Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dat is niet deel van een kleurenprofiel maar van een stukje software van Samsung, lijkt mij (of een instelling op de monitor, zoals dynamisch contrast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 09:28
Hm, klinkt interessant. Heb een Samsung Syncmaster 2443BW, zal eens kijken naar dat magictune.

Zit er nog verschil in de XP of Vista versie voor mijn Win7?

Bedankt voor de suggesties en het meedenken tot dusver :)

[ Voor 17% gewijzigd door douPel op 06-03-2013 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

douPel schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 14:30:
Hm, klinkt interessant. Heb een Samsung Syncmaster 2443BW, zal eens kijken naar dat magictune.

Zit er nog verschil in de XP of Vista versie voor mijn Win7?

Bedankt voor de suggesties en het meedenken tot dusver :)
Hier is de downloadpage met WIN7 versie
http://www.samsung.com/us...agetune/pop_download.html
Nordlys schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 14:29:
Dat is niet deel van een kleurenprofiel maar van een stukje software van Samsung, lijkt mij (of een instelling op de monitor, zoals dynamisch contrast).
Klopt, maar mogelijk wel oorzaak van het benoemde probleem.

[ Voor 42% gewijzigd door Get!em op 06-03-2013 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb dit dus ook wanneer ik een foto save in Photoshop CS5. Jpg, tiff, maakt niks uit, tis net alsof de foto geel/blauwig wordt. Alleen als ik save for web&devices kies, dan kan ik sRGB jpg ervan maken, maar gewoon een foto bewerken en opslaan als tiff....dan krijg ik direct die shit kleuren

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Post je Color Management settings eens en een screenshot van je "Save as" window :)

[ Voor 11% gewijzigd door nero355 op 06-03-2013 21:28 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:46

vhal

ಠ_ಠ

Ik vraag mij iets af.

In LR heb ik even Q&D een foto verwerkt en geresized naar 1280px lange zijde. Op de geëxporteerde foto is het veldlicht veranderd in 1 grote 'blob' terwijl dit op de foto in LR niet zichtbaar is op 100%. Ik exporteer naar sRGB, quality op 100% en res 240 dpi. Exporteer ik de fullres JPG, dan lijkt dit probleem zich niet voor te doen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mDr4o5mdjeNRkJBf29AI4OG4/medium.jpg

Ik loop een beetje vast hier. Diverse settings heb ik al gecontroleerd maar wellicht dat ik zelf iets over het hoofd zie. Heeft iemand een idee?

edit: hmm...in IE/Safari ziet het er wel weer ok uit, Chrome gaat hopeloos de mist in. FF durf ik niet te zeggen.

[ Voor 8% gewijzigd door vhal op 08-03-2013 17:33 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:35
Ik zie geen enkel verschil tussen IE en Chrome. En snap ook niet helemaal wat je bedoelt, heb je ook de fullres zodat ik het verschil misschien kan zien?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:46

vhal

ಠ_ಠ

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/83fBia716vDJ1wLdUwZw3SkD/medium.png

Hopelijk is het zo duidelijk, t.net pikt helaas geen fullress foto.

Links Chrome, rechts IE. Beide dezelfde foto welke is geresized naar 1280px breed

Misschien dat er iets niet helemaal lekker zit in W8's kleurprofielen. Zeker rond de mast is er links gewoon een dikke scheiding te zien terwijl rechts beter overvloeit. Ook de kleuren in IE komen beter overeen maar dat komt ws doordat Chrome geen kleurprofiel ondersteunt en misschien daarom ook de foto erg brak weergeeft.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Aah, de flare om de lamp heen bedoel je. In Chrome (25.0.1364.152 op Windows 7) zie ik het zoals jij het in IE ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:13

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

het probleem is in ieder geval niet Lightroom gerelateerd, dus gelieve niet in dit topic :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07-2023
Het valt mij de laatste tijd op dat als ik met de brush of verloop tool bepaalde waardes invoer zoals de belichting of verzadiging ik maar echt minimale veranderingen zie.. Als ik bijvoorbeeld de verzadiging van kleur op -100 of +100 zet haalt hij maar zo mininaam kleur eruit of voegt hij het toe, iemand enig idee waarom? Ik kan mij herinneren dat in Lightroom 3 als ik de verzadiging op -100 kreeg ik gewoon de kleur er helemaal uit kon halen..

richardbrunsveld.nl - Facebook - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:33
En..
hoe krijg je met die brush dezelfde instellingen voor als je nog een plekje wilt bewerken?
Heb alt-ctrl-shift geprobeerd, maar krijg de instellingen niet gekopieerd.
Is dat dus mogelijk zonder een voorinstelling te creëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Richard! schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 14:31:
Het valt mij de laatste tijd op dat als ik met de brush of verloop tool bepaalde waardes invoer zoals de belichting of verzadiging ik maar echt minimale veranderingen zie.. Als ik bijvoorbeeld de verzadiging van kleur op -100 of +100 zet haalt hij maar zo mininaam kleur eruit of voegt hij het toe, iemand enig idee waarom? Ik kan mij herinneren dat in Lightroom 3 als ik de verzadiging op -100 kreeg ik gewoon de kleur er helemaal uit kon halen..
Flow en dat soort dingen wel op 100 staan? Daarnaast is by design de brush wat minder sterk dan globale bewerkingen :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 09:28
Ja, dat de brush minder sterk is dan globale aanpassingen was ik ook achter gekomen idd.

Overigens heb ik de kleurpprofielen/progjes geprobeert en die werken niet.

ventieldopje, sinds wanneer ben jij overgestapt op en 1Ds en waarom? Heb t in het nieuwe apparatuur topic niet voorbij zien komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
douPel schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 23:44:
Ja, dat de brush minder sterk is dan globale aanpassingen was ik ook achter gekomen idd.

Overigens heb ik de kleurpprofielen/progjes geprobeert en die werken niet.

ventieldopje, sinds wanneer ben jij overgestapt op en 1Ds en waarom? Heb t in het nieuwe apparatuur topic niet voorbij zien komen :P
Nee maar ik kan toch wel dingen héél sterk desatureren met de brush, zo zwak is het niet maar wel lichtelijk zwakker. Dat iets bijna geen effect heeft lijkt me bijna te maken hebben met óf auto masking óf gewoon flow / density heel laag.

