Ligt er ook aan hoe goed je kijkt, het is namelijk erg subtiel. Zeker de eerste 2 balkjes die moeten heel erg subtiel zichtbaar zijn. De meeste mensen zullen misschien wel zeggen niet zichtbaar. Vraag ik met het balkjesscherm in beeld aan een ander of ze die balkjes zien dan zeggen ze nee, totdat je ze beter laat kijken.
Het
nulniveau van de balkjes regel je met de helderheid, niet met de gamma. En er is eigenlijk maar 1 goede instelling: de
maximale helderheid waarbij 16 niet, totaal niet, nul, zichtbaar is. Ook niet in een pikkedonkere kamer. Dus dat laatste is de beste check: kamer helemaal donker en dan turen. Dat kan je overigens ook prima (beter) met een volledig zwart scherm doen in diezelfde donkere kamer. En dan precies op de grens gaan zitten. Tikje voor tikje omhoog met de helderheid en zodra het scherm ook maar iets, heel iets oplicht: helderheid 1 tikje terug. Dan zit je goed. En dan is wat je ziet bij de balkjes, wat het eerste balkje is, een gegeven.
Vervolgens regel je met de gamma hoe
snel het beeld uit het zwart komt. Het nulniveau blijft 16 (helderheid), maar hoe snel de balkjes 17, 18, 19, 20 etc vervolgens lichter worden hangt af van je gamma instelling. Als je kalibreert op gamma 2.4, waarvan bekend is dat die correct filmmateriaal weergeeft in een kamer met gedempt licht, is dan de zichtbaarheid van balkje 17, 18, 19 etc. een
gegeven dat voortkomt uit je ingestelde (geprefereerde) gamma. Je gaat dus niet andersom werken en je gamma aanpassen zodat je per se alle balkjes van je testscherm (te) duidelijk ziet. Tenzij je het (te) duidelijk zien van balkjes op een specifiek testscherm belangrijker vindt dan een zo correct mogelijke helderheid en gamma.
Veel duidelijker kan ik het niet uitleggen.

Je kan je gamma bij 10 best wat verlagen, als het volgens de metingen blijft kloppen met je ingestelde gamma. Het zal een klein beetje helpen bij de balkjes, hoewel misschien niet helemaal tot 17, want 10 IRE grijpt eerder aan op pakweg (zo uit mijn hoofd) balkje 20.
Het advies is meestal om de correctie beperkt te houden (dus geen -10 of meer bijv.) omdat je anders last krijgt van floating blacks in donkere scenes: fluctuerende helderheid in de donkerste delen van het beeld.
[
Voor 17% gewijzigd door
Cap op 04-07-2013 11:52
]