Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14:59

sapphire

Die-hard pruts0r

Nouja die drie mensen die nog 8.1 gebruiken....ik snap Adobe wel (en dat zeg ik niet vaak).

Overigens draait het 'bloated' W10 stukken lichter en soepeler op allerlei HW dan 8.1. Alle loze programma's zijn te verwijderen en de 'spyware' is uit zetten of blokeren. Neem dan gelijk alle meuk en spyware mee die Adobe mee installeert ;)

Gabriël Ryzen

Great, iemand anders hier die met de laatste Lightroom Classic CC (versie 8 build 1193777) om de haverklap de melding krijgt dat zijn catalogus corrupt is en gerepareerd moet worden? Uiteraard lukt dit niet maar ik heb de simpele oplossing gevonden om alle andere bestanden die LR aanmaakt (.lock, helpers etc.) allemaal weg te mieteren. Daarna opent de catalogus zonder problemen en zonder melding dat hij gerepareerd moet worden. Echt corrupt is hij dan ook niet.

Ontzettend irritant dat LR telkens moet sluiten als er corruptie plaatsvind. Gelukkig worden er welk continu backups gemaakt dus ik kan terug naar welke willekeurige datum dan ook, maar dan ben ik wel de laatste bewerkingen kwijt natuurlijk. Blé.

En nee, mijn MBP heeft een touchbar en dus geen corrupte SSD voor zover bekend. Alles werkt perfect, behalve LR natuurlijk. Het is dat ik LR echt enorm fijn vind werken maar ik krijg met dit soort onzin (+ de PS 2019 onzin) toch echt zin om heel Adobe uit het raam te flikkeren.

Ventieldopje wijzigde deze reactie 10-11-2018 15:08 (8%)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zo lust ik er nog eentje... :+

Ben juist heel tevreden over de Adobe producten. Tuurlijk hebben die ook regelmatig 'gedoe'. Maar waar niet?
En met de huidige Windows 10 (!) omgeving heeft het nog nooit zo stabiel gedraaid. d:)b
Juist al die alternatieven die ik tot nu toe geprobeerd heb; daarmee krijg ik juist de neiging ze uit het raam te flikkeren! (RawTherapee, Digikam, Darktable, C1, e.d. kan er niet aan wennen c.q. die hebben ook al hun quirks)

Oh ja, en m'n dochter gebruikt een 15" MBP (met knuffelstrip, met veel memory en dikke SSD), maar daar vind ik juist die werkomgeving (alleen het beeldscherm zelf is fraai) ook iets om uit het raam te flikkeren. (nog afgezien van mijn appel afkeer) :'(

Toegegeven, LR, heb ik nooit wat gevonden. Gebruik wel intensief PS CC 2019 met diverse (o.a. Google NIK plugins) en allerlei andere tools.
En prijstechnisch? Ach, met een Surf/Slim abo valt de prijs van de Adobe suite ook wel mee.

BTW: ik dacht dat er hier niet gezeurd mocht worden over producten? Ahum... O-)

Mooie Plaatjes   

Ik zeur niet, ik vraag iets ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dat roep ik aldoor... :X

Mooie Plaatjes   

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik ben vaak vrij traag met overgaan naar volgende versies maar heb al genoeg gedoe met 8 gehoord om nog even af te wachten :+

Geen gezeur alleen constatering.

Draait hij eigenlijk beter @Ventieldopje ?

Gabriël Ryzen

sapphire schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 18:37:
Ik ben vaak vrij traag met overgaan naar volgende versies maar heb al genoeg gedoe met 8 gehoord om nog even af te wachten :+

Geen gezeur alleen constatering.

Draait hij eigenlijk beter @Ventieldopje ?
Nouja je leest het, nee haha :Y)

www.maartendeboer.net

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Bedoelde vooral sneller qua werken ;)

Gabriël Ryzen

sapphire schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 21:14:
Bedoelde vooral sneller qua werken ;)
Ook een nee daar ;)

www.maartendeboer.net

• qless
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17:24

qless

...vraag maar...

Ben ik de enige die bij 6.14 blijft omdat ik betaal-per-maand-koop-niks-maar-huur-alles niks vindt?

Website|Mavic Pro|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300

• MattiB
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 10:49
Mijn work flow is tegenwoordig bijna 90% photoshop en wat laatste aanpassingen doe ik in lightroom.

Het blijft verbazend hoeveel trager alle masks en brushes zijn in lightroom tov de camera raw filter in photoshop.

• pandit
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 29-10 21:18
qless schreef op zondag 11 november 2018 @ 11:23:
Ben ik de enige die bij 6.14 blijft omdat ik betaal-per-maand-koop-niks-maar-huur-alles niks vindt?
Nee hoor, legio andere die na de officieel aangeschafte 6.14 versie overstappen naar minder legale versies die niets minder slecht werken of opensource alternatieven. Helaas heeft Adobe dit aan zich zelf te danken. het abonnementsmodel is niet voor iedereen even handig maar een tendens die helaas vaker voorkomt.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ja en nee, dat een bedrijf het aan zichzelf te danken heeft dat mensen pirated versies gaan gebruiken is natuurlijk gewoon een excuus willen hebben/zoeken. Niemand verplicht je hun product te gebruiken of dienst af te nemen.

Ik snap het sentiment want ik vind het abbo model de grootste onzin. Zou je na X jaar stoppen met je abbo, zit je met tig-duizenden foto's waar je met de bewerkingen niks mee kan 8)7

Maar zoals alles in deze grote boze wereld, stem met je portemonnee. Ik ben om het gruwelijk irritante abbomodel, omdat Lr is getransformeerd tot een logge colos en omdat het alles behalve optimaal omgaat met Fuji RAF's ook naar alternatieven aan het kijken.

Houd ik mijn oude standalone versie aan voor de RAWs die er in zitten en de rest in een ander programma.

Gabriël Ryzen

• qless
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17:24

qless

...vraag maar...

Probleem is alleen dat ik nog niks anders gevonden heb wat:
- betaalbaar is,
- dezelfde functies heeft (library, develop, map, hdr, stitching),
- dezelfde presets kan gebruiken/importeren,
- liefst ook wat sneller is

Website|Mavic Pro|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300

Ventieldopje schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 15:06:
Great, iemand anders hier die met de laatste Lightroom Classic CC (versie 8 build 1193777) om de haverklap de melding krijgt dat zijn catalogus corrupt is en gerepareerd moet worden? Uiteraard lukt dit niet maar ik heb de simpele oplossing gevonden om alle andere bestanden die LR aanmaakt (.lock, helpers etc.) allemaal weg te mieteren. Daarna opent de catalogus zonder problemen en zonder melding dat hij gerepareerd moet worden. Echt corrupt is hij dan ook niet.

[...]
Maar niemand dus die hier last van heeft? Nogmaals dit was niet bedoeld als rant of flame maar meer het aankaarten van een serieus probleem wat ik ondervind. Als meer mensen er last van hebben hier klop ik eens bij Adobe aan.

www.maartendeboer.net

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 16:47

Deathchant

Don't intend. Do!

qless schreef op zondag 11 november 2018 @ 18:08:
Probleem is alleen dat ik nog niks anders gevonden heb wat:
- betaalbaar is,
- dezelfde functies heeft (library, develop, map, hdr, stitching),
- dezelfde presets kan gebruiken/importeren,
- liefst ook wat sneller is
Volgens mij kun je Luminar en CaptureOne proberen. Zijn niet peperduur, zijn standalone, maar ze zijn wel ietsje trager dan Lightroom, maar qua (development module) functionaliteit even uitgebreid. De library
functionaliteit zit er geloof ik niet in.

Oh, ik ben ook nog zo ene die nog op de laatste standalone versie van LR6.x draait...Ik wil dolgraag die range mask feature hebben (color/luminance). Dat scheelt zo ontzettend veel in mijn landschapsfotografie, maar ik kan nog niet de stap maken naar dat abbo vorm gedoe; ik doe 0,0 met photoshop en ik werk alleen met lightroom, maar ik vind 15 euro per maand wel wat veel.

