Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Holy crap, met de laatste update maken ze geen geintjes wat betreft het gebruik van extra RAM en CPU. Zit nu op zo'n 9GB RAM (ik heb 16GB). Of het ook echt sneller is weet ik niet..

Edit: nope, lijkt zelfs langzamer. :+

[ Voor 10% gewijzigd door S_Chief op 02-03-2018 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S_Chief schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 21:26:
Holy crap, met de laatste update maken ze geen geintjes wat betreft het gebruik van extra RAM en CPU. Zit nu op zo'n 9GB RAM (ik heb 16GB). Of het ook echt sneller is weet ik niet..

Edit: nope, lijkt zelfs langzamer. :+
It's not a bug, it's a feature! (of ja memory leak dan lijkt het :X )

Ik heb nog een kleine berg foto's te doen maar door werk kom ik er niet aan toe. Met dit soort geintjes wordt dat nog een leuk karweitje :>

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Dit lijkt idd op een memory leak. 0 performance erbij maar toch lekker je RAM opeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Een jaar geleden heb ik LR aangeschaft via de aanbieding van 500px. Die is er nu niet meer, dus ik kan hem daar niet verlengen. Zijn er ondertussen weer nieuwe plekken waar je minder dan €12 per maand betaald voor een LR-classic photography plan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 09:32

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Adobe komt met update voor aantal van haar apps/programma's.
Earlier today, Adobe launched a major update to Camera Profiles (now known as just "Profiles") in Adobe Camera Raw (ACR), Lightroom Classic CC, Lightroom CC, and both versions of Lightroom Mobile. The update brings six new Adobe RAW profiles, over 40 new Creative profiles, a new profile browser, and a bunch of new features and feature enhancements across both mobile and desktop.
https://theblog.adobe.com...aw-releases-new-profiles/

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 03-04-2018 16:36 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:58:
Een jaar geleden heb ik LR aangeschaft via de aanbieding van 500px. Die is er nu niet meer, dus ik kan hem daar niet verlengen. Zijn er ondertussen weer nieuwe plekken waar je minder dan €12 per maand betaald voor een LR-classic photography plan?
Laat het vooral weten. :+ Ik zit ook soms rond te kijken (moet in mei geloof ik) maar tot nu toe weinig succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Dat ziet er leuk uit. Gaan we eens mee spelen :).

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:12

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Ik loop er tegenaan dat mijn Lightroom zegt dat hij niet overweg kan met de CR2-files uit mijn 800D? als dat zo is heeft het voor mij weinig zin om RAW te schieten

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NLBUURMAN schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:55:
Ik loop er tegenaan dat mijn Lightroom zegt dat hij niet overweg kan met de CR2-files uit mijn 800D? als dat zo is heeft het voor mij weinig zin om RAW te schieten
Dan wordt het tijd om je Lightroom te upgraden ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
@Get!em Ik kreeg vandaag een mail van Adobe mbt de verlenging van m'n CC abonnement voor het bedrag van € 9,57 incl. btw (ik betaal nu € 9,38). Heb je niet een soortgelijk aanbod gekregen?

Wel blij mee, want ik kon geen andere aanbiedingen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

S_Chief schreef op donderdag 12 april 2018 @ 17:44:
@Get!em Ik kreeg vandaag een mail van Adobe mbt de verlenging van m'n CC abonnement voor het bedrag van € 9,57 incl. btw (ik betaal nu € 9,38). Heb je niet een soortgelijk aanbod gekregen?

Wel blij mee, want ik kon geen andere aanbiedingen vinden.
Nee niet gehad . Was het een mail met kortingscode oid die je evt via dm kunt delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:18

sapphire

Die-hard pruts0r

NLBUURMAN schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:55:
Word gelukkig pas een jaar ondersteunt ;)

http://blogs.adobe.com/li...015-10-now-available.html

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Get!em schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:49:
[...]

Nee niet gehad . Was het een mail met kortingscode oid die je evt via dm kunt delen?
Helaas niet, het is gewoon de prijs als ik ervoor kies om het abonnement automatisch te laten verlengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/moA76kB0y4ZPpCvjYY47H35g/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtwurm
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09-2024
Zoek me helemaall het ongans.. Heb sinds kort Lightroom CC (die online variant).. En ik kom van een compleet ander (heeeeel oud) windows pakket) en had ooit Photoshop..

Ik heb nu dus een MacBook en Lightroom CC. De meeste dingen heb ik in no time weer gevonden maar Rode ogen correctie.. die mis ik..

als ik zoek in het forum kom ik het ook niet tegen.. (ik zoek misschien verkeerd)

Kan iemand me uitleggen waar ik die tool kan vinden ?

Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
houtwurm schreef op maandag 23 april 2018 @ 11:45:
Zoek me helemaall het ongans.. Heb sinds kort Lightroom CC (die online variant).. En ik kom van een compleet ander (heeeeel oud) windows pakket) en had ooit Photoshop..

Ik heb nu dus een MacBook en Lightroom CC. De meeste dingen heb ik in no time weer gevonden maar Rode ogen correctie.. die mis ik..

als ik zoek in het forum kom ik het ook niet tegen.. (ik zoek misschien verkeerd)

Kan iemand me uitleggen waar ik die tool kan vinden ?

Thanks
Die zit er in Lightroom CC (nog) niet in (compleet belachelijk imo), de Classic versie heeft die uiteraard wel.

Een alternatief kan zijn om een brush aan te maken en daar de verzadiging van op 0 zetten.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtwurm
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09-2024
@Magic thanks.. ik dacht al dat ik gek werd.. Zo'n simpele tool die er dus niet inzit.. Ik heb lang niet altijd tijd voor uitgebreid geneuzel met mijn foto's en wil soms even snel wat veranderen en dan moet je opeens weer gaan prutsen.. zucht.. Ik was sowieso al aan het bedenken welk programma ik zou gaan kiezen... dit is weer een min punt voor Lightroom.. kosten is er ook 1..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
houtwurm schreef op maandag 23 april 2018 @ 12:43:
@Magic thanks.. ik dacht al dat ik gek werd.. Zo'n simpele tool die er dus niet inzit.. Ik heb lang niet altijd tijd voor uitgebreid geneuzel met mijn foto's en wil soms even snel wat veranderen en dan moet je opeens weer gaan prutsen.. zucht.. Ik was sowieso al aan het bedenken welk programma ik zou gaan kiezen... dit is weer een min punt voor Lightroom.. kosten is er ook 1..
Lightroom CC ja ;) Lightroom Classic CC is gewoon de normale Lightroom (die ook kan synchroniseren met de cloud). In principe is Lightroom CC niet meer dan de afgeslankte Lightroom voor mensen die niet te veel opties willen.

Bij je abbo zit ook gewoon Lightroom Classic CC in dus die kun je gewoon installeren en dan zal je zien dat je véél meer opties hebt.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ventieldopje schreef op maandag 23 april 2018 @ 12:56:
[...]

Lightroom CC ja ;) Lightroom Classic CC is gewoon de normale Lightroom (die ook kan synchroniseren met de cloud). In principe is Lightroom CC niet meer dan de afgeslankte Lightroom voor mensen die niet te veel opties willen.

Bij je abbo zit ook gewoon Lightroom Classic CC in dus die kun je gewoon installeren en dan zal je zien dat je véél meer opties hebt.
Zoals ik het lees heeft hij het "lightroom CC lidmaatschap", die heeft alleen Lightroom CC en 1TB online opslag. Maar mocht @houtwurm inderdaad wel het "fotografielidmaatschap" hebben, dan zou ik hem zeker adviseren om Lightroom CC voorlopig links te laten liggen en lekker Lightroom Classic te gebruiken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52

MazeWing

The plot thickens...

Waar ik een halfjaar geleden nog volop aan het kijken was naar serieuze alternatieven, moet ik zeggen dat het sinds de afsplitsing naar Lightroom Classic het een flink stuk beter en vooral sneller is geworden.