Niet al te lang geleden :9, waarom? waarom niet! :o Hoge iso's waren behalve waardeloos (banding, slechte kleuren etc.) toch niet echt mijn ding, gebruikte het amper. Bovendien wou ik iets stevigers en (ten minste voor mijn gevoel) betrouwbaarder, bovendien vind ik die ingebouwde grip een groot pluspunt.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Ik gok erop dat auto-masking inderdaad aan staat :p

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Ik zit met een probleem, ik heb een paar watermerken die ik wil verwijderen in Lightroom, nou is dit niet bepaald makkelijk en duidelijk maar met een beetje google kwam ik dit tegen. Hiermee kon ik 2 watermerken verwijderen maar deze 2 heb ik recentelijk in Lr4 aangemaakt. Ik heb nu nog 4 watermerken die ik in Lr3 of zelfs 2 had gemaakt, echter werk dit niet met die methode van die website. Als ik het watermerk selecteer en dan opnieuw naar de watermerk editor wil gaan krijg ik heel snel die editor te zien maar dan direct sluit hij dat venster weer.

Meer mensen last van en weten hoe dit op te lossen :S ?

EDIT: Het is al gelukt. Letterlijk na 10/15 keer per watermerk opnieuw die handeling uit te voeren bleef het venster hangen en kon ik hem verwijderen

[ Voor 9% gewijzigd door Richard! op 24-03-2013 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Richard! schreef op zondag 24 maart 2013 @ 18:32:
Ik zit met een probleem, ik heb een paar watermerken die ik wil verwijderen in Lightroom, nou is dit niet bepaald makkelijk en duidelijk maar met een beetje google kwam ik dit tegen. Hiermee kon ik 2 watermerken verwijderen maar deze 2 heb ik recentelijk in Lr4 aangemaakt. Ik heb nu nog 4 watermerken die ik in Lr3 of zelfs 2 had gemaakt, echter werk dit niet met die methode van die website. Als ik het watermerk selecteer en dan opnieuw naar de watermerk editor wil gaan krijg ik heel snel die editor te zien maar dan direct sluit hij dat venster weer.

Meer mensen last van en weten hoe dit op te lossen :S ?

EDIT: Het is al gelukt. Letterlijk na 10/15 keer per watermerk opnieuw die handeling uit te voeren bleef het venster hangen en kon ik hem verwijderen
Tip voor de volgende keer, verwijder de bestanden zelf, deze staan (per gebruiker) in:

C:\Users\ < gebruikersnaam > \AppData\Roaming\Adobe\Lightroom\Watermarks

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08-2024
Ik begin het systeem van Lightroom net te snappen, maar hoe gaan jullie te werk als je 1 foto moet versturen via e-mail, of je wilt er eentje uploaden naar je ftp.. In ieder geval als je specifiek 1 foto even uit een mapje moet hebben.. Normaliter had ik mijn foto's in allerlei mappen geordend, maar dat wil ik dus via Lightroom gaan doen omdat het aantal foto's nogal groeit en daarmee ook het aantal mappen.

Nu ik geswitched ben naar Lightroom heb ik 1 catalog waarin alle foto's staan die ik heb, ik ben nu meerdere folders aan het aanmaken die feitelijk als categorieën fungeren (landschappen, huisdieren, architectuur and so on..) en vervolgens wil ik dan collections maken met 'dagje amsterdam', 'gebouw X' , 'HDR', 'Panorama' et cetera om de foto's van hetzelfde voorwerp/onderwerp/type bij elkaar te houden..

Tenminste dat is mijn idee.. Maar als ik dus 1 foto wil hebben uit zo'n collectie zit ik dus in de waslijst aan foto's te zoeken die in de folder staan omdat je in windows verkenner geen collection-informatie ziet..

Ik vermoed dat er in mijn workflow verbeterpunten zitten dus vandaar dat ik mij tot jullie richt.. Is het verstandiger om met datums te werken? Ik kan namelijk uit jullie workflow nog niet helemaal opmaken hoe het nou bij jullie geordend is.. Ik krijg het idee dat ik veel collections ga krijgen die het zoeken in Lightroom wel makkelijk maken, maar niet in windows verkenner.. En om nou elke keer Lightroom op te starten als ik een foto mijn mail in wil slepen/uploaden naar ftp o.i.d. :?

[ Voor 13% gewijzigd door Thrilled op 25-03-2013 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Er zijn vele mogelijkheden om je foto's te ordenen en persoonlijk gebruik ik de volgende structuur: <jaar shoot>/"<datum shoot> <shoot naam>". Andere opdelingen gaat allemaal via keywords, (smart) collections, etc.

Per shoot maak ik een eerste schifting en via diverse smart collections kan ik dan verschillende sets van een shoot beheren. Of bijvoorbeeld een smart collection voor HDR foto's etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Ik denk dat veel mensen hier in RAW schieten, en die zijn altijd genoodzaakt om eerst LR te starten voor we een foto kunnen sturen. Overigens gebruik ik een Gmail plugin zodat ik direct kan mailen vanuit LR :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
Thrilled schreef op maandag 25 maart 2013 @ 20:26:
Nu ik geswitched ben naar Lightroom heb ik 1 catalog waarin alle foto's staan die ik heb, ik ben nu meerdere folders aan het aanmaken die feitelijk als categorieën fungeren (landschappen, huisdieren, architectuur and so on..) en vervolgens wil ik dan collections maken met 'dagje amsterdam', 'gebouw X' , 'HDR', 'Panorama' et cetera om de foto's van hetzelfde voorwerp/onderwerp/type bij elkaar te houden..
Meerdere folders maken is niet handig. Je kunt beter met trefwoorden werken, dan kan een foto ook gemakkelijk onder meerdere categorieën vallen.
Ik maak alleen folders per half jaar (dus 2013-1, 2013-2), daar gaan alle foto's met als benaming datum_volgnummer, de onderverdeling gebeurt met trefwoorden en (tijdelijke) verzamelingen. Een foto mailen gaat het handigst met ctrl-shift-m, wel eerst je e-.mail accountgegevens invullen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik vind trefwoorden dus weer erg onhandig, ik vergeet altijd naar welke trefwoorden ik moet zoeken. :(

Ik heb alles geordend in verzamelingen/collecties. Eerst alles per jaar, dan per gebeurtenis, vind ik makkelijk vinden :).