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

Deathchant schreef op zondag 11 november 2018 @ 18:45:
[...]

Volgens mij kun je Luminar en CaptureOne proberen. Zijn niet peperduur, zijn standalone, maar ze zijn wel ietsje trager dan Lightroom, maar qua (development module) functionaliteit even uitgebreid. De library

[...]
Luminar krijgt nog een update met catalogus functionaliteit. C1 heeft dit al en vzviw ook utigebreider zelfs dan LR met ook een import mogelijkheid voor je LR catalogi. C1 is echter met 20 p/m of €349 eenmalig wel wat duurder dan LR.

Echter is dit een discussie voor Het grote alternatieve raw-converters topic denk ik :)

Ventieldopje wijzigde deze reactie 11-11-2018 19:53 (8%)

www.maartendeboer.net

• Magic
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
sapphire schreef op zondag 11 november 2018 @ 17:25:

Ik snap het sentiment want ik vind het abbo model de grootste onzin. Zou je na X jaar stoppen met je abbo, zit je met tig-duizenden foto's waar je met de bewerkingen niks mee kan 8)7
Ook zonder licentie kun je nog gewoon je bewerkte fotos benaderen. Lightroom blijft namelijk gewoon werken, enkel de develop module is niet meer toegankelijk. Zelfs eenvoudige wijzigingen kun je via de library module blijven doen.

Het abonnementsmodel is inderdaad waardeloos, maar Adobe gijzelt niet je bewerkte foto’s.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Deathchant schreef op zondag 11 november 2018 @ 18:45:
[...]

Oh, ik ben ook nog zo ene die nog op de laatste standalone versie van LR6.x draait...Ik wil dolgraag die range mask feature hebben (color/luminance). Dat scheelt zo ontzettend veel in mijn landschapsfotografie, maar ik kan nog niet de stap maken naar dat abbo vorm gedoe; ik doe 0,0 met photoshop en ik werk alleen met lightroom, maar ik vind 15 euro per maand wel wat veel.
Ik heb uit zeer betrouwbare bron vernomen dat C1 een stuk soepeler draait dan Lr op HW uiteenlopend van een Core M tot een 1800x ;)

C1 heeft ook library gebeuren alleen anders dan Lr.

@Magic Valt nog iets mee dan.

Gabriël Ryzen

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 10:54

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

C1 is zeker niet trager dan LR in mijn ervaring, maar ik heb LR al een tijdje niet gebruikt.

Woutoud.com

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 08:36
Magic schreef op zondag 11 november 2018 @ 20:01:
[...]

Ook zonder licentie kun je nog gewoon je bewerkte fotos benaderen. Lightroom blijft namelijk gewoon werken, enkel de develop module is niet meer toegankelijk. Zelfs eenvoudige wijzigingen kun je via de library module blijven doen.

Het abonnementsmodel is inderdaad waardeloos, maar Adobe gijzelt niet je bewerkte foto’s.
Mwa: wel de foto's die in de cloud staan (dus non-classic), daar krijg je netjes de melding van dat deze binnen x tijd weggehaald worden vanuit de cloud en je dus gedwongen wordt ze weer te downloaden.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Get!em schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:49:
[...]

Mwa: wel de foto's die in de cloud staan (dus non-classic), daar krijg je netjes de melding van dat deze binnen x tijd weggehaald worden vanuit de cloud en je dus gedwongen wordt ze weer te downloaden.
Maar dat heeft op zich weinig met Adobe's abo model voor hun software te maken...
Dat geldt voor iedere (betaalde of onbetaalde) digitale wolkendienst; als je niet meer betaalt en/of de service stopt, dan is je data onbereikbaar. Of dat nou plaatjes, spreadsheets of databases zijn. :|

Ik gebruik nu al ruim 2 jaar de Adobe producten, volgens hun abo model, en sla helemaal niks op in hun wolk of die van anderen...
Slechts Flickr gebruik ik als presentatiemedium, maar zeer zeker niet als backup en/of opslagmedium.

Mooie Plaatjes   

• Get!em
ehtweak schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:57:
[...]

Maar dat heeft op zich weinig met Adobe's abo model voor hun software te maken...
Ware het niet dat de default optie voor hun software Lightroom tegenwoordig de cloudversie is!
https://www.adobe.com/nl/...promoid=9DJJ4N49&mv=other

Tevens leuk: de blackfriday staat op dezelfde website. Scheelt je 20%

(als iemand de methode weet hoe je dit als jaarabonnement kunt activeren op je al actieve account, hou ik me aanbevolen. Bij eerdere acties kon je een code kopen, en deze toevoegen aan je bestaande account, ik kan nu even niet de plek vinden waar ik de losse code koop, ipv een directe aankoop vanuit mijn account).

Get!em wijzigde deze reactie 12-11-2018 14:18 (25%)

• Jur_
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 14:44
Get!em schreef op maandag 12 november 2018 @ 14:13:
[...]

(als iemand de methode weet hoe je dit als jaarabonnement kunt activeren op je al actieve account, hou ik me aanbevolen.
[..]
Ik heb het geprobeerd, maar ik krijg nu de melding in de trend van: Je hebt dit product al! Dus ik gok dat het alleen voor nieuwe abonnees is.

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 16:41
Get!em schreef op maandag 12 november 2018 @ 14:13:
Bijna 60% (wel flink minder cloud storage)... Maar dat is een flinke wassen neus want het € 12.09 abonnement heeft geen Photoshop meer... Vergeleken met de oude prijs van het Photografie-abonnement is het inderdaad wel ~20% :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• klaaas
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 17:21
Wat LR nou weer doet.... ik heb afgelopen week een serie foto's geïmporteerd en snel even bekeken / bewerkt. Nu ga ik er vanavond voor zitten om de boel goed te selecteren en bewerken en wat zie ik? Sommige foto's, zo te zien met name de even snel bewerkte, staan dubbel in de catalogus. Niet als virtual copy, maar gewoon dubbel. Wat het nog gekker maakt is dat de exif informatie veranderd is. Alle foto's zijn geschoten op 24mm (want prime) maar volgens LR zijn de dubbele foto's op andere brandpunten geschoten: 44mm of 50mm zie ik voornamelijk. Weet iemand of dit een bekend probleem is? Oorzaak?

the less we have, the less we need

klaaas schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 23:59:
Wat LR nou weer doet.... ik heb afgelopen week een serie foto's geïmporteerd en snel even bekeken / bewerkt. Nu ga ik er vanavond voor zitten om de boel goed te selecteren en bewerken en wat zie ik? Sommige foto's, zo te zien met name de even snel bewerkte, staan dubbel in de catalogus. Niet als virtual copy, maar gewoon dubbel. Wat het nog gekker maakt is dat de exif informatie veranderd is. Alle foto's zijn geschoten op 24mm (want prime) maar volgens LR zijn de dubbele foto's op andere brandpunten geschoten: 44mm of 50mm zie ik voornamelijk. Weet iemand of dit een bekend probleem is? Oorzaak?
Welke versie gebruik je (versie nummer in het about scherm). Ik heb met de laatste versie ook niks dan gezeur met catalogus corruptie en daar lijkt dit ook op.

www.maartendeboer.net

• klaaas
Ik heb dezelfde build waar jij problemen mee hebt (1193777). Maar ik krijg geen foutmeldingen.

klaaas schreef op zondag 2 december 2018 @ 17:01:
Ik heb dezelfde build waar jij problemen mee hebt (1193777). Maar ik krijg geen foutmeldingen.
En wat als je nu in het menu kiest om je catalogus te checken op fouten?

www.maartendeboer.net

• klaaas
Ventieldopje schreef op zondag 2 december 2018 @ 17:16:
[...]

En wat als je nu in het menu kiest om je catalogus te checken op fouten?
Ik zie de optie niet? Google vertelt me dat de integriteit van de catalogus gecheckt kan worden bij aflsuiten (staat aangevinkt, geen meldingen) en bij opstarten, maar bij het openen van een catalogus zie ik niet zo'n optie?

klaaas schreef op maandag 3 december 2018 @ 00:20:
[...]

