nadroJ schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 16:03:
[...]
Ik ken het probleem. Het heeft iets te maken met het renderen van de previews. Stoor ik me nooit zo echt aan, omdat het toch wel snel gaat. In de Develop mode gaat het laden van een foto sneller dan in de Library mode is mijn ervaring.
Bij importeren kies je je gewenste pre-render format voor het bladeren door de libary modus. Kies hier voor full-size en neem gewoon een extra kopje koffie na het starten van het importeren. Daarna kun je gewoon snel door je library heen. Werkt sneller dan elke foto te wachten tot ie scherp is.
Wil ik snel zijn, dan is mijn werkwijze als volgt:
Importeren (met prerender op normal) en direct tijdens het importeren in GRID view de meest duidelijke missers markeren als ongewenst (x)
Handige knoppen:
x = reject
p = pick (behouden)
u = unpick (markering weghalen, dus maakt ook de x ongedaan)
Na importeren begint hij automatisch al met renderen previews.
Nu is het tijd om de missers al DIRECT weg te gooien, zodat hier geen previews van gerenderd gaan worden.
Menu-->Foto-->Delete rejected
Dan zet ik de gridview in filter met picks en unmarked aan. (heeft geen effect, want de rejected heb je zojuist weggegooid, maar is verderop handig)
Ik schakel over van grid naar enkel view.
Als je computer snel genoeg is zijn de eersten al gedaan en kun je deze in single beoordelen en direct doorgaan met je sortering. Elke keer dat je op X drukt zal de foto direct uit de time-line verdwijnen ivm het filter.
Daarna terug naar GRID view. Filter uitzetten (of andersom zetten).
Rejected foto's verwijderen van schijf via het menu.
Daarna de foto's die je wilt bewerken markeren met een kleur per categorie foto's ( shortcode is toets 5, 6,7 en

Filter aanzetten op 1 van de kleuren.
Dan pas overschakelen naar Develop. Door timeline klein te houden, werkt het sneller, vandaar werk ik per batch/serie/kleur.
Select all in de timeline
Synchronize settings aan (ctrl toets vasthouden en dan op synchronize drukken )
Instellingen voor die serie foto's in 1x doorzetten (ruis, scherpte, lenscorrectie, whitebalance etc)
Synchronise weer uit
Selecteer een single foto (let op, klik op de zwarte rand naast een foto in de timeline, anders heft de Select All niet op.)
Daarna per foto nog finetunen.
[
Voor 7% gewijzigd door
Get!em op 12-02-2013 19:46
]