Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:42
Zijn er onder jullie al die tegen grote problemen zijn aangelopen met de beta van versie 5? Bij mij werken sinds gisteren de gegradueerde en radiaal filter niet meer alsook het aanpassingspenseel. Het lukt niet langer om ze toe te voegen.

Verder vind ik het automatisch rechten van foto's zeer matig werken. Heb je een scheve foto van de zee met een overduidelijk horizon en dan doet die tool gewoon niks. Hopelijk wordt dit naar de uiteindelijk release toe bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
HeSitated schreef op zondag 05 mei 2013 @ 16:49:
Is het zinvol om met de aankoop van LR te wachten tot versie 5 uit is of 4 kopen en dan upgraden?
Ik denk dat LR5 niet extreem lang meer op zich laat wachten. Ik zou dat dus gewoon doen. Kan je daarna weer voor lagere prijs upgraden als LR6 weer uitkomt :).

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-09 21:42
Als Adobe niet met de zelfde constructie komt voor LR als ze nu voor CS aan het doorvoeren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05:35

Polariteit

Fietsende fotografeur

Flying schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 10:59:
Zijn er onder jullie al die tegen grote problemen zijn aangelopen met de beta van versie 5? Bij mij werken sinds gisteren de gegradueerde en radiaal filter niet meer alsook het aanpassingspenseel. Het lukt niet langer om ze toe te voegen.

Verder vind ik het automatisch rechten van foto's zeer matig werken. Heb je een scheve foto van de zee met een overduidelijk horizon en dan doet die tool gewoon niks. Hopelijk wordt dit naar de uiteindelijk release toe bijgewerkt.
Daarom is het een beta he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Laatst online: 20:42
marceltuit schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 13:10:
[...]

Daarom is het een beta he ;)
Het is gewoon even polsen of er anderen hetzelfde probleem hadden en een oplossing gevonden hadden. Het doet er nu niet meer toe want het is me gelukt het weer normaal te krijgen door twee foto's te selecteren en de tool aan te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoi, ik heb een beetje een suf verhaal maar wellicht weet iemand hoe:

Ik heb +- 300 fotos van een vacantie gerate, bijgewerkt en getagd in RAWs in een catalogus.
Nu heb ik daarna de foto's verplaatst, waardoor lightroom moppert dat de bronbestanden weg zijn.

Nu kan ik de fotos wel weer importeren in een nieuwe catalogus maar dan ben ik mijn bewerkingen kwijt. Is daar nog iets aan te doen? Met andere woorden, kan ik mijn bestaande raws weer aan de catalogus hangen (De catalogus die nu alleen een preview van de foto toont en opmerkt dat het bestand offline is).

[ Voor 17% gewijzigd door Boudewijn op 13-05-2013 16:51 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-09 00:25
ja, je kan de map 'locaten' of en dan gewoon de nieuwe locatie van de bron bestanden opgeven. Dan is alles weer goed. Dit 'locaten' kan gewoon in de library trouwens.

[ Voor 18% gewijzigd door nadroJ op 13-05-2013 16:55 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09 18:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Precies. Gewoon in de folderboom op dat vraagtekentje klikken bij de folder die 'offline' is en lightroom naar de nieuwe locatie dirigeren :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Cool , maar waar haal je die "folderboom" vandaan? ik zie wel in mijn "Bibliotheek" bij elke foto een vraagteken waar ik de foto aan kan geven, maar dan moet ik het per stuk doen. Daar word ik niet blij van.

En ja ik moet eens een LR-boek gaan lezen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gehele uitleg staat hier:
http://www.earthboundligh...-images-in-lightroom.html

Komt eigenlijk vanuit de (beknopte) handleiding:
http://help.adobe.com/en_...ab-98A7-E2719BBB6647.html

[ Voor 41% gewijzigd door Get!em op 13-05-2013 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Boudewijn schreef op maandag 13 mei 2013 @ 17:18:
Cool , maar waar haal je die "folderboom" vandaan? ik zie wel in mijn "Bibliotheek" bij elke foto een vraagteken waar ik de foto aan kan geven, maar dan moet ik het per stuk doen. Daar word ik niet blij van.

En ja ik moet eens een LR-boek gaan lezen :D.
In je linkerpaneel in de library. Daar staan:
Afbeeldingslocatie: http://jordanliesdek.nl/misc/linkerpaneel.png

Folders: folderboom

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nadroJ schreef op maandag 13 mei 2013 @ 18:22:
[...]