Ik zie de optie niet? Google vertelt me dat de integriteit van de catalogus gecheckt kan worden bij aflsuiten (staat aangevinkt, geen meldingen) en bij opstarten, maar bij het openen van een catalogus zie ik niet zo'n optie?
Ah ja dat bedoelde ik ;) Nee ik bedoel in het menu als hij al geopend is ;)

www.maartendeboer.net

• klaaas
Ventieldopje schreef op maandag 3 december 2018 @ 00:54:
[...]

Ah ja dat bedoelde ik ;) Nee ik bedoel in het menu als hij al geopend is ;)
Optimaliseer catalogus bedoel je?

klaaas schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:20:
[...]

Optimaliseer catalogus bedoel je?
Oh ja, ik heb de engelse versie en LR zo niet bij de hand. Die optie inderdaad. Die optimaliseert maar checked ook tegelijkertijd je catalogus.

www.maartendeboer.net

• klaaas
Thx. Die geeft geen foutmelding. Blijkbaar toch iets anders dan.

• Enzo Dizono
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 16-11 23:20
Ik vraag me echt af waarom ik het niet eerder heb gedaan, maar nu een maandje Photo Mechanic 5 toegevoegd aan mijn workflow. Dus voortaan eerst de foto's door PM voor snelle beoordeling van scherpte en het maken van selectie en dan pas LR in. Want hoe ik LR ook probeer te optimaliseren, zo snel als PM is het met afstand niet.

PM is met een prijs van 150 dollar denk ik wel vooral interessant voor een ieder die z'n geld met fotografie verdient, maar het maken van een eerste selectie is bij mij echt met tweederde afgenomen denk ik, als het niet meer is.

Voor het ontdekken van andere functies dan het snel inzomen op 100% (of meer) en het geven van sterren heb ik nog geen tijd gehad, maar alleen bovenstaande maakt het voor mij al een zegen.

www.jessekraal.nl

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Enzo Dizono schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:12:
Ik vraag me echt af waarom ik het niet eerder heb gedaan, maar nu een maandje Photo Mechanic 5 toegevoegd aan mijn workflow. Dus voortaan eerst de foto's door PM voor snelle beoordeling van scherpte en het maken van selectie en dan pas LR in. Want hoe ik LR ook probeer te optimaliseren, zo snel als PM is het met afstand niet.

PM is met een prijs van 150 dollar denk ik wel vooral interessant voor een ieder die z'n geld met fotografie verdient, maar het maken van een eerste selectie is bij mij echt met tweederde afgenomen denk ik, als het niet meer is.

Voor het ontdekken van andere functies dan het snel inzomen op 100% (of meer) en het geven van sterren heb ik nog geen tijd gehad, maar alleen bovenstaande maakt het voor mij al een zegen.
Er valt op een gegeven moment ook niet veel meer te optimaliseren :+ zo'n beetje 99% van alles guides zeggen het zelfde en als je dat standaard al deed ben je snel klaar.

Wel slim om van ter voren alles al te bekijken en beoordelen. Uit pure nieuwsgierigheid hoe doe je het dan qua opslaan/beheer van de bestanden?

Zelf jaren alles in Lr gegooid en van daaruit alles beheerd wat altijd prima werkte. Maar nu bewerk ik minder en soms zijn de JPG's sooc al goed genoeg (familie foto's bv.). Dus heb nu RAWs in Lr, JPG's uit de camera en JPG's uit LR maar het word een beetje een chaos soms :+

Gabriël Ryzen

• Get!em
Ik lees zowel RAW +jpeg in LR in. LR maakt daar 1 foto entry voor in de database. Voor supersnel kan ik zo alsnog de jpg uit de bron-folder trekken, zonder LR export.

• Enzo Dizono
sapphire schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:47:
[...]

Er valt op een gegeven moment ook niet veel meer te optimaliseren :+ zo'n beetje 99% van alles guides zeggen het zelfde en als je dat standaard al deed ben je snel klaar.

Wel slim om van ter voren alles al te bekijken en beoordelen. Uit pure nieuwsgierigheid hoe doe je het dan qua opslaan/beheer van de bestanden?

Zelf jaren alles in Lr gegooid en van daaruit alles beheerd wat altijd prima werkte. Maar nu bewerk ik minder en soms zijn de JPG's sooc al goed genoeg (familie foto's bv.). Dus heb nu RAWs in Lr, JPG's uit de camera en JPG's uit LR maar het word een beetje een chaos soms :+
Ik begin met het gewoon kopieren van m'n kaartje naar m'n interne SSD naar een map (bij mij temp photo genaamd) in finder. Die map open ik dan in Photo Mechanic. Daar maak ik de eerste selectie. Vervolgens laad ik alles in Lightroom en bewerk ik de selectie. Soms wil je toch nog even terug naar een foto die niet in je eerste selectie zat of heb je daar (een deel) van nodig voor een montage, dus vandaar dat ik alles inlaad. Dit gaat toch razendsnel vanaf de SSD. Waar nodig bewerk ik na in Photoshop, maar meestal houdt ik wel Lightroom aan om de finals uiteindelijk te beheren en te exporteren (dus ook voor de psd's).

Als de klus is opgeleverd dan verplaats ik de bestanden naar m'n Nas en kunnen ze van de geheugenkaart. De NAS draait op Raid 5 voor wat extra zekerheid (en 5e identieke RED-hdd ligt hier al klaar voor dat geval) en van de NAS maak ik met enige regelmaat een kopie op een extern volume (waarvan ik er dan weer twee heb). Eventuele nabestellingen kunnen prima vanaf de NAS gedaan worden, daarvoor kopieer ik niet eerst terug naar de interne SSD.

Heel soms ga ik nog wel eens oude catalogi door om niet geselecteerde foto's ook daadwerkelijk definitief te verwijderen, maar met veel opslagruimte is die noodzaak er nog niet zo vaak.

Oja, ik werk met verschillende catalogi. Elke grote klant of groot project heeft zijn eigen LR-catalogus, de kleinere klussen zitten in een algemene catalogus op jaar. Zo voorkom je dat je té grote catalogi krijgt, maar kun je per klant bijvoorbeeld wel de bewerkingen van een eerdere set op je nieuwe platen gebruiken.

Enzo Dizono wijzigde deze reactie 05-12-2018 13:55 (9%)

www.jessekraal.nl

Als je een Mac gebruikt kun je op Q drukken om de RAW versie te renderen voor als de JPG niet scherp genoeg is ;)

www.maartendeboer.net

• Zuurstok
  • Registratie: november 2008
  • Nu online

Zuurstok

Passionately curious

Ooit wel eens Faststone ImageViewer geprobeerd?

Is nog goedkoper (gratis) en wordt door aardig wat (professionele) fotografen gebruikt in mijn kring. Op dagelijkse basis. :)

laat je niet leiden door de website :+ De software zelf is een heel stuk krachtiger/capabeler dan je aanvankelijk zou aannemen bij het binnen komen op de website.

Zuurstok wijzigde deze reactie 05-12-2018 16:49 (17%)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 14:06
Zuurstok schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:41:
[...]

Ooit wel eens Faststone ImageViewer geprobeerd?

Is nog goedkoper (gratis) en wordt door aardig wat (professionele) fotografen gebruikt in mijn kring. Op dagelijkse basis. :)

laat je niet leiden door de website :+ De software zelf is een heel stuk krachtiger/capabeler dan je aanvankelijk zou aannemen bij het binnen komen op de website.
Fijn en snel programma inderdaad. Mist helaas wel een belangrijke basis-feature: geen mogelijkheid om snel de exposure aan te passen (of die heb ik nog niet gevonden).

• Zuurstok
  • Registratie: november 2008
  • Nu online

Zuurstok

Passionately curious

Garyu schreef op woensdag 5 december 2018 @ 17:09:
[...]