Zeker het snel door foto's gaan (helemaal bij RAW's) was een drama qua snelheid. Photo culling was dan ook praktisch onmogelijk met Lightroom. Dit is inmiddels volledig veranderd. Het is ongetwijfeld nog steeds niet de snelste, maar sinds het gebruik van de embedded preview uit de RAW bestanden is het GIGANTISCH veel sneller geworden. Sneller dan 90% van de andere RAW editors.

Ook het editen verder gaat toch wel een stukje sneller. Waar ik voorheen meermaals ergernissen had tijdens het bewerken, komt dit nu nog maar zelden voor.

Dit alles heeft me doen besluiten om toch maar bij het oude en vertrouwde Lightroom te houden en mijn zoektocht naar een alternatief te staken...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelman87
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-06-2024
Misschien al eens eerder gevraagd en wellicht een beetje een noob-vraag, maar ik weet even niet hoe ik er op moet zoeken.

Ik ben bezig met het verwerken van mijn foto's gemaakt in IJsland. Ik ben pas sinds kort overgestapt naar Lightroom (goede keus, fantastisch programma!), ik bewerkte mijn foto's hiervoor in Photoshop.

Nu wil ik mijn foto's bewerken in zowel kleur, als zwart-wit. Hoe kun je dit het beste doen, aangezien je voor beiden andere instellingen gebruikt? Maken jullie een virtuele kopie? Of zijn er andere/betere manieren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Virtuele kopie voor elk type bewerking. 1 bron bestand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Koelman87 Ik zou de RAW bewerking zoveel mogelijk in LR doen en dan exporteren naar photoshop.

Door middel van verschillende adjustmenlayers in PS heb je veel meer controle over de zwart wit bewerking, de workflow is zo non destructive en je kan het daarna fine tunen met opacity.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelman87
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-06-2024
@Get!em @Unidentified Rijkelijk late reactie, maar thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-08 12:17

jdwrist

En het antwoord is koekje

Ik heb lightroom classic cc eens geïnstalleerd om wat te kijken of dat dit programma goed werkt voor mij.

De bibliotheek heb ik geïmporteerd echter als ik een foto selecteer en vervolgens naar develop ga blijft het scherm grijs terwijl links boven in wel de geselecteerde foto kan zien.

Google levert mij geen oplossing op helaas. Iemand een idee of dat er een instelling is die ik misschien over het hoofd zie of wat anders hoe dit te fiksen.

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsje536
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-03 15:38
GPU acceleratie uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Heb de oude catalogus mappen verwijderd. Opnieuw geïnstalleerd en hij doet weer. Schiet mij maar lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jokapo schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:05:
[...]

Heb de oude catalogus mappen verwijderd. Opnieuw geïnstalleerd en hij doet weer. Schiet mij maar lek.
Dat is wat drastisch? Het zijn of de previews of de gpu acceleratie (of beide) ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Ventieldopje schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:43:
[...]

Dat is wat drastisch? Het zijn of de previews of de gpu acceleratie (of beide) ;)
Geen idee of dat het drastisch is :P ... Eindresultaat is wel dat het heeft gewerkt 8)

Nu nog op zoek gaan naar een goede tutorial hoe foto's gemaakt tijdens het duiken goed te bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsje536
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-03 15:38
jokapo schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 15:11:
[...]

Geen idee of dat het drastisch is :P ... Eindresultaat is wel dat het heeft gewerkt 8)

Nu nog op zoek gaan naar een goede tutorial hoe foto's gemaakt tijdens het duiken goed te bewerken.
Ik had wat oude jpg files van een crappie onderwater ding. Dehaze knapte ze behoorlijk van op om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Marsje536 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 18:49:
[...]

Ik had wat oude jpg files van een crappie onderwater ding. Dehaze knapte ze behoorlijk van op om mee te beginnen.
Dat verbeterd idd al een heel stuk. Maar dan de rest... Whitebalance etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
DXO heeft gisteren de Nik Collection 2018 uitgebracht, tijdelijk te koop voor $49,99 ipv $69,99. Behalve bugfixes op de 2012 release zitten er volgens mij niet heel veel nieuwe zaken in (nog even reviews afwachten). Daarnaast is het afwachten hoe DXO zich verder ontwikkeld na hun faillissement.

Misschien niet helemaal Lightroom, maar de 2012 versie gebruik ik nog steeds met veel plezier als plugin :)

Daaraan aansluitend, wat voor image-editing plugings gebruiken jullie nog in Lightroom?

[ Voor 37% gewijzigd door Magic op 07-06-2018 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik was altijd van allerlei plugins maar sinds een lange tijd gebruik ik een hand vol presents die oude film emulatie moeten voorstellen en meer niet.

Hoe minder het echt lekker hobbyen werd hoe minder plugins ik ging gebruiken :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:17

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Zijn er hier nog meer mensen die last hebben van die bug waarbij LR compleet vastloopt als je je SD kaart of camera los koppelt na het importeren?

Het maakt niet uit hoe ik na het importeren mijn camera eject. Lomp de stekker eruit trekken, camera uitzetten of netjes in Windows Medium Ontkoppelen kiezen. Zodra ik dat doe loopt LR final vast en mag ik naar de task manager.

Is blijkbaar bekende (en imho zeer ernstige) bug: https://forums.adobe.com/thread/2478056# . Maar Adobe doet er nu al meer dan twee maanden over om te fixen. Best slecht.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sys64738 schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 11:11:
Zijn er hier nog meer mensen die last hebben van die bug waarbij LR compleet vastloopt als je je SD kaart of camera los koppelt na het importeren?

Het maakt niet uit hoe ik na het importeren mijn camera eject. Lomp de stekker eruit trekken, camera uitzetten of netjes in Windows Medium Ontkoppelen kiezen. Zodra ik dat doe loopt LR final vast en mag ik naar de task manager.

Is blijkbaar bekende (en imho zeer ernstige) bug: https://forums.adobe.com/thread/2478056# . Maar Adobe doet er nu al meer dan twee maanden over om te fixen. Best slecht.
Ik importeer altijd met PhotoMechanic maar mijn vriendin altijd met Lightroom. Die heeft er geen laat van maar heeft wel altijd auto eject aanstaan. Misschien dat dit helpt?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Lightroom Classic CC (Win10) zuigt sinds de laatste update echt apenballen...

Constant 'idle' vastlopen, zwart scherm. Met een piepkleine representatie van het laatste beeld linksboven.

Hele fora staan er inmiddels bol van.

Suggesties dat het de videokaart-driver zal zijn, of dat je DirectX moet gebruiken, of dat je de GPU-acceleratie niet meer moet gebruiken.

Alles aan- en uitgevinkt in de 'prefs', niets helpt.

Het is ook niet per se mijn 4K-scherm op het werk, want het loopt bij anderen ook steeds vast.

En oplossingen? 'Rollback' naar de vorige 'stabiele versie'... :F

Fijn, lekker ondersteund, Adobe!

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Ventieldopje Auto eject staat uit... Maar ik wil toch een keer mijn camera uit kunnen zetten. Snelste optie is Importeren, LR afsluiten, Camera loskoppelen en LR weer opstarten. Triest maar waar.

@Ramzzz Ja het is echt ruk. Soms ineens rete traag. Af en toe vastloper dat ie gewoon er ineens helemaal uitklapt en je gewoon weer naar je desktop zit te staren. En nu dit er nog bij. De overstap naar een alternatief lonkt wel steeds terwijl ik bijna alles met mijn ogen dicht kan in LR. Jammer, want op de momenten dat het wel gewoon werkt, vind ik het een fijn pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
@sys64738 ik weet niet of je ook de tether functionaliteit gebruikt in LR, maar indien niet dan kun je nog eens proberen om al die tethering plugins uit te schakelen in LR.

