Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adlermann schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 17:00:
[...]

Bij mijn tv's kwamen ze ongeveer vanaf 500 uur, vanaf 1000 uur zitten ze op hun 'max'
Ze begonnen mij hier op te vallen vanaf zo'n 300 uur, ik zit nu op 600+. Ben benieuwd naar hoe het er straks bij de 1000 uur voor staat! :)

Ik zit nog steeds op het niveau dat het moeilijk vast te leggen is op foto's, ook met volledig grijs 25 IRE scherm en 3D mode ingeschakeld. Maar ja, iPhone 4s als camera hè. ;) Als ik een goede camera had was dat echter een ander verhaal geweest. Ook een zwart scherm met de groene randen zou dan lukken. Wat ik wel vast kan leggin is de DSE/VBI lijnen rechts, maar ik ik heb mijn twijfels of E-care dit onder garantie vindt vallen. De lichtere randen storen me eigenlijk alleen als ik in een (te) donkere kamer naar een vrijwel zwart scherm zit te kijken.

Overigens is de Block Electrostore failliet en in hun informatie staat dat ik voor garantie op al hun producten contact op moet nemen met... E-care. Dat scheelt weer een horde. :)

Anekdote:
Gisteren liep ik langs de Hifi Klubben. Ze hadden daar staan: een ST60, GT60, VT50 en ZT60.

De ZT60 hing belachelijk ongelukkig op een schuine hoek in de doorloop, zodat de max afstand waarop je hem kon bekijken misschien net 2 meter was. En nog schuin richting de grote winkelramen ramen ook, reflecties dus verzekerd. Goed gedaan jongens! Zo gaat het vast goed verkopen, zeker met dat prijskaartje in het achterhoofd: 4K+. :F

De ZT60 zag er uit als een VT50. Daarmee bedoel ik vooral het uiterlijk van de tv, maar ook het beeld was erg gelijkend. Ik heb natuurlijk een tijdje staan kijken maar was - met als gegeven natuurlijk de opstelling en het aangeboden programma - niet enthousiast.

Het beeld van de GT60 en ST60 zag er beter uit, maar die stonden dan ook beter opgesteld. De VT50 en ZT60 stonden te donker voor de lichte omgeving waar ze in stonden, het felle LED geweld er direct omheen maakte het er natuurlijk niet beter op. Wat uiterlijk betreft vind ik dat ze wel heel erg weinig onderscheid hebben gemaakt tussen de ST60 en GT60, die zien er identiek uit.

Leuk detail: ruim 2 maanden geleden was ik er al en vroeg de verkoper wanneer de 60 serie zou komen en dat ik hem graag zou willen vergelijken met de VT50. Met lichte irritatie en een redelijke hoeveelheid arrogantie meldde de verkoper dat het heus nog 2 maanden ging duren voordat ze de 60 serie hadden, en dat ie dan de VT50 heus al wel verkocht had. Wat heb ik er toch een hekel aan als verkopers je bij voorbaat als onwetend behandelen.
Ik dacht toen nog, ik ben benieuwd: een kleine 1400 euro voor een 50VT50 showmodel, dat leek me op zijn zachtst gezegd geen superdeal. Dan koopt iemand toch een nieuwe voor 1250? Maar goed, ik heb niks gezegd, geen zin in de discussie. Ik vind het natuurlijk erg leuk om te zien dat die 50VT50 er nog steeds staat. :P Nu voor 1229,- dat wel. Maar ja, showmodel hè. Helaas staan de VT50 en ZT60 zo ver van elkaar opgesteld dat vergelijken totaal onmogelijk is...

Treurig, dat Hifi Klubben...

[ Voor 96% gewijzigd door Cap op 25-06-2013 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 21:42:
[...]

Ze begonnen mij hier op te vallen vanaf zo'n 300 uur, ik zit nu op 600+. Ben benieuwd naar hoe het er straks bij de 1000 uur voor staat! :)

Ik zit nog steeds op het niveau dat het moeilijk vast te leggen is op foto's, ook met volledig grijs 25 IRE scherm en 3D mode ingeschakeld. Maar ja, iPhone 4s als camera hè. ;) Als ik een goede camera had was dat echter een ander verhaal geweest. Ook een zwart scherm met de groene randen zou dan lukken. Wat ik wel vast kan leggin is de DSE/VBI lijnen rechts, maar ik ik heb mijn twijfels of E-care dit onder garantie vindt vallen. De lichtere randen storen me eigenlijk alleen als ik in een (te) donkere kamer naar een vrijwel zwart scherm zit te kijken.
dan ben ik benieuwd! Als je het goed zichtbaar kunt maken op het oog en e-care kan het met hun goede camera vastleggen, dan heb je grote kans op een nieuwe tv :)

Ik kijk het zelf voorlopig ook noge ven aan. TV is nog maar 3 maanden oud. (ik ga trouwens sneller door de uren heen dan jou)
Overigens is de Block Electrostore failliet en in hun informatie staat dat ik voor garantie op al hun producten contact op moet nemen met... E-care. Dat scheelt weer een horde. :)
Ja, mijn winkel bestaat inmiddels ook niet meer :( Er is nog wel een andere vestiging, 120 kilometer verder :)

Bumptious heeft zijn eigen vt60 vanaf out of the box gekalibreerd en elke 50 uur metingen gedaan. Vanaf 200 werd het stabiel bij hem. Even aan kijken nog, misschien toch iets verschil tussen eu en vs modellen? Ik zou het raar vinden. maar het kan.

[ Voor 7% gewijzigd door Adlermann op 26-06-2013 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxHardcore
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-10 22:29
Ik begin nu toch een beetje te twijfelen aan de meerprijs voor een vt60 t.o.v. st60 als je kijkt naar de kwaliteitsverschillen. Ik heb nog geen telefoontje gehad dat die binnen is en denk er nu aan om toch voor de st60 te gaan. Het verschil is ~1000 ST60 2100 vs VT60 3107. Is deze tv echt 1000 meer waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het blijft moeilijk te bepalen of de VT 1000 euro meer waard is. Het is wat de gek er voor geeft. Als iemand helemaal gek is van de glasplaat over het hele scherm langs en een hekel heeft aan - zij het smalle - bezel van de ST60 dan is dat hem de meerprijs misschien al waard. :)

Maar wat beeldkwaliteit betreft is het antwoord absoluut "nee", één situatie uitgezonderd: als je heel vaak in een behoorlijk lichte kamer zit te kijken. Bij daglicht doet het filter namelijk best veel voor het behoud van het contrast. Overigens ging dit verhaal op voor de VT50 vs ST50. Het kan best zijn dat het filter van de ST60 verbeterd is, maar ik ga er vanuit dat die van de VT60 nog steeds beter is.

Aan de andere kant: als je de hele tijd bij daglicht zit te kijken, is een betaalbare lcd tv ook een optie. Je maakt dan immers totaal geen gebruik van de mogelijkheden van een dure tv omdat het daglicht een groot deel van het contrast en de details wegblaast.
Adlermann schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 09:47:
[...]

dan ben ik benieuwd! Als je het goed zichtbaar kunt maken op het oog en e-care kan het met hun goede camera vastleggen, dan heb je grote kans op een nieuwe tv :)

Ik kijk het zelf voorlopig ook noge ven aan. TV is nog maar 3 maanden oud. (ik ga trouwens sneller door de uren heen dan jou)
DSE strepen kan ik dus wel vastleggen, uniformiteit is een ander verhaal. Ik weet niet of het eerste al doorslaggevend is voor E-care.

Hmm ga jij echt sneller? Heb even gecheckt, en ik zit nu op 693 uur in 3,5 maanden, dat vond ik al snel. :D

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 26-06-2013 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 13:08:

[...]

DSE strepen kan ik dus wel vastleggen, uniformiteit is een ander verhaal. Ik weet niet of het eerste al doorslaggevend is voor E-care.

Hmm ga jij echt sneller? Heb even gecheckt, en ik zit nu op 693 uur in 3,5 maanden, dat vond ik al snel. :D
Ja, ik haal ongeveer 8 uur per dag wel denk ik. Ik heb deze tv in maart ergens gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxHardcore
Cap schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 13:08:
Het blijft moeilijk te bepalen of de VT 1000 euro meer waard is. Het is wat de gek er voor geeft. Als iemand helemaal gek is van de glasplaat over het hele scherm langs en een hekel heeft aan - zij het smalle - bezel van de ST60 dan is dat hem de meerprijs misschien al waard. :)

Maar wat beeldkwaliteit betreft is het antwoord absoluut "nee", één situatie uitgezonderd: als je heel vaak in een behoorlijk lichte kamer zit te kijken. Bij daglicht doet het filter namelijk best veel voor het behoud van het contrast. Overigens ging dit verhaal op voor de VT50 vs ST50. Het kan best zijn dat het filter van de ST60 verbeterd is, maar ik ga er vanuit dat die van de VT60 nog steeds beter is.

Aan de andere kant: als je de hele tijd bij daglicht zit te kijken, is een betaalbare lcd tv ook een optie. Je maakt dan immers totaal geen gebruik van de mogelijkheden van een dure tv omdat het daglicht een groot deel van het contrast en de details wegblaast.

[...]

Die gradation steps verschillen nogal wat volgens de specs en ik dacht dat dit misschien toch wel redelijk goed zichtbaar zou zijn in de vorm van wat meer dithering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MaxHardcore schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 13:36:
[...]

Die gradation steps verschillen nogal wat volgens de specs en ik dacht dat dit misschien toch wel redelijk goed zichtbaar zou zijn in de vorm van wat meer dithering.
Het is zichtbaar ja. Maar 90% van de mensen zal het niet zien. En als je niet beter weet, dan zie je het helemaal niet :)

Het is nu ook weer niet zo heel schokkend allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn weinig mensen die op <1 meter zitten om de dither te bewonderen, inderdaad zal 90% of misschien wel 99% van de mensen het niet zien op normale kijkafstand. Daarbij komt nog dat het in 90% van de beelden sowieso niet zichtbaar is (alleen bij donkere scenes met veel grijsverloopjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoorn97
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-03 20:38
elhopo schreef op woensdag 24 april 2013 @ 10:06:
Wellicht interessant voor mensen die nog een 3D bril zoeken: Meestal staat hier de samsung 4100 genoemd, maar die lijkt wat minder goed leverbaar te worden. Ik heb een 42GT50, en kan bevestigen dat de 5100 bril van Samsung hier ook goed op werkt. Deze kan je als set van 2 bestellen bij Amazon.de en kost dan voor een set van 2 nog geen 38 euro, inclusief verzenden. Zoek op SSG-P51002/XC. Per stuk kosten ze dacht ik 19 euro, maar omdat onder de 20 is betaal je wel verzendkosten, vandaar dat jeer beter 2 kan kopen. Koop er trouwens geen batterijen bij, dan betaal je iets van 10 euro verzendkosten... Batterijen haal je bij de Action.
Afgelopen weekend ook één SSG-P5100 aageschaft ondanks dat mederewerkers van de MM de bril niet op de 50GT50 werkend kregen. Thuis op mijn eigen 50GT50 lukte het wel de bril prima werkend te krijgen. Vervolgens een tweede aangeschaft welke ook werkte. Echter na 2 dagen zijn beide brillen niet meer werkend te krijgen. Het lukt de brillen niet om te pairen met de tv.