Fijn en snel programma inderdaad. Mist helaas wel een belangrijke basis-feature: geen mogelijkheid om snel de exposure aan te passen (of die heb ik nog niet gevonden).
Het lijkt me stug dat ze die functie eruit hebben gesloopt, dus ik zou je aanraden om toch nog even te kijken.
Toegegeven, mijn ervaring met het programma is alweer een 4tal jaren geleden, maar, nogmaals, het lijkt me niet dat ze dergelijke (basis) functies eruit hebben gehaald.

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

• Enzo Dizono
Ik mis vooral de OSX feature... :+

www.jessekraal.nl

• Garyu
Zuurstok schreef op woensdag 5 december 2018 @ 17:27:
[...]

Het lijkt me stug dat ze die functie eruit hebben gesloopt, dus ik zou je aanraden om toch nog even te kijken.
Toegegeven, mijn ervaring met het programma is alweer een 4tal jaren geleden, maar, nogmaals, het lijkt me niet dat ze dergelijke (basis) functies eruit hebben gehaald.
Voor zover ik heb kunnen ontdekken alleen via de levels en curves, maar nergens direct/simpel. Zou je wel verwachten inderdaad...

• AtleX
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Onder Basic zit toch gewoon een Exposure slider?

AtleX wijzigde deze reactie 05-12-2018 18:19 (46%)

• Garyu
AtleX schreef op woensdag 5 december 2018 @ 18:18:
Onder Basic zit toch gewoon een Exposure slider?

[Afbeelding]
Sorry was misschien niet helemaal duidelijk maar het ging even over een ander tooltje tussendoor. In Lightroom weet ik de sliders wel te vinden inderdaad :D.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Enzo Dizono schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:51:
[...]

Ik begin met het gewoon kopieren van m'n kaartje naar m'n interne SSD naar een map (bij mij temp photo genaamd) in finder. Die map open ik dan in Photo Mechanic. Daar maak ik de eerste selectie. Vervolgens laad ik alles in Lightroom en bewerk ik de selectie. Soms wil je toch nog even terug naar een foto die niet in je eerste selectie zat of heb je daar (een deel) van nodig voor een montage, dus vandaar dat ik alles inlaad. Dit gaat toch razendsnel vanaf de SSD. Waar nodig bewerk ik na in Photoshop, maar meestal houdt ik wel Lightroom aan om de finals uiteindelijk te beheren en te exporteren (dus ook voor de psd's).

Als de klus is opgeleverd dan verplaats ik de bestanden naar m'n Nas en kunnen ze van de geheugenkaart. De NAS draait op Raid 5 voor wat extra zekerheid (en 5e identieke RED-hdd ligt hier al klaar voor dat geval) en van de NAS maak ik met enige regelmaat een kopie op een extern volume (waarvan ik er dan weer twee heb). Eventuele nabestellingen kunnen prima vanaf de NAS gedaan worden, daarvoor kopieer ik niet eerst terug naar de interne SSD.

Heel soms ga ik nog wel eens oude catalogi door om niet geselecteerde foto's ook daadwerkelijk definitief te verwijderen, maar met veel opslagruimte is die noodzaak er nog niet zo vaak.

Oja, ik werk met verschillende catalogi. Elke grote klant of groot project heeft zijn eigen LR-catalogus, de kleinere klussen zitten in een algemene catalogus op jaar. Zo voorkom je dat je té grote catalogi krijgt, maar kun je per klant bijvoorbeeld wel de bewerkingen van een eerdere set op je nieuwe platen gebruiken.
Bedankt :)

Denk dat het grote verschil dan ook vooral zit dat ik 1 grote catalogus heb :)

Leuk om te lezen hoe je het nadat je klaar ook nog beheert. Dingen die ik commercieel af en toe doe word eigenlijk nooit later meer na gevraagd. Daarom verklaard iedereen me ook altijd voor gek dat ik naast alles op schijf nog een dubbele back-up heb. Maar gelukkig zijn er meer mensen die het grondig aanpakken met RAID 5 en dan nog netjes een back-up :)

Gabriël Ryzen

• sohus
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 16-11 18:56

Ik adviseer voor die use case Fast Raw Viewer. Stuk goedkoper (22 euro) en werkt minstens net zo goed, en ook nog met de daadwerkelijke RAW files en niet met een embedded JPEG zoals Photo Mechanic. Voor professionals is PM wellicht nog steeds de beste optie, voor hobbyisten gaat dat minder op.

Marketing praatje van Fast Raw Viewer:

Other viewers will show just the embedded JPEG or an uncontrolled conversion of a shot (left part of the picture).

Only FastRawViewer displays RAW as the camera captured it and as RAW converters will "see" it (right part of the picture).

For the first time ever, there is a Fast Raw Viewer that will enable you to evaluate exposure
based on RAW data and not on the brightness of some uncontrolled render or embedded JPEG.

sohus wijzigde deze reactie 16-12-2018 23:00 (22%)

• sohus
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 16-11 18:56
Garyu schreef op woensdag 5 december 2018 @ 17:09:
[...]

Je kan zelfs in de Library module onder quick adjustments / develop al een snelle aanpassing doen met ++, +, - en -- optie (werkt niet met slider daar). Onder develop zit de slider onder het 'basic panel'.

• S_Chief
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
Gisteren m'n CC-abonnement opgezegd. Of nou, bijna dan. Aangezien het voor mij een hobby is waarvoor ik momenteel weinig tot geen tijd heb wil ik m'n abonnement opzeggen en zoek ik tzt wel een aanbieding ergens als ik het weer wil gebruiken.

Stomme is: je abonnement stopt per direct, en het restant moet je afbetalen. Je kan dus niet van tevoren aangeven dat je aan het eind van de looptijd het abonnement niet wil verlengen.

Leuke is: ik had nog 3 maanden te gaan, en opeens stond er een offer om de laatste drie maanden gratis te ontvangen (in de hoop dat je daarna gewoon blijft).

Oftewel: ik houd CC nog een paar maandjes gratis, en daarna zeg ik het op. :+

You save everyone, but who saves you?

• P. Noort
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 20-01 17:03
Als Lr6-beginneling werk ik sinds ruim een maand met Lr6 ( windows, geen cc). Ik had een serie foto's nog in bewerking in Lr (dus nog niet geëxporteerd), en tussendoor mijn mappen met bronbestanden van pc verhuisd naar externe - aangesloten - harde schijf. Maar nu ben ik al mijn nog niet geëxporteerde beelden kwijt; dagen werk verdwenen. Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Boeken en tutorials melden daar niets over. Alvast mijn dank.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
In de mappen weergave de optie missende bestanden zoeken gebruiken, of iets wat er op lijkt
Als je LR vertelt waar je foto's staan kan je gewoon door waar je gebleven was.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• Magic
  • Niet online
P. Noort schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:25:
Als Lr6-beginneling werk ik sinds ruim een maand met Lr6 ( windows, geen cc). Ik had een serie foto's nog in bewerking in Lr (dus nog niet geëxporteerd), en tussendoor mijn mappen met bronbestanden van pc verhuisd naar externe - aangesloten - harde schijf. Maar nu ben ik al mijn nog niet geëxporteerde beelden kwijt; dagen werk verdwenen. Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Boeken en tutorials melden daar niets over. Alvast mijn dank.
https://helpx.adobe.com/n...ocate-missing-photos.html :>

• Nutterd
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 13:16

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Ik heb een sony RX100III en nu wil ik gaan oefenen met foto bewerken enzovoort op mijn macbook/ipad...maar is lightroom dan het ideale programma of is dit overkill voor deze camera

Het programma ziet er iig super interessant uit en de 1TB cloud bij het abbo van €12,09 lijkt me handig.

Ik ben zelf helemaal nieuw in de fotobewerking.

• Get!em
Probeer het op je MacBook even gratis:
https://www.adobe.com/nl/downloads.html

De RAW van je camera biedt in iedergeval genoeg ruimte om te experimenteren. Of je dan een complete lightroom workflow wilt opzetten kun je alleennzelf beoordelen.
Weet even niet of de iPad app gratis te proberen is, maar volgens mij wel.