@Ramzzz De problemen die jullie noemen heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt. Enige probleem in de huidige versie van LR dat ik heb is dat hij muurvast gaat zitten wanneer mijn PC uit hibernate komt. Dat had ik niet in eerdere versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-09 20:33
Ik heb de laatste tijd inderdaad ook af en toe wat rare gevallen bij import. Dat hij bijvoorbeeld de foto's op het kaartje niet laat zien, maar even opnieuw de import starten is meestal wel genoeg. Hopelijk blijft het hierbij want wat hierboven staat klinkt allemaal niet echt goed!

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cunodb
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-10-2021
Ik heb een vraag over Lightroom en denk dat ik hem hier wel kwijt kan. Ik zit met een Macbook van werk en daar werken we met een verouderde Cloud versie van Adobe, en dus ook van Lightroom.. (2015.14 Release / Camera Raw 10.1) De laatste camera raw update zit er wel op alleen zit daar de Sony A7III update nog niet bij. Nu zou je zeggen, update hem direct naar de nieuwe versie. Maar ivm licenties en werkgever etc die daar testjes voor willen draaien kan dit pas over een maand of 2.

Is er een mogelijkheid om dit te omzeilen? Ik lees een hoop over de exif veranderen naar die van een A9 of A7RIII. Maar is er nog een andere manier? Capture One heb ik al vind ik veels te sloom qua gebruik. Ik heb daarnaast ook al mijn presets gemaakt in Lightroom die ik graag blijf gebruiken. Thanks alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

RAW exif aanpassen lijkt me onhandig. Kun je over een paar maand weer alles terug aanpassen en je proces opnieuw doen als je de update wel hebt.

Kunnen de RAW to dng wel los gebruiken ? Misschien is dat iets?
https://helpx.adobe.com/p.../adobe-dng-converter.html

Weet niet of hij dan camera speciale zaken meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cunodb
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-10-2021
Get!em schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:22:
RAW exif aanpassen lijkt me onhandig. Kun je over een paar maand weer alles terug aanpassen en je proces opnieuw doen als je de update wel hebt.

Kunnen de RAW to dng wel los gebruiken ? Misschien is dat iets?

Weet niet of hij dan camera speciale zaken meenemen.
Dat klopt, leek mij ook onhandig om dat te veranderen. Verlies ik veel met RAW naar DNG qua info van de foto? Of blijft dit nagenoeg hetzelfde? Want als ik veel verlies kan ik net zo goed JPG gaan schieten komende tijd :|

Edit:
Volgens de link die je stuurde dus dit:

"Raw files offer the following benefits:

Smaller files than uncompressed TIFF
Does not have the artifacts of compressed JPEGs
Many key camera parameters, such as white balance, can be modified even after the image is captured
You have complete control over conversion settings rather than letting the camera decide
Access to 16-bit data for greater detail and fidelity
Flexibility of converting a single file using multiple conversion settings"

Thanks! :-)

[ Voor 26% gewijzigd door cunodb op 12-06-2018 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cunodb schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:31:
[...]

Dat klopt, leek mij ook onhandig om dat te veranderen. Verlies ik veel met RAW naar DNG qua info van de foto? Of blijft dit nagenoeg hetzelfde? Want als ik veel verlies kan ik net zo goed JPG gaan schieten komende tijd :|

Edit:
Volgens de link die je stuurde dus dit:

"Raw files offer the following benefits:

Smaller files than uncompressed TIFF
Does not have the artifacts of compressed JPEGs
Many key camera parameters, such as white balance, can be modified even after the image is captured
You have complete control over conversion settings rather than letting the camera decide
Access to 16-bit data for greater detail and fidelity
Flexibility of converting a single file using multiple conversion settings"

Thanks! :-)
Verlies is er als het goed is niet maar je hebt de optie om de originele raw te embedden. Die kun je er dan later altijd nog weer uit toveren. Of je bewaart de DNG naast de raw, dat kan ook maar misschien onhandig ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ventieldopje schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:48:
[...]

Verlies is er als het goed is niet maar je hebt de optie om de originele raw te embedden. Die kun je er dan later altijd nog weer uit toveren. Of je bewaart de DNG naast de raw, dat kan ook maar misschien onhandig ;)
Weet ff niet hoe LR omgaat met DNG naast de originele RAW, gezien RAW + JPG wel als 1 gezien wordt door LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Get!em schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:21:
[...]

Weet ff niet hoe LR omgaat met DNG naast de originele RAW, gezien RAW + JPG wel als 1 gezien wordt door LR
Net als TIFF + RAW, gewoon naast elkaar vzviw. RAW+ JPG is een bekende optie omdat camera's ook de optie bieden zo te schieten.

Vandaar de tip om ze te embedden ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelebobes
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:01

koelebobes

Wen BTC €100K

Jongens gewoon even een vraagje, Ik blijf er maar op terug komen Ja lightroom is nu per maand betaald en duur maar mijn oude lightroom ondersteunt mijn 6D MII niet en ik heb het hierin geleerd en nothing comes close. Is er iets mogelijk bij Adobe om lightroom zo goedkoop mogelijk te krijgen ? ( knip ) abonnement in Dollars laten afschrijven , (knip)? En dan heb ik het ofc over de nieuwe abonnement vorm omdat ik de oude lightroom 6 waarschijnlijk te min vind omdat ik later wel andere camera's erin wil gebruiken

Koelebobes

[ Voor 20% gewijzigd door Daan_ op 15-07-2018 10:53 ]

BTC €94.837,08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:08
€ 12 per maand te duur? Tenzij je 10+ jaar met die 6D Mark II doet (en dat is zonder lenzen) is die camera duurder :)

Als je nog student bent mag je via SchoolSpot of SurfSpot gebruik maken van Adobe Creative Cloud, scheelt een tientje per jaar (en je krijgt alle apps ipv alleen PS en LR).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelebobes
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:01

koelebobes

Wen BTC €100K

Paul schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:02:
€ 12 per maand te duur? Tenzij je 10+ jaar met die 6D Mark II doet (en dat is zonder lenzen) is die camera duurder :)

Als je nog student bent mag je via SchoolSpot of SurfSpot gebruik maken van Adobe Creative Cloud, scheelt een tientje per jaar (en je krijgt alle apps ipv alleen PS en LR).
Ik heb het betaald ik baal er alleen van dat ik het af moet sluiten het is 12 euro per maand, best veel ik doe het voor de hobby en verdien er niks mee. Ik zal wel wat bijbeunen dan kan ik het daaruit verantwoorden :*)

BTC €94.837,08

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Zijn hier nog mensen met alternatieve hardware om Lightroom aan te sturen?

Ik gebruik zelf sinds een tijdje een Arturia Beatstep in combinatie met Pfixer en een Brother Labelmachine :p.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CRpJFmG.jpg

Wat ik zelf heel fijn vind aan de Arturia is dat alle draaiknoppen geen begin en einde hebben. Daardoor staan de knoppen nooit verkeerd, wat je bijvoorbeeld wel hebt bij Midi-controllers met draaiknoppen met een vast begin en einde of sliders die niet gemotoriseerd zijn. Goed alternatief is de Behringer BCF-2000 met motorized sliders, maar die is groter, duurder en ik denk dat bij veel bewerken (doe het professioneel), dat gezoem van die bewegende sliders gaat irriteren.

Wat ik verder nog fijn vind is dat je de 17 draaiknoppen middels een van de drukknoppen nog andere functies kunt toekennen. Zo zijn bij mij de bovenste draaiknoppen ook te gebruiken voor saturatie, luminantie en kleurtoon van de verschillende kleurkanalen. Ook heb ik nog een aantal knoppen een tweede functie gegeven om nog minder op m'n toetsenbord te hoeven doen.

Nadeel is dat de drukknoppen nauwelijks feedback geven. Er gaat een lampje branden, maar je 'voelt' geen klik zoals bij een toetsenbord. Los daarvan vind ik het een fijn klein apparaat (ongeveer even breed als een macbook 13"), dat behoorlijk goed werkt en m'n workflow behoorlijk heeft versneld. Middels andere software kun je hem overigens ook voor andere programma's als C1 gebruiken.