Overigens is het toch neit zo'n ramp om Lr te openen? Of je nu in explorer door mapjes moet bladeren of direct vanuit Lr werkt, maakt weinig verschil vind ik...

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:33
Windows heeft btw een RAW codec plug-in iets.
Zijn ze dus meteen zichtbaar/bladerbaar in Windows Explorer.
Works like a charm.

--
Ik niet nee.
Maar maakt het bekijken wel een stuk makkelijker zonder nog eens extra programma's te installeren.

[ Voor 31% gewijzigd door NeutraleTeun op 26-03-2013 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Ja maar je verstuurt toch geen RAW naar anderen neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 20:12
Het hele systeem van Lightroom werkt eigenlijk alleen maar als je consequent alles toevoegt wat voor jou makkelijk is. Zo heb ik zelf 'gewoon' een folder structuur zoals de volgende:

code:
1
2
3
4
2013
- 2013-01-01 - Nieuwjaarsdag
- 2013-01-24 - 2013-02-28 - Australië
- 2013-03-01 - Wandeling

Maar daarmee ben je er nog niet. Ik gebruik heel veel keywords voor 'standaard' dingen. Iedereen die ik ken wordt als keyword in de foto gezet. Zo kan ik heel makkelijk alle foto's terugvinden van mezelf, vrienden, familie etc. Ook daar zit weer een structuur in natuurlijk, zodat ik ook groepen kan zoeken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Personen
- Familie
  - Moeder
  - Vader
  - Zus
- Vrienden
  - Vriend 1
  - Vriend 2
- Collega's
  - Collega 1
  - Collega 2

Verder heb ik nog specifieke keywords voor locaties, welke bijvoorbeeld worden opgebouwd als:

code:
1
2
3
4
Nederland
- Limburg
  - Venlo
    - Grote Heide

En voor specifieke takken van fotografie ook, zoals vliegtuigen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vliegveld
- Schiphol
  - Polderbaan
Vliegtuig
- Air Berlin
  - Boeing
    - 737-700
      - AB-AAA (<registratie)

Het voordeel van dit systeem is dat je alleen de 'onderste' keyword hoeft toe te voegen. Als ik dus AB-AAA toevoeg, krijgt de foto ook automatisch 737-700, Boeing, Air Berlin en Vliegtuig als keyword. Het mooie is dat dit per keyword is uit te schakelen, en dus kan ik ervoor zorgen dat hij alle keywords krijgt behalve Vliegtuig. En verder werk ik in 2 talen, dus wat te vertalen is zet ik nog in het Engels als Keyword Synonym erin. Dan voegt hij deze ook meteen toe.

Verder gebruik ik bijna geen collections (zie het nut niet), behalve de quick collection. Wel verschillende publish services, maar dat is natuurlijk weer wat anders en heeft niks met het organiseren etc. te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sapphire schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 13:20:
Ik vind trefwoorden dus weer erg onhandig, ik vergeet altijd naar welke trefwoorden ik moet zoeken. :(

Ik heb alles geordend in verzamelingen/collecties. Eerst alles per jaar, dan per gebeurtenis, vind ik makkelijk vinden :).
Als je wel weet in welke verzameling/collectie je moet zoeken lijkt mij een logische stap die namen ook te gebruiken als trefwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
Royz schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 13:30:
Ja maar je verstuurt toch geen RAW naar anderen neem ik aan?
Nee, je kunt voorinstellingen maken waaruit je in het e-mailmenu kunt kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

prijk schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 14:23:
[...]

Nee, je kunt voorinstellingen maken waaruit je in het e-mailmenu kunt kiezen.
Vanuit Explorer? Daar heeft Toyota het namelijk over. Hoe dan ook moet je hem dan nog naar JPG converten dus je hebt altijd een extra programma nodig volgens mij.
TranceSetter schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 14:04:
Verder gebruik ik bijna geen collections (zie het nut niet), behalve de quick collection. Wel verschillende publish services, maar dat is natuurlijk weer wat anders en heeft niks met het organiseren etc. te maken.
Ik gebruik veel Smart Collections. Het zou toch fijn zijn om bijv ook te kunnen groeperen op bijv datum? Je kan het zo gek niet bedenken of het kan met Smart Collections.

In jouw geval bijv:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Personen
- Familie
  - Moeder
  - Vader
  - Zus
- Vrienden
  - Vriend 1
  - Vriend 2
- Collega's
  - Collega 1
  - Collega 2

Met een Smart Collection: keyword = kindje1 & create datum = 2013. Dat je alle foto's van je kind krijgt gegroepeerd op datum. En eventueel kan je er nog aan toevoegen Picked = flagged, zodat je eerst een selectie kan maken en alleen de besten in je collection komen.

Zo heb ik bijv ook dat ik per verschillende export automatisch keywords toe ken. Dus ik heb een export Portfolio website. Als ik via die exporteer dan krijgt hij automatisch het keyword portfolio mee. Zo heb ik dan weer een Smart Collection met alle portfolio foto's.

ik ken ook mensen die exporteren naar Photomatix en standaard filename_HDR.tiff hebben ingesteld. Met Smart Collections groeperen ze dan weer alle HDR's (die je ook weer kan opsplitsen natuurlijk).

En de laatste dan, ik heb ook een Collection met: Last modified yesterday or today. Dus als ik die open zie ik alle fotos die ik heb bewerkt gisteren of vandaag. Eventueel kan je dan nog degenen eruit filteren die de status finished hebben, maar daar heeft iedereen weer een andere manier voor.