• prijk
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Nutterd schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:22:
Ik heb een sony RX100III en nu wil ik gaan oefenen met foto bewerken enzovoort op mijn macbook/ipad...maar is lightroom dan het ideale programma of is dit overkill voor deze camera
Overkill? Nee, eerder noodzakelijk als je alles uit je camera wilt halen, zou ik zeggen. Als je in RAW fotografeert, biedt Lightroom je alle mogelijkheden om veel meer uit je foto te halen dan je in de onbewerkte versie ziet en dus om de mogelijkheden van de geweldige RX100-serie optimaal te gebruiken. Een foto die op het eerste gezicht (deels) veel te donker of te licht is, is met Lightroom verrassend vaak en zonder veel moeite nog te "redden".

• Nutterd

Nutterd

prijk schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:29:
[...]

Overkill? Nee, eerder noodzakelijk als je alles uit je camera wilt halen, zou ik zeggen. Als je in RAW fotografeert, biedt Lightroom je alle mogelijkheden om veel meer uit je foto te halen dan je in de onbewerkte versie ziet en dus om de mogelijkheden van de geweldige RX100-serie optimaal te gebruiken. Een foto die op het eerste gezicht (deels) veel te donker of te licht is, is met Lightroom verrassend vaak en zonder veel moeite nog te "redden".
kijk! dit is goeie info _/-\o_

ik ga dit weekend 2 hele dagen op pad om foto's te maken (bos en stad) en dan zal ik daarna de 30 dagen trial gaan proberen.

ben benieuwd.

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Nutterd Als je dan toch aan de slag gaat met trials, Kijk dan ook eens naar de tutorials van Lynda.com.

Als je met lightroom aan de slag gaat kan ik onderstaande aanbevelen voor alle ins en outs. Geweldige tutorial voor de beginner

https://www.lynda.com/Lig...al-Training/383035-2.html

Aangezien je een Sony schieter bent raad ik je overigens Capture One Express voor Sony aan, in plaats van Lightroom, zeker als je nog niet in de LR denkwijze zit, heb je wat voordelen en in vele mate is het programma sneller en veelzijdiger.

Mooiste van alles is, dat het gratis is voor Sony schieters (Er is ook een pro versie die wel geld kost, met nog meer functies, maar voor vele zit er meer dan genoeg in de gratis versie)

https://www.phaseone.com/...One/Capture-One-Sony.aspx

Greatsword wijzigde deze reactie 07-02-2019 12:43 (41%)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Nutterd

Nutterd

Unidentified schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:38:
@Nutterd Als je dan toch aan de slag gaat met trials, Kijk dan ook eens naar de tutorials van Lynda.com.

Als je met lightroom aan de slag gaat kan ik onderstaande aanbevelen voor alle ins en outs. Geweldige tutorial voor de beginner

https://www.lynda.com/Lig...al-Training/383035-2.html

Aangezien je een Sony schieter bent raad ik je overigens Capture One Express voor Sony aan, in plaats van Lightroom, zeker als je nog niet in de LR denkwijze zit, heb je wat voordelen en in vele mate is het programma sneller en veelzijdiger.

Mooiste van alles is, dat het gratis is voor Sony schieters (Er is ook een pro versie die wel geld kost, met nog meer functies, maar voor vele zit er meer dan genoeg in de gratis versie)

https://www.phaseone.com/...One/Capture-One-Sony.aspx
De capture one van Sony had ik inderdaad gezien, het fijne aan lightroom vond ik de cloud opslag (heb maar een 128GB MacBook en vind het niet altijd even handig om een externe HDD eraan te hangen.) kan ik de Sony Capture One goed laten samenwerken met een cloud?

/edit: na deze vraag zal ik weer braaf ontopic gaan.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Nutterd Ik zorg ervoor dat de projecten waar ik aan werk lokaal op de computer staan en worden gesynchroniseerd met mijn eigen cloud op een Synology Nas.

Zodra ze af zijn, kan ik alles online of via apps bekijken van mijn NAS.

Bij ruimte gebrek is een externe SSD zoals de Samsung T3 of T5 ideaal, super compact en zeer snel

Na ruim 8 jaar LR ben ik inmiddels 3 jaar overgestapt naar Capture One, dus ik twijfel even over hoe de Adobe Cloud in elkaar zit.

Volgens mij werk je niet per defenitie in de Adobe Cloud, maar heb je dus een map op je Macbook die gesychroniseerd wordt met de Adobe Cloud.

Je zal dan volgens mij nog steeds (tijdelijke) opslagcapaciteit nodig hebben. Wel kan het de Cloud als opslag worden gebruikt, maar als je puur aan het werken bent aan je content is het altijd beter en sneller als je het lokaal doet en daarna upload/sychroniseerd.

Greatsword wijzigde deze reactie 07-02-2019 13:41 (45%)

Nutterd schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 13:09:
[...]

De capture one van Sony had ik inderdaad gezien, het fijne aan lightroom vond ik de cloud opslag (heb maar een 128GB MacBook en vind het niet altijd even handig om een externe HDD eraan te hangen.) kan ik de Sony Capture One goed laten samenwerken met een cloud?

/edit: na deze vraag zal ik weer braaf ontopic gaan.
Of gooi het op een stickje zoals deze, goedkoper, kleiner en een externe SSD is vooral overkill voor dit soort zaken.

pricewatch: Samsung Duo Plus 256GB Titanium

www.maartendeboer.net

• Get!em
Unidentified schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 13:18:
@Nutterd Ik zorg ervoor dat de projecten waar ik aan werk lokaal op de computer staan en worden
Volgens mij werk je niet per defenitie in de Adobe Cloud, maar heb je dus een map op je Macbook die gesychroniseerd wordt met de Adobe Cloud.
Adobe Classic heeft main opslag (je originele RAW) nog op je eigen PC, met gedeelde mappen via de CCloud en in de cloud dus de minimal RAW om te bewerken.
De adobe CC heeft main opslag (en dus de originele RAW) in de cloud (vandaar ook de 1 TB) en een minimal raw op je eigen pc.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Get!em Werkt dat een beetje goed dan? Kan me voorstellen dat het dan langer duurt met laden van bestanden en filters?

• Nutterd

Nutterd

Thanks voor de tips, de HDD heb ik al en zoeen stick kan ik er zeker bij aanschaffen voor eventuele vakanties enzovoort.

ik ga ze gewoon beide een kans geven nadat ik een flink aantal foto's heb geschoten.

zal mijn keuze hier zeker laten weten.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Weer de nodige updates:
https://feedback.photosho...bruary-2019-release-notes

https://www.dpreview.com/...feature-hdr-and-hdr-panos

Niet alleen LR (ook classic), maar ook Photoshop CC.
En CameraRaw en DNG converter.

Mooie Plaatjes   

• Get!em
Ik ben benieuwd of de Enhance Details bij mij de Canon DPP functie DLO - diffractie kan vervangen.

Bij foto's genomen met F/22 zie ik nu een enorm verschil als ik de workflow start met DPP + DLO en diffractie functie --> Tiff --> Lightroom.

• DutchEZmoder
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 12-09 20:34
Sinds de update lukt het me niet meer om precies te zien wat ik edit op m'n mobiel. Wat ik bedoel is dat ik voorheen bijvoorbeeld de slider voor hooglichten verschoof terwijl ik 1 andere vinger ingedrukt hield, en zo kreeg ik dan een zwart/wit beeld met wat er zou veranderen. Nu doet lightroom dat niet meer, maar laat het de originele afbeelding zien zonder edits. Hoe kan ik dit weer terug veranderen? Ik hoop dat het een beetje duidelijk is :P

• Get!em
De Windows versie (oa voor de Enhance Details functie) heeft afhankelijkheid van Windows Update Build 1809 (okt 2018).
Just good to know...

