Verwijderd schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 21:09:
[...]
Standaardwaardes:
Beeld instelling: Normaal
Kontrast: 57
Helderheid: 0
Kleur: 50
Tint: 0
Scherpte: 50
Warmte kleur: normaal
Levendige kleuren: Aan
Omgevings sensor: Aan
Ruis reductie: Auto
MPEG Ruis Reductie: Auto
Intelligent Frame Creation: Maximum
Allereerst: de schaal/range van de instellingen is bij de 60 serie voor sommige settings anders dan bij de vorige series. Ik neem aan contast, helderheid, kleur etc van 0-100 (was bij voorheen 0-60). Verder: sommige settings zijn niet in alle beeldmodi (normaal, True Cinema, etc) beschikbaar, en sommige settings vind je niet op de ST60 maar wel op de GT en VT60.
- Scherpte: ook van 0-100 neem ik aan (was 0-10). Als ik jou was zou ik die helemaal terugzetten op 0 of maximaal op 30 zetten. Daarboven krijg je alleen maar last van edge sharpening in de fijnere details, waardoor het beeld harder ("scherper") oogt maar het juist detail verliest (en dus eigenlijk onscherper is).
- Warmte kleuren: dit is een van de belangrijkste settings, om op de beoogde D65 temperatuur uit te komen waarmee video/film geschoten is zet je deze op warm. Niet op normaal dus, want dat is niet normaal

, en al helemaal niet op koel.

- Levendige kleuren: wat mij betreft uit, dat verstoort alleen maar de balans van de kleurverzadiging.
- Kleuren remasteren: zelfde verhaal, uit
- Kleurengamma: Rec.709 (zit wsch. niet op de ST60?)
- Omgevingssensor uit!, dit vernaggelt alleen maar je contrast, zeker als je 's avonds zit te kijken. De omgevingssensor schroeft bij daglicht het contrast te ver op (whitecrush) en 's avonds het contrast te ver terug (vaal beeld). Pas zelf het contrast aan aan je omgevingslicht, of beter nog, gebruik bijv. de normaalstand voor overdag kijken (met bijv. contrast 60-70) en de THX cinema stand voor 's avonds kijken (met contrast bijv. 55-60).
- MPEG Ruis reductie: uit, ik neem aan dat je gewoon ruisarme bronnen kijkt dus dan doet deze vorm van ruisreductie meer kwaad dan goed (o.a. verlies van detail/scherpte).
- Intelligent frame creation: kwestie van smaak. Houd je van panshots soepel als boter met behoud van detail, dan laat je deze op max staan. Houd je van de "filmlook" van 24p materiaal, waarbij elke pan vergezeld gaat de schokjes die kenmerkend zijn voor 24p materiaal, dan zet je deze setting uit of op minimaal.
Als je de boel zo instelt lijkt het beeld in eerste instantie misschien wat "geler" en softer, maar daar wen je heel snel aan, en je wordt beloond met natuurlijkere tinten (huidskleuren!, grijstinten) en juist meer detail.
[
Voor 11% gewijzigd door
Cap op 26-04-2013 22:25
]