In je linkerpaneel in de library. Daar staan:
[afbeelding]

Folders: folderboom
Inderdaad, die heb ik kennelijk een tijd geleden ingeklapt en verder niet meer over nagedacht. Fepic ail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heeft iemand overigens zin om mede-TS'er te worden en de TS wat uit te breiden met wat recente info over Lightroom 4 en misschien 5? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07-2023
Met welk fotoformaat kan ik het beste exporteren als ik wil upoaden op Facebook? Ik hd wat jpegs van partyfotografie geupload maar de kwaliteit gaat echt gruwlijk achteruit. Een vriend van me zei als png maar dat kan niet met Lr. Als ik in Lr de foto naar Ps stuur en dan opsla als png is de foto in Finder op me mac al onscherper..

richardbrunsveld.nl - Facebook - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:35
Sla je wel op als PNG24? Dat zou geen mindere kwaliteit dan JPG op moeten leveren.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Wat sowieso helpt is de native FB afbeeldingformaten aan te houden, en daarom exporteer ik alles voor FB op 960px breed. Dan heb je alleen nog maar last van FB's hyperaggresieve sharpening en niet echt meer van die extreem slechte resizer.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-09 10:56
FB kan tegenwoordig grotere formaten aan, dus die 960px is niet nodig. Ik exporteer altijd 1200px lange zijde en dat wordt niet geresized.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AtleX schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 14:26:
Wat sowieso helpt is de native FB afbeeldingformaten aan te houden, en daarom exporteer ik alles voor FB op 960px breed. Dan heb je alleen nog maar last van FB's hyperaggresieve sharpening en niet echt meer van die extreem slechte resizer.
Mwa ook kleinere plaatjes zijn gewoon ontzettend slecht wat gewoon te maken heeft met de enorme compressie die ze er op toepassen, PNG helpt ook niet altijd. Maarja wat wil je als je zo'n enorme berg plaatjes op wil slaan ;)

Ik zet altijd alle foto's op mijn website en deel dit dan via sociale media door een foto te uploaden en tekst er bij te zetten met een link naar de rest van de foto's :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

vandermark schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 14:32:
FB kan tegenwoordig grotere formaten aan, dus die 960px is niet nodig. Ik exporteer altijd 1200px lange zijde en dat wordt niet geresized.
Ja, maar ik kan nog geen bronnen vinden van wat die grotere formaten dan precies zijn dus ik speel het nog even op safe.
Ventieldopje schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 14:32:

Ik zet altijd alle foto's op mijn website en deel dit dan via sociale media door een foto te uploaden en tekst er bij te zetten met een link naar de rest van de foto's :)
Ik zet juist de foto's ook op mijn FB pages aangezien mensen nogal fan van sharing & tagging zijn. :) Het liefst zou ik het gewoon allemaal in eigen beheer hosten maar ik merk dat mijn klanten dit wel kunnen waarderen.

[ Voor 7% gewijzigd door AtleX op 15-05-2013 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Ik zet juist de foto's ook op mijn FB pages aangezien mensen nogal fan van sharing & tagging zijn.
Dit :) . DJ's of organisaties willen mijn foto's nog wel eens delen etc.

Ik heb geprobeerd om te exporteren met PNG24 maar er zit geen verschil in..

Hier de foto geupload als png24 vanuit Ps
https://www.facebook.com/...1389058113&type=3&theater

en hier als jpeg vanuit Lr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AtleX schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 14:34:
[...]

Ik zet juist de foto's ook op mijn FB pages aangezien mensen nogal fan van sharing & tagging zijn. :) Het liefst zou ik het gewoon allemaal in eigen beheer hosten maar ik merk dat mijn klanten dit wel kunnen waarderen.
Daar heb je wel een punt ;) Vooral als je veel feesten / publiek fotografeert lijkt me dit wel van essentieel belang, zo niet dan heeft het weinig meer waarde naar mijn idee :)

Je zou als alternatief kunnen kijken naar Stipple wat tagging mogelijk maakt over meerdere platformen :) De algemene voorwaarden zijn redelijk, als je het op facebook post dan kun je het ook hier wel op posten :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Richard! schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:19:
[...]

Dit :) . DJ's of organisaties willen mijn foto's nog wel eens delen etc.

Ik heb geprobeerd om te exporteren met PNG24 maar er zit geen verschil in..

Hier de foto geupload als png24 vanuit Ps

en hier als jpeg vanuit Lr
De foto zonder je logo erop (volgens jou de PNG) vind ik toch een tikje scherper dan de andere hoor? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Ik vind dat verschil echt minimaal. Kan zijn dat het bij andere foto's een groter verschil want bij sommige foto's is de kwaliteit veel slechter zoals bijvoorbeeld overzichten van lasers en lichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Het verschil is vrij minimaal inderdaad, maar toch is de PNG wel iets beter/scherper. Jij gaf aan dat je vond dat de PNG onscherper was, maar dat idee heb ik dus niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Ja klopt, maar dit was de eerste keer dat ik de png exporteerde, toen zat er rond de ogen van de DJ een onscherpte, waarschijnlijk gewoon een foute export want bij die ik net op facebook heb geupload is dat niet meer.