Het valt me trouwens op dat de Enhance Details functie oorspronkelijk is ontworpen voor Lightroom CC only, als cloud functie, via DNG. (Je camera Raw wordt omgezet naar DNG).

Hij is er nu via een menu item als extra in Lightroom Classic CC bij ingefietst.

Zou dit het begin van het einde van Classic CC zijn, waarbij functies langzaam alleen nog voor CC only beschikbaar zijn?
Get!em schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:56:
[...]

De Windows versie (oa voor de Enhance Details functie) heeft afhankelijkheid van Windows Update Build 1809 (okt 2018).
Just good to know...

Het valt me trouwens op dat de Enhance Details functie oorspronkelijk is ontworpen voor Lightroom CC only, als cloud functie, via DNG. (Je camera Raw wordt omgezet naar DNG).

Hij is er nu via een menu item als extra in Lightroom Classic CC bij ingefietst.

Zou dit het begin van het einde van Classic CC zijn, waarbij functies langzaam alleen nog voor CC only beschikbaar zijn?
Dat zou goed kunnen maar dit betekend wel dat ze grote stappen moeten zetten met CC om het voor professionals interessant te willen houden (o.a. puur offline functie en noem maar op, lijst is eindeloos). Ik heb er geen vertrouwen in dat dat gaat gebeuren en geen moment spijt van mijn overstap naar C1. Oké, de learning curve is vrij heftig (de engine gedraagt zich heel anders) maar nu wil ik niet anders.

www.maartendeboer.net

• 1962maltje
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 02-07 19:01
Ik fotografeer in JPEG en raw.
Raw voor Lightroom,JPEG om snel te delen op sociale media.
Is het mogelijk in Lightroom op een snelle manier enkel raw photo's te importeren.
Nu moet ik ze steeds 1 voor 1 aanvinken of de jpeg's afvinken voor ik importeer.

Mvg

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18-11 13:48
Je kunt sorteren op type, dan kun je ineens alle raw's selecteren.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Canon 40mm f/2.8 STM

• Get!em
Of je laat Lightroom beide afhandelen. Als Lightroom bij importeren constateert dat het om dezelfde foto gaat, laat LR zien dat er een RAW is, in beeld (Library mode) toont LR het beeld van de JPEG. Bij bewerken gebruikt hij alsnog de RAW, en daarna in Library de edits daarop.

• jvdr
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 18-11 20:45
Ik stop mijn geheugenkaartje in de kaartlezer van de computer en laat Total Commander (maar dat kan vast ook met een ander programma) zoeken op jpg. De gevonden bestanden (alle jpg's) laat ik nu verplaatsen naar mappen op de harde schijf.

Door het verplaatsen van de jpg's staan nu alleen nog de RAW-bestanden op het geheugenkaartje. Als je Lightroom nu laat importeren krijg je alleen RAW's binnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StefanKfoto
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 13-05 23:17
Ik heb sinds kort mijn iMac ge-update met Mojave. Sinds deze update heeft Lr Classic CC kuren. Als ik foto’s wil importeren krijg ik niet automatisch het scherm te zien wat ik gewend ben. Ik zie dat de foto’s geladen worden maar zie rechts niet de mappen waarin ik het kan importeren. Pas al ik Lr afsluit en weer opstart krijg ik het juiste scherm te zien. Iemand dezelfde ervaring en iemand daar een oplossing voor. Lr is voorzien Vd laatste update.

• erikjannemann
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 15-07 20:33
Ik heb een vraag over Fuijifilm camera's en de RAW bestanden die daar uit komen. Ik lees her en der dat er voor Fuijifilm Raw bestanden een probleem is wanneer je Lightroom gebruikt. Maar ik zie ook reacties van mensen die er geen problemen mee ondervinden. Ik kan niet een eenduidig antwoord vinden of het na updates nu prima bruikbaar is of dat je nog steeds een andere converter moet gebruiken.

Ik wil eigenlijk een Fuijifilm x-t2 aanschaffen, maar ik wil eigenlijk Lightroom blijven gebruiken. Is er een duidelijk antwoord of de Raw files van Fuijifilm en Lightroom goed met elkaar overweg kunnen? Of zijn de meningen nog immer verdeeld?

• Magic
  • Niet online
erikjannemann schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 07:49:
Ik heb een vraag over Fuijifilm camera's en de RAW bestanden die daar uit komen. Ik lees her en der dat er voor Fuijifilm Raw bestanden een probleem is wanneer je Lightroom gebruikt. Maar ik zie ook reacties van mensen die er geen problemen mee ondervinden. Ik kan niet een eenduidig antwoord vinden of het na updates nu prima bruikbaar is of dat je nog steeds een andere converter moet gebruiken.

Ik wil eigenlijk een Fuijifilm x-t2 aanschaffen, maar ik wil eigenlijk Lightroom blijven gebruiken. Is er een duidelijk antwoord of de Raw files van Fuijifilm en Lightroom goed met elkaar overweg kunnen? Of zijn de meningen nog immer verdeeld?
met de x-trans sensor heeft Lightroom inderdaad wat moeite, maar hoe belangrijk je dat vind is geheel van jezelf afhankelijk, ik ken zeer kritische fotografen met een Fuji camera die het geen enkel probleem vinden.

Het resultaat is dat je wat detail in je foto verliest, wat vooral bij bijvoorbeeld bladeren in bomen een wat onrustiger/wolliger beeld geeft. Ik denk dat als je portretten of architectuur fotografeert, het sowieso geen probleem is.

Sinds de laatste update heeft lightroom een optie "verbeter details" of "enhance details", wat bij x-trans foto's een behoorlijke verbetering oplevert.

• Daan_
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 06-08 11:29

Daan_

Alles op zijn tijd !!

erikjannemann schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 07:49:

De tijd dat ik Fujifilm camera's gebruikte altijd Lightroom gebruikt en dat werkte voor mij persoonlijk prima. Merkte wel dat ik andere workflow kreeg dan met mijn Canon bestanden. Op internet zijn vast wel RAW bestanden te vinden van de Fujifilm. Ga er eens zelf mee aan de slag?

Mijn ervaring is al weer van ongeveer drie jaar terug. In de tussentijd zijn er diverse updates van LR geweest die het één en ander aardig hebben verbeterd. Zo ook voor de Lightroom RAW bestanden.

My plekje op het Web -_- Individuele Workshops Fotografie

• erikjannemann
Ok bedankt. Goed idee om even een Fuiji raw bestand te zoeken en het zelf te testen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Magic ligt er heel erg aan welke architectuur je schiet. Ik schoot heel erg veel gebouwen en vooral in de bakstenen zag ik veel verschil.
De enhance details functie is leuk voor die ene topfoto waarbij je het uiterste uit de RAW wilt persen maar voor een normale workflow (voor mij iig) ondoenbaar door de enorme toename van bestandsgrootte.

@erikjannemann veel berichten die je leest zijn van enkele Lr versie's geleden. Eerlijk gezegd was het toen dramatisch! Sinds Lr 7.x vind ik het eigenlijk wel te doen, vooral bij sharpening is het nog niet optimaal maar heb al meerdere keren gewoon series in Lightroom bewerkt omdat ik daar nog het snelst mee werk en mits je gaat kijken op 100% was het goed te doen.

Zoals gezegd probeer wat X-T2 RAW's online te vinden en probeer het uit.
Mocht je echt niets kunnen vinden kan ik wel wat sturen?

Gabriël Ryzen

• erikjannemann
@sapphire Thanks! Het is al gelukt, en voor mijn gebruik is het wel goed genoeg. Maar bedankt voor het aanbod.

• mdoos
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 13:41
Ik ben momenteel aan het proberen een bepaalde look te bereiken met foto's maar het wil niet lukken. Heeft er iemand een tip?

