Tja, ik moet zeggen dat de performance enkel in LR6 echt slecht was, maar daarvoor, en met uitzondering van een enkele dot release van 7 is elke actie zonder vertraging bij mij.
Ik heb de afgelopen jaren diverse keren op de rand gestaan om over te stappen op Capture One (hell, met het wanbeleid tijdens LR6 greep ik elk excuus aan om over te stappen). Hoewel ik al Lightroom gebruiker ben sinds de allereerste beta, kan ik na enkele trial periodes ook met CO prima uit de voeten. (tip: download een oude dotrelease en trial die een maandje, na die maand upgrade je naar de actuele dotrelease en krijg je weer een nieuwe maand om te proberen).
Er zijn voor mij uiteindelijk elke keer 3 redenen geweest om niet over te stappen:
iPad ondersteuning, wat met de syncmethodes in LR niet ideaal is, maar toch prima bruikbaar.
Gratis Photoshop, ik gebruik het niet vaak, maar een image editor is toch wel erg handig om te hebben. Bij CO zul je er een bij moeten aanschaffen.
En de prijs: 145 euro per jaar voor Lightroom, of 300 euro eenmalig en daarna 120 euro per jaar (historisch is er 1 major release per jaar) voor Capture One.
Als voordeel heeft CaptureOne dan weer dat het een eenmalige aanschaf is, je hóeft dus niet te upgraden. De vraag is echter hoe lang ze nog perpetual licenses blijven ondersteunen.
Uiteindelijk heeft iedereen zijn eigen voorkeur en het is best lastig om van het ene product efficiënt over te stappen naar het andere, vandaar dat veel reviews biased zijn. Adobe heeft echter LR zeer concurrerend in de markt gebracht. Capture One profileert zich imo onterecht qua prijs op de pro-markt, terwijl ze een prosumer product hebben.