beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zaterdag liep ik bij ons de nieuwe Expert winkel in Emmeloord binnen vanwege een demo dag van Bose. Het eerste wat mij op viel toen ik de winkel binnenliep was een scherm van Panasonic. Nu heb ik zelf de Pioneer pdp-428xd thuis staan maar dit sloeg echt alles. zelfs overdag met alle lampen in de winkel aan "WAT EEN PLAATJE" ik heb zelden zo'n diep gang in kleuren gezien. Wat een beeld. Na het pioneer plasma tijd perk werd ik hier echt vrolijk van het ging om de allernieuwste Panasonic TX-P60ZT60 Ik heb even (1,5 uur) aandachtig naar het scherm gekeken en de adviseur zij tegen mij dat als ik s'avonds een keer langs wou komen dit geen enkel probleem is. Ga dit binnenkort doen en dan neem ik Dark Knight mee op blu-ray en deze wordt dan aangesloten op de panasonic DMP-BDT230. Maar ik denk dat ik al verkocht ben :*) :*) :*) :*) Dus van de week maar even op de fiets naar Expert Emmeloord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanduTje
De ZT60 bij Expert? :P

[ Voor 13% gewijzigd door SanduTje op 27-05-2013 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Lol, bij de lokale Expert hier in de buurt hebben ze niet eens plasma....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grmpf
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-10 09:29
Meerdere reports komen nu gewoon weer binnen, burn-in's, vbi's etc. Het is gewoon de 50 serie met betere beeldkwaliteit.
mijn gt60 doet 't nog steeds goed. Niet/nauwelijks banding gezien bij CL-finale (wat dat betreft echt heel erg veel beter dan mijn gt50). Retentie? Ja, het ned1-logo (da's toch het ergste volgens mij) blijft even staan maar is snel weer verdwenen. So far, so good dus.

Beeld is ondertussen echt grandioos. Kijk op professioneel1 met alle beeldverbeteraars uit, interpolatie op minimum en pixelomloop aan. Zwarten zijn dieper, beeld heeft geen bias naar groen (itt gt50), minder last van false contouring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
grmpf schreef op maandag 27 mei 2013 @ 13:29:
[...]

mijn gt60 doet 't nog steeds goed. Niet/nauwelijks banding gezien bij CL-finale (wat dat betreft echt heel erg veel beter dan mijn gt50). Retentie? Ja, het ned1-logo (da's toch het ergste volgens mij) blijft even staan maar is snel weer verdwenen. So far, so good dus.

Beeld is ondertussen echt grandioos. Kijk op professioneel1 met alle beeldverbeteraars uit, interpolatie op minimum en pixelomloop aan. Zwarten zijn dieper, beeld heeft geen bias naar groen (itt gt50), minder last van false contouring.
het is natuurlijk wel eenv ooruitgang op de vorige serie. Maar ze blijven gewoon (in meer of mindere mate) last hebben van de panasonic / plasma kwalen. Het is alleen altijd zo dat elk jaar iedereen roept HET IS NU PERFECT. en 2 maanden later zit iedereen weer van: PANASONIC KAN ER NIETS VAN.

Ik word alleen een beetje moe van die cyclus namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grmpf
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-10 09:29
Ik word alleen een beetje moe van die cyclus namelijk :)
Eens. Mocht de retentie toch weer een probleem worden - ik kan er wel mee leven. Liever een heel goede plasma met wat retentieprobleempjes dan een lcd met clouding, grijze zwarten, backlight bleed, etc, etc.

Als DSE echter weer de kop opsteekt wordt ik minder blij. Zat bij de GT50 voornamelijk naar die strepen te loeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
grmpf schreef op maandag 27 mei 2013 @ 13:39:
[...]

Eens. Mocht de retentie toch weer een probleem worden - ik kan er wel mee leven. Liever een heel goede plasma met wat retentieprobleempjes dan een lcd met clouding, grijze zwarten, backlight bleed, etc, etc.

Als DSE echter weer de kop opsteekt wordt ik minder blij. Zat bij de GT50 voornamelijk naar die strepen te loeren.
Nou ja, ik bedoelde dat ik vooral moe word van de cyclus van reports van mensen. Gewoon realistische verwachtingen hebben.