Een paar voorbeelden van een look die ik probeer te bereiken:

11-2 by 5-12 by , on Flickr5-16 by Mark Loose, on Flickr5-13 by , on Flickr5-17 by , on Flickr

Mijn eerste poging

Originele foto:
Schermafbeelding 2019-04-26 om 10.47.46 by Mark Loose, on Flickr

Nabewerking:
IMG_1058-bewerkt-3b by , on Flickr

Nu zijn de voorbeeld foto's echt bijna tegen het computer render aan (en misschien zelfs wel zelfs echt renders) Maar hoe kom ik met mijn foto een beetje in de richting? In de foto's zit enorm veel contrast maar contrast slider omhoog gooien geeft niet het juiste resultaat.

• Magic
  • Niet online
mdoos schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:04:
Ik ben momenteel aan het proberen een bepaalde look te bereiken met foto's maar het wil niet lukken. Heeft er iemand een tip?

[Afbeelding]11-2 by [Afbeelding]5-12 by , on Flickr[Afbeelding]5-16 by Mark Loose, on Flickr[Afbeelding]5-13 by , on Flickr[Afbeelding]5-17 by , on Flickr

Mijn eerste poging

Originele foto:
[Afbeelding]Schermafbeelding 2019-04-26 om 10.47.46 by Mark Loose, on Flickr

Nabewerking:
[Afbeelding]IMG_1058-bewerkt-3b by , on Flickr

Nu zijn de voorbeeld foto's echt bijna tegen het computer render aan (en misschien zelfs wel zelfs echt renders) Maar hoe kom ik met mijn foto een beetje in de richting? In de foto's zit enorm veel contrast maar contrast slider omhoog gooien geeft niet het juiste resultaat.
Het grote verschil met jouw foto is dat jouw foto van zichzelf weinig ruimte voor contrast heeft. Je kunt met de brush misschien wat schaduwen toevoegen en de bestaande schaduwen wat meer aanzetten. Eventueel in plaats van de contrast slider gebruik maken van curves en vignetting toevoegen om enigszins in de buurt te komen, maar om de urban "smaak" van de foto over te nemen zul je misschien een andere locatie moeten vinden.

Daarnaast hebben de voorbeeld foto's een kleurtoon. Daar kun je misschien met split toning wat in de buurt mee komen, of je kunt met de HSL sliders de nadruk leggen op bepaalde kleuren.

• mdoos
@Magic bedankt voor je reactie, ik ga nogmaals met split toning aan de slag.

De locatie ben ik me bewust van het idee achter de foto is dan de dealer op zijn instagram Volvo pers foto kan mixen met foto's die we zelf maken op herkenbare plekken in de omgeving van de dealer. Een random industrie terrein met urban look is natuurlijk geen herkenbare plek. Het gaat erom dat op de instagram feed het contrast tussen pers foto's en zelf gemaakte foto's niet zo groot is.

Maar de truuk is dus ook tijdstippen en locaties te vinden waar veel shadow/licht spel is.

*de groenkleurige auto maakt het er ook niet makkelijker op |:(

mdoos wijzigde deze reactie 26-04-2019 11:25 (5%)

• Magic
  • Niet online
mdoos schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:23:

Maar de truuk is dus ook tijdstippen en locaties te vinden waar veel shadow/licht spel is.
Inderdaad, je foto is, ondanks dat de zon fel scheen, redelijk contrastloos. Een paar uur later zou wat langere schaduwen gemaakt hebben. Daarnaast had je de zon in de rug, waardoor alle schaduwen ook achter de objecten verdwijnen.

Aan de andere kant is de grote "tell" dat je foto uit een andere serie komt, het feit dat dat overduidelijk Nederlands is en de andere foto's duidelijk grotere buitenlandse steden. Wellicht dat de wens om een gelijk uiterlijk te hebben dus niet geheel verenigbaar is met de wens om herkenbare plekken in de omgeving te gebruiken. Zoals je zelf zegt, de overige foto's zijn veel cleaner en misschien renders. Dat red je in een groene omgeving met middeleeuwse gebouwen niet.

Soms moet je een compromis sluiten, en dan is je bewerking van de foto helemaal zo gek nog niet :)

Magic wijzigde deze reactie 26-04-2019 11:48 (5%)

• GWBoes
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 18-11 16:14

GWBoes

Rik B.

Ik denk ook dat er veel meer detail nabewerking in de persfoto's zit dan je denkt. In de persfoto's zie je nauwelijks detail in de grilles, wielkasten, banden etc. Die zijn allemaal veel donkerder gemaakt. Ik vind bij jouw foto vooral het linkervoorwiel erg storend, hij is bruin terwijl je hem eigenlijk zwart wil hebben.

Ik zou proberen deze plekken met een brush donkerder te maken zodat de carrosserie er wat meer uitspringt.

Diablo3 - Flickr

• Furfoot
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15:58
Een ding wat je ook mist is de sterke vignetting die ze toepassen, daarmee ligt de focus veel meer op de auto.

Flickr

Leg ze letterlijk eens naast elkaar en ga de look die je wil bereiken eens ontleden.

Aantal dingen vallen dan op:
- Meer contrast
- Meer urban locatie
- Locatie die rustig is of abstract is
- Vignet
- Hebben vaak een blauw tintje in óf de achtergrond óf een gebouw, nooit een algehele kleurwaas zoals je met split-toning zal krijgen. Soms kan blauw weghalen op sommige plekken ook erg mooi werken, zoals op de eerste foto.

Ik vind vooral de locatie storend. Tuurlijk als je daar aankomt denk je, poh mooi hier. Maar dat is het probleem, het gaat om de auto en beide passen helemaal niet bij elkaar naar mijn mening.

Hoe je ook gaat nabewerken, je blijft met de lucht zitten. Ga je meer contrast toevoegen dan zal deze genadeloos uitbijten en zit je met een groot (opvallend) wit vlak. Laat je hem blauw dan krijg je weer zo'n contrastloze HDR look of erger, een combinatie van de twee met halo's rond de bomen.

Nu je weet wat je wil, zoek daar een locatie op uit en dat kan best in de buurt zijn ;)

Ventieldopje wijzigde deze reactie 26-04-2019 12:37 (12%)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
mdoos schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 11:04:

[Afbeelding]11-2 by [Afbeelding]5-12 by , on Flickr[Afbeelding]5-16 by Mark Loose, on Flickr[Afbeelding]5-13 by , on Flickr[Afbeelding]5-17 by , on Flickr

Mijn eerste poging

Originele foto:
[Afbeelding]Schermafbeelding 2019-04-26 om 10.47.46 by Mark Loose, on Flickr

Nabewerking:
[Afbeelding]IMG_1058-bewerkt-3b by , on Flickr

Vaak is het inderdaad een combinatie van een echte foto en CGI. Kijk bijvoorbeeld eens hiernaar (Instagram: migsfotocgi)

You save everyone, but who saves you?

• mdoos
Bedankt voor jullie reactie zeer bruikbaar!

@GWBoes Goed gezien, inmiddels heb ik de banden zwarter gemaakt en donkerder.

@Ventieldopje Locatie is het halve werk, echter zoals ik aangaf de opdracht luid fotografeer de auto in een herkenbare omgeving. Helaas hebben we hier in Breda wijnig mooie moderne urban locaties, en die er al zijn kan je met de auto nauwelijks komen. Maar ik ga zondag nog eens rondje door de stad doen om locaties te zoeken op me gemak.
- Hebben vaak een blauw tintje in óf de achtergrond óf een gebouw, nooit een algehele kleurwaas zoals je met split-toning zal krijgen. Soms kan blauw weghalen op sommige plekken ook erg mooi werken, zoals op de eerste foto.
Hoe zou je op deze manier blauw kunnen weghalen? Met een masker in Lightroom blauwe kleur toevoegen en dan in delen weer uitwissen, maar dan krijg je wel de blauw tint overal en nieuw enkel in de shadows.

@S_Chief Bedankt voor delen! Dit is zeker bruikbaar door eens door zijn voor/afters heen te bladeren.

Gezien het herkenbare locaties zijn kan je natuurlijk niet te veel dingen weghalen of toevoegen. Je ziet bij hem ook duidelijk dat ze zijkant van de auto later ingetekend word zonder reflecties. Waar ik nog mee aan de slag wil is het stacken van fotos met Pola filter in diverse standen.