Herkend iemand dit probleem en wat is een mogelijke oplossingsrichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxHardcore
Adlermann schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 13:44:
[...]

Het is zichtbaar ja. Maar 90% van de mensen zal het niet zien. En als je niet beter weet, dan zie je het helemaal niet :)

Het is nu ook weer niet zo heel schokkend allemaal.
Is de ST60 ook net zo goed te calibreren als de VT60?
Want dan scheelt het echt weinig waarschijnlijk.

Het is wel zo dat het om de 65" modellen gaat op een kijkafstand van 3 meter.

Misschien valt de dithering dan juist wel op.

[ Voor 13% gewijzigd door MaxHardcore op 27-06-2013 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-04 17:00
De BCC heeft de 42ST50 op de website staan voor € 550. Aangezien dit model al tijden uitverkocht is kan dit toch haast geen "nieuw in de doos" tv zijn of wel?

[Edit] Als ik probeer te bestellen is geen van de bezorg/afhalen methoden beschikbaar. Hoewel hij op de site staat dat die leverbaar.

Thuis bezorgen: Op voorraad
Gratis

Zelf afhalen: Beschikbaar

Waarschijnlijk een foutje in het voorraadsysteem?

[ Voor 36% gewijzigd door stfn89 op 27-06-2013 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MaxHardcore schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 15:05:
[...]

Is de ST60 ook net zo goed te calibreren als de VT60?
Want dan scheelt het echt weinig waarschijnlijk.

Het is wel zo dat het om de 65" modellen gaat op een kijkafstand van 3 meter.

Misschien valt de dithering dan juist wel op.
Vanaf 3 meter, zou me verbazen. Maar het kan. Ik zie dithering vanaf 2 meter op een 55". Echter heb ik een visus van 1.6 (ik zie dus op 160% van de gemiddelde mens :) )

st60 is prima te kalibreren. Bijna even goed. Mist alleen een uitgebreid CMS dacht ik (alleen primaire kleuren). Maar 9/10 zijn de secundaire kleuren ook wel onder dE3 te krijgen met alleen de primaire kleuren (op een panasonic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stfn89 schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 15:08:

...

Waarschijnlijk een foutje in het voorraadsysteem?
Lijkt me wel ja, kijk eens bij de beoordelingen van de BCC webshop hier in de pricewatch van Tweakers en oordeel zelf. Onbetrouwbare winkel met betrekking tot voorraad en levertijden, als je het mij vraagt.
Adlermann schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 15:26:
[...]

Vanaf 3 meter, zou me verbazen. Maar het kan. Ik zie dithering vanaf 2 meter op een 55". Echter heb ik een visus van 1.6 (ik zie dus op 160% van de gemiddelde mens :) )

st60 is prima te kalibreren. Bijna even goed. Mist alleen een uitgebreid CMS dacht ik (alleen primaire kleuren). Maar 9/10 zijn de secundaire kleuren ook wel onder dE3 te krijgen met alleen de primaire kleuren (op een panasonic).
Eens, ondanks dat dither zichtbaar is op > 1 meter met een goed oog heb je van dither helemaal geen last op normale kijkafstanden (dus > 2 meter bij dergelijke schermformaten). En een ST60 kalibreren zal inderdaad net zo prima gaan als een VT60.

[ Voor 88% gewijzigd door Cap op 27-06-2013 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxHardcore
Cap schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 16:09:
[...]

Lijkt me wel ja, kijk eens bij de beoordelingen van de BCC webshop hier in de pricewatch van Tweakers en oordeel zelf. Onbetrouwbare winkel met betrekking tot voorraad en levertijden, als je het mij vraagt.

[...]

Eens, ondanks dat dither zichtbaar is op > 1 meter met een goed oog heb je van dither helemaal geen last op normale kijkafstanden (dus > 2 meter bij dergelijke schermformaten). En een ST60 kalibreren zal inderdaad net zo prima gaan als een VT60.
3d performance is ook bijna hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MaxHardcore schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 17:13:
[...]

3d performance is ook bijna hetzelfde?
IK zou zeggen van wel. Maar ik heb mensen zien schrijven dat ze verschil zien. Ik heb het zelf niet gezien. Dus ik denk persoonlijk: placebo-effect. Maar het is mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 17:52
Ik weet dat plasma's een beetje buzzen, maar ik krijg het gevoel dat het wel iets meer dan normaal is bij mijn p65vt50. Als ik het geluid van de TV op 10 zet hoor ik het gezoem er duidelijk doorheen bij een "gemiddeld" beeld. Ik zit zo'n 5 meter van de TV af. Zou ik hier een monteur voor kunnen laten komen?

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riotvan
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-10 13:04
Ben de 200 uur voorbij op m'n GT60 :D Bij de 300-400 uur maar ff kijken voor een calibratie.
Pkunk schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 18:11:
Ik weet dat plasma's een beetje buzzen, maar ik krijg het gevoel dat het wel iets meer dan normaal is bij mijn p65vt50. Als ik het geluid van de TV op 10 zet hoor ik het gezoem er duidelijk doorheen bij een "gemiddeld" beeld. Ik zit zo'n 5 meter van de TV af. Zou ik hier een monteur voor kunnen laten komen?
Hmm is het erger geworden of heb je em nog niet zo lang, kan een probleem met een van de fans zijn namelijk. Voor de rest merk ik alleen een zoem bij een wit/helder beeld. Maar goed akoestiek en gehoor zijn ook van invloed.

[ Voor 77% gewijzigd door Riotvan op 27-06-2013 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het groene spul is inmiddels redelijk op een foto te zetten.

Of het zichtbaar is hangt wel van de kijkhoek af van je TN scherm als je die hebt :)

Afbeeldingslocatie: http://sinas.rename-it.nl/~wilco/vt50/greenstuff.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:53

Nikeo

Jawelles

Over die TXP42ST50E die bij BCC zou zijn voor € 549,25 (alleen in de winkel):

Is dat in juni 2013 nog steeds een goede koop voor dat geld? Zelfs als het de laatste showroommodellen zijn? Ik kan eens langs een BCC lopen waarvan online gezegd wordt dat er nog voorraad is. Niet geschoten is altijd mis. Het lijkt mij een hele luxe tv voor dat geld namelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@adlermann:
Ik zie rechts 2 lichtere verticale (DSE) strepen waarvan de linker niet helemaal tot boven, maar vooral ook de NED1 afterglow / retentie. :) Zijn die strepen meteen ook de groene plekken?

@nikeo:
Naar mijn mening niks mis met met een ST50 voor dat geld! Als het een showroommodel is gewoon nog wat afdingen!

[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 28-06-2013 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 23:59:
@adlermann:
Ik zie rechts 2 lichtere verticale (DSE) strepen waarvan de linker niet helemaal tot boven, maar vooral ook de NED1 afterglow / retentie. :) Zijn die strepen meteen ook de groene plekken?

@nikeo:
Naar mijn mening niks met met een ST50 voor dat geld! Als het een showroommodel is gewoon nog wat afdingen!
Yup, en die strepen zijn ook heel erg groen. Op de foto is het minder goed te zien (maar best wel aardig al) dan in het echt. Ja en NL1 logo is afterglow :) Ik had echt 2 min ned 1 opstaan :)

Het is op een ire 25 slide ook meteen te zien. Op gamma 2.4 iets beter dan 2.0. Op mijn scherm (monitor) is het ook echt gewoon groen. Maar dat zal per monitor/laptopscherm verschillen. Vooral kijkhoeken bij TN schermen hebben er invloed op. Het zijn ook niet echt strepen, maar het is gewoon 1 vlek eigenlijk.

Ik denk dat ik toch e-care weer laat komen....

Maar het is geen vbi trouwens. Die vlekken zie je niet in pans tijdens voetbalwedstrijden. Maar ik keek gister battle royale en daar zit veel donkere scenes in rond ire25 en ik zag de hele film dat groene :(

[ Voor 9% gewijzigd door Adlermann op 28-06-2013 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-10 22:46
Nikeo schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 19:26:
Over die TXP42ST50E die bij BCC zou zijn voor € 549,25 (alleen in de winkel):

Is dat in juni 2013 nog steeds een goede koop voor dat geld? Zelfs als het de laatste showroommodellen zijn? Ik kan eens langs een BCC lopen waarvan online gezegd wordt dat er nog voorraad is. Niet geschoten is altijd mis. Het lijkt mij een hele luxe tv voor dat geld namelijk!
Nog steeds een uitstekend toestel, voor dat geld niet te lang twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 17:52
Riotvan schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 18:39:
Ben de 200 uur voorbij op m'n GT60 :D Bij de 300-400 uur maar ff kijken voor een calibratie.

[...]

Hmm is het erger geworden of heb je em nog niet zo lang, kan een probleem met een van de fans zijn namelijk. Voor de rest merk ik alleen een zoem bij een wit/helder beeld. Maar goed akoestiek en gehoor zijn ook van invloed.
Ik heb hem net een paar weken. Volgens mij zijn het geen fans want ik hoor het geluid duidelijk harder worden hoe witter het beeld word.

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adlermann schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 00:04:
[...]

Yup, en die strepen zijn ook heel erg groen. Op de foto is het minder goed te zien (maar best wel aardig al) dan in het echt. Ja en NL1 logo is afterglow :) Ik had echt 2 min ned 1 opstaan :)

Het is op een ire 25 slide ook meteen te zien. Op gamma 2.4 iets beter dan 2.0. Op mijn scherm (monitor) is het ook echt gewoon groen. Maar dat zal per monitor/laptopscherm verschillen. Vooral kijkhoeken bij TN schermen hebben er invloed op. Het zijn ook niet echt strepen, maar het is gewoon 1 vlek eigenlijk.
Waarmee heb je de foto gemaakt, een camera of een telefoon? Aan de onscherpte te zien is het zo'n licht-arm telefoonlensje. :P

Ik zie (inderdaad op een laptoscherm, macbook) toch wel duidelijk een donkerdere verticale plek tussen de 2 "strepen" vandaar dat ik het strepen noem. :)

Ze zijn inderdaad wat groenig maar vooral ook lichter dan de rest van het scherm. Het lijkt zelfs alsof er helemaal rechts een donkerdere streep zit over de hele hoogte van het scherm. Gek dat er op die plek helemaal rechts geen groen te zien is. Is bij mijn scherm wel zo, althans op een zwarte achtergrond. Het groen zit bij mij dus waar de strepen zitten, maar overlapt tussen die strepen dus ook.

Volgens mij is het bij mij minder erg dan bij jou: ik heb wel meerdere strepen rechts (een stuk of 6) maar dan
minder duidelijk dan deze. Ik heb zelfs het idee dat het minder geworden is, werkelijk waar. Ik zal vanavond nog eens een 25% screenshot maken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxHardcore
Adlermann schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 00:04:
[...]

Ik denk dat ik toch e-care weer laat komen....