Ik verwacht 100% zeker dat de 60 serie evenveel vbi/dse gaat ontwikkelingen als de 50 serie namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanduTje
De panelen van de 50- en 60-serie zijn in de basis hetzelfde dus is het wel logisch dat de problemen, misschien in minder mate, niet verholpen zijn.

EDIT

Ben overigens wel benieuwd of dit ook van toepassing is op de ZT60 aangezien dit paneel anders is.

[ Voor 27% gewijzigd door SanduTje op 27-05-2013 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad Expert Emmeloord. Die man zei me dat er maar 30 of 40 winkels zijn die deze mogen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SanduTje schreef op maandag 27 mei 2013 @ 13:50:
De panelen van de 50- en 60-serie zijn in de basis hetzelfde dus is het wel logisch dat de problemen, misschien in minder mate, niet verholpen zijn.

EDIT

Ben overigens wel benieuwd of dit ook van toepassing is op de ZT60 aangezien dit paneel anders is.
Is ook gewoon hetzelfde paneel, alleen de 'bonding' is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanduTje
Als de ZT60 dezelfde problemen kent als de andere modellen dan ben ik benieuwd in welke mate ze schermen gaan omruilen wanneer die aangemeld worden bij E-care. Kan ze nog wel eens een paar centen gaan kosten dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SanduTje schreef op maandag 27 mei 2013 @ 14:25:
Als de ZT60 dezelfde problemen kent als de andere modellen dan ben ik benieuwd in welke mate ze schermen gaan omruilen wanneer die aangemeld worden bij E-care. Kan ze nog wel eens een paar centen gaan kosten dan :)
Voor het bedrag van een zt60 verwacht ik perfecte uniformiteit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanduTje
Inderdaad en een t-shirt of sleutelhanger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SanduTje schreef op maandag 27 mei 2013 @ 14:40:
Inderdaad en een t-shirt of sleutelhanger :)
toen ik 2 jaar terug een motor-revisie nodig had van mijn auto (2000 euro) kreeg ik wel t-shirts, goodies, koekjes etc lol

Dat verwacht ik dus ook bij de zt60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanduTje
Laat ze maar 1k van de prijs af doen dan haal ik die rommel zelf wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-10 12:28
Wat zou nou een goede prijs zijn voor een 55vt50?

Hij staat zon beetje voor 1500...lijkt mij vrij aan de prijs. Zit meer aan 1350 te denken (daar kan je die 55st60 ook voor krijgen). Qua kwaliteit ongeveer gelijkwaardig

Acties:
  • 0 Henk 'm!
okio schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 15:46:

Hij staat zon beetje voor 1500...lijkt mij vrij aan de prijs. Zit meer aan 1350 te denken (daar kan je die 55st60 ook voor krijgen). Qua kwaliteit ongeveer gelijkwaardig
1500 nieuw is een prima prijs.

Vt50 heeft wel een fors beter filter en natuurlijk de 'luxe' uitstraling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Ik heb last van DSE (Dirty Screen Effect) op mijn 65VT50. Nu valt dit alleen op bij een lichte achtergrond en vooral bij bewegende beelden.

Op de foto zie je het niet zo goed maar het is alsof je met een zacht potlood een streep trekt en met je vinger er over heen wrijft. Deze streepjes zij verspreid over het hele scherm. Of is dit geen DSE?

Nu schijnt DSE een bekend euvel te zijn en zelfs de Pioneer Kuro heeft er 'last' van. Het zou met de filter te maken hebben.

Mijn vraag is aan de VT50 bezitters, en met name de 65 inch model: Hebben jullie ook DSE op je tv? Ik zit te twijfelen of ik het moet ruilen (zit nog in de proeftijd) maar straks zit ik met eentje die veel erger is.

Voor de rest geen gekke dingen gezien dus wat dat betreft ben ik heel blij met mijn tv!

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mandrake466 schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 15:56:
Ik heb last van DSE (Dirty Screen Effect) op mijn 65VT50. Nu valt dit alleen op bij een lichte achtergrond en vooral bij bewegende beelden.

Op de foto zie je het niet zo goed maar het effect is alsof je met een zacht potlood een streep trekt en met je vinger er over heen wrijft. Deze streepjes zij verspreid over het hele scherm. Of is dit geen DSE?