[ Voor 7% gewijzigd door Royz op 26-03-2013 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 09:18

quelake

PSN Quelake

Weet iemand hier mij misschien te vertellen waarom Lightroom (3) voor RAW files zeer veel profielen van objectieven kent (om een vertekeningscorrectie toe te passen), maar als ik een JPG wil corrigeren deze lijst vele malen korter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Quelake, omdat Lightroom onderscheid maakt tussen JPG en RAW profielen. Waarom dit precies is durf ik zo niet te zeggen ;) Mocht je profiel voor JPG er niet bij staan is er grote kans dat je die kan downloaden via de Adobe Lens Profile Downloader tool (even los downloaden) ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 14:13:
[...]

Als je wel weet in welke verzameling/collectie je moet zoeken lijkt mij een logische stap die namen ook te gebruiken als trefwoorden.
Maar wie zegt dat ik logisch ben ;)

Veel teveel gedoe, moet ik allemaal dingen gaan verzinnen en onthouden. Kijk gewoon op jaar en ga het lijstje van dat jaar af...als dat voor mij werkt is dat toch prima.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Royz schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 14:38:
[...]
Ik gebruik veel Smart Collections. Het zou toch fijn zijn om bijv ook te kunnen groeperen op bijv datum? Je kan het zo gek niet bedenken of het kan met Smart Collections.
Ik gebruik zelf ook veel smart collections, maar dan vooral om te controleren of ik alle locatie-data (GPS), keywords enzo heb toegevoegd. Als ik voor elke zoekopdracht een aparte smartcollection moet maken dan ben ik nog wel even bezig. Dat filteren doe ik dus vooral met de metadata/attribute filters.

Ik heb bv wel een smart filter die kijkt of foto's gemaakt zijn in de buurt van Schiphol, en of deze dan wel of niet keywords van vliegtuigen erin hebben hangen. Zo niet, dan verschijnen ze in die collectie en weet ik dat ik nog x aantal foto's moet taggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:16

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

vandaag kreeg ik post:

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/Nikon%20D3200/IMG_8681C_zpsdeffdf44.jpg

:)

mijn CS5 kan de NEF files van de D3200 niet lezen en het bijgeleverde ViewNX 2 levert bedenkelijke kwaliteit
daarom toch maar LR4 aangeschaft
eerste indruk is wel even wennen :X
bediening is echt totaal anders dan Bridge/CS ...

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
quelake schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 14:57:
Weet iemand hier mij misschien te vertellen waarom Lightroom (3) voor RAW files zeer veel profielen van objectieven kent (om een vertekeningscorrectie toe te passen), maar als ik een JPG wil corrigeren deze lijst vele malen korter is?
Veel camera's passen automatisch lenscorrecties toe op JPG files. Ik weet dat je bij Nikon dit ook uit kunt zitten in je camera. Ik vermoed dat Lightroom dus geen lensprofielen voor JPG files heeft als de camera zelf de correctie al gedaan kan hebben om te voorkomen dat je dubbele correctie toepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 09:18

quelake

PSN Quelake

Allen, dank voor de reacties.
--Niels-- schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 21:58:
[...]

Veel camera's passen automatisch lenscorrecties toe op JPG files. Ik weet dat je bij Nikon dit ook uit kunt zitten in je camera. Ik vermoed dat Lightroom dus geen lensprofielen voor JPG files heeft als de camera zelf de correctie al gedaan kan hebben om te voorkomen dat je dubbele correctie toepast.
Ik heb dit niet aanstaan volgens mij op m'n D7000 (ik ben bekend met de optie idd). Maar de lijst met profielen is sowieso erg veel korter, ongeacht mijn eigen lenzen. De lijst vwb RAW files bevat gewoon alle lenzen die Nikon produceert, de lijst in JPG bevat slechts enkele lenzen, veel die ik niet in mijn bezit heb.

@Ventieldopje; ik zal eens kijken of die lens profielen apart downloaden soelaas biedt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jullie weten het waarschijnlijk al maar Lightroom 4.4 is uit met véél bugfixes!

http://blogs.adobe.com/li...om-4-4-now-available.html

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 17:01
Vraagje, ...

Ik heb een iPad aangeschaft om deze een beetje als fotoboek te kunnen gebruiken. Voor mij veel handiger dan mensen achter mijn PC sleuren om eens naar foto's te kijken, nu komen de foto's naar hun :)

Kan er iemand tips geven welke export settings ik best kan gebruiken om de foto's zo ideaal mogelijk weer te geven op een iPad? (de nieuwste met retina display) Meestal schiet ik in Raw+jpeg maar het formaat van die JPEGs is redelijk groot (24mp op de D3200) daarom dat ik vanaf nu enkel nog RAW wil fotograferen en de geslaagde foto's omzetten naar een bruikbaar JPEG formaat...

Dus doel is =
1 maximaal gebruik maken van iPad resolutie
2 foto's niet groter maken dan nodig zonder kwaliteitsverlies

Verder was ik gisteren avond aan het prutsen om echt folders te krijgen op de iPad maar wat ik ook deed als ik syncte kwamen ze gewoon steeds zonder folders op de iPad zelf. Hopelijk gaat deze how-to mij helpen ... YouTube: How To Import Photo Albums Into iPad and iPhone Is er ergens een tuturial om te leren hoe ik makkelijk van LR raw --> LR jpeg --> iPad in folders ... dat is wat teveel gevraagd zeker? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacZappa
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-05 07:21
http://regex.info/blog/lightroom-goodies/ipad-howto2 Jeffrey Friedl to the rescue zoals gewoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Ventieldopje schreef op zondag 24 maart 2013 @ 18:45:
[...]

Tip voor de volgende keer, verwijder de bestanden zelf, deze staan (per gebruiker) in:

C:\Users\ < gebruikersnaam > \AppData\Roaming\Adobe\Lightroom\Watermarks
En voor Mac? Ik heb op verchillende plekken gezocht maar kan ze niet vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Richard! schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 17:41:
[...]

Poeh, geen idee :X Heb hier geen mac staan ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09 16:34
Richard! schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 17:41:
[...]