Edit: Plaatje stukje kleiner gemaakt. (Nog steeds iets groter dan gewenst, maar dan zijn de labels bij klikken nog leesbaar)

[ Voor 4% gewijzigd door Enzo Dizono op 23-07-2018 11:04 ]

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ik heb de BCR-2000 (dus rotary ipv faders) icm midi2LR, maar eigenlijk gebruik ik die veel te weinig :P Die labels erop, dat is wel een erg goed idee :) Inderdaad wel een erg groot geval...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Enzo Dizono schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:59:

Ik gebruik zelf sinds een tijdje een Arturia Beatstep in combinatie met Pfixer en een Brother Labelmachine :p.
Ik zat zelf al een poosje op de korg nanokontrol2 te azen, die heeft dan naast draaiknoppen ook sliders, nooit nagedacht over het feit dat ze naar 0 terug moeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Magic schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:39:
[...]

Ik zat zelf al een poosje op de korg nanokontrol2 te azen, die heeft dan naast draaiknoppen ook sliders, nooit nagedacht over het feit dat ze naar 0 terug moeten :)
Het fijne aan de draaiknoppen is ook dat in ieder geval in combinatie met pfixer snel draaien ook voor grote stappen zorgt, terwijl langzaam draaien kleine adjustments geeft.

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
Ik heb even een Behringer X-Touch Mini met midi2LR gebruikt. Was wel eens een leuke manier van werken, maar je moet het vaak genoeg doen om je muscle memory te kweken en te behouden. Ook heb ik geen labelprinter oid. Ding blijft daardoor de laatste tijd in de kast.

Maar eens je de draaiknoppen blindelings hebt leren gebruiken, werkt het wel vlot, want je hoeft je ogen veel minder van de foto te halen itt de muis en op sliders mikken...

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTADDICT
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:55

UTADDICT

NERF

Goedemorgen! Welnu, het is waarschijnlijk simpel en ligt aan mij, maar ik kom er ff niet achter. Als ik foto's uit Lightroom exporteer (JPG) vanaf RAW, dan is het eindresultaat ontzettend korrelig. Helemaal als ik ze dan naar een smartphone stuur via WhatsApp ofzo, dan is het net een oude krantenfoto.

Wat doe ik verkeerd? Dank!

PSN: utaddict1988 || Guardian Down NL is nu NERF || Diablo 3 account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:38

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

UTADDICT schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 07:40:
Goedemorgen! Welnu, het is waarschijnlijk simpel en ligt aan mij, maar ik kom er ff niet achter. Als ik foto's uit Lightroom exporteer (JPG) vanaf RAW, dan is het eindresultaat ontzettend korrelig. Helemaal als ik ze dan naar een smartphone stuur via WhatsApp ofzo, dan is het net een oude krantenfoto.

Kun je een voorbeeld posten? Kunnen meerdere dingen zijn namelijk :)

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
UTADDICT schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 07:40:

Het eerste waar ik dan aan denk is dat je misschien de kwaliteit slider te laag hebt staan?

edit: dan krijg je dit effect links:
Afbeeldingslocatie: https://laurashoe.com/wp-content/uploads/2011/10/comparison-of-lightroom-jpeg-quality-0-to-100.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Magic op 24-07-2018 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
Pf, de laatste Lightroom Classic CC doet bij mij toch ontzettend vreemd.
Hij is al eens gecrashed waarna plots alle settings terug op default stonden. Gelukkig had ik m'n presets & watermarks nog.
In 90% van de gevallen gebeurt er niets als ik Edit in Photoshop wil doen.
Gisteren wou ik datzelfde doen en kloeg hij over de Camera RAW versie. De huidig geïnstalleerde versie zou "0.3" geweest zijn 8)7 8)7
Gisteren importeerde ik een aantal foto's en daarna wou ik een andere catalog openen, maar bij het tonen van de File Chooser bevroor alles. Herstart en geen enkele foto stond nog in de initiele catalog, wel op disc; gelukkig, maar edits was ik dus kwijt.

dafuq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Buzz_Fuzz schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 14:17:
Pf, de laatste Lightroom Classic CC doet bij mij toch ontzettend vreemd.
Hij is al eens gecrashed waarna plots alle settings terug op default stonden. Gelukkig had ik m'n presets & watermarks nog.
In 90% van de gevallen gebeurt er niets als ik Edit in Photoshop wil doen.
Gisteren wou ik datzelfde doen en kloeg hij over de Camera RAW versie. De huidig geïnstalleerde versie zou "0.3" geweest zijn 8)7 8)7
Gisteren importeerde ik een aantal foto's en daarna wou ik een andere catalog openen, maar bij het tonen van de File Chooser bevroor alles. Herstart en geen enkele foto stond nog in de initiele catalog, wel op disc; gelukkig, maar edits was ik dus kwijt.

dafuq
Ik zou eens beginnen je harddisk te scannen op corruptie, en eventueel je geheugen testen met bijv memtest86. Dit lijkt meer een hardwareprobleem dan een softwareprobleem :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
Zal ik eens moeten doen; kan altijd, maar verder heb ik iig nog geen systeem problemen of vage crashes ervaren; enkel sinds de nieuwe Lightroom versie (en kan de oude niet meer gebruiken want die herkent m'n fuji raws niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moet zeggen dat ik wel erg tevreden ben met CC. Ik had Lightroom 2.0 nog als ik mij niet vergis.

Ik ben een hobby fotograaf, niet gehinderd door teveel kennis van zaken. Ik verdiep mij er wel in, maar zo onregelmatig dat het nooit blijft hangen.

Nu met CC word ik er redelijk doorheen geholpen en krijg ik behoorlijke resultaten (en 3x beter dan de jpeg van de camera). Fijne tool (al had ik hem liever gekocht dan maand fee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
S_Chief schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 22:09:
Dit lijkt idd op een memory leak. 0 performance erbij maar toch lekker je RAM opeten.
En dat merk ik vandaag weer eens. :X Net even 30 foto's geëxporteerd, en ik zit nu idle in de library: 9GB in gebruik. Wauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Wat is het probleem daarmee? RAM is er om gebruikt te worden, als je niet wil dat het gebruikt wordt dan had je het net zo goed niet hoeven kopen.

Chrome en games zijn ook programma's die veel RAM lusten, en toch kan ik probleemloos een heleboel tabs, én een game, én Lightroom samen open hebben staan. Ja, ik heb 16 GB, maar LR raadt al 12 aan, bijvoorbeeld Skyrim wil er 8 en bij Chrome kijk ik ook niet op van een GB meer of minder, gaat prima.

Ik moet (zonder aanpassingen) niet willen gamen terwijl LR exporteert omdat dat de CPU vol belast, maar als ik dat in task manager een lagere prio geef dan werkt het uitstekend. Uiteraard is LR dan wel langer bezig.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Paul schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:35:
Wat is het probleem daarmee? RAM is er om gebruikt te worden, als je niet wil dat het gebruikt wordt dan had je het net zo goed niet hoeven kopen.
Als het inderdaad om een geheugenlek gaat, dan is juist de clue dat dit geheugen nooit meer gebruikt wordt, maar ook niet vrijgegeven wordt voor andere doelen. Daardoor wordt je 16GB ram dus effectief maar 7GB ram.