Nu schijnt DSE een bekend euvel te zijn en zelfs de Pioneer Kuro heeft er 'last' van. Het zou met de filter te maken hebben.

Mijn vraag is aan de VT50 bezitters, en met name de 65 inch model: Hebben jullie ook DSE op je tv? Ik zit te twijfelen of ik het moet ruilen (zit nog in de proeftijd) maar straks zit ik met een die veel erger is.

Voor de rest geen gekke dingen gezien dus wat dat betreft ben ik heel blij met mijn tv!
Ja ik heb ook DSE. Elke 50 serie die ik heb gezien heeft wel wat DSE.

En je proeftijd: Je hebt je tv al ruim een week toch? Als je hem elke avond normaal hebt gebruikt kan je niet zomaar de koop meer ontbinden (het is een probeer-termijn geen gebruikstermijn).

:)

Je komt met ontbinden nog wel weg, maar dat kan je wel geld gaan kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door Adlermann op 28-05-2013 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Laatst online: 28-07 09:44
Adlermann schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 15:59:
[...]

Ja ik heb ook DSE. Elke 50 serie die ik heb gezien heeft wel wat DSE.

En je proeftijd: Je hebt je tv al ruim een week toch? Als je hem elke avond normaal hebt gebruikt kan je niet zomaar de koop meer ontbinden (het is een probeer-termijn geen gebruikstermijn).

:)
Een tv van 4000 euro en dan dit soort verschijnselen is te gek voor woorden. Ik ga alvast sparen voor de ZT60 en hopelijk is deze wel 'perfect'. :)

Edit: Ik kan het wel mischien ontbinden maar hoe groot is de kans dat ik een betere scherm krijg?

[ Voor 8% gewijzigd door Mandrake466 op 28-05-2013 16:08 ]

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mandrake466 schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 16:07:
[...]

Een tv van 4000 euro en dan dit soort verschijnselen is te gek voor woorden. Ik ga alvast sparen voor de ZT60 en hopelijk is deze wel 'perfect'. :)

Edit: Ik kan het wel mischien ontbinden maar hoe groot is de kans dat ik een betere scherm krijg?
Nou ja, ik vind DSE geen groot probleem hoor (mits niet te erg). Ook die gaat niet perfect zijn. het zijn concumentenproducten, dus die zullen altijd issues hebben. Als je perfectie wilt moet je naar de professionele range toe gaan. En dan mag je opeens 8 a 9 k betalen tot 20k :)

Kans is niet groot dat je een betere krijgt. Kans is ook groot dat je na fors gebruiken ook zomaar 500 euro mag betalen voor het gebruik (en daar staat de winkelier dan compleet in z'n recht).

Dus heb je meer dan +-2 uur erop zitten , dan heb je hem niet geprobeerd, maar gebruikt. En dan kun je de tv niet echt meer in goede staat inleveren (dat betekent ongedaan maken koop). Je kunt dan wel ontbinden nog, maar nu mag er een gebruiksvergoeding gevraagd worden.

[ Voor 27% gewijzigd door Adlermann op 28-05-2013 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper2603
  • Laatst online: 10-10 21:22
Nou super, kreeg vandaag te horen dat m'n 50gt60 zo beschadigd is door transport dat ik deze niet afgeleverd gaat worden. Krijg m'n geld teruggestort, nieuwe is niet op voorraad, kan een paar weken gaan duren. Daar wil ik niet op wachten.
Iemand nog een 50gt60 voor een leuke prijs gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 22:37
jasper2603 schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 17:25:
Nou super, kreeg vandaag te horen dat m'n 50gt60 zo beschadigd is door transport dat ik deze niet afgeleverd gaat worden. Krijg m'n geld teruggestort, nieuwe is niet op voorraad, kan een paar weken gaan duren. Daar wil ik niet op wachten.
Iemand nog een 50gt60 voor een leuke prijs gezien?
ik zou wat saturns langsgaan.. maat van me heeft een vt60 zonder btw gekocht gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper2603
Ben bij de Saturn geweest, hebben alleen de st60 staan en de vt50. de st60 hadden ze wel erg scherp geprijst, 50 inch, 975 euro. 50vt60 hadden ze ook, 2199 euro en gaat geen euro van af, valt buiten de btw actie. Vriend van je heeft geluk gehad.