Is er ook een manier om png te exporteren met Lr want anders moet ik het via Ps doen en dan kan ik mijn logo niet gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Als jij vanuit Photoshop een JPG exporteert op redelijke kwaliteit, dan ga je dat verschil echt niet merken met PNG. Het is dan echt mierenneuken vind ik. Het probleem ontstaat als websites als Facebook een JPG opnieuw gaan comprimeren, met waardeloze instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kreeg nog een aanbieding voor lightroom 4, met 33% korting.
5 staat zeker bijna voor de deur...

code: LIGHTROOM33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:24
Wat zouden jullie doen als je nog geen lr hebt? 4 nu kopen of toch wachten op 5?
Zit te dubben nu. Neig toch meer naar 5, maar wordt die dan ook rond de 100 euro of veel duurder. Uiteraard is daar nu weinig over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arunia schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 16:02:
Wat zouden jullie doen als je nog geen lr hebt? 4 nu kopen of toch wachten op 5?
Zit te dubben nu. Neig toch meer naar 5, maar wordt die dan ook rond de 100 euro of veel duurder. Uiteraard is daar nu weinig over te zeggen.
Ligt er aan, als je per direct LR nodig hebt dan zou ik nu gewoon LR 4 kopen en later upgraden als je dat nodig vind. Omdat LR5 er aan komt wil dat niet zeggen dat LR4 ineens een bagger product is, zo heel veel nieuws zit er in LR5 niet hoor ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 07:36
Ik zou eerder gewoon wachten op LR5. Die laat waarschijnlijk niet zo lang meer op zich wachten. Anders geef je nu geld uit aan LR4 en mocht je dan daarna willen upgraden naar LR5 moet je weer geld uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-09 15:33

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Vraagje: hoe zorg je ervoor dat er automatisch een titel word bijgezet zodra je de foto op facebook uploadt? Ik zie het vaak voorkomen, maar het is mij nog niet duidelijk geworden. Waarschijnlijk is het ook al 100x gevraagd in dit topic, ik kon het niet vinden :) Alvast hartelijk bedankt!

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:49

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

LR4 is nu bij onder andere Dixons en Mycom ook voor 90,- te koop pricewatch: Adobe Photoshop Lightroom 4.0. Vergelijkbaar met de -33% actie van Adobe zelf.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 14:56
Sjoerdfoto schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 16:28:
Vraagje: hoe zorg je ervoor dat er automatisch een titel word bijgezet zodra je de foto op facebook uploadt? Ik zie het vaak voorkomen, maar het is mij nog niet duidelijk geworden. Waarschijnlijk is het ook al 100x gevraagd in dit topic, ik kon het niet vinden :) Alvast hartelijk bedankt!
Dit krijg je door bijvoorbeeld 'Copyright' in te vullen in de metadata.

Linkje met uitleg in het engels: http://blog.conradchavez....pyright-caption-metadata/

Afbeeldingslocatie: http://photos.smugmug.com/i-GnvJgWT/0/O/i-GnvJgWT.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door pvink op 17-05-2013 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Is het mogelijk om van alle foto's die je hebt geflagged een duplo te maken? Nu doe ik het foto voor foto, maar in in 1x zou makkelijker zijn.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
- Een complete duplo of een virtual copy?
- Uit je hele catalog of uit een enkele folder?

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Weet iemand of je in Lightroom (of PS) de IPTC-data uit een CR2-bestand kan wissen?

Ik heb wel wat andere tools gevonden die het kunnen maar gebruik liever de software die ik al heb (en al die tools zijn voor Windows, die kan ik helaas niet draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Siparti schreef op zondag 02 juni 2013 @ 12:32:
Weet iemand of je in Lightroom (of PS) de IPTC-data uit een CR2-bestand kan wissen?

Ik heb wel wat andere tools gevonden die het kunnen maar gebruik liever de software die ik al heb (en al die tools zijn voor Windows, die kan ik helaas niet draaien).
Voordat ik ga antwoorden .... waarom zou je? Een CR2 (RAW) is een digitaal negatief, deze moet je nooit en ten nimmer aanpassen, je moet hem omzetten naar het gewenste formaat en daaruit eventueel de EXIF/IPTC strippen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Simpel zat. Stel dat je camera je volledige naam in de CR2-files zet. Vervolgens wil je dat bestand (.CR2) met iemand delen die helemaal niet hoeft te weten wie die foto gemaakt heeft, bijvoorbeeld iemand die je niet persoonlijk kent. In dat geval kan het wenselijk zijn alle IPTC-gegevens te strippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 07:36
Siparti schreef op zondag 02 juni 2013 @ 16:10:
Simpel zat. Stel dat je camera je volledige naam in de CR2-files zet. Vervolgens wil je dat bestand (.CR2) met iemand delen die helemaal niet hoeft te weten wie die foto gemaakt heeft, bijvoorbeeld iemand die je niet persoonlijk kent. In dat geval kan het wenselijk zijn alle IPTC-gegevens te strippen.
Nou, dan ga je bijvoorbeeld in LR > Export > kies je als bestandsformaat DNG, doe je bij metadata 'Copyright only' en dan ben je volgens mij klaar.