Ikzelf heb dit probleem nog nooit gehad, toegeven, LR lust aardig wat, maar wel proportioneel met wat ik aan het doen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 15:57
Enzo Dizono schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:59:

Inspirerend! _/-\o_ Ik heb vroeger onwijs veel ge-FL-studio'd, en van daaruit zit ik altijd al te mijmeren over dit soort oplossingen. (zie bijvoorbeeld mijn reactie hier)

Ik zie dat sindsdien de ontwikkeling van betaalbare controllers ook niet heeft stilgestaan en deze Beatstep lijkt me een tof ding voor dit doel. En wie weet pak ik daardoor ook het producen weer eens op ;)

Ik kwam deze ook nog tegen: https://www.danorst.com/single-post/2017/07/26/xtouch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-09 12:46
Tjongejonge wat gruwelijk irritant is Lightroom (en andere adobe producten) om tijdens het opstarten continue op de voorgrond te springen. Weet iemand hoe dit omzeild kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MRIdev schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 20:05:
Tjongejonge wat gruwelijk irritant is Lightroom (en andere adobe producten) om tijdens het opstarten continue op de voorgrond te springen. Weet iemand hoe dit omzeild kan worden?
Geen idee maar dit heeft denk ik gewoon met het programma zelf te maken wat de focus opeist. Op Mac is dit het zelfde en daar heeft Lightroom de nare eigenschap om telkens naar het verkeerde bureaublad te gaan als je hem hebt verplaatst. Enige oplossing is om dan LR opnieuw op te starten. Zo zitten er nog wel meer van die quirks in waardoor je merkt dat de UI ontzettend ouderwets is (wel fijn en vertrouwd maar qua snelheid en technologie echt oud).

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Oh. Echt hè. Tot wel een keer of 4 a 5. Hate it! Had vorige keer mijn file explorer erachter om muziekje op te zetten maar dat kan gewoon niet zolang LR opstart. En waarom?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik vond dit ook irritant en heb wat uitgeprobeerd. Nu sprint ie slechts 1x naar voren. Hopelijk helpt dit bij jou ook:

Bewerken -> Voorkeuren, en dan bij tabblad algemeen 'Splash-screen tonen bij starten' uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-09 12:46
H92! schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 19:45:
[...]

Ik vond dit ook irritant en heb wat uitgeprobeerd. Nu sprint ie slechts 1x naar voren. Hopelijk helpt dit bij jou ook:

Bewerken -> Voorkeuren, en dan bij tabblad algemeen 'Splash-screen tonen bij starten' uitgeschakeld.
Bedankt voor de tip, helaas is het bij mij wel wat vaker dan één keer. Uiteraard nooit precies geteld hoe vaak het gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

FYI:

https://feedback.photosho...m-cc-1-5-is-now-available

Lightroom CC 1.5 is now available
This update includes some new features and bug fixes to some of the top customer reported issues.
See what’s new and fixed

New Features

Faceted Search and advanced local filtering
Keep album offline
Show album membership
HEIC Support (Windows)

To update Lightroom CC to 1.5, click "Update" in the Creative Cloud desktop app next to Lightroom CC.
More detailed instructions for updating

Lightroom Classic CC 7.5 is now available
This update includes some new features and bug fixes to some of the top customer reported issues.
See what’s new and fixed

New Features

Profile and Preset enhancements
Book Module enhancements

To update Lightroom Classic CC to 7.5, click "Update" in the Creative Cloud desktop app next to Lightroom Classic CC.
More detailed instructions for updating

Adobe Camera Raw 10.5 and DNG Converter 10.5 is now available
This update includes bug fixes, new camera and lens support.
See what’s new

To update Camera Raw to 10.5, click "Update" in the Creative Cloud desktop app next to Camera Raw CC.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sinds het upgraden naar MacOS Mojave heb ik problemen met de GPU acceleratie in Lightroom. Ik heb namelijk vaak tijdens het brushen dat mijn cursor compleet verdwijnt, ook alle pins verdwijnen dan terwijl "show edit pins" op "always" staat. Schakel ik GPU acceleratie uit dan is het verholpen.

Met de zelfde hardware werkte het op MacOS High Sierra prima (of in ieder geval zonder fratsen).

Gebruikte hardware:
- Macbook Pro 13" 2017
- LG Ultrafine 5K

Iemand die hier ook last van heeft?

Vreemd vind ik ook dat ik bijna iedere app nog wel updates uit zie brengen voor Mojave behalve Adobe, ook nadat Mojave is uitgekomen.

Edit: uit laten is geen optie, dat vertraagt enorm. Verder doet GPU acceleratie geen gekke dingen en werkt het prima.

Edit 2: even scrollen (brush vergroten/verkleinen) lijkt te helpen

[ Voor 12% gewijzigd door Ventieldopje op 28-09-2018 21:17 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

De tandjes dit is serieus een performance probleem. Ben wat foto's aan het uitzoeken en Lr heeft het zó zwaar dat simpel switchen tussen de bewerken module en bieb ruim 2 minuten kost 8)7

Ondertussen amper CPU load, schijven staan te niksen en vreet het ram (10GB+ voor alleen Lr) 8)7

Maar er is niks mis met het programmeerwerk hoor :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Massieve updates van Adobe!

https://feedback.photosho...er-max-2018-release-notes

We are happy to announce the following Adobe Digital Imaging releases

Photoshop CC 20.0
Lightroom CC 2.0 (Mac)/2.0.1 (Windows)
Lightroom Classic CC 8.0
Lightroom CC for mobile 4.0 (Android/iOS)
Camera Raw & DNG converter 11.0

En bij iedere versie een waslijst aan veranderingen/fixes.
Let wel op, dat vorige versies (b.v. PS CC 19.x) worden gedeïnstalleerd en de nieuwste versie (20.0) wordt geïnstalleerd.

Note:

Beginning with the October 2018 release of Photoshop CC (version 20.0), the 32-bit version of Windows is no longer supported. For support with 32-bit drivers and plug-ins, use earlier versions of Photoshop. Links to prior version installers and updates.
With the new Auto-update feature, your Creative Cloud apps are now automatically upgraded whenever a new version is available. You can manage the update preferences using the Creative Cloud desktop app. Learn more.
If you're upgrading from an earlier version of Photoshop CC, see these considerations and tips.

En Camera Raw heeft nu Canon EOS R, Fuji X-T3, Nikon P1000 en Z7, Panasonic DC-LX100 II support.

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 16-10-2018 09:19 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ehtweak schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 09:12:
[...]

Let wel op, dat vorige versies (b.v. PS CC 19.x) worden gedeïnstalleerd en de nieuwste versie (20.0) wordt geïnstalleerd.

[...]
Je kan via de Creative Cloud applicatie altijd de oudere versies nog installeren. Standaard wordt er een upgrade gedaan en ja, die upgrade en dus overschrijft je huidige installatie ;) Echter als je oudere versies installeert via de applicatie blijven die wel netjes bestaan.

Edit: Standaard staat bij mij uit dat hij de oude CC versie verwijderd. Ik weet niet of dit de default is maar dit kun je vinden als je op Update klikt en dan op Advanced Options. Dit is alleen bij Photoshop CC het geval bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/g6PK4vj5lJdrjqXJ7xtG41zG/full.png

[ Voor 22% gewijzigd door Ventieldopje op 16-10-2018 09:38 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En nog iets om rekening mee te houden:
Shortcuts in andere editing s/w, waarbij je gebruik maakt van b.v. "Open with Photoshop", werken niet meer.
Omdat PS CC 2018 --> PS CC 2019 is geworden.
De \Program Files\Adobe\Adobe Photoshop CC 2018 directory wordt vrijwel helemaal leeggehaald.

Oh ja, en eventueel geïnstalleerde (ex-Google) NIK plugins zijn foetsie. Die moet je ook opnieuw installeren... Na herinstallatie werken die ook weer (voor zover ik tot nu toe heb kunnen testen).

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Photoshop CC 20.0
Lightroom Classic CC 8.0

En bij iedere versie een waslijst aan veranderingen/fixes.

Note:

Beginning with the October 2018 release of Photoshop CC (version 20.0), the 32-bit version of Windows is no longer supported. For support with 32-bit drivers and plug-ins, use earlier versions of Photoshop. Links to prior version installers and updates.
With the new Auto-update feature, your Creative Cloud apps are now automatically upgraded whenever a new version is available. You can manage the update preferences using the Creative Cloud desktop app. Learn more.
If you're upgrading from an earlier version of Photoshop CC, see these considerations and tips.