Maar het is geen vbi trouwens. Die vlekken zie je niet in pans tijdens voetbalwedstrijden. Maar ik keek gister battle royale en daar zit veel donkere scenes in rond ire25 en ik zag de hele film dat groene :(
Ik heb het idee dat jij straks ook een vt60 hebt staan :)

Ik ga vandaag of morgen de p65vt60 ophalen en de p55 terugbrengen. Ik moet zeggen dat ik al een paar heb geprobeerd om retentie / afterglow te creeren maar krijg dit op de vt60 moeilijk voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 14:17:
[...]

Waarmee heb je de foto gemaakt, een camera of een telefoon? Aan de onscherpte te zien is het zo'n licht-arm telefoonlensje. :P
Iphone 5
Ik zie (inderdaad op een laptoscherm, macbook) toch wel duidelijk een donkerdere verticale plek tussen de 2 "strepen" vandaar dat ik het strepen noem. :)

Ze zijn inderdaad wat groenig maar vooral ook lichter dan de rest van het scherm. Het lijkt zelfs alsof er helemaal rechts een donkerdere streep zit over de hele hoogte van het scherm. Gek dat er op die plek helemaal rechts geen groen te zien is. Is bij mijn scherm wel zo, althans op een zwarte achtergrond. Het groen zit bij mij dus waar de strepen zitten, maar overlapt tussen die strepen dus ook.
Ja, je hebt wel gelijk verder hoor. Die donkere streep was het enige vbi wat ik had toen de tv out of the box kwam. Dat is de donkere streep die ook in veel reviews terugkwam.

Die donkere streep zie je ook niet terug. Op de foto lijken de licht groene dingen meerdere plekken, maar de camera pakt dat niet helemaal netjes op. Met het oog is het erger.
Volgens mij is het bij mij minder erg dan bij jou: ik heb wel meerdere strepen rechts (een stuk of 6) maar dan
minder duidelijk dan deze. Ik heb zelfs het idee dat het minder geworden is, werkelijk waar. Ik zal vanavond nog eens een 25% screenshot maken. :P
Ja op 600 uur kon ik het ook nog niet vastleggen op een camera :) Vanaf 1000 uur wel. Ik wens je veel succes de aankomende 300-400 uur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-10 22:46
Yes over twee weken de 50vt60 binnen, kom van een vt30 dus ben benieuwd naar de wow factor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier dan mijn scherm. :) Met opzet in het donker genomen zodat het maximaal zichtbaar is. Overdag pakt mijn iPhone dit niet op. Horizontale banen negeren, komt door camera.

Je ziet wel dat het linksboven en rechts over de hele hoogte iets groener is.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/10157455/DSE0713.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door Cap op 28-06-2013 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 23:51:
Hier dan mijn scherm. :) Met opzet in het donker genomen zodat het maximaal zichtbaar is. Overdag pakt mijn iPhone dit niet op. Horizontale banen negeren, komt door camera.

Je ziet wel dat het linksboven en rechts over de hele hoogte iets groener is.

[afbeelding]
Ik zie inderdaad meer vbi, maar een stuk minder groen zeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inmiddels zullen de uitverkorenen om de vt60 te mogen testen wel zijn uitgezocht. Ik heb niets gehoord, en zal dus wel niet in de prijzen vallen. Ik zie wel uit naar de reviews, waarbij ik hoop dat ze aandacht besteden aan de vraag of deze serie panasonics wel volledig 'RGB 4:4:4 getrouw zijn'. Dit is van belang als je je TV op je PC aansluit om er films mee te kijken mbv MPC en madVR als videorenderer.

De panasonics die ik heb gezien, en mijn eigen panasonic, pakken geen volledige 4:4:4 subsampling; Je kan wel een signaal met volledige oplossing/4:4:4 sturen, maar intern wordt dit naar een lagere subsampling geconverteerd.
Zie ook: http://www.avsforum.com/t...chroma-subsampling-thread

Ik hoop ook of er beschreven wordt of er naast volledige subsampling ook >8 bpc verwerking mogelijk is (ie 30 bits of 36 bits RGB/YUV, oof wel deepcolor genoemd). Deepcolor wordt ongetwijfeld als input geaccepteerd, maar of dit niet wordt gedownsamled is mijn vraag (of erger nog 'getructuated -> de bovenste 2 of 4 bits gewoon weggooien zoals sommige TV's :/)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2013 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 13:41:
inmiddels zullen de uitverkorenen om de vt60 te kmogen testen wel zijn uitgezocht. Ik heb niets gehoord, en zal dus wel niet in de prijzen vallen. Ik zie wel uit naar de reviews, waarbij ik hoop dat ze aandach besteden aan de vraag of deze serie panasonics wel volledig 'RGB 4:4:4 getrouw zijn'. Dit is van belang als je je TV op je PC aansluit om er films mee te kijken mbv MPC en madVR als videorenderer.

De panasonics die ik heb gezien pakken geen volledige 4:4:4 subsampling; Je kan wel een signaal met volledige oplossing/4:4:4 sturen, maar intern wordt dit naar een lagere subsampling geconverteerd.
Zie ook: http://www.avsforum.com/t...chroma-subsampling-thread

Ik hoop ook of er beschreven wordt of er naast volledige subsampling ook >8 bpc verwerking mogelijk is (ie 30 bits of 36 bits cq 10/12 bpc). Deepcolor wordt ongetwijfeld als input geaccepteerd, maar of dit niet wordt gedownsamled is mijn vraag (of erger nog 'getructuated -> de bovenste 2 of 4 bits gewoon weggooien zoals sommige TV's :/)
Dat wordt uitgelegd op de laatste review op hdtvtest.co.uk. Ga naar de 65" vt60 review en David legt alles uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Adlermann schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 13:58:
[...]

Dat wordt uitgelegd op de laatste review op hdtvtest.co.uk. Ga naar de 65" vt60 review en David legt alles uit.
Thx :)

Inderdaad informatief over het 4:4:4 gebeuren. Ik zoek nu nog evenen verder naar info over YUV 30/36 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxHardcore
De p65 vt60 staat. Nu op naar de 400 uur voor calibratie. :)

Ik zie trouwens bij het schuifbalken pixels die iets later oplichten, maar heb het idee dat het nu al minder wordt. Is schuifbalken onverstandig met een nieuw scherm? Eerst 50 uur normaal inspelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-10 20:08
ik zou het niet te veel gebruiken, zekers niet als het niet nodig is, je scherm.
Je scherm slijt harder, ik heb zelfs bij een Pioneer het panel vernield met die schuifbalk functie

Laat het scherm gewoon aanstaan een tijd lang op een kanaal zonder logo en je scherm veroudert mooi en retentie zou minder moeten worden. Ben je ook lekker snel bij die 400 uur.

Zijn er hier mensen met een zt60 en ik wou vragen in hoeverre die schermen uniform zijn, zonder rare vlekken ect.Ik wil dat scherm alleen kopen als die 100% uniform is ,

Mijn v20 staat al bij mijn ouders dus ik ben op zoek naar een nieuw scherm :)

[ Voor 29% gewijzigd door freaky35 op 29-06-2013 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mn plasma de eerste tijd regelmatig een uurtje met de break-in images 'ingedraaid'. Zelfs nu doe ik dat nog wel eens. Zie bv: http://www.hometheatersha...r-new-plasma-display.html

De images staan hier: http://www.eaprogramming..../files/BreakIn_Images.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Adlermann schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 23:13:
[...]

Onzin, compleet overbodig. Doet niets tegen retentie e.d.
Ik heb het niet over retentie hè? Daar hebben panasonics echt weinig last van.

Het ging over break -in. En daar is dit prima voor imho.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2013 02:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerBee
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2013 @ 02:38:
[...]

Dan heb je mijn G20 nog niet gezien... :X .
Alle plasma's hebben in meerdere of mindere mate last van retentie, hier doe je niets aan, dit is een van de weinige nadelen van een plasma, maar als ik dit nadeel afweeg t.o.v. beeldkwaliteit in vergelijking met een lcd, dan kies ik zo weer voor een plasma. De ene kijker zal een wat gevoeliger oog hebben voor retentie dan een andere kijker, sommigen valt het misschien niet eens op. Het ligt er ook aan hoe lang retentie zichtbaar blijft, bij de ene plasma is het langer (of korter) zichtbaar dan bij een andere plasma.

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2013 @ 02:38:
[...]

Het ging over break -in. En daar is dit prima voor imho.
De meeste mensen doen break-in om retentie te voorkomen. Daardoor maakte ik die link.
Break-in is ook overbodig. Het enige waar het nuttig voor is is dat je sneller de uren maakt. Maar dat kan je ook prima doen door alleen tv te kijken. Enige nut is dat je eerder op 200-300-400 uur zit om te kalibreren.
En met mijn ervaring hoe brak Panasonic tv's verouderen zou ik hem het liefst zo lang mogelijk rond de 300 uur houden :P

[ Voor 18% gewijzigd door Adlermann op 30-06-2013 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vond laats de aankoopbon van mn PZ85, die stamt uit 2008. We gebruiken hem behoorlijk intensief, films TV noem maar op. Helemaal geen burn-in of retentie hier. Wel dat je af en toe een heel helder object eventjes ziet 'nagloeien' maar dat duurt echt maximaal een aantal seconden. Maar dat gebeurt echt heel zelden tot nooit; ook niet op de plaats waar zenderlogo's zitten. Wie weet heeft de burn-in bij mij wel geholpen ? Ik denk voor mezelf maar dat het zo is.

Mn pana is overigens door frank doorhof gecalibreerd.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2013 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-10 16:25
Gisteravond toen ik m'n 42ST50 aanzette kreeg ik ineens de boodschap dat er geen signaal is en dat er geen zenders gevonden zijn, of ik de Auto Setup wilde doorlopen.. Raar, want de kabel stak er gewoon in. Analoog kreeg ik wel gewoon m'n zenders, maar de DVB-C tuner kreeg geen signaal. Na even de power eraf gehad te hebben kreeg ik uiteindelijk wel m'n digitale zenders, maar nu was de Neotion CI+ insteekmodule niet aanwezig volgens het menu.

Ik kijk nu een week of twee digitaal van Ziggo op m'n nieuwe TV, via deze insteekmodule, en op de aanvankelijke installatie na heb ik er geen problemen mee ervaren. Tot nu dan, want met geen mogelijkheid krijg ik de module herkend. Ik heb ook niet zoveel zin om een factory reset te doen als dat het probleem niet permanent oplost. Ligt het dus aan m'n TV of is het de insteekmodule die niet goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Verwijderd schreef op zondag 30 juni 2013 @ 10:52:
Ik vond laats de aankoopbon van mn PZ85, die stamt uit 2008. We gebruiken hem behoorlijk intensief, films TV noem maar op. Helemaal geen burn-in of retentie hier. Wel dat je af en toe een heel helder object eventjes ziet 'nagloeien' maar dat duurt echt maximaal een aantal seconden. Maar dat gebeurt echt heel zelden tot nooit; ook niet op de plaats waar zenderlogo's zitten. Wie weet heeft de burn-in bij mij wel geholpen ? Ik denk voor mezelf maar dat het zo is.