En anders doe je export als Original (als je echt CR2 formaat wil) en dan bij metadata 'Copyright only'. Dan is als het goed is alle metadata gestript behalve copyright info.

En als je het nog makkelijker wil, je kan ook gewoon die info eruit halen door in je Library bij de rechterbalk alle data te wissen onder het kopje Metadata :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bum
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-04 20:33

bum

Siparti schreef op zondag 02 juni 2013 @ 12:32:

Is ExifTool niks? Daarmee is alle IPTC, EXIF e.d. metadata te wijzigen.

HP Zbook G8 | Synology DS1511+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-09 16:56

Bonbridge

35-85

Ik zit met een vervelend probleempje in lightroom.

Sinds korte tijd heb ik een tweede externe HDD. Sindsdien wil ik alle bewerkingen van een externe HDD uitvoeren. Dus ik had alles netjes overgezet. Laatst had ik dus beide HDD's tegelijkertijd in mijn laptop om alle bestanden te kopiëren. Nu starte ik gister Lightroom op en zag ik dat alle mappen niet meer zichtbaar waren vanaf mijn werk HDD. Nu blijkt het zo te zijn dat hij de mappen alleen herkent als de schijf wordt herkent als de (F:) schijf. Maar als ik een extern apparaat in de voeding doe komt hij automatisch als (E:) terecht, dat wil dus zeggen dat ik perse twee apparaten aangesloten moet hebben wil ik de foto's bewerken. Omdat de mappen (met bewerkingen) simpelweg niet zichtbaar zijn als ik geen (F:) schijf aan mijn laptop gekoppeld is kan ik dus ook niet zomaar de catalogussen naar de E map verplaatsen lijkt me (Op de zelfde schijf)?

Weet iemand hoe dit eenvoudiger op te lossen is?
Is het misschien niet mogelijk om ergens iets in te stellen dat mijn werk HDD altijd als F schijf herkent wordt?

[ Voor 5% gewijzigd door Bonbridge op 04-06-2013 19:15 ]

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
  • Laatst online: 03-12-2024
Je kunt zelf een driveletter toekennen aan de drive (In Computer management --> Storage --> Disk management)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-09 16:56

Bonbridge

35-85

Dankje! Ik ben absoluut geen computer kenner, dus met jou hulp en een YT tutorial werkt hij weer zoals gewenst.

Ik was echt even bang dat ik alle bewerkingen kwijt was :p

Thanks!

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Nu kun je ook heel makkelijk de lightroom catalogus backuppen. Als je de externe hdd altijd dezelfde drive letter geeft kun je zo na een nieuwe windows installatie je oude lightroom catalogus kopieren en de extrene hdd dezelfde drive letter geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Exact ook mijn werkwijze.

Ook een sync script tussen externe HDD en 2e externen HDD die tussen backups door ergens anders ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Bonbridge schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 19:47:
Dankje! Ik ben absoluut geen computer kenner, dus met jou hulp en een YT tutorial werkt hij weer zoals gewenst.

Ik was echt even bang dat ik alle bewerkingen kwijt was :p

Thanks!
Speciaal voor jou : meuk: USB Drive Letter Manager 4.7.3.0

Ik heb het nog nooit gebruikt, maar je lijkt me iemand die veel teveel USB HDD's gebruikt en daar schijnt dit tooltje helemaal geweldig voor te zijn :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:23
$79 is een mooie prijs. Ik zal vanmiddag eens kijken naar wat ie voor ons Nederlanders gaat kosten.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 11:01

BaasG

Spiral out. Keep going

http://www.adobe.com/nl/p...ghtroom/buying-guide.html

Upgrade: €72,57
Volledige versie: €129,15

member of the Dark side: black Nikon gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dat is helemaal netjes omgerekend van Adobe. Vaak rekenen bedrijven 1 op 1 voor $ -> €. Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:15
Vast weer een nieuwe versie van de catalog die niet backwards compatible is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:06

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb de beta niet geprobeerd, maar hoe zijn de bevindingen, is er veel aan lightroom 5 veranderd voor de fotograaf (niet videograaf) ?

Een snelle search levert wat kleine nieuwe features op, maar weinig revolutionairs of onmisbaars?
Wat ik mis is een goede tool om dingen te verwijderen cq clonen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Die nieuwe healing brush werkt erg goed hoor in mijn beleving. Hij zit er weleens naast maar als je hem zelf juist zet dan werkt het uitstekend. Verder vind ik de nieuwe features erg mooi.