[ Voor 31% gewijzigd door jasper2603 op 28-05-2013 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-10 12:47
okio schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 15:46:

Heb afgelopen zondag de 50vt50 voor 1096 nieuw gekocht bij saturn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper2603
Dat is zeker niet bij de Saturn in Groningen, daar kost deze 50vt50 tv 1199 euro ook nog een demo model met tig uren, daar heb ik netjes voor bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Net even GRID 2 op mijn schermpje gedaan in Game Mode. Tijdens het muizen in windows kon ik wel wat lag vernemen, maar tijdens het racen met de controller had ik er geen last van. Hangt natuurlijk wel een beetje af van de persoon, de 1e heeft er sneller last van dan een ander.

Maar het zag er iig goed uit! fullscreen racen, HUD kon gelukkig uit, wantja, Cockpit modus is weg:(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb voor met 50VT50 een playbar van Sonos aangeschaft. Helaas zie ik zowel in het menu als in de handleiding niet hoe ik het geluid van de TV uit kan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 21:55:
Ik heb voor met 50VT50 een playbar van Sonos aangeschaft. Helaas zie ik zowel in het menu als in de handleiding niet hoe ik het geluid van de TV uit kan schakelen.
volgens mij moet dat handmatig door het volme gewoon op 0 te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat heb ik gedaan maar wanneer ik volume verhoog gaat ook het tv volume weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En in het hotelmenu kun je het voorkeursvolume opgeven waarmee de tv opstart, dus ook "0". ;)

Wat je verder moet doen: je Playbar op een ANDER merk instellen en dan het volume regelen met een universele AB als de Logitech Harmony, of dus een AB van dat betreffende merk. ;)

Edit: Of... naast "initial volume" ook "max volume" in het hotelmenu op "0" zetten, zou een handige truuk zijn als dat werkt. :)

[ Voor 68% gewijzigd door Cap op 28-05-2013 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor reactie's

Het gaat niet zozeer om het volume waarmee de tv opstart maar de tv zou volume toetsen van afstandbediening moet negeren en alleen de soundbar moet erop reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snap ik, vandaar mijn aangepaste reactie. En als je toch die bar gebruikt voor je geluid lijkt standaard opstarten met het tv volume uit me best handig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt, je edit had ik nog niet gelezen. Ga het proberen maar lijkt me prima oplossing

edit: Opgelost, werkt uitstekend en nog belangrijker, klinkt heel veel beter. Bedankt!!! _/-\o_

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2013 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-10 12:28
Wingie schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 19:25:
[...]

Heb afgelopen zondag de 50vt50 voor 1096 nieuw gekocht bij saturn
Netjes zal morgen ook eens bij saturn kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen maandag is de 50GT60 bij mij dus gecalibreerd. Zou nog even het rapport hier neerzetten.

Misschien dat de 'experts' nog opmerkingen hebben.. ;)

https://dl.dropboxusercon...Calibration%20Summary.pdf

https://dl.dropboxusercon...cms%20na%20kalibratie.jpg

De settings:

https://dl.dropboxusercon...n%20peter%20panasonic.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 10:39:
Afgelopen maandag is de 50GT60 bij mij dus gecalibreerd. Zou nog even het rapport hier neerzetten.

De settings:

De GT60 zou je ook op 10 en 20 ire vlak moeten kunnen krijgen.

Ik zie ook geen saturatie-sweep. Alleen op 100%.

Wat voor meter heeft hij gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Adlermann schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 10:45:
[...]

De GT60 zou je ook op 10 en 20 ire vlak moeten kunnen krijgen.

Ik zie ook geen saturatie-sweep. Alleen op 100%.

Wat voor meter heeft hij gebruikt?
Spectrum meter I pro...of zoiets.

