Nee dat is niet zo. Je koopt de doos met de software erin, en vervolgens moet je een formulier insturen samen met een kopie van je studentenkaart. Als dat door Adobe goedgekeurd wordt, krijg je de serial opgestuurd.jesper86 schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 23:22:
Maar hij is toch gewoon te bestellen bij die shop, daar zit de serial dan bij neem ik aan.
Haha, liever doe je zoiets andersom. Eerst goedkeuring, dan pas kopen.
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Ik word nu toch een beetje gek van iets in Lr.
Ik maak veel gebruik van de adjustment brush, alleen is het lastig als je iets heel precies wil doen. Dan wil ik op 100% werken maar kan ik niet dat bolletje (welke aangeeft welke brushpunt je mee bezig bent), daardoor kan ik dus alleen de brush gebruiken als de foto passend in het scherm is.
Hoe doen jullie dat ?
Ik maak veel gebruik van de adjustment brush, alleen is het lastig als je iets heel precies wil doen. Dan wil ik op 100% werken maar kan ik niet dat bolletje (welke aangeeft welke brushpunt je mee bezig bent), daardoor kan ik dus alleen de brush gebruiken als de foto passend in het scherm is.
Hoe doen jullie dat ?
Spatiebalk inhouden, dan krijg je een handje als cursor en kun je over de foto pannen en het juiste bolletje aanklikken bijvoorbeeldsapphire schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 19:49:
Ik word nu toch een beetje gek van iets in Lr.
Hoe doen jullie dat ?
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ventieldopje schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 19:57:
[...]
Spatiebalk inhouden, dan krijg je een handje als cursor en kun je over de foto pannen en het juiste bolletje aanklikken bijvoorbeeld

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Werkt trouwens in veel Adobe producten, in ieder geval in Lightroom en Photoshop
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Best erg dat mensen professionele software als Lightroom (oké, niet héél professioneel, maar toch) en Photoshop gebruiken en die functie niet kennen