Ik heb sinds de beta in ieder geval LR4 niet meer aangeraakt.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb LR4 overgeslagen maar ga wel upgraden naar LR5. Waar ik 3 in eerste instantie vooral gebruikte om te editten sluipt het hele managementgebeuren met collecties e.d. er steeds meer in en regel ik nu vrijwel alles in LR. Alleen de locaties invoeren gaat in 3 niet en dat, gecombineerd met wat andere nieuwigheden van 4 & 5, heeft mij kunnen verleiden tot een upgrade. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Royz schreef op maandag 10 juni 2013 @ 10:29:
Die nieuwe healing brush werkt erg goed hoor in mijn beleving. Hij zit er weleens naast maar als je hem zelf juist zet dan werkt het uitstekend. Verder vind ik de nieuwe features erg mooi.

Ik heb sinds de beta in ieder geval LR4 niet meer aangeraakt.
Nou ik ben lekker LR4 blijven gebruiken aangezien je de LR4 catalogus niet kon importeren in de beta (uit veiligheid). Was mij te veel moeite om al mijn foto's opnieuw te importeren en dergelijken en dan ook nog de kans te hebben dat er wat mis gaat.

Maargoed, heb wel lekker gespeeld met wat losse foto's in LR5 en ben overtuigd dat dit een grote verbetering is ten opzichte van LR4 en ben zeker van plan om hem aan te schaffen, al wacht ik denk ik nog even tot er wat acties zijn oid, ben niet zo'n early adopter ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Ventieldopje schreef op maandag 10 juni 2013 @ 12:06:
[...]

Nou ik ben lekker LR4 blijven gebruiken aangezien je de LR4 catalogus niet kon importeren in de beta (uit veiligheid). Was mij te veel moeite om al mijn foto's opnieuw te importeren en dergelijken en dan ook nog de kans te hebben dat er wat mis gaat.
Hmm ja ik heb 2012 en 2013 gewoon geimporteerd en een nieuwe catalogus gebouwd. Ik sla mijn bewerkingen op in XMP dus ik had mijn bewerkingen ook in LR5. Ik verwacht, dat als ik LR4 naar LR5 upgrade, ik de beta bewerkingen gewoon terugzie in de final. Wat ik wel heb gemist overigens, zijn mijn smart collections.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-09 16:25
Iemand hem al gedownload? Ben nog niet helemaal overtuigd om over te stappen. Qua standaard workflow is er zo te zien niet heel veel veranderd of heb ik dat mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 00:19
jip_86 schreef op maandag 10 juni 2013 @ 22:57:
Iemand hem al gedownload? Ben nog niet helemaal overtuigd om over te stappen. Qua standaard workflow is er zo te zien niet heel veel veranderd of heb ik dat mis?
Nog niks geks tegen gekomen inderdaad. Lightroom 5 zit bij mij qua performance wel meer richting 3.6. Versie 4 tot 4.4 waren duidelijk langzamer bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:13

B64

Standaard workflow is inderdaad gewoon hetzelfde gebleven (die zie ik ook niet zo 1-2-3 veranderen), het gaat hoofdzakelijk om extra features/tools die toegevoegd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

Zandpad schreef op maandag 10 juni 2013 @ 23:24:
[...]

Nog niks geks tegen gekomen inderdaad. Lightroom 5 zit bij mij qua performance wel meer richting 3.6. Versie 4 tot 4.4 waren duidelijk langzamer bij mij.
Ditto. Het reageert allemaal net even soepeler. De healing brush en smart previews was het alleen al waard om te upgraden voor mij.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jep, werkt heerlijk! :o

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Zo, dat upgraden van een catalog duurt wel jaaaaaren zeg! Ben sinds vanmiddag bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 11:02

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Hoe gaat de nieuwe LR om met Nik plugins of onOne Software? Daar al iets van bekend?
Upgraden ga ik wel, maar dan moeten die wel (weer) werken.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 11:22

iew

What the...?!

BlaTieBla schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:09:
Hoe gaat de nieuwe LR om met Nik plugins of onOne Software? Daar al iets van bekend?
Upgraden ga ik wel, maar dan moeten die wel (weer) werken.
Die doen het gewoon, no worry's ;)
Heb LR5 vandaag binnen en geinstalleerd heb beide filter paketten ook NIK en onOne.
Alles werkt naar behoren.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Royz schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 19:53:
Zo, dat upgraden van een catalog duurt wel jaaaaaren zeg! Ben sinds vanmiddag bezig!
vier en een half uur bezig geweest hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zandpad schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 17:30:
[...]

vier en een half uur bezig geweest hier :)
Zo lang? Ik was hier binnen 10 minuten klaar en er staan toch duizenden foto's in! Kijken of de volgende catalogus ook zo snel gaat, misschien had ik geluk? :/

[ Voor 13% gewijzigd door Ventieldopje op 12-06-2013 19:09 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Ventieldopje schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 17:45:
[...]