<HD>/Users/<user>/Lbrary/Application support/Adobe/Lightroom/Watermarks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Lightroom 4 is nog maar net uit?

Damn, ninja'd

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:09
automatic image leveling and perspective correction
Dat klinkt best handig. Hopelijk is LR5 niet weer veel zwaarder/trager dan zijn voorganger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Hmm. Misschien dat ik LR 4 dan maar gewoon oversla en wacht op de release van 5...
Hoe lang na de LR4 beta kwam de uiteindelijke versie uit?

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Wie durft? :+

Ah, je kan je LR4 catalog niet upgraden... Naast elkaar draaien dus

[ Voor 75% gewijzigd door Royz op 15-04-2013 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-09 16:25
PowerUp schreef op maandag 15 april 2013 @ 21:53:
[...]

Dat klinkt best handig. Hopelijk is LR5 niet weer veel zwaarder/trager dan zijn voorganger...
Ziet er best goed uit; volgens mij raakte je daar met LR4 nog best wat beeldmateriaal mee kwijt.

Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2013/04/lr5betaupright1.jpg
bron

[ Voor 10% gewijzigd door jip_86 op 15-04-2013 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jip_86 schreef op maandag 15 april 2013 @ 23:17:
[...]

Ziet er best goed uit; volgens mij raakte je daar met LR4 nog best wat beeldmateriaal mee kwijt.

[afbeelding]
bron
Sterker nog, die feature die ze daar laten zien kon niet eens met LR4 ;) Lens correctie wel maar perspectief correctie niet ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Profile options in the Lens Corrections panel of the Develop module correct distortions in common camera lenses. The profiles are based on Exif metadata that identifies the camera and lens that captured the photo, and the profiles compensate accordingly.
No sir, lens correcties wel maar niet het perspectief zoals in dat voorbeeld ;) Dat moest je doen met Photoshop! :)

Oh heuh ho, er gaat een wereld voor me open :> Via het manual tabje kan het wel, ik dacht dat die alleen de lens correctie manueel finetunede, hij doet dus veel meer :o

[ Voor 22% gewijzigd door Ventieldopje op 16-04-2013 00:03 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacZappa
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-05 07:21
Ventieldopje schreef op maandag 15 april 2013 @ 23:46:
[...]

No sir, lens correcties wel maar niet het perspectief zoals in dat voorbeeld ;) Dat moest je doen met Photoshop! :)

Oh heuh ho, er gaat een wereld voor me open :> Via het manual tabje kan het wel, ik dacht dat die alleen de lens correctie manueel finetunede, hij doet dus veel meer :o
En dan heb je de beta LR 5 nog niet aan het werk gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Wat ik vooral aantrekkelijk vind, is dat je nu een preset kan maken die bij het importeren automatisch lenscorrectie toepast en ook de upright toepast. Scheelt een hoop werk denk ik :)

Gelukkig sla ik mijn bewerkingen niet op in de catalog, maar als losse xmp. Al mijn bewerkingen zitten, ondanks het niet kunnen upgraden van LR4 naar LR5 catalog dus toch in mijn library

[ Voor 33% gewijzigd door Royz op 16-04-2013 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:45

Nic

Vrij

Cool, nu supersnel wisselen tussen de Library en Develop. Dat duurde voorheen ellendig lang.
Ik heb de functie om gebouwen recht te zetten geprobeerd met een foto van de toren van Pisa. Lukt redelijk ;-)
Intussen stromen de video's met demonstraties van de nieuwe functie binnen in youtube. De eerste in het Nederlands: YouTube: Lightroom 5: Overzicht van de nieuwe functies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Heb het gisteren niet helemaal kunnen testen, maar ik hoop dat het tonen van raw bestanden en tiff bestanden nu wat sneller gaat. PhotoMechanic kan de foto's in 1 seconde tonen maar bij LR duurt het altijd net wat langer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Ja, dat heb ik gelukkig ook gedaan, xmp apart opslaan. Lifesaver, want ik had een keertje alles gekopieerd, behalve blijkbaar de catalog. Dus ik dacht al mijn bewerkingen kwijt te zijn, maar die stonden gelukkig nog in xmp. Ok, dan ben je de history wel kwijt, maar dat is niet zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Royz schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 13:18:
Heb het gisteren niet helemaal kunnen testen, maar ik hoop dat het tonen van raw bestanden en tiff bestanden nu wat sneller gaat. PhotoMechanic kan de foto's in 1 seconde tonen maar bij LR duurt het altijd net wat langer
Laat je previews genereren? Ik genereer bij het importeren de 1:1 previews en die bewaar ik, uit mijn hoofd, 3 weken oid. Daarmee kan ik heel snel door mijn library heen bladeren.
Sjekster schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 13:27:
Ja, dat heb ik gelukkig ook gedaan, xmp apart opslaan. Lifesaver, want ik had een keertje alles gekopieerd, behalve blijkbaar de catalog. Dus ik dacht al mijn bewerkingen kwijt te zijn, maar die stonden gelukkig nog in xmp. Ok, dan ben je de history wel kwijt, maar dat is niet zo erg.
Jep, heeft mij ook al eens gered. Het schijnt wel trager te zijn dan bewerkingen in de catalog opslaan, maar ik kan niet zeggen dat ik dat echt merk.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacZappa schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 09:21:
[...]

En dan heb je de beta LR 5 nog niet aan het werk gezien.
Jawel daar had ik al wel lekker mee gespeeld, downloaden ging wel erg traat :9 Het was even wennen, op F drukken krijg je nu een fullscreen preview modus ipv. gewoon fullscreen met panelen. Werkt wel makkelijk dat fullscreen preview, heerlijk! Ook heb ik het idee dat de kleurstelling van LR en de UI wat verandert is, het oogt wat schoner allemaal.

Kan niet wachten tot hij uit komt en ik mijn catalogs kan upgraden!
AtleX schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 13:29:
[...]

Laat je previews genereren? Ik genereer bij het importeren de 1:1 previews en die bewaar ik, uit mijn hoofd, 3 weken oid. Daarmee kan ik heel snel door mijn library heen bladeren.

[...]