Bij mijn VT30 was het in 10,20 IRE ook niet vlak trouwens

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2013 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Heppieboeddah: het ziet er prima uit, maar alleen op basis van de grafieken kan ik er eigenlijk weinig van zeggen. ik kan prachtig mooi vlakke RGB grafiekjes produceren als ik wil, met een beroerd beeldresultaat. Door metingen te herhalen net zo lang tot ik een goede sample heb bijvoorbeeld, of een serie testpatronen te kiezen die de mooiste meetwaaren oplevert, of zelfs door een ander testpatroon te nemen voor een specifieke meting die je niet "goed" krijgt. En wat dacht je van ff de "voor" meting verstoren om zo toch wel degelijk een verbetering in de "na" meting te kunnen tonen. Iemand met een technische-experimentele-wetenschappelijke achtergrond weet wel hoe dat werkt, dat "naar het resultaat toewerken"; zo zijn op de universiteit (en elders!) heel wat rapportjes in elkaar geflanst. ;)

Verder: invallend licht, opstelling meter, testpatroonkeuze, meettijd/herhalingen, ze hebben allemaal invloed.

Maar laat ik er voor het gemak even vanuit gaan dat alle omstandigheden correct waren. :)

Laat ik ff wat achtergrondinfo geven wat betreft de meter. Je hebt de i1 Display Pro colorimeter en de i1 Pro spectrometers, klik de links voor afbeeldingen. En dank X-rite maar voor de heerlijk verwarrende naamgeving. Het zijn twee totaal verschillende apparaten voor wat betreft de gebruikte techniek, elk met hun eigen voor- en nadelen.

• De tristimulus colorimeter werkt met R, G en B filters om vervolgens de gefilterde R, G en B component van het licht elk met een simpele sensor te bepalen. De kwaliteit van de filters is hierbij doorslaggevend en de nauwkeurigheid is moeilijk te voorspellen, omdat de filters anders reageren op verschillende typen displays. Algemeen geldt voor de nauwkeurigheid bij een goede colorimeter: de toevallige fout is klein (hoge precisie) maar de systematische fout is onbekend en dus mogelijk hoog (lage juistheid).
• De spectrometer meet daarentegen het hele lichtspectrum op en berekent op basis van de amplitudeverhoudingen van de verschillende golflengtes de componenten R, G en B. Hierbij is met name de resolutie, dus uit hoeveel meetstapjes het spectrum opgebouwd is, van belang voor de nauwkeurigheid van de meting. Het maakt een spectrometer in principe niet uit welke lichtbron ie meet, licht is licht (zeer specifieke gevallen waarbij de resolutie een rol gaat spelen uitgezonderd). De nauwkeurigheid van de meting is dus goed te voorspellen op basis van de specs van de meter.

De i1 colorimeter heeft in het algemeen dus een lagere nauwkeurigheid dan de i1 spectrometer maar kan wel beter met lagere lichtsterktes omgaan. In praktijk betekent dit dat de colorimeter het in de 5-25% stimulus regionen beter doet, daarboven de spectrometer. De praktische oplossing is de "best of both worlds" benadering. Dat wil zeggen de i1Display Pro colorimeter profilen (ijken) op een i1 Pro spectrometer (of liever nog, een nog betere spectro, zo eentje van 10k+ uit een lab 8)). Dit doe je voor elk type display (crt, plasma, projector, cffl-lcd, led-lcd) afzonderlijk, of beter nog, voor elk display afzonderlijk! De software maakt dan een correctiematrix aan voor de colorimeter die de systematische fout t.o.v. de spectrometer opheft. Er zijn ook algemene correctiebestandjes voor verschillende merken/typen display voorhanden, deze corrigeren zo goed en kwaad als het gaat voor de specifieke afwijkingen voor dat displaytype, maar pakken natuurlijk niet de systematische fout van het betreffende colorimeter exemplaar aan.

Maar goed, weer terug naar jouw grafiekjes. :+

Het kan dus wel kloppen dat het grafiekje in de laagste regionen niet vlak is als ie een i1 Pro spectrometer gebruikt heeft. De i1Pro is daar immers niet erg precies. Doe je herhaald een enkele, snelle meting dan zie je vanaf 25% stimulus de RGB-niveaus al aardig op en neer hupsen, en de waarde van 10% kun je beter helemaal negeren. Je kunt bij de meeste software de meettijd (oftewel het aantal meetsamples) wel vergroten om een beter gemiddelde te krijgen, maar echt nauwkeurig wordt het niet. Op zich geen heel groot probleem, want met een strak verloop tussen 25-100%, de juiste testpatronen en een goed oog krijg je vervolgens de lage regio ook wel goed.