Mn pana is overigens door frank doorhof gecalibreerd.
Ik zit er precies hetzelfde in met mijn 42py70 uit 2007. Volledige 200 uur breakin gedraaid en wel retentie, maar nooit burn in. Op de 50GT60, waar ik op zit te loeren, zal ik het dus weer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat betreft retentie.

99.9% van de mensen ziet het niet als ze gewoon tv kijken, omdat a. het vaak totaal niet opvalt in het gebruik, b. dit vaak is omdat logo A weer (deels) wordt afgedekt door logo B van een andere zender, c. mensen in praktijk niet op zoek zijn naar problemen in beeld maar gewoon tv kijken, d. het gros van de mensen helemaal niet zo super kritisch kijkt (o.a. half blind, 99% van de tijd met een half oog kijkend, verkeerde instellingen met dik oververzadigde kleuren en te hoog contrast, kijkend met een enorme bak daglicht en/of erger nog met een gigantische raampartij die reflecteert op het beeld).

Om het maar voor te zijn: uiteraard vindt iedereen dat punt d. niet op hem/haar van toepassing is. :P

Mijn punt van dit verhaal is dat je zonder alle omstandigheden in aanmerking te nemen geen zinvol vergelijk kan doen wat betreft retentie. Zo'n verschijnsel moet je gewoon testen onder gelijke(nde) omstandigheden en het moet reproduceerbaar zijn.

Wat wel zeker is: iemand die zijn kamer verduistert, bewust fullscreen grey- en colorslides opzet en/of de schuifbalk, en hier nog een tijdje kritisch naar gaat zitten kijken ook, die heeft al snel 100x keer (misschien wat conservatief geschat :)) meer kans om retentie waar te nemen. ;)

Wat betreft break-in: als je wilt denken dat het helpt en je wordt er gelukkig van, gewoon doen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op zondag 30 juni 2013 @ 13:48:
Wat betreft retentie.

99.9% van de mensen ziet het niet als ze gewoon tv kijken, omdat a. het vaak totaal niet opvalt in het gebruik, b. dit vaak is omdat logo A weer (deels) wordt afgedekt door logo B van een andere zender, c. mensen in praktijk niet op zoek zijn naar problemen in beeld maar gewoon tv kijken, d. het gros van de mensen helemaal niet zo super kritisch kijkt (o.a. half blind, 99% van de tijd met een half oog kijkend, verkeerde instellingen met dik oververzadigde kleuren en te hoog contrast, kijkend met een enorme bak daglicht en/of erger nog met een gigantische raampartij die reflecteert op het beeld).

Om het maar voor te zijn: uiteraard vindt iedereen dat punt d. niet op hem/haar van toepassing is. :P

Mijn punt van dit verhaal is dat je zonder alle omstandigheden in aanmerking te nemen geen zinvol vergelijk kan doen wat betreft retentie. Zo'n verschijnsel moet je gewoon testen onder gelijk(ende) omstandigheden en het moet reproduceerbaar zijn.

Wat wel zeker is: iemand die zijn kamer verduistert, bewust fullscreen grey- en colorslides opzet en/of de schuifbalk, en hier nog een tijdje kritisch naar gaat zitten kijken ook, die heeft al snel 100x keer (misschien wat conservatief geschat :)) meer kans om retentie waar te nemen. ;)
Dit is helemaal waar. Ik kom ook genoeg bij mensen die zeggen 'ik zie echt geen rentie, mijn tv heeft er helemaal geen last van'.
En ik zie dan vaak na 10 seconden al wat retentie van logo's en andere zaken. Als je goed kijkt dan vind je het altijd wel. Mensen maken vaak ook een groter probleem van retentie dan het eigenlijk is. Het hoort bij de techniek en elke plasma heeft er in bepaalde mate last van. Ik heb nu een paar dagen nederland 1 opgehad met de tt van assen tour de france etc. En dat NED 1 logo wekt nu mooi de illusie dat Nederland 1 nu de grand prix uitzendt :) :)
Wat betreft break-in: als je wilt denken dat het helpt en je wordt er gelukkig van, gewoon doen! :)
En dit klopt ook.

[edit]
Even terugkomend op de retentie. Het valt me op dat bij dit paneel en mijn vorige vt50 hij in het begin veel robuuster is. Ik kan dat niet bewijzen, maar nu op 1000+ uur heeft ie er iets meer last van.

[ Voor 4% gewijzigd door Adlermann op 30-06-2013 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Ik wil toch ook wel even een lans breken voor de service van Panasonic/E-Care. Mijn TX-P42V20e van 2.5 jaar oud ging kapot (zwarte vertikale streep van 3cm breed over het scherm) en deze is uiteindelijk door Panasonic omgeruild voor een TX-P50VT60e met bijbetaling. Gezien het bedrag dat ik moest bijbetalen (en dat was inclusief het bezoek van de monteur, voorrijkosten en daarna het afleveren van de nieuwe tv, die ze ook nog netjes hebben helpen ophangen) kreeg ik het volledige aankoopbedrag van mijn V20e terug.

Dat heb ik ook wel eens anders meegemaakt (geen garantie, geen service meer).

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Killer schreef op maandag 01 juli 2013 @ 10:59:
Ik wil toch ook wel even een lans breken voor de service van Panasonic/E-Care. Mijn TX-P42V20e van 2.5 jaar oud ging kapot (zwarte vertikale streep van 3cm breed over het scherm) en deze is uiteindelijk door Panasonic omgeruild voor een TX-P50VT60e met bijbetaling. Gezien het bedrag dat ik moest bijbetalen (en dat was inclusief het bezoek van de monteur, voorrijkosten en daarna het afleveren van de nieuwe tv, die ze ook nog netjes hebben helpen ophangen) kreeg ik het volledige aankoopbedrag van mijn V20e terug.

Dat heb ik ook wel eens anders meegemaakt (geen garantie, geen service meer).
en hoe bevalt de vt60 ten opzichte van je v20?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salutem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 08:53
Morgen komt mn 50GT60 binnen :) mn eerste plasma en verwacht er veel van!
Kwam deze settings tegen en de opmerking dat het geen kwaad kan om deze settings vanaf het begin te gaan gebruiken. Iemand op of aanmerkingen? Bedankt! :)
http://www.avforums.com/f...mended-best-settings.html

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:31
salutem schreef op maandag 01 juli 2013 @ 11:39:
Kwam deze settings tegen en de opmerking dat het geen kwaad kan om deze settings vanaf het begin te gaan gebruiken. Iemand op of aanmerkingen? Bedankt! :)
Die witbalans en kleurmanagement instellingen zou ik niet zo 1-op-1 overnemen want da's echt zinloos :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

freaky35 schreef op maandag 01 juli 2013 @ 11:26:
[...]
en hoe bevalt de vt60 ten opzichte van je v20?
Die vraag is lastig te beantwoorden. De vt60 heeft veel meer features dan de v20 zoals Skype met ingebouwde camera en 3D, maar die feautures gebruik ik niet, dus voor mij voegt dat niets toe. De beeldkwaliteit is beter dan de v20, maar dat valt alleen op als je ze naast elkaar gebruikt. In het dagelijks gebruik merk ik niet vreselijk veel verschil. De vt60 doet het wat beter bij daglicht met direct invallend zonlicht en heeft iets diepere zwartwaarden, maar het verschil is niet heel groot. Het verschil zou voor mij geen rechtvaardiging zijn om de v20 te vervangen (was hij nog heel geweest) voor een vt60. Het is wel zo dat snel bewegende beelden op de vt60e beter worden weergegeven dan op de v20 (Ja, ik heb intelligent frame creation en smooth 24p vaak wel aan staan :+ ). Ook de groen/roze gezichten bij snel bewegende SD beelden kan ik niet meer waarnemen op de vt60. Ik moet wel opmerken dat mijn tv echt gebruikt wordt als allemansvriendje. Overdag wordt hij gebruikt om journaal e.d. mee te kijken, inclusief invallend daglicht op het scherm. 's Avonds kijkt de kleine naar Sesamstraat en daarna vrouwlief naar een spelshow o.i.d. en in die scenarios is beeldkwaliteit niet echt een vereiste (dan zou misschien een LCD zelfs beter presteren) later in de nacht wordt hij gebruikt om echt serieus films ermee te kijken en te genieten van alle plasma goodness die dan visueel op je afkomt. De vt60e voldoet wel erg goed in al die scenarios en kan prima fungeren als allrounder.

De vt60 heeft een dubbele tuner en samen met 2 CI+ modules is dat wel een zegen. Nu kan ik 1 zender kijken en tegelijk een andere opnemen en dat miste ik echt op de v20. Daarintegen zijn de fans van de vt60 weer wat lawaaiger dan die van de v20, dat is een groot nadeel vind ik. De extra afstandsbediening met stembesturing en touchpad is een leuke gimmick, maar ligt nagenoeg permanent in de kast.

Omdat ik een vrij korte kijkafstand heb tot de tv is een 50 Inch minder scherp dan een 42 Inch, maar dat is marginaal en heel erg afhankelijk van je kijkafstand natuurlijk. 3D ziet er prima uit, veel beter dan dat wat ik ooit gezien heb bij andere tv's, maar ik gebruik het nauwelijks.

De geluidskwaliteit van de vt60 is veel beter dan dat van de v20. Ik kan nu ook gewoon casual tv kijken zonder het geluid via de receiver te moeten sturen. Bij de v20 ergerde ik mij echt aan het platte blikkerige geluid, waardoor ook bij even het journaal kijken oid de receiver aanging. De vt60 heeft een veel mooier en voller geluid en komt dicht in de buurt van wat ik gewend was van een ouderwetse beeldbuis tv. Het design van de vt60 is veel mooier/luxer dan dat van de v20. Ik twijfelde toentertijd een tijd over de aanschaf an de v10 en toen ik er uiteindelijk uit was, was de v10 niet meer te verkrijgen en kocht ik de v20, maar het design ervan vond ik toen echt minder met die plastic rand eromheen. Vanaf de v30 hebben ze weer het one-sheet-glass design gebruikt voor de VT series en dat spreekt mij veel meer aan.

Ergo, het is een beetje een gemengd gevoel. Ik ben tevreden over de tv, dat wel, maar als mijn v20 nog gewerkt had, dan had ik geen geld neergeteld voor de vt60 en ik vind het ergens jammer dat er geen 42 Inch versie van de vt60 is, want groot, groter, grootst is niet voor iedereen wenselijk. Maar goed, als beeldkwaliteit echt belangrijk voor je is, dan heb je niet veel keuze. Plasma blijft veel beter dan LCD en Panasonic maakt gewoon de beste Plasma's (qua beeldkwaliteit).

Ik heb overigens geen merkbare last van green blobs, retentie en andere narigheden, maar misschien ben ik niet kritisch genoeg om het te zien. Bij mijn V20 had ik er ook geen last van, alleen had die wel wat meer last van ghosting (het naijlen van beeld bij snelle beelden met veel contrast)

[ Voor 8% gewijzigd door Killer op 01-07-2013 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brad Pitt schreef op maandag 01 juli 2013 @ 12:03:
[...]