The devil is in the details.
Want als professional weet en gebruik je alle functies van een programma?Hahn schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 20:17:
Best erg dat mensen professionele software als Lightroom (oké, niet héél professioneel, maar toch) en Photoshop gebruiken en die functie niet kennen![]()
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik wil net zeggen, ik heb echt heel wat boeken doorgelezen over Lr maar dat ben ik nog nooit tegengekomen 
iig dank aan Ventieldopje
iig dank aan Ventieldopje
[ Voor 14% gewijzigd door sapphire op 20-06-2013 20:36 ]
http://help.adobe.com/en_...5e2711d1b186fe9-8000.html
Daar staan alle hot keys. Suffe is dat deze er dus niet eens bij staat. Er staat wel dat je met spatiebalk kan togglen tussen 1:1 en loupe view. Maar space+drag in brush mode wordt niet eens genoemd
Daar staan alle hot keys. Suffe is dat deze er dus niet eens bij staat. Er staat wel dat je met spatiebalk kan togglen tussen 1:1 en loupe view. Maar space+drag in brush mode wordt niet eens genoemd
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik kwam ook pas achter dat dat mogelijk is door een filmpje van Julieanne Kost. Eerst adjustment brush grof neerzetten, dan met Z inzoomen, en space+grab slepen naar waar je werken wilt.
Dus ja, dat is iets wat je moet weten, maar pas leert als iemand je het vertelt. Verder inderdaad een geniale functie!
Dus ja, dat is iets wat je moet weten, maar pas leert als iemand je het vertelt. Verder inderdaad een geniale functie!
Die hotkey lijst ken ik idd wel.
Overigens zijn er meer mensen die wat problemen hebben met de adjustment brush? Hij is weer erg traag, veel lag ook weer. net zoals het bij Lr 4.0 ook eerst was
Bij de 4.1 update en later was dat opgelost dus hopelijk nu ook weer snel.
Overigens zijn er meer mensen die wat problemen hebben met de adjustment brush? Hij is weer erg traag, veel lag ook weer. net zoals het bij Lr 4.0 ook eerst was
Bij de 4.1 update en later was dat opgelost dus hopelijk nu ook weer snel.
Het zou me niet verbazen als dit al in Photoshop 1 zat. Het zat in ieder geval in Photoshop 6. Voor CS dus nog. Ik kan me geen Adobe voorstellen zonder de spacebar drag, is echt iets dat is er gewoon, zoals water uit de kraan, het is dan ook voor reguliere gebruikers moeilijk voor te stellen dat er nog mensen zijn die het niet weten.
Zoals met veel dan deze dingen, je heb basics en je heb über basics.
Met zo enorm uitgebreide software wordt dat nog wel eens vergeten.
Ik heb bijvoorbeeld ook kweenie hoe lang moeten zoeken (lang lang geleden) hoe je gewoon de brush size kan vergroten verkleinen. Zelfs in tutorials zie je mensen het doen, maar zeggen niet hoe. Ik moeilijk doen met ctrl en alt en de plus/min tekens, maar kan gewoon met de brackets naast de letter P dus blijkt.
En zoiets geld dan meteen voor heel de Adobe familie.
Ik heb bijvoorbeeld ook kweenie hoe lang moeten zoeken (lang lang geleden) hoe je gewoon de brush size kan vergroten verkleinen. Zelfs in tutorials zie je mensen het doen, maar zeggen niet hoe. Ik moeilijk doen met ctrl en alt en de plus/min tekens, maar kan gewoon met de brackets naast de letter P dus blijkt.
[ Voor 44% gewijzigd door jesper86 op 20-06-2013 21:55 ]
Inderdaad die brackets [ ] om je brush te vergroten en verkleinen ben ik ook recent achter gekomen. Verder is de spatiebalk gelukkig een shortkey die door zeer veel programma's gebruikt wordt. Het jammere is dat niet alles hetzelfde is. Ik druk in Lightroom regelmatig de "V" in omdat dat in programma's als photoshop, illustrator en indesign de selectie tool is. De gewoonte is om nadat ik een tool gebruikt heb die tool te selecteren zodat ik geen vreemde dingen ga doen met de vorige tool. In Lightroom maak ik dus regelmatig een foto zwart witjesper86 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 21:42:
shortkeys verhaaltje
Tegenwoordig zie je steeds vaker tutorials waarbij ook toetsaanslagen te zien zijn. Dat is wel handig als je ook ziet wat ze intoetsen voor shortkeys. Alleen zijn dat weer veel mac gebruikers en gebruik ik zelf windows
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Meestal is het een kwestie van Command vervangen door Ctrl, maar soms zijn de shortkeys heel anders.
/me Arjan kruipt onder een steen vandaan en roept over die spatie: die werkt zelfs in Acrobat Reader. Adobe voert die heel consequent door
This footer is intentionally left blank
Victoria Bampton heeft mooie lijstjes met alle shortcuts: http://www.lightroomqueen.com/keyboard-shortcuts/
HP Zbook G8 | Synology DS1511+
Dank je wel voor de link bum. Ik ben nog een echte lightroom beginner maar verricht volgens mij veel te veel handelingen voor relatief eenvoudige actie's. Ik ga me zelf eens dwingen deze shortcuts te gebruiken.
Graag gedaan. Ik ben niet echt een LR-beginner, maar gebruik LR niet elke dag en ben gewoon heel slecht in onthouden
Ik heb het lijstje uitgeprint naast de computer liggen. Zeker als ik veel foto's ga processen is het best de moeite waard om even de shortcuts op te zoeken.
Ik heb naast LR4 nu een LR5 instance draaien. Alles lijkt te werken op 1 ding na. Als ik mijn iPhone (4s) aan mijn iMac hang, dan kan ik de photo's importeren in LR4 (ik zie de thumbnails en kan selecteren welke ik wil). Start ik LR5 op en dan een import (LR4 is niet meer actief en ook de Mac al een reboot gegeven), dan blijft de import interface 'zoeken' naar bestanden op de iPhone. Links onder blijft een balletje rond draaien met de melding '0 photos / 0 bytes'
Ik kan wel foto's van andere media importeren in LR5.
Iemand anders hier ook last van dit fenomeen? Kon er nml niets over vinden op de interwebs.
Ik kan wel foto's van andere media importeren in LR5.
Iemand anders hier ook last van dit fenomeen? Kon er nml niets over vinden op de interwebs.