Jep, heeft mij ook al eens gered. Het schijnt wel trager te zijn dan bewerkingen in de catalog opslaan, maar ik kan niet zeggen dat ik dat echt merk.
Hij slaat de bewerkingen óók nog op in de catalog hoor ;) XMP is wel handig als backup voor als je catalog corrupt raakt of je de zelfde foto even in Lightroom wil bewerken op een andere PC ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Sjonge, er zitten toch weer hele goede verbeteringen in LR5. Vooral de visualise spots is geweldig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
Ligt het aan mij of worden de previews ineens gerenderd met een _hoge_ sharpening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wat is Lightroom 4 toch leuk in combinatie met oude foto's (zolang de RAW's een beetje redelijk zijn).

Before:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/337710/before.jpg
Groot: Facebook-kwaliteit

After:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/337710/after.jpg
Groot: Facebook-kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Wat is daar zo bijzonder aan dat de oude 4.4 versie het niet zou kunnen :?

/EDIT : d0h! :F

[ Voor 11% gewijzigd door nero355 op 18-04-2013 21:15 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 07:57

Donnie

AKA DonCorleone

Hij zegt ook wat is lightroom 4 toch leuk :) dus het gaat daar al over hahaha

Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:44
Ik kan het niet vinden hier en op google.
Maar op dit moment maak ik gebruik van LR 4.4 en ben er echt heel blij mee.
Mijn hele structuur op de server staat er nu in en werkt prima.

Mijn vraag is eigenlijk, de kleine icoontjes in de strip eronder, wordt dat gegenereerd van de foto? Zo ja, dan kan ik sneller zien of foto's nog goed zijn of niet.
Dit omdat er problemen waren met die schijf in de server.
Anders moet ik iedere foto aan klikken. voor de begin jaren niet zo heel erg, maar naarmate ik over ging op een DSLR en daarna op een nieuwere, worden het steeds meer foto's in een jaar. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

De fotostrip onderin wordt bijgewerkt.

Op het moment dat je ze bekijkt in bijv Develop modus, en een heel aantal tegelijk selecteert en met de sync tool een aantal edits doet, dan zul je ook zien dat er linksboven een procesbalkje gaat lopen en in de fotostrip zul je zien dat de foto's 1 voor 1 bijgewerkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:44
Ok, dat is erg fijn. Scheelt me een hoop tijd om het allemaal in de normale view na te lopen. windows doet dit namelijk via een thumbnail waardoor de thumb best wel eens goed kan zijn, maar de foto zelf niet meer.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wat gaat die ontwikkeling van LR hard zeg. Heb net sinds kort 4 in mij bezit en dan komt 5 er alweer aan. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Arunia schreef op maandag 22 april 2013 @ 10:06:
Ok, dat is erg fijn. Scheelt me een hoop tijd om het allemaal in de normale view na te lopen. windows doet dit namelijk via een thumbnail waardoor de thumb best wel eens goed kan zijn, maar de foto zelf niet meer.

Thanks
Let wel op, hier kan wel vertraging in zitten na het openen van de foto's in de Library Grid of Develop. Het hangt af van de snelheid van je systeem hoe snel alle thumbs zijn bijgewerkt.
Je kunt dit testen door in Grid een serie foto's te selecteren en deze even een hoge push in belichting omhoog te geven. Je zult dan 1 voor 1 alle foto's helderder zien worden. Je weet daarmee wat ongeveer de vertraging is.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 22-04-2013 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

In LR4 had ik nogal last van Tiffs die na elke bewerking opnieuw werd ingeladen. Dat was 1 van de redenen dat ik zo min mogelijk een uitstap maakte buiten LR. Daarbij komt nog eens dat mijn fotos op een NAS staan, dus steeds moeten worden ingeladen.

LR5 gaat heel anders om met Tiffs volgens mij, na elke bewerking kan ik eigenlijk vrijwel direct doorgaan met de volgende bewerking. Dit is echt een verademing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Royz schreef op maandag 22 april 2013 @ 12:28:
In LR4 had ik nogal last van Tiffs die na elke bewerking opnieuw werd ingeladen. Dat was 1 van de redenen dat ik zo min mogelijk een uitstap maakte buiten LR. Daarbij komt nog eens dat mijn fotos op een NAS staan, dus steeds moeten worden ingeladen.

LR5 gaat heel anders om met Tiffs volgens mij, na elke bewerking kan ik eigenlijk vrijwel direct doorgaan met de volgende bewerking. Dit is echt een verademing :)
Daar heb ik in LR 4 alleen af en toe last van, LR afsluiten en weer opstarten verhelpt het probleem bij mij :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Ventieldopje schreef op maandag 22 april 2013 @ 12:44:
[...]

Daar heb ik in LR 4 alleen af en toe last van, LR afsluiten en weer opstarten verhelpt het probleem bij mij :)
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een TIFF in LR4 na een wijziging in de develop module niet begon met herladen. Staan jouw fotos ook op een NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-09 16:25
Ik heb de laatste tijd elke keer als ik een foto open op het eerste gezicht een normale foto, dan komt er een soort blur over mijn foto en iets van 0,5-1 seconde later de foto pas echt weer scherp word. Iemand enig idee waar dit van kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Dan zie je waarschijnlijk eerst de gerenderde preview en dan begint 'ie met laden van de echte foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Exact, en dat zal ook voor Arunia van toepassing zijn.

Vanuit RAW bestanden gebeurt het vaak in volgorde:
Eerst de jpg preview die in het RAW bestand ingepakt zit wordt getoond, daarna bij actief/selectie maken zal hij de preview en thumbnails bijwerken met de echte gegevens vanuit de RAW. Dit geeft iets vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Heuj wat? LR5? Ik heb echt onder een steen liggen slapen...