Die witbalans en kleurmanagement instellingen zou ik niet zo 1-op-1 overnemen want da's echt zinloos :)
bumptious heeft ergens in die topics de settings gegeven die wel overgenomen kunnen worden.Met hele grove tweepunts witbalans. Detailed settings zijn niet beschikbaar.

en welkom terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salutem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 08:53
Adlermann schreef op maandag 01 juli 2013 @ 12:08:
[...]

bumptious heeft ergens in die topics de settings gegeven die wel overgenomen kunnen worden.Met hele grove tweepunts witbalans. Detailed settings zijn niet beschikbaar.

en welkom terug
Ok, ff verder kijken dus. bedankt! en wellicht tot over een tijdje! :)

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:07

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Adlermann schreef op maandag 01 juli 2013 @ 12:08:
[...]

Ja geweldig... Met een gamma van 2.4 die totaal verkeerde blacks geven... Zie ook mijn post op avforum...
Maar goed - wel minder groenig beeld en goede blacks als je gamma op 2.2 zet.

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.7.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daffie82 schreef op maandag 01 juli 2013 @ 17:57:
[...]

Ja geweldig... Met een gamma van 2.4 die totaal verkeerde blacks geven... Zie ook mijn post op avforum...
Maar goed - wel minder groenig beeld en goede blacks als je gamma op 2.2 zet.
gamma 2.4 en een brightness van 3 klinkt zo niet heel gek. Maar ja, elk exemplaar is anders :)

Gamma 2.4 is ook niet geschikt als je een verlichte woonkamer hebt. Gamma 2.4 is echt voor een near dark room. Ik heb zelf ook gamma 2.4 en als er iets teveel omgevingslicht is dan is dat ook black crushing ja. Maar zodra het donkerder is dan is gamma 2.4 een stuk beter dan 2.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gamma 2.4 rules. :) Is je kijkomgeving verre van optimaal, m.a.w. nogal licht, dan kies je 2.2 of zelfs 2.0. Wat je dan doet is met name de donkere zwart(grijs)tinten lichter maken om te compenseren voor die bak licht. Je ogen passen zich aan aan die bak licht zodat ze niet overbelicht raken, met als gevolg dat donkere nuances minder goed waargenomen worden. Overdag met zonnig weer sla ik voor het gemak gamma 2.2 zelfs over en ga meteen naar 2.0.

Maar voor het serieuze kijkwerk met maximale diepte en rijkdom kijk je 's avonds natuurlijk lekker met een gamma om en nabij de 2.4. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 01-07-2013 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 01 juli 2013 @ 23:09:
Gamma 2.4 rules. :) Is je kijkomgeving verre van optimaal, m.a.w. nogal licht, dan kies je 2.2 of zelfs 2.0. Wat je dan doet is met name de donkere zwart(grijs)tinten lichter maken om te compenseren voor die bak licht. Je ogen passen zich aan aan die bak licht zodat ze niet overbelicht raken, met als gevolg dat donkere nuances minder goed waargenomen worden. Overdag met zonnig weer sla ik voor het gemak gamma 2.2 zelfs over en ga meteen naar 2.0.

Maar voor het serieuze kijkwerk met maximale diepte en rijkdom kijk je 's avonds natuurlijk lekker met een gamma om en nabij de 2.4. ;)
Ja precies. Overdag gebruik ik gamma 2.0 en in de avonduren met de gordijnen dicht 2.4. this rules :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niks kiezen is mijn opinie. Ik zou je TV laten kalibreren voor het normale gebruik (gamma 2.2 wordt dan gebruikt) en dan gewoon zo laten staan. De grijswaarden, wit tot aan het zwart, worden door die calibratie optimaal ingeregeld.

Als je dan toch per se donker wil, gebruik dan bv. een mediaspeler met madVR. madVR vertel je dat je een gekalibreerde TV hebt op gamma 2.2. En je stelt dan bij gamma processing in dat je een gewenst gammaniveau van 2.3 zou willen zien. madVR regelt dan de optimale correctie, zonder dat je je gekalibreerde grijswaarden verprutst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Cap schreef op maandag 01 juli 2013 @ 23:09:

In een pikdonkere kamer kijken is geen optie, dan worden mijn ogen veel te rap moe.
Dus doe altijd beetje dimmed licht aan.

@Adlermann : bij mij werkt die +3 brightness perfect met gamma 2.2 (donker, enkel dimmed lights)

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.7.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbtje
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-10 07:59
Azqi schreef op zondag 30 juni 2013 @ 12:14:
[...]

Ik zit er precies hetzelfde in met mijn 42py70 uit 2007. Volledige 200 uur breakin gedraaid en wel retentie, maar nooit burn in. Op de 50GT60, waar ik op zit te loeren, zal ik het dus weer doen.
succes mijn gt60 ingespeelt met break in nu green blobs en rooie vlekken!! :( (zeg niet dat het daardoor komt) maar goed mooi k*t

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daffie82 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 09:40:
[...]

In een pikdonkere kamer kijken is geen optie, dan worden mijn ogen veel te rap moe.
Dus doe altijd beetje dimmed licht aan.

@Adlermann : bij mij werkt die +3 brightness perfect met gamma 2.2 (donker, enkel dimmed lights)
Pikdonker hoeft ook helemaal niet, verlichting op schemerlampniveau en zelfs iets daarboven is het prima kijken met een gamma van 2.4.

Het ziet er niet zo uit als op de gemiddelde tv. Maar dat is dus juist omdat die meestal staan afgesteld met een te hoog contrast / helderheid en een te lage gamma. :)

Brightness +3 kan wel, dat is bij mij de uiterste waarde waarbij de black level er nog niet onder lijdt.
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 07:52:
Niks kiezen is mijn opinie. Ik zou je TV laten kalibreren voor het normale gebruik (gamma 2.2 wordt dan gebruikt) en dan gewoon zo laten staan. De grijswaarden, wit tot aan het zwart, worden door die calibratie optimaal ingeregeld.
Beide kan toch ook? Ik heb professional 1 mode gekalibreerd op een gamma van 2.0 (desgewenst 2.2) en professional 2 mode gekalibreerd op 2.4. Beide hebben dus prima grijswaarden. :)

[ Voor 32% gewijzigd door Cap op 02-07-2013 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
wbtje schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 09:42:
succes mijn gt60 ingespeelt met break in nu green blobs en rooie vlekken!! :( (zeg niet dat het daardoor komt) maar goed mooi k*t
Ach ja, nu zie je ze gewoon wat eerder. Je had ze sowieso anders ook wel gekregen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbtje
Brad Pitt schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 09:46:
[...]

Ach ja, nu zie je ze gewoon wat eerder. Je had ze sowieso anders ook wel gekregen :)
haha idd wel 1 ding geleerd na me gt50 en nu gt60 gewoon tv kijken en als die nie goed is gewoon claimen!!! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
wbtje schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 09:47:
haha idd wel 1 ding geleerd na me gt50 en nu gt60 gewoon tv kijken en als die nie goed is gewoon claimen!!! ;)
Juist :) Heb ondanks negatieve ervaringen qua inspelen (als in: was (uiteraard) geheel zinloos) de nieuwe tv ook maar weer dag in dag uit allemaal kleurtjes toegespeeld maar dat was alleen om het aantal uren om te "kunnen/mogen" calibreren sneller te laten verstijken :P Vond het beeld na calibratie trouwens marginaal beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 07:52:

Als je dan toch per se donker wil, gebruik dan bv. een mediaspeler met madVR. madVR vertel je dat je een gekalibreerde TV hebt op gamma 2.2. En je stelt dan bij gamma processing in dat je een gewenst gammaniveau van 2.3 zou willen zien. madVR regelt dan de optimale correctie, zonder dat je je gekalibreerde grijswaarden verprutst.
Je moet vaker in dit topic komen. CAP en ik hebben een gekalibreerde TV en we kunnen het zelf ook (hebben de juiste apparatuur en kennis).

Ik heb twee gekalibreerde settings. 1 op gamma 2.0 voor overdag en 1 op gamma 2.4 voor in de avonduren.

Gamma 2.2 is voor een donkere kamer gewoon te laag. De tv komt dan veel te snel uit het zwart. Voor overdag is 2.2 wel prima, maar ik heb liever 2.0 overdag omdat ik veel zonlicht heb (raam op het zuiden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Cap schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 09:45:
[...]

Pikdonker hoeft ook helemaal niet, verlichting op schemerlampniveau en zelfs iets daarboven is het prima kijken met een gamma van 2.4.

Het ziet er niet zo uit als op de gemiddelde tv. Maar dat is dus juist omdat die meestal staan afgesteld met een te hoog contrast / helderheid en een te lage gamma. :)
Nou, met 2.4 kreeg ik het echt niet goed.
Op het test pattern van AVSHD709 begon het pas op balkje 20 ofzo te knipperen - terwijl dit op gamma 2.2 al op het 1ste balkje na ref. black (17 dacht ik?) begint te knipperen (zoals het hoort dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daffie82 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 11:09:
[...]

Op het test pattern van AVSHD709 begon het pas op balkje 20 ofzo te knipperen - terwijl dit op gamma 2.2 al op het 1ste balkje na ref. black (17 dacht ik?) begint te knipperen (zoals het hoort dus)
Ik gok dat er dan teveel omgevingslicht was of brightness te laag (maar ik weet niet hoe veilig je de 60 serie omhoog kan halen zonder het absolute zwart te verhogen)

Maakt verder niet uit, als je gewoon al je lampen aanhebt dan is gamma 2.2 ook beter want dan is er teveel omgevingslicht. Ik heb altijd maar 1 klein lampje aan en dan zie je op gamma 2.4 17 knipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Killer schreef op maandag 01 juli 2013 @ 12:08:
[...]

Die vraag is lastig te beantwoorden. De vt60 heeft veel meer features dan de v20 zoals Skype met ingebouwde camera en 3D, maar die feautures gebruik ik niet, dus voor mij voegt dat niets toe. De beeldkwaliteit is beter dan de v20, maar dat valt alleen op als je ze naast elkaar gebruikt. In het dagelijks gebruik merk ik niet vreselijk veel verschil. De vt60 doet het wat beter bij daglicht met direct invallend zonlicht en heeft iets diepere zwartwaarden, maar het verschil is niet heel groot. Het verschil zou voor mij geen rechtvaardiging zijn om de v20 te vervangen (was hij nog heel geweest) voor een vt60. Het is wel zo dat snel bewegende beelden op de vt60e beter worden weergegeven dan op de v20 (Ja, ik heb intelligent frame creation en smooth 24p vaak wel aan staan :+ ). Ook de groen/roze gezichten bij snel bewegende SD beelden kan ik niet meer waarnemen op de vt60. Ik moet wel opmerken dat mijn tv echt gebruikt wordt als allemansvriendje. Overdag wordt hij gebruikt om journaal e.d. mee te kijken, inclusief invallend daglicht op het scherm. 's Avonds kijkt de kleine naar Sesamstraat en daarna vrouwlief naar een spelshow o.i.d. en in die scenarios is beeldkwaliteit niet echt een vereiste (dan zou misschien een LCD zelfs beter presteren) later in de nacht wordt hij gebruikt om echt serieus films ermee te kijken en te genieten van alle plasma goodness die dan visueel op je afkomt. De vt60e voldoet wel erg goed in al die scenarios en kan prima fungeren als allrounder.