Het overzichtje met instellingen is verder alleen voor jou interessant als backup, wij kunnen daar niets aan zien noch de settings overnemen. ;)

@Adlermann: er is inderdaad geen saturatiesweep gedaan, maar op basis van de grafiek kun je niet zien of de saturatie bij 100% of een ander percentage gedaan is, het maximum dat gemeten is wordt door de software altijd als 100% gezien. Ik gok dat de meting bij 75% verzadiging gedaan is, dat is gebruikelijk. Op zich is het verder niet erg dat er geen sweep gedaan is, want je kunt me de tv instellingen niet meerdere verzadigingsniveaus onafhankelijk regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 12:28:

@Adlermann: er is inderdaad geen saturatiesweep gedaan, maar op basis van de grafiek kun je niet zien of de saturatie bij 100% of een ander percentage gedaan is, het maximum dat gemeten is wordt door de software altijd als 100% gezien. Ik gok dat de meting bij 75% verzadiging gedaan is, dat is gebruikelijk. Op zich is het verder niet erg dat er geen sweep gedaan is, want je kunt me de tv instellingen niet meerdere verzadigingsniveaus onafhankelijk regelen.
Nou ja, de coordinaten staan in het grafiekje, als ik zo le es dan is de meting op 100% verzadiging gedaan (640 op de x as bij rood en 330 bij de y), want hij heeft het resultaat geplot op 640 330. Maar dat is een aanname hoe ik het moet lezen. Als de meting op 75%was gedaan dan zou die hem op 558 oid moeten plotten.

[edit]

Lang verhaal daarboven.

Ik zou als ik betaal voor een calibratie dat de beste man wel met een best of both worlds opstelling komt en met apparatuur komt die ook op 10/20 ire betrouwbaarder is ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Adlermann op 29-05-2013 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbtje
Verwijderd schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 10:39:

De settings:

Heb jij wat fotos van de 50gt60?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cap schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 12:28:
@Heppieboeddah: het ziet er prima uit, maar alleen op basis van de grafieken kan ik er eigenlijk weinig van zeggen. ik kan prachtig mooi vlakke RGB grafiekjes produceren als ik wil, ..sic
[...]
Heb het verhaal maar geknipt en ga even op de belangrijkste punten in. De meting is gedaan met die grijze i1 spectrometer. Wat betreft de pre-calibratie is het zo dat de tv eerst geheel teruggezet is naar factory-settings. Van manupilatie bij de pre-calibratie lijkt mij dus geen sprake.

In het calibreren is in totaal zo n 3 en een half uur gaan zitten. [2D, en 3D]De omstandigheden waren verduisterd [ 's avonds met de verlichting die ik normaliter dan ook aan heb.] Ga er dus maar vanuit dat de omstandigheden correct waren. Dat is uiteraard met mijn beperkte kennis een aanname.. ;) Maar ik heb wel lekker meegekeken op zijn laptop en daar waar ik vragen had betreffende de software, heb ik ook keurig uitleg gekregen.

Wat betreft de 10,20 IRE's zie ik toch vaker dat deze niet vlak zijn, dan dat ze wel vlak zijn.

Uiteindelijk ging/gaat mij het erom dat de tv zodanig gecalibreerd is dat hij de ISF-specificatie theoretisch het dichts benaderd. Wat ik verder waarneem als ik tv kijk is dus subjectief. Kan mij zelfs voorstellen dat er mensen zijn die na een calibratie roepen dat het een kudtbeeld is.. >:)

Gisteravond nog even naar Dark Knight en Avatar gekeken zowel in de prof1 gecalibreerde settings als in de prof2 standaard setting, en het verschil is duidelijk waarneembaar.

Wat betreft de settings.txt die ik linkte. Daar heb je natuurlijk gelijk in. Dat is zeer specifiek, en moet je zeker niet overnemen. Ik heb m er alleen bijgedaan om te laten zien wat er is gewijzigd t.o.v. de standaard out of the box settings. [Moet je natuurlijk wel weten wat die waren.. :P ]
wbtje schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 12:38:
[...]

Heb jij wat fotos van de 50gt60?
Ik zou best wel wat foto's kunnen plaatsen. Vraag mij alleen af welke toegevoegde waarde dit heeft. Zie je de tv in mijn omgeving staan. Als je foto's wilt zien van het toestel dan kan je gewoon via Google er genoeg vinden.

https://www.google.nl/sea...ei=XuOlUYiSI7DJ0AWkhIDgDA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 13:16:
[...]