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Ook 1 keer gehad dat hij erg lang deed over het laden van de previews in import (normaal in een flits gebeurd), maar zag wel alle bestanden. Steeds 10 seconden wachten, dan 10 previews, weer 10sec wachten. Ik dacht mijn kaartje zal toch niet sterven. Importen (met paar previews nog op zwart) ging vlekkeloos verder. Maar nog niet vaak genoeg gedaan voor een oordeel. Misschien LR4 maar eens deïnstalleren ... of juist nog even niet.
[ Voor 11% gewijzigd door jesper86 op 27-06-2013 19:21 ]
Er staan wel >500 foto's op, dus ik laat hem maar eens een tijdje aan de Mac hangen. Misschien duurt het (initieel) ff.
En LR4 blijft nog wel ff op de puter staan
En LR4 blijft nog wel ff op de puter staan
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Vandaag maar even de upgrade naar 5 gekocht. Catalog uit LR3 geimporteerd. Ik dacht: laat ik proces version van alle pics in catalog eens even opwaarderen naar process 2012. Resultaat: alle bewerkingen van foto's die process 2010 hadden zijn weg
Gelukkig kan je nog wel gewoon een stapje terug in je history van bewerkingen per foto, maar was toch wel even een facepalm momentje
. Ik zie het wel als een uitdaging om te proberen de bewerkingen te verbeteren met proces 2012
Dat zou niet moeten hoor, het is geen reset. Bepaalde effecten kunnen er net iets anders uitkomen na de 'conversie', daarom is het niet aan te raden zomaar met al je foto's te doen, maar dat is het enige, hij zou niks kwijt moeten zijn ...
2012 is wel een stuk beter, of werkt gewoon fijner iig, de schuifjes krijgen namelijk een duidelijkere indeling. Dus de foto's waar je de tijd voor heb om aan te sleutelen zeker upgraden.
@Bla - Ook net een map van 850 foto's via netwerk geïmporteerd, en bleef ook zeker wel een minuut op 0 foto's staan bij het import schermpje, maar zag wel duidelijk (linksonder) een modern zandlopertje rondjes turen.
2012 is wel een stuk beter, of werkt gewoon fijner iig, de schuifjes krijgen namelijk een duidelijkere indeling. Dus de foto's waar je de tijd voor heb om aan te sleutelen zeker upgraden.
@Bla - Ook net een map van 850 foto's via netwerk geïmporteerd, en bleef ook zeker wel een minuut op 0 foto's staan bij het import schermpje, maar zag wel duidelijk (linksonder) een modern zandlopertje rondjes turen.
Hij deed het toch echt. Ik had een foto geselecteerd met proces 2012, en daarna alle foto's geselecteerd en sync settings gedaan, met alleen proces version aangevinkt. Alle schuifjes stonden daarna weer op nul.
EDIT: Doe ik het via dat bliksem knopje bovenin, per foto, dan gaat het dus wel echt omzetten....
Gaarrrrrr. Al is die omzetting ook ver van ideaal. Zie grote verschillen...
EDIT: Doe ik het via dat bliksem knopje bovenin, per foto, dan gaat het dus wel echt omzetten....
Gaarrrrrr. Al is die omzetting ook ver van ideaal. Zie grote verschillen...
[ Voor 30% gewijzigd door Sjekster op 29-06-2013 15:15 ]
Okeee. Zoiets had ik ook gemerkt toen ik daadwerkelijk sync gebruikte om aanpassingen te kopiëren, dat gaat niet altijd goed als de versie niet overeen komt. Heeft niks met het verschil in versies te maken, maar omdat hij dus alles eerst reset kennelijk en alleen synct wat aangevinkt is. In jouw geval niks dus. Niet erg met een blanco foto, maar als er al instellingen waren welke niet onder de aanpassingen vallen, dan zijn die weg ! Wat mij betreft een bug, het bliksem icoontje (voorheen uitroepteken) kan wel de instellingen onthouden, dus waarom gebeurd dat dan met sync niet automatisch wanneer de versie niet overeen komt ... 
ps. Het verschil is inderdaad groot. Voornaamste bij mij is dat de schaduwen veel lichter worden, maar als je dus shadows of blacks een stuk omlaag haalt dan is dat grotendeels weer gefixt in principe.
ps. Het verschil is inderdaad groot. Voornaamste bij mij is dat de schaduwen veel lichter worden, maar als je dus shadows of blacks een stuk omlaag haalt dan is dat grotendeels weer gefixt in principe.
Er is blijkbaar toch ook veel veranderd aan de mate waarin sliders effect hebben, want ik zie ook grote verschillen in de daadwerkelijke waardes van sliders. Exposure, contrast, clarity etc geven veelal andere waardes na het bijwerken van proces.
Jep, jep. Sliders hebben niet alleen een andere naam, ze werken ook beter. En als je dan net iets verder kan gaan zonder al te veel schade aan te richten dan zullen ze daar gebruik van maken, en worden dan bijvoorbeeld langer zonder langer te worden.
Er was vooral achter de schermen een hoop veranderd in LR4, waar LR5 wat meer praktische upgrades heeft, zoals de upright feature, de radial tool, healing brush, nieuwe grids, en offline werken enzo.
Hmm da's wel klote zeg, ik hield m'n hart vast toen ik van LR3 naar LR4 ging. Gelukkig behield ik alle settings van de voorgaande versie - inclusief de oude sliders uit LR3 als m'n foto's daarmee waren aangepast
ik weet nog niet of ik ga upgraden naar LR5...ik gebruik m'n Lightroom toch meer als database en zit toch nog veel in Photoshop. Maar dat zou nu steeds minder te hoeven?
heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
Oh, ik ben niks kwijt hoor. Ik kan bij elke foto nog terug in de history. Is hooguit beetje onhandig. En alle settings blijven standaard intact, ik heb ze nu zelf naar de nieuwste versie gezet.
Ja ... er gebeurd niks zolang je ze niet eigenhandig 'laat' omzetten, inclusief behoud van oude sliders, want dat is wat de proces version inhoud.Terryb47 schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 17:34:
Hmm da's wel klote zeg, ik hield m'n hart vast toen ik van LR3 naar LR4 ging. Gelukkig behield ik alle settings van de voorgaande versie - inclusief de oude sliders uit LR3 als m'n foto's daarmee waren aangepast
ps. LR5 heeft geen nieuwe process version (tenzij je van LR3 komt), maar dat weet je neem ik aan.
LR5 blijkt geen ruis filter en sharpening toe te passen bij output, heel vervelend.
Foto ziet er goed uit na bewerken, ruis weg gefilterd en als ik em dan exporteer als jpg 900x600 is de ruis weer terug en geen sharpening toegepast.
Meer mensen hier last van ?
Foto ziet er goed uit na bewerken, ruis weg gefilterd en als ik em dan exporteer als jpg 900x600 is de ruis weer terug en geen sharpening toegepast.