Zo lang? Ik was hier binnen 10 minuten klaar en er staan toch duizenden foto's in! Kijken of de volgende catalogus ook zo snel gaat, misschien had ik geluk? :/
Geen idee, mijn schijf werd ook dicht getrokken qua invoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05:35

Polariteit

Fietsende fotografeur

Misschien afhankelijk van de combinatie snelheid pc/aantal foto's/formaat foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Ventieldopje schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 17:45:
[...]

Kijken of de volgende catalogus ook zo snel gaat, misschien had ik geluk? :/
Heb je je foto's verdeeld over meerdere catalogi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:02

qless

...vraag maar...

Bij mij duurde upgrade ook redelijk lang, iets van 42000 fotos, catalog op SSD, raws op HDD

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Heeft dat niet te maken met het genereren van die smart previews of zo?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Orion84 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 10:40:
Heeft dat niet te maken met het genereren van die smart previews of zo?
Smart Previews: 0 Bytes.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Laatst online: 22:42

RnB

Ik had het met v4.4 al, maar nu dus ook met v5: 2 foto's kunnen niet geïmporteerd worden.
In v4.4 gaf ie de melding dat deze foto's ''cannot be imported'' en met v5 geeft ie nu aan dat ie ''failed to find a place''.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5G9fkckoGCJgikUOMYpJTXCb/thumb.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mRWSwc1kJcn58G2jreKt44m1/thumb.png

Het is geen ramp, maar ik vraag me nu serieus af wat er mis is met die twee foto's. Of wat mis is, meer waarom Adobe Lightroom ze niet wilt hebben in zijn catalog. Ik heb wel eens iPhoto en Aperture gebruikt en daar krijg ik geen gekke meldingen bij deze twee foto's, ook Photoshop kan ze prima openen zonder dat ie een melding geeft.

Dit geeft OS X inspector weer:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6OQKqbOlNVbdrfNVtmmfI00y/thumb.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jiEcOTikw4nf4QZbg1TCf2SN/thumb.png

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb dus de previews op 1024px gezet en low quality en dan van de afgelopen 2 jaar alle foto's standard previews laten builden. Catalog op de Crucial M4 SSD, en de foto's zelf op de WD2002FAEX schijf. Duurde idd een half uur...

Overigens, ik heb even gestoeid met die healing brush....maar zo super-duper vind ik em nog niet. Als ik met shift een gebied selecteer wat ik weggehealed wil hebben, dan kloppen vaak ook de kleuren niet (verloop van licht naar donker in de kleuren). Opacity lager/hoger zetten maakt het niet beter. Dus het bekende elektriciteits-kabels-uit-de-lucht wegclonen lukt alleen als je een gelijkmatige kleur kan clonen dat dan toevallig in de omgeving nog moet zijn zonder andere objecten in beeld. Want als je een hele streep trekt, dan maakt ie een 1 op 1 kopie van die streep om te clonen. Ik mis hierbij een feather-optie. Daarnaast kun je de vorm niet wijzigen. En wat ik mis, is dat je een 2e keer over een clone/heal spot heen kunt gaan.....
Ik verwacht dat het wel wat positiever zal zijn met portretfoto's (wallen onder de ogen enzo).

De nieuwe upright....het is wel een mooie feature, maar het werkt niet altijd even goed. Er moeten wel zichtbare lijnen inzitten, zoals dat van een gebouw of horizon ofzo. Bij rotsachtige landschapsfoto's (die ik regelmatig maak) lukt het niet altijd en dan doe ik toch liever manual.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Laatst online: 21-09 11:22

iew

What the...?!

@Deathchant

Ah ik ben dus niet de enige wie dat is opgevallen.
Dacht gisteren ook even dat de upright functie even gek was geworden, zette mijn foto nog schever dan deze al was.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Upright moet z'n informatie uit de foto halen, en is dus inderdaad afhankelijk van horizontale en vertikale lijnen in het beeld. Een rotslandschap wordt lastig, maar een pyramide ook - die zul je dus 'ouderwets' met de hand moeten rechtzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Zelfs met zichtbare lijnen werkt upright lang niet altijd goed. Soms zit hij er compleet naast, snijd dan veel te veel info weg, soms is het 90% goed, maar moet je nog wat bijsleutelen. Die laatste 10% is sowieso het moeilijkste, dus daar heb ik eerlijk gezegd ook weinig aan. Ik probeer het altijd 1x keer bij een recht te zetten foto, maar meestal doe ik het uiteindelijk toch zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik gebruik liever gewoon de lineaal. Teken een lijn in de foto langs een object waarvan jij zeker weet dat je die horizontaal of verticaal wilt hebben en LR past de foto daar op aan. Altijd in 1x goed, met minimaal verlies aan de randen.