De vt60 heeft een dubbele tuner en samen met 2 CI+ modules is dat wel een zegen. Nu kan ik 1 zender kijken en tegelijk een andere opnemen en dat miste ik echt op de v20. Daarintegen zijn de fans van de vt60 weer wat lawaaiger dan die van de v20, dat is een groot nadeel vind ik. De extra afstandsbediening met stembesturing en touchpad is een leuke gimmick, maar ligt nagenoeg permanent in de kast.

Omdat ik een vrij korte kijkafstand heb tot de tv is een 50 Inch minder scherp dan een 42 Inch, maar dat is marginaal en heel erg afhankelijk van je kijkafstand natuurlijk. 3D ziet er prima uit, veel beter dan dat wat ik ooit gezien heb bij andere tv's, maar ik gebruik het nauwelijks.

De geluidskwaliteit van de vt60 is veel beter dan dat van de v20. Ik kan nu ook gewoon casual tv kijken zonder het geluid via de receiver te moeten sturen. Bij de v20 ergerde ik mij echt aan het platte blikkerige geluid, waardoor ook bij even het journaal kijken oid de receiver aanging. De vt60 heeft een veel mooier en voller geluid en komt dicht in de buurt van wat ik gewend was van een ouderwetse beeldbuis tv. Het design van de vt60 is veel mooier/luxer dan dat van de v20. Ik twijfelde toentertijd een tijd over de aanschaf an de v10 en toen ik er uiteindelijk uit was, was de v10 niet meer te verkrijgen en kocht ik de v20, maar het design ervan vond ik toen echt minder met die plastic rand eromheen. Vanaf de v30 hebben ze weer het one-sheet-glass design gebruikt voor de VT series en dat spreekt mij veel meer aan.

Ergo, het is een beetje een gemengd gevoel. Ik ben tevreden over de tv, dat wel, maar als mijn v20 nog gewerkt had, dan had ik geen geld neergeteld voor de vt60 en ik vind het ergens jammer dat er geen 42 Inch versie van de vt60 is, want groot, groter, grootst is niet voor iedereen wenselijk. Maar goed, als beeldkwaliteit echt belangrijk voor je is, dan heb je niet veel keuze. Plasma blijft veel beter dan LCD en Panasonic maakt gewoon de beste Plasma's (qua beeldkwaliteit).

Ik heb overigens geen merkbare last van green blobs, retentie en andere narigheden, maar misschien ben ik niet kritisch genoeg om het te zien. Bij mijn V20 had ik er ook geen last van, alleen had die wel wat meer last van ghosting (het naijlen van beeld bij snelle beelden met veel contrast)
heel erg bedankt voor deze uitgebreide uitleg!!!
Ik heb zelf een v20 gehad staat nu bij mijn ouders)en wil graag een grotere tv(50inch),echter is was heel benieuwt hoe jij het verschil ervaart.

Maar die fans hoor ik wel meer mensen over klagen, is dat echt zo'n groot verschil ik hoor die van mijn v20 altijd al wel.
Ik hoor toch wel positieve verschillen ook, zoals beter geluid, das al een groot pluspunt, mijn v20 ging ook altijd al wat vervormen bij bepaalde frequentie.

Mijn v20 had wel last van halo's ( Irobot, scne met het verhoor van Sonny als goed voorbeeld)en banding, zie je die bij de vt60 of niet?

[ Voor 4% gewijzigd door freaky35 op 02-07-2013 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind die verhalen over het fangeluid wel opvallend, bij mijn 50 inch VT50 zijn ze echt fluisterstil. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat iemand dit hoort tijdens het kijken laat staan als storend ervaart. Ik zou het vreemd vinden als de VT60 opeens meer herrie maakt. Het kan wel dat grotere modellen wat meer herrie maken ivm meer fans.
daffie82 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 11:09:
[...]

Het zien van 17 is niet heilig hoor. Ik heb bijvoorbeeld liever dat ik 17 t/m 19 niet zie dan dat ik het laagste blacklevel al aan het vernaggelen ben doordat ik de helderheid teveel omhoog gooi - je ziet dan balkjes 17-19 knipperen maar stiekem heb je dus 16 en misschien zelfs lager ook al omhoog gegooid. Dit kan je goed verifieren in een geheel donkere kamer met een geheel zwart scherm.
Met sommige bronnen is het namelijk niet mogelijk om het zo in te regelen dat je precies op die grens zit: 1 stapje in brightness is al 3 stapjes in de balkjes. (Bijvoorbeeld de Horizon box van UPC.) Als je 17, 18 niet ziet mis je weinig tot niks. Theoretisch wel ja, maar in praktijk niet.

Maar goed, zó nauw luistert het eigenlijk ook allemaal niet. Ik heb liever mijn helderheid een stapje te hoog (veminderd black level) of te laag (black crush) met gamma 2.4 dan dat ik standaard een lager gamma gebruik. Die testschermen zijn hulpmiddelen, geen doel op zich.

[ Voor 66% gewijzigd door Cap op 02-07-2013 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 12:10:
Ik vind die verhalen over het fangeluid wel opvallend, bij mijn 50 inch VT50 zijn ze echt fluisterstil. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat iemand dit hoort tijdens het kijken laat staan als storend ervaart. Ik zou het vreemd vinden als de VT60 opeens meer herrie maakt. Het kan wel dat grotere modellen wat meer herrie maken ivm meer fans.
De vt60 maakt wel iets meer herrie als je het moet geloven. De fans draaien op een hogere snelheid ivm mee warmte-ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Mijn GT60 hoor ik toch soms wel bij wittere achtergronden (alleen als er op dat moment een zeer stil stuk in de film zit natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou kunnen. Als de 60 serie echt meer fangeluid heeft is dat wel een nadeel.

@daffie maar dan doel jij op plasma buzz (geluid bij witte achtergrond), dat heeft op zich niks met de fans te maken. Of gaan die ook opeens op volle toeren draaien bij een wit scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Cap schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 12:19:
Zou kunnen. Als de 60 serie echt meer fangeluid heeft is dat wel een nadeel.

@daffie maar dan doel jij op plasma buzz (geluid bij witte achtergrond), dat heeft op zich niks met de fans te maken. Of gaan die ook opeens op volle toeren draaien bij een wit scherm?
Ja is denk ik meer plasma buzz, want hoor het enkel op witte(re) achtergronden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbtje
daffie82 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 12:33:
[...]

Ja is denk ik meer plasma buzz, want hoor het enkel op witte(re) achtergronden
heb ik ook met me gt60 maar is aanzienlijk minder dan me gt50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Maar goed, zó nauw luistert het eigenlijk ook allemaal niet. Ik heb liever mijn helderheid een stapje te hoog (veminderd black level) of te laag (black crush) met gamma 2.4 dan dat ik standaard een lager gamma gebruik. Die testschermen zijn hulpmiddelen, geen doel op zich.
Nou, nou, het nut van calibreren is toch een zo perfect mogelijk beeld te krijgen. Dus ook die paar balkjes tussen level 17 en 20 denk ik dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zouden jullie dan de X-P50ST50 nog steeds aanraden voor te kopen? Of dan toch liever voor de 2013 generatie's gaan o.a. de samsung 5500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

freaky35 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 11:23:
[...]
heel erg bedankt voor deze uitgebreide uitleg!!!
Ik heb zelf een v20 gehad staat nu bij mijn ouders)en wil graag een grotere tv(50inch),echter is was heel benieuwt hoe jij het verschil ervaart.

Maar die fans hoor ik wel meer mensen over klagen, is dat echt zo'n groot verschil ik hoor die van mijn v20 altijd al wel.
Ik hoor toch wel positieve verschillen ook, zoals beter geluid, das al een groot pluspunt, mijn v20 ging ook altijd al wat vervormen bij bepaalde frequentie.

Mijn v20 had wel last van halo's ( Irobot, scne met het verhoor van Sonny als goed voorbeeld)en banding, zie je die bij de vt60 of niet?
Er is een verschil in lawaai tussen de fans van de v20 en dat van de vt60. Of het een groot verschil is, dat is een persoonlijke kwestie. Ik vind het verschil groot, maar ik ben een pietlut op dat gebied. Mijn v20 hoorde ik nauwelijks, alleen in een erg stille omgeving en met het geluid lager dan niveau 10. Mijn vt60 hoor ik gewoon veel duidelijker. Geluidsniveau moet >15 zijn wil ik het niet meer horen, maar bij stille passages blijft het hoorbaar. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn vt60 aan de muur gemonteerd zit, waardoor het fan geluid wat meer weerkaatst. Mijn v20 kon ik op zijn voet, een eindje van de muur niet horen, maar wel toen hij eenmaal aan de muur gemonteerd zat.

Halo's en vooral banding had ik bij de v20 ook soms last van (idd ook bij de I Robot scene die je noemt). De vt60 doet dat veel beter. Ik heb echter de I Robot scene nog niet afgespeeld. Zal ik vanavond eens doen en je laten weten. Dat is dan wel een subjectief vergelijk, want de v20 heb ik uiteraard niet meer en dat wordt dus een vergelijk met een situatie uit herinnering.

Maar door de bank genomen ben ik heel tevreden over de vt60. Al met al is het een beter toestel dan de v20. In hoeverre hij beter is, hangt heel erg af van wat jij belangrijk vindt. Maar als je echt twijfelt mag je met alle plezier een avondje komen spelen met de vt60 bij mij thuis, dan kun je zelf een oordeel vormen.
Ik ken de vt50 niet (nou ja, heb hem nooit in huis meegemaakt en alleen maar in winkels gezien), maar zowel de v20 als de vt60 hebben hoorbare fans en de vt60 meer dan de v20. maar ik ben ook een pietlut op dat gebied.
Adlermann schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 12:12:
[...]
De vt60 maakt wel iets meer herrie als je het moet geloven. De fans draaien op een hogere snelheid ivm mee warmte-ontwikkeling.
De fans zijn sinds de vt30 serie niet veranderd. Ook de snelheid variert niet veel tussen de modellijnen onderling. Het meeste geluid wordt ook niet veroorzaakt door de fan zelf, maar door de uitstroom-openingen in de tv. Zonder de achterzijde gemonteerd is hij fluisterstil (zelf even getest :o) Ik maak binnenkort een paar duckts om de luchtstroom weg te voeren van de achterwand, dan worden ze al veel stiller. Of de vt60 meer warmte produceert dan de vt50 durf ik niet te beweren. TV's met een one-sheet-glass design produceren aan de achterkant meer warmte dan die zonder, doordat de warmte van het paneel niet of nauwelijks via de voorzijde wegkan door de extra glasplaat. Daarom zitten er fans op om extra koeling aan de achterzijde te realiseren.
daffie82 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 12:14:
[...]
Mijn GT60 hoor ik toch soms wel bij wittere achtergronden (alleen als er op dat moment een zeer stil stuk in de film zit natuurlijk)
Dat is inderdaad plasma-buzz. De gt60 heeft niet eens fans, maar is passief gekoeld.
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 14:48:
Zouden jullie dan de X-P50ST50 nog steeds aanraden voor te kopen? Of dan toch liever voor de 2013 generatie's gaan o.a. de samsung 5500.
Ja de ST50 is nog steeds een goed toestel en de ST60 is weer iets beter. Samsung? neeeuuhh (maar dat is mijn persoonlijke mening. Vind het beeld van Samsung, in vergelijking tot Panasonic in een vergelijkbaar segment vaak minder mooi)

[ Voor 18% gewijzigd door Killer op 02-07-2013 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IK heb zojuist als experiment even mijn uniformiteitsproblemen gemeten met mijn meter. Dit is wat er gebeurt:

- van windows naar full fields trekt de tv het blauw terug, rood en groen blijven op 100%
- de uniformiteitsproblemen komen doordat er teveel en onevenredig blauw teruggetrokken wordt.
- normaal in het scherm zit blauw op ongeveer 95% als ik een full screen grey heb op stimulus van 70%
- in mijn groene vlekken zit blauw op ongeveer 89-92%
- in de 'goede heldere vlekken' zit alles rond de 100%

Resultaat: voor het oog een iets groenig waas en groene plekken plekken

Het klopt dus ook dat ik sinds een tijdje op full screen greys het visueel groen zag wegtrekken. Naarmate de schermen weer kleiner worden verdwijnen ook de uniformiteitsproblemen. Als ik een 10% scherm op de 'blob' zet dan meet hij ook gewoon goed. Laat je het weer groeien dan bij een bepaalde hoeveelheid licht dan komen de unifomiteitsproblemen weer opdagen :)

MIjn greyscale ramps zijn trouwens kleurneutraal, behalve in het blobgedeelte.