Meer mensen hier last van ?
To do or not to do...
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Aha, ja dus.
Had dat even gemist, wel mooi !@#$#!@%!! maar goed, hoop dat ze dat snel fixen is zeer irritant.
Bedankt.
Had dat even gemist, wel mooi !@#$#!@%!! maar goed, hoop dat ze dat snel fixen is zeer irritant.
Bedankt.
To do or not to do...
Schijnt dat dit nu een workaround is: http://www.robcole.com/Ro...r50ExportAutoFixLrPlugin/
Ik heb een vraag over LR migratie van PC naar Mac ... maar met een misschien wat vreemde LR inrichting, dus kan ik weinig info vinden over de te volgen migratie route:
Ik stap dus over van LR3 op mijn PC naar LR5 op mijn nieuwe Mac. Ik had op het op mijn PC zo ingericht dat ik in mijn catalog een folder had op een lokale schijf waar ik bijna geen bewerking op doe, maar voornamelijk shoots "schoon" van foto's die weg kunnen. Reden dat ik dat niet op mijn netwerkschijf doe, is dat ik niet wil dat die foto's die ik toch weggooi, in de tussentijd wel remote gebackupped worden (beetje zonde van mijn bandbreedte).
Die lokale schijf krijg ik denk ik wel makkelijk in LR5 op de Mac m.b.t. "Export this Folder as a Catalog" en dan alles weer importeren op mijn Mac (neemt hij mooi ook meteen alle fotobestanden mee naar de lokale schijf op mijn Mac).
Maar: Ik heb dus ook een netwerkshare waar eigenlijk al mijn bewerkte foto's op staan ... Hoe krijg ik die foto's (incl. alle bewerkingen) in de LR5 catalog op mijn Mac? De bestanden staan op een share die ook al op mijn Mac te benaderen zijn, dus kunnen de bestanden blijven waar ze blijven.
Ik stap dus over van LR3 op mijn PC naar LR5 op mijn nieuwe Mac. Ik had op het op mijn PC zo ingericht dat ik in mijn catalog een folder had op een lokale schijf waar ik bijna geen bewerking op doe, maar voornamelijk shoots "schoon" van foto's die weg kunnen. Reden dat ik dat niet op mijn netwerkschijf doe, is dat ik niet wil dat die foto's die ik toch weggooi, in de tussentijd wel remote gebackupped worden (beetje zonde van mijn bandbreedte).
Die lokale schijf krijg ik denk ik wel makkelijk in LR5 op de Mac m.b.t. "Export this Folder as a Catalog" en dan alles weer importeren op mijn Mac (neemt hij mooi ook meteen alle fotobestanden mee naar de lokale schijf op mijn Mac).
Maar: Ik heb dus ook een netwerkshare waar eigenlijk al mijn bewerkte foto's op staan ... Hoe krijg ik die foto's (incl. alle bewerkingen) in de LR5 catalog op mijn Mac? De bestanden staan op een share die ook al op mijn Mac te benaderen zijn, dus kunnen de bestanden blijven waar ze blijven.
"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft
Ik heb in Lr 5 diverse beelden bewerkt waarbij ik de lucht of de schaduwen zwaar omlaag of omhoog gehaald, als ik deze beelden exporteer via JPEG krijg ik een enorme jpeg compressie op die gebieden. Hoe kan ik het best exporteren dan..?
Kan het aan de kwaliteitinstelling van de jpegs van je export liggen?
heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
Met een nieuwe Lightroom kan je een oude catalog gewoon openen en die zal dan een kopie van zichzelf op een locatie naar keuze geschikt maken voor LR5. Vraag is alleen of een mac catalog anders is, maar ik denk dat dat ook gewoon gaat.S913 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 17:35:
Hij zal waarschijnlijk de netwerklocatie kwijt zijn, maar dat is niet erg want als je rechts klikt op een folder kan je gewoon kiezen voor 'relocate' (of whatever dat in het nederlands is), en de folder aanwijzen. Voor het gemak zou ik wel zorgen dat je dit maar voor 1 enkele folder hoeft te doen (als dat nog niet het geval is). Dat kan door in je huidige catalog even rechts klikken op een folder en kiezen voor 'show parent folder' totdat je de aller bovenste map heb bereikt waar al je foto's in staan.
Optioneel: Voor de zekerheid, kan je naar 'catalog settings' gaan en zoek de optie 'write changes into xmp files automatically', zodat je dus in principe niet meer afhankelijk ben van je catalog. Met jpeg dan schrijft hij de instellingen in de metadata. Op deze manier zie je dezelfde instellingen gewoon weer terug in b.v. photoshop of dus een nieuwe versie van lightroom, ongeacht de catalog (welke dan alleen voor history stappen, collecties of virtual copies e.d. nog nodig is, maar je eindresultaat is veilig.). Moet je mss wel 'even' forceren dat hij ook daadwerkelijk de oude foto's update. In de Library kan je onder metadata (in het menu bovenaan, of rechts klikken) kiezen voor write changes into file. Maar dan zal je server(?) dus wel even flink bezig zijn ...
Lightroom heeft de JPEG quality standaard op 60 staan, heel stom voor zo'n programma want dit is VEEL te laag. Ik gebruik altijd 90, dat is een mooie verhouding van bytes en kwaliteit. Dat zal het wel zijn ?Richard! schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 01:22:
Ik heb in Lr 5 diverse beelden bewerkt waarbij ik de lucht of de schaduwen zwaar omlaag of omhoog gehaald, als ik deze beelden exporteer via JPEG krijg ik een enorme jpeg compressie op die gebieden. Hoe kan ik het best exporteren dan..?
60 is vrij crappy inderdaad. Ik gebruik meestal ook 90, of als de kwaliteit wat minder belangrijk is 80. Lager ga ik eigenlijk nooit, dan zie je te veel kwaliteitsverlies.
Worked like a charmjesper86 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 11:39:
Met een nieuwe Lightroom kan je een oude catalog gewoon openen en die zal dan een kopie van zichzelf op een locatie naar keuze geschikt maken voor LR5. Vraag is alleen of een mac catalog anders is, maar ik denk dat dat ook gewoon gaat.
"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft
You're welcome. 
@Richard, gefeliciteerd met 1% kwaliteitswinst en 150% bestandsgrootte.
- the law of diminishing return
Voor wie het nog niet weet, 100 is dus niet lossless.
@Richard, gefeliciteerd met 1% kwaliteitswinst en 150% bestandsgrootte.
- the law of diminishing return
Voor wie het nog niet weet, 100 is dus niet lossless.