Vervolgens kun je met de X-toets nog de Portrait/Landscape wisselen zolang je nog in cropmodus zit.

[ Voor 17% gewijzigd door Get!em op 14-06-2013 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

Hey, het is gewoon een tool. Je kunt er op klikken en als hij het goed doet, fantastisch, zo niet, dan doe je het handmatig bv met de lineaal. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je 1 klik extra hebt gedaan.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
B64 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 10:20:
Upright moet z'n informatie uit de foto halen, en is dus inderdaad afhankelijk van horizontale en vertikale lijnen in het beeld. Een rotslandschap wordt lastig, maar een pyramide ook - die zul je dus 'ouderwets' met de hand moeten rechtzetten.
Een piramide is een driehoek met rechte lijnen dus ... die kun je prima recht zetten met Upright ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ventieldopje schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 13:43:
[...]

Een piramide is een driehoek met rechte lijnen dus ... die kun je prima recht zetten met Upright ;)
Op het grondvlak wel ja, want dat loopt ongeveer gelijk met de horizon. Je kunt ook precies voor een opstaande ribbe staan.... Maar verder wordt het lastig en zul je zelf recht moeten zetten. Ik denk dat wij mensen nog altijd beter in staat zijn om iets recht te zetten dan dat door een computer te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Universal Creations schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 14:19:
[...]

Op het grondvlak wel ja, want dat loopt ongeveer gelijk met de horizon. Je kunt ook precies voor een opstaande ribbe staan.... Maar verder wordt het lastig en zul je zelf recht moeten zetten. Ik denk dat wij mensen nog altijd beter in staat zijn om iets recht te zetten dan dat door een computer te laten doen.
De meeste pyramides die op foto's belanden hebben natuurlijk voldoende horizontale lijnen, omdat je de tredes van de gestapelde steenlagen kan zien (al is dat eigenlijk ook alleen als je er recht voorstaat natuurlijk, weglopende horizontale lijnen worden geen horizontale lijn op je foto) :P

Verder wel eens met je conclusie, al was het alleen maar omdat het er uiteindelijk niet eens per se om gaat dat het wiskundig gezien recht staat, maar dat het prettig kijkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 14-06-2013 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Universal Creations schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 14:19:
[...]

Mwa dat weet ik zo net nog niet, in het geval van de horizon misschien wel in combinatie met hulpmiddelen zoals het liniaal. Maar echt complexe scenes zoals je kan zien met bijv. architectuur- en straatfotografie worden al aardig lastig, Upright is daar een handig hulpmiddel zijn om je een goed begin punt te geven om vervolgens zelf nog wat te tweaken ;)

Het is dus een hulpmiddel geen wondermiddel, what would you expect?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Ventieldopje schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 14:51:
[...]
Het is dus een hulpmiddel geen wondermiddel, what would you expect?
Idd, ik zet hem gewoon op horizontale lijnen. Doet hij het niet goed, even goede vrienden gebruik ik hem toch niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Orion84 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 14:22:
[...]
De meeste pyramides die op foto's belanden hebben natuurlijk voldoende horizontale lijnen, omdat je de tredes van de gestapelde steenlagen kan zien
Niet alle pyramides staan in Egypte... In Parijs staat er eentje voor een museum, dat ding heeft inderdaad veel horizontale lijnen (van glas en metaal, niet van steen) maar nog veel meer diagonale... :+

En welke zal er het meest op foto's belanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
B64 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 15:40:
[...]

Niet alle pyramides staan in Egypte... In Parijs staat er eentje voor een museum, dat ding heeft inderdaad veel horizontale lijnen (van glas en metaal, niet van steen) maar nog veel meer diagonale... :+

En welke zal er het meest op foto's belanden?
Ook diagonale lijnen die wat scheef staan kun je toch diagonaal zetten in combinatie met informatie over de horizontale en verticale lijnen?

Maar zoals ik al zei, dat kunnen complexe scenes zijn waar zelfs wij mensen moeite mee hebben :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
RnB schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 17:27:
Ik had het met v4.4 al, maar nu dus ook met v5: 2 foto's kunnen niet geïmporteerd worden.
In v4.4 gaf ie de melding dat deze foto's ''cannot be imported'' en met v5 geeft ie nu aan dat ie ''failed to find a place''.

[afbeelding]

[afbeelding]
Hmmm, het heeft toch nooit met die ampersand te maken?

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Get!em schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 12:35:
Ik gebruik liever gewoon de lineaal. Teken een lijn in de foto langs een object waarvan jij zeker weet dat je die horizontaal of verticaal wilt hebben en LR past de foto daar op aan. Altijd in 1x goed, met minimaal verlies aan de randen.