Je kan in principe die groene blobs wegkalibreren door een overstimulus geven van blauw van rond de 3-4%, alleen dan heb je op je ramps wel een lichte blauw tint (en in content ook iets!)

Je kan dit ook handmatig testen door bij cinema of standaard de kleurtemperatuur op koel te zetten.

Dit verklaart ook waarom alleen een bepaald soort mensen dit zien. Laat je bv alles netjes op normaal staan zoals de tv geleverd wordt, dan zie je de groene blobs een heel stuk minder.

[ Voor 6% gewijzigd door Adlermann op 02-07-2013 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Killer schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 14:58:
[...]

Ja de ST50 is nog steeds een goed toestel en de ST60 is weer iets beter. Samsung? neeeuuhh (maar dat is mijn persoonlijke mening. Vind het beeld van Samsung, in vergelijking tot Panasonic in een vergelijkbaar segment vaak minder mooi)
Alleen de ST60 heeft blijkbaar een input lag van 76ms terwijl de ST50 een lag heeft van 38ms. Daardoor ben ik aan het twijfelen geslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daffie82 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 14:13:
[...]

Nou, nou, het nut van calibreren is toch een zo perfect mogelijk beeld te krijgen. Dus ook die paar balkjes tussen level 17 en 20 denk ik dan :+
Zeker, dat ontken ik toch ook nergens? Maar het is dan wel zo perfect als het kán. Maar het kan vaak niet helemaal 100%, of door aan het ene te morrelen ("perfect" maken) verpest je iets anders. Dat geef je zelf aan met de gamma. 2.4 met balkjes vanaf 17 lukt jou niet. Maar als ik moet kiezen tussen gamma 2.4 met balkjes vanaf 19, of gamma 2.2 met balkjes vanaf 17, dan kies ik voor het eerste. Gamma is net zo goed een onderdeel van de kalibratie.

Zie bijvoorbeeld ook het verhaal van Adlermann over witbalans afhankelijk van windowsize. Ik herken dat. Eigenlijk heeft elke window size (small / medium / large / full) zijn eigen witbalans. Helaas kan je dat niet instellen. Dus je kiest het beste compromis. Dat is dan "zo perfect mogelijk" maar bij geen enkele windowsize "perfect".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 18:30:
[...]

Zeker, dat ontken ik toch ook nergens? Maar het is dan wel zo perfect als het kán. Maar het kan vaak niet helemaal 100%, of door aan het ene te morrelen ("perfect" maken) verpest je iets anders. Dat geef je zelf aan met de gamma. 2.4 met balkjes vanaf 17 lukt jou niet. Maar als ik moet kiezen tussen gamma 2.4 met balkjes vanaf 19, of gamma 2.2 met balkjes vanaf 17, dan kies ik voor het eerste. Gamma is net zo goed een onderdeel van de kalibratie.

Zie bijvoorbeeld ook het verhaal van Adlermann over witbalans afhankelijk van windowsize. Ik herken dat. Eigenlijk heeft elke window size (small / medium / large / full) zijn eigen witbalans. Helaas kan je dat niet instellen. Dus je kiest het beste compromis. Dat is dan "zo perfect mogelijk" maar bij geen enkele windowsize "perfect".
En dat laatste is an sich helemaal geen probleem, het wordt alleen vervelend als dus gedeelten van het scherm een andere witbalans hebben dan de rest :)

En over de gamma. IK ben het hier wederom met Cap eens. Een correcte gamma is ook onderdeel van een calibratie en gamma 2.4 is nu eenmaal de aanbevolen standaard voor video mastering in een lichtgecontroleerde omgeving.

IK heb vandaag trouwens ook enkele panasonic documenten gevonden over hun professionele lijn. Daar raden ze voor tv materiaal een gamma van 2.2 aan en een gamma van 2.5 voor filmmateriaal dat je in een verdonkerde omgeving kijkt.

Een gamma van 2.2 geeft in de avonduren gewoon een washed out beeld.

Wat panasonic ook aangeeft is dat er ongeveer een verschil van 250K in de kleurtemperatuur mag zitten over 1 scherm (dus uniformiteit van het grijs). Ze raden zelfs een bepaald pattern aan (moet ik zelf nog ff maken deze week).

http://www.panasonic.com/...lasmamonitors-2009-07.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door Adlermann op 02-07-2013 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randy_e
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-10 16:20
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 15:27:
[...]

Alleen de ST60 heeft blijkbaar een input lag van 76ms terwijl de ST50 een lag heeft van 38ms. Daardoor ben ik aan het twijfelen geslagen.
Dat is precies de reden waarom ik ook twijfel tussen deze twee. Meer budget zit er helaas niet in. Ik wacht nog op iemand die daadwerkelijk deze "game" ervaring kan delen op de st60

psn: Dutch-President

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoek even op "lag" in dit topic dan vind je meerdere ervaringen mbt de lag van de ST60. Dat ie meer lag heeft dan de ST50 is een feit, of dat voor jou storend is een tweede. Vanaf hierrr

mjkmobI in "[Plasma] Panasonic - Alle series"

@Adlermann Prima plasma monitor guide van Panasonic, ik heb het vluchtig doorgelezen en daar staat een boel zinnige informatie in die overeenkomt met mijn ervaringen. Ik zie inderdaad dat 250K genoemd wordt als criterium voor uniformiteit, maar welk testpatroon raden ze hiervoor aan naast de gebruikelijke fullscreen white?

Now subtract the lowest color temperature reading from the highest to measure the total shift across a full white screen. This shift should measure less than 250 Kelvin. Each time you recalibrate the monitor, run another series of nine combined brightness and color temperature uniformity readings to check for excessive differential aging of the phosphors. When operated at normal brightness levels, the phosphors should age at a consistent rate across the screen.

[ Voor 60% gewijzigd door Cap op 02-07-2013 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randy_e
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-10 16:20
Cap schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 21:29:
Zoek even op "lag" in dit topic dan vind je meerdere ervaringen mbt de lag van de ST60. Dat ie meer lag heeft dan de ST50 is een feit, of dat voor jou storend is een tweede. Vanaf hierrr

mjkmobI in "[Plasma] Panasonic - Alle series"mjkmobI in "[Plasma] Panasonic - Alle series"MESSAGE"
Helemaal overheen gekeken |:(
Tnx
Denken dat ik eruit ben :)

psn: Dutch-President

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De reviews op Cnet bevallen mij wel, lekker uitgebreid.

http://reviews.cnet.com/f...4505-6482_7-35566949.html

Review van de ST60. Voor de rest lijkt mij de tv perfect, maar ik denk wel als ik een shooter wil spelen erop, dat wel gaat laggen.Daarom twijfel ik over de Samsung F5500 of de F5000 die misschien minder kwaliteit heeft maar wel een ''game modus''.

http://reviews.cnet.com/f...4505-6482_7-35757117.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 22:57:
De reviews op Cnet bevallen mij wel, lekker uitgebreid.

http://reviews.cnet.com/f...4505-6482_7-35566949.html

Review van de ST60. Voor de rest lijkt mij de tv perfect, maar ik denk wel als ik een shooter wil spelen erop, dat wel gaat laggen.Daarom twijfel ik over de Samsung F5500 of de F5000 die misschien minder kwaliteit heeft maar wel een ''game modus''.

http://reviews.cnet.com/f...4505-6482_7-35757117.html
Ik heb sinds kort een 42ST50 en die heb ik juist gekocht met oog op gaming zodra de PS4 uitkomt. Ik heb 'm ook op m'n PC aangesloten, en daar waar ik bijvoorbeeld in True Cinema mode de input lag duidelijk merk, is die vrijwel niet aanwezig in de Game Mode. Ik weet geen aantal milliseconden in True Cinema, maar de input lag daarin is echt onwerkbaar, terwijl Game Mode perfect is en heel 'responsive' is. Als de ST60 in Game Mode zelfs in de buurt van de True Cinema mode komt qua lag dan zou ik voor een ST50 gaan, want ik kan dan bijvoorbeeld zelfs niet eens m'n muis gebruiken op m'n Windows desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen de ST50 is nergens meer verkrijgbaar :(, ze bieden allemaal de ST60 aan en die heeft géén game modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Verwijderd schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 15:27:
[...]
Tchjaa...Daarover kan ik je helaas niets vertellen. Ik game niet op mijjn tv. Maar goed, dat is heel eenvoudig. Koop de ST60, probeer hem en kijk of het werkbaar is en indien dat niet het geval is breng je de tv weer terug.
En in de betere winkels vinden ze het vaak ook geen probleem om het een en ander aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Verwijderd schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 23:05:
Alleen de ST50 is nergens meer verkrijgbaar :(, ze bieden allemaal de ST60 aan en die heeft géén game modus.
Volgens de reviews wel....
Gaming Quality

We fired up Gran Turismo 5 and Okami HD on the PS3 to test out the ST60's gaming capabilities. The TV has a Game mode located in the advanced picture settings. It's a good idea to turn it on for action games and shooters. Otherwise there will be a noticeable amount of input lag. There was a bit of judder in the Game mode, but that didn't take away from the experience. The Motion Smoother setting helps with the judder, but has to be disabled when the Game mode is running.
Game Mode and Input Lag on the Panasonic TC-P50ST60 Plasma TV
Input lag with the Motion Smoother enabled is higher than with the Game Mode with a 100 milisecond difference
Game Mode and Input Lag on the Panasonic TC-P50ST60 Plasma TV
Input lag in the game mode clocks in at 80 miliseconds. Seems like a small difference, but lag was not noticable during game play

Try out both ways for different games to see what works best, but I still recommend Game mode as best. We gave 3D a try on Gran Turismo 5 as well. The sense of depth was very subtle, but the picture quality did not take a turn for the worse like we saw with other TVs in tests. It could be a lot of fun with the right game. Important Note: This is a plasma TV, so try not to allow static images and HUD elements to remain on the screen for long periods of time to avoid ghosting and burn in.
Game Mode on the Panasonic TC-P50ST60 Plasma TV
Gran Turismo 5 on the Panasonic TC-P50ST60. The strong contrast of the plasma display is really showcased here
uit deze review: http://reviews.plasmatvbu.../panasonic-tcp50st60.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Input lag (Game mode) 73.6 Poor<---- Dat is dus met game modus aan. ( Dacht even dat ie niet erop zat dus fout van mij).
Dan heeft de TV inderdaad een game modus maar die verlaagt de ms maar tot 73ms. Anders moet ik de tv gewoon eens inderdaad echt proberen en dan kijk ik wel voor mijzelf, maar als de ''pro'' reviewers de input lag slecht beoordelen neig ik wel om hun op hun woord te geloven.