Ga er dus maar vanuit dat de omstandigheden correct waren.

...

Wat betreft de 10,20 IRE's zie ik toch vaker dat deze niet vlak zijn, dan dat ze wel vlak zijn.
Dat wil ik best geloven. :) Het punt wat ik wilde maken is dus dat die reports mij persoonlijk niet zoveel zeggen omdat ik niet weet hoe ze verkregen zijn. Het minste wat zo iemand kan doen en dus doet is zorgen dat die grafieken er netjes uit zien. Ik weet uit eigen ervaring inmiddels hoeveel erbij komt kijken voordat je er conclusies aan kunt verbinden. :)

En inderdaad 10, 20 IRE niet vlak bij gebruik van een i1 Pro spectro vind ik niet verwonderlijk. ;)
Adlermann schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 12:38:
[...]

Nou ja, de coordinaten staan in het grafiekje, als ik zo le es dan is de meting op 100% verzadiging gedaan (640 op de x as bij rood en 330 bij de y), want hij heeft het resultaat geplot op 640 330. Maar dat is een aanname hoe ik het moet lezen. Als de meting op 75%was gedaan dan zou die hem op 558 oid moeten plotten.
Aha, daar had ik niet op gelet. Afgaande op de waarden op de assen zou je dan inderdaad 100% denken.
Adlermann schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 12:38:
[...]

Ik zou als ik betaal voor een calibratie dat de beste man wel met een best of both worlds opstelling komt en met apparatuur komt die ook op 10/20 ire betrouwbaarder is ;)
Ja dat zou ik ook wel willen. Maar ik denk dat jouw verwachtingen een ietsepietsie hoger zijn dan gemiddeld, de meesten zijn sneller tevreden. :P Er is volgens mij haast geen haan die er naar kraait als zo'n man zelfs met een Spyder TV of i1 Display komt aanzetten. :) Die i1Pro is verder prima.

[ Voor 47% gewijzigd door Cap op 29-05-2013 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearjunkie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-10 13:55
Beste Tweakers, Ik heb een aantal pagina's terug gelezen en kom verschillende voors en tegens, tegen.
Mijn vraag is het volgende: Kunnen jullie mij adviseren voor de P55VT50 of P55VT60? Is het prijsverschil van minimaal 600,- het waard?
Ik gebruikt de TV niet voor gamen. Alleen Films en TV programma's.

I'm not bothered by those who think they are right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, wat is "het waard", is nogal persoonlijk. Als je 600 euro geen smak geld vindt en je hebt het toch liggen kan je prima de VT60 nemen. Kan je iets anders verzinnen waarvoor je die 600 euro wilt gebruiken dan is de VT50 zeker een optie. Een miskoop doe je toch niet, het zijn beide goede tv's.

Maarre... 600 euro... is het prijsverschil niet eerder 1000+ euro, grofweg 1500 vs 2600?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 13:29:
[...]

Ja dat zou ik ook wel willen. Maar ik denk dat jouw verwachtingen een ietsepietsie hoger zijn dan gemiddeld, de meesten zijn sneller tevreden. :P Er is volgens mij haast geen haan die er naar kraait als zo'n man zelfs met een Spyder TV of i1 Display komt aanzetten. :) Die i1Pro is verder prima.
Ik zou graag een uur of wat een i1Pro hebben ja :) (correctiematrix ftw) :)

[ Voor 37% gewijzigd door Adlermann op 29-05-2013 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearjunkie
Cap schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:02:
Maarre... 600 euro... is het prijsverschil niet eerder 1000+ euro, grofweg 1500 vs 2600?
Om precies te zijn 700,- Heb een speciale prijs gekregen voor de VT60 ;) Maar blijft nog steeds een hoop geld, en de vraag is dus wat krijg je nou echt "meer" voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gearjunkie schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:15:
[...]

Om precies te zijn 700,- Heb een speciale prijs gekregen voor de VT60 ;) Maar blijft nog steeds een hoop geld, en de vraag is dus wat krijg je nou echt "meer" voor dat geld.
Beter contrast (zwarter, meer lichtopbrengst)
Dual tuners (dat is wel nice trouwens)
en beter geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbtje
[...]