En Camera Raw heeft nu Canon EOS R, Fuji X-T3, Nikon P1000 en Z7, Panasonic DC-LX100 II support.
Lr classic 8, zat er toevallig gisteren aan te denken :)

Benieuwd of ze er veel aan gedaan hebben, egro of deze vooruit te branden is!

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

sapphire schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 09:59:
[...]

Lr classic 8, zat er toevallig gisteren aan te denken :)

Benieuwd of ze er veel aan gedaan hebben, egro of deze vooruit te branden is!
Er wordt niks geroepen over performance. Wel paar nieuwe features waaronder HDR-Panorama de leukste is voor mij.

Maar ik hoop eigenlijk dat ze stiekem ook wat gedaan hebben aan die (soms) draconische performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@sys64738 ik zie dat onze poets verplaatst zijn naar het Lr topic. Kijk dan voor de grap eens naar mijn post hierboven over draconische performance :+

Ouch, dacht even vol enthousiasme en hoop wat voorlopige pre/reviews op te zoeken:
https://www.thephoblograp...-an-abusive-relationship/
:X

[ Voor 42% gewijzigd door sapphire op 17-10-2018 23:33 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
sapphire schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 21:54:
@sys64738 ik zie dat onze poets verplaatst zijn naar het Lr topic. Kijk dan voor de grap eens naar mijn post hierboven over draconische performance :+

Ouch, dacht even vol enthousiasme en hoop wat voorlopige pre/reviews op te zoeken:
https://www.thephoblograp...-an-abusive-relationship/
:X
Tja, ik moet zeggen dat de performance enkel in LR6 echt slecht was, maar daarvoor, en met uitzondering van een enkele dot release van 7 is elke actie zonder vertraging bij mij.

Ik heb de afgelopen jaren diverse keren op de rand gestaan om over te stappen op Capture One (hell, met het wanbeleid tijdens LR6 greep ik elk excuus aan om over te stappen). Hoewel ik al Lightroom gebruiker ben sinds de allereerste beta, kan ik na enkele trial periodes ook met CO prima uit de voeten. (tip: download een oude dotrelease en trial die een maandje, na die maand upgrade je naar de actuele dotrelease en krijg je weer een nieuwe maand om te proberen).

Er zijn voor mij uiteindelijk elke keer 3 redenen geweest om niet over te stappen:

iPad ondersteuning, wat met de syncmethodes in LR niet ideaal is, maar toch prima bruikbaar.

Gratis Photoshop, ik gebruik het niet vaak, maar een image editor is toch wel erg handig om te hebben. Bij CO zul je er een bij moeten aanschaffen.

En de prijs: 145 euro per jaar voor Lightroom, of 300 euro eenmalig en daarna 120 euro per jaar (historisch is er 1 major release per jaar) voor Capture One.

Als voordeel heeft CaptureOne dan weer dat het een eenmalige aanschaf is, je hóeft dus niet te upgraden. De vraag is echter hoe lang ze nog perpetual licenses blijven ondersteunen.

Uiteindelijk heeft iedereen zijn eigen voorkeur en het is best lastig om van het ene product efficiënt over te stappen naar het andere, vandaar dat veel reviews biased zijn. Adobe heeft echter LR zeer concurrerend in de markt gebracht. Capture One profileert zich imo onterecht qua prijs op de pro-markt, terwijl ze een prosumer product hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Hierboven een Lr gebruiker van het eerste uur :)

En ben al bezig met C1 en een aantal dingen houden me nog tegen om over te stappen maar heb even geen tijd om dat goed uit te zoeken.

Lr6 was sowieso een drama en sinds 7 is het wel iets beter maar zoals ik een aantal posts hierboven schreef heb ik een aantal afbeeldingen met heul veel bewerkingen en als je dan switcht duurt het, en dit is serieus dus niet overdreven, 2 minuten om te schakelen tussen library en developmodules!
Ondertussen staan een 1800x, en 2 SSD's uit hun neus te vreten en gebruikt Lr 10GB ram.

Om de vergelijking te maken dezelfde RAWs uit mijn 5DII werken nog even traag of trager op bovenstaande machine met Lr 6+ dan op mijn oude Phenom 955 x4 met 8GB ram en 1 SATA SSD gen 1. :+

Vind het gewoon bizar dat zo'n grootheid in beeldbewerkingssoftware als Adobe het gewoon niet voor elkaar krijgt :+

Maargoed om niet alleen te zeiken, Lr heeft ook zat goede punten hoor anders was ik het niet al die tijd blijven gebruiken :)

[ Voor 7% gewijzigd door sapphire op 18-10-2018 09:40 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

@sapphire is het een idee om die problematische RAW, samen met de xml met bewerkingen eens te delen, zodat we kunnen kijken of deze op verschillende systemen ook zo traag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Hij heeft het niet over één problematische raw volgens mij, gewoon in het algemeen.

Ik merk hier ook regelmatig dat het vrij traag kan zijn, ik heb een 1600x, 32GB ram en ook 2 SSDs (1 waarop LR is geinstalleer en 1 als cache disk, die verder helemaal leeg is.)

Mijn oude 7D 18mp raws deden het in oude versies gevoelsmatig net zo goed of beter als mijn e-m1 20m raws op de nieuwe versie. En de oude versies draaiden op een flink ouder systeem met veel lagere specs.

Ik kan dit echter niet staven met enige benchmarks ;)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Zijn er meerdere, geloof een periode dat ik veel met local adjustments aan het experimenteren was :+
Meeste zijn van vaders in een BMW in Berlijn en die is niet zo happig er op als ik die deel. Zal vanavond wel wat posten (XMP of overzicht van de bewerkingen.

Mijn punt was meer dat ik toch een redelijk krachtige machine heb maar het nog niet vooruit te branden is.
Overigens nog eens de link die ik zelf posten zitten lezen maar vind het ook wel wat flauw dat ze Lr een programma noemen waarin je met wat schuifje kan spelen.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Get!em schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:55:
@sapphire is het een idee om die problematische RAW, samen met de xml met bewerkingen eens te delen, zodat we kunnen kijken of deze op verschillende systemen ook zo traag is?
Dan moet je hem even exporteren als catalogus. Historie speelt namelijk ook een rol. Maar goed, ook de grootte van de catalogus en eventuele plugins maken ook uit voor de snelheid van Lightroom.

Punt is ook een beetje dat mensen die zeggen dat LR helemaal niet traag was vroeger dat ze toen ook een oudere camera hadden met een stuk minder megapixels. Je computer was dan ook wel trager waarschijnlijk maar het blijkt dus keer op keer dat LR niks met die nieuwere hardware doet, behalve nu bij het exporteren. We zijn nu jaren verder en nog is Lightroom op kritieke punten niet veel sneller dan toen.

GPU acceleratie is wel een uitkomst voor bewerkingen, dat was erg fijn maar helpt alleen in de develop module. Meerdere cores gebruiken bij het exporteren is ook erg fijn (maar zéér laat). Verder is er niet veel gedaan aan performance. Probeer maar eens te scrollen door je library (lekker soepel, not) terwijl het daar gaat om kleine gegenereerde/embedded previews, de workload is dus achterlijk klein. Zo heb ik ook het idee dat die modules nog steeds echt losse modules zijn (zoals vroeger) en dat die bij elke switch helemaal in/uit geladen moeten worden in plaats van dat die modules (desnoods de laatste twee gebruikte) in het geheugen blijven.