Ik ben er achter waar die lelijke compressie (deels) vandaan komt. Ik ben maandag overgestapt op Lr 5 en het viel mij ook pas echt op toen ik ging exporteren uit Lr 5.
Zie hier.. 2 foto's gexporteerd uit 4 en 5 met beide dezelfde instellingen (100%)
Lr 4
http://img841.imageshack.us/img841/8903/b8qp.jpg
Lr 5
http://img96.imageshack.us/img96/151/pter.jpg
Hier is het ook duidelijk te zien.
Lr 4
http://img585.imageshack.us/img585/9861/lxsa.jpg
Lr 5
http://img600.imageshack.us/img600/8536/e2a7.jpg
Meer mensen die dit probleem hebben?
Zie hier.. 2 foto's gexporteerd uit 4 en 5 met beide dezelfde instellingen (100%)
Lr 4
http://img841.imageshack.us/img841/8903/b8qp.jpg
Lr 5
http://img96.imageshack.us/img96/151/pter.jpg
Hier is het ook duidelijk te zien.
Lr 4
http://img585.imageshack.us/img585/9861/lxsa.jpg
Lr 5
http://img600.imageshack.us/img600/8536/e2a7.jpg
Meer mensen die dit probleem hebben?
Ziet eruit alsof je in LR5 geen/veel minder ruisreductie hebt gebruikt? Dit lijkt me in ieder geval geen compressie iets, want jpg-artifacts oid zien er anders uit, dit is gewoon ruis.
Is dat niet gewoon het probleem dat LR5 op exports met lagere resolutie de sharpening en ruisreductie niet meeneemt?
Ik zie namelijk ook in je LR4 files problemen, waarschijnlijk omdat je lucht te ver heb bewerkt (ik zie van die verticale strepen, zie ik bij mijn foto's ook gebeuren als ik de lucht teveel push.)
Door ruisreductie neemt dat enigszins af, maar ik zie het ook in je LR4 files, alleen dan zonder wat ruis.
Ik zie namelijk ook in je LR4 files problemen, waarschijnlijk omdat je lucht te ver heb bewerkt (ik zie van die verticale strepen, zie ik bij mijn foto's ook gebeuren als ik de lucht teveel push.)
Door ruisreductie neemt dat enigszins af, maar ik zie het ook in je LR4 files, alleen dan zonder wat ruis.
Staat de color-noise reduction niet perongeluk op 0 ? ( is standaard 25 )
En inderdaad wat Hahn zegt, probeer eens exporteren zonder te resizen.
Compressie kwaliteit is hier inderdaad niet de schuldige.
En inderdaad wat Hahn zegt, probeer eens exporteren zonder te resizen.
Compressie kwaliteit is hier inderdaad niet de schuldige.
[ Voor 16% gewijzigd door jesper86 op 09-07-2013 20:03 ]
Nope, ik heb alles bewerkt in Lr 4, vervolgens de Catalog geüpdate zodat ik hem in Lr 5 kan openen en verder staat alles exact hetzelfde staan.Hahn schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 19:59:
Ziet eruit alsof je in LR5 geen/veel minder ruisreductie hebt gebruikt? Dit lijkt me in ieder geval geen compressie iets, want jpg-artifacts oid zien er anders uit, dit is gewoon ruis.
Hier de foto geëxporteerd zonder verkleining.
Lr 4
http://farm3.staticflickr...47709567_98a9676d90_o.jpg
Lr 5
http://farm4.staticflickr...50496948_2a3b0f3f50_o.jpg
Geen verschil.. waar kan het dan aan liggen?
Welke is dat ook alweer? Is die te vinden in het exportmenu of gewoon in de ruisreductie module? Bij exporteren had je tot Lr 3 (volgens mij) een schuif die standaard op 25 stond, nu is dat laag, normaal of hoog geworden als ik me niet vergis.jesper86 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 20:02:
Staat de color-noise reduction niet perongeluk op 0 ? ( is standaard 25 )
Was dat met Lr 4 dan wel zo?Sjekster schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 20:00:
Is dat niet gewoon het probleem dat LR5 op exports met lagere resolutie de sharpening en ruisreductie niet meeneemt?
[ Voor 37% gewijzigd door Richard! op 09-07-2013 20:29 ]
Ik zie nu geen verschil meer eerlijk gezegd, dus volgens mij lag het daaraan. Is in ieder geval een bekend probleem met LR5...
Ik weet niet waar de grens ligt voor het probleem zich voordoet eerlijk gezegd.
Het is een bug in LR5 (die volgens sommigen hier ook in LR4 zat bij release?).
Ik weet niet waar de grens ligt voor het probleem zich voordoet eerlijk gezegd.
[ Voor 55% gewijzigd door Sjekster op 09-07-2013 20:33 ]
De ruis ja dat lag daar aan. Maar de vlekken die zijn er nogsteeds. Dat zal dan zoals je zegt een eigenschap zijn van de camera, als die te ver gepushed word.
Hoe je daar vanaf komt, dat weet ik niet. De foto van te voren beter belichten waarschijnlijk?
De color-noise reduction hoger zetten lost het niet op ?
Hoe je daar vanaf komt, dat weet ik niet. De foto van te voren beter belichten waarschijnlijk?
De color-noise reduction hoger zetten lost het niet op ?
Ja het ging mij ook niet om die vlekken, daarvan wist ik dat het gewoon aan de bewerking lag omdat ik te ver gepushed had, het houdt een keer op natuurlijk
..
Hier zonder colornoise
http://farm4.staticflickr...50712314_df8c5be42d_o.jpg
En hier met colornoise op 100
http://farm4.staticflickr...50717434_8a103b1deb_o.jpg
Scheelt toch weer wat, als je op 100% in de rechterboven hoek kijk zie je dat die vlekken stukje minder zijn.
Ik zal de export voorinstellingen eens verwijderen en opnieuw toe te voegen, wellicht dat dat nog iets oplost, zoniet toch maar even met Lr 4 blijven werken..
Hier zonder colornoise
http://farm4.staticflickr...50712314_df8c5be42d_o.jpg
En hier met colornoise op 100
http://farm4.staticflickr...50717434_8a103b1deb_o.jpg
Scheelt toch weer wat, als je op 100% in de rechterboven hoek kijk zie je dat die vlekken stukje minder zijn.
Ik zal de export voorinstellingen eens verwijderen en opnieuw toe te voegen, wellicht dat dat nog iets oplost, zoniet toch maar even met Lr 4 blijven werken..
Cool, maar als je onderaan kijkt is er een hoop weg. Misschien color-noise op 50 zetten of 25 houden, en de lucht plaatselijk met een brush nog eens 50 eroverheen.
[ Voor 5% gewijzigd door jesper86 op 09-07-2013 21:02 ]
Kan je colornoise ook met brush doen of moet je dat gewoon met ''ruis'' doen?jesper86 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 21:01:
Cool, maar als je onderaan kijkt is er een hoop weg. Misschien color-noise op 50 zetten of 25 houden, en de lucht plaatselijk met een brush nog eens 50 eroverheen.
Ohja daar zeg je zo wat, het lijkt er inderdaad niet bij te staan. Noise is de gewone ruisreductie.
LR5 aan het testen i.c.m. Mac OS x en een DS209.
Ik moet echter al mijn foto's opnieuw zoeken. foto's waren ge"importeerd vanaf mijn DS209. Alles werkte ok maar nu kunnen 'ineens' de mappen op de DS209 kunnen niet gevonden worden.
Het lijkt erop dat ik dit per map met de hand moet doen? klik > ontbrekende map zoeken > dan klikken op de juiste map. Dit moet toch wel sneller kunnen? Gaat om bijna 200 mappen.
Ik moet echter al mijn foto's opnieuw zoeken. foto's waren ge"importeerd vanaf mijn DS209. Alles werkte ok maar nu kunnen 'ineens' de mappen op de DS209 kunnen niet gevonden worden.
Het lijkt erop dat ik dit per map met de hand moet doen? klik > ontbrekende map zoeken > dan klikken op de juiste map. Dit moet toch wel sneller kunnen? Gaat om bijna 200 mappen.
Grappig jouw avatar lijkt precies op die van S913, maar is toch heel anders. 
Toen zei ik dit: jesper86 in "Het grote Adobe Lightroom topic"
Toen zei ik dit: jesper86 in "Het grote Adobe Lightroom topic"
Heel anders inderdaad :-)
Zoek bovenliggende map en relocate dus.
Ik zal het vanavond eens proberen.
Zoek bovenliggende map en relocate dus.
Ik zal het vanavond eens proberen.
Alleen gaat dat niet meer als de folder al *kwijt* is, dat moet dan dus vooraf in je oude catalog.