Het is in elk geval een leuk leer proces voor de komende tijd hoe ik met de middelen en mogelijkheden die ik heb zo dicht mogelijk bij de pers fotootjes kan komen zodat ze in de instagram feed mooi door elkaar mixen.

Als iemand nog meer van dit soort instagram of andere pagina's kent die dit laten zien zou welkom zijn!

mdoos wijzigde deze reactie 26-04-2019 22:46 (3%)

mdoos schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 22:42:
Bedankt voor jullie reactie zeer bruikbaar!

@GWBoes Goed gezien, inmiddels heb ik de banden zwarter gemaakt en donkerder.

@Ventieldopje Locatie is het halve werk, echter zoals ik aangaf de opdracht luid fotografeer de auto in een herkenbare omgeving. Helaas hebben we hier in Breda wijnig mooie moderne urban locaties, en die er al zijn kan je met de auto nauwelijks komen. Maar ik ga zondag nog eens rondje door de stad doen om locaties te zoeken op me gemak.

[...]

Hoe zou je op deze manier blauw kunnen weghalen? Met een masker in Lightroom blauwe kleur toevoegen en dan in delen weer uitwissen, maar dan krijg je wel de blauw tint overal en nieuw enkel in de shadows.

@S_Chief Bedankt voor delen! Dit is zeker bruikbaar door eens door zijn voor/afters heen te bladeren.

Gezien het herkenbare locaties zijn kan je natuurlijk niet te veel dingen weghalen of toevoegen. Je ziet bij hem ook duidelijk dat ze zijkant van de auto later ingetekend word zonder reflecties. Waar ik nog mee aan de slag wil is het stacken van fotos met Pola filter in diverse standen.

Het is in elk geval een leuk leer proces voor de komende tijd hoe ik met de middelen en mogelijkheden die ik heb zo dicht mogelijk bij de pers fotootjes kan komen zodat ze in de instagram feed mooi door elkaar mixen.

Als iemand nog meer van dit soort instagram of andere pagina's kent die dit laten zien zou welkom zijn!
In Breda zijn genoeg geschikte locaties te vinden in het centrum, prachtige stad!

De toning kun je inderdaad met brushes doen maar dat is traag en omslachtig voor het grootste deel. Dit kun je beter doen met curves (ook in Lightroom).

Zie dit straatje naast de kazerne: https://www.maartendeboer...dhead-Days-2018/i-h4jFQpD

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kevinl
  • Laatst online: 04:47
Gebruikt hier iemand in 2019 "Adobe creative cloud met services medewerker"? Hier staat dat de mobile app van Lightroom niet werkt. Terwijl ik zeker weet dat vorig jaar dat wel zo is.

@mdoos Er zijn zat mooie urban plekken in Breda. De bocht bij de Irenestraat. De Claudius prinsenlaan ter hoogte van het Chasseveld. Of een verlaten betonnen gebied bij de Markkade. Zat plek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 16:33
MRIdev schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 20:05:
Tjongejonge wat gruwelijk irritant is Lightroom (en andere adobe producten) om tijdens het opstarten continue op de voorgrond te springen. Weet iemand hoe dit omzeild kan worden?
Inmiddels een soort van oplossing gevonden. Op het moment dat je de mogelijkheid hebt tijdens het opstarten Lightroom minimaliseren. Daarna lijkt HET ( ;) ) de focus niet meer op te eisen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sj44k13
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 16:42
Iemand toevallig ervaring met Lightroom cc op de Samsung Tab S4 of S5e? Zit eraan te denken om die aan te schaffen voor wat foto bewerken in de trein aangezien het note 9 scherm te klein is op sharpness settings goed te kunnen afstellen...

Nikon D750 | 24-120mm f/4 | 105mm micro f/2.8 | 70-200mm f/4 | 50mm f/1.8 AF | 50mm f/2 AI

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kevinl
  • Laatst online: 04:47
@Sj44k13 Adobe komt dit jaar nog met een verbeterde apps voor de cloudomgeving.

• ErikJan2
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 24-09 20:56
Ik gebruik nog steeds de laatste niet abonnement-versie van LR (6.14). Tevreden met wat ik daarmee kan en heb al mijn foto's hierin zitten. Ook de Map functie is weer functioneel en ik gebruik een aantal nuttige add-in's. Er is echter 1 probleem wat ik nog steeds niet opgelost krijg terwijl ik wel aanwijzingen heb dat het mogelijk moet zijn. Ik hoop dat er hier iemand is die me op de goede weg kan helpen. Heb dit al in een aantal engelstalige fora (forums? ;-)) gepost. (Mijn WIndows en LR zijn engelstalig)
Veel foto's die ik heb zijn gescanned en oud (dus niet 'oorspronkelijk digitaal'), dat gaat terug tot 1900 en zelfs een beetje daarvoor. Ik heb alle foto's zoveel mogelijk gedateerd en dat komt terug in de filenaam (YYYY-MMM-DD HHMMSS of delen daarvan). Graag zou ik in LR op datum dat de foto is genomen willen filteren. Ik kan die datum in LR wel editen maar dat moet handmatig (en voor duizenden scans...). Extern is het mogelijk maar als LR dan opstart ziet LR dat matadata is gewijzigd buiten LR om en leest het de metadata opnieuw in, daarmee gaat mijn hele edit-history weg en dat wil ik niet. Dus het moet binnen LR gebeuren.
Nu is er een Search and Replace plugin van John Beardsworth (en die heb ik geregistreerd werkend). Volgens John op een ander forum moet dat werken en dat doet het ook deels, maar niet helemaal. Als ik dat aangeef krijg ik geen reacties meer helaas... Dan is er "LR/Transporter", ook die zou het moeten kunnen. Ik heb met de auteur gemailed en die bevestigt dat. Als ik vervolgens zelf test en ook dat niet werkend krijg er ook daar geen antwoord meer (ik ben echt wel vriendelijk hoor ;-)).
Ik kan evt. links naar de tools en de andere discussie posten.
Iemand die weet hoe ik dit kan aanpakken? Ik zou zelf best bijvoorbeeld een tooltje kunnen maken die alle files leest en vervolgens de juiste "picture taken date" uit de filenaam kan halen en zo een lijst maken. Alles wat dan overblijft is het schrijven van de Metadata (maar dat zou dan binnen LR moeten gebeuren, tenzij LR te foppen is).

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 14:40

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Kan je niet LR eerst de metadata van LR naar file laten schrijven, dan de externe tool gebruiken om de datum te zetten aan de hand van de filename en daarna de metadata weer in te lezen in LR?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ErikJan2
Orion84 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 19:50:
Kan je niet LR eerst de metadata van LR naar file laten schrijven, dan de externe tool gebruiken om de datum te zetten aan de hand van de filename en daarna de metadata weer in te lezen in LR?
Nee, dat gaf ik al aan, dan ziet LR dat de metadata is gewijzigd en ben ik mijn history kwijt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 14:40

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

ErikJan2 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 21:38:
[...]

Nee, dat gaf ik al aan, dan ziet LR dat de metadata is gewijzigd en ben ik mijn history kwijt
Daarom dus eerst de metadata vanuit LR naar file schrijven, zodat daar ook de LR wijzigingen inzitten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ErikJan2
All mijn metadat wordt altijd al automatisch naar de file weggeschreven. LR ziet dan na externe wijzigingen een mismatch tussen extern en intern (de catalog)...

Acties:
  • 0Henk 'm!
ErikJan2 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 21:47:
All mijn metadat wordt altijd al automatisch naar de file weggeschreven. LR ziet dan na externe wijzigingen een mismatch tussen extern en intern (de catalog)...
De geschiedenis staat in je catalog, nooit in de metadata (helaas). Je kan dus rustig het conflict oplossen zonder je geschiedenis kwijt te raken want die staat 100% buiten je metadata.

www.maartendeboer.net

Pagina: 1 ... 35 36 37 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True