Zo zijn er tal van dingen waar ik als developer met mijn hoofd niet bij kan :X Het is dan wel een oud programma waar maar telkens aan gesleuteld wordt maar kom op, we zitten bij versie 8 inmiddels. Een keer refactoren?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ventieldopje schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:16:
[...]
Zo zijn er tal van dingen waar ik als developer met mijn hoofd niet bij kan :X Het is dan wel een oud programma waar maar telkens aan gesleuteld wordt maar kom op, we zitten bij versie 8 inmiddels. Een keer refactoren?
Ik denk dat een complete rewrite van Lightroom Classic CC niet meer gaat gebeuren, maar dat Lightroom CC (de cloudvariant) gewoon langzaam aan alle features krijgt.
sapphire schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:12:
Zijn er meerdere, geloof een periode dat ik veel met local adjustments aan het experimenteren was :+
Local adjustments zijn inderdaad wel een b*tch aangezien deze als vectordata worden opgeslagen. Als je dus veel korte stroken gebruikt heb je dus in no-time een berg data om door heen te worstelen.

[ Voor 29% gewijzigd door Magic op 18-10-2018 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Magic schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:31:
[...]

Ik denk dat een complete rewrite van Lightroom Classic CC niet meer gaat gebeuren, maar dat Lightroom CC (de cloudvariant) gewoon langzaam aan alle features krijgt.

[...]

Local adjustments zijn inderdaad wel een b*tch aangezien deze als vectordata worden opgeslagen. Als je dus veel korte stroken gebruikt heb je dus in no-time een berg data om door heen te worstelen.
Eens! Dat zou goed kunnen inderdaad.

Wait what, als vector? :/ Wauw. Leuk voor die edge cases waar je je brushes kopieert naar een grotere foto maar wanneer doe je dat 8)7.

Doe het gewoon als Photoshop en sla het op als een bitmap (zwart/wit) masker. Desnoods met de optie om die ook op te slaan in de XMP (zijn goed te comprimeren die lagen). Veel sneller mee te werken, niet voor niets dat Photoshop dat ook zo zoet.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sjekster schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:11:
Hij heeft het niet over één problematische raw volgens mij, gewoon in het algemeen.
Snap ik. Gaat er mij om dat de ene ervaring de andere niet is, en dat de grootte van de RAW nogal mee speelt, zoals je inderdaad ook opmerkt. Maar ook de combinatie van CPU en GPU (wel of geen Nvidia, intel of amd, OS), waardoor ik soms het gevoel heb dat we allemaal klagen, maar allemaal een ander aspect van performance ervaren. Door in iedergeval de ernstigste (zoals ervaren door 1 van ons) een aantal factoren uit te sluiten (in dit geval RAW + bewerkingen gelijktrekken), zou je of hetzelfde kunnen zien, of alsnog verschil, en daar weer een betere analyse op los kunnen laten waar we zelf nog kunnen verbeteren. Los van dat Adobe sowieso iets geks doet qua performance.
Antwoord van Adobe hierop is dus Lightroom CC .... met cloudcomputing.... 8)7 , zodat ook iPads die ingewikkelde bewerkingen kunnen doen.

Maar volgens mij is de meerderheid hier nog niet echt over op die cloud-based Lightroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ventieldopje schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:44:
[...]
Wait what, als vector? :/ Wauw. Leuk voor die edge cases waar je je brushes kopieert naar een grotere foto maar wanneer doe je dat 8)7.
Jep, not kidding, kijk maar eens een xmp file na, daar zie je bijvoorbeeld:
<crs:CorrectionMasks>
<rdf:Seq>
<rdf:li>
<rdf:Description
crs:What="Mask/Paint"
crs:MaskValue="1.000000"
crs:Radius="0.098738"
crs:Flow="1.000000"
crs:CenterWeight="0.000000">
<crs:Dabs>
<rdf:Seq>
<rdf:li>d 0.812675 0.223198</rdf:li>
<rdf:li>d 0.795621 0.259528</rdf:li>
<rdf:li>d 0.778568 0.295857</rdf:li>
<rdf:li>d 0.761514 0.332187</rdf:li>
<rdf:li>d 0.744460 0.368516</rdf:li>
<rdf:li>d 0.741513 0.405301</rdf:li>
<rdf:li>d 0.757510 0.442697</rdf:li>
<rdf:li>d 0.776346 0.476940</rdf:li>
<rdf:li>d 0.794679 0.511822</rdf:li>
<rdf:li>d 0.808178 0.550992</rdf:li>
<rdf:li>d 0.812792 0.594709</rdf:li>
<rdf:li>d 0.812369 0.638834</rdf:li>
<rdf:li>d 0.800233 0.678937</rdf:li>
<rdf:li>d 0.779833 0.710886</rdf:li>
<rdf:li>d 0.755735 0.736466</rdf:li>
<rdf:li>d 0.732284 0.763534</rdf:li>
<rdf:li>d 0.705901 0.783179</rdf:li>
<rdf:li>d 0.676396 0.785791</rdf:li>
<rdf:li>d 0.647194 0.779977</rdf:li>
<rdf:li>d 0.618682 0.767963</rdf:li>
<rdf:li>d 0.592299 0.749240</rdf:li>
<rdf:li>d 0.578394 0.710465</rdf:li>
<rdf:li>d 0.575859 0.666636</rdf:li>
<rdf:li>d 0.587145 0.625610</rdf:li>
<rdf:li>d 0.605139 0.590443</rdf:li>
<rdf:li>d 0.621742 0.553716</rdf:li>
<rdf:li>d 0.637147 0.516160</rdf:li>
<rdf:li>d 0.635709 0.473091</rdf:li>
<rdf:li>d 0.617421 0.438547</rdf:li>
<rdf:li>d 0.595034 0.409532</rdf:li>
<rdf:li>d 0.572459 0.380771</rdf:li>
<rdf:li>d 0.549317 0.353039</rdf:li>
<rdf:li>d 0.529088 0.320719</rdf:li>
<rdf:li>d 0.520664 0.279798</rdf:li>
<rdf:li>d 0.535165 0.242467</rdf:li>
<rdf:li>d 0.559145 0.216882</rdf:li>
<rdf:li>d 0.585967 0.199646</rdf:li>
<rdf:li>d 0.615527 0.196959</rdf:li>
<rdf:li>d 0.638452 0.175630</rdf:li>
<rdf:li>d 0.649293 0.137193</rdf:li>
<rdf:li>d 0.678630 0.134242</rdf:li>
<rdf:li>d 0.707993 0.138935</rdf:li>
<rdf:li>d 0.734380 0.157766</rdf:li>
<rdf:li>d 0.741967 0.198794</rdf:li>
<rdf:li>d 0.749790 0.241178</rdf:li>
<rdf:li>d 0.775459 0.256337</rdf:li>
<rdf:li>d 0.803976 0.246631</rdf:li>
</rdf:Seq>
</crs:Dabs>
</rdf:Description>
</rdf:li>
</rdf:Seq>
</crs:CorrectionMasks>
Dit is van slechts een enkele lijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Get!em schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:50:
[...]

Snap ik. Gaat er mij om dat de ene ervaring de andere niet is, en dat de grootte van de RAW nogal mee speelt, zoals je inderdaad ook opmerkt. Maar ook de combinatie van CPU en GPU (wel of geen Nvidia, intel of amd, OS), waardoor ik soms het gevoel heb dat we allemaal klagen, maar allemaal een ander aspect van performance ervaren. Door in iedergeval de ernstigste (zoals ervaren door 1 van ons) een aantal factoren uit te sluiten (in dit geval RAW + bewerkingen gelijktrekken), zou je of hetzelfde kunnen zien, of alsnog verschil, en daar weer een betere analyse op los kunnen laten waar we zelf nog kunnen verbeteren. Los van dat Adobe sowieso iets geks doet qua performance.

[...]

Antwoord van Adobe hierop is dus Lightroom CC .... met cloudcomputing.... 8)7 , zodat ook iPads die ingewikkelde bewerkingen kunnen doen.

