MazeWing schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 17:04:
Ik heb sinds vandaag mijn Toshiba 55WL863g binnen. Ik kwam af van een VT30 die ik verkocht heb. Aangezien er meerdere mensen zijn die van een VT30 af komen en niet zeker weten wat ze moeten kopen, geef ik kort even weer wat ik van de tv vind.
Dit zal dan ook mijn enige post zijn over deze tv in dit topic. Mochten er vragen zijn, kan men me altijd een DM sturen. De tv kost €1379 en betreft een 55 inch edge led scherm met 32 local dimming zones.
- Beeld is naar mijn mening stuk rustiger dan Plasma. Ik was namelijk toch 1 van de mensen die flickeringen van plasma ziet. Verder is het fijn dat je nu ook van dichterbij geen dithering ziet, zoals bij plasma
- Kleuren zijn goed en ook constateer ik geen problemen met rood. Natuurlijk kan ik hier pas echt iets over zeggen als het straks donker is, maar het kijken naar dit scherm in daglicht is echt STUKKEN beter dan bij de VT30
- Gamen gaat gewoon goed, mits je gebruik maakt van game mode. Anders heb je toch behoorlijke lag. Met game mode merk ik zelf geen verschil met de VT30. Ik heb getest met Uncharted 3 en Wipeout.
- Scherm heeft iets meer last van reflecties dan de VT30. Dit is vergelijkbaar met de C7700 plasma die ik ooit heb gehad en voor mij niet storend. Zeker gezien het feit dat de helderheid een stuk hoger is.
- Afstandsbediening valt reuze mee. Het is echt niet zo'n gedrocht als dat de reviews je doen geloven. Hij ligt naar mijn mening aardig in de hand en knoppen voelen goed aan
- Menu structuur is super! Veel uitgebreide opties en een betere indeling dan het panasonic (of samsung) menu
- Clouding kan ik nu nog niets over zeggen, echter is er in het midden van het schem aan de boven en onderkant, een iets donkerder beeld. Dit valt eigenlijk alleen op als je een statisch licht scherm hebt. Hoe dit straks is in het donker kan ik nu nog niet zeggen. Ik heb de hele tijd backlight op 80 gehad (minstens 2x zo helder dan de VT30)
- Bewegend beeld is heel mooi en heeft geen last van problemen die af en toe optreden bij de VT30 (false contouring, posterizations, solarization, etc.)
- Motion controls om het beeld vloeiender te maken werken heel goed. Ik heb nog geen tv gezien die het zo natuurlijk over laat komen. Op de smooth stand (hoogste stand) is alles mooi smooth, zonder een soap-opera effect te krijgen. Enkel bij sommige bewegingen, zie je dat het net iets te smooth is zoals je normaal gewend bent. Ik heb 'm nu op standard en dat ziet er net wat mooier uit, zonder ook maar iets van onnatuurlijke bewegingen.
- Design is prachtig en straalt duurzaamheid en luxe uit. De stalen rand is 2.3cm breed en komt mooi tot z'n recht met zo'n groot scherm
- Geen last van rare geluiden zoals buzzing. (Wat ook logisch is aangezien het geen plasma betreft)
Al bij al vind ik het een behoorlijke verbetering ten opzichte van de VT30. Ook het feit dat ik me geen zorgen meer hoef te maken om inbranden en gewoon menu's etc. uren kan laten staan, zonder problemen zenderlogo's in beeld kan hebben is en ook lekker overdag met een mooi beeld kan kijken, is me een misschien iets mindere uniformiteit meer dan waard.
Ik zal deze post nog een keer updaten, als ik de tv ook in een donkere ruimte heb gezien.