Heb je het toestel hier op tweakers in V&A gezet? Ik denk dat er dan wel belangstelling is, als de prijs maar aantrekkelijk genoeg is. Dat laatste is vaak het voornaamste struikelblok. Ik kan me de discussie tussen iemand die een half jaar geleden de volle mep heeft betaald en iemand die de goedkoopste aanbieding in de pricewatch van de opvolger heeft weten te vinden wel voorstellen.

Naar mijn meing was die reactie niet gechargeerd: wellicht wat ongezouten, maar wel duidelijk en eerlijk. Ik wil je in ieder geval niets in de schoenen schuiven.
Had jij een mededeling gedaan in de trant van: "ik heb me ingelezen en afgewogen, en heb besloten toch model X (ST60, VT60, of whatever) te pakken" dan zou ik dat verhaal niet opgehangen hebben. Maar jouw reactie was uitnodigend want in de trant van (vrij vertaald):
"Wat nu?... Ik heb op basis van 2 reviews het gevoel dat ik moet cancellen en 500 euro extra moet gaan uitgeven, of is dit een verkeerde gedachte, help!". Voeg daarbij je eerdere vragen en ik denk dat mijn uitleg wel verklaarbaar is.
Edit: en achter mijn advies betreffende de VT50 bij Hifi Klubben sta ik nog steeds, een paar honderd euro duurder dan bij de internetshops, extreem hoge afleverkosten, een demomodel ipv een nieuwe en voorgelogen over dat ie zeer weinig aan zou hebben gestaan, lijkt me duidelijk.
Nu ga ik hieronder weer zo duidelijk en ongezouten mogelijk mijn mening verwoorden, houd je vast.

ersy schreef op maandag 08 april 2013 @ 13:38:
[...]
Dan wordt door het Forum toch de 50V50 geadviseerd (na mijn vraag n.a.v. de S60 test) en O.K. dan maar.
Maar juist door het Forum intensief te volgen heb ik twijfels rond de 50VT50 opgebouwd…
Dat is dus precies mijn punt in mijn vorige reactie.
ersy schreef op maandag 08 april 2013 @ 13:38:
[...]
Na het lezen van de eerste 50GT60 reviews voelde ik het: hier moet voor mij, in dit tijdsgewricht, de optimale prijs/kwaliteitverhouding liggen en die zoek ik. Niet zo zeer “de beste”!
En als ik de testen goed gelezen heb gaat het niet alleen om een beter contrast, maar óók om een beter geluid, meer afregelingsmogelijkheden en meer smart-tv features.
En dat alles lijkt mij echt die meerprijs wel waard.
Ook dit relaas onderschrijft voor mij wat ik eerder gezegd heb.
Ten eerste vind ik dat je testen zeker moet lezen, maar daarbij proberen feiten en vorm/toon zoveel mogelijk van elkaar te scheiden. Dat is lastig: de betere reviews (zoals de reviews in kwestie) staan boordevol informatie maar zijn net als de minder goede reviews op zijn zachtst gezegd "welwillend" geschreven richting de fabrikant (en ook het koopgrage publiek). Om werkelijk te concluderen op welk pakket van punten essentiele vooruitgang is geboekt en welke niet blijkt in praktijk helaas dat je een redelijke hoeveelheid gebruikerservaringen nodig hebt. Daarvoor moeten we nog wel 1 of 2 maanden geduld hebben. Allerlei mogelijke eigenschappen, issues, bevindingen, eigenaardigheden over de 50 serie (en het jaar daarvoor de 30 serie, etc) kwamen ook na verloop van tijd naar boven via de fora.
Maar goed, even puntsgewijs jouw speerpunten:
- De conclusie over het contrast lijkt me gezien de reviews en de ervaringen met de VT50 en ST/GT50 onomstreden. Ik heb ook niet nagelaten die te noemen.
- De conclusie dat het geluid van de GT60 beter is (beter dan wat?).
Ik heb in de AVforums review een redelijk positieve alinea gelezen met samengevat iets als "reasonable performance, clear soundstage, voor een tv dan, vergelijk het vooral niet met speakers of zelfs een soundbar". Dat het geluid beter is dan de GT50, laat staan VT50, staat daar wat mij betreft niet. Ook staat in de scorelijst het vinkje voor "sound quality" op dezelfde plaats als die van de GT50 van een jaar geleden, namelijk "good". (Niet dat dat vinkje alles zegt hoor: de oplettende lezer van de reviews van vorig jaar heeft gezien dat sommige vinkjes van eenzelfde serie maar verschillende grootte soms op een andere plek belanden, en dan heb ik het niet over de exemplarisch verschillende ongekalibreerde kwaliteit.)
Wat ik weet uit eigen ervaring, side by side ST50 en VT50, is dat het geluid van de 50 inch VT50 beter is dan de 50 inch ST50, zowel de lage als de hoge tonen. Ook is het geluid van de 50ST50 weer beter dan de 42ST50, met name de lage tonen. De GT50 heb ik zelf niet gehoord dus daar heb ik geen oordeel over.
- Meer afregelingsmogelijkheden. Ik weet niet precies op welke je doelt, maar als het gaat om mogelijkheden het beeld in optimaal te stellen: de VT50 is daarin ook ruim (zat) voorzien. De meeste "features" moet je zelfs gewoon uit zetten voor het beste beeld.

De beperking van de VT50 tov de 60 serie voor de kniesoren zit hem in het maximaal haalbare contrast (oftewel de combinatie zwartwaarde + luminance), zeker in de professional mode. Maar dat contrast hadden we al benoemd. Tenzij ik iets gemist heb is dit dus hetzelfde punt als "contrast".
- Smart-TV features: in hoeverre daar in praktijk nu precies meerwaarde in zit (los van of je het uberhaupt gebruikt, een laptop of zelfs tablet blijft een stuk sneller en velzijdiger

) is mij op basis van de reviews nog niet duidelijk. Wat ik tot nu toe heb kunnen zien houdt vooral een andere presentatie in van dezelfde apps (zelfde browser, you-tube en twitter apps) vanuit het startscherm, dat ze tot "my home screen" gedoopt hebben. Ook is het nog niet zeker dat de VT/GT50 geen update krijgen die ook voorziet in de nieuwe "home screen" layout.
Als ze hetzelfde label ze op het apparaat stempelen als je zelf zou doen op basis van je ervaringen met het apparaat dan is dat natuurlijk leuk want een blijk van (h)erkenning, maar laten we wel wezen: het label op zich zal me worst wezen en mijn aankoopbeslissing totaal niet beïnvloeden. Maar als jij er blij van wordt dan is dat natuurlijk prima.
[
Voor 7% gewijzigd door
Cap op 09-04-2013 18:45
]