Dus geen oplossing voor mijn probleem?
Folder is niet echt kwijt, de folders zijn niet verplaatst maar LR5 ziet hem gewoon niet meer. Ik heb eergisteren en gisteren even een paar foldertjes naar de juiste locatie verwezen. Die lijkt hij nu weer te onthouden.
Folder is niet echt kwijt, de folders zijn niet verplaatst maar LR5 ziet hem gewoon niet meer. Ik heb eergisteren en gisteren even een paar foldertjes naar de juiste locatie verwezen. Die lijkt hij nu weer te onthouden.
Klopt dan toch. De 'oplossing' is om je LR5 catalog gewoon te vergeten en weggooien. Je oude catalog openen, al je foto's in 1 parent map fixen, en dan die catalog omzetten naar LR5. Tenzij je al 100 foto's heb zitten bewerken in LR5 (of de oude al definitief verwijderd) is dat geen probleem toch ? Desnoods haal je 'm uit de prullenbak.

[ Voor 12% gewijzigd door jesper86 op 11-07-2013 14:03 ]
Arrggh, ik word echt helemaal gek hier van Lr5. Zelfde als bij Lr4.0 toen die uitkwam, de adjustment brush is zó traag en geeft zoveel lag dat het niet werkbaar is. Het is nu zelfs zó erg dat ik pas 30~40sec later zien waar ik gebrushed had 
Hopelijk fixen ze dat weer snel want dit is niet te doen
Ja érg traag inderdaad. Gelukkig gebruik ik de brush niet te vaak, anders zou ik het geheel wel uit het raam hebben gegooid inmiddels
Ik vraag het me af of ze er iets aan gaan doen; is namelijk in LR4 ook al...sapphire schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 09:39:
Arrggh, ik word echt helemaal gek hier van Lr5. Zelfde als bij Lr4.0 toen die uitkwam, de adjustment brush is zó traag en geeft zoveel lag dat het niet werkbaar is. Het is nu zelfs zó erg dat ik pas 30~40sec later zien waar ik gebrushed had
Nou na de 4.1 update werkte het hier iig prima, nu is het zelfs zo erg dat ik gewoon zit te kijken naar een slideshow na een paar brush-streken
Vreemd ik heb er geen last van (sinds mijn nieuwe pc tenminste), alleen als ik echt alle schuifjes tegelijk iets laat doen (net geprobeerd) zit er een halve seconde vertraging in, maar een enkele gaat vloeiend. Gebruik het zo min mogelijk anyway.
Heb 2 problemen sinds LR5. Dat in het import schermpje de previews niet geladen worden van het sd kaartje binnen een eeuwigheid, en dat een foto met de oudste process version (2003) wanneer 'geopend' in develop meteen reset en iets van 'post crop vignette' in de geschiedenis laat zien wat je niet weg krijgt. NIET doen dus, want je ben je bewerkingen kwijt. Oh en dat bepaalde video's een probleem geven maar dat was al.
Heb 2 problemen sinds LR5. Dat in het import schermpje de previews niet geladen worden van het sd kaartje binnen een eeuwigheid, en dat een foto met de oudste process version (2003) wanneer 'geopend' in develop meteen reset en iets van 'post crop vignette' in de geschiedenis laat zien wat je niet weg krijgt. NIET doen dus, want je ben je bewerkingen kwijt. Oh en dat bepaalde video's een probleem geven maar dat was al.