Edit:

http://reviews.cnet.com/f...05-6482_7-35566949-2.html

Geek test onderaan, Hij is gewoon helemaal goed behalve die verdraaide input lag :P. Daarom zit ik nog te zoeken voor de ST50.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2013 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Verwijderd schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 23:14:
Input lag (Game mode) 73.6 Poor<---- Dat is dus met game modus aan. ( Dacht even dat ie niet erop zat dus fout van mij).
Dan heeft de TV inderdaad een game modus maar die verlaagt de ms maar tot 73ms. Anders moet ik de tv gewoon eens inderdaad echt proberen en dan kijk ik wel voor mijzelf, maar als de ''pro'' reviewers de input lag slecht beoordelen neig ik wel om hun op hun woord te geloven.
En toch zeggen ze er dit over: "Input lag in the game mode clocks in at 80 miliseconds. Seems like a small difference, but lag was not noticable during game play".

Nou ben ik wel met je eens dat 80ms veel is voor gaming hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
80ms ga je echt wel merken. Dat zijn 5 frames bij 60hz. Zoals ik al zei, ik weet geen waarden in True Cinema modus, maar als ik in die modus mijn muis op een icoontje probeer te krijgen dan heb ik daar grote moeite mee vanwege de lag. Als ik bijvoorbeeld Far Cry 3 via m'n PC op de TV speel wordt het al lastig voor me om iemand te raken. In Game Mode op mijn ST50 (wederom: ongeacht de waarde in ms) merk ik er helemaal niets van en werkt het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Cap schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 18:30:
[...]

Snap ik.
maar zoals Adlermann ook al zei, met dimmed lights is het in mijn omgeving/setup gewoon beter om gamma 2.2 te gebruiken.
Maar uiteraard ieder zijn eigen voorkeur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
"maar zoals Adlermann ook al zei, met dimmed lights is het in mijn omgeving/setup gewoon beter om gamma 2.2 te gebruiken."

De discussie ontstaat en herhaalt zich omdat ik deze boodschap verwarrend vind. :)

Ik ken jouw omgeving niet, maar met gedimd licht (sfeerverlichting dus) voldoet gamma 2.4 juist prima. Althans met wat ik gedimd licht noem. Dat is dan niet supermarktverlichting waarbij je één spotje uit doet. En dat is ook niet een volledig duistere kamer. Het is gewoon gezellig, gedempt licht, het licht waarbij je dus prettig tv kijkt en ook nog je drankje kan pakken en om je heen kan kijken. :)

De regel is dus niet gedimd licht = gamma 2.2 en pikkedonker = gamma 2.4. Geloof ook niet dat Adlermann dat beweerd heeft.

PS lees nu dat Adlermann wel iets in die richting beweerd heeft (near-dark) maar vind dat zelf wat overdreven. Met een paar sfeerlampjes aan gaat gamma 2.4 wat mij betreft beter dan 2.2. Het hangt natuurlijk wel van het beeldmateriaal af maar dat is weer een andere discussie. :P

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 03-07-2013 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 13:57:
"maar zoals Adlermann ook al zei, met dimmed lights is het in mijn omgeving/setup gewoon beter om gamma 2.2 te gebruiken."

De discussie ontstaat en herhaalt zich omdat ik deze boodschap verwarrend vind. :)

Ik ken jouw omgeving niet, maar met gedimd licht (sfeerverlichting dus) voldoet gamma 2.4 juist prima. Althans met wat ik gedimd licht noem. Dat is dan niet supermarktverlichting waarbij je één spotje uit doet. En dat is ook niet een volledig duistere kamer. Het is gewoon gezellig, gedempt licht, het licht waarbij je dus prettig tv kijkt en ook nog je drankje kan pakken en om je heen kan kijken. :)

De regel is dus niet gedimd licht = gamma 2.2 en pikkedonker = gamma 2.4. Geloof ook niet dat Adlermann dat beweerd heeft.

PS lees nu dat Adlermann wel iets in die richting beweerd heeft (near-dark) maar vind dat zelf wat overdreven. Met een paar sfeerlampjes aan gaat gamma 2.4 wat mij betreft beter dan 2.2. Het hangt natuurlijk wel van het beeldmateriaal af maar dat is weer een andere discussie. :P
Ik moet me even verduidelijken met near dark bedoel im dus ook sfeerverlichting :) ik ben het dus met cap eens dat gamma 2.4 voldoet met sfeerverlichting. Ik kijk met indirect licht op mijn tv ik doe alleen de lampen uit die reflecties veroorzaken. Gamma2.2 vind ik een te washed out image geven in die conditie.

Sterker nog nu doe ik vanaf 8. Uur ofzo ook de gamma2.4 ipv 2.0. Dan vind ik her al donker genoeg.

[ Voor 3% gewijzigd door Adlermann op 03-07-2013 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

En wat bedoelen jullie precies met ''washed out image'' ?
Zoals ik al zei krijg ik wel men zwart waarden veel perfecter met gamma 2.2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daffie82 schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 14:50:
En wat bedoelen jullie precies met ''washed out image'' ?
Zoals ik al zei krijg ik wel men zwart waarden veel perfecter met gamma 2.2...
Men krijgt zwartwaardne niet perfecter met gamma 2.2. Toevallig op jouw toestel. Maar ik heb met gamma 2.4 gewoon alle balkjes knipperend vanaf 17.. Een greyscale en gamma kalibratie kan hier helpen trouwens dat je ook op gamma 2.4 alle balkjes knipperend krijgt. Ik weet de gamma curve niet van je toestel. Die kun je namelijk gewoon aanpassen in stapjes van 10 ire.

Met washed out bedoel ik dat de donkere regionen lichter worden, er komt teveel nadruk op shadow detail. Met gamma 2.2 komt het toestel dus te snel uit zwart als je weinig omgevingslicht hebt

Je absolute zwartwaarden blijven ongeacht de gamma gelijk (mll blijft verder ook gelijk), behalve als je de brightness te ver omhoog doet. Dat is op mijn toestel ongeveer op +2 brightness.

[edit]

Ik heb vanmiddag (ja vakantie..) nog eens meer gemeten op de verschillende fields/windows/apls :)

Als ik kalibreer op small apl heb ik de minste gemiddelde afwijkingen over de andere. Het grootste verschil zit zoals ik gister ook al zag in het blauw.

Ik heb zelfs de greyscale ramps gemeten ;)

Gemiddeld genomen zit er nu een fluctuatie van 2% in het blauw over de verschillende fields/windows/apls. (gemeten met mijn i1pro). Behalve ire 60. Die doet / heeft een eigen leven :)

Ook ben ik nu tot de conclusie gekomen dat de colormunki niet helemaal perfect werkt op een plasma tv. Repeatability is matig (2% afwijkingen). Dat doet de i1pro beter.

[ Voor 25% gewijzigd door Adlermann op 03-07-2013 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbtje
e-care is geen reperateur meer van panasonic! mig van 1 juli. CE repair is de nieuwe reperateur van pana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Adlermann schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 15:03:

Men krijgt zwartwaardne niet perfecter met gamma 2.2. Toevallig op jouw toestel. Maar ik heb met gamma 2.4 gewoon alle balkjes knipperend vanaf 17.. Een greyscale en gamma kalibratie kan hier helpen trouwens dat je ook op gamma 2.4 alle balkjes knipperend krijgt. Ik weet de gamma curve niet van je toestel. Die kun je namelijk gewoon aanpassen in stapjes van 10 ire.

Met washed out bedoel ik dat de donkere regionen lichter worden, er komt teveel nadruk op shadow detail. Met gamma 2.2 komt het toestel dus te snel uit zwart als je weinig omgevingslicht hebt

Je absolute zwartwaarden blijven ongeacht de gamma gelijk (mll blijft verder ook gelijk), behalve als je de brightness te ver omhoog doet. Dat is op mijn toestel ongeveer op +2 brightness.
Dank voor je uitleg, stel ik op prijs.
Mits ik niet in de mogelijkheid ben om een calibratie te doen en aanpassingen te doen in stapjes van 10 ire, ga ik mijn gamma wel laten staan op 2.2 voorlopig.
Ik zal wel eens vanavond bij een bluray switchen tussen 2.2 en 2.4, kijken wat dat geeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daffie82 schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 16:16:
[...]

Dank voor je uitleg, stel ik op prijs.
Mits ik niet in de mogelijkheid ben om een calibratie te doen en aanpassingen te doen in stapjes van 10 ire, ga ik mijn gamma wel laten staan op 2.2 voorlopig.
Ik zal wel eens vanavond bij een bluray switchen tussen 2.2 en 2.4, kijken wat dat geeft :)
Wat je zult zien is dat een gamma van 2.4 meer punch heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Adlermann schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 16:18:
[...]

Wat je zult zien is dat een gamma van 2.4 meer punch heeft.
Kan ik die 10 ire niet ''gewoon'' doen a.d.h.v. dat black pattern om zodoende elk balkje vanaf 17 knipperend te krijgen?
Of ga je dan meer verzieken dan goed maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxHardcore
Heb sinds vrijdag de p65vt60 staan. Ik ga hem met normaal gebruik inspelen, behalve dat ik 4:3 content voorlopig pan&scan.

Ik vind de fans ook hoorbaar, de buzz stoort me niet. Heb op internet al oplossingen gezien met speciale roosters, maar wacht nog even de ervaringen.

@killer, jij gaat zelf een oplossing fabriceren?

Iemand advies qua beugels? Ik vind de ophangbeugels wel behoorlijk aan de prijs voor dit toestel moet ik zeggen.

[ Voor 15% gewijzigd door MaxHardcore op 03-07-2013 21:51 ]

Pagina: 1 ... 101 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen over inspelen: hierover zijn de meningen verdeeld. En aangezien we op GoT eigen inzet verwachten: zoek het topic door voor verschillende meningen.

Hier vind je het service en hotelmenu, hiermee kan je zien hoeveel uur je TV al gespeeld heeft.

En hier kan je een break-in dvd downloaden, hiermee kan je je TV in laten inspelen.