Sinds afgelopen maandag ben ik ook in het bezit van een Panasonic plasma, specifiek de 50GT50.
Even wat achtergrondinformatie.
Dit is niet mijn eerste plasma. Hiervoor was ik namelijk in het bezit van een LG plasma (50PK950) en dat was mijn eerste ervaring met plasma tv (daarvoor alleen maar LCD). Na een week deze tv te hebben gehad was ik al tot de conclusie gekomen nooit meer een LCD te kopen want wat een verschil is dat zeg! Een plasma is zoveel fijner om naar te kijken dan een LCD in alle opzichten (kleur, zwartwaardes, kijkhoek, etc). Enig nadeel waren de reflecties in het scherm wat eigenlijk alleen overdag soms storend kon zijn maar dat nam ik voor lief en daarbij kijk ik toch 80-90% van de tijd alleen ’s avonds tv.
Op het moment dat ik de LG kocht wist ik al dat de plasma’s van Panasonic “top of the range” waren in de plasma technologie (Pioneer hierin niet meegenomen omdat die geen Plasma’s meer produceren). Helaas was mijn budget in die periode niet toerijkend om een Panasonic plasma te kopen en op dat moment was de LG erg gunstig geprijsd dus vandaar dat mijn keuze toen is gevallen op de LG.
Zoals aangegeven heb ik al ontzettend genoten van de prestaties van de LG maar was mijn wens nog altijd om deze ooit nog eens te vervangen met een Panasonic

Na anderhalf jaar was het dan zover en was het tijd om een Panasonic aan te gaan schaffen.
Mijn keuze was gevallen op de 50GT50 na het lezen van heel veel reviews en gebruikers ervaring hier op Tweakers, AVSforum en AVforums. Hoewel er hier op tweakers niet veel terug te lezen viel over specifiek de GT50 (grotendeels ervaringen over de ST50 en wat VT50).
Eigenlijk, na mij goed te hebben ingelezen, kon ik concluderen dat de ST50, GT50 en VT50 toch wel erg aan elkaar gewaagd waren en dat de keuze toch ook een beetje te maken zou hebben met mijn persoonlijke voorkeuren.
Ik heb gekozen voor de GT50 omdat:
- THX standen: ben voorlopig (nog) niet van plan mijn tv te laten kalibreren dus zijn de THX standen voor mij een pluspunt.
- Design: de ST50 vond ik zelf niet mooi om te zien en de tv kreeg ook een heel lage WAF (wife acceptance factor)
- Verder waren de GT50 en VT50 eigenlijk nagenoeg hetzelfde (alleen het design, andere filters op de tv’s en twee meegeleverde 3D brillen bij de VT50). Vond ik deze verschillen het extra geld wat de VT50 zou kosten waard? Nee dus…design van de GT50 vond ik al mooi, las dat de VT50 marginaal beter beeld gaf en 3D kijk ik toch niet.
Na de keuze te hebben gemaakt ben ik op zoek gegaan naar een gunstige prijs voor deze tv. Uiteindelijk heb de tv afgelopen maandag gekocht en opgehaald bij de plasmadiscounter (al eerder tv’s gekocht en prima ervaringen mee gehad, ook aftersales). Ik had mijn oude tv nog kunnen verkopen voor 600 eur en had nog wat verjaardags geld liggen + een leuk centje retour gehad van mijn energieleverancier. Al met al hoefde ik zelf maar 49 eur bij te betalen voor de tv dus dat is altijd leuk
TV gisteren pas uitgepakt en aangesloten/opgehangen. Toen kwam het moment dat ik de tv wilde gaan aanzetten maar deze met geen mogelijkheid aan kreeg. Van alles geprobeerd: andere stekkerdoos, ander stopcontact, etc, maar hij wou maar niet aan. Uiteraard baalde ik hier behoorlijk van en was ik lichtelijk geïrriteerd (schijnbaar viel het op want mijn vriendin kwam nog even kijken hoe het ging en zag gelijk aan me dat ik niet blij was dus die was maar weer snel terug naar de slaapkamer gegaan om daar “rustig” tv te kijken). Na een poosje verder te klooien “ontdekte” ik dat er aan de rechterachterkant van de tv ook nog knopjes zitten en na de onderste daarvan te hebben ingedrukt kreeg de tv stroom. Resultaat: een grote glimlach op mijn gezicht en een vriendin de me even later hartelijk stond uit te lachen.
Na dit avontuurtje kon ik dan eindelijk de tv aanzetten en instellen. Hier was ik snel klaar mee want alles is aangesloten via hdmi (gebruik de tuner van de TV niet). Heb voor alle kanalen picture mode op THX cinema staan lijkt me ook prima stand tijdens de “break-in” period. Eerst even wat gezapt langs de kanalen en mijn eerste indruk was zeer goed. Vooral de diepe zwarten vielen me op waardoor het contrast ook hoger was dan bij mijn LG (ook de kleuren waren iets feller op de GT50). Hierna nog even een bluray (Avatar) getest en toen zat ik echt te genieten. Wat een ontzettend mooi beeld zeg. Doordat de zwarten zo diep zijn krijg je al meer diepte in het beeld en ik was zeker onder de indruk. Ik vond mijn vorige plasma al mooi maar ik zie heel duidelijk het verschil nu. Na een halfuur was ik al helemaal tevreden met mijn aankoop (hopelijk blijft het ook zo, maar daar gaan we wel vanuit). Heb ook nog even wat slides in allerlei kleuren voorbij laten komen om te kijken of er nog problemen waren met het paneel en gelukkig niks kunnen ontdekken dus is het vanaf nu genieten van het scherm met films en series (en over een tijdje ook wat gamen).
Het enige minpuntje wat me tot nu toe is opgevallen is wat gezoem bij vooral wit beeld of heel lichte kleuren. Ik weet dat dit een zwakte is bij plasma’s en ik hoor het ook niet als ik het geluid aan heb staan (alleen als ik de tv op mute zet). Ik zit ongeveer 2,5m van het scherm. Ik heb er in ieder geval geen last van want ik kijk eigenlijk nooit tv met het geluid uit

Desondanks is het toch een puntje wat verbeterd zou kunnen worden want ik had dit niet bij mijn LG.
Al met al erg tevreden met de tv en heb alweer zin om er nog veel meer van te gaan genieten. Als jullie nog tips hebben of advies dan hoor ik dat graag.