[ Voor 3% gewijzigd door jesper86 op 13-07-2013 12:10 ]
Verwijderd
Heeft iemand enig idee waarom een foto die in LR4 netjes zwartwit was, nu in LR5 opeens bruinig kan zijn?

Split toning ? Perongeluk een preset geactiveerd, of de foto geupgrade naar process version 2012 ?
[ Voor 75% gewijzigd door jesper86 op 15-07-2013 13:26 ]
Verwijderd
Dat allemaal niet volgens mij en ik heb het ook bij een foto die ik gister gloedjenieuw vanuit m'n camera in :R5 heb geschoten. Het gekke is dat als ik naar deze foto kijk dat het netjes zwartwit is (door Wordpress verkleinde foto), maar als ik op de foto klik de foto in de lightbox (de originele versie uit LR5) wel weer bruinig is. Zien jullie dat ook (zo nee: ligt het aan m'n laptop) ?jesper86 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 13:23:
Split toning ? Perongeluk een preset geactiveerd, of de foto geupgrade naar process version 2012 ?
Bij mij is 'ie zowel klein als groot echt zwart/wit. Maar ik krijg geen lightbox te zien 
Klinkt wel als een colorprofile iets, misschien ook in Lightroom (helemaal onderin kan je colorprofiles instellen).
Klinkt wel als een colorprofile iets, misschien ook in Lightroom (helemaal onderin kan je colorprofiles instellen).
Verwijderd
Kleurprofiel staat op 'ingesloten'. Maar goed, als jij geen bruinige versie ziet, zal het wel een aan een instelling op m'n laptop liggen denk ik?
Ik ben trouwens een Lightroom beginner, had ik dat al gezegd?
Ik ben trouwens een Lightroom beginner, had ik dat al gezegd?
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2013 13:47 ]
Dan is er iets heel goed mis met z'n scherm. Hij is toch echt sepia, behalve die tweede dan.
Die tweede bedoeld ie dus, die heb een lightbox.
Heb je niet sepia ingesteld in de camera, zodat de preview in library er zo uit ziet, maar het origineel in develop of na export niet meer. Of in beide als hij de sepia info uit het ingesloten profiel haalt, of hij snapt het profiel niet goed.
Heb je al eens Adobe Standard gekozen onder calibration onderaan in develop ?
Die tweede bedoeld ie dus, die heb een lightbox.
Heb je niet sepia ingesteld in de camera, zodat de preview in library er zo uit ziet, maar het origineel in develop of na export niet meer. Of in beide als hij de sepia info uit het ingesloten profiel haalt, of hij snapt het profiel niet goed.
Heb je al eens Adobe Standard gekozen onder calibration onderaan in develop ?
[ Voor 12% gewijzigd door jesper86 op 15-07-2013 14:02 ]
Verwijderd
Hm. Had net de ingeving dat ik hier nog een laptop heb liggen en daar is het ook netjes zwartwit. Confusing.
De foto is trouwens genomen in kleur (RAW), in LR5 als DNG geïmporteerd en naar zwartwit (sepia
) omgezet met een preset. Dit is het origineel, niks sepia aan toch? 

Fog by Erwin.van.Leeuwen, on Flickr
Ligt het dan toch aan m'n laptop?
*zucht*
Chrome doet aan sepia where as IE wel aan zwartwit doet. The plot thickens!
De foto is trouwens genomen in kleur (RAW), in LR5 als DNG geïmporteerd en naar zwartwit (sepia

Fog by Erwin.van.Leeuwen, on Flickr
Ligt het dan toch aan m'n laptop?
*zucht*
Chrome doet aan sepia where as IE wel aan zwartwit doet. The plot thickens!
Doet je computer ook aan IE of is dat vloeken in de kerk?Nomad schreef op maandag 15 juli 2013 @ 14:11:
[...]
ik zie dit niet als zw/w, maar als een sepia/bruin. Zowel in chrome als FF.
En na download + check in photoshop bevestig ik je dat niet zw/w is.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2013 14:14 ]
ik zie dit niet als zw/w, maar als een sepia/bruin. Zowel in chrome als FF.Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2013 @ 13:16:
Heeft iemand enig idee waarom een foto die in LR4 netjes zwartwit was, nu in LR5 opeens bruinig kan zijn?
[afbeelding]
edit:
http://www.18a.nl/fog/
is zw/w, in al mijn browsers.
http://www.18a.nl/wp-content/uploads/2013/07/20130714Fog.jpg
ook zw/w
laatste edit: ook IE (moest hem even opzoeken) is die zw/w.
[ Voor 25% gewijzigd door Nomad op 15-07-2013 14:16 ]
Verwijderd
Ik word gek! Nu is die bij mij ook zwartwit...Nomad schreef op maandag 15 juli 2013 @ 14:11:
[...]
ik zie dit niet als zw/w, maar als een sepia/bruin. Zowel in chrome als FF.
edit:
http://www.18a.nl/fog/
is zw/w, in al mijn browsers.
http://www.18a.nl/wp-content/uploads/2013/07/20130714Fog.jpg
ook zw/w
Kan iemand http://www.18a.nl/blaak/ eens checken? Of eigenlijk dus deze?
Kortom:
LR5 lokaal: sepia
Online op website (export uit LR5): zwartwit
Dank allen voor de moeite trouwens, erg gewaardeerd.
M'n website draait trouwens bij de Google Page Speed cdn, zouden die lui aan het klooien zijn? Mjah, dat verklaart niet mijn lokale sepia issue in LR5.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2013 14:21 ]
Beide zw/w (Safari) het enige sepia bij mij, is je screenshot
~ H.P. Lovecraft
Verwijderd
Schiet mij maar lek. 
Ik heb een nieuw doel in m'n leven: uitzoeken hoe dit zit.
Dank jullie wel allemaal.
Ik heb een nieuw doel in m'n leven: uitzoeken hoe dit zit.
Dank jullie wel allemaal.
code:
1
| <crs:ConvertToGrayscale>True</crs:ConvertToGrayscale> |
En dan is het enige wat het nog kleur kan geven (zoverikweet) Split Toning, maar:
code:
1
2
3
4
5
| <crs:SplitToningShadowHue>0</crs:SplitToningShadowHue> <crs:SplitToningShadowSaturation>0</crs:SplitToningShadowSaturation> <crs:SplitToningHighlightHue>0</crs:SplitToningHighlightHue> <crs:SplitToningHighlightSaturation>0</crs:SplitToningHighlightSaturation> <crs:SplitToningBalance>0</crs:SplitToningBalance> |
dus.... en Chrome doet die in sepia zeg je ? Bij mij niet hoor.
Zal dan aan je pc's color management moeten liggen ? Adobe is namelijke een color-managed programma, de meeste browsers niet, maar chrome misschien wel, en laat het dan net als adobe 'verkeert' zien. Wie weet.
Typ eens color management in op het windows startscherm, (of in het nederlands ? )
( Al weet ik niet of daar dan überhaupt een screenshot van te maken is, of dat alleen je scherm dat 'ziet' )
[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 15-07-2013 14:48 ]
Chrome (alleen de recente versies) en Firefox zijn beide color managed (ze ondersteunen beide de ICC kleurprofielen). IE weet ik niet.
[ Voor 11% gewijzigd door Sakete op 15-07-2013 15:03 ]
Firefox maar half, staat standaard op alleen plaatjes managen die echt een duidelijk profiel hebben ofzo. Maar ik zie dat ik geloof ik verkeerd gelezen heb of er ge-edit is, en chrome ook zw laat zien.
http://www.metalvortex.com/blog/2012/03/16/831.html
http://www.metalvortex.com/blog/2012/03/16/831.html
Misschien helpen deze twee testpagina's bij het troubleshooten, om te zien of je browser kleurprofielen goed ondersteunt:
http://www.color.org/version4html.xalter
http://regex.info/blog/photo-tech/color-spaces-page2
http://www.color.org/version4html.xalter
http://regex.info/blog/photo-tech/color-spaces-page2
Die tweede is wel cool. Embedded profiles doet 'ie bij mij goed iig.
Same here met Opera 15 stable (webkit engine)
Embedded profiles werken prima!
www.maartendeboer.net
Hmmm bugje in 5? Trefwoorden toepassen in 1 map, zorgt ervoor dat een andere map met bijna exact dezelfde mapnaam ook die trefwoorden krijgen. Het verschil zit in hem in de naam:
/2013/20130715 EYOF Middag - Nederland Jongens
/2013/20130715 EYOF Middag - Nederland Meisjes