Vervolgens kun je met de X-toets nog de Portrait/Landscape wisselen zolang je nog in cropmodus zit.
Upright doet meer dan een horizon rechtzetten dmv een afbeelding rotatie hoor :) Als je de foto onder een verkeerde hoek hebt genomen waardoor vertekening etc optreedt, kan je dat ook corrigeren etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-09 22:20
Gisteren eens lightroom 5 gebruikt, maar er zit een hele vervelende bug in. Wanneer je een foto verkleind exporteert past lightroom geen ingestelde ruisreductie en sharpening toe. Wel een aardig grote bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-09 16:25
Wut :? Dat is niet zo mooi. Ik zit altijd hoog in de ISO en exporteer bijna nooit full-size :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
De upright tool werkt best wel goed afhankelijk van de situatie. Valt me goed mee.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 13:45
jip_86 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 13:21:
Wut :? Dat is niet zo mooi. Ik zit altijd hoog in de ISO en exporteer bijna nooit full-size :|
sweebee schreef op zondag 16 juni 2013 @ 13:02:
Gisteren eens lightroom 5 gebruikt, maar er zit een hele vervelende bug in. Wanneer je een foto verkleind exporteert past lightroom geen ingestelde ruisreductie en sharpening toe. Wel een aardig grote bug.
Inderdaad, zie http://forums.adobe.com/thread/1229132?start=0&tstart=0 voor de bron.

En een overzicht van de overige tot nu toe gevonden bugs in Lr5.
http://blogs.adobe.com/li...ghtroom-5-hot-issues.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een andere bug waar ik last van heb is dat het resizen van je brush dmv. het scrollwiel heel traag gaat. Als ik echter de erase brush pak (alt ingedrukt houden) en dan brush en tegelijkertijd aan het scrollwiel draai resized hij wel normaal en soepel!

Een bug die Lightroom 4 alleen had icm. mijn Wacom tablet.

Een andere bug die ik gister tegen kwam is dat hij bij het exporteren van een foto dmv. een preset alleen één bepaalde foto exporteerde met bepaalde instellingen, alleen was dit niet de foto die ik geselecteerd had! Zelfs met ctrl+d en andere foto's selecteren geprobeerd ... maar helaas, moest LR opnieuw opstarten om mijn correcte foto te exporteren, beetje vreemd. Nu nog niet weer gebeurd ;)

Goed omheen te werken maar toch wel jammer ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Buzz_Fuzz schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 16:40:
[...]

Oh, dat is een goede tip.
Ik zal eens gaan kijken of ie het zonder ampersand wel doet, thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet iemand of er limitaties zitten aan een Educatie versie van Lightroom zoals deze:
http://www.takeitnow.nl/d...g/adobe/65215044/7218341/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
jesper86 schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 20:57:
Weet iemand of er limitaties zitten aan een Educatie versie van Lightroom zoals deze:
http://www.takeitnow.nl/d...g/adobe/65215044/7218341/ ?
Mag je niet commercieel gebruiken. Dat was althans wat er bij mijn educatieve versie van Lightroom 3 zat. Waarom een educatieve als de gewone net zo duur is? Bij versie 3 zat er nog een flink prijsverschil in, maar bij 4 en nu bij 5 is het prijsverschil nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Buzz_Fuzz schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 16:40:
[...]

Allright, het lag dus toch aan de ampersand. Heel raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Universal Creations schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 21:00:
[...]

Mag je niet commercieel gebruiken. Dat was althans wat er bij mijn educatieve versie van Lightroom 3 zat.
Dat wist ik dan wel, maar de vraag is of dat verder nog ergens te zien is. Er komt geen watermerk in je bestanden neem ik aan. Ik weet wel dat je in de metadata kan zien met welke software en versie een foto gemaakt is, maar staat er dan ook achter 'education version'. ?
Waarom een educatieve als de gewone net zo duur is? Bij versie 3 zat er nog een flink prijsverschil in, maar bij 4 en nu bij 5 is het prijsverschil nihil.
Toch niet net zo duur. Hij is net zo duur als de upgrade,
maar voor de volledige versie is het €72 EDU en €126 Retail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:29

Sabbi

je denkt aan mij.

Volgens mij mag je de education edition best commercieel gebruiken, alleen moet je als student of leraar ergens bij een universiteit of hogeschool ingeschreven staan om in aanmerking te komen voor die licentie. (en als je dat niet bent, of je schrijft je uit is je licentie dus ook meteen niet geldig)

[ Voor 3% gewijzigd door Sabbi op 19-06-2013 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar hij is toch gewoon te bestellen bij die shop, daar zit de serial dan bij neem ik aan.
Pagina: 1 ... 8 ... 38 Laatste

Let op:
Wil je het graag hebben over een andere raw-converter dan Lightroom? Dat kan in Het grote alternatieve raw-converters topic.