Trouwens even over LR4, ik heb daar nu een gek probleem mee. Ik had 7000 foto's in 1 folder staan. Deze heb ik vanuit LR versleept naar een andere locatie. Nu blijven er echter in de "oude" folder nog 4 foto's staan. Tenminste, LR geeft aan dat er nog 4 foto's in staan (in het lijstje links), en op de harde schijf staan ze ook nog. Echter in de grid/develop view zie ik geen foto's in die folder, en ik heb alle filters uitgeschakelt.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

TranceSetter schreef op maandag 22 april 2013 @ 13:44:
Heuj wat? LR5? Ik heb echt onder een steen liggen slapen...
Nee, LR5 is ofwel vroeger dan je zou verwachten ofwel ofwel begint de beta al jaren voor het echt uitkomt.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Royz schreef op maandag 22 april 2013 @ 12:51:
[...]

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een TIFF in LR4 na een wijziging in de develop module niet begon met herladen. Staan jouw fotos ook op een NAS?
Mijn foto's staan ook allemaal op mijn (zelfbouw) NAS. Ik had hiervoor een Western Digital Sharespace 4TB NAS maar die was gewoon veel te traag (~ 11 MB/s oid). Nu ik mijn eigen NAS heb gebouwd haal ik rond de 60 - 70 MB/s en is er prima mee te werken in Lightroom, weinig verschil met vanaf interne schijf. Catalogus staat wel gewoon op mijn SSD :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:19

RnB

Ik ben sinds kort een beetje aan het spelen met LR5 en er zijn een aantal nieuwigheden die me zeker bevallen. Eén feature is de Upright tool, wat een heerlijke tool is dat! Volledig automatisch mijn scheve foto's rechtzetten!
Nu wil ik echter de rechtgezette foto's exporteren om op mijn back-up schijf te zetten, maar LR exporteert dan de originele (zonder edits) versie. Hoe krijg ik de bewerkte foto geëxporteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het zelfde als met LR4?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Ik heb een hele tijd geen Lightroom gebruikt, dus excuse me dat ik dat even ben vergeten.
Maar wat ik me herinnerde is dat wanneer ik met LR4 een bewerkte foto exporteerde (shift+cmd+E), ook echt de bewerkte foto geëxporteerd kreeg en niet de originele foto zoals ik nu bij LR5 krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09 18:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

shift+alt+E bestaat niet.

Wat zijn je instellingen bij de export? Ik gok dat je "Image format" op Original hebt staan en dat LR5 zo staat ingesteld dat ie geen .xmp bestanden wegschrijft, maar de bewerkingen alleen intern in de catalog opslaat?

Dan krijg je inderdaad het originele raw bestand geëxporteerd, zonder bewerkingen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Voor de geïnteresseerden, momenteel is er een Lightroom 4 Workflow workshop aan de gang: http://www.snapfactory.com/live/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Orion84 schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 17:41:
shift+alt+E bestaat niet.

Wat zijn je instellingen bij de export? Ik gok dat je "Image format" op Original hebt staan en dat LR5 zo staat ingesteld dat ie geen .xmp bestanden wegschrijft, maar de bewerkingen alleen intern in de catalog opslaat?

Dan krijg je inderdaad het originele raw bestand geëxporteerd, zonder bewerkingen.
Mijn image format stond inderdaad op Original, maar LR5 stond wel ingesteld op xmp bestanden wegschrijven.
Ik heb mijn image format gewijzigd naar jpeg en quality 100 (overkill?) en nou krijg ik mijn bewerkte foto's geëxporteerd. Ik vind het wel krom dat het aan die instelling ligt, want ik interpreteer image format as Original dat het formaat van de foto hetzelfde is als het origineel en niet dat ik de originele foto exporteer.

Maar oké, bedankt voor de tip in ieder geval! :)

En you're right, ik bedoelde shift+cmd+E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Tja, een bewerkte foto is niet origineel meer natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Laatst online: 21:57

Compizfox

Bait for wenchmarks

RnB schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 18:33:
[...]
Ik vind het wel krom dat het aan die instelling ligt, want ik interpreteer image format as Original dat het formaat van de foto hetzelfde is als het origineel en niet dat ik de originele foto exporteer.

Maar oké, bedankt voor de tip in ieder geval! :)
Nou ja, dat lijkt me ook niet. Je kunt immers geen raw exporteren, dat is altijd een andere formaat zoals JPEG of TIFF.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Compizfox schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 21:37:
[...]

Nou ja, dat lijkt me ook niet. Je kunt immers geen raw exporteren, dat is altijd een andere formaat zoals JPEG of TIFF.
Waarom niet? Ik kan toch ook JPG schieten en die exporteren? Het lijkt me dat als je er voor kiest om RAW's te exporteren dat hij die gewoon kopiëert ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Kan je niet exporten als DNG? Dat is toch het RAW formaat van Adobe waarbij ze de instellingen van Camera RAW kunnen invoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 13:45
Waarom zou je überhaupt een raw versie van je foto met bewerkingen op willen slaan? Die bewerkingen worden sowieso in de Lightroom catalog opgeslagen, en als je dat instelt ook in een XMP sidecar bestand. Die sidecar bestanden hebben wel als beperking dan de geschiedenis van de editing, en dingen zoals virtual copies niet worden opgeslagen.

Maar als je zeker wilt zijn dat je bewerkingen bewaard blijven, maak een backup van je catalog en zet die veilig weg. Voor het delen van hoge kwaliteit bestanden maak je dan gebruik van het TIFF formaat, en voor de meeste web dingen (en af laten drukken trouwens) kan je prima gebruik maken van JPEG.

Voor beheer van de foto's moet je niet buiten de catalog van Lightroom willen werken, daar is de software niet voor bedoeld en ook niet geschikt. Dus vandaar dat ik nieuwsgierig ben naar wat je precies wilt bereiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het heeft helemaal geen nut aangezien de bewerkingen niet opgeslagen worden in een RAW zoals bij een JPG. Het RAW bestand moet je zien als negatief en het XMP bestand of de bewerkingen in de catalogus zijn niks anders dan een briefje met aantekeningen wat je er aan aangepast hebt. Niks meer niks minder.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Laatst online: 05:35

Polariteit

Fietsende fotografeur

Leuk dat LR5 eraan komt; ben benieuwd wanneer de definitieve versie komt. Uiteraard ga ik die dan even testen :)

Ondertussen even een vraagje over deel 4.4: is het mogelijk om opgeslagen settings zoals bijvoorbeeld watermerken of exportsettings te wijzigen?