Ik zou best wel wat foto's kunnen plaatsen. Vraag mij alleen af welke toegevoegde waarde dit heeft. Zie je de tv in mijn omgeving staan. Als je foto's wilt zien van het toestel dan kan je gewoon via Google er genoeg vinden.

[/quote]

Ik ben benieuwd hem ingespeeld? ik krijg die van mij als het goed is volgende week ik heb nu een txp50gt50 welke ik wel had ingespeeld toch nog een rtl4 logo

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wbtje schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:19:
[...]

[/quote]

Ik ben benieuwd hem ingespeeld? ik krijg die van mij als het goed is volgende week ik heb nu een txp50gt50 welke ik wel had ingespeeld toch nog een rtl4 logo
Om d-nice en david mackenzie te citeren: inspelen heeft geen enkel effect op image retention.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbtje
hahah dus gewoon lekker kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Adlermann schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:21:
Om d-nice en david mackenzie te citeren: inspelen heeft geen enkel effect op image retention.
Aan den lijve ondervonden na 450 uur (:X) color slides te hebben gedraaid + alsnog méga retentie te hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:40:
[...]

Aan den lijve ondervonden na 450 uur (:X) color slides te hebben gedraaid + alsnog méga retentie te hebben :P
het verschilt ook per panel. De eerste 500 uur had ik 0 retentie (nou ja, niet zichtbaar). Daarna had ik al retentie als ik eraan adcht om nederland 1 op te zetten :)

Dat gaat een beetje heen en weer zo te zien :)

Gewoon zorgen dat het niet permanent wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Adlermann schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:42:
[...]
Gewoon zorgen dat het niet permanent wordt :)
En niet in een geheel verduisterde kamer naar de tv kijken zonder content op 11 centimeter afstand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearjunkie
Adlermann schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:18:
[...]

Beter contrast (zwarter, meer lichtopbrengst)
Dual tuners (dat is wel nice trouwens)
en beter geluid
Hi Adlermann,

Bedankt voor je reactie. ik kom van een oude Panasonic TH-50PV70 720p Dus voor wat betreft zwarter en contrast zal ik denk ik al blij zijn met de VT50. Die dual tuners optie. Heb ik daar iets aan in combinatie met de UPC horizon setup box? Geluid op de TV is voor mij onbelangrijk. Ik heb een apart surround systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gearjunkie schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:49:
[...]

Hi Adlermann,

Bedankt voor je reactie. ik kom van een oude Panasonic TH-50PV70 720p Dus voor wat betreft zwarter en contrast zal ik denk ik al blij zijn met de VT50. Die dual tuners optie. Heb ik daar iets aan in combinatie met de UPC horizon setup box? Geluid op de TV is voor mij onbelangrijk. Ik heb een apart surround systeem.
Dan zou ik de vt50 halen en voor dat geld een mooie bluray speler halen en een mooie mediacenter maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearjunkie
Adlermann schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:53:
[...]

Dan zou ik de vt50 halen en voor dat geld een mooie bluray speler halen en een mooie mediacenter maken :)
Bluray heb ik al maar momenteel alleen een WD live. Dus daar kan nog wel wat in worden aangepast ;) Bedankt voor je advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riotvan
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-10 13:04
Wat is die GT60 toch een top scherm, had een enorme eyegasm bij de avengers :D
En tot nu toe nog een defecten met het scherm gevonden, alleen een neotion module die moeilijk deed maar die kon ik gelijk omruilen voor een quantis en dat was in een keer goed.

Binnenkort maar ff kijken naar een calibratie, zit er nog over na te denken om dat te laten doen of zelf een metertje te kopen. Aangezien deze panelen wat langer shiften aan het begin en het mij ook wel een leuke skill lijkt om te hebben denk ik toch maar aan een metertje.
Pagina: 1 ... 92 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen over inspelen: hierover zijn de meningen verdeeld. En aangezien we op GoT eigen inzet verwachten: zoek het topic door voor verschillende meningen.

Hier vind je het service en hotelmenu, hiermee kan je zien hoeveel uur je TV al gespeeld heeft.

En hier kan je een break-in dvd downloaden, hiermee kan je je TV in laten inspelen.