Nu voeg ik trefwoorden toe aan de Jongens map: (Heren, Nederland, Oostenrijk). En prompt krijgen de meiden die trefwoorden ook...

Goed, dan denk je, ik verander de trefwoorden bij de meiden wel even naar (Dames, Nederland, Tsjechie).
Kijk je vervolgens bij de jongens:

Ga ik nu ergens de fout in, of is Lightroom nu gedrag aan het vertonen dat niet hoort?
/2013/20130715 EYOF Middag - Nederland Jongens
/2013/20130715 EYOF Middag - Nederland Meisjes

Nu voeg ik trefwoorden toe aan de Jongens map: (Heren, Nederland, Oostenrijk). En prompt krijgen de meiden die trefwoorden ook...

Goed, dan denk je, ik verander de trefwoorden bij de meiden wel even naar (Dames, Nederland, Tsjechie).
Kijk je vervolgens bij de jongens:

Ga ik nu ergens de fout in, of is Lightroom nu gedrag aan het vertonen dat niet hoort?
Volgende week een update voor de vele bugs in Lightroom 5! https://blogs.adobe.com/l...ssues-in-lightroom-5.html
Nou, waar ik me dus enorm aan irriteer zijn de sharpness noise niet zichtbaar na export en de bug dat de brushes vergroten/verkleinen met het scrollwiel van de muis tergend langzaam gaan en ook vaak blijft hangen. Ook het applyen van de brush dan duurt eeuwen...
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Door die sharpness/noise perikelen maak ik bijna conqsequent een uitstap naar PS om daar de sharpness en noise te controleren. Ik vind de resultaten goed en beter dan bij LR, maar ik vind een uitstap altijd zoveel tijd kosten
Ik heb in Lr 4 een soort bug sinds een tijdje. Als ik met mijn Tokina 12-24 foto's schiet en importeer ziet Lr ze allemaal als 24mm terwijl alle foto's die ik ermee geschoten heb op vakantie op 12mm zijn. Is het later nog aan te passen?
weet je zeker dat het aan lightroom ligt? bekijk eens de exif data voordat je hem in lightroom importeert.
Dus voor ze geïmporteerd zijn geeft de exif wel 12mm e.d. aan ? En daarna is de exif van je bestanden veranderd naar 24mm ook buiten LR ?
ps. Er is een Lightroom 5.2 RC met een hoop (belachelijke) bug fixes.
ps. Er is een Lightroom 5.2 RC met een hoop (belachelijke) bug fixes.
[ Voor 3% gewijzigd door jesper86 op 01-08-2013 23:45 ]
Yess. Ik gebruik Lightroom 5 nog niet omdat daar de exportkwaliteit zeer slecht bij is, weet niet of dat in 5.2 verholpen is.
En nieuwe features:
Lightroom 5.2 RC includes the following new features:
A Smoothness adjustment slider has been added to the Detail Panel under Color Noise Reduction. This helps to reduce low-frequency color mottling artifacts
Refinements to the Spot Healing Tool:
New Feather control
Auto find source method now works better for images with textured areas like rocks, bark, and foliage
Auto find source method now prefers source areas within the crop rectangle
Smart Preview size has been updated to 2560 pixels on the long edge.
Refinements to the Local Adjustment Brush:
Right Click (PC) / Control-click (Mac) on a brush adjustment pin to bring up a context menu to duplicate or delete
Control+Alt+Drag (PC) / Command+Option+Drag (Mac) on a brush adjustment pin to clone (duplicate) that adjustment
Die trage brush werking staat er nog niet bij dus.....
Daar zat ik ook echt op te hopen! Dat is m'n grootste irritatie tot nu toe. Wellicht is dit een bug die ze liever niet in de lijst zetten, en wordt 't wel gewoon opgelost, maar die kans acht ik niet zo groot.
Ik heb 5.2 wel geinstalleerd, maar nooit last gehad van een trage brush. En dat terwijl ik "maar" een i3 heb. Anders had ik het even kunnen checken voor jullie. Ik neem aan dat jullie met trage brush bedoelen dat het voelt alsof je nog maar 1 of 2 fps hebt?
Let op:
Wil je het graag hebben over een andere raw-converter dan Lightroom? Dat kan in Het grote alternatieve raw-converters topic.
Wil je het graag hebben over een andere raw-converter dan Lightroom? Dat kan in Het grote alternatieve raw-converters topic.