Ik heb namelijk een Watermerk, en daar wil ik een wijziging in aanbrengen. Alleen opslaan onder de zelfde naam gaat niet omdat die al bestaat. Iemand die weet hoe ik dit kan omzeilen? Ik vind het een beetje nutteloos om steeds een nieuwe naam aan te maken; want dan moet ik namelijk ook steeds een nieuwe Exportsetting aanmaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 13:45
In Lightroom kan ik via menu Edit kiezen voor Edit Watermarks, en daar kan ik mijn watermerk(en) gewoon netjes aanpassen en opslaan onder dezelfde naam.

Het opslaan van de bewerkte (edited) watermark moet wel via het pulldown menuutje. Update Preset "naam van watermark" heet die optie.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/v8bme52madd35z9/Edit%20Watermark.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Laatst online: 21:57

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ventieldopje schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 21:47:
[...]
Waarom niet? Ik kan toch ook JPG schieten en die exporteren? Het lijkt me dat als je er voor kiest om RAW's te exporteren dat hij die gewoon kopiëert ;)
Ik ging er even vanuit dat als je Lightroom gebruikt, je ook in raw schiet :)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Laatst online: 05:35

Polariteit

Fietsende fotografeur

Wolfensteijn schreef op zondag 28 april 2013 @ 10:15:
In Lightroom kan ik via menu Edit kiezen voor Edit Watermarks, en daar kan ik mijn watermerk(en) gewoon netjes aanpassen en opslaan onder dezelfde naam.

Het opslaan van de bewerkte (edited) watermark moet wel via het pulldown menuutje. Update Preset "naam van watermark" heet die optie.

[afbeelding]
Tnx! Moet bekennen dat ik die optie altijd over het hoofd heb gezien; hoe erg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-09 10:56
Ik heb een vraag die veel met Lightroom te maken heeft:

In verband met de vele fotoopdrachten (bruiloften) en foto's die dat oplevert wil ik een online cloudbackup beginnen. Backblaze, Crashplan of zoiets. Nu heb ik 5 mbit upload dus wil eigenlijk alleen de belangrijkste fotos backuppen en dat zijn de RAW bestanden die ik in Lightroom 5* heb gegeven. Klanten krijgen ook alleen foto's met 5*. Weten jullie of er een cloud storage backup service is die de mogelijkheid biedt om een selectie te maken op basis van de 5* die ik in Lightroom meegeef? Ik heb hierop gezocht op google maar vind niet het antwoord dat ik zoek.

Voor de duidelijkheid: lokaal heb ik een backup die dagelijks een fysieke backup maakt op een tweede fysieke schijf. Ik wil daarnaast een cloud backup starten.

Edit: ik heb er één gevonden, maar die is vrij duur... (43 $ / maand):
http://www.mosaicarchive.com/online-photo-backup/
Ze bieden wel precies wat ik wil:
Have a lot of RAW photos? Use Lightroom metadata to selectively backup based on pick flags, stars, most recent photos, or collection. The selective backup process was specifically designed for photographers with large collections of RAW photos to keep your storage costs affordable.

Kennen jullie vergelijkbare alternatieven voor prijzen als crashplan en backblaze?

[ Voor 25% gewijzigd door vandermark op 02-05-2013 11:58 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:41
Je zou een export kunnen doen gebaseerd op je 5 sterren slimme verzameling en dan de dubbele iedere keer niet exporteren. Vervolgens laat je een willekeurig back up programma die betreffende map back-up'en? (wat een woord)
Het is iets meer werk en gaat niet automatisch maar als je de herhaling van je lightroom catalogus ziet en dan een automatisme ervan maakt om gelijk je 5 sterren foto's ook te back-up'en zou dat een optie kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
vandermark schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 11:50:
Weten jullie of er een cloud storage backup service is die de mogelijkheid biedt om een selectie te maken op basis van de 5* die ik in Lightroom meegeef?
Je kunt met Jeffrey Friedl's plug-in Collection Publisher de gewenste 5*verzamelingen exporteren naar een map op je systeem, en die map synchroniseer je dan met Google Drive of een andere cloud service. Met Google Drive werkt dat synchroniseren nog niet optimaal als het echt om duizenden RAW-foto's gaat, heb ik gemerkt. Even testen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-09 10:56
Die methode had ik ook al bedacht maar dan maak ik dus kopieën en dat doe ik liever niet, ik zoek nog even verder.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 14:44
alles wat niet *5 heeft verwijderen waardoor je alleen nog maar *5 sterren foto's overhoud en die back-uppen ?

imo zou ik gewoon 2 synology's kopen een bij kennis/ouders neerzetten en laten syncen kost eenmalig wat geld maar daarna gewoon elke avond syncen en klaar..

[ Voor 42% gewijzigd door AjDuLion op 03-05-2013 11:19 ]

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Variant daarop:

alle 5* foto's in een aparte folderstructuur verplaatsen (na rating geven) binnen LR en dan alleen die folderstructuur backuppen/syncen

Je kunt dan de collectiion heel laten, maar twee folderstructuren moeten onderhouden (die met 5* en die <=4*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
  • Laatst online: 03-12-2024
{slightly off-topic ON}
Waarom mag ik Adobe Photoshop en Lightroom niet downloaden als nederlander tegen dezelfde condities als een amerikaan???

Als je op de amerikaanse site inlogt kun je beide samen bestellen voor $798 (= +/- €611), terwijl als je dat op de nederlandse site doet je er €785 voor betaald (beide bedragen exc; BTW om het vergelijkbaar te maken)

Dat scheelt dus bijna €200 terwijl je dezelfde software download (en het zou me niets verbazen nog van dezelfde server ook)...

{slightly off-topic OFF}

Is het zinvol om met de aankoop van LR te wachten tot versie 5 uit is of 4 kopen en dan upgraden?
Pagina: 1 ... 7 ... 38 Laatste

Let op:
Wil je het graag hebben over een andere raw-converter dan Lightroom? Dat kan in Het grote alternatieve raw-converters topic.