Maar volgens mij is de meerderheid hier nog niet echt over op die cloud-based Lightroom.
Snap ik.
Mocht het dan uitmaken, AMD 1800x (ok Intel had idealer geweest), 32GB ram, Samsung 960 EVO voor de catalogus en cache, Samsung 850 voor de werk RAW's. Windows 10, GTX 1080 met GPU acceleratie aan. Geloof nu smart previews aan, catalogus geoptimaliseerd. +/-60k foto's allegaartje van JPG's en RAW's van 300D, 30D, 5D, 5DII en X-T2 en telefoon.
Die foto's staan op 7200RPM disk (heb 10k Rpm raid en SSD geprobeerd maar verschil was niet enorm mede door 20GB cache).

En zo'n beetje elk "Zo draait Lr als een speer" artikel gelezen en enige wat niet optimaal is is AMD ipv Intel en schrijven naar XMP.

Het is ook niet dat het niet werkbaar is want ik kan er prima werk op doen, zeker na 7.2 :) Alleen die extreme uitschieters af en toe zij...euhm extreem :+ qua traagheid. Blijft verder best een geniaal programma wat je er allemaal mee kan! Ben sinds ik met C1 aan het rommelen ben ook zeker dingen van Lr gaan waarderen!

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:20
Ik krijg de laatste tijd de melding:
"lightroom heeft een fout aangetroffen tijdens het lezen van de voorvertoningscache"

Hierna moet ik Lightroom afsluiten. Een google search leverde mij op om de previews folder te verwijderen, maar dit werkt helaas niet. De melding blijft terug komen. Heeft iemand een andere fix?

Lightroom CC 2015.1 versie 6.3 i.c.m. Windows 10 laatste updates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
silencedead schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:00:
"lightroom heeft een fout aangetroffen tijdens het lezen van de voorvertoningscache"

Hierna moet ik Lightroom afsluiten. Een google search leverde mij op om de previews folder te verwijderen, maar dit werkt helaas niet. De melding blijft terug komen. Heeft iemand een andere fix?

Just a hunch, maar Misschien helpt het als je naast de previews map ook de camera raw cache folder leeg gooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Om eens in de positieve sfeer te blijven, vandaag begonnen met het uitzoeken van allerlei foto's in het kader van "daar moest ik nog eens iets mee doen". Blijkbaar had ik aardig wat HDR's tussen en die heb ik opnieuw samengevoegd en ik moet zeggen; damn de HDR engine is sinds echt wel stukken verbeterd zeg :9
En een stuk sneller dan vroegâh maar dat kan ook de PC zijn maar werkt iig lekker :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Panorama hetzelfde, de resulterende TIF is groot, maar op zich nog prima bewerkbaar. (24 x verticaal).

De verschillen met procesversie van de laatste update moet ik nog even uitzoeken. Heeft iemand al een review daarvan gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:09
TIF? Je krijgt toch gewoon een DNG in Lightroom met pano's en hdr's?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Get!em schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:35:
Panorama hetzelfde, de resulterende TIF is groot, maar op zich nog prima bewerkbaar. (24 x verticaal).

De verschillen met procesversie van de laatste update moet ik nog even uitzoeken. Heeft iemand al een review daarvan gezien?
Ik heb nog niks zien langskomen. Ook niet heel veel verschil gemerkt bij het omzetten van de versie, wat ik in voorgaande gevallen vaak wel zag. Het zit nu voornamelijk in hoge ISO's en met dehaze, dus zal het wel niet altijd opvallen.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Universal Creations schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:51:
TIF? Je krijgt toch gewoon een DNG in Lightroom met pano's en hdr's?
My bad, DNG nu inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:20
silencedead schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:00:

Magic schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:07:
[...]

Just a hunch, maar Misschien helpt het als je naast de previews map ook de camera raw cache folder leeg gooit?
Nee dit was niet de oplossing.
Maar Resillio Sync stond de previews map te synchroniseren. Resillio Sync gepauzeerd en geen problemen meer.

[ Voor 54% gewijzigd door silencedead op 26-10-2018 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-08 21:08

Photoshop CC 20.0
Lightroom Classic CC 8.0
Leuk, maar ze hebben de ondersteuning voor Windows 8.1 gestopt terwijl Microsoft Windows 8.1 nog tot januari 2013 ondersteund. Adobe ondersteund nog wel het oude Windows 7 8)7 ... Zijn ze van hun padje af daar. Whatever. Ik ben al aan het prutsen geweest met compatibility mode binnen Windows 8.1 maar krijg steeds de melding dat deze versie niet wordt ondersteund. Ik wil de upgrade naar Windows 10 zo lang mogelijk uitstellen en laat me niet forceren door Adobe. over 4 jaar of zo :-)

Weet iemand een workarround, om Adobe te laten denk dat hij op Windows 7 zit of iets anders? Blijven op LR 7.5 is ook geen optie omdat Adobe allerlei functies (zoals de map) gaat uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

pandit schreef op woensdag 7 november 2018 @ 08:52:
[...]

Leuk, maar ze hebben de ondersteuning voor Windows 8.1 gestopt terwijl Microsoft Windows 8.1 nog tot januari 2013 ondersteund.
2013? Win 8.1 is pas in 2014 uitgekomen...
Je bedoelt dit zeker:
https://support.microsoft...e-faq-windows-products#b2
pandit schreef op woensdag 7 november 2018 @ 08:52:
Adobe ondersteund nog wel het oude Windows 7 8)7 ... Zijn ze van hun padje af daar. .
Op zich vind ik het nog niet zo vreemd. In de zakelijke/professionele wereld is Windows 7 altijd veel meer omarmd dan Windows 8.x

Trouwens, ook Windows 7 support is al aangekondigd EOL bij Adobe:
https://www.diyphotograph...or-creative-cloud-update/
https://theblog.adobe.com...port-for-windows-and-mac/
en dan met name de video en audio tools.

Tja; keuzes, keuzes. :/ Of alles bij hetzelfde laten, of ook je OS upgraden.
Moet zeggen, ben zelf ooit overgegaan (op nog steeds dezelfde hardware) van Win 7 --> Win 10. En dat is, in mijn geval, zeer goed bevallen. Stabieler en een klein beetje sneller. :Y

Al m'n grafische software (de hele reutemeteut van Adobe, PTGui, Exif tools en utilities, RawTherapee, ViewNX-i, printer drivers, calibratietools, etc, etc.) werkt gewoon goed.

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 07-11-2018 09:23 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Laatst online: 15:56
En steeds minder veilig.....

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-08 21:08
ehtweak schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:16:

Tja; keuzes, keuzes. :/ Of alles bij hetzelfde laten, of ook je OS upgraden.
Moet zeggen, ben zelf ooit overgegaan (op nog steeds dezelfde hardware) van Win 7 --> Win 10. En dat is, in mijn geval, zeer goed bevallen. Stabieler en een klein beetje sneller. :Y

Al m'n grafische software (de hele reutemeteut van Adobe, PTGui, Exif tools en utilities, RawTherapee, ViewNX-i, printer drivers, calibratietools, etc, etc.) werkt gewoon goed.
Windows 8.1 is voor mij de beste Windows versie. Windows10 is te bloat, doorspekt met spyware met een lelijke interface, gelukkig hoef ik pas over 4 jaar over ..... dacht ik. Daarbij zal de overstap naar Windows10 me een dag kosten om alle software te installeren en instellingen kopiëren etc.

Ik heb gisteren LR classic 2019 op een Windows10 VM geïnstalleerd en daarna gekopieerd naar mijn Windows8.1 host en draait zonder problemen. De versie check zit dus in het installatieprogramma. Ik begrijp deze keuze van Adobe niet. Het enige dat ik me kan bedenken is dat Adobe door de lagere penetratiegraad van Windows 8.1 hun producten niet wil testen op dit OS en dus rucksigloos bannen via hun installatieprogramma. Adobe maakt hele mooie programma's de beste op hun gebied vind ik. Alleen wordt de klant vaak vergeten, zoals met hun abonnementsmodel en je bepaalde OSsen verplichten.
Pagina: 1 ... 35 ... 38 Laatste

Let op:
Wil je het graag hebben over een andere raw-converter dan Lightroom? Dat kan in Het grote alternatieve